Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tässä on jännä logiikka. Jos ne kamerat olis semmosissa paikoissa missä ne mielestäsi palvelisivat turvallisuutta (eli missä oikeesti tarttis ajaa varovasti) ni siellä sitte tykittelisit hidastamatta?
No ihan niissä missä niitä ennekin oli. Isojen teiden varsilla ja risteysalueilla. Eli sellaisilla paikoilla missä ne auttaa turvallisuutta. Nämä nykytolpat taas laitetaan paikkoihin joilla ei ole mitään tekemistä enää turvallisuuden kanssa.
 
Mä olen. Ja siks nimenomaan nykyään hiljennän varmuuden vuoksi vauhtia. Ylinopeutta en myöskään aja. Totuus vaan on se että joskus voi jäädä joku liikennemerkki huomaamatta esimerkis jos sattuu juuri katsomaan kaistaopasteita minne pitää ryhmittyä. Noi on niitä vittumaisimpia sakkorysiä mitä nykyään harrastetaan. Se, että sinä et koskaan missaa nopeusmerkkiä, ei tarkoita sitä etteikö joku paikalla ekaa kertaa sitä missaisi.

Edelleen, kannattaa keskittyä siihen ajamiseen ja liikenteeseen ja niihin merkkeihin niin helpottaa elämää maantiellä kummasti.:tup:
 
No kukapa minä toisaalta olen yksittäistä kuljettajaa varovaisuudesta moittimaan. Tuskinpa ne alkuperäisen viestini kehä ykkösellä hidastelleet liki KAIKKI MUUT AUTOT olivat kehäteillä ensimmäistä kertaa missailemassa nopeusrajoituksia. Se massahidastelu oli ihan käsittämätöntä.
 
No kukapa minä toisaalta olen yksittäistä kuljettajaa varovaisuudesta moittimaan. Tuskinpa ne alkuperäisen viestini kehä ykkösellä hidastelleet liki KAIKKI MUUT AUTOT olivat kehäteillä ensimmäistä kertaa missailemassa nopeusrajoituksia. Se massahidastelu oli ihan käsittämätöntä.
Tässä voi varmaan osittain olla kyse myös siitä, että jengi "ylireagoi" edessä menevän hidasteluun tai ajaa liian pienillä turvaväleillä, jolloin ei tarvita kuin yksi varsinainen tolppajarruttelija ketjureaktion käynnistymiseen. Välillä näkee niitä, jotka jarruttelevat, kun näkevät 200m päässä edessä ajavan jarruvalojen vilahtavan.

Vähän samaan kategoriaan menee, kuin liikennevaloissa 15m välin edelliseen jättävät. Niin usein tulee kirottua, kuinka samoista valoista olisi mennyt läpi varmaan 10 autoa, mutta kun lähdetään liikkeelle vasta edessä menevän ollessa jo risteyksen keskellä niin meni vain 5. Paljon yli yhden auton pituista turvaväliä ei noissa tilanteissa tarvitse, kun katselee risteyksessä pidemmälle, kuin sitä edessä menevän takapuskuria.
 
No kukapa minä toisaalta olen yksittäistä kuljettajaa varovaisuudesta moittimaan. Tuskinpa ne alkuperäisen viestini kehä ykkösellä hidastelleet liki KAIKKI MUUT AUTOT olivat kehäteillä ensimmäistä kertaa missailemassa nopeusrajoituksia. Se massahidastelu oli ihan käsittämätöntä.

Olen todistanut monta kertaa tämän, liikennettä jokaisella kolmella kaistalla reilusti, jonot menee kumminkin sitä suurinta sallittua 70-80km/h, no yksi arka painaa jarrua ennen tolppaa niin kaikissa autoissa 500m matkalla syttyy jarruvalot ja siellä letkan perällä nopeus putoaa 40km/h ja joku meinaa ajaa takakontiin kun jono melkein pysähtyy.

Se edessä oleva arka ihminen ei voi mitenkään tajuta millainen ketjureaktio siitä lähtee liikkeelle kun hän seuraa vain eteenpäin ja ajelee rauhassa välittämättä mitä omat tekemiset aiheuttaa muille.
 
Vähän samaan kategoriaan menee, kuin liikennevaloissa 15m välin edelliseen jättävät. Niin usein tulee kirottua, kuinka samoista valoista olisi mennyt läpi varmaan 10 autoa, mutta kun lähdetään liikkeelle vasta edessä menevän ollessa jo risteyksen keskellä niin meni vain 5. Paljon yli yhden auton pituista turvaväliä ei noissa tilanteissa tarvitse, kun katselee risteyksessä pidemmälle, kuin sitä edessä menevän takapuskuria.

ja varsinkin kun niistä valoista lähdetään viiveellä liikkeelle. Prätkällä mä aina täytän noi raot ja varsinkin jos mun edessä oleva jättää valoissa monta metriä väliä viivaan niin menen aina siihen keulille. Yleensä alkaa torven soittelu ja ikkunasta huutelu kun kiilaan? Mitäs jättävät tuollaisia rakoja.:rofl:
 
ja varsinkin kun niistä valoista lähdetään viiveellä liikkeelle. Prätkällä mä aina täytän noi raot ja varsinkin jos mun edessä oleva jättää valoissa monta metriä väliä viivaan niin menen aina siihen keulille. Yleensä alkaa torven soittelu ja ikkunasta huutelu kun kiilaan? Mitäs jättävät tuollaisia rakoja.:rofl:

Ihan oikein, tee vaan aina noin niin toivottavasti ihmiset alkaa ajamaan jonot tiiviiksi! :tup:

Tähän liittyen, mua vituttaa myös ruuhkissa aina ihan suunnattoman paljon ihmiset, jotka lähtevät tuskastuttavan hitaasti liikkeelle valoista. Valo kun vaihtuu vihreälle, niin silloin vasta aletaan hamuamaan ykköstä silmään, ja sitten jonon #2 laittaa ykkösen vasta kun eka on lähtenyt liikkeelle jne.. Normaalista risteyksestä kerkeää parhaimmillaan 4-5 autoa läpi vaikka siitä reippaammin liikkumalla ja paremmin liikennettä seuraamalla kerkeäisi 10 autoa läpi :tdown:
 
No varmaan johtuu siitä että kukaan ei halua ottaa riskiä 170e pikavoitoista vaan mielummin ottaa varman päälle. Niin minäkin teen. Kiittäkää tolppia.
Koskaan en ole jarruttanut tolppien kohdalla, enkä ole koskaan saanut pikavoittoa... Muutaman räpsyn olen saanut ja kerran tullut huomautuskirje kotii asti.
Koskaan en aja alle 80km/h. Helppoa, kun tietää, mitä auton mittari näyttäää vs. todellinen nopeus. Itse laitan 80km/h alueella vakkariin 88-89km/h, jolloin todellinen on n. 86-87km/h. 100km/h alueella sit 109-110km/h vakkariin. Luulis pääosassa nykyautoja jo olevan vakkarin. Ihmiset ei vaan osaa käyttää sitä.

Omissa autoissa on myös nopeudenrajoitin, jota käytän pääosin 30/40 rajoituksilla. Laitan sen yleensä 35/45km/h, niin ei lipsahda nopeus yli sallitun noilla alueilla. Vakkarilla kun on usein hankala ajella 30/40 -alueilla. Ton saa molemmissa autoissa ratista napsautettua päälle yhtä helposti kuin vakkarin.
 
Koskaan en ole jarruttanut tolppien kohdalla, enkä ole koskaan saanut pikavoittoa... Muutaman räpsyn olen saanut ja kerran tullut huomautuskirje kotii asti.
Koskaan en aja alle 80km/h. Helppoa, kun tietää, mitä auton mittari näyttäää vs. todellinen nopeus. Itse laitan 80km/h alueella vakkariin 88-89km/h, jolloin todellinen on n. 86-87km/h. 100km/h alueella sit 109-110km/h vakkariin. Luulis pääosassa nykyautoja jo olevan vakkarin. Ihmiset ei vaan osaa käyttää sitä.

Omissa autoissa on myös nopeudenrajoitin, jota käytän pääosin 30/40 rajoituksilla. Laitan sen yleensä 35/45km/h, niin ei lipsahda nopeus yli sallitun noilla alueilla. Vakkarilla kun on usein hankala ajella 30/40 -alueilla. Ton saa molemmissa autoissa ratista napsautettua päälle yhtä helposti kuin vakkarin.
Ei paljon auta jos ei ole sattunut huomaanmaan liikennemerkkiä.
Ja mitään vakkareita tai muita amerikanihmeitä ei mun autosta löydy.
 
Edelleen, kannattaa keskittyä siihen ajamiseen ja liikenteeseen ja niihin merkkeihin niin helpottaa elämää maantiellä kummasti.:tup:
Hei hieno neuvo! Pitääkin tästä edes huomata vahingossa huomaamatta jääneet kyltit!
Muista säkin sitten ens kerralla ku joudut kolariin niin olla kolaroimatta ni menee paljon helpommin asiat.
 
Hei hieno neuvo! Pitääkin tästä edes huomata vahingossa huomaamatta jääneet kyltit!
Muista säkin sitten ens kerralla ku joudut kolariin niin olla kolaroimatta ni menee paljon helpommin asiat.
On se kumma, kun toiset ne vaan pystyy ajamaan niin, ettei tule kameroista sakkoja. Kuitenkin ajokortti mullakin ollut vuodesta 1993 ja kilsojakin aika paljon alla. Eipä vaan tartte jarrutella noihin kameroihin. Nykyisin tietty auttaa vakkarit sun muut, mutta eipä noita mullakaan aina ole ollut. Ja en siis aja korostetun hiljaa koskaan, vaan aina kun mahdollista sen +5 yli rajoituksen.
 
Ei paljon auta jos ei ole sattunut huomaanmaan liikennemerkkiä.
Ja mitään vakkareita tai muita amerikanihmeitä ei mun autosta löydy.
Tais alkuperäisessä postauksessa olla viittaus nimenomaan kehä 1 jarrutteluun, siellä se nopeusrajoitus ei kovin usein kyllä muutu... Sama Kehä 3. Siellä tosin on joku 100km/h pätkäkin. Väitän, että suurin osa kuskeista on ajanut noita kehäteitä kyllästymiseen asti silti jarruttelevat. Kehäteiden liikennemäärät kun ovat aika suuret, niin toi jarruttelu todella haittaa ja ottaa välillä pattiin.
 
ja varsinkin kun niistä valoista lähdetään viiveellä liikkeelle. Prätkällä mä aina täytän noi raot ja varsinkin jos mun edessä oleva jättää valoissa monta metriä väliä viivaan niin menen aina siihen keulille. Yleensä alkaa torven soittelu ja ikkunasta huutelu kun kiilaan? Mitäs jättävät tuollaisia rakoja.:rofl:
Joo, siis tarkoitinkin juuri noita, jotka lähtevät liikkeelle vasta sitten, kun edellinen auto on jo kulkenut 15 metriä. Itse lähden ajamaan käytännössä samaan aikaan, kun edellä olevakin. Toki vähän jätän rakoa, mutta niin, että käytännössä koko jono voisi lähteä edes valumaan eteenpäin samalla hetkellä. Vaikea ymmärtää välillä sitä, kun kymmenentenä jonossa saat katsella vihreää valoa 15 sekuntia ennen kuin pääset itse lähtemään liikkeelle.
 
Jengi, joka löytää kaasupolkimen siinä vaiheessa, kun on joku tulossa ohi.

Tuusulantieltä Kehä 3:lle kääntyessä on kaksikaistainen ramppi. Ramppi muuttuu siis heti Tuusulantiestä erkaannuttuaan yksikaistaisesta kaksikaistaiseksi, ja takaisin yksikaistaiseksi 100m ennen kehä 3:sta. Tässä on ihan normaalisti 80km/h rajoitus, mutta hyvin usein jengi hinaa siinä reilua 60km/h, ja ajelen heistä sitten ohi tuota toista kaistaa pitkin.

Tänään sama tilanne, muutama auto ajamassa siinä 60km/h. Mutka hieman jäisen oloinen, joten itselläni vauhti reilu 70km/h. Ei luistanut, mutta en viitsinyt kovempaakaan ajaa. No siinä 200m ennen mun kaistan loppumista olin jonkun pyhällä hengellä kasassa pysyvän pikkuauton rinnalla menossa tasaisen varmasti ohi, kunnes hän tajusi minun tulevan sieltä kovempaa. Vaikka kaasun polkasu ei aiheuttanut paljon muuta, kuin kovaa pörinää, niin kiihdytti hän sen verran, että mentiinkin samaa vauhtia siinä. Jäisen tien takia en viitsinyt itse enää kiihdyttää, vaan jättäydyin hänen taakseen. Ilmeisesti muisti tässä vaiheessa, että on kiire, koska päristeli sitten siitä seuraavan auton perään kiinni kohti lentokenttää.

Olisipa myös toiseen suuntaan tuo ramppi 2 kaistainen, käsittämättömästi jengi hidastaa välillä alle neljäänkymppiin siinä rampissa joka laskeutuu Kehä 3 lta Tuusulanväylän pohjoissuuntaan (myös kuivalla kelillä keskikesällä). Harvinainen tapaus jos siitä pääsee koko rampin ajamaan yli 60.

Itse vedän siitä vakkari päällä hiukan yli 80 kmh koko rampin jos kukaan ei ole edessä. Ehkä jos se ramppi on peilijäässä niin sitten otan vakkaria pois hiukan.

Onko oikeasti ihmisten käsitys auton liikkumisesta sillä tasolla että kuvitellaan sen ajautuvan rampista ojaan elokuvamaisesti jos ei reippaasti hidasta vauhtia (kesälläkin) taikka ajotaidot niin puutteelliset. Ymmärrän jos auto ei ole 100% kunnossa tai joku Ford Ka ykkösmalli alla niin voi napata vähän kaasua pois , mutta tuo 35-60 kmh on kyllä melkoista ylivarovaisuutta. Sitten ei hoksata kiihdyttää siitä Tuusulantielle vaan jatketaan sitä samaa alinopeutta ja liitytään sinne vähintään 15-20 alinopeudella.
 
Ihan oikein, tee vaan aina noin niin toivottavasti ihmiset alkaa ajamaan jonot tiiviiksi! :tup:

Tähän liittyen, mua vituttaa myös ruuhkissa aina ihan suunnattoman paljon ihmiset, jotka lähtevät tuskastuttavan hitaasti liikkeelle valoista. Valo kun vaihtuu vihreälle, niin silloin vasta aletaan hamuamaan ykköstä silmään, ja sitten jonon #2 laittaa ykkösen vasta kun eka on lähtenyt liikkeelle jne.. Normaalista risteyksestä kerkeää parhaimmillaan 4-5 autoa läpi vaikka siitä reippaammin liikkumalla ja paremmin liikennettä seuraamalla kerkeäisi 10 autoa läpi :tdown:
Tästä seuraa myös se, että saatat löytää itsesi yllättäen keskeltä risteystä valot punasella, kun alkuperäinen laskelma oli, että edelläoleva + sinä mahdutte hienosti risteyksen toiselle puolen. No, eipä mahdu kun edellä oleva jättää viiden metrin raon seuraavaan.

Itse olen tehnyt sen johtopäätöksen, että jään sinne toiselle puolen sitten odottamaan jos sitä tilaa ei välttämättä sinne toiselle puolelle risteystä synnykään.
 
Olen todistanut monta kertaa tämän, liikennettä jokaisella kolmella kaistalla reilusti, jonot menee kumminkin sitä suurinta sallittua 70-80km/h, no yksi arka painaa jarrua ennen tolppaa niin kaikissa autoissa 500m matkalla syttyy jarruvalot ja siellä letkan perällä nopeus putoaa 40km/h ja joku meinaa ajaa takakontiin kun jono melkein pysähtyy.

Se edessä oleva arka ihminen ei voi mitenkään tajuta millainen ketjureaktio siitä lähtee liikkeelle kun hän seuraa vain eteenpäin ja ajelee rauhassa välittämättä mitä omat tekemiset aiheuttaa muille.

Nämä "arat" ihmiset ovat niitä, jotka aiheuttavat ruuhkaliikenteessä peräänajoja + muita vaaratilanteita. He eivät kuulu liikenteeseen ja kortit voisivat viedä takaisin poliisilaitokselle. Heitä varten kulkee joukkoliikenne. Mikään ei ole tyhmempää kuin varmuuden vuoksi jarruttaminen ruuhkaliikenteessä ensimmäisenä ajettaessa. Saisivat katsoa erään iso-britanniassa tehdyn videon haamuruuhkan aiheuttamisesta, missä näytetään miten käy kun yks idiootti jarruttaa "varmuuden vuoksi". Jonon perällä joudutaan pysähtymään.
 
Kun liikennevaloista lähden niin reippaasti. Kerkee muutkin. Edellyttäen että ekana lähden. Jos olen jonkun takana niin minkäs teet.

Ruuhkaisella tieosuudella jos olen letkan etummaisena eikä edellä liikennettä niin nostan aina nopeutta hieman yli sallirun. 80 alueella 90 km/h. Ei pumppausta eikä varmuuden vuoksi jaruttelua... Letka kulkee.
 
Nämä "arat" ihmiset ovat niitä, jotka aiheuttavat ruuhkaliikenteessä peräänajoja + muita vaaratilanteita. He eivät kuulu liikenteeseen ja kortit voisivat viedä takaisin poliisilaitokselle. Heitä varten kulkee joukkoliikenne. Mikään ei ole tyhmempää kuin varmuuden vuoksi jarruttaminen ruuhkaliikenteessä ensimmäisenä ajettaessa. Saisivat katsoa erään iso-britanniassa tehdyn videon haamuruuhkan aiheuttamisesta, missä näytetään miten käy kun yks idiootti jarruttaa "varmuuden vuoksi". Jonon perällä joudutaan pysähtymään.
Toisaalta turvavälit on sitä varten ettei moista tapahdu niin helposti. Toisaalta olen samaa mieltä tuosta varmuuden vuoksi jarruttamisesta.
 
Nämä "arat" ihmiset ovat niitä, jotka aiheuttavat ruuhkaliikenteessä peräänajoja + muita vaaratilanteita. He eivät kuulu liikenteeseen ja kortit voisivat viedä takaisin poliisilaitokselle. Heitä varten kulkee joukkoliikenne. Mikään ei ole tyhmempää kuin varmuuden vuoksi jarruttaminen ruuhkaliikenteessä ensimmäisenä ajettaessa. Saisivat katsoa erään iso-britanniassa tehdyn videon haamuruuhkan aiheuttamisesta, missä näytetään miten käy kun yks idiootti jarruttaa "varmuuden vuoksi". Jonon perällä joudutaan pysähtymään.
Tämä.

Ja homma vielä korostuu motarin rampeissa kun mennään 40km/h sulkuviivan lopussa. Kiva siinä 100hv kipolla koittaa sekaan kun edellä oleva idiotti ei tajua kelata vauhtia rampissa. Käyttökärry onneksi 250hv ei tarvitse välittää paskaakaan mitä edellä oleva tekee ja miettii siellä, lataa kaasun pohjaan ja suoraan ohituskaistalle.
 
Tämä.

Ja homma vielä korostuu motarin rampeissa kun mennään 40km/h sulkuviivan lopussa. Kiva siinä 100hv kipolla koittaa sekaan kun edellä oleva idiotti ei tajua kelata vauhtia rampissa. Käyttökärry onneksi 250hv ei tarvitse välittää paskaakaan mitä edellä oleva tekee ja miettii siellä, lataa kaasun pohjaan ja suoraan ohituskaistalle.
Sanopa muuta. Oululainen tyyli on se, että vedetään ne "Pölijäntien" neulansilmät ja Kuusamontien shikaanit siten että romut lentelee autossa ympäriinsä, mutta kun varsinainen kiihdytyskaista alkaa niin tehot katoaa saman tien jonnekin mystiseen mustaan aukkoon. Onpa tuossa omassakin kulkineessa onneksi yli 200hv tehoa, ja osaa vielä raapia joka kulmaltakin, niin ei ole hankaluuksia tuollaisessa tilanteessa edes talvella, kunhan vain ymmärtää pitää sopivasti väliä siihen kuppaajaan. Edellisessä katiskassa oli 225hv tehoja mutta vain etuveto, niin sillähän sai aikaan automaattiloota sport-moodissa tallan pohjaan linttaamalla aikaseksi vain hirveän sutimisen jo märällä kesäkelillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä.

Ja homma vielä korostuu motarin rampeissa kun mennään 40km/h sulkuviivan lopussa. Kiva siinä 100hv kipolla koittaa sekaan kun edellä oleva idiotti ei tajua kelata vauhtia rampissa. Käyttökärry onneksi 250hv ei tarvitse välittää paskaakaan mitä edellä oleva tekee ja miettii siellä, lataa kaasun pohjaan ja suoraan ohituskaistalle.

Samaa mieltä näiden kiihdytyskaistalla hidastelevien typeryydestä, mutta:

100hv on oikein riittävä teho kiihdyttämään normaalia henkilöautoa, jos osaa käyttää sellaista monimutkaista teknistä laitetta kuin vaihdelaatikko, ja ottaa siitä 100hv moottorista sen 70-100hv irti eikä käytä sitä kierrosalueella, jolla siitä saa vain n. 30-50 hv irti.
 
Samaa mieltä näiden kiihdytyskaistalla hidastelevien typeryydestä, mutta:

100hv on oikein riittävä teho kiihdyttämään nomaalia henkilöautoa, jos osaa käyttää sellaista monimutkaista teknistä laitetta kuin vaihdelaatikko, ja ottaa siitä 100hv moottorista sen 70-100hv irti eikä käytä sitä kierrosalueella, jolla siitä saa vain n. 30-50 hv irti.

Tämä. Nykyisessä ja edellisessä autossani oli tehoa 105 ja 115 hevosvoimaa. Rampeilla hidastelijat vituttavat kyllä, mutta vauhtiin olen toistaiseksi päässyt ilman ongelmia. Karstatkin pysyvät poissa ;)
 
Onhan se 100 heppaa aivan käsittämättömän vähän. Tuntuu tollasen auton raiskaukselta vetää 5000rpm lasissa ellei ole pakko.. joku 300hv sitten riittääkin mukaviin kiihdytyksiin.
 
Onhan se 100 heppaa aivan käsittämättömän vähän. Tuntuu tollasen auton raiskaukselta vetää 5000rpm lasissa ellei ole pakko..

Se miltä asia "tuntuu", ja se mitä asia on on kaksi täysin eri asiaa.

Se, että moottoria käytetään sen optimaalisella kierrosalueella ei ole mitään sen rääkkäämistä, päin vastoin. Jos sitä moottoria ei koskaan kunnolla kuormiteta, se mm. karstoittuu. Mutta moottorin käyttäminen liian pienillä kierroksilla voi olla sen ihan oikeaa rääkkäämistä, kun esim. voitelu ei toimi kunnolla.

joku 300hv sitten riittääkin mukaviin kiihdytyksiin.

Ei, vaan 100hp riittää oikein hyvin jos osaa ottaa moottorista sen 100hp irti eikä käytä sitä "100hp" moottoria 40 hp:lla.

Sinä et koskaan käytä siitä "300hp moottoristasi" lähellekään 300 heppaa. Sinä haluat moottorin, jossa teoriassa on 300hv jotta saat siitä sen 100hp pienillä kierroksilla ja painamatta kaasua pohjana. Tämä on aivan älytöntä ja typerää tuhlaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Se että tarvitsee yli 43hp jossain tilanteessa on vain taidon puutetta. Vähän sama kuin että pitäisi ottaa 300€ mukaan kauppaan kun haet pari purkkia maitoa, kun muuten ei onnistu. Fiat 127:lla pääsee kaikilta suomen kiihdytyskaistoilta ihan sujuvasti muiden sekaan(jos pitää edessä tilaa että saa koko kiihdytysmatkan käyttöön).
:D
 
Riippuu luonnollisesti auton massasta, mutta kyllä 100 hp liikuttaa corolla-kokoluokan autoa ihan riittävän ripeästi, jos vaihteita osataan käyttää. Nykyään lähes kaikissa perhevankkureissa on järjestään se ~ 200 hp ja turboa ja automaattia, niin ei ihmekään jos 100 hp tuntuu nuhaiselta. Kukaan ei varmaan kiistä, etteikö isompi teho toisi vaivattomuutta ja mukavuutta, mutta vika kyllä on korvien välissä, jos 100hp autolla ei liikenteessä pärjää.
 
En ole väittänyt etteikö pärjäisi vaan totesimpahan vaan että tollanen 100 heppasen rääkkääminen tuntuu raiskaukselta. Kaverilla on tollanen c1 sitikka ja sen kyydissä on varsin koomista kun ohituskaistoilla tyyliin kolmonen sisään ja hirveä huudatus mutta auto ei liiku mihinkään :D

BTW käytän kyllä varsin usein mun 300 heppasessa autossa sitä 300 heppaa koska se on hauskaa, talviautona onkin sitten 140heppanen pikku bensaturbo mutta en kyllä koe tarpeen huudattaa sitä lähes koskaan koska ennakoinnilla pärjää kiihdytyskaistoilla ihan hyvin poislukien satunnaiset lyhyet jyrkän rampin jälkeen olevat tilanpuutteen tai paskan suunnittelun seurauksena tulleet liittymät.
 
En ole väittänyt etteikö pärjäisi vaan totesimpahan vaan että tollanen 100 heppasen rääkkääminen tuntuu raiskaukselta.

Se moottorin käyttäminen optimaalisella kierrosalueella ei edelleenkään ole mitään rääkkäämistä.
Moottorin rääkkäämistä on se, että vedätetään ylämäkeen jollain 1000 kierroksella.

Kaverilla on tollanen c1 sitikka ja sen kyydissä on varsin koomista kun ohituskaistoilla tyyliin kolmonen sisään ja hirveä huudatus mutta auto ei liiku mihinkään :D

Citroen C1ssä tehoa on 68hv, ei 100hv. Tästä saa oikeaoppisella vaihdekepin käytöllä käyttöön n. 45-68hv.

Ilmanvastusta siinä on kuitenkin käytännössä yhtä paljon kuin isommassa autossa, eli >100km/h nopeuksissa n. 20-30hp edestä, joten kiihdytykseen jää reserviin tehoa sitä kiihdytystä varten luokkaa 25-38hp.

Tässä on aika iso ero 100 heppaan (käytettävissä 70-100, reservissä kiihdytykseen >100km/h nopeudessa n. 50-70hp).

BTW käytän kyllä varsin usein mun 300 heppasessa autossa sitä 300 heppaa koska se on hauskaa,

Mikähän se tilanne oikein on, missä sitä luulet käyttäväsi?

Se, että vaan painat kaasun pohjaan ei ota siitä 300 heppaa irti, jos kierrokset on yhtään muualla kuin optimaalisella kierroslukualueella (tyypillisessä 300-heppaisessa bensakoneessa yleensä n. 5500 kierrosta, tyypillisessä dieselissä jossain 4000ssa).
 
Huvittaa vähän tällaiset "300hp riittää motarille kiihdyttämiseen" kommentit :D

Mulla ei ole ollut ikinä ongelmaa päästä motarin liittymästä liikennevirtaan mukaan 80-luvun ~75hp toyotilla ja mazdoilla, 2000-luvun ~100-heppaisilla Opeleilla ja Nissaneilla saatika nykyisellä 150hp Astralla. Paitsi tietty silloin, kun edessä on ajovammainen ihminen joka ei osaa painaa kaasua vaan junnaa 50 km/h koko kiihdytyskaistan ja sitten iskeytyy tulpaksi motarille.

Kaikki on vain kiinni siitä, että käyttää tarvittaessa kaasupolkimen koko liikerataa ja pitää auton sopivalla vaihteella.

Mä olen vahvasti sitä mieltä, että jokaisessa "inssiajossa" pitäisi käydä motarilla ja jos liittymästä ei osaa kiihdyttää oikeaan vauhtiin, niin se olisi automaattinen hylkäys. Noi perkeleen ujostelijat aiheuttaa joka päivä varmaan sata+ läheltä piti -tilannetta tässä maassa kun eivät osaa/tajua/uskalla kiihdyttää autoa liikennevirran nopeuteen siellä missä se kuuluisi tehdä, vaan tunkevat ~50 km/h tai isommallakin nopeuserolla sieltä liittymästä kaistalle.

"Mää tulen ny, väistäkee!" :facepalm:

Edit: ja hkultala on ihan oikessa siinä, että auton koneen kierrättäminen ei tosiaankaan ole sen rääkkäystä, vaan jopa suotavaa tehdä välillä. Ne on myös ihan suunniteltu sitä varten, että sitä konetta poljetaan kiihdyttäessä, ne kestää sen kyllä.
 
Se moottorin käyttäminen optimaalisella kierrosalueella ei edelleenkään ole mitään rääkkäämistä.
Moottorin rääkkäämistä on se, että vedätetään ylämäkeen jollain 1000 kierroksella.



Citroen C1ssä tehoa on 68hv, ei 100hv. Tästä saa oikeaoppisella vaihdekepin käytöllä käyttöön n. 45-68hv.

Ilmanvastusta siinä on kuitenkin käytännössä yhtä paljon kuin isommassa autossa, eli >100km/h nopeuksissa n. 20-30hp edestä, joten kiihdytykseen jää reserviin tehoa sitä kiihdytystä varten luokkaa 25-38hp.

Tässä on aika iso ero 100 heppaan (käytettävissä 70-100, reservissä kiihdytykseen >100km/h nopeudessa n. 50-70hp).



Mikähän se tilanne oikein on, missä sitä luulet käyttäväsi?

Se, että vaan painat kaasun pohjaan ei ota siitä 300 heppaa irti, jos kierrokset on yhtään muualla kuin optimaalisella kierroslukualueella (tyypillisessä 300-heppaisessa bensakoneessa vaaan n. 5500 kierrosta, dieselissä jossain 4000ssa).
No jos vedän kierrokset sinne 7000 ja laitan seuraavan vaihteen niin tiedän saavani kaiken tehon irti, ykkösvaihteella sutii tavanomaisesti kyllä liikaa eli tarttee käyttää isompia vaihteita. Esim rata-ajossa tai motarin rampeilla kiihdytellessä.
 
No jos vedän kierrokset sinne 7000 ja laitan seuraavan vaihteen niin tiedän saavani kaiken tehon irti, ykkösvaihteella sutii tavanomaisesti kyllä liikaa eli tarttee käyttää isompia vaihteita. Esim rata-ajossa tai motarin rampeilla kiihdytellessä.

... ja edellisessä autossani minulle riitti aivan hyvin 88hp siihen, että sain rampilla kiihdytettyä käytännössä aina autoni moottoritienopeuteen, mikäli edessä oleva nutaaja ei vaan estänyt tukkimalla tietä edestäni (mihin taas mikään määrä lisätehoa ei olisi auttanut).

Että tosiaan rampilta kiihdytyksissäkin kyse on vain viihdearvosta.
 
Huvittaa vähän tällaiset "300hp riittää motarille kiihdyttämiseen" kommentit :D

Mulla ei ole ollut ikinä ongelmaa päästä motarin liittymästä liikennevirtaan mukaan 80-luvun ~75hp toyotilla ja mazdoilla, 2000-luvun ~100-heppaisilla Opeleilla ja Nissaneilla saatika nykyisellä 150hp Astralla. Paitsi tietty silloin, kun edessä on ajovammainen ihminen joka ei osaa painaa kaasua vaan junnaa 50 km/h koko kiihdytyskaistan ja sitten iskeytyy tulpaksi motarille.

Kaikki on vain kiinni siitä, että käyttää tarvittaessa kaasupolkimen koko liikerataa ja pitää auton sopivalla vaihteella.

Mä olen vahvasti sitä mieltä, että jokaisessa "inssiajossa" pitäisi käydä motarilla ja jos liittymästä ei osaa kiihdyttää oikeaan vauhtiin, niin se olisi automaattinen hylkäys. Noi perkeleen ujostelijat aiheuttaa joka päivä varmaan sata+ läheltä piti -tilannetta tässä maassa kun eivät osaa/tajua/uskalla kiihdyttää autoa liikennevirran nopeuteen siellä missä se kuuluisi tehdä, vaan tunkevat ~50 km/h tai isommallakin nopeuserolla sieltä liittymästä kaistalle.

"Mää tulen ny, väistäkee!" :facepalm:

Edit: ja hkultala on ihan oikessa siinä, että auton koneen kierrättäminen ei tosiaankaan ole sen rääkkäystä, vaan jopa suotavaa tehdä välillä. Ne on myös ihan suunniteltu sitä varten, että sitä konetta poljetaan kiihdyttäessä, ne kestää sen kyllä.

mikäli edessä oleva nutaaja ei vaan estänyt tukkimalla tietä edestäni

Niinhän siellä insseissä nykyään käydäänkin kiihdytyskaistoilla, jos sellainen vaan löytyy tarpeeksi läheltä. Ja jos joku ei vielä osaa mennä sinne kaistalle niin että ei jää kiihdytys kesken mahdollisen edessä hidastelijan takia niin hylsyhän sieltä tulee. Tuo kun lasketaan uuden kuljettajan välttämättömiin perustaitoihin.
 
... ja edellisessä autossani minulle riitti aivan hyvin 88hp siihen, että sain rampilla kiihdytettyä käytännössä aina autoni moottoritienopeuteen, mikäli edessä oleva nutaaja ei vaan estänyt tukkimalla tietä edestäni (mihin taas mikään määrä lisätehoa ei olisi auttanut).

Että tosiaan rampilta kiihdytyksissäkin kyse on vain viihdearvosta.
Jeps, siksi sanoin että pärjään myös talviautolla aivan loistavasti. Isommat tehot vaan tekee tuosta ajamisesta reippaasti helpompaa. Vaikkapa liittymä koivukylästä/vantaanlaaksosta (tms) siihen hämeenlinnanväylälle pohjoiseen päin on sen verran paska että 100 heppasella autolla tekee kyllä tuskaa saada 80 lasiin mutta 300 heppasella ei aiheuta mitään ongelmia.
 
Kyllähän alle 100hp:n autokin kiihtyy ihan kiitettävästi nykypäivänä. Tosin riippuu myös paljon autosta ja sen toteutuksesta.
Sen verran voin sanoa että jos tämän hetken kärryssä olisi alta 100hp niin olisi kyllä aikamoista ryömintää ja huutoa kiihdyttää motarille.

Ja tuohan ylimääräinen teho ajamiseen lisää joustoa.
 
Se kierrosten käyttäminen mitään raiskausta ole. Tietysti olettaen, että moottori on lämmin. Huihai-dieselilläni korkeintaan tyhjäkäynti paranee, kun tykittää ylämäkeen rekasta ohi kolmosella silleen, että omalle kaistalle palattaessa kierroksia on 5000:D Siitä voikin suoraan kutoselle sitten vaihtaa ja kruisailla kohti auringonlaskua.

Eipä siinä. Olen minä salaa hieman kateellinen kaikista tehokkaista autoista. Mutta vaikea kuvitella, että sellaista koskaan *tarvitsisi*.
 
Joo, kyllä niillä matopurkeillakin pääsee liikkumaan ja liittymään, mutta mukavuus kärsii jos pitää vetää koko ajan auton suorituskyvyn äärirajoilla.
 
, lataa kaasun pohjaan ja suoraan ohituskaistalle.
ja jonkun kylkeen kun ei ehdi katsoa. Pari kertaa on ollut tulla tämmöinen dynaaminen idiootti päälle kun vetänyt suoraan ohituskaistalle rampilta eikä ole ehtinyt siinä kiihdyttäessään katsoa kunnolla kun pitää varonut ettei aja sen nutaajan perään. Tuollainen syöksyily on muutenkin perseestä. Hankaloittaa vaan sen edellä menevän aremman liittymistä lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Niitäkin on nähty jotka eivät osaa päättää kiihdyttääkö vai hidastaako liittyessä. Sitten kaistan loppu näkyy niin talla pohjaan ja suoraan kaistan yli ohituskaistalle. Perhanan arjen sankarit
 
ja jonkun kylkeen kun ei ehdi katsoa. Pari kertaa on ollut tulla tämmöinen dynaaminen idiootti päälle kun vetänyt suoraan ohituskaistalle rampilta eikä ole ehtinyt siinä kiihdyttäessään katsoa kunnolla kun pitää varonut ettei aja sen nutaajan perään. Tuollainen syöksyily on muutenkin perseestä. Hankaloittaa vaan sen edellä menevän aremman liittymistä lisää.
No minäpä osaan myös katsoa, että tuleeko sieltä ohituskaistalta joku. Ei paljoa vaadi. Eihän sinne aina pääse toki. Näitä puikkaajia en tajua itsekään, pari kertaa meinannut ajaa vakkarilla kontista sisään kun rampilta tullut ängennyt pienestä raosta samantien ohitukaistalle.

Ohituskaistalle menen sen takia näiden nutaajien kanssa, että jos oikealle jää niin tämä nutaaja tulee kylkeen mitä suurimmalla todennäköisyydellä kun haluaa rampista pois. Tässä kohtaa vauhtia monesti 60km/h. Tälläisen takana luonnollisesti en asu, koska ei kiinnosta tutustuttaa ketään oman auton peräluukun sisältöön.
 
Samaa mieltä näiden kiihdytyskaistalla hidastelevien typeryydestä, mutta:

100hv on oikein riittävä teho kiihdyttämään normaalia henkilöautoa, jos osaa käyttää sellaista monimutkaista teknistä laitetta kuin vaihdelaatikko, ja ottaa siitä 100hv moottorista sen 70-100hv irti eikä käytä sitä kierrosalueella, jolla siitä saa vain n. 30-50 hv irti.
Aivan oikein, ja tuo päteekin 90% rampeista, varsinkin kun edellä oleva osaa käyttää sitä vaihteisto nimistä keksintöä.

Kuitenkin tämäkin nutaaja tapaus tuli semmoisessa rampissa vastaan, että jyrkän (40km/h) kurvin jälkeen on n. 100m matkaa sulkuviivan loppuun. Sulkuviivan lopussa jos mennään 50km/h niin siinä ei paljoa enää 100hv auta jos haluaa 100km/h liittyä.

Tässäkin tosiaan pärjää ihan hyvin, kun aloittaa kiihdytyksen heti mutkan oiettua, kerkeää just kelaamaan sen 100km/h ennen liityntää, kippo kuin kippo.
 
Itsellä oli joku ~90 hv koirankoppi sijaisautona ja kyllähän sillä pärjäsi, kun hämmensi vaihteita ja kierrätti punarajalle. Mistään nautinnosta ei kuitenkaan voinut puhua ja vapaaehtoisesti en tuollaisella mopolla ajaisi metriäkään.
 
On tullut ajettua sellaisillakin kipoilla kuin opel corsa, nissan micra, chevrolet kalos ja pösö 107, jossa on huikeat 68 hv. Uskokaa tai älkää, mutta ei ollut ongelmaa moottoritielle liittymisessä eikä myöskään liikennevirran mukana pysymisessä. Selkeästi kaupunkipyörittelyynhän nuo on tehty eikä matka-ajoon.

Ette tiedä mitä on hidas kiihtyvyys ennen kuin olette ajaneet esim. vanhalla vaparidiesel-hiacella. :dead:
Siihen nähden nuo pikkukipot on raketteja.
 
Pointti tässä on se, että punarajalle kierrättäminen jollain nuhakoneella tuntuu tosi vaivalloiselta ajamiselta ja on aika kaukana sellasesta perusrauhallisesta ajamisesta. Koko keskusteluhan lähti siitä, kun otettiin noi liittymäramppien hidastelijat ja toimenpiteet niiden kanssa puheeksi. Jos joku ajaa liittymärampissa 50 lasissa ja liityttävän tien nopeus on 80 ei siitä sen takaa pääse sinne ohituskaistalle kuin tehokkaalla autolla, että sen muun liikennevirran vauhdin saa kiinni. Toinen vaihtoehto on tulla vaan sen takana motarille ja odotella että kaasujalka löytyy ellei sitten itse ajele rampissa 30 sen takana jotta kertyy väliä ja voi itse kiihdyttää kiihdytyskaistalla sopivaan nopeuteen.

Tuollaisella alle 100 heppasella autollakin pärjää ihan hyvin jos ylläpitää nopeutta ja ennakoi eikä tartte ees konetta huudattaa. Liikenteessä on aika monta tilannetta, jossa huomiointia tarvitsee laajemminkin ja sellasessa tilanteessa auton kierrosten pitäminen kiihdytystä varten 4500rpm on vähän haastavaa jos punaraja on 6000 rpm, tai ainakin enemmän haastavaa, kuin jos auton kierrokset on 3000rpm josta lähdetään kiihdyttämään.
 
On tullut ajettua sellaisillakin kipoilla kuin opel corsa, nissan micra, chevrolet kalos ja pösö 107, jossa on huikeat 68 hv. Uskokaa tai älkää, mutta ei ollut ongelmaa moottoritielle liittymisessä eikä myöskään liikennevirran mukana pysymisessä. Selkeästi kaupunkipyörittelyynhän nuo on tehty eikä matka-ajoon.

Ette tiedä mitä on hidas kiihtyvyys ennen kuin olette ajaneet vanhalla vaparidiesel-hiacella. :dead:
Ducato 2.8JTD on mahdottoman hidas kiihtymään kun turbo on poissa pelistä.. :beye:

Muutama vuosi sitten oli Vectra 2.0DTI ja siinä on juuri tuo maaginen 101hp ja kyllä sillä pysyi menossa mukana eikä tarvinnut olla tientukkona yhtään missään. Kunhan uskaltaa polkea sitä poljinta eikä vaan körryytellä ja vaihdeta seuraavalle kun kierrosmittari saavuttaa numeron 2.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 842
Viestejä
4 751 458
Jäsenet
77 394
Uusin jäsen
Korrelioosi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom