Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Vakuutuskorvauksen kannalta ei ole merkitystä onko ajoneuvon omistaja/haltija ajanut autoa - korvausvelvollisuus on sidottu autoon ei kuljettajaan, mahdolliset sakot on asia erikseen. Selvittelen illalla asiaa.
 
Vahinkojen korvaamisen kannaltahan ei ole merkitystä kuka autoa ajoi. Ne korvataan liikennevakuutuksesta joten jos tuo Pösö löytyy niin siitäkin varmasti jäljet on ja video todistaa osuman. Kuljettajan rankaiseminen tuosta perseilystä on sitten oma juttunsa, mutta joka tapauksessa kannattaa poliisille ilmoittaa.
 
Mitäs sun vakuutusyhtiösi sanoo tuosta videosta? Eikö niitä kiinnosta tutkia asia etteivät he joudu korvaamaan. Siis jos sulla on kasko.

Volvon rekisteri näkyy, otahan yhteyttä ja kysy josko hänellä olisi numero tai jos vaikka kamera olisi hänelläkin.
 
Vakuutuskorvauksen kannalta ei ole merkitystä onko ajoneuvon omistaja/haltija ajanut autoa - korvausvelvollisuus on sidottu autoon ei kuljettajaan, mahdolliset sakot on asia erikseen. Selvittelen illalla asiaa.
Onhan siinä sellanen väli, että jos auton haltija ei halua omaa autoaan korjauttaa, niin omistaja voi kiistää kuljettaneensa, jolloin voi myöskin kieltää oman vakuutuksensa käytön, jolloin bonarit ei tältä laske. Sun tapauksessa vähintään liikennevakuutukseen tuon pitäisi mennä kun aika selkeästi ei ole sun vika, mutta bonarit taitaa nykyvakuutuksissa laskea jos sitä käytät eli sikälishän toi olisi parempi saada vastapuolen vakuutukseen vaikkei sakkoja tälle koskaan seuraisikaan. Onhan tuossa tietysti se puoli, että jos auton omistaja itse ilmoittaa vakuutusyhtiölle, että auton kanssa on sattunut onnettomuus (voi vaikka valehdella että toinen oli syypää ja pakeni) niin silloin helpottaa poliisin työtä, koska silloin osuma on jo myönnetty ja sille on nimetty joku tekijä -> sulla on video tapahtumasta mistä selviää mitä todellisuudessa kävi.

Sanoisin siis että hyvä betsi voisi olla tehdä omalle vakuutusyhtiölle tuosta nyt ilmoitus ja sanoa, että olet myös yhteydessä poliisiin ja että rekkari ei ole nyt heti tiedossa vastapuolelta. Sitten venaat poliisille yhteydenottoa vaikka joku viikon, tässä ajassa varmaan vastapuoli tekee vakuutusyhtiöllensä ilmoituksen jos on tekemässä. Tämän jälkeen voitkin ilmoittaa poliisille -> avaimet selvittää asiaa jos asia vastapuolen vakuutuksen tiedossa ja voit omalle vakuutusyhtiölle ilmoittaa vastapuolen rekkarin myös.

Tuolla tavoin et paljasta heti omia korttejasi ja vastapuoli voi ajattelemattomuuttaan saattaa itsensä pussiin.
 
Mitäs sun vakuutusyhtiösi sanoo tuosta videosta? Eikö niitä kiinnosta tutkia asia etteivät he joudu korvaamaan. Siis jos sulla on kasko.

Volvon rekisteri näkyy, otahan yhteyttä ja kysy josko hänellä olisi numero tai jos vaikka kamera olisi hänelläkin.
Eihän kuvanneen vakuutuksista tule mitään korvauksia vaan korvaus tulee pökökuskin vakuutuksista.
 
Eihän kuvanneen vakuutuksista tule mitään korvauksia vaan korvaus tulee pökökuskin vakuutuksista.
No ei se kyllä tule kuten tuossa ylempänä kirjoitin, jos pösökuski kiistää ajaneensa ja kertoo, ettei hän ole kolarista vastuussa eikä aio käyttää vakuutusta.

Jos vaikkapa mä lainaisin autoni jollekin, niin voin ilmoittaa lainaajalle, että kolarin sattuessa tämä lainaaja maksaa aiheutuneet kulut joko vakuutusbonusten alenemisen vaikutuksen + omavastuu tai sitten korjauskulut suoraan, koska noi kustannusvaikutukset vakuutuksessa kolarin sattuessa on aika isot pahimmillaan.
 
Onhan siinä sellanen väli, että jos auton haltija ei halua omaa autoaan korjauttaa, niin omistaja voi kiistää kuljettaneensa, jolloin voi myöskin kieltää oman vakuutuksensa käytön, jolloin bonarit ei tältä laske. Sun tapauksessa vähintään liikennevakuutukseen tuon pitäisi mennä kun aika selkeästi ei ole sun vika, mutta bonarit taitaa nykyvakuutuksissa laskea jos sitä käytät eli sikälishän toi olisi parempi saada vastapuolen vakuutukseen vaikkei sakkoja tälle koskaan seuraisikaan. Onhan tuossa tietysti se puoli, että jos auton omistaja itse ilmoittaa vakuutusyhtiölle, että auton kanssa on sattunut onnettomuus (voi vaikka valehdella että toinen oli syypää ja pakeni) niin silloin helpottaa poliisin työtä, koska silloin osuma on jo myönnetty ja sille on nimetty joku tekijä -> sulla on video tapahtumasta mistä selviää mitä todellisuudessa kävi.

Sanoisin siis että hyvä betsi voisi olla tehdä omalle vakuutusyhtiölle tuosta nyt ilmoitus ja sanoa, että olet myös yhteydessä poliisiin ja että rekkari ei ole nyt heti tiedossa vastapuolelta. Sitten venaat poliisille yhteydenottoa vaikka joku viikon, tässä ajassa varmaan vastapuoli tekee vakuutusyhtiöllensä ilmoituksen jos on tekemässä. Tämän jälkeen voitkin ilmoittaa poliisille -> avaimet selvittää asiaa jos asia vastapuolen vakuutuksen tiedossa ja voit omalle vakuutusyhtiölle ilmoittaa vastapuolen rekkarin myös.

Tuolla tavoin et paljasta heti omia korttejasi ja vastapuoli voi ajattelemattomuuttaan saattaa itsensä pussiin.

Jotta tuokaan lähestymistapa toimii, pitäisi olettaa että molemmilla on täyskasko. Ei aloittajakaan ole tainnut mainita, että löytyykö itseltä kaskoa saati sitten muutaman tonnin pösön omistajalta?

Itse varmaan nyt selvinneiden tietojen pohjalta kaivaisin pösön omistajan yhteystiedot ja suoraan omistajaan yhteyttä. Todeta vaan, että kaikki on videolla ja sen perusteella omistaja löytyikin. Sitten vain kehoitusta tekemään samantien vahinkoilmoitus omaan yhtiöönsä ja jos ei onnistu niin sitten poliisit hommaan mukaan.
 
Joo, tokihan tossa saa auton omistajan tiedot niin ottaa yhteyttä ja kertoo että jäi videolle. Kannattaa soittaa ja nauhoittaa puhelu, koska jos omistaja sanoo että entäs sitten, mutta en myönnä poliisille niin siinähän jää myös hyvää matskua.
 
Eikös nyt tullut se käänteinen todistusvelvollisuus vai koskiko vain poliisin kameroiden kuvia?

Anyway jos saisin kilven selville ja poliisi ei tee mitään niin hommaisin omistajan tiedot trafista ja pienellä googlauksella voisi hyvinkin selvitä missä ko. henkilö esim käy töissä ja marssisin kysymään aikooko maksaa vauriot. Jossei niin sitten lasit sisään autosta. Oman käden oikeus näköjään ainoa mikä tässäkin maassa toimii.
 
Jos vaikkapa mä lainaisin autoni jollekin, niin voin ilmoittaa lainaajalle, että kolarin sattuessa tämä lainaaja maksaa aiheutuneet kulut joko vakuutusbonusten alenemisen vaikutuksen + omavastuu tai sitten korjauskulut suoraan, koska noi kustannusvaikutukset vakuutuksessa kolarin sattuessa on aika isot pahimmillaan.
Se on teidän välinen sopimus sitten. Joka tapauksessa vastapuolelle kulut korvataan sun auton liikennevakuutuksesta, vaikka se lainaaja kieltäytyisi maksamasta.
 
Eikös nyt tullut se käänteinen todistusvelvollisuus vai koskiko vain poliisin kameroiden kuvia?

Anyway jos saisin kilven selville ja poliisi ei tee mitään niin hommaisin omistajan tiedot trafista ja pienellä googlauksella voisi hyvinkin selvitä missä ko. henkilö esim käy töissä ja marssisin kysymään aikooko maksaa vauriot. Jossei niin sitten lasit sisään autosta. Oman käden oikeus näköjään ainoa mikä tässäkin maassa toimii.
Ei tullut edes poliisin liikennevirhemaksuihin koska on laitonta. Syytön kunnes toisin todistetaan pätee siis jatkossakin ainakin periaatteen tasolla.
 
Menisikö vaikka sillä, että autossa on pakko olla liikennevakuutus. Muutenhan tuolla voisi kiertää tuota vaatimusta.
No eihän tuo silti velvoita laittamaan vakuutusyhtiötä maksumieheksi vaan voithan silti sopia, että maksat kustannukset itse. Sanotaan, että parkkipaikalla peruuttaisit vaikkapa jonkun puskuriin naarmun. Jos bonarit tippuu 20% mutta tuon vaurion korjautus tulisi maksamaan vaikkapa 300€ niin voi olla äkkiä halvempaa olla käyttämättä liikennevakuutusta, koska vaikkapa 1000€ liikennevakuutuksesta maksat ensimmäisenä vuonna 200€, toisena 150€, kolmantena 100€ jne enemmän.
 
Sittenhän tossa ei ole ongelmaa kolaroidulle osapuolelle, koska voi vähintään ilmoittaa vakuutukseen vastapuolen auton rekisteritunnuksen ja kertoa tilanteen ja että rekkari on peräisin kojelautakameran videosta. Ei ehkä kannata paskalaatuista videota laittaa sinne ehdointahdoin, vaan antaa kaikkien olla siinä uskossa, että siitä selviää kaikki oleellinen.
 
No eihän tuo silti velvoita laittamaan vakuutusyhtiötä maksumieheksi vaan voithan silti sopia, että maksat kustannukset itse. Sanotaan, että parkkipaikalla peruuttaisit vaikkapa jonkun puskuriin naarmun. Jos bonarit tippuu 20% mutta tuon vaurion korjautus tulisi maksamaan vaikkapa 300€ niin voi olla äkkiä halvempaa olla käyttämättä liikennevakuutusta, koska vaikkapa 1000€ liikennevakuutuksesta maksat ensimmäisenä vuonna 200€, toisena 150€, kolmantena 100€ jne enemmän.
Liikennevakuutuksesta menee syyttömän osapuolen kustannukset, mutta siitä en sitten ole varma voiko noita maksaa takaisin vakuutusyhtiölle jotta ei menisi bonuksia.
 
pitkästäaikaa joku teiden retardi nuolipuskuria kaupunki vauhdissa. provoisoi senverran kivasti että piti sitten ihan tahallaan niin viimisenpäälle varovasti hiljennellä ja kääntyä risteyksistä. viimein meni lappulattiassa ohite
 
Minun silmään näytti että rekkari olis. Tuo Trafin sivusta kertois että olis Peugeot 207 farmari.

Ensimmäisen oikean rekisterikilpitiedon laittoi käyttäjä "kjns" 9.33 tänään aamulla YV:llä joten selvittelypalkkio menee tähän osoitteeseen. Kiitos "kjns" ja "Rikardo", kummallakin teillä oli oikea (ja ainut tullut) vastaus.

Noniin mysteeri on ratkennut, kyseessä todellakin oli yllä mainittu auto, töistä päästyäni soitin kaverille ja sanoin että todennäköisesti osuit autooni, aluksi kiisti, sanoin että tulen käymään ja tarkistan auton (ajomatka reilut 30min), nooh lähdin ajamaan ja meni noin 10 min ja olin jo ajamassa ao. osoitteeseen kun tuli puhelu. Henki oli sovittelevampi ja auto oli sittenkin "hipaissut" autoani. Jatkoin kuitenkin perille ja kävimme tapahtuman läpi ja sovimme että poliisia ei tähän sekoiteta ja hän tekee ilmoituksen omaan vakuutusyhtiöönsä heti huomenna.

Jostain syystä omassa vauriot näyttävät olevan isommat.
IMG-1149.jpg

IMG-1169.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäisen oikean rekisterikilpitiedon laittoi käyttäjä "kjns" 9.33 tänään aamulla YV:llä joten selvittelypalkkio menee tähän osoitteeseen. Kiitos "kjns" ja "Rikardo", kummallakin teillä oli oikea (ja ainut tullut) vastaus.

Noniin mysteeri on ratkennut, kyseessä todellakin oli yllä mainittu auto, töistä päästyäni soitin kaverille ja sanoin että todennäköisesti osuit autooni, aluksi kiisti, sanoin että tulen käymään ja tarkistan auton (ajomatka reilut 30min), nooh lähdin ajamaan ja meni noin 10 min ja olin jo ajamassa ao. osoitteeseen kun tuli puhelu. Henki oli sovittelevampi ja auto oli sittenkin "hipaissut" autoani. Jatkoin kuitenkin perille ja kävimme tapahtuman läpi ja sovimme että poliisia ei tähän sekoiteta ja hän tekee ilmoituksen omaan vakuutusyhtiöönsä heti huomenna.

Jostain syystä omassa vauriot näyttävät olevan isommat.
IMG-1149.jpg

IMG-1169.jpg

Saitko selville mikä autismi tuollaiseen käyttäytymiseen johti?
 
En saanut, aviomies hoiti tilannetta (noin 55v), vaimo "joka ajoi autoa" oli sisällä - en siis tiedä kuka nyt autoa oikeasti ajoi eikä oikeastaan kiinnostakkaan. Mies oli kuitenkin hyvin sovitteleva alkupuhelun jälkeen.
 
En saanut, aviomies hoiti tilannetta (noin 55v), vaimo "joka ajoi autoa" oli sisällä - en siis tiedä kuka nyt autoa oikeasti ajoi eikä oikeastaan kiinnostakkaan. Mies oli kuitenkin hyvin sovitteleva alkupuhelun jälkeen.
Hyvä että asia ratkesi näinkin helpolla. Pienillä.. Siis hyvin pienillä vaurioilla selvittiin tuossa. Olen tyytyväinen käyttäjän puolesta.
 
ja kun katsoo videota niin edellä oleva Volvo siirtyy 0:27 kohdilla kaistan vasemmasta reunasta oikeaan reunaan mikä saa tilanteen näyttämään siltä että kuvaava auto siirtyisi vasemmalle, mutta kun katsoo kaistaviivoja niin ne pysyy koko ajan samassa paikassa eli auto ei blokkaa ketään.
En nyt ala väittämään mitään blokkausta ja olen myös sitä mieltä, että ohittaja perseili homman täysin, mutta aika selvästi siinä äänillä varustetussa videossa kuulee n. 5 sekuntia ennen osumaa kuskin huomaavan tämän ohittavan auton ja samalla kuvaava auto alkaa hivuttautua kohti vasenta. Sen tietää sitten vain kuski ite oliko kyseessä tarkoituksellinen liike vai normaalia liikehdintää kaistalla (mikä on myös hyvin mahdollista jos kuski keskittyi seuraamaan sivupeiliä) ja siitä on sen enempää turha spekuloida, koska loppupeleissä Peugeot on se joka kiilasi kuvaavaa autoa mikä oli koko ajan omalla kaistallaan. Videolta voi vaan saada äkkiä sen kuvan, että siinä koitettiin hiukan agressiivisesti "puolustaa" omaa tilaa ja seurauksena naarmuuntu peltiä.

AP:lle neuvoisin poistamaan videot ja kuvat netistä nyt kun asia on vireillä vakuutusyhtiössä ja asia on täällä jo käsitelty loppuun.
 
En saanut, aviomies hoiti tilannetta (noin 55v), vaimo "joka ajoi autoa" oli sisällä - en siis tiedä kuka nyt autoa oikeasti ajoi eikä oikeastaan kiinnostakkaan. Mies oli kuitenkin hyvin sovitteleva alkupuhelun jälkeen.
Sikäli hyvä että ilman poliisia selvittiin, olisi varmaan käynyt pariskunnalle vielä suolasemmin jos video olisi päätynyt poliisin käsiin (tai jos päätyy).

Hyvä että oli sentään sovittelukykyinen, naisen ajotavoissa kyllä vähän parantamisen varaa, jäisellä tiellä (?) tommonen kontakti vähän kovempana niin siinä olisit sinä ainakin ollut ojassa ja todennäköisesti myöskin pösö. Todella vähällä selvittiin kyllä.

Mutta hauskahan se olisi kuulla syy tuollaiselle ohittelulle, se "vähän meni pitkäksi" ei oikein toimi sekään kun volvostakin mentiin vielä ohi.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn miksi?
Eipä erityisempää syytä, ite en ainakaan haluisi mitään materiaalia pitää julkisena siinä kohtaa kun joku kolmas osapuoli selvittää tilannetta missä on rahaa kiinni. Tämä nyt ei niin vakava tilanne kun toinen osapuoli myöntää syyllisyyden ja sen voi videoltakin todeta, mutta esim riitatilanteessa kannattaa miettiä mitä jakaa ja minne.
 
Eipä erityisempää syytä, ite en ainakaan haluisi mitään materiaalia pitää julkisena siinä kohtaa kun joku kolmas osapuoli selvittää tilannetta missä on rahaa kiinni. Tämä nyt ei niin vakava tilanne kun toinen osapuoli myöntää syyllisyyden ja sen voi videoltakin todeta, mutta esim riitatilanteessa kannattaa miettiä mitä jakaa ja minne.

Poistin frame-by-frame kuvat ja parempilaatuisen videon, Vimeon huonolaatuisempi saa jäädä threadin "viihdyttävyyden" vuoksi, jokainen postaaja harkitsee kohdallaan haluaako poistaa rekkarin, omissa viesteissäni sitä ei taida ollakkaan.
 
Hyvä että selvisi. Muokkailinpa omasta postauksesta rekkarin vähemmän tunnistettavaksi ihan vaan varalta.
 
Tänään taas Kehä 3:lla. Liityin Jumbon kohdalla Vantaalla kehä 3:lle itään päin. Edessä keskimmäisellä kaistalla (oikealla oleva kaista on taksi/bussikaista 7-9 ja 15-18) meni joku paku ja henkilöauto noin 70km/h. Katselin sivutapeiliin, että sieltä on vasemmalla kaistalla tulossa joku selvästi nopeammin kuin minä. Oma vauhti oli tässä vaiheessa noin 80km/h, joten nostin vain kaasun ja odottelin, että tuo takaa tuleva menee ohi ja pääsen ohi näistä edellä hitaammin ajavista. Yhtäkkiä takaa tuleva ei sivupeilissä liikkunutkaan enää mihinkään, vaan vauhti hänellä putosi samaa vauhtia kuin minulla. Lopulta oma mittari näytti 70km/h kunnes painoin kaasun pohjaan ja vaihdoin kaistaa kiihdyttäen hänen eteensä.

Mikähän olisi saanut tämän arviolta yli 85km/h ajavan hidastamaan yhtäkkiä 10km/h alle rajoituksen? No tietenkin kamera tien sivussa. Sitten kun kamera oli taas taakse jäänyttä elämää niin painosti mun puskurissa.

Ei vaan voi ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään taas Kehä 3:lla. Liityin Jumbon kohdalla Vantaalla kehä 3:lle itään päin. Edessä keskimmäisellä kaistalla (oikealla oleva kaista on taksi/bussikaista 7-9 ja 15-18) meni joku paku ja henkilöauto noin 70km/h. Katselin sivutapeiliin, että sieltä on vasemmalla kaistalla tulossa joku selvästi nopeammin kuin minä. Oma vauhti oli tässä vaiheessa noin 80km/h, joten nostin vain kaasun ja odottelin, että tuo takaa tuleva menee ohi ja pääsen ohi näistä edellä hitaammin ajavista. Yhtäkkiä takaa tuleva ei sivupeilissä liikkunutkaan enää mihinkään, vaan vauhti hänellä putosi samaa vauhtia kuin minulla. Lopulta oma mittari näytti 70km/h kunnes painoin kaasun pohjaan ja vaihdoin kaistaa kiihdyttäen hänen eteensä.

Mikähän olisi saanut tämän arviolta yli 85km/h ajavan hidastamaan yhtäkkiä 10km/h alle rajoituksen? No tietenkin kamera tien sivussa. Sitten kun kamera oli taas taakse jäänyttä elämää niin painosti mun puskurissa.

Ei vaan voi ymmärtää.
Tummalla teemalla ei tästä viestistä saa mitään selvää kun väri on musta.
 
Mittari nollan tuntumassa eilen kehä ykkösellä, liikennemäärän ollessa vielä sangen maltillinen, alkoivat kaikki yhtäkkiä ajamaan noin seitsemääkymppiä. Eipä siinä - ymmärrän hyvin, ettei kukaan halua olla just se daiju, jonka talvi yllätti. Olisihan se nyt noloa. Kantsiikin ajaa ehkä hiljaa. Iha OK.

Mutta minkä hemmetin takia kameroiden kohdalla pitää yhä jarruttaa? Sitä teki meinaan kaikki. Nekin, jotka vaihtoivat vasemmalle kaistalle ohittaakseen, kiihdyttivät johonkin 75km/h kieppeille ja hidastivat sitten kameran kohdalla:D Sitte oli joka kaistalla joku pelokas tukkeena kameran kohdalla. Mitä helev.. Mitä ihmettä nämä daijut luuli? Et ne saa sakot jos ne ajaa vaan hieman alle rajoituksen?
Hidasteluun liittyen, itse olen havainnut, että heti kun matkan varrella on jotain tavallisuudesta poikkeavaa, suurin osa autoilijoista hidastaa, vaikkei olisi tarvettakaan ja ruuhka onkin valmis. Tätä näkee jatkuvasti ainakin Hämeenlinnantiellä. Viikolla oli muistaakseni Hakuninmaan kohdalla auto pientareella hätävilkut päällä ja ruuhka valmis, joka alkoi Kehä 1:n kohdalta. Heti tuon auton jälkeen liikenne lähti taas vetämään ihan hyvin. Mitään muuta syytä, kuin mielenkiinnon, en hidasteluun keksi. Auto oli kokonaan pientareen puolella ja tuossa on suoraa, joten näkee kauemmaskin, että mitään vaaratilannetta ei ollut.

Samanlainen ilmiö näkyi muutama viikko sitten Keimolan jälkeen, kun ojassa oli jonkun peräkärryt ylösalaisin ja Opel Zafira keula pystyssä. Tuo auto oli tuossa 2-3 päivää ja joka päivä tuo aiheutti ruuhkaa, kun muut hidastivat ja ryhtyivät ihmettelemään että oho, kenenköhän auto siinä on?
 
Samanlainen ilmiö näkyi muutama viikko sitten Keimolan jälkeen, kun ojassa oli jonkun peräkärryt ylösalaisin ja Opel Zafira keula pystyssä. Tuo auto oli tuossa 2-3 päivää ja joka päivä tuo aiheutti ruuhkaa, kun muut hidastivat ja ryhtyivät ihmettelemään että oho, kenenköhän auto siinä on?

Pomppivan peräkärryn yllättämä Zafira taisi olla siellä ojassa pitkälti toista viikkoa, kun tuli oltua parina viikonloppuna töissä ja käytyä Keimolassa syömässä, niin molempina viikonloppuina sitä ihmettelin.
Oli kyllä sen verran mielenkiintoisesti pyörähtänyt, että aiheutti myös viikonloppuna reilua hidastelua ko. paikalla.
 
Eilen tuli täti kolmion takaa kylkeen. Itse ajoin kaupungissa pääväylää ja täti oli risteävältä kadulta kääntymässä vasemalle, samaan suuntaan johon itse olin menossa, minusta katsottuna vasemmalta. Siinä sitten juurikin risteyksen kohdalla lähti täti työntämään vauhdilla kohti kuskin ovea, katse tiukasti naulittuna sinne vasemmalle johon oli kääntymässä. Onneksi oli tuossa kohtaa leveämpi kohta tiessä niin pystyin osuman välttämään. Täti jäi sitten sinne ihmettelemään kun varmasti hieman pelästyi kun auto vilahtikin keulan ohitse. Ehkä se seuraavalla kerralla muistaa vilkaista myös toiseen suuntaan vielä kerran ennen kuin lähtee kääntymään...
 
Hidasteluun liittyen, itse olen havainnut, että heti kun matkan varrella on jotain tavallisuudesta poikkeavaa, suurin osa autoilijoista hidastaa, vaikkei olisi tarvettakaan ja ruuhka onkin valmis.
Joo, tämä ilmiö ei tarvitse edes tuota "häiriötä" samalle puolelle tietä syntyäkseen. Ei ole ollut vain yksi tai kaksi kertaa, kun vastaantulevien puolella keskikaiteella erotetulla tiellä pientareella vilkut päällä oleva poliisiauto on saanut liikenteen aivan jumiin. Ja sitten kun siitä ohi pääsee, niin alkaa tosiaan vetämään ihan kuin olisi 90% autoista kadonnut.
 
Miten se tumma teema vai tohon viestiin vaikuttaa?
Tuossa kyseisessä viestissä sulla on tekstin muotoilua/värit muutettu, kun normaali teksti muotoilu on tummalla teemalla automaattisesti valkoinen. Jos muutat tekstin värin käsin niin se pysyy sen värisenä teemasta riippumatta. Niin kuin tuossa @lunkwill srceenshotissa näkyy.

Mut tää on jo tosipahaa offtopiccia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaisella alle 100 heppasella autollakin pärjää ihan hyvin jos ylläpitää nopeutta ja ennakoi eikä tartte ees konetta huudattaa. Liikenteessä on aika monta tilannetta, jossa huomiointia tarvitsee laajemminkin ja sellasessa tilanteessa auton kierrosten pitäminen kiihdytystä varten 4500rpm on vähän haastavaa jos punaraja on 6000 rpm, tai ainakin enemmän haastavaa, kuin jos auton kierrokset on 3000rpm josta lähdetään kiihdyttämään.

Sitä kutsutaan ajamiseksi ja autonsa tuntemiseksi? Eikä se haittaa jos moottori karjasee torvi suorana. Vaihteen voi pitää isolla juuri siihen hetkeen kun tehoa tarvitsee jolloin voi vaihtaa pienemmälle ja siten saada moottorin tehoalueelleen.

Mut tosiaan 100hp riittää komeasti ilman ongelmia.
 
No eihän nykyautoissa edes kuule moottoria vaikka kuinka kierrättää 6000rpm tai dieseliä yli 4000rpm. Nykyään ihmiset pelkäävät jos moottori pitää "ääntä"...

Vanaha Opel Astra 1.6Si -93 piti huomattavasti seksikkäämpää murinaa verrattuna nykyisiin autoihin, sitä oli oikein kiva huudattaa...

Kuunnelkaa vaikka itte tuosta:

Ja tuossa oli 100 hurjaa hevosvoimaa, kulukikin 205km/h mittariin tosta noin vaan. Oli ekaksi autoksi kohtuullisen rivakka. Bensankulutuskin oli todella pieni, koska auto painoi vain reippaat 1000 kiloa.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu toki näytöstä ja asetuksista, mutta vähän kummastuttaa miksi joudut kysymään?

tummatausta.JPG
Jouduin kysymään, koska käytössäni on valkonen teema ja viesti näyttää mulle ihan samalta, kuin muutkin viestit. Joku tuossa jo selvensikin, että tummalla teemalla muuttaisi tekstin automaattisesti valkoiseksi, ellei tekstin muotoilua ole jotenkin muokattu. Jotain ylimääräistä tullut ilmeisesti painettua, jos ei kerran muuttunut.
 
Tänään työmatkalla taas sai miettiä että mitä ihmisillä liikkuu päässä, miksi ohitetaan jos jäädään hinuttamaan samaa vauhtia sen ohituksen jälkeen.

Jonon ensimmäinen ajoi 10 alle rajoituksen. Sen ja minun välissä oli kolme autoa. Päästiin kaikki neljä ohi tästä hidastelijasta, niin nyt se meistä ohittajista ensimmäinen jatkoi sitä samaa 10 alle rajoituksen ajelua, miksi?:btooth:
No, minä ja meidän välissä olevat kaksi muuta autoa mentiin taas ohi jonkun ajan päästä kun tuli tilaisuus. Ja eikö taas se ensimmäisenä ajava jäänyt ajamaan sitä samaa 10 alle rajoituksen vauhtia... Taas mentiin ohi (jäljellä enää minun lisäksi yksi auto) JA SEKIN JÄÄ AJAMAAN SAMAA ALINOPEUTTA. Tässä vaiheessa oli ajettu se 35km, ohitusmahdollisuuksia ei kovin montaa ollut kun vastaantulevaa liikennettä jatkuvasti. Tästä viimeisestä en kerinnyt ohi kun piti kääntyä valtatieltä pois.

Tästä on semmonen mukava variaatio, että kun itse ajelee hyvää kyytiä (tasan tai, krhöm, joskus vähän yli rajoituksen), joku perseessäroikkuja menee sitten ohi ja jää sitten eteen ajamaan.. hitaammalla nopeudella. Hyundai-kuskina tästä saa toisinaan kärsiä. Joku Premium-kuljettaja haluaa ajaa tyypillisesti hitaammin, mutta edessä ;)

Vaihtoehdot tässä taitavat olla a) se ohittaja on todella tyhmä eikä ymmärrä, mitä tapahtuu tai b) se ohittaja kyllä ymmärtää, mitä tapahtuu, ja on vaan kuspää.

Molemmat ovat hyvin huonoja vaihtoehtoja.
 
Jouduin kysymään, koska käytössäni on valkonen teema ja viesti näyttää mulle ihan samalta, kuin muutkin viestit. Joku tuossa jo selvensikin, että tummalla teemalla muuttaisi tekstin automaattisesti valkoiseksi, ellei tekstin muotoilua ole jotenkin muokattu. Jotain ylimääräistä tullut ilmeisesti painettua, jos ei kerran muuttunut.
Ihan sama miltä se sinulle näyttää, mutta olennaista on että sinun viestissä on mukana jotain sellaista copy/pasten mukana tullutta skeidaa, joka saa sen näyttämään foorumin omalla tummalla teemalla juuri tuolta miltä siinä aiemmassa kuvakaappauksessa. Lukijan päässä ei asiaa voi vaikuttaa.

Tässä sama vielä uudestaan:

HIFWXGo.png


/Offtopic
 
Tästä on semmonen mukava variaatio, että kun itse ajelee hyvää kyytiä (tasan tai, krhöm, joskus vähän yli rajoituksen), joku perseessäroikkuja menee sitten ohi ja jää sitten eteen ajamaan.. hitaammalla nopeudella. Hyundai-kuskina tästä saa toisinaan kärsiä. Joku Premium-kuljettaja haluaa ajaa tyypillisesti hitaammin, mutta edessä ;)

Vaihtoehdot tässä taitavat olla a) se ohittaja on todella tyhmä eikä ymmärrä, mitä tapahtuu tai b) se ohittaja kyllä ymmärtää, mitä tapahtuu, ja on vaan kuspää.

Molemmat ovat hyvin huonoja vaihtoehtoja.
Tätä tapahtuu myös moottoritiellä aivan alvariinsa.

Esim tänään ajelin Tampereelta jälleen Hämeenlinnaan. Joku muija riisikipponsa kanssa ajoi pitkään perässäni. Hieman ennen rekkaa tietenkin polkaisu rinnalle, ohi ja joutui vakkarin tiputtamaan. No, tähän on totuttu, kanssa autoilijan älykkyys harvoin riittää lukemaan muiden tarpeita.

Tämän jälkeen tämä kippo palaa oikealle kaistalle, olin laittanut vakkarin takaisin ja ohitin tämän uudelleen. Vajui muutaman auton taakse. Pari kilsaa myöhemmin sama kippo ohittaa jälleen, vaihtaa kaistaa eteen ja tämän jälkeen saan jälleen ohittaa tämän!? Vakkari edelleen samassa asennossa. Miten helvetissä joku voi ajaa niin vammaisesti, että ohituskaistalla vedetään 120km/h ja oikealla ajetaan heti 100km/h? Ja miksi pitää ohittaa nopeammin ajavat.

Ylipäänsä, vakkarin ollessa ~110km/h ajoillani, n. 90% autoista jotka ohittavat minut, tulevat viimeistään parin kilometrin jälkeen perä edellä vastaan. Parhaimmat heti ohituksen jälkeen, kuten em. naikkonen, toiset sitten vähän ajan päästä. Rasittavimpia tapauksia saa ohittaa muutaman kerran matkan aikana.

Vakkarin käyttämättömyys ei ole syy ajonopeuden kanssa vatkaamiselle...

Harvalla tuntuu myöskään maantiellä tuo rekan ajonopeus (90km/h) luonnistuvan, mikä mielestäni se oikea. Kesälläkin joka paikassa mennään 95-99km/h.

Itselle ei maantiellä onneksi ole tullut näitä ohituksien jälkeen nutaavia vastaan, matkoihinsa ovat kaikki menneet hienosti jos ovat ohitse tulleet.
 
Ihan sama miltä se sinulle näyttää, mutta olennaista on että sinun viestissä on mukana jotain sellaista copy/pasten mukana tullutta skeidaa, joka saa sen näyttämään foorumin omalla tummalla teemalla juuri tuolta miltä siinä aiemmassa kuvakaappauksessa. Lukijan päässä ei asiaa voi vaikuttaa.

Tässä sama vielä uudestaan:

HIFWXGo.png


/Offtopic
En nyt ymmärrä, että mikä kohta sulle pitää rautalangasta vääntää. Tämä asia selveni mulle jo edellisellä viestillä. Mulla ei ollut mitään hajua siitä, että sivustolla on edes mahdollista vaihtaa väriteemaa, ja tämän takia en ymmärtänyt miksi "musta teksti ei näy", kun en ymmärtänyt muun väristä tekstiä edes olevan käytössä. Johan tuossa lainaamassasi viestissäkin sanoin, että ilmeisesti muotoilu mennyt ketuiksi edellisessä viestissä. Nyt kun kuulin tummasta teemasta niin otin sen itsekin käyttöön ja tiedän ymmärrän täysin mikä se ongelma oli. Koitin myös muokata edellistä viestiä ja painelin "poista muotoilu", mutta ei auttanut mitään.

Jottei nyt pelkkää offtopiccia olisi, niin kapean tien syndroomaa tuli taas eilen ihmeteltyä kehä 3:lla. Yksikaistaisella osuudella ajeltiin noin 10 auton tiiviissä jonossa 60km/h (80km/h alueella) ja kukaan ei uskaltanut ohittaa ensimmäistä autoa. Ihan sama, vaikka välillä tuli risteyksen ajaksi 60km/h rajoitus ja sen jälkeen taas 80km/h kyltit, niin samaa vauhtia mentiin. Sitten, kun kaksikaistainen osuus alkoi, niin samantien tuntui, kuin kaikki olisivat lyöneet tallan pohjaan..
 
Tätä tapahtuu myös moottoritiellä aivan alvariinsa.

Esim tänään ajelin Tampereelta jälleen Hämeenlinnaan. Joku muija riisikipponsa kanssa ajoi pitkään perässäni. Hieman ennen rekkaa tietenkin polkaisu rinnalle, ohi ja joutui vakkarin tiputtamaan. No, tähän on totuttu, kanssa autoilijan älykkyys harvoin riittää lukemaan muiden tarpeita.

Tämän jälkeen tämä kippo palaa oikealle kaistalle, olin laittanut vakkarin takaisin ja ohitin tämän uudelleen. Vajui muutaman auton taakse. Pari kilsaa myöhemmin sama kippo ohittaa jälleen, vaihtaa kaistaa eteen ja tämän jälkeen saan jälleen ohittaa tämän!? Vakkari edelleen samassa asennossa. Miten helvetissä joku voi ajaa niin vammaisesti, että ohituskaistalla vedetään 120km/h ja oikealla ajetaan heti 100km/h? Ja miksi pitää ohittaa nopeammin ajavat.

Ylipäänsä, vakkarin ollessa ~110km/h ajoillani, n. 90% autoista jotka ohittavat minut, tulevat viimeistään parin kilometrin jälkeen perä edellä vastaan. Parhaimmat heti ohituksen jälkeen, kuten em. naikkonen, toiset sitten vähän ajan päästä. Rasittavimpia tapauksia saa ohittaa muutaman kerran matkan aikana.

Vakkarin käyttämättömyys ei ole syy ajonopeuden kanssa vatkaamiselle...

Harvalla tuntuu myöskään maantiellä tuo rekan ajonopeus (90km/h) luonnistuvan, mikä mielestäni se oikea. Kesälläkin joka paikassa mennään 95-99km/h.

Itselle ei maantiellä onneksi ole tullut näitä ohituksien jälkeen nutaavia vastaan, matkoihinsa ovat kaikki menneet hienosti jos ovat ohitse tulleet.

Kokemuksieni mukaa moottoritie, leveäkaistatie ja sitten tavanomaisen maantien ne semmoiset parin kilsan mittaiset ohituskaistat ovat näiden tiepetojen saalistusalueita. Maanteillä muuten vaan kieltämättä harvemmin.
 
Autoilijat kehä ykkösellä, jotka jäävät pällistelemään sitä, kun joku on pysähtynyt / pysäytetty tien laitaan. Ymmärtäisin, jos olisi onnettumuus ja rojua ajoradalla, mutta ihan vaan tienposkeen pysähtynyttä autoa jäädään ihmettelemään. Parhaimmillaan monen kilometrin jonot sitä kävelyvauhtia nytkyttelyä.

Pari kertaa on myös ollut vastakkaisella puolella joku pysäytettynä ja sitä on pitänyt jäädä ihmettelemään.

Jos joku ei tiedä kehä ykköstä, niin kyseessä on vähintään 2-kaistaa molempiin suuntiin vievä keskikaiteella erotettu suomen vilkkain tie.
 
Poliisiauton aiheuttama suunnaton panikointi. Ajetaan jo valmiiksi alinopeutta ja kun poliisiauto ilmestyy näkyviin, niin rupeaa jarruvalot vilkkumaan. :facepalm:
 
Poliisiauton aiheuttama suunnaton panikointi. Ajetaan jo valmiiksi alinopeutta ja kun poliisiauto ilmestyy näkyviin, niin rupeaa jarruvalot vilkkumaan. :facepalm:

Koskee vain köyhiä jotka pelkäävät sakkoja, voi muuten mennä tonnikala-makaroni linjalle. Rikkaat eivät poliisiautoihin kiinnitä niin huomiota :D
 
Nauratti kesällä kun prätkäkyttä vetää kilometrin jonoa kehällä, ajelin kaikessa rauhassa prätkällä vasenta kaistaa koko jonon ohi ja moikkasin vielä poliisia ja jatkoin matkaa samaa vauhtia, poliisi jäi pitämään jonoa kun ketään ei häirinnyt 70 vauhti:facepalm:
 
Nauratti kesällä kun prätkäkyttä vetää kilometrin jonoa kehällä, ajelin kaikessa rauhassa prätkällä vasenta kaistaa koko jonon ohi ja moikkasin vielä poliisia ja jatkoin matkaa samaa vauhtia, poliisi jäi pitämään jonoa kun ketään ei häirinnyt 70 vauhti:facepalm:
Eka kerta on jännää ja kokee itsensä erityisen fiksuksi. Sen jälkeen vain vituttaa kun oikeasti tajuaa että samassa suhteessa niitä perseilijöitä löytyy poliiseistakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom