Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ja nää perseet tekee potentiaalisesti monelle muullekin paljon haittaa nostamalla kaiken paskan ilmaan tuolta punaisen nuolen alueelta, joka ei ole ajorataa. Motaria ajavien tuulilaseihein ja pelleille kertyy vaikka mitä projektiileja.

Odotan, että palstalta löytyy muutama puolustamaan tätä käytöstä.
Jos vaikka kyseessä olisi synnyttämään menossa oleva sankaripoliisikätilö, jonka myöhästyminen aiheuttaisi lasten joukkokuolemia ja huumejengit valtaisi maan tms.

Joo, hyvä lisäys. Tuonne kertyy yleensä valtava määrä kaikenlaista kiveä ja rapaa, joka sitten lentää takana olevien tuulilasiin yhdessä sen kaiken noen kanssa, mitä noista nokivasaroista yleensä kunnon polkaisulla irtoaa.
 
Mut eihän tuossa osoitettu, että vihreän lähetyminen olisi ollut mitenkään erikoinen.
Itselle pointtina on se, että nuo punaiset tulee, vaikka rampilta tultaisiin melko sopivaa nopeutta.
No sitä mä just tarkoitan että siinä se on syyttä suotta kiihdytysrajoitteisen ja perseilijän välissä. Liikkumavaraa suuntaan tai toiseen about nolla euroa ja kaikki riskit kuitenkin pelissä.
 
No sitä mä just tarkoitan että siinä se on syyttä suotta kiihdytysrajoitteisen ja perseilijän välissä. Liikkumavaraa suuntaan tai toiseen about nolla euroa ja kaikki riskit kuitenkin pelissä.
Ymmärrän pointin, mutta tarkoitin sinistä, siitä ei tehty jumittajaa. Ajatusvihreilin, sori siitä.

Siitä huolimatta alunperinkään ekaa (sinistä) autoa ei syytetty hidastelusta. Se vain oli eka auto.
 
Punasta sen enempää puolustamatta tulee kyllä monesti siirryttyä suoraan ohituskaistalle sulkuviivan päätynnän jälkeen kun edellä olevan auto harvoin saavuttaa järkevää liityntänopeutta.
 
No sitä mä just tarkoitan että siinä se on syyttä suotta kiihdytysrajoitteisen ja perseilijän välissä. Liikkumavaraa suuntaan tai toiseen about nolla euroa ja kaikki riskit kuitenkin pelissä.

Tuo ihmetyttääkin ainakin täällä päin, että n. 90% moottoritielle liittyessä edessä ajavat ramppia pitkin max. 60 km/h (ja tämä tuntuu olevan riippumatta kelistä, tai edes liikenteestä). Ja jossain vaiheessa kiihdytyskaistaa keksitään, että pitäisi liikennevirtaankin yrittää päästä.
 
Punasta sen enempää puolustamatta tulee kyllä monesti siirryttyä suoraan ohituskaistalle sulkuviivan päätynnän jälkeen kun edellä olevan auto harvoin saavuttaa järkevää liityntänopeutta.

Tän takia jätän vaan suoraan väliä etummaiseen rampin aikana, jos mitenkään yhtään näyttää siltä, että hänen liityntä saattaa osoittautua haasteelliseksi. Usein siitä on selkeitä merkkejä ilmassa jo etukäteen.
 
Tapahtui jokunen aika sitten. Vastaantuleva vasemmalle kääntyjä jää odottamaan asiallisesti valoristeyksessä, mitä nyt puoliksi minun kaistalle :facepalm: Onneksi oli kuiva tie ettei rysähtänyt.

223232.jpg


Punasta sen enempää puolustamatta tulee kyllä monesti siirryttyä suoraan ohituskaistalle sulkuviivan päätynnän jälkeen kun edellä olevan auto harvoin saavuttaa järkevää liityntänopeutta.

Samoin.


Tän takia jätän vaan suoraan väliä etummaiseen rampin aikana, jos mitenkään yhtään näyttää siltä, että hänen liityntä saattaa osoittautua haasteelliseksi. Usein siitä on selkeitä merkkejä ilmassa jo etukäteen.

Lyhyellä rampilla tämä on haastavaa, etenkin jos takaa tulee vielä joku. Välimatkan jättäminen edellä hidastelevaan merkitsee oman nopeuden laskemista alle kuuteenkymppiin monessa tapauksessa. Ja vaikka itse saisikin kiihdytettyä rivakkaasti sataseen sillä rampin loppupätkällä, se minun takana tuleva 1.äkänen koppimopo saa kelattua rampin loppuun mennessä vauhtia hyvällä tuurilla sen 70kmh ja jälleen liikennevirta tökkii sekä lisää vaaratilanteita syntyy.
 
Viimeksi muokattu:
Tapahtui jokunen aika sitten. Vastaantuleva vasemmalle kääntyjä jää odottamaan asiallisesti valoristeyksessä, mitä nyt puoliksi minun kaistalle :facepalm: Onneksi oli kuiva tie ettei rysähtänyt.

223232.jpg
Tää on ihan jokapäiväinen ilmiö enkä ymmärrä mitä helvettiä ihmisten päässä liikkuu. Ymmärrän sen, että ryhmittäydytään mahdollisimman vasemmalle semmosissa kohdissa joissa ei oo erillistä kääntyvien kaistaa, mutta miksi jengi tunkee sen auton sinne vastaantulevien kaistalle jopa niissä kohdissa missä se erillinen kaista löytyy? Pahimmillaan se on juuri tätä, että auto on keulan verran siellä ja vastaantulijat joutuu väistämään. Varsinkin töissä isolla autolla nää pellet ärsyttää, pari kertaa soittanu torvea vastaavassa tilanteessa.
 
Lyhyellä rampilla tämä on haastavaa, etenkin jos takaa tulee vielä joku. Välimatkan jättäminen edellä hidastelevaan merkitsee oman nopeuden laskemista alle kuuteenkymppiin monessa tapauksessa. Ja vaikka itse saisikin kiihdytettyä rivakkaasti sataseen sillä rampin loppupätkällä, se minun takana tuleva 1.äkänen koppimopo saa kelattua rampin loppuun mennessä vauhtia hyvällä tuurilla sen 70kmh ja jälleen liikennevirta tökkii sekä lisää vaaratilanteita syntyy.

Tämä on totta, riippuu rampista ja liikenteestä kuinka tämä mahdollista. En kyllä muista että olisin koskaan ajatellut takaa tulevien puolesta näissä tilanteissa.
 
Ärsyttää kuskit, jotka eivät osaa säätää ajonopeuttaan mitenkään loogisesti. Tietyömaan kohdalla tullaan ohi kaikista, ketkä ajavat rajotuksen mukaan 60km/h. Työmaan jälkeen samat kuskit tulevat taas 80km/h alueella perävalot edellä vastaan. Vastaavasti jotkut vetävät sitä samaa 95km/h sekä 80km/h, että 100km/h alueilla. Tai sitten ihan vaan 80km/h alueella mittarissa 95 ja 100 alueella 105. Itse laitan aina vakkariin 8km/h yli rajoituksen, niin käytännössä alemmilla rajoituksilla jengiä tulee ohi, ja korkeimmilla nopeuksilla saa koko ajan itse ohitella samoja autoja, jotka hetki sitten tuli mun ohi 20km/h ylinopeutta.

Toinen nopeuteen liittyvä ärsytyksen aihe on he, jotka eivät osaa itse valita nopeuttaan, vaan tarvitsevat jonkun muun apua siihen. Monesti näkee taustapeilistä, kun joku saavuttaa kovaa vauhtia, mutta ei aikomustakaan ohittaa. Jäävät peesaamaan siihen taakse. Tai ohittaessasi autoa tämän edestä joku liittyy pois, ja hän alkaa kiihdyttämään heti. Sitten taas hidastaa, kun saavuttaa edessä olevan, muttei ohita tätä.

Sitten on toki vielä ne, jotka hidastelevat, koska "ei ole kiire". Ihan älytön perustelu. Siellä on muitakin liikenteessä, ja selvästi muuta liikennettä hitaammin ajaminen ei helpota ruuhkaa yhtään. Sitten paheksuvat päälle, kun joku ohittaa heidät.
 
Tänään kyllä taas paloi papu kanssa-autoilijan kyvyttömyyteen lähteä risteyksestä liikkeelle. Yksi paku odotteli riittävän isoa (varmaan sitten kilometrin tyhjää) väliä että saa lotjansa liikkeelle risteyksestä 60km/h alueella. Reilun parin minuutin jälkeen totesin että ei vittu, ajoin viereiseltä kaistalta risteyksen yli toiselle puolelle ja lähdin sieltä matkaan sen pakun edelleen odotellessa toisella puolella ettei näköpiirissä ole yhtään autoa.

Onnea vaan sille yritykselle klo 16:10 :facepalm:
 
Tänään kyllä taas paloi papu kanssa-autoilijan kyvyttömyyteen lähteä risteyksestä liikkeelle. Yksi paku odotteli riittävän isoa (varmaan sitten kilometrin tyhjää) väliä että saa lotjansa liikkeelle risteyksestä 60km/h alueella. Reilun parin minuutin jälkeen totesin että ei vittu, ajoin viereiseltä kaistalta risteyksen yli toiselle puolelle ja lähdin sieltä matkaan sen pakun edelleen odotellessa toisella puolella ettei näköpiirissä ole yhtään autoa.

Onnea vaan sille yritykselle klo 16:10 :facepalm:
Mutta tässäkin näkökulmassa on toinen puolensa ja kuskit joille tuntuu riittävän se 10m rako 60 tai 80 alueella, että voi mennä väliin. Paku kuskihan siis saisi joo kiihdyttää sinne sopivaan väliin jos siellä kerran semmoinen on, mutta itseä vituttaa nämä jotka hiillostaa ihan kiinni kontissa risteyksissä ja pari kertaa ovat torveakin soittaneet kun en viitsinyt ajaa jonkun alle / hidastaa pääväylällä ajavien vauhtia tunkemalla väkisin kolmion takaa.

Kaikkeista ylivoimaisen vittumaisimpia ovat nimenomaan nämä puikkarit jotka työntää maantiellä kolmion takaa eteen nulkuttamaan 60km/h tms. ja se kiihdytys kestää kilometritolkulla ja tuskin sittenkään kulkee niin kovaa kun pitäisi. Paras toistaiseksi oli porin ja tampereen välillä kesällä, olin juuri ohittanut asuntoauton tms, vauhtia oli sen 110-120, näin jo omalle kaistalle palatessa, että joku työntää mazdaansa jostakin pikkutieltä eteen. Saavuin sitten mazdan taakse jarrut pohjassa, vauhtia oli varmaan 50 ja kiskasin samantein ohitse. Oli pakko jo näyttää keskaria tälle tapaukselle ikkunasta ohituksen jälkeen. Kuinka vitun tyhmä pitää olla tunkeakseen satasen rajoituksella olevalle tiellä, missä vieläpä näkee, että siellä on ohitus juuri lopuillaan ja luonnollisesti ohittajalla hieman enempi vauhtia kuin se satanen (joskaan sillä mitään merkitystä tässä tilanteessa ollutkaan)???? Ja kyseessä ei ollut mikään ohituskieltoalue vaan ihan laillinen ohituspaikka ja ~300m pitkä suora hyvällä näkyvyydellä.
 
Yöllä tulee ajeltua paljon ja sillon tällöin vastaantulevat rekkakuskit iskevät pitkänsä päälle ~5-10m edessäni.
Sinne meni pimeänäköni ja leposykkeeni.
 
Yöllä tulee ajeltua paljon ja sillon tällöin vastaantulevat rekkakuskit iskevät pitkänsä päälle ~5-10m edessäni.
Sinne meni pimeänäköni ja leposykkeeni.
Itse tykkään myös siitä, kun yöllä ohitettaessa isketään ne valonheittimet päälle 5 metriä ennakoon. Molemmat verkkokalvot sulattavat heittimet loistaa sivupeilissä juuri optimaalisessa kulmassa. Tietysti tämä tapahtuu samaan aikaan kun itse vilkaisen sitä peiliä.
 
Tuo juuri ennen kohtaamista pitkille vaihtaminen lie peruja halogeenivaloista, jotka eivät syttyneet täyteen kirkkauteen nanosekunnissa kuten ledit tai xenonit. (Ja joo, eivät xenonitkaan täyteen kirkkauteensa syty nopeasti mutta niistä tulee se alkuvälähdys kuitenkin.)
 
Seniorikansalainen liikenteessä. Paikka missä on tietyötä tehty vaihtelevasti viime kesästä lähtien, välillä siinä risteyksessä on asfalti, välillä - tai muu poikkeava liikennejärjestely. Alkoi kyrpiä jo kun tyyppi seilasi menemään X5 MAASTOautonsa kanssa alle kolmea kymppiä suoralla tiellä. Sitten päästään tähän risteykseen. Asfalti vaihteeksi pois oikealta kaistalta. Tämä sitten pysäyttää autonsa siihen reunalle, yleensä hidastetaan. Kyse on siis parin sentin kynnyksestä - eipä muuta kun vasemmalta ohi risteyksestä ja mutkan taakse näkymättömiin.
Oman auton sain lähistölle parkkiin, niin ukkeli körötteleekin samalle parkkipaikalle, jaada jaada, kun olin jo kävelllen pitkällä, niin tuo yrittää vielä saada autoaan ruutuun...

Ei aamulla jaksa katsella tuollaista
 
Tuo juuri ennen kohtaamista pitkille vaihtaminen lie peruja halogeenivaloista, jotka eivät syttyneet täyteen kirkkauteen nanosekunnissa kuten ledit tai xenonit. (Ja joo, eivät xenonitkaan täyteen kirkkauteensa syty nopeasti mutta niistä tulee se alkuvälähdys kuitenkin.)

Johtuu aika pitkälti autokoulumateriaaleista, niissä on yleensä tuo 10metriä ennen ohje eikä mukana mainintaa siitä että tien leveys vaikuttaa aikalailla. Pimeänajosimulaattoreissa tiet on myös melko pitkälti samanlevyisiä kaikki, eikä valo häikäise samaan tapaan kuin oikeasti. Live pimeän usean auton ryhmässä ajaneet on saaneet paremmat ohjeet.
 
Kysymys: Vaihdatko lyhyille suoralla moottoritiellä?

Riippuu tilanteesta ja motarista. Seurailen tilannetta sen verran että jos valot vaikuttaa häikäisevän vastapuolta niin vaihdan, mutta jos on väljä motari eikä vaikuta häikäisevän niin en. Suomessa ei montaakaan kilometriä oikeasti suoraa (ja tasaista) ole edes motareilla. Tai ainakaan noilla turun, helsingin ja tampereen nurkilla missä eniten ajelen niin aina joutuu pelisilmääkin käyttämään ettei tohota toisia silmille..
 
Kysymys: Vaihdatko lyhyille suoralla moottoritiellä?

Kyllä. Tarpeeksi kauan yötöitä raskaalla kalustolla tehneenä tietää miten paljon vastaantulevien valo sielläkin häikäisee myös suorilla. Jos nuorehko kuski vaan sillointällöin ajelee lyhyttä matkaa motarilla niin tuo ei häiritse niin paljoa, mutta ihmisillä on eri sietokyvyt häikäisylle pimeässä. Vanhetessa alkaa myös häikäistä pahemmin. Vaihdan lyhyille myös vasemmalle kaartavilla motareilla jos oma valokeila osuu vastaantulijoihin. Eri autoissa myös eri verran valotehoa sinne sivuunkin. Toki pitkille voi sitten vaihtaa selvästi ennen 10 metrin kohtaa kun sivuetäisyyttä on tarpeeksi.

Ennenkuin joku väittää ettei laki tätä vaadi niin kyllä vaatii, jos häikäisee. Ja omat silmät ei ole se mittari jonka perusteella päätetään häikäiseekö muita vai ei. Useita kertoja tullut lyötyä rekan isot valopatteristot päälle kun vastaantulija ei ole vaihtanut omiaan ja omat silmät alkanut vetistää sen takia, yleensä vastaantulijakin on vaihtanut heti sen jälkeen.
 
Vaihdan koska lisävalot valaisee sen verran sivuillekin, että häikäisee tuossa tilanteessa vastaantulijoita.
Omilla pitkillä taas voisi ajella vaikka päivällä koko ajan, sen verran huonot.
Napsauttelen lisävalot pois kun vastaantulijan valot näkyvät, muuten pidän auton omia halogeenipitkiä päällä suorilla ja ulkokaarteissa. Valot ovat tosiaan sen verran heikot että oma vikansa jos triggeröityy niistä :).
 
Riippuu tilanteesta ja motarista. Seurailen tilannetta sen verran että jos valot vaikuttaa häikäisevän vastapuolta niin vaihdan, mutta jos on väljä motari eikä vaikuta häikäisevän niin en. Suomessa ei montaakaan kilometriä oikeasti suoraa (ja tasaista) ole edes motareilla. Tai ainakaan noilla turun, helsingin ja tampereen nurkilla missä eniten ajelen niin aina joutuu pelisilmääkin käyttämään ettei tohota toisia silmille..
Nimeomaan näin. Ainakin hml tampere väliä tahkonneena siellä ei ole montaakaan metriä missä ei häikäisisi vastaantulijaa.
Kyllä. Tarpeeksi kauan yötöitä raskaalla kalustolla tehneenä tietää miten paljon vastaantulevien valo sielläkin häikäisee myös suorilla. Jos nuorehko kuski vaan sillointällöin ajelee lyhyttä matkaa motarilla niin tuo ei häiritse niin paljoa, mutta ihmisillä on eri sietokyvyt häikäisylle pimeässä. Vanhetessa alkaa myös häikäistä pahemmin. Vaihdan lyhyille myös vasemmalle kaartavilla motareilla jos oma valokeila osuu vastaantulijoihin. Eri autoissa myös eri verran valotehoa sinne sivuunkin. Toki pitkille voi sitten vaihtaa selvästi ennen 10 metrin kohtaa kun sivuetäisyyttä on tarpeeksi.

Ennenkuin joku väittää ettei laki tätä vaadi niin kyllä vaatii, jos häikäisee. Ja omat silmät ei ole se mittari jonka perusteella päätetään häikäiseekö muita vai ei. Useita kertoja tullut lyötyä rekan isot valopatteristot päälle kun vastaantulija ei ole vaihtanut omiaan ja omat silmät alkanut vetistää sen takia, yleensä vastaantulijakin on vaihtanut heti sen jälkeen.
Jep ja ihan jo näin nuoremmallakin iällä alkaa ottaa silmiin jos joku ajelee pitkät päällä. Olenkin ottanut tavaksi lätkäistä itse pitkät päälle jos joku ei niitä sammuta.

Motarilla ajo yöllä onkin oikeasti aika mukavaa puuhaa, kun voi ajaa ihan omassa rauhassa ja ainoat vastaantulijat eli rekat osaavat myös 99,9% laittaa pitkät pois jo hyvissä ajoin. Kuskit osaa myös laittaa valot pienelle ohituksen jälkeen, toisin kuin muut 70km-90 km/h ajelevat kännykkää räpeltävät nuokkujat.
 
Pitää olla aika huono näkö jos motarilla tarvitsee pitkiä, kannattaa käydä optikolla.

En tiedä missä päin motaria ajelet? Mutta kyllä tuolla on pitkiä pätkiä moottoriteitä missä ei ole katuvalaistusta ollenkaan. Tietty jos sitä kehä 3 pitää moottoritienä, niin ei varmaan tarvikkaan.
 
Mun auton automaattipitkät posottaa joskus motarin valaistullakin osallakin metsään päin, että sen verran hyvin ne on valaistu :cigar2:
 
Tänään kyllä taas paloi papu kanssa-autoilijan kyvyttömyyteen lähteä risteyksestä liikkeelle. Yksi paku odotteli riittävän isoa (varmaan sitten kilometrin tyhjää) väliä että saa lotjansa liikkeelle risteyksestä 60km/h alueella. Reilun parin minuutin jälkeen totesin että ei vittu, ajoin viereiseltä kaistalta risteyksen yli toiselle puolelle ja lähdin sieltä matkaan sen pakun edelleen odotellessa toisella puolella ettei näköpiirissä ole yhtään autoa.
Jossain kohtaa kärsivällisyys voi loppua ihan ymmärrettävästi, mutta toisaalta kyllä ärsyttää malttamattomat ihmiset liikenteessä. Hiillostetaan aivan puskurissa kiinni, ohi koukataan peilit hipoen, koukataan vähän mistä sattuu, vedetään päin punaisia koska siinä säästää pari minuuttia...ja niin edelleen. Aina välillä näitä näkee. Kerran olin lähestymässä jalka pois kaasulta valoristeystä, jossa paloi punaiset. Eräs puntokuski oli niin malttamaton, että piti vetää ohi peilit viistäen kääntyvien kaistan kautta. Sai kotteronsa tyylikkäästi pysähtymään kokonaan valkoisen viivan väärälle puolelle risteysalueelle. Samaan suuntaan oltiin menossa ja sen risteyksen jälkeen tie leventyy kaksikaistaiseksi...
 
Tänään Kaskai kuski poistui kiertoliittymästä oikealle. Vilkku tietty vasemmalle ja se myös jäi reilun kilsan verran päälle, ohitti myös risteyksen mistä olisi voinut kääntyä vasemmalle. Tiellä 50 rajoitus, vauhtia ensin 40kmh, sitten rykäisy 60kmh, jossa kohtaa huomasi vilkun. Sitten tuli rajoitus 40, jolloin vauhti tippui 30kmh...
 
Ennenkuin joku väittää ettei laki tätä vaadi niin kyllä vaatii, jos häikäisee.
Jaksatko kaivella lainkohtaa? Yhden tutun kanssa tästä väitelty ja väittää kivenkovaan ettei mikään laki vaadi vaihtamaan lähivaloille jos motarilla joku tulee vastaan.

Itse kyllä vaihdan jos näyttää siltä että kaukovaloni häikäisevät vastaantulijan puolelle.
 
Nyt kun tämä ledirivi lisäkaukovalojen käyttö on räjähtänyt suosioon, niin on alkanut ottaa päähän kun niitä ei osata sammuttaa ajoissa. Mutkan / mäen nyppylän jälkeen posotetaan vastaantulija sokeaksi.

Ammattikuskit rekoissa isoine valopattereineen osaavat tuon tehdä. Mutta nämä sunnuntaikuskit vanhoilla kipoillaan ajavat haltioituneena taivaan valosta tässä pimeydessä useamman sekunnin kohti vastaantulijaa ennenkuin pitkät sammuu.
 
Jaksatko kaivella lainkohtaa? Yhden tutun kanssa tästä väitelty ja väittää kivenkovaan ettei mikään laki vaadi vaihtamaan lähivaloille jos motarilla joku tulee vastaan.

Itse kyllä vaihdan jos näyttää siltä että kaukovaloni häikäisevät vastaantulijan puolelle.
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

36 §
Valojen käyttö ajettaessa

--
Kaukovalojen käyttö on kielletty:
--

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
ja
38 §
Valojen virheellisen käytön kielto

Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.
 
Yllä ne oleelliset tulikin. Mikään laki ei sano etteikö moottoritiellä tämä pätisi. Essonbaaritulkintoja laeista osaa kyllä monetkin kertoa.
 
Joitain yksilöitä häikäisee lailliset lähivalotkin.
Niinhän ne joskus tekee. Laillinen ei automaattisesti tarkoita oikein säädettyä tai edes alunperinkään hyvää valaisinta. Joidenkin mallien valot vain yksinkertaisesti ovat paskoja ja häikäisevät helpommin kuin toisten.
 
Pääsääntönä mitä uudempi auto sen enemmän päin vittua säätyneet valot ja häikäistys pahempi.
 
Itse olen niin kusipää, että pidän pitkät päällä niin kauan kunnes vastapuoli vaihtaa lyhyille ja katselen itse tien oikeata reunaa. Ajamissani autoissa on niin kirkkaat valot, että ainoastaan kännykkää räpläävät eivät vaihda heti lyhyille. Jos näen rekan mäen tai kurvin takaa niin silloin vaihdan jo hyvissä ajoin lyhyille. Vituttaa ajella yöllä ihan mitä tahansa tietä kun silmiä särkee jo muutenkin ja sitten jotkut kusipäät eivät ymmärrä ajatella muita autoilijoita lainkaan.

Ja lisäksi kaikki muut perus ärsytyksen aiheet:
Vanhukset, jotka hidastavat joka paikassa vaikka rajoitus on 40km/h tai 50km/h. Ilmeisesti eivät näe yhtään mitään ja varmuuden vuoksi hidastelevat. Heillä ei pitäisi olla enää ajokorttia. Ja nyt ollaan vanhusten ajokortteja varten tehtäviä terveystarkastuksiakin harventamassa.
Liikennevaloissa nukkuvat. Vaihde vapaalla ollaan jossain aivan muissa maailmoissa ja sitten kun vihreä on palanut 5sec niin lyödään se ykkönen sisään ja lähdetään hitaasti liikkeelle. Jos olet liikenteessä niin seuraa sitä vitun ympäröivää liikennettä.
10km/h alle nopeusrajoituksen ajavat. Vaikka se sun nopeusmittaris näyttää 80km/h niin se ei välttämättä aina ole se täysin todellinen nopeus. Jos rekat tulevat sun ohitse niin todennäköisesti ajat alinopeutta. Varsinkin, jos näin tapahtuu motarilla.
60km/h kehäteille tai motareille liittyvät. Mitä vittua näiden päässä liikkuu?
Vilkku jatkuvasti päällä.
Pyyhkijät turhaan päällä.
Kaasu, jarru, kaasu, jarru, kaasu, jarru vaikka auto lipuu kohti punaisia valoja ihan hyvää vauhtia? Näkyy kun auto keinuu edes takas ja jarruvalot vilkkuu. Mitä vittua?
Motarilla jarruttelijat vaikka turvaväliä on riittävästi ja riittäisi pelkkä jalan nostaminen kaasupolkimelta.
Kolmion takana oleville tietä antaminen. Sille tielle on tarkoituksella laitettu se kolmio. Se on alempiarvoinen tie ja siltä tieltä on vähemmän liikennettä verrattuna risteävään tiehen.

Jos on stressiä tai vitutusta jo muutenkin päällä niin liikenteessä se kaikki moninkertaistuu.
 
Ja lisäksi kaikki muut perus ärsytyksen aiheet:
Liikennevaloissa nukkuvat.
Kaasu, jarru, kaasu, jarru, kaasu, jarru vaikka auto lipuu kohti punaisia valoja ihan hyvää vauhtia? Näkyy kun auto keinuu edes takas ja jarruvalot vilkkuu. Mitä vittua?
Motarilla jarruttelijat vaikka turvaväliä on riittävästi
Kolmion takana oleville tietä antaminen
Tässä olikin hyvä lista. Omia täydennyksiä:

Liikenneympyrästä poistuessaan vilkkua käyttämättömät. Turhaan muu liikenne odottelee, kun ei vaivauduta vilkuttamaan poistuessa. Sitten on toki myös väärin vilkuttavat.

Liikennevaloissa nukkuvien lisäksi he, jotka lähtevät liikkeelle vasta sitten, kun edellinen on jo 10m päässä. Ottaa huolella pannuun, kun samoista valoista voisi päästä kymmenen autoa jos osattaisiin lähteä liikkeelle sujuvasti, mutta siitä pääseekin vain viisi kun osa valojen vaihduttua tosiaan etsii vielä ykkösvaihdetta ja osa löytää kaasun vasta sitten, kun keltanen on jo vaihtunut.

Tuo jarruttelu, sitä näkee usein tosiaan motareilla, vaikka ei edes olisi ketään edessä eikä ajeta ylinopeutta. En voi ymmärtää mikä saa jalan hakemaan jarrulle tyhjällä tiellä ajaessasi 110km/h 120km/h rajotuksella. Ja monelle tosiaan tuntematon konsepti se, että auto hidastuu vain kaasun nostamalla.

Kolmion takaa en niin usein ole nähnyt autoille annettavan tietä, ja myönnän, että jos paikka ei ole tuttu, niin välillä voi olla vaikea havaita onko sitä kolmiota vai ei. Sitä vastoin olen huomannut, että tasa-arvoisia risteyksiä ei monet tunnista, varsinkaan jos näyttää siltä, että joku risteyksen teistä on pienempi, kuin "päätie". Eivätkä ymmärrä, että pysäköintialueillakin risteykset ovat tasa-arvoisia, ellei liikennemerkillä muuta osoiteta.

Ihan yksi ylivoimaisimmista ärsytyksen aiheista on pyöräilijät, jotka ajavat eteen väistämisvelvollisina, sekä autolijat, jotka pysähtyvät antamaan tietä tien reunassa odottavalle pyöräilijälle. Sehän sitä käytöstä ruokkii. Lisäksi tuntuu oudolta, kun jalankulkijat niin usein valittelevat ettei autot anna tietä suojatiellä, mutta pyöräilijöistä oma kokemus on se, että jos suojatielle eksyt heidän eteen, niin joko pujottelevat jalankulkijoiden läpi tai soittelevat kelloa. Ja moni jalankulkija tuntuu suorastaan antavan tilaa pyörille, mutta sitten painelevat katsomatta autojen "eteen" suojatielle. Sama oikeus olisi pyöriinkin nähden, eikä läheskään yhtä vaarallista.
 
Ei varsinaisesti ärsytä, mutta herättää ihmetystä esim tänään aamuyöllä 4-6 välillä motarilla. Ensin ajetaan puskurissa kiinne reilu 10km matka ja sitten voimakkaasti kiihdyttäen ohi ja heti eteen (molemmat liikkeet ilman vilkkua). Hetken aikaa ajaa kovempaa mitä itsellä cruise, mutta sitten n. 20km päässä jurraa hitaammin että itse pääsee ohittamaan. Eniten herätti hilpeyttä tuo perässä kiinni roikkuminen vaikkei muita juuri näkynyt, imuhyötyä yritti? Kuitenkin alle 10v auto hänelläkin, niin cruisen käyttöä selvästi välttelee.

Mutta motarilla pitkistä, vaihdan kyllä lyhyille jos vastaan tulee että omat voisivat häikäistä (lisäpitkät sammutan motarilla muutenkin, ainakin melkein kaikki motariosuudet on hirviaidattu joissa pääasiassa ajelen). Lyhyille vaihdan about 1000-700m säteellä vastaantulijasta, jotkuu vaihtavat vaikka olisi 5km suora niin toisesta päästä jo lyhyille.
 
... Ja moni jalankulkija tuntuu suorastaan antavan tilaa pyörille, mutta sitten painelevat katsomatta autojen "eteen" suojatielle. Sama oikeus olisi pyöriinkin nähden, eikä läheskään yhtä vaarallista.
Toisaalta ihan fiksua olettaa, että autoilija noudattaa sääntöjä paremmin kuin pyöräilijä. Kuten jo itsekin kuvailit.
 
Ihan yksi ylivoimaisimmista ärsytyksen aiheista on pyöräilijät, jotka ajavat eteen väistämisvelvollisina, sekä autolijat, jotka pysähtyvät antamaan tietä tien reunassa odottavalle pyöräilijälle. Sehän sitä käytöstä ruokkii.
Jos näen pyöräilijän yrittävän ajavan suojatielle väistämisvelvollisena niin katson silmiin enkä edes hidasta. Jos ei katso kohti eikä edes näytä pysähtymisen merkkejä niin töötti pohjassa hidastan hieman. Ketään ei ole vielä tullut alle. Dashcam pelastaa tuossakin tilanteessa, jos jotain sattuu. Jos taas joku idiootti antaa tietä tuollaiselle niin pidän töötin pohjassa siihen saakka kunnes edessä oleva auto liikkuu ja näytän keskisormea pyöräilijälle.
 
Valoista ja häikäistymisestä tuli mieleen yksi ärsyttävä asia. Nämä kaikenmaailman ledipolttimot jotka istuu suoraan sen halogeenipolttimon tilalle ajovaloihin. Suurin osa umpion ja ledipolttimon yhdistelmästä on sellaisia, että valokuvio menee ihan vituiksi ja ne tuning-petterin lähivalotkin häikäisevät ihan helvetisti. Olen alkanut tuupata surutta pitkät päälle kun tarpeeksi paha tapaus tulee vastaan.

Vitun urpot, siitä vanhasta kanttivolvon paskasta ei tule se hienompi auto vaikka ajovalojen valo ei olekaan enää kusenkeltaista.
 
Jos taas joku idiootti antaa tietä tuollaiselle niin pidän töötin pohjassa siihen saakka kunnes edessä oleva auto liikkuu ja näytän keskisormea pyöräilijälle.
Eli vaikka kukaan ei riko mitään lakipykälää eikä kukaan tee mitään liikennettä vaarantaavaa, niin silti meuhkaat kuin nälkäinen pikkulapsi kaupan karkkihyllyllä? :confused:

On siinä meillä sankari :kahvi:
 
Eli vaikka kukaan ei riko mitään lakipykälää eikä kukaan tee mitään liikennettä vaarantaavaa, niin silti meuhkaat kuin nälkäinen pikkulapsi kaupan karkkihyllyllä? :confused:

On siinä meillä sankari :kahvi:
Ei se äkkijarrutus pyöräilijää väistääkseen varmaan liikennettä yleensä sen kummemmin vaaranna. Ellei takana tulevalla satu olemaan todella huonot refleksit ja sattuukin ajamaan äkkijarruttanutta perään. Ajelisin mieluiten tiestöllä, jossa kaikki noudattavat liikennesääntöjä ja muiden kulkijoiden toiminta on ennakoitavaa.
 
Ei se äkkijarrutus pyöräilijää väistääkseen varmaan liikennettä yleensä sen kummemmin vaaranna. Ellei takana tulevalla satu olemaan todella huonot refleksit ja sattuukin ajamaan äkkijarruttanutta perään. Ajelisin mieluiten tiestöllä, jossa kaikki noudattavat liikennesääntöjä ja muiden kulkijoiden toiminta on ennakoitavaa.
Ehkä kannattaisi ensin itse ajaa lain mukaan jos sitä muilta vaatii. Laki se on torveilussakin.

Tuosta muuten ihan samaa mieltä että mielummin ajaisi vain osaavien ja ennakoivien/ennakoitavien kuskien seassa. Monesti tarpeettomat torveilut sotkevat muiden ennakoinnit kun lähialueella muut ihmettelevät mistä tööttäillään ja miksi, kun pitäisi keskittyä liikenteeseen.
 
Missäs keskarin näyttö ja torven käyttö kielletään? Sitä varten luoja on kai ne suonut, että niitä voi soveltaa käytännössäkin. :)

Ihan oikein mielestäni soittaa torvea jos joku tekee pyöräilijälle tilaa. Tosin en tiedä sitten näitä jos itse pyöräilisin ja autoilija tekee jostain syystä tilaa jo hyvissä ajoin, vähiten taitaa muita vituttaa kun menee kiltisti yli siitä toisen antaessa tilaa. Mutta ihan yhtä väärin se sittenkin on.
 
Missäs keskarin näyttö ja torven käyttö kielletään? Sitä varten luoja on kai ne suonut, että niitä voi soveltaa käytännössäkin. :)

Ihan oikein mielestäni soittaa torvea jos joku tekee pyöräilijälle tilaa. Tosin en tiedä sitten näitä jos itse pyöräilisin ja autoilija tekee jostain syystä tilaa jo hyvissä ajoin, vähiten taitaa muita vituttaa kun menee kiltisti yli siitä toisen antaessa tilaa. Mutta ihan yhtä väärin se sittenkin on.

Tieliikkennelaissa. Siellä siis määritellään että torvea saa soittaa jos sillä estää vaaratilanteen. Monet toki käyttää sitä kertoakseen oman pulssinssa kohoamisesta, mutta ne voi mitata vaikka älykellolla ja laittaa tiedon eteenpäin lääkärille.

Uusi poliisin sakotusmanuaall ei enää ole helposti saatavilla, mutta edellisessä oli muistaakseni rangaistustaulukko myös turhaa torveilua kohtaan.

Muoks: viime vuonna tosin käytin kerran torven näpäytystä itsekkin kun keskelle t-risteystä oli pysähtynyt auto pitkäksi aikaa niin ettei miltään puolelta mahtunut ohi eikä pitkien väläytys auttanut. Silloinkin katsoin ettei lähistöltä ole ketään joka olisi tulkinnut tuon väärin ja ajanut katon kautta ojaan partiolaistyttöjoukkueen yli. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom