Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Valoista ja häikäistymisestä tuli mieleen yksi ärsyttävä asia. Nämä kaikenmaailman ledipolttimot jotka istuu suoraan sen halogeenipolttimon tilalle ajovaloihin. Suurin osa umpion ja ledipolttimon yhdistelmästä on sellaisia, että valokuvio menee ihan vituiksi ja ne tuning-petterin lähivalotkin häikäisevät ihan helvetisti. Olen alkanut tuupata surutta pitkät päälle kun tarpeeksi paha tapaus tulee vastaan.

Vitun urpot, siitä vanhasta kanttivolvon paskasta ei tule se hienompi auto vaikka ajovalojen valo ei olekaan enää kusenkeltaista.

Itseasiassa nykyään häikäisee paljon vähemmän kuin 10 vuotta sitten, jolloin ledipolttimoita ei oltu vielä keksitty. Ehkä syy löytyy siitä että omat autot ovat vaihtuneet uudempiin ja vähemmän madallettuihin? Lähinnä käy tuninkiteroja sääliksi koska eivät näe räpellysvaloillaan yhtään sen paremmin. Valotehoa saattaa olla tsägällä hieman 150% halogeenipolttimoa enemmän, mutta puolet ampuu harakoille koska valokuvio on mitä sattuu eikä kohdistu tiehen.
 
Pienentääkö se virhettä jos vain puoli autoa on ajoradalla? Kapea jalkakäytävä, hyvä kun ohi mahtui.

upload_2018-11-8_13-27-6.png
 
Tuosta torvensoitosta: olin autojonossa toisena oikealle kääntyäkseni, vihreä nuolivalo syttyi, ja edelläni oleva kuski sammutti vahingossa auton liikkeellelähdössä. Minähän tämän toki huomasin enkä reagoinut mitenkään, mutta takaa alkoi massiivinen torvikonsertti useamman auton voimin. Tuskinpa se nuori nainen siitä tööttäämisestä hirveästi lisäoppia tai muistutusta sai?

Paikka Oulun Limingantullissa, Gigantilta Limingantielle kääntyessä. Tuleehan siinä itsekin joskus lyhyt tööttäys tehtyä, mutta vain jos näen että ensimmäinen ei oikeasti seuraa valoja. Joskus kyllä yrittänyt pitkien välkytykselläkin, mutta eihän oululaiset nyt taustapeiliin katsele.
 
Pienentääkö se virhettä jos vain puoli autoa on ajoradalla? Kapea jalkakäytävä, hyvä kun ohi mahtui.

upload_2018-11-8_13-27-6.png
No tuossahan on kaksi virhettä, jos kuva on alle viikon vanha: pysäköinti kielletty lisäkilven perusteella, ja pysäköinti jalkakäytävälle. Molempi pahempi, ilmeisesti aurauksen takia tuo talviajan kielto.
 
Muutama takana ajava millä toinen ajovalo näyttää suoraan oman auton sisälle. Jollain akalla näytti molemmat valot noin. Onkohan itse vaihdettu polttimoita kun noin päin helvettiä ovat olleet.
 
Tuosta torvensoitosta: olin autojonossa toisena oikealle kääntyäkseni, vihreä nuolivalo syttyi, ja edelläni oleva kuski sammutti vahingossa auton liikkeellelähdössä. Minähän tämän toki huomasin enkä reagoinut mitenkään, mutta takaa alkoi massiivinen torvikonsertti useamman auton voimin. Tuskinpa se nuori nainen siitä tööttäämisestä hirveästi lisäoppia tai muistutusta sai?
Viime viikolla Helsingissä olin kääntymässä oikealle kaistalta, josta saa ajaa myös suoraan. Edessäni oleva auto oli myös kääntymässä oikealle, mutta jouduttiin odottelemaan kevyen liikenteen kulkemista tien yli. Vähän muiden perässä sieltä tuli vielä pyöräilijä, mutta väli ei ollut niin iso, että siitä olisi kerennyt ajamaan ilman, että pyöräilijä olisi joutunut jarruttamaan. Noh, takana ollut audikuski aloitti kuitenkin raivokkaan töötin hakkaamisen. Ei edes yksi pitkä tööttäys, vaan hakkasi sitä.

Siinä kohdassa menee neljä kaistaa noista valoista suoraan, reunimmaiselta näistä tosiaan saa kääntyä oikealle. Silti tää sankari valitsee suoraan mennäkseen sen kääntyvien kaistan, ja pahoittaa sitten mielensä, kun ei päässytkään täysillä valoista läpi..
 
Liikenneympyrästä poistuessaan vilkkua käyttämättömät. Turhaan muu liikenne odottelee, kun ei vaivauduta vilkuttamaan poistuessa. Sitten on toki myös väärin vilkuttavat.

Tässä on muuten jotain kaupunkikohtaisia, kotikylillä vilkkua osataan käyttää melko hyvin, mutta naapurikaupungeissa kun tulee käytyä, niin eipä juuri vilkkuja näy.
 
Tässä on muuten jotain kaupunkikohtaisia, kotikylillä vilkkua osataan käyttää melko hyvin, mutta naapurikaupungeissa kun tulee käytyä, niin eipä juuri vilkkuja näy.

Epäilen, että johtuu ainakin osittain siitä, että paikkakunnalla missä on ollut ennenkin ympyröitä osataan käyttäytyä paremmin. kuin niissä jossa niitä on tullut vastikään. Kun ei tuossa 90 luvulla ollut ympyröitä vielä kovinkaan paljon.
 
Tuosta torvensoitosta: olin autojonossa toisena oikealle kääntyäkseni, vihreä nuolivalo syttyi, ja edelläni oleva kuski sammutti vahingossa auton liikkeellelähdössä. Minähän tämän toki huomasin enkä reagoinut mitenkään, mutta takaa alkoi massiivinen torvikonsertti useamman auton voimin. Tuskinpa se nuori nainen siitä tööttäämisestä hirveästi lisäoppia tai muistutusta sai?

Paikka Oulun Limingantullissa, Gigantilta Limingantielle kääntyessä. Tuleehan siinä itsekin joskus lyhyt tööttäys tehtyä, mutta vain jos näen että ensimmäinen ei oikeasti seuraa valoja. Joskus kyllä yrittänyt pitkien välkytykselläkin, mutta eihän oululaiset nyt taustapeiliin katsele.
Juu tampereella sama peli.

Lielahteen menin kauppaan hiljattain, kaksi kaistaa menee samaan suuntaan tuossa pispalan risteyksessä. X5 ajellut raksaukko oli ekana siinä valoissa, valot vaihtu mutta auto ei liikkunut mihinkään. Napautin kanssa torvea kerran ja pari ennenkun se tuli huikkaamaan, että bensa on loppu. Takana tietenkin kävi kahta kauheampi konsertti.

Takasinajaessa selvisi tamperelaisten älykkyysosamäärä hyvin... auto seisoi edelleen sen toisen kaistan tukkeena hätävilkut päällä kun ei ollut vielä bensaa saanut. Takana on ainakin 5 autoa jonossa jotka luulee pääsevänsä sitä kaistaa valoista. :)

Ei voi käsittää, kuka menee kaistalle jossa näkee auton hätävilkut päällä jumissa...
 
Tieliikkennelaissa. Siellä siis määritellään että torvea saa soittaa jos sillä estää vaaratilanteen. Monet toki käyttää sitä kertoakseen oman pulssinssa kohoamisesta, mutta ne voi mitata vaikka älykellolla ja laittaa tiedon eteenpäin lääkärille.

Uusi poliisin sakotusmanuaall ei enää ole helposti saatavilla, mutta edellisessä oli muistaakseni rangaistustaulukko myös turhaa torveilua kohtaan.

Muoks: viime vuonna tosin käytin kerran torven näpäytystä itsekkin kun keskelle t-risteystä oli pysähtynyt auto pitkäksi aikaa niin ettei miltään puolelta mahtunut ohi eikä pitkien väläytys auttanut. Silloinkin katsoin ettei lähistöltä ole ketään joka olisi tulkinnut tuon väärin ja ajanut katon kautta ojaan partiolaistyttöjoukkueen yli. ;)
Njoo, mutta eikö se tässä nyt nimenomaan ehkäise vaaratilanteita ja kaikkien turvallisuutta ojentaa torvella jotakuta joka menettelee väärin? Ehkei kys. pyöräilijä ensi kerralla pamauta täysillä siitä suojatien yli luullen, että kaikki pysähtyy väistämään.Keskari ei toki kuulu asiaan joskin sille harvakseltaan on käyttöä löytynyt mutta nämä tilanteet on ihan erikseen.
 
Epäilen, että johtuu ainakin osittain siitä, että paikkakunnalla missä on ollut ennenkin ympyröitä osataan käyttäytyä paremmin. kuin niissä jossa niitä on tullut vastikään. Kun ei tuossa 90 luvulla ollut ympyröitä vielä kovinkaan paljon.

Varmaan niin onkin. Tänne pöndelle tähän kyläpahaseen tainnut ensimmäisenä tulla ympyröitä. Ihan varma tästä en ole, mutta mitä noissa naapurikaupungeissa taas liikkunut pienen tauon jälkeen, niin ollut toki uutisissakin projektien rakennusvaiheista jne.. niin uutta se on muille nähtävästi. Onneksi liikennemäärät on sen verran vähäisiä, ettei tuosta nyt isoa harmia saa aikaiseksi yrittämälläkään.
Tietty sitä toisissa kaupungeissa ehkä kiinnittää enemmän huomiota tuohon vilkun käyttöön ympyröissä - tai kiertoliittymissä, mitä termiä nyt halutaankaan käyttää :)
 
Njoo, mutta eikö se tässä nyt nimenomaan ehkäise vaaratilanteita ja kaikkien turvallisuutta ojentaa torvella jotakuta joka menettelee väärin?

Samalla logiikalla kuin tekisi äkkijarrutuksia joka kerta kun joku ajaa lähellä perässä. Kouluttaa siis ihmisiä pitämään välit kunnossa ja ehkäisee näinkin kaikkien turvallisuutta. Kotipoliisihommia ;)
 
Ärsyttää kun moottoritiellä ajellaan ohituskaistalla tasan sataa, ja asutaan siinä koska rekkoja näkyy horisontissa. Kaasua ei voi painaaa tai siirtyä pois edestä.
 
Juu, antaa ens kerralla mennä yli vaan sitten. Kyllähän se pyöräilijä aikanaan alle jää jossei kukaan kerro, ettei tulisi vetää autojen eteen fillarin päällä istuksien.

Itse ainakin tutkisin omaa ajamistani jos alkaisi kovasti torvet soimaan ympärillä, yleensä siinä on jotakin vikaa siinä ajamisessa, ei niitä huvikseen soitella.

Toki muakin on esim. lielahdessa jälleen kerran kiitetty kyljen peltivaurioiden säästämiseltä keskisormella. Mondeo tuli jostakin kaupan pihasta, ei nähnyt minun suuntaan ollenkaan kun oli paku/kuorma-auto edessä blokkaamassa. Tällöinhän on yleensä sopiva hetki ajaa jonkun alle ja sitten näyttää keskaria ja sanoa, että "sinulla on väistämisvelvollisuus vaikka piha-alueelta tulenkin". En siis alkanut tätä mondeokuskia jututtamaan, mutta käsimerkkien perusteella vastaukset olisivat olleet tuossa luokassa.
 
Tuolla logiikalla et varmaan käytä sitten missään pitkiä? Jos niitä ei 120km/h vauhdissa tarvitse niin mihin niitä hitaammissakaan vauhdeissa tarvitsee?

Ajan paljon vantaa - nurmijärvi väliä. Motarilla ei tarvii pitkiä mutta vanhalla tiellä on jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja peuroja, siellä käytän pitkiä.
 
Ärsyttää kun moottoritiellä ajellaan ohituskaistalla tasan sataa, ja asutaan siinä koska rekkoja näkyy horisontissa. Kaasua ei voi painaaa tai siirtyä pois edestä.

Toi sentään on onneksi laitonta. Ohitustilanteen jälkeen kuuluu palata takaisin kaistalle.
 
Kyllähän se pyöräilijä aikanaan alle jää jossei kukaan kerro, ettei tulisi vetää autojen eteen fillarin päällä istuksien.
Jos joku ihan väkisin haluaa antaa tietä paikassa jossa olisin fillarilla väistämisvelvollinen, niin kyllä mä sitten yli menen. Se että jos joku siellä tämän tien antajan perässä laittaa töötin pohjaan ja keskarin pystyyn, tuskin kertoo kyseisessä tilanteessa kenellekään yhtään mitään (muuta kuin ehkä sen, että töötin soittajalla akuutti tarve opetella mikä on rakentavaa ihmisten välistä kanssakäymistä ja mikä ei).
 
Jos joku ihan väkisin haluaa antaa tietä paikassa jossa olisin fillarilla väistämisvelvollinen, niin kyllä mä sitten yli menen. Se että jos joku siellä tämän tien antajan perässä laittaa töötin pohjaan ja keskarin pystyyn, tuskin kertoo kyseisessä tilanteessa kenellekään yhtään mitään (muuta kuin ehkä sen, että töötin soittajalla akuutti tarve opetella mikä on rakentavaa ihmisten välistä kanssakäymistä ja mikä ei).
Kannattaa muistaa niissä tilanteissa kuitenkin se, että sun pitää yhä väistää muita tiellä kulkevia autoja, vaikka yksi pysähtyisikin antamaan tilaa. Monesti olen nähnyt juuri näitä tilanteita, joissa auto antaa tilaa ja pyöräilijä lähtee laput silmillä ylittämään tietä, vaikka pitäisi väistää myös toisesta suunnasta tulevia.
 
Arpovat ilmeisesti vieläkin noita nopeusrajoituksia työmatkan varrella. 60km/h vaihtui 50km/h ja nyt takaisin 60km/h ja loppu pätkä valoihin 40km/h (ennen 50km/h).

Ajellaan sitten 40km/h kun kaikkien navit sun muut tilpehöörit näyttää eri nopeutta.
 
Ärsyttää kun liikenteessä on niin paljon jengiä, jotka eivät viitsi päivittää tietämystään liikenteestä ja säännöistä. Nämä 60- ja 70-luvuilla kortin saaneet ajelevat edelleen sen ajan tiedoilla, kun sen jälkeen on tulleet mm. moottoritiet kiihdytyskaistoineen ja liikenneympyrät/kiertoliittymät. Itse ainakin seuraan aktiivisesti liikenteen kehitystä ja keskustelua, että varmasti itse ainakin ajaisin mahdollisimman oikein/sujuvasti/muuta liikennettä haittaamatta.
 
Ärsyttää kun liikenteessä on niin paljon jengiä, jotka eivät viitsi päivittää tietämystään liikenteestä ja säännöistä. Nämä 60- ja 70-luvuilla kortin saaneet ajelevat edelleen sen ajan tiedoilla, kun sen jälkeen on tulleet mm. moottoritiet kiihdytyskaistoineen ja liikenneympyrät/kiertoliittymät. Itse ainakin seuraan aktiivisesti liikenteen kehitystä ja keskustelua, että varmasti itse ainakin ajaisin mahdollisimman oikein/sujuvasti/muuta liikennettä haittaamatta.

Mitä nyt näin pienellä otannalla katsottua, niin siellä räplätään puhelinta ja nopeusrajoitukset on vain ohi menevää virtaa.
 
Taas ajeli joku autuaan tyytyväisenä illan pimeydessä märällä kelillä päivävalot päällä maantietä. Oli sentään valaistua aluetta. Kääntyi risteyksestä eteeni ja ei mitään vaikutusta, vaikka kuinka vilkuttelin pitkiä ja ajoin välillä pitkät päälläkin. Muutaman kilometrin jälkeen ilmeisesti kyllästyi valojen vilkutteluuni ja hidasti bussipysäkille päästäen minut ohi. Katsoin peilistä niin matka jatkui samantien edelleen päivävalot päällä.

EDIT: Volvo siis kyseessä ja niissähän ei takavalot päiväasetuksella pala kaikissa vuosimalleissa.
 
Taas ajeli joku autuaan tyytyväisenä illan pimeydessä märällä kelillä päivävalot päällä maantietä. Oli sentään valaistua aluetta. Kääntyi risteyksestä eteeni ja ei mitään vaikutusta, vaikka kuinka vilkuttelin pitkiä ja ajoin välillä pitkät päälläkin. Muutaman kilometrin jälkeen ilmeisesti kyllästyi valojen vilkutteluuni ja hidasti bussipysäkille päästäen minut ohi. Katsoin peilistä niin matka jatkui samantien edelleen päivävalot päällä.

EDIT: Volvo siis kyseessä ja niissähän ei takavalot päiväasetuksella pala kaikissa vuosimalleissa.

Aika useastin tullut tälläisiä toyotia vastaan. Joko kuskit on täysiä idiootteja tai sitten molemmat, sekä auto, että kuski.
Veikkaan jälkimmäistä.
 
Ihan kaikissa ei. Mutta on myös niitä riemuidiootteja jotka vaihtaa auto-asennosta 0-asentoon ja painaa sillä menemään.

Tämän olen huomannut useastin kun olen käynyt auton katsastamassa.
Katkaisin on ollut aina auto -tilassa, mutta katsuri on kaikessa viisaudessaan kääntänyt sen 0 -tilaan.
 
Pitää takavalot päällä päiväajovalojen kanssa ja sytyttää ajovalot pimeällä.

Sehän on toimiva ratkaisu. Cadillacissa oli -50 luvun loppupuolella jo automatiikka joka tunnisti vastaantulijan pitkät valot, ja osasi itse vaihtaa pitkiltä lyhkäisille, ja kai takaisinkin varmaan. Jostain V8 magazinesta joskus lukenut tuon.

Josta kukkaruukkuun, jossain oli juttua posliiniautoista, VW siis - joissa ongelmana oli ettei valoja saa näissä uusissa kytkettyä pois. Kun ollaan pusikossa kyttäämäässä tutkan kanssa, ja pitäis olla "pimeänä". Ihan kun ei olisi jotain softaa tms, kyllähän noissa on kaikenlaisia muitakin virityksiä, mitä ei tehtaalla tehdä. Ja tämä on sitten poliisin tekninen ongelma.
 
Onhan noissa uusissa poliisiautoissa ollut ongelmana myös kaikenlaiset turvahimmelit, kun enää ei auto anna esim. kiilata pakenijaa ojaan.
 
Aika useastin tullut tälläisiä toyotia vastaan. Joko kuskit on täysiä idiootteja tai sitten molemmat, sekä auto, että kuski.
Veikkaan jälkimmäistä.
Sama eilen yhden Yariksen kanssa motarilla neljän maissa.

En edes koettanut vilkutella tai mitään kun ei kenenkään kippokuskin älykkyysosamäärä vissiin riitä hahmottamaan oman auton valoja.

Mitenköhän suhtautuisi poliisikin peräänajossa jos hämärässä/pimeässä tihkusateessa joku tantta harmaan Yariksen kanssa köröttelisi sen 80km/h motarilla ja joku tutustuu takaluukkuun 130km/h? Eihän siinä kerkeä mitään tekemään jos auton äkkää 20m ennen kolausta. Ja näitä olen ihan itse todistanut vierestä. Edessä ajavan syyksihän toi pitäisi 100% laittaa.

Jos ja kun näin ei Suomessa kuitenkaan varmaan tehdä niin tuossapa helppo tapa vakuutuskalastelulle, ei muutakun valot pois ja ajelemaan. :)
 
Mitenköhän suhtautuisi poliisikin peräänajossa jos hämärässä/pimeässä tihkusateessa joku tantta harmaan Yariksen kanssa köröttelisi sen 80km/h motarilla ja joku tutustuu takaluukkuun 130km/h? Eihän siinä kerkeä mitään tekemään jos auton äkkää 20m ennen kolausta. Ja näitä olen ihan itse todistanut vierestä. Edessä ajavan syyksihän toi pitäisi 100% laittaa.

Pari vuotta sitten porvoon motarilla, joku ajoi kärryn kanssa sitä 80kmh mitä sallittu. Itsellä reilu 120+kmh vauhtia. Aurinko paistoi justiin niin sopivasti että aika viime metreillä ehdin väistää. Itsellä kun näkyvyys suunnilleen olematon, ja tuossa vauhdissa äkkiä eteen tulee hitaasti liikkuva, niin saihan siinä vähän nieleskellä.

vähän vastaava juttu oli sitten ihan taajamassa. Kotiin tulossa, vauhtia ehkä sen 30kmh max.

Aurinko paistoi suoraan edestä, autossa hiekkapuhallettu tuulilasi, niin näkyvyys aika heikko, eli olematon.

Sitten jostain out of nowhere tulee äityli hyökkäysvaunun kanssa eteen, naama puhelimessa ja luurit korvilla, ei mitään suojatietä tms. Kai se on luotto kova että kaikki näkee ja väistää kun lapsen kanssa tullaan ja parhaat jutut somessa kesken.

Kirjoitin jopa paikalliseen roskalehteen omalla nimellä lukija palstalle tapahtuneesta, eipä sitä ikinä julkaistu.

Ihan oikeasti vituttaa noi ämmät vaunuineen. Jyväskylässä oli vähän aikaa sitten joku juttu missä kuorma-autokuski kolasi jonkun rattaat ja akan huolella, eikä edes nähnyt pimeässä. Ihan oikein että uhreja tarvitaan, harmi kuskille että aina on syylinen vaikka kun toinen osapuoli menee hormooneissaan miten sattuu koska voi.

E: korjattu tekstiä
 
Viimeksi muokattu:
Pari vuotta sitten porvoon motarilla, joku ajoi kärryn kanssa sitä 80kmh mitä sallittu. Itsellä reilu 120+kmh vauhtia. Aurinko paistoi justiin niin sopivasti että aika viime metreillä ehdin väistää. Itsellä kun näkyvyys suunnilleen olematon, ja tuossa vauhdissa äkkiä eteen tulee hitaasti liikkuva, niin saihan siinä vähän nieleskellä.

vähän vastaava juttu oli sitten ihan taajamassa. Kotiin tulossa, vauhtia ehkä sen 30kmh max. Sitten jostain out of nowhere tulee äityli hyökkäysvaunun kanssa eteen, naama puhelimessa ja luurit korvilla, ei mitään suojatietä tms. Kai se on luotto kova että kaikki näkee ja väistää kun lapsen kanssa tullaan ja parhaat jutut somessa kesken.

Kirjoitin jopa paikalliseen roskalehteen omalla nimellä lukija palstalle tapahtuneesta, eipä sitä ikinä julkaistu.

Ihan oikeasti vituttaa noi ämmät vaunuineen. Jyväskylässä oli vähän aikaa sitten joku juttu missä kuorma-autokuski kolasi jonkun rattaat ja akan huolella, eikä edes nähnyt pimeässä. Ihan oikein että uhreja tarvitaan, harmi kuskille että aina on syylinen vaikka kun toinen osapuoli menee hormooneissaan miten sattuu koska voi.

Nyt on kyllä sellaista settiä että... Olisi varmaan parempi että veisit ajokorttisi poliisille.

Kahden esimerkin avulla haluat osoittaa että sinulla on selvästi vaikeuksia sovittaa ajonopeus erilaisiin tilanteisiin (aka tilannenopeus)? Taajamassa arvatenkin kaahaat etkä juuri ympäristöä havainnoi. Se äiti rattaiden kanssa ei ilmesty tielle mistään out of nowherestä vaan siitä tien sivusta kävelyvauhdilla.
 
Toyota kuski täältä ilmottautuu;) On jopa automaattivalot omassa Auriksessa ja säädetty syttymään varhain. Saapa silti valoja itse pistää päälle aika paljon kun ei ne esim vesisateesta ja pyyhkimien käytöstä ole moksiskaan.
Oma top lista näistä pimeäperäsistä autoista: Toyota, Hyndai, Rellut.

Ehdottomasti typerin juttu näissä päivävalovirityksissä eri autoilla on, että mittarivalot toimii myös hämärällä ja luo sitten kuljettajalle illuusiota että valot toimii.
Taisin tästä aiemminkin kirjoitella, mutta esim ~-12 vuosimallin Caddyssä pimeni mittarivalot valaistuksen mukana illalla.
 
Nyt on kyllä sellaista settiä että... Olisi varmaan parempi että veisit ajokorttisi poliisille.

Kahden esimerkin avulla haluat osoittaa että sinulla on selvästi vaikeuksia sovittaa ajonopeus erilaisiin tilanteisiin (aka tilannenopeus)? Taajamassa arvatenkin kaahaat etkä juuri ympäristöä havainnoi. Se äiti rattaiden kanssa ei ilmesty tielle mistään out of nowherestä vaan siitä tien sivusta kävelyvauhdilla.
En minä ainakaan odota kenenkään ilmaantuvan tien sivusta keskelle tietä jossei ole suojatietä.

Normaalisti ajaessa katsotaan suoraan eteenpäin ja suojateiden kohdalla sitten vähän sivuille. Ajat siinä sivuille pälyilemään ajaessa niin olet aika nopeasti jonkun kontissa.
 
En minä ainakaan odota kenenkään ilmaantuvan tien sivusta keskelle tietä jossei ole suojatietä.

Normaalisti ajaessa katsotaan suoraan eteenpäin ja suojateiden kohdalla sitten vähän sivuille. Ajat siinä sivuille pälyilemään ajaessa niin olet aika nopeasti jonkun kontissa.

Kokemattomalla autoilijalla varmasti noin onkin. Hieman pidempään ajaneena sitä pystyy nopeasti silmäilemällä havainnoimaan ympäristöä eikä tarvitse keskittyä vaan pysymään kaistalla. Esim. jos näen jalkakäytävää pyörällä hatarasti ajavan pikkulapsen pyrin olemaan valmiina väistämään tai jarruttamaan voimakkaastikin jos vaikka sattuu kaatumaan tielle. Ei ole onneksi näin tarvinnut tehdä, mutta koen silti että se oikein.

Ylipäätään olen sitä mieltä että taajamassa on hyvä havainnoida ympäristöä kuin töllöttää tietä herkemättä. Ei ne autot mistään tyhjästä pöllähdä ja auton nyt erottaa vaikka ääreisnäöllä jos tarvitsee. Esim. viimeviikonloppuna huomasin että nurmikolla tien vieressä kävelee erittäin humalaisen näköinen herr... laitapuolen kulkija joka on suuntaamassa suoraan ajotielle. Aiheuttaahan se sellaisen "mitä vittua" fiiliksen, mutta minkäänlaista vaaratilannetta ei päässyt syntymään kun näin jo muutamaa sekuntia aiemmin että sieltä se kohta tielle tulee.
 
Onneksi omassa rellussa on päivänvalot ohjelmoitu fiksusti, valot syttyy herkästi ja mittarivalot palaa aina.

Oikeastaan ainut valitus on vesisade, ei ymmärrä pyyhkijöistä laittaa valoja päälle.
 
Ärsyttää kun omassa autossa ei päivävaloilla pala takavalot eikä mittaristo. Ei viitsi enää edes talvipäivisin ajella niillä kun perä pimeänä, vaikka valoisaa onkin mutta silti.
Täytyisi johdottaa uudelleen niin saisi palamaan kaikki, tosin takuu saattaisi raueta.

Ilmeisesti tuontiauto? Monissa taitaa saada ihan ohjelmoimalla "pakotettua" myös takavalot palamaan, mittaristosta en ole varma
 
Ilmeisesti tuontiauto? Monissa taitaa saada ihan ohjelmoimalla "pakotettua" myös takavalot palamaan, mittaristosta en ole varma

Ei ainakaan omassa Auriksessa (-14) onnistu takavaloja saamaan päälle edes ohjelmoimalla.
Jonkun verran on tullut ainakin Auris kuskeja vastaan, mitkä on ajatellut kiertää tuon perän pimeänä olemisen vaikkapa ihan kirkkaalla kesäkelillä sitten laittamalla parkit päälle. No toki se sytyttää takavalot, mutta pistää päivävalot tosiaan parkkimoodiin, jolloin ne on niin kuin pitääkin olla himmeät tuikut. Hienostihan sitten se perus harmaa Toyota näkyy kirkkaalla vastavalolla kun ei mitään tuikkua oikeastaan keulassa. Ei nyt vaan tunnu moniinkaan uppoavan se idea mikä noissa päivävaloissa on: käytetään kirkkaalla ja hyvällä kelillä kun on näkyvyyttä ja sitten kun näkyvyys huononee niin laitetaan valot päälle. Kirkkaalla kelillä nuo kirkkaat ledit jopa näkyy paremmin kuin perus halogeenituikut.

Toinen hieno ryhmä on sitten nämä mitkä pistää kelissä kuin kelissä parkit päälle ja sitten sumuvalot. Jotenkin tuntuu, että on jopa vielä lisääntynyt nämä kun päivävalot vissiin tuo parkkeina hienoja kuvioita keulaan ja sitten siihen on kiva kai laittaa sumuvalot syystä tai toisesta lisäksi. En oikein muuta esim keksinyt perjantaisesta Nissan kuskista peräkärryn kanssa, että miksi ajaa parkit ja sumuvalot päällä pimeässä.
 
Työpakussa (Transit '16) ei takavalot pala päivävalojen ollessa päällä. Joskus kysyin Laakkoselta ohjelmointia niin kuulemma tehdas on kieltänyt muuttamasta. Nappasin valotunnistimelta piuhan irti niin ajovalot paloivat aina, mutta sadetunnistin ei toiminut. Tuulilasin vaihdon yhteydessä olivat sitten laittaneet johdon takaisin kiinni niin annoin olla.

Onneksi tuossa ajovalot syttyvät aika herkästi ja valikosta saa ne automaagisesti päälle myös pyyhkijöiden mukana.
 
Ei ole tuonti, ddt4all ohjelmalla ehkä saisi puukotettua, mutta ei varmaa tietoa ennenkuin testaa.
-17 vuosimallin auto niin taitaa päästörajat olla niin tiukat, että ne muutaman watin polttimot mukamas nostaa päästöjä ja siksi ei pala.

Mikähän auto mahtaa olla kyseessä? Ainakin korealaisissa vaatii takavalojen sytyttäminen kytkentöjen muuttamista.
 
Aivan käsittämätöntä käytöstä uusitulla Kainuuntiellä välillä Joutsentie - Maikkulantie/Oulunlahdentie. Monet ilmeisesti haluaisivat ajaa tasan 70km/h koko välin. Telkänpöntön kohdalla hetkeksi vauhti hidastuu sinne 60km/h tuntumaan, mutta heti sen tolpan jälkeen nopeus taas nousee lukemaan 70km/h ja 80km/h liikennemerkin jälkeenkin jää siihen 70km/h lukemaan. Vasen/oikea kaista ei vaikuta tähän mitenkään.
Tämä on sikäli erikoista, että yleensä Oulun seudulla pidetään kansalaisoikeutena nostaa nopeutta ja reippaasti jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Esim. Kuusamontiellä rajana vasemmalla kaistalla on yleensä nopeus jolla kortti lähtee kerrasta hyllylle.
 
Eiliseltä taas

1) Ihmiset, jotka eivät tunne autonsa mittoja tai eivät muuten käytä katutilaa järkevästi.

A) Olin kääntymässä liikennevaloista oikealle. Edessä kolme autoa. Samaan suuntaan (uin mistä tulimme) menevällä suojatiellä on ihmisiä, joten emme voineet vaan suoraan ajaa yli.

No, se jonon ensimmäinen auto pysähtyi siihen n. neljän metrin päähän suojatiestä, jättää siihen ison välin. Tästä seuraa se, että ne kaksi edessä olevaa autoani jäävät siihen vinottain ja minä jään kokonaan liikennevalojen taakse. Kun lopulta kevyt liikenne oli ohi ja ensimmäinen auto pääsi kääntymään, oli vihreät jo ohi -> minä jäin punaisiin.

B) Olin risteystä lähestyessä valinnut kaistani huonosti, ja olin oikealla kaistalla, tajusin että pitäisi olla vasemmalla. Risteykseen oli vielä jokin verran matkaan, ja vasemmanpuoleisella kaistalla oli kaksi autoa pysähdyksissä odottamassa valon vaihtumista. Mutta se taaimmainen niistä kahdesta oli jättänyt jonkun 8 metrin välin siihen etummaiseen. Ja siis seisoi siinä ihan paikallaan, ei edes liruttanut hiljaa eteenpäin. Väli oli sen verran pieni ja epämääräinen, että en kuitenkaan siihen alkanut tunkemaan(ja luulisin, että jos niin olisin tehnyt, sitten se ajovaihde olisi siitä autosta kuitenkin löytynyt), mutta tämän välin takia matkaa minusta siihen takimmaiseen autoon oli niin vähän matkaa, että kun vaihdoin kaistaa, peräni meinasi jäädä vielä sen oikeanpuoleisen kaistan puolelle, ja haittasi takanatulevia, jotka halusivat ajaa oikeanpuoleista kaistaa kääntyäkseen oikealle.

2) Ihmiset jotka nutaa nelikaistaisella tiellä samaa vauhtia rinnakkain päästämättä muita ohi.
 
Mittari nollan tuntumassa eilen kehä ykkösellä, liikennemäärän ollessa vielä sangen maltillinen, alkoivat kaikki yhtäkkiä ajamaan noin seitsemääkymppiä. Eipä siinä - ymmärrän hyvin, ettei kukaan halua olla just se daiju, jonka talvi yllätti. Olisihan se nyt noloa. Kantsiikin ajaa ehkä hiljaa. Iha OK.

Mutta minkä hemmetin takia kameroiden kohdalla pitää yhä jarruttaa? Sitä teki meinaan kaikki. Nekin, jotka vaihtoivat vasemmalle kaistalle ohittaakseen, kiihdyttivät johonkin 75km/h kieppeille ja hidastivat sitten kameran kohdalla:D Sitte oli joka kaistalla joku pelokas tukkeena kameran kohdalla. Mitä helev.. Mitä ihmettä nämä daijut luuli? Et ne saa sakot jos ne ajaa vaan hieman alle rajoituksen?
 
Mitä se auto-asento tekee? En nimittäin noista uudemmista tiedä mitään.

Pitää takavalot päällä päiväajovalojen kanssa ja sytyttää ajovalot pimeällä.

Ei koske kaikkia automalleja. Omassa Saksasta tuodussa Audissa 0-asennolla palaa päiväajovalot ja takana pimeää. Auto-asento, valoisalla sama kuin 0, mutta pimeällä vaihtaa ajovalot ja samalla syttyy takavalot, seuraava asento on parkit (päiväajovalot) ja viimeinen on ajovalot pakotetusti, joiden yhteydessä palaa takavalot.

Koodauksella muutettiin siten että takana palaa aina valot riippumatta valokatkaisijan asennosta.
 
Tämä. Joka vitun päivä. Ajan taksia Oulussa. Nykyään tuntuu, että lentokentäntiellä on aina joku, jolla ei pitäisi olla edellytyksiä auton rattiin, kun sitä vauhtia ei saada kelattua. Bemarilla onneksi ohi pääsee, kunhan ei vaan vastaan tule ketään, mutta voi vittu kun vituttaa katsella tuota touhua joka päivä. Ymmärrän sen, että ei haluta ajaa yli rajoituksen, mutta sitä en ymmärrä, että miten se voi kestää 5 kilometriä kiihdyttää se romu siihen suurimpaan sallittuun? Menee kai tuossa polttoainettakin ihan helvetisti. Kyllä, ajaisin aina ohi itse, mutta kun yleensä on vastaantulijoita sen verran paljon, että ei turvallisesti pääse, enkä todellakaan halua aiheuttaa vahinkoja.

Yleisesti ottaen ahdistaa sellainen päämäärätön ja laiska ajaminen, eli ei lähdetä valoista ja muutenkin ajetaan kuin oltaisi päissään.
Elä sie perusta. Joka päivä saan kokea vastaavaa Kainuuntiellä. Oma auto on kyllälkin ruotsalaisperäinen panssarivaunu, mutta sen kanssa saa olla joka päivä Kainuuntiellä samassa tilanteessa.
 
Jengi, joka löytää kaasupolkimen siinä vaiheessa, kun on joku tulossa ohi.

Tuusulantieltä Kehä 3:lle kääntyessä on kaksikaistainen ramppi. Ramppi muuttuu siis heti Tuusulantiestä erkaannuttuaan yksikaistaisesta kaksikaistaiseksi, ja takaisin yksikaistaiseksi 100m ennen kehä 3:sta. Tässä on ihan normaalisti 80km/h rajoitus, mutta hyvin usein jengi hinaa siinä reilua 60km/h, ja ajelen heistä sitten ohi tuota toista kaistaa pitkin.

Tänään sama tilanne, muutama auto ajamassa siinä 60km/h. Mutka hieman jäisen oloinen, joten itselläni vauhti reilu 70km/h. Ei luistanut, mutta en viitsinyt kovempaakaan ajaa. No siinä 200m ennen mun kaistan loppumista olin jonkun pyhällä hengellä kasassa pysyvän pikkuauton rinnalla menossa tasaisen varmasti ohi, kunnes hän tajusi minun tulevan sieltä kovempaa. Vaikka kaasun polkasu ei aiheuttanut paljon muuta, kuin kovaa pörinää, niin kiihdytti hän sen verran, että mentiinkin samaa vauhtia siinä. Jäisen tien takia en viitsinyt itse enää kiihdyttää, vaan jättäydyin hänen taakseen. Ilmeisesti muisti tässä vaiheessa, että on kiire, koska päristeli sitten siitä seuraavan auton perään kiinni kohti lentokenttää.
 
Mittari nollan tuntumassa eilen kehä ykkösellä, liikennemäärän ollessa vielä sangen maltillinen, alkoivat kaikki yhtäkkiä ajamaan noin seitsemääkymppiä. Eipä siinä - ymmärrän hyvin, ettei kukaan halua olla just se daiju, jonka talvi yllätti. Olisihan se nyt noloa. Kantsiikin ajaa ehkä hiljaa. Iha OK.

Mutta minkä hemmetin takia kameroiden kohdalla pitää yhä jarruttaa? Sitä teki meinaan kaikki. Nekin, jotka vaihtoivat vasemmalle kaistalle ohittaakseen, kiihdyttivät johonkin 75km/h kieppeille ja hidastivat sitten kameran kohdalla:D Sitte oli joka kaistalla joku pelokas tukkeena kameran kohdalla. Mitä helev.. Mitä ihmettä nämä daijut luuli? Et ne saa sakot jos ne ajaa vaan hieman alle rajoituksen?
No varmaan johtuu siitä että kukaan ei halua ottaa riskiä 170e pikavoitoista vaan mielummin ottaa varman päälle. Niin minäkin teen. Kiittäkää tolppia.
 
Ei ehkä kanssa autoilijat mutta koko päiväksi jätetyt aurauslumet vasemmalle kaistalle
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom