Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tuota olen itseasiassa ihmetellyt että miksi se kevyt liikenne pitää saada ihan kiertoliittymään kiinni? Vaikka kymmenisen metriä kauemmas niin tuntuisi itsestäni fiksummalle.
 
Tuo on kyllä hyvä huomio ja voisi parantaa turvallisuutta, kun itse kiertoliittymässä olisi vähemmän huomioitavaa. Ehkä siinä tulisi ongelmaa kolmion asettelun suhteen, jos kevyelle liikenteelle haluttaisiin antaa myös etuajo-oikeus. Kolmioita kai tarvittaisiin tuplamäärä tällöin; laki varmaan määrittelee, kuinka kaukana kolmion tulee maksimissaan olla itse liittymästä. Nyt saadaan molemmat yhden merkin taakse.
 
Aika monessa paikassa noi kiertoliittymät on myös sellasia ettei kelviä mahduta vetämään niistä kauemmaksi. Eipä se nyt autoilijoilla niin vaikeaa pitäisi jossain taajamassa olla katsella ympärilleen ja hidastaa jos ympyrään on tulossa kevyttä liikennettä.
 
Usein varsinkin maaseudulla sukulaisekaan eivät uskalla puuttua ympäristölleen vaarallisen papan tai mummon toilailuun. Se on ikävä sitten kasikymppisenä joutua pahimmillaan linnaan, jos oikein kunnolla rytisee.
Aika paljon saa tehdä, jos linnaan meinaa joutua. Joku ajoi pyöräilijän yli ja sai parin tonnin sakot liikennetaposta, koska häikäistyneenä kuitenkin hidasti hieman vauhtia. Pitää melkein kännissä sekoilla tai ajaa jonkun tutun yli vahingossa ja joutua oikeusmurhan uhriksi, jos meinaa linnaan asti päästä.
 
hidastaa jos ympyrään on tulossa kevyttä liikennettä
Ei mikään jos, vaan pitää hidastaa aina, jotta havainnointi helpottuu.

Se että tiellä on esim. 50km/h rajoitus ja ympyrä sellainen että siitä voi ajaa samaa vauhtia läpi, ei tarkoita että siitä saa ajaa sitä vauhtia. Tätä joidenkin tuntuu olevan vaikea käsittää.
 
Eilen taas moottoritiellä ainakin kaksi ohituksen estäjää liikenteessä. Eli olen vasemmalla reippaalla etenemisvauhdilla (sakkorajalla) ohittamassa autoa niin ohitettava auto painaakin rinnalla kaasua siten että edetään samaa vauhtia. Mikä on Maken järki tommoisessa tilanteessa? Miksei voi alunperin ajaa sitä nopeutta ettei tarvitse edes alkaa ohittaa? Miehisyys ottaa iskua kun tulee ohitetuksi? Epäilen kyllä että kännykkä kädessä taas touhuttu ja tajuttu että oho! vauhtihan ei ookkaan vielä sakkorajalla.
 
Eilen taas moottoritiellä ainakin kaksi ohituksen estäjää liikenteessä. Eli olen vasemmalla reippaalla etenemisvauhdilla (sakkorajalla) ohittamassa autoa niin ohitettava auto painaakin rinnalla kaasua siten että edetään samaa vauhtia. Mikä on Maken järki tommoisessa tilanteessa? Miksei voi alunperin ajaa sitä nopeutta ettei tarvitse edes alkaa ohittaa? Miehisyys ottaa iskua kun tulee ohitetuksi? Epäilen kyllä että kännykkä kädessä taas touhuttu ja tajuttu että oho! vauhtihan ei ookkaan vielä sakkorajalla.

Luulen, että tässä on joku sellainen "olemme laumaeläimiä" juttu.
Jos saa mennä kärjessä, niin se vaan rupeaa lerpahtamaan sellaiseksi cruisailuksi. Hetkinen, joku tulee rinnalle. Nyt pitää taas keskittyä. Oho, toi nopeus on pudonnut alle sallitun ja ottaa muutenkin koville. Kyllähän siitä piikkipaikasta pitää vähän taistella.
 
Tuota olen itseasiassa ihmetellyt että miksi se kevyt liikenne pitää saada ihan kiertoliittymään kiinni? Vaikka kymmenisen metriä kauemmas niin tuntuisi itsestäni fiksummalle.
Tämä. Tällä myös välttäisi joissain paikoissa ympyrän tukkeutumisen kun yksi tai kaksi autoa jää ympyrästä poistuessaan väistämään sitä jalankulkijaa ja samalla pysähtyy koko ympyrä kun yksi auto seisoo siellä odottamassa kääntymistä.

Joku tekninen syy tuohon lienee olemassa että se suojatie on heti ympyrän jälkeen.
 
Tämä. Tällä myös välttäisi joissain paikoissa ympyrän tukkeutumisen kun yksi tai kaksi autoa jää ympyrästä poistuessaan väistämään sitä jalankulkijaa ja samalla pysähtyy koko ympyrä kun yksi auto seisoo siellä odottamassa kääntymistä.

Joku tekninen syy tuohon lienee olemassa että se suojatie on heti ympyrän jälkeen.
Eiköhän se syy ole lähtökohtaisesti ihan vaan tilakysymys. Jos sulla on jossain kaupunkitaajamassa yksikaistanen liikenneympyrä/kiertoliittymä (missä nää btw yleensä kyllä pääsääntösesti ovat) niin yleensä siinä on rakennuksia ja muuta tilaa vievää ympäristössä sen verran, ettei niitä kelvejä oikein kätevästi voi reitittää ylittämään sitä ympyrästä lähtevää katua mistään 10-12 metrin päästä ellei tässä haeta sellasta ratkasua, että suoraan jatkava jalankulkija tai pyöräilijä joutuisi ensin kääntymään sen poikkikadun suuntaan esim oikealle, siirtymään sen 10-12 metriä sivuun ylittämään kadun ja sitten palaamaan sen 10-12 metriä että pääsee sinne kulkemalleen linjalle?

Tosiasiassa taajamassa liikkuessa autoilijalla ei pitäisi ikinä olla niin kiire, että joku pysähtyminen toisen auton takana, kuljettajan antaessa tietä jalankulkijalle olisi joku ongelma. Jos peilaa sitä omaa taajamasiirtymää siihen liikkumiseen kokonaisuutena niin suurimmalle osalle ihmisistä puhutaan yksittäisistä minuuteista ennen kun ollaan jollain isommalla runkoväylällä eli ei juuri mitään vaikutusta kokonaisuuteen jos kerran joutuu matkalla pysähtymään tai muutaman kerran hiljentämään vauhtia.
 
Joku tekninen syy tuohon lienee olemassa että se suojatie on heti ympyrän jälkeen
Kyllä se tekninen syy taitaa olla se, että kevyelläkin liikenteellä on edes jotain oikeuksia päästä määränpäähänsä luontevasti. Jos mietit, että kävelijä/pyöräilijä joutuisi jokaisen kiertoliittymän kohdalla koukkaamaan +10x2 metriä että pääsee jatkamaan suoraa matkaansa, niin olisihan se nyt ihan suoraan sanottuna aika perseestä.

Itselläni ei ole ikinä tuottanut ongelmia käännellä päätä niin että näkee onko väistettäviä. Jos taas sinne nyt joutuu pysähtymään väistämään kulkijaa siten, että muu liikenne ympyrässä pysähtyy hetkeksi, niin ei mahda mitään. Elämä jatkuu 10 sekunnin jälkeen.
 
Kyllä se tekninen syy taitaa olla se, että kevyelläkin liikenteellä on edes jotain oikeuksia päästä määränpäähänsä luontevasti. Jos mietit, että kävelijä/pyöräilijä joutuisi jokaisen kiertoliittymän kohdalla koukkaamaan +10x2 metriä että pääsee jatkamaan suoraa matkaansa, niin olisihan se nyt ihan suoraan sanottuna aika perseestä.
Niinpä. Ja kun esim. lähellä olevan suojatien käyttövelvoite koskee vain jalankulkijoita, niin pyöräiljät voisi halutessaan mennä silti suoraan lyhintä reittiä yli niin siitäpä vasta hauska soppa syntyisi.
 
Ympyrän läheisyys laskee aivan väkisinkin sen läheisyydessä olevien autojen nopeuksia, joten tietä ylittäessä jää hitaammin liikkuvan auton alle.
 
Tosiasiassa taajamassa liikkuessa autoilijalla ei pitäisi ikinä olla niin kiire, että joku pysähtyminen toisen auton takana, kuljettajan antaessa tietä jalankulkijalle olisi joku ongelma. Jos peilaa sitä omaa taajamasiirtymää siihen liikkumiseen kokonaisuutena niin suurimmalle osalle ihmisistä puhutaan yksittäisistä minuuteista ennen kun ollaan jollain isommalla runkoväylällä eli ei juuri mitään vaikutusta kokonaisuuteen jos kerran joutuu matkalla pysähtymään tai muutaman kerran hiljentämään vauhtia.
Tämä pätee myös muualla kuin taajamassa ja pätee myös muihin tiellä liikkujiin. Mistä tulee se kiire, että parin minuutin viivästys aiheuttaa maailmanlopun.
 
Tämä pätee myös muualla kuin taajamassa ja pätee myös muihin tiellä liikkujiin. Mistä tulee se kiire, että parin minuutin viivästys aiheuttaa maailmanlopun.
Tottakai, lähinä viittasin siihen, että useimmilla siirtymä vaikkapa työpaikalle on joko lyhyehkö taajamasiirtymä tai taajamasiirtymä isommalle tielle, jossa liikenne kulkee aikalailla ennustettavammin ja vähemmillä häiriöillä muutenkin.
 
Eiköhän se syy ole lähtökohtaisesti ihan vaan tilakysymys. Jos sulla on jossain kaupunkitaajamassa yksikaistanen liikenneympyrä/kiertoliittymä (missä nää btw yleensä kyllä pääsääntösesti ovat) niin yleensä siinä on rakennuksia ja muuta tilaa vievää ympäristössä sen verran, ettei niitä kelvejä oikein kätevästi voi reitittää ylittämään sitä ympyrästä lähtevää katua mistään 10-12 metrin päästä ellei tässä haeta sellasta ratkasua, että suoraan jatkava jalankulkija tai pyöräilijä joutuisi ensin kääntymään sen poikkikadun suuntaan esim oikealle, siirtymään sen 10-12 metriä sivuun ylittämään kadun ja sitten palaamaan sen 10-12 metriä että pääsee sinne kulkemalleen linjalle?

Tosiasiassa taajamassa liikkuessa autoilijalla ei pitäisi ikinä olla niin kiire, että joku pysähtyminen toisen auton takana, kuljettajan antaessa tietä jalankulkijalle olisi joku ongelma. Jos peilaa sitä omaa taajamasiirtymää siihen liikkumiseen kokonaisuutena niin suurimmalle osalle ihmisistä puhutaan yksittäisistä minuuteista ennen kun ollaan jollain isommalla runkoväylällä eli ei juuri mitään vaikutusta kokonaisuuteen jos kerran joutuu matkalla pysähtymään tai muutaman kerran hiljentämään vauhtia.
En tiedä mistä oletus että mulla on taajamassa ajellessa kiire johonkin, harvemmimpa on. Kenenkään elämään tuo ei tosiaankaan vaikuta ja tekeehän se lisämetrejä jalankulkijoille. Toisaalta kun katselee kelvien ja jalkakäytävien toteutuksia välillä en yhtään ihmettele, että porukka oikoo suoraan yli. Puoltaahan tuo suojatien liittäminen ympyrään siinäkin mielessä sujuvuutta, että ei tarvitse kuin "kerran" väistää ja hiljentää ympyrään mennessä.

Menee hieman ympyräkeskustelun ulkopuolelle, mutta kyllä mua ainakin vituttaa istua oikealle kääntyvän takana pääväylällä kun tämä jää väistämään jalankulkijaa 3-5m päähän suojatiestä oman auton takaosa edelleen tukkien pääväylää. Ei joo vaikuta kenenkään ajankäyttöön, mutta tuonkin tilanteen voi välttää aivoja käyttämällä.


Kyllä se tekninen syy taitaa olla se, että kevyelläkin liikenteellä on edes jotain oikeuksia päästä määränpäähänsä luontevasti. Jos mietit, että kävelijä/pyöräilijä joutuisi jokaisen kiertoliittymän kohdalla koukkaamaan +10x2 metriä että pääsee jatkamaan suoraa matkaansa, niin olisihan se nyt ihan suoraan sanottuna aika perseestä.

Itselläni ei ole ikinä tuottanut ongelmia käännellä päätä niin että näkee onko väistettäviä. Jos taas sinne nyt joutuu pysähtymään väistämään kulkijaa siten, että muu liikenne ympyrässä pysähtyy hetkeksi, niin ei mahda mitään. Elämä jatkuu 10 sekunnin jälkeen.
Tämähän se on, ja liikenneympyrähän itsessään on mainio keksintö, etenkin sillon kun porukalla tosiaan se pää kääntyy. Siitä en tiedä onko joillakin vaikeampaa väistää ympärään mennessä/poistuessa vielä kevyttä liikennettä, joskus tuntuu että porukan kaikki huomio on siinä ympyrässä itsessään.

Parina päivänä lahden renkomäessä/launeella käyneenä voi taas ihailla liikennevalojen jouhevaa toimintaa ja tulee nopeasti ikävä liikenneympyrää jottei tarvitse seisoa töllötellä kahta minuuttia tyhjässä risteyksessä.
 
Kaverilta lähti muutama vuosi sitten kortti hetkeksi (piti hakea viikon päästä asemalta tms) kun jumitti vasemmalla kaistalla itsepäisesti, ei vaan tajunnut että takana oli sivilipoliisit joilla oli jokin tehtävä päällä.


Kyseessä siis oli siviiliauto eikä tunnukseton poliisiauto, ja koittivat tööttäillä ja vilkutella ajovalvoja yms viittoa mutta kaveri ei vittuillakseen antanut tietä kun ajatteli että se on joku mulkku kaahari.


En ihan varma ymmärsinkö oikein, eli kaveri ajoi vasenta kaistaa tyhjällä motarilla, lukuunottamatta tuota takana tullutta poliisia, ja se poliisi ajeli omalla siviiliautolla jotain tehtävää, mutta ei kiirreellinen kun kerkes kortin poimia talteen.

Jää mielikuva että ihan hyvä opetus, ilmeisesti tuosta on vuosia, vuosikymmeniä aikaa.

Ja ei liity siihen mistä keskustelua, missä ohituskaistalla ajetaan suht tarkkaan rajoitustenmukaan, ehkä vähän ylinopeutta, ja oikealla enemmän tai vähemmän harvaa jonoutumista, jolloin siellä koukkuminen ei turvallisuuden , muiden huomioiden ja ohjeiden mukaan ole asiallista.



Ei vienyt, ei suomessa kannata lähteä poliisien kanssa riitelemään.

Tuossa tuskin, mutta poliisit kirjoittelee lappuja ihan vailla perustetta (väärin) ja niitä ei kannata hyväksyä. selkeät tapaukset menee heittämällä läpi, kun selkeästi vastaa.
 
Mut pysäytti poliisi vuos takaperin kun ajoin länsiväylällä 91 nopeudella heidän tutkaamanaan, joka ilmeisesti vähennysten jälkeen juuri riitti liikennevirhemaksuun. Haeskelivat vielä lisää rikkeitä seuraamalla mua tekopaikalta n. 10 minsaa ennen kuin pysäyttivät :D
Siis ajoit hetkellisesti ylinopeutta ? Yleistäen poliisit on aika laiskoja että tuollaisen lipsahduksen jälkeen jaksaisivat seurailla 10 minuuttia. Yksittäistapauksissa voi sitten olla muutakin, joka ei selvä tarinassa.

Jos taasen on vedellyt jatkuvaa ylinopeutta ja reitti sopii, niin toki hyvä että pomitaan tiensivuun sopivassa paikkaa.


Ottamatta kantaa sinun tekemiseen, niin pahimmat ääliöt 120 km/h alueella ovat juuri tuossa 130 km/h maastossa. Yhtään kovempaa ei voi (muka) mennä ja nopeus antaa mukavan (teko)syyn körötellä sitä vasuria, kun ihan hetikohtanyt 500 m päässä siintää seuraava ohitettava auto. Eteen pomppaavasta tikkari-120 tyypistä pääsee ohi pienellä odottelulla, näistä ei sitten millään (kun selkäranka ja turvallisuusymmärrys ei anna itselle lupaa vetää oikealta ohi).

Oleellista kai noissa on se kiilaileeko ne eteen, roikkuuko kontissa, kuvauksesi mukaan ei ole sellaisia, niin eikö ne ole aika harmittomia, eivät aja niin lujaa että johtaisi arviointi virheisiin, pysyvät etäällä, ja taasen eivät ole tien tukkona, eikä pujottele siksakki kaistojen välillä, muita häiriten.


Edit:
Joku kritisoi ohitettavan nopeuden vaihtelua. Aiemmin oletin että kaikki ovat jotain vesipäitä, mutta meitä valistettu automalleista joissa se vakkari seilaa keskimääräistä enemmän, eli osa ilmeisesti ajaa ihan vakkarilla.

Ja onhan muissa autoketjuissa kerrottu että yllättävän moni tykkää ajelle jalkakaasulla, sähköreillä yhdellä polkimella jne. eli sieltä tulee sitä vauhdin pumppaamista. Jos lähtenyt ohittaan jonoa, niin jonon hänillä tuppaa sen nopeuden pumppaaminen kertaantua. meni sitten mukautuvalla vakkarilla tai jalalla. Ohittajalle noissa syntyy vielä voimistava tunne, jopa ulkokaarteen ero sisäkaarteeseen voi tuntua. Sitten kääntäen, ohitettavasta voi tuntua että eikö se ohittaja nyt ohitakkaan.

Mutta jäljelle jää sitten ne kuskit, mitkä lisää vauhtia, no jos lisää tarpeeksi ja katoaa maisemaan, niin ei haittaa, mutta sitten on se joukko joka lisää vauhtia, ja jos ohittaja lisää, niin ohitettava lisää vielä lisää, ja tavoitteena kiilata ohittaja eteen, ja näistä sitten osa tiputtaa sen jälkeen vauhtia pari napsua. Osa motarin kaista pujoittelijoista harrastaa tuota.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaista ei laki vaadi. Sen sijaan jos on muita tienkäyttäjiä, joiden suhteen olet väistämisvelvollinen, sinun tulee hidastaa osoittaaksesi aikeesi noudattaa väistämisvelvollisuutta.
Ehkä pointti ei ehkä ole vaatiiko laki erikseen mainiten kiertoliittymää lähestyessä, ja tässä tapauksessa jos vielä edessä kevyenliikenteen väylää.

En silti väitä etteikö jossain voisi olla sellainen kiertoliittymä missä 50 tikkari ja paikka sellainen että sopiva tilanne nopeus olisi juuri se enintään 50 läpi risteysten.

Mutta tuohon kevynliikenteen väylään, ennen ympyrää, jos se kaukan ympyrästä, niin ensin oli että ei hyvä, mutta ehkä se hidastaisi ajoissa lähestyviä, mutta ympyrästä poistuville johtaisi siihen että joutuu ottaa rauhallisemmin sen välin. No jos ympyrää saavuttaessa "suojatien" jälkeen on tilaa sen verran auto mahtuu, mutta jos raskasta liikennettä niin ne joutuu odotteleen suojatien takana. Ongelma jos vilkasta kevyttä liikennettä.


Tämähän se on, ja liikenneympyrähän itsessään on mainio keksintö, etenkin sillon kun porukalla tosiaan se pää kääntyy. Siitä en tiedä onko joillakin vaikeampaa väistää ympärään mennessä/poistuessa vielä kevyttä liikennettä, joskus tuntuu että porukan kaikki huomio on siinä ympyrässä itsessään.

Ympyriä moneen lähtöön, ympyrään tullessa vilkkaan liikenteen aikaan siinä on paljon huomioitavaa , oikealta kevyttä liikennettä vasemmalta ympyrää, kelviä, ja ympyrään tulevia liittymiä. Kelvillä jos liikutaan maltillista vauhtia näkyvästi niin se parantaa turvallsiuutta.

Ympyrästä poistuessa mielestäni helpompaa, jos yksikaistainen ympyrä niin voi huomioida sen kelvin helpommin, jos siellä maltillsiet nopeudet ja näkyvästi liikutaan, niin jäljelle jää toki se että auto kuski keskittyy vääriin aisoihin.
 
Viimeksi muokattu:
~Viikko sitten joku neropatti ajoi vaihtelevaa 70-90 vauhtia 1-tiellä Nummelasta Espooseen vasenta kaistaa, rajoitus oli jo nostettu 120. Kymmenet/sadat autot joutuivat ohittamaan oikealta tämän sankarin. Kun itse mentiin oikealta ohi, katsoin että mitä siellä tapahtuu. Niin tämä oman elämänsä asiantuntija oli niin keskittynyt keskustelemaan kartturi-naisen kanssa, että ei paljon muu maailma kiinnostanut.
 
Tervetuloa minun elämääni, joka päivä joku neropatti vetää turun motarilla letkaa vasemmalla kaistalla.

Ei siinä vielä muuten mitään jos se jonon toinen vaikka vilauttais valoja tms. että pois edestä, mutta ei! Se on sitten yleensä se jonon kolmas tai neljäs joka aloittaa sen oikealta ohi ja sitten niitä vaaratilanteita alkaa taas tulemaan yhden idiootin takia.

Muutenkin ihmetyttää että mikä siinä oikealle kaistalle menemisessä on niin vaikeaa? Käykö se egon päälle antaa tilaa?
 
Viimeksi muokattu:
Nokun siellä kilometrin päässä edessä ajaa oikealla kaistalla joku 1km/h hitaampaa. Ja sitten kun se on saavutettu, niin horisontissa näkyy jo uusi auto, joten tässäkään kohtaa ei kannata tuhlata energiaa oikealle vaihtamiseksi.
 
Tervetuloa minun elämääni, joka päivä joku neropatti vetää turun motarilla letkaa vasemmalla kaistalla.

Ei siinä vielä muuten mitään jos se jonon toinen vaikka vilauttais valoja tms. että pois edestä, mutta ei! Se on sitten yleensä se jonon kolmas tai neljäs joka aloittaa sen oikealta ohi ja sitten niitä vaaratilanteita alkaa taas tulemaan yhden idiootin takia.

Muutenkin ihmetyttää että millä siinä oikealle kaistalle menemisessä on niin vaikeaa? Käykö se egon päälle antaa tilaa?
Nii-in. Liikennesäännöt muuttuivat jokunen vuosi sitten ja siitäkö tämä vasemmalla kaistalla viihtyminen sitten johtuu. Nähkääs sanamuoto ei ole enää tarkka, vaan kun ajosuuntaan on käytettävissä kaksi kaistaa (esim. moottoritie), voi kaistan valita melko vapaasti. Aiemmin oli selkeästi käsketty ajamaan oikeanpuoleisella kaistalla. :x3:
 
Tervetuloa minun elämääni, joka päivä joku neropatti vetää turun motarilla letkaa vasemmalla kaistalla.

Ei siinä vielä muuten mitään jos se jonon toinen vaikka vilauttais valoja tms. että pois edestä, mutta ei! Se on sitten yleensä se jonon kolmas tai neljäs joka aloittaa sen oikealta ohi ja sitten niitä vaaratilanteita alkaa taas tulemaan yhden idiootin takia.

Muutenkin ihmetyttää että mikä siinä oikealle kaistalle menemisessä on niin vaikeaa? Käykö se egon päälle antaa tilaa?
Se näissä on jännä että siellä oikealla suurimman osan aikaa viettävät ei häiriinny toisen kaistan ongelmista ihmeemmin. Niillä hermot taas kiristyy joilla on jatkuva tarve edetä hieman liikennevirtaa nopeammin.
 
Tervetuloa minun elämääni, joka päivä joku neropatti vetää turun motarilla letkaa vasemmalla kaistalla.

Ei siinä vielä muuten mitään jos se jonon toinen vaikka vilauttais valoja tms. että pois edestä, mutta ei! Se on sitten yleensä se jonon kolmas tai neljäs joka aloittaa sen oikealta ohi ja sitten niitä vaaratilanteita alkaa taas tulemaan yhden idiootin takia.

Muutenkin ihmetyttää että millä siinä oikealle kaistalle menemisessä on niin vaikeaa? Käykö se egon päälle antaa tilaa?
Juu siinä pitää olla valppaana, koska se tonttu siellä letkan kärjessä saattaa milloin tahansa palata oikealle katsomatta kunnolla peiliin, kun tajuaa esim että pitäisi poistua seuraavasta liittymästä. Tonttu on tässä yhteydessä sellainen kuljettaja, joka ei palaa oikealle kaistalle, vaikka seuraavaan ohitettavaan olisi reilusti matkaa ja takaa tuleva(t) kerkeisivät siinä välissä ohi. Tai että ainakin annettaisiin siihen mahdollisuus.
 
Kumma miten täälläkin jotkut puolustelee tuota motarin vasemmalla kaistalla roikkumista vaikka porukkaa menisi jatkuvasti oikealta ohi. Aivan idioottimaista touhua, ja kyllä tuossa pitäisi tajuta vaihtaa oikealle, että muut pääsee vasemmalta ohi.

Se on varmaan juurikin motarin keskeisimpiä etuja, että nopeammin ajavat pääsee ohittamaan hitaammat suhteellisen turvallisesti ja helposti.
 
Juu siinä pitää olla valppaana, koska se tonttu siellä letkan kärjessä saattaa milloin tahansa palata oikealle katsomatta kunnolla peiliin, kun tajuaa esim että pitäisi poistua seuraavasta liittymästä. Tonttu on tässä yhteydessä sellainen kuljettaja, joka ei palaa oikealle kaistalle, vaikka seuraavaan ohitettavaan olisi reilusti matkaa ja takaa tuleva(t) kerkeisivät siinä välissä ohi. Tai että ainakin annettaisiin siihen mahdollisuus.
Näit tuolla liikenteessä välillä näkyy, siis jotka ajaa sitä vasenta kaistaa vaikka oikea olisi tyhjä. Se vähän eri tarinaa kuin ne jotka ajavat rajoitusten mukaan, ohittavat, mutta eivät aja niin reippaasti kun jonossa jokin taaempana tuleva haluaisi. Oikealla jos on sitä harvaa jonoa niin ei lähde sinne koukkiin, ja sitten kun sitä tilaa tulee, niin takaa joku hätäisempi on jo kerennyt sinne oikealla kaistalle estäen muita sinne palaamasta. Siitä voi syntyä pidempiaikainen hämminkin.

Noiden väliin mahtuu sitten niitä piruilijoita (mistä se kortin lähtötarina), "nukahtamisia" jne. väärä mielikuva rajoituksesta, jolloin mielestään vetelee ylinopeutta, vaikka 120 tikkarri ollut, heräävät vasta seuraavan tikkarin luona.


120 alueella rajoituksenmukaan ajava ärsyttää, jos itsellä enemmän menohaluja, mutta ei sen pitäs tunteisiin mennä saati johtaa hölmöilyyn.



Kumma miten täälläkin jotkut puolustelee tuota motarin vasemmalla kaistalla roikkumista vaikka porukkaa menisi jatkuvasti oikealta ohi. Aivan idioottimaista touhua, ja kyllä tuossa pitäisi tajuta vaihtaa oikealle, että muut pääsee vasemmalta ohi.

Tarinat vaihtelee, jos joku unohtunut sinne vasemmalle tyhjällä tiellä, niin ei kai niitä kukaan puolustellut, jos joku unohtunut vasemmalle vaikka oikealla tilaa ja vauhtikin sopiva.

Puolustelu on kohdistunut niihin tilanteisiin missä vasemmalla ohitetaan oikealla enemmän tai vähemmän tiheää jonoa ja vauhti on jopa rajoituksen ylärajalla tai yli korkeimman sallitun. Vaarallisia on ne jotka yrittää pienestä välistä ylinopeudella oikealta ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Näit tuolla liikenteessä välillä näkyy, siis jotka ajaa sitä vasenta kaistaa vaikka oikea olisi tyhjä. Se vähän eri tarinaa kuin ne jotka ajavat rajoitusten mukaan, ohittavat, mutta eivät aja niin reippaasti kun jonossa jokin taaempana tuleva haluaisi. Oikealla jos on sitä harvaa jonoa niin ei lähde sinne koukkiin, ja sitten kun sitä tilaa tulee, niin takaa joku hätäisempi on jo kerennyt sinne oikealla kaistalle estäen muita sinne palaamasta. Siitä voi syntyä pidempiaikainen hämminkin.

Noiden väliin mahtuu sitten niitä piruilijoita (mistä se kortin lähtötarina), "nukahtamisia" jne. väärä mielikuva rajoituksesta, jolloin mielestään vetelee ylinopeutta, vaikka 120 tikkarri ollut, heräävät vasta seuraavan tikkarin luona.


120 alueella rajoituksenmukaan ajava ärsyttää, jos itsellä enemmän menohaluja, mutta ei sen pitäs tunteisiin mennä saati johtaa hölmöilyyn.
Liikenne soljuu sujuvammin, mikäli niille nopeammille antaa tilaa - tietysti silloin kun se on tarkoituksenmukaisesti mahdollista.

Itseäni hieman ärsyttää sellainen tilannetajun puuttuminen ja vielä enemmän ihan puhtaasti vaaralliset kaistanvaihdot.
 
Kumma miten täälläkin jotkut puolustelee tuota motarin vasemmalla kaistalla roikkumista vaikka porukkaa menisi jatkuvasti oikealta ohi. Aivan idioottimaista touhua, ja kyllä tuossa pitäisi tajuta vaihtaa oikealle, että muut pääsee vasemmalta ohi.
Tuo oli oikeasti vaarallista, kun se oikealta ohittaminen ei ollut mitenkään kontrollissa -- joku tuli sieltä ohi 30 kmh kovempaa kuin vasen kaista, kun kaikki eivät heti tohtineet mennä oikealta ohi. Vasta kilometrien jälkeen päätettiin "yhdessä", että joo pakko mennä ohi.
 
Itseä ei edes haittaa rajoituksen mukaan ajavat, mutta kun 99% autoilevista kuvittelee että se mittarin näyttämä on se totuus!

Sitten siellä menee joku sillä Toyotalla mittarissa 120km/h ja todellisuus 110km/h!

Eikä siinä vielä mitään, on pelit ja pensselit pitää se nopeus vakiona niin se seilaa kaikkea 90-130km/h välillä!

Ajasikin mittarissa sen 130km/h tasaisesti niin hyvä, mutta kun ei, niin pakko päästä tuollaisesta sekoilijasta ohi, joka ei pysty edes muutamaa minuuttia pidempään keskittymään siihen mitä on tekemässä!
 
Liikenne soljuu sujuvammin, mikäli niille nopeammille antaa tilaa - tietysti silloin kun se on tarkoituksenmukaisesti mahdollista.

Itseäni hieman ärsyttää sellainen tilannetajun puuttuminen ja vielä enemmän ihan puhtaasti vaaralliset kaistanvaihdot.

Mä olen kyllä melko vakuuttunut, että jos vaikka GPS 125 ajavien ei tarvitsisi vaihdella kaistoja suhteellisen pieniin väleihin(, kun oikea kaista ajaa selvästi hitaammin), kun takaa tulee nopeampi, niin liikenne sujuisi sujuvammin. Ideaalisesti motarilla olisi max kolmea nopeutta, jolloin ohitukset ja muiden autojen ohitustarpeet olisivat ennalta-arvattavampia.
 
Mä olen kyllä melko vakuuttunut, että jos vaikka GPS 125 ajavien ei tarvitsisi vaihdella kaistoja suhteellisen pieniin väleihin(, kun oikea kaista ajaa selvästi hitaammin), kun takaa tulee nopeampi, niin liikenne sujuisi sujuvammin. Ideaalisesti motarilla olisi max kolmea nopeutta, jolloin ohitukset ja muiden autojen ohitustarpeet olisivat ennalta-arvattavampia.
Riippuu pitkälti kuinka paljon hidastamista se vaatii se vaihtelu. Me kaikki varmaan koetaan eri tavalla mikä olis sellainen ”sopiva” väli missä käväistä ja millaiset nopeuserot olis perusteltuja siihen väistämiseen.
 
Mä olen kyllä melko vakuuttunut, että jos vaikka GPS 125 ajavien ei tarvitsisi vaihdella kaistoja suhteellisen pieniin väleihin(, kun oikea kaista ajaa selvästi hitaammin), kun takaa tulee nopeampi, niin liikenne sujuisi sujuvammin. Ideaalisesti motarilla olisi max kolmea nopeutta, jolloin ohitukset ja muiden autojen ohitustarpeet olisivat ennalta-arvattavampia.
Koitas joskus edes 135km/h (tai jopa 138) - maksimirangaistus testistä on liikennevirhemaksu ilman vaikutusta ajokorttiin. Sujuu matkanteko paljon mukavammin kuin ajamalla tuota GPS120-125, sillä nopeudella kerää paskat puolet ihan kaikesta 1) kaikki hyppää sun eteen nysväämään kun ajat heihin nähden hiljaa 2) takaa tulee porukkaa ohitse vasemmalta ja oikealta...

Jos pitää edes sen min sakkorajan eli GPS 129 niin sekin auttaa jo vähän kohtaan 1. Mitä nopeammin vetää sen vähemmän on näitä kohdan 1 sankareita, toki sitten tulee 3) eli nämä 120-130 ajavat jotka eivät voi oikealle väistää koska ajetaanhan tässä jo riittävän lujaa, mutta mitä lujempaa ajaa niin sen vähemmän on niitä jotka jäävät siihen vasemmalle (ja niistä lopuista pääsee sitten oikean kautta ohi)
 
Koitas joskus edes 135km/h (tai jopa 138) - maksimirangaistus testistä on liikennevirhemaksu ilman vaikutusta ajokorttiin. Sujuu matkanteko paljon mukavammin kuin ajamalla tuota GPS120-125, sillä nopeudella kerää paskat puolet ihan kaikesta 1) kaikki hyppää sun eteen nysväämään kun ajat heihin nähden hiljaa 2) takaa tulee porukkaa ohitse vasemmalta ja oikealta...
Tuo on joo totta. Oma auto näyttää mittarinopeutta 2kmh liikaa. Siihen poliisin vähennys -3 tekisi, että 170e tms virhemaksulla voi ajaa 144kmh mittarin mukaan. HKI-Tampere moottoritiellä "onnistuu" jos ei ole ruuhkaa. Muuten turhan vaarallista, kun on liikaa nopeuseroa kanssa-autoilijoihin. Eikä matka-ajassa enää suhteessa auta juurikaan.
 
Koitas joskus edes 135km/h (tai jopa 138) - maksimirangaistus testistä on liikennevirhemaksu ilman vaikutusta ajokorttiin. Sujuu matkanteko paljon mukavammin kuin ajamalla tuota GPS120-125, sillä nopeudella kerää paskat puolet ihan kaikesta 1) kaikki hyppää sun eteen nysväämään kun ajat heihin nähden hiljaa 2) takaa tulee porukkaa ohitse vasemmalta ja oikealta...

Jos pitää edes sen min sakkorajan eli GPS 129 niin sekin auttaa jo vähän kohtaan 1. Mitä nopeammin vetää sen vähemmän on näitä kohdan 1 sankareita, toki sitten tulee 3) eli nämä 120-130 ajavat jotka eivät voi oikealle väistää koska ajetaanhan tässä jo riittävän lujaa, mutta mitä lujempaa ajaa niin sen vähemmän on niitä jotka jäävät siihen vasemmalle (ja niistä lopuista pääsee sitten oikean kautta ohi)

Näh. Mä viihdyn oikealla kaistalla ihan hyvin ohituksia lukuunottamatta omalla vauhdillani, mikä se sitten onkaan. TRE-HKI välillä menee joku auto ohi. Pisti joskus miettimään omia ajotottumuksia. ~140 kiitäjät on kyllä sen verran vähemmistö, ettei niitä tule tolla välillä yleensä kuin joku 1-5. Voinee riippua kellonajasta.

Jos on kiire (hyvin harvoin niin kiire) ja sää sallii, niin vauhti on mikä on, mutta paskat puolet saa kyllä mielestäni kerättyä vauhtia nostamalla. Erityisesti ajomelu, mutta myös bensan kulutus kasvaa. Varmaan pienempi ongelma virtaviivaisemmassa autossa, jossa erilaiset välitykset suurimmalla vaihteella. Tuossa joutuu kiihdyttelemään enemmän ja useammin siihen 'ajovauhtiin', kun niitä hitaampien ohittajia löytyy aina, ja empiirisesti väitän, että useimmat ajaa lähempänä mittari 120 kuin GPS 120+. Tämän voi perustaa ihan loogiseen päättelyyn siitä, että montako autoa ohittaa (jotka ei mene rekkavauhtia) ja moniko menee ohi. Ei mun vauhti nyt niiin hurja ole.

Yhtä poikkeusta lukuunottamatta ei mun perässä ole koskaan ollut valon väläyttelijöitä tai muita riehujia. Eikä ole menty oikealta ohi. [*] Yhden kerran Hämeenlinnan lähistöllä oli 60 km/h ja se kaista haarautui kahtia kahdeksi erilliseksi kiemurtelijaksi. Siinä ajoin noin 70 GPS, ja vaihdoin varta vasten toiselle kaistalle, kun perässä oli joku urpo joka ei kuitenkaan mennyt ohi. Olisi päässyt ohi sieltä toiselta kaistalta, mutta vaihtoi perään ja huitoi käsiään, kun en ajanut kovempaa. Liikenteessä ei kaikki ole kovin fiksuja.

Sain mä kerran parkkisakon, kun en muistanut, että kelloja siirrettiin, niin oon mäki kovis. (No sain myös kerran postikortin pakettiautolta, ja pyrkimys on välttää ajamista jos tulee erityisen huonoja uutisia jatkossa).

[*] Tähän on melkein tuore poikkeus. Joku elämämkoululainen bemarissaan meinasi eilen mennä ohi vaihtamalla kesken risteystä bussikaistalle. Luopui kuitenkin ajatuksestaan, kun ryhmityin oikeaoppisesti sinne oikealle risteyksen jälkeen. Hienosti pääsi sitten ohi ja pääsi pysähtymään edessä loistaviin valoihin jollekkin ajamiemme kaistojen vasemmanpuoleiselle kaistalle. En tiedä oliko ajatus alunperinkin olla 'nokkela', vai eikö ollut alunperin osannut mennä oikealle kaistalle ja 'tuli kiire'. Itse lähdin ihan normaalisti, ja vähän lopussa yksinäisyydessäni omalla kaistallani hissuttelin ja pääsin kaartamaan pysähtymättä.
 
Itseä ei edes haittaa rajoituksen mukaan ajavat, mutta kun 99% autoilevista kuvittelee että se mittarin näyttämä on se totuus!

Sitten siellä menee joku sillä Toyotalla mittarissa 120km/h ja todellisuus 110km/h!

Eikä siinä vielä mitään, on pelit ja pensselit pitää se nopeus vakiona niin se seilaa kaikkea 90-130km/h välillä!

Ajasikin mittarissa sen 130km/h tasaisesti niin hyvä, mutta kun ei, niin pakko päästä tuollaisesta sekoilijasta ohi, joka ei pysty edes muutamaa minuuttia pidempään keskittymään siihen mitä on tekemässä!
Tien pätkissä on eroja, ja ajankohdat tuo oman värin, mutta jos on 120 rajoitus niin aika harvoin osuu niitä kuskeja jotka yksinään sille ohituskaistalle jäävät 115 tuntumaan menemään, saati alle. On noita ja toki ärsyttää (*, mutta jos oikealla sitä tilaa alkaa löytyyn, niin kyllä nekin sinne vaihtaa, vuosi tasolla kohdalla ei montaa osunut silmiin jotka ei sitä kohtuu ajassa tekisi, vaikkakkin toivuttua hitaammin.

Ehkä osunut enemmän noita reippaita pätkiä, missä yksittäisiä kuskeja jonossa ohittelee oikealta jos dynaamisen kuskin väliä löytyy. Joista osa ehkä enemmänkin niitä sitä nuorten kuljettajien kisaa, eli seurassa vähän otetaan riskiä porukalla.

(* ja osaa ärsyttää tarkemminkin rajoitustenmukaan ajavat, ja on heitäkin joita ärsyttää lievää ylinopeutta tunaavat. kun itsellä olisi menohaluja.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli hassu tapaus 1-tiellä vastaan. Joku harmaa Focus ilmeisen pienellä koneella ja kuskin pippelillä. FRY-jotain rekkari. Vasuria pelkästään ja vauhti seilaa 110-160 km/h väliä. Mutkissa hidastus ja ylämäkeen hyytyi täysin - jos oikealla kaistalla on joku. Mutta auta armias kun oikealla on 500 m väli ja takana jonottavat ryhmittyvät oikealle, niin focuksen kone huutaa hoosiannaa savuten, kun raukka kiihdyttää minkä pystyy. Vähän ajan päästä taas perä edellä nopeasti vastaan. Kehä 3:lta Lohjan tunneleihin asti katsoin menoa, kun jatkoi 130 km/h tms. lasissa tunneleiden läpi, niin katosi horisonttiin. Jonon eka, lähti kortti tai ei :rofl: En viitsinyt päiväsakkorajaa pidemmälle kokeilla mihin asti ääliö olisi valmis kiihdyttämään. Tämä siis se 100 m hänen perässään, kiihdytyksen laukaisi aina minun/muiden siirtyminen hitaamman ohituksen jälkeen takaisin oikealle.
 
Kolme autoa ehdin ohittamaan oikealta, ihmiset vain jäävät ajamaan siihen possujunaan ja hetken päästä jono on vasemmalla kaistalla pidempi kuin oikealla!

1000015812.png
 
Kolme autoa ehdin ohittamaan oikealta, ihmiset vain jäävät ajamaan siihen possujunaan ja hetken päästä jono on vasemmalla kaistalla pidempi kuin oikealla!
Taitaa olla suurin ongelman syy possujuna -käyttäytyminen. Kuskit on muutenkin niin totuttautuneet ajamaan toistensa perseessä, että unohtuu ajatella itse.
 
Kolme autoa ehdin ohittamaan oikealta, ihmiset vain jäävät ajamaan siihen possujunaan ja hetken päästä jono on vasemmalla kaistalla pidempi kuin oikealla!

1000015812.png

Aika tiukka possujuna . Kuva toi mieleen moottoritien, oliko motari vai joku muu ? se ei tavatonta motarillakaan että vilkaaseen aikaan oikea kaista välillä vetää paremmin kuin vasen. Olisitko pitänyt jos olisivat eteesi kaistaa vaihtaneet vähäksi aikaan?
 
Viimeksi muokattu:
Kolme autoa ehdin ohittamaan oikealta, ihmiset vain jäävät ajamaan siihen possujunaan ja hetken päästä jono on vasemmalla kaistalla pidempi kuin oikealla!

1000015812.png
Joillain tieosuuksilla se sahaa jatkuvasti, että kumpi kaista vetää paremmin milläkin hetkellä. Varsinkin tossa Hämeenlinnanväylän Helsingin päässä kun alkaa olemaan aika tiheesti liittymiä, niin oikealla kaistalla on sekä jarruttelijoita, että kaistanvaihtajia, jotka liian pienten välien seurauksena tuottaa sitä haitariliikettä milloin oikealle ja milloin vasemmalle.

Tuli vaan siis mieleen tästä tilanteesta. Ruuhka on ruuhka, mutta se sekoilu kun tehdään voimakkaita jarrutuksia, että liittyjä saisi tilaa tai säntäillään kaistalta toiselle liian pieniin väleihin - jolloin takana oleva taas joutuu mahdollisesti jarruttamaan voimakkaasti - ärsyttää. Sopivilla turvaväleillä tää ei olis niin iso ongelma, mutta sehän on ruuhka-aikaan taas ihan utopiaa.
 
,,,,

Tuli vaan siis mieleen tästä tilanteesta. Ruuhka on ruuhka, mutta se sekoilu kun tehdään voimakkaita jarrutuksia, että liittyjä saisi tilaa tai säntäillään kaistalta toiselle liian pieniin väleihin - jolloin takana oleva taas joutuu mahdollisesti jarruttamaan voimakkaasti - ärsyttää. Sopivilla turvaväleillä tää ei olis niin iso ongelma, mutta sehän on ruuhka-aikaan taas ihan utopiaa.
Edit Tuosta tuli mieleen,
Kuvaajalla tuossa näyttäisi olevan reilu turvaväli (peukku siitä), jos oletetaan ettei sitä sen jälkeen vetänyt kiinni. ("ehdin ohittamaan " voi luoda erilaisia mielikuvia)
 
Viimeksi muokattu:
Säntäilystä esimerkki eiliseltä. Ajoin Tuusulanväylällä Kehä III erkanemiskaistaa nopeammin kuin se pääväylän oikea kaista (eli tässä tilanteessa keskimmäinen kolmesta), koska kaista oli pitkälle eteenpäin tyhjä (ne jotka tuntee paikan tietää että tuossa ajetaan ruuhka-aikaan usein sellaista 80km/h satkun alueella). Vasemmanpuolimmaiselta kaistalta tulee maasturi ensin aika pieneen väliin siihen keskimmäiselle kaistalle ja siitä max sekunnin odotuksella lähtee tulemaan oikealle kaistalle. Itse olin juuri siinä kuolleessa kulmassa, joten se olis tullut kylkeen ellen olis hypänny jarrulle ja ohjannut vähän sivuun.

Sen verran korkee maasturi kyseessä, että sieltä olis kyllä voinu havaita halutessaan sitä kolmannenkin kaistan liikennettä. Eikä sitäkään tartteis tehä, jos malttais sen ensimmäisen kaistanvaihdon jälkeen varmistaa pidempään kuin sekunnin ajan, ettei ketään ole edessä. Mut siinä oli varmaan kiire vaihtaa uudestaan, kun alunperinkin oli vaihtanut tosi ahtaaseen väliin.

Samaan aikaan hyvä muistutus olla hereillä, jos ruuhka-aikaan on tilaa ajaa muuta liikennettä nopeammin. Hitaalta kaistalta kun joku säntää tyhjähkölle kaistalle, niin nopeuserot voi olla aika merkittäviä.
 
Säntäilystä esimerkki eiliseltä. Ajoin Tuusulanväylällä Kehä III erkanemiskaistaa nopeammin kuin se pääväylän oikea kaista (eli tässä tilanteessa keskimmäinen kolmesta), koska kaista oli pitkälle eteenpäin tyhjä (ne jotka tuntee paikan tietää että tuossa ajetaan ruuhka-aikaan usein sellaista 80km/h satkun alueella). Vasemmanpuolimmaiselta kaistalta tulee maasturi ensin aika pieneen väliin siihen keskimmäiselle kaistalle ja siitä max sekunnin odotuksella lähtee tulemaan oikealle kaistalle. Itse olin juuri siinä kuolleessa kulmassa, joten se olis tullut kylkeen ellen olis hypänny jarrulle ja ohjannut vähän sivuun.

Sen verran korkee maasturi kyseessä, että sieltä olis kyllä voinu havaita halutessaan sitä kolmannenkin kaistan liikennettä. Eikä sitäkään tartteis tehä, jos malttais sen ensimmäisen kaistanvaihdon jälkeen varmistaa pidempään kuin sekunnin ajan, ettei ketään ole edessä. Mut siinä oli varmaan kiire vaihtaa uudestaan, kun alunperinkin oli vaihtanut tosi ahtaaseen väliin.

Samaan aikaan hyvä muistutus olla hereillä, jos ruuhka-aikaan on tilaa ajaa muuta liikennettä nopeammin. Hitaalta kaistalta kun joku säntää tyhjähkölle kaistalle, niin nopeuserot voi olla aika merkittäviä.
Tämä on totta vaikka se aina kaistanvaihtajan vastuulla onkin katsoa. Sama tilanne voi tulla valoja lähestyessä kun suoraan meneville punaiset + vähän jonoa jo opastimella. Kääntyville onkin vihreät ja pääsee rauhassa kruisaamaan kääntyvien kaistaa entisellä vauhdilla kun vieressä madellaan, pari kertaa on sieltäkin joku survonut alle. Tai sitten vain pari täyttä kaistaa ja kolmannella tilaa ajaa, näistä on aina dashcam pätkiä kun joku puikkaa sinne tyhjälle kaistalle ja joku rullaa 80kmh takaa konttiin.
 
Luottamuspelko. Ihmisillä'on niin epäluotettavat autot eiiivät he uskalla sammuttaa niitä. Katso kaupan parkilpaikkaa: siellä on autovastaava, joka pitää autoa käynnissä kun ruokavastaava hoitaa elintarvikkeet. Jos auton sammuttaisi, pääsisisi hmiset nauramaan ettei se musta saksanauto sit taaskaan käynnistynyt...ja tämän vuoksi pitää olla tosiaan koko perhe mukana, kun ei sitä uskalla jättää käymään yksinään, voi joku noista varastaa sen!
 
Luottamuspelko. Ihmisillä'on niin epäluotettavat autot eiiivät he uskalla sammuttaa niitä. Katso kaupan parkilpaikkaa: siellä on autovastaava, joka pitää autoa käynnissä kun ruokavastaava hoitaa elintarvikkeet. Jos auton sammuttaisi, pääsisisi hmiset nauramaan ettei se musta saksanauto sit taaskaan käynnistynyt...ja tämän vuoksi pitää olla tosiaan koko perhe mukana, kun ei sitä uskalla jättää käymään yksinään, voi joku noista varastaa sen!
No siihen käyttämiseen voi olla montakin syytä, varsinkin talvella. Jos vaikka paljon tosi lyhyttä pätkäajoa tulee näin kesälläkin niin en kyllä sammuttele itsekään jokapaikkaan. Talvella on mukavaa kun on lämmin kajuutta kaupasta tullessa.

Siitä voidaan käydä ihan erillinen keskustelu eri ketjussa miten esim bensa/dieselkoneen käyttö jatkuvasti alilämpöisenä vaikuttaa sen elinkaareen. Jokaisen auto on kuitenkin minusta jokaisen oma auto ja käyttö sitten sen mukaan.
 
No siihen käyttämiseen voi olla montakin syytä, varsinkin talvella. Jos vaikka paljon tosi lyhyttä pätkäajoa tulee näin kesälläkin niin en kyllä sammuttele itsekään jokapaikkaan. Talvella on mukavaa kun on lämmin kajuutta kaupasta tullessa.

Siitä voidaan käydä ihan erillinen keskustelu eri ketjussa miten esim bensa/dieselkoneen käyttö jatkuvasti alilämpöisenä vaikuttaa sen elinkaareen. Jokaisen auto on kuitenkin minusta jokaisen oma auto ja käyttö sitten sen mukaan.
Kauppareissun ajaksi jätät koneen käyntiin? Tuollainen tyhkäkäynti laitonta ja täyttä idiotismia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 941
Viestejä
4 894 970
Jäsenet
78 897
Uusin jäsen
Tohtorigerhard

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom