Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei kunnossa olevalla raskaalla kalustolla tarvitse poltella jarruja pitääkseen vauhdin sopivana alamäissä. Eri asia rikkinäiset ritsat (ja ne joilla laitteet on kunnossa, mutta äly ei riitä pitämään isoa laitetta sopivassa vauhdissa).
No tuolla tiellä ainakin liikkuu hyvin paljon ulkolaista nuppia entisestä itäblokista, niin kalusto lienee ns. kunnossa. Paimion ja Salon jälkeen on pari levähdysaluetta, missä järjestäin on raskaan kaluston valvontaa.
 
Nykyään kun autoissa on paljon digimittareita, niin näen hyvin usein tuossa satasen motarilla kun porukka ajaa kaikkea 90 ja 100km/h mittarinopeutta.

Kyllä se näin 103km/h TODELLISTA ajavana alkaa vituttamaan kun toinen vetää letkaa ohituskaistalla kympin alle suurinta sallittua TODELLISTA nopeutta!
 
Tänään kun ajoin lahen motaria pitkin töihin aamulla niin huomasin jonkun pikkukipon joka ajeli varmaan vähän alle 80km/h, kun ajoin tosta ohi niin huomasin että puhelin oli navigaattorin pidikkeessä sivuttain ja sieltä pyöri joku sarja. Ei tarvinu tätäkään päivää kovin paljon tuntia pidempää elää ennenkuin ihmisten tyhmyys pääsi yllättämään:rolleyes:
 
Tänään kun ajoin lahen motaria pitkin töihin aamulla niin huomasin jonkun pikkukipon joka ajeli varmaan vähän alle 80km/h, kun ajoin tosta ohi niin huomasin että puhelin oli navigaattorin pidikkeessä sivuttain ja sieltä pyöri joku sarja. Ei tarvinu tätäkään päivää kovin paljon tuntia pidempää elää ennenkuin ihmisten tyhmyys pääsi yllättämään:rolleyes:
bussilla joskus menin helsinkiin, kun keskustassa töissä tuolloin. kusipäisimpiä 1-tiellä olivat naiset .. bussin ikkunasta ylempää hyvin näki, kun oli ratin päällä kirja luettavana tai sitten meikattiin muuten vaan ..
 
Ei kunnossa olevalla raskaalla kalustolla tarvitse poltella jarruja pitääkseen vauhdin sopivana alamäissä. Eri asia rikkinäiset ritsat (ja ne joilla laitteet on kunnossa, mutta äly ei riitä pitämään isoa laitetta sopivassa vauhdissa).
Miten nyky kalustolla, vilkuttaako raskaassa kalustossa automatiikkaäly jarruvaloja, ei kovinkaan tavatonta että jyrkemmässä alämäessä jarruvalot välähtelee.
 
Tänään kun ajoin lahen motaria pitkin töihin aamulla niin huomasin jonkun pikkukipon joka ajeli varmaan vähän alle 80km/h, kun ajoin tosta ohi niin huomasin että puhelin oli navigaattorin pidikkeessä sivuttain ja sieltä pyöri joku sarja. Ei tarvinu tätäkään päivää kovin paljon tuntia pidempää elää ennenkuin ihmisten tyhmyys pääsi yllättämään:rolleyes:
Näitä näkee päivittäin
 
Vähän on surullista ja naurettavaa että täälläkin porukka vaikuttaisi ärsyyntyvän siitä että joku ajaa nopeusrajoituksen mukaan tai hitaamminkin. Voihan hitaampaan nopeuteen olla joku järkeväkin syy. Ärsyttääköhän tällaisia ihmisiä myös jos joku maksaa verot kuten kuuluu tai ei tee pieniä näpistyksiä kaupassa.

Mutta kyllä tällainen asenne näkyykin liikenteessä. Itse pyrin ajamaan nopeusrajoitusta (gps-lukema) tai sitten tilanteeseen sopivaa jos on jotain poikkeavaa. Aika usein tulee tästä jotain raivoisia peliliikkeitä tai valoshowta takaa tulevilta. Erityisen paljon tässä kotikulmilla missä on 30 rajoitus mutta tuntuu moni kuski luulevan että onkin 40 kun yrittävät ohi. Tässä vaan paljon suojateitä, tasa-arvoisia risteyksiä (joita näitäkään ei kyllä noudateta vaan ajetaan vaan laput silmillä suoraan) ja parkkeerattuja autoja jotka peittävät näkyvyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän on surullista ja naurettavaa että täälläkin porukka vaikuttaisi ärsyyntyvän siitä että joku ajaa nopeusrajoituksen mukaan tai hitaamminkin. Voihan siihen olla joku järkeväkin syy.
Joo ymmärsin ajatuksesi, mutta ajatus että nopeusrajoituksen mukaan ajamiseen voisi olla joku järkevä syy....

Joo tarkoitit että ajaa tarkoituksella alle nopeusrajoituksen, esim 80 alueella mittari max alle 70km/h .
 
Joskus pitää myös myöntää omat virheensä, joita kiistatta sattuu varmaankin jokaiselle. Itse saatoin eilen olla se ärsyttävä kanssa-autoilija. Motarille liittyminen kyseessä ja edellä liiityymässä ollut ajoi huomattavan hitaasti, joka usein vaikeuttaa liittymistä. Lisäksi muutenkin turvavälien pitämättömyys tekee liittymisestä ruuhka-aikoina joskus hankalaa. No, hän vaihtoi heti välittömästi mahdollisuuden tullen kiihdytyskaistalta motarille, vaikka kiihdytyskaistaa olisi ollut jäljellä runsaasti ja mahdollisuus kiihdyttää oikeaan nopeuteen ennen liittymistä. Samaan aikaan tiellä oli paljon liikennettä ruuhka-aikaan ja seuraavat autot välittömästi hänen puskurissaan kiinni. Noh, päädyin itse kiihdyttämään sen verran rajusti, että ohitin kiihdytyskaistaa (joka tässä tilanteessa on onneksi varsin pitkä ja jatkuu seuraavaalle rampille asti) käyttäen tämän autoilijan ja liityin häneen eteensä. Totta kai samaan aikaan motarin vasemmalla kaistalla on toinen autoilija aikeissa vaihtaa takaisin oikealle kaistalle, mutta huomasi onneksi minut rinnalla ja perääntyi aikeistaan. En tiedä hänen nopeudestaan, mutta lopulta ohitin myös hänet oikeaa kaistaa käyttäen, kun olin juuri kiihdyttänyt jotta pääsin motarille liittymään. Mistään rajusta ylinopeudesta ei sentään ollut kyse, että siinä mielessä ei tullut törttöiltyä.

Mitään ei onneksi sattunut, mutta hieman jäi vaivaamaan aivan tarpeettoman vaaratilanteen syntyminen. Maltti on valttia ja onneksi se pääsääntöisesti aina liikenteessä säilyy, mutta kaikki ulkoiset tekijät lienevät tällä hetkellä hieman stressin myötä kiristää pinnaa. Järkevämpänä taas jatkossa. Osoitus myös siitä, miten liian varovaiset kuskit liittymissä sekoittavat pakkaa, mutta ei toki oikeuta omaa toimintaa. Olen valmis ottamaan haukut vastaan :D
 
Ei kannata luottaa nykyään nuolivaloihinkaan kanssa-autoilijoiden suhteen. Eilen illalla olin kääntymässä risteyksessä vasemmalle, itselläni nuolivihreä. Suoraan ajava auto ei näyttänyt mitään aikeita pysähtyä risteykseen ja samaa vauhtia se jatkoikin risteyksen yli. Kun pääsin jatkamaan matkaani niin vilaisin sivuikkunasta olan yli niin punainen valohan sille suoraa ajavalle oli taulussa. Tällainen tapaus on tullut vastaan aiemminkin, tosin eri risteyksessä.
Miten käy kolaritilanteessa, rangaistaanko kumpaakin (päin punaista ajavaa ja toisen eteen kääntyvää), vai onko tällä nykylain ennakointivaatimuksella tähänkin tulkintaan osuutensa?
 
Ei kannata luottaa nykyään nuolivaloihinkaan kanssa-autoilijoiden suhteen. Eilen illalla olin kääntymässä risteyksessä vasemmalle, itselläni nuolivihreä. Suoraan ajava auto ei näyttänyt mitään aikeita pysähtyä risteykseen ja samaa vauhtia se jatkoikin risteyksen yli. Kun pääsin jatkamaan matkaani niin vilaisin sivuikkunasta olan yli niin punainen valohan sille suoraa ajavalle oli taulussa. Tällainen tapaus on tullut vastaan aiemminkin, tosin eri risteyksessä.
Miten käy kolaritilanteessa, rangaistaanko kumpaakin (päin punaista ajavaa ja toisen eteen kääntyvää), vai onko tällä nykylain ennakointivaatimuksella tähänkin tulkintaan osuutensa?
Jos sulla on todiste omasta vihreästä, niin aika selvä peli, että suoraan punaisia päin ajanut maksaa. Jos ei ole todisteita ja todistajia, niin menee jo hankalaksi. Valojen rytmi voi tietysti pelastaa, tässäkin varmaan kääntyvien vihreä oli suoraan menevien jälkeen. Ts. uskottavampaa ajaa vanhoilla vihreillä suoraan kuin kääntyä täysin punaisia päin. Toki näitäkin sattuu, jos menee valo-osoittemet sekaisin samassa tolpassa.

Todella törkeitä punaisten läpi ajamisia tuntuu olevan aiempaa enemmän, ennen oli vain sellaisia ehkä olis ehtinyt jarruttaakin tapauksia. Nyt joutuu oikeasti katsomaan tuleeko varsinkin ruuhka-aikaan joku sekuntteja myöhässä läpi.
 
Jos sulla on todiste omasta vihreästä, niin aika selvä peli,
tällä tesla-mopolla kun ajelee, niin töötistä kun painaa, niin tallettaa muutaman edellisen minuutin pysyvästi muistikortille (jos asetus). Toki tekee tuon automatik jos kolahtaa isommin. Harmittavan huono resoluutio vaan.. Nuorisokoppimopo (+20ke, mitä ne nyt maksaa) ajoi aivan päin persettä ja vaaransi itsensä sekä kaikki muut taajamaliikkujat. Faijallensa olisi pitänyt lähettää filmi, mutta ei pimeässä riitä teslan kameran erottelu että kilven olisi nähnyt. Noh, ne on niitä autoja tms, joissa on isolla jokin teksti. **lli lienee sitten pienempi.
Joo, ei varmaan tarvitse "olettaa" että joku ajaa päin punaisia. Eihän tuossa olisi muuten mitään järkeä.. muutenhan olisi vahvemman laki. Pitkiä valoja saavat he minulta, päälle en väkisin aja - joskus sattuu myös ihan virheitä. Itse olen mokannut muutaman kerran myös - onni myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Todella törkeitä punaisten läpi ajamisia tuntuu olevan aiempaa enemmän, ennen oli vain sellaisia ehkä olis ehtinyt jarruttaakin tapauksia. Nyt joutuu oikeasti katsomaan tuleeko varsinkin ruuhka-aikaan joku sekuntteja myöhässä läpi.

Tässä lähistöllä pari risteystä, missä joutuu olemaan tarkkana, ettei lähde punaisia päin ajavien kylkeen. Eikä myöskään ole kyse siitä, että risteys olisikin vetänyt yllättävän hitaasti, vaan vauhdista päätellen kiihdytetty 'että on vielä ehditty'. Joskus itse miettinyt, että olisi oikeaoppisesti pitänyt pysähtyä, kun keltaiset muuttuneet punaisiksi melko nopsaan risteykseen ajettua, mutta monesti sieltä takaa tulee joku vielä urpompi jolle on varmasti palanut punainen.

Suosikki on kyllä edelleen kaiffari joka ehti pysähtyä, mutta lähti sitten punaisia päin, kun ehti ennen kääntyviä.
 
Tässä lähistöllä pari risteystä, missä joutuu olemaan tarkkana, ettei lähde punaisia päin ajavien kylkeen. Eikä myöskään ole kyse siitä, että risteys olisikin vetänyt yllättävän hitaasti, vaan vauhdista päätellen kiihdytetty 'että on vielä ehditty'. Joskus itse miettinyt, että olisi oikeaoppisesti pitänyt pysähtyä, kun keltaiset muuttuneet punaisiksi melko nopsaan risteykseen ajettua, mutta monesti sieltä takaa tulee joku vielä urpompi jolle on varmasti palanut punainen.

Suosikki on kyllä edelleen kaiffari joka ehti pysähtyä, mutta lähti sitten punaisia päin, kun ehti ennen kääntyviä.
Heh, kesällä kävi sellainen että takaa tuleva painoi torvea kun pysähdyin juuri vaihtuneen punaisen takia. Oli aivan kiinni kontissa kun katsoin peilistä että mikähän nyt vaivaa. Taisi suuttua minulle omasta mokastaan. Ilmeisesti punaisia päin ajaminen on niin yleistä että tuo idiootti oletti että minäkin ajaisin vanhoilla vihreillä.
 
Tänään kun ajoin lahen motaria pitkin töihin aamulla niin huomasin jonkun pikkukipon joka ajeli varmaan vähän alle 80km/h, kun ajoin tosta ohi niin huomasin että puhelin oli navigaattorin pidikkeessä sivuttain ja sieltä pyöri joku sarja. Ei tarvinu tätäkään päivää kovin paljon tuntia pidempää elää ennenkuin ihmisten tyhmyys pääsi yllättämään:rolleyes:

Sitä sarjaa voi myös pelkästään kuunnella. Itselläkin joskus joku urheilulähetys pyörinyt (ei yleensä kyllä telineessä vaan apukuskin penkillä kuvapuoli alaspäin), kun ei radiolähetystä ole löytynyt tai ollut saatavilla. Tyhmää (ja vaarallista) toki jos oikeasti sitä katsoo ja seuraa.
 
Itsellä myös nykyään pidemmillä matkoilla pyörii telineessä usein joku pelivideo tai vaikka björnin tai Markon autotesti tai joku muu. Autoplayn kun laittaa päälle niin alkaa seuraava video automaattisesti eikä tarvitse sinne katsetta siirtää.

Varsinkin pelien kohdalla se näkeminen ei ole edes kovin realistista, kun jotain civiä pelataan. Siihen tarttisi usein isomman ruudun jos aikoisi oikeasti sitä pelaamista myös aktiivisesti katsoa.

Tarvittaessa voi sitten vaihtaa navigoinnin, radion tai vaikka musan puolelle jos tarjonta alkaa tympiä. Android auton kanssa ihan näppärä käyttää muutenkin pääsääntöisesti, mutta YouTube pyörii selaimessa kännyssä kun se ei auton ruudussa tietenkään pyöri videon takia.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 276
Viestejä
4 533 792
Jäsenet
74 778
Uusin jäsen
Jaakko sarajärvi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom