• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mä olen ajanut näitä samoja seutuja vuodesta 1996 lähtien enkä ole havainnut toistuvia syöksymisiä tai muita tilanteita. Toki yksittäistapauksia aina löytyy mutta ei nyt hemmetti minkään yhden bussiyhtiön toimesta.

Joustavuutta kun näkee bussin pysäkillä jossa ei jarruvalot pala ja alueella jossa väistämissäännöt pätevät.
 
Jos näkyvyys on huono silloin hidastetaan vauhtia vaikka alla olisi Bemari.
Tuossa luki tosin että tuonkin hidastavan perässä tuli täyttä vauhtia sumuseinään jokin jumalaa suurempi kuski. Että se siitä sitten. Todellisuus on tarua ihmeellisempää.
 
Siel on taas samat kaverit olleet ratissa jotka nauraa jenkkien Youtube videoille kun on vähän liukasta keliä:


Jos näkyvyys on huono silloin hidastetaan vauhtia vaikka alla olisi Bemari.
Linkkistäsi poimintoja.
Eli Nelostiellä Mäntsälässä oli sumua ja 12 auton ketjukolari, yksi peräänajon välttänyt kortoilut, pari poimintaa.

Ajoimme ihan normaalisti vähän yli satasta tiellä, kun näkyvyys alkoi heikentyä. Hidastin vauhtia näkyvyyden heikentyessä, Aaro kertaa tapahtumia.
Ok, jos ei puututa ylinopeuteen.

Yhtäkkiä näkyvyys muuttui olemattomaksi.

– Vastaan tuli täysi sumuseinä. Viisi metriä edellä olevasta autosta näkyi vain sumuvalot.
Ei varmuutta mitä tuossa kuvailee, tuo mieleen että hidastaminen ei ihan riittänyt jos viidenmetrin päässä näkyy sumuvalot.
Onko ajatellut että pieni notkelman tiheämpi sumu, ja muutaman sekan arponut ennen kuin hidastannut, sitä ennen edellä oleva sovittanut vauhdin näkyvyyteen.
Varmaan osalle tuli mieleen että possujunassa menty, jolloin pelivaraa ei ole ollut.

Nousimme autosta ja katsoimme nopeasti muihin autoihin. Ne olivat jo tyhjiä, eli ihmiset olivat varmaan juuri ehtineet nousta niistä.

Kun Aaro lähti kävelemään autoltaan, hän näki jo sireenien valot. Pelastusajoneuvot olivat paikalla nopeasti.

Syntyy mielikuva että kolari suma oli alkanut jo ennen kertojan paikalle saapumista, heidän jälkeen sinne kasaan ajoi vielä joku
Hetken päästä vasemmalta kaistalta autokasaan ajoi täyttä vauhtia vielä yksi auto,
Ilmeisesti ennen kuin kertojan seurua oli autosta poistunut. Kertoja siis väisti kasan ajamalla tien oikeanpuoleiselle piantareelle.

TIedä heidän Youtube harrastuksista, mutta onko tuosta jotain opittavaa, ehkä ne vakiot, turvaväli, turvaväli, tilannenopeus. Jos silti joutuu tilanteeseen, ja ei ole sokissa, niin Pelasta, hälytä, varoita (estä lisä onnettomuudet) , motarilla järjestystä vähän miettiä, turvallisuus ensin.
 
Siel on taas samat kaverit olleet ratissa jotka nauraa jenkkien Youtube videoille kun on vähän liukasta keliä:


Jos näkyvyys on huono silloin hidastetaan vauhtia vaikka alla olisi Bemari.
"Ajoin vähän yli satasta..."

Niinpä niin, kyllähän talvisäässä kannattaa ajaa yli satasta. Oppia se tuo on. Ei kuitenkaan auta, kun takaa tulee joku jumalakuski, jota ei fysiikanlaitkaan koske.
 
Tällaisiin ja vastaaviin tilanteisiin on EU:n projektissa suunniteltu järjestelmää joka varoittaa muita autoilijoita. Sitä on jo testattu jonkin verran, myös Suomessa. Omasta mielestäni helvetisti parempi idea kuin vitun piipittimet parin km/h ylinopeudesta ym.

Mutta mikään järjestelmä ei täysin korvaa tilannenopeutta ja turvaväliä.
 
Olenko itte vaan jotenkin naiivi vai ovatko nuoret nykyään niin hlvtin hitaita ylittämään suojatietä?
 
Eilen jykylän rantaväylällä eräs pakukuski vaihtoi yllättäen kaistaa eteeni ja oli metristä-parista kiinni, ettei rysähtänyt.

Itse vasemmalla kaistalla ja 60 lätkän nähdessäni aloin säätämään vakkaria rajoituksen mukaiseksi. Samalla hetkellä oikealla kaistalla oleva paku laittaa vilkun päälle ja vaihtaa samantien kaistaa katsomatta taakseen. Lyön heti jarrut lukkoon ja joudun väistämään osittain pientareelle ja melkein osun kaiteeseen. Onnekseni alla uusi auto, uudet jarrut ja uudet renkaat, joten ehdin hidastamaan tarpeeksi ja vältän kolarin.

Pakukuskilla tuli ilmeisesti kiire vaihtaa kaistaa kääntyäkseen seuraavasta risteyksestä. Ehdin vilkaista ohjaamoon ohi ajaessani, jossa apukuskina ollut nainen huitoo jotain ukolleen.

Heti tilanteen jälkeen risteyksestä kääntyi eteen poliisimaija ja ilmeisesti huomasivat tapahtuneen ainakin osittain, koska jäivät köröttelemään eteeni joksikin aikaa..



Tulipahan ainakin motivaatiota asentaa tuulilasikamera, joka auton vaihdon takia ei ollut vielä paikallaan. Tuosta olisi helposti voinut vastapuoli vierittää syyt niskoilleni ilman todistajia.
 
Tulee tuosta 12 auton ketjukolarisra mieleen kun näkee rekan perässä olevat jonot kun ollaan muutaman metrin väleillä. Itse jättänyt reilun välin tuollaiseen ja miettinyt usein koska kolahtaa.
 
Mäntsälän ketjukolarin syy oli MTK:n jätkänkynttilät, joilla toivotettiin hyvää joulua aina vuosittain joulunviettoon lähtijöille. Alueella oli kuitenkin ollut savun lisäksi sumuista ja liukkautta.

Herää vaan ajatus, etteikö ihmiset osaa enää ajaa autoaan. Ei vaan viranomaiset halua vierittää vastuuta autoilijoille, jotka itse ne huonot valintansa tekevät.
 
Mäntsälän ketjukolarin syy oli MTK:n jätkänkynttilät, joilla toivotettiin hyvää joulua aina vuosittain joulunviettoon lähtijöille. Alueella oli kuitenkin ollut savun lisäksi sumuista ja liukkautta.

Herää vaan ajatus, etteikö ihmiset osaa enää ajaa autoaan. Ei vaan viranomaiset halua vierittää vastuuta autoilijoille, jotka itse ne huonot valintansa tekevät.
Onhan se hyvä tietää ettei vika ollu ollenkaan väärässä tilannenopeudessa jos kerran näkyvyys on puutteellinen.
 
Joku ennakointikyvytön maasturikuski vetäisi kehä kolmoselta poistumisramppiin viime hetkellä muutama metri keulan eteen. Hidastin että saisin taas turvavälin kuosiin, mutta liian hitaasti, koska tuulilasiin tuli kivi ja nyt on lasissa selkeästi erottuva jälki, onneksi matkustajan puolella ja aika ylhäällä. Että kiitos vain sillekin LandCruiser tjsp. mulkulle...
 
Uskomatonta paskaa tuo liikenne kyllä, liukkaat lumikelitkin kun tuli niin silti pitää roikkua perseessä kuin kesällä. Mikä tahansa poikkeava tilanne jos tulisi niin pääsisi sen takaa tulevan kusipään kanssa selvittämään kolarijuttuja. Joutuu keskittymään paljon enemmän liikenteeseen kun huomioitava takana roikkuvan riski lisäksi.

Niin ja tuo ketjukolarijuttu, voi nyt helvetti.
 
Mäntsälän ketjukolarin syy oli MTK:n jätkänkynttilät, joilla toivotettiin hyvää joulua aina vuosittain joulunviettoon lähtijöille. Alueella oli kuitenkin ollut savun lisäksi sumuista ja liukkautta.

Herää vaan ajatus, etteikö ihmiset osaa enää ajaa autoaan. Ei vaan viranomaiset halua vierittää vastuuta autoilijoille, jotka itse ne huonot valintansa tekevät.
Epäilevät, että syy olisi niissä. Ei missään ole asiaa täysin varmaksi todettu ja kyseisiä kynttilöitä on poltettu samassa paikassa vuosikausia ilman mitään onnettomuuksia, joten vähän epäilen tuota syytä.
 
Epäilevät, että syy olisi niissä. Ei missään ole asiaa täysin varmaksi todettu ja kyseisiä kynttilöitä on poltettu samassa paikassa vuosikausia ilman mitään onnettomuuksia, joten vähän epäilen tuota syytä.
Sopivalla kelillä savut painuu monttuun eli paikkaa tietämättä teoriassa mahdollista. Varmastikaan kysymys ei ole sellaisesta että tuuli olisi painanut notskista savuja ”vähän sivuun”.
 
Sopivalla kelillä savut painuu monttuun eli paikkaa tietämättä teoriassa mahdollista. Varmastikaan kysymys ei ole sellaisesta että tuuli olisi painanut notskista savuja ”vähän sivuun”.
Mikään muuhan tässä ei tällä hetkellä ole varmaa kuin se että epäilemättä suuri osa autoilijoista ajaa ihan samaa nopeutta motarilla olipa näkyvyys 2km tai 20m. Aiemmassa artikkelissa mainittiin tästä silminnäkijän havainnosta että sieltä tultiin pilvestä läpi täyttä vauhtia.
 
Sopivalla kelillä savut painuu monttuun eli paikkaa tietämättä teoriassa mahdollista. Varmastikaan kysymys ei ole sellaisesta että tuuli olisi painanut notskista savuja ”vähän sivuun”.
Ja jos puut on päässy vähän kastumaan niin savu voi olla sakeaa.
 
Kyllähän tuollainen yllättävä täysin näkyvyyden vievä tilanne aiheuttaa lisäsäätöä vilkkaalla väylällä vaikka miten turvavälit olisivat kunnossa. Nykyään kun autot jarruttelee miten sattuu itsekseen, niin ilman punaista ”merta” ei ala välttämättä heti jarruttamaan, varautuu pelkästään. Tuossa savu pääsi todennäköisesti vielä pimeällä yllättämään ja porukka iski täydelle lukkojarrutukselle vasta savussa eli ei jarruvalotkaan eivät näkyneet taaksepäin.

Ihan hyvä osoitus nykyautoista, kun ilman raatoja selvittiin.
 
Uskomatonta paskaa tuo liikenne kyllä, liukkaat lumikelitkin kun tuli niin silti pitää roikkua perseessä kuin kesällä.

Joo. Tuo on kyllä käsittämätöntä! Ja nyt vielä viimeinen viikko on Etelä-Suomessa ollut sellaista keliä, että rapaa lentää koko ajan tuulilasiin. Mutta siltikin pitää hinkata siinä toisen auton perseessä kiinni.
 
Epäilevät, että syy olisi niissä. Ei missään ole asiaa täysin varmaksi todettu ja kyseisiä kynttilöitä on poltettu samassa paikassa vuosikausia ilman mitään onnettomuuksia, joten vähän epäilen tuota syytä.

Sopivalla kelillä savut painuu monttuun eli paikkaa tietämättä teoriassa mahdollista. Varmastikaan kysymys ei ole sellaisesta että tuuli olisi painanut notskista savuja ”vähän sivuun”.
Uutisoinnin perusteella palaneet pidempään ja osa jo sammunut. Ei ole osunut kamerakuvaa juuri kyseisenä ajankohtana, mutta julkisuudessa ollut videoita ennen tapahtumaa, joissa näkyvyys sellainen ettei perään ajot sillä selity, ja sumuista ollut muutenkin. Samoin videot kun autot jo kasassa, niin silloin myös näkyvyys sellaista ettei se peräänajoja selitä.
Se jossain iltapäivälehdessä haastateltu ei puhunut savunhajusta.


Mutta jos siellä joku jarruttanut viiteenkymppiin, niin jotain perässätulia tehnyt väärin jos konttiin tuikkaa. jos edessä meniän takavalot katoaa, niin ei siinä jatka sokkona.

Jos kuvitellaan että "renkaita" poltetaan tienreunassa ja savut suoraan ajoradalle, ja siellä joku savuseinän takana parkissa niin motarilla olettaa ettei niin ole, niin vaaranpaikka...

Vaikuttaa jälleen tapaukselta jossa ulosmitattu asioita, ja ei sitten ollut sitä pelivataa vielä yhdelle virheelle
 

Pelastajille haistateltiin kun joutuivat sulkemaan tien ja ohjaamaan kiertotielle. Pitäisi ottaa heti häiritsemisestä kortti pois puoleksi vuotta vähintään. Kyllä vituttaa kun ei saada kusipäille rangaistuksia.
Täähän on valitettavan normaalia että esim nähdään vitusti sinivaloja edessä ja kaista seisomassa sekä kaikki vilkuttamassa sille yhdelle kaistalle, niin silti painetaan päätyyn asti välillä reilullakin nopeudella tyhjää mutta ilmiselvästi suljettua kaistaa pitkin.

Tai vastaavasti nähdään sinivalomeri jossain risteyksen/liikenneympyrän takana, niin silti pitää tunkea sinne koska ilmeisesti navigaattori tai joku taivaallinen johdatus opastaa.
 
Ei tässä sinänsä ketään voida syytellä mutta satuttiin nyt asettumaan -70luvulla rakennettu kerrostalon bokseihin. Ja ongelmana on nuo parkkiruudut, joiden mitat tehty aikakautensa autojen koon mukaisesti eli joku datsunin kokoisiin autoille. Vasemman puoleisella ruudulla nissanin qasha ja oikealla puolella raksavirolaisen iso paku, ja plus tämä runsas lumen tulo niin tavallaan pienenee nuo ruudut entisestään.
 
Eipä ole uusissa kolhooseissa usein tilanne häävi niissäkään. Jonkun perus corollan vielä saa menemään lähes sovinnolla, siitä yhtään isompi itsellä tai naapurissa, niin bmi<20 suotavaa, että jotenkin saat itsesi autoon ja ulos siitä 3 astetta raollaan olevasta ovesta. Ja auta armias, jos vieressä asuu läskejä ja/tai lapsia. Nimim. Yhdessä kämpässä auton takaovi ~läpensä paskottu, naapurin mukaan ei missään nimessä heidän tekosia tietenkään.
 
Tein uuden Dashcam-montagen. Pari pätkää toiselta muistikortilta jäi uupumaan, mutta aika paljon sekoilua tuohonkin mahtui. Mm. Wolt-kuski pyöräili moottoritiellä, auto meinasi puolestaan lähteä ajamaan väärään suuntaan motaria ja enemmän tai vähemmän törkeitä ja vaarallisia ohituksia.

Pyrin pitämään videon kompaktina. Yllättävän paljon materiaalia kertynyt viimeisen puolen vuoden aikanakin ja liikennekulttuuri tuntuu melkein menevän piittaamattomampaan suuntaan. Sähköpotkulaudat ovat yksi osa ongelmaa ja niistäkin olisi ollut lisää pätkiä. Eivät toki liity ketjun aiheeseen.

 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole uusissa kolhooseissa usein tilanne häävi niissäkään. Jonkun perus corollan vielä saa menemään lähes sovinnolla, siitä yhtään isompi itsellä tai naapurissa, niin bmi<20 suotavaa, että jotenkin saat itsesi autoon ja ulos siitä 3 astetta raollaan olevasta ovesta. Ja auta armias, jos vieressä asuu läskejä ja/tai lapsia. Nimim. Yhdessä kämpässä auton takaovi ~läpensä paskottu, naapurin mukaan ei missään nimessä heidän tekosia tietenkään.
Juu omassa taloyhtiössä on kauhea jono uusiin autotalleihin kun vanhat ovat niin kapeita ettei jää kuin senttejä tilaa. Itsellä oli varsin paska tilanne tovin kun viereisellä paikalla ollut sankari päätti aina jättää autonsa vinoon, milloin meikäläisen ruutuun jne... Ei pitäisi prkl olla niin vaikea konsepti tuo parkkeeraus.

Onneksi toisella puolella oli auto joka ei liikkunut koskaan joten vedin aikalailla siihen reunaan ettei ole auto aivan kolhuilla. Onneksi sain tietää juuri sopivaan aikaan että yksi naapurin paikka oli jäämässä ylimääräiseksi joten sain kaapattua kaksi vierekkäistä ruutua joiden kummallakaan puolella ei ole mitään. Saa prätkän ja autot olla rauhassa muiden kolhuilta.
 
Ketään ei missään jonon vetäjän edessä ja taas ajellaan motarilla vasenta kaistaa 95km/h!

Pari kilometriä odotin että josko joku herättäisi jonon vetäjän ja kun kukaan ei tehnyt mitään niin minä sitten jonon neljäntenä ajoin niin vasemmalle kuin mahdollista ja pari kertaa pitkiä väläytin ja kappas, tajusi vihjeen ja siirtyi oikealle kaistalle ja taas päästiin jatkamaan matkaa normaalisti.

Ymmärrän että kaikki ei halua ajaa suurinta sallittua, mutta jos ajat alle sen ja sinun pitää ohituksen ajaksi tulla vasemmalle kaistalle, niin mene nyt jumalauta sinne oikealle kaistalle heti älkä jää jumittamaan siihen.
 
Itselläni on katoksessa reunimmainen paikka, niin voin pysäköidä aivan laitaan. Tässä on silti ongelmana se, että naapuriruutulaiset (vaihtunut kahdesti äskettäin eli jo kolmas lyhyen ajan sisään) usein ulosmittaavat järjestämäni tilan pysäköimällä entistä lähemmäs tai leveämmin, kuten aivan vinoon. Ongelmaan vaikuttaa, että ruutuja ei ole maalattu eikä lämmitystolppakaan ole aivan keskellä katoksen pystytolppien välissä. Vaikea on ymmärtää tuota huomioonottamattomuutta.
 
Itselläni on katoksessa reunimmainen paikka, niin voin pysäköidä aivan laitaan. Tässä on silti ongelmana se, että naapuriruutulaiset (vaihtunut kahdesti äskettäin eli jo kolmas lyhyen ajan sisään) usein ulosmittaavat järjestämäni tilan pysäköimällä entistä lähemmäs tai leveämmin, kuten aivan vinoon. Ongelmaan vaikuttaa, että ruutuja ei ole maalattu eikä lämmitystolppakaan ole aivan keskellä katoksen pystytolppien välissä. Vaikea on ymmärtää tuota huomioonottamattomuutta.

Mulla oli aikanaan melkein sama homma, rupesin ajamaan autoa pakilla ruutuun ja aivan viivaan kiinni (eli mahdollisimman lähelle naapurin autoa). Kerran naapuri sitten sattui olemaan samaan aikaan paikalla ja rupesi mulle räksyttämään kun en aja keskelle ruutua.

Näytin kuvaa missä mun auto oli aikaisemmin ollut toisin päin ja aivan seinässä kiinni (ettei sinne mun auton sisään apparin puolelta edes mahtunut) ja mun auto oli varmaan 40cm päässä viivasta niin mitä tämä räksyttävä naapuri oli tehnyt, ajanut oman auton siihen parkkiruudun viivan päälle ja hieman ylikin kun vinossa oli, että HÄNELLÄ on mahdollisimman helppo päästä pois omasta autostaan!

Loppui sössötys saman tien ja oppi pysäköimään keskelle ruutua.
 
Täähän on valitettavan normaalia että esim nähdään vitusti sinivaloja edessä ja kaista seisomassa sekä kaikki vilkuttamassa sille yhdelle kaistalle, niin silti painetaan päätyyn asti välillä reilullakin nopeudella tyhjää mutta ilmiselvästi suljettua kaistaa pitkin.
Juuri näinhän se pitääkin tehdä. Ajetaan avointa kaistaa sulkuun asti ja sitten liitytään vetoketjuperiaatteella.

Jostain syystä Suomessa jonotetaan sillä yhdellä kaistalla vaikka olisi toinenkin vielä käytettävissä ja sitten pahimmassa tapauksessa tukitaan se aikaisempi risteys tai liittymä.
 
Juuri näinhän se pitääkin tehdä. Ajetaan avointa kaistaa sulkuun asti ja sitten liitytään vetoketjuperiaatteella.

Jostain syystä Suomessa jonotetaan sillä yhdellä kaistalla vaikka olisi toinenkin vielä käytettävissä ja sitten pahimmassa tapauksessa tukitaan se aikaisempi risteys tai liittymä.
Tässä ei tainnut olla siitä kyse etteikö autot mahtuisi jonoon, vaan ihan siitä että osa haluaa mennä päähän asti ja vauhdilla, sieltä sitten tunkevat muiden eteen. Eli ei yleistä etua mutta lisää riskejä jos vaihdellaan kaistaa toisten eteen ja täytetään kaksi kaistaa onnettomuus alueella.

Jos jono ylettyy edelliseen risteykseen niin sitä ei tukita kummassakaan tapauksessa, mutta riippuen siitä edellisestä risteyksestä niin sen mukaan, jos edellinen risteys on puistumista varten ja osa siitä poistuu, niin poistuvat kannattaa huomioida, että heillä tilaa poistua. samalla se että pelastus liikenteelle tilaa.

Ketään ei missään jonon vetäjän edessä ja taas ajellaan motarilla vasenta kaistaa 95km/h!

Pari kilometriä odotin että josko joku herättäisi jonon vetäjän ja kun kukaan ei tehnyt mitään niin minä sitten jonon neljäntenä ajoin niin vasemmalle kuin mahdollista ja pari kertaa pitkiä väläytin ja kappas, tajusi vihjeen ja siirtyi oikealle kaistalle ja taas päästiin jatkamaan matkaa normaalisti.

Ymmärrän että kaikki ei halua ajaa suurinta sallittua, mutta jos ajat alle sen ja sinun pitää ohituksen ajaksi tulla vasemmalle kaistalle, niin mene nyt jumalauta sinne oikealle kaistalle heti älkä jää jumittamaan siihen.
Voi olla että vaikutti, mutta jos joku takana matkojen päästä vilauttaa pitkiä ja välissä pari autoa niin voi olla ihan sattumaakin ajoitus, jos samalla, ohitettavasta riittävänkaukana, ja tai havainnut ettei se seuraava ohitettava lähestykkään niin vikkelään kuin alunperin arvioinut.


Välissä olijoita ei välttämättä ärsyttänyt rajoitusten mukaan ajaminen samalla lailla kuin neljäntenä oliaa, niin eivät siitä hermostuneet.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli aikanaan melkein sama homma, rupesin ajamaan autoa pakilla ruutuun ja aivan viivaan kiinni (eli mahdollisimman lähelle naapurin autoa). Kerran naapuri sitten sattui olemaan samaan aikaan paikalla ja rupesi mulle räksyttämään kun en aja keskelle ruutua.

Näytin kuvaa missä mun auto oli aikaisemmin ollut toisin päin ja aivan seinässä kiinni (ettei sinne mun auton sisään apparin puolelta edes mahtunut) ja mun auto oli varmaan 40cm päässä viivasta niin mitä tämä räksyttävä naapuri oli tehnyt, ajanut oman auton siihen parkkiruudun viivan päälle ja hieman ylikin kun vinossa oli, että HÄNELLÄ on mahdollisimman helppo päästä pois omasta autostaan!

Loppui sössötys saman tien ja oppi pysäköimään keskelle ruutua.
Itse ollut paria lukuun ottamatta onnekas ja sattunut viereisten autojen omistajien kanssa samaan aikaan paikalle ja ollaan sovittu että kukin pysäköi tietyin päin niin saadaan tila maksimoitua ja kolhut minimoitua. Joitakin ei vain tosiaan kiinnosta joko autojensa kolhut, haluavat helppoutta tai eivät vain rehellisesti osaa. Kyllä niin naurettavia parkkeerauksia näkee että saa ihmetellä mistä ovat korttinsa saaneet. Kuitenkin kun nyky inssissäkin on pysäköinti mukana.

Onneksi pääsi tuosta kusipäästä jota ei vain kiinnostanut eroon (siltä se auton kylkikin näytti). Kummasti helpottaa tuo päätyparkki joten voin vetää aivan niin leveästi ruutuun kuin haluan ja mahtuu molempiin autoihin oli autot miten päin tahansa ja prätkä menee juuri sopivasti MX:n perään, ilman että on mitään ruudun ulkopuolella.
 
Tässä ei tainnut olla siitä kyse etteikö autot mahtuisi jonoon, vaan ihan siitä että osa haluaa mennä päähän asti ja vauhdilla, sieltä sitten tunkevat muiden eteen. Eli ei yleistä etua mutta lisää riskejä jos vaihdellaan kaistaa toisten eteen ja täytetään kaksi kaistaa onnettomuus alueella.
Tämä on oikea tapa, tietysti nopeus olosuhteisiin ja rajoituksiin sovittaen. Jos se toisen kaistan käyttäminen haittaisi pelastustoimia, niin viranomaiset kyllä sulkisivat sen. Isompi riski on niissä nopeuseroissa kun yksi kaista on vapaa ja toinen matelee. Tätä ei tapahdu, kun molemmat kaistat ovat käytössä.
 
Tämä on oikea tapa, tietysti nopeus olosuhteisiin ja rajoituksiin sovittaen. Jos se toisen kaistan käyttäminen haittaisi pelastustoimia, niin viranomaiset kyllä sulkisivat sen. Isompi riski on niissä nopeuseroissa kun yksi kaista on vapaa ja toinen matelee. Tätä ei tapahdu, kun molemmat kaistat ovat käytössä.
Oletin että siellä on vain yksi kaista suuntaan käytössä tilanne paikan ohi, jos siellä on kaksi kaistaa suuntaan käytössä, niin sitten ilman muuta kahdella kaistalla ilman kaistavaihtoja.

Kuvittelin että kohteen ohi on vain yksi kaistaa suuntaa, jolloin kaistan vaihdot jää vähemmälle jos mennään jonossa, ja ei noeuseroja.
Jäähän siinä minulle kiireiselle sitten tyhjä kaista kiilata muun porukan ohi. :-) /s
 
Tässä ei tainnut olla siitä kyse etteikö autot mahtuisi jonoon, vaan ihan siitä että osa haluaa mennä päähän asti ja vauhdilla, sieltä sitten tunkevat muiden eteen. Eli ei yleistä etua mutta lisää riskejä jos vaihdellaan kaistaa toisten eteen ja täytetään kaksi kaistaa onnettomuus alueella.

Jos jono ylettyy edelliseen risteykseen niin sitä ei tukita kummassakaan tapauksessa, mutta riippuen siitä edellisestä risteyksestä niin sen mukaan, jos edellinen risteys on puistumista varten ja osa siitä poistuu, niin poistuvat kannattaa huomioida, että heillä tilaa poistua. samalla se että pelastus liikenteelle tilaa.
Ei ihan minun logiikalla aukea, että miten niin muka ei ole risteys tukossa, jos jono ylttää sinne asti? Selvästihän siinä on user error koko idioottilaumalla, jotka ei ruuhkatilanteessa käytä kaistoja tasaisesti. Kaikki vain sen takia, että kuvitellaan jotenkin etuiltavan jos käyttää tyhjää kaistaa. Jokaisella on siihen mahdollisuus mennä tasapuolisesti eli täysin oma vika jos jää ääliöjonoa kasvattamaan. Ainoa tyhmempi temppu on jäädä ajamaan tyhjälle kaistalle tukossa olevan kaistan nopeudella tai yrittää liiittyä ennen kaistan päättymistä. Nämäkin kumpuavat samasta ”etuilu”-idiotismista. Molemmat kaistat täyteen ja vetoketju lopussa, ainoa oikea tapa.
 
Ei ihan minun logiikalla aukea, että miten niin muka ei ole risteys tukossa, jos jono ylttää sinne asti? Selvästihän siinä on user error koko idioottilaumalla, jotka ei ruuhkatilanteessa käytä kaistoja tasaisesti. Kaikki vain sen takia, että kuvitellaan jotenkin etuiltavan jos käyttää tyhjää kaistaa. Jokaisella on siihen mahdollisuus mennä tasapuolisesti eli täysin oma vika jos jää ääliöjonoa kasvattamaan. Ainoa tyhmempi temppu on jäädä ajamaan tyhjälle kaistalle tukossa olevan kaistan nopeudella tai yrittää liiittyä ennen kaistan päättymistä. Nämäkin kumpuavat samasta ”etuilu”-idiotismista. Molemmat kaistat täyteen ja vetoketju lopussa, ainoa oikea tapa.

Saisivat oikeasti käyttää sitä uutta E30 liikennemerkkiä. en ole vielä missään nähnyt sitä.


E30 Ajokaistojen yhdistyminen
7336.gif


E30 Merkillä osoitetaan kahden ajokaistan yhdistyminen, jossa ajoneuvoilla vuorotellen siirrytään jatkuvalle ajokaistalle.

7336.gif
 
Täähän on valitettavan normaalia että esim nähdään vitusti sinivaloja edessä ja kaista seisomassa sekä kaikki vilkuttamassa sille yhdelle kaistalle, niin silti painetaan päätyyn asti välillä reilullakin nopeudella tyhjää mutta ilmiselvästi suljettua kaistaa pitkin.

Tai vastaavasti nähdään sinivalomeri jossain risteyksen/liikenneympyrän takana, niin silti pitää tunkea sinne koska ilmeisesti navigaattori tai joku taivaallinen johdatus opastaa.
Mitä nyt itse olen huomannut niin mersukuskit painaa sinne päätyyn asti ennen kuin tunkevat johonkin olemattomaan rakoon väkisin. Yleistämättä.
 
Mitä nyt itse olen huomannut niin mersukuskit painaa sinne päätyyn asti ennen kuin tunkevat johonkin olemattomaan rakoon väkisin. Yleistämättä.
Jep, kyllä on käsittämätöntä, ettö ihmiset eivät osaa ajaa turvavälien kanssa ja vielä yrittävät blokata sujuvan kaistojen yhdistymisen.
 
Ei ihan minun logiikalla aukea, että miten niin muka ei ole risteys tukossa, jos jono ylttää sinne asti? Selvästihän siinä on user error koko idioottilaumalla, jotka ei ruuhkatilanteessa käytä kaistoja tasaisesti. Kaikki vain sen takia, että kuvitellaan jotenkin etuiltavan jos käyttää tyhjää kaistaa. Jokaisella on siihen mahdollisuus mennä tasapuolisesti eli täysin oma vika jos jää ääliöjonoa kasvattamaan. Ainoa tyhmempi temppu on jäädä ajamaan tyhjälle kaistalle tukossa olevan kaistan nopeudella tai yrittää liiittyä ennen kaistan päättymistä. Nämäkin kumpuavat samasta ”etuilu”-idiotismista. Molemmat kaistat täyteen ja vetoketju lopussa, ainoa oikea tapa.
Sori huono ulosanti. Yritin korostaa sitä että sitä edellistä risteystä ei tukita ja yritin tuoda sitä esille että myös siinä tapauksessa se vaihtoehto että täytetään kahdella kaistalla. Alkuperäisessä tilanteessa taisi kuitenkin olla kyse tilanteesta missä jono ei yltanyt edelliseen risteykseen. Vaan kuvaus sopi tilanteeseen missä homma sujuisi turvallisesti ja sujuvasti yhdellä jonolla, jolloin vältytään niiltä kaistanvaihdoilta jonoon. + jää väylä oikeasti tarpeeseen. Eikä synny niitä isoja nopeuseroja, joita alkuperäisessä postauksessa kuvailtiin.

On myös tilanteita missä kaksivilkasta kaistaa yhdistyy, eli molemmilla kaistoilla alunperinkin liikennettä eikä kyse siitä että ohitetaan jono, vaan siitä että kaksi jonoa yhdistyy. Vauhdit alas ja turvavälit kuitenkin se tärkein juttu. Nykyään jossain motarikohteessa tuodaan opasteitakin, mutta ne harvoin on siellä ensimmäisenä. Vaan vasta lähellä onnettomuus paikkaa jotain heppuja/ajoneuvoja kaistalla. ja lisää väkeä vielä tulossa.


Jep, kyllä on käsittämätöntä, ettö ihmiset eivät osaa ajaa turvavälien kanssa ja vielä yrittävät blokata sujuvan kaistojen yhdistymisen.

Turvaväli, turvaväli. Mutta harvoin niitä näkee, ja tuossa hän taisi kuvailla niitä tilanteita missä tilanne ajoissa havaittavissa ja tilaa reilusti ja turvallisesti vaihtaa kaistaa, mutta hiljentämättä painetaan ohi ja tuupataan alimittaiseen väliin. On sitten heitäkin jotka vaihtavat kaistaa vain palatakseen myöhemmin jonon kärkeen. (Tässä nyt puhutaan nelikaistaisesta tiestä missä ei ole jonkin kilometriä aiemmin olleen liittymän tukkeutumisesta kyse.)
 
Tuli mokattua itse ja olin yksi niistä, jotka ajelee päivävaloilla pimeässä. Olivat nimittäin huollossa laittaneet valokytkimen 0-asentoon enkä tajunnut sitä tsekata kun se on itsellä aina päällä. Mittarit oli pimeänä mutta ihmettelin sitä että oliko jokin asetus pielessä tai huollossa mokattu. Tajusin vasta kotona googletellessa että mikä mittareita vaivaa.
 
Tuli mokattua itse ja olin yksi niistä, jotka ajelee päivävaloilla pimeässä. Olivat nimittäin huollossa laittaneet valokytkimen 0-asentoon enkä tajunnut sitä tsekata kun se on itsellä aina päällä. Mittarit oli pimeänä mutta ihmettelin sitä että oliko jokin asetus pielessä tai huollossa mokattu. Tajusin vasta kotona googletellessa että mikä mittareita vaivaa.
VAG?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
263 672
Viestejä
4 573 584
Jäsenet
75 229
Uusin jäsen
mikke1103

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom