Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Juu siinä pitää olla valppaana, koska se tonttu siellä letkan kärjessä saattaa milloin tahansa palata oikealle katsomatta kunnolla peiliin, kun tajuaa esim että pitäisi poistua seuraavasta liittymästä. Tonttu on tässä yhteydessä sellainen kuljettaja, joka ei palaa oikealle kaistalle, vaikka seuraavaan ohitettavaan olisi reilusti matkaa ja takaa tuleva(t) kerkeisivät siinä välissä ohi. Tai että ainakin annettaisiin siihen mahdollisuus.
Näit tuolla liikenteessä välillä näkyy, siis jotka ajaa sitä vasenta kaistaa vaikka oikea olisi tyhjä. Se vähän eri tarinaa kuin ne jotka ajavat rajoitusten mukaan, ohittavat, mutta eivät aja niin reippaasti kun jonossa jokin taaempana tuleva haluaisi. Oikealla jos on sitä harvaa jonoa niin ei lähde sinne koukkiin, ja sitten kun sitä tilaa tulee, niin takaa joku hätäisempi on jo kerennyt sinne oikealla kaistalle estäen muita sinne palaamasta. Siitä voi syntyä pidempiaikainen hämminkin.

Noiden väliin mahtuu sitten niitä piruilijoita (mistä se kortin lähtötarina), "nukahtamisia" jne. väärä mielikuva rajoituksesta, jolloin mielestään vetelee ylinopeutta, vaikka 120 tikkarri ollut, heräävät vasta seuraavan tikkarin luona.


120 alueella rajoituksenmukaan ajava ärsyttää, jos itsellä enemmän menohaluja, mutta ei sen pitäs tunteisiin mennä saati johtaa hölmöilyyn.



Kumma miten täälläkin jotkut puolustelee tuota motarin vasemmalla kaistalla roikkumista vaikka porukkaa menisi jatkuvasti oikealta ohi. Aivan idioottimaista touhua, ja kyllä tuossa pitäisi tajuta vaihtaa oikealle, että muut pääsee vasemmalta ohi.

Tarinat vaihtelee, jos joku unohtunut sinne vasemmalle tyhjällä tiellä, niin ei kai niitä kukaan puolustellut, jos joku unohtunut vasemmalle vaikka oikealla tilaa ja vauhtikin sopiva.

Puolustelu on kohdistunut niihin tilanteisiin missä vasemmalla ohitetaan oikealla enemmän tai vähemmän tiheää jonoa ja vauhti on jopa rajoituksen ylärajalla tai yli korkeimman sallitun. Vaarallisia on ne jotka yrittää pienestä välistä ylinopeudella oikealta ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Näit tuolla liikenteessä välillä näkyy, siis jotka ajaa sitä vasenta kaistaa vaikka oikea olisi tyhjä. Se vähän eri tarinaa kuin ne jotka ajavat rajoitusten mukaan, ohittavat, mutta eivät aja niin reippaasti kun jonossa jokin taaempana tuleva haluaisi. Oikealla jos on sitä harvaa jonoa niin ei lähde sinne koukkiin, ja sitten kun sitä tilaa tulee, niin takaa joku hätäisempi on jo kerennyt sinne oikealla kaistalle estäen muita sinne palaamasta. Siitä voi syntyä pidempiaikainen hämminkin.

Noiden väliin mahtuu sitten niitä piruilijoita (mistä se kortin lähtötarina), "nukahtamisia" jne. väärä mielikuva rajoituksesta, jolloin mielestään vetelee ylinopeutta, vaikka 120 tikkarri ollut, heräävät vasta seuraavan tikkarin luona.


120 alueella rajoituksenmukaan ajava ärsyttää, jos itsellä enemmän menohaluja, mutta ei sen pitäs tunteisiin mennä saati johtaa hölmöilyyn.
Liikenne soljuu sujuvammin, mikäli niille nopeammille antaa tilaa - tietysti silloin kun se on tarkoituksenmukaisesti mahdollista.

Itseäni hieman ärsyttää sellainen tilannetajun puuttuminen ja vielä enemmän ihan puhtaasti vaaralliset kaistanvaihdot.
 
Kumma miten täälläkin jotkut puolustelee tuota motarin vasemmalla kaistalla roikkumista vaikka porukkaa menisi jatkuvasti oikealta ohi. Aivan idioottimaista touhua, ja kyllä tuossa pitäisi tajuta vaihtaa oikealle, että muut pääsee vasemmalta ohi.
Tuo oli oikeasti vaarallista, kun se oikealta ohittaminen ei ollut mitenkään kontrollissa -- joku tuli sieltä ohi 30 kmh kovempaa kuin vasen kaista, kun kaikki eivät heti tohtineet mennä oikealta ohi. Vasta kilometrien jälkeen päätettiin "yhdessä", että joo pakko mennä ohi.
 
Itseä ei edes haittaa rajoituksen mukaan ajavat, mutta kun 99% autoilevista kuvittelee että se mittarin näyttämä on se totuus!

Sitten siellä menee joku sillä Toyotalla mittarissa 120km/h ja todellisuus 110km/h!

Eikä siinä vielä mitään, on pelit ja pensselit pitää se nopeus vakiona niin se seilaa kaikkea 90-130km/h välillä!

Ajasikin mittarissa sen 130km/h tasaisesti niin hyvä, mutta kun ei, niin pakko päästä tuollaisesta sekoilijasta ohi, joka ei pysty edes muutamaa minuuttia pidempään keskittymään siihen mitä on tekemässä!
 
Liikenne soljuu sujuvammin, mikäli niille nopeammille antaa tilaa - tietysti silloin kun se on tarkoituksenmukaisesti mahdollista.

Itseäni hieman ärsyttää sellainen tilannetajun puuttuminen ja vielä enemmän ihan puhtaasti vaaralliset kaistanvaihdot.

Mä olen kyllä melko vakuuttunut, että jos vaikka GPS 125 ajavien ei tarvitsisi vaihdella kaistoja suhteellisen pieniin väleihin(, kun oikea kaista ajaa selvästi hitaammin), kun takaa tulee nopeampi, niin liikenne sujuisi sujuvammin. Ideaalisesti motarilla olisi max kolmea nopeutta, jolloin ohitukset ja muiden autojen ohitustarpeet olisivat ennalta-arvattavampia.
 
Mä olen kyllä melko vakuuttunut, että jos vaikka GPS 125 ajavien ei tarvitsisi vaihdella kaistoja suhteellisen pieniin väleihin(, kun oikea kaista ajaa selvästi hitaammin), kun takaa tulee nopeampi, niin liikenne sujuisi sujuvammin. Ideaalisesti motarilla olisi max kolmea nopeutta, jolloin ohitukset ja muiden autojen ohitustarpeet olisivat ennalta-arvattavampia.
Riippuu pitkälti kuinka paljon hidastamista se vaatii se vaihtelu. Me kaikki varmaan koetaan eri tavalla mikä olis sellainen ”sopiva” väli missä käväistä ja millaiset nopeuserot olis perusteltuja siihen väistämiseen.
 
Mä olen kyllä melko vakuuttunut, että jos vaikka GPS 125 ajavien ei tarvitsisi vaihdella kaistoja suhteellisen pieniin väleihin(, kun oikea kaista ajaa selvästi hitaammin), kun takaa tulee nopeampi, niin liikenne sujuisi sujuvammin. Ideaalisesti motarilla olisi max kolmea nopeutta, jolloin ohitukset ja muiden autojen ohitustarpeet olisivat ennalta-arvattavampia.
Koitas joskus edes 135km/h (tai jopa 138) - maksimirangaistus testistä on liikennevirhemaksu ilman vaikutusta ajokorttiin. Sujuu matkanteko paljon mukavammin kuin ajamalla tuota GPS120-125, sillä nopeudella kerää paskat puolet ihan kaikesta 1) kaikki hyppää sun eteen nysväämään kun ajat heihin nähden hiljaa 2) takaa tulee porukkaa ohitse vasemmalta ja oikealta...

Jos pitää edes sen min sakkorajan eli GPS 129 niin sekin auttaa jo vähän kohtaan 1. Mitä nopeammin vetää sen vähemmän on näitä kohdan 1 sankareita, toki sitten tulee 3) eli nämä 120-130 ajavat jotka eivät voi oikealle väistää koska ajetaanhan tässä jo riittävän lujaa, mutta mitä lujempaa ajaa niin sen vähemmän on niitä jotka jäävät siihen vasemmalle (ja niistä lopuista pääsee sitten oikean kautta ohi)
 
Koitas joskus edes 135km/h (tai jopa 138) - maksimirangaistus testistä on liikennevirhemaksu ilman vaikutusta ajokorttiin. Sujuu matkanteko paljon mukavammin kuin ajamalla tuota GPS120-125, sillä nopeudella kerää paskat puolet ihan kaikesta 1) kaikki hyppää sun eteen nysväämään kun ajat heihin nähden hiljaa 2) takaa tulee porukkaa ohitse vasemmalta ja oikealta...
Tuo on joo totta. Oma auto näyttää mittarinopeutta 2kmh liikaa. Siihen poliisin vähennys -3 tekisi, että 170e tms virhemaksulla voi ajaa 144kmh mittarin mukaan. HKI-Tampere moottoritiellä "onnistuu" jos ei ole ruuhkaa. Muuten turhan vaarallista, kun on liikaa nopeuseroa kanssa-autoilijoihin. Eikä matka-ajassa enää suhteessa auta juurikaan.
 
Koitas joskus edes 135km/h (tai jopa 138) - maksimirangaistus testistä on liikennevirhemaksu ilman vaikutusta ajokorttiin. Sujuu matkanteko paljon mukavammin kuin ajamalla tuota GPS120-125, sillä nopeudella kerää paskat puolet ihan kaikesta 1) kaikki hyppää sun eteen nysväämään kun ajat heihin nähden hiljaa 2) takaa tulee porukkaa ohitse vasemmalta ja oikealta...

Jos pitää edes sen min sakkorajan eli GPS 129 niin sekin auttaa jo vähän kohtaan 1. Mitä nopeammin vetää sen vähemmän on näitä kohdan 1 sankareita, toki sitten tulee 3) eli nämä 120-130 ajavat jotka eivät voi oikealle väistää koska ajetaanhan tässä jo riittävän lujaa, mutta mitä lujempaa ajaa niin sen vähemmän on niitä jotka jäävät siihen vasemmalle (ja niistä lopuista pääsee sitten oikean kautta ohi)

Näh. Mä viihdyn oikealla kaistalla ihan hyvin ohituksia lukuunottamatta omalla vauhdillani, mikä se sitten onkaan. TRE-HKI välillä menee joku auto ohi. Pisti joskus miettimään omia ajotottumuksia. ~140 kiitäjät on kyllä sen verran vähemmistö, ettei niitä tule tolla välillä yleensä kuin joku 1-5. Voinee riippua kellonajasta.

Jos on kiire (hyvin harvoin niin kiire) ja sää sallii, niin vauhti on mikä on, mutta paskat puolet saa kyllä mielestäni kerättyä vauhtia nostamalla. Erityisesti ajomelu, mutta myös bensan kulutus kasvaa. Varmaan pienempi ongelma virtaviivaisemmassa autossa, jossa erilaiset välitykset suurimmalla vaihteella. Tuossa joutuu kiihdyttelemään enemmän ja useammin siihen 'ajovauhtiin', kun niitä hitaampien ohittajia löytyy aina, ja empiirisesti väitän, että useimmat ajaa lähempänä mittari 120 kuin GPS 120+. Tämän voi perustaa ihan loogiseen päättelyyn siitä, että montako autoa ohittaa (jotka ei mene rekkavauhtia) ja moniko menee ohi. Ei mun vauhti nyt niiin hurja ole.

Yhtä poikkeusta lukuunottamatta ei mun perässä ole koskaan ollut valon väläyttelijöitä tai muita riehujia. Eikä ole menty oikealta ohi. [*] Yhden kerran Hämeenlinnan lähistöllä oli 60 km/h ja se kaista haarautui kahtia kahdeksi erilliseksi kiemurtelijaksi. Siinä ajoin noin 70 GPS, ja vaihdoin varta vasten toiselle kaistalle, kun perässä oli joku urpo joka ei kuitenkaan mennyt ohi. Olisi päässyt ohi sieltä toiselta kaistalta, mutta vaihtoi perään ja huitoi käsiään, kun en ajanut kovempaa. Liikenteessä ei kaikki ole kovin fiksuja.

Sain mä kerran parkkisakon, kun en muistanut, että kelloja siirrettiin, niin oon mäki kovis. (No sain myös kerran postikortin pakettiautolta, ja pyrkimys on välttää ajamista jos tulee erityisen huonoja uutisia jatkossa).

[*] Tähän on melkein tuore poikkeus. Joku elämämkoululainen bemarissaan meinasi eilen mennä ohi vaihtamalla kesken risteystä bussikaistalle. Luopui kuitenkin ajatuksestaan, kun ryhmityin oikeaoppisesti sinne oikealle risteyksen jälkeen. Hienosti pääsi sitten ohi ja pääsi pysähtymään edessä loistaviin valoihin jollekkin ajamiemme kaistojen vasemmanpuoleiselle kaistalle. En tiedä oliko ajatus alunperinkin olla 'nokkela', vai eikö ollut alunperin osannut mennä oikealle kaistalle ja 'tuli kiire'. Itse lähdin ihan normaalisti, ja vähän lopussa yksinäisyydessäni omalla kaistallani hissuttelin ja pääsin kaartamaan pysähtymättä.
 
Itseä ei edes haittaa rajoituksen mukaan ajavat, mutta kun 99% autoilevista kuvittelee että se mittarin näyttämä on se totuus!

Sitten siellä menee joku sillä Toyotalla mittarissa 120km/h ja todellisuus 110km/h!

Eikä siinä vielä mitään, on pelit ja pensselit pitää se nopeus vakiona niin se seilaa kaikkea 90-130km/h välillä!

Ajasikin mittarissa sen 130km/h tasaisesti niin hyvä, mutta kun ei, niin pakko päästä tuollaisesta sekoilijasta ohi, joka ei pysty edes muutamaa minuuttia pidempään keskittymään siihen mitä on tekemässä!
Tien pätkissä on eroja, ja ajankohdat tuo oman värin, mutta jos on 120 rajoitus niin aika harvoin osuu niitä kuskeja jotka yksinään sille ohituskaistalle jäävät 115 tuntumaan menemään, saati alle. On noita ja toki ärsyttää (*, mutta jos oikealla sitä tilaa alkaa löytyyn, niin kyllä nekin sinne vaihtaa, vuosi tasolla kohdalla ei montaa osunut silmiin jotka ei sitä kohtuu ajassa tekisi, vaikkakkin toivuttua hitaammin.

Ehkä osunut enemmän noita reippaita pätkiä, missä yksittäisiä kuskeja jonossa ohittelee oikealta jos dynaamisen kuskin väliä löytyy. Joista osa ehkä enemmänkin niitä sitä nuorten kuljettajien kisaa, eli seurassa vähän otetaan riskiä porukalla.

(* ja osaa ärsyttää tarkemminkin rajoitustenmukaan ajavat, ja on heitäkin joita ärsyttää lievää ylinopeutta tunaavat. kun itsellä olisi menohaluja.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli hassu tapaus 1-tiellä vastaan. Joku harmaa Focus ilmeisen pienellä koneella ja kuskin pippelillä. FRY-jotain rekkari. Vasuria pelkästään ja vauhti seilaa 110-160 km/h väliä. Mutkissa hidastus ja ylämäkeen hyytyi täysin - jos oikealla kaistalla on joku. Mutta auta armias kun oikealla on 500 m väli ja takana jonottavat ryhmittyvät oikealle, niin focuksen kone huutaa hoosiannaa savuten, kun raukka kiihdyttää minkä pystyy. Vähän ajan päästä taas perä edellä nopeasti vastaan. Kehä 3:lta Lohjan tunneleihin asti katsoin menoa, kun jatkoi 130 km/h tms. lasissa tunneleiden läpi, niin katosi horisonttiin. Jonon eka, lähti kortti tai ei :rofl: En viitsinyt päiväsakkorajaa pidemmälle kokeilla mihin asti ääliö olisi valmis kiihdyttämään. Tämä siis se 100 m hänen perässään, kiihdytyksen laukaisi aina minun/muiden siirtyminen hitaamman ohituksen jälkeen takaisin oikealle.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Kolme autoa ehdin ohittamaan oikealta, ihmiset vain jäävät ajamaan siihen possujunaan ja hetken päästä jono on vasemmalla kaistalla pidempi kuin oikealla!

1000015812.png
 
Kolme autoa ehdin ohittamaan oikealta, ihmiset vain jäävät ajamaan siihen possujunaan ja hetken päästä jono on vasemmalla kaistalla pidempi kuin oikealla!
Taitaa olla suurin ongelman syy possujuna -käyttäytyminen. Kuskit on muutenkin niin totuttautuneet ajamaan toistensa perseessä, että unohtuu ajatella itse.
 
Kolme autoa ehdin ohittamaan oikealta, ihmiset vain jäävät ajamaan siihen possujunaan ja hetken päästä jono on vasemmalla kaistalla pidempi kuin oikealla!

1000015812.png

Aika tiukka possujuna . Kuva toi mieleen moottoritien, oliko motari vai joku muu ? se ei tavatonta motarillakaan että vilkaaseen aikaan oikea kaista välillä vetää paremmin kuin vasen. Olisitko pitänyt jos olisivat eteesi kaistaa vaihtaneet vähäksi aikaan?
 
Viimeksi muokattu:
Kolme autoa ehdin ohittamaan oikealta, ihmiset vain jäävät ajamaan siihen possujunaan ja hetken päästä jono on vasemmalla kaistalla pidempi kuin oikealla!

1000015812.png
Joillain tieosuuksilla se sahaa jatkuvasti, että kumpi kaista vetää paremmin milläkin hetkellä. Varsinkin tossa Hämeenlinnanväylän Helsingin päässä kun alkaa olemaan aika tiheesti liittymiä, niin oikealla kaistalla on sekä jarruttelijoita, että kaistanvaihtajia, jotka liian pienten välien seurauksena tuottaa sitä haitariliikettä milloin oikealle ja milloin vasemmalle.

Tuli vaan siis mieleen tästä tilanteesta. Ruuhka on ruuhka, mutta se sekoilu kun tehdään voimakkaita jarrutuksia, että liittyjä saisi tilaa tai säntäillään kaistalta toiselle liian pieniin väleihin - jolloin takana oleva taas joutuu mahdollisesti jarruttamaan voimakkaasti - ärsyttää. Sopivilla turvaväleillä tää ei olis niin iso ongelma, mutta sehän on ruuhka-aikaan taas ihan utopiaa.
 
,,,,

Tuli vaan siis mieleen tästä tilanteesta. Ruuhka on ruuhka, mutta se sekoilu kun tehdään voimakkaita jarrutuksia, että liittyjä saisi tilaa tai säntäillään kaistalta toiselle liian pieniin väleihin - jolloin takana oleva taas joutuu mahdollisesti jarruttamaan voimakkaasti - ärsyttää. Sopivilla turvaväleillä tää ei olis niin iso ongelma, mutta sehän on ruuhka-aikaan taas ihan utopiaa.
Edit Tuosta tuli mieleen,
Kuvaajalla tuossa näyttäisi olevan reilu turvaväli (peukku siitä), jos oletetaan ettei sitä sen jälkeen vetänyt kiinni. ("ehdin ohittamaan " voi luoda erilaisia mielikuvia)
 
Viimeksi muokattu:
Säntäilystä esimerkki eiliseltä. Ajoin Tuusulanväylällä Kehä III erkanemiskaistaa nopeammin kuin se pääväylän oikea kaista (eli tässä tilanteessa keskimmäinen kolmesta), koska kaista oli pitkälle eteenpäin tyhjä (ne jotka tuntee paikan tietää että tuossa ajetaan ruuhka-aikaan usein sellaista 80km/h satkun alueella). Vasemmanpuolimmaiselta kaistalta tulee maasturi ensin aika pieneen väliin siihen keskimmäiselle kaistalle ja siitä max sekunnin odotuksella lähtee tulemaan oikealle kaistalle. Itse olin juuri siinä kuolleessa kulmassa, joten se olis tullut kylkeen ellen olis hypänny jarrulle ja ohjannut vähän sivuun.

Sen verran korkee maasturi kyseessä, että sieltä olis kyllä voinu havaita halutessaan sitä kolmannenkin kaistan liikennettä. Eikä sitäkään tartteis tehä, jos malttais sen ensimmäisen kaistanvaihdon jälkeen varmistaa pidempään kuin sekunnin ajan, ettei ketään ole edessä. Mut siinä oli varmaan kiire vaihtaa uudestaan, kun alunperinkin oli vaihtanut tosi ahtaaseen väliin.

Samaan aikaan hyvä muistutus olla hereillä, jos ruuhka-aikaan on tilaa ajaa muuta liikennettä nopeammin. Hitaalta kaistalta kun joku säntää tyhjähkölle kaistalle, niin nopeuserot voi olla aika merkittäviä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 872
Viestejä
4 749 337
Jäsenet
77 406
Uusin jäsen
TA2025

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom