Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nää on kyllä rasittavia. Tänäänkin oli pyörältä laskeutunut jalankulkijaksi 1m suojatiestä selkeästi odottaen ylipääsyä. Tulin kauempaa jo nähden että 5m tätä suojatietä ennen on risteys jossa joku odotti oikealle (minun ajosuuntaan) kääntymistä kolmion takana. Tämä jäi kuitenkin väistämään tätä odottavaa naista. Sitten paikalle saavun minä ja pysäytän siihen suojatien eteen että menee nyt sitten (kun ei aiemminkaan ollut mennyt). Ja vitut, sitten alkaa se viittominen, että mene sinä vain ensin. Läksin kunnon runnulla sitten menemään kun hommasta ei tullut mitään. Ihan uskomatonta pelleilyä, puoli kaupunkia odottaa ja voi käyttää sitä omaa vuoroa, ties miten kauan se kääntyjäkin jo veivasi muniaan siinä ettei käännä suojatien ylittäjän päälle. Enskerralla istun vaikka minuutin siinä jono takana kunnes menee ja luen vaikka iltalehden odotellessa.

Samaan kastiin menee nää eläkeläiset ym. jahkailijat jotka jää sinne 5-10m päähän venailemaan selkeästi että haluaavat yli. Muuten hyvä mutta reippaasti yli puolissa tilanteissa kun näet tuommoisen tiedät myös vallan hyvin että siitä kerkeää anyway yli vaikka se lähtisikin sieltä liikenteeseen, eli turha pysähtyä odottelemaan. Ja jos niin teet niin alkaa ensimmäisen kappaleen show.
 
Ehkä vähän selitin huonosti, siis palautteella tarkoitain sitä että kuljettaja havaitsee virheen heti, eikä vasta joskus kirjeen/kutsun myötä. Eli se salamaräpsy yksinkertaisuudessaan on aika tehokas.
Mikäli ei tarkoituksella aja ylinopeutta, vaan se tapahtuu syystä ettei ole havainnut nopeusrajoitusta, eikä mikään ajoradalla viittaa siihen, että nopeusrajoitus olisi pienempi kuin ajattelee, niin salaman välähdys ei ole tehokas keino vaan rahankeräystä. Poliisillakin olisi toki näissä tapauksissa mahdollisuus ottaa huomioon ajankohta jolloin kamera on välähtänyt, mutta siellä kun on kaiken maailman Pastersteinejä joiden ajatusmaailma ei tunne sanaa tarkoitus. Kameroiden tarkoitus tällä hetkellä on kerätä rahaa, eikä parantaa liikenneturvallisuutta. Olisin ehdottomasti kameroiden kannalla mikäli ne saataisiin parantamaan turvallisuutta.
Tarkoituksella ylinopeutta ajavat "taparikolliset" sen sijaan osaavat usein ottaa nämä kamerat huomioon ja hiljentää niiden kohdalla. Keskinopeuskameroista on puhuttu jo pitkään, mutta harvassa taitavat olla.

Yksinkertaistaen: Mikäli tiellä on 60 kmh rajoitus, niin se ei saisi näyttää sellaiselta jossa voisi ajaa 80kmh tunnissa. Ajoratamaalauksilla tämä olisi helppo toteuttaa.
 
Ja vitut, sitten alkaa se viittominen, että mene sinä vain ensin.

Samaan kastiin menee nää eläkeläiset ym. jahkailijat jotka jää sinne 5-10m päähän venailemaan selkeästi että haluaavat yli.

Mä olen nyt viittojien kohdalla lähes aina pysähtynyt odottamaan, viittonut takaisin ja huutanutkin ikkunasta, että "mene nyt vaan" tai "en saa mennä, kun sä olet siinä". Poikkeuksena äsken hyvin hitaasti liikehtivä rollaattorimamma, jonka viittoilulla oli selkeä peruste - kestää kauan se ylitys. Ehkä voisi nämäkin vaan odottaa.

Jotkut metrien päähän jäävät eivät halua pysäyttää autoilijoita ja odottavat mielekästä hetkeä ylittää. Sehän on ihan ok.
 
Mikäli ei tarkoituksella aja ylinopeutta, vaan se tapahtuu syystä ettei ole havainnut nopeusrajoitusta, eikä mikään ajoradalla viittaa siihen, että nopeusrajoitus olisi pienempi kuin ajattelee, niin salaman välähdys ei ole tehokas keino vaan rahankeräystä. Poliisillakin olisi toki näissä tapauksissa mahdollisuus ...
Sori huono ulosantini.

Ajatus se että välähdys viestii sille kuljettajalle ylinopeudesta, tehokkaalla automaatti valvonnalla voi sitten tunnistaa sen lipsahduksen niistä tapa kaahereista.

Jos 80 alueeleen jälkeen tulee 60 tikkari, ja kamera ennen vaaran paikkaa, ja joku vetää siihen ylinopeutta < 80km/h niin isolle osalle välähdys herättää. jos sen jälkeen ei ylinopeutta ja keskinopeudet alle rajoituksen. niin tehokkaan valvonnan alla sen voisi tulkita inhimilliseksi virheeksi.

...mutta siellä kun on kaiken maailman Pastersteinejä joiden ajatusmaailma ei tunne sanaa tarkoitus. Kameroiden tarkoitus tällä hetkellä on kerätä rahaa, eikä parantaa liikenneturvallisuutta. Olisin ehdottomasti kameroiden kannalla mikäli ne saataisiin parantamaan turvallisuutta.

Koska meillä valvonta on pientä, kiinni jäämisriski pieni, niin se rangaistus tuo siihen edes jotain vipua.

Onhan se tosi huono tuuri jos tarkka kuski sattuu sen kerran ajaa ylinopeutta ja juuri siinä kohtaa missä valvontaa sillä hetkellä. Toki rahanmeno harmittaa, mutta ei se nyt mailmaa kaada ja ole sellainen juttu että sen takia pitäisi automaattivalvonnasta luopua.

Joskus läheteltiin huomautuksia, mutta näissäkin ketjuissa osa niille vain naureskellut.

Olen siis kuitenkin sitä mieltä että inhimillisia virheitä sattuu ja jos kerran mokaa niin kannatan nopeaa palautetta rangaistuksen sijaan. no sen välähdyksen lisäksi vaikka se kirje.

Yksinkertaistaen: Mikäli tiellä on 60 kmh rajoitus, niin se ei saisi näyttää sellaiselta jossa voisi ajaa 80kmh tunnissa. Ajoratamaalauksilla tämä olisi helppo toteuttaa.

No aiemmin tälläistä kommentoin, että tien tekeminen sellaiseksi että se "pakottaa" ajaan hiljaan on kallista tehdä ja sen ylläpito kallista. Jossain on niitä ajorata maalauksia joihinkin tehoaa, joihinkin tehoaa jo ne liikenne merkit.
Myös niitä nopeusnäyttöjä hymynaamoineen käytetty. Mutta ihan oikeasti onko se nopeusrajoitus merkki jotenkin vaikea havaita, muoto näkyy kauaksi.
 
Autoilijat, jotka vasemmalle kääntyessään eivät voi ylittää suojatietä, vaan pysähtyvät ennen suojatietä odottelemaan vastaantulijoiden virran katkeamista. Kun kääntyjille on oma kaistansa, niin tämä aiheuttaa turhan mutta pakollisen pysähtymisen jokaiselle suoraan ajavalle. (Ja itse asiassa edelläni suoraan ajanut ei edes pysähtynyt...)
Jos suojatiellä ei ole suojakoroketta, niin tässä voi tulla tilanne, jossa sitten vastaantulijan pitäisi lain mukaan pysähtyä.

Kun täällä oli puhetta vilkun käytöstä, niin mitä mieltä porukka on siitä, ärsyttääkö, jos tässä keskikaistalla ei käytä vilkkua oikealle kääntyessä? Jos ajan oikealla, niin tulee aina pieni jännitys, jos vasemmalla joku laittaa vilkun, kun ei tiedä varmasti onko kyseinen tyyppi kääntymässä vai myös vaihtamassa kaistaa, kun joskus on meinattu tulla kylkeen. Street View · Google Maps

ps. tuossa hauskasti näkee, miten kuvausauto tekee juuri tuon liikkeen eli kääntyy ja vaihtaa kaistaa samalla, jos klikkaa nuolta pari kertaa eteenpäin.
 
Jos suojatiellä ei ole suojakoroketta, niin tässä voi tulla tilanne, jossa sitten vastaantulijan pitäisi lain mukaan pysähtyä.

Kun täällä oli puhetta vilkun käytöstä, niin mitä mieltä porukka on siitä, ärsyttääkö, jos tässä keskikaistalla ei käytä vilkkua oikealle kääntyessä? Jos ajan oikealla, niin tulee aina pieni jännitys, jos vasemmalla joku laittaa vilkun, kun ei tiedä varmasti onko kyseinen tyyppi kääntymässä vai myös vaihtamassa kaistaa, kun joskus on meinattu tulla kylkeen. Street View · Google Maps

ps. tuossa hauskasti näkee, miten kuvausauto tekee juuri tuon liikkeen eli kääntyy ja vaihtaa kaistaa samalla, jos klikkaa nuolta pari kertaa eteenpäin.
Päätöksiä käyttää vilkkua ei tulisi tehdä sen perusteella, miten joku saattaa tulkita asian, vaan miten se on ohjeistettu. Samalla logiikalla sitä voisi hieman venyttäen todeta, että kannattaako kaistaa vaihtaessa käyttää vilkkua, koska viereisen kaistan kuski saattaa kuvitella, että käännät heti kylkeen.

Sitä vaan täytyy olla hereillä, kun tuolla suhaa kaiken maailman sankareita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 390
Viestejä
4 607 695
Jäsenet
75 846
Uusin jäsen
Vilzau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom