Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Juu itte vedän kanssa surutta sen 100kmh vakkarilla ihan sama mitä taulu sanoo, kello oli jo 23 maita niin ei ole liiemmin liikennettä enää.

Näennäisesti perusteettomasti alennetut nopeusrajoituksen nakertaa niiden uskottavuutta ja vaikutusta.
Mulla ei näennäisesti ole ikinä niin kiire että alkaisin näennäisesti omassa päässäni olettelemaan miksi joku rajoitus on näennäisen perusteettomasti sellainen kuin se on. Ja mä sentään ajan liki työkseni PK-seudun/Uudenmaan teitä edestakaisin.

Esim jos ykköstiellä on Kehä kolmosen sisäpuolella 80km/h sen normaalin satasen sijaan, niin se vaikuttaa mun Pasilaan tai Kamppiin ehtimiseen noin 2 minuuttia. Aika moni muu asia sit voikin vaikuttaa paljon enemmän.
 
Nuo säädettävät rajoitukset on kyllä ajatuksena hyvä, mutta ei tosiaan toimi käytössä kun monet viis veisaa niistä.
Turku-Helsinki motarilla oli joskus päässyt hirvi (tai peura) aitojen väliin ja nopeudeksi oli muutettu 50 km/h. Ihan piruuttani alensin siihen nopeuteen ja joka ikinen auto rekkoja myöten tuli ohi, lisäksi sai varoa ettei joku aja perseeseen. Mun näkemyksen mukaan ihmiset tulkitsevat tuon nopeuden 120 km/h ja 50 km/h keskiarvona - hiljensivät kuitenkin vähän eli olivat nähneet rajoitukset. Siinä olisi ollut poliisilla hyvä haavi kerätä sakot ja kenties muutama korttikin.
 
Turku-Helsinki motarilla oli joskus päässyt hirvi (tai peura) aitojen väliin ja nopeudeksi oli muutettu 50 km/h. Ihan piruuttani alensin siihen nopeuteen ja joka ikinen auto rekkoja myöten tuli ohi, lisäksi sai varoa ettei joku aja perseeseen. Mun näkemyksen mukaan ihmiset tulkitsevat tuon nopeuden 120 km/h ja 50 km/h keskiarvona - hiljensivät kuitenkin vähän eli olivat nähneet rajoitukset. Siinä olisi ollut poliisilla hyvä haavi kerätä sakot ja kenties muutama korttikin.
Kait siinä se taulu kertoi syynkin sille 50kmh? Oma vikahan se on jos ei tommosta tajua. Nää 80kmh tapaukset liittyy 99% tapauksista tien liukkauteen, tie joka sitten on liukas tai ei ole...
 
Sitä ollaan kasvettu somessa ja se näkyy. Lait ja asetukset ja liikennesäännötkin ovat ilmeisesti monille vain suosituksia. :x3:

Sen sitten huomaa. Tänään virkavalta tiedotti BMW- kuskin törmänneen jalankulkijaan suojatiellä. Jalankulkija joutui sairaalahoitoon ja bemarikuski oli lähtenyt pakoon. Sitä voi vaan arvailla oliko nähnyt edes eteensä vai oliko noudattanut omia suosituksiaan.

Tälläviikolla naiskuski ajoi melkein mun varpaiden ylitse risteysalueelle, jossa suojateillä töyssyt jokaisessa liittymässä. Mitään elettäkään ei tehnyt nopeutta hidastaakseen, niin eipä tehnyt mieli astua suojatielle. Valintani oli oikea, nainen nimittäin katseli kännykkäänsä, eli kenties kuvasi itseään Tiktokkiin. Vilkutin hänelle. Hän ehkä luuli minun flirttailleen. :x3: Mutta ei hyvänen aika minkälaisia autokuskeja sitä on olemassa. Ei tarvitsisi muuta kuin keskittyä ajamiseen ja katse eteenpäin tiehen.
 
Mulla ei näennäisesti ole ikinä niin kiire että alkaisin näennäisesti omassa päässäni olettelemaan miksi joku rajoitus on näennäisen perusteettomasti sellainen kuin se on. Ja mä sentään ajan liki työkseni PK-seudun/Uudenmaan teitä edestakaisin.

Esim jos ykköstiellä on Kehä kolmosen sisäpuolella 80km/h sen normaalin satasen sijaan, niin se vaikuttaa mun Pasilaan tai Kamppiin ehtimiseen noin 2 minuuttia. Aika moni muu asia sit voikin vaikuttaa paljon enemmän.
Alunperin puhuttiin kun 100 oli pudotettu 60.

Tämä sama keskustelu käydään aina myös tietyö nopeuksien kanssa, ne vain unohtuu sinne ja sitten kukaan ei niitä noudata.
 
Tämä sama keskustelu käydään aina myös tietyö nopeuksien kanssa, ne vain unohtuu sinne ja sitten kukaan ei niitä noudata.
Onhan ne hitokseen turhauttavia tosiaan.
Tietyömään rajoituksissa on usein se, että ne näyttää unohtuneen vaikka kyse on huonosta urakan suunnittelusta tai työn epätasaisesta etenemisestä. Esim. eri vaiheet jaettu useammalle urakoitsijalle huonosti aikataulutettuna. Rajoitukset täytyy olla siellä kunnes kaikki merkinnät, reunatäytöt yms. on valmiina.

Ohjeen mukaan ne rajoitukset pitäis ottaa hyvin reippaasti sieltä pois kun kaikki on valmista, muutaman päivän sisällä, ja työmaalla pitäis olla henkilö jonka vastuulla asia on. Noiden rajoitusten täytyy olla myös tienpitäjän hyväksymät (liikenteenohjaussuunnitelmien mukana), joten jos rajoitukset tuntuu turhilta tai unohtuneilta niin niistä kannattaa ilmoitella palauteväylän kautta liikenteen asiakaspalveluun. Jos ne oikeasti on turhaan vielä paikallaan, niin urakoitsija saa kuraa niskaan kun ei noudata suunnitelmaa.
 
Onhan ne hitokseen turhauttavia tosiaan.
Tietyömään rajoituksissa on usein se, että ne näyttää unohtuneen vaikka kyse on huonosta urakan suunnittelusta tai työn epätasaisesta etenemisestä. Esim. eri vaiheet jaettu useammalle urakoitsijalle huonosti aikataulutettuna. Rajoitukset täytyy olla siellä kunnes kaikki merkinnät, reunatäytöt yms. on valmiina.
Ovat, mutta itse tapaan ainakin hidastaa niihin, jos nyt en ihan sakkorajan alle aina kuitenkaan. Esim. ajankohtainen (ellei juuri poistunut) Itäväylän 60 tai 50 - en muista - Siilitien kohdalla itään on niitä, jonka monet ajavat läpi sen 90 mittarissa. Toiseen suuntaan Itiksestä länteen oli äskettäin vielä pitkä pätkä rajoituksella 50, jota ei moni jaksanut jurnuttaa. Ykköskehällä oli hyvän aikaa 30 Kontulan kohdalla ja siinäkin nopeuksia riitti. Koskaan en ole poliisia/tutkaa näiden yhteydessä nähnyt - hyvä siksi, että olisi tullut itsellekin rapsut, mutta ei kyllä kannusta hidastamaan, kun valvontaa ei ole. Jenkkilässä jossain on kameroita tietöiden yhteydessä.

 
Pitkien ajovalojen käyttö taajamassa valaistulla osuudella. Mikä vika on päässä, että ajetaan pitkät päällä? Vituttaa hieman olla lenkkeilemässä kevlillä, kun vieressä teslan ”automaatti” pitää koko suoran matkan pitkiä päällä tai joku keski-iän ohittanut aikuinen mies oletettu haluaa vaan led lisävalojansa ihastella.

Taidan pitää 4000 lumenin taskulamppua jatkossa mukana ja näytän suoraan päin. Sen verran tämä perseily on yleistynyt.
 
Ovat, mutta itse tapaan ainakin hidastaa niihin, jos nyt en ihan sakkorajan alle aina kuitenkaan. Esim. ajankohtainen (ellei juuri poistunut) Itäväylän 60 tai 50 - en muista - Siilitien kohdalla itään on niitä, jonka monet ajavat läpi sen 90 mittarissa. Toiseen suuntaan Itiksestä länteen oli äskettäin vielä pitkä pätkä rajoituksella 50, jota ei moni jaksanut jurnuttaa. Ykköskehällä oli hyvän aikaa 30 Kontulan kohdalla ja siinäkin nopeuksia riitti. Koskaan en ole poliisia/tutkaa näiden yhteydessä nähnyt - hyvä siksi, että olisi tullut itsellekin rapsut, mutta ei kyllä kannusta hidastamaan, kun valvontaa ei ole. Jenkkilässä jossain on kameroita tietöiden yhteydessä.


No siis juu, ite matelen niissä aina ihan sitä kyltissä olevaa nopeutta. Jos samassa kohtaa ei tunnu aikoihin tapahtuvan mitään, niin sit ilmoitan asiasta eteenpäin. Pointtina lähinnä, että ne "tietyöt" nyt vaan kestää joskus järjettömän kauan, ja toiselta kantilta olis kiva jos niistä ärsyttävistä paikoista aktiivisesti ilmoitettais tuonne. Ei se meno muutu jos vaan painetaan kaasua, ehkä kirjoitellaan netissä, mutta ei tehdä ilmoitusta mahdollisesti unohtuneesta rajoituksesta. Osittain tän takia kukaan ei saata (usein samoja) urakoitsijoita vastuuseen velvollisuuksistaan.
 
Toinen mikä tuntuu unohtuvan monesta paikasta on se tietyön loppuminen. Siinä kattelet peilistä et tossa se loppu (alko toiseen suuntaan) mut nopeusrajoitus saattaa olla vielä hyvän tovin se 50.
 
Aika laillahan tuo kulttuuri on pääkaupunkiseudulla ainakin rappeutunut. Yleensä teen etätöitä ihan muualta päin Suomea mutta nyt piti käydä konttorilla ja asustaa Espoossa jonkun aikaa. Sen kerta kun ajoin autolla totesin että a) vartioliikkeen auto ei näemmä tarvitse pimeällä ajovaloja ja on niin tärkeä, että voi painostaa edellä ajavaa vasemmalla kaistalla (en minua vaan jotakuta joka ajoi vain n. 20 km/h ylinopeutta). Sitten hieman pienemmällä kaksikaistaisella kun joku pysähtyy suojatien eteen, se on näemmä merkki siitä, että pitää mennä kiihdyttäen toista kaistaa pitkin ohi; noh, eihän ne jalankulkijat ihan vielä olleet ehtineet sen pysähtyneen auton keulan takaa eteen..
 
Näennäisesti perusteettomasti alennetut nopeusrajoituksen nakertaa niiden uskottavuutta ja vaikutusta.
Hetkin piti miettiä että mitä tarkoitat. ja en ihan varma tarkoitatko että näyttää kuskilta turhalta, vai että on oikeasti perusteltu ja syystä vai perusteettomasti, turhaan, ilman syytä.

Jos ensimmäistä, niin samaa mieltä, vaikka se alentaminen tehty syystä ja perustellusti, tarpeeseen, mutta kuski ei sitä tietä, ymmärrä ja kuvittelee että ne ovat turhaan ja selviää pätkästä ilman ongelmia, niin kuski alkaa kuvittelee että ne on tarpeettomia.

Valistusta noista usein annettu, ja pidempiaikaisista usein tiedotettu, mutta jos siltä ratin takaa ei näe sitä riskiä niin sitä sitten kuvittelee ettei sitä olekkaan. no sitä varten ne merkit siellä on.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei näennäisesti ole ikinä niin kiire että alkaisin näennäisesti omassa päässäni olettelemaan miksi joku rajoitus on näennäisen perusteettomasti sellainen kuin se on. Ja mä sentään ajan liki työkseni PK-seudun/Uudenmaan teitä edestakaisin.

Esim jos ykköstiellä on Kehä kolmosen sisäpuolella 80km/h sen normaalin satasen sijaan, niin se vaikuttaa mun Pasilaan tai Kamppiin ehtimiseen noin 2 minuuttia. Aika moni muu asia sit voikin vaikuttaa paljon enemmän.
Se on hyvä se.
 
Mikä saa autoilijan hidastamaan auton vauhtia vaikka edessä vihreät valot? Vasemman puoleisella kaistalla(ei ollut autoja) voisi kyllä kääntyä vasemmalle mutta oikeanpuoleista kaistaa tie jatkuu suorana ja näkyvyys erittäin hyvä. Okei, oli siinä yksi jalankulkija odottamassa vihreitä, että varmuuden vuoksi tämä kyseinen kuski sitten jarrutteli pikkuisen?
 
Mikä saa autoilijan hidastamaan auton vauhtia vaikka edessä vihreät valot? Vasemman puoleisella kaistalla(ei ollut autoja) voisi kyllä kääntyä vasemmalle mutta oikeanpuoleista kaistaa tie jatkuu suorana ja näkyvyys erittäin hyvä. Okei, oli siinä yksi jalankulkija odottamassa vihreitä, että varmuuden vuoksi tämä kyseinen kuski sitten jarrutteli pikkuisen?
Tarvitsi ehkä lisää harkinta-aikaa johonkin. "Ajanko suoraan kotiin, vai pitäisikö kääntyä ja käväistä kaupassa".

Tai sitten tiesi että risteysalue on liukas ja siinä on muutenkin enemmän varottavaa kuin suoralla tiellä.
 
Mikä saa autoilijan hidastamaan auton vauhtia vaikka edessä vihreät valot? Vasemman puoleisella kaistalla(ei ollut autoja) voisi kyllä kääntyä vasemmalle mutta oikeanpuoleista kaistaa tie jatkuu suorana ja näkyvyys erittäin hyvä. Okei, oli siinä yksi jalankulkija odottamassa vihreitä, että varmuuden vuoksi tämä kyseinen kuski sitten jarrutteli pikkuisen?
Ed. lisäksi:
- ajatusvirhe: ei tajunnut heti valo-ohjausta (äskettäin edelläni oleva miltei pysähtyi vastaavassa tilanteessa)
- automaattisesti varoi jalankulkijaa ja/tai jalankulkijan body language antoi ymmärtää, että sehän tulee sieltä
- ei keskity satasella ajamiseen/joku häiritsevä tekijä: vaimo soittaa, säätää puhelinta/radiota/whatever
 
Tänään taas ajellaan alinopeutta vasemmalla kaistalla :facepalm:

20250122072930_000642.JPG


Ihmisellä jolla ei ole kiire, hieman jännittää ajaa talvella, miksi siihen vasemmalle kaistalle pitää edes tulla?
 
Tänään taas ajellaan alinopeutta vasemmalla kaistalla :facepalm:

20250122072930_000642.JPG


Ihmisellä jolla ei ole kiire, hieman jännittää ajaa talvella, miksi siihen vasemmalle kaistalle pitää edes tulla?
Ainut logiikka on se, ettei 2-4 km/h nopeuserolla operoivan kuljettajan olisi pitänyt ohittaa alunperinkään, koska nopeusero olematon ja hyöty vielä pienempi..
 
Sehän riittää, että muutama auto edellä oleva johtoauto ajaa 3-4km/h nopeampaa kuin oikealla kaistalla olevaa niin äkkiä siinä liikenne puuroutuu.
Tossa kuvassa tiet näyttäisi olevan aika liukkaan näköistä. Loskaa ja plusmiinus lämpötilat hiljentää autot varmasti
 
Mikä saa autoilijan hidastamaan auton vauhtia vaikka edessä vihreät valot?
Sen olen huomannut jos on vihreä nuoli niin mennään tosi varovasti. Yleensä nuoli palaa lyhyen ajan joten siitä ei montaa autoa ehdi.

Joko ihmiset eivät tiedä että silloin saa mennä tai varovat silti jalankulkijoita ja hulluja pyöräilijöitä. Itse menen nuolen palaessa reippaasti ja kerään spandexin palaset myöhemmin (vielä ei ole osunut).
 
Sehän riittää, että muutama auto edellä oleva johtoauto ajaa 3-4km/h nopeampaa kuin oikealla kaistalla olevaa niin äkkiä siinä liikenne puuroutuu.
Tossa kuvassa tiet näyttäisi olevan aika liukkaan näköistä. Loskaa ja plusmiinus lämpötilat hiljentää autot varmasti
Heti kun tulpan sai pois tieltä, niin liikenne veti taas sen satasen mikä oli ihan liikennemerkissäkin, kuva Turun moottoritieltä missä vielä muuttuvat nopeusrajoitukset, joten liukasta ei ollut, normaali talvi.

Edelleen, jos et uskalla ajaa sitä mitä lukee liikennemerkissä, älä tule 1-2km/h nopeuserolla vasemmalle kaistalle ja jää siihen!
 
Heti kun tulpan sai pois tieltä, niin liikenne veti taas sen satasen mikä oli ihan liikennemerkissäkin, kuva Turun moottoritieltä missä vielä muuttuvat nopeusrajoitukset, joten liukasta ei ollut, normaali talvi.

Edelleen, jos et uskalla ajaa sitä mitä lukee liikennemerkissä, älä tule 1-2km/h nopeuserolla vasemmalle kaistalle ja jää siihen!
Itse ajattelen että motarilla kyse on pitkälti pelisilmästä. Pitää seurata liikennettä sekä edessä että takana ja tehdä omat liikkeet sopivaan kohtaan. Aika moni ei näytä miettivän tällaisia vaan reagoivat vaan hetkeen jos vaikka oikealla kaistalla oleva lähestyy edessä niin poukkaavat vasemmalle juurikaan katsomatta saatikaan muuttamatta sen jälkeen ajoaan. Mikä siinä muutenkin on, että nelikaistaisella ohittavat usein tekevät sen kuin kaksikaistaisella eli vetävät ihan perään kiinni, siitä kiihdytys, ohitus ja sitten nenän eteen heti. Tilaa ja aikaa olisi vaikka kuinka.
 
Oikeastaan ihan herttaisen sama minkä takia se jonon ekana siellä nenää kaivaa, jos ja kun tuolla kuvan suoralla näkee parhaimmillaan 1-2 km jonon yhden kokovartalokyrvän takana. Rytmityseroja sattuu ja ruuhkassa helposti kertyy autoja muutama taakse, mutta tämä jononkerääjä-sakki on ihan oma rotunsa.
 
Itse ajattelen että motarilla kyse on pitkälti pelisilmästä. Pitää seurata liikennettä sekä edessä että takana ja tehdä omat liikkeet sopivaan kohtaan. Aika moni ei näytä miettivän tällaisia vaan reagoivat vaan hetkeen jos vaikka oikealla kaistalla oleva lähestyy edessä niin poukkaavat vasemmalle juurikaan katsomatta saatikaan muuttamatta sen jälkeen ajoaan. Mikä siinä muutenkin on, että nelikaistaisella ohittavat usein tekevät sen kuin kaksikaistaisella eli vetävät ihan perään kiinni, siitä kiihdytys, ohitus ja sitten nenän eteen heti. Tilaa ja aikaa olisi vaikka kuinka.
Se on vain huomattu että nämä mittarin mukaan ajavat ei omaa minkäänlaista pelisilmää.

- Ajetaan omasta mielestä nopeusrajoitusten mukaan ja kaikki muut kaahaa ylinopeutta.
- Vaihdetaan kaistaa suoraan nopeampien eteen, kun muutaman sekunnin odottamisella nopeampi olisi ehtinyt ohi ja tilaa olisi enemmän eikä olla kenenkään edessä.
- Kun ollaan siinä vasemmalla kaistalla "ohittamassa" 1-2km/h nopeuserolla ei tehdä elettäkään että ohitus nopeutuisi, vaikka mennään koko ajan alinopeutta.
- Ei vaihdeta kaistaa heti oikealle, vaan jäädään "nukkumaan" siihen eteen.

Sitten kun takana olijalla menee hermot ja valot alkaa vilkkumaan, niin painetaan jarrua ja aletaan kiukuttelemaan "kyllä minullakin on oikeus"!
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 382
Viestejä
4 591 359
Jäsenet
75 650
Uusin jäsen
staibusan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom