Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mä olen ajanut näitä samoja seutuja vuodesta 1996 lähtien enkä ole havainnut toistuvia syöksymisiä tai muita tilanteita. Toki yksittäistapauksia aina löytyy mutta ei nyt hemmetti minkään yhden bussiyhtiön toimesta.

Joustavuutta kun näkee bussin pysäkillä jossa ei jarruvalot pala ja alueella jossa väistämissäännöt pätevät.
 
Siel on taas samat kaverit olleet ratissa jotka nauraa jenkkien Youtube videoille kun on vähän liukasta keliä:


Jos näkyvyys on huono silloin hidastetaan vauhtia vaikka alla olisi Bemari.
Linkkistäsi poimintoja.
Eli Nelostiellä Mäntsälässä oli sumua ja 12 auton ketjukolari, yksi peräänajon välttänyt kortoilut, pari poimintaa.

Ajoimme ihan normaalisti vähän yli satasta tiellä, kun näkyvyys alkoi heikentyä. Hidastin vauhtia näkyvyyden heikentyessä, Aaro kertaa tapahtumia.
Ok, jos ei puututa ylinopeuteen.

Yhtäkkiä näkyvyys muuttui olemattomaksi.

– Vastaan tuli täysi sumuseinä. Viisi metriä edellä olevasta autosta näkyi vain sumuvalot.
Ei varmuutta mitä tuossa kuvailee, tuo mieleen että hidastaminen ei ihan riittänyt jos viidenmetrin päässä näkyy sumuvalot.
Onko ajatellut että pieni notkelman tiheämpi sumu, ja muutaman sekan arponut ennen kuin hidastannut, sitä ennen edellä oleva sovittanut vauhdin näkyvyyteen.
Varmaan osalle tuli mieleen että possujunassa menty, jolloin pelivaraa ei ole ollut.

Nousimme autosta ja katsoimme nopeasti muihin autoihin. Ne olivat jo tyhjiä, eli ihmiset olivat varmaan juuri ehtineet nousta niistä.

Kun Aaro lähti kävelemään autoltaan, hän näki jo sireenien valot. Pelastusajoneuvot olivat paikalla nopeasti.

Syntyy mielikuva että kolari suma oli alkanut jo ennen kertojan paikalle saapumista, heidän jälkeen sinne kasaan ajoi vielä joku
Hetken päästä vasemmalta kaistalta autokasaan ajoi täyttä vauhtia vielä yksi auto,
Ilmeisesti ennen kuin kertojan seurua oli autosta poistunut. Kertoja siis väisti kasan ajamalla tien oikeanpuoleiselle piantareelle.

TIedä heidän Youtube harrastuksista, mutta onko tuosta jotain opittavaa, ehkä ne vakiot, turvaväli, turvaväli, tilannenopeus. Jos silti joutuu tilanteeseen, ja ei ole sokissa, niin Pelasta, hälytä, varoita (estä lisä onnettomuudet) , motarilla järjestystä vähän miettiä, turvallisuus ensin.
 
Siel on taas samat kaverit olleet ratissa jotka nauraa jenkkien Youtube videoille kun on vähän liukasta keliä:


Jos näkyvyys on huono silloin hidastetaan vauhtia vaikka alla olisi Bemari.
"Ajoin vähän yli satasta..."

Niinpä niin, kyllähän talvisäässä kannattaa ajaa yli satasta. Oppia se tuo on. Ei kuitenkaan auta, kun takaa tulee joku jumalakuski, jota ei fysiikanlaitkaan koske.
 
Tällaisiin ja vastaaviin tilanteisiin on EU:n projektissa suunniteltu järjestelmää joka varoittaa muita autoilijoita. Sitä on jo testattu jonkin verran, myös Suomessa. Omasta mielestäni helvetisti parempi idea kuin vitun piipittimet parin km/h ylinopeudesta ym.

Mutta mikään järjestelmä ei täysin korvaa tilannenopeutta ja turvaväliä.
 
Eilen jykylän rantaväylällä eräs pakukuski vaihtoi yllättäen kaistaa eteeni ja oli metristä-parista kiinni, ettei rysähtänyt.

Itse vasemmalla kaistalla ja 60 lätkän nähdessäni aloin säätämään vakkaria rajoituksen mukaiseksi. Samalla hetkellä oikealla kaistalla oleva paku laittaa vilkun päälle ja vaihtaa samantien kaistaa katsomatta taakseen. Lyön heti jarrut lukkoon ja joudun väistämään osittain pientareelle ja melkein osun kaiteeseen. Onnekseni alla uusi auto, uudet jarrut ja uudet renkaat, joten ehdin hidastamaan tarpeeksi ja vältän kolarin.

Pakukuskilla tuli ilmeisesti kiire vaihtaa kaistaa kääntyäkseen seuraavasta risteyksestä. Ehdin vilkaista ohjaamoon ohi ajaessani, jossa apukuskina ollut nainen huitoo jotain ukolleen.

Heti tilanteen jälkeen risteyksestä kääntyi eteen poliisimaija ja ilmeisesti huomasivat tapahtuneen ainakin osittain, koska jäivät köröttelemään eteeni joksikin aikaa..



Tulipahan ainakin motivaatiota asentaa tuulilasikamera, joka auton vaihdon takia ei ollut vielä paikallaan. Tuosta olisi helposti voinut vastapuoli vierittää syyt niskoilleni ilman todistajia.
 
Tulee tuosta 12 auton ketjukolarisra mieleen kun näkee rekan perässä olevat jonot kun ollaan muutaman metrin väleillä. Itse jättänyt reilun välin tuollaiseen ja miettinyt usein koska kolahtaa.
 
Mäntsälän ketjukolarin syy oli MTK:n jätkänkynttilät, joilla toivotettiin hyvää joulua aina vuosittain joulunviettoon lähtijöille. Alueella oli kuitenkin ollut savun lisäksi sumuista ja liukkautta.

Herää vaan ajatus, etteikö ihmiset osaa enää ajaa autoaan. Ei vaan viranomaiset halua vierittää vastuuta autoilijoille, jotka itse ne huonot valintansa tekevät.
 
Mäntsälän ketjukolarin syy oli MTK:n jätkänkynttilät, joilla toivotettiin hyvää joulua aina vuosittain joulunviettoon lähtijöille. Alueella oli kuitenkin ollut savun lisäksi sumuista ja liukkautta.

Herää vaan ajatus, etteikö ihmiset osaa enää ajaa autoaan. Ei vaan viranomaiset halua vierittää vastuuta autoilijoille, jotka itse ne huonot valintansa tekevät.
Onhan se hyvä tietää ettei vika ollu ollenkaan väärässä tilannenopeudessa jos kerran näkyvyys on puutteellinen.
 
Joku ennakointikyvytön maasturikuski vetäisi kehä kolmoselta poistumisramppiin viime hetkellä muutama metri keulan eteen. Hidastin että saisin taas turvavälin kuosiin, mutta liian hitaasti, koska tuulilasiin tuli kivi ja nyt on lasissa selkeästi erottuva jälki, onneksi matkustajan puolella ja aika ylhäällä. Että kiitos vain sillekin LandCruiser tjsp. mulkulle...
 
Uskomatonta paskaa tuo liikenne kyllä, liukkaat lumikelitkin kun tuli niin silti pitää roikkua perseessä kuin kesällä. Mikä tahansa poikkeava tilanne jos tulisi niin pääsisi sen takaa tulevan kusipään kanssa selvittämään kolarijuttuja. Joutuu keskittymään paljon enemmän liikenteeseen kun huomioitava takana roikkuvan riski lisäksi.

Niin ja tuo ketjukolarijuttu, voi nyt helvetti.
 
Mäntsälän ketjukolarin syy oli MTK:n jätkänkynttilät, joilla toivotettiin hyvää joulua aina vuosittain joulunviettoon lähtijöille. Alueella oli kuitenkin ollut savun lisäksi sumuista ja liukkautta.

Herää vaan ajatus, etteikö ihmiset osaa enää ajaa autoaan. Ei vaan viranomaiset halua vierittää vastuuta autoilijoille, jotka itse ne huonot valintansa tekevät.
Epäilevät, että syy olisi niissä. Ei missään ole asiaa täysin varmaksi todettu ja kyseisiä kynttilöitä on poltettu samassa paikassa vuosikausia ilman mitään onnettomuuksia, joten vähän epäilen tuota syytä.
 
Epäilevät, että syy olisi niissä. Ei missään ole asiaa täysin varmaksi todettu ja kyseisiä kynttilöitä on poltettu samassa paikassa vuosikausia ilman mitään onnettomuuksia, joten vähän epäilen tuota syytä.
Sopivalla kelillä savut painuu monttuun eli paikkaa tietämättä teoriassa mahdollista. Varmastikaan kysymys ei ole sellaisesta että tuuli olisi painanut notskista savuja ”vähän sivuun”.
 
Sopivalla kelillä savut painuu monttuun eli paikkaa tietämättä teoriassa mahdollista. Varmastikaan kysymys ei ole sellaisesta että tuuli olisi painanut notskista savuja ”vähän sivuun”.
Mikään muuhan tässä ei tällä hetkellä ole varmaa kuin se että epäilemättä suuri osa autoilijoista ajaa ihan samaa nopeutta motarilla olipa näkyvyys 2km tai 20m. Aiemmassa artikkelissa mainittiin tästä silminnäkijän havainnosta että sieltä tultiin pilvestä läpi täyttä vauhtia.
 
Kyllähän tuollainen yllättävä täysin näkyvyyden vievä tilanne aiheuttaa lisäsäätöä vilkkaalla väylällä vaikka miten turvavälit olisivat kunnossa. Nykyään kun autot jarruttelee miten sattuu itsekseen, niin ilman punaista ”merta” ei ala välttämättä heti jarruttamaan, varautuu pelkästään. Tuossa savu pääsi todennäköisesti vielä pimeällä yllättämään ja porukka iski täydelle lukkojarrutukselle vasta savussa eli ei jarruvalotkaan eivät näkyneet taaksepäin.

Ihan hyvä osoitus nykyautoista, kun ilman raatoja selvittiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 468
Viestejä
4 552 713
Jäsenet
74 989
Uusin jäsen
Verri_T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom