Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

@Bapsu Saavat heilua sen fööninkin kanssa mut kattoisivat ne paikat vähän paremmin. Täälläpäin niitä kissalan poikia kun ei tunnu noissa pahimmissa paikoissa kiinnostavan edes se tutkaaminen.
 
Kehä 1 ja kun liitytään Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen.
Miksi ihmiset ei voi hyödyntää sitä kahden kilometrin kiihdytyskaistaa mikä jatkuu Kaarelan ramppiin asti? Nyt tukitaan koko ramppi kehä ykköselle asti kun ei pystytä liittymään 5km/h liikkuvaan jonoon..


https://goo.gl/maps/DaAaezz19JE2
 
^ Palasin juuri Teneriffalta, ja suorastaan hämmästytti suojatien kunnioitus siellä. Onko kyse rangaistusten suuruudesta (tosin pelkoa sakoista ei juuri ollut, koska poliiseja ei liikenteessä paljoa näkynyt) vai yleisestä mielentilasta, mutta jos oli vähänkään sen näköinen että suojatielle aikoi astua, autot pysähtyivät välittömästi. Ihan riippumatta liikennetilanteesta tai tien laadusta. Suojatie saattoi olla esim. todella jyrkässä ylämäessä, mutta niin vain lastissa ollut kuorma- tai linja-autokin pysähtyi odottamaan. Ja aina sai hymyn ja moikkauksen perään.

Muuten siellä sitten olikin vähän laveampi käsitys säännöistä, esim. osin suojatien päällä saattoi olla auto parkissa koko päivän ilman sakkoa. Ei se kyllä mitään haitannut, koska kaikki pysähtyivät joka tapauksessa päästämään kävelijöitä yli. Samoin jos ei muuta paikkaa löytynyt, niin poikittain parkkiruuduissa olevien autojen eteen - keskelle tietä hätävilkut päällä - vaikutti olevan toimiva ratkaisu. Töötti oli herkässä, mutta ei siitä kukaan pahastunut, sitten siirrettiin autoa. Vuokra-autoksi sain tehopuutteisen Fiat Punton, joka ei meinannut jaksaa vuoriston serpentiiniteitä, ja suorastaan hävetti kun paikalliset papat ja naiset vetivät vauhdilla ohi. En toki olisi uskaltanut paljoa lujempaa ajaakaan kuin rajoituksen mukaan ja auto yleensä edes kulki ylämäkeen, 200m lähes suora pudotus puolen metrin korkuisen kaiteen takana hieman hillitsi menohaluja.

Ehkä sitten olin siellä se kanssa-autoilija, joka ärsytti muita. Syytän Puntoa.

Tähän on hyvin yksinkertainen selitys: Autoilijan elämä on suomessa tehty niin vittumaiseksi ja kalliiksi ettei sympatiaa irtoa muita kohtaan.
 
@Bapsu Saavat heilua sen fööninkin kanssa mut kattoisivat ne paikat vähän paremmin. Täälläpäin niitä kissalan poikia kun ei tunnu noissa pahimmissa paikoissa kiinnostavan edes se tutkaaminen.
Ja kun vielä puuttuisivat myös muihinkin asioihin kuin rattijuopumus, ylinopeus, ajo/lepoajat, ylikuorma tai käyttökiellossa oleva ajoneuvo. Mutta kun nuo kaikki muut perseilyvaihtoehdot tien päällä on semmosia asioita joita sitten käräjillä punnitaan sana vastaan sana kun valtion hyväksymää mittalaitetta ei ole, eli partio vain hukkaa aikaansa ellei tilanne johda vähintään jonkintasoiseen onnettomuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Hervannan Valtaväylällä on ratikkatyömaan takia tietöitä. Hermiankadun risteyksen eteläpuolella on melko paha epätasainen kohta, minkä takia siinä pitää selvästi hidastaa ettei tule kovaa kolausta autolle. Oikeasti siis riittää hidastus n. 20km/h vauhtiin. Silti monet autot hidastaa siinä alle kävelyvauhtiin ja kuluttaa jotain >10 sekuntia sen yhden töyssyn/kuopan yli ajamiseen.

Näiden takana jonottaessa sitten ärsyttää.
 
Hervannan Valtaväylällä on ratikkatyömaan takia tietöitä. Hermiankadun risteyksen eteläpuolella on melko paha epätasainen kohta, minkä takia siinä pitää selvästi hidastaa ettei tule kovaa kolausta autolle. Oikeasti siis riittää hidastus n. 20km/h vauhtiin. Silti monet autot hidastaa siinä alle kävelyvauhtiin ja kuluttaa jotain >10 sekuntia sen yhden töyssyn/kuopan yli ajamiseen.

Näiden takana jonottaessa sitten ärsyttää.
Autoja on erilaisia. Itsellä ST Focus joka on vielä semi pehmeä ja normi hidasteet voi ajaa normi vauhtia mutta terävämmät kuopat pitää kyllä himmailla jos et halua että selkään nappaa tai kolahtaa kunnolla. Fiesta ST oli vielä kovempi ja aiheutti sen että terävämmät hidasteet oikeasti tuntuivat selässä asti. Plus osa autoista ei vaan muutenkaan tykkää hidasteista vaan kolisevat, kilisevät yms jolloin niitä vaistomaisesti varoo kahta kauheammin. Mielummin itse hidastan hiukan liikaa, etenkään jos en tiedä kuopan terävyyttä/syvyyttä. Plus säästää renkaita ja alustaa kun ei hakkaa joka töyssyyn täysiä.
 
Autoja on erilaisia. Itsellä ST Focus joka on vielä semi pehmeä ja normi hidasteet voi ajaa normi vauhtia mutta terävämmät kuopat pitää kyllä himmailla jos et halua että selkään nappaa tai kolahtaa kunnolla. Fiesta ST oli vielä kovempi ja aiheutti sen että terävämmät hidasteet oikeasti tuntuivat selässä asti. Plus osa autoista ei vaan muutenkaan tykkää hidasteista vaan kolisevat, kilisevät yms jolloin niitä vaistomaisesti varoo kahta kauheammin. Mielummin itse hidastan hiukan liikaa, etenkään jos en tiedä kuopan terävyyttä/syvyyttä. Plus säästää renkaita ja alustaa kun ei hakkaa joka töyssyyn täysiä.
Itse ainakin coilovereilla varustetulla skylinellä meen hidasteen kun hidasteen kävelyvauhtia tai jopa ryömintävauhtia, jos muoto ja korkeus on sellanen, koska A) auto on matala, B) alusta on epämukavan jäykkä hidasteeseen, joten ymmärtäähän tuon, että sporttisemmalla autolla ajetaan tuollaiset varovammin ja täten @hkultala :n ärsyyntymisen aiheuttavia tilanteita syntyy.

Esimerkiks viime kesänä viimein päättyneet kehä1 rempat niin aina asfaltointitöiden kohdalla niitä jyrsittyjä kynnyksiä sai ylittää oikeesti sen 0km/h. Lisäks useimmiten perus hidasteet on turhan isoja/korkeita/agressiivisia ihan normiautoillekin nopeusrajoitus huomioiden, eli esim 40 rajotuksella olevat hidasteet on nykyään sellasia, etten tolla käyttisautollakaan joka on täysin tehdaskuosissa ajele niistä 40...
 
Välillä toi ryömiminen ärsyttää kun ite ajelee pakulla jossa on reilusti maavaraa ja 235/65/16 renkaat. Normaalisti töyssyistä voi ajella läpi sen enempää miettimättä.
 
Itsekin oppinut että aina kun on vieras hidaste, asfaltin reuna tai muu työmaahommeli, niin selkeästi alle rajoituksen täytyy tipauttaa. Varmuuden vuoksi. Kun on kuitenkin oma auto, niin pelkkä maavara ei edes kiinnosta, vaan myös ne renkaat, vanteet ja alustan eheys.
 
Itsekin oppinut että aina kun on vieras hidaste, asfaltin reuna tai muu työmaahommeli, niin selkeästi alle rajoituksen täytyy tipauttaa. Varmuuden vuoksi. Kun on kuitenkin oma auto, niin pelkkä maavara ei edes kiinnosta, vaan myös ne renkaat, vanteet ja alustan eheys.
Näinhän se on, eikä se, ettei auto mene paskaksi kun vetäsee töyssystä tarkoita sitä, etteikö alustan osat rasitu ja kulu toistuvista tärskyistä.

Yleensäkin terve järjenkäyttö ja liikennesääntöjen noudattaminen sekä sopivat tilannenopeudet tekisivät liikenteestä sujuvaa ja stressitöntä. Mulle isointa vitutusta aiheuttaa nää selkeetä alinopeutta motarille liittyvät, kolmion takaa eteen kurvaavat jotka ei saa nopeutta nousemaan jne. Tilannenopeus kuntoon myös niissä niin olis huomattavasti kivempaa kaikilla.
 
Tämän talven tiestön kunnossapito on kyllä ollut niin perseestä kun voi vaan olla, ainakin pirkanmaalla.

Yhdet raidetangot, yhdet raidetankojen ulkopäät ja kaksi palloniveltä mennyt vaikka hissutellen mennään pahimmat paikat. Ainakin markettien pihat on semmoisia että kävellen menisi melkein joutusammin :hammer:
 
Itse ainakin coilovereilla varustetulla skylinellä meen hidasteen kun hidasteen kävelyvauhtia tai jopa ryömintävauhtia, jos muoto ja korkeus on sellanen, koska A) auto on matala, B) alusta on epämukavan jäykkä hidasteeseen, joten ymmärtäähän tuon, että sporttisemmalla autolla ajetaan tuollaiset varovammin ja täten @hkultala :n ärsyyntymisen aiheuttavia tilanteita syntyy.

Esimerkiks viime kesänä viimein päättyneet kehä1 rempat niin aina asfaltointitöiden kohdalla niitä jyrsittyjä kynnyksiä sai ylittää oikeesti sen 0km/h. Lisäks useimmiten perus hidasteet on turhan isoja/korkeita/agressiivisia ihan normiautoillekin nopeusrajoitus huomioiden, eli esim 40 rajotuksella olevat hidasteet on nykyään sellasia, etten tolla käyttisautollakaan joka on täysin tehdaskuosissa ajele niistä 40...

Toimii myös toisinpäin, itellä on st205 Celica ja täälläpäin on parikin risteystä joissa hidaste töyssyt. Niin kun en tolla celicalla paljon niihin hidastele (koska ne on niin loivia..) niin aina joku on työntämässä alle "koska tuo varmaan ryömii tosta yli niin kerkeen mennä"
 
Tuli tänään ajettua mopoauton perässä, jossa oli laitettu lisävalo (kaukovalo) takapuskuriin ja suunnattu suoraan takana ajavan silmiin. Jos ei olis sattunu silmiin niin paljoa olisin ottanu rekkarin ylös ja soittanu poliisille.
 
Ai että oli niin iloinen fiilis kun ajelin 100km/h rajoituksen mukaan muutama viikko sitten "moottoritietä" ja n. 130 km/h minut ohitti iso Audi city maasturi, ja teki sen vittumaisen idiotismin että n. 200 metrin kuluttua heti ohituksen jälkeen poistui seuraavasta rampista.

Hetken minua vitutti, että jaa taas näitä kusipäitä mutta sitten huomasin Audin perässä olevan tunnuksettoman poliisiauton joka laittoi vilkut päälle :)

Ai mikä nautinto. 30km/h ylinopeus ehkä enemmänkin ja 100% turhaan. Toivottavasti tuli helvetin kalliiksi :)
 
Mitä sillä on väliä mitä nopeutta se toinen menee, vaikka sitten poistuisikin juuri nenäsi edestä pois. Niin minäkin toimin sen sijaan että tiputtaa cruisea pois ja heittää laatikkoa sportille että saa moottorijarrua, puhumattakaan että jarruttamaan rupeaisin jos aiemmalla matkavauhdilla sujuvasti pääsee ilman ylimääräisiä toimenpiteitä poistumiskaistalle.

Kaikesta ne ihmiset sitten mielensä pahoittaakin, vahingonilon ollessa tämän vaikean maailman ainoa lohtu.

EDIT: Nyt kun oli tuossa tienpinta vähän jäinen niin yhden havainnon tein, vaikka aivan asiallisesti ajellen pitäen kohtuullisen välin edellä menevään. Niin jos jostain syystä edessä oli XC volvo tai vastaava kitumaasturi, niin ylämäessä oleviin liikennevaloihin oli pakko jäädä vihreilläkin seisomaan jonon keulille niin pitkäksi aikaa että takanatuleva joka pyrkii pysymään liikkeellä joutuu pysähtymään, sitten kun se on saatu aikaseksi niin ruovitetaan minkä pääsee valoista pois. Tietystikkään takavetoinen ei noista kovin suosiolla liikkeelle lähde, joten siitä aiheutui turhaa hidastusta muille. No kaikesta ihmiset sitten tyydytystä saa, tai sitten vain kävi huono tuuri ja sattuivat nukkumaan valoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ai että oli niin iloinen fiilis kun ajelin 100km/h rajoituksen mukaan muutama viikko sitten "moottoritietä" ja n. 130 km/h minut ohitti iso Audi city maasturi, ja teki sen vittumaisen idiotismin että n. 200 metrin kuluttua heti ohituksen jälkeen poistui seuraavasta rampista.

Hetken minua vitutti, että jaa taas näitä kusipäitä mutta sitten huomasin Audin perässä olevan tunnuksettoman poliisiauton joka laittoi vilkut päälle :)

Ai mikä nautinto. 30km/h ylinopeus ehkä enemmänkin ja 100% turhaan. Toivottavasti tuli helvetin kalliiksi :)


Itse en ainakaan jää kenenkään perään jumittamaan sen takia että kohta tulee ramppi. Ketä se haittaa jos painan suoraan ohituskaistalta ramppiin, kunhan nyt ei keulaa hipoen ja loskaa tuulilasille heittäen sitä tee. Ihan normaalia liikennettä ja vielä sujuvaa sellaista. En kyllä muista että itse olisin omaa mieltä koskaan pahoittanut jos joku muu näin tekee. Tuntuu olevan tietyssä kansanosassa kovassa käsitys että kaikkialla pitää ajaa kuin köyhän talon porsaat jonossa ollen kommunistisen tasavertaisia. Voisitko vielä oikein avata miksi olet iloinen jos kanssa-autoilija saa sakot?
 
Ai että oli niin iloinen fiilis kun ajelin 100km/h rajoituksen mukaan muutama viikko sitten "moottoritietä" ja n. 130 km/h minut ohitti iso Audi city maasturi, ja teki sen vittumaisen idiotismin että n. 200 metrin kuluttua heti ohituksen jälkeen poistui seuraavasta rampista.

Hetken minua vitutti, että jaa taas näitä kusipäitä mutta sitten huomasin Audin perässä olevan tunnuksettoman poliisiauton joka laittoi vilkut päälle :)

Ai mikä nautinto. 30km/h ylinopeus ehkä enemmänkin ja 100% turhaan. Toivottavasti tuli helvetin kalliiksi :)
Ihan oikein mielestäni. Jospa ne liikennesäännöt muistuisi paremmin mieleen.
 
Itse en ainakaan jää kenenkään perään jumittamaan sen takia että kohta tulee ramppi. Ketä se haittaa jos painan suoraan ohituskaistalta ramppiin, kunhan nyt ei keulaa hipoen ja loskaa tuulilasille heittäen sitä tee. Ihan normaalia liikennettä ja vielä sujuvaa sellaista. En kyllä muista että itse olisin omaa mieltä koskaan pahoittanut jos joku muu näin tekee. Tuntuu olevan tietyssä kansanosassa kovassa käsitys että kaikkialla pitää ajaa kuin köyhän talon porsaat jonossa ollen kommunistisen tasavertaisia. Voisitko vielä oikein avata miksi olet iloinen jos kanssa-autoilija saa sakot?

Tämä ja tuhannesti, enemmän se sitä haitariliikettä aiheutta jos änget siihen kahden hitaammin ajavan väliin kun menet vain kerralla ohi.
 
Tuossahan on melkein kaikki klassisen suomalaisen vitutuksen aiheet: ohitus, audi/mersu/penari, iso, maasturi, yläkanttiin arvioitu "ylinopeus". Kruununa vielä vielä klassisempi suomalainen vahingonilo, mitäpä enää puuttuu mielensäpahoittajakanditaatin herkästä hetkestä kuin kossu ja sauna :D

Onhan se nyt aivan pöyristyttävää, kun joku menee motarilla ohi, luuleeko se olevansa parempi kuin muut mitä häh?
 
Toki tietysti toilailuista voi ja pitääkin saada sakot, mutta jokainen joka ripeämmin ajaa tietää riskit asian suhteen.
 
Samoja aiheita kuin muillakin näkyy olevan. Tosin isompaa autoa työkseni ajaessa ehkä eniten päivittäin ärsytystä normiliikenteessä aiheuttaa kuskit jotka tulee isoilla teillä rampeista alas köröttelemään eteen. Ja vaikka tajuun että kaikki ajaa siellä ihan omien taitojensa mukaisesti, niin kyllä se silti pistää ärsyttämään kun joutuu hidastamaan vaikka kulkee jo itse selvästi hitaammin ku muu liikenne. No eipä noista kuitenkaan tuu pelihousuja revittyä. Huonot ajokelit sitten erikseen, mutta kyllä täällä etelässä on ollu nyt talvellakin ihan kesäkelit suurimmaksi osaksi isommilla teillä.

Mutta mukaan mahtuu myös täysiä vittupäitä, kuten tossa justiinsa viime viikolla oli. Auto tulee rampista alas ja kaveri ei uskalla painaa poljinta ja alkaa jo jarruvalot syttyä (oli siinä kohtaa justiinsa menossa bussi, josta olis kyllä päässy komeesti ohi ihan ilman ylinopeuttakin) joten tyhjällä tiellä vaihdoin hyvissä ajoin ohituskaistalle (sillä autolla oli sen bussinkin jälkeen ihan helvetisti tilaa kiihdyttää ilman mun kaistanvaihtojakin). No se sai jostain sitten uutta voimaa ja pääsi omin avuin liittymän tielle, jonka nopeusrajoitus oli 100km/h ja palasin oikealle kaistalle hyvän matkaan sen takana. Meikäläisen vehje kulkee rajotinta vasten 83km/h ja vakkari päällä köröttelin siellä. Se auto jostain syystä jäi sitten ajamaan n. 70km/h siihen ja joutusin jarruttamaan, koska vasemmalta tuli autoja ohi eikä voinut suoraan puskea ohi. No siinä sitten aikamme ajettua päätin lähteä ohittamaan, kun kaveri ei vaikuttanut haluavan ajaa kovempaa. Sillä sekunnilla kun pääsin ohituskaistalle, niin kaveri alko jo hiukan nostamaan nopeuttaan, mutta tulin kuitenkin kovempaa ohi. Olin jo lähestulkoon ohittanut auton kun runkkari päätti alkaa kiihdyttämään ja tuli sitten omaa kaistaansa pikkuhiljaa takasin ohi. Joku kusipää ukko siellä rapsutteli niskojaan eikä ollu edes niin vanha, että olis siitä ollu ajaminen kiinni. Voin sanoa että vittu kun alko kiristämään ja siinä sitten vaihdoin kaistaa takasin sen homon taakse ja tykitin hetken kaikki mahdolliset lisäpitkät päällä sen takana. Se kiihdytti siitä vielä ja hävis lopulta näkyvistä. Jonkun ajan päästä nousin rampista ylös ja sama pelle seiso liikennevaloissa. Jos vitutus ei olis ehtiny siinä ajassa laantua, niin olisin kyllä käyny koputtamassa ikkunaan ja kysymässä mikäs vitun munapää täällä ajelee. :mad:

Yleensä ei kyllä syke pahemmin nouse liikenteessä, mutta kyllä meinas kiehua tuossa tilanteessa. Ihmeellistä leikkiä.

Itsekkin muutaman vuoden 24-tonnista ajaneena, yhdyn vitutukseesi :D Tosin kun sillon tällön tuli työn puolesta ajeltua em. autoa tukholmassa, oli se vallan mainiota. Siellä sai tilaa aina ja jokapuolella :)


EDIT: Nyt kun oli tuossa tienpinta vähän jäinen niin yhden havainnon tein, vaikka aivan asiallisesti ajellen pitäen kohtuullisen välin edellä menevään. Niin jos jostain syystä edessä oli XC volvo tai vastaava kitumaasturi, niin ylämäessä oleviin liikennevaloihin oli pakko jäädä vihreilläkin seisomaan jonon keulille niin pitkäksi aikaa että takanatuleva joka pyrkii pysymään liikkeellä joutuu pysähtymään, sitten kun se on saatu aikaseksi niin ruovitetaan minkä pääsee valoista pois. Tietystikkään takavetoinen ei noista kovin suosiolla liikkeelle lähde, joten siitä aiheutui turhaa hidastusta muille. No kaikesta ihmiset sitten tyydytystä saa, tai sitten vain kävi huono tuuri ja sattuivat nukkumaan valoissa.[/QUOTE]

Onneks on nelivetoinen auto persiin alla ja tulee olemaan hamaan tappiin asti :D
 
Tuossahan on melkein kaikki klassisen suomalaisen vitutuksen aiheet: ohitus, audi/mersu/penari, iso, maasturi, yläkanttiin arvioitu "ylinopeus". Kruununa vielä vielä klassisempi suomalainen vahingonilo, mitäpä enää puuttuu mielensäpahoittajakanditaatin herkästä hetkestä kuin kossu ja sauna :D

Onhan se nyt aivan pöyristyttävää, kun joku menee motarilla ohi, luuleeko se olevansa parempi kuin muut mitä häh?
Nopeutta on tietysti hieman hankalaa arvioida, mutta jos tosiaan ajaa ~30km/h ylinopeutta tai muuten perseilee, niin minusta sietääkin saada sakot. Ja ihan riippumatta siitä, onko se ruosteinen volkkari vai uusi mersu.

Ainakin minun oikeustajuni mukaan säännöt on samat kaikille. Pätee molempiin suuntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mietein tuossa hetken asiaa, että miks jengi ajaa n. 10-15 km/h alempaa nopeutta kuin nopeusrajoitus sallisi, kelistä tai vuodenajasta riippumatta. Niin yleensä ongelma on se, että on mittariheittoa.. Ja sitten monesti, ja ehkä yleisemmin on vääränkokoiset renkaat jotka aiheuttaa vielä isompaa mittariheittoa...
 
Mietein tuossa hetken asiaa, että miks jengi ajaa n. 10-15 km/h alempaa nopeutta kuin nopeusrajoitus sallisi, kelistä tai vuodenajasta riippumatta. Niin yleensä ongelma on se, että on mittariheittoa.. Ja sitten monesti, ja ehkä yleisemmin on vääränkokoiset renkaat jotka aiheuttaa vielä isompaa mittariheittoa...

Kyllä tuollaisissa 10-15km/h alinopeuksissa ajetaan jo mittarinkin mukaan alinopeutta, ei nykyautoissa ole mittarivirhettä kuin muutamasta reiluun viiteen tuntikilometriin, ainakaan esimerkiksi TM:n mittauksien mukaan. Defenderit, kuplat ja oikeasti vääränkokoisilla renkailla ajavat sitten erikseen.
 
Sukulaisen Fiat Albea heittää yli 10km/h, eli 80km/h mittarinopeus on todellisuudessa 67-68km/h. Omassa autossa en ole heittoa huomannut.

Itsellä ole cruisen kaltaisia hienouksia ja välillä tulee ohitettua liian lähellä liittymää. Polkasen kaasua tarvittaessa, että jää riittävästi väliä ohitettavaan.
 
Nopeutta on tietysti hieman hankalaa arvioida, mutta jos tosiaan ajaa ~30km/h ylinopeutta tai muuten perseilee, niin minusta sietääkin saada sakot. Ja ihan riippumatta siitä, onko se ruosteinen volkkari vai uusi mersu.

Ainakin minun oikeustajuni mukaan säännöt on samat kaikille. Pätee molempiin suuntiin.
Mun mielestä joku 30km/h ylinopeus moottoritiellä on aika pieni rike. Muualla ei niin poliisivaltiossa kuten vaikka Italiassa katsottaisiin läpi sormien.

Ja kun näitä ylinopeuksia kytätään niin samalla toleranssilla pitäisi rangaista alinopeudestakin.

Jos jollakin on kiire ja ajaa mun ohitse niin senkun menee, kunhan ei jää hidastelemaan eteen.
 
Tuossahan on melkein kaikki klassisen suomalaisen vitutuksen aiheet: ohitus, audi/mersu/penari, iso, maasturi, yläkanttiin arvioitu "ylinopeus". Kruununa vielä vielä klassisempi suomalainen vahingonilo, mitäpä enää puuttuu mielensäpahoittajakanditaatin herkästä hetkestä kuin kossu ja sauna :D

Onhan se nyt aivan pöyristyttävää, kun joku menee motarilla ohi, luuleeko se olevansa parempi kuin muut mitä häh?

Veikkaan että aika moni ottais mielellään sakot, jos takana/edessä/vierellä ajava premium-kuski sais isommat.
Tervetuloa Suomeen, kateellisten luvattu maa.
 
Mun mielestä joku 30km/h ylinopeus moottoritiellä on aika pieni rike. Muualla ei niin poliisivaltiossa kuten vaikka Italiassa katsottaisiin läpi sormien.

Ja kun näitä ylinopeuksia kytätään niin samalla toleranssilla pitäisi rangaista alinopeudestakin.

Jos jollakin on kiire ja ajaa mun ohitse niin senkun menee, kunhan ei jää hidastelemaan eteen.
Ja kunhan ei motarilla roiku kuin kärpänen perseessä samalla kun itse ohittelee maksiminopeudella rekkaletkaa tms.

Ei muakaan sen enempää kiinnosta, mutta jossei väliä osaa jättää niin vittuiluksi menee.
 
Jep, omastakin puolesta muut saavat ajaa omaa vauhtiaan(omalla riskillä sakkojen puolesta myös), kunhan se ei tarkoita että lähtevät häiriköimään niitä jotka ajavat sääntöjen mukaan. Jos omaa vauhtia ajaminen tarkoittaa että sillä samalla estetään muita käyttämästä ohituspaikkoja rajoituksen mukaisella vauhdilla niin lasken tuon häiriköinniksi, konttiin liimautujien kohdalla vielä suuremmissa määrin.

Oma lukunsa on tietenkin tyypit jotka aiheuttavat kiireen takia vielä kustannuksia muille jos/kun onnistuvat vauhdin ansiosta kolaroimaan ja tätä kautta nostamaan vakuutusmaksuja/aiheuttamaan sairaalakustannuksia itselleen tapahtuvien hoitojen takia tai vielä pahempi jos myös muille.

Ihan ajatusleikkinä, jos olisi aina vierekkäin kaksi tietä, joista toisella olisi nopeusrajoitukset ja valvontaa ja yhteiskunta/vakuutusyhtiöt maksaisivat kolareiden kustannuksia/sairaalahoitoja ja sitten toinen tie, jossa ei olisi nopeusrajoituksia eikä mistään tulisi esim. sakkoseuraamuksia mutta kaikki vahingot mukaanlukien sairaalahoidot menisi kokonaisuudessaan omaan piikkiin; kumpaa tietä mieluiten porukka ajelisi yksin tai perhe kyydissä? Kummalla tiellä ajaminen olisi stressaavampaa?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se on käytännössä aina pussiin joutujan oma vika että jäi pussiin. Jos pelkää sitä että ohittaminen rajoituksen mukaan ajamalla häiriintyy ylinopeutta ajavien vuoksi, niin mitäs jos vaikka katsoisitte sinne peileihin ja opettelisitte ennakoimaan -- oli se ennakointi sitten nopeuden muuttamista tai ohituskaistalle änkeämistä.

Eli siis rajoituksen mukaan ajavan pitää katsoa peilistä milloin ja kuinka kovaa joku @Diaz\ tulee kontista sisään. On tää jännää kyllä että sääntöjen mukaan ajavat siun mielestä velvoitetaan vahtimaan säännöistä piittaamattomia ettei nyt vain sattuisi mitään :rofl:
 
Eli siis rajoituksen mukaan ajavan pitää katsoa peilistä milloin ja kuinka kovaa joku @Diaz\ tulee kontista sisään. On tää jännää kyllä että sääntöjen mukaan ajavat siun mielestä velvoitetaan vahtimaan säännöistä piittaamattomia ettei nyt vain sattuisi mitään :rofl:
No eihän ne säännöt kaikkia näytä koskevan ja vika on aina sääntöjä noudattavissa kuljettajissa. Edellisellä sivulla eräskin oli sitä mieltä, että 30 km/h ylinopeus moottoriteillä on vain pieni rike, jonka virkavallan pitäisi katsoa läpi sormien. o_O
 
No eihän ne säännöt kaikkia näytä koskevan ja vika on aina sääntöjä noudattavissa kuljettajissa. Edellisellä sivulla eräskin oli sitä mieltä, että 30 km/h ylinopeus moottoriteillä on vain pieni rike, jonka virkavallan pitäisi katsoa läpi sormien. o_O
No ehkä siinä haettiin vaan sitä suhteellisuutta. 130@100 on sama kuin 39@30. Jälkimmäisestä ei taida kummosia rapsuja kaikenlaisten vähennysten jälkeen saada.

Tosin mun mielestä molemmista vois pistää jo ihan reippaat päiväsakot.
 
Olen saama mieltä että tässä ketjussa mollataan vaan huvikseen niitä ketkä ajavat sääntöjen mukaan, eivät koe tarvetta kokeilla rajojaan ja eivät näe ongelmaa huristella tahdikkaan normaalisti, kun yhteisestä turvallisuudesta on kyse. Tällainen rauhallinen elämäntyyli ei tietenkään kaikkia miellytä, mutta huvittavinta on että sankariohittelijat ja riskien synnyttäjät vielä itse kehtaavat muita arvostella.
 
No ehkä siinä haettiin vaan sitä suhteellisuutta. 130@100 on sama kuin 39@30. Jälkimmäisestä ei taida kummosia rapsuja kaikenlaisten vähennysten jälkeen saada.

Tosin mun mielestä molemmista vois pistää jo ihan reippaat päiväsakot.

Tuossa vertailussa nyt ei ole mitään järkeä. Törmäysvoimat ovat aivan eri luokkaa kuten varmaan itsekkin tajuat. Ja toisaalta ne 30km/h kyltit ovat siellä aivan syystä. Eli koulujen ja piha-alueiden läheisyydessä. Syystä että jalankulkija selviää suurella todennäisyydellä hengissä törmäyksestä 30km/h kulkevan auton kanssa mutta kuolee 39km/h törmäyksessä.
 
Eli siis rajoituksen mukaan ajavan pitää katsoa peilistä milloin ja kuinka kovaa joku @Diaz\ tulee kontista sisään. On tää jännää kyllä että sääntöjen mukaan ajavat siun mielestä velvoitetaan vahtimaan säännöistä piittaamattomia ettei nyt vain sattuisi mitään :rofl:
Kyllä sieltä peilistä pitää katsoa ajoi mitä nopeutta vaan. Toki moni köröttelijä näyttää käyttävän kaistanvaihtoon yllätysmomenttia peilien sijasta, idiotismi kun ilmeisesti on monivamma.
 
Eli siis rajoituksen mukaan ajavan pitää katsoa peilistä milloin ja kuinka kovaa joku @Diaz\ tulee kontista sisään. On tää jännää kyllä että sääntöjen mukaan ajavat siun mielestä velvoitetaan vahtimaan säännöistä piittaamattomia ettei nyt vain sattuisi mitään :rofl:
Peiliin katsotaan aina ennen kaistanvaihtoa, ei pitäisi olla mitään uutta.
 
Peiliin katsominen ei ehkä ollut itse pointti vaan se, että rajoituksen mukaan ohittaminen ei oikeuta takaa kovempaa tulevaa bensalenkkaria hinkkaamaan takapuskurissa kiinni ohituksen ajan, varsinkaan jos ohitukseen on lähdetty hyvissä ajoin. Siitä kai tässä lähdettiin liikkeelle tuossa ylempänä.
 
Viimeksi muokattu:
Peiliin katsominen ei ehkä ollut itse pointti vaan se, että rajoituksen mukaan ohittaminen ei oikeuta takaa kovempaa tulevaa bensalenkkaria hinkkaamaan takapuskurissa kiinni ohituksen ajan, varsinkaan jos ohitukseen on lähdetty hyvissä ajoin. Siitä kai tässä lähdettiin liikkeelle tuossa ylempänä.
Mitä jos lähtisi ohittamaan hieman myöhemmin, niin takakonttiin ei tule ketään? Ei onnistu, liian sujuvaa suomen liikenteeseen.
 
@petepeluri lla tuntuu olevan hieman ongelmia sisäistää näitä Suomen liikennesääntöjä "koska minulla on oikeus" ja ajoin kerran "rallia" hiekkatiellä. Säälittävää.
 
Ei kotipoliisi kykene ymmärtämään muuta kuin ”minulla on oikeus”. Joustava ajattelu ja ajelu on ihan toissijaista. Ainoa hämmentävä asia on se, että miksi ko. ilmiö tulee autoillessa esille. Tuskin kukaan kotipoliisi tunkis sormiaan johonkin liikkuvan vehkeen väliin, josta sattuu puuttumaan suoja. Auto ilmeisesti luo illuusion suojasta ja seurauksena hämmentävää käytöstä (jos ja kun kotipoliisi haluaa korostaa turvallista liikkumista).

e: Rautalangasta: Koneesta puuttuu suoja, olen varovainen ja en tunge sormia väliin. Kotipoliisi tiedostaa, että aina joku ajaa kovempaa, tunkee tahallaan väliin. WTF. Ei se oma riski pienene yhtään siitä, että ei oo ”oma” vika.
 
Viimeksi muokattu:
Arvatenkin se normaalisti vasemmalla kaistalla viihtyvä omaa nopeutta ajava dynaaminen kuski ihan tyytyväisenä odottelisi oikealla kaistalla vaikka rekan takana 80km/h joitain minuutteja, jos takaa tulisi pitkä jono vielä dynaamisempia kuskeja vasenta kaistaa? Hetkeäkään ei varmasti kävisi mielessä että voisi tässä edetä kovempaa kun tuo rekka. Vasemmalla kaistalla sitten jostain syystä kuitenkin edellä ajavan 120km/h ottaisi oikein kovasti pattiin ;)
 
Auto luo todellakin illuusion turvallisesta ympäristöstä mikä murenee nopeasti sekä itseltä että muilta kun siellä ohituskaistalla menetetään autonhallinta. Juu tiedän että täällä ei ole kuin päteviä kuskeja joilla on Tommin kädet ja Juhan jalat. Mutta ikävää sekin on kun joku muppeli menettää sen Tojonsa hallinnan, tulee kylki edeltä vastaan ja sulla on 20km/h ylinopeutta millä painat sitten kyljestä sisään. Se törmäysvoima edelleen...
 
Ei kotipoliisi kykene ymmärtämään muuta kuin ”minulla on oikeus”. Joustava ajattelu ja ajelu on ihan toissijaista. Ainoa hämmentävä asia on se, että miksi ko. ilmiö tulee autoillessa esille. Tuskin kukaan kotipoliisi tunkis sormiaan johonkin liikkuvan vehkeen väliin, josta sattuu puuttumaan suoja. Auto ilmeisesti luo illuusion suojasta ja seurauksena hämmentävää käytöstä (jos ja kun kotipoliisi haluaa korostaa turvallista liikkumista).
En tiedä miten määrittelet joustavan ajamisen, mutta jos se sisältää muutakin joustavuutta kuin ylinopeuden ajamista ja dynaamista ohittelua ilman vilkkua, niin sitten sääntöjen noudattaminen ja joustavuus eivät lainkaan ole toisiaan poissulkevia asioita.
 
En tiedä miten määrittelet joustavan ajamisen, mutta jos se on muutakin kuin ylinopeuden ajamista ja dynaamista ohittelua ilman vilkkua, niin sitten sääntöjen noudattaminen ja joustavuus eivät lainkaan ole toisiaan poissulkevia asioita.
Eihän ne olekaan toisensa poissulkevia muuta kuin kotipoliisille. Ja voi luoja niitä riittää tiet pullollaan. Siinä vaiheessa kun perässähiilostajat yms. tulevat siinä määrin ongelmaksi, että alkaa ahdistaa, niin rohkenen väittää että peilistä löytyy vahva osasyyllinen. Kaikille tulee vastaan ikäviä ja turhauttavia tilanteita, mutta jatkuvasti... oma vika.
 
Paljon oletuksia yhdessä viestissä.

Tässä kovasti ulistaan taas ylinopeuden ajajista. Totuus on että moni ajaa vähän alle rajoituksen, tasan rajoitusta tai pari kilsaa yli. Nämä kuskit saa vakionopeudensäätimineen ja minäminäasenteineen jo keskenään ne vittumaiset pussitustilanteet aikaan eikä siihen mitään ylinopeuksia tarvita. Ennakointi = ei ole niin tulos on tämä.

Vika on silti toki muissa eikä siinä että liikenteen havannointikyky on kastemadon tasolla.
Tässäpä niitä oletuksia ja perustelemattomia väitteitä vasta onkin!
 
Arvatenkin se normaalisti vasemmalla kaistalla viihtyvä omaa nopeutta ajava dynaaminen kuski ihan tyytyväisenä odottelisi oikealla kaistalla vaikka rekan takana 80km/h joitain minuutteja, jos takaa tulisi pitkä jono vielä dynaamisempia kuskeja vasenta kaistaa? Hetkeäkään ei varmasti kävisi mielessä että voisi tässä edetä kovempaa kun tuo rekka. Vasemmalla kaistalla sitten jostain syystä kuitenkin edellä ajavan 120km/h ottaisi oikein kovasti pattiin ;)
Aikalailla teoreettinen tilanne, kun se dynaaminen ja joustava kuski nostais hetkellisesti nopeutensa vasemman kaistan tasalle ja menis ohi. Ei poliisi anna koko vasemmalle kaistalle sakkoja. Kotipoliisin vastaava suoritus on liittyä kertavilkulla 20 m eteen max. 110 km/h todellista nopeutta useita satoja metrejä ennen rekkaa. Parhaat kiihdyttää vähän, että ehtii väliin ja sit himmaa. Vasemmalla kaistalla ei olekaan kiire, rekkaa (!) ohitetaan kilometrikaupalla. Luonnollisesti rekan jälkeenkin muutama sata metri. Sit tuleekin jo seuraava rekka, turha vaihtaa kaistaa. Peiliin ei viitsi katsoa, kun se puolen km autojonon valot häikäisee. Oho, nyt joku mulkku meni oikealta ohi. SIKA! Vilkutan valoja.

Oliskin harvinainen ja fiktiivinen tilanne.
 
Kuin myös moni "dynaamisesti ajeleva", joiden kohdalla yllätysmomenttia lisää vielä se, että kaistan vaihdot tapahtuu sujuvasti ilman vilkkua. :)
Heh, seuraapa huviksesi joskus. Varmasti ja sujuvasti ajavat kuskit käyttävät yleensä vilkkua asiallisesti, mutta köröttelijöiltä on sekin taito hukassa. Siksi yllätysmomentti on aina läsnä, kun nokkaa lähestyy köröttelijän perä.

Ylipäätään motarilla näkyy todella harvoin oikeaa vilkunkäyttöä eli laitetaan se vinkkari kunnolla jo etukäteen päälle. Laittakaa sinne exceliin ja varmasti ei ole köröttelijät voittosarakkeessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom