- Liittynyt
- 17.02.2018
- Viestejä
- 1 689
Ehkä nämä liittymistä osaamattomat ovat tätä uuden autokoululain tuottamaa hedelmää? Eiköhän tilanne vielä pahene lisää kun opetusluvalla kortin ajavien määrä lisääntyy.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Haastava ramppi on eri asia kuin se että odotetaan saavansa tietä liittyjänä tai seloillaan muuten vaan liittyessä. Onneksi noista huonoista rampeista ja lyhyistä kiihdytyskaistoista onkin suuri osa jo korjattu paremmiksiJoissain paikoissa on aika lyhyitä kiihdytyskaistoja joihin vieläpä tullaan aika jyrkässä kaarteessa. Ehkä en vain osaa, mutta nuo on ainakin omasta mielestä välillä haastavia, varsinkin jos on liukas talvikeli eikä siinä jyrkästi kaartavassa rampissa uskalla kauheasti kiihdyttää.
Joissain paikoissa on aika lyhyitä kiihdytyskaistoja joihin vieläpä tullaan aika jyrkässä kaarteessa. Ehkä en vain osaa, mutta nuo on ainakin omasta mielestä välillä haastavia, varsinkin jos on liukas talvikeli eikä siinä jyrkästi kaartavassa rampissa uskalla kauheasti kiihdyttää.
Ehkä sitten vain omaa kädettömyyttä, osa noista vain tuntuu olevan niin lyhyitä etten aina ihan tajua miten siinä pitäisi ehtiä vielä valikoimaan jotain hyvää väliä.Mä olen ajanut kohta 30v eri ajoneuvoilla, vaikka on ollut 34hv kuplaa tai kuorma-autoa, ikinä ei ole ollut tilannetta että olisin joutunut johonkin ongelmaan kiihdytyskaistalla. Vilkku heti päälle, ja katsoo sen yhden tai kaksi vaihtoehtoa minne ajaa ja siihen on ihan hyvin mahduttu.
Meinaan siis esim. tällaista. Talvella nuo kaarteet voi olla aika liukkaita.
![]()
Vastaava asia(joka ainakin itseä liikenteessä ollessa ärsyttää) on autoilijat, jotka antavat virheellisesti tietä suojatietä ajaen ylittäville pyöräilijöille sellaisissa paikoissa joissa pyöräilijä on selkeästi väistämisvelvollinen. Tästä tulee monelle pyöräilijälle se virheolettama että kaikki autoilijat antaisivat tietä heille ja kun sattuu kohdalle se joka ei anna niin käy kipeää. Pahin asia tähän liittyen on tilanne, jossa tien ylittää pyörillään aikuinen lapsensa/lapsiensa kanssa. Siinä opetetaan lapsellekin se virheellinen toimintatapa.
Ehkä nämä liittymistä osaamattomat ovat tätä uuden autokoululain tuottamaa hedelmää? Eiköhän tilanne vielä pahene lisää kun opetusluvalla kortin ajavien määrä lisääntyy.
Ehkä sitten vain omaa kädettömyyttä, osa noista vain tuntuu olevan niin lyhyitä etten aina ihan tajua miten siinä pitäisi ehtiä vielä valikoimaan jotain hyvää väliä.
Meinaan etten aina ihan tajua, että missä vaiheessa tuollaisessa ehtii jäädä ihmettelemään jotain sopivaa väliä. Talvella jos tuo kaarre on liukas ja tuohon kiihdytyskaistan alkuun tulee vähän hiljempaa, niin on melkein pakko sitten vain painaa kaasua ja luottaa siihen että tilaa löytyy.![]()
Meinaat ettei nuolen osoittamaan suuntaan pääse kiihdyttämään, vai mikä tämän viestin tarkoitus on?
Tossahan on rekkaan peilaten ainakin 150m matkaa ja kaista ei vielä edes lopu kun loppuu kuva kesken. Rekan peräkärryn takaosan kohdalla pitäisi olla lappu lattiassa kelistä riippumatta.Meinaan siis esim. tällaista. Talvella nuo kaarteet voi olla aika liukkaita.
![]()
En mä ainakaan mitään välejä katsele etukäteen, lappu ensimmäiseksi lattiaan ja kun vauhtia on sen päätien verran niin tilanne on ”stabiili” eli jos olet about välin kohalla niin vedät siihen kun kaistaa pääsee vaihtamaa. Jos joku on sun takakulmalla niin kiihdytä lisää ja vedä eteen, jos itte oot takakulman kohdalla niin nosta kaasua ja liity perään.Meinaan etten aina ihan tajua, että missä vaiheessa tuollaisessa ehtii jäädä ihmettelemään jotain sopivaa väliä. Talvella jos tuo kaarre on liukas ja tuohon kiihdytyskaistan alkuun tulee vähän hiljempaa, niin on melkein pakko sitten vain painaa kaasua ja luottaa siihen että tilaa löytyy.
Mutta voi tämä tosiaan olla vain omaa tohelointia, en tiedä.
Omasta mielestä esim. tällainen on paljon helpompi. Tuossa on helposti kiihdytetty kovaan vauhtiin siinä vaiheessa kun pääsee muun liikenteen rinnalle.
![]()
Tuossa tiukan kurvin kuvassa on se ongelma että rampilla ilmeisesti erittäin huono näkyvyys päätielle, eli vaikea ennakoida, mutta jos ei nyt tälläinen keli kun parina viimepäivänä niin kyse lähinnä siitä että ajetaanko siellä pääväylällä asiallisesti vai ei. Jos siellä menee joku possujuna, ehkä jopa rekka sellainen niin onhan se surkea tilanne, vaikka ei olekkaan sinun vika. Vauhtia otettava se mitä saa samalla sitä paikkaa katsottava, ja ajoissa vilkkua ja rauhallinen kaistan vaihto.Meinaan etten aina ihan tajua, että missä vaiheessa tuollaisessa ehtii jäädä ihmettelemään jotain sopivaa väliä. Talvella jos tuo kaarre on liukas ja tuohon kiihdytyskaistan alkuun tulee vähän hiljempaa, niin on melkein pakko sitten vain painaa kaasua ja luottaa siihen että tilaa löytyy.
Mutta voi tämä tosiaan olla vain omaa tohelointia, en tiedä.
En mä ainakaan mitään välejä katsele etukäteen, lappu ensimmäiseksi lattiaan ja kun vauhtia on sen päätien verran niin tilanne on ”stabiili” eli jos olet about välin kohalla niin vedät siihen kun kaistaa pääsee vaihtamaa. Jos joku on sun takakulmalla niin kiihdytä lisää ja vedä eteen, jos itte oot takakulman kohdalla niin nosta kaasua ja liity perään.
Parempi olisi havainnoida se väli jo aiemmin ja näyttää omalla vauhdin hallinnalla päätien tyypeille se, ettei ole syytä mihinkään peliliikkeisiin kun nopeudesta näkee heti ettei olla kiihdyttämässä jonkun viereen.En mä ainakaan mitään välejä katsele etukäteen, lappu ensimmäiseksi lattiaan ja kun vauhtia on sen päätien verran niin tilanne on ”stabiili” eli jos olet about välin kohalla niin vedät siihen kun kaistaa pääsee vaihtamaa. Jos joku on sun takakulmalla niin kiihdytä lisää ja vedä eteen, jos itte oot takakulman kohdalla niin nosta kaasua ja liity perään.
Ei sellaisia ramppeja ole käytännössä jossa olisi jotain epäselvää. Postatussa ”hankalassakin” rampissa on kesällä jo apexissa 80 ja ennen siltaa yli päätien ja siinäkin kohtaa ollaan yli auton leveyden päässä päätiestä eli liittyminen ei ole vielä lähellä.Parempi olisi havainnoida se väli jo aiemmin ja näyttää omalla vauhdin hallinnalla päätien tyypeille se, ettei ole syytä mihinkään peliliikkeisiin kun nopeudesta näkee heti ettei olla kiihdyttämässä jonkun viereen.
Niinkuin sanoin niin vedän yleensä 10-20 lujempaa rampilta kuin päätiellä mennään, linkatussa kuvassakin mennään ”vierekkäin” 50m siten että päätien välissä on ”auton leveys”, niin miksi helvetissä nostaisin kaasua kun a) menen lujempaa kuin vierellä oleva b) liittyminen tapahtuu vasta ”jossain kaukana tulevaisuudessa”?Sitä en ihan hahmota mikä se tilanne on missä joku on takakulman kohdalla ja siitä lähtee tunkeen eteen. Jos oma vauhti ei vielä ole pääväylän vauhdissa, niin siinä helppo liittyä taakse. Jos taasen on pääväylän vauhdissa, niin sama juttu (taakse helppo), eikä nyt toisen eteen tunkea, kiviä viskoon, nehän on juuri niitä otsikon aiheita.
Oletan ettei tässä puhuta kesärajoituksista ja jostain 80km/h kärry kuskista, johon kerkiää kiriin eroa niin paljon että eteen pääsee pahasti kiilaamatta.
Ahaa, ymmärsin toisin. Eli jos rampilta tulet kiihdytyskaistan alkuun 10-20km/h nopeammin kuin pääväylällä menevä kärry mies, ja kärrymies siinä vaiheessa (kiihdytyskaistan alku) taaempana, niin kiihdytyskaistan voi käyttää sen eron tekemiseen ja liittyä sen eteen.Niinkuin sanoin niin vedän yleensä 10-20 lujempaa rampilta kuin päätiellä mennään, linkatussa kuvassakin mennään ”vierekkäin” 50m siten että päätien välissä on ”auton leveys”, niin miksi helvetissä nostaisin kaasua kun a) menen lujempaa kuin vierellä oleva b) liittyminen tapahtuu vasta ”jossain kaukana tulevaisuudessa”?
En tiedä mistä kärrymiehestä puhut, ihan sama mitä siellä päätiellä on ja kuinka lujaa siellä ajetaan sillä hetkellä, menetelmä on sama.Ahaa, ymmärsin toisin. Eli jos rampilta tulet kiihdytyskaistan alkuun 10-20km/h nopeammin kuin pääväylällä menevä kärry mies, ja kärrymies siinä vaiheessa (kiihdytyskaistan alku) taaempana, niin kiihdytyskaistan voi käyttää sen eron tekemiseen ja liittyä sen eteen.
Muuten olen kyllä sitä mieltä että rampilla jo katsoa se paikka mihin tähtää, niin vähenee sen jumppaamisen tarve kiihdytyskaistalla, varsinkin jos tässä nyt kyse rampista ja kelistä missä se onnistuu.
Sitten jos10-20 ylinopeudella tarkoitat että vedät rampilla katsomatta 130-140, niin ei ehkä kuulu sarjaan kanantettava ideat. (Talvella 110-120)
Tämä on vielä helppo. Turussa ohikulkutieltä VT8 Rauman suuntaan on paljon ikävämpi. Kurvi on pirun jyrkkä, kesällä kyllä tehokkaalla autolla just ehtii kelata 100 km/h lasiin 200 metrin aikana, ongelmana vaan että moni tulee rajoitusta kovempaa jo tuossa kohtaa.Meinaan siis esim. tällaista. Talvella nuo kaarteet voi olla aika liukkaita.
![]()
Nokitan samalta ohikulkutieltä tällä:Tämä on vielä helppo. Turussa ohikulkutieltä VT8 Rauman suuntaan on paljon ikävämpi. Kurvi on pirun jyrkkä, kesällä kyllä tehokkaalla autolla just ehtii kelata 100 km/h lasiin 200 metrin aikana, ongelmana vaan että moni tulee rajoitusta kovempaa jo tuossa kohtaa.
![]()
60°29'17.4"N 22°10'31.3"E
maps.app.goo.gl
Tuo on aika nihkeä, kun sieltä tulee vielä usein isompaa kalustoa. Näkyvyys on onneksi hyvä. Henkilöautoille pahempi on Bauhausin liittymä vaikka pidempi, kun se on ylämäkeen. "Kulje Micra kulje". Nykyään siinä on 80 km/h, niin useimmat pääsevät mukaan. Toki 100 km/h alue alkaa heti samasta kohtaa, niin aikamoinen avopallohärdelli aamulla Naantalin suunnasta tulevien loputtomien rekkajonojen kanssa.Nokitan samalta ohikulkutieltä tällä:
![]()
Tossa vois hyvin olla kaistakohtanen rajotus ja sulkuviiva (tai jopa aita) erottamassa liittymäkaistan. Tavallaan ahtaampi versio järjestelystä joka on risteävällä tiellä sillan alla.No joo nämä on kyllä vielä paljon pahempia kuin tuo minun postaama, mitähän lie liikkunut jonkun päässä näitä suunnitellessa.
Usein tämä johtaa vieläpä siihen, että vaikka se pyöräilijä olisi ensin odottanut kiltisti tien laidassa vuoroaan, niin autoilijan antaessa tilaa hän lähteekin sitten laput silmillä pyöräilemään toisesta suunnasta tulevan eteen. Ja sitten se vastakkaisesta suunnasta tuleva autoilija näyttää mulkulta kaikkien tilanteessa olevien mielestä, kun jarruttaa viime tipassa ja painaa tööttiä.Vastaava asia(joka ainakin itseä liikenteessä ollessa ärsyttää) on autoilijat, jotka antavat virheellisesti tietä suojatietä ajaen ylittäville pyöräilijöille sellaisissa paikoissa joissa pyöräilijä on selkeästi väistämisvelvollinen. Tästä tulee monelle pyöräilijälle se virheolettama että kaikki autoilijat antaisivat tietä heille ja kun sattuu kohdalle se joka ei anna niin käy kipeää. Pahin asia tähän liittyen on tilanne, jossa tien ylittää pyörillään aikuinen lapsensa/lapsiensa kanssa. Siinä opetetaan lapsellekin se virheellinen toimintatapa.
Kärrymies ajaa alle tikkarinopeuden kesällä.En tiedä mistä kärrymiehestä puhut, ihan sama mitä siellä päätiellä on ja kuinka lujaa siellä ajetaan sillä hetkellä, menetelmä on sama.
En tietenkään ”katsomatta” liity vaan vedän katsomatta linkatussa rampissa about ylikulkusillan kohdalle - jossa itse liittyminen ei vielä ole edes mahdollista. Tuossa kohtaa kun oma vauhti on _vähintään_ päätien verran niin itse liittyminen on hyvin helppo proseduuri kuten edellä jo kuvasin, tarvittessa pientä hienosäätöä. Jossain apexin kohdalle ihan turha kuikuilla päätiellä koska a) mahdoton arvioida tuosta kulmasta siellä menevien nopeuksia b) liukkaalla autot menevät siellä sen verran lujaa että sun katsoma väli on 200-300m päässä edessä kun liittymiskohtaan ehdit c) olennaisempaa on keskittyä kelamaan max nopeus kelillä kuin kelillä kaarteessa ja sen jälkeen.
Tossa vois hyvin olla kaistakohtanen rajotus ja sulkuviiva (tai jopa aita) erottamassa liittymäkaistan. Tavallaan ahtaampi versio järjestelystä joka on risteävällä tiellä sillan alla.
Varmaan ajateltu, että länteen poistuvaa liikennettä on tarpeeksi vähän. Mutta käytännössä liittyjän on ehkä vaikea nähdä millä kaistalla autot ovat.
Ei ole turha painottaa turvavälin merkitystä. Silti moni kokee turvalliseksi ajaa lähes takakonttiin kiinni oli kesä tai talvi, oli moottoritie tai taajama. Missä lienee kirjekurssilla ajokortti hankittu.
Useaa peräänajoa ei edes tapahtuisi, jos jätettäisiin väliä.
Tämä koko risteys, joka johtaa tolle rampille on aivan perseestä. Siinä korostuu sen tärkeys sujuvuudelle, että mennään silloin kun sitä tilaa on. Yksi sellaisista harvinaisista risteyksistä, joissa ei oikeastaan edes haittaa, vaikka joku tunkee hieman liian pieneen väliin.Itsellä ainoa oikeasti paska keissi on ollut alla olevassa liittymässä. Alla MX-5, jäätä ja lunta ja et voi antaa milliäkään kaasua tai perä irtoaa ja pääset kiihdyttämään vasta kun saat auton suoraan ja silloin matkaa oli jo huomattavan vähän liittymiselle. Onneksi tuo on niin hankala monelle että jengi älyää vetää hyvissä ajoin vasemmalle kaistalle. En edes halua tietää mitä tuo on jollain 75hp vapari Micralla.
![]()
60°15'50.2"N 24°52'35.6"E
maps.app.goo.gl
Tuo ei tainnut olla motari. Tosin tuossa ei kai olisi ongelmia liittyä jos siellä väylällä ajettaisiin asiallisesti. (toki ne liittyjät voi töpeksiä)Tämä koko risteys, joka johtaa tolle rampille on aivan perseestä. Siinä korostuu sen tärkeys sujuvuudelle, että mennään silloin kun sitä tilaa on. Yksi sellaisista harvinaisista risteyksistä, joissa ei oikeastaan edes haittaa, vaikka joku tunkee hieman liian pieneen väliin.
80kmh rajoitus joka on vaikea saavuttaa tehottomimmilla autoilla jo kuivalla kesäkelillä, jos et uskalla ajaa mutkaan yhtään kovempaa.Tuo ei tainnut olla motari. Tosin tuossa ei kai olisi ongelmia liittyä jos siellä väylällä ajettaisiin asiallisesti. (toki ne liittyjät voi töpeksiä)
Niin, jos siellä pääväylällä ajetaan asiallisesti, turvavälein niin ei pitäisi olla ongelma liittyä hitaammin, jatkaa vauhdin keräämistä siinä välissä.80kmh rajoitus joka on vaikea saavuttaa tehottomimmilla autoilla jo kuivalla kesäkelillä, jos et uskalla ajaa mutkaan yhtään kovempaa.
Se on kyllä yhteistä kaikkiin liittymistilanteisiin. Jos siellä väylällä ajettaisiin ennakoitavasti ja riittävillä väleillä, niin ei nämä haastavammatkaan tapaukset olis niin haastavia.Tuo ei tainnut olla motari. Tosin tuossa ei kai olisi ongelmia liittyä jos siellä väylällä ajettaisiin asiallisesti. (toki ne liittyjät voi töpeksiä)
Olisi hauska tietää mitä muuta varten sitä väliä edes tarvittaisiin ;-)Useaa peräänajoa ei edes tapahtuisi, jos jätettäisiin väliä.
Ehkä historia? Ko. kaista oli muinoin muistaakseni n. puoliväliin suoraa bussikaistaksi merkitty.Joku voisi selittää minulle että miksi 3-tietä etelään ajettaessa osa Kehä Ykköselle pyrkivistä autoilijoista haluaa välttää liityntäkaistalle ryhmittymistä viimeiseen asti?
Tuntuu vieläpä olevan ihan sama onko kyseessä ruuhka vai aamuyön tunnit. Kerran tätä olin juuri kaverille kerennyt manata, ja kun tuntia myöhemmin matkattiin kohti Espoota niin ainoa lisäksemme tiellä ollut auto kiskaisee keulan eteen puolivälissä liittymää edeltävää pysäkkiä.
Ehkä historia? Ko. kaista oli muinoin muistaakseni n. puoliväliin suoraa bussikaistaksi merkitty.
Sama homma Tampereella rantatunnellissa. Molemmista suunnista alkaa alamäellä ja loppuu loivaan ylämäkeen, rajoitus on 60kmh. Tasakaasukuskit tulee alussa aivan perään kiinni ja haluavat ohi, mutta ohituksen suoritettuaan meno hyytyy nopeasti ja joutuu itse menemään vasuria pitkin ohi. Sitten on vielä se oma ryhmä, joilla on muuten kauhea kiire, mutta hidastavat ennen kameraa mittarinopeuteen 60kmh tai jopa alle.Kehä ykkönen ja Mestarintien tunneli. Miksi on niin vaikeaa pitää tasainen nopeus? Tunneliin ajetaan +60 km/h ja tunnelista alle 50 km/h ulos. Joka saatanan aamu.
Kehä ykkönen ja Mestarintien tunneli. Miksi on niin vaikeaa pitää tasainen nopeus? Tunneliin ajetaan +60 km/h ja tunnelista alle 50 km/h ulos. Joka saatanan aamu.
Ainakin näkyvyyden parantamiseksi ja kivisateen välttämiseksi.Olisi hauska tietää mitä muuta varten sitä väliä edes tarvittaisiin ;-)
Jep, monet eivät ole sisäistäneet tätä edes rekan kohdalla, ja sitten seilaavat keskiviivalle kun eivät yllättäen näe pääseekö ohittamaan.Ainakin näkyvyyden parantamiseksi ja kivisateen välttämiseksi.
Navi voi olla hyvinkin syyllinen, jos ei tie ole tuttu. Tuossa kohtaa navigaattorin reitistä (siten kuten se automaattisesti asettuu) ei välttämättä näe kumpaan suuntaan Kehälle tulisi mistäkin kohtaa liittyä. Moni voi olettaa liittymän toiseen suuntaan tulevan myöhemmin. Tuossa tapauksessa ne erkanee samalta kaistalta, joka selviää kartasta vasta lähempänä liittymää.Joku voisi selittää minulle että miksi 3-tietä etelään ajettaessa osa Kehä Ykköselle pyrkivistä autoilijoista haluaa välttää liityntäkaistalle ryhmittymistä viimeiseen asti?
Tuntuu vieläpä olevan ihan sama onko kyseessä ruuhka vai aamuyön tunnit. Kerran tätä olin juuri kaverille kerennyt manata, ja kun tuntia myöhemmin matkattiin kohti Espoota niin ainoa lisäksemme tiellä ollut auto kiskaisee keulan eteen puolivälissä liittymää edeltävää pysäkkiä.
Tuijotetaanko siellä jotain navia tilanteesta toiseen?
Alla, etelässä ?Se on kyllä yhteistä kaikkiin liittymistilanteisiin. Jos siellä väylällä ajettaisiin ennakoitavasti ja riittävillä väleillä, niin ei nämä haastavammatkaan tapaukset olis niin haastavia.
Lainaamassasi viestissä puhuin kuitenkin siitä rampin alla olevasta risteyksestä. Se on usein aika paha sumppu siinä joskus kahden ja viiden välillä.
Ja sen rampilta/kiihdtyskaistalta liittymisen mahdollistajana (siitä kai tämä lähti)Ainakin näkyvyyden parantamiseksi ja kivisateen välttämiseksi.
Tämä lähti kyllä siitä, että liittyjä ei kilometrin-parin aikana osannut löytää muuta ryhmittymispaikkaa kuin tasan kaistaa ajavan auton kohdalta. Siihen ei paljoa turvavälit auta, jos liittyjä käy vajailla sylintereillä.Ja sen rampilta/kiihdtyskaistalta liittymisen mahdollistajana (siitä kai tämä lähti)
Vain jos tarvitsee. Eli tulee tilanne jossa ohitettava kiihdyttää yms jne jne. Eio ollu tapanani ajaa sakkorajan yli ja jarrutella tolppien lähestyessä tai hiillostaa edellämeneviä että voi taas ajaa yli.Ajattelitko kertaakaan nostaa 107-108 todellista?