Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onhan siinä sellanen väli, että jos auton haltija ei halua omaa autoaan korjauttaa, niin omistaja voi kiistää kuljettaneensa, jolloin voi myöskin kieltää oman vakuutuksensa käytön, jolloin bonarit ei tältä laske. Sun tapauksessa vähintään liikennevakuutukseen tuon pitäisi mennä kun aika selkeästi ei ole sun vika, mutta bonarit taitaa nykyvakuutuksissa laskea jos sitä käytät eli sikälishän toi olisi parempi saada vastapuolen vakuutukseen vaikkei sakkoja tälle koskaan seuraisikaan. Onhan tuossa tietysti se puoli, että jos auton omistaja itse ilmoittaa vakuutusyhtiölle, että auton kanssa on sattunut onnettomuus (voi vaikka valehdella että toinen oli syypää ja pakeni) niin silloin helpottaa poliisin työtä, koska silloin osuma on jo myönnetty ja sille on nimetty joku tekijä -> sulla on video tapahtumasta mistä selviää mitä todellisuudessa kävi.Vakuutuskorvauksen kannalta ei ole merkitystä onko ajoneuvon omistaja/haltija ajanut autoa - korvausvelvollisuus on sidottu autoon ei kuljettajaan, mahdolliset sakot on asia erikseen. Selvittelen illalla asiaa.
Eihän kuvanneen vakuutuksista tule mitään korvauksia vaan korvaus tulee pökökuskin vakuutuksista.Mitäs sun vakuutusyhtiösi sanoo tuosta videosta? Eikö niitä kiinnosta tutkia asia etteivät he joudu korvaamaan. Siis jos sulla on kasko.
Volvon rekisteri näkyy, otahan yhteyttä ja kysy josko hänellä olisi numero tai jos vaikka kamera olisi hänelläkin.
No ei se kyllä tule kuten tuossa ylempänä kirjoitin, jos pösökuski kiistää ajaneensa ja kertoo, ettei hän ole kolarista vastuussa eikä aio käyttää vakuutusta.Eihän kuvanneen vakuutuksista tule mitään korvauksia vaan korvaus tulee pökökuskin vakuutuksista.
Onhan siinä sellanen väli, että jos auton haltija ei halua omaa autoaan korjauttaa, niin omistaja voi kiistää kuljettaneensa, jolloin voi myöskin kieltää oman vakuutuksensa käytön, jolloin bonarit ei tältä laske. Sun tapauksessa vähintään liikennevakuutukseen tuon pitäisi mennä kun aika selkeästi ei ole sun vika, mutta bonarit taitaa nykyvakuutuksissa laskea jos sitä käytät eli sikälishän toi olisi parempi saada vastapuolen vakuutukseen vaikkei sakkoja tälle koskaan seuraisikaan. Onhan tuossa tietysti se puoli, että jos auton omistaja itse ilmoittaa vakuutusyhtiölle, että auton kanssa on sattunut onnettomuus (voi vaikka valehdella että toinen oli syypää ja pakeni) niin silloin helpottaa poliisin työtä, koska silloin osuma on jo myönnetty ja sille on nimetty joku tekijä -> sulla on video tapahtumasta mistä selviää mitä todellisuudessa kävi.
Sanoisin siis että hyvä betsi voisi olla tehdä omalle vakuutusyhtiölle tuosta nyt ilmoitus ja sanoa, että olet myös yhteydessä poliisiin ja että rekkari ei ole nyt heti tiedossa vastapuolelta. Sitten venaat poliisille yhteydenottoa vaikka joku viikon, tässä ajassa varmaan vastapuoli tekee vakuutusyhtiöllensä ilmoituksen jos on tekemässä. Tämän jälkeen voitkin ilmoittaa poliisille -> avaimet selvittää asiaa jos asia vastapuolen vakuutuksen tiedossa ja voit omalle vakuutusyhtiölle ilmoittaa vastapuolen rekkarin myös.
Tuolla tavoin et paljasta heti omia korttejasi ja vastapuoli voi ajattelemattomuuttaan saattaa itsensä pussiin.
Se on teidän välinen sopimus sitten. Joka tapauksessa vastapuolelle kulut korvataan sun auton liikennevakuutuksesta, vaikka se lainaaja kieltäytyisi maksamasta.Jos vaikkapa mä lainaisin autoni jollekin, niin voin ilmoittaa lainaajalle, että kolarin sattuessa tämä lainaaja maksaa aiheutuneet kulut joko vakuutusbonusten alenemisen vaikutuksen + omavastuu tai sitten korjauskulut suoraan, koska noi kustannusvaikutukset vakuutuksessa kolarin sattuessa on aika isot pahimmillaan.
Onko tosiaan näin? Oisko jotain pykälääSe on teidän välinen sopimus sitten. Joka tapauksessa vastapuolelle kulut korvataan sun auton liikennevakuutuksesta, vaikka se lainaaja kieltäytyisi maksamasta.
Ei tullut edes poliisin liikennevirhemaksuihin koska on laitonta. Syytön kunnes toisin todistetaan pätee siis jatkossakin ainakin periaatteen tasolla.Eikös nyt tullut se käänteinen todistusvelvollisuus vai koskiko vain poliisin kameroiden kuvia?
Anyway jos saisin kilven selville ja poliisi ei tee mitään niin hommaisin omistajan tiedot trafista ja pienellä googlauksella voisi hyvinkin selvitä missä ko. henkilö esim käy töissä ja marssisin kysymään aikooko maksaa vauriot. Jossei niin sitten lasit sisään autosta. Oman käden oikeus näköjään ainoa mikä tässäkin maassa toimii.
Menisikö vaikka sillä, että autossa on pakko olla liikennevakuutus. Muutenhan tuolla voisi kiertää tuota vaatimusta.Onko tosiaan näin? Oisko jotain pykälää
No eihän tuo silti velvoita laittamaan vakuutusyhtiötä maksumieheksi vaan voithan silti sopia, että maksat kustannukset itse. Sanotaan, että parkkipaikalla peruuttaisit vaikkapa jonkun puskuriin naarmun. Jos bonarit tippuu 20% mutta tuon vaurion korjautus tulisi maksamaan vaikkapa 300€ niin voi olla äkkiä halvempaa olla käyttämättä liikennevakuutusta, koska vaikkapa 1000€ liikennevakuutuksesta maksat ensimmäisenä vuonna 200€, toisena 150€, kolmantena 100€ jne enemmän.Menisikö vaikka sillä, että autossa on pakko olla liikennevakuutus. Muutenhan tuolla voisi kiertää tuota vaatimusta.
Liikennevakuutuslaki 460/2016 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®Onko tosiaan näin? Oisko jotain pykälää
Sittenhän tossa ei ole ongelmaa kolaroidulle osapuolelle, koska voi vähintään ilmoittaa vakuutukseen vastapuolen auton rekisteritunnuksen ja kertoa tilanteen ja että rekkari on peräisin kojelautakameran videosta. Ei ehkä kannata paskalaatuista videota laittaa sinne ehdointahdoin, vaan antaa kaikkien olla siinä uskossa, että siitä selviää kaikki oleellinen.
Liikennevakuutuksesta menee syyttömän osapuolen kustannukset, mutta siitä en sitten ole varma voiko noita maksaa takaisin vakuutusyhtiölle jotta ei menisi bonuksia.No eihän tuo silti velvoita laittamaan vakuutusyhtiötä maksumieheksi vaan voithan silti sopia, että maksat kustannukset itse. Sanotaan, että parkkipaikalla peruuttaisit vaikkapa jonkun puskuriin naarmun. Jos bonarit tippuu 20% mutta tuon vaurion korjautus tulisi maksamaan vaikkapa 300€ niin voi olla äkkiä halvempaa olla käyttämättä liikennevakuutusta, koska vaikkapa 1000€ liikennevakuutuksesta maksat ensimmäisenä vuonna 200€, toisena 150€, kolmantena 100€ jne enemmän.
Minun silmään näytti että rekkari olis. Tuo Trafin sivusta kertois että olis Peugeot 207 farmari.
Ensimmäisen oikean rekisterikilpitiedon laittoi käyttäjä "kjns" 9.33 tänään aamulla YV:llä joten selvittelypalkkio menee tähän osoitteeseen. Kiitos "kjns" ja "Rikardo", kummallakin teillä oli oikea (ja ainut tullut) vastaus.
Noniin mysteeri on ratkennut, kyseessä todellakin oli yllä mainittu auto, töistä päästyäni soitin kaverille ja sanoin että todennäköisesti osuit autooni, aluksi kiisti, sanoin että tulen käymään ja tarkistan auton (ajomatka reilut 30min), nooh lähdin ajamaan ja meni noin 10 min ja olin jo ajamassa ao. osoitteeseen kun tuli puhelu. Henki oli sovittelevampi ja auto oli sittenkin "hipaissut" autoani. Jatkoin kuitenkin perille ja kävimme tapahtuman läpi ja sovimme että poliisia ei tähän sekoiteta ja hän tekee ilmoituksen omaan vakuutusyhtiöönsä heti huomenna.
Jostain syystä omassa vauriot näyttävät olevan isommat.
Hyvä että asia ratkesi näinkin helpolla. Pienillä.. Siis hyvin pienillä vaurioilla selvittiin tuossa. Olen tyytyväinen käyttäjän puolesta.En saanut, aviomies hoiti tilannetta (noin 55v), vaimo "joka ajoi autoa" oli sisällä - en siis tiedä kuka nyt autoa oikeasti ajoi eikä oikeastaan kiinnostakkaan. Mies oli kuitenkin hyvin sovitteleva alkupuhelun jälkeen.
En nyt ala väittämään mitään blokkausta ja olen myös sitä mieltä, että ohittaja perseili homman täysin, mutta aika selvästi siinä äänillä varustetussa videossa kuulee n. 5 sekuntia ennen osumaa kuskin huomaavan tämän ohittavan auton ja samalla kuvaava auto alkaa hivuttautua kohti vasenta. Sen tietää sitten vain kuski ite oliko kyseessä tarkoituksellinen liike vai normaalia liikehdintää kaistalla (mikä on myös hyvin mahdollista jos kuski keskittyi seuraamaan sivupeiliä) ja siitä on sen enempää turha spekuloida, koska loppupeleissä Peugeot on se joka kiilasi kuvaavaa autoa mikä oli koko ajan omalla kaistallaan. Videolta voi vaan saada äkkiä sen kuvan, että siinä koitettiin hiukan agressiivisesti "puolustaa" omaa tilaa ja seurauksena naarmuuntu peltiä.ja kun katsoo videota niin edellä oleva Volvo siirtyy 0:27 kohdilla kaistan vasemmasta reunasta oikeaan reunaan mikä saa tilanteen näyttämään siltä että kuvaava auto siirtyisi vasemmalle, mutta kun katsoo kaistaviivoja niin ne pysyy koko ajan samassa paikassa eli auto ei blokkaa ketään.
Sikäli hyvä että ilman poliisia selvittiin, olisi varmaan käynyt pariskunnalle vielä suolasemmin jos video olisi päätynyt poliisin käsiin (tai jos päätyy).En saanut, aviomies hoiti tilannetta (noin 55v), vaimo "joka ajoi autoa" oli sisällä - en siis tiedä kuka nyt autoa oikeasti ajoi eikä oikeastaan kiinnostakkaan. Mies oli kuitenkin hyvin sovitteleva alkupuhelun jälkeen.
AP:lle neuvoisin poistamaan videot ja kuvat netistä nyt kun asia on vireillä vakuutusyhtiössä ja asia on täällä jo käsitelty loppuun.
Eipä erityisempää syytä, ite en ainakaan haluisi mitään materiaalia pitää julkisena siinä kohtaa kun joku kolmas osapuoli selvittää tilannetta missä on rahaa kiinni. Tämä nyt ei niin vakava tilanne kun toinen osapuoli myöntää syyllisyyden ja sen voi videoltakin todeta, mutta esim riitatilanteessa kannattaa miettiä mitä jakaa ja minne.Ihan mielenkiinnosta kysyn miksi?
Eipä erityisempää syytä, ite en ainakaan haluisi mitään materiaalia pitää julkisena siinä kohtaa kun joku kolmas osapuoli selvittää tilannetta missä on rahaa kiinni. Tämä nyt ei niin vakava tilanne kun toinen osapuoli myöntää syyllisyyden ja sen voi videoltakin todeta, mutta esim riitatilanteessa kannattaa miettiä mitä jakaa ja minne.
Tummalla teemalla ei tästä viestistä saa mitään selvää kun väri on musta.Tänään taas Kehä 3:lla. Liityin Jumbon kohdalla Vantaalla kehä 3:lle itään päin. Edessä keskimmäisellä kaistalla (oikealla oleva kaista on taksi/bussikaista 7-9 ja 15-18) meni joku paku ja henkilöauto noin 70km/h. Katselin sivutapeiliin, että sieltä on vasemmalla kaistalla tulossa joku selvästi nopeammin kuin minä. Oma vauhti oli tässä vaiheessa noin 80km/h, joten nostin vain kaasun ja odottelin, että tuo takaa tuleva menee ohi ja pääsen ohi näistä edellä hitaammin ajavista. Yhtäkkiä takaa tuleva ei sivupeilissä liikkunutkaan enää mihinkään, vaan vauhti hänellä putosi samaa vauhtia kuin minulla. Lopulta oma mittari näytti 70km/h kunnes painoin kaasun pohjaan ja vaihdoin kaistaa kiihdyttäen hänen eteensä.
Mikähän olisi saanut tämän arviolta yli 85km/h ajavan hidastamaan yhtäkkiä 10km/h alle rajoituksen? No tietenkin kamera tien sivussa. Sitten kun kamera oli taas taakse jäänyttä elämää niin painosti mun puskurissa.
Ei vaan voi ymmärtää.
Hidasteluun liittyen, itse olen havainnut, että heti kun matkan varrella on jotain tavallisuudesta poikkeavaa, suurin osa autoilijoista hidastaa, vaikkei olisi tarvettakaan ja ruuhka onkin valmis. Tätä näkee jatkuvasti ainakin Hämeenlinnantiellä. Viikolla oli muistaakseni Hakuninmaan kohdalla auto pientareella hätävilkut päällä ja ruuhka valmis, joka alkoi Kehä 1:n kohdalta. Heti tuon auton jälkeen liikenne lähti taas vetämään ihan hyvin. Mitään muuta syytä, kuin mielenkiinnon, en hidasteluun keksi. Auto oli kokonaan pientareen puolella ja tuossa on suoraa, joten näkee kauemmaskin, että mitään vaaratilannetta ei ollut.Mittari nollan tuntumassa eilen kehä ykkösellä, liikennemäärän ollessa vielä sangen maltillinen, alkoivat kaikki yhtäkkiä ajamaan noin seitsemääkymppiä. Eipä siinä - ymmärrän hyvin, ettei kukaan halua olla just se daiju, jonka talvi yllätti. Olisihan se nyt noloa. Kantsiikin ajaa ehkä hiljaa. Iha OK.
Mutta minkä hemmetin takia kameroiden kohdalla pitää yhä jarruttaa? Sitä teki meinaan kaikki. Nekin, jotka vaihtoivat vasemmalle kaistalle ohittaakseen, kiihdyttivät johonkin 75km/h kieppeille ja hidastivat sitten kameran kohdalla Sitte oli joka kaistalla joku pelokas tukkeena kameran kohdalla. Mitä helev.. Mitä ihmettä nämä daijut luuli? Et ne saa sakot jos ne ajaa vaan hieman alle rajoituksen?
Samanlainen ilmiö näkyi muutama viikko sitten Keimolan jälkeen, kun ojassa oli jonkun peräkärryt ylösalaisin ja Opel Zafira keula pystyssä. Tuo auto oli tuossa 2-3 päivää ja joka päivä tuo aiheutti ruuhkaa, kun muut hidastivat ja ryhtyivät ihmettelemään että oho, kenenköhän auto siinä on?
Joo, tämä ilmiö ei tarvitse edes tuota "häiriötä" samalle puolelle tietä syntyäkseen. Ei ole ollut vain yksi tai kaksi kertaa, kun vastaantulevien puolella keskikaiteella erotetulla tiellä pientareella vilkut päällä oleva poliisiauto on saanut liikenteen aivan jumiin. Ja sitten kun siitä ohi pääsee, niin alkaa tosiaan vetämään ihan kuin olisi 90% autoista kadonnut.Hidasteluun liittyen, itse olen havainnut, että heti kun matkan varrella on jotain tavallisuudesta poikkeavaa, suurin osa autoilijoista hidastaa, vaikkei olisi tarvettakaan ja ruuhka onkin valmis.
Miten se tumma teema vai tohon viestiin vaikuttaa?Tummalla teemalla ei tästä viestistä saa mitään selvää kun väri on musta.
Tuossa kyseisessä viestissä sulla on tekstin muotoilua/värit muutettu, kun normaali teksti muotoilu on tummalla teemalla automaattisesti valkoinen. Jos muutat tekstin värin käsin niin se pysyy sen värisenä teemasta riippumatta. Niin kuin tuossa @lunkwill srceenshotissa näkyy.Miten se tumma teema vai tohon viestiin vaikuttaa?
Tuollaisella alle 100 heppasella autollakin pärjää ihan hyvin jos ylläpitää nopeutta ja ennakoi eikä tartte ees konetta huudattaa. Liikenteessä on aika monta tilannetta, jossa huomiointia tarvitsee laajemminkin ja sellasessa tilanteessa auton kierrosten pitäminen kiihdytystä varten 4500rpm on vähän haastavaa jos punaraja on 6000 rpm, tai ainakin enemmän haastavaa, kuin jos auton kierrokset on 3000rpm josta lähdetään kiihdyttämään.
Jouduin kysymään, koska käytössäni on valkonen teema ja viesti näyttää mulle ihan samalta, kuin muutkin viestit. Joku tuossa jo selvensikin, että tummalla teemalla muuttaisi tekstin automaattisesti valkoiseksi, ellei tekstin muotoilua ole jotenkin muokattu. Jotain ylimääräistä tullut ilmeisesti painettua, jos ei kerran muuttunut.
Tänään työmatkalla taas sai miettiä että mitä ihmisillä liikkuu päässä, miksi ohitetaan jos jäädään hinuttamaan samaa vauhtia sen ohituksen jälkeen.
Jonon ensimmäinen ajoi 10 alle rajoituksen. Sen ja minun välissä oli kolme autoa. Päästiin kaikki neljä ohi tästä hidastelijasta, niin nyt se meistä ohittajista ensimmäinen jatkoi sitä samaa 10 alle rajoituksen ajelua, miksi?
No, minä ja meidän välissä olevat kaksi muuta autoa mentiin taas ohi jonkun ajan päästä kun tuli tilaisuus. Ja eikö taas se ensimmäisenä ajava jäänyt ajamaan sitä samaa 10 alle rajoituksen vauhtia... Taas mentiin ohi (jäljellä enää minun lisäksi yksi auto) JA SEKIN JÄÄ AJAMAAN SAMAA ALINOPEUTTA. Tässä vaiheessa oli ajettu se 35km, ohitusmahdollisuuksia ei kovin montaa ollut kun vastaantulevaa liikennettä jatkuvasti. Tästä viimeisestä en kerinnyt ohi kun piti kääntyä valtatieltä pois.
Ihan sama miltä se sinulle näyttää, mutta olennaista on että sinun viestissä on mukana jotain sellaista copy/pasten mukana tullutta skeidaa, joka saa sen näyttämään foorumin omalla tummalla teemalla juuri tuolta miltä siinä aiemmassa kuvakaappauksessa. Lukijan päässä ei asiaa voi vaikuttaa.Jouduin kysymään, koska käytössäni on valkonen teema ja viesti näyttää mulle ihan samalta, kuin muutkin viestit. Joku tuossa jo selvensikin, että tummalla teemalla muuttaisi tekstin automaattisesti valkoiseksi, ellei tekstin muotoilua ole jotenkin muokattu. Jotain ylimääräistä tullut ilmeisesti painettua, jos ei kerran muuttunut.
Tätä tapahtuu myös moottoritiellä aivan alvariinsa.Tästä on semmonen mukava variaatio, että kun itse ajelee hyvää kyytiä (tasan tai, krhöm, joskus vähän yli rajoituksen), joku perseessäroikkuja menee sitten ohi ja jää sitten eteen ajamaan.. hitaammalla nopeudella. Hyundai-kuskina tästä saa toisinaan kärsiä. Joku Premium-kuljettaja haluaa ajaa tyypillisesti hitaammin, mutta edessä
Vaihtoehdot tässä taitavat olla a) se ohittaja on todella tyhmä eikä ymmärrä, mitä tapahtuu tai b) se ohittaja kyllä ymmärtää, mitä tapahtuu, ja on vaan kuspää.
Molemmat ovat hyvin huonoja vaihtoehtoja.
En nyt ymmärrä, että mikä kohta sulle pitää rautalangasta vääntää. Tämä asia selveni mulle jo edellisellä viestillä. Mulla ei ollut mitään hajua siitä, että sivustolla on edes mahdollista vaihtaa väriteemaa, ja tämän takia en ymmärtänyt miksi "musta teksti ei näy", kun en ymmärtänyt muun väristä tekstiä edes olevan käytössä. Johan tuossa lainaamassasi viestissäkin sanoin, että ilmeisesti muotoilu mennyt ketuiksi edellisessä viestissä. Nyt kun kuulin tummasta teemasta niin otin sen itsekin käyttöön ja tiedän ymmärrän täysin mikä se ongelma oli. Koitin myös muokata edellistä viestiä ja painelin "poista muotoilu", mutta ei auttanut mitään.Ihan sama miltä se sinulle näyttää, mutta olennaista on että sinun viestissä on mukana jotain sellaista copy/pasten mukana tullutta skeidaa, joka saa sen näyttämään foorumin omalla tummalla teemalla juuri tuolta miltä siinä aiemmassa kuvakaappauksessa. Lukijan päässä ei asiaa voi vaikuttaa.
Tässä sama vielä uudestaan:
/Offtopic
Tätä tapahtuu myös moottoritiellä aivan alvariinsa.
Esim tänään ajelin Tampereelta jälleen Hämeenlinnaan. Joku muija riisikipponsa kanssa ajoi pitkään perässäni. Hieman ennen rekkaa tietenkin polkaisu rinnalle, ohi ja joutui vakkarin tiputtamaan. No, tähän on totuttu, kanssa autoilijan älykkyys harvoin riittää lukemaan muiden tarpeita.
Tämän jälkeen tämä kippo palaa oikealle kaistalle, olin laittanut vakkarin takaisin ja ohitin tämän uudelleen. Vajui muutaman auton taakse. Pari kilsaa myöhemmin sama kippo ohittaa jälleen, vaihtaa kaistaa eteen ja tämän jälkeen saan jälleen ohittaa tämän!? Vakkari edelleen samassa asennossa. Miten helvetissä joku voi ajaa niin vammaisesti, että ohituskaistalla vedetään 120km/h ja oikealla ajetaan heti 100km/h? Ja miksi pitää ohittaa nopeammin ajavat.
Ylipäänsä, vakkarin ollessa ~110km/h ajoillani, n. 90% autoista jotka ohittavat minut, tulevat viimeistään parin kilometrin jälkeen perä edellä vastaan. Parhaimmat heti ohituksen jälkeen, kuten em. naikkonen, toiset sitten vähän ajan päästä. Rasittavimpia tapauksia saa ohittaa muutaman kerran matkan aikana.
Vakkarin käyttämättömyys ei ole syy ajonopeuden kanssa vatkaamiselle...
Harvalla tuntuu myöskään maantiellä tuo rekan ajonopeus (90km/h) luonnistuvan, mikä mielestäni se oikea. Kesälläkin joka paikassa mennään 95-99km/h.
Itselle ei maantiellä onneksi ole tullut näitä ohituksien jälkeen nutaavia vastaan, matkoihinsa ovat kaikki menneet hienosti jos ovat ohitse tulleet.
Poliisiauton aiheuttama suunnaton panikointi. Ajetaan jo valmiiksi alinopeutta ja kun poliisiauto ilmestyy näkyviin, niin rupeaa jarruvalot vilkkumaan.
Eka kerta on jännää ja kokee itsensä erityisen fiksuksi. Sen jälkeen vain vituttaa kun oikeasti tajuaa että samassa suhteessa niitä perseilijöitä löytyy poliiseistakin.Nauratti kesällä kun prätkäkyttä vetää kilometrin jonoa kehällä, ajelin kaikessa rauhassa prätkällä vasenta kaistaa koko jonon ohi ja moikkasin vielä poliisia ja jatkoin matkaa samaa vauhtia, poliisi jäi pitämään jonoa kun ketään ei häirinnyt 70 vauhti