Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Juu itte vedän kanssa surutta sen 100kmh vakkarilla ihan sama mitä taulu sanoo, kello oli jo 23 maita niin ei ole liiemmin liikennettä enää.

Näennäisesti perusteettomasti alennetut nopeusrajoituksen nakertaa niiden uskottavuutta ja vaikutusta.
Mulla ei näennäisesti ole ikinä niin kiire että alkaisin näennäisesti omassa päässäni olettelemaan miksi joku rajoitus on näennäisen perusteettomasti sellainen kuin se on. Ja mä sentään ajan liki työkseni PK-seudun/Uudenmaan teitä edestakaisin.

Esim jos ykköstiellä on Kehä kolmosen sisäpuolella 80km/h sen normaalin satasen sijaan, niin se vaikuttaa mun Pasilaan tai Kamppiin ehtimiseen noin 2 minuuttia. Aika moni muu asia sit voikin vaikuttaa paljon enemmän.
 
Nuo säädettävät rajoitukset on kyllä ajatuksena hyvä, mutta ei tosiaan toimi käytössä kun monet viis veisaa niistä.
Turku-Helsinki motarilla oli joskus päässyt hirvi (tai peura) aitojen väliin ja nopeudeksi oli muutettu 50 km/h. Ihan piruuttani alensin siihen nopeuteen ja joka ikinen auto rekkoja myöten tuli ohi, lisäksi sai varoa ettei joku aja perseeseen. Mun näkemyksen mukaan ihmiset tulkitsevat tuon nopeuden 120 km/h ja 50 km/h keskiarvona - hiljensivät kuitenkin vähän eli olivat nähneet rajoitukset. Siinä olisi ollut poliisilla hyvä haavi kerätä sakot ja kenties muutama korttikin.
 
Turku-Helsinki motarilla oli joskus päässyt hirvi (tai peura) aitojen väliin ja nopeudeksi oli muutettu 50 km/h. Ihan piruuttani alensin siihen nopeuteen ja joka ikinen auto rekkoja myöten tuli ohi, lisäksi sai varoa ettei joku aja perseeseen. Mun näkemyksen mukaan ihmiset tulkitsevat tuon nopeuden 120 km/h ja 50 km/h keskiarvona - hiljensivät kuitenkin vähän eli olivat nähneet rajoitukset. Siinä olisi ollut poliisilla hyvä haavi kerätä sakot ja kenties muutama korttikin.
Kait siinä se taulu kertoi syynkin sille 50kmh? Oma vikahan se on jos ei tommosta tajua. Nää 80kmh tapaukset liittyy 99% tapauksista tien liukkauteen, tie joka sitten on liukas tai ei ole...
 
Sitä ollaan kasvettu somessa ja se näkyy. Lait ja asetukset ja liikennesäännötkin ovat ilmeisesti monille vain suosituksia. :x3:

Sen sitten huomaa. Tänään virkavalta tiedotti BMW- kuskin törmänneen jalankulkijaan suojatiellä. Jalankulkija joutui sairaalahoitoon ja bemarikuski oli lähtenyt pakoon. Sitä voi vaan arvailla oliko nähnyt edes eteensä vai oliko noudattanut omia suosituksiaan.

Tälläviikolla naiskuski ajoi melkein mun varpaiden ylitse risteysalueelle, jossa suojateillä töyssyt jokaisessa liittymässä. Mitään elettäkään ei tehnyt nopeutta hidastaakseen, niin eipä tehnyt mieli astua suojatielle. Valintani oli oikea, nainen nimittäin katseli kännykkäänsä, eli kenties kuvasi itseään Tiktokkiin. Vilkutin hänelle. Hän ehkä luuli minun flirttailleen. :x3: Mutta ei hyvänen aika minkälaisia autokuskeja sitä on olemassa. Ei tarvitsisi muuta kuin keskittyä ajamiseen ja katse eteenpäin tiehen.
 
Mulla ei näennäisesti ole ikinä niin kiire että alkaisin näennäisesti omassa päässäni olettelemaan miksi joku rajoitus on näennäisen perusteettomasti sellainen kuin se on. Ja mä sentään ajan liki työkseni PK-seudun/Uudenmaan teitä edestakaisin.

Esim jos ykköstiellä on Kehä kolmosen sisäpuolella 80km/h sen normaalin satasen sijaan, niin se vaikuttaa mun Pasilaan tai Kamppiin ehtimiseen noin 2 minuuttia. Aika moni muu asia sit voikin vaikuttaa paljon enemmän.
Alunperin puhuttiin kun 100 oli pudotettu 60.

Tämä sama keskustelu käydään aina myös tietyö nopeuksien kanssa, ne vain unohtuu sinne ja sitten kukaan ei niitä noudata.
 
Tämä sama keskustelu käydään aina myös tietyö nopeuksien kanssa, ne vain unohtuu sinne ja sitten kukaan ei niitä noudata.
Onhan ne hitokseen turhauttavia tosiaan.
Tietyömään rajoituksissa on usein se, että ne näyttää unohtuneen vaikka kyse on huonosta urakan suunnittelusta tai työn epätasaisesta etenemisestä. Esim. eri vaiheet jaettu useammalle urakoitsijalle huonosti aikataulutettuna. Rajoitukset täytyy olla siellä kunnes kaikki merkinnät, reunatäytöt yms. on valmiina.

Ohjeen mukaan ne rajoitukset pitäis ottaa hyvin reippaasti sieltä pois kun kaikki on valmista, muutaman päivän sisällä, ja työmaalla pitäis olla henkilö jonka vastuulla asia on. Noiden rajoitusten täytyy olla myös tienpitäjän hyväksymät (liikenteenohjaussuunnitelmien mukana), joten jos rajoitukset tuntuu turhilta tai unohtuneilta niin niistä kannattaa ilmoitella palauteväylän kautta liikenteen asiakaspalveluun. Jos ne oikeasti on turhaan vielä paikallaan, niin urakoitsija saa kuraa niskaan kun ei noudata suunnitelmaa.
 
Onhan ne hitokseen turhauttavia tosiaan.
Tietyömään rajoituksissa on usein se, että ne näyttää unohtuneen vaikka kyse on huonosta urakan suunnittelusta tai työn epätasaisesta etenemisestä. Esim. eri vaiheet jaettu useammalle urakoitsijalle huonosti aikataulutettuna. Rajoitukset täytyy olla siellä kunnes kaikki merkinnät, reunatäytöt yms. on valmiina.
Ovat, mutta itse tapaan ainakin hidastaa niihin, jos nyt en ihan sakkorajan alle aina kuitenkaan. Esim. ajankohtainen (ellei juuri poistunut) Itäväylän 60 tai 50 - en muista - Siilitien kohdalla itään on niitä, jonka monet ajavat läpi sen 90 mittarissa. Toiseen suuntaan Itiksestä länteen oli äskettäin vielä pitkä pätkä rajoituksella 50, jota ei moni jaksanut jurnuttaa. Ykköskehällä oli hyvän aikaa 30 Kontulan kohdalla ja siinäkin nopeuksia riitti. Koskaan en ole poliisia/tutkaa näiden yhteydessä nähnyt - hyvä siksi, että olisi tullut itsellekin rapsut, mutta ei kyllä kannusta hidastamaan, kun valvontaa ei ole. Jenkkilässä jossain on kameroita tietöiden yhteydessä.

 
Pitkien ajovalojen käyttö taajamassa valaistulla osuudella. Mikä vika on päässä, että ajetaan pitkät päällä? Vituttaa hieman olla lenkkeilemässä kevlillä, kun vieressä teslan ”automaatti” pitää koko suoran matkan pitkiä päällä tai joku keski-iän ohittanut aikuinen mies oletettu haluaa vaan led lisävalojansa ihastella.

Taidan pitää 4000 lumenin taskulamppua jatkossa mukana ja näytän suoraan päin. Sen verran tämä perseily on yleistynyt.
 
Ovat, mutta itse tapaan ainakin hidastaa niihin, jos nyt en ihan sakkorajan alle aina kuitenkaan. Esim. ajankohtainen (ellei juuri poistunut) Itäväylän 60 tai 50 - en muista - Siilitien kohdalla itään on niitä, jonka monet ajavat läpi sen 90 mittarissa. Toiseen suuntaan Itiksestä länteen oli äskettäin vielä pitkä pätkä rajoituksella 50, jota ei moni jaksanut jurnuttaa. Ykköskehällä oli hyvän aikaa 30 Kontulan kohdalla ja siinäkin nopeuksia riitti. Koskaan en ole poliisia/tutkaa näiden yhteydessä nähnyt - hyvä siksi, että olisi tullut itsellekin rapsut, mutta ei kyllä kannusta hidastamaan, kun valvontaa ei ole. Jenkkilässä jossain on kameroita tietöiden yhteydessä.


No siis juu, ite matelen niissä aina ihan sitä kyltissä olevaa nopeutta. Jos samassa kohtaa ei tunnu aikoihin tapahtuvan mitään, niin sit ilmoitan asiasta eteenpäin. Pointtina lähinnä, että ne "tietyöt" nyt vaan kestää joskus järjettömän kauan, ja toiselta kantilta olis kiva jos niistä ärsyttävistä paikoista aktiivisesti ilmoitettais tuonne. Ei se meno muutu jos vaan painetaan kaasua, ehkä kirjoitellaan netissä, mutta ei tehdä ilmoitusta mahdollisesti unohtuneesta rajoituksesta. Osittain tän takia kukaan ei saata (usein samoja) urakoitsijoita vastuuseen velvollisuuksistaan.
 
  • Tykkää
Reactions: A_J
Toinen mikä tuntuu unohtuvan monesta paikasta on se tietyön loppuminen. Siinä kattelet peilistä et tossa se loppu (alko toiseen suuntaan) mut nopeusrajoitus saattaa olla vielä hyvän tovin se 50.
 
Aika laillahan tuo kulttuuri on pääkaupunkiseudulla ainakin rappeutunut. Yleensä teen etätöitä ihan muualta päin Suomea mutta nyt piti käydä konttorilla ja asustaa Espoossa jonkun aikaa. Sen kerta kun ajoin autolla totesin että a) vartioliikkeen auto ei näemmä tarvitse pimeällä ajovaloja ja on niin tärkeä, että voi painostaa edellä ajavaa vasemmalla kaistalla (en minua vaan jotakuta joka ajoi vain n. 20 km/h ylinopeutta). Sitten hieman pienemmällä kaksikaistaisella kun joku pysähtyy suojatien eteen, se on näemmä merkki siitä, että pitää mennä kiihdyttäen toista kaistaa pitkin ohi; noh, eihän ne jalankulkijat ihan vielä olleet ehtineet sen pysähtyneen auton keulan takaa eteen..
 
Näennäisesti perusteettomasti alennetut nopeusrajoituksen nakertaa niiden uskottavuutta ja vaikutusta.
Hetkin piti miettiä että mitä tarkoitat. ja en ihan varma tarkoitatko että näyttää kuskilta turhalta, vai että on oikeasti perusteltu ja syystä vai perusteettomasti, turhaan, ilman syytä.

Jos ensimmäistä, niin samaa mieltä, vaikka se alentaminen tehty syystä ja perustellusti, tarpeeseen, mutta kuski ei sitä tietä, ymmärrä ja kuvittelee että ne ovat turhaan ja selviää pätkästä ilman ongelmia, niin kuski alkaa kuvittelee että ne on tarpeettomia.

Valistusta noista usein annettu, ja pidempiaikaisista usein tiedotettu, mutta jos siltä ratin takaa ei näe sitä riskiä niin sitä sitten kuvittelee ettei sitä olekkaan. no sitä varten ne merkit siellä on.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei näennäisesti ole ikinä niin kiire että alkaisin näennäisesti omassa päässäni olettelemaan miksi joku rajoitus on näennäisen perusteettomasti sellainen kuin se on. Ja mä sentään ajan liki työkseni PK-seudun/Uudenmaan teitä edestakaisin.

Esim jos ykköstiellä on Kehä kolmosen sisäpuolella 80km/h sen normaalin satasen sijaan, niin se vaikuttaa mun Pasilaan tai Kamppiin ehtimiseen noin 2 minuuttia. Aika moni muu asia sit voikin vaikuttaa paljon enemmän.
Se on hyvä se.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 172
Viestejä
4 591 217
Jäsenet
75 573
Uusin jäsen
novikovalilia

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom