Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Yritin viestiä että täytetään oikein, täytetään järjestäin tavalla on ihan perustelut, sitä suositellaan, sitä käytetään monissa tilanteissa/kohteissa.

En yrittänyt sanoa etteikö voisi olla jossain suurella parkkipaikalla aikana jolloin se on koko päivän "tyhjillään", jolloin siellä ei suorite kunnossapitoa, niin joka toiseen ruutuun pysäköinti tuo kuvailemaasi etua, ahtaissakin ruuduissa on tilaa aukoa ovia.

Totta, pienemmällä parkkipaikalla tuo järjestäen täyttäminen tuo tietyissä tilanteissa sen edun, että välit pysyvät järkevinä. Monesti kun näkee sitä, että on täytetty esim. joka toinen paikka, niin sitten se kahden auton väli on onnistuttu jättämään niin kapeaksi, ettei siihen mahdu enää autoa.

Isommilla parkkipaikoilla, jossa ei ole tilasta puute, harvakseltaan täyttäminen on järkevämpää, koska on helpompi ja nopeampi ajaa auto ruutuun, kun vieressä ei ole väistettäviä. Samoin autosta poistuminen ja siihen astuminen on helpompaa ja nopeampaa, kun ovet saa auki kokonaan, kun ei tarvitse väistellä viereistä autoa.
 
Rakkaalla lapsella on monta nimeä, tässä tapauksessa mm. mummokoppi, pappakoppi, kiimaliiteri, hajukuutio, ajettava vessa, pieruvaja, nussimakoppi, liikkuva ulkohuussi, hikimaja, haarajuustohajukoju, naimatestikoppi, liitonmurtaja ym...

Kokemuksesta, mitä vanhempi kuski, sitä enempi kotipoliisi. Sitä ne käsimerkit varmaan oli, nykyisin ei enää viitota levikkeelle kahville niin kuin ennen.

E: aiheeseen, miksi vilkun käyttö on nykyään jotenkin vaikean oloista. Siis mitä pohjoisemmaksi kulkeutuu, sitä paremmin sitä osataan käyttää, yleensä. Kun sillä olisi tarkoitus kertoa muille ajatusta lukemattomille jos olet kääntymässä tai vaihtamassa kaistaa. Ei se vipu siinä ratin vieressä voi olla niin raskas käyttää, tai jos on, niin miten saat käännettyä rattia?

Tätä vilkuttomuutta ihmetellyt kyllä kovasti. Tuntuu että se on lisääntynyt ihan pirusti viime vuosien aikana. Onko uudet autot jotenkin semmoisia että vilkku vaan "unohtuu" helpommin? Vai onko kuskit vaan väliinpitämättömämpiä kuin ennen? Eikä pelkästään kaistojen vaihdossa vaan myös ihan kääntymisessä mm. maantiellä. Hullua touhua.
 
Tuli ajettua 1500 km tuossa parin päivän aikana ja iso osa tästä meni alueilla jossa on vain 1 kaista suuntaansa. Ja tuntui että järkiään siellä ajetaan sellainen -20 km/h alinopeutta. Aina siellä on joku sankari, jonka mielestä tuollainen alinopeus on ok ja monesti kyseessä on jokin raskas ajoneuvo, jolloin ehkä enemmän ymmärrettävää* että ajavat alinopeutta, mutta sitä en ymmärrä, että mistä riittää noita lampaita, jotka vaan kiltisti jäävät siihen perään muodostamaan possujunaa, eikä kenelläkään käy mielessäkään ohittaa, vaikka olisi täydellisiä ohituspaikkoja pitkine suorineen ja täydellisellä näkyvyydellä. Parhaiten jäi mieleen 8 auton letkan, josta menin ohi yhdellä ohituksella. Ohituksen jälkeenkin vielä tyhjä suora jatkui, mutta kun peräpeilistä tarkistin tilannetta, niin kukaan muu ei tullut ohi. Ajelivat edelleen kuorma-auton takana sitä 80 km/h.



*Se taas ei ole ymmärrettävää, että se rekka vetelee käytännössä koko ajan 80 km/h nopeudella, mutta ohituskaistan kohdalla paineleekin sitten niin kovaa kun ajoneuvosta lähtee, jolloin mahdollisimman harva pääsee ohituskaistalla ohi. Ja saman huomasi joistain henkilöautoistakin, kun muuten vedetään alinopeutta, niin kuitenkin ohituskaistan kohdalla saatetaan vetää jopa 110-120 km/h.
Pelkästään 30km Vihdintietä tuosta kehä 3 pohjoispuolella ja ohittaa saa useita kertoja, kokoajan ihmiset ajaa 10-20km/h alle nopeusrajoitusten, en enää jaksa edes miettiä menenkö ohi, vaan menen välittömästi ohi kun paikka tulee.
 
Pelkästään 30km Vihdintietä tuosta kehä 3 pohjoispuolella ja ohittaa saa useita kertoja, kokoajan ihmiset ajaa 10-20km/h alle nopeusrajoitusten, en enää jaksa edes miettiä menenkö ohi, vaan menen välittömästi ohi kun paikka tulee.

Joo, se on vaan tympeä tuollaisen pitkän letkan kanssa, kun se vaatii jo aika pitkän ohituspaikan, että pääsee koko paskasta kerralla ohi.

Silloin kun letkaa veti henkilöauto, niin pääsääntöisesti kuskit olivat sellaisia vanhempia henkilöitä, eli todennäköisesti eivät tunne oloaan mukavaksi kovemmissa nopeuksissa, joten se suotakoon heille. Eli tähdennän, että kritisoinkin tässä niitä, jotka jäävät siihen perään muodostamaan jonoa.
 
Tuli ajettua 1500 km tuossa parin päivän aikana ja iso osa tästä meni alueilla jossa on vain 1 kaista suuntaansa. Ja tuntui että järkiään siellä ajetaan sellainen -20 km/h alinopeutta. Aina siellä on joku sankari, jonka mielestä tuollainen alinopeus on ok ja monesti kyseessä on jokin raskas ajoneuvo, jolloin ehkä enemmän ymmärrettävää* että ajavat alinopeutta, mutta sitä en ymmärrä, että mistä riittää noita lampaita, jotka vaan kiltisti jäävät siihen perään muodostamaan possujunaa, eikä kenelläkään käy mielessäkään ohittaa, vaikka olisi täydellisiä ohituspaikkoja pitkine suorineen ja täydellisellä näkyvyydellä. Parhaiten jäi mieleen 8 auton letkan, josta menin ohi yhdellä ohituksella. Ohituksen jälkeenkin vielä tyhjä suora jatkui, mutta kun peräpeilistä tarkistin tilannetta, niin kukaan muu ei tullut ohi. Ajelivat edelleen kuorma-auton takana sitä 80 km/h.



*Se taas ei ole ymmärrettävää, että se rekka vetelee käytännössä koko ajan 80 km/h nopeudella, mutta ohituskaistan kohdalla paineleekin sitten niin kovaa kun ajoneuvosta lähtee, jolloin mahdollisimman harva pääsee ohituskaistalla ohi. Ja saman huomasi joistain henkilöautoistakin, kun muuten vedetään alinopeutta, niin kuitenkin ohituskaistan kohdalla saatetaan vetää jopa 110-120 km/h.

En tiedä missä olet ajallut, mutta joku porin tie, ja joku pohjanmaan väylä tulee mieleen missä suoria ja näkyvyyttä rekanohittamiseen jos ei vastaantulijoita. (siis useampi auto kerkiää ohittaa rekan)

Jos raskaalle liikenteellä ei ole käytössä sitä polttoaineensäästö vakkaria, niin perinteisesti ajavat korkeinta sallittua tai vähän yli, eli todellinen on => kahdeksaakymppi , kahdeksankympin tai yli osuuksilla. ja lujempaa ne ei kulje (jossain alamäessä ilman vakkaria vapaalla teoriassa).

Tavanomaisemmilla osuuksilla niitä tiekohtia missä ohituspaikka on vähän ja vielä niin että ei olisi vastaantulijoita. ja jos liikennettä niin osa kokeneista kuskeista arvioi ettei kannata ohittaa, keskinopeus/matka-aika hyöty ei ylitä haittaa/riskiä.

Jos siellä jonottaessa havainnut edellisellä nyppylällä että kaukaisuudessa seuraava rekka, niin jos jäljellä muutama kymmenen kilometriä tuttua tietä, niin ei välttämättä maksa vaivaa edes kytätä.

*Se taas ei ole ymmärrettävää, että se rekka vetelee käytännössä koko ajan 80 km/h nopeudella, mutta ohituskaistan kohdalla paineleekin sitten niin kovaa kun ajoneuvosta lähtee, j

Tämä tuo mieleen sen tunteen, vaikka todellisuudessa se siellä jatkaa sitä rajoitinta vasten, jos oma kiihdytys mennyt pieleen niin tunneharha. Mutta jos valmistautunut ohitukseen ennen kaistan alkua, kiihdyttänyt vauhtia ajoissa, niin hyvin rekasta pitäisi päästä ohi.

Jos taasen viittaat tilanteeseen että siellä itsen ja rekan välissä muutama muu auto, niin jos rekka ajaa tasanopeutta, niin meneehän siinä aikaa että itse saavuttaa sen rekan, eikä siinä voi muuta tehdä kuin mennä jonon hännillä, lyhyemmät ohituskaistat ei riitä kovinkaan monen ohittamiseen. (montaa auto kerkiä rekasta ohi).
Siitä seuraa sitten se että jonon hännillä vauhti kiihtyy, ja ohituskaistan päätyttyä palataan siihen kahdeksaan kymppiin mitä rekka vetänyt tasaisesti kokoajan, Usein siellä hännillä vauhti laskee selkeästi alle kahdeksankympin. (jono tiivistynyt ohituskaista osuudella)


Edit:
Toki jos itse menossa jonnekkin haaparantaan, ja välissä viisi paikallista jotka ei ohita sen takia että kohta kuitenkin poistuvat tieltä. tosin ne ehkä siitä poistuu ja oma tappio jää aika pieneksi. On tosin tullut nähty tapauksia missä parijonon ohittanut, ja matkojen päästä poikennut tieltä vähäksi aikaan, ja kun palannut takaisin, niin sama parijono, vätää edelleen tappituntumalla, luokkaa toistasataa kilometriä (en muista tarkempaa suuruusluokkaa, vaikutti meno että oikeasti kokomatka noin, ei patteri auto, ilme ei vaikuttanut bensansäästältäkään)
 
Viimeksi muokattu:
Pelkästään 30km Vihdintietä tuosta kehä 3 pohjoispuolella ja ohittaa saa useita kertoja, kokoajan ihmiset ajaa 10-20km/h alle nopeusrajoitusten, en enää jaksa edes miettiä menenkö ohi, vaan menen välittömästi ohi kun paikka tulee.

Pari vuotta sitten viimeksi taksin kyydissä tuli istuttua kyseisellä pätkällä ja tie oli kyllä niin täynnä(isoja!) kuoppia ja routavaurioita että en varsinaisesti ihmettele jos alinopeus houkuttelee. Menin siis tietä pitkin Korpilammelle asti taksilla lentoasemalta. Toivottavasti kyseistä pätkää on myöhemmin korjattu.

Muutenkin jotkut pätkät Suomessa ovat menneet niin karmeeseen kuntoon että nopeusrajoitus on liian iso tien kuntoon nähden.
 
Pari vuotta sitten viimeksi taksin kyydissä tuli istuttua kyseisellä pätkällä ja tie oli kyllä niin täynnä(isoja!) kuoppia ja routavaurioita että en varsinaisesti ihmettele jos alinopeus houkuttelee. Menin siis tietä pitkin Korpilammelle asti taksilla lentoasemalta. Toivottavasti kyseistä pätkää on myöhemmin korjattu.

Muutenkin jotkut pätkät Suomessa ovat menneet niin karmeeseen kuntoon että nopeusrajoitus on liian iso tien kuntoon nähden.

Aika kriittisesti tulee prätkällä ajaessa tietä katsottua ja en ole routamonttuja huomannut.
 
Tuli ajettua 1500 km tuossa parin päivän aikana ja iso osa tästä meni alueilla jossa on vain 1 kaista suuntaansa. Ja tuntui että järkiään siellä ajetaan sellainen -20 km/h alinopeutta. Aina siellä on joku sankari, jonka mielestä tuollainen alinopeus on ok ja monesti kyseessä on jokin raskas ajoneuvo, jolloin ehkä enemmän ymmärrettävää* että ajavat alinopeutta, mutta sitä en ymmärrä, että mistä riittää noita lampaita, jotka vaan kiltisti jäävät siihen perään muodostamaan possujunaa, eikä kenelläkään käy mielessäkään ohittaa, vaikka olisi täydellisiä ohituspaikkoja pitkine suorineen ja täydellisellä näkyvyydellä. Parhaiten jäi mieleen 8 auton letkan, josta menin ohi yhdellä ohituksella. Ohituksen jälkeenkin vielä tyhjä suora jatkui, mutta kun peräpeilistä tarkistin tilannetta, niin kukaan muu ei tullut ohi. Ajelivat edelleen kuorma-auton takana sitä 80 km/h.



*Se taas ei ole ymmärrettävää, että se rekka vetelee käytännössä koko ajan 80 km/h nopeudella, mutta ohituskaistan kohdalla paineleekin sitten niin kovaa kun ajoneuvosta lähtee, jolloin mahdollisimman harva pääsee ohituskaistalla ohi. Ja saman huomasi joistain henkilöautoistakin, kun muuten vedetään alinopeutta, niin kuitenkin ohituskaistan kohdalla saatetaan vetää jopa 110-120 km/h.
Eikai se rekka ohituskaistalla sen kovempaa kulje? Rajottimellahan nuo on kaikki. Henkilöautojen kanssa tuo kiihtyminen on ihan arkipäivää, pitää heti iskeä ohi kun kaista alkaa.

Sama jos ohituskaistan alussa on vaikka 3 autoa + täysperä, jo ennen kaistan alkua pitää olla valmiina ja samantien vasurille kun tie lavenee. Puolet näistä hissuttelijoista miettii ekat 500m ohituskaistalla pitäskö ohittaa vai ei ja kihnuttavat oikealla. Toki toiset tulee sitten siihen eteen funtsimaan mikä on vielä pahempi.

Itsellekin tuli tuossa muutama maantieohitus, on aika rentoa lähteä kolmesta autosta ohitse: laitan vilkun hyvissä ajoin (jo ennen viimeisen vastaantulijan kohtaamista) päälle, pidän väliä letkaan ja kerään vauhtia jo omalla kaistalla maksimit. No, mitä tekee letkan kolmas auto? Juuri kun pääsen siihen ohitustilanteeseen tämän takakulman kohdille niin vilkkua vasuriin ja suoraan eteen. Hyvä etten konttiin ajanut. Tajusi sitten painua vittuun siitä ja meni näiden kahden etummaisen auton väliin. En voi ymmärtää miksi sitä vilkkua ei voi pistää päälle ENNEN ohituksen alkamista. "Etuajo-oikeus" on käytännössä sillä joka on ekana laittanut vilkun ja vaihtanut vasemmalle. Tandemi ohitus (joka tuostakin tuli) on laissakin kielletty.
 
Samaan aiheeseen liittyen ärsyttää, jos ei ennakoida sitä ohitusta lainkaan. Erityisesti ohituskaistat, kun niistä tiedotetaan liikennemerkein jo ennakkoon. Turhauttavimpia tilanteita on ne, kun roikutaan sen hitaan ajoneuvon kontissa ja jollain nuhapumpulla aloitetaan se kiihdyttäminen vasta ohituskaistalla. Jos hoksaisi jättää edes pikkuisen sitä väliä, niin sitä vauhtia kerkeisi kelaamaan jo ennen ohituskaistan alkua ja useampi auto pääsisi siitä rekasta ym. ohi.
 
Ohituskaistan alussa saa olla kyllä tarkkana, jos takana on useampia autoja ja aikoo lähteä ohitse edelläajavasta esim rekasta. Siinä alkaa kilpailu kuka ehtii ohituskaistalle ensin.
Paikallisella tiellä, jota päivittäin ajan on 3km kahta kaistaa ja nopeusrajoitus 100km/h. Jokin kumma ilmiö siinä on, että vaikka ajat nopeurajoituksen mukaan huomioiden mittariheiton niin reilulla ylinopeudella ajetaan ohi. Yhtä hullua touhua kuin moottoriteillä, nopeurajoituksia ei noudateta.
 
Eikai se rekka ohituskaistalla sen kovempaa kulje? Rajottimellahan nuo on kaikki.

En tiedä onko kaikissa miten rajoittimia, mutta tuollaisia rekkoja oli 2 kpl, jotka kiihdytyskaistalla nostivat vauhdin sataseen.

Mikä oli oma nopeutesi/nopeusrajoitus?

Nopeusrajoitus oli 100 km/h, eli nuo sankarit ajoivat noin 80 km/h, ehkä jopa hieman alle. Oma nopeus mittarin mukaan 112 km/h, eli todellinen ehkä noin 106 km/h.
 
Ohituskaistan alussa saa olla kyllä tarkkana, jos takana on useampia autoja ja aikoo lähteä ohitse edelläajavasta esim rekasta. Siinä alkaa kilpailu kuka ehtii ohituskaistalle ensin.
Siksi laitan itse ainakin jo hyvissä ajoin ennen ohituskaistan alkua vilkun vasemalle ja liityn välittömästi sen alkuun. Toki voi huonolla tuurilla joku tulla sulkuviivojen yli vielä, mutta ehkä turvallisin tapa.
 
Hmm.. Jos ajat sähköpotiksella suojatietä pitkin kevliltä toiselle, liikenneympyrässä, niin ympyrästä poistuva auto ajaa tööttipohjassa nostamatta kaasua kohti sua.
Mikähän logiikka tässä oli takana?
 
Hmm.. Jos ajat sähköpotiksella suojatietä pitkin kevliltä toiselle, liikenneympyrässä, niin ympyrästä poistuva auto ajaa tööttipohjassa nostamatta kaasua kohti sua.
Mikähän logiikka tässä oli takana?
Nimenomaan ei ole mitään logiikkaa. Jotkut autoilijat vain ovat vähäjärkisiä.
 
Sääli että ei ole tullut harrastettua stuntteja niin voisi tööttäyksestä heittää komean kaatumisen (turvallisuuden takia lauta jäisi siihen ja itse kaatuisi ulos ajolinjalta).
 
Ohituskaistan alussa saa olla kyllä tarkkana, jos takana on useampia autoja ja aikoo lähteä ohitse edelläajavasta esim rekasta. Siinä alkaa kilpailu kuka ehtii ohituskaistalle ensin.
Paikallisella tiellä, jota päivittäin ajan on 3km kahta kaistaa ja nopeusrajoitus 100km/h. Jokin kumma ilmiö siinä on, että vaikka ajat nopeurajoituksen mukaan huomioiden mittariheiton niin reilulla ylinopeudella ajetaan ohi. Yhtä hullua touhua kuin moottoriteillä, nopeurajoituksia ei noudateta.
Suomessa ei kannata ohituskaistoilla ohittaa, vaan ennen sitä ohituskaistaa. Saa sitten rauhassa ajella siellä ohituskaistalla. Sama homma miltei kaikkialla - ohituskaistalla alkaa kilpa-ajo vaikka sitä ennen mentäisiin alle rajoitusten selvästi. Ja taas alkaa laahaaminen kaistan jälkeen. Joskus näkee noita Latvia/Liettua/Viro -kuorma-autoja mitkä menee helposti 100 km/h perävaunun kera tai jopa täysperiä. Niitäkin saa nykyään varoa ohituskaistoilla.
 
Hmm.. Jos ajat sähköpotiksella suojatietä pitkin kevliltä toiselle, liikenneympyrässä, niin ympyrästä poistuva auto ajaa tööttipohjassa nostamatta kaasua kohti sua.
Mikähän logiikka tässä oli takana?
100% asennevammaa, 0% logiikkaa
Tai no jos hakemalla hakee, niin ehkä siellä on muistettu, että sähköpotkulautailijat rinnastetaan pyöräilijöihin, eli jollei muuta liikennemerkein ohjata, niin sp/fillari on kevliltä ajoradalle tullessa väistämisvelvollinen ja samalla unohdettu, että ympyrästä poistuttaessa väistetään kaikkia. Mut asennevamma (skuutteja kohtaan) tai sit on liikennesäännöt hukassa, tiedä tuota.
 
Tuossa tuli taas nelostietä ajeltua muutama päivä sitten, ja olihan niitä suviseurailijoita todella paljon. En silloin tiennyt että tapahtuma järjestetään tänä viikonloppuna niin vähän hämmennyin valtavaa karavaanarimäärää. Mutta eivät ne tietenkään ärsyttäneet, ohitse pääsi hyvin, melkein kaikki pitivät hyvät turvavälit. Aivan asianmukaisesti meni hommat, ja onhan heilläkin oikeus taittaa matkaa.

Mutta, se mikä ärsytti kanssa-autoilijoissa oli jälleen kerran ohitus- ja ohituskaistakäyttäytyminen. Helppohan minun on huudella kun oma pirssi lähtee kuin rusakko puskasta, mutta silti se jurnuttaminen ohituskaistalla. Ei koskaan ajatella että takaa tulee muitakin. Ja taas helppo tässä minun huudella kun auto kulkee ja lähes aina tulee kaikkien ohi vedettyä ohituskaistalla (joo, ylinopeutta, kivittäkää, mutta muuten turvallisesti ja reiluilla marginaaleilla), mutta se harmittaa miten moni ei mieti muita yhtään. Tärkeintä että itse jurnutetaan pienellä nopeuserolla raskaasta liikenteestä ohi, ja muilla ei mitään väliä. Joo, tottakai, se on oikeus. Ei velvoiteta ajamaan ylinopeutta. On se silti harmi.
 
Taas sattui motarille liittyessä motaria ajamaan joku vähä-älyinen väistelijä. Oli nopeuden säätänyt sopivaksi ja aloin katsella sopivaa väliä mihin liittyyä. Motaria ajoi joku juuri kanssani samassa linjassa, joten päätin hieman himmata vauhtia, jotta pääsisin liittymään sujuvasti tämän taakse. Mutta samaan aikaan mulkku hiljentää myös, jolloin olemme jälleen rinnakkain. Kiihdytän sitten, jolloin pässi kiihdyttää myös. Lopulta oli pakko polkaista kaasu pohjaan jotta pääsin tästä hullusta ohi.
 
En tiedä onko kaikissa miten rajoittimia, mutta tuollaisia rekkoja oli 2 kpl, jotka kiihdytyskaistalla nostivat vauhdin sataseen.
Suomessa rekoissa (tässä ilmeisesti tarkoitetaan ihan normaaleja katsastettuja rekkoja, täysperävaunu, puoliperävuonut yhdistelmiä) on rajoittimet ja ne toimii, ehkä jossain alamäessä kikkaillen voi rullata yli.)

Ulkomaan kilvissä löysä rajoitin, tai puute todennäköisempää ja taitotaso vaihdella, mutta ilmeisesti nuo oli suomi kilvilla (nuppi), hämmentävää. Oliko jossain perämettissä jossa yrittäjä ihan tietoista riskiä ottanut ahneuksissaan.

Uskon että 1500km rupeamaan voi sattuu yksittäinen, toinenkin jossa ei toimi ja kuski lisäksi painaa ylinopeutta, rikkinäinen auto ja idiootti kuski ehkä helpommin saattuu yksiin. Ja koska pystyvät, niin ovat muiden kiusana riskin uhallakkin.

Seuraavalla kerralla . jos itsellä hyvä muisti, tai jos mukana muita, niin laittaa nupin rekkari muistiin ja tuupata se vihjelinjaa (mikä olisi hyvä), kyse on liikenneturvallisuuden lisäksi siitä että tuossa yrittäjä hakee kilpailuetua, mistä kärsii rehdit yrittäjät. (*
(oletus että tasamaalla tosiaan menee vakuuttavasti lähemmäs satasta)

(*
Poliisin ei tarvi tavoittaa ylinopeustilannetta, vaan tsekata ajopiirturista, ja jos touhu on tuollaista niin todennäköisyys muuhunkin vilunkiin isompi.
 
Hyvällä todennäköisyydellä sitä piirturiakin on tuunattu tai se ei piirrä enempää kuin saisi kulkea. Näitä satasta kulkevia romurekkoja on näkyny kymmenisen vuotta paljonkin kun ajanu pitkiä pätkiä yömyöhäisellä.

Satasta kulkevalla konttiautolla saa kyllä etua kotimaisiin firmoihin joten kyllä nuo pitäisi poistaa välittömästi teiltä ja viedä suoraan Stenalle kysymättä mitään.

Ihan hyvä et Viro/Latvia/Liettua pitää mökää varjolaivoista mut niiden kilvissä olevat varjokuormurit ei kiinnosta ketään?
 
Viimeksi muokattu:
Hyvällä todennäköisyydellä sitä piirturiakin on tuunattu tai se ei piirrä enempää kuin saisi kulkea.
" jos touhu on tuollaista niin todennäköisyys muuhunkin vilunkiin isompi.", eli ilmoitus voi olla erityisen arvokas, viranomaisilla vihje että ajeltu satasta, jos piirturin mukaan ei, niin siinä yrittäjän tuuri voi loppua kun aletaan tutkiin isompaa vilppiä.

Mikä kanava paraspaikka ilmoittaa, 112 tarjotaan aina, ne se harvoja mihin ajessa voi.
 
112 olen pahimmat "muuttoautot" ilmoittanut kun menee 110-115 km/h vaikkapa Tampereen kehätiellä vasempaa kaistaa muiden seassa. Kertaakaan ei oo kyll näkyny että joku semmoisen pysäyttäisi.
 
112 olen pahimmat "muuttoautot" ilmoittanut kun menee 110-115 km/h vaikkapa Tampereen kehätiellä vasempaa kaistaa muiden seassa. Kertaakaan ei oo kyll näkyny että joku semmoisen pysäyttäisi.
Jos uskotaan, toivotaan että tuota kautta on prosessit tiedon eteenpäin saamiselle, niin ulkomaan kilpisen todennäköisyys joutua syyniin kasvaisi soitolla isosti.
Mutta en mitään käsitystä onko siellä mitään vihje järjestelmään mihin nuo sujahtaa hyvin.

Kannustan ilmoittamaan jatkossakin. Kyllä se siellä 112 sitten kertoo jos eivät niitä halua, ja toivottavasti ohjaavat parempaan paikkaan.
 
Vt11 Pori - Tre välillä 7 vuotta tullut ajettua paljon ja Latvia / Liettuen kilvissä olevia pikkukuormureita ilman mitään logoja tai tunnuksia näkyy usein. Nopetta löytyy että kuormatila heiluu ja tärisee. Helmat ruosteessa. Nämä ajot on illalla 9-12 välissä kun tuolla tiellä yleensä hiljaisempaa. Päiväsaikaan eivät niin liiku.

Edellinen 100km/h menevä täysperä havaittu Harjavalta - Pori välissä ohituskaistalla ohittamassa kotimaisia kollegojaan. Vähän hämärä alue tullut tästä Porin osasta Suomea.
 
Noissa ylinopeusrekkojen tapauksissa voi helposti tarkistaa kun ajaa rinnalle ja himmaa oman vauhdin samaan, niin näkee suunnilleen omasta mittarista mitä nopeutta ajavat.
 
Tämä täysperä kaverin auton edessä ja adaptiivisella vakkarilla 100km/h rekan perässä muiden rekkojen ohi ohituskaistaa.

Paljon ratsaavat Kaanaaseen menevää parempikuntoista tankkiautoa kakkostiellä mut nämä jää huomiotta.
 
Tämä ärsyttää. Etenkin, kun olin tuossa golffin oikean puoleisessa parkissa, oli aika taistelu että mahduin autoon. Onneksi ei ollut noista vasemman kulman kolhuista mikään niin tuore, että olisi omaan autooni tällä kertaa kolhaissut.


Nimetön.jpg
 
Tämä ärsyttää. Etenkin, kun olin tuossa golffin oikean puoleisessa parkissa, oli aika taistelu että mahduin autoon. Onneksi ei ollut noista vasemman kulman kolhuista mikään niin tuore, että olisi omaan autooni tällä kertaa kolhaissut.

Miten tuohon on edes mahtunut auto viereen? Ei varmaan montaa senttiä ollut rakoa autojen välissä?
 
Tämä ärsyttää. Etenkin, kun olin tuossa golffin oikean puoleisessa parkissa, oli aika taistelu että mahduin autoon. Onneksi ei ollut noista vasemman kulman kolhuista mikään niin tuore, että olisi omaan autooni tällä kertaa kolhaissut.


Nimetön.jpg

IMHO, jos kyky hahmottaa auton mittoja on tätä luokkaa, ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin.

Ainoa poikkeus on sitten että jos on joku pyörätuolipotilas ja tarvii tilaa auton viereen sitä pyörätuolia vasten.
 
IMHO, jos kyky hahmottaa auton mittoja on tätä luokkaa, ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin.

Ainoa poikkeus on sitten että jos on joku pyörätuolipotilas ja tarvii tilaa auton viereen sitä pyörätuolia vasten.
Sen ymmärtäisi, mutta invapaikat oli vapaana. Ja lähempänä kaupan ovea, kuin valitsemani ruutu.
 
Vaikka hahmotus olisi ns. kerrasta vaikeaa, sen verran pitäisi olla mielenkiintoa että korjaa parkkeerauksen edes etäisesti ruutujen väliin. Kyllähän tota joskus itsellekin tapahtuu että ahtaaseen ruutuun (tiukalla käännöksellä) pitää ns. ajaa kahdesti kun eka kerralla meni ohi jommasta kummata reunasta. Tossahan on keulakin toisen ruudun puolella.
 
Kun arvaan sijainnin ja katsoo autoa, niin eiköhän siellä ole joku manne tms, ketä ei voisi vähempää kiinnostaa.
 
Kun arvaan sijainnin ja katsoo autoa, niin eiköhän siellä ole joku manne tms, ketä ei voisi vähempää kiinnostaa.
Kyseinen kansanryhmä kunnostautuu muutenkin liikenteessä. Monet kerrat olen nähnyt kun kakarat eivät ole autossa kiinni mitenkään, pienempi saattaa istua jopa äitinsä sylissä etupenkillä. Se kertoo mielenmaisemasta kaiken oleellisen.
 
Tämä ärsyttää. Etenkin, kun olin tuossa golffin oikean puoleisessa parkissa, oli aika taistelu että mahduin autoon. Onneksi ei ollut noista vasemman kulman kolhuista mikään niin tuore, että olisi omaan autooni tällä kertaa kolhaissut.


Nimetön.jpg
Tommonen keila jos ilmestyisi mun viereen (=mun ruutuun) parkkiin kauppareissun aikana saattaisi kyllä kuskin ovi lipsahtaa täysillä kylkeen että lommoa jää. Siitä ilosta voi jo vaihtaa siistimmän kuskinoven omaan tonnin rakkineeseen. Toki jos uudemman/siistimmän auton omistaa niin tuommoista ei viitsi kauheasti miettiä.
 
Tommonen keila jos ilmestyisi mun viereen (=mun ruutuun) parkkiin kauppareissun aikana saattaisi kyllä kuskin ovi lipsahtaa täysillä kylkeen että lommoa jää. Siitä ilosta voi jo vaihtaa siistimmän kuskinoven omaan tonnin rakkineeseen. Toki jos uudemman/siistimmän auton omistaa niin tuommoista ei viitsi kauheasti miettiä.

Monesti kyllä itselläkin houkutellut kouluttaa vähän noita, mutta olen sitten aina miettinyt että sekin on mahdollista, että pysäköinnin suorittanut on eri henkilö kuin auton omistaja, joten koulutus ei 100 % varmuudella kohdistu oikeaan henkilöön.
 
Tänään oli ehkä erikoinen tapaus. Lahdesjärven kiihdytyskaistalla jossa on alussa 2 kaistaa Jyväskylän suuntaan piti Porsche kuskin vetää jonon eteen ja sitten vähän päälle kuuttakymppiä liitytään tielle.
 
Tänään oli ehkä erikoinen tapaus. Lahdesjärven kiihdytyskaistalla jossa on alussa 2 kaistaa Jyväskylän suuntaan piti Porsche kuskin vetää jonon eteen ja sitten vähän päälle kuuttakymppiä liitytään tielle.
Näinä päivinä kaikenlaisten huume- ja kännikuskien- sekä elämäntapaidioottien ja muuten vain puhtaasti osaamattomien kuskien määrä on saavuttanut sellaiset mittasuhteet, että päätin hommata kojelautakameran. Sen avulla on paljon helpompi asioida poliisin kanssa, jos joku tai kaikki yhdessä edellämainituista tyypeistä sattuu kohdalle aiheuttamaan onnettomuuden.
 
Monesti kyllä itselläkin houkutellut kouluttaa vähän noita, mutta olen sitten aina miettinyt että sekin on mahdollista, että pysäköinnin suorittanut on eri henkilö kuin auton omistaja, joten koulutus ei 100 % varmuudella kohdistu oikeaan henkilöön.
No joo, onhan tuo mahdollista. Toisaalta auton omistaja vastaa siitä kenelle autonsa luovuttaa, ei niitä autoja kenelle vaan kannata lainailla. Eli ongelma siirtyy sitten omistajalle vaikkei tämä kuski olisikaan.

Kai tuossa silti kolhija syyllistyy johonkin rikkeeseen, oli toisen auto ruudun sisällä tai ei. Toki lieventävänä seikkana toiminee jos sattuu olemaan kuva pysäköinnistä missä näkyy että toisen auto omassa ruudussa.

Harvahan näitä "opetusmetodeja" haluaa alkaa testaamaan, jonkun poliisitutkinnan päävaiva on iso verrattuna siihen että siirtyy autoonsa sivistyneesti. Joskin tätäkin ketjua lukeneena on syntynyt käsitys, että iso osa kolhijoista poistuu paikalta yhteystietoja jättämättä. Tiedäppä näistä... väärin pysäköijä oppinee läksynsä jos on pari kertaa ovi rutussa.
 
Tämä ärsyttää. Etenkin, kun olin tuossa golffin oikean puoleisessa parkissa, oli aika taistelu että mahduin autoon. Onneksi ei ollut noista vasemman kulman kolhuista mikään niin tuore, että olisi omaan autooni tällä kertaa kolhaissut.


Nimetön.jpg
Ruudut vaikuttavat olevan vähän uudemmasta parkkihallista, jossa on leveämmät parkkipaikat. Siksi kyllä pitää todella alisuoriutua, että saa autonsa noin leveästi kahteen ruutuun. Jos yhtään helpottaa, niin oma on häpeänsä, jos paikalla kiertää kuitenkin pysäköinninvalvonta. 🤡

Tuollaisen viereen ei kannata pysäköidä, kun voi omistaja olla juuri näitä huumeidenkäyttäjiä.

Ei niissä vanhoissa kapeissakaan paikoissa kolhuja tule, jos yhtään on järkevä kuski ja ei sitä rattia kääntele. Noin yleisesti en kyllä ihmettele, jos kolahtaa, kun kakkosella vedetään vauhdilla kahden auton väliin ja ei ole auto edes suorassa. :eek::giggle: Vauhtia toki riittää sinne parkkialueellekin, että varmana kolmosella ajavat nämä itsevarmat ja hyvät. :rofl:
 
Tommonen keila jos ilmestyisi mun viereen (=mun ruutuun) parkkiin kauppareissun aikana saattaisi kyllä kuskin ovi lipsahtaa täysillä kylkeen että lommoa jää. Siitä ilosta voi jo vaihtaa siistimmän kuskinoven omaan tonnin rakkineeseen. Toki jos uudemman/siistimmän auton omistaa niin tuommoista ei viitsi kauheasti miettiä.
Ongelma tossa on että toi toinen autoilija ei edes välttämättä välitä. Esim. toi kuvan auto näyttää olevan muutenkin jo kolhittu ja jesarilla paikkailtu. Voi olla ettei yksi kolhu lisää haittaa mitään. Enemmän lopulta todennäköisesti harmittaa se oman auton oven kolhu.
 
Ongelma tossa on että toi toinen autoilija ei edes välttämättä välitä. Esim. toi kuvan auto näyttää olevan muutenkin jo kolhittu ja jesarilla paikkailtu. Voi olla ettei yksi kolhu lisää haittaa mitään. Enemmän lopulta todennäköisesti harmittaa se oman auton oven kolhu.
Voihan se olla, sen takia spekuloinkin siinä sitä oman auton kuntoa. Itsellä on pari rakkinetta millä ei kanssa kiinnostaisi mutta sitten taas pari millä kiinnostaa.

Kyllä jos tuollein autonsa useammin jättää parkkiin niin palautetta varmasti tulee ennenpitkää viereen pysänneiltä, sinänsä se ja sama vaikkei itse tekisi mitään.
 
112 olen pahimmat "muuttoautot" ilmoittanut kun menee 110-115 km/h vaikkapa Tampereen kehätiellä vasempaa kaistaa muiden seassa. Kertaakaan ei oo kyll näkyny että joku semmoisen pysäyttäisi.
Jos tarkotat ns. pullakoria (kuormakori pakettiauton rungossa) niin niissähän on kahta mallia, sinkkupyörät (rajoittamaton) ja paripyörälliset (ajopiirturi ja rajotin)
 
Ihan paripyörälliset etelän naapurien konttiautot missä jotain ilmeisesti kyydissäkin kun kaistanvaihdoissa heiluu siihen malliin. Pullakori kuulostaa kuvauksesta tutulta. Mitään logistiikkafirman logoja tai muuta tuntomerkkiä rekisterin lisäksi noissa ei ole ollut. Piikkiesiintymä noille oli korona-ajasta tuonne 2023 loppupuolelle. Nyt ei ole niin montaa tullut nähtyä liikenteessä viime tai tänä vuonna tosin vt11 on ollut ajossa enää n. kerran viikossa.
 
"Forgive me forum for I have sinned"

Eli avautuminen omasta ratkaisusta, joka johtui suoraan edellä ajavan kyvyttömyydestä kiihdyttää kiihdytyskaistalla. Eli perinteinen keissi: edessä ajava "kiihdyttää" 50 km/h ja nopeus jää päälle ja nelikaistaisella se 100 km/h. Kohtuullisesti ruuhkaa molemmilla kaistoilla ja näytti vääjäämättä että nyt mennään päätyyn ja seis. Näin kuitenkin pienen raon johon runttasin kaasu pohjassa ja pääsin liittymään. Yllättäen samalla tämä edessä ajava tekeekin saman ratkaisun ja meinaa tulla tilanne päälle koska itse olen jo ehtinyt kiihdyttämään ja tämä tulee se 50-60 nopeudella. Tuurillaan on juuri vasemmalla kaistalla tilaa jonne väistän, mutta oishan tuossa voinut olla vieläkin jännempi tilanne käsillä.
 
Se on kyll harvinaisen totta että yleensä oma toiminta ärsyttää itsessään eniten. Nimittäin harvoin näille liikennejutuille voi itse yhtään mitään että joku muu kikkailee tai tekee törkeästi. Jos pysyy kylmänä eikä provosoidu, niin verenpaine pysyy kurissa mikäli ei mene aivan kolariksi asti. Jos alkaa riehua, tulee kuitenkin myöhemmin itsereflektiota siitä että voi ny jummi kun taas jäi tiehen raitaa tai meinasi melkein ajaa jonkun yli suojatiellä huomaamatta kun keskittyy toisen autoilijan tekemisiin ennen kaikkea muuta.

Vaikka takana on hurjasti siviiliajokilsoja, huomaamattaan tekee joskus pölhöyksiä ja sitten joku muu tööttää. Onpaha käynyt niinkin edelliselle käyttöautolle, että turbon letkun klemmari korkkaa kiihdytysrampissa ja nopeus 120 -> 60 hetkessä (loivaan ylämäkeen) eikä mitään tehtävissä paitsi jarruttaa sinne rampin päähän ABSit rahisten.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 094
Viestejä
4 894 243
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
Zudoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom