Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Lopettakaa ketjun sotkeminen tuolla jankkaamisella punaisia päin ajamisesta. Mitään uutta ei ole tullut ketjuun enää pariin päivään, näkemykset tuli kyllä hyvin selväksi ja siinä sivussa ketju sotkettu. Ei näin.
 
Edit, jatkoin tuonne pienet kysymykset autoista ja liikenteestä ketjuun

Tässä esimerkki tilanteesta, jossa voisi turvallisesti ajaa päin punaisia, jos haluaisi olla vähän tuhma. Valkoisella autolla ei ole ketään väistettävää, koska vastakkaisessa suunnassa on vihreät.

Ei taida olla liikenne suunnitteluketjua, enkä tiedä on sellaista tarve aloittaa.

Tuo risteys kiinnostaa, onko kenelläkään tietoa miksi sen valot toimiin noin.



kuva_2025-11-28_132230104.png

Eli kuvakaappauksen suunnalta sekä suoraan ja vasemmalle kääntyvien valot menee(menneet), lähes samaan tahtiin. Eli kaikilla kuvan suunnassa punainen kun vastakkaisesta suunnasta palaa vihreä, siis ihan pitkäajat, niin miksi kuvan kahdella oikeanpuoleisella kastalla seisotetaan autoja.

Suoraan mennessä seuraava risteys on valo-ohjattu, joten tuskin kyse siitä että välillä olevien valottomien risteysten takia tarivi seisottaa. Vihreäaalto, ei kovin vihreää aaltoa jos seisotetaan, se voidaan tehdä siellä missä vihreäaalto alkaisi.

Ruuhkassa selitys voisi olla se että vasemmalta tulijoille (jotka siis kääntyy vasemmalta tuonne päin) varataan tilaa, valmistellaan vihreääaaltoa, liikenteen sujuvuutta. (mutta tarpeeton ei ruuhkassa)

Sanoisin että on vain rahat loppunut kesken säästetty valoissa ja nuo kytketty saman releen taakse. joten oikeat kaistat seuraa punaisia nuolivaloja, no ihan noin rajusti, pieni ero, ihan suunnitellun oloinen, joten tuskin ihan saman ulostula lohkon takana ovat.

Edit:
Yksi olisi vielä sellainen että halutaan ihan vaan hidastaa, säädellä saapuvaa liikenne määrää jossain kauempana.


Siis naiviuttani haluan uskoa että joku syy, jos virhe niin se olsi korjattu (en väitä nyky tilanteesta mitään,ja toki milikuvan menneestä voi olla vääristynyt).

Edit2:
Nyt vähän jännittää, puneiset lähteneet lapasesta, ei nyt oikein löydy suunnittelu ketjua. Tässä nyt ihan sitä pohdintaa mikä idea tuossa, ilman ajotapoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kauppakeskus Sellon parkkihalli oli käytännössä tukossa. Ja tilannetta ei helpottanut sisääntulevien ja parkkihallia ympäri kiertävien parkkipaikkaa etsivien autoilijoiden käytös.

Kun on autoja, jotka ovat lähdössä pois, ovat tulossa sivukäytävältä isommalle käytävälle kääntyen kohti ulosmenoaukkoa, niin nämä joutuivat odottamaan minuutteja koska sillä isolla käytävällä sisääntulevat tai parkkihallia kiertävät autot eivät antaneet tilaa näille ulosmeneville autoille.

Mikä sitten tarkoittaa, että myös ne sivukäytävät tukkeutuivat kun sieltä taas ei päässeet muutkaan lähtemään kun sivukäytävä seisoo täynnä (ulos matkalla olevia) autoja. Ja silloin niille parkkipaikkaa ympäri kiertäville autoille ei ole paikkoja, minne mennä, kun poislähtevät autot ei pääse parkkihallista ulos, vaikka ihmiset ovat jo ostoksensa tehneet.

Jos annettaisiin ulosmenevien autojen mennä ensin, sitten ne sisääntulevat/parkkipaikkaa kiertämällä etsivät autoilijat löytäisivät sen parkkipaikan selvästi nopeammin.

Mutta ehkä jotkut autoilijat autoilijat pelkäsivät, että se sivukäytävältä kohti ulosmenoaukkoa kääntyvä autoilija ei ehkä olekaan menosssa ulos vaan on vaan kiertämässä hallia ympäri parkkipaikkaa etsimässä ja jos sen antaa mennä ensin, on riski, että itse menettää parkkipaikan.

Pieni pelisilmä ja vähän vähemmän "minä menen nyt ensin"-itsekkyyttä olisi tällaisissa tilanteissa paikallaan.

Vilkun käyttö parkkihallissa tuntui tyypilliseen Espoolaiseen tapaan myös olemattomalta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä parkkihallin käyttäytyminen on aika villiä. Ajetaan kiellettyä ajosuuntaa, ei väistetä vaikka olisi väistämisvelvollisuus. Useimmat ovat niitä seniori autoilijoita. Jopa niihin suojateille parkeeraavat.
Mitäs tälle mahtaa, täytyy vaan varoa..
 
Tuossa Sellon parkkihallissa on sinänsä typerästi, että kaikilla ns. poismenokaistoilla on väistövelvollisuus. Olisi ehkä fiksumpaa laittaa ne kolmiot halliin sisäänajaville...
 
Onko missään parkkihallissa niin fiksua systeemiä ettei se päästä halliin sisään enempää autoja kuin on paikkoja?
 
Muutamassa olen nähnyt laskurin, joka kertoo montako paikkaa on vapaana (tai "täynnä" jos ei yhtään), mutta yllättävän harvassa ne on. Jossain taisi jopa olla niin, että jokaisen rivin kohdalla oli vielä erikseen lukuna vapaiden paikkojen määrä (joka ei tosin pitänyt koskaan ihan paikkaansa, kun sensorit sekoilivat...)
 
Viimeksi muokattu:
Muutamassa olen nähnyt laskurin, joka kertoo montako paikkaa on vapaana (tai "täynnä" jos ei yhtään), mutta yllättävän harvassa ne on. Jossain taisi jopa olla niin, että jokaisen rivin kohdalla oli vielä erikseen lukuna vapaiden paikkojen määrä (joka ei tosin pitänyt koskaan ihan paikkaansa, kun sensorit sekoilivat...)

Kuvailemiasikin on kyllä ihan toimivia, niissä voi olla lisäksi "katossa" antuurin integroitu vapaa/varattu, merkkivalo joka paikan kohdalla. Paikka voi toki olla mennyt kun siihen saapuu. Pidän tuollaisten systeemien tuloa isona kehitys harppauksena hallien palveluun

Jossain on sisääntulo väylällä infoa paljonko arviolta vapaita paikkoja, ihan hyvä jos näyttää nolla ja jonoa, mutta poistuu harvakseltaan (perustuuko ulos/sisääntule reittien liikenteeseen, vai vapaisiin ruutuihin vaihtelee).

Jos puomit tai valo-ohjaus sisään tulossa, niin tulevaa liikennettä voidaan rajoittaa jos täyttä (aikaa kun viimeksi sellaiseen käytännössä törmännyt)
Tämä parkkihallin käyttäytyminen on aika villiä. Ajetaan kiellettyä ajosuuntaa, ei väistetä vaikka olisi väistämisvelvollisuus. Useimmat ovat niitä seniori autoilijoita. Jopa niihin suojateille parkeeraavat.
Mitäs tälle mahtaa, täytyy vaan varoa..
Kuskin ikäprofiloinnista vähän eri mieltä. Eri halleissa on isoja eroja miten niissä kuskit toimii, onko kyse hallien suunnittelussa/toteutuksessa, vai niiden asiakas profiileissa. Syytän osittain toteutuksia.

ei väistetä vaikka olisi väistämisvelvollisuus.
Tuota kommenttia edeltävä postajaa ärsyynty päinvastaisesti, etuajo-oikeutetut ei päästä väistämisvelvollisia.

No kommentoitte eri tilanteita, ja monesti noihin liittyy myös se suunnittelu/toteutus. jota sitten vahvistetaan itsekkyydellä, ja ajo mokilla.
 
On muuten mahdottoman kapeita nuo p-alueet nykyautoille. Eli melkein kaikki pysäköinnit tuolla ovat laittomia, jota sitten katsotaan läpi sormien, kunhan ratikka vielä mahtuu? Varmaan joku hieno byrokraattinen syy tähänkin.


Näyttää kyllä kapealta, jos tiensuuntaisesti minimi leveys kaksimetriä, niin onkohan tuossa, henkilöautoille kuitekin tarkoitettu. Kahden metrin ruuttää ei nyky auto mahdu peileineen, mutta renkaat pitäisi paremmin mahtua, vaikka ei ihan kivityksen reunaan ajaisi.

Mikähän tuo viivan idea, jos siitä kuitekin ratikka mahtuu, niin miksi tuollaisia viivoja. Arvaus että sitä mahtuu kaksi pyäräiset. Mutta aika ansa sallia henkilöauto pysäköinti, mutta rajoittaa se jolloikkein vanhoille autoille.
 
Kuka tunnustaa? Joku neropatti onnistui pysäyttämään koko liikenteen Kaisaniemessä.


"Liikenne ruuhkautui iltapäivällä pahasti Kaisaniemessä.

Helsingin seudun liikenne (HSL) kertoi iltapäivällä neljän jälkeen, että väärin pysäköity auto aiheutti liikenteen ruuhkautumista Liisankadulta keskustan suuntaan."

Mitähän toimittaja luulee liikenneympyrän tarkoittavan, kun tuossa ei semmoista ole ollut ainakaan kun viimeksi siitä ajoin pari kk sitten.
 
Liikenneympyrällä käsittääkseni puhekielessä viitataan kiertoliittymään. Tuo Kaisaniemessä on "tavallinen" risteys.
No mitä tarkoitat kiertoliittymällä ?

Puhekielessä, ja sanakirjan mukaan synonyymejä.

Tunnustomaista että useita liittymiä, yksisuuntainen tie joka kiertää ympyrää. Tuossa menee (jos en sekoila) ratikka kiskot suoraan, mutta ei se ainoa liikenne ympyrä missä niin, jossain voi myös mennä ajoratakin suoraa (kuljetuksia, hälytysajoa varten)

Ulkoisesti tuo muistuttaa selkeästi liikenneympyrää, useampi kaista tosin, mutta niitä muitakin. Liikennevalot, sekään ei poikkeavaa, yksi siitä tyyppillisestä, poikkeava oliko kaikissa liittymissä kolmio ? -> puuttuuko se pakollinen kiertosuuntamerkki (se sinitaustainen pyöreä merkki ennen risteystä, mikä vihjaisi kolmioista, väistämis velvollisuuksista)


Edit:
Joskus väännetty sanojen eroista, taustalla ilmeisesti se että viraomaiset, lainsäätäjät ovat eri aikoikan käyttänee sanoja tavallaan, ja asiayhteydessä sitten rajatumpi merkitys.

Pitkään opetettu että liikenne ympyrässä ei poikkeavaan suoraan tiehen kuin vilkuttaminen, sinne kääntyessä ei tarvitse vilkuttaa. Suunnittelu ohjeet vaidelleet vuosikymmenten aikana, jo pitkään sen ns mihin varmaan viittaat, niin ohje niistä kolmioista.

Edit:
Sanakirja ei ota kantaa säädöksiin, on toki totta sekaannuksen vaara jos viranomaiset lainsäätäjä käyttää sonoja toisin kuin muualla. Moottortie, moottoriliikenne tie , niissä aika yhtenevää, muissa nimityksissä alkaa oleekin jo kirjavampaa.
 
Viimeksi muokattu:
No mitä tarkoitat kiertoliittymällä ?

Puhekielessä, ja sanakirjan mukaan synonyymejä.

Tunnustomaista että useita liittymiä, yksisuuntainen tie joka kiertää ympyrää. Tuossa menee (jos en sekoila) ratikka kiskot suoraan, mutta ei se ainoa liikenne ympyrä missä niin, jossain voi myös mennä ajoratakin suoraa (kuljetuksia, hälytysajoa varten)

Ulkoisesti tuo muistuttaa selkeästi liikenneympyrää, useampi kaista tosin, mutta niitä muitakin. Liikennevalot, sekään ei poikkeavaa, yksi siitä tyyppillisestä, poikkeava oliko kaikissa liittymissä kolmio ?
"Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on risteys, jossa liikenne kiertää keskellä olevan saarekkeen vastapäivään (Suomessa). Ajoneuvot, jotka lähestyvät kiertoliittymää, ovat väistämisvelvollisia saapuessaan ympyrään." Vaikka tuossa kaisaniemen risteyksessä voikin kiertää ympyrää, on siinä selkeästi pääväylä, ja muista suunnista tulevat ovat väistämisvelvollisia.

edit: @tonttuj laittoikin juuri selityksen miksi tuosta liikenneympyränä puhutaan.
 
Viimeksi muokattu:
No mitä tarkoitat kiertoliittymällä ?

Puhekielessä, ja sanakirjan mukaan synonyymejä.
Kas kun meitä on niinkin vanhoja, että muistamme 70-luvun lopusta, että oli olemassa sekä liikenneympyrä että kiertoliittymä. Tämä oli inssiajaossa knoppi, koska niissä piti ajaa eri tavalla.
Liikenneympyrässä ajettiin kuten nytkin mutta kiertoliittymässä vasemmalle käännyttäessä otettiin sisäkaista ja vilkku oli vasemmalle ihan kuin missä tahansa risteyksessä.
Onneksi ne yhdenmukaistettiin. En muista koska.
 
Liikenneympyrällä käsittääkseni puhekielessä viitataan kiertoliittymään. Tuo Kaisaniemessä on "tavallinen" risteys.
Jos uskomme nykyistä tieliikennelakia, niin siellä mainitaan useampaan kertaan liikenneympyrä, mutta ei kertaakaan mainita kiertoliittymää. Tästä päätellen kiertoliittymä on puhekielinen ilmaus tai sen käyttö mahdollisesti pohjautuu vanhempaan tieliikennelakiin. Oikea (lakitekninen) termi on siis liikenneympyrä.

Kaisaniemen liikenneympyrä toki ei ole TLL:n tarkoittama liikenneympyrä.

 
Kas kun meitä on niinkin vanhoja, että muistamme 70-luvun lopusta, että oli olemassa sekä liikenneympyrä että kiertoliittymä. Tämä oli inssiajaossa knoppi, koska niissä piti ajaa eri tavalla.
Liikenneympyrässä ajettiin kuten nytkin mutta kiertoliittymässä vasemmalle käännyttäessä otettiin sisäkaista ja vilkku oli vasemmalle ihan kuin missä tahansa risteyksessä.
Onneksi ne yhdenmukaistettiin. En muista koska.
Kiitos, tämä selittää miksi välillä termeistä jonkinlaista vääntöä ja keskusteliat puhuneet eriasisoista. :-)


Hakukoneet ei auttanut kuvan löytämisessä, mutta oliko jommassa kummassa keskelle sellanen lieriö jonka kyljessä nuolet osoitti kirtosuuntaa ?

Hakusanoilla sivu löytönä tuore Kaupunkiertolittymän suunnitteluohje, jossa vähän viittaamasi histroaiaa

Suomalaisessa lainsäädännössä 3 puhutaan liikenneympyrästä, jonka määritelmä on ”liikennemerkeillä osoitettu kahden tai useamman risteyksen muodostama kokonaisuus”. Kiertoliittymä-termi otettiin aikoinaan käyttöön, koska haluttiin
erottaa mielikuva aiemmista liikenneympyröistä, joissa oli yleinen väistämisvelvollisuus eli tasa-arvoiset liittymät. Tämän ohjeen laatimisen yhteydessä päätettiin pitäytyä kiertoliittymä-sanassa, koska se on vakiintunut termi ja antaa vapauksia liittymän muodolle: sen ei tarvitse olla ympyrä, vaan muodon voi sovittaa
ympäristöönsä, toki liikenteelliset reunaehdot huomioiden.

URLin hukkasin, Kaupunkikiertoliittymien-suunnitteluohje-2025.pdf

Eli tuo tukkoon mennyt liittymä ei ole ihan se suunnittelu ohjeiden mukaan tehty kiertoliittymä , kun ei ole kaikssa kolmioita ja ilmeisesti sen takia ei ole niitä D2 pakollinen kiertosuunnan merkkejä saapuessa

kuva_2025-12-01_163418006.png


Edit vanhan kuvan löysin

kuva_2025-12-01_165729902.png
Eli tuollainen ollut aikanaan liikenneympyrän keskellä. (siis näissä missä ei kolmioita risteyksissä)
 
Viimeksi muokattu:
Jos tulet Turun moottoritieltä Helsinkiin päin ja lähdet kehä 3 itään, niin miksi siellä ajellaan mittarissa viittä kymppiä ja jarrutellaan ja annetaan tilaa kaistan vaihtajille, joka kerta sama helvetin sekoilu!

etky.PNG

Tänään taas elämänsä sankari vauhdissa ja hyvä, että ei pysäyttänyt tuohon vilkku päällä vasemmalle (ajeli 30-40km/h), pidin torvea pohjassa niin pitkään, että tajusi painaa kaasua eikä jarrua! :facepalm:

Sitten se kuitenkin kiihdytti reippaasti 80km/h ja ajoi kaistan loppuun asti ja tuli sieltä kehä 3:lle, toivottavasti seuraavalla kerralla tajuaa. Koko tämän episodin aikana tuo kaista oli tyhjänä.
 
Toyotat ja Kiat pimeällä ilman takavaloja. On se perkele kun ei useamman vuoden jälkeen nuo kuskit osaa pistää valoja päälle.

1990-luvun ja 2000-luvun alun Toyotoissa oli täydellinen valoautomatiikka että niissä paloi aina ajaessa valot sekä edessä että takana. Sitten EU rupesi sähläämään valodirektiiveillään ja tätä valoautomatiikkaa muutettiin.
 
1990-luvun ja 2000-luvun alun Toyotoissa oli täydellinen valoautomatiikka että niissä paloi aina ajaessa valot sekä edessä että takana. Sitten EU rupesi sähläämään valodirektiiveillään ja tätä valoautomatiikkaa muutettiin.
Toyotan oma moka, ja tosiaan lyhyeksen jäi suomi tuontien toimivat valota.

Mutta nyt paljon ihan oikeasti pimeitä lamppuja, tulkannut lyhenevään päivään, valosaan aikaan yleensä ajelevat kohdanneet pimeyttä. Tosin luulis että autot herjaa palaneista/viallisesta valoista, ei kaiki puolipimeillä tulevat mitään kasata autoja ole.
 
1990-luvun ja 2000-luvun alun Toyotoissa oli täydellinen valoautomatiikka että niissä paloi aina ajaessa valot sekä edessä että takana. Sitten EU rupesi sähläämään valodirektiiveillään ja tätä valoautomatiikkaa muutettiin.
Ei se uusissakaam kelvoton ole, mutta harva on säätänyt sen herkemmäksi kuin turhan herkästi valoja sammuttavat oletusasetus. Ehkä ihmisiä häiritsee että valot räpsyvät tunneleissa, tai eivät vain tiedä että sille on säätö.

Esim. edellinen autoni, vm 2016 Toyota piti valoja päällä käytännössä koko syys- ja talvikauden kun sen oli laittanut vähän herkemmälle. Vasta hyvin kirkas pilvinen sää sai valot sammumaan.
 
Esim. edellinen autoni, vm 2016 Toyota piti valoja päällä käytännössä koko syys- ja talvikauden kun sen oli laittanut vähän herkemmälle. Vasta hyvin kirkas pilvinen sää sai valot sammumaan.
Tämä säätö mahdollisuus itselleni avautui vasta aika myöhään, sen osalta syyttävä sormi maahantuontiin ja auton luovutukseen. Miksi ei ole säädetty Suomen oloihin, herkälle valmiiksi, ja miksi sitä mokaa ei ole korjattu auton luovutuksen yhteyssä, asiakkaan kanssa kun käydään perua-asioita, niin samalla myös säätää se kohdilleen (sellaiseksi että takavalot palaa).

Onko tilanne parantunut, mutuna tullut olo että tuoreissa Toyotoissa vähemmän perä piemeänä ajavia


Toyota kuskeja usein kritisoidaan rajusti, jotain keskimääräistä parempaakin, keskivertoa parempia vilkunkäyttäjiä, ja vähemmän agressiivisia.

Ajatelkaa jos siinä merkissä olisi valot kunnossa, vakkari kunnossa ja nopeusmittari kunnossa.

mutta harva on säätänyt sen herkemmäksi kuin turhan herkästi valoja sammuttavat oletusasetus. Ehkä ihmisiä häiritsee että valot räpsyvät tunneleissa, tai eivät vain tiedä että sille on säätö.
Kuskeja ? no silloin varmaan säätäisivät, tai käyttäisivät käsiasentoa.

Villkku mutusta tuli mieleen että paljon tärkempää ja hyödyllisempaa on se että käytetään vilkkua , mutta myönnän että hämärillä keleillä se pimeäperä siinä edessa voi vähän ärsyttää ja jatkuu sen aikaan kun ohituspaikka. (jos edellä oleva ei parista viestistä hoksaa mikä ongelma)
 
Viimeksi muokattu:
Tämä säätö mahdollisuus itselleni avautui vasta aika myöhään, sen osalta syyttävä sormi maahantuontiin ja auton luovutukseen. Miksi ei ole säädetty Suomen oloihin, herkälle valmiiksi, ja miksi sitä mokaa ei ole korjattu auton luovutuksen yhteyssä, asiakkaan kanssa kun käydään perua-asioita, niin samalla myös säätää se kohdilleen (sellaiseksi että takavalot palaa).

Onko tilanne parantunut, mutuna tullut olo että tuoreissa Toyotoissa vähemmän perä piemeänä ajavia

IMHO oikea ratkaisu ei ole herkkyyssäätö vaan se, että ne valot on aina pääällä ajaessa kuten niissä 1990-luvun ja 2000-luvun alun japseissa oli. Tai se herkkyyssäädön ääripää pitäisi olla se "aina ajaessa päällä"-optio.

Tosin käydessäni liikkeessä potkimassa uuden Priuksen renkaita harkitessani sellaisen ottamista työsuhdeautoksi ja valottaessani tästä tyhmästä valoautomatiikasta myyjä antoi niksin, että sen valosensorin voi teipata umpeen jolloin se sensorin ei saa valoa ja sillon valot on aina päällä.
 
Onneksi säädöksiä ollaan taas muuttamassa ja tulevaisuudessa takavalot todennäköisesti palavat jälleen pakosta aina kun ulkona valaistus alittaa 7000 lux eli jo pilvisellä säällä takavalojen on sytyttävä päiväajovalojen mukana. Eikä tuotakaan rajaa ole pakko käyttää vaan valmistaja voi halutessaan pakottaa takavalot palamaan aina kun auto liikkuu, helpommallahan siinä pääsee.

Kohdan 6.19.7.5 muutosehdotus: https://unece.org/sites/default/files/2024-01/ECE_TRANS_WP.29_2024_28e.pdf
 
IMHO oikea ratkaisu ei ole herkkyyssäätö vaan se, että ne valot on aina pääällä ajaessa kuten niissä 1990-luvun ja 2000-luvun alun japseissa oli. Tai se herkkyyssäädön ääripää pitäisi olla se "aina ajaessa päällä"-optio.

Olisko sitä varten on se manuaaliasento Toyotoissa. Jos viimevuosisadan pohjoismaista valoautomatiikkaa haluaa hehkuttaa niin japanilaisilla nimenomaan kesti sen saaminen autoon, vaikka suomalaiset maahantuojat.

Olen siinä samaa mieltä että hunosti toimivan automatiikan sijaan parempi vaihtoehto ajaa valot päällä. Mutta uskon kyllä toimivaan automatiikkaan, ihan suht perus juttuihin, jos ajetaan niin vähintään päivävalot, pois vain pakko ohjauksella, jos takavalot jos ei erityisen kirkasta, takavalot jos lasinpyyhkijät , automatiikka jos sytyttää takavalot, niin pidetään myös päällä pitkään, no jos tunnel syy takavaloihin, niin viive voi olla pienempi.

Käyttöliittymä sellaiseksi että kuski tietää ilman ohjekirjaa, opastusta, millaiset valot nyt on päällä. (näytöillä toteutettu mittaristo vei sen mittarivalo palautteen, näytöt kyllä mahdollistaisi sen tuomisen takaisin)


Toimiva automatiikka on parempi kuin aina päällä
Aina päällä on parempi kuin huonosti toimiva automatiikka (jos sen verran automatiikka etteivät jää parkissa päälle)



Kyllähän ne takavalot noissa Tesloissa, tojoissa jne syttyy jos oikein hämärää, aika pienestä säädöstä loppujen lopuksi kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se ole kuitenkin kuskin vastuulla että vaadittavat valot näkyväisyyteen on päällä. Pimeiden perien lisäksi ärsyttää tiettyjen kuskien (omassa esimerkkitapauksessa Tesla -kuski) tapa olla parkissa (esim. odottaa että harraste loppuu) kaikki valot täysillä. Tuota korostaa vielä se että Tesla aina peruutetaan noihin parkkiksiin ja kun kyse on avoimesta pihasta, kävely liikenteestä ja vieressä menevästä tiestä niin ko. valot häikäisevät aika hurjasti ja estävät näkyvyyttä. Oletan että Teslastakin löytyy joku tapa tiputtaa vain huomiovaloille niin haluttaessa.
 
IMHO oikea ratkaisu ei ole herkkyyssäätö vaan se, että ne valot on aina pääällä ajaessa kuten niissä 1990-luvun ja 2000-luvun alun japseissa oli. Tai se herkkyyssäädön ääripää pitäisi olla se "aina ajaessa päällä"-optio.

Tosin käydessäni liikkeessä potkimassa uuden Priuksen renkaita harkitessani sellaisen ottamista työsuhdeautoksi ja valottaessani tästä tyhmästä valoautomatiikasta myyjä antoi niksin, että sen valosensorin voi teipata umpeen jolloin se sensorin ei saa valoa ja sillon valot on aina päällä.
Voihan sen valoautomatiikan kytkeä pois käytöstä? Siis viiksestä tai mistä valinta tapahtuukaan, niin vaihtaa "auto" asennosta "aina päällä" asentoon.

Nyt kun autoissa alkaa olemaan ledivalot niin koko automatiikka on menettänyt merkityksensä.
 
Eiköhän se ole kuitenkin kuskin vastuulla että vaadittavat valot näkyväisyyteen on päällä. Pimeiden perien lisäksi ärsyttää tiettyjen kuskien (omassa esimerkkitapauksessa Tesla -kuski) tapa olla parkissa (esim. odottaa että harraste loppuu) kaikki valot täysillä. Tuota korostaa vielä se että Tesla aina peruutetaan noihin parkkiksiin ja kun kyse on avoimesta pihasta, kävely liikenteestä ja vieressä menevästä tiestä niin ko. valot häikäisevät aika hurjasti ja estävät näkyvyyttä. Oletan että Teslastakin löytyy joku tapa tiputtaa vain huomiovaloille niin haluttaessa.
Tämä kyllä ärsyttää itseäkin kun ihmiset istuu autoissaan parkkipaikoilla valot päällä. Huomaa hyvin kauppojen parkkipaikoilla. Ei liity automerkkiin, ja onnistuu myös polttiskuskeilta.
 
Voihan sen valoautomatiikan kytkeä pois käytöstä? Siis viiksestä tai mistä valinta tapahtuukaan, niin vaihtaa "auto" asennosta "aina päällä" asentoon.

Nyt kun autoissa alkaa olemaan ledivalot niin koko automatiikka on menettänyt merkityksensä.
Tuntuu olevan nykyautoilijoille ihan liian vaikeaa laittaa ne valot päälle pimeiden autojen määrästä päätellen. En tiedä missä kohtaa jopa ilman valoautomatiikkaa korttinsa saaneet ovat kadottaneet tuon valojen käyttämisen taidon. Joku tarttuva tyhmyys-virus vai mikä tähän on syynä :)
 
Eiköhän se ole kuitenkin kuskin vastuulla että vaadittavat valot näkyväisyyteen on päällä.
Kuski toki vastaa, mutta jos hyvä automatiikka, käytettävyys niin virheitä sattuu vähemmän. Jos surkea automatiikka, surkea käytettävyys, niin siitä seuraa niitä virheitä hyvällekkin kuskille.

Pimeiden perien lisäksi ärsyttää tiettyjen kuskien (omassa esimerkkitapauksessa Tesla -kuski) tapa olla parkissa (esim. odottaa että harraste loppuu) kaikki valot täysillä. Tuota korostaa vielä se että Tesla aina peruutetaan noihin parkkiksiin ja kun kyse on avoimesta pihasta, kävely liikenteestä ja vieressä menevästä tiestä niin ko. valot häikäisevät aika hurjasti ja estävät näkyvyyttä. Oletan että Teslastakin löytyy joku tapa tiputtaa vain huomiovaloille niin haluttaessa.

Niin no, automatiikan, käyttöliittymän, piikkiin tuon laittaisi, on iso riskin pakottaa valot pois, ja sitten hetken päästä lähteä liikkeelle ilman valoja.

"lyhyiden" tai päivävalojen häikäisy on oikeastaan erillinen ongelma
 
Tuntuu olevan nykyautoilijoille ihan liian vaikeaa laittaa ne valot päälle pimeiden autojen määrästä päätellen. En tiedä missä kohtaa jopa ilman valoautomatiikkaa korttinsa saaneet ovat kadottaneet tuon valojen käyttämisen taidon. Joku tarttuva tyhmyys-virus vai mikä tähän on syynä :)

Ovat sekä tyhmiä, että välinpitämättömiä. Heitä ei kiinnosta koko asia, he vain tuudittautuvat siihen, että automatiikka hoitaa.

Kuski toki vastaa, mutta jos hyvä automatiikka, käytettävyys niin virheitä sattuu vähemmän. Jos surkea automatiikka, surkea käytettävyys, niin siitä seuraa niitä virheitä hyvällekkin kuskille.

Ei tule tuollaista virhettä hyvälle kuskille. Jos pimeällä ajelee ilman valoja, niin kyseessä ei ole silloin hyvä kuski.
 

Aamuruuhkassa kun liityn tästä Kaivokselan liittymästä Hämeenlinnan väylälle, niin liian usein edellä ajava auto hidastaa heti sulkuviivan päättyessä alkaakseen etsiä ensimmäistä mahdollista väliä liittymiseen. Ja kaikki sen perässä tulevat autot joutuvat tekemään samoin. Tämän johdosta myös pääväylällä kulkeva liikenne hidastuu, kun liittyvä liikenne tulee liian hitaasti ja liian pieniin väleihin.

Tuossa on satoja metrejä kaistaa liittymäkaistaa, jolta voi etsiä sopivan välin johon liittyä sulavasti. Epäilen että ongelman ydin on suomalainen mielenlaatu, että ei kehdata "etuilla" jonossa. Sitä kuitenkin kannattaisi peilata myös liikenteen sujuvuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu olevan nykyautoilijoille ihan liian vaikeaa laittaa ne valot päälle pimeiden autojen määrästä päätellen. En tiedä missä kohtaa jopa ilman valoautomatiikkaa korttinsa saaneet ovat kadottaneet tuon valojen käyttämisen taidon. Joku tarttuva tyhmyys-virus vai mikä tähän on syynä :)
Joillain merkeillä ei valokytkimeen tarvinnut koskea ollenkaan ennen kuin tämä "valoautomatiikka" tuli.
 
Joillain merkeillä ei valokytkimeen tarvinnut koskea ollenkaan ennen kuin tämä "valoautomatiikka" tuli.

Ennenvanhaa tuo toimi hyvin, kun valoautomatiikka oli sitä, että kun laittoi auton päälle, niin valot meni päälle ja sammuivat kun auton sammutti. Ei ollut automatiikalla mitään tarvetta tietää olosuhteista mitään, kun valot olivat aina päällä.

Sitten kun tuli näitä erillisiä päiväajovaloja, niin homma meni vituiksi. Ja siinä vaiheessa kun tuohon vielä yhdistettiin se, että perävalot ovat pimeänä silloin kun automatiikka kokee että päiväajovalot riittävät, niin meni enemmän vituiksi.
 
Ei tule tuollaista virhettä hyvälle kuskille. Jos pimeällä ajelee ilman valoja, niin kyseessä ei ole silloin hyvä kuski.
Hyvätkin kuskit tekee virheitä.

Ketjussa keskusteltu huonost automatiikasta, huonosta käytettävyydestä, niin se lisää virheitä hyvällekkin kuskille.

Hyvä kuski yrittää minimoda virheitä, ei esim sammuttele valoja parkissa, jos riski ettei automatiikka niitä kytke päälle.


Joillain merkeillä ei valokytkimeen tarvinnut koskea ollenkaan ennen kuin tämä "valoautomatiikka" tuli.

Vuosikymmenten aikana on ollut kirjavaa toteutusta, se osittain myös se ongelma. On ollut automalleja joissa valoja ei saanut sammutettua kuin sulakkeen poistamalla. Pohjoismaissa kun ollut pitkään ajovalopakko niin joissain vanhoissa Saabeissa, Volvoissa valo automatiikka ollut varsin pakottavaa vuosikymmenniä. Jotain päivävalo virityksiä matkassa, himmennetetyt ajovalot.

Mutta jos autossa ollut valoautomatiikkaa, siis valot unohtu summeria enemmän, niin osassa ajovalot saanut kuitekin pois, jos ei muutenkin niin parkit päälle.

Haukuttu Toyota niin ainakin osassa on valittavissa se ysäri "valoautomatiikka", ajovalot manuaali ajovalo asentoon.
 
Viimeksi muokattu:
Joissakin Audeissa oli ainakin nin että vinkkareiden ollessa päällä, takavalot syttyivät automaattisesti. Jotakin tommosta pitäisi olla mullakin valmistajilla.
 
Joillain merkeillä ei valokytkimeen tarvinnut koskea ollenkaan ennen kuin tämä "valoautomatiikka" tuli.
Joo, on tuossa jotain vaihtelua tosiaan ollut. Jossain piti taas kääntää kytkimestä valot varsinaisesti "päälle", että pitkät toimivat. Peruspäivävalot eivät kuitenkaan tuota kääntöä vaatineet. Outoa tämä nykytouhu joka tapauksessa, kun ei valoja saada päälle. Ei noita pimeitä autoja aiemmin ole tähän malliin ollut liikkeellä. Sen verran voisi omaa autoa tuntea ennen kuin sillä ajaa.
 
Mikähän siinä on, että pysäköidessään auton esimerkiksi kyytiin ottoa varten, ei osata kääntää "parkeille" valoja. Näyttää niin perusteellisen avuttomalta, kun parkkipaikalla istuu autot 5-15 min ajovalot päällä. Vain siksi ettei kuskilla sytytä.
 
Joo, on tuossa jotain vaihtelua tosiaan ollut. Jossain piti taas kääntää kytkimestä valot varsinaisesti "päälle", että pitkät toimivat. Peruspäivävalot eivät kuitenkaan tuota kääntöä vaatineet. Outoa tämä nykytouhu joka tapauksessa, kun ei valoja saada päälle. Ei noita pimeitä autoja aiemmin ole tähän malliin ollut liikkeellä. Sen verran voisi omaa autoa tuntea ennen kuin sillä ajaa.
Jos autossa on päivävalo automatiikka niin jos kuski ei ole valoja jotekin pakko kytkenyt pois, niin kyllä niissä valot palaa, ja pimeellä palaa takavalotkin, ongelma joissain malleissa lähinnä se hämärän aika, päivä vesisade, enemmän kyse siitä mikä optimiraja.

Se että tuolla liikkuu autoja joissain pimeitä lamppuja (paleneet, muuten rikki) niin varmaan osa sellaisia ette auto kerro viasta, mutta kyllä monessa aika vanhassakin autossa tulee varoitusta kuskille jos valoissa vikaa.

Se että ajellaan valot kokonaan pois, parkit päällä, niin nykyään kyllä tarkoittaa että joku vartavasten ne kytkenyt pois. Onko sitten toinen kusk, huolto vai mikä. Kuski voi olla autuaan tietämätön, mittaristo loistaa niin kokeennella boomerilla, kokeneella kasarikuskilla ei kellot soi sen enempää kuin nuoremmalla.

Näillä syksyn tummilla keleillä missä katuvalaistus ja liikennettä niin ei välttämättä soi kellot edes silloin. Tärkeää että kanssa autoilijat vilauttaa valoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 549
Viestejä
5 035 102
Jäsenet
80 710
Uusin jäsen
Peep0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom