- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 8 804
Paljon oletuksia yhdessä viestissä.
Itsellä on tapana seurata liikennettä peileistä ja sovitan nopeuteni ja kaistanvaihtoni niin etten jää pussiin. Joskus painan vähän lisää kaasua, joskus vaihdan kaistaa vähän aikaisemmin tai joskus hiljennän vähän. Liian pieneen väliin en mene.
Tässä kovasti ulistaan taas ylinopeuden ajajista. Totuus on että moni ajaa vähän alle rajoituksen, tasan rajoitusta tai pari kilsaa yli. Nämä kuskit saa vakionopeudensäätimineen ja minäminäasenteineen jo keskenään ne vittumaiset pussitustilanteet aikaan eikä siihen mitään ylinopeuksia tarvita. Ennakointi = ei ole niin tulos on tämä.
Vika on silti toki muissa eikä siinä että liikenteen havannointikyky on kastemadon tasolla.
Harvemmat taitaa varsinaisesti siitä pelkästä nopeudesta täällä puhua. Kyse enemmän siitä että miten sillä suuremmalla nopeudella voisi edetä ettei se haittaa muuta liikennettä. Eli viestissäsi oli nyt paljon oletuksia myös samaan tapaan kuin omassani aiemmin.
Omat oletukset heitin koska ajatus oli että vasemman kaistan jamppa häiriintyy siitä ettei pysty ajamaan ylinopeutta mutta ei ymmärrä toista osapuolta, joka ei ylinopeutta ajavan takia voi käyttää ohituspaikkoja hyödykseen ja joutuu ajamaan selvästi alle rajoituksen.
Jotkut ymmärtävät tuon "sujuvana" että jotta 1 saisi mennä kovempaa, monen muun täytyy sitä varten mennä selvästi hitaammin.
Jotkut vauhdikkaat kuskit taas ymmärtävät oman vaikutuksensa muihin ja ajavat kovempaa niin ettei se muita häiritse.
Esimerkkitilanne: Motarilla kuski ajalemassa vaikka 20km/h yli rajoituksen vasemmalla näkee kauempana edessään oikealla kaistalla rekkaa rajoituksen mukaan kiinni ottavan toisen auton. Jos tämä kuski jatkaa 20km/h ylinopeutta niin päädytään vierekkäin kohtaan jossa oikealta kaistalta muuten oltaisiin vaihtamassa vasemmalle rekan ohitusta varten.
Kuski 1 jatkaa omaa vauhtiaan ja oikean kaistan kuskin pitää laskea vauhti 120 -> 80km/h kunnes kuski 1 on päässyt ohi.
Kuski 2 hidastaa vauhtinsa ajoissa rajoituksen mukaiseksi ja oikealta pääsee ohittamaan normaalisti ilman hidastusta. -> ei häiriötä muulle liikenteelle.
Kuski 2 on se taitavampi kaveri näistä kahdesta. Kuski 1 on itsekäs runkkari.
muoks: otetaan mukaan vielä kuski 3, joka lähestyi tilannetta hieman kauempaa ja oikealta kaistalta päästiin lähtemään ohitukseen rajoituksen sallimaa vauhtia. Kuski 3 ajaa hyvin lähelle edelläajavan perää välkyttelemään valoja.
Kuski 3 on übermulkvisti, jonka kortista pitäisi poistaa kaikki muut luokat ja antaa tilalle mopoautokortti.
Viimeksi muokattu: