Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Taas on tämä mukava vuodenaika, jossa ajaminen tapahtuu aikalailla vain pimeällä ja se on tuonut ärsyttävän paljon autoilijoita, joiden on pakko läimäistä omat pitkänsä päälle oman auton keulan kohdalla tai jo hieman ennen sitä.
Tulee mukavia flash bang efektejä, varsinkin jos siellä sattuu olemaan korkealle asennettu lisäpitkät matkassa.
Ehkä noin joka 10-20 vastaantuleva auto on tehnyt tuon tempun tässä viimeisen kuukauden aikana ajaessa.
Tekevät koska noin opetettiin tekemään autokoulussa halogeeni aikana. Valot vastaantulijan keulan kohdalla pitkiksi ja ovat syttyneet kun menty kuskin ohi. Nykyiset ledit syttyvät välittömästi joten tulos on juurikin tuo flashbang.
 
Taas todella paljon tullut vastaan autoja joissa on valojen suuntauksessa vähän moittimista. Jännästi vieläpä niin että jompikumpi valo häikäisee aivan helv.. ja toinen ei.
Tein itse ja säästin. Toihan taitaa johtua siitä, et se halogeenipolttimo on runnottu paikalleen miten sattuu ja lopputulos on toi.
 
Tässä kotinurkilla on 30:n alue, ja tästä kun polkaisee oikealle kääntyen asuinalueen läpäisevälle pääväylälle, niin ei tarvitse sääntöjen puolesta väistää muita autoilijoita. Todellisuudessa tulee olla hyvin varovainen, koska pääväylää ajavilla on aika usein käsitys, että sivutieltä tultaisiin kolmion takaa. Torvea on mulle soitettu todella monesti samassa risteyksessä ja itsehän tööttäilen tuossa harva se päivä. Luulisin opettaneeni useille kymmenille autoilijoille, että ei tosiaan ole merkeillä osoitettua väistämisvelvollisuutta. Kolmioiden puute on tavallista 30:n alueella, mutta sitä ei tunnuta yleisesti ymmärrettävän.
 
Harmi ettei tästä ole yhtiölle mitään mainehaitaa kummempaa vahinkoa.

Fennian markkinaosuus vahinkovakuutusalalla oli viime vuonna 9,2 prosenttia. Vuosina 2021–2023 sen osuus Finen vakuutusalaa koskevista ratkaisuista oli kuitenkin 17,9 prosenttia, eli lähes kaksinkertainen verrattuna sen markkinaosuuteen.

Tämän pitäisi jo riittää toimiluvan ehdolliseen perumiseen. Johto sekä hallitus vaihtoon sekä toimintasuunnitelma asian korjaamiseksi. Harmi ettei eletä sivistysvaltiossa.
Eihän tuossa sanota millainen se Finen ratkaisu on ollut, onko se ollut Fennian vai sinne valittaneen näkemyksen mukainen ja toki ne voi olla jotain siltä väliltäkin. Mutta tavanomaista enemmän Fennian päätöksistä nähtävästi valitetaan. Ovatko korvauspäätökset huonosti perusteltuja vai mistä tuo mahtaa johtua.
 
Onko muut huomanneet että Teslan valot häikäisee aivan helvetisti? Mikähän ihme niissäkin on.
Harvoin enää tulee. Matriisisofta korjasi kaikki missä on uudet umpiot.. Itse käytin aikoinaan autoklinikalla laittamassa, säätelin itse autosta sitä mukaa kun sieltä huudeltiin mitä suuntauslaite sanoo. Maksoi huimat 0e.

Oli siis ihan tyyppivika. Matriisi korjasi
 
Taas todella paljon tullut vastaan autoja joissa on valojen suuntauksessa vähän moittimista. Jännästi vieläpä niin että jompikumpi valo häikäisee aivan helv.. ja toinen ei.
Ja yleensä vielä uudempia vehkeitä, en käsitä miten uusien autojen ledit ja xsenonit saadaan häikäisemään niin paljon. Halogeenilyhyillä ajava ei näe yhtään mitään kun tuommoinen ledisätöstys tulee vastaan. Liekö lisää turvallisuutta kun ainoastaan toisen auton kuljettaja näkee eteensä. Samaan aikaan vanhoihin autoihin saat hädintuskin asentaa sen lisävalon paskojen halogeenien kaveriksi.
Onko muut huomanneet että Teslan valot häikäisee aivan helvetisti? Mikähän ihme niissäkin on.
Päin vittua toimiva automatiikka joka on jostain syystä trafin hyväksymä. Parhaimmat satsit tulee yleensä motarilla
peilistä kun tuommoinen tulee ohi.
 
Harvoin enää tulee. Matriisisofta korjasi kaikki missä on uudet umpiot.. Itse käytin aikoinaan autoklinikalla laittamassa, säätelin itse autosta sitä mukaa kun sieltä huudeltiin mitä suuntauslaite sanoo. Maksoi huimat 0e.

Oli siis ihan tyyppivika. Matriisi korjasi
Matriisi ei korjaa valoja jotka sojottaa miten sojottaa.

@Bapsu Trafi ei välttämättä hyväksy mutta EUssa homma toimii siten että jos menee läpi maassa X niin se myös menee muualle. Kaikki maat eivät siis tee tyyppitarkastusta autoille vaan Trafi on hyväksynyt jonkun toinen EU maan tehneen tarkastuksen.
 
Ja yleensä vielä uudempia vehkeitä, en käsitä miten uusien autojen ledit ja xsenonit saadaan häikäisemään niin paljon. Halogeenilyhyillä ajava ei näe yhtään mitään kun tuommoinen ledisätöstys tulee vastaan. Liekö lisää turvallisuutta kun ainoastaan toisen auton kuljettaja näkee eteensä. Samaan aikaan vanhoihin autoihin saat hädintuskin asentaa sen lisävalon paskojen halogeenien kaveriksi.

Päin vittua toimiva automatiikka joka on jostain syystä trafin hyväksymä. Parhaimmat satsit tulee yleensä motarilla
peilistä kun tuommoinen tulee ohi.

Itteä harmittaa välillä Volvon matriisit. 95%:sti toimivat erittäin hyvin, mutta sitten kun vastaan tulee himmeillä halogeeneillä varustettu kulkine, niin ilmeisesti ei aina tajua että sieltä tulee auto ja viivyttää vaihtamista todella pitkään. Toinen missä menee mönkään usein jos pitkän suoran päässä näkyy miljoonan lumenin lisävalo, niin vaihtaa lykäsille, mutta sitten kun vastaantuleva vaihtaa lyhkäsille niin läväyttää täydet pitkät suoraan vastaantulevan naamaan. Sitten on tietysti pienen mäen töppyrän takaa tulevat rekat. Näissä ei varmaan mikään automatiikka tajua vaihtaa ajoissa jos kuomun päällä ei ole valoja.
 
Ja yleensä vielä uudempia vehkeitä, en käsitä miten uusien autojen ledit ja xsenonit saadaan häikäisemään niin paljon. Halogeenilyhyillä ajava ei näe yhtään mitään kun tuommoinen ledisätöstys tulee vastaan. Liekö lisää turvallisuutta kun ainoastaan toisen auton kuljettaja näkee eteensä. Samaan aikaan vanhoihin autoihin saat hädintuskin asentaa sen lisävalon paskojen halogeenien kaveriksi.
Tämä on kieltämättä vähän ärsyttävää t. halogeenivaloisen auton omistava.

En tiedä pitäisikö sitten laittaa itsekin jotkin kirkkaat ledipolttimot noihin valoihin, niin pääsisi ehkä samalla viivalle näiden uusien häikäisevien autojen kanssa.
 
Tämä on kieltämättä vähän ärsyttävää t. halogeenivaloisen auton omistava.

En tiedä pitäisikö sitten laittaa itsekin jotkin kirkkaat ledipolttimot noihin valoihin, niin pääsisi ehkä samalla viivalle näiden uusien häikäisevien autojen kanssa.
Meillä olisi instituutio nimeltä katsastus, jossa näitä varmaan pitäisi valvoa? Ongelma on tosiaan jatkuvasti yleisempi ja tosi kusinen. Asiaa pahentaa se, että yhä suurempi osa alkaa olla SUV:ja, joissa polttimot ovat lähtökohtaisesti hieman korkeammalla.

Ihan nollanäkyvyydellä saa välillä mennä kun kohtaa oikein pahan yksilön.
 
Meillä olisi instituutio nimeltä katsastus, jossa näitä varmaan pitäisi valvoa? Ongelma on tosiaan jatkuvasti yleisempi ja tosi kusinen. Asiaa pahentaa se, että yhä suurempi osa alkaa olla SUV:ja, joissa polttimot ovat lähtökohtaisesti hieman korkeammalla.

Ihan nollanäkyvyydellä saa välillä mennä kun kohtaa oikein pahan yksilön.
Niin, en tiedä että valvotaanko noita sitten oikeasti ollenkaan. Tuntuu pöljältä, että tällaiseen vanhempaan autoon ei saa laittaa tuollaisia ledipolttimoja halogeenien tilalle, mutta monissa uusissa autoissa saa sitten kuitenkin olla vakiona ihan saakelin kirkkaat ja häikäisevät valot.

Laillisena konstina voisi toki hakea +200% halogeenipolttimot kaupasta, mutta noita saa sitten olla vaihtamassa melko tiheään.
 
Niin, en tiedä että valvotaanko noita sitten oikeasti ollenkaan. Tuntuu pöljältä, että tällaiseen vanhempaan autoon ei saa laittaa tuollaisia ledipolttimoja halogeenien tilalle, mutta monissa uusissa autoissa saa sitten kuitenkin olla vakiona ihan saakelin kirkkaat ja häikäisevät valot.

Laillisena konstina voisi toki hakea +200% halogeenipolttimot kaupasta, mutta noita saa sitten olla vaihtamassa melko tiheään.
Siihen on kyllä erittäin hyvä syy miksi ledejä ei saa laittaa halogeenien tilalle. Täysin umpiosta ja ledipolttimosta riippuvaista että onko lopputuloksena täysin vitullaan oleva kuvio ja älytön hajavalo vai hyvin alkuperäisen kaltainen kuvio ja lisääntynyt valoteho.
Sattuneesta syystä esim. saksassa philipsin h7 ultinon pro5000 ja ultinon pro9000 eivät ole kaikkiin samoihin automalleihin hyväksyttyjä.
 
En tiedä ärsyttääkö kanssa-autoilijoita meikäläisen valot, mutta olen säätänyt (säätö 0-3, 3 laittaa valot alimmalle) tuon korkeuden (meikäläisen normaalilastilla) ykköseen. Nolla on melkein hyvä, mutta mielestäni vähän turhan korkealla valot joten ykkönen on ollut ihan ok vaikka vähän matala (tuosta puolesta välistä olisi hyvä). Nyt kun tuli käytettyä auto kilometriperusteisessa huollossa niin valojen suuntaus on mielestäni korkeammalla. Nyt olen säätänyt sen kakkoselle ja on juuri sopiva (mutta ovat mielestäni ylempänä kuin ennen ykkösellä). Ei tuo muuten mitään (kun valot ovat nyt ihan jees), mutta takakontissa ei hirveästi ole romua niin vähän epäilen, että kun laitan peräkärryn perään niin mahdanko saada laskettua valoja enää riittävästi edes kolmosella.

Soittelin tuonne huoltoon kyllä, eikä niihin pitänyt tulla mitään muutosta (eikä ledivaloihin nyt muutenkaan pitäisi olla tarvetta koskea). Muutenkin voisi kuvitella että vaikka softia päivitetään niin jos autossa on manuaalinen säätörulla niin ei päivityksen pitäisi korkeuteen vaikuttaa. Tokihan teoriassa jos noita softalla jotenkin säädettäisiin niin toki kun rulla oli ykkösellä ja softa päivitettiin niin jos se resetoisi ko. korkeuden ns. nollatasoksi, niin kait se voisi mahdollista olla. Mutta ei pitäisi tuollaisen olla tässä kohtaa mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Siihen on kyllä erittäin hyvä syy miksi ledejä ei saa laittaa halogeenien tilalle. Täysin umpiosta ja ledipolttimosta riippuvaista että onko lopputuloksena täysin vitullaan oleva kuvio ja älytön hajavalo vai hyvin alkuperäisen kaltainen kuvio ja lisääntynyt valoteho.
Sattuneesta syystä esim. saksassa philipsin h7 ultinon pro5000 ja ultinon pro9000 eivät ole kaikkiin samoihin automalleihin hyväksyttyjä.
Niin kun pointtihan juurikin oli, että jostain syystä vaikuttaa siltä että joissain uusissa autoissa saa olla ihan vakiona häikäisevät valot.
 
Muutenkin voisi kuvitella että vaikka softia päivitetään niin jos autossa on manuaalinen säätörulla niin ei päivityksen pitäisi korkeuteen vaikuttaa. Tokihan teoriassa jos noita softalla jotenkin säädettäisiin niin toki kun rulla oli ykkösellä ja softa päivitettiin niin jos se resetoisi ko. korkeuden ns. nollatasoksi, niin kait se voisi mahdollista olla. Mutta ei pitäisi tuollaisen olla tässä kohtaa mahdollista.
Kai siellä jokin mekaaninen perussäätö kuitenkin on. On omassakin autossa, vaikka vanha romu automaattisesti säätyvine xenoneineen onkin.
 
Lol. Aika pitkälle ollaan tekniikassa edetty. Ite laitoin seattiin maalarinteippiä umpion ylälaitaan kun oli kuulemma huonosti kohdistettu. Teipin kanssa meni läpi ilman mitään mainintaa. :D
 
Eilen oli taas Y takana päin helvettiä sojottavilla valoilla.
Tämä on kyllä jännä, kun 1-tiellä strobo-teslat katosi tuon softapäivityksen myötä tyystin. Tälläkin viikolla pariin otteeseen katsellut useamman takana olleen teslan valoja. Aiemmin niissä oli aina toinen puoli, joka teki stroboa sivupeiliin.
 
Täysin luokatonta jo yksistään, että nuo päin persettä sojottavat valot läpäisevät edes maahantuontikatsastuksen. Kysymys on kuitenkin oleellisesti liikenneturvallisuuteen vaikuttavasta seikasta. Voi kuvitella jos tällä 30v iällä (ei laseja, erinomainen näkö) on jo vaikea nähdä noiden tullessa vastaan niin miltä tuntuu 20 tai 30v vanhemmilla silmillä, joita tuolla teillä piisaa.
 
Onko muut huomanneet että Teslan valot häikäisee aivan helvetisti? Mikähän ihme niissäkin on.

Mutuilua:

Varmaan se, että monissa Tesloissa ei taida olla käyttöliittymässä helppokäyttöistä toimintoa jolla pitkät valot vaihdetaan lyhyille, vaan automatiikan pitäisi hoitaa tämä, muttei se automatiikka oikeasti toimi vaan sitten ne Teslat tulee kohti pitkät päällä?


Mutta IMHO autojen pakollisista varusteista yms. päättävät viranomaiset ovat mokanneet pahasti kun joku Model 3 saa edes olla myynnissä kosketusnäyttökäyttöliittymöineen. Jos itse saisin päättää, niin kaikki ajamiseen ja ajamisen turvallisuuteen liittyvät oheislaitteet (kuten esim tuulilasinpyyhkijät ja valot) pitäisi olla täysin kontrolloitavissa käyttöliittymällä jota voi käyttää irroittamatta katsetta tiestä, eli siis perinteisillä viiksillä, vain yhden asian tekevillä napeilla tai pyöritettävillä kytkimillä
 
Viimeksi muokattu:
Jos itse saisin päättää, niin kaikki ajamiseen ja ajamisen turvallisuuteen liittyvät oheislaitteet (kuten esim tuulilasinpyyhkijät ja valot) pitäisi olla täysin kontrolloitavissa käyttöliittymällä jota voi käyttää irroittamatta katsetta tiestä, eli siis perinteisillä viiksillä, vain yhden asian tekevillä napeilla tai pyöritettävillä kytkimillä
Oma mielipide on se, että viikset ovat parhaat. Napeissa ja pyöriteltävissä kytkimissä on se huono puoli, että toinen käsi pitää irroittaa ratista toiminnon ajaksi.
Ja joo, onhan tuo pieni aika ajaa yhdellä kädellä, mutta jos turvallisuutta mietitään, kuuluu ne kädet rattiin eikä mihinkään muualle ajon aikana.
 
Teslan matriisivalot on vähän omansa. Toki se vaatii sen, että mekaanisesti valot ovat oikein asennettu. Muuten sammuttelee vääriä pikseleitä.

Autosta voi säätää kyllä miten valot ovat mutta ne voivat toisinaan resetoitua.

Matriisien osalta jos ajat perässä niin auto laittaa lyhyet päälle ja sammuttaa pikseleitä sen mukaan missä objekti menee.

Se mitä nyt viimeisen viikon aikana on ollut kun kelit ovat olleet lunta ja nyt tätä vettä. Pimeällä (aamu/ilta) hyvin usein tulee ilmoitus että AP ei näe kunnolla. Joskus niin huonostikin että kytkee valoautomatiikan pois. Tällöin kuskin pitää itse laittaa pitkät päälle tarvittaessa. Toki ne voivat jäädä päälle. Vaikka näkyvyys parantuisi ei automatiikka palaa kunnes tökkää viikseä tai painaa ratin nappia. Riippuen mikä on auton ikä.

Tämä sama huono näkyvyys johtaa siihen että auto voi alkaa hidastamaan vauhtia koska vain. Tästä tulee tyypilliseen Teslan tapaan pieni teksti ruudulle mutta ei muuta. Jos et katso ruutua et tiedä mitä auto tekee. Sama koskee matriisivikaa jne. Vain teksti. Ei merkkiääntä.
 
Oma mielipide on se, että viikset ovat parhaat. Napeissa ja pyöriteltävissä kytkimissä on se huono puoli, että toinen käsi pitää irroittaa ratista toiminnon ajaksi.
Ja joo, onhan tuo pieni aika ajaa yhdellä kädellä, mutta jos turvallisuutta mietitään, kuuluu ne kädet rattiin eikä mihinkään muualle ajon aikana.

Juu, suurimpaan osaan asioista viikset on parhaat. Eurooppalaistyyliset pyöritettävät kytkimet esim. valojen päällelaittamiseen ei ole kuitenkaan niin paljoa huonompi, että ne pitäisi kieltää, koska se tehdään käytännössä kerran liikkellelähtiessä ja kerran kun noustaan autosta ulos. Pitkien ja lyhyiden vaihto ja vilkut toki viiksistä eikä kaukana ratista olevalla kytkimellä.

Samoin esim. Teslan vilkkunapit voisin kuiteniin ehkä juuri ja juuri hyväksyä, koska ne on ratissa (jos ratissa on riittävästi fyysistä muotoeroa/epäsymmetrisyyttä siten että sen napin löytää tuntoaistilla), vaikka pidänkin viiksiä parempana; Viiksiä käyttäessä viiksi löytyy aina samasta paikasta ratin asennosta riippumatta.

Ja IMHO toinen käsi voi kuulua myös vaihdekepille ja hätätilanteessa jopa käsijarrulle ajon aikana (kerran olen talvella penkkaa kohti mennessä saanut auton käsijarrun avulla törmäämään penkkaan kylki edellä sen sijaan että olisi mennyt nokka edellä penkassa olevaan sähkötolppaan). Kylki edellä penkkaanmenemisestä ei mitään vauriota muuta kuin omalle egolle kun olin juuri pari tuntia aikaisemmin antanut palautetta kaverille hänen liian hiljaisesta ajonopeudestaan ja kaveri nyt kyydissä ja minä ratissa paluumatkalla ;)

ja pitkää matkaa suoralla tiellä ajaessa usein haluaa ajaa yhdellä kädellä siten että vain toinen käsi on ratilla, toinen käsi vaan lepää (eikä räpellä mitään)
 
Ja joo, onhan tuo pieni aika ajaa yhdellä kädellä, mutta jos turvallisuutta mietitään, kuuluu ne kädet rattiin eikä mihinkään muualle ajon aikana.
Minä ajan varmaan 99% ajasta "yhdellä kädellä". Hyvin harvinaista (jossain semijäätyneessä sohjopaskassa tai mielipuolisessa vesisateessa motarinopeuksissa ehkä) että oikea käsi on ratilla.

Suurimman osan ajasta vasen käsi eli "luu" lepää tossa kuskin ikkunan karmilla ja oikea "munissa". :D

Toki riippuu millä ajaa. Jollain kuorma-autolla tai todella vanhalla autolla voi olla eri asia. Esim. ekaa autoani (vm.1984 Toyota Corolla) sai joskus kunnolla vääntää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 664
Viestejä
4 512 376
Jäsenet
74 449
Uusin jäsen
Mölberg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom