Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Edit, jatkoin tuonne pienet kysymykset autoista ja liikenteestä ketjuun

Tässä esimerkki tilanteesta, jossa voisi turvallisesti ajaa päin punaisia, jos haluaisi olla vähän tuhma. Valkoisella autolla ei ole ketään väistettävää, koska vastakkaisessa suunnassa on vihreät.

Ei taida olla liikenne suunnitteluketjua, enkä tiedä on sellaista tarve aloittaa.

Tuo risteys kiinnostaa, onko kenelläkään tietoa miksi sen valot toimiin noin.



kuva_2025-11-28_132230104.png

Eli kuvakaappauksen suunnalta sekä suoraan ja vasemmalle kääntyvien valot menee(menneet), lähes samaan tahtiin. Eli kaikilla kuvan suunnassa punainen kun vastakkaisesta suunnasta palaa vihreä, siis ihan pitkäajat, niin miksi kuvan kahdella oikeanpuoleisella kastalla seisotetaan autoja.

Suoraan mennessä seuraava risteys on valo-ohjattu, joten tuskin kyse siitä että välillä olevien valottomien risteysten takia tarivi seisottaa. Vihreäaalto, ei kovin vihreää aaltoa jos seisotetaan, se voidaan tehdä siellä missä vihreäaalto alkaisi.

Ruuhkassa selitys voisi olla se että vasemmalta tulijoille (jotka siis kääntyy vasemmalta tuonne päin) varataan tilaa, valmistellaan vihreääaaltoa, liikenteen sujuvuutta. (mutta tarpeeton ei ruuhkassa)

Sanoisin että on vain rahat loppunut kesken säästetty valoissa ja nuo kytketty saman releen taakse. joten oikeat kaistat seuraa punaisia nuolivaloja, no ihan noin rajusti, pieni ero, ihan suunnitellun oloinen, joten tuskin ihan saman ulostula lohkon takana ovat.

Edit:
Yksi olisi vielä sellainen että halutaan ihan vaan hidastaa, säädellä saapuvaa liikenne määrää jossain kauempana.


Siis naiviuttani haluan uskoa että joku syy, jos virhe niin se olsi korjattu (en väitä nyky tilanteesta mitään,ja toki milikuvan menneestä voi olla vääristynyt).

Edit2:
Nyt vähän jännittää, puneiset lähteneet lapasesta, ei nyt oikein löydy suunnittelu ketjua. Tässä nyt ihan sitä pohdintaa mikä idea tuossa, ilman ajotapoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kauppakeskus Sellon parkkihalli oli käytännössä tukossa. Ja tilannetta ei helpottanut sisääntulevien ja parkkihallia ympäri kiertävien parkkipaikkaa etsivien autoilijoiden käytös.

Kun on autoja, jotka ovat lähdössä pois, ovat tulossa sivukäytävältä isommalle käytävälle kääntyen kohti ulosmenoaukkoa, niin nämä joutuivat odottamaan minuutteja koska sillä isolla käytävällä sisääntulevat tai parkkihallia kiertävät autot eivät antaneet tilaa näille ulosmeneville autoille.

Mikä sitten tarkoittaa, että myös ne sivukäytävät tukkeutuivat kun sieltä taas ei päässeet muutkaan lähtemään kun sivukäytävä seisoo täynnä (ulos matkalla olevia) autoja. Ja silloin niille parkkipaikkaa ympäri kiertäville autoille ei ole paikkoja, minne mennä, kun poislähtevät autot ei pääse parkkihallista ulos, vaikka ihmiset ovat jo ostoksensa tehneet.

Jos annettaisiin ulosmenevien autojen mennä ensin, sitten ne sisääntulevat/parkkipaikkaa kiertämällä etsivät autoilijat löytäisivät sen parkkipaikan selvästi nopeammin.

Mutta ehkä jotkut autoilijat autoilijat pelkäsivät, että se sivukäytävältä kohti ulosmenoaukkoa kääntyvä autoilija ei ehkä olekaan menosssa ulos vaan on vaan kiertämässä hallia ympäri parkkipaikkaa etsimässä ja jos sen antaa mennä ensin, on riski, että itse menettää parkkipaikan.

Pieni pelisilmä ja vähän vähemmän "minä menen nyt ensin"-itsekkyyttä olisi tällaisissa tilanteissa paikallaan.

Vilkun käyttö parkkihallissa tuntui tyypilliseen Espoolaiseen tapaan myös olemattomalta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä parkkihallin käyttäytyminen on aika villiä. Ajetaan kiellettyä ajosuuntaa, ei väistetä vaikka olisi väistämisvelvollisuus. Useimmat ovat niitä seniori autoilijoita. Jopa niihin suojateille parkeeraavat.
Mitäs tälle mahtaa, täytyy vaan varoa..
 
Tuossa Sellon parkkihallissa on sinänsä typerästi, että kaikilla ns. poismenokaistoilla on väistövelvollisuus. Olisi ehkä fiksumpaa laittaa ne kolmiot halliin sisäänajaville...
 
Onko missään parkkihallissa niin fiksua systeemiä ettei se päästä halliin sisään enempää autoja kuin on paikkoja?
 
Muutamassa olen nähnyt laskurin, joka kertoo montako paikkaa on vapaana (tai "täynnä" jos ei yhtään), mutta yllättävän harvassa ne on. Jossain taisi jopa olla niin, että jokaisen rivin kohdalla oli vielä erikseen lukuna vapaiden paikkojen määrä (joka ei tosin pitänyt koskaan ihan paikkaansa, kun sensorit sekoilivat...)
 
Viimeksi muokattu:
Muutamassa olen nähnyt laskurin, joka kertoo montako paikkaa on vapaana (tai "täynnä" jos ei yhtään), mutta yllättävän harvassa ne on. Jossain taisi jopa olla niin, että jokaisen rivin kohdalla oli vielä erikseen lukuna vapaiden paikkojen määrä (joka ei tosin pitänyt koskaan ihan paikkaansa, kun sensorit sekoilivat...)

Kuvailemiasikin on kyllä ihan toimivia, niissä voi olla lisäksi "katossa" antuurin integroitu vapaa/varattu, merkkivalo joka paikan kohdalla. Paikka voi toki olla mennyt kun siihen saapuu. Pidän tuollaisten systeemien tuloa isona kehitys harppauksena hallien palveluun

Jossain on sisääntulo väylällä infoa paljonko arviolta vapaita paikkoja, ihan hyvä jos näyttää nolla ja jonoa, mutta poistuu harvakseltaan (perustuuko ulos/sisääntule reittien liikenteeseen, vai vapaisiin ruutuihin vaihtelee).

Jos puomit tai valo-ohjaus sisään tulossa, niin tulevaa liikennettä voidaan rajoittaa jos täyttä (aikaa kun viimeksi sellaiseen käytännössä törmännyt)
Tämä parkkihallin käyttäytyminen on aika villiä. Ajetaan kiellettyä ajosuuntaa, ei väistetä vaikka olisi väistämisvelvollisuus. Useimmat ovat niitä seniori autoilijoita. Jopa niihin suojateille parkeeraavat.
Mitäs tälle mahtaa, täytyy vaan varoa..
Kuskin ikäprofiloinnista vähän eri mieltä. Eri halleissa on isoja eroja miten niissä kuskit toimii, onko kyse hallien suunnittelussa/toteutuksessa, vai niiden asiakas profiileissa. Syytän osittain toteutuksia.

ei väistetä vaikka olisi väistämisvelvollisuus.
Tuota kommenttia edeltävä postajaa ärsyynty päinvastaisesti, etuajo-oikeutetut ei päästä väistämisvelvollisia.

No kommentoitte eri tilanteita, ja monesti noihin liittyy myös se suunnittelu/toteutus. jota sitten vahvistetaan itsekkyydellä, ja ajo mokilla.
 
On muuten mahdottoman kapeita nuo p-alueet nykyautoille. Eli melkein kaikki pysäköinnit tuolla ovat laittomia, jota sitten katsotaan läpi sormien, kunhan ratikka vielä mahtuu? Varmaan joku hieno byrokraattinen syy tähänkin.


Näyttää kyllä kapealta, jos tiensuuntaisesti minimi leveys kaksimetriä, niin onkohan tuossa, henkilöautoille kuitekin tarkoitettu. Kahden metrin ruuttää ei nyky auto mahdu peileineen, mutta renkaat pitäisi paremmin mahtua, vaikka ei ihan kivityksen reunaan ajaisi.

Mikähän tuo viivan idea, jos siitä kuitekin ratikka mahtuu, niin miksi tuollaisia viivoja. Arvaus että sitä mahtuu kaksi pyäräiset. Mutta aika ansa sallia henkilöauto pysäköinti, mutta rajoittaa se jolloikkein vanhoille autoille.
 
Kuka tunnustaa? Joku neropatti onnistui pysäyttämään koko liikenteen Kaisaniemessä.


"Liikenne ruuhkautui iltapäivällä pahasti Kaisaniemessä.

Helsingin seudun liikenne (HSL) kertoi iltapäivällä neljän jälkeen, että väärin pysäköity auto aiheutti liikenteen ruuhkautumista Liisankadulta keskustan suuntaan."

Mitähän toimittaja luulee liikenneympyrän tarkoittavan, kun tuossa ei semmoista ole ollut ainakaan kun viimeksi siitä ajoin pari kk sitten.
 
Liikenneympyrällä käsittääkseni puhekielessä viitataan kiertoliittymään. Tuo Kaisaniemessä on "tavallinen" risteys.
No mitä tarkoitat kiertoliittymällä ?

Puhekielessä, ja sanakirjan mukaan synonyymejä.

Tunnustomaista että useita liittymiä, yksisuuntainen tie joka kiertää ympyrää. Tuossa menee (jos en sekoila) ratikka kiskot suoraan, mutta ei se ainoa liikenne ympyrä missä niin, jossain voi myös mennä ajoratakin suoraa (kuljetuksia, hälytysajoa varten)

Ulkoisesti tuo muistuttaa selkeästi liikenneympyrää, useampi kaista tosin, mutta niitä muitakin. Liikennevalot, sekään ei poikkeavaa, yksi siitä tyyppillisestä, poikkeava oliko kaikissa liittymissä kolmio ? -> puuttuuko se pakollinen kiertosuuntamerkki (se sinitaustainen pyöreä merkki ennen risteystä, mikä vihjaisi kolmioista, väistämis velvollisuuksista)


Edit:
Joskus väännetty sanojen eroista, taustalla ilmeisesti se että viraomaiset, lainsäätäjät ovat eri aikoikan käyttänee sanoja tavallaan, ja asiayhteydessä sitten rajatumpi merkitys.

Pitkään opetettu että liikenne ympyrässä ei poikkeavaan suoraan tiehen kuin vilkuttaminen, sinne kääntyessä ei tarvitse vilkuttaa. Suunnittelu ohjeet vaidelleet vuosikymmenten aikana, jo pitkään sen ns mihin varmaan viittaat, niin ohje niistä kolmioista.

Edit:
Sanakirja ei ota kantaa säädöksiin, on toki totta sekaannuksen vaara jos viranomaiset lainsäätäjä käyttää sonoja toisin kuin muualla. Moottortie, moottoriliikenne tie , niissä aika yhtenevää, muissa nimityksissä alkaa oleekin jo kirjavampaa.
 
Viimeksi muokattu:
No mitä tarkoitat kiertoliittymällä ?

Puhekielessä, ja sanakirjan mukaan synonyymejä.

Tunnustomaista että useita liittymiä, yksisuuntainen tie joka kiertää ympyrää. Tuossa menee (jos en sekoila) ratikka kiskot suoraan, mutta ei se ainoa liikenne ympyrä missä niin, jossain voi myös mennä ajoratakin suoraa (kuljetuksia, hälytysajoa varten)

Ulkoisesti tuo muistuttaa selkeästi liikenneympyrää, useampi kaista tosin, mutta niitä muitakin. Liikennevalot, sekään ei poikkeavaa, yksi siitä tyyppillisestä, poikkeava oliko kaikissa liittymissä kolmio ?
"Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on risteys, jossa liikenne kiertää keskellä olevan saarekkeen vastapäivään (Suomessa). Ajoneuvot, jotka lähestyvät kiertoliittymää, ovat väistämisvelvollisia saapuessaan ympyrään." Vaikka tuossa kaisaniemen risteyksessä voikin kiertää ympyrää, on siinä selkeästi pääväylä, ja muista suunnista tulevat ovat väistämisvelvollisia.

edit: @tonttuj laittoikin juuri selityksen miksi tuosta liikenneympyränä puhutaan.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
293 621
Viestejä
5 018 660
Jäsenet
80 554
Uusin jäsen
RVMBO

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom