Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
^ Palasin juuri Teneriffalta, ja suorastaan hämmästytti suojatien kunnioitus siellä. Onko kyse rangaistusten suuruudesta (tosin pelkoa sakoista ei juuri ollut, koska poliiseja ei liikenteessä paljoa näkynyt) vai yleisestä mielentilasta, mutta jos oli vähänkään sen näköinen että suojatielle aikoi astua, autot pysähtyivät välittömästi. Ihan riippumatta liikennetilanteesta tai tien laadusta. Suojatie saattoi olla esim. todella jyrkässä ylämäessä, mutta niin vain lastissa ollut kuorma- tai linja-autokin pysähtyi odottamaan. Ja aina sai hymyn ja moikkauksen perään.
Muuten siellä sitten olikin vähän laveampi käsitys säännöistä, esim. osin suojatien päällä saattoi olla auto parkissa koko päivän ilman sakkoa. Ei se kyllä mitään haitannut, koska kaikki pysähtyivät joka tapauksessa päästämään kävelijöitä yli. Samoin jos ei muuta paikkaa löytynyt, niin poikittain parkkiruuduissa olevien autojen eteen - keskelle tietä hätävilkut päällä - vaikutti olevan toimiva ratkaisu. Töötti oli herkässä, mutta ei siitä kukaan pahastunut, sitten siirrettiin autoa. Vuokra-autoksi sain tehopuutteisen Fiat Punton, joka ei meinannut jaksaa vuoriston serpentiiniteitä, ja suorastaan hävetti kun paikalliset papat ja naiset vetivät vauhdilla ohi. En toki olisi uskaltanut paljoa lujempaa ajaakaan kuin rajoituksen mukaan ja auto yleensä edes kulki ylämäkeen, 200m lähes suora pudotus puolen metrin korkuisen kaiteen takana hieman hillitsi menohaluja.
Ehkä sitten olin siellä se kanssa-autoilija, joka ärsytti muita. Syytän Puntoa.
Ja kun vielä puuttuisivat myös muihinkin asioihin kuin rattijuopumus, ylinopeus, ajo/lepoajat, ylikuorma tai käyttökiellossa oleva ajoneuvo. Mutta kun nuo kaikki muut perseilyvaihtoehdot tien päällä on semmosia asioita joita sitten käräjillä punnitaan sana vastaan sana kun valtion hyväksymää mittalaitetta ei ole, eli partio vain hukkaa aikaansa ellei tilanne johda vähintään jonkintasoiseen onnettomuuteen.@Bapsu Saavat heilua sen fööninkin kanssa mut kattoisivat ne paikat vähän paremmin. Täälläpäin niitä kissalan poikia kun ei tunnu noissa pahimmissa paikoissa kiinnostavan edes se tutkaaminen.
Autoja on erilaisia. Itsellä ST Focus joka on vielä semi pehmeä ja normi hidasteet voi ajaa normi vauhtia mutta terävämmät kuopat pitää kyllä himmailla jos et halua että selkään nappaa tai kolahtaa kunnolla. Fiesta ST oli vielä kovempi ja aiheutti sen että terävämmät hidasteet oikeasti tuntuivat selässä asti. Plus osa autoista ei vaan muutenkaan tykkää hidasteista vaan kolisevat, kilisevät yms jolloin niitä vaistomaisesti varoo kahta kauheammin. Mielummin itse hidastan hiukan liikaa, etenkään jos en tiedä kuopan terävyyttä/syvyyttä. Plus säästää renkaita ja alustaa kun ei hakkaa joka töyssyyn täysiä.Hervannan Valtaväylällä on ratikkatyömaan takia tietöitä. Hermiankadun risteyksen eteläpuolella on melko paha epätasainen kohta, minkä takia siinä pitää selvästi hidastaa ettei tule kovaa kolausta autolle. Oikeasti siis riittää hidastus n. 20km/h vauhtiin. Silti monet autot hidastaa siinä alle kävelyvauhtiin ja kuluttaa jotain >10 sekuntia sen yhden töyssyn/kuopan yli ajamiseen.
Näiden takana jonottaessa sitten ärsyttää.
Itse ainakin coilovereilla varustetulla skylinellä meen hidasteen kun hidasteen kävelyvauhtia tai jopa ryömintävauhtia, jos muoto ja korkeus on sellanen, koska A) auto on matala, B) alusta on epämukavan jäykkä hidasteeseen, joten ymmärtäähän tuon, että sporttisemmalla autolla ajetaan tuollaiset varovammin ja täten @hkultala :n ärsyyntymisen aiheuttavia tilanteita syntyy.Autoja on erilaisia. Itsellä ST Focus joka on vielä semi pehmeä ja normi hidasteet voi ajaa normi vauhtia mutta terävämmät kuopat pitää kyllä himmailla jos et halua että selkään nappaa tai kolahtaa kunnolla. Fiesta ST oli vielä kovempi ja aiheutti sen että terävämmät hidasteet oikeasti tuntuivat selässä asti. Plus osa autoista ei vaan muutenkaan tykkää hidasteista vaan kolisevat, kilisevät yms jolloin niitä vaistomaisesti varoo kahta kauheammin. Mielummin itse hidastan hiukan liikaa, etenkään jos en tiedä kuopan terävyyttä/syvyyttä. Plus säästää renkaita ja alustaa kun ei hakkaa joka töyssyyn täysiä.
Näinhän se on, eikä se, ettei auto mene paskaksi kun vetäsee töyssystä tarkoita sitä, etteikö alustan osat rasitu ja kulu toistuvista tärskyistä.Itsekin oppinut että aina kun on vieras hidaste, asfaltin reuna tai muu työmaahommeli, niin selkeästi alle rajoituksen täytyy tipauttaa. Varmuuden vuoksi. Kun on kuitenkin oma auto, niin pelkkä maavara ei edes kiinnosta, vaan myös ne renkaat, vanteet ja alustan eheys.
Itse ainakin coilovereilla varustetulla skylinellä meen hidasteen kun hidasteen kävelyvauhtia tai jopa ryömintävauhtia, jos muoto ja korkeus on sellanen, koska A) auto on matala, B) alusta on epämukavan jäykkä hidasteeseen, joten ymmärtäähän tuon, että sporttisemmalla autolla ajetaan tuollaiset varovammin ja täten @hkultala :n ärsyyntymisen aiheuttavia tilanteita syntyy.
Esimerkiks viime kesänä viimein päättyneet kehä1 rempat niin aina asfaltointitöiden kohdalla niitä jyrsittyjä kynnyksiä sai ylittää oikeesti sen 0km/h. Lisäks useimmiten perus hidasteet on turhan isoja/korkeita/agressiivisia ihan normiautoillekin nopeusrajoitus huomioiden, eli esim 40 rajotuksella olevat hidasteet on nykyään sellasia, etten tolla käyttisautollakaan joka on täysin tehdaskuosissa ajele niistä 40...
Ai että oli niin iloinen fiilis kun ajelin 100km/h rajoituksen mukaan muutama viikko sitten "moottoritietä" ja n. 130 km/h minut ohitti iso Audi city maasturi, ja teki sen vittumaisen idiotismin että n. 200 metrin kuluttua heti ohituksen jälkeen poistui seuraavasta rampista.
Hetken minua vitutti, että jaa taas näitä kusipäitä mutta sitten huomasin Audin perässä olevan tunnuksettoman poliisiauton joka laittoi vilkut päälle
Ai mikä nautinto. 30km/h ylinopeus ehkä enemmänkin ja 100% turhaan. Toivottavasti tuli helvetin kalliiksi
Ihan oikein mielestäni. Jospa ne liikennesäännöt muistuisi paremmin mieleen.Ai että oli niin iloinen fiilis kun ajelin 100km/h rajoituksen mukaan muutama viikko sitten "moottoritietä" ja n. 130 km/h minut ohitti iso Audi city maasturi, ja teki sen vittumaisen idiotismin että n. 200 metrin kuluttua heti ohituksen jälkeen poistui seuraavasta rampista.
Hetken minua vitutti, että jaa taas näitä kusipäitä mutta sitten huomasin Audin perässä olevan tunnuksettoman poliisiauton joka laittoi vilkut päälle
Ai mikä nautinto. 30km/h ylinopeus ehkä enemmänkin ja 100% turhaan. Toivottavasti tuli helvetin kalliiksi
Itse en ainakaan jää kenenkään perään jumittamaan sen takia että kohta tulee ramppi. Ketä se haittaa jos painan suoraan ohituskaistalta ramppiin, kunhan nyt ei keulaa hipoen ja loskaa tuulilasille heittäen sitä tee. Ihan normaalia liikennettä ja vielä sujuvaa sellaista. En kyllä muista että itse olisin omaa mieltä koskaan pahoittanut jos joku muu näin tekee. Tuntuu olevan tietyssä kansanosassa kovassa käsitys että kaikkialla pitää ajaa kuin köyhän talon porsaat jonossa ollen kommunistisen tasavertaisia. Voisitko vielä oikein avata miksi olet iloinen jos kanssa-autoilija saa sakot?
Samoja aiheita kuin muillakin näkyy olevan. Tosin isompaa autoa työkseni ajaessa ehkä eniten päivittäin ärsytystä normiliikenteessä aiheuttaa kuskit jotka tulee isoilla teillä rampeista alas köröttelemään eteen. Ja vaikka tajuun että kaikki ajaa siellä ihan omien taitojensa mukaisesti, niin kyllä se silti pistää ärsyttämään kun joutuu hidastamaan vaikka kulkee jo itse selvästi hitaammin ku muu liikenne. No eipä noista kuitenkaan tuu pelihousuja revittyä. Huonot ajokelit sitten erikseen, mutta kyllä täällä etelässä on ollu nyt talvellakin ihan kesäkelit suurimmaksi osaksi isommilla teillä.
Mutta mukaan mahtuu myös täysiä vittupäitä, kuten tossa justiinsa viime viikolla oli. Auto tulee rampista alas ja kaveri ei uskalla painaa poljinta ja alkaa jo jarruvalot syttyä (oli siinä kohtaa justiinsa menossa bussi, josta olis kyllä päässy komeesti ohi ihan ilman ylinopeuttakin) joten tyhjällä tiellä vaihdoin hyvissä ajoin ohituskaistalle (sillä autolla oli sen bussinkin jälkeen ihan helvetisti tilaa kiihdyttää ilman mun kaistanvaihtojakin). No se sai jostain sitten uutta voimaa ja pääsi omin avuin liittymän tielle, jonka nopeusrajoitus oli 100km/h ja palasin oikealle kaistalle hyvän matkaan sen takana. Meikäläisen vehje kulkee rajotinta vasten 83km/h ja vakkari päällä köröttelin siellä. Se auto jostain syystä jäi sitten ajamaan n. 70km/h siihen ja joutusin jarruttamaan, koska vasemmalta tuli autoja ohi eikä voinut suoraan puskea ohi. No siinä sitten aikamme ajettua päätin lähteä ohittamaan, kun kaveri ei vaikuttanut haluavan ajaa kovempaa. Sillä sekunnilla kun pääsin ohituskaistalle, niin kaveri alko jo hiukan nostamaan nopeuttaan, mutta tulin kuitenkin kovempaa ohi. Olin jo lähestulkoon ohittanut auton kun runkkari päätti alkaa kiihdyttämään ja tuli sitten omaa kaistaansa pikkuhiljaa takasin ohi. Joku kusipää ukko siellä rapsutteli niskojaan eikä ollu edes niin vanha, että olis siitä ollu ajaminen kiinni. Voin sanoa että vittu kun alko kiristämään ja siinä sitten vaihdoin kaistaa takasin sen homon taakse ja tykitin hetken kaikki mahdolliset lisäpitkät päällä sen takana. Se kiihdytti siitä vielä ja hävis lopulta näkyvistä. Jonkun ajan päästä nousin rampista ylös ja sama pelle seiso liikennevaloissa. Jos vitutus ei olis ehtiny siinä ajassa laantua, niin olisin kyllä käyny koputtamassa ikkunaan ja kysymässä mikäs vitun munapää täällä ajelee.
Yleensä ei kyllä syke pahemmin nouse liikenteessä, mutta kyllä meinas kiehua tuossa tilanteessa. Ihmeellistä leikkiä.
Nopeutta on tietysti hieman hankalaa arvioida, mutta jos tosiaan ajaa ~30km/h ylinopeutta tai muuten perseilee, niin minusta sietääkin saada sakot. Ja ihan riippumatta siitä, onko se ruosteinen volkkari vai uusi mersu.Tuossahan on melkein kaikki klassisen suomalaisen vitutuksen aiheet: ohitus, audi/mersu/penari, iso, maasturi, yläkanttiin arvioitu "ylinopeus". Kruununa vielä vielä klassisempi suomalainen vahingonilo, mitäpä enää puuttuu mielensäpahoittajakanditaatin herkästä hetkestä kuin kossu ja sauna
Onhan se nyt aivan pöyristyttävää, kun joku menee motarilla ohi, luuleeko se olevansa parempi kuin muut mitä häh?
Mietein tuossa hetken asiaa, että miks jengi ajaa n. 10-15 km/h alempaa nopeutta kuin nopeusrajoitus sallisi, kelistä tai vuodenajasta riippumatta. Niin yleensä ongelma on se, että on mittariheittoa.. Ja sitten monesti, ja ehkä yleisemmin on vääränkokoiset renkaat jotka aiheuttaa vielä isompaa mittariheittoa...
Mun mielestä joku 30km/h ylinopeus moottoritiellä on aika pieni rike. Muualla ei niin poliisivaltiossa kuten vaikka Italiassa katsottaisiin läpi sormien.Nopeutta on tietysti hieman hankalaa arvioida, mutta jos tosiaan ajaa ~30km/h ylinopeutta tai muuten perseilee, niin minusta sietääkin saada sakot. Ja ihan riippumatta siitä, onko se ruosteinen volkkari vai uusi mersu.
Ainakin minun oikeustajuni mukaan säännöt on samat kaikille. Pätee molempiin suuntiin.
Tuossahan on melkein kaikki klassisen suomalaisen vitutuksen aiheet: ohitus, audi/mersu/penari, iso, maasturi, yläkanttiin arvioitu "ylinopeus". Kruununa vielä vielä klassisempi suomalainen vahingonilo, mitäpä enää puuttuu mielensäpahoittajakanditaatin herkästä hetkestä kuin kossu ja sauna
Onhan se nyt aivan pöyristyttävää, kun joku menee motarilla ohi, luuleeko se olevansa parempi kuin muut mitä häh?
Ja kunhan ei motarilla roiku kuin kärpänen perseessä samalla kun itse ohittelee maksiminopeudella rekkaletkaa tms.Mun mielestä joku 30km/h ylinopeus moottoritiellä on aika pieni rike. Muualla ei niin poliisivaltiossa kuten vaikka Italiassa katsottaisiin läpi sormien.
Ja kun näitä ylinopeuksia kytätään niin samalla toleranssilla pitäisi rangaista alinopeudestakin.
Jos jollakin on kiire ja ajaa mun ohitse niin senkun menee, kunhan ei jää hidastelemaan eteen.
Kyllä se on käytännössä aina pussiin joutujan oma vika että jäi pussiin. Jos pelkää sitä että ohittaminen rajoituksen mukaan ajamalla häiriintyy ylinopeutta ajavien vuoksi, niin mitäs jos vaikka katsoisitte sinne peileihin ja opettelisitte ennakoimaan -- oli se ennakointi sitten nopeuden muuttamista tai ohituskaistalle änkeämistä.
No eihän ne säännöt kaikkia näytä koskevan ja vika on aina sääntöjä noudattavissa kuljettajissa. Edellisellä sivulla eräskin oli sitä mieltä, että 30 km/h ylinopeus moottoriteillä on vain pieni rike, jonka virkavallan pitäisi katsoa läpi sormien.Eli siis rajoituksen mukaan ajavan pitää katsoa peilistä milloin ja kuinka kovaa joku @Diaz\ tulee kontista sisään. On tää jännää kyllä että sääntöjen mukaan ajavat siun mielestä velvoitetaan vahtimaan säännöistä piittaamattomia ettei nyt vain sattuisi mitään
No ehkä siinä haettiin vaan sitä suhteellisuutta. 130@100 on sama kuin 39@30. Jälkimmäisestä ei taida kummosia rapsuja kaikenlaisten vähennysten jälkeen saada.No eihän ne säännöt kaikkia näytä koskevan ja vika on aina sääntöjä noudattavissa kuljettajissa. Edellisellä sivulla eräskin oli sitä mieltä, että 30 km/h ylinopeus moottoriteillä on vain pieni rike, jonka virkavallan pitäisi katsoa läpi sormien.
No ehkä siinä haettiin vaan sitä suhteellisuutta. 130@100 on sama kuin 39@30. Jälkimmäisestä ei taida kummosia rapsuja kaikenlaisten vähennysten jälkeen saada.
Tosin mun mielestä molemmista vois pistää jo ihan reippaat päiväsakot.
Kyllä sieltä peilistä pitää katsoa ajoi mitä nopeutta vaan. Toki moni köröttelijä näyttää käyttävän kaistanvaihtoon yllätysmomenttia peilien sijasta, idiotismi kun ilmeisesti on monivamma.Eli siis rajoituksen mukaan ajavan pitää katsoa peilistä milloin ja kuinka kovaa joku @Diaz\ tulee kontista sisään. On tää jännää kyllä että sääntöjen mukaan ajavat siun mielestä velvoitetaan vahtimaan säännöistä piittaamattomia ettei nyt vain sattuisi mitään
Peiliin katsotaan aina ennen kaistanvaihtoa, ei pitäisi olla mitään uutta.Eli siis rajoituksen mukaan ajavan pitää katsoa peilistä milloin ja kuinka kovaa joku @Diaz\ tulee kontista sisään. On tää jännää kyllä että sääntöjen mukaan ajavat siun mielestä velvoitetaan vahtimaan säännöistä piittaamattomia ettei nyt vain sattuisi mitään
Kuin myös moni "dynaamisesti ajeleva", joiden kohdalla yllätysmomenttia lisää vielä se, että kaistan vaihdot tapahtuu sujuvasti ilman vilkkua.Toki moni köröttelijä näyttää käyttävän kaistanvaihtoon yllätysmomenttia peilien sijasta, idiotismi kun ilmeisesti on monivamma.
Mitä jos lähtisi ohittamaan hieman myöhemmin, niin takakonttiin ei tule ketään? Ei onnistu, liian sujuvaa suomen liikenteeseen.Peiliin katsominen ei ehkä ollut itse pointti vaan se, että rajoituksen mukaan ohittaminen ei oikeuta takaa kovempaa tulevaa bensalenkkaria hinkkaamaan takapuskurissa kiinni ohituksen ajan, varsinkaan jos ohitukseen on lähdetty hyvissä ajoin. Siitä kai tässä lähdettiin liikkeelle tuossa ylempänä.
Mitä jos ajaisi nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä noudattaen?Mitä jos lähtisi ohittamaan hieman myöhemmin, niin takakonttiin ei tule ketään? Ei onnistu, liian sujuvaa suomen liikenteeseen.
En tiedä miten määrittelet joustavan ajamisen, mutta jos se sisältää muutakin joustavuutta kuin ylinopeuden ajamista ja dynaamista ohittelua ilman vilkkua, niin sitten sääntöjen noudattaminen ja joustavuus eivät lainkaan ole toisiaan poissulkevia asioita.Ei kotipoliisi kykene ymmärtämään muuta kuin ”minulla on oikeus”. Joustava ajattelu ja ajelu on ihan toissijaista. Ainoa hämmentävä asia on se, että miksi ko. ilmiö tulee autoillessa esille. Tuskin kukaan kotipoliisi tunkis sormiaan johonkin liikkuvan vehkeen väliin, josta sattuu puuttumaan suoja. Auto ilmeisesti luo illuusion suojasta ja seurauksena hämmentävää käytöstä (jos ja kun kotipoliisi haluaa korostaa turvallista liikkumista).
Henkilökohtaisuudet alkaa, kun argumentit loppuu@petepeluri lla tuntuu olevan hieman ongelmia sisäistää näitä Suomen liikennesääntöjä "koska minulla on oikeus" ja ajoin kerran "rallia" hiekkatiellä. Säälittävää.
Niinhän sitä yleensä ajetaan.Mitä jos ajaisi nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä noudattaen?
Eihän ne olekaan toisensa poissulkevia muuta kuin kotipoliisille. Ja voi luoja niitä riittää tiet pullollaan. Siinä vaiheessa kun perässähiilostajat yms. tulevat siinä määrin ongelmaksi, että alkaa ahdistaa, niin rohkenen väittää että peilistä löytyy vahva osasyyllinen. Kaikille tulee vastaan ikäviä ja turhauttavia tilanteita, mutta jatkuvasti... oma vika.En tiedä miten määrittelet joustavan ajamisen, mutta jos se on muutakin kuin ylinopeuden ajamista ja dynaamista ohittelua ilman vilkkua, niin sitten sääntöjen noudattaminen ja joustavuus eivät lainkaan ole toisiaan poissulkevia asioita.
Tässäpä niitä oletuksia ja perustelemattomia väitteitä vasta onkin!Paljon oletuksia yhdessä viestissä.
Tässä kovasti ulistaan taas ylinopeuden ajajista. Totuus on että moni ajaa vähän alle rajoituksen, tasan rajoitusta tai pari kilsaa yli. Nämä kuskit saa vakionopeudensäätimineen ja minäminäasenteineen jo keskenään ne vittumaiset pussitustilanteet aikaan eikä siihen mitään ylinopeuksia tarvita. Ennakointi = ei ole niin tulos on tämä.
Vika on silti toki muissa eikä siinä että liikenteen havannointikyky on kastemadon tasolla.
Aikalailla teoreettinen tilanne, kun se dynaaminen ja joustava kuski nostais hetkellisesti nopeutensa vasemman kaistan tasalle ja menis ohi. Ei poliisi anna koko vasemmalle kaistalle sakkoja. Kotipoliisin vastaava suoritus on liittyä kertavilkulla 20 m eteen max. 110 km/h todellista nopeutta useita satoja metrejä ennen rekkaa. Parhaat kiihdyttää vähän, että ehtii väliin ja sit himmaa. Vasemmalla kaistalla ei olekaan kiire, rekkaa (!) ohitetaan kilometrikaupalla. Luonnollisesti rekan jälkeenkin muutama sata metri. Sit tuleekin jo seuraava rekka, turha vaihtaa kaistaa. Peiliin ei viitsi katsoa, kun se puolen km autojonon valot häikäisee. Oho, nyt joku mulkku meni oikealta ohi. SIKA! Vilkutan valoja.Arvatenkin se normaalisti vasemmalla kaistalla viihtyvä omaa nopeutta ajava dynaaminen kuski ihan tyytyväisenä odottelisi oikealla kaistalla vaikka rekan takana 80km/h joitain minuutteja, jos takaa tulisi pitkä jono vielä dynaamisempia kuskeja vasenta kaistaa? Hetkeäkään ei varmasti kävisi mielessä että voisi tässä edetä kovempaa kun tuo rekka. Vasemmalla kaistalla sitten jostain syystä kuitenkin edellä ajavan 120km/h ottaisi oikein kovasti pattiin
Heh, seuraapa huviksesi joskus. Varmasti ja sujuvasti ajavat kuskit käyttävät yleensä vilkkua asiallisesti, mutta köröttelijöiltä on sekin taito hukassa. Siksi yllätysmomentti on aina läsnä, kun nokkaa lähestyy köröttelijän perä.Kuin myös moni "dynaamisesti ajeleva", joiden kohdalla yllätysmomenttia lisää vielä se, että kaistan vaihdot tapahtuu sujuvasti ilman vilkkua.