Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Video alun edeltävä tilanna vähän epäselvä, tuossa ilmeisesti pysäkki ollut aiemmin, putta bussi ei sieltä lähtäneyt, tai jos oli lähtenyt, niin vilkun oli kytkennyt sen jälkeen pois, jolloin siinäkin tapauksessa olettaa ettei vaihda kaistaa vasemmalle.

Jos rutinoitunut vilkun käyttäjä, niin vaaratilanne olis sillä pitkälti välttynyt, kuvaaja olisi havainnut aikeet sekuntteja aiemmin, ennen kuin kaistan vaihtoa aloittaa. ja rutinoitunut vilkun käyttäjä katsoo peileistä kun vilkun kytkee, ja myöhemmin ennen kuin aloittaa kaistan vaihdon. Eli vähän tuoksuu siltä ettei kuskilla ihan rutiinit kunnossa, mutta voi sitä ammattilaisellakkin joskus mokia tulla.
Siinä tapahtuman kohdalla on pysäkki, ei tullut sieltä. Videon n. 1 sekunnin kohdalta voi jopa nähdä, että sillä pysäkillä on toinen linja-auto, ehkä 95 tai jotain. Ja juu, voi tulla mokia monesta syystä, ei siinä mitään.
 
Yleisesti ottaen eniten liikenteessä ärsyttää ihmiset jotka eivät keskity liikenteeseen. Joo tämä kattaa aika ison osan ärsytyksistä ja on monelle asialle/virheelle syynä, mutta aina valoissa tms. kun huomaan että edellä olevan auton kuskin pää pyörii kuin hyrrä niin saa olla varma ettei niistä valoista montaa auto ehdi sillä syklillä. Siellä on niin mielenkiintoiset keskustelut meneillään että katse on suuren osan ajasta aivan jossain muualla kuin eteenpäin. Jännästi sitä itse osaan jutella kyydissä olijoiden kanssa ilman että pitää koko torso kääntää takapenkkiä kohti. Joo toki joillain on niitä lapsia kyydissä, mutta voinee niitä paimentaa ja komentaa ilman että kääntyy 180 astetta siinä kuskin penkillä. Ylipäätään kun ei ymmärretä että liikenteessä on muitakin. Mennään vain ja ainoastaan oma perse mielessä, eikä ajatella kokonaisuutta. Ja tällä en tarkoita motarirampilla ajavien väistämistä, vaan liikennesääntöjen mukaista ajamista niin että huomioidaan muutkin.
Liekö tämä osasyy siihen miksi n. 40% kuskeista roikkuu toisten perseessä. Kun saavat siitä jotain turvantuntua että voivat säheltää muita asioita kuin ajamista.
 
Tiellä, jossa vaihtuvat 80/100 rajoitus ja nyt 80 rajoitus päällä, ajoi 70, kun vastaantulijoita ei ollut ja pudotti nopeuden 60 km/h heti kun vastaan tuli autoja. Olisi ehkä pitäinyt soittaa poliisit tarkastamaan onko kaikki kunnossa ja pitäisikö olla ollenkaan korttia.
Ajoitko ihan takakontissa kiinni? Hyvä tapa on hidastaa nopeutta, jos takana ei osta pitää turvaväliä ollenkaan. Silloin tämä pakokaasujen haistelija saa mennä myös edelle.

Edit: Ja varmaan sinne hätäkeskukseen soittaminen on aiheellista, kun on tapahtunut onnettomuus. Rattijuopon ajo on aivan käsittämätöntä seilausta pahimmillaan ja usein kaahaustakin.
 
Tänään taas sai vaihteeksi soittaa torvea, kun nainen pysähtyi kiihdytyskaistan alkuun odottamaan sopivaa rakoa iltapäivä neljän ruuhkassa :facepalm:

Näissä kannattaa lopputuloksen kannalta vaan kärsiä ja jättää tööttäys väliin. Se, että tuotat lisäpainetta kuskille vaan lisää todennäköisyyttä että kolahtaa eikä lopputulos parane harmistuksen purkamisella pätkääkään.

Lyhyellä kiihdytyskaistalla oma anoppikin pysähtynyt siihen kaistan alkuun odottamaan sopivaa väliä. Parempi tuo on, kuin lähteä sinne väliin sekoilemaan. Tuossa kohtaa tosin takana tullut hermostui, tööttäili ja lopulta tönäisi. Avautui sitten että anoppi syyllistyi liikenteen vaarantamiseen ja halusi poliisit paikalle. Noh, poliisi tuli ja kirjoitti takana tulijalle sakon. Jos siihen ruuhkaan ei uskalla tunkea, niin sitten odotetaan kunnes paikka löytyy.

Ymmärrän siis harmituksen, mutta lopputuloksen kannalta tööttäämisellä on lähes aina negatiivinen vaikutus kun ei se kuski siinä tahallaan odottele.
 
Liekö tämä osasyy siihen miksi n. 40% kuskeista roikkuu toisten perseessä. Kun saavat siitä jotain turvantuntua että voivat säheltää muita asioita kuin ajamista.
Sen verran kun näkee tuota ajokäytöstä, niin enpä luottaisi tuntemattomaan ihmiseen ja ajaisi tämän auton perässä kiinni. Kyllähän siinä tuulenvastus pienenee, mutta saattaapa yhtäkkiä se matkanteko päättyä yllätykseen. 🤡 Saattaa olla, että menee tiekin tukkoon. Ehkä säästy polttoainetta, mutta kuinkas kävikään. :eek:
 
Täytetään järjestäin, ei sinne tänne.

Se "järjestäen täyttäminen" on vaan typerää, ei mitenkään oikein.

Paljon järkevämpää täyttää paikat väljemmin että autoon on helpompi mennä sisälle ja minimoi riskit että tulee vahingossa vaurioitettu viereistä autoa.

Ihmisillä tuntunn olevan todella paljon aivan totaalisen idioottimaista järjestys-intoilua asioissa joissa siitä järjestyksestä on pelkkää haittaa.

Eli osalla kuskeja voi olla oman historian kautta , olisi sitten varusmiesaika, järjestötoiminta, työelämä, harrastus, niin siellä sen enempää miettimättä että täytetään järjestäin. Jos ei mitään syytä herää mieleen että miksi pitäisi pysäköidä minne sattuu, ei tule mieleen että viereisen auton pysäköijä halusi että sen viereen ei kukaan pysäköisi.

Ei pitäisi vaatia montaa aivosolua tajuta, että se ihan viereen pysäköiminen lisää sekä riskiä autojen kolhomiseen että hankaloittaa autoon sisällemenoa siltä puolelta, jonka vieressä se toinen auto on.
 
Näissä kannattaa lopputuloksen kannalta vaan kärsiä ja jättää tööttäys väliin. Se, että tuotat lisäpainetta kuskille vaan lisää todennäköisyyttä että kolahtaa eikä lopputulos parane harmistuksen purkamisella pätkääkään.

Lyhyellä kiihdytyskaistalla oma anoppikin pysähtynyt siihen kaistan alkuun odottamaan sopivaa väliä. Parempi tuo on, kuin lähteä sinne väliin sekoilemaan. Tuossa kohtaa tosin takana tullut hermostui, tööttäili ja lopulta tönäisi. Avautui sitten että anoppi syyllistyi liikenteen vaarantamiseen ja halusi poliisit paikalle. Noh, poliisi tuli ja kirjoitti takana tulijalle sakon. Jos siihen ruuhkaan ei uskalla tunkea, niin sitten odotetaan kunnes paikka löytyy.

Ymmärrän siis harmituksen, mutta lopputuloksen kannalta tööttäämisellä on lähes aina negatiivinen vaikutus kun ei se kuski siinä tahallaan odottele.
Sä voit jäädä odottelemaan neljän ruuhkassa rakoa kehä 3, minä en ja varmasti painan torvea jatkossakin. 200m ramppi ei ole lyhyt ja jos tuon vertaa ei autolla osaa ajaa, palauttakaa kortti, kiitos!
 
Sä voit jäädä odottelemaan neljän ruuhkassa rakoa kehä 3, minä en ja varmasti painan torvea jatkossakin. 200m ramppi ei ole lyhyt ja jos tuon vertaa ei autolla osaa ajaa, palauttakaa kortti, kiitos!
Mitä kuvittelit saavittavasintuolla torvensoitolla? Luuletko ihan tosissasi että se pysähtynyt kuski oppii siitä jotain vai onko se sittenkin vain lapsenomainen tunteiden osoitus?
 
Mitä kuvittelit saavittavasintuolla torvensoitolla? Luuletko ihan tosissasi että se pysähtynyt kuski oppii siitä jotain vai onko se sittenkin vain lapsenomainen tunteiden osoitus?
Lähti liikkeelle.

Edelleen, jos ei osaa perus asioita liikenteessä, liikenteeseen ei kannata lähteä, sillä ei ole mitään tekemistä tunteiden kanssa. :facepalm:
 
En kyllä tiedä auttaako tuossa tilanteessa tööttääminen mitään ja kuten muutkin sanoivat, se saattaa sysätä sen aran kuskin sellaiseen väliin johon ei taas pitäisi mennä ja kohta on pelti rutussa.

Edelleen, jos ei osaa perus asioita liikenteessä, liikenteeseen ei kannata lähteä, sillä ei ole mitään tekemistä tunteiden kanssa. :facepalm:
Toki sitten samalla tästä samaa mieltä. Jos sinne väliin ei tosissaan uskalla, niin oikeasti parempi välttää noita teitä. Oma vaimo ei suostu ajelemaan moottoritielle (kuin absoluuttisessa pakkoraossa) niin sitten ajelee kiertotietä suosiolla. Pitää tunnistaa omat rajat ja jos kyvyt ei riitä liittyä ilman, että aletaan odottelemaan täysin pysähdyksissä niin sitten etsitään toinen reitti. Välillähän näitä näkee, että tie on mystisesti ruuhkautunut esim tuossa 4 tiellä kehä 1 kohdalla kun siinä on varmaan kilometri aikaa liittyä sekaan mutta jostain syystä pitää liittyä ensimmäisen 10metrin aikana ja siinä on ihme jono odottelemassa liittymistä vaikka vetoketju voisi vetää sen koko kilsan ajan. Tai sitten alkaa pakkautua näitä täysin pysähdyksissä olevia muille liittymisrampeille niin ruuhkauttavat koko liikenteen.
 
Eilen illalla tuusulanväylällä ilmestyi perseeseen joku uudehko sähkömersu. Ihan kontissa kiinni. Edessä meni yksi auto ja ajelin itse adaptiivisella sen tahtia. Siirryin tietty sivuun heti kun sauma tuli ja mersu siirtyi hiillostamaan seuraavaa. Tämäkin hiillostus onnistui, ja sitten jatkettiinkin 20 kilometriä tyhjällä kaistalla täsmälleen samaa vauhtia mikä mulla oli ollut ennen shown alkua. <3 Ehkä siinä on joku että pakko päästä johtamaan seuruetta?
 
En kyllä tiedä auttaako tuossa tilanteessa tööttääminen mitään ja kuten muutkin sanoivat, se saattaa sysätä sen aran kuskin sellaiseen väliin johon ei taas pitäisi mennä ja kohta on pelti rutussa.


Toki sitten samalla tästä samaa mieltä. Jos sinne väliin ei tosissaan uskalla, niin oikeasti parempi välttää noita teitä. Oma vaimo ei suostu ajelemaan moottoritielle (kuin absoluuttisessa pakkoraossa) niin sitten ajelee kiertotietä suosiolla. Pitää tunnistaa omat rajat ja jos kyvyt ei riitä liittyä ilman, että aletaan odottelemaan täysin pysähdyksissä niin sitten etsitään toinen reitti. Välillähän näitä näkee, että tie on mystisesti ruuhkautunut esim tuossa 4 tiellä kehä 1 kohdalla kun siinä on varmaan kilometri aikaa liittyä sekaan mutta jostain syystä pitää liittyä ensimmäisen 10metrin aikana ja siinä on ihme jono odottelemassa liittymistä vaikka vetoketju voisi vetää sen koko kilsan ajan. Tai sitten alkaa pakkautua näitä täysin pysähdyksissä olevia muille liittymisrampeille niin ruuhkauttavat koko liikenteen.
Niin, liikenteen solmukohdissa yksikin pysähtynyt auto, aiheuttaa valtavat ruuhkat ja se mitä se pysähtynyt ei näe, niin pahimmillaan siellä 500m taakse päin on se jonon pää, sitten sillä ihmetellään miksi liikenne ei liiku.

Kiihdytyskaista on nimensä mukaisesti kiihdyttämistä varten, ei pysähtymistä!

Oma vaimo ajaa mielellään motareita ja hyvin ajaakin, vaikka ajoi kortin vasta +30v. Auton hahmottamisestahan tai sen puutteestahan nämä normaalisti on kiinni ja kun sitä autoa ei pystytä hahmottamaan niin kaikki on vaikeaa jos ympärillä on enemmän autoja mitä pitää ottaa huomioon.
 
Eilen illalla tuusulanväylällä ilmestyi perseeseen joku uudehko sähkömersu. Ihan kontissa kiinni. Edessä meni yksi auto ja ajelin itse adaptiivisella sen tahtia. Siirryin tietty sivuun heti kun sauma tuli ja mersu siirtyi hiillostamaan seuraavaa. Tämäkin hiillostus onnistui, ja sitten jatkettiinkin 20 kilometriä tyhjällä kaistalla täsmälleen samaa vauhtia mikä mulla oli ollut ennen shown alkua. <3 Ehkä siinä on joku että pakko päästä johtamaan seuruetta?
Johtotähti hakee vain siinä luontaista rooliaan. Todnäk tietenkin kyse vain puhtaasti mulkusta kuskista. Mutta joku varmaan voi myös olla erityisen kiinnostunut seuraamaan auton dynaamista kulutusta ja saada mielihyvää kun kulutus tippuu 25kWh -> 17kWh tuolla kun edessä olevan halkoo ilmaa sinulle.
 
Silloin joutuu laskemaan rauhallisesti kymmeneen kun joutuu kattomaan säätämistä parkkipaikalla kun kuskilla ei ole mitään käsitystä autonsa mitoista. Viime viikolla Micrakuskilla mitat oli vähän jollain hakusessa, peruutti ruudusta ulos niin olis kääntynyt hyvin mutta metrin väli ajamansa auton apparin etukulman ja parkissa olevan takapuskurista ei riittänyt piti vielä venkslata.

Pari kertaa ollu keskustelua auton mittojen hahmottamisessa. Farmarin takakulmia on vaikea hahmottaa mutta ei sedanin. Toisessa tapauksessa City maasturin takakulmia hahmottaa mutta ei farmarin. Peileistä peruuttamalla ei pitäisi olla eroa korimallilla hahmottamisessa. Tietenkin jos peruuttaa katsomalla takaikkunasta niin on eria asia ehkä...
Etukulman pitää hahmottaa alle 50cm tarkkuudella tai sit kannattaaa harjoitella autonsa mittoja...?
 
Mitähän tuossa hämeenlinnan ramppityömaalla tekee raksaukko 100kmh alueella metrin pientareella kävelystäen. Vähän meinas paskat tulla housuun kun tommonen lompsii vastaan ja itse siinä vasemmalla ja toinen rinnalla ohitettavana.

Kerrankin kannattais se 50kmh lätkä pistää tai sitten köpötellä kaiteen toista puolta. Tuolla on siis 50kmh lätkä sitten ~1km myöhemmin kun tulee kaistamuutoksia ja muuta souvia.
 
Ajoitko ihan takakontissa kiinni? Hyvä tapa on hidastaa nopeutta, jos takana ei osta pitää turvaväliä ollenkaan. Silloin tämä pakokaasujen haistelija saa mennä myös edelle.

Edit: Ja varmaan sinne hätäkeskukseen soittaminen on aiheellista, kun on tapahtunut onnettomuus. Rattijuopon ajo on aivan käsittämätöntä seilausta pahimmillaan ja usein kaahaustakin.
Eipä kontissa ajamalla pääse yhtään nopeammin perille. Hitaan kuskin takana oli ainakin viisi autoa välissä, joista osalla oli selkeästi hermot kireällä ja turvavälit hukassa.
 
Taitaa olla taas suviseurat kun HKI-TRE motarilla oli kiimakoppia toisensa perässä. Näissä on se ihana positiivinen puoli etten nähnyt kenenkään näiden styroksipallojen vetäjän ohittavan muita, joten ainoat ärsytyksen kohteet oli taas näitä 2km/h nopeuserolla ohittajia. Mitä järkeä on edes lähteä ohittamaan jos ei aja käytännössä yhtään lujempaa kuin ohitettavakaan.

Täytyisi säätää laki että ohituksessa käytettävä aina vähintään +20km/h vauhtia ja mahdollinen sakko olisi omalla riskillä.
Silloin jäisi nämä idiootit jurnuttajat pois ja vain joko todellisessa kiireessä olevat tai selvällä nopeuserolla ohittavat alfaurokset olisivat siellä vasemmalla kaistalla.

Edit: niin ja olihan tuusulassa liikennevaloissa joku nisti volvolla.

Vanhempi ukko, joku 50-60v huitoi ikkuna auki jotain sekavia ja oli silminnähden aineissa. En jäänyt ottamaan selvää mitä halusi.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen illalla tuusulanväylällä ilmestyi perseeseen joku uudehko sähkömersu. Ihan kontissa kiinni. Edessä meni yksi auto ja ajelin itse adaptiivisella sen tahtia. Siirryin tietty sivuun heti kun sauma tuli ja mersu siirtyi hiillostamaan seuraavaa. Tämäkin hiillostus onnistui, ja sitten jatkettiinkin 20 kilometriä tyhjällä kaistalla täsmälleen samaa vauhtia mikä mulla oli ollut ennen shown alkua. <3 Ehkä siinä on joku että pakko päästä johtamaan seuruetta?

Minä taasen olen törmännyt viime aikoina sellaiseen laumakäytökseen, että singahdetaan oikealta kaistalta lähes perseeseen kiinni kun ohitan. Ja siinä tappituntumalla roikutaan kunnes itse palaan oikealle. Sen jälkeen ei olekaan kiire enää mihinkään, vaan jäädään sinne kuolleen kulman kohdille jurnuttamaan, joskus kilometrien ajaksi.

Välillä tämä tapahtuu motarilla myös niin, että ohittaessani huomaan jonkun lähestyvän päiväsakkovauhtia kauempaa. Ja kun siirryn oikealle heti kun siinä on tilaa, niin nyt sopiva nopeus heillekin on ~sama, kunhan saavat ajaa siellä kuolleessa kulmassa.

Täytyisi kai kiittää näitä kuskeja luottamuksesta havainnointikykyyni. Itse en vietä yhtään ylimääräistä sekuntia tilanteessa jossa hyvinvointini on pitkälle kiinni siitä mitä kaikkea toinen kuski näkee tai muistaa.
 
Taitaa olla taas suviseurat kun HKI-TRE motarilla oli kiimakoppia toisensa perässä. Näissä on se ihana positiivinen puoli etten nähnyt kenenkään näiden styroksipallojen vetäjän ohittavan muita, joten ainoat ärsytyksen kohteet oli taas näitä 2km/h nopeuserolla ohittajia. Mitä järkeä on edes lähteä ohittamaan jos ei aja käytännössä yhtään lujempaa kuin ohitettavakaan.

Täytyisi säätää laki että ohituksessa käytettävä aina vähintään +20km/h vauhtia ja mahdollinen sakko olisi omalla riskillä.
Silloin jäisi nämä idiootit jurnuttajat pois ja vain joko todellisessa kiireessä olevat tai selvällä nopeuserolla ohittavat alfaurokset olisivat siellä vasemmalla kaistalla.

Edit: niin ja olihan tuusulassa liikennevaloissa joku nisti volvolla.

Vanhempi ukko, joku 50-60v huitoi ikkuna auki jotain sekavia ja oli silminnähden aineissa. En jäänyt ottamaan selvää mitä halusi.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä, tässä tapauksessa mm. mummokoppi, pappakoppi, kiimaliiteri, hajukuutio, ajettava vessa, pieruvaja, nussimakoppi, liikkuva ulkohuussi, hikimaja, haarajuustohajukoju, naimatestikoppi, liitonmurtaja ym...

Kokemuksesta, mitä vanhempi kuski, sitä enempi kotipoliisi. Sitä ne käsimerkit varmaan oli, nykyisin ei enää viitota levikkeelle kahville niin kuin ennen.

E: aiheeseen, miksi vilkun käyttö on nykyään jotenkin vaikean oloista. Siis mitä pohjoisemmaksi kulkeutuu, sitä paremmin sitä osataan käyttää, yleensä. Kun sillä olisi tarkoitus kertoa muille ajatusta lukemattomille jos olet kääntymässä tai vaihtamassa kaistaa. Ei se vipu siinä ratin vieressä voi olla niin raskas käyttää, tai jos on, niin miten saat käännettyä rattia?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
280 507
Viestejä
4 822 018
Jäsenet
78 115
Uusin jäsen
noobnoob

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom