Ja lisäksi kaikki muut perus ärsytyksen aiheet:
Liikennevaloissa nukkuvat.
Kaasu, jarru, kaasu, jarru, kaasu, jarru vaikka auto lipuu kohti punaisia valoja ihan hyvää vauhtia? Näkyy kun auto keinuu edes takas ja jarruvalot vilkkuu. Mitä vittua?
Motarilla jarruttelijat vaikka turvaväliä on riittävästi
Kolmion takana oleville tietä antaminen
Tässä olikin hyvä lista. Omia täydennyksiä:
Liikenneympyrästä poistuessaan vilkkua käyttämättömät. Turhaan muu liikenne odottelee, kun ei vaivauduta vilkuttamaan poistuessa. Sitten on toki myös väärin vilkuttavat.
Liikennevaloissa nukkuvien lisäksi he, jotka lähtevät liikkeelle vasta sitten, kun edellinen on jo 10m päässä. Ottaa huolella pannuun, kun samoista valoista voisi päästä kymmenen autoa jos osattaisiin lähteä liikkeelle sujuvasti, mutta siitä pääseekin vain viisi kun osa valojen vaihduttua tosiaan etsii vielä ykkösvaihdetta ja osa löytää kaasun vasta sitten, kun keltanen on jo vaihtunut.
Tuo jarruttelu, sitä näkee usein tosiaan motareilla, vaikka ei edes olisi ketään edessä eikä ajeta ylinopeutta. En voi ymmärtää mikä saa jalan hakemaan jarrulle tyhjällä tiellä ajaessasi 110km/h 120km/h rajotuksella. Ja monelle tosiaan tuntematon konsepti se, että auto hidastuu vain kaasun nostamalla.
Kolmion takaa en niin usein ole nähnyt autoille annettavan tietä, ja myönnän, että jos paikka ei ole tuttu, niin välillä voi olla vaikea havaita onko sitä kolmiota vai ei. Sitä vastoin olen huomannut, että tasa-arvoisia risteyksiä ei monet tunnista, varsinkaan jos näyttää siltä, että joku risteyksen teistä on pienempi, kuin "päätie". Eivätkä ymmärrä, että pysäköintialueillakin risteykset ovat tasa-arvoisia, ellei liikennemerkillä muuta osoiteta.
Ihan yksi ylivoimaisimmista ärsytyksen aiheista on pyöräilijät, jotka ajavat eteen väistämisvelvollisina, sekä autolijat, jotka pysähtyvät antamaan tietä tien reunassa odottavalle pyöräilijälle. Sehän sitä käytöstä ruokkii. Lisäksi tuntuu oudolta, kun jalankulkijat niin usein valittelevat ettei autot anna tietä suojatiellä, mutta pyöräilijöistä oma kokemus on se, että jos suojatielle eksyt heidän eteen, niin joko pujottelevat jalankulkijoiden läpi tai soittelevat kelloa. Ja moni jalankulkija tuntuu suorastaan antavan tilaa pyörille, mutta sitten painelevat katsomatta autojen "eteen" suojatielle. Sama oikeus olisi pyöriinkin nähden, eikä läheskään yhtä vaarallista.