Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Edelleen hyvään tapaan kuuluu lähtökohtaisesti mun mielestä selkeä vilkku-vaihto-vilkku pois-vilkku päälle-toinen kaistanvaihto (tai edes niin että vilkku pysyy päällä, mutta välissä selkeästi varmistaa sen kolmannen kaistan) ihan jo siksi, että ne torpedovaihdot on usein aika vaarallisia ja näin viestit ja toteutat aikomuksesi turvallisemmin.
Tämä.
 
Inhimillisiä virheitä sattuu ja merkki voi jäädä näkemättä. normaalia matalampi rajoitus tulisi havaita muutenkin kuin rajoitusmerkistä.

Inhimillisiä virheitä tapahtuu, mutta ihan nyt oikeesti, jos kuski ei rämplää puhelin tai muuta niin aika harvinaista ettei sitä tikkaria erota. Jos nyt on mokannut ja ei ole huomannut merkkiä ja rikkoo sääntöjä, niin siitä kantaa vastuu, jos ei onnettomuuksia niin ei se nyt mailmaa kaada. Liikennevirhemaksu enintään 20km/h ylinopeuksista, mittauksestakin tehdään teknisiä vähennyksiä. Parin kympin tiputuksen huomaamatta jääminen ei vielä sakoille vie, vaikka kiinni jäisi.

Ja jos merkkien kanssa on oikeasti ongelmia niin markkinoilla jo jonkinaikaa autoja jotka varoittelee, ei ne nyt 99 varmoja ole, mutta voisi olla isoa apu.

Kahden kaistan vaihto kerralla keskusteluja


Tieliikennelain pykälä 48 korostaa sitä, että vilkkua on näytettävä hyvissä ajoin ennen kaistanvaihtoa. Tämä sääntö koskee myös useamman kaistan vaihtamista kerrallaan. Vaikka laki ei erikseen kiellä useamman kaistan vaihtamista yhdellä liikkeellä, em. vilkun käyttöön liittyvä sääntö ja kaistanvaihtoon liittyvä liikenneturvallisuuden varmistaminen ovat yhdessä sellainen tekijä, jotka tekevät usean kaistan vaihdon sallituksi vain niissä tapauksissa, joissa pystyt osoittamaan aikeesi muulla tavalla, ja joissa väärinymmärryksen mahdollisuutta ei ole - eli käytännössä vain kun muita tienkäyttäjiä ei ole. Siinäkin tapauksessa vilkun on oltava kunkin kaistanvaihdon kohdalla päällä hyvän aikaa.

Vilkun päällä pysyminen ja auton suunta, kun ei aleta välillä suoristelemaan sitä kesken kaistojenvaihdon, on täysin selkeää viestintää useamman kaistan vaihtamisesta.

Havainnot pitää tehdä "jokaisesta erikseen", tarkoittaen ettei riitä että katsoo vain viereisen kaistan olevan vapaa, mutta muuten täysin sallittua mennä kerralla.

Alun saapas taisi olla vähän kärkäs, pitkään opetettu ja varoitettu että ei saa vaihtaa kahdenkaistan yli sukkana, "saapas" loi mielikuvaa että kyllä saa.. Mutta uskon että nimimerkki ei sitä tarkoita. siis niitä vaarallisia yllättäviä kaistanvaihtoja, missä ääriesimerkki kun possuja juna tulee rampilta ruhkaiseen motarille, ja sieltä kiihdytyskaistalta tuikataan vaarallisesti suoraan vasemmalle kaistalle.

Keskustelu ilmeisesti lähti tuosta risteys / mutka kuvasta missä ruuhkaista ja missä vaihdellaan kerralla parin kaistaa, lukijana ajatus pyöri tuon tyyppisessä.

Välissä oli esitetty irallaan yleinen kysymys (linkki"Kaama" alla). ja ilman muuta hyvä kysymys.

Mutta jos oikein vastauksesi tulkkaan, niin jos esim kolme suuntaansa tiellä voi oikeasta reunasta laillisesti vaihtaa suoraan vasemmalle, kolmannelle kaistalle. Jos sen voi tehdä turvallisesti, ja vilkun osalta normaalisti alussa ensin vilkku jne, ja vilkku pidetään kytkettynä loppuun asti. Se missä liikennetilanteessa se on turvallista kerralla on eriasia.
Eli jos sitä muuta liikennettä kaistoilla on, niin ei välttämättä kerralla. Mutta esim, vilkku ajoissa päälle, kaistain vaihto keskimmäiselle kaistalle hetki siinä ja sitten sille reunimmaislle, vilkku voi olla koko suorituksen päällä ja pitääkin olla jos keskimmäisellä kaistalla ollaan vähänaikaa. Ehkä voi tehdä jonkin tehostamis vilkautuksen.

Oleellista että ne perus jutut täyttyy ja se että on ennustettava, jos siellä kolmannella kaistalla joku yllättyy, joutuu reagoimaan, niin pileen mennyt ja siihen kiellettyyn mistä varoiteltu.




Missä pykälässä on kielletty useamman kaistan vaihtaminen samalla "vilkutuksella" tai "liikkeellä"?
 
Inhimillisiä virheitä tapahtuu, mutta ihan nyt oikeesti, jos kuski ei rämplää puhelin tai muuta niin aika harvinaista ettei sitä tikkaria erota. Jos nyt on mokannut ja ei ole huomannut merkkiä ja rikkoo sääntöjä, niin siitä kantaa vastuu, jos ei onnettomuuksia niin ei se nyt mailmaa kaada. Liikennevirhemaksu enintään 20km/h ylinopeuksista, mittauksestakin tehdään teknisiä vähennyksiä. Parin kympin tiputuksen huomaamatta jääminen ei vielä sakoille vie, vaikka kiinni jäisi.

Ja jos merkkien kanssa on oikeasti ongelmia niin markkinoilla jo jonkinaikaa autoja jotka varoittelee, ei ne nyt 99 varmoja ole, mutta voisi olla isoa apu.

Kahden kaistan vaihto kerralla keskusteluja








Alun saapas taisi olla vähän kärkäs, pitkään opetettu ja varoitettu että ei saa vaihtaa kahdenkaistan yli sukkana, "saapas" loi mielikuvaa että kyllä saa.. Mutta uskon että nimimerkki ei sitä tarkoita. siis niitä vaarallisia yllättäviä kaistanvaihtoja, missä ääriesimerkki kun possuja juna tulee rampilta ruhkaiseen motarille, ja sieltä kiihdytyskaistalta tuikataan vaarallisesti suoraan vasemmalle kaistalle.

Keskustelu ilmeisesti lähti tuosta risteys / mutka kuvasta missä ruuhkaista ja missä vaihdellaan kerralla parin kaistaa, lukijana ajatus pyöri tuon tyyppisessä.

Välissä oli esitetty irallaan yleinen kysymys (linkki"Kaama" alla). ja ilman muuta hyvä kysymys.

Mutta jos oikein vastauksesi tulkkaan, niin jos esim kolme suuntaansa tiellä voi oikeasta reunasta laillisesti vaihtaa suoraan vasemmalle, kolmannelle kaistalle. Jos sen voi tehdä turvallisesti, ja vilkun osalta normaalisti alussa ensin vilkku jne, ja vilkku pidetään kytkettynä loppuun asti. Se missä liikennetilanteessa se on turvallista kerralla on eriasia.
Eli jos sitä muuta liikennettä kaistoilla on, niin ei välttämättä kerralla. Mutta esim, vilkku ajoissa päälle, kaistain vaihto keskimmäiselle kaistalle hetki siinä ja sitten sille reunimmaislle, vilkku voi olla koko suorituksen päällä ja pitääkin olla jos keskimmäisellä kaistalla ollaan vähänaikaa. Ehkä voi tehdä jonkin tehostamis vilkautuksen.

Oleellista että ne perus jutut täyttyy ja se että on ennustettava, jos siellä kolmannella kaistalla joku yllättyy, joutuu reagoimaan, niin pileen mennyt ja siihen kiellettyyn mistä varoiteltu.
Se sääntö on että jokainen vaihto pitää sujua vaaraa ja haittaa aiheuttamatta. Sen täyttyessä homman voi tiivistää "saapas".

Jos siellä ei voi tehdä tuota liikettä vaaraa tai haittaa aiheuttamatta niin yllättäen sen jälkeen vastaus on "ei saa".
 
Vilkku pois tilanteessa jossa pitäisi viestiä aikeesta vaihtaa kaistaa? :D
Ymmärsit ehkä väärin. Ajatus oli, että vilkku pois ensimmäisen kaistanvaihdon jälkeen ja siitä uudestaan päälle korostamaan seuraavaa vaihtoa. Riippuu tilanteesta onko edes tarpeellista.
Ei edes tarvita sitä taukoa, sekin sekoittaa viestintää siitä mitä on tekemässä.

Laki vaatii vain että homma hoidetaan aiheuttamatta vaaraa tai haittaa muulle liikenteelle.

Tauko käy kyseeseen siinä vaiheessa jos ei ole vielä pystynyt varmistumaan tilasta seuraavalla kaistalla.
Näissä keskusteluissa on helppo ilmasta itteään heikosti tai ymmärtää toista vähän väärin. Oon tästä kuitenkin täysin samaa mieltä. Turvallinen toteutus on se mikä merkitsee.
 
Ymmärsit ehkä väärin. Ajatus oli, että vilkku pois ensimmäisen kaistanvaihdon jälkeen ja siitä uudestaan päälle korostamaan seuraavaa vaihtoa. Riippuu tilanteesta onko edes tarpeellista.

Näissä keskusteluissa on helppo ilmasta itteään heikosti tai ymmärtää toista vähän väärin. Oon tästä kuitenkin täysin samaa mieltä. Turvallinen toteutus on se mikä merkitsee.
kuva_2025-02-01_174519018.png

Tuossa kuvakaappaus siitä mistä juttu lähti.

Jos nyt tulkkaan vastauksia.

Tiukkalinja sitä mieltä että 24pesula kuvassa tekemän kaistanvaihdon jälkeen pitäisi kytkeä vilkkupois ja uudelleen kytkeä ja parin kolmen sekunnin kulutta voisi vaihtaa kaistaa oikealle jos esteettä, häirtisemättä onnistuu.

Sillä pienellä vilkuntahdin muutoksella tavoitellaan sitä että muuta hoksaavat että vaihtaa vielä kerran kaistaa. Ihan hyvä pointti.

Tuosta myös versio että pitää vilkun kokoajan kytkettynä, jos kuitenkin ajaa hetken tuota kaistaa, ennen toista vaihtoa.

Vapaampi tulkinta on se että 24.peselu on tuohon tullut vilkkupäälle ja voi tuosta vaihtaa suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle mersun perään (kuvitellaan että tilaa riittävällä välille, eikä mersun takana tule muita), vilkku pidetään päällä koko prosessin loppuun.

Koska tiedämme että kohdassa on kovasti liikennettä, niin tuo tuntuu vähän arveluttavalta, mutta jos kuvitellaan että on tyhjä tie.
kuva_2025-02-01_175541623.png
Ja olisi tarve päästä tuonne oikealla suorilta. Niin tuossa jo vilkku jo ollut päällä eikä takana ketään pariisataan metriin niin ilmeisesti voi tuosta mennä yhdellä linjalle vilkkupäällä oikeanpuoleiselle kaistalle. Tietenkin sille rauhallisesti, ei koukkaamalla.
 
kuva_2025-02-01_174519018.png

Tuossa kuvakaappaus siitä mistä juttu lähti.

Jos nyt tulkkaan vastauksia.

Tiukkalinja sitä mieltä että 24pesula kuvassa tekemän kaistanvaihdon jälkeen pitäisi kytkeä vilkkupois ja uudelleen kytkeä ja parin kolmen sekunnin kulutta voisi vaihtaa kaistaa oikealle jos esteettä, häirtisemättä onnistuu.

Sillä pienellä vilkuntahdin muutoksella tavoitellaan sitä että muuta hoksaavat että vaihtaa vielä kerran kaistaa. Ihan hyvä pointti.

Tuosta myös versio että pitää vilkun kokoajan kytkettynä, jos kuitenkin ajaa hetken tuota kaistaa, ennen toista vaihtoa.

Vapaampi tulkinta on se että 24.peselu on tuohon tullut vilkkupäälle ja voi tuosta vaihtaa suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle mersun perään (kuvitellaan että tilaa riittävällä välille, eikä mersun takana tule muita), vilkku pidetään päällä koko prosessin loppuun.

Koska tiedämme että kohdassa on kovasti liikennettä, niin tuo tuntuu vähän arveluttavalta, mutta jos kuvitellaan että on tyhjä tie.
kuva_2025-02-01_175541623.png
Ja olisi tarve päästä tuonne oikealla suorilta. Niin tuossa jo vilkku jo ollut päällä eikä takana ketään pariisataan metriin niin ilmeisesti voi tuosta mennä yhdellä linjalle vilkkupäällä oikeanpuoleiselle kaistalle. Tietenkin sille rauhallisesti, ei koukkaamalla.
Näissä keskusteluissa aina välillä sekoittuu se, että puhutaanko edelleen siitä tapauksesta joka aloitti keskustelun vai puhutaanko jo yleisellä tasolla, mutta hyvä tiivistys ainakin omista ajatuksistani.

Yleisellä tasolla se vilkun kytkeminen pois voi olla hyvä ratkaisu, muttei ole välttämätöntä tai edes tarpeellista. Se mikä on aina tarpeellista on että varmistuu riittävästä tilasta. Liikenteen ollessa riittävän vähäistä se kahden kaistan vaihto suoraan voi olla turvallista.
 
Inhimillisiä virheitä tapahtuu, mutta ihan nyt oikeesti, jos kuski ei rämplää puhelin tai muuta niin aika harvinaista ettei sitä tikkaria erota. Jos nyt on mokannut ja ei ole huomannut merkkiä ja rikkoo sääntöjä, niin siitä kantaa vastuu, jos ei onnettomuuksia niin ei se nyt mailmaa kaada. Liikennevirhemaksu enintään 20km/h ylinopeuksista, mittauksestakin tehdään teknisiä vähennyksiä. Parin kympin tiputuksen huomaamatta jääminen ei vielä sakoille vie, vaikka kiinni jäisi.

Ja jos merkkien kanssa on oikeasti ongelmia niin markkinoilla jo jonkinaikaa autoja jotka varoittelee, ei ne nyt 99 varmoja ole, mutta voisi olla isoa apu.
Oletuksesi vaikuttaa olevan, että ihmiset ovat täydellisiä havannoitsijoita. Valitettavasti näin ei todellakaan ole. Tämän voit helposti havaita liikenteessä. Virheitä ja huomaamattomuuksia sattui jo ennen matkapuhelimen keksimistä, eikä läheskään kaikki räplää puhelinta ajaessaan, päinvastoin. Mikäli kyseessä on jokin poikkeuksellinen tilanne, niin merkin alle voisi laittaa lisäkilven joka korostaa sitä mihin pitäisi mahdollisesti varautua kun rajoitus ei vastaa havaintoja.
Kyse on siis siitä, että alemmalla rajoituksella tai yleensäkin liikennemerkillä pitäisi olla jokin oikea peruste jottei se syö merkkien uskottavuutta. Kun olet ajanut tovin alennettua rajoitusta, eikä sen syytä ole tullut näkyviin, niin mieleen tulee, että rajoitus on jo loppunut. Tällöin uskottavuus kärsii, kuten on työmaiden merkeille käynyt, valitettavasti. Sitten autoilijoita syytetään kaahareiksi vaikka vika on usein liikennesuunnittelussa.
Nopeuden näyttö auton mittarissa tietysti helpottaa vahvistamaan, että rajoitus on matalampi kuin olettaisi, mutta ei tällä vain kierretään liikennesuunnittelun töpeksintää.
On tietysti mahdollista, että rajoituksen tarkoitus on kerätä rahaa nopeuskameroilla, mutta tätä ei ainakaan kukaan julkisesti myönnä.
 
Kehä ykkösen ja Tuusulanväylän ruuhkat, joka kerta joku kännykkää tapittava apina on ajanut yli 15 vuotta vanhan dinonsa keskikaiteeseen tai kiihdyttänyt toisen peltilehmän perseeseen, jonka seurauksena liikenne matelee tai jopa seisoo kokonaan. Tai sitten vielä vanhempi dino on lahonnut tien päälle, kun tyhmä blondi on ostanut 1000 juuron pommin, jota ei osaa luonnollisesti korjata.
EDIT ja Nobinan slobo-kuskit ärsyttää edelleen, sikailu on taitolaji ja siinä nämä slobot ovat mestareita.
 
Viimeksi muokattu:
Kehä ykkösen ja Tuusulanväylän ruuhkat, joka kerta joku kännykkää tapittava apina on ajanut yli 15 vuotta vanhan dinonsa keskikaiteeseen tai kiihdyttänyt toisen peltilehmän perseeseen, jonka seurauksena liikenne matelee tai jopa seisoo kokonaan. Tai sitten vielä vanhempi dino on lahonnut tien päälle, kun tyhmä blondi on ostanut 1000 juuron pommin, jota ei osaa luonnollisesti korjata.
EDIT ja Nobinan slobo-kuskit ärsyttää edelleen, sikailu on taitolaji ja siinä nämä slobot ovat mestareita.
Nyt jäi kyllä vähän epäselväks että ajatko sä sähköautolla vai pensa-autolla.
 
Nyt jäi kyllä vähän epäselväks että ajatko sä sähköautolla vai pensa-autolla.
Hirmuliskot on kuollut sukupuuttoon, joten dinot kulkee fossiilisilla polttoaineilla. Sähköauto on ainoa oikea valinta kehä kolmosen sisällä.

Viimeksi tänään joku sunnuntaikuski oli räpeltänyt puhelintaan, ja pistänyt liikenteen poikki Tuusulanväylällä. Siinä oli dinoja nätissä kasassa, joita hinausauto sitten nosteli paremmilla vesille.
 
Hirmuliskot on kuollut sukupuuttoon, joten dinot kulkee fossiilisilla polttoaineilla. Sähköauto on ainoa oikea valinta kehä kolmosen sisällä.

Viimeksi tänään joku sunnuntaikuski oli räpeltänyt puhelintaan, ja pistänyt liikenteen poikki Tuusulanväylällä. Siinä oli dinoja nätissä kasassa, joita hinausauto sitten nosteli paremmilla vesille.
Eiköhän kehä kolmosen sisäpuoli ole ainoa paikka suomessa missä saadaan autoja tommoisiin kasoihin. Oliskohan siellä jo ollut ekan kerran tänä vuonna tiekin jäässä.
 
Miten katsastus nykyään toimii, kun ikinuorilla noi pakoputket vaikuttaa aika järjestään rikkinäisiltä ja sytytys on ilmeisen muodikasta olla komeasti pielessä?
 
Viimeksi muokattu:
Miten katsastus nykyään toimii, kun ikinuorilla noi pakoputket vaikuttaa aika järjestään rikkinäisiltä ja sytytys on ilmeisen muodikasta olla komeasti pielessä?
Niitä paukkusoftia tehdään autoihin silleen, että auto räpättää jossain tietyssä ajomoodissa (esimerkiks "sportplussalla"), eikä haittaa katsastuksessa. Nolojahan noi on, mutta kai jotkut niistä tykkää.
 
Pakko niiden on ajaa aika tavalla ennen konttoria ettei saastepäästöt ole hitonmoisia kun bensaa valutetan rikkinäisiin pakareihin...
 
Joo, hämmentävän yleistä ettei tiedetä että "vilkku on muille etukäteen annettava signaali aikomuksesta, ei itselle kuittaus tehdystä työstä"
Vielä useampi luulee vielä lain tavattuaankin, että termi "hyvän aikaa" on jotenkin tulkintariippuvainen käsite. He ovat siinä oikeassa, mutta eivät ymmärrä, ettei tulkinnanvaraisuus riipu heistä itsestään millään tavalla. Ei ole mikään selitys, että "mut mullahan oli vilkku päällä jo puol tuntia sitten", jos ei aikeistaan ole onnistunut kommunikoimaan ymmärrettävästi. Ja senkin päälle on muistettava, ettei vilkun käyttö ole vastuunvapautus millekään konfliktille. Vilkun käyttö on lailla säädetty pelkästään liikenteen sujuvoittamiseksi. Kaikki turvallisuuteen liittyvät säännöt on kirjattu siten, ettei vilkun käyttötavat muuta vastuita.
 
Viimeksi muokattu:
Arvoitus, mitä yhteistä on "pitkä" rekalla ja volkkarin vahinkovankkurilla?
Molemmat hyytyy alle 80 km/h vauhtiin ylämäkeen rinnakkain ajaessaan 100 km/h alueella. Joskus sitä pohtii, että mitenhän tuo ylipäätään pääsi vasurille sitä rekkaa ohittamaan, kun ohituksesta ei tullut millään valmista.
 
Arvoitus, mitä yhteistä on "pitkä" rekalla ja volkkarin vahinkovankkurilla?
Molemmat hyytyy alle 80 km/h vauhtiin ylämäkeen rinnakkain ajaessaan 100 km/h alueella. Joskus sitä pohtii, että mitenhän tuo ylipäätään pääsi vasurille sitä rekkaa ohittamaan, kun ohituksesta ei tullut millään valmista.
Ehkä se ei osannut ottaa vitosta/kutosta pois? :D

Vitostielläkin heinola-mikkeli välillä alkaa noi kaistat ylämäkeen, jumalauta kun porukka ei osaa käyttää sitä vaihteistoa ja kaasupoljinta. Mä sentään pääsen siellä rekasta ohi kohtuuajassa 2700kg/170hp lava autolla mikä ei ole mikään raketein yhdistelmä automaatilla.
 
Viimeksi tänään aamulla: yksi kaista samaan suuntaan niin se ainut samaan aikaan liikkeellä oleva auto ajaa tietysti 40kmh mittarinopeutta 50 alueella, kun ei ole kiire mihinkään. Sitten kun kaistoja tulee kaksi niin nopeutta alkaakin löytyä, ja kun tästä sankarista yrittää päästä ohi 60 rajoituksella niin vauhti nouseekin jo yli 80. No sopii mulle, voin vaihtaa sen taakse kun ei tarvi enää runkata alinopeutta.

Toinen: aja valoissa kaksikaistaisella tiellä ensimmäisenä olevan auton taakse, niin kiihdytellään kuin jollain mopolla eikä ole mihinkään kiire. Vaan auta armias jos menet viereiselle kaistalle, niin se sama auto muuttuukin ralliautoksi ja lähettää minkä pystyy, ettei kukaan varmasti pääse ohi.
 
Nyt on maailmankirjat sekaisin. Dennis on sakottanut, tai ainakin julkaisun myötä antanut epäuoran hyväksyntänsä sakoista ALINOPEUTTA ajavalle:
 
Nyt on maailmankirjat sekaisin. Dennis on sakottanut, tai ainakin julkaisun myötä antanut epäuoran hyväksyntänsä sakoista ALINOPEUTTA ajavalle:
Satasen alueella n kuuttakymppiä ilmeisesti ehjällä henkilöautolla,

Edit ihan tekstinä, siis motarilla
Raportti kentältä: Ajoi moottoritiellä 100 km/h alueella n. 60 km/h. Sää pilvinen/sateinen, mutta keli eikä muut esitetyt syyt edellyttäneet alhaista nopeutta. 10 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Satasen alueella n kuuttakymppiä ilmeisesti ehjällä henkilöautolla,
Satasen alueella jopa satanen on liian vähän, mutta että tähänkin on nyt puututtu. Saattaa muutamalla forumilaisella housut vaihtua spontaaneista ripuleista. "Ei ole olemassa alinopeutta", "Ei kenelläkään voi olla niin kiire". Noh, tunnistatte itsenne lainaamalla tätä viestiä.
 
Nyt on maailmankirjat sekaisin. Dennis on sakottanut, tai ainakin julkaisun myötä antanut epäuoran hyväksyntänsä sakoista ALINOPEUTTA ajavalle:
Ihan oikein tuomittu. Jos menee moottoritielle eikä uskalla ajaa kuin moponopeutta niin oppii pysymään poissa sieltä.
 
Moottoritiellä ei saa ajaa ajoneuvolla jonka rakenteellinen nopeus on 70 km/h tai alle. Sen sijaan 80 km/h ajaminen ei ole siellä kiellettyä tai mitenkään odottamatonta.

Ei ole mitenkään yllätys että tuosta 60 km/h nopeudesta on sakotettu (tuohan oli jo aika kauan sitten Pstersteinin twitterpostauksessa).
 
Nyt on maailmankirjat sekaisin. Dennis on sakottanut, tai ainakin julkaisun myötä antanut epäuoran hyväksyntänsä sakoista ALINOPEUTTA ajavalle:
Oikein. Ja vielä moottoritiellä tuo 60kmh menettelee kun ohi pääsee, mutta maantieltä saisi kesällä siivota nämä 70kmh satasen alueella ajelevat. Mitään perustetta tuolle pelleilylle ei ole.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
267 801
Viestejä
4 631 361
Jäsenet
76 094
Uusin jäsen
Markokoo1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom