Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tampere Helsinki motari on tosiaan puolillaan noita. Siinä olisko se nyt myrtsin kohdalla bussipysäkkien kohdilla piilossa, Klaukkalan rampeilla, Nurmijärven rampilla yms on usein prätkä piilossa kesäisin. Ottaen huomioon miten Klaukkala/Nurmijärvi ovat nyt olleet uutisissa, en yllättyisi että puolet eteläsuomen liikkuvista ajelisivat ympyrää siellä.
Siitä pohjoiseen ei vissiin resurssit riitä. 10v aikana nähnyt ehkä kaksi ratsiaa (yleensä näin keväällä)täällä hml-tmp akselilla. Toki enemmänkin varmasti on mutta kyllä tuota ajoa tuli etenkin männävuosina runsaasti.
 
Siitä pohjoiseen ei vissiin resurssit riitä. 10v aikana nähnyt ehkä kaksi ratsiaa (yleensä näin keväällä)täällä hml-tmp akselilla. Toki enemmänkin varmasti on mutta kyllä tuota ajoa tuli etenkin männävuosina runsaasti.
Todella alueellista. Kehä 1 sisällä ajaessa olen nähnyt kaksi ratsiaa varmaan 10v+ aikana. Molemmat puhallusratsioita. Muut olivatkin sitten vain kamera-autoja.

EDIT: Korjaus, Kehä 1 lahdenväylän sillan korjauksilla oli välillä pärrä sivussa valmiina lähtemään.
 
Todella alueellista. Kehä 1 sisällä ajaessa olen nähnyt kaksi ratsiaa varmaan 10v+ aikana. Molemmat puhallusratsioita. Muut olivatkin sitten vain kamera-autoja.

EDIT: Korjaus, Kehä 1 lahdenväylän sillan korjauksilla oli välillä pärrä sivussa valmiina lähtemään.
Se pärrä ei vaan liikahda mihinkään ellei pääse kirjoittamaan päiväsakkoja, liikennevirhemaksun takia ei kannata vaivautua kun siinäkin menee se 15min parilta tyypiltä ja samaan aikaan voi mennä nipullinen päiväsakkoja ohi.
 
Se pärrä ei vaan liikahda mihinkään ellei pääse kirjoittamaan päiväsakkoja, liikennevirhemaksun takia ei kannata vaivautua kun siinäkin menee se 15min parilta tyypiltä ja samaan aikaan voi mennä nipullinen päiväsakkoja ohi.
Se on totta. Ei meikäläinen hidasta poliisin nähdessäni. Samaa vauhtia vakkarilla ohi ja turha noita on muutenkaan pelätä. Syksyllä lähtivät seuraamaan prätkää varmaan osittain tylsyyttään, osittain palaneen kilpitelineen vuoksi sekä ns. oudon ajoreitin takia (säädin prätkää joten vedin kyttien kanssa rampille ja samantien uukkari ja takaisin motarille varsin rajulla kaasunkäytöllä) mutta eivät tuolloinkaan pysäyttäneet.
 
Se on totta. Ei meikäläinen hidasta poliisin nähdessäni. Samaa vauhtia vakkarilla ohi ja turha noita on muutenkaan pelätä. Syksyllä lähtivät seuraamaan prätkää varmaan osittain tylsyyttään, osittain palaneen kilpitelineen vuoksi sekä ns. oudon ajoreitin takia (säädin prätkää joten vedin kyttien kanssa rampille ja samantien uukkari ja takaisin motarille varsin rajulla kaasunkäytöllä) mutta eivät tuolloinkaan pysäyttäneet.
Mut pysäytti poliisi vuos takaperin kun ajoin länsiväylällä 91 nopeudella heidän tutkaamanaan, joka ilmeisesti vähennysten jälkeen juuri riitti liikennevirhemaksuun. Haeskelivat vielä lisää rikkeitä seuraamalla mua tekopaikalta n. 10 minsaa ennen kuin pysäyttivät :D
 
Mut pysäytti poliisi vuos takaperin kun ajoin länsiväylällä 91 nopeudella heidän tutkaamanaan, joka ilmeisesti vähennysten jälkeen juuri riitti liikennevirhemaksuun. Haeskelivat vielä lisää rikkeitä seuraamalla mua tekopaikalta n. 10 minsaa ennen kuin pysäyttivät :D
Tuo seuraaminenhan lisätöhöilyjen toivossa ei ole sallittua, ohjekäsikirjassa (ja saattaapi olla piilossa jossain lakipykälissäkin) sanotaan että pysäyttäminen pitää tehdä 'viivytyksettä'.
 
Mut pysäytti poliisi vuos takaperin kun ajoin länsiväylällä 91 nopeudella heidän tutkaamanaan, joka ilmeisesti vähennysten jälkeen juuri riitti liikennevirhemaksuun. Haeskelivat vielä lisää rikkeitä seuraamalla mua tekopaikalta n. 10 minsaa ennen kuin pysäyttivät :D
Siksipä aina tiukasti se 89kmh jos 80kmh rajoitus.
 
Tuo seuraaminenhan lisätöhöilyjen toivossa ei ole sallittua, ohjekäsikirjassa (ja saattaapi olla piilossa jossain lakipykälissäkin) sanotaan että pysäyttäminen pitää tehdä 'viivytyksettä'.
Heh. Pari väkivaltapuolen tutkijaa tuntenut. Kyllä se tehdään, kun varmuus tulee. Sopii ehkä tähänkin :hmm:
 
Siksipä aina tiukasti se 89kmh jos 80kmh rajoitus.
Joo, ajeltiin joskus sunnuntai-iltana kesällä leffan jälkeen klo 22 nurkilla ilman käytännössä mitään liikennettä ja poliisikin oli liittynyt taakse jostain. Ajeltiin pari kilometria vielä motarilta taajamassakin ennen pysäytystä.
 
Mut pysäytti poliisi vuos takaperin kun ajoin länsiväylällä 91 nopeudella heidän tutkaamanaan, joka ilmeisesti vähennysten jälkeen juuri riitti liikennevirhemaksuun. Haeskelivat vielä lisää rikkeitä seuraamalla mua tekopaikalta n. 10 minsaa ennen kuin pysäyttivät :D
Länsiväylällä kyllä aika hv-meinkiä kun sujuva liikennevirta siellä vetää päälle satasta. Jonka pitäisi muutenkin olla rajoitus, kuten ennen oli.
 
Kiire tai piittaamattomuus näyttää olevan kovin yleistä nykyään. Seurasinpa eilen, kun roska-auto peruutti pihastamme pois. Ajoväylä on melko kapea joten ison auton kääntäminen pihaan tai pihasta pois vaatii koko kadun leveyden käyttämisen. Kuski peruutti hiljaa pois pihasta ja siinä vaiheessa, kun auto oli jo melkein blokannut yhden kaistan, sieltä suunnasta kaksi henkilöautoa huitoi vielä normaalinopeudella ohi vastaantulijoiden kaistaa käyttäen. Tämä siis siitäkin huolimatta, että roska-auto liikkui koko ajan. Kuski toki polkaisi jarrua molemmilla kerroilla, kun havaitsi että jaha, joku sieltä suihkii mennä.
 
Kiire tai piittaamattomuus näyttää olevan kovin yleistä nykyään. Seurasinpa eilen, kun roska-auto peruutti pihastamme pois. Ajoväylä on melko kapea joten ison auton kääntäminen pihaan tai pihasta pois vaatii koko kadun leveyden käyttämisen. Kuski peruutti hiljaa pois pihasta ja siinä vaiheessa, kun auto oli jo melkein blokannut yhden kaistan, sieltä suunnasta kaksi henkilöautoa huitoi vielä normaalinopeudella ohi vastaantulijoiden kaistaa käyttäen. Tämä siis siitäkin huolimatta, että roska-auto liikkui koko ajan. Kuski toki polkaisi jarrua molemmilla kerroilla, kun havaitsi että jaha, joku sieltä suihkii mennä.
Itse olin ohjaamassa liikennettä kun täysperä yritti peruuttaa pihasta ja yksi kusipää huuteli autostaan niin paljon kun kurkusta lähtee ja lopulta ajoi meikäläistä päin niin että jouduin väistämään ja polven ja puskurin väliin ei paljoa jäänyt. En vain yllätyksiltäni saanut kilpiä ylös niin ei siinä poliisin perään laittokaan olisi auttanut. Mutta "minulla on kiire" kusipäitä kyllä riittää.
 
Itse olin ohjaamassa liikennettä kun täysperä yritti peruuttaa pihasta ja yksi kusipää huuteli autostaan niin paljon kun kurkusta lähtee ja lopulta ajoi meikäläistä päin niin että jouduin väistämään ja polven ja puskurin väliin ei paljoa jäänyt. En vain yllätyksiltäni saanut kilpiä ylös niin ei siinä poliisin perään laittokaan olisi auttanut. Mutta "minulla on kiire" kusipäitä kyllä riittää.
Itse olin joskus kesätöissä työmaalla ja liikennettä ohjattiin kulkemaan yhtä kaistaa pitkin. Vuorotellen päästettiin aina toiseen suuntaan kulkevia autoja.

Toisen jonon etummaisena jonotti nainen autossa, joka paineli torvea jatkuvasti. Ilmekään ei värähtänyt, kun tämä painoi kädellä torven pohjaan muutaman sekunnin ajaksi. Sitten taukoa ja taas torvi pohjaan. Tuota ei vain voi ymmärtää. Kun jono lopulta päästettiin liikkeelle, lähti tämä kiireellä ajamaan. Torven soittamisesta olikin varmaan paljon hyötyä.

Kärsivällisyys ja joustavuus ovat piirteitä, jotka liikenteessä oikeasti pitäisi omata. Välillä nähnyt hurjia ohituksia, kun ei malteta odottaa turvallista ohituspaikkaa edes sinne minuutin päähän. Tai jos jono ohituskaistalla vetää kuskin mielestä liian hitaasti, niin sitten terrorisoidaan jonon viimeistä, joka ei voi ajaa kovempaa. Ja jos joku asia ei mene mieluisasti, niin sitten suututaan, brake checkataan ja ohitellaan lisää. Dashcam tuntuu oikeasti tuovan aika hyvin turvaa nykypäivänä. Varsinaiselta tieraivolta on vältytty, mutta muuten on tullut hurjia tilanteita vastaan :asif:
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kojelautakamera olisi ihan hyvä sijoitus tosiaan nykypäivän menoon. Perkule vaan kun on useampaa autoa niin ei kaikkiin viitsisi hommata. Jos yhteen hankkii niin tietää ettei sen kanssa ainakaan mitään tule eteen (hyvä asia seki toki).
 
Itse olin joskus kesätöissä työmaalla ja liikennettä ohjattiin kulkemaan yhtä kaistaa pitkin. Vuorotellen päästettiin aina toiseen suuntaan kulkevia autoja.

Toisen jonon etummaisena jonotti nainen autossa, joka paineli torvea jatkuvasti. Ilmekään ei värähtänyt, kun tämä painoi kädellä torven pohjaan muutaman sekunnin ajaksi. Sitten taukoa ja taas torvi pohjaan. Tuota ei vain voi ymmärtää. Kun jono lopulta päästettiin liikkeelle, lähti tämä kiireellä ajamaan. Torven soittamisesta olikin varmaan paljon hyötyä.
Ittellä tuli vastaan tapaus missä autoilija ei meinannu uskoa että kun tiellä seisoo joku työkamoissa, huomioliivit päällä ja lätkä kädessä, niin siihen pitäisi pysähtyä kun kyseinen heppu niin vaatii. Ukko vaan yritti mennä ohitte, sitten kun ei päässy niin tuli ulos autosta huutamaan että minkä v*tun takia täälä tukitaan tietä, etkö sie s*atanan jolppi tajua nyt painua siitä helevettiin!! Siinä kohti kiihtynyt mersu-mies sai kyllä vastauksen siihen miks siinä tiellä oltiin katkasemassa liikennettä. Reilun 20m päähän rojahti aika reippaan kokonen kuusi siihen tielle. Siinä kohti ukko ei sanonu enää mitään, istu vaan autoonsa ja kökötti siinä ilman mutinoita reilun 10min kun duunikaverit perkas sen puun pois siitä tieltä.

Mutta kaikkea sitä tuola tiellä liikkuukin, isoimalla osalla tuntuu olevan se minäminäminä mentaliteetti ja eivät sen takia tunnu tajuavan yhtään mitä sielä ympärillä tapahtuu.
 
Sain katsauksen kiihdytyskaistapysähtyjän mielenmaisemaan. Paikkana oli Jokiniemen liittymä Kehä III:lle länteen, liikenne hyvin rauhallista. Ajoin uudehkon bemarin takana ja jo kiihdytyskaistaa edeltävän mutkan kohdalla alkoi ratin takana olevan naisen pää kääntyillä kuin jossain tenniskatsomossa: eteen-taakse-eteen-taakse-eteen-taakse... Kaikki huomio pääväylällä kulkevassa liikenteessä jo kauan ennen kuin se liittyy mitenkään hänen liittymisyritykseen. Ongelmaksi muodostuu, että taakse katsoessa on äärimmäisen vaikea kiihdyttää autoa rampin mutkaan ja lopputuloksena oli lähes täydellinen pysähtyminen kiihdytyskaistalle noin neljänkympin vauhdista. Normaalin liikenteen aikaan tämä kuljettaja joutunee pysähtymään rampeille useita kertoja päivässä, koska tuolla metodilla ei liittyminen tule ikinä onnistumaan.

Toinen tapaus tänään oli, kun saavuin kiertoliittymään. Olen kääntymässä ensimmäisestä liittymästä ulos, vilkku päällä hyvissä ajoin. Vastakkaisesta suunnasta tulevalla kaistalla on monen auton jono ja jonon kärjillä mummo (pappa pelkääjän paikalla), joka ilmeisesti odottaa että liittymässä ei ole ollenkaan liikennettä. Jossakin vaiheessa pitäisi ihmisen kyllä ymmärtää luopua ajamisesta.

Valitettavasti löytyy myös ihan lähipiiristä tapaus, jonka ajotaidot ovat aika heikoissa kantimissa, vaikka kilometrejä alkaa varmaan olla kohta takana seitsemännumeroinen määrä. Hän joutui vielä lievään onnettomuuteen jokin aika sitten - ei täysin omasta syystään - joten ajaminen on muuttunut vieläkin pelokkaammaksi. Hänen ollessa matkustajana ja minun ollessa ratin takana, polkee hän jatkuvasti näkymätöntä jarrupoljinta aivan ihmeellisissä tilanteissa. Ongelmana on, että ajaminen on hänelle täysin reaktiivista, eikä jostain syystä kykene hahmottamaan liikenteessä syntyviä syy-seuraussuhteita yhtään pidemmälle. Esimerkiksi tilanne, jossa edellä ajava auto on laittanut vilkun päälle ja jarruttaa kääntyäkseen: nostan jalan kaasulta ja annan auton rullata, jotta edellä ajava on ehtinyt kääntyä pois saapuessani kohdalle. Tässä kohtaa välimatkan kuroutuessa lyhyemmäksi alkaa virtuaalijarrupolkimen polkeminen ilman mitään loogista syytä.
 
Viimeksi muokattu:
Se Jokiniemen liittymä ei tietysti ole kaikkein helpoin, kun kehä on vielä vilkas. Mutta toki vajaavaiset taidot korostuvat. Siitä kun viimeksi ajoin, niin itse asiassa se oli yllättävän helppo, kehää ohi ajaen se vaikuttaa paljon tiukemmalta kiihdytysalueen pituuden suhteen, kun liittymisalue kehään on tosi lyhyt.
 
Sain katsauksen kiihdytyskaistapysähtyjän mielenmaisemaan. Paikkana oli Jokiniemen liittymä Kehä III:lle länteen, liikenne hyvin rauhallista. Ajoin uudehkon bemarin takana ja jo kiihdytyskaistaa edeltävän mutkan kohdalla alkoi ratin takana olevan naisen pää kääntyillä kuin jossain tenniskatsomossa: eteen-taakse-eteen-taakse-eteen-taakse... Kaikki huomio pääväylällä kulkevassa liikenteessä jo kauan ennen kuin se liittyy mitenkään hänen liittymisyritykseen. Ongelmaksi muodostuu, että taakse katsoessa on äärimmäisen vaikea kiihdyttää autoa rampin mutkaan ja lopputuloksena oli lähes täydellinen pysähtyminen kiihdytyskaistalle noin neljänkympin vauhdista. Normaalin liikenteen aikaan tämä kuljettaja joutunee pysähtymään rampeille useita kertoja päivässä, koska tuolla metodilla ei liittyminen tule ikinä onnistumaan.

Toinen tapaus tänään oli, kun saavuin kiertoliittymään. Olen kääntymässä ensimmäisestä liittymästä ulos, vilkku päällä hyvissä ajoin. Vastakkaisesta suunnasta tulevalla kaistalla on monen auton jono ja jonon kärjillä mummo (pappa pelkääjän paikalla), joka ilmeisesti odottaa että liittymässä ei ole ollenkaan liikennettä. Jossakin vaiheessa pitäisi ihmisen kyllä ymmärtää luopua ajamisesta.

Valitettavasti löytyy myös ihan lähipiiristä tapaus, jonka ajotaidot ovat aika heikoissa kantimissa, vaikka kilometrejä alkaa varmaan olla kohta takana seitsemännumeroinen määrä. Hän joutui vielä lievään onnettomuuteen jokin aika sitten - ei täysin omasta syystään - joten ajaminen on muuttunut vieläkin pelokkaammaksi. Hänen ollessa matkustajana ja minun ollessa ratin takana, polkee hän jatkuvasti näkymätöntä jarrupoljinta aivan ihmeellisissä tilanteissa. Ongelmana on, että ajaminen on hänelle täysin reaktiivista, eikä jostain syystä kykene hahmottamaan liikenteessä syntyviä syy-seuraussuhteita yhtään pidemmälle. Esimerkiksi tilanne, jossa edellä ajava auto on laittanut vilkun päälle ja jarruttaa kääntyäkseen: nostan jalan kaasulta ja annan auton rullata, jotta edellä ajava on ehtinyt kääntyä pois saapuessani kohdalle. Tässä kohtaa välimatkan kuroutuessa lyhyemmäksi alkaa virtuaalijarrupolkimen polkeminen ilman mitään loogista syytä.
Ethän vain ajanut tämän bemarinaisen perässä kiinni, kun pystyit niin tarkasti näkemään hänen pään liikkeet ja minne hän katsoi? Kaikkein tärkeintä on tässäkin tilanteessa keskittyä omaan ajamiseen. Eipä sieltä noin vain liitytäkään, jos moottoritiellä ajetaan liian lähekkäin jonoissa ja tosiaan ainut oikea ratkaisu lopulta on pysähtyä kiihdytystien päähän.

Ja nämä kiertoliittymät. Joskus ei voi luottaa toiseen ihmiseen yhtään, nimittäin jotkut ajavat kiertoliittymiin hirveällä vauhdilla. 🤡 Sitä voi ennakoida. Iäkkäille ihmisille on tärkeää itsenäisyys ja autoilu auttaa pysymään järjissä, kun saa omat asiansa hoidettua. Annetaan tilaa mummoille. :x3:

Ja tuo näkymätön jarrumies. Ajatko sittenkin aivan liian lähellä toista autoa, jos toinen antaa vinkkejä, että älä hemmetti aja noin lähellä. :x3: Parasta on, kun jättää niin pitkän välin, ettei tarvitse edes hidastaa. :giggle:
 
Osalla tuntuu olevan aivan tolkuton kiire liikenneympyrään. Kunnon kamikazekiihdytyksiä riskeistä välittämättä, ettei vaan joutuisi pysähtymään viideksi sekunniksi :eek:

Ja vaaralliset vanhukset pois liikenteestä. Yksilön etu ei voi mennä tässä asiayhteydessä edelle. Yhtään liikenneonnettomuutta ei saa tapahtua sen takia, että vanhus saisi kokea itsenäisyyttä. Ymmärrystä arkoja kuskeja kohtaan sietää kuitenkin olla jonkin verran. Ja se ei sulje pois sitä etteikö ne saisi ärsyttää. Kyllä se vaan turhauttaa nököttää jonkun takana ja kattoa, että tostakin välistä olis kerennyt ainakin kaksi autoa!
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Usein varsinkin maaseudulla sukulaisekaan eivät uskalla puuttua ympäristölleen vaarallisen papan tai mummon toilailuun. Se on ikävä sitten kasikymppisenä joutua pahimmillaan linnaan, jos oikein kunnolla rytisee.
 
Osalla tuntuu olevan aivan tolkuton kiire liikenneympyrään. Kunnon kamikazekiihdytyksiä riskeistä välittämättä, ettei vaan joutuisi pysähtymään viideksi sekunniksi :eek:

Täysin typerää toimintaa ja fillaristin näkökulmasta tuplasti niin. Tullaan hidastamatta kiertoliittymää kohti ilman mitään indikaatiota, että on havainnut minua. Hidastan itse, koska letkuruokinnassa ei lohduta, että olin oikeassa. Autoilija onkin havainnut minut ja jarruttaa tiukasti, antaakseen minun mennä. Lopputuloksena kumpikin kulutti jarrupintoja ja risteystilanne kesti kummallakin kauemmin.
 
Tuo on kyllä hyvä huomio ja voisi parantaa turvallisuutta, kun itse kiertoliittymässä olisi vähemmän huomioitavaa. Ehkä siinä tulisi ongelmaa kolmion asettelun suhteen, jos kevyelle liikenteelle haluttaisiin antaa myös etuajo-oikeus. Kolmioita kai tarvittaisiin tuplamäärä tällöin; laki varmaan määrittelee, kuinka kaukana kolmion tulee maksimissaan olla itse liittymästä. Nyt saadaan molemmat yhden merkin taakse.
 
Aika monessa paikassa noi kiertoliittymät on myös sellasia ettei kelviä mahduta vetämään niistä kauemmaksi. Eipä se nyt autoilijoilla niin vaikeaa pitäisi jossain taajamassa olla katsella ympärilleen ja hidastaa jos ympyrään on tulossa kevyttä liikennettä.
 
Usein varsinkin maaseudulla sukulaisekaan eivät uskalla puuttua ympäristölleen vaarallisen papan tai mummon toilailuun. Se on ikävä sitten kasikymppisenä joutua pahimmillaan linnaan, jos oikein kunnolla rytisee.
Aika paljon saa tehdä, jos linnaan meinaa joutua. Joku ajoi pyöräilijän yli ja sai parin tonnin sakot liikennetaposta, koska häikäistyneenä kuitenkin hidasti hieman vauhtia. Pitää melkein kännissä sekoilla tai ajaa jonkun tutun yli vahingossa ja joutua oikeusmurhan uhriksi, jos meinaa linnaan asti päästä.
 
hidastaa jos ympyrään on tulossa kevyttä liikennettä
Ei mikään jos, vaan pitää hidastaa aina, jotta havainnointi helpottuu.

Se että tiellä on esim. 50km/h rajoitus ja ympyrä sellainen että siitä voi ajaa samaa vauhtia läpi, ei tarkoita että siitä saa ajaa sitä vauhtia. Tätä joidenkin tuntuu olevan vaikea käsittää.
 
Eilen taas moottoritiellä ainakin kaksi ohituksen estäjää liikenteessä. Eli olen vasemmalla reippaalla etenemisvauhdilla (sakkorajalla) ohittamassa autoa niin ohitettava auto painaakin rinnalla kaasua siten että edetään samaa vauhtia. Mikä on Maken järki tommoisessa tilanteessa? Miksei voi alunperin ajaa sitä nopeutta ettei tarvitse edes alkaa ohittaa? Miehisyys ottaa iskua kun tulee ohitetuksi? Epäilen kyllä että kännykkä kädessä taas touhuttu ja tajuttu että oho! vauhtihan ei ookkaan vielä sakkorajalla.
 
Eilen taas moottoritiellä ainakin kaksi ohituksen estäjää liikenteessä. Eli olen vasemmalla reippaalla etenemisvauhdilla (sakkorajalla) ohittamassa autoa niin ohitettava auto painaakin rinnalla kaasua siten että edetään samaa vauhtia. Mikä on Maken järki tommoisessa tilanteessa? Miksei voi alunperin ajaa sitä nopeutta ettei tarvitse edes alkaa ohittaa? Miehisyys ottaa iskua kun tulee ohitetuksi? Epäilen kyllä että kännykkä kädessä taas touhuttu ja tajuttu että oho! vauhtihan ei ookkaan vielä sakkorajalla.

Luulen, että tässä on joku sellainen "olemme laumaeläimiä" juttu.
Jos saa mennä kärjessä, niin se vaan rupeaa lerpahtamaan sellaiseksi cruisailuksi. Hetkinen, joku tulee rinnalle. Nyt pitää taas keskittyä. Oho, toi nopeus on pudonnut alle sallitun ja ottaa muutenkin koville. Kyllähän siitä piikkipaikasta pitää vähän taistella.
 
Tuota olen itseasiassa ihmetellyt että miksi se kevyt liikenne pitää saada ihan kiertoliittymään kiinni? Vaikka kymmenisen metriä kauemmas niin tuntuisi itsestäni fiksummalle.
Tämä. Tällä myös välttäisi joissain paikoissa ympyrän tukkeutumisen kun yksi tai kaksi autoa jää ympyrästä poistuessaan väistämään sitä jalankulkijaa ja samalla pysähtyy koko ympyrä kun yksi auto seisoo siellä odottamassa kääntymistä.

Joku tekninen syy tuohon lienee olemassa että se suojatie on heti ympyrän jälkeen.
 
Tämä. Tällä myös välttäisi joissain paikoissa ympyrän tukkeutumisen kun yksi tai kaksi autoa jää ympyrästä poistuessaan väistämään sitä jalankulkijaa ja samalla pysähtyy koko ympyrä kun yksi auto seisoo siellä odottamassa kääntymistä.

Joku tekninen syy tuohon lienee olemassa että se suojatie on heti ympyrän jälkeen.
Eiköhän se syy ole lähtökohtaisesti ihan vaan tilakysymys. Jos sulla on jossain kaupunkitaajamassa yksikaistanen liikenneympyrä/kiertoliittymä (missä nää btw yleensä kyllä pääsääntösesti ovat) niin yleensä siinä on rakennuksia ja muuta tilaa vievää ympäristössä sen verran, ettei niitä kelvejä oikein kätevästi voi reitittää ylittämään sitä ympyrästä lähtevää katua mistään 10-12 metrin päästä ellei tässä haeta sellasta ratkasua, että suoraan jatkava jalankulkija tai pyöräilijä joutuisi ensin kääntymään sen poikkikadun suuntaan esim oikealle, siirtymään sen 10-12 metriä sivuun ylittämään kadun ja sitten palaamaan sen 10-12 metriä että pääsee sinne kulkemalleen linjalle?

Tosiasiassa taajamassa liikkuessa autoilijalla ei pitäisi ikinä olla niin kiire, että joku pysähtyminen toisen auton takana, kuljettajan antaessa tietä jalankulkijalle olisi joku ongelma. Jos peilaa sitä omaa taajamasiirtymää siihen liikkumiseen kokonaisuutena niin suurimmalle osalle ihmisistä puhutaan yksittäisistä minuuteista ennen kun ollaan jollain isommalla runkoväylällä eli ei juuri mitään vaikutusta kokonaisuuteen jos kerran joutuu matkalla pysähtymään tai muutaman kerran hiljentämään vauhtia.
 
Joku tekninen syy tuohon lienee olemassa että se suojatie on heti ympyrän jälkeen
Kyllä se tekninen syy taitaa olla se, että kevyelläkin liikenteellä on edes jotain oikeuksia päästä määränpäähänsä luontevasti. Jos mietit, että kävelijä/pyöräilijä joutuisi jokaisen kiertoliittymän kohdalla koukkaamaan +10x2 metriä että pääsee jatkamaan suoraa matkaansa, niin olisihan se nyt ihan suoraan sanottuna aika perseestä.

Itselläni ei ole ikinä tuottanut ongelmia käännellä päätä niin että näkee onko väistettäviä. Jos taas sinne nyt joutuu pysähtymään väistämään kulkijaa siten, että muu liikenne ympyrässä pysähtyy hetkeksi, niin ei mahda mitään. Elämä jatkuu 10 sekunnin jälkeen.
 
Kyllä se tekninen syy taitaa olla se, että kevyelläkin liikenteellä on edes jotain oikeuksia päästä määränpäähänsä luontevasti. Jos mietit, että kävelijä/pyöräilijä joutuisi jokaisen kiertoliittymän kohdalla koukkaamaan +10x2 metriä että pääsee jatkamaan suoraa matkaansa, niin olisihan se nyt ihan suoraan sanottuna aika perseestä.
Niinpä. Ja kun esim. lähellä olevan suojatien käyttövelvoite koskee vain jalankulkijoita, niin pyöräiljät voisi halutessaan mennä silti suoraan lyhintä reittiä yli niin siitäpä vasta hauska soppa syntyisi.
 
Ympyrän läheisyys laskee aivan väkisinkin sen läheisyydessä olevien autojen nopeuksia, joten tietä ylittäessä jää hitaammin liikkuvan auton alle.
 
Tosiasiassa taajamassa liikkuessa autoilijalla ei pitäisi ikinä olla niin kiire, että joku pysähtyminen toisen auton takana, kuljettajan antaessa tietä jalankulkijalle olisi joku ongelma. Jos peilaa sitä omaa taajamasiirtymää siihen liikkumiseen kokonaisuutena niin suurimmalle osalle ihmisistä puhutaan yksittäisistä minuuteista ennen kun ollaan jollain isommalla runkoväylällä eli ei juuri mitään vaikutusta kokonaisuuteen jos kerran joutuu matkalla pysähtymään tai muutaman kerran hiljentämään vauhtia.
Tämä pätee myös muualla kuin taajamassa ja pätee myös muihin tiellä liikkujiin. Mistä tulee se kiire, että parin minuutin viivästys aiheuttaa maailmanlopun.
 
Tämä pätee myös muualla kuin taajamassa ja pätee myös muihin tiellä liikkujiin. Mistä tulee se kiire, että parin minuutin viivästys aiheuttaa maailmanlopun.
Tottakai, lähinä viittasin siihen, että useimmilla siirtymä vaikkapa työpaikalle on joko lyhyehkö taajamasiirtymä tai taajamasiirtymä isommalle tielle, jossa liikenne kulkee aikalailla ennustettavammin ja vähemmillä häiriöillä muutenkin.
 
Eiköhän se syy ole lähtökohtaisesti ihan vaan tilakysymys. Jos sulla on jossain kaupunkitaajamassa yksikaistanen liikenneympyrä/kiertoliittymä (missä nää btw yleensä kyllä pääsääntösesti ovat) niin yleensä siinä on rakennuksia ja muuta tilaa vievää ympäristössä sen verran, ettei niitä kelvejä oikein kätevästi voi reitittää ylittämään sitä ympyrästä lähtevää katua mistään 10-12 metrin päästä ellei tässä haeta sellasta ratkasua, että suoraan jatkava jalankulkija tai pyöräilijä joutuisi ensin kääntymään sen poikkikadun suuntaan esim oikealle, siirtymään sen 10-12 metriä sivuun ylittämään kadun ja sitten palaamaan sen 10-12 metriä että pääsee sinne kulkemalleen linjalle?

Tosiasiassa taajamassa liikkuessa autoilijalla ei pitäisi ikinä olla niin kiire, että joku pysähtyminen toisen auton takana, kuljettajan antaessa tietä jalankulkijalle olisi joku ongelma. Jos peilaa sitä omaa taajamasiirtymää siihen liikkumiseen kokonaisuutena niin suurimmalle osalle ihmisistä puhutaan yksittäisistä minuuteista ennen kun ollaan jollain isommalla runkoväylällä eli ei juuri mitään vaikutusta kokonaisuuteen jos kerran joutuu matkalla pysähtymään tai muutaman kerran hiljentämään vauhtia.
En tiedä mistä oletus että mulla on taajamassa ajellessa kiire johonkin, harvemmimpa on. Kenenkään elämään tuo ei tosiaankaan vaikuta ja tekeehän se lisämetrejä jalankulkijoille. Toisaalta kun katselee kelvien ja jalkakäytävien toteutuksia välillä en yhtään ihmettele, että porukka oikoo suoraan yli. Puoltaahan tuo suojatien liittäminen ympyrään siinäkin mielessä sujuvuutta, että ei tarvitse kuin "kerran" väistää ja hiljentää ympyrään mennessä.

Menee hieman ympyräkeskustelun ulkopuolelle, mutta kyllä mua ainakin vituttaa istua oikealle kääntyvän takana pääväylällä kun tämä jää väistämään jalankulkijaa 3-5m päähän suojatiestä oman auton takaosa edelleen tukkien pääväylää. Ei joo vaikuta kenenkään ajankäyttöön, mutta tuonkin tilanteen voi välttää aivoja käyttämällä.


Kyllä se tekninen syy taitaa olla se, että kevyelläkin liikenteellä on edes jotain oikeuksia päästä määränpäähänsä luontevasti. Jos mietit, että kävelijä/pyöräilijä joutuisi jokaisen kiertoliittymän kohdalla koukkaamaan +10x2 metriä että pääsee jatkamaan suoraa matkaansa, niin olisihan se nyt ihan suoraan sanottuna aika perseestä.

Itselläni ei ole ikinä tuottanut ongelmia käännellä päätä niin että näkee onko väistettäviä. Jos taas sinne nyt joutuu pysähtymään väistämään kulkijaa siten, että muu liikenne ympyrässä pysähtyy hetkeksi, niin ei mahda mitään. Elämä jatkuu 10 sekunnin jälkeen.
Tämähän se on, ja liikenneympyrähän itsessään on mainio keksintö, etenkin sillon kun porukalla tosiaan se pää kääntyy. Siitä en tiedä onko joillakin vaikeampaa väistää ympärään mennessä/poistuessa vielä kevyttä liikennettä, joskus tuntuu että porukan kaikki huomio on siinä ympyrässä itsessään.

Parina päivänä lahden renkomäessä/launeella käyneenä voi taas ihailla liikennevalojen jouhevaa toimintaa ja tulee nopeasti ikävä liikenneympyrää jottei tarvitse seisoa töllötellä kahta minuuttia tyhjässä risteyksessä.
 
Kaverilta lähti muutama vuosi sitten kortti hetkeksi (piti hakea viikon päästä asemalta tms) kun jumitti vasemmalla kaistalla itsepäisesti, ei vaan tajunnut että takana oli sivilipoliisit joilla oli jokin tehtävä päällä.


Kyseessä siis oli siviiliauto eikä tunnukseton poliisiauto, ja koittivat tööttäillä ja vilkutella ajovalvoja yms viittoa mutta kaveri ei vittuillakseen antanut tietä kun ajatteli että se on joku mulkku kaahari.


En ihan varma ymmärsinkö oikein, eli kaveri ajoi vasenta kaistaa tyhjällä motarilla, lukuunottamatta tuota takana tullutta poliisia, ja se poliisi ajeli omalla siviiliautolla jotain tehtävää, mutta ei kiirreellinen kun kerkes kortin poimia talteen.

Jää mielikuva että ihan hyvä opetus, ilmeisesti tuosta on vuosia, vuosikymmeniä aikaa.

Ja ei liity siihen mistä keskustelua, missä ohituskaistalla ajetaan suht tarkkaan rajoitustenmukaan, ehkä vähän ylinopeutta, ja oikealla enemmän tai vähemmän harvaa jonoutumista, jolloin siellä koukkuminen ei turvallisuuden , muiden huomioiden ja ohjeiden mukaan ole asiallista.



Ei vienyt, ei suomessa kannata lähteä poliisien kanssa riitelemään.

Tuossa tuskin, mutta poliisit kirjoittelee lappuja ihan vailla perustetta (väärin) ja niitä ei kannata hyväksyä. selkeät tapaukset menee heittämällä läpi, kun selkeästi vastaa.
 
Mut pysäytti poliisi vuos takaperin kun ajoin länsiväylällä 91 nopeudella heidän tutkaamanaan, joka ilmeisesti vähennysten jälkeen juuri riitti liikennevirhemaksuun. Haeskelivat vielä lisää rikkeitä seuraamalla mua tekopaikalta n. 10 minsaa ennen kuin pysäyttivät :D
Siis ajoit hetkellisesti ylinopeutta ? Yleistäen poliisit on aika laiskoja että tuollaisen lipsahduksen jälkeen jaksaisivat seurailla 10 minuuttia. Yksittäistapauksissa voi sitten olla muutakin, joka ei selvä tarinassa.

Jos taasen on vedellyt jatkuvaa ylinopeutta ja reitti sopii, niin toki hyvä että pomitaan tiensivuun sopivassa paikkaa.


Ottamatta kantaa sinun tekemiseen, niin pahimmat ääliöt 120 km/h alueella ovat juuri tuossa 130 km/h maastossa. Yhtään kovempaa ei voi (muka) mennä ja nopeus antaa mukavan (teko)syyn körötellä sitä vasuria, kun ihan hetikohtanyt 500 m päässä siintää seuraava ohitettava auto. Eteen pomppaavasta tikkari-120 tyypistä pääsee ohi pienellä odottelulla, näistä ei sitten millään (kun selkäranka ja turvallisuusymmärrys ei anna itselle lupaa vetää oikealta ohi).

Oleellista kai noissa on se kiilaileeko ne eteen, roikkuuko kontissa, kuvauksesi mukaan ei ole sellaisia, niin eikö ne ole aika harmittomia, eivät aja niin lujaa että johtaisi arviointi virheisiin, pysyvät etäällä, ja taasen eivät ole tien tukkona, eikä pujottele siksakki kaistojen välillä, muita häiriten.


Edit:
Joku kritisoi ohitettavan nopeuden vaihtelua. Aiemmin oletin että kaikki ovat jotain vesipäitä, mutta meitä valistettu automalleista joissa se vakkari seilaa keskimääräistä enemmän, eli osa ilmeisesti ajaa ihan vakkarilla.

Ja onhan muissa autoketjuissa kerrottu että yllättävän moni tykkää ajelle jalkakaasulla, sähköreillä yhdellä polkimella jne. eli sieltä tulee sitä vauhdin pumppaamista. Jos lähtenyt ohittaan jonoa, niin jonon hänillä tuppaa sen nopeuden pumppaaminen kertaantua. meni sitten mukautuvalla vakkarilla tai jalalla. Ohittajalle noissa syntyy vielä voimistava tunne, jopa ulkokaarteen ero sisäkaarteeseen voi tuntua. Sitten kääntäen, ohitettavasta voi tuntua että eikö se ohittaja nyt ohitakkaan.

Mutta jäljelle jää sitten ne kuskit, mitkä lisää vauhtia, no jos lisää tarpeeksi ja katoaa maisemaan, niin ei haittaa, mutta sitten on se joukko joka lisää vauhtia, ja jos ohittaja lisää, niin ohitettava lisää vielä lisää, ja tavoitteena kiilata ohittaja eteen, ja näistä sitten osa tiputtaa sen jälkeen vauhtia pari napsua. Osa motarin kaista pujoittelijoista harrastaa tuota.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaista ei laki vaadi. Sen sijaan jos on muita tienkäyttäjiä, joiden suhteen olet väistämisvelvollinen, sinun tulee hidastaa osoittaaksesi aikeesi noudattaa väistämisvelvollisuutta.
Ehkä pointti ei ehkä ole vaatiiko laki erikseen mainiten kiertoliittymää lähestyessä, ja tässä tapauksessa jos vielä edessä kevyenliikenteen väylää.

En silti väitä etteikö jossain voisi olla sellainen kiertoliittymä missä 50 tikkari ja paikka sellainen että sopiva tilanne nopeus olisi juuri se enintään 50 läpi risteysten.

Mutta tuohon kevynliikenteen väylään, ennen ympyrää, jos se kaukan ympyrästä, niin ensin oli että ei hyvä, mutta ehkä se hidastaisi ajoissa lähestyviä, mutta ympyrästä poistuville johtaisi siihen että joutuu ottaa rauhallisemmin sen välin. No jos ympyrää saavuttaessa "suojatien" jälkeen on tilaa sen verran auto mahtuu, mutta jos raskasta liikennettä niin ne joutuu odotteleen suojatien takana. Ongelma jos vilkasta kevyttä liikennettä.


Tämähän se on, ja liikenneympyrähän itsessään on mainio keksintö, etenkin sillon kun porukalla tosiaan se pää kääntyy. Siitä en tiedä onko joillakin vaikeampaa väistää ympärään mennessä/poistuessa vielä kevyttä liikennettä, joskus tuntuu että porukan kaikki huomio on siinä ympyrässä itsessään.

Ympyriä moneen lähtöön, ympyrään tullessa vilkkaan liikenteen aikaan siinä on paljon huomioitavaa , oikealta kevyttä liikennettä vasemmalta ympyrää, kelviä, ja ympyrään tulevia liittymiä. Kelvillä jos liikutaan maltillista vauhtia näkyvästi niin se parantaa turvallsiuutta.

Ympyrästä poistuessa mielestäni helpompaa, jos yksikaistainen ympyrä niin voi huomioida sen kelvin helpommin, jos siellä maltillsiet nopeudet ja näkyvästi liikutaan, niin jäljelle jää toki se että auto kuski keskittyy vääriin aisoihin.
 
Viimeksi muokattu:
~Viikko sitten joku neropatti ajoi vaihtelevaa 70-90 vauhtia 1-tiellä Nummelasta Espooseen vasenta kaistaa, rajoitus oli jo nostettu 120. Kymmenet/sadat autot joutuivat ohittamaan oikealta tämän sankarin. Kun itse mentiin oikealta ohi, katsoin että mitä siellä tapahtuu. Niin tämä oman elämänsä asiantuntija oli niin keskittynyt keskustelemaan kartturi-naisen kanssa, että ei paljon muu maailma kiinnostanut.
 
Tervetuloa minun elämääni, joka päivä joku neropatti vetää turun motarilla letkaa vasemmalla kaistalla.

Ei siinä vielä muuten mitään jos se jonon toinen vaikka vilauttais valoja tms. että pois edestä, mutta ei! Se on sitten yleensä se jonon kolmas tai neljäs joka aloittaa sen oikealta ohi ja sitten niitä vaaratilanteita alkaa taas tulemaan yhden idiootin takia.

Muutenkin ihmetyttää että mikä siinä oikealle kaistalle menemisessä on niin vaikeaa? Käykö se egon päälle antaa tilaa?
 
Viimeksi muokattu:
Nokun siellä kilometrin päässä edessä ajaa oikealla kaistalla joku 1km/h hitaampaa. Ja sitten kun se on saavutettu, niin horisontissa näkyy jo uusi auto, joten tässäkään kohtaa ei kannata tuhlata energiaa oikealle vaihtamiseksi.
 
Tervetuloa minun elämääni, joka päivä joku neropatti vetää turun motarilla letkaa vasemmalla kaistalla.

Ei siinä vielä muuten mitään jos se jonon toinen vaikka vilauttais valoja tms. että pois edestä, mutta ei! Se on sitten yleensä se jonon kolmas tai neljäs joka aloittaa sen oikealta ohi ja sitten niitä vaaratilanteita alkaa taas tulemaan yhden idiootin takia.

Muutenkin ihmetyttää että millä siinä oikealle kaistalle menemisessä on niin vaikeaa? Käykö se egon päälle antaa tilaa?
Nii-in. Liikennesäännöt muuttuivat jokunen vuosi sitten ja siitäkö tämä vasemmalla kaistalla viihtyminen sitten johtuu. Nähkääs sanamuoto ei ole enää tarkka, vaan kun ajosuuntaan on käytettävissä kaksi kaistaa (esim. moottoritie), voi kaistan valita melko vapaasti. Aiemmin oli selkeästi käsketty ajamaan oikeanpuoleisella kaistalla. :x3:
 
Tervetuloa minun elämääni, joka päivä joku neropatti vetää turun motarilla letkaa vasemmalla kaistalla.

Ei siinä vielä muuten mitään jos se jonon toinen vaikka vilauttais valoja tms. että pois edestä, mutta ei! Se on sitten yleensä se jonon kolmas tai neljäs joka aloittaa sen oikealta ohi ja sitten niitä vaaratilanteita alkaa taas tulemaan yhden idiootin takia.

Muutenkin ihmetyttää että mikä siinä oikealle kaistalle menemisessä on niin vaikeaa? Käykö se egon päälle antaa tilaa?
Se näissä on jännä että siellä oikealla suurimman osan aikaa viettävät ei häiriinny toisen kaistan ongelmista ihmeemmin. Niillä hermot taas kiristyy joilla on jatkuva tarve edetä hieman liikennevirtaa nopeammin.
 
Tervetuloa minun elämääni, joka päivä joku neropatti vetää turun motarilla letkaa vasemmalla kaistalla.

Ei siinä vielä muuten mitään jos se jonon toinen vaikka vilauttais valoja tms. että pois edestä, mutta ei! Se on sitten yleensä se jonon kolmas tai neljäs joka aloittaa sen oikealta ohi ja sitten niitä vaaratilanteita alkaa taas tulemaan yhden idiootin takia.

Muutenkin ihmetyttää että millä siinä oikealle kaistalle menemisessä on niin vaikeaa? Käykö se egon päälle antaa tilaa?
Juu siinä pitää olla valppaana, koska se tonttu siellä letkan kärjessä saattaa milloin tahansa palata oikealle katsomatta kunnolla peiliin, kun tajuaa esim että pitäisi poistua seuraavasta liittymästä. Tonttu on tässä yhteydessä sellainen kuljettaja, joka ei palaa oikealle kaistalle, vaikka seuraavaan ohitettavaan olisi reilusti matkaa ja takaa tuleva(t) kerkeisivät siinä välissä ohi. Tai että ainakin annettaisiin siihen mahdollisuus.
 
Kumma miten täälläkin jotkut puolustelee tuota motarin vasemmalla kaistalla roikkumista vaikka porukkaa menisi jatkuvasti oikealta ohi. Aivan idioottimaista touhua, ja kyllä tuossa pitäisi tajuta vaihtaa oikealle, että muut pääsee vasemmalta ohi.

Se on varmaan juurikin motarin keskeisimpiä etuja, että nopeammin ajavat pääsee ohittamaan hitaammat suhteellisen turvallisesti ja helposti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 900
Viestejä
4 752 907
Jäsenet
77 399
Uusin jäsen
canada wet

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom