Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Siis olet nähnyt saman Skodan useasti, ja jokaisen ohittajan kohdalla vilkuttelee vasemmalle?
Kyllä, varmaan kymmenen kertaa tässä muutaman kuukauden sisällä. Tänäänkin vilkutti mun edessä olevalle, minulle ja takana tuli kaksi autoa ja vilkutti niille myös.

Alussa mietin että sekoilee jotain ja peruu kaistan vaihdon, sitten meinasin että varoittaa jostain, mutta olen tullut siihen käsitykseen että tekee vain kiusallaan.

Vilkuttaa kaikille ketkä hänet ohittaa, mutta ei koskaan sitten vaihda kaistaa.
 
Kyllä, varmaan kymmenen kertaa tässä muutaman kuukauden sisällä. Tänäänkin vilkutti mun edessä olevalle, minulle ja takana tuli kaksi autoa ja vilkutti niille myös.

Alussa mietin että sekoilee jotain ja peruu kaistan vaihdon, sitten meinasin että varoittaa jostain, mutta olen tullut siihen käsitykseen että tekee vain kiusallaan.

Vilkuttaa kaikille ketkä hänet ohittaa, mutta ei koskaan sitten vaihda kaistaa.
Tuosta kai voisi jo ilmoittaa jonnekkin, vaara tulee sitä kautta että muut liikkujat oppii siihen että vilkuttaa vain huvikseen ja sitten ei tunnisteta todellista varoitusta.

Tarina voisi sopia myös ihan "iloiseen" yksilöön joka vilkuttaa kanssa autoilijoille, piristääkseen heitä, ajattelematta, ymmärtämättä miten sen muut kokee. Tuskin tarkoittaa että tie vapaa, vaikka on sellaisiakin liikenteessä ollut (vasemalle vilkuttamisen luulleet tarkoittavan tie vapaa),

Oletus että ohittajat ajoi rajoitustenmukaan, valot päällä, niin ei siitä kyse. jos vetelivät ylinopeutta, niin no erikoinen tapa ilmaista se, no joka lähtöön. No onneksi ei koukkaile.
 
Kyllä, varmaan kymmenen kertaa tässä muutaman kuukauden sisällä. Tänäänkin vilkutti mun edessä olevalle, minulle ja takana tuli kaksi autoa ja vilkutti niille myös.

Alussa mietin että sekoilee jotain ja peruu kaistan vaihdon, sitten meinasin että varoittaa jostain, mutta olen tullut siihen käsitykseen että tekee vain kiusallaan.

Vilkuttaa kaikille ketkä hänet ohittaa, mutta ei koskaan sitten vaihda kaistaa.
Pätkä ja kilpi kytille vaan. Tekevät sitten jotain jos pystyvät. Onhan tuo jo liikenneturvallisuuden vaarantamista.
 
Tuosta kai voisi jo ilmoittaa jonnekkin, vaara tulee sitä kautta että muut liikkujat oppii siihen että vilkuttaa vain huvikseen ja sitten ei tunnisteta todellista varoitusta.

Tarina voisi sopia myös ihan "iloiseen" yksilöön joka vilkuttaa kanssa autoilijoille, piristääkseen heitä, ajattelematta, ymmärtämättä miten sen muut kokee. Tuskin tarkoittaa että tie vapaa, vaikka on sellaisiakin liikenteessä ollut (vasemalle vilkuttamisen luulleet tarkoittavan tie vapaa),

Oletus että ohittajat ajoi rajoitustenmukaan, valot päällä, niin ei siitä kyse. jos vetelivät ylinopeutta, niin no erikoinen tapa ilmaista se, no joka lähtöön. No onneksi ei koukkaile.
Jos tuon kaverin haluaisi tuosta käräyttää, niin edellyttäisi varmaan, että dashcamin omaava kuljettaja jäisi ajamaan Skodan perään ja keräisi "todistusaineistoa" että kuljettaja tosiaan vilkuttaa jokaiselle ohittajalle, eikä kyse ole sattumasta. Parhaassa tapauksessa tämän voisi vielä toisintaa eri ajankohtana uudestaan, jolloin tuskin on enää mitenkään selitettävissä, että tarkoitus oli vaihtaa kaistaa tms., vaan kyse on nimenomaan kiusanteosta.
 
Jaahas taas oli ma illalla e12 ideaparkilta tampereelle 80kmh ja lakalaivan mäkikin 60kmh. Tossahan lähtee jo kortti kun vakkarilla vetää satasta normitapaan. Keli tietenkin +3 ei yhtään sohjoa ja ajo olosuhteet talvimittakaavassa erinomaiset.

Kukahan näitä rajotuksia oikein jakelee?
 
En tosiaan kanssa ymmärrä. Toki tuntuu että liikennevirta ajaa rajoituksista riippumatta sen 95 lasissa.
Juu itte vedän kanssa surutta sen 100kmh vakkarilla ihan sama mitä taulu sanoo, kello oli jo 23 maita niin ei ole liiemmin liikennettä enää. Päivällä vähän eri kun siellä kuitenkin joku himmailee jos rajotus 80kmh.

Jotenkin vaikea ymmärtää millä perusteella noita säädetään, vuosien saatossa on samassa kohtaa saanut vetää 100kmh vaikka tie olisi hyvinkin jäässä ja syitä vauhdin tiputtamiselle saattaisi olla ainakin mutkissa.
 
Viimeksi muokattu:
Etenkin lakalaivan kohdalla se 80 on kyllä huono idea (suuntaan jkl). Silloin oikealla ajetaan 90 ja vasemmalla 110, rampin kohdalla ero voi olla jopa 50 ja 100. Ei yllätä että usein kolisee. Laittaisivat edes kamerat tuohon, niin varmaan alkaisi tasoittua noi erot. Olisi muuten ihan varmasti yksi valtakunnan tuottoisimpia kameroita pitkän aikaa.
 
Tampere on kyl Oulun lisäksi yks kyrvimmistä paikoista ajaa.

Muutama risteys on parantunut, mutta yllätän itseni yllättymällä punaisia päin ajamisten törkeydestä vieläkin. Eilen huominarvoisesti vaihtui punaiseksi kääntyjien valo juuri sen jälkeen, kun joku Porsche-kuski päätti sittenkin suoraan menemisen sijaan kääntyä vasemmalle Plevnan edessä ja oli juuri saanut autonsa liikkeelle kaistanvaihtoon. Olisin ehkä itse ajanut sen pari autonmittaa ja odotellut vihreää minuutin, mutta tämä vain ajoi punaisista läpi ja kääntyi.
 
Muutama risteys on parantunut, mutta yllätän itseni yllättymällä punaisia päin ajamisten törkeydestä vieläkin. Eilen huominarvoisesti vaihtui punaiseksi kääntyjien valo juuri sen jälkeen, kun joku Porsche-kuski päätti sittenkin suoraan menemisen sijaan kääntyä vasemmalle Plevnan edessä ja oli juuri saanut autonsa liikkeelle kaistanvaihtoon. Olisin ehkä itse ajanut sen pari autonmittaa ja odotellut vihreää minuutin, mutta tämä vain ajoi punaisista läpi ja kääntyi.
Se vaan meni, nii. Toisin kuin suurin osa Tamperelaisista. Siellä on kunnia-asia jonottaa mahdollisimman pitkään. Jos Tampere olisi briteissä niin varmasti kaikilla olisi oma teepannu mukana liikennevaloja varten. Koska aikaa on keitellä. Minne Tampereella edes voisi olla kiire?

Laittakaa hämäläinen liikenneympyrään niin saatte pysyvän muistomerkin.
 
Se vaan meni, nii. Toisin kuin suurin osa Tamperelaisista. Siellä on kunnia-asia jonottaa mahdollisimman pitkään.
Noniinno. Samana päivänä toisessa risteyksessä kaksi kaistaa ei päässyt liikkeelle, kun punaisia päin menijöitä 'vaan meni, nii'. Vähän harmitti, kun olin taaempana odottamassa mahdollisimman pitkään.
 
Jaahas taas oli ma illalla e12 ideaparkilta tampereelle 80kmh ja lakalaivan mäkikin 60kmh. Tossahan lähtee jo kortti kun vakkarilla vetää satasta normitapaan. Keli tietenkin +3 ei yhtään sohjoa ja ajo olosuhteet talvimittakaavassa erinomaiset.

Kukahan näitä rajotuksia oikein jakelee?
En tunne tarkkoja osuuksia tiepätkästä, mutta jokin aika sitten käväisin Tampereella ja siinä lähestyessä keskustaa joku niistä digitaalisista tauluista näytti 80 missä oman muistikuvan mukaan vielä painetaan normaalisti 100 ja kesällä vissiin 120 km/h. Vahvistusta tälle tuli myös siitä, että satkun alueella hiljattain 110 mittarissa ohittamani pari autoa tuli sitten minusta tuolla pätkällä ohi.

Aina jotenkin hassua, kun henkilöautolla (tai ajoneuvolla, jonka nopeutta ei ole rajoitettu) ajetaan ensin tunnollisesti rajoituksen mukaista mittarinopeutta, mutta kun nopeus laskee 100->80, niin ikään kuin mielenosoituksellisesti jatketaan sitä satkua ja 20 km/h ylinopeutta. No, oikeestihan niitä syitä on monia niin tottumuksesta siihen, ettei merkkiä huomaa, mutta niin yleistä tuo on, että niiden periaateihmisten mietteitä haluaisi joskus kuulla. Suututtaako se nopeuden lasku niin paljon, että unohtuu se periaate, vai mikä saa heittämään sen edellisen osuuden tunnollisuuden romukoppaan ja nyt painetaankin reipasta ylinopeutta? En suostu uskomaan, että niin moni olisi kaikki ajatuksissaan, mutta kännykän räplääminen ajaessa on tainnut yleistyä niin paljon, että ken tietää.

Vähän karkasi oma ajatus yleiselle tasolle, koska tuota tulee havaittua ihan kiinteidenkin taulujen kohdalla ja ihan päiväsaikaan. Tai niitä digitauluja kun on vielä niin vähän, niin tietty suurin osa havainnoista on kiinteistä tauluista. Sähköisesti muuttuvien taulujen kohdalla selityksiä piisaa enemmän.
 
Nuo säädettävät rajoitukset on kyllä ajatuksena hyvä, mutta ei tosiaan toimi käytössä kun monet viis veisaa niistä. Onko se sitten niin että vain nuo ns. kiinteät rajoitukset on ne joita pitää (lähes aina) noudattaa? Poikkeuksena omien havaintojen mukaan, esim ennen klo 6.00 arkiaamuina voi ajaa 20km/h ylinopeutta keskustassa, sekä myös työmatkalleni sattuvan 60 risteysalueen voi ajaa 80 läpi :D
 
Nuo säädettävät rajoitukset on kyllä ajatuksena hyvä, mutta ei tosiaan toimi käytössä kun monet viis veisaa niistä. Onko se sitten niin että vain nuo ns. kiinteät rajoitukset on ne joita pitää (lähes aina) noudattaa? Poikkeuksena omien havaintojen mukaan, esim ennen klo 6.00 arkiaamuina voi ajaa 20km/h ylinopeutta keskustassa, sekä myös työmatkalleni sattuvan 60 risteysalueen voi ajaa 80 läpi :D
Säädettävät nopeudet ei toimi koska niiden toiminnassa ei ole mitään logiikkaa.

Monta kertaa olen ajanut 100 rajoituksella tiellä, mikä on aivan peilijäässä ja satasen vauhti on täysin mahdoton pitää koska auto vain luistelee kaarteissa ja sitten samaa tietä 80 rajoituksella kun sataa hieman lunta, mutta tie ei ole liukas tms.
 
Nuo säädettävät rajoitukset on kyllä ajatuksena hyvä, mutta ei tosiaan toimi käytössä kun monet viis veisaa niistä. Onko se sitten niin että vain nuo ns. kiinteät rajoitukset on ne joita pitää (lähes aina) noudattaa? Poikkeuksena omien havaintojen mukaan, esim ennen klo 6.00 arkiaamuina voi ajaa 20km/h ylinopeutta keskustassa, sekä myös työmatkalleni sattuvan 60 risteysalueen voi ajaa 80 läpi :D
Täällä "maalla", pienen kaupungin taajamassa tuntuu että nopeusrajoitus ei ole voimassa kuin 7-21, muuna aikana vedetään kyllä surutta sen +20-30km/h. Ja kun ajaa rajoituksen mukaan niin vetää jonoa perässään ja tuntee sen pistävän katseen selässään. Paljon kun kulkee tuossa 5.30-6.30 ja 21.30-22.30 koska vuorotyö, niin hyvin huomaa että suuren osan mielestä rajoitus ei ole siihen aikaan voimassa.
 
En tunne tarkkoja osuuksia tiepätkästä, mutta jokin aika sitten käväisin Tampereella ja siinä lähestyessä keskustaa joku niistä digitaalisista tauluista näytti 80 missä oman muistikuvan mukaan vielä painetaan normaalisti 100 ja kesällä vissiin 120 km/h. Vahvistusta tälle tuli myös siitä, että satkun alueella hiljattain 110 mittarissa ohittamani pari autoa tuli sitten minusta tuolla pätkällä ohi.

Aina jotenkin hassua, kun henkilöautolla (tai ajoneuvolla, jonka nopeutta ei ole rajoitettu) ajetaan ensin tunnollisesti rajoituksen mukaista mittarinopeutta, mutta kun nopeus laskee 100->80, niin ikään kuin mielenosoituksellisesti jatketaan sitä satkua ja 20 km/h ylinopeutta. No, oikeestihan niitä syitä on monia niin tottumuksesta siihen, ettei merkkiä huomaa, mutta niin yleistä tuo on, että niiden periaateihmisten mietteitä haluaisi joskus kuulla. Suututtaako se nopeuden lasku niin paljon, että unohtuu se periaate, vai mikä saa heittämään sen edellisen osuuden tunnollisuuden romukoppaan ja nyt painetaankin reipasta ylinopeutta? En suostu uskomaan, että niin moni olisi kaikki ajatuksissaan, mutta kännykän räplääminen ajaessa on tainnut yleistyä niin paljon, että ken tietää.

Vähän karkasi oma ajatus yleiselle tasolle, koska tuota tulee havaittua ihan kiinteidenkin taulujen kohdalla ja ihan päiväsaikaan. Tai niitä digitauluja kun on vielä niin vähän, niin tietty suurin osa havainnoista on kiinteistä tauluista. Sähköisesti muuttuvien taulujen kohdalla selityksiä piisaa enemmän.
Juuri tuota pätkää tarkoitin mikä siihen keskustaan laskeutuu. Mun tapauksessa 80 alkoi jo lempäälässä ideaparkin kohdilta eli n.15km ennen tuota mainitsemaasi kohtaa.

Kyllä minäkin rajotuksia normaalisti kunnioitan taajamassa ja maantiellä, mutta noita muuttuvia en ymmärrä, niissä kun ei ole logiikkaa. Miksi minun pitäisi körötellä 80kmh sulalla tiellä keskellä yötä? Ja sitten vielä 60kmh tuo lakalaivan kohta missä se mäki laskeutuu kohti Tampereen keskustaa. :D Sekin on sentään vielä moottoritietä ja kesälläkin 100kmh vilkkaalla liikenteellä.

Mua ei sinänsä haittaa motarilla jos joku haluaa ajaa 100 alueella 120 niin ajakoon kunhan antaa muiden ajaa rauhassa 100kmh. Samalla idealla ajan tyhjällä motarilla keskellä yötäkin sen 100kmh vakkarilla vaikka muuttuva rajoitus näyttääkin sen 80kmh syystä x. Ei se keneltäkään ole poiskaan siinä kohtaa, päivällä vilkkaassa liikenteessä ei välttämättä viitsisikään päästellä 100kmh.
 
Onko se sitten niin että vain nuo ns. kiinteät rajoitukset on ne joita pitää (lähes aina) noudattaa? Poikkeuksena omien havaintojen mukaan, esim ennen klo 6.00 arkiaamuina voi ajaa 20km/h ylinopeutta keskustassa, sekä myös työmatkalleni sattuvan 60 risteysalueen voi ajaa 80 läpi :D
Nopeusrajoitukset itsessään on jo täysi vitsi, ylipäänsä Suomessa on vuositasolla pikoprosentti sellaista keliä etteikö kelissä kuin kelissä pystyisi/voisi ajaa rajoituksen mukaan. Toisin sanoen nopeusrajoitukset on selkeästi asetettu ns. paskimman mahdollisen kelin mukaan (normaalille kuljettajalle) / ok kelin mukaan susipaskalle kuskille (puolisokea dementiapotilas kuorrutettuna muilla 70+v sairauksilla). Sitten kun se sama 80 tikkari seisoo tien varressa juhannusyönä ja talvella alijäähtyneessä lumi/vesituiskussa niin hitaamminkin pitäisi ymmärtää että joku tässä ei nyt täsmää. Toisena esimerkkinä voidaan ajatella vaikkapa jotain koulun edustaa, arkipäivänä 8-15 voi olla jotenkin perusteltua pitää siinä 30 tikkaria, mutta tiistaiyönä 0300 tuo on pelkkää vittuilua.

Jälkimmäinen esimerkki olisi helppoa korjata lainsäädännöllä joka sallisi kellonajat nopeusrajoitusmerkissa muiden sivistysvaltioiden tapaan. Ensimmäistä on vaikea korjata muuta kuin sillä että poliisi käyttää pelisilmää ja katsoo toisaalle noita 20 ylityksiä (kuten tekevät - ei niitä kiinnosta).
 
Juuri tuota pätkää tarkoitin mikä siihen keskustaan laskeutuu. Mun tapauksessa 80 alkoi jo lempäälässä ideaparkin kohdilta eli n.15km ennen tuota mainitsemaasi kohtaa.
...
Lainasin viimeistä aiheesta kun aihetta kommentoin yleisemmin.

Kovasti mielipide kirjoituksissa toivotaan muuttuvia nopeusrajoituksia, mutta moni ei niitä sitten halua kuitenkaan noudattaa. Siitä ei taida olla tutkimusta onko ylinopeutta ajavat samoja jotka toivoo muuttuvia.

Se mistä keskustelu lähti, niin ei käsitystä onko siellä ollut joku parametrivirhe, vai ihan oikein näytetty. Mutta jos muuttuvat näyttää oikein ja jos se kuljettajasta tuntuu oudon matalalta, niin se lähinnä kertoo siitä että siellä ratin takana on vaikea arvioida sitä korkeinta turvallista nopeutta. No joskus allennetun rajoituksen peruste ei ole siinä rajoituksen alkamis kohdan kelissä, tilanteessa, vaan jossain toisessa kohtaa. Kunnossapito, tietyö juttuja varten välillä näkyy niiden ihan omat perinteiset tikkarit, mutta ymmärtääkseni muuttuvillakkin allennetaan rajoituksia tuolalisten takia.

(siitä ei käsitystä mikä taustalla rajoituksiin sillä hetkelä mistä tämä keskustelu alkoi)
 
Muuttuvissa nopeusrajoituksissa ei ole mitään vikaa. Siinä on vikaa, että ajat 10-20 km tyhjällä kesämotarilla 60 km/h sen takia, että siellä on ollut ruohikonleikkaaja muutama tunti sitten. Yleensä noissa vielä käy niin, että sen köröttelyn jälkeen se leikkuri tulee 120 km/h alueella vastaan. Sama muissakin huoltotöissä, säässä yms. Rajoitusta ehkä on laskettu, mutta väärään aikaan ja väärästä paikasta. 1-tiellä on vielä klassikkona tiepiirien tms. vaihtuminen, jolloin puolet matkasta voi olla jopa 40 km/h ero sallitussa nopeudessa vaikka keli on koko pätkällä sama. Muuttuvia rajoitusmerkkejä pitäisi olla motareilla selvästi tiheämmin ja niiden päivittyminen tulisi olla reaaliaikainen olosuhteisiin yms. nähden.
 
Nopeusrajoitukset itsessään on jo täysi vitsi, ylipäänsä Suomessa on vuositasolla pikoprosentti sellaista keliä etteikö kelissä kuin kelissä pystyisi/voisi ajaa rajoituksen mukaan. Toisin sanoen nopeusrajoitukset on selkeästi asetettu ns. paskimman mahdollisen kelin mukaan (normaalille kuljettajalle) / ok kelin mukaan susipaskalle kuskille (puolisokea dementiapotilas kuorrutettuna muilla 70+v sairauksilla)....
Rajoitusten taustalla on muitakin syistä kuin keli. Mutta jos rajoitukset olisi keskiverto kuskien ajotaitojen mukaan, niin ehkä se korkein sallittu pitäisi olla kanta, seutu ja valtateillä 60km/h, motarilla 80km/h. (*

kaksikaistaisilla seutu ja kantateillä jos ne turvalliset ajotaidot, tai edes tahto olisi korkealla, niin voisi sen puolesta olla kesätikkarit ympärivuoden. Mutta se tahto ja ajotaito ei tule rajoitusta nostamalla niin se ei ole järkevää.
Ja tietenkin se vaatisi myös lisää määrärahoja.

Muuttuvat tikkarit ja kehittynyt liikenteen seuranta voisi kohtapuoliin teknisesti mahdollistaa sen että rajoitukset muuttuisi myös ajotavan mukaan.

(*
Joo, joihinkin paikkoihin liikaa, se ei pointti, alemmat toki tarpeen vaatiessa.
 
Muuttuvat nopeusrajoitukset on ihan ok, ja varmasti parempi kuin se että vuoden ympäri ja kelistä riippumatta samalla tienpätkällä seisoo se sama 80km/h tai 100km/h rajoitus. Itse seuraan aina nopeusrajoituksia vaikka yleensä karvan verran ylitystä onkin, kuitenkin niin ettei tule sakkoja. Monesti käy niin, että satasen alueella saa itse ohitella muita, mutta sitten 80-alueella ne muut ovatkin sitten yhtäkkiä puskurissa kiinni ja ohi menemässä. Jotkut tykkäävät ajaa rajoituksesta riippumatta aina sitä yhdeksääkymppiä.
 
Muuttuvat nopeusrajoitukset on ihan ok, ja varmasti parempi kuin se että vuoden ympäri ja kelistä riippumatta samalla tienpätkällä seisoo se sama 80km/h tai 100km/h rajoitus. Itse seuraan aina nopeusrajoituksia vaikka yleensä karvan verran ylitystä onkin, kuitenkin niin ettei tule sakkoja. Monesti käy niin, että satasen alueella saa itse ohitella muita, mutta sitten 80-alueella ne muut ovatkin sitten yhtäkkiä puskurissa kiinni ja ohi menemässä. Jotkut tykkäävät ajaa rajoituksesta riippumatta aina sitä yhdeksääkymppiä.
Niin, siis nopeusrajoitushan voi olla vaikka 200 km/h. Silti pitää ajaa ajo-olosuhteiden edellyttämää vauhtia. Ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään ajoradan näkyvällä osalla, ja tämä on ihan hemmetin hyvä nyrkkisääntö.

Ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa: Jos keli on huono, se ei automaattisesti tarkoita, että pitää ajaa hiljempaa. Jos keli on NIIN huono, että täytyy ajaa hiljempaa, silloin täytyy ajaa hiljempaa.
 
Juu itte vedän kanssa surutta sen 100kmh vakkarilla ihan sama mitä taulu sanoo, kello oli jo 23 maita niin ei ole liiemmin liikennettä enää. Päivällä vähän eri kun siellä kuitenkin joku himmailee jos rajotus 80kmh.

En vaan voi käsittää, että joku ajaa jatkuvasti 60 km/h nopeusrajoituksen kohdalla 100 km/h, kun riskinä on oman ajokortin menettäminen 3-6 kuukaudeksi. Ja kuitenkin tuollaista urpoilua näkee päivästä toiseen. :oops: Esimerkiksi juuri tuossa mainitussa Ideaparkin ja Tampereen välillä monet ajavat ihan surutta 120km/h, vaikka muuttuva rajoitus näyttää 80km/h.

Sakkojen saaminen on ihan toissijainen asia, mutta en kyllä koskaan ottaisi tuollaista riskiä kortin menettämiseen muutaman sekunnin tai minuutin aikasäästön takia. Helvetin hankalaksi menisi päivittäinen elämä, jos pitäisi olla 3-6kk ilman ajokorttia. :rolleyes:
 
En vaan voi käsittää, että joku ajaa jatkuvasti 60 km/h nopeusrajoituksen kohdalla 100 km/h, kun riskinä on oman ajokortin menettäminen 3-6 kuukaudeksi. Ja kuitenkin tuollaista urpoilua näkee päivästä toiseen. :oops: Esimerkiksi juuri tuossa mainitussa Ideaparkin ja Tampereen välillä monet ajavat ihan surutta 120km/h, vaikka muuttuva rajoitus näyttää 80km/h.

Sakkojen saaminen on ihan toissijainen asia, mutta en kyllä koskaan ottaisi tuollaista riskiä kortin menettämiseen muutaman sekunnin tai minuutin aikasäästön takia. Helvetin hankalaksi menisi päivittäinen elämä, jos pitäisi olla 3-6kk ilman ajokorttia. :rolleyes:
Korttihan lähtee vasta jostain noin 46 mitatusta ylityksestä eli 49 todellista?

60 kympin alueelle ehkä vähän aiemmin koska päiväsakot tulee täyteen…
 
En vaan voi käsittää, että joku ajaa jatkuvasti 60 km/h nopeusrajoituksen kohdalla 100 km/h, kun riskinä on oman ajokortin menettäminen 3-6 kuukaudeksi. Ja kuitenkin tuollaista urpoilua näkee päivästä toiseen. :oops: Esimerkiksi juuri tuossa mainitussa Ideaparkin ja Tampereen välillä monet ajavat ihan surutta 120km/h, vaikka muuttuva rajoitus näyttää 80km/h.

Sakkojen saaminen on ihan toissijainen asia, mutta en kyllä koskaan ottaisi tuollaista riskiä kortin menettämiseen muutaman sekunnin tai minuutin aikasäästön takia. Helvetin hankalaksi menisi päivittäinen elämä, jos pitäisi olla 3-6kk ilman ajokorttia. :rolleyes:
Eihän toi 60kmh ollut kuin tolla vajaa kilsan pätkällä lakalaivan mäessä, ei vaan kiinnosta seisoa keskellä yötä jarrulla tyhjällä moottoritiellä.

Itsekään en 120 laskettelisi pidempää pätkää 80 alueella, sehän se pointti oli tuossa mun alkuperäisessä postauksessa että hyvään lykkyyn voi korttikin lähteä kun tikkarissa lukee keskellä yötä ihan mitä vaan ja jonkun mielestä semmoista pitää vielä noudattaakin...

Tosin, mahtaneeko poliiseillakaan olla ainakaan vastaan ajellessa tietoa mikä on toisen kaistan nop.rajoitus.

Anyway, kuten ylläkin jo Kvarkki sanoi, muuttuvat rajoitukset itsessään ovat täysin ok keksintö, kun ne vaan jumaliste toimisivat kuten kuuluu. Tuon lakalaivan 60kmh pätkänkin kohalla on se "kelilätkä" joka tavallaan kertoo syyn rajoituksen alentamiselle. Näytti liukasta tietä... joo o, olihan sielä liukasta varmaan 12h aiemmin saman päivän aamuna kun oli kelit lähempänä nollaa. Eikä siinä vielä mitään, mutta miksi ideaparkilta saa toisena päivänä ajaa niihin hervannan mutkiin 100kmh jos tie on täysin peilijäässä?
 
Eihän toi 60kmh ollut kuin tolla vajaa kilsan pätkällä lakalaivan mäessä, ei vaan kiinnosta seisoa keskellä yötä jarrulla tyhjällä moottoritiellä.

Poliisin artikkelissakin juuri mainitaan tuo selitys, jolla selitellään törkeää ylinopeutta.. Voinko minäkin itse päättää, että "mua ei vaan kiinnosta ajaa tuossa koulun edessä 30 km/h, joten ajan 80 km/h kun vaan vajaan kilsan pätkä"? :lol:

"Syitä, joita kuljettajat ajetulle ylinopeudelle kertovat, on liikennevalvonnan parissa työskentelevien poliisien mukaan lukuisia. Niihin lukeutuvat esimerkiksi kiire, vessahätä, päiväkodissa odottavat lapset tai kotona odottava vaimo. Jotkut kuljettajat kokevat, että vähäinen muu liikenne mahdollistaa oman ylinopeuden."

Tosin, mahtaneeko poliiseillakaan olla ainakaan vastaan ajellessa tietoa mikä on toisen kaistan nop.rajoitus.

Eikös niillä ole nykyään järjestelmä, joka automaattisesti lukee rekisterinumeroita. Kai se järjestelmä samalla mittaa nopeuksia? En tosin tiedä, mutta epäilen.

Korttihan lähtee vasta jostain noin 46 mitatusta ylityksestä eli 49 todellista?

Ei kannata ehkä ihan orjallisesti luottaa noihin ilmoitettuihin lukemiin.

Ymmärtääkseni poliisi voi kuitenkin lisäksi vetää takataskusta "törkeä liikenteen vaarantaminen" -pykälän.. Esimerkiksi tuossa Ideaparkin ja Tampereen välillä on tosi paljon liikennettä, niin kai poliisin tulkinta voi olla helpostikin joku "muun liikenteen vaarantaminen" ylinopeuden lisäksi.

Joku fiksumpi voi tietysti korjata, jos/kun tietää nämä asiat paremmin.
 
Poliisin artikkelissakin juuri mainitaan tuo selitys, jolla selitellään törkeää ylinopeutta.. Voinko minäkin itse päättää, että "mua ei vaan kiinnosta ajaa tuossa koulun edessä 30 km/h, joten ajan 80 km/h kun vaan vajaan kilsan pätkä"? :lol:

"Syitä, joita kuljettajat ajetulle ylinopeudelle kertovat, on liikennevalvonnan parissa työskentelevien poliisien mukaan lukuisia. Niihin lukeutuvat esimerkiksi kiire, vessahätä, päiväkodissa odottavat lapset tai kotona odottava vaimo. Jotkut kuljettajat kokevat, että vähäinen muu liikenne mahdollistaa oman ylinopeuden."



Eikös niillä ole nykyään järjestelmä, joka automaattisesti lukee rekisterinumeroita. Kai se järjestelmä samalla mittaa nopeuksia? En tosin tiedä, mutta epäilen.



Ei kannata ehkä ihan orjallisesti luottaa noihin ilmoitettuihin lukemiin.

Ymmärtääkseni poliisi voi kuitenkin lisäksi vetää takataskusta "törkeä liikenteen vaarantaminen" -pykälän.. Esimerkiksi tuossa Ideaparkin ja Tampereen välillä on tosi paljon liikennettä, niin kai poliisin tulkinta voi olla helpostikin joku "muun liikenteen vaarantaminen" ylinopeuden lisäksi.

Joku fiksumpi voi tietysti korjata, jos/kun tietää nämä asiat paremmin.
Hieman eri asia ajaa ylinopeutta moottoritiellä kun koulun edessä :facepalm:
 
Hieman eri asia ajaa ylinopeutta moottoritiellä kun koulun edessä :facepalm:

Ei ole turvallisempaa ajaa ylinopeutta kohteessa missä asetettu jokin laskettu rajoitus, jopa paljon laskettu, mutta jos ei nyt vaan tunnut hyvältä, niin ajaa ylinopeutta, vielä vähän reilummin.

Siis yritän sanoa jos ei tiedä syytä, ja kuvittelee ettei ole mitään syytä, niin ei kuljetta pysty mitenkään varautuun, varomaan sitä. jolloin vielä tärkeämpää noudattaa sitä alennettua rajoitusta.

Jos on jokin hirvivaara merkki, koulu, leikkikenttä merkki, niin kuljettaja tietää mitä erityisesti varoo, ei se hidastuvuutt paranna, mutta ehkä tunnistaa jotkin vaaran merkit paremmin. Jos motarilla on kuudenkympin merkki, niin pienempi vaiva noudattaa sitä kun yrittää kahdeksassa kympissä saati satasessa skannata että mikä tässä nyt on.


Yritin etsia kartasta kohdetta, jos kyse siitä että jossain Ikeaa ennen (gmaps) oli muuttuva näyttö, jonka jälkeen alamäki, seuraava liittymä ja merkki vasta ylämmäen jälkeen (gmaps) , niin tietämättä miksi tuolla välillä, niin menee arvailuksi, jos ei ole varma että virhe niin pikkusen rohkeaa vetää kahdeksaa kymppiä.


Edit, ymmärsin että nimenomaan etelästä Tampereelle päin oli kyse ja Lakalaivan kohdasta. En ihan varma oliko tuolla välillä rajoitusmerkkejä, mutta ei osunut silmään
 
Viimeksi muokattu:
Hieman eri asia ajaa ylinopeutta moottoritiellä kun koulun edessä :facepalm:

Ok. Eli sulla on joku ylioikeus päättää, että mitä nopeusrajoitusta sä milloinkin haluat noudattaa? :rolleyes: Kuten jo nimimerkki pulatunnus kirjoitti, niin sille 80 km/h tai 60 km/h nopeusrajoitukselle moottoritiellä saattaa olla joku syy kuten liikenneonnettomuus, tietyö, surkea keli, jne. Koulun edessä syy alhaiselle nopeusrajoitukselle on pysyvä eli lapset liikenteessä.

Kun moottoritien osalta hyväksytään törkeä ylinopuden ajaminen "tyhjällä tiellä", niin voiko koulun edestä ajaa 50 km/h ylinopeutta keskellä yötä "kun tie on tyhjä"?
 
Alkaa olemaan olkiukkoa koko moottoritie täynnä :asif: On paikkoja joissa ylinopeus on vaarallisempaa ja on paikkoja, jossa se ei ole niin vaarallista.
 
No kerrotko ne hyvät perustelut miksi motarilla ei tarvii noudattaa nopeusrajoituksia jos itsestä siltä tuntuu?
No kerro ensin missä minä totesin, että motarilla ei tarvitse noudattaa rajoituksia?

Kunhan kannoin korteni kekoon siitä, että jonniv:n koulun kohdalla 80 km/h oli aikamoinen olkiukkoilu. Motarilla tilaa ja näkyvyyttä on järjettömästi enemmän kuin missään koulujen läheisyydessä. Koulun lähellä harvalle tulee mieleen ajaa ylinopeutta, tyhjällä motarilla ilman näennäistä syytä nopeuden alentamiselle saattaa pälkähtää mieleen ajatus, että miksi helvetissä tässä on hidastus? Kuten jo aiemmin kirjoitin, muuttuvat rajoitukset ovat ihan rikki. 1-tiellä osuu enemmän tyhjä arpa -kertoja alennetulle alueelle kuin todellinen syy rajoitukselle.
 
No kerrotko ne hyvät perustelut miksi motarilla ei tarvii noudattaa nopeusrajoituksia jos itsestä siltä tuntuu?

Eihän siihen mitään muita perusteluja ole kuin "minä-minä". Nykyaikana lisääntynyt itsekkyys ja vähät välitetään muista.

Kunhan kannoin korteni kekoon siitä, että jonniv:n koulun kohdalla 80 km/h oli aikamoinen olkiukkoilu. Motarilla tilaa ja näkyvyyttä on järjettömästi enemmän kuin missään koulujen läheisyydessä. Koulun lähellä harvalle tulee mieleen ajaa ylinopeutta, tyhjällä motarilla ilman näennäistä syytä nopeuden alentamiselle saattaa pälkähtää mieleen ajatus, että miksi helvetissä tässä on hidastus?

Okei, eli sulla on joku ylioikeus päättää mitä nopeusrajoitusta sä haluat milloinkin noudattaa?

Joku olkiukkoilu on aina tosi väsynyt selittely.. Liikennesäännöt on sääntöjä ja eikä niiden osalta pidä tehdä mitään omia tulkintoja että haluaako niitä noudattaa milloinkin.
 
Eihän siihen mitään muita perusteluja ole kuin "minä-minä". Nykyaikana lisääntynyt itsekkyys ja vähät välitetään muista.



Okei, eli sulla on joku ylioikeus päättää mitä nopeusrajoitusta sä haluat milloinkin noudattaa?

Joku olkiukkoilu on aina tosi väsynyt selittely.. Liikennesäännöt on sääntöjä ja eikä niiden osalta pidä tehdä mitään omia tulkintoja että haluaako niitä noudattaa milloinkin.
Enhän mä ole sanonut rajoituksen noudattamisesta yhtään mitään :D Kyllä sinä varmasti pystyt hahmottamaan ihan yhtä hyvin kuin muutkin, että liikenteessä on vaarallisempia paikkoja, kuten koulujen edustat, ja sitten on vähemmän vaarallisia paikkoja, kuten moottoritie. Johan rangaistusasteikkokin tunnistaa, että on väliä missä ajaa. Joten ihan ketjun keskustelun parantamiseksi, älä jaksa jeesustella siitä, että kuka noudattaa ja mitä. Rajoitusta voi hyvin noudattaa vaikka sitä pitää täysin typeränä.
 
No kerro ensin missä minä totesin, että motarilla ei tarvitse noudattaa rajoituksia?

Kunhan kannoin korteni kekoon siitä, että jonniv:n koulun kohdalla 80 km/h oli aikamoinen olkiukkoilu. Motarilla tilaa ja näkyvyyttä on järjettömästi enemmän kuin missään koulujen läheisyydessä. Koulun lähellä harvalle tulee mieleen ajaa ylinopeutta, tyhjällä motarilla ilman näennäistä syytä nopeuden alentamiselle saattaa pälkähtää mieleen ajatus, että miksi helvetissä tässä on hidastus? Kuten jo aiemmin kirjoitin, muuttuvat rajoitukset ovat ihan rikki. 1-tiellä osuu enemmän tyhjä arpa -kertoja alennetulle alueelle kuin todellinen syy rajoitukselle.

Jonniv kommentit oli keskusteluun motarin muuttuvista rajoituksista, eli tilanteesta missä rajoitusta on laskettu tavanomaisesta

Jos motarilla on kuudenkympin rajoitus normaalin satasen sijaan, jos kuljettaja ei tiedä miksi, niin ei ole pois suljettu että siellä on kokonainen paalikuorma levällään, todennäköisesti jotain miksi se rajoitus on laskettu noin voimmakkaasti. Voi se syy olla sujuvuudenkin takia, ei välttämättä sillä kohtaa turvallisuus. mutta ei se tee ylinopeudesta sen parempaa.


Kuljettajan haivainto kyky muuttuu kapeammaksi nopeuden kasvaessa, hidastamis,pysäytysmaktkat kasvaa neliöön nopeuden kasvaessa, joten siinä mielessä ei niin väliä vaikka ei sivuille näekkään. Mutta jos sitä nopeutta on yli kuuskymppiä niin myös vahingot kasvaa jyrkästi. Jos kuljettajalle kerrotaan että nyt on isosti kohonnut riski ja siitä huolimatta painaa menemään niin .
 
Enhän mä ole sanonut rajoituksen noudattamisesta yhtään mitään :D

Heh! Ja tämäkö ei ole yhtään olkiukkoilua. :lol:

Kyllä sinä varmasti pystyt hahmottamaan ihan yhtä hyvin kuin muutkin, että liikenteessä on vaarallisempia paikkoja, kuten koulujen edustat, ja sitten on vähemmän vaarallisia paikkoja, kuten moottoritie.

Enhän mä ole sanonut mitään eri tilanteiden vaarallisuudesta. :) Vaan liikennesääntöjen noudattamisesta.. Autoilija ei voi itsenäisesti päättää jättää noudattamatta liikennesääntöjä oman harkinnan mukaan.

Samalla logiikalla voisin koko ajan puhua kännykkään autolla ajaessa.. Eihän se nyt loppujen lopuksi ole yhtään vaarallista.
 
Ok. Eli sulla on joku ylioikeus päättää, että mitä nopeusrajoitusta sä milloinkin haluat noudattaa? :rolleyes: Kuten jo nimimerkki pulatunnus kirjoitti, niin sille 80 km/h tai 60 km/h nopeusrajoitukselle moottoritiellä saattaa olla joku syy kuten liikenneonnettomuus, tietyö, surkea keli, jne. Koulun edessä syy alhaiselle nopeusrajoitukselle on pysyvä eli lapset liikenteessä.

Kun moottoritien osalta hyväksytään törkeä ylinopuden ajaminen "tyhjällä tiellä", niin voiko koulun edestä ajaa 50 km/h ylinopeutta keskellä yötä "kun tie on tyhjä"?
Minä kommentoin vain sitä faktaa, että on eri asia ajaa vaikka 10km/h ylinopeutta moottoritiellä kuin koulun edessä 30km/h alueella.

Kaikki muu on sinun keksimää :facepalm:
 
Ei kannata ehkä ihan orjallisesti luottaa noihin ilmoitettuihin lukemiin.

Ymmärtääkseni poliisi voi kuitenkin lisäksi vetää takataskusta "törkeä liikenteen vaarantaminen" -pykälän.. Esimerkiksi tuossa Ideaparkin ja Tampereen välillä on tosi paljon liikennettä, niin kai poliisin tulkinta voi olla helpostikin joku "muun liikenteen vaarantaminen" ylinopeuden lisäksi.

Joku fiksumpi voi tietysti korjata, jos/kun tietää nämä asiat paremmin.
Normaalista liiallisesta ylinopeudesta seuraus on "vakava piittaamattomuus" ja tämä käytännössä määräytyy suoraan päiväsakkojen ylittäessä tietyn määrän. Törkeä vaarantaminen vaatii jotain muuta kuin että ajaa tyhjällä 60km/h motarilla 120km/h ts. täytyy olla "konkreettinen mahdollisuus" jollekin vakavalle tapahtumalle toisin kuin tavalliseen liikenteen vaarantamiseen riittää pelkkä teoreettinen ja spekuloitu mahdollisuus (mitä jos). Vaikka se motari ei olisi tyhjäkään niin jollei nyt ihan pujotteluslalomia aja just auton mentävistä väleista kun muut ajaa (no kuka edes ajaa) 60km/h niin törkeä vaarantaminen tuskin täyttyy esim 40km/h ylityksestä.
:rolleyes: Kuten jo nimimerkki pulatunnus kirjoitti, niin sille 80 km/h tai 60 km/h nopeusrajoitukselle moottoritiellä saattaa olla joku syy kuten liikenneonnettomuus, tietyö, surkea keli, jne. Koulun edessä syy alhaiselle nopeusrajoitukselle on pysyvä eli lapset liikenteessä.
Jollei motarilla itse pysty omatoimisesti reagoimaan satojen metrien päässä olevaan objektiin niin kortin voi palauttaa myös omatoimisesti. Vaikka ajaisi 150km/h niin hyvin ehtii reagoimaan kaukana edessä olevaan staattiseen tapahtumaan ilman että ko. paikkaa ennen on pitänyt körötellä kilometritolkulla reilusti alinopeutta koska muuttuvien lätkien välimatkat voi olla kilometrejä.

Lapset eivät käy yöllä koulussa, ts. erityisen alhaiselle rajoitukselle yöaikaan eli ole mitään järkiperustetta.
Jos motarilla on kuudenkympin rajoitus normaalin satasen sijaan, jos kuljettaja ei tiedä miksi, niin ei ole pois suljettu että siellä on kokonainen paalikuorma levällään, todennäköisesti jotain miksi se rajoitus on laskettu noin voimmakkaasti. Voi se syy olla sujuvuudenkin takia, ei välttämättä sillä kohtaa turvallisuus. mutta ei se tee ylinopeudesta sen parempaa.
Olkiukon sijasta pelattiin heinäpaali-kortti - mahtavaa. Jollet aikuisten oikeasti osaa itse reagoida motarille levinneeseen heinäkuormaan ajoissa ilman että sulle on sitä varten tikkarilla nopeutta alennettu, niin suosittelen palauttamaan kortin, olet turvallisuusriski muille.

Vähänkin rattia kääntäneenä noita täysin älyvapaita pudotuksia tulee vastaan vaikka kuinka paljon, on sille pudotukselle voinut toki joku syy olla 3h aiemmin (jonka silloinkin olisi itse ihan omilla silmilläkin nähnyt) vastaavasti kun 3h myöhemmin ihan omilla silmillä voi nähdä että pudotuksessa ei ole mitään järkeä.

Menee samaan kategoriaan tietöiden kanssa, pientareelle on laitettu joku kartio ja rajoitusta voitu pudottaa vaikka 100->80 ja siinä se makaa viikonlopun yli kun töitä ehkä aletaan tekemään seuraavaassa kuussa (tai ne työt on lopetettu jo kuukausi sitten). Ilman kartiota rajoitus olisi 100 ja kartion tilalla voisi olla yhtä hyvin kävelijä tai pyöräilijä jolloin tilanne kokonaisuutena on lähtökohtaisesti decadia tai hehtoa vaarallisempi/riskisempi.
 
Normaalista liiallisesta ylinopeudesta seuraus on "vakava piittaamattomuus" ja tämä käytännössä määräytyy suoraan päiväsakkojen ylittäessä tietyn määrän. Törkeä vaarantaminen vaatii jotain muuta kuin että ajaa tyhjällä 60km/h motarilla 120km/h ts. täytyy olla "konkreettinen mahdollisuus" jollekin vakavalle tapahtumalle

Suora lainaus poliisin artikkelista..

Liikenneturvallisuuden vaarantamisella tarkoitetaan sitä, että kuljettajan toiminta liikenteessä on omiaan vaarantamaan muiden turvallisuuden. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen katsotaan törkeäksi silloin, kun esimerkiksi liikennesääntöjen rikkomisesta aiheutuu vakavaa vaaraa toisen hengelle ja terveydelle. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi huomattavan ylinopeuden ajamista, vaikka muu liikenne olisikin vähäistä ja ajettaisiin vaikka moottoritiellä.


Menee samaan kategoriaan tietöiden kanssa, pientareelle on laitettu joku kartio ja rajoitusta voitu pudottaa vaikka 100->80 ja siinä se makaa viikonlopun yli kun töitä ehkä aletaan tekemään seuraavaassa kuussa (tai ne työt on lopetettu jo kuukausi sitten). Ilman kartiota rajoitus olisi 100 ja kartion tilalla voisi olla yhtä hyvin kävelijä tai pyöräilijä jolloin tilanne kokonaisuutena on lähtökohtaisesti decadia tai hehtoa vaarallisempi/riskisempi.

Tietöiden rajoitusten osaltakin aina esitetään tällainen tarina "virheellisesti asetetusta rajoituksesta".. Eli jotenkin luodaan kuvaa, että kaikki tietöiden rajoitukset olisi väärin asetettu.. Vaikka ihan järjestään jossain kaupungilla olevan tietyön kohdalla ajetaan hirveitä ylinopeuksia. Ei ole varmaan kovin kivaa työmiehille, kun metrin päästä ajetaan 80 km/h ohi.
 
Tietöiden rajoitusten osaltakin aina esitetään tällainen tarina "virheellisesti asetetusta rajoituksesta".. Eli jotenkin luodaan kuvaa, että kaikki tietöiden rajoitukset olisi väärin asetettu.. Vaikka ihan järjestään jossain kaupungilla olevan tietyön kohdalla ajetaan hirveitä ylinopeuksia. Ei ole varmaan kovin kivaa työmiehille, kun metrin päästä ajetaan 80 km/h ohi.
Sanoisin että tästä saavat tekijät syyttää itseään ja ELY-keskusta. Jos (siis oikeasti jos) ne rajoitukset olisi siellä vain tarpeen mukaan, niin niitä noudatettaisiin paljon paremmin, nyt on 85% mahdollisuus että koko tietyötä ei ole edes olemassa - tai ainakaan siellä ei ole ketään töissä. Kärsivällisempikin yksilö vuosien kyykyttämisen jälkeen toteaa että "vitut rajoituksista".

Vähin mitä voisi tehdä niin kiinteän tikkarin sijasta (joka on paikallaan viikonloput mukaan lukien) olisi muuttuva rajoitus (koska ovat niin laiskoja etteivät jaksa vaihtaa/peittää kiinteää rajoitusta ja ELYlläkin soppansa tässä kulhossa mukana) joka nostetaan korkeammaksi silloin kun töitä ei tehdä (riski ja rajoitus ei oikein mitenkään voi olla sama riippumatta siitä tehdäänkö töitä oikeasti vai ollaanko kotona).

Nytkin omalla työmatkalla on taajamassa 50->30 pudotus toiseen suuntaan menevillä kaistoilla, kaistoja 2+2 suuntaansa (ja välissä läpipääsemätön viheralue). Pudotus on tehty siksi että pudotetun suunnan 'tieltä' on tehty "työmaaliittymä" oikealle (eli käytännössä voidaan puhua ihan normaalista "isosta tonttilittymästä" tai risteyksestä. Ajavat tuosta jossain muutaman sadan metrin päässä olevalle työmaalle. Eli kuorkki kääntyy oikealle ja ajaa pussin perälle ja tulee takas ja lähtee oikealle (eli efektiivisesti poikkeaa yksisuuntaiselta tietä oikealle). Kuriositeettina mainittakoon että olen tuosta ajellut nyt kuukauden päivät 0700-0830 (iltapäivällä tulen sen verran myöhään että raksa-ala lienee ollut kotona jo tunnin) enkä ole nähnyt ensimmäistäkään työmaaliittymän käyttäjää.

Mihin tuossa tarvitaan "työmaakylttiä" ja 24/7 50->30 pudotusta? Pistää kuormurista keltaisen vilkun päälle jos jännittää, mutta ei sillekään pitäisi olla mitään tarvetta. Sinne kääntyessä ja sieltä tullessa tuo on ihan normaali "vähäisen tien/tonttiliittymän risteys" eli ei se työmaarajoitus mitään etuajo-oikeutta sieltä tulevalle anna, samalla lailla joutuu odottamaan kaikki autot. Ja keltaisella vilkulla saa kyllä tarvittaessa tilaa paljon paremmin kuin kaikkia kollektiivisesti vituttavalla 50->30 pudotuksella.

Lienee sanomatta selvää että tuota nopeusrajoitusta ei noudata enää kukaan, ekalla viikolla joku nosti kaasua nyt poikkeuksetta tuosta(kin) ajaa kaikki 50-60 eli normivauhtia.
 
Poliisin artikkelissakin juuri mainitaan tuo selitys, jolla selitellään törkeää ylinopeutta.. Voinko minäkin itse päättää, että "mua ei vaan kiinnosta ajaa tuossa koulun edessä 30 km/h, joten ajan 80 km/h kun vaan vajaan kilsan pätkä"? :lol:

"Syitä, joita kuljettajat ajetulle ylinopeudelle kertovat, on liikennevalvonnan parissa työskentelevien poliisien mukaan lukuisia. Niihin lukeutuvat esimerkiksi kiire, vessahätä, päiväkodissa odottavat lapset tai kotona odottava vaimo. Jotkut kuljettajat kokevat, että vähäinen muu liikenne mahdollistaa oman ylinopeuden."



Eikös niillä ole nykyään järjestelmä, joka automaattisesti lukee rekisterinumeroita. Kai se järjestelmä samalla mittaa nopeuksia? En tosin tiedä, mutta epäilen.



Ei kannata ehkä ihan orjallisesti luottaa noihin ilmoitettuihin lukemiin.

Ymmärtääkseni poliisi voi kuitenkin lisäksi vetää takataskusta "törkeä liikenteen vaarantaminen" -pykälän.. Esimerkiksi tuossa Ideaparkin ja Tampereen välillä on tosi paljon liikennettä, niin kai poliisin tulkinta voi olla helpostikin joku "muun liikenteen vaarantaminen" ylinopeuden lisäksi.

Joku fiksumpi voi tietysti korjata, jos/kun tietää nämä asiat paremmin.

Mittaahan se nopeuksia joo, en tiedä saako kilpeä motarin aidan yli luettua. Kysymys oli siitä tietääkö poliisi/niiden systeemi edes mitä se tikkari vastaantulevalla puolella näyttää. Tmp lähdet kohti ideaparkkia/helsinkiä niin paljon harvemmin tuntuu olevan 80 sillä puolen kuin pohjoseen menevällä kaistalla.

Mä ajan koulun eestä 30kmh ja hitaamminkin jos tarvii. Musta sen sijaan 80kmh rajotus tyhjällä moottoritiellä keskellä yötä ei ole kovin legitiimi jossei siellä ole erityisen liukasta. Jokanenhan maksaa sakkonsa itse, mä en oo saanut yksiäkään 10v aikana vaikka piutpaut välittänyt tämän keskustelun mukaisista tilanteista.
 
Musta sen sijaan 80kmh rajotus tyhjällä moottoritiellä keskellä yötä ei ole kovin legitiimi jossei siellä ole erityisen liukasta.
Liukkauslogiikalla rajoituksia perustellen saamelaisten (lappalaiset sanaakin kun yritetään kieltää) olisi pitänyt kuolla sukupuuttoon jo vuosikymmeniä sitten kun samat 100 tikkarit on rovaniemeltä pohjoiseen koko ajan ja siellä sentään talvi kestää melkein 1/2 vuotta ja sekaan mahtuu oikeasti huonoakin keliä :).

Silti tuollakaan ei ole mikään ongelma ajella +20 talvellakin pääosaa ajasta.
 
Nopeusrajoituskeskusteluissa tulee aina esiin että osa luulee että niitä asetetaan jonkun tarkan turvallisuustutkimuksen perusteella. Sehän ei ole asianlaita, eikä turvallisuus ole ainoa aspekti joka niihin vaikuttaa. Esimerkkinä vaikka joku Vihdintie kehien välisen pätkän osalta. Se oli aikanaan 80km/h aluetta, mutta nopeutta tiputettiin perusteina liikennemelun vähentäminen läheisillä uusilla asumiseen kaavoitetuilla alueilla, ja koska pienempi rajoitus sopi paremmin linja-autoille. Eli nyt siellä ajellaan nelikaistaista kuuttakymppiä, mutta sitten on turvallista vähän pohjoisempana painaa kahdeksaakymppiä kun tie muuttuu mäkiseksi ja kaksikaistaiseksi.
 
Nopeusrajoituskeskusteluissa tulee aina esiin että osa luulee että niitä asetetaan jonkun tarkan turvallisuustutkimuksen perusteella. Sehän ei ole asianlaita, eikä turvallisuus ole ainoa aspekti joka niihin vaikuttaa. Esimerkkinä vaikka joku Vihdintie kehien välisen pätkän osalta. Se oli aikanaan 80km/h aluetta, mutta nopeutta tiputettiin perusteina liikennemelun vähentäminen läheisillä uusilla asumiseen kaavoitetuilla alueilla, ja koska pienempi rajoitus sopi paremmin linja-autoille. Eli nyt siellä ajellaan nelikaistaista kuuttakymppiä, mutta sitten on turvallista vähän pohjoisempana painaa kahdeksaakymppiä kun tie muuttuu mäkiseksi ja kaksikaistaiseksi.
Näinhän se on ja silti lapussa lukee "liikenneturvallisuuden vaarantaminen" eikä "fiskaalisesti asetetun mielivaltaisen rajoituksen noudattamatta jättäminen"... Ei vaan omaan oikeustajuun mahdu että miten melun takia pudotetun rajoituksen sakotusperuste on liikenneturvallisuus eikä joku "ympäristörikos", olisi karpolla taas asiaa.
 
Nopeusrajoituskeskusteluissa tulee aina esiin että osa luulee että niitä asetetaan jonkun tarkan turvallisuustutkimuksen perusteella. Sehän ei ole asianlaita, eikä turvallisuus ole ainoa aspekti joka niihin vaikuttaa. Esimerkkinä vaikka joku Vihdintie kehien välisen pätkän osalta. Se oli aikanaan 80km/h aluetta, mutta nopeutta tiputettiin perusteina liikennemelun vähentäminen läheisillä uusilla asumiseen kaavoitetuilla alueilla, ja koska pienempi rajoitus sopi paremmin linja-autoille. Eli nyt siellä ajellaan nelikaistaista kuuttakymppiä, mutta sitten on turvallista vähän pohjoisempana painaa kahdeksaakymppiä kun tie muuttuu mäkiseksi ja kaksikaistaiseksi.

Vihdintie oli joskus yksi pahimpia teitä onnettomuustilastoissa joka myös vaikutti nopeusrajoitusten laskuun 80->70 ja sitten myöhemmin käytettiin vielä keppihevosena linja-autoja, niin saatiin nopeus pudotettua lisää 70->60.

Meluhaittaa saisi helposti helpotettua lisää myös meluaidoilla jos siihen oikeasti haluttaisiin puuttua, nyt sitä vain käytetään bonuksena kun tieliikenneonnettomuudet halutaan alas ja nopeus on helpoin keino saada ne alas, vaikka todellisuudessa kovemmat rangaistukset esim. punaisia päin ajamisesta toimisi ihan yhtä hyvin.


"– Selvityksessä on otettu huomioon mahdollisimman monipuolisesti eri näkökulmia. Onnettomuustilastojen mukaan Vihdintie on pääkaupunkiseudun säteittäisistä pääväylistä kaikkein vaarallisin. Tässä tapauksessa nopeusrajoituksen laskulle oli selvät perusteet, Kelkka toteaa."

Mielenkiintoista, miten tiellä missä valo-ohjatut risteykset, sattuu niin paljon onnettomuuksia? No koska kaksi kolmesta ajaa päin punaisia!
 
Heh! Ja tämäkö ei ole yhtään olkiukkoilua. :lol:



Enhän mä ole sanonut mitään eri tilanteiden vaarallisuudesta. :) Vaan liikennesääntöjen noudattamisesta.. Autoilija ei voi itsenäisesti päättää jättää noudattamatta liikennesääntöjä oman harkinnan mukaan.

Samalla logiikalla voisin koko ajan puhua kännykkään autolla ajaessa.. Eihän se nyt loppujen lopuksi ole yhtään vaarallista.
Mahdatko sä nyt ymmärtää mitä tarkoitetaan olkiukkoilulla. Keskustelu muodostuu vähän hankalaksi kun sinä ainoana vaahtoat ihan itse keksimästä jutustasi muiden puhuessa vaarallisuudesta.
 
Olkiukon sijasta pelattiin heinäpaali-kortti - mahtavaa. Jollet aikuisten oikeasti osaa itse reagoida motarille levinneeseen heinäkuormaan ajoissa ilman että sulle on sitä varten tikkarilla nopeutta alennettu, niin suosittelen palauttamaan kortin, olet turvallisuusriski muille.

Jos tilanne on sellainen että kohtuu turvallinen nopeus on korkeintaan 60km/h, niin johtu se mistä johtu, niin ratin takana ottaa aika riskin ajamalla reippaasti yli sen ja kuvittelemalla jotain yliluonollisia kykyjä millä välttää vaaran.


Vähänkin rattia kääntäneenä noita täysin älyvapaita pudotuksia tulee vastaan vaikka kuinka paljon, on sille pudotukselle voinut toki joku syy olla 3h aiemmin (jonka silloinkin olisi itse ihan omilla silmilläkin nähnyt) vastaavasti kun 3h myöhemmin ihan omilla silmillä voi nähdä että pudotuksessa ei ole mitään järkeä.

Varmasti on, mutta mistä sen ratintakana tietää , ja jos on paljon ajellut niin näkee niitä sankareita jotka ei tiedä syytä ja luulossa ajavat jotain kahdeksaa kymppi tai jopa satasta kuuteen kymppiin pudotellut alueella. Ja jos ei mitään satu niin luulo vain vahvistuu. Pakkohan sen oli olla turha kun ehjänä selvittiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 008
Viestejä
4 586 506
Jäsenet
75 554
Uusin jäsen
Partahenkka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom