Kässärillä voi saada aavistuksen lisää jarrutehoa, jos on reippaasti irtolunta tai kesällä soraa/hiekkaa. Jos lumipöppyrää ei ollut, niin kässärin apu saattoi olla neliöllisyyden aiheuttama harha. Jarrutuksen ensimmäisellä puolikkaalla 40 --> 20 km/h silmä on sitä mieltä, että nyt kyllä kopsahtaa, koska kolarittomasta jarrutusmatkasta jo 75 prosenttia on käytetty. Auto ei tunnu hidastuvan millään. Jos ja kun kuski kuitenkin pitää jarrun pohjassa loppuun asti, hän yllättyy iloisesti, kun 20 --> 0 pysähtyykin kolmasosan matkalla vs. eka puolikas. Jälkimmäisellä puolikkaalla tempaistu käsijarru tuntuu hyvältä, koska perä ei enää lähesty yhtä vääjäämättä, ja onpahan ainakin jotain tekemistä käsille ajankuluksi. Edessä ajava paku on samalla saanut hiukan kerättyä nopeutta, mikä edesauttaa selviämistä.
Käsijarrulla voi myös avittaa kääntymistä, jos esim. tiukka risteys meinaa mennä liian suuren nopeuden takia absit rutisten puskemalla lumipenkaan. Täyden abs-jarrutuksen aikana auto on ohjattavissa, mutta kääntymiseen ei riitä tarpeeksi kitkaa, koska samanaikainen jarrutus syö kitkaympyrää. Terävä ja lyhyt nyppäys käsijarrusta yhdistettynä vastaohjaukseen saa keulan osoittamaan oikeaan suuntaan. Mahdollinen ajonvakautus tulee rusauksen kera kekkereihin mukaan tuossa vastaohjausvaiheessa.
Auris TS hybrid on kaksi kertaa tänä talvena pakottanut kässäripelastukseen. Molemmilla kerroilla olin kirkastamassa hybridijärjestelmän hapettamia takajarrulevyjä, eli tarkoituksella ajoin tavallista epätaloudellisemmin iltalumilla. Pakko myöntää, että Auris on pikkukoneista G-Astraa pahempi puskija, ja varsinkin nahkeampi ohjattava kaasulla. Manuaalivaihteisen kakkosella oli paljon suorempi yhteys eturenkaisiin. Toki Astrallakin känkkendaalia tarvittiin useaan kertaan sen 12v aikana, mitä sitä pidin. Oi niitä aikoja! Silloin ei ajonvakautus häirinnyt ajolinjoja. Ysärillä A-Omegalla känkkää tarvittiin vain pysäköidessä...
Noi kässäripelastukset kannattaa sit säästää pieniin taajamanopeuksiin ja viimeiseksi oljenkorreksi pienen pusun välttämiseen. Kandee myös harjoitella omalla autolla etukäteen jollain tyhjällä parkkiksella, ettei tositilanteessa vedä jakajaan tai raapaise peräkulmaa penkkaan. Ajakaa ihmisiksi muun liikenteen seassa.