Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei kunnossa olevalla raskaalla kalustolla tarvitse poltella jarruja pitääkseen vauhdin sopivana alamäissä. Eri asia rikkinäiset ritsat (ja ne joilla laitteet on kunnossa, mutta äly ei riitä pitämään isoa laitetta sopivassa vauhdissa).
No tuolla tiellä ainakin liikkuu hyvin paljon ulkolaista nuppia entisestä itäblokista, niin kalusto lienee ns. kunnossa. Paimion ja Salon jälkeen on pari levähdysaluetta, missä järjestäin on raskaan kaluston valvontaa.
 
Nykyään kun autoissa on paljon digimittareita, niin näen hyvin usein tuossa satasen motarilla kun porukka ajaa kaikkea 90 ja 100km/h mittarinopeutta.

Kyllä se näin 103km/h TODELLISTA ajavana alkaa vituttamaan kun toinen vetää letkaa ohituskaistalla kympin alle suurinta sallittua TODELLISTA nopeutta!
 
Tänään kun ajoin lahen motaria pitkin töihin aamulla niin huomasin jonkun pikkukipon joka ajeli varmaan vähän alle 80km/h, kun ajoin tosta ohi niin huomasin että puhelin oli navigaattorin pidikkeessä sivuttain ja sieltä pyöri joku sarja. Ei tarvinu tätäkään päivää kovin paljon tuntia pidempää elää ennenkuin ihmisten tyhmyys pääsi yllättämään:rolleyes:
 
Tänään kun ajoin lahen motaria pitkin töihin aamulla niin huomasin jonkun pikkukipon joka ajeli varmaan vähän alle 80km/h, kun ajoin tosta ohi niin huomasin että puhelin oli navigaattorin pidikkeessä sivuttain ja sieltä pyöri joku sarja. Ei tarvinu tätäkään päivää kovin paljon tuntia pidempää elää ennenkuin ihmisten tyhmyys pääsi yllättämään:rolleyes:
bussilla joskus menin helsinkiin, kun keskustassa töissä tuolloin. kusipäisimpiä 1-tiellä olivat naiset .. bussin ikkunasta ylempää hyvin näki, kun oli ratin päällä kirja luettavana tai sitten meikattiin muuten vaan ..
 
Ei kunnossa olevalla raskaalla kalustolla tarvitse poltella jarruja pitääkseen vauhdin sopivana alamäissä. Eri asia rikkinäiset ritsat (ja ne joilla laitteet on kunnossa, mutta äly ei riitä pitämään isoa laitetta sopivassa vauhdissa).
Miten nyky kalustolla, vilkuttaako raskaassa kalustossa automatiikkaäly jarruvaloja, ei kovinkaan tavatonta että jyrkemmässä alämäessä jarruvalot välähtelee.
 
Tänään kun ajoin lahen motaria pitkin töihin aamulla niin huomasin jonkun pikkukipon joka ajeli varmaan vähän alle 80km/h, kun ajoin tosta ohi niin huomasin että puhelin oli navigaattorin pidikkeessä sivuttain ja sieltä pyöri joku sarja. Ei tarvinu tätäkään päivää kovin paljon tuntia pidempää elää ennenkuin ihmisten tyhmyys pääsi yllättämään:rolleyes:
Näitä näkee päivittäin
 
Vähän on surullista ja naurettavaa että täälläkin porukka vaikuttaisi ärsyyntyvän siitä että joku ajaa nopeusrajoituksen mukaan tai hitaamminkin. Voihan hitaampaan nopeuteen olla joku järkeväkin syy. Ärsyttääköhän tällaisia ihmisiä myös jos joku maksaa verot kuten kuuluu tai ei tee pieniä näpistyksiä kaupassa.

Mutta kyllä tällainen asenne näkyykin liikenteessä. Itse pyrin ajamaan nopeusrajoitusta (gps-lukema) tai sitten tilanteeseen sopivaa jos on jotain poikkeavaa. Aika usein tulee tästä jotain raivoisia peliliikkeitä tai valoshowta takaa tulevilta. Erityisen paljon tässä kotikulmilla missä on 30 rajoitus mutta tuntuu moni kuski luulevan että onkin 40 kun yrittävät ohi. Tässä vaan paljon suojateitä, tasa-arvoisia risteyksiä (joita näitäkään ei kyllä noudateta vaan ajetaan vaan laput silmillä suoraan) ja parkkeerattuja autoja jotka peittävät näkyvyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän on surullista ja naurettavaa että täälläkin porukka vaikuttaisi ärsyyntyvän siitä että joku ajaa nopeusrajoituksen mukaan tai hitaamminkin. Voihan siihen olla joku järkeväkin syy.
Joo ymmärsin ajatuksesi, mutta ajatus että nopeusrajoituksen mukaan ajamiseen voisi olla joku järkevä syy....

Joo tarkoitit että ajaa tarkoituksella alle nopeusrajoituksen, esim 80 alueella mittari max alle 70km/h .
 
Joskus pitää myös myöntää omat virheensä, joita kiistatta sattuu varmaankin jokaiselle. Itse saatoin eilen olla se ärsyttävä kanssa-autoilija. Motarille liittyminen kyseessä ja edellä liiityymässä ollut ajoi huomattavan hitaasti, joka usein vaikeuttaa liittymistä. Lisäksi muutenkin turvavälien pitämättömyys tekee liittymisestä ruuhka-aikoina joskus hankalaa. No, hän vaihtoi heti välittömästi mahdollisuuden tullen kiihdytyskaistalta motarille, vaikka kiihdytyskaistaa olisi ollut jäljellä runsaasti ja mahdollisuus kiihdyttää oikeaan nopeuteen ennen liittymistä. Samaan aikaan tiellä oli paljon liikennettä ruuhka-aikaan ja seuraavat autot välittömästi hänen puskurissaan kiinni. Noh, päädyin itse kiihdyttämään sen verran rajusti, että ohitin kiihdytyskaistaa (joka tässä tilanteessa on onneksi varsin pitkä ja jatkuu seuraavaalle rampille asti) käyttäen tämän autoilijan ja liityin häneen eteensä. Totta kai samaan aikaan motarin vasemmalla kaistalla on toinen autoilija aikeissa vaihtaa takaisin oikealle kaistalle, mutta huomasi onneksi minut rinnalla ja perääntyi aikeistaan. En tiedä hänen nopeudestaan, mutta lopulta ohitin myös hänet oikeaa kaistaa käyttäen, kun olin juuri kiihdyttänyt jotta pääsin motarille liittymään. Mistään rajusta ylinopeudesta ei sentään ollut kyse, että siinä mielessä ei tullut törttöiltyä.

Mitään ei onneksi sattunut, mutta hieman jäi vaivaamaan aivan tarpeettoman vaaratilanteen syntyminen. Maltti on valttia ja onneksi se pääsääntöisesti aina liikenteessä säilyy, mutta kaikki ulkoiset tekijät lienevät tällä hetkellä hieman stressin myötä kiristää pinnaa. Järkevämpänä taas jatkossa. Osoitus myös siitä, miten liian varovaiset kuskit liittymissä sekoittavat pakkaa, mutta ei toki oikeuta omaa toimintaa. Olen valmis ottamaan haukut vastaan :D
 
Ei kannata luottaa nykyään nuolivaloihinkaan kanssa-autoilijoiden suhteen. Eilen illalla olin kääntymässä risteyksessä vasemmalle, itselläni nuolivihreä. Suoraan ajava auto ei näyttänyt mitään aikeita pysähtyä risteykseen ja samaa vauhtia se jatkoikin risteyksen yli. Kun pääsin jatkamaan matkaani niin vilaisin sivuikkunasta olan yli niin punainen valohan sille suoraa ajavalle oli taulussa. Tällainen tapaus on tullut vastaan aiemminkin, tosin eri risteyksessä.
Miten käy kolaritilanteessa, rangaistaanko kumpaakin (päin punaista ajavaa ja toisen eteen kääntyvää), vai onko tällä nykylain ennakointivaatimuksella tähänkin tulkintaan osuutensa?
 
Ei kannata luottaa nykyään nuolivaloihinkaan kanssa-autoilijoiden suhteen. Eilen illalla olin kääntymässä risteyksessä vasemmalle, itselläni nuolivihreä. Suoraan ajava auto ei näyttänyt mitään aikeita pysähtyä risteykseen ja samaa vauhtia se jatkoikin risteyksen yli. Kun pääsin jatkamaan matkaani niin vilaisin sivuikkunasta olan yli niin punainen valohan sille suoraa ajavalle oli taulussa. Tällainen tapaus on tullut vastaan aiemminkin, tosin eri risteyksessä.
Miten käy kolaritilanteessa, rangaistaanko kumpaakin (päin punaista ajavaa ja toisen eteen kääntyvää), vai onko tällä nykylain ennakointivaatimuksella tähänkin tulkintaan osuutensa?
Jos sulla on todiste omasta vihreästä, niin aika selvä peli, että suoraan punaisia päin ajanut maksaa. Jos ei ole todisteita ja todistajia, niin menee jo hankalaksi. Valojen rytmi voi tietysti pelastaa, tässäkin varmaan kääntyvien vihreä oli suoraan menevien jälkeen. Ts. uskottavampaa ajaa vanhoilla vihreillä suoraan kuin kääntyä täysin punaisia päin. Toki näitäkin sattuu, jos menee valo-osoittemet sekaisin samassa tolpassa.

Todella törkeitä punaisten läpi ajamisia tuntuu olevan aiempaa enemmän, ennen oli vain sellaisia ehkä olis ehtinyt jarruttaakin tapauksia. Nyt joutuu oikeasti katsomaan tuleeko varsinkin ruuhka-aikaan joku sekuntteja myöhässä läpi.
 
Jos sulla on todiste omasta vihreästä, niin aika selvä peli,
tällä tesla-mopolla kun ajelee, niin töötistä kun painaa, niin tallettaa muutaman edellisen minuutin pysyvästi muistikortille (jos asetus). Toki tekee tuon automatik jos kolahtaa isommin. Harmittavan huono resoluutio vaan.. Nuorisokoppimopo (+20ke, mitä ne nyt maksaa) ajoi aivan päin persettä ja vaaransi itsensä sekä kaikki muut taajamaliikkujat. Faijallensa olisi pitänyt lähettää filmi, mutta ei pimeässä riitä teslan kameran erottelu että kilven olisi nähnyt. Noh, ne on niitä autoja tms, joissa on isolla jokin teksti. **lli lienee sitten pienempi.
Joo, ei varmaan tarvitse "olettaa" että joku ajaa päin punaisia. Eihän tuossa olisi muuten mitään järkeä.. muutenhan olisi vahvemman laki. Pitkiä valoja saavat he minulta, päälle en väkisin aja - joskus sattuu myös ihan virheitä. Itse olen mokannut muutaman kerran myös - onni myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Todella törkeitä punaisten läpi ajamisia tuntuu olevan aiempaa enemmän, ennen oli vain sellaisia ehkä olis ehtinyt jarruttaakin tapauksia. Nyt joutuu oikeasti katsomaan tuleeko varsinkin ruuhka-aikaan joku sekuntteja myöhässä läpi.

Tässä lähistöllä pari risteystä, missä joutuu olemaan tarkkana, ettei lähde punaisia päin ajavien kylkeen. Eikä myöskään ole kyse siitä, että risteys olisikin vetänyt yllättävän hitaasti, vaan vauhdista päätellen kiihdytetty 'että on vielä ehditty'. Joskus itse miettinyt, että olisi oikeaoppisesti pitänyt pysähtyä, kun keltaiset muuttuneet punaisiksi melko nopsaan risteykseen ajettua, mutta monesti sieltä takaa tulee joku vielä urpompi jolle on varmasti palanut punainen.

Suosikki on kyllä edelleen kaiffari joka ehti pysähtyä, mutta lähti sitten punaisia päin, kun ehti ennen kääntyviä.
 
Tässä lähistöllä pari risteystä, missä joutuu olemaan tarkkana, ettei lähde punaisia päin ajavien kylkeen. Eikä myöskään ole kyse siitä, että risteys olisikin vetänyt yllättävän hitaasti, vaan vauhdista päätellen kiihdytetty 'että on vielä ehditty'. Joskus itse miettinyt, että olisi oikeaoppisesti pitänyt pysähtyä, kun keltaiset muuttuneet punaisiksi melko nopsaan risteykseen ajettua, mutta monesti sieltä takaa tulee joku vielä urpompi jolle on varmasti palanut punainen.

Suosikki on kyllä edelleen kaiffari joka ehti pysähtyä, mutta lähti sitten punaisia päin, kun ehti ennen kääntyviä.
Heh, kesällä kävi sellainen että takaa tuleva painoi torvea kun pysähdyin juuri vaihtuneen punaisen takia. Oli aivan kiinni kontissa kun katsoin peilistä että mikähän nyt vaivaa. Taisi suuttua minulle omasta mokastaan. Ilmeisesti punaisia päin ajaminen on niin yleistä että tuo idiootti oletti että minäkin ajaisin vanhoilla vihreillä.
 
Tänään kun ajoin lahen motaria pitkin töihin aamulla niin huomasin jonkun pikkukipon joka ajeli varmaan vähän alle 80km/h, kun ajoin tosta ohi niin huomasin että puhelin oli navigaattorin pidikkeessä sivuttain ja sieltä pyöri joku sarja. Ei tarvinu tätäkään päivää kovin paljon tuntia pidempää elää ennenkuin ihmisten tyhmyys pääsi yllättämään:rolleyes:

Sitä sarjaa voi myös pelkästään kuunnella. Itselläkin joskus joku urheilulähetys pyörinyt (ei yleensä kyllä telineessä vaan apukuskin penkillä kuvapuoli alaspäin), kun ei radiolähetystä ole löytynyt tai ollut saatavilla. Tyhmää (ja vaarallista) toki jos oikeasti sitä katsoo ja seuraa.
 
Itsellä myös nykyään pidemmillä matkoilla pyörii telineessä usein joku pelivideo tai vaikka björnin tai Markon autotesti tai joku muu. Autoplayn kun laittaa päälle niin alkaa seuraava video automaattisesti eikä tarvitse sinne katsetta siirtää.

Varsinkin pelien kohdalla se näkeminen ei ole edes kovin realistista, kun jotain civiä pelataan. Siihen tarttisi usein isomman ruudun jos aikoisi oikeasti sitä pelaamista myös aktiivisesti katsoa.

Tarvittaessa voi sitten vaihtaa navigoinnin, radion tai vaikka musan puolelle jos tarjonta alkaa tympiä. Android auton kanssa ihan näppärä käyttää muutenkin pääsääntöisesti, mutta YouTube pyörii selaimessa kännyssä kun se ei auton ruudussa tietenkään pyöri videon takia.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä myös nykyään pidemmillä matkoilla pyörii telineessä usein joku pelivideo tai vaikka björnin tai Markon autotesti tai joku muu. Autoplayn kun laittaa päälle niin alkaa seuraava video automaattisesti eikä tarvitse sinne katsetta siirtää.

Varsinkin pelien kohdalla se näkeminen ei ole edes kovin realistista, kun jotain civiä pelataan. Siihen tarttisi usein isomman ruudun jos aikoisi oikeasti sitä pelaamista myös aktiivisesti katsoa.

Tarvittaessa voi sitten vaihtaa navigoinnin, radion tai vaikka musan puolelle jos tarjonta alkaa tympiä. Android auton kanssa ihan näppärä käyttää muutenkin pääsääntöisesti, mutta YouTube pyörii selaimessa kännyssä kun se ei auton ruudussa tietenkään pyöri videon takia.
Youtube tai mikään muu streamauspalvelu ei kuulu autoon. Kaiken huomion on oltava liikenteessä. Radion voi perustellusti hyväksyä, koska hätä- ja muut tiedotteet tulee sitä kautta. Mitkään Markon pelivideot ei kuulu kuljettajan havainnoinnin piiriin.
 
Siinä mielessä olen vähän samaa mieltä, että keskinäyttö pitäisi tosiaan sammuttaa siksi aikaa kun auto liikkuu. Siinä vaiheessa kun näin on, niin voin laittaa audion kuuntelun jäähylle (omassa se keskinäyttö on tosin oikeasti pois päällä aina silloin tällöin kun Kiassa sellainen mahdollisuus on että keskinäytön voi sammuttaa).
 
Siinä mielessä olen vähän samaa mieltä, että keskinäyttö pitäisi tosiaan sammuttaa siksi aikaa kun auto liikkuu. Siinä vaiheessa kun näin on, niin voin laittaa audion kuuntelun jäähylle (omassa se keskinäyttö on tosin oikeasti pois päällä aina silloin tällöin kun Kiassa sellainen mahdollisuus on että keskinäytön voi sammuttaa).
Erona se ettet vain kuuntele... heti kun on videota ja muuta vilkkumassa näkökentässä, se aiheuttaa ongelmaa. Yksikään navi tai Android Auto/Apple Carplay app ei ole myöskään ollut mikään vilkkuja. Pahin huomionviejä itselle on ollut itse sideloadattu lisämittaristo keskinäytölle.

Mitä keskinäytön sammutukseen tulee, pakko sanoa että tuo ominaisuus saisi olla monessa autossa. Pimeällä ajaessa pitäisi olla Saabeista tuttu "night mode" jossa vain välttämätön info olisi jäljellä. Fordeissa tuli pimeällä tiellä pidettyä näyttö pääasiassa poissa päältä heijastusten ja häikäistymisen minimoimiseksi.
 
Vähän kyllä epäilen, että harva kuski niitä jarruja isoissa alamäissä polttelee sen takia, että ylinopeutta ei mentäisi. 1-tiellä pääsääntöisesti Halikko-Paimio välillä rekat menee sen 90-100 km/h alamäkeen. Satkun nopeudella ei paljoa tavoita ennen ylämäkeä.

Toiminto oli lähes vakio hyvin pitkään, kun koneet hyytyi mäkiin. Ko. aikaa kaipaamaan jäivät....

Miten nyky kalustolla, vilkuttaako raskaassa kalustossa automatiikkaäly jarruvaloja, ei kovinkaan tavatonta että jyrkemmässä alämäessä jarruvalot välähtelee.
Molemmille vastauksena, nykyaikaisella raskaalla kalustolla kun ajaa vakkari päällä niin, ainakin mersuissa, on säädettävät ylitykset (alamäissä) ja alitukset (ylämäissä) vakkarilke. Nuo toimivat siten että jos on asetettu ylitykseksi +4kmh niin jos vakkari asetettu 80km/h se antaa vauhdin nousta 84 km/h jonka jälkeen automaattisesti käyttää hidastimia (pakokaasujarru, jos tarve vaatii niin ihan jarrujakin) hidastamaan vauhdin siihen vakkari+4. Ylämäissä se sitten antaa jerkkua jos vauhti putoaa alle tämän säädetyn rajan. Siihen sitten kaikki reittikohdan rullaukset ja kaarrenopeuden säätämistetkin päälle.

Eli uskon että se jarruvalojen vilkkuminen johtuu osittain tuosta vakkarin automatiikasta kun hidastaa.
 
Molemmille vastauksena, nykyaikaisella raskaalla kalustolla kun ajaa vakkari päällä niin, ainakin mersuissa, on säädettävät ylitykset (alamäissä) ja alitukset (ylämäissä) vakkarilke. Nuo toimivat siten että jos on asetettu ylitykseksi +4kmh niin jos vakkari asetettu 80km/h se antaa vauhdin nousta 84 km/h jonka jälkeen automaattisesti käyttää hidastimia (pakokaasujarru, jos tarve vaatii niin ihan jarrujakin) hidastamaan vauhdin siihen vakkari+4. Ylämäissä se sitten antaa jerkkua jos vauhti putoaa alle tämän säädetyn rajan. Siihen sitten kaikki reittikohdan rullaukset ja kaarrenopeuden säätämistetkin päälle.

Eli uskon että se jarruvalojen vilkkuminen johtuu osittain tuosta vakkarin automatiikasta kun hidastaa.
Luulen, että 1-tien ulkolaisten kalustoissa ei tällaisia ole. Niistä on oikeasti päänvaivaa, jos sattuu samanaikaisesti eteen vasurille joku mittarisatasta ajava, joka saavuttaa hidastuneen rekan lähellä mäen huippua. Parhaimmillaan olen nähnyt, kun rekka on vetänyt "ohittajasta" pituutensa verran takaisin ohi isossa alamäessä. Tämä tietysti aika poikkeustilanne, joka johtuu Paimio-Halikko välin perhanan isoista mäistä.
 
Hämmentävä tilanne eilen alkuillasta kehä kolmosella. Menossa länteen päin ja Suutarilan liittymästä tulee auto, joka jää ramppikaistalle ajamaan samaa vauhtia mun kanssa vilkku päällä puolikkaan autonmitan mun keulaa edellä, sen sivuvilkku näkyi a-palkin vieressä. Edessä tiukahko väli, johon olisi mahtunut vähän eteenpäin kaasuttamalla. Takana väli kanssa, isompi mutta lyhyehkö sekin kun kaista oli aika täysi. En tehnyt mitään, kun ihan itse päätti juuri siihen suhteelliseen asemaan jäädä. Jarruttaa juuri ennen ramppikaistan päättymistä, takakautta mun vasemmalle puolelle ja ohi, sitten pari autoväliä eteen samalle kaistalle Tuusulan suuntaan. Takana vilkutti valoja ja pelkääjän paikalla joku ämmä naama norsunvitulla tuijotti mua ohittaessa. Olis mielenkiintoista tietää mitä helvettiä se kuski ajatteli mun tekevän, kun ei itse osannut vauhtiaan muuttaa.
 
Hämmentävä tilanne eilen alkuillasta kehä kolmosella. Menossa länteen päin ja Suutarilan liittymästä tulee auto, joka jää ramppikaistalle ajamaan samaa vauhtia mun kanssa vilkku päällä puolikkaan autonmitan mun keulaa edellä, sen sivuvilkku näkyi a-palkin vieressä. Edessä tiukahko väli, johon olisi mahtunut vähän eteenpäin kaasuttamalla. Takana väli kanssa, isompi mutta lyhyehkö sekin kun kaista oli aika täysi. En tehnyt mitään, kun ihan itse päätti juuri siihen suhteelliseen asemaan jäädä. Jarruttaa juuri ennen ramppikaistan päättymistä, takakautta mun vasemmalle puolelle ja ohi, sitten pari autoväliä eteen samalle kaistalle Tuusulan suuntaan. Takana vilkutti valoja ja pelkääjän paikalla joku ämmä naama norsunvitulla tuijotti mua ohittaessa. Olis mielenkiintoista tietää mitä helvettiä se kuski ajatteli mun tekevän, kun ei itse osannut vauhtiaan muuttaa.

Vastaava kokemus ykköskehällä länteen, kun Hämeenlinnanväylältä liittyvä nuorehko naiskuljettaja kuvitteli, että jos laittaa vilkun, niin muut väistävät. Vakkarilla ajoin oikeinta, enkä periaatteesta lähtenyt tekemään liikkeitä, takana ja edessä oli hyvin tilaa. Tuossa kaistaa on liittyjällä todella pitkään, mutta ajaa vain täsmälleen rinnalla vilkku päällä. Vaihdoimme katseita ja ilmeitä pitkään ja monta kertaa, kun hän siinä selvästi oletti, että minun asiani ratkaista. Suu kävi ja silmät pyöri. Lopulta sitten liittyi perään.
 
Vastaava kokemus ykköskehällä länteen, kun Hämeenlinnanväylältä liittyvä nuorehko naiskuljettaja kuvitteli, että jos laittaa vilkun, niin muut väistävät. Vakkarilla ajoin oikeinta, enkä periaatteesta lähtenyt tekemään liikkeitä, takana ja edessä oli hyvin tilaa. Tuossa kaistaa on liittyjällä todella pitkään, mutta ajaa vain täsmälleen rinnalla vilkku päällä. Vaihdoimme katseita ja ilmeitä pitkään ja monta kertaa, kun hän siinä selvästi oletti, että minun asiani ratkaista. Suu kävi ja silmät pyöri. Lopulta sitten liittyi perään.
Epäselviä tilanteita syntyy varmasti, jos kumpikin alkaa säätää nopeuttaan ja toinen luulee, että hänen tielle liittymistä yritetään tahallaan vaikeuttaa. Yksinkertaisinta on olla ajamatta liittyjien rinnalla. :x3:
 
Epäselviä tilanteita syntyy varmasti, jos kumpikin alkaa säätää nopeuttaan ja toinen luulee, että hänen tielle liittymistä yritetään tahallaan vaikeuttaa. Yksinkertaisinta on olla ajamatta liittyjien rinnalla. :x3:
Tuota sekoittaa se, että moni kuitenkin antaa tilaa esim. vasurille siirtymällä. Osittain maan tapa, mutta jos osa tekee niin ja toinen osa ei, niin epäselvyyttä ja potentiaalisia vaaratilanteita on luvassa. Kyllähän sitä vaihtoehtoisesti voisi vähän höllätä kaasua ja tehdä isomman välin eteensä, mutta tämäkin pitäisi tehdä ennen liittymää. Siinä kohtaa kun liittyjä on rinnalla on myöhäistä alkaa enää nopeutta säätelemään, eikä se mikään velvollisuus muutenkaan ole.
 
Tuota sekoittaa se, että moni kuitenkin antaa tilaa esim. vasurille siirtymällä. Osittain maan tapa, mutta jos osa tekee niin ja toinen osa ei, niin epäselvyyttä ja potentiaalisia vaaratilanteita on luvassa. Kyllähän sitä vaihtoehtoisesti voisi vähän höllätä kaasua ja tehdä isomman välin eteensä, mutta tämäkin pitäisi tehdä ennen liittymää. Siinä kohtaa kun liittyjä on rinnalla on myöhäistä alkaa enää nopeutta säätelemään, eikä se mikään velvollisuus muutenkaan ole.
Vastaava asia(joka ainakin itseä liikenteessä ollessa ärsyttää) on autoilijat, jotka antavat virheellisesti tietä suojatietä ajaen ylittäville pyöräilijöille sellaisissa paikoissa joissa pyöräilijä on selkeästi väistämisvelvollinen. Tästä tulee monelle pyöräilijälle se virheolettama että kaikki autoilijat antaisivat tietä heille ja kun sattuu kohdalle se joka ei anna niin käy kipeää. Pahin asia tähän liittyen on tilanne, jossa tien ylittää pyörillään aikuinen lapsensa/lapsiensa kanssa. Siinä opetetaan lapsellekin se virheellinen toimintatapa.
 
No täytyy todeta, että olisin joutunut lukuisiin onnettomuuksiin pitämällä kiinni sokeasti säännöistä. Esimerkiksi raskas liikenne, rekat ja bussit, todella tulevat sieltä rampin liittymästä,eikä niiden rinnalle kannata ajaa luodakseen katsekontaktia. :x3:
 
No täytyy todeta, että olisin joutunut lukuisiin onnettomuuksiin pitämällä kiinni sokeasti säännöistä. Esimerkiksi raskas liikenne, rekat ja bussit, todella tulevat sieltä rampin liittymästä,eikä niiden rinnalle kannata ajaa luodakseen katsekontaktia. :x3:
Myös vaaran välttäminen löytyy säännöistä. On ihan perusteltua poistua siitä rinnalta, jos ei liittyjä osoita kykyä/aikomusta väistää.

Kehällä ei mikään Pastersteinin doktriinikaan ole rajoittamassa vasemmalle siirtymistä.
 
Tuota sekoittaa se, että moni kuitenkin antaa tilaa esim. vasurille siirtymällä. Osittain maan tapa, mutta jos osa tekee niin ja toinen osa ei, niin epäselvyyttä ja potentiaalisia vaaratilanteita on luvassa. Kyllähän sitä vaihtoehtoisesti voisi vähän höllätä kaasua ja tehdä isomman välin eteensä, mutta tämäkin pitäisi tehdä ennen liittymää. Siinä kohtaa kun liittyjä on rinnalla on myöhäistä alkaa enää nopeutta säätelemään, eikä se mikään velvollisuus muutenkaan ole.
Kyllä siinä on vaihtoehdot aika vähissä, kun liiittyjä tulee takaviistosta kilometrin ramppikaistalla rinnalle eikä osaa mihinkään tyhjään väliin tähdätä. Kaikkein vaarallisimmat tilanteet tulee siitä, jos päätien ajaja alkaa säätää tuossa kohtaa vauhtia. Liittyjällä kun kuitenkin oli molemmissa kerrotuissa tapauksissa hyvin pitkä aika tajuta, että kyljen kohdalta ei pääse kaistalle eli jotain tarvis varmaan hänen tehdä.
 
No täytyy todeta, että olisin joutunut lukuisiin onnettomuuksiin pitämällä kiinni sokeasti säännöistä. Esimerkiksi raskas liikenne, rekat ja bussit, todella tulevat sieltä rampin liittymästä,eikä niiden rinnalle kannata ajaa luodakseen katsekontaktia. :x3:
Raskas liikenne on täysin eri asia, kuin henkilöauto! :facepalm:


Jos henkilöautolla ei kykene Suomessa liittymään tielle ilman ongelmia tai niitä ongelmia pitää hakea muista tienkäyttäjistä, niin parempi jäädä vain kotiin ja palauttaa kortti poliisille!

Tieliikennelaki on se mitä noudatetaan ja kun kaikki sen ymmärtää liikenne toimii kun kaikki toimii samalla tavalla, sitten kun sinne väliin tulee se Leena 54v, JOKA OLETTAA, että hänelle annetaan tilaa koska kohteliaisuus niin ongelmat alkaa ja ongelma ei ole se kuka ei väistänyt väistämisvelvollista, vaan Leena 54v!

Itse en koskaan väistä henkilöautoja jotka tulee rampilta!
 
No täytyy todeta, että olisin joutunut lukuisiin onnettomuuksiin pitämällä kiinni sokeasti säännöistä. Esimerkiksi raskas liikenne, rekat ja bussit, todella tulevat sieltä rampin liittymästä,eikä niiden rinnalle kannata ajaa luodakseen katsekontaktia. :x3:
Myös vaaran välttäminen löytyy säännöistä. On ihan perusteltua poistua siitä rinnalta, jos ei liittyjä osoita kykyä/aikomusta väistää.

Kehällä ei mikään Pastersteinin doktriinikaan ole rajoittamassa vasemmalle siirtymistä.
Tällainen skenaariohan ei liity noihin kuvattuihin tilanteisiin. Varsinkin kehillä ollaan monesti poistumassa itse kohta jolloin ei ole vaihtoehto vaihtaa kaistaa. Rekat ja bussit myöskin yleensä osaavat osoittaa mihin väliin he haluavat.
 
Epäselviä tilanteita syntyy varmasti, jos kumpikin alkaa säätää nopeuttaan ja toinen luulee, että hänen tielle liittymistä yritetään tahallaan vaikeuttaa. Yksinkertaisinta on olla ajamatta liittyjien rinnalla. :x3:
En ehkä osaa aivan tulkita viestiäsi, mutta minähän en siis säätänyt yhtään mitään - liittyjällä oli kaikki mahdollisuudet kiihdyttää tai hidastaa, mitä hän ei tehnyt eikä yrittänyt vauhtiaan itse sovittaa jo hyvissä ajoin. Tätä yritän jälkikasvullekin neuvoa, että heti kiihdytyskaistalla näkyvyyden salliessa tehdään tulkintaa, missä niitä koloja on, sovitetaan vauhti sopivaksi ja saa polkea pohjaan, jos tarvis. Usein kehäteillä on aika ruuhkaista ja välit pieniä. Silloin on perusteltua tehdä jotain liikkeitä tilaa antaakseen ja liikenteen sujuvoittamiseksi. Nyt ei ollut.
 
Ehkä nämä liittymistä osaamattomat ovat tätä uuden autokoululain tuottamaa hedelmää? Eiköhän tilanne vielä pahene lisää kun opetusluvalla kortin ajavien määrä lisääntyy.
 
Joissain paikoissa on aika lyhyitä kiihdytyskaistoja joihin vieläpä tullaan aika jyrkässä kaarteessa. Ehkä en vain osaa, mutta nuo on ainakin omasta mielestä välillä haastavia, varsinkin jos on liukas talvikeli eikä siinä jyrkästi kaartavassa rampissa uskalla kauheasti kiihdyttää.
 
Joissain paikoissa on aika lyhyitä kiihdytyskaistoja joihin vieläpä tullaan aika jyrkässä kaarteessa. Ehkä en vain osaa, mutta nuo on ainakin omasta mielestä välillä haastavia, varsinkin jos on liukas talvikeli eikä siinä jyrkästi kaartavassa rampissa uskalla kauheasti kiihdyttää.
Haastava ramppi on eri asia kuin se että odotetaan saavansa tietä liittyjänä tai seloillaan muuten vaan liittyessä. Onneksi noista huonoista rampeista ja lyhyistä kiihdytyskaistoista onkin suuri osa jo korjattu paremmiksi
 
Joissain paikoissa on aika lyhyitä kiihdytyskaistoja joihin vieläpä tullaan aika jyrkässä kaarteessa. Ehkä en vain osaa, mutta nuo on ainakin omasta mielestä välillä haastavia, varsinkin jos on liukas talvikeli eikä siinä jyrkästi kaartavassa rampissa uskalla kauheasti kiihdyttää.

Mä olen ajanut kohta 30v eri ajoneuvoilla, vaikka on ollut 34hv kuplaa tai kuorma-autoa, ikinä ei ole ollut tilannetta että olisin joutunut johonkin ongelmaan kiihdytyskaistalla. Vilkku heti päälle, ja katsoo sen yhden tai kaksi vaihtoehtoa minne ajaa ja siihen on ihan hyvin mahduttu.
 
Mä olen ajanut kohta 30v eri ajoneuvoilla, vaikka on ollut 34hv kuplaa tai kuorma-autoa, ikinä ei ole ollut tilannetta että olisin joutunut johonkin ongelmaan kiihdytyskaistalla. Vilkku heti päälle, ja katsoo sen yhden tai kaksi vaihtoehtoa minne ajaa ja siihen on ihan hyvin mahduttu.
Ehkä sitten vain omaa kädettömyyttä, osa noista vain tuntuu olevan niin lyhyitä etten aina ihan tajua miten siinä pitäisi ehtiä vielä valikoimaan jotain hyvää väliä.
 
Meinaan siis esim. tällaista. Talvella nuo kaarteet voi olla aika liukkaita.


1734270170928.png
 
Nyt kun lunta taas tullut ja ihmisten autot suurimmaksi osaksi on tuolla pihoilla ilman katosta, eli lumi peittää auton kauttaaltaan kun sitä taivaalta tulee. Tänään on taas nähnyt noita +20cm lumipatjoja auton kattojen päällä tuolla liikenteessä. Miten laiskaa porukka oikein on, ettei siinä samalla kun muuten auton putsailee lumesta niin pyyhi myös siitä katolta lumia pois? On kyllä melkoinen turvallisuusriski jos se patja sieltä rysähtää vähän katon lämmettyä joko omalle tuulilasille jarruttaessa tai takana tulevan konepellille/puskuriin...

Ja toinen mitä en tuolla liikenteessä ymmärrä ovat nuo peräkärryjen vetäjät joiden kärryjen valot eivät toimi niinkuin niiden pitäisi. Tänäänkin ajoin peräkärryä vetävän Teslan perässä maantiellä ja siinä kärryssä kyllä paloi takavalot, mutta vilkut ja jarruvaloja ei sitten löytynytkään. Oli mukava huomata että tuohan kääntyy jollekin kinttupolulle ilman ryhmittäytymistä kun alkoi peräkärry uhkaavasti lähestyä omaa keulaa. Ja kyllä siinä autossa vilkku toimi ja jarruvalot paloivat kun siinä kääntyessään autonkin valot näin.
Pitäisiköhän noi peräkärrytkin sisällyttää katsastuksen piiriin kun tuntuvat vähintään joka viidennellä valot jollain tasolla reistailevan, joillain vähemmän kuin toisilla.
 
Vastaava asia(joka ainakin itseä liikenteessä ollessa ärsyttää) on autoilijat, jotka antavat virheellisesti tietä suojatietä ajaen ylittäville pyöräilijöille sellaisissa paikoissa joissa pyöräilijä on selkeästi väistämisvelvollinen. Tästä tulee monelle pyöräilijälle se virheolettama että kaikki autoilijat antaisivat tietä heille ja kun sattuu kohdalle se joka ei anna niin käy kipeää. Pahin asia tähän liittyen on tilanne, jossa tien ylittää pyörillään aikuinen lapsensa/lapsiensa kanssa. Siinä opetetaan lapsellekin se virheellinen toimintatapa.

Siis tarkoitat heitä jotka suurin piirtein pysähtyy antamaan tilaa, tai ainakin osoittavat selkeästi pyöräilijälle väistävänsä.

Se sitten eriasia kun sieltä tulee pyöräilijöitä "alla", tai ainakin siltä näyttää, jolloin on väistettävä, äänimerkillä voi toki varoittaa vaaratilanteesta.


Ehkä nämä liittymistä osaamattomat ovat tätä uuden autokoululain tuottamaa hedelmää? Eiköhän tilanne vielä pahene lisää kun opetusluvalla kortin ajavien määrä lisääntyy.

Meinaat että uudistusta ennen kortin saaneet on menneet kertaamaan. uusi oppeja ?


Ehkä sitten vain omaa kädettömyyttä, osa noista vain tuntuu olevan niin lyhyitä etten aina ihan tajua miten siinä pitäisi ehtiä vielä valikoimaan jotain hyvää väliä.

Perus ajatus on se että paikka katsotaan rampilla , samoin vauhti kohdilleen , niin että kiihdytyskaistan alussa olla sopivassa välissä, sopivassa vauhdissa. jolloin sitten se kaista aikaa korjata arviovirheitä.

On totta että on niin tiukkoja kaarteita rampilla että näin talvikelillä se kiihdyttäminen jää vähän myöhäisemmäksi ja pahalla kelillä sitä kiihdyttämistä joutuu jatkaa kiihdytyskaistalla, ja jos paha keli niin se voi olla 20cm töhnää ja ajo ura menee päin pääväylää ajavaa.

Oikeastaan homma menee vaikeaksi siinä vaiheessa jos omassa kontissa on joku dynaaminen kuski, joka tuuppaa rinnalle ja tai siellä pääväylällä ei ole asiallisia turvavälejä. Jos pääväylällä on ne väli kunnossa, niin liittyminen onnistuu ongelmitta vajaallakkin nopeudella.
 
tyjk.png


Meinaat ettei nuolen osoittamaan suuntaan pääse kiihdyttämään, vai mikä tämän viestin tarkoitus on?
Meinaan etten aina ihan tajua, että missä vaiheessa tuollaisessa ehtii jäädä ihmettelemään jotain sopivaa väliä. Talvella jos tuo kaarre on liukas ja tuohon kiihdytyskaistan alkuun tulee vähän hiljempaa, niin on melkein pakko sitten vain painaa kaasua ja luottaa siihen että tilaa löytyy.

Mutta voi tämä tosiaan olla vain omaa tohelointia, en tiedä.

Omasta mielestä esim. tällainen on paljon helpompi. Tuossa on helposti kiihdytetty kovaan vauhtiin siinä vaiheessa kun pääsee muun liikenteen rinnalle.

ramppi.png
 
Meinaan siis esim. tällaista. Talvella nuo kaarteet voi olla aika liukkaita.


1734270170928.png
Tossahan on rekkaan peilaten ainakin 150m matkaa ja kaista ei vielä edes lopu kun loppuu kuva kesken. Rekan peräkärryn takaosan kohdalla pitäisi olla lappu lattiassa kelistä riippumatta.

Kiihdytyskaistalla revitään se mitä autosta saadaan irti, mitä enemmän sen parempi, +10-20/kmh yli päätiellä olevien vauhdin on helpoin liittyä. Ja helpompi liittyä edelle kuin taakse. Reilusta vauhdista on helpompi hidastaa kuin hitaasta kiihdyttää.

Vaikka olisi kuinka paska keli niin silloinkin mitä enemmän on vauhtia sen helpompaa, jo pääteillä vedetään 80-90 ja ja itse saat 50 tai 70 niin 70 vauhdilla joku pystyy tekeen tilaa kaasua nostamalla kun 50 ajava saa pysähtyä kaistan päähän.
 
Meinaan etten aina ihan tajua, että missä vaiheessa tuollaisessa ehtii jäädä ihmettelemään jotain sopivaa väliä. Talvella jos tuo kaarre on liukas ja tuohon kiihdytyskaistan alkuun tulee vähän hiljempaa, niin on melkein pakko sitten vain painaa kaasua ja luottaa siihen että tilaa löytyy.

Mutta voi tämä tosiaan olla vain omaa tohelointia, en tiedä.

Omasta mielestä esim. tällainen on paljon helpompi. Tuossa on helposti kiihdytetty kovaan vauhtiin siinä vaiheessa kun pääsee muun liikenteen rinnalle.

ramppi.png
En mä ainakaan mitään välejä katsele etukäteen, lappu ensimmäiseksi lattiaan ja kun vauhtia on sen päätien verran niin tilanne on ”stabiili” eli jos olet about välin kohalla niin vedät siihen kun kaistaa pääsee vaihtamaa. Jos joku on sun takakulmalla niin kiihdytä lisää ja vedä eteen, jos itte oot takakulman kohdalla niin nosta kaasua ja liity perään.

Käytännössä _aina_ siellä on auton verran tilaa ja jos kerran 10 vuoteen käy niin että tien ainoat 4 autoa ajaa tappituntumalla niin tilanne silloinkin käytännössä on sama kuin jossain kehällä ruuhka-aikaan eli sekaan vaan, kyllä sitä tilaa löytyy kun vauhtia päätien kanssa saman verran vaikka toki tuossa nyt voisi jarruttaa reilusti ja mennä 4. perään, mutta nuo 3 muuta (ekan perässä ajavat) sen tilanteen on luoneet niin syyttäköön itseään.
 
Meinaan etten aina ihan tajua, että missä vaiheessa tuollaisessa ehtii jäädä ihmettelemään jotain sopivaa väliä. Talvella jos tuo kaarre on liukas ja tuohon kiihdytyskaistan alkuun tulee vähän hiljempaa, niin on melkein pakko sitten vain painaa kaasua ja luottaa siihen että tilaa löytyy.

Mutta voi tämä tosiaan olla vain omaa tohelointia, en tiedä.
Tuossa tiukan kurvin kuvassa on se ongelma että rampilla ilmeisesti erittäin huono näkyvyys päätielle, eli vaikea ennakoida, mutta jos ei nyt tälläinen keli kun parina viimepäivänä niin kyse lähinnä siitä että ajetaanko siellä pääväylällä asiallisesti vai ei. Jos siellä menee joku possujuna, ehkä jopa rekka sellainen niin onhan se surkea tilanne, vaikka ei olekkaan sinun vika. Vauhtia otettava se mitä saa samalla sitä paikkaa katsottava, ja ajoissa vilkkua ja rauhallinen kaistan vaihto.

En mä ainakaan mitään välejä katsele etukäteen, lappu ensimmäiseksi lattiaan ja kun vauhtia on sen päätien verran niin tilanne on ”stabiili” eli jos olet about välin kohalla niin vedät siihen kun kaistaa pääsee vaihtamaa. Jos joku on sun takakulmalla niin kiihdytä lisää ja vedä eteen, jos itte oot takakulman kohdalla niin nosta kaasua ja liity perään.

Jos sen paikan katsoo ajoissa niin helpompaa ja turvallisempaa, vähemmän yllätyksiä, pääväylälle olevallekkin ennustettavampaa, ettei tuo tuollaisia missä ollaan rinnakkain.

Sitä en ihan hahmota mikä se tilanne on missä joku on takakulman kohdalla ja siitä lähtee tunkeen eteen. Jos oma vauhti ei vielä ole pääväylän vauhdissa, niin siinä helppo liittyä taakse. Jos taasen on pääväylän vauhdissa, niin sama juttu (taakse helppo), eikä nyt toisen eteen tunkea, kiviä viskoon, nehän on juuri niitä otsikon aiheita.

Oletan ettei tässä puhuta kesärajoituksista ja jostain 80km/h kärry kuskista, johon kerkiää kiriin eroa niin paljon että eteen pääsee pahasti kiilaamatta.
 
En mä ainakaan mitään välejä katsele etukäteen, lappu ensimmäiseksi lattiaan ja kun vauhtia on sen päätien verran niin tilanne on ”stabiili” eli jos olet about välin kohalla niin vedät siihen kun kaistaa pääsee vaihtamaa. Jos joku on sun takakulmalla niin kiihdytä lisää ja vedä eteen, jos itte oot takakulman kohdalla niin nosta kaasua ja liity perään.
Parempi olisi havainnoida se väli jo aiemmin ja näyttää omalla vauhdin hallinnalla päätien tyypeille se, ettei ole syytä mihinkään peliliikkeisiin kun nopeudesta näkee heti ettei olla kiihdyttämässä jonkun viereen.
 
Parempi olisi havainnoida se väli jo aiemmin ja näyttää omalla vauhdin hallinnalla päätien tyypeille se, ettei ole syytä mihinkään peliliikkeisiin kun nopeudesta näkee heti ettei olla kiihdyttämässä jonkun viereen.
Ei sellaisia ramppeja ole käytännössä jossa olisi jotain epäselvää. Postatussa ”hankalassakin” rampissa on kesällä jo apexissa 80 ja ennen siltaa yli päätien ja siinäkin kohtaa ollaan yli auton leveyden päässä päätiestä eli liittyminen ei ole vielä lähellä.

Mielestäni on hyvin vähän epäselvää - eikä se toisaalta päätietä ajavaa pitäisi kiinnostaa mitä liittyvä tekee ja minne se menee, pitää oman nopeuden ja sillä hyvä. Vähän sama kuin ohittaessa ohitettavan edellä menevä alkaa painaa jarrua kun ”luulee” et menet senkin ohi.
Sitä en ihan hahmota mikä se tilanne on missä joku on takakulman kohdalla ja siitä lähtee tunkeen eteen. Jos oma vauhti ei vielä ole pääväylän vauhdissa, niin siinä helppo liittyä taakse. Jos taasen on pääväylän vauhdissa, niin sama juttu (taakse helppo), eikä nyt toisen eteen tunkea, kiviä viskoon, nehän on juuri niitä otsikon aiheita.

Oletan ettei tässä puhuta kesärajoituksista ja jostain 80km/h kärry kuskista, johon kerkiää kiriin eroa niin paljon että eteen pääsee pahasti kiilaamatta.
Niinkuin sanoin niin vedän yleensä 10-20 lujempaa rampilta kuin päätiellä mennään, linkatussa kuvassakin mennään ”vierekkäin” 50m siten että päätien välissä on ”auton leveys”, niin miksi helvetissä nostaisin kaasua kun a) menen lujempaa kuin vierellä oleva b) liittyminen tapahtuu vasta ”jossain kaukana tulevaisuudessa”?
 
Niinkuin sanoin niin vedän yleensä 10-20 lujempaa rampilta kuin päätiellä mennään, linkatussa kuvassakin mennään ”vierekkäin” 50m siten että päätien välissä on ”auton leveys”, niin miksi helvetissä nostaisin kaasua kun a) menen lujempaa kuin vierellä oleva b) liittyminen tapahtuu vasta ”jossain kaukana tulevaisuudessa”?
Ahaa, ymmärsin toisin. Eli jos rampilta tulet kiihdytyskaistan alkuun 10-20km/h nopeammin kuin pääväylällä menevä kärry mies, ja kärrymies siinä vaiheessa (kiihdytyskaistan alku) taaempana, niin kiihdytyskaistan voi käyttää sen eron tekemiseen ja liittyä sen eteen.

Muuten olen kyllä sitä mieltä että rampilla jo katsoa se paikka mihin tähtää, niin vähenee sen jumppaamisen tarve kiihdytyskaistalla, varsinkin jos tässä nyt kyse rampista ja kelistä missä se onnistuu.

Sitten jos10-20 ylinopeudella tarkoitat että vedät rampilla katsomatta 130-140, niin ei ehkä kuulu sarjaan kanantettava ideat. (Talvella 110-120)
 
Ahaa, ymmärsin toisin. Eli jos rampilta tulet kiihdytyskaistan alkuun 10-20km/h nopeammin kuin pääväylällä menevä kärry mies, ja kärrymies siinä vaiheessa (kiihdytyskaistan alku) taaempana, niin kiihdytyskaistan voi käyttää sen eron tekemiseen ja liittyä sen eteen.

Muuten olen kyllä sitä mieltä että rampilla jo katsoa se paikka mihin tähtää, niin vähenee sen jumppaamisen tarve kiihdytyskaistalla, varsinkin jos tässä nyt kyse rampista ja kelistä missä se onnistuu.

Sitten jos10-20 ylinopeudella tarkoitat että vedät rampilla katsomatta 130-140, niin ei ehkä kuulu sarjaan kanantettava ideat. (Talvella 110-120)
En tiedä mistä kärrymiehestä puhut, ihan sama mitä siellä päätiellä on ja kuinka lujaa siellä ajetaan sillä hetkellä, menetelmä on sama.

En tietenkään ”katsomatta” liity vaan vedän katsomatta linkatussa rampissa about ylikulkusillan kohdalle - jossa itse liittyminen ei vielä ole edes mahdollista. Tuossa kohtaa kun oma vauhti on _vähintään_ päätien verran niin itse liittyminen on hyvin helppo proseduuri kuten edellä jo kuvasin, tarvittessa pientä hienosäätöä. Jossain apexin kohdalle ihan turha kuikuilla päätiellä koska a) mahdoton arvioida tuosta kulmasta siellä menevien nopeuksia b) liukkaalla autot menevät siellä sen verran lujaa että sun katsoma väli on 200-300m päässä edessä kun liittymiskohtaan ehdit c) olennaisempaa on keskittyä kelamaan max nopeus kelillä kuin kelillä kaarteessa ja sen jälkeen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 829
Viestejä
4 548 515
Jäsenet
74 850
Uusin jäsen
Max-fix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom