Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Juu itte vedän kanssa surutta sen 100kmh vakkarilla ihan sama mitä taulu sanoo, kello oli jo 23 maita niin ei ole liiemmin liikennettä enää. Päivällä vähän eri kun siellä kuitenkin joku himmailee jos rajotus 80kmh.

En vaan voi käsittää, että joku ajaa jatkuvasti 60 km/h nopeusrajoituksen kohdalla 100 km/h, kun riskinä on oman ajokortin menettäminen 3-6 kuukaudeksi. Ja kuitenkin tuollaista urpoilua näkee päivästä toiseen. :oops: Esimerkiksi juuri tuossa mainitussa Ideaparkin ja Tampereen välillä monet ajavat ihan surutta 120km/h, vaikka muuttuva rajoitus näyttää 80km/h.

Sakkojen saaminen on ihan toissijainen asia, mutta en kyllä koskaan ottaisi tuollaista riskiä kortin menettämiseen muutaman sekunnin tai minuutin aikasäästön takia. Helvetin hankalaksi menisi päivittäinen elämä, jos pitäisi olla 3-6kk ilman ajokorttia. :rolleyes:
 
En vaan voi käsittää, että joku ajaa jatkuvasti 60 km/h nopeusrajoituksen kohdalla 100 km/h, kun riskinä on oman ajokortin menettäminen 3-6 kuukaudeksi. Ja kuitenkin tuollaista urpoilua näkee päivästä toiseen. :oops: Esimerkiksi juuri tuossa mainitussa Ideaparkin ja Tampereen välillä monet ajavat ihan surutta 120km/h, vaikka muuttuva rajoitus näyttää 80km/h.

Sakkojen saaminen on ihan toissijainen asia, mutta en kyllä koskaan ottaisi tuollaista riskiä kortin menettämiseen muutaman sekunnin tai minuutin aikasäästön takia. Helvetin hankalaksi menisi päivittäinen elämä, jos pitäisi olla 3-6kk ilman ajokorttia. :rolleyes:
Korttihan lähtee vasta jostain noin 46 mitatusta ylityksestä eli 49 todellista?

60 kympin alueelle ehkä vähän aiemmin koska päiväsakot tulee täyteen…
 
En vaan voi käsittää, että joku ajaa jatkuvasti 60 km/h nopeusrajoituksen kohdalla 100 km/h, kun riskinä on oman ajokortin menettäminen 3-6 kuukaudeksi. Ja kuitenkin tuollaista urpoilua näkee päivästä toiseen. :oops: Esimerkiksi juuri tuossa mainitussa Ideaparkin ja Tampereen välillä monet ajavat ihan surutta 120km/h, vaikka muuttuva rajoitus näyttää 80km/h.

Sakkojen saaminen on ihan toissijainen asia, mutta en kyllä koskaan ottaisi tuollaista riskiä kortin menettämiseen muutaman sekunnin tai minuutin aikasäästön takia. Helvetin hankalaksi menisi päivittäinen elämä, jos pitäisi olla 3-6kk ilman ajokorttia. :rolleyes:
Eihän toi 60kmh ollut kuin tolla vajaa kilsan pätkällä lakalaivan mäessä, ei vaan kiinnosta seisoa keskellä yötä jarrulla tyhjällä moottoritiellä.

Itsekään en 120 laskettelisi pidempää pätkää 80 alueella, sehän se pointti oli tuossa mun alkuperäisessä postauksessa että hyvään lykkyyn voi korttikin lähteä kun tikkarissa lukee keskellä yötä ihan mitä vaan ja jonkun mielestä semmoista pitää vielä noudattaakin...

Tosin, mahtaneeko poliiseillakaan olla ainakaan vastaan ajellessa tietoa mikä on toisen kaistan nop.rajoitus.

Anyway, kuten ylläkin jo Kvarkki sanoi, muuttuvat rajoitukset itsessään ovat täysin ok keksintö, kun ne vaan jumaliste toimisivat kuten kuuluu. Tuon lakalaivan 60kmh pätkänkin kohalla on se "kelilätkä" joka tavallaan kertoo syyn rajoituksen alentamiselle. Näytti liukasta tietä... joo o, olihan sielä liukasta varmaan 12h aiemmin saman päivän aamuna kun oli kelit lähempänä nollaa. Eikä siinä vielä mitään, mutta miksi ideaparkilta saa toisena päivänä ajaa niihin hervannan mutkiin 100kmh jos tie on täysin peilijäässä?
 
Eihän toi 60kmh ollut kuin tolla vajaa kilsan pätkällä lakalaivan mäessä, ei vaan kiinnosta seisoa keskellä yötä jarrulla tyhjällä moottoritiellä.

Poliisin artikkelissakin juuri mainitaan tuo selitys, jolla selitellään törkeää ylinopeutta.. Voinko minäkin itse päättää, että "mua ei vaan kiinnosta ajaa tuossa koulun edessä 30 km/h, joten ajan 80 km/h kun vaan vajaan kilsan pätkä"? :lol:

"Syitä, joita kuljettajat ajetulle ylinopeudelle kertovat, on liikennevalvonnan parissa työskentelevien poliisien mukaan lukuisia. Niihin lukeutuvat esimerkiksi kiire, vessahätä, päiväkodissa odottavat lapset tai kotona odottava vaimo. Jotkut kuljettajat kokevat, että vähäinen muu liikenne mahdollistaa oman ylinopeuden."

Tosin, mahtaneeko poliiseillakaan olla ainakaan vastaan ajellessa tietoa mikä on toisen kaistan nop.rajoitus.

Eikös niillä ole nykyään järjestelmä, joka automaattisesti lukee rekisterinumeroita. Kai se järjestelmä samalla mittaa nopeuksia? En tosin tiedä, mutta epäilen.

Korttihan lähtee vasta jostain noin 46 mitatusta ylityksestä eli 49 todellista?

Ei kannata ehkä ihan orjallisesti luottaa noihin ilmoitettuihin lukemiin.

Ymmärtääkseni poliisi voi kuitenkin lisäksi vetää takataskusta "törkeä liikenteen vaarantaminen" -pykälän.. Esimerkiksi tuossa Ideaparkin ja Tampereen välillä on tosi paljon liikennettä, niin kai poliisin tulkinta voi olla helpostikin joku "muun liikenteen vaarantaminen" ylinopeuden lisäksi.

Joku fiksumpi voi tietysti korjata, jos/kun tietää nämä asiat paremmin.
 
Poliisin artikkelissakin juuri mainitaan tuo selitys, jolla selitellään törkeää ylinopeutta.. Voinko minäkin itse päättää, että "mua ei vaan kiinnosta ajaa tuossa koulun edessä 30 km/h, joten ajan 80 km/h kun vaan vajaan kilsan pätkä"? :lol:

"Syitä, joita kuljettajat ajetulle ylinopeudelle kertovat, on liikennevalvonnan parissa työskentelevien poliisien mukaan lukuisia. Niihin lukeutuvat esimerkiksi kiire, vessahätä, päiväkodissa odottavat lapset tai kotona odottava vaimo. Jotkut kuljettajat kokevat, että vähäinen muu liikenne mahdollistaa oman ylinopeuden."



Eikös niillä ole nykyään järjestelmä, joka automaattisesti lukee rekisterinumeroita. Kai se järjestelmä samalla mittaa nopeuksia? En tosin tiedä, mutta epäilen.



Ei kannata ehkä ihan orjallisesti luottaa noihin ilmoitettuihin lukemiin.

Ymmärtääkseni poliisi voi kuitenkin lisäksi vetää takataskusta "törkeä liikenteen vaarantaminen" -pykälän.. Esimerkiksi tuossa Ideaparkin ja Tampereen välillä on tosi paljon liikennettä, niin kai poliisin tulkinta voi olla helpostikin joku "muun liikenteen vaarantaminen" ylinopeuden lisäksi.

Joku fiksumpi voi tietysti korjata, jos/kun tietää nämä asiat paremmin.
Hieman eri asia ajaa ylinopeutta moottoritiellä kun koulun edessä :facepalm:
 
Hieman eri asia ajaa ylinopeutta moottoritiellä kun koulun edessä :facepalm:

Ei ole turvallisempaa ajaa ylinopeutta kohteessa missä asetettu jokin laskettu rajoitus, jopa paljon laskettu, mutta jos ei nyt vaan tunnut hyvältä, niin ajaa ylinopeutta, vielä vähän reilummin.

Siis yritän sanoa jos ei tiedä syytä, ja kuvittelee ettei ole mitään syytä, niin ei kuljetta pysty mitenkään varautuun, varomaan sitä. jolloin vielä tärkeämpää noudattaa sitä alennettua rajoitusta.

Jos on jokin hirvivaara merkki, koulu, leikkikenttä merkki, niin kuljettaja tietää mitä erityisesti varoo, ei se hidastuvuutt paranna, mutta ehkä tunnistaa jotkin vaaran merkit paremmin. Jos motarilla on kuudenkympin merkki, niin pienempi vaiva noudattaa sitä kun yrittää kahdeksassa kympissä saati satasessa skannata että mikä tässä nyt on.


Yritin etsia kartasta kohdetta, jos kyse siitä että jossain Ikeaa ennen (gmaps) oli muuttuva näyttö, jonka jälkeen alamäki, seuraava liittymä ja merkki vasta ylämmäen jälkeen (gmaps) , niin tietämättä miksi tuolla välillä, niin menee arvailuksi, jos ei ole varma että virhe niin pikkusen rohkeaa vetää kahdeksaa kymppiä.


Edit, ymmärsin että nimenomaan etelästä Tampereelle päin oli kyse ja Lakalaivan kohdasta. En ihan varma oliko tuolla välillä rajoitusmerkkejä, mutta ei osunut silmään
 
Viimeksi muokattu:
Hieman eri asia ajaa ylinopeutta moottoritiellä kun koulun edessä :facepalm:

Ok. Eli sulla on joku ylioikeus päättää, että mitä nopeusrajoitusta sä milloinkin haluat noudattaa? :rolleyes: Kuten jo nimimerkki pulatunnus kirjoitti, niin sille 80 km/h tai 60 km/h nopeusrajoitukselle moottoritiellä saattaa olla joku syy kuten liikenneonnettomuus, tietyö, surkea keli, jne. Koulun edessä syy alhaiselle nopeusrajoitukselle on pysyvä eli lapset liikenteessä.

Kun moottoritien osalta hyväksytään törkeä ylinopuden ajaminen "tyhjällä tiellä", niin voiko koulun edestä ajaa 50 km/h ylinopeutta keskellä yötä "kun tie on tyhjä"?
 
Alkaa olemaan olkiukkoa koko moottoritie täynnä :asif: On paikkoja joissa ylinopeus on vaarallisempaa ja on paikkoja, jossa se ei ole niin vaarallista.
 
Alkaa olemaan olkiukkoa koko moottoritie täynnä :asif: On paikkoja joissa ylinopeus on vaarallisempaa ja on paikkoja, jossa se ei ole niin vaarallista.
No kerrotko ne hyvät perustelut miksi motarilla ei tarvii noudattaa nopeusrajoituksia jos itsestä siltä tuntuu?
 
No kerrotko ne hyvät perustelut miksi motarilla ei tarvii noudattaa nopeusrajoituksia jos itsestä siltä tuntuu?
No kerro ensin missä minä totesin, että motarilla ei tarvitse noudattaa rajoituksia?

Kunhan kannoin korteni kekoon siitä, että jonniv:n koulun kohdalla 80 km/h oli aikamoinen olkiukkoilu. Motarilla tilaa ja näkyvyyttä on järjettömästi enemmän kuin missään koulujen läheisyydessä. Koulun lähellä harvalle tulee mieleen ajaa ylinopeutta, tyhjällä motarilla ilman näennäistä syytä nopeuden alentamiselle saattaa pälkähtää mieleen ajatus, että miksi helvetissä tässä on hidastus? Kuten jo aiemmin kirjoitin, muuttuvat rajoitukset ovat ihan rikki. 1-tiellä osuu enemmän tyhjä arpa -kertoja alennetulle alueelle kuin todellinen syy rajoitukselle.
 
No kerrotko ne hyvät perustelut miksi motarilla ei tarvii noudattaa nopeusrajoituksia jos itsestä siltä tuntuu?

Eihän siihen mitään muita perusteluja ole kuin "minä-minä". Nykyaikana lisääntynyt itsekkyys ja vähät välitetään muista.

Kunhan kannoin korteni kekoon siitä, että jonniv:n koulun kohdalla 80 km/h oli aikamoinen olkiukkoilu. Motarilla tilaa ja näkyvyyttä on järjettömästi enemmän kuin missään koulujen läheisyydessä. Koulun lähellä harvalle tulee mieleen ajaa ylinopeutta, tyhjällä motarilla ilman näennäistä syytä nopeuden alentamiselle saattaa pälkähtää mieleen ajatus, että miksi helvetissä tässä on hidastus?

Okei, eli sulla on joku ylioikeus päättää mitä nopeusrajoitusta sä haluat milloinkin noudattaa?

Joku olkiukkoilu on aina tosi väsynyt selittely.. Liikennesäännöt on sääntöjä ja eikä niiden osalta pidä tehdä mitään omia tulkintoja että haluaako niitä noudattaa milloinkin.
 
Eihän siihen mitään muita perusteluja ole kuin "minä-minä". Nykyaikana lisääntynyt itsekkyys ja vähät välitetään muista.



Okei, eli sulla on joku ylioikeus päättää mitä nopeusrajoitusta sä haluat milloinkin noudattaa?

Joku olkiukkoilu on aina tosi väsynyt selittely.. Liikennesäännöt on sääntöjä ja eikä niiden osalta pidä tehdä mitään omia tulkintoja että haluaako niitä noudattaa milloinkin.
Enhän mä ole sanonut rajoituksen noudattamisesta yhtään mitään :D Kyllä sinä varmasti pystyt hahmottamaan ihan yhtä hyvin kuin muutkin, että liikenteessä on vaarallisempia paikkoja, kuten koulujen edustat, ja sitten on vähemmän vaarallisia paikkoja, kuten moottoritie. Johan rangaistusasteikkokin tunnistaa, että on väliä missä ajaa. Joten ihan ketjun keskustelun parantamiseksi, älä jaksa jeesustella siitä, että kuka noudattaa ja mitä. Rajoitusta voi hyvin noudattaa vaikka sitä pitää täysin typeränä.
 
No kerro ensin missä minä totesin, että motarilla ei tarvitse noudattaa rajoituksia?

Kunhan kannoin korteni kekoon siitä, että jonniv:n koulun kohdalla 80 km/h oli aikamoinen olkiukkoilu. Motarilla tilaa ja näkyvyyttä on järjettömästi enemmän kuin missään koulujen läheisyydessä. Koulun lähellä harvalle tulee mieleen ajaa ylinopeutta, tyhjällä motarilla ilman näennäistä syytä nopeuden alentamiselle saattaa pälkähtää mieleen ajatus, että miksi helvetissä tässä on hidastus? Kuten jo aiemmin kirjoitin, muuttuvat rajoitukset ovat ihan rikki. 1-tiellä osuu enemmän tyhjä arpa -kertoja alennetulle alueelle kuin todellinen syy rajoitukselle.

Jonniv kommentit oli keskusteluun motarin muuttuvista rajoituksista, eli tilanteesta missä rajoitusta on laskettu tavanomaisesta

Jos motarilla on kuudenkympin rajoitus normaalin satasen sijaan, jos kuljettaja ei tiedä miksi, niin ei ole pois suljettu että siellä on kokonainen paalikuorma levällään, todennäköisesti jotain miksi se rajoitus on laskettu noin voimmakkaasti. Voi se syy olla sujuvuudenkin takia, ei välttämättä sillä kohtaa turvallisuus. mutta ei se tee ylinopeudesta sen parempaa.


Kuljettajan haivainto kyky muuttuu kapeammaksi nopeuden kasvaessa, hidastamis,pysäytysmaktkat kasvaa neliöön nopeuden kasvaessa, joten siinä mielessä ei niin väliä vaikka ei sivuille näekkään. Mutta jos sitä nopeutta on yli kuuskymppiä niin myös vahingot kasvaa jyrkästi. Jos kuljettajalle kerrotaan että nyt on isosti kohonnut riski ja siitä huolimatta painaa menemään niin .
 
Enhän mä ole sanonut rajoituksen noudattamisesta yhtään mitään :D

Heh! Ja tämäkö ei ole yhtään olkiukkoilua. :lol:

Kyllä sinä varmasti pystyt hahmottamaan ihan yhtä hyvin kuin muutkin, että liikenteessä on vaarallisempia paikkoja, kuten koulujen edustat, ja sitten on vähemmän vaarallisia paikkoja, kuten moottoritie.

Enhän mä ole sanonut mitään eri tilanteiden vaarallisuudesta. :) Vaan liikennesääntöjen noudattamisesta.. Autoilija ei voi itsenäisesti päättää jättää noudattamatta liikennesääntöjä oman harkinnan mukaan.

Samalla logiikalla voisin koko ajan puhua kännykkään autolla ajaessa.. Eihän se nyt loppujen lopuksi ole yhtään vaarallista.
 
Ok. Eli sulla on joku ylioikeus päättää, että mitä nopeusrajoitusta sä milloinkin haluat noudattaa? :rolleyes: Kuten jo nimimerkki pulatunnus kirjoitti, niin sille 80 km/h tai 60 km/h nopeusrajoitukselle moottoritiellä saattaa olla joku syy kuten liikenneonnettomuus, tietyö, surkea keli, jne. Koulun edessä syy alhaiselle nopeusrajoitukselle on pysyvä eli lapset liikenteessä.

Kun moottoritien osalta hyväksytään törkeä ylinopuden ajaminen "tyhjällä tiellä", niin voiko koulun edestä ajaa 50 km/h ylinopeutta keskellä yötä "kun tie on tyhjä"?
Minä kommentoin vain sitä faktaa, että on eri asia ajaa vaikka 10km/h ylinopeutta moottoritiellä kuin koulun edessä 30km/h alueella.

Kaikki muu on sinun keksimää :facepalm:
 
Ei kannata ehkä ihan orjallisesti luottaa noihin ilmoitettuihin lukemiin.

Ymmärtääkseni poliisi voi kuitenkin lisäksi vetää takataskusta "törkeä liikenteen vaarantaminen" -pykälän.. Esimerkiksi tuossa Ideaparkin ja Tampereen välillä on tosi paljon liikennettä, niin kai poliisin tulkinta voi olla helpostikin joku "muun liikenteen vaarantaminen" ylinopeuden lisäksi.

Joku fiksumpi voi tietysti korjata, jos/kun tietää nämä asiat paremmin.
Normaalista liiallisesta ylinopeudesta seuraus on "vakava piittaamattomuus" ja tämä käytännössä määräytyy suoraan päiväsakkojen ylittäessä tietyn määrän. Törkeä vaarantaminen vaatii jotain muuta kuin että ajaa tyhjällä 60km/h motarilla 120km/h ts. täytyy olla "konkreettinen mahdollisuus" jollekin vakavalle tapahtumalle toisin kuin tavalliseen liikenteen vaarantamiseen riittää pelkkä teoreettinen ja spekuloitu mahdollisuus (mitä jos). Vaikka se motari ei olisi tyhjäkään niin jollei nyt ihan pujotteluslalomia aja just auton mentävistä väleista kun muut ajaa (no kuka edes ajaa) 60km/h niin törkeä vaarantaminen tuskin täyttyy esim 40km/h ylityksestä.
:rolleyes: Kuten jo nimimerkki pulatunnus kirjoitti, niin sille 80 km/h tai 60 km/h nopeusrajoitukselle moottoritiellä saattaa olla joku syy kuten liikenneonnettomuus, tietyö, surkea keli, jne. Koulun edessä syy alhaiselle nopeusrajoitukselle on pysyvä eli lapset liikenteessä.
Jollei motarilla itse pysty omatoimisesti reagoimaan satojen metrien päässä olevaan objektiin niin kortin voi palauttaa myös omatoimisesti. Vaikka ajaisi 150km/h niin hyvin ehtii reagoimaan kaukana edessä olevaan staattiseen tapahtumaan ilman että ko. paikkaa ennen on pitänyt körötellä kilometritolkulla reilusti alinopeutta koska muuttuvien lätkien välimatkat voi olla kilometrejä.

Lapset eivät käy yöllä koulussa, ts. erityisen alhaiselle rajoitukselle yöaikaan eli ole mitään järkiperustetta.
Jos motarilla on kuudenkympin rajoitus normaalin satasen sijaan, jos kuljettaja ei tiedä miksi, niin ei ole pois suljettu että siellä on kokonainen paalikuorma levällään, todennäköisesti jotain miksi se rajoitus on laskettu noin voimmakkaasti. Voi se syy olla sujuvuudenkin takia, ei välttämättä sillä kohtaa turvallisuus. mutta ei se tee ylinopeudesta sen parempaa.
Olkiukon sijasta pelattiin heinäpaali-kortti - mahtavaa. Jollet aikuisten oikeasti osaa itse reagoida motarille levinneeseen heinäkuormaan ajoissa ilman että sulle on sitä varten tikkarilla nopeutta alennettu, niin suosittelen palauttamaan kortin, olet turvallisuusriski muille.

Vähänkin rattia kääntäneenä noita täysin älyvapaita pudotuksia tulee vastaan vaikka kuinka paljon, on sille pudotukselle voinut toki joku syy olla 3h aiemmin (jonka silloinkin olisi itse ihan omilla silmilläkin nähnyt) vastaavasti kun 3h myöhemmin ihan omilla silmillä voi nähdä että pudotuksessa ei ole mitään järkeä.

Menee samaan kategoriaan tietöiden kanssa, pientareelle on laitettu joku kartio ja rajoitusta voitu pudottaa vaikka 100->80 ja siinä se makaa viikonlopun yli kun töitä ehkä aletaan tekemään seuraavaassa kuussa (tai ne työt on lopetettu jo kuukausi sitten). Ilman kartiota rajoitus olisi 100 ja kartion tilalla voisi olla yhtä hyvin kävelijä tai pyöräilijä jolloin tilanne kokonaisuutena on lähtökohtaisesti decadia tai hehtoa vaarallisempi/riskisempi.
 
Normaalista liiallisesta ylinopeudesta seuraus on "vakava piittaamattomuus" ja tämä käytännössä määräytyy suoraan päiväsakkojen ylittäessä tietyn määrän. Törkeä vaarantaminen vaatii jotain muuta kuin että ajaa tyhjällä 60km/h motarilla 120km/h ts. täytyy olla "konkreettinen mahdollisuus" jollekin vakavalle tapahtumalle

Suora lainaus poliisin artikkelista..

Liikenneturvallisuuden vaarantamisella tarkoitetaan sitä, että kuljettajan toiminta liikenteessä on omiaan vaarantamaan muiden turvallisuuden. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen katsotaan törkeäksi silloin, kun esimerkiksi liikennesääntöjen rikkomisesta aiheutuu vakavaa vaaraa toisen hengelle ja terveydelle. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi huomattavan ylinopeuden ajamista, vaikka muu liikenne olisikin vähäistä ja ajettaisiin vaikka moottoritiellä.


Menee samaan kategoriaan tietöiden kanssa, pientareelle on laitettu joku kartio ja rajoitusta voitu pudottaa vaikka 100->80 ja siinä se makaa viikonlopun yli kun töitä ehkä aletaan tekemään seuraavaassa kuussa (tai ne työt on lopetettu jo kuukausi sitten). Ilman kartiota rajoitus olisi 100 ja kartion tilalla voisi olla yhtä hyvin kävelijä tai pyöräilijä jolloin tilanne kokonaisuutena on lähtökohtaisesti decadia tai hehtoa vaarallisempi/riskisempi.

Tietöiden rajoitusten osaltakin aina esitetään tällainen tarina "virheellisesti asetetusta rajoituksesta".. Eli jotenkin luodaan kuvaa, että kaikki tietöiden rajoitukset olisi väärin asetettu.. Vaikka ihan järjestään jossain kaupungilla olevan tietyön kohdalla ajetaan hirveitä ylinopeuksia. Ei ole varmaan kovin kivaa työmiehille, kun metrin päästä ajetaan 80 km/h ohi.
 
Tietöiden rajoitusten osaltakin aina esitetään tällainen tarina "virheellisesti asetetusta rajoituksesta".. Eli jotenkin luodaan kuvaa, että kaikki tietöiden rajoitukset olisi väärin asetettu.. Vaikka ihan järjestään jossain kaupungilla olevan tietyön kohdalla ajetaan hirveitä ylinopeuksia. Ei ole varmaan kovin kivaa työmiehille, kun metrin päästä ajetaan 80 km/h ohi.
Sanoisin että tästä saavat tekijät syyttää itseään ja ELY-keskusta. Jos (siis oikeasti jos) ne rajoitukset olisi siellä vain tarpeen mukaan, niin niitä noudatettaisiin paljon paremmin, nyt on 85% mahdollisuus että koko tietyötä ei ole edes olemassa - tai ainakaan siellä ei ole ketään töissä. Kärsivällisempikin yksilö vuosien kyykyttämisen jälkeen toteaa että "vitut rajoituksista".

Vähin mitä voisi tehdä niin kiinteän tikkarin sijasta (joka on paikallaan viikonloput mukaan lukien) olisi muuttuva rajoitus (koska ovat niin laiskoja etteivät jaksa vaihtaa/peittää kiinteää rajoitusta ja ELYlläkin soppansa tässä kulhossa mukana) joka nostetaan korkeammaksi silloin kun töitä ei tehdä (riski ja rajoitus ei oikein mitenkään voi olla sama riippumatta siitä tehdäänkö töitä oikeasti vai ollaanko kotona).

Nytkin omalla työmatkalla on taajamassa 50->30 pudotus toiseen suuntaan menevillä kaistoilla, kaistoja 2+2 suuntaansa (ja välissä läpipääsemätön viheralue). Pudotus on tehty siksi että pudotetun suunnan 'tieltä' on tehty "työmaaliittymä" oikealle (eli käytännössä voidaan puhua ihan normaalista "isosta tonttilittymästä" tai risteyksestä. Ajavat tuosta jossain muutaman sadan metrin päässä olevalle työmaalle. Eli kuorkki kääntyy oikealle ja ajaa pussin perälle ja tulee takas ja lähtee oikealle (eli efektiivisesti poikkeaa yksisuuntaiselta tietä oikealle). Kuriositeettina mainittakoon että olen tuosta ajellut nyt kuukauden päivät 0700-0830 (iltapäivällä tulen sen verran myöhään että raksa-ala lienee ollut kotona jo tunnin) enkä ole nähnyt ensimmäistäkään työmaaliittymän käyttäjää.

Mihin tuossa tarvitaan "työmaakylttiä" ja 24/7 50->30 pudotusta? Pistää kuormurista keltaisen vilkun päälle jos jännittää, mutta ei sillekään pitäisi olla mitään tarvetta. Sinne kääntyessä ja sieltä tullessa tuo on ihan normaali "vähäisen tien/tonttiliittymän risteys" eli ei se työmaarajoitus mitään etuajo-oikeutta sieltä tulevalle anna, samalla lailla joutuu odottamaan kaikki autot. Ja keltaisella vilkulla saa kyllä tarvittaessa tilaa paljon paremmin kuin kaikkia kollektiivisesti vituttavalla 50->30 pudotuksella.

Lienee sanomatta selvää että tuota nopeusrajoitusta ei noudata enää kukaan, ekalla viikolla joku nosti kaasua nyt poikkeuksetta tuosta(kin) ajaa kaikki 50-60 eli normivauhtia.
 
Poliisin artikkelissakin juuri mainitaan tuo selitys, jolla selitellään törkeää ylinopeutta.. Voinko minäkin itse päättää, että "mua ei vaan kiinnosta ajaa tuossa koulun edessä 30 km/h, joten ajan 80 km/h kun vaan vajaan kilsan pätkä"? :lol:

"Syitä, joita kuljettajat ajetulle ylinopeudelle kertovat, on liikennevalvonnan parissa työskentelevien poliisien mukaan lukuisia. Niihin lukeutuvat esimerkiksi kiire, vessahätä, päiväkodissa odottavat lapset tai kotona odottava vaimo. Jotkut kuljettajat kokevat, että vähäinen muu liikenne mahdollistaa oman ylinopeuden."



Eikös niillä ole nykyään järjestelmä, joka automaattisesti lukee rekisterinumeroita. Kai se järjestelmä samalla mittaa nopeuksia? En tosin tiedä, mutta epäilen.



Ei kannata ehkä ihan orjallisesti luottaa noihin ilmoitettuihin lukemiin.

Ymmärtääkseni poliisi voi kuitenkin lisäksi vetää takataskusta "törkeä liikenteen vaarantaminen" -pykälän.. Esimerkiksi tuossa Ideaparkin ja Tampereen välillä on tosi paljon liikennettä, niin kai poliisin tulkinta voi olla helpostikin joku "muun liikenteen vaarantaminen" ylinopeuden lisäksi.

Joku fiksumpi voi tietysti korjata, jos/kun tietää nämä asiat paremmin.

Mittaahan se nopeuksia joo, en tiedä saako kilpeä motarin aidan yli luettua. Kysymys oli siitä tietääkö poliisi/niiden systeemi edes mitä se tikkari vastaantulevalla puolella näyttää. Tmp lähdet kohti ideaparkkia/helsinkiä niin paljon harvemmin tuntuu olevan 80 sillä puolen kuin pohjoseen menevällä kaistalla.

Mä ajan koulun eestä 30kmh ja hitaamminkin jos tarvii. Musta sen sijaan 80kmh rajotus tyhjällä moottoritiellä keskellä yötä ei ole kovin legitiimi jossei siellä ole erityisen liukasta. Jokanenhan maksaa sakkonsa itse, mä en oo saanut yksiäkään 10v aikana vaikka piutpaut välittänyt tämän keskustelun mukaisista tilanteista.
 
Musta sen sijaan 80kmh rajotus tyhjällä moottoritiellä keskellä yötä ei ole kovin legitiimi jossei siellä ole erityisen liukasta.
Liukkauslogiikalla rajoituksia perustellen saamelaisten (lappalaiset sanaakin kun yritetään kieltää) olisi pitänyt kuolla sukupuuttoon jo vuosikymmeniä sitten kun samat 100 tikkarit on rovaniemeltä pohjoiseen koko ajan ja siellä sentään talvi kestää melkein 1/2 vuotta ja sekaan mahtuu oikeasti huonoakin keliä :).

Silti tuollakaan ei ole mikään ongelma ajella +20 talvellakin pääosaa ajasta.
 
Nopeusrajoituskeskusteluissa tulee aina esiin että osa luulee että niitä asetetaan jonkun tarkan turvallisuustutkimuksen perusteella. Sehän ei ole asianlaita, eikä turvallisuus ole ainoa aspekti joka niihin vaikuttaa. Esimerkkinä vaikka joku Vihdintie kehien välisen pätkän osalta. Se oli aikanaan 80km/h aluetta, mutta nopeutta tiputettiin perusteina liikennemelun vähentäminen läheisillä uusilla asumiseen kaavoitetuilla alueilla, ja koska pienempi rajoitus sopi paremmin linja-autoille. Eli nyt siellä ajellaan nelikaistaista kuuttakymppiä, mutta sitten on turvallista vähän pohjoisempana painaa kahdeksaakymppiä kun tie muuttuu mäkiseksi ja kaksikaistaiseksi.
 
Nopeusrajoituskeskusteluissa tulee aina esiin että osa luulee että niitä asetetaan jonkun tarkan turvallisuustutkimuksen perusteella. Sehän ei ole asianlaita, eikä turvallisuus ole ainoa aspekti joka niihin vaikuttaa. Esimerkkinä vaikka joku Vihdintie kehien välisen pätkän osalta. Se oli aikanaan 80km/h aluetta, mutta nopeutta tiputettiin perusteina liikennemelun vähentäminen läheisillä uusilla asumiseen kaavoitetuilla alueilla, ja koska pienempi rajoitus sopi paremmin linja-autoille. Eli nyt siellä ajellaan nelikaistaista kuuttakymppiä, mutta sitten on turvallista vähän pohjoisempana painaa kahdeksaakymppiä kun tie muuttuu mäkiseksi ja kaksikaistaiseksi.
Näinhän se on ja silti lapussa lukee "liikenneturvallisuuden vaarantaminen" eikä "fiskaalisesti asetetun mielivaltaisen rajoituksen noudattamatta jättäminen"... Ei vaan omaan oikeustajuun mahdu että miten melun takia pudotetun rajoituksen sakotusperuste on liikenneturvallisuus eikä joku "ympäristörikos", olisi karpolla taas asiaa.
 
Nopeusrajoituskeskusteluissa tulee aina esiin että osa luulee että niitä asetetaan jonkun tarkan turvallisuustutkimuksen perusteella. Sehän ei ole asianlaita, eikä turvallisuus ole ainoa aspekti joka niihin vaikuttaa. Esimerkkinä vaikka joku Vihdintie kehien välisen pätkän osalta. Se oli aikanaan 80km/h aluetta, mutta nopeutta tiputettiin perusteina liikennemelun vähentäminen läheisillä uusilla asumiseen kaavoitetuilla alueilla, ja koska pienempi rajoitus sopi paremmin linja-autoille. Eli nyt siellä ajellaan nelikaistaista kuuttakymppiä, mutta sitten on turvallista vähän pohjoisempana painaa kahdeksaakymppiä kun tie muuttuu mäkiseksi ja kaksikaistaiseksi.

Vihdintie oli joskus yksi pahimpia teitä onnettomuustilastoissa joka myös vaikutti nopeusrajoitusten laskuun 80->70 ja sitten myöhemmin käytettiin vielä keppihevosena linja-autoja, niin saatiin nopeus pudotettua lisää 70->60.

Meluhaittaa saisi helposti helpotettua lisää myös meluaidoilla jos siihen oikeasti haluttaisiin puuttua, nyt sitä vain käytetään bonuksena kun tieliikenneonnettomuudet halutaan alas ja nopeus on helpoin keino saada ne alas, vaikka todellisuudessa kovemmat rangaistukset esim. punaisia päin ajamisesta toimisi ihan yhtä hyvin.


"– Selvityksessä on otettu huomioon mahdollisimman monipuolisesti eri näkökulmia. Onnettomuustilastojen mukaan Vihdintie on pääkaupunkiseudun säteittäisistä pääväylistä kaikkein vaarallisin. Tässä tapauksessa nopeusrajoituksen laskulle oli selvät perusteet, Kelkka toteaa."

Mielenkiintoista, miten tiellä missä valo-ohjatut risteykset, sattuu niin paljon onnettomuuksia? No koska kaksi kolmesta ajaa päin punaisia!
 
Heh! Ja tämäkö ei ole yhtään olkiukkoilua. :lol:



Enhän mä ole sanonut mitään eri tilanteiden vaarallisuudesta. :) Vaan liikennesääntöjen noudattamisesta.. Autoilija ei voi itsenäisesti päättää jättää noudattamatta liikennesääntöjä oman harkinnan mukaan.

Samalla logiikalla voisin koko ajan puhua kännykkään autolla ajaessa.. Eihän se nyt loppujen lopuksi ole yhtään vaarallista.
Mahdatko sä nyt ymmärtää mitä tarkoitetaan olkiukkoilulla. Keskustelu muodostuu vähän hankalaksi kun sinä ainoana vaahtoat ihan itse keksimästä jutustasi muiden puhuessa vaarallisuudesta.
 
Olkiukon sijasta pelattiin heinäpaali-kortti - mahtavaa. Jollet aikuisten oikeasti osaa itse reagoida motarille levinneeseen heinäkuormaan ajoissa ilman että sulle on sitä varten tikkarilla nopeutta alennettu, niin suosittelen palauttamaan kortin, olet turvallisuusriski muille.

Jos tilanne on sellainen että kohtuu turvallinen nopeus on korkeintaan 60km/h, niin johtu se mistä johtu, niin ratin takana ottaa aika riskin ajamalla reippaasti yli sen ja kuvittelemalla jotain yliluonollisia kykyjä millä välttää vaaran.


Vähänkin rattia kääntäneenä noita täysin älyvapaita pudotuksia tulee vastaan vaikka kuinka paljon, on sille pudotukselle voinut toki joku syy olla 3h aiemmin (jonka silloinkin olisi itse ihan omilla silmilläkin nähnyt) vastaavasti kun 3h myöhemmin ihan omilla silmillä voi nähdä että pudotuksessa ei ole mitään järkeä.

Varmasti on, mutta mistä sen ratintakana tietää , ja jos on paljon ajellut niin näkee niitä sankareita jotka ei tiedä syytä ja luulossa ajavat jotain kahdeksaa kymppi tai jopa satasta kuuteen kymppiin pudotellut alueella. Ja jos ei mitään satu niin luulo vain vahvistuu. Pakkohan sen oli olla turha kun ehjänä selvittiin.
 
Juu itte vedän kanssa surutta sen 100kmh vakkarilla ihan sama mitä taulu sanoo, kello oli jo 23 maita niin ei ole liiemmin liikennettä enää.

Näennäisesti perusteettomasti alennetut nopeusrajoituksen nakertaa niiden uskottavuutta ja vaikutusta.
Mulla ei näennäisesti ole ikinä niin kiire että alkaisin näennäisesti omassa päässäni olettelemaan miksi joku rajoitus on näennäisen perusteettomasti sellainen kuin se on. Ja mä sentään ajan liki työkseni PK-seudun/Uudenmaan teitä edestakaisin.

Esim jos ykköstiellä on Kehä kolmosen sisäpuolella 80km/h sen normaalin satasen sijaan, niin se vaikuttaa mun Pasilaan tai Kamppiin ehtimiseen noin 2 minuuttia. Aika moni muu asia sit voikin vaikuttaa paljon enemmän.
 
Nuo säädettävät rajoitukset on kyllä ajatuksena hyvä, mutta ei tosiaan toimi käytössä kun monet viis veisaa niistä.
Turku-Helsinki motarilla oli joskus päässyt hirvi (tai peura) aitojen väliin ja nopeudeksi oli muutettu 50 km/h. Ihan piruuttani alensin siihen nopeuteen ja joka ikinen auto rekkoja myöten tuli ohi, lisäksi sai varoa ettei joku aja perseeseen. Mun näkemyksen mukaan ihmiset tulkitsevat tuon nopeuden 120 km/h ja 50 km/h keskiarvona - hiljensivät kuitenkin vähän eli olivat nähneet rajoitukset. Siinä olisi ollut poliisilla hyvä haavi kerätä sakot ja kenties muutama korttikin.
 
Turku-Helsinki motarilla oli joskus päässyt hirvi (tai peura) aitojen väliin ja nopeudeksi oli muutettu 50 km/h. Ihan piruuttani alensin siihen nopeuteen ja joka ikinen auto rekkoja myöten tuli ohi, lisäksi sai varoa ettei joku aja perseeseen. Mun näkemyksen mukaan ihmiset tulkitsevat tuon nopeuden 120 km/h ja 50 km/h keskiarvona - hiljensivät kuitenkin vähän eli olivat nähneet rajoitukset. Siinä olisi ollut poliisilla hyvä haavi kerätä sakot ja kenties muutama korttikin.
Kait siinä se taulu kertoi syynkin sille 50kmh? Oma vikahan se on jos ei tommosta tajua. Nää 80kmh tapaukset liittyy 99% tapauksista tien liukkauteen, tie joka sitten on liukas tai ei ole...
 
Sitä ollaan kasvettu somessa ja se näkyy. Lait ja asetukset ja liikennesäännötkin ovat ilmeisesti monille vain suosituksia. :x3:

Sen sitten huomaa. Tänään virkavalta tiedotti BMW- kuskin törmänneen jalankulkijaan suojatiellä. Jalankulkija joutui sairaalahoitoon ja bemarikuski oli lähtenyt pakoon. Sitä voi vaan arvailla oliko nähnyt edes eteensä vai oliko noudattanut omia suosituksiaan.

Tälläviikolla naiskuski ajoi melkein mun varpaiden ylitse risteysalueelle, jossa suojateillä töyssyt jokaisessa liittymässä. Mitään elettäkään ei tehnyt nopeutta hidastaakseen, niin eipä tehnyt mieli astua suojatielle. Valintani oli oikea, nainen nimittäin katseli kännykkäänsä, eli kenties kuvasi itseään Tiktokkiin. Vilkutin hänelle. Hän ehkä luuli minun flirttailleen. :x3: Mutta ei hyvänen aika minkälaisia autokuskeja sitä on olemassa. Ei tarvitsisi muuta kuin keskittyä ajamiseen ja katse eteenpäin tiehen.
 
Mulla ei näennäisesti ole ikinä niin kiire että alkaisin näennäisesti omassa päässäni olettelemaan miksi joku rajoitus on näennäisen perusteettomasti sellainen kuin se on. Ja mä sentään ajan liki työkseni PK-seudun/Uudenmaan teitä edestakaisin.

Esim jos ykköstiellä on Kehä kolmosen sisäpuolella 80km/h sen normaalin satasen sijaan, niin se vaikuttaa mun Pasilaan tai Kamppiin ehtimiseen noin 2 minuuttia. Aika moni muu asia sit voikin vaikuttaa paljon enemmän.
Alunperin puhuttiin kun 100 oli pudotettu 60.

Tämä sama keskustelu käydään aina myös tietyö nopeuksien kanssa, ne vain unohtuu sinne ja sitten kukaan ei niitä noudata.
 
Tämä sama keskustelu käydään aina myös tietyö nopeuksien kanssa, ne vain unohtuu sinne ja sitten kukaan ei niitä noudata.
Onhan ne hitokseen turhauttavia tosiaan.
Tietyömään rajoituksissa on usein se, että ne näyttää unohtuneen vaikka kyse on huonosta urakan suunnittelusta tai työn epätasaisesta etenemisestä. Esim. eri vaiheet jaettu useammalle urakoitsijalle huonosti aikataulutettuna. Rajoitukset täytyy olla siellä kunnes kaikki merkinnät, reunatäytöt yms. on valmiina.

Ohjeen mukaan ne rajoitukset pitäis ottaa hyvin reippaasti sieltä pois kun kaikki on valmista, muutaman päivän sisällä, ja työmaalla pitäis olla henkilö jonka vastuulla asia on. Noiden rajoitusten täytyy olla myös tienpitäjän hyväksymät (liikenteenohjaussuunnitelmien mukana), joten jos rajoitukset tuntuu turhilta tai unohtuneilta niin niistä kannattaa ilmoitella palauteväylän kautta liikenteen asiakaspalveluun. Jos ne oikeasti on turhaan vielä paikallaan, niin urakoitsija saa kuraa niskaan kun ei noudata suunnitelmaa.
 
Onhan ne hitokseen turhauttavia tosiaan.
Tietyömään rajoituksissa on usein se, että ne näyttää unohtuneen vaikka kyse on huonosta urakan suunnittelusta tai työn epätasaisesta etenemisestä. Esim. eri vaiheet jaettu useammalle urakoitsijalle huonosti aikataulutettuna. Rajoitukset täytyy olla siellä kunnes kaikki merkinnät, reunatäytöt yms. on valmiina.
Ovat, mutta itse tapaan ainakin hidastaa niihin, jos nyt en ihan sakkorajan alle aina kuitenkaan. Esim. ajankohtainen (ellei juuri poistunut) Itäväylän 60 tai 50 - en muista - Siilitien kohdalla itään on niitä, jonka monet ajavat läpi sen 90 mittarissa. Toiseen suuntaan Itiksestä länteen oli äskettäin vielä pitkä pätkä rajoituksella 50, jota ei moni jaksanut jurnuttaa. Ykköskehällä oli hyvän aikaa 30 Kontulan kohdalla ja siinäkin nopeuksia riitti. Koskaan en ole poliisia/tutkaa näiden yhteydessä nähnyt - hyvä siksi, että olisi tullut itsellekin rapsut, mutta ei kyllä kannusta hidastamaan, kun valvontaa ei ole. Jenkkilässä jossain on kameroita tietöiden yhteydessä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Pitkien ajovalojen käyttö taajamassa valaistulla osuudella. Mikä vika on päässä, että ajetaan pitkät päällä? Vituttaa hieman olla lenkkeilemässä kevlillä, kun vieressä teslan ”automaatti” pitää koko suoran matkan pitkiä päällä tai joku keski-iän ohittanut aikuinen mies oletettu haluaa vaan led lisävalojansa ihastella.

Taidan pitää 4000 lumenin taskulamppua jatkossa mukana ja näytän suoraan päin. Sen verran tämä perseily on yleistynyt.
 
Ovat, mutta itse tapaan ainakin hidastaa niihin, jos nyt en ihan sakkorajan alle aina kuitenkaan. Esim. ajankohtainen (ellei juuri poistunut) Itäväylän 60 tai 50 - en muista - Siilitien kohdalla itään on niitä, jonka monet ajavat läpi sen 90 mittarissa. Toiseen suuntaan Itiksestä länteen oli äskettäin vielä pitkä pätkä rajoituksella 50, jota ei moni jaksanut jurnuttaa. Ykköskehällä oli hyvän aikaa 30 Kontulan kohdalla ja siinäkin nopeuksia riitti. Koskaan en ole poliisia/tutkaa näiden yhteydessä nähnyt - hyvä siksi, että olisi tullut itsellekin rapsut, mutta ei kyllä kannusta hidastamaan, kun valvontaa ei ole. Jenkkilässä jossain on kameroita tietöiden yhteydessä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

No siis juu, ite matelen niissä aina ihan sitä kyltissä olevaa nopeutta. Jos samassa kohtaa ei tunnu aikoihin tapahtuvan mitään, niin sit ilmoitan asiasta eteenpäin. Pointtina lähinnä, että ne "tietyöt" nyt vaan kestää joskus järjettömän kauan, ja toiselta kantilta olis kiva jos niistä ärsyttävistä paikoista aktiivisesti ilmoitettais tuonne. Ei se meno muutu jos vaan painetaan kaasua, ehkä kirjoitellaan netissä, mutta ei tehdä ilmoitusta mahdollisesti unohtuneesta rajoituksesta. Osittain tän takia kukaan ei saata (usein samoja) urakoitsijoita vastuuseen velvollisuuksistaan.
 
Toinen mikä tuntuu unohtuvan monesta paikasta on se tietyön loppuminen. Siinä kattelet peilistä et tossa se loppu (alko toiseen suuntaan) mut nopeusrajoitus saattaa olla vielä hyvän tovin se 50.
 
Aika laillahan tuo kulttuuri on pääkaupunkiseudulla ainakin rappeutunut. Yleensä teen etätöitä ihan muualta päin Suomea mutta nyt piti käydä konttorilla ja asustaa Espoossa jonkun aikaa. Sen kerta kun ajoin autolla totesin että a) vartioliikkeen auto ei näemmä tarvitse pimeällä ajovaloja ja on niin tärkeä, että voi painostaa edellä ajavaa vasemmalla kaistalla (en minua vaan jotakuta joka ajoi vain n. 20 km/h ylinopeutta). Sitten hieman pienemmällä kaksikaistaisella kun joku pysähtyy suojatien eteen, se on näemmä merkki siitä, että pitää mennä kiihdyttäen toista kaistaa pitkin ohi; noh, eihän ne jalankulkijat ihan vielä olleet ehtineet sen pysähtyneen auton keulan takaa eteen..
 
Näennäisesti perusteettomasti alennetut nopeusrajoituksen nakertaa niiden uskottavuutta ja vaikutusta.
Hetkin piti miettiä että mitä tarkoitat. ja en ihan varma tarkoitatko että näyttää kuskilta turhalta, vai että on oikeasti perusteltu ja syystä vai perusteettomasti, turhaan, ilman syytä.

Jos ensimmäistä, niin samaa mieltä, vaikka se alentaminen tehty syystä ja perustellusti, tarpeeseen, mutta kuski ei sitä tietä, ymmärrä ja kuvittelee että ne ovat turhaan ja selviää pätkästä ilman ongelmia, niin kuski alkaa kuvittelee että ne on tarpeettomia.

Valistusta noista usein annettu, ja pidempiaikaisista usein tiedotettu, mutta jos siltä ratin takaa ei näe sitä riskiä niin sitä sitten kuvittelee ettei sitä olekkaan. no sitä varten ne merkit siellä on.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei näennäisesti ole ikinä niin kiire että alkaisin näennäisesti omassa päässäni olettelemaan miksi joku rajoitus on näennäisen perusteettomasti sellainen kuin se on. Ja mä sentään ajan liki työkseni PK-seudun/Uudenmaan teitä edestakaisin.

Esim jos ykköstiellä on Kehä kolmosen sisäpuolella 80km/h sen normaalin satasen sijaan, niin se vaikuttaa mun Pasilaan tai Kamppiin ehtimiseen noin 2 minuuttia. Aika moni muu asia sit voikin vaikuttaa paljon enemmän.
Se on hyvä se.
 
Mikä saa autoilijan hidastamaan auton vauhtia vaikka edessä vihreät valot? Vasemman puoleisella kaistalla(ei ollut autoja) voisi kyllä kääntyä vasemmalle mutta oikeanpuoleista kaistaa tie jatkuu suorana ja näkyvyys erittäin hyvä. Okei, oli siinä yksi jalankulkija odottamassa vihreitä, että varmuuden vuoksi tämä kyseinen kuski sitten jarrutteli pikkuisen?
 
Mikä saa autoilijan hidastamaan auton vauhtia vaikka edessä vihreät valot? Vasemman puoleisella kaistalla(ei ollut autoja) voisi kyllä kääntyä vasemmalle mutta oikeanpuoleista kaistaa tie jatkuu suorana ja näkyvyys erittäin hyvä. Okei, oli siinä yksi jalankulkija odottamassa vihreitä, että varmuuden vuoksi tämä kyseinen kuski sitten jarrutteli pikkuisen?
Tarvitsi ehkä lisää harkinta-aikaa johonkin. "Ajanko suoraan kotiin, vai pitäisikö kääntyä ja käväistä kaupassa".

Tai sitten tiesi että risteysalue on liukas ja siinä on muutenkin enemmän varottavaa kuin suoralla tiellä.
 
Mikä saa autoilijan hidastamaan auton vauhtia vaikka edessä vihreät valot? Vasemman puoleisella kaistalla(ei ollut autoja) voisi kyllä kääntyä vasemmalle mutta oikeanpuoleista kaistaa tie jatkuu suorana ja näkyvyys erittäin hyvä. Okei, oli siinä yksi jalankulkija odottamassa vihreitä, että varmuuden vuoksi tämä kyseinen kuski sitten jarrutteli pikkuisen?
Ed. lisäksi:
- ajatusvirhe: ei tajunnut heti valo-ohjausta (äskettäin edelläni oleva miltei pysähtyi vastaavassa tilanteessa)
- automaattisesti varoi jalankulkijaa ja/tai jalankulkijan body language antoi ymmärtää, että sehän tulee sieltä
- ei keskity satasella ajamiseen/joku häiritsevä tekijä: vaimo soittaa, säätää puhelinta/radiota/whatever
 
Tänään taas ajellaan alinopeutta vasemmalla kaistalla :facepalm:

20250122072930_000642.JPG


Ihmisellä jolla ei ole kiire, hieman jännittää ajaa talvella, miksi siihen vasemmalle kaistalle pitää edes tulla?
 
Tänään taas ajellaan alinopeutta vasemmalla kaistalla :facepalm:

20250122072930_000642.JPG


Ihmisellä jolla ei ole kiire, hieman jännittää ajaa talvella, miksi siihen vasemmalle kaistalle pitää edes tulla?
Ainut logiikka on se, ettei 2-4 km/h nopeuserolla operoivan kuljettajan olisi pitänyt ohittaa alunperinkään, koska nopeusero olematon ja hyöty vielä pienempi..
 
Sehän riittää, että muutama auto edellä oleva johtoauto ajaa 3-4km/h nopeampaa kuin oikealla kaistalla olevaa niin äkkiä siinä liikenne puuroutuu.
Tossa kuvassa tiet näyttäisi olevan aika liukkaan näköistä. Loskaa ja plusmiinus lämpötilat hiljentää autot varmasti
 
Mikä saa autoilijan hidastamaan auton vauhtia vaikka edessä vihreät valot?
Sen olen huomannut jos on vihreä nuoli niin mennään tosi varovasti. Yleensä nuoli palaa lyhyen ajan joten siitä ei montaa autoa ehdi.

Joko ihmiset eivät tiedä että silloin saa mennä tai varovat silti jalankulkijoita ja hulluja pyöräilijöitä. Itse menen nuolen palaessa reippaasti ja kerään spandexin palaset myöhemmin (vielä ei ole osunut).
 
Sehän riittää, että muutama auto edellä oleva johtoauto ajaa 3-4km/h nopeampaa kuin oikealla kaistalla olevaa niin äkkiä siinä liikenne puuroutuu.
Tossa kuvassa tiet näyttäisi olevan aika liukkaan näköistä. Loskaa ja plusmiinus lämpötilat hiljentää autot varmasti
Heti kun tulpan sai pois tieltä, niin liikenne veti taas sen satasen mikä oli ihan liikennemerkissäkin, kuva Turun moottoritieltä missä vielä muuttuvat nopeusrajoitukset, joten liukasta ei ollut, normaali talvi.

Edelleen, jos et uskalla ajaa sitä mitä lukee liikennemerkissä, älä tule 1-2km/h nopeuserolla vasemmalle kaistalle ja jää siihen!
 
Heti kun tulpan sai pois tieltä, niin liikenne veti taas sen satasen mikä oli ihan liikennemerkissäkin, kuva Turun moottoritieltä missä vielä muuttuvat nopeusrajoitukset, joten liukasta ei ollut, normaali talvi.

Edelleen, jos et uskalla ajaa sitä mitä lukee liikennemerkissä, älä tule 1-2km/h nopeuserolla vasemmalle kaistalle ja jää siihen!
Itse ajattelen että motarilla kyse on pitkälti pelisilmästä. Pitää seurata liikennettä sekä edessä että takana ja tehdä omat liikkeet sopivaan kohtaan. Aika moni ei näytä miettivän tällaisia vaan reagoivat vaan hetkeen jos vaikka oikealla kaistalla oleva lähestyy edessä niin poukkaavat vasemmalle juurikaan katsomatta saatikaan muuttamatta sen jälkeen ajoaan. Mikä siinä muutenkin on, että nelikaistaisella ohittavat usein tekevät sen kuin kaksikaistaisella eli vetävät ihan perään kiinni, siitä kiihdytys, ohitus ja sitten nenän eteen heti. Tilaa ja aikaa olisi vaikka kuinka.
 
Oikeastaan ihan herttaisen sama minkä takia se jonon ekana siellä nenää kaivaa, jos ja kun tuolla kuvan suoralla näkee parhaimmillaan 1-2 km jonon yhden kokovartalokyrvän takana. Rytmityseroja sattuu ja ruuhkassa helposti kertyy autoja muutama taakse, mutta tämä jononkerääjä-sakki on ihan oma rotunsa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 039
Viestejä
4 897 722
Jäsenet
78 904
Uusin jäsen
Vermeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom