Punaisia päin ajaminen voi myös ärsyttää ja triggeröidä muita kuskeja, tai antaa huonon esimerkin.
Kuten sanoin, vain silloin kun siellä ei ole muita, niin ei se voi silloin ketään ärsyttää eikä triggeröidä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Punaisia päin ajaminen voi myös ärsyttää ja triggeröidä muita kuskeja, tai antaa huonon esimerkin.
Ei taida olla liikenne suunnitteluketjua, enkä tiedä on sellaista tarve aloittaa.Tässä esimerkki tilanteesta, jossa voisi turvallisesti ajaa päin punaisia, jos haluaisi olla vähän tuhma. Valkoisella autolla ei ole ketään väistettävää, koska vastakkaisessa suunnassa on vihreät.
![]()
Street View: Kerava · Google Maps
maps.app.goo.gl
Tuo risteys kiinnostaa, onko kenelläkään tietoa miksi sen valot toimiin noin.
Eli kuvakaappauksen suunnalta sekä suoraan ja vasemmalle kääntyvien valot menee(menneet), lähes samaan tahtiin. Eli kaikilla kuvan suunnassa punainen kun vastakkaisesta suunnasta palaa vihreä, siis ihan pitkäajat, niin miksi kuvan kahdella oikeanpuoleisella kastalla seisotetaan autoja.
Suoraan mennessä seuraava risteys on valo-ohjattu, joten tuskin kyse siitä että välillä olevien valottomien risteysten takia tarivi seisottaa. Vihreäaalto, ei kovin vihreää aaltoa jos seisotetaan, se voidaan tehdä siellä missä vihreäaalto alkaisi.
Ruuhkassa selitys voisi olla se että vasemmalta tulijoille (jotka siis kääntyy vasemmalta tuonne päin) varataan tilaa, valmistellaan vihreääaaltoa, liikenteen sujuvuutta. (mutta tarpeeton ei ruuhkassa)
Sanoisin että on vain rahat loppunut kesken säästetty valoissa ja nuo kytketty saman releen taakse. joten oikeat kaistat seuraa punaisia nuolivaloja, no ihan noin rajusti, pieni ero, ihan suunnitellun oloinen, joten tuskin ihan saman ulostula lohkon takana ovat.
Edit:
Yksi olisi vielä sellainen että halutaan ihan vaan hidastaa, säädellä saapuvaa liikenne määrää jossain kauempana.
Siis naiviuttani haluan uskoa että joku syy, jos virhe niin se olsi korjattu (en väitä nyky tilanteesta mitään,ja toki milikuvan menneestä voi olla vääristynyt).
Edit2:
Nyt vähän jännittää, puneiset lähteneet lapasesta, ei nyt oikein löydy suunnittelu ketjua. Tässä nyt ihan sitä pohdintaa mikä idea tuossa, ilman ajotapoja.
Muutamassa olen nähnyt laskurin, joka kertoo montako paikkaa on vapaana (tai "täynnä" jos ei yhtään), mutta yllättävän harvassa ne on. Jossain taisi jopa olla niin, että jokaisen rivin kohdalla oli vielä erikseen lukuna vapaiden paikkojen määrä (joka ei tosin pitänyt koskaan ihan paikkaansa, kun sensorit sekoilivat...)
Kuskin ikäprofiloinnista vähän eri mieltä. Eri halleissa on isoja eroja miten niissä kuskit toimii, onko kyse hallien suunnittelussa/toteutuksessa, vai niiden asiakas profiileissa. Syytän osittain toteutuksia.Tämä parkkihallin käyttäytyminen on aika villiä. Ajetaan kiellettyä ajosuuntaa, ei väistetä vaikka olisi väistämisvelvollisuus. Useimmat ovat niitä seniori autoilijoita. Jopa niihin suojateille parkeeraavat.
Mitäs tälle mahtaa, täytyy vaan varoa..
Tuota kommenttia edeltävä postajaa ärsyynty päinvastaisesti, etuajo-oikeutetut ei päästä väistämisvelvollisia.ei väistetä vaikka olisi väistämisvelvollisuus.
Kuka tunnustaa? Joku neropatti onnistui pysäyttämään koko liikenteen Kaisaniemessä.
On muuten mahdottoman kapeita nuo p-alueet nykyautoille. Eli melkein kaikki pysäköinnit tuolla ovat laittomia, jota sitten katsotaan läpi sormien, kunhan ratikka vielä mahtuu? Varmaan joku hieno byrokraattinen syy tähänkin.
![]()
Mitähän toimittaja luulee liikenneympyrän tarkoittavan, kun tuossa ei semmoista ole ollut ainakaan kun viimeksi siitä ajoin pari kk sitten.Kuka tunnustaa? Joku neropatti onnistui pysäyttämään koko liikenteen Kaisaniemessä.
"Liikenne ruuhkautui iltapäivällä pahasti Kaisaniemessä.
Helsingin seudun liikenne (HSL) kertoi iltapäivällä neljän jälkeen, että väärin pysäköity auto aiheutti liikenteen ruuhkautumista Liisankadulta keskustan suuntaan."
![]()
Ruuhka | Kaisaniemen liikenneympyrä tukkeutui niin pahasti, että autoja kurvasi jalkakäytävälle
HSL:n mukaan tukoksen syynä oli väärin pysäköity auto.www.hs.fi
Siksi sitä kuitenkin kutsutaan.Mitähän toimittaja luulee liikenneympyrän tarkoittavan, kun tuossa ei semmoista ole ollut ainakaan kun viimeksi siitä ajoin pari kk sitten.
Onko se purettu, vai mitä tarkoitat sanalla liikenneympyrä ?Mitähän toimittaja luulee liikenneympyrän tarkoittavan, kun tuossa ei semmoista ole ollut ainakaan kun viimeksi siitä ajoin pari kk sitten.
Liikenneympyrällä käsittääkseni puhekielessä viitataan kiertoliittymään. Tuo Kaisaniemessä on "tavallinen" risteys.Onko se purettu, vai mitä tarkoitat sanalla liikenneympyrä ?
No mitä tarkoitat kiertoliittymällä ?Liikenneympyrällä käsittääkseni puhekielessä viitataan kiertoliittymään. Tuo Kaisaniemessä on "tavallinen" risteys.
"Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on risteys, jossa liikenne kiertää keskellä olevan saarekkeen vastapäivään (Suomessa). Ajoneuvot, jotka lähestyvät kiertoliittymää, ovat väistämisvelvollisia saapuessaan ympyrään." Vaikka tuossa kaisaniemen risteyksessä voikin kiertää ympyrää, on siinä selkeästi pääväylä, ja muista suunnista tulevat ovat väistämisvelvollisia.No mitä tarkoitat kiertoliittymällä ?
Puhekielessä, ja sanakirjan mukaan synonyymejä.
Tunnustomaista että useita liittymiä, yksisuuntainen tie joka kiertää ympyrää. Tuossa menee (jos en sekoila) ratikka kiskot suoraan, mutta ei se ainoa liikenne ympyrä missä niin, jossain voi myös mennä ajoratakin suoraa (kuljetuksia, hälytysajoa varten)
Ulkoisesti tuo muistuttaa selkeästi liikenneympyrää, useampi kaista tosin, mutta niitä muitakin. Liikennevalot, sekään ei poikkeavaa, yksi siitä tyyppillisestä, poikkeava oliko kaikissa liittymissä kolmio ?
Kas kun meitä on niinkin vanhoja, että muistamme 70-luvun lopusta, että oli olemassa sekä liikenneympyrä että kiertoliittymä. Tämä oli inssiajaossa knoppi, koska niissä piti ajaa eri tavalla.No mitä tarkoitat kiertoliittymällä ?
Puhekielessä, ja sanakirjan mukaan synonyymejä.
Jos uskomme nykyistä tieliikennelakia, niin siellä mainitaan useampaan kertaan liikenneympyrä, mutta ei kertaakaan mainita kiertoliittymää. Tästä päätellen kiertoliittymä on puhekielinen ilmaus tai sen käyttö mahdollisesti pohjautuu vanhempaan tieliikennelakiin. Oikea (lakitekninen) termi on siis liikenneympyrä.Liikenneympyrällä käsittääkseni puhekielessä viitataan kiertoliittymään. Tuo Kaisaniemessä on "tavallinen" risteys.
Kiitos, tämä selittää miksi välillä termeistä jonkinlaista vääntöä ja keskusteliat puhuneet eriasisoista.Kas kun meitä on niinkin vanhoja, että muistamme 70-luvun lopusta, että oli olemassa sekä liikenneympyrä että kiertoliittymä. Tämä oli inssiajaossa knoppi, koska niissä piti ajaa eri tavalla.
Liikenneympyrässä ajettiin kuten nytkin mutta kiertoliittymässä vasemmalle käännyttäessä otettiin sisäkaista ja vilkku oli vasemmalle ihan kuin missä tahansa risteyksessä.
Onneksi ne yhdenmukaistettiin. En muista koska.
Suomalaisessa lainsäädännössä 3 puhutaan liikenneympyrästä, jonka määritelmä on ”liikennemerkeillä osoitettu kahden tai useamman risteyksen muodostama kokonaisuus”. Kiertoliittymä-termi otettiin aikoinaan käyttöön, koska haluttiin
erottaa mielikuva aiemmista liikenneympyröistä, joissa oli yleinen väistämisvelvollisuus eli tasa-arvoiset liittymät. Tämän ohjeen laatimisen yhteydessä päätettiin pitäytyä kiertoliittymä-sanassa, koska se on vakiintunut termi ja antaa vapauksia liittymän muodolle: sen ei tarvitse olla ympyrä, vaan muodon voi sovittaa
ympäristöönsä, toki liikenteelliset reunaehdot huomioiden.


Jos tulet Turun moottoritieltä Helsinkiin päin ja lähdet kehä 3 itään, niin miksi siellä ajellaan mittarissa viittä kymppiä ja jarrutellaan ja annetaan tilaa kaistan vaihtajille, joka kerta sama helvetin sekoilu!
![]()
Valot ei jaksa enää edes ärsyttää, niin joka päiväistä.Toyotat ja Kiat pimeällä ilman takavaloja. On se perkele kun ei useamman vuoden jälkeen nuo kuskit osaa pistää valoja päälle.
Toyotat ja Kiat pimeällä ilman takavaloja. On se perkele kun ei useamman vuoden jälkeen nuo kuskit osaa pistää valoja päälle.
Toyotan oma moka, ja tosiaan lyhyeksen jäi suomi tuontien toimivat valota.1990-luvun ja 2000-luvun alun Toyotoissa oli täydellinen valoautomatiikka että niissä paloi aina ajaessa valot sekä edessä että takana. Sitten EU rupesi sähläämään valodirektiiveillään ja tätä valoautomatiikkaa muutettiin.
Ei se uusissakaam kelvoton ole, mutta harva on säätänyt sen herkemmäksi kuin turhan herkästi valoja sammuttavat oletusasetus. Ehkä ihmisiä häiritsee että valot räpsyvät tunneleissa, tai eivät vain tiedä että sille on säätö.1990-luvun ja 2000-luvun alun Toyotoissa oli täydellinen valoautomatiikka että niissä paloi aina ajaessa valot sekä edessä että takana. Sitten EU rupesi sähläämään valodirektiiveillään ja tätä valoautomatiikkaa muutettiin.
Tämä säätö mahdollisuus itselleni avautui vasta aika myöhään, sen osalta syyttävä sormi maahantuontiin ja auton luovutukseen. Miksi ei ole säädetty Suomen oloihin, herkälle valmiiksi, ja miksi sitä mokaa ei ole korjattu auton luovutuksen yhteyssä, asiakkaan kanssa kun käydään perua-asioita, niin samalla myös säätää se kohdilleen (sellaiseksi että takavalot palaa).Esim. edellinen autoni, vm 2016 Toyota piti valoja päällä käytännössä koko syys- ja talvikauden kun sen oli laittanut vähän herkemmälle. Vasta hyvin kirkas pilvinen sää sai valot sammumaan.
Kuskeja ? no silloin varmaan säätäisivät, tai käyttäisivät käsiasentoa.mutta harva on säätänyt sen herkemmäksi kuin turhan herkästi valoja sammuttavat oletusasetus. Ehkä ihmisiä häiritsee että valot räpsyvät tunneleissa, tai eivät vain tiedä että sille on säätö.
Tämä säätö mahdollisuus itselleni avautui vasta aika myöhään, sen osalta syyttävä sormi maahantuontiin ja auton luovutukseen. Miksi ei ole säädetty Suomen oloihin, herkälle valmiiksi, ja miksi sitä mokaa ei ole korjattu auton luovutuksen yhteyssä, asiakkaan kanssa kun käydään perua-asioita, niin samalla myös säätää se kohdilleen (sellaiseksi että takavalot palaa).
Onko tilanne parantunut, mutuna tullut olo että tuoreissa Toyotoissa vähemmän perä piemeänä ajavia
IMHO oikea ratkaisu ei ole herkkyyssäätö vaan se, että ne valot on aina pääällä ajaessa kuten niissä 1990-luvun ja 2000-luvun alun japseissa oli. Tai se herkkyyssäädön ääripää pitäisi olla se "aina ajaessa päällä"-optio.
Voihan sen valoautomatiikan kytkeä pois käytöstä? Siis viiksestä tai mistä valinta tapahtuukaan, niin vaihtaa "auto" asennosta "aina päällä" asentoon.IMHO oikea ratkaisu ei ole herkkyyssäätö vaan se, että ne valot on aina pääällä ajaessa kuten niissä 1990-luvun ja 2000-luvun alun japseissa oli. Tai se herkkyyssäädön ääripää pitäisi olla se "aina ajaessa päällä"-optio.
Tosin käydessäni liikkeessä potkimassa uuden Priuksen renkaita harkitessani sellaisen ottamista työsuhdeautoksi ja valottaessani tästä tyhmästä valoautomatiikasta myyjä antoi niksin, että sen valosensorin voi teipata umpeen jolloin se sensorin ei saa valoa ja sillon valot on aina päällä.
Tämä kyllä ärsyttää itseäkin kun ihmiset istuu autoissaan parkkipaikoilla valot päällä. Huomaa hyvin kauppojen parkkipaikoilla. Ei liity automerkkiin, ja onnistuu myös polttiskuskeilta.Eiköhän se ole kuitenkin kuskin vastuulla että vaadittavat valot näkyväisyyteen on päällä. Pimeiden perien lisäksi ärsyttää tiettyjen kuskien (omassa esimerkkitapauksessa Tesla -kuski) tapa olla parkissa (esim. odottaa että harraste loppuu) kaikki valot täysillä. Tuota korostaa vielä se että Tesla aina peruutetaan noihin parkkiksiin ja kun kyse on avoimesta pihasta, kävely liikenteestä ja vieressä menevästä tiestä niin ko. valot häikäisevät aika hurjasti ja estävät näkyvyyttä. Oletan että Teslastakin löytyy joku tapa tiputtaa vain huomiovaloille niin haluttaessa.
Tuntuu olevan nykyautoilijoille ihan liian vaikeaa laittaa ne valot päälle pimeiden autojen määrästä päätellen. En tiedä missä kohtaa jopa ilman valoautomatiikkaa korttinsa saaneet ovat kadottaneet tuon valojen käyttämisen taidon. Joku tarttuva tyhmyys-virus vai mikä tähän on syynäVoihan sen valoautomatiikan kytkeä pois käytöstä? Siis viiksestä tai mistä valinta tapahtuukaan, niin vaihtaa "auto" asennosta "aina päällä" asentoon.
Nyt kun autoissa alkaa olemaan ledivalot niin koko automatiikka on menettänyt merkityksensä.
Kuski toki vastaa, mutta jos hyvä automatiikka, käytettävyys niin virheitä sattuu vähemmän. Jos surkea automatiikka, surkea käytettävyys, niin siitä seuraa niitä virheitä hyvällekkin kuskille.Eiköhän se ole kuitenkin kuskin vastuulla että vaadittavat valot näkyväisyyteen on päällä.
Pimeiden perien lisäksi ärsyttää tiettyjen kuskien (omassa esimerkkitapauksessa Tesla -kuski) tapa olla parkissa (esim. odottaa että harraste loppuu) kaikki valot täysillä. Tuota korostaa vielä se että Tesla aina peruutetaan noihin parkkiksiin ja kun kyse on avoimesta pihasta, kävely liikenteestä ja vieressä menevästä tiestä niin ko. valot häikäisevät aika hurjasti ja estävät näkyvyyttä. Oletan että Teslastakin löytyy joku tapa tiputtaa vain huomiovaloille niin haluttaessa.
Tuntuu olevan nykyautoilijoille ihan liian vaikeaa laittaa ne valot päälle pimeiden autojen määrästä päätellen. En tiedä missä kohtaa jopa ilman valoautomatiikkaa korttinsa saaneet ovat kadottaneet tuon valojen käyttämisen taidon. Joku tarttuva tyhmyys-virus vai mikä tähän on syynä![]()
Kuski toki vastaa, mutta jos hyvä automatiikka, käytettävyys niin virheitä sattuu vähemmän. Jos surkea automatiikka, surkea käytettävyys, niin siitä seuraa niitä virheitä hyvällekkin kuskille.
Joillain merkeillä ei valokytkimeen tarvinnut koskea ollenkaan ennen kuin tämä "valoautomatiikka" tuli.Tuntuu olevan nykyautoilijoille ihan liian vaikeaa laittaa ne valot päälle pimeiden autojen määrästä päätellen. En tiedä missä kohtaa jopa ilman valoautomatiikkaa korttinsa saaneet ovat kadottaneet tuon valojen käyttämisen taidon. Joku tarttuva tyhmyys-virus vai mikä tähän on syynä![]()
Joillain merkeillä ei valokytkimeen tarvinnut koskea ollenkaan ennen kuin tämä "valoautomatiikka" tuli.
Hyvätkin kuskit tekee virheitä.Ei tule tuollaista virhettä hyvälle kuskille. Jos pimeällä ajelee ilman valoja, niin kyseessä ei ole silloin hyvä kuski.
Joillain merkeillä ei valokytkimeen tarvinnut koskea ollenkaan ennen kuin tämä "valoautomatiikka" tuli.
Joo, on tuossa jotain vaihtelua tosiaan ollut. Jossain piti taas kääntää kytkimestä valot varsinaisesti "päälle", että pitkät toimivat. Peruspäivävalot eivät kuitenkaan tuota kääntöä vaatineet. Outoa tämä nykytouhu joka tapauksessa, kun ei valoja saada päälle. Ei noita pimeitä autoja aiemmin ole tähän malliin ollut liikkeellä. Sen verran voisi omaa autoa tuntea ennen kuin sillä ajaa.Joillain merkeillä ei valokytkimeen tarvinnut koskea ollenkaan ennen kuin tämä "valoautomatiikka" tuli.
Jos autossa on päivävalo automatiikka niin jos kuski ei ole valoja jotekin pakko kytkenyt pois, niin kyllä niissä valot palaa, ja pimeellä palaa takavalotkin, ongelma joissain malleissa lähinnä se hämärän aika, päivä vesisade, enemmän kyse siitä mikä optimiraja.Joo, on tuossa jotain vaihtelua tosiaan ollut. Jossain piti taas kääntää kytkimestä valot varsinaisesti "päälle", että pitkät toimivat. Peruspäivävalot eivät kuitenkaan tuota kääntöä vaatineet. Outoa tämä nykytouhu joka tapauksessa, kun ei valoja saada päälle. Ei noita pimeitä autoja aiemmin ole tähän malliin ollut liikkeellä. Sen verran voisi omaa autoa tuntea ennen kuin sillä ajaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.