Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Meni tosiaan tien numerot sekaisin vaikka tuota reittiä ajankin viikoittain. Huittisiin päin olin ajamassa.
Eli kyse lie siitä kun Teboil jää vasemmalle ja rajoitus nousee 60 -> 80? Oon itsekin monta kertaa kironnut kun porukalta ei tunnu millään löytyvän kaasupoljinta siinä kohtaa. Ilmeisesti rajoituksen nousemista ei vain tajuta, kun tie/ympäristö ei suoraan kerro minkään muuttuneen.

Sama tapahtuu todella usein tässä: https://goo.gl/maps/EyiwyZX5R7N2

Tuossakin rajoitus nousee 60 -> 80 mutta iso osa porukasta nostaa vauhtia vasta seuraavan risteyksen jälkeen.
 
Eli kyse lie siitä kun Teboil jää vasemmalle ja rajoitus nousee 60 -> 80? Oon itsekin monta kertaa kironnut kun porukalta ei tunnu millään löytyvän kaasupoljinta siinä kohtaa. Ilmeisesti rajoituksen nousemista ei vain tajuta, kun tie/ympäristö ei suoraan kerro minkään muuttuneen.

Sama tapahtuu todella usein tässä: https://goo.gl/maps/EyiwyZX5R7N2

Tuossakin rajoitus nousee 60 -> 80 mutta iso osa porukasta nostaa vauhtia vasta seuraavan risteyksen jälkeen.
Juurikin se kohta. Kyllä siinä minun mielestä on 80-merkki ihan selkeässä kohdassa.
 
Päivän bussikuskiannos. Kalasataman rakennustyömään kohdalla on itäväylällä Pasilaan päin mentäessä väliaikainen(?) bussipysäkki, joka on bussien kannalta kohtuu ahdas. Ts. joutuvat kääntämään renkaat linttuun ja liittymään suoraan liikenteen sekaan, eikä ole liityntäkaistaa tms. ja nyt tuossa on vieläpä iso lumikasa hankaloittamassa elämää.

No, ajelin siitä iltapäivällä ohi ja pysäkillä oli kaksi bussia aivan kiinni toisissaan noukkimassa ihmisiä kyytiin. Olin ajamassa nopeusrajoituksen mukaista neljääkymppiä bussien ohi, sillä kummallakaan ei ollut vielä vilkkua päällä. Ollessani ehkä puolessa välissä jälkimmäistä bussia tulee sieltä se sadasosasekuntin vilkku ja tämä alkaa siirtyä reipasta vauhtia kaistalle. En oikein ehtinyt enää pysähtymään, vaan jouduin väistämään osittain naapurikaistalle etten saanut bussin etukulmaa kylkeeni. Perään sain tietysti vielä torvea ja valojen väläyttelyä.

Miten tässä nyt olisi pitänyt oikeaoppisesti toimia? Mulla oli toki väistämisvelvollisuus, mutta a) kuten sanottu olin jo tuon bussin rinnalla enkä usko että olisin ehtinyt kokonaan pysähtymään ja b) vaikka olisinkin saanut vauhdit kokonaan pois, ei tuo bussi olisi varmaankaan siitä kolosta mahtunut enää vaihtamaan kaistaa. Jos se olisi laittanut vilkkunsa muutaman sekunnin ennen liittymistä päälle olisin ehtinyt hyvin väistämään, mutta ei. Minähän tuosta olisin tietysti noottia saanut jos törmäys olisi tullut, mutta olisi se mukavaa jos siellä bussin nokassakin voisi edes ohimennen vilkaista peiliin (hehe). Ei itäväylälläkään nyt voi ihan hirveästi alkaa ennakoivastikkaan himmailemaan, tai muuten siellä menee kaikilla hermot.

¯\_(ツ)_/¯

edit: ja tosiaan tuo taaimmainen bussi blokkasi näkyvyyden, joten en voinut myöskään arvioida onko siellä vielä lastaus kesken. Sen muistan kuitenkin, että vilkkua en takakulman ohittaessani nähnyt.
 
Miten tässä nyt olisi pitänyt oikeaoppisesti toimia? Mulla oli toki väistämisvelvollisuus
Kyllähän noita pysäkeiltä lähteviä bussijakin koskee se sama, että "ajosuorite tulee tehdää vaaraa aiheuttamatta" riippumatta väistämisvelvollisuuksista.
Joten @Demogorgon on värikkäässä näkemyksessään hyvinkin oikeassa!
Ja jos dösälaitoksen edustaja rupee inisemään aikatauluista, niin voi sitäkin vähän pyöritellä pitkin lattioita. :tup:
 
Ketjua seurailleena ja silmäilleenä voi ihmetellä millasta kaikenlaista kärsimystä liikenteessä onkaan..

Länsiväylä ~6:20 aamulla: kolme kaistaa, kolme autoa rinnakkain. Kaikki ajaa 70km/h. Rajoitus 80. Yritä siinä hillitä itsesi ja olla pahemmin hiillostamatta sen jälkeen kun yöunet on alle tunnin: naapuri oli yövuorossa ja koiransa haukkui intoa täynnä läpi yön, kovaan ääneen :nb:

Alussa mainittujen autojen kanssa kävi seuraavasti: yksi kääntyi pois, yksi jatkoi 70km/h ja tämä vasemmanpuoleisimmalla ajanut sai jonkin matkan jälkeen ajatuksen painaa kaasua. Ja tuon oivalluksen seurauksena painoi kaasua niin, että vauhti lähenteli 100km/h, meni ohi ja siirtyi sulavasti vilkkua käyttämättä 'normaalille' ajokaistalle takaisin. Jäin hänen taakseen kun oli hän autostaan löytänyt jotain vauhtia. Taas hetken kesti, jarruvalot syttyy, ja vauhti alle 80. Katsoin taustapeiliin hetken kuluttua ja oli kyllä jäänyt jo jonkin matkaa taakse, eikä ollut kääntynyt rampista tai vaihtanut kaistaakaan. Millä ihmeellä tämä on mahdollista, ja tätä tapahtuu jatkuvasti? :confused:
 
Tuttava joka ajanut bussia ammatikseen, kertoi että heillä esimies sanonut "säännöksi", että jos h.auto tulee pysäkin kohdalla auton etuosaan, on bussikuskin vika, jos takaosaan, h.auton vika. Bussi siis kai ajateltu suoraan kahteen osaan puolestavälin. En alkanut enää utelemaan että miten jos töräyttää 55% autosta keskilinjan etupuolelle :D
 
Tuttava joka ajanut bussia ammatikseen, kertoi että heillä esimies sanonut "säännöksi", että jos h.auto tulee pysäkin kohdalla auton etuosaan, on bussikuskin vika, jos takaosaan, h.auton vika. Bussi siis kai ajateltu suoraan kahteen osaan puolestavälin. En alkanut enää utelemaan että miten jos töräyttää 55% autosta keskilinjan etupuolelle :D

Itse, kun aiemmin tein noita hommia, niin yksi kuulemani nyrkkisääntö oli, että jos osuma tulee bussin takarenkaan takapuolelle, niin menisi henkilöauton piikkiin.
 
Mielenkiintoisia näkemyksiä bussikuskeilla, kuitenkin tieliikennelaki sanoo seuraavaa, josta boldasin pari tärkeää kohtaa:

Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Tuosta varmaan unohtu se vilkku pitää olla päällä. Jos kojelauta kamerassa ei bussiöla vilkkua peränvalon ohituks näy on noi säännöt mitättömiä.

Toki varmasti näin. Esimerkkini oli vain kohdasta jossa yhteentörmäys on jo sattunut ja aletaan poliisin voimin tai ilman selvittämään mitä tapahtui. Valokuvat heti kolarin satuttua auttavat selvittelyssä puhumattakaan, jos on videokuvaa konfliktista takanatulleen ajoneuvon kojelautakamerasta.
 
Kyllähän noita pysäkeiltä lähteviä bussijakin koskee se sama, että "ajosuorite tulee tehdää vaaraa aiheuttamatta" riippumatta väistämisvelvollisuuksista.
Joten @Demogorgon on värikkäässä näkemyksessään hyvinkin oikeassa!
Ja jos dösälaitoksen edustaja rupee inisemään aikatauluista, niin voi sitäkin vähän pyöritellä pitkin lattioita. :tup:
Joo, toki viestini oli kärjistetty ja autolla ajaessa pitävällä kelillä tuollainen varoaika voisi nyt mennäkin. Ja huonoimmassakin tapauksessa tuosta selviäisi "vain" peltisepän avulla. Mutta moottoripyöräilijänä katson asiaa myös kaksipyöräisten kulmasta: Pyörän selässä ja pahimmillaan liukkaalla tuossa ei kokemattomampi kuski (kuten allekirjoittanut) pysty kerta kaikkiaan tekemään samanlaisia väistömanöveerejä kuin auton ratissa. Ja silloin menee kättäjalkaaniskaa poikki.
 
Nuo itsaribussit on käsittämättömiä. Joo varmasti vituttaa kun 80 km/h rajoitusalueella pitäisi päästä autojen sekaan ilman kiihdytyskaistaa mutta suoraan vaan eteen kääntyminen... huhhuh. Ihme ettei tuossa kolmostiellä satu kolareita päivittäin. Pitkänmatkan bussit jotenkin pahempia kuin paikallisliikenteen.
 
Tänään tapahtunut, ei niin ärsyttävä vaan huvittava tapaus. Ajelin töihin päin kaupungilla käynnin jälkeen ja takaluukkuun sattui joku nuori naiskuljettaja punaisen Toyotansa kanssa ~1-2m päähän puskurista. Puhelinhan siinä kädessä oli ja naputtelun tahti oli sitä luokkaa että joku jossain oli pulassa. Nostin sitten vauhtia 60->70 (60 rajoitus) ja takana tuleva seuraa mukana... Odottelin hetken ja totesin että kokeillaas. Nostin 70->80. Taas nopeus saatiin vastaamaan sitä 1-2m etäisyyttä puskurista ja puhelin pysyi tiukasti kädessä.

Mietin hetken ja päätin että helvetti, kokeillaan vielä vähän. Pikavarmistus poliisien varalta ja nostin 80->90 ja taas tultiin puskuriin kiinni, sama 1-2m etäisyys. Sitten muutaman sekunnin siinä oltuaan laittoi puhelimen sivuun ja likka teki about lukkojarrutuksen tajutessaan vauhtinsa. Hyvin oli opetellut ajamaan muiden tahtiin :D
 
Jäykkäniskaiset paskanaamat. Aamulla Avensiskuski kääntyi kolmion takaa eteeni 80km/h rajoitusalueella. Kerkesin jarruttamaan voimakkaasti ja ottamaan niin laitaan kuin vain mahtui, muutoin olisi osunut. Varsinkin jos en olisi huomannut risteystä lähestyvää autoa. Ilma selkeä, valoisa vaikka aurinko ei ollut vielä ylhäällä, Tojokuskilla ei näköestettä minun suuntaani.
 
Jos olisi kysytty avensiskuskilta et miten niinkuin omasta mielestä meni vastaus olisi varmaan ollut ettei päälle saa ajaa.

Mut tiedö sitten mitä noiden pääs liikkuu. Eikö hahmota, luuleeko enemmän autoltaan vai luuleeko tosiaan että ovat oikeassa ehtiessään kokonaan tielle toisen luistelles hätäjarrutuksessa syyttäen tilannenopeutta. Tilannenopeus se ei ole koska kolmion takana sääntöjä noudattava auto ei ole este tien näkyvällä osuudella, koska tielle nousija ei saa häiritä tiellä olija. Kolmion takana olija ei siis voi hitaampanakaan olettaa että tiellä oleva auto joutuu jarruttamaan hänen takiaan. Ehkä ennen sana sanaa vastaan tuollain voinutkin voittaa. Mutta nykyaikana kojelautakameroiden aikaan osoittavat väistövelvollisuuden noudattamatta jättämistä ja liittymistä tielle häiritsien siellä olijaa.
Tiedän kuka tojoa ajoi, pieni kylä, ja kysyn että muistaako tapahtunutta kun seuraavan kerran näen. Kakkosautossani ei ole kojelautakameraa, mutta tarkoitus on hankkia kyllä. Hyvin saa paskat housuun tuollainen tilanne vaikka itse on voitolla selviytymisessä että käräjillä, mutta kuitenkin.
 
Jos olisi kysytty avensiskuskilta et miten niinkuin omasta mielestä meni vastaus olisi varmaan ollut ettei päälle saa ajaa.

Mut tiedö sitten mitä noiden pääs liikkuu. Eikö hahmota, luuleeko enemmän autoltaan vai luuleeko tosiaan että ovat oikeassa ehtiessään kokonaan tielle toisen luistelles hätäjarrutuksessa syyttäen tilannenopeutta. Tilannenopeus se ei ole koska kolmion takana sääntöjä noudattava auto ei ole este tien näkyvällä osuudella, koska tielle nousija ei saa häiritä tiellä olija. Kolmion takana olija ei siis voi hitaampanakaan olettaa että tiellä oleva auto joutuu jarruttamaan hänen takiaan. Ehkä ennen sana sanaa vastaan tuollain voinutkin voittaa. Mutta nykyaikana kojelautakameroiden aikaan osoittavat väistövelvollisuuden noudattamatta jättämistä ja liittymistä tielle häiritsien siellä olijaa.
Nimenomaan näin.

Tampereella tuli kanssa keskustassa yksi paku stopin takaa eteen. Hakkaysit pelasti ton ja nekin vaan kun kässärillä auttoi vielä. Varmaan alle 10m oli mulla matkaa 40km/h vauhdissa pakun takakulmaan kun oli juuri kääntänyt itsensä tielle.

Dashcami ei ole huono hankinta ollenkaan, ei ainkaan tarvitse pelätä että menee omasta pussista kaverin perän korjaus...
 
Kojelauta kamerat on halventuneet hirveästi. Onko teillä tuohon mitään suosituksia? Kestääkö miten pakkasta nuo vehkeet?
 
Nimenomaan näin.

Tampereella tuli kanssa keskustassa yksi paku stopin takaa eteen. Hakkaysit pelasti ton ja nekin vaan kun kässärillä auttoi vielä. Varmaan alle 10m oli mulla matkaa 40km/h vauhdissa pakun takakulmaan kun oli juuri kääntänyt itsensä tielle.

Dashcami ei ole huono hankinta ollenkaan, ei ainkaan tarvitse pelätä että menee omasta pussista kaverin perän korjaus...

Siis minkälainen tilanne tuossa oli / mitä teit käkkärillä? Siis jos käsijarrusta oli hyötyä, vaikka oli niin liukasta(?) että hakkaysit pelasti peräänajolta? :confused:
 
Siis minkälainen tilanne tuossa oli / mitä teit käkkärillä? Siis jos käsijarrusta oli hyötyä, vaikka oli niin liukasta(?) että hakkaysit pelasti peräänajolta? :confused:

Jos on niin vanha auto, ettei jarrupoljin vaikuta kuin etujarruihin ja takajarrut piti vetää käkkärillä mukaan? :btooth:
 
Abseillahan auto olisi ollut ohjattavissa vielä. Eli oliko niin vanha kaara ettei abseja? Painoit siis jarrut lukkoon hakkayseilla, nostit sen verran että eturenkaat rupesi rullaamaan ja käytit käppäriä saadaksesi auton lievään sivuluisuun mikä pelasti osumalta?
 
Siis minkälainen tilanne tuossa oli / mitä teit käkkärillä? Siis jos käsijarrusta oli hyötyä, vaikka oli niin liukasta(?) että hakkaysit pelasti peräänajolta? :confused:
Ensin poljin lattiaan, meni abseille ja perä vaan läheni. Inasen sai lisätehoa kun kiskas takapään lukkoon ja alkoi vähän kääntää kylkeä eteen.

Kyllä se yksi rengaspari lukossa kuitenkin auttaa vähän vs. yksi rengaspari ei lukossa absitellen.

Abseillahan auto olisi ollut ohjattavissa vielä. Eli oliko niin vanha kaara ettei abseja? Painoit siis jarrut lukkoon hakkayseilla, nostit sen verran että eturenkaat rupesi rullaamaan ja käytit käppäriä saadaksesi auton lievään sivuluisuun mikä pelasti osumalta?
Siinähän ohjailet parin rotvallin ja lumipenkan välillä. Ei voinut väistää, absit oli siis turhat tuossa, paitsi että olisi muutenvaan ilman abseja voinut lähteä sinkoutumaan johonkin nelipyöräluisussa.

Kaikki renkaathan menee abseille joten kun kiskasee takarenkaat lukkoon niin saa hiukan lisää jarrutehoa, varsinkin hyvillä renkailla. Ei se paljoa tuntunut, mutta tuntui kuitenkin ja riitti pysäyttämään.

Vähän se alko nokka kääntyä oikealle siinä kässärillä tempoessa, ei se lievä sivuluisu kuitenkaan kolarilta olisi pelastanut.
 
No hyvä ettei kolahtanut :) Aikaisempi selvitys oli vähän epäselvä niin sarkastiseen sävyyn kyselin.
 
Ensin poljin lattiaan, meni abseille ja perä vaan läheni. Inasen sai lisätehoa kun kiskas takapään lukkoon ja alkoi vähän kääntää kylkeä eteen.

Kyllä se yksi rengaspari lukossa kuitenkin auttaa vähän vs. yksi rengaspari ei lukossa absitellen.

Siinähän ohjailet parin rotvallin ja lumipenkan välillä. Ei voinut väistää, absit oli siis turhat tuossa, paitsi että olisi muutenvaan ilman abseja voinut lähteä sinkoutumaan johonkin nelipyöräluisussa.

Kaikki renkaathan menee abseille joten kun kiskasee takarenkaat lukkoon niin saa hiukan lisää jarrutehoa, varsinkin hyvillä renkailla. Ei se paljoa tuntunut, mutta tuntui kuitenkin ja riitti pysäyttämään.

Vähän se alko nokka kääntyä oikealle siinä kässärillä tempoessa, ei se lievä sivuluisu kuitenkaan kolarilta olisi pelastanut.
Kässärillä voi saada aavistuksen lisää jarrutehoa, jos on reippaasti irtolunta tai kesällä soraa/hiekkaa. Jos lumipöppyrää ei ollut, niin kässärin apu saattoi olla neliöllisyyden aiheuttama harha. Jarrutuksen ensimmäisellä puolikkaalla 40 --> 20 km/h silmä on sitä mieltä, että nyt kyllä kopsahtaa, koska kolarittomasta jarrutusmatkasta jo 75 prosenttia on käytetty. Auto ei tunnu hidastuvan millään. Jos ja kun kuski kuitenkin pitää jarrun pohjassa loppuun asti, hän yllättyy iloisesti, kun 20 --> 0 pysähtyykin kolmasosan matkalla vs. eka puolikas. Jälkimmäisellä puolikkaalla tempaistu käsijarru tuntuu hyvältä, koska perä ei enää lähesty yhtä vääjäämättä, ja onpahan ainakin jotain tekemistä käsille ajankuluksi. Edessä ajava paku on samalla saanut hiukan kerättyä nopeutta, mikä edesauttaa selviämistä.


Käsijarrulla voi myös avittaa kääntymistä, jos esim. tiukka risteys meinaa mennä liian suuren nopeuden takia absit rutisten puskemalla lumipenkaan. Täyden abs-jarrutuksen aikana auto on ohjattavissa, mutta kääntymiseen ei riitä tarpeeksi kitkaa, koska samanaikainen jarrutus syö kitkaympyrää. Terävä ja lyhyt nyppäys käsijarrusta yhdistettynä vastaohjaukseen saa keulan osoittamaan oikeaan suuntaan. Mahdollinen ajonvakautus tulee rusauksen kera kekkereihin mukaan tuossa vastaohjausvaiheessa.

Auris TS hybrid on kaksi kertaa tänä talvena pakottanut kässäripelastukseen. Molemmilla kerroilla olin kirkastamassa hybridijärjestelmän hapettamia takajarrulevyjä, eli tarkoituksella ajoin tavallista epätaloudellisemmin iltalumilla. Pakko myöntää, että Auris on pikkukoneista G-Astraa pahempi puskija, ja varsinkin nahkeampi ohjattava kaasulla. Manuaalivaihteisen kakkosella oli paljon suorempi yhteys eturenkaisiin. Toki Astrallakin känkkendaalia tarvittiin useaan kertaan sen 12v aikana, mitä sitä pidin. Oi niitä aikoja! Silloin ei ajonvakautus häirinnyt ajolinjoja. Ysärillä A-Omegalla känkkää tarvittiin vain pysäköidessä...


Noi kässäripelastukset kannattaa sit säästää pieniin taajamanopeuksiin ja viimeiseksi oljenkorreksi pienen pusun välttämiseen. Kandee myös harjoitella omalla autolla etukäteen jollain tyhjällä parkkiksella, ettei tositilanteessa vedä jakajaan tai raapaise peräkulmaa penkkaan. Ajakaa ihmisiksi muun liikenteen seassa.
 
Kässärillä voi saada aavistuksen lisää jarrutehoa, jos on reippaasti irtolunta tai kesällä soraa/hiekkaa. Jos lumipöppyrää ei ollut, niin kässärin apu saattoi olla neliöllisyyden aiheuttama harha. Jarrutuksen ensimmäisellä puolikkaalla 40 --> 20 km/h silmä on sitä mieltä, että nyt kyllä kopsahtaa, koska kolarittomasta jarrutusmatkasta jo 75 prosenttia on käytetty. Auto ei tunnu hidastuvan millään. Jos ja kun kuski kuitenkin pitää jarrun pohjassa loppuun asti, hän yllättyy iloisesti, kun 20 --> 0 pysähtyykin kolmasosan matkalla vs. eka puolikas. Jälkimmäisellä puolikkaalla tempaistu käsijarru tuntuu hyvältä, koska perä ei enää lähesty yhtä vääjäämättä, ja onpahan ainakin jotain tekemistä käsille ajankuluksi. Edessä ajava paku on samalla saanut hiukan kerättyä nopeutta, mikä edesauttaa selviämistä.


Käsijarrulla voi myös avittaa kääntymistä, jos esim. tiukka risteys meinaa mennä liian suuren nopeuden takia absit rutisten puskemalla lumipenkaan. Täyden abs-jarrutuksen aikana auto on ohjattavissa, mutta kääntymiseen ei riitä tarpeeksi kitkaa, koska samanaikainen jarrutus syö kitkaympyrää. Terävä ja lyhyt nyppäys käsijarrusta yhdistettynä vastaohjaukseen saa keulan osoittamaan oikeaan suuntaan. Mahdollinen ajonvakautus tulee rusauksen kera kekkereihin mukaan tuossa vastaohjausvaiheessa.

Auris TS hybrid on kaksi kertaa tänä talvena pakottanut kässäripelastukseen. Molemmilla kerroilla olin kirkastamassa hybridijärjestelmän hapettamia takajarrulevyjä, eli tarkoituksella ajoin tavallista epätaloudellisemmin iltalumilla. Pakko myöntää, että Auris on pikkukoneista G-Astraa pahempi puskija, ja varsinkin nahkeampi ohjattava kaasulla. Manuaalivaihteisen kakkosella oli paljon suorempi yhteys eturenkaisiin. Toki Astrallakin känkkendaalia tarvittiin useaan kertaan sen 12v aikana, mitä sitä pidin. Oi niitä aikoja! Silloin ei ajonvakautus häirinnyt ajolinjoja. Ysärillä A-Omegalla känkkää tarvittiin vain pysäköidessä...


Noi kässäripelastukset kannattaa sit säästää pieniin taajamanopeuksiin ja viimeiseksi oljenkorreksi pienen pusun välttämiseen. Kandee myös harjoitella omalla autolla etukäteen jollain tyhjällä parkkiksella, ettei tositilanteessa vedä jakajaan tai raapaise peräkulmaa penkkaan. Ajakaa ihmisiksi muun liikenteen seassa.

Tuossa on myös se että absit vähentää jarrutehoja kun liutaan, eli todella tilannekohtaista milloin voi käsijarru vaikuttaa positiivisesti, välillä voi johtaa halutun jarrutehon katoamiseen kun laitteisto päättää että suunta on tärkeämpi kuin hidastuvuus. Mutkissa ulos puskiessa homma toimii lähinnä koska hidastuksen aiheuttama painonsiirtymä lisää eturenkaiden pitoa + lievässä nelipyöräluisussa, jonka saa perän irroituksella aikaan on enemmän kitkaa tekemässä työtä sivusuuntaan kuin jos käytetään vain ohjaavia renkaita sivupidon maksimointiin.

Näitä teorioita oli kiva testata käytännössä Juha Kankkusen rallikoulussa kuusamossa Sport Driving joku aikaa sitten, toki siellä keskityttiin enemmän siihen että päästään vauhdilla etenemään ;).
 
Riippuu ihan että väistetäänkö toillaavia kanssa autoilijoita vaiko korjataan omia tyhmyyksiä...

Totta, mutta aika paljon saa ajaa jos joka talvi joutuu useasti turvautumaan siihen (tämä talvi nyt on ollutkin vähän "talvisempi").

Kerran vain onneksi olen joutunut kiskaisemaan 3-akselisen kuorkin sivuluisuun käppärillä "haitta-ajoneuvon" tötöilyn vuoksi, kyllä siinä jolpit hiukan katseli että mitenkä käy kun 15 tonnia massaa lähestyy... :D
 
Totta, mutta aika paljon saa ajaa jos joka talvi joutuu useasti turvautumaan siihen (tämä talvi nyt on ollutkin vähän "talvisempi").

Kerran vain onneksi olen joutunut kiskaisemaan 3-akselisen kuorkin sivuluisuun käppärillä "haitta-ajoneuvon" tötöilyn vuoksi, kyllä siinä jolpit hiukan katseli että mitenkä käy kun 15 tonnia massaa lähestyy... :D
Joo, toikin tais olla ihan eka kerta tänä talvena. Ja suht liukastahan on ollut.

Tossakin tilanteessa kun olisin ollut vanhoilla talvinakeilla/toisella autolla liikenteessä niin nokka olisi tehnyt tuttavuutta pakun perän kanssa 100% varmasti. Tai sitten penkan kanssa.
 
Se saamarin Nissan merkkisen pakun kuski jolla oli niskat jumissa eikä tarkistanut kuollutta kulmaa päätä kääntäen kun lähti kampeamaan vasemmalle kaistalle aamuruuhkassa tilanteessa missä molemmat kaistat oli lähes pysähdyksissä. Lähellä oli ettei saannut uutta muotoilua kylkeen.
 
Itsellä tuli tänään vastaan kyydissä tilanne jossa tultiin kolmion takaa kääntymään oikealle https://goo.gl/maps/FvtBpRqG8Yp ja kuski katsoi tuleeko vasemmalta autoja, muttei nähnyt katumaasturia tulossa 50km/h 50metrin päässä. Ei mitään näköestettä tai häikäisyä. Ellen olisi tuosta huomauttanut niin eteen olisi ajettu. Kuski ihmetteli pitkään että mistä se auto tuli, kun kuitenkin katsoi jonkun sekunnin sinne suuntaan suoraa sivulta tulevaa tietä ja se oli tyhjä omasta mielestä.

Itse näin sivulta tulevan auton kokoajan. Ajettiin pikku kierros takaisin tuohon ihmettelyn jälkeen ja päädyttiin siihen että jäi silmän sokeaan pisteeseen. Eli kun oltiin ryhmitytty oikealle reunalle käännöstä varten niin kuski näki sivulle päätä kääntämällä vain toisella silmällä, eikä keskittänyt katsetta tiehen vaan jonkun matkaa ajoradan oikealle puolelle, jolloin toisella kertaa testattaessa ei myöskään näkynyt lähestyvät autot.


Sokea piste[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Verkkokalvo peittää silmän takaosan sisäpintaa kaikkialta muualta paitsi näköhermonpään kohdalta. Näköhermonpää sijaitsee silmänpohjassa tarkan näkemisen pisteestä nenään päin n. 3-4 mm. Koska näköhermonpäässä ei ole verkkokalvoa, siitä aiheutuu näkökenttään ns. fysiologinen sokea piste. Silmänpohjan nenänpuoleinen alue vastaa näkökentässä ohimonpuoleista osaa, joten sokea piste sijaitsee katseen kohdistuspisteestä n. 15 astetta ohimoon päin. Sokea piste on laajuudeltaan 5 astetta (kohdistuspisteestä n. 13-18 astetta ohimoon päin). Molempien silmien sokea piste on kohdistuspisteen ohimonpuolella, joten yhteisnäössä toisen silmän näkökenttä kattaa toisen silmän sokean pisteen.

Sokean pisteen voi demonstroida seuraavasti: Katso alla olevan kuvan pistettä oikealla silmällä. Voit havainnoida tähden katsoessasi pistettä kaikilla muilla etäisyyksillä paitsi katsoessasi ruutua n. 40 cm:n päässä silmistäsi, pienellä kuvaruudulla. Kuvaruudun koosta riippuvalla etäisyydellä tähti katoaa näkyvistä, koska siitä muodostuva kuva muodostuu silmänpohjassa näköhermonpään kohdalle = fysiologisen sokean pisteen kohdalle. Vasemmalla silmällä tähteä katsoesasi puolestaan pallukka häviää.

 
Kyllähän tuo kertoo jotain ajotavoista, jos pitää talven aikana useamman kerran turvautua "kässäripelastukseen".
Jarrunhoitotavoista se kertoo. Olisin tietty voinut hoitaa jarruja motarillakin, mutta ajattelin yhdistää huvin ja hyödyn räppäilemällä uudella lumella asutuksen ulkopuolella ihmisten nukkumaanmenoaikaan. Kävin siis tasan kaksi kertaa tänä talvena tekemässä lenkin, ja niistä molemmilla kerroilla yhdessä käännöksessä (noin 20:stä) Auriksen aliohjautuvuus tuli ilmi (irtolunta enemmän kuin muualla), jolloin vaadittiin pientä avitusta käsijarrulla.

Siinä olivat siis ne kaksi avitusta tänä talvena. En joudu vastaaviin tilanteisiin normaaliajossa. Ajotavoista kertoo yksi ylinopeus sekä nolla kolaria liikenteessä. Parkkihallissa joku peruutti kylkeeni vuonna 1997, ja samana vuonna valuin jäisellä pihatiellä taaksepäin penkkaan. Koukun sähkörasia piti oikaista käsin. Kortti on ollut yli 21 vuotta.

Äh, seuraavaksi joku lukee tätä viestiä, että "räppäilemällä... asutuksen... ihmisten nukkumaanmenoaikaan...".

Mielikuva: kaikuva betonilähiön parkkis, putkiviritteinen bemu, kone karjuu 6 krpm, nastat raapii, kumi ulvoo, kestää puoli tuntia ja ilmasto muuttuu.

Totuus: luminen maisema rivarialueen ulkoreunalla, Tojon perhehybridi, kone hyrisee 2,5 krpm kuten normikiihdytyksessä, kitkarenkaat luistavat tamppautuneella lumella ääneti, absien rutina kuuluu vain matkustamossa, kestää puoli minuuttia, eikä poikkea ääneltään muista öisistä kulkijoista ainakaan huonompaan suuntaan. Bensaa meni 10 km matkalla 0,7 l, koska keskikulutus oli 7,1 normaalin viiden sijaan.

Sain joka tapauksessa jarruihin kiiltoa, mutta ovat ne silti aika rupuisen näköiset 25 tkm ajetuiksi. Ennen räppäilyä olivat vielä surkeammat.
 

Liitteet

  • 20180226_155141.jpg
    20180226_155141.jpg
    163,2 KB · Luettu: 114
Autokouluopetus... Nuori ilmeisesti aika vasta kortin saanut mies ajaa edessä neloskoppasella golffilla ja lentokentäntien risteyksen valot vaihtuvat punaiseksi. Pysähdytään, mutta valo vaihtuukin pian vihreäksi. Kestää hetki kun vaihde saadaan silmään ja samantien auto hyppää ja sammuu. No ei kai siinä, olin takana jo hitaasti lähtemässä liikkeelle, kun nuoren miehen auto alkaa valua kohti, jarrua kun ei voi painaa stumppauksen jälkeen. Tuli kiire peruuttaa, ettei golffi valunut keulaan. Ihan valehtelematta, miten voi noin surkeilla taidoilla saada ajokortin? Miten voi auto valua yli kaksi metriä taakseppäin ilman, että ymmärretään painaa jarrua? Miten tämä nuori mies on selvinnyt mäkilähtötestistä?

Tosiaan onneksi ei ollut muita autoja takana, että sain peruutettua. Nuori mies ei koskenutkaan mihinkään jarruun, ennenkuin sai autonsa takaisin käyntiin ja tästäkin selvittiin vain oman nopean päätöksentekokyvyn ansiosta ilman vahinkoa. Valehtelematta hänen autonsa valui vaarallisen pitkän matkan taakseppäin ilman mitään toimenpiteitä kuskin osalta.

Ja taas koko helvetin päivän sai ajella todella hitaasti muiden perässä kun ei niitä romuja saada kulkemaan...
 
Autokouluopetus... Nuori ilmeisesti aika vasta kortin saanut mies ajaa edessä neloskoppasella golffilla ja lentokentäntien risteyksen valot vaihtuvat punaiseksi. Pysähdytään, mutta valo vaihtuukin pian vihreäksi. Kestää hetki kun vaihde saadaan silmään ja samantien auto hyppää ja sammuu. No ei kai siinä, olin takana jo hitaasti lähtemässä liikkeelle, kun nuoren miehen auto alkaa valua kohti, jarrua kun ei voi painaa stumppauksen jälkeen. Tuli kiire peruuttaa, ettei golffi valunut keulaan. Ihan valehtelematta, miten voi noin surkeilla taidoilla saada ajokortin? Miten voi auto valua yli kaksi metriä taakseppäin ilman, että ymmärretään painaa jarrua? Miten tämä nuori mies on selvinnyt mäkilähtötestistä?

Tosiaan onneksi ei ollut muita autoja takana, että sain peruutettua. Nuori mies ei koskenutkaan mihinkään jarruun, ennenkuin sai autonsa takaisin käyntiin ja tästäkin selvittiin vain oman nopean päätöksentekokyvyn ansiosta ilman vahinkoa. Valehtelematta hänen autonsa valui vaarallisen pitkän matkan taakseppäin ilman mitään toimenpiteitä kuskin osalta.

Ja taas koko helvetin päivän sai ajella todella hitaasti muiden perässä kun ei niitä romuja saada kulkemaan...
Minä olisin tuossa tilanteessa soittanut torvea, jolloin golffin kuljettaja olisi todennäköisesti havahtunut ja painanut jarrua ennen kuin hänen autonsa olisi ehtinyt valua metritolkulla taaksepäin.
 
En nyt varsinaisesti ärsyyntynyt, enemmän ehkä huvituin kun edellä meni joku farkkuaudi useiden valojen ajan niin että se ei meinannut onnistua kiihdyttämään ollenkaan 0-40kmh ja valoihin tullessa se valui rasittavalla hitaudella paikalleen.
2 kaistaisella tiellä ei ollut muita kuin me kaksi.
Päätin sitten etten jaksa jumittaa sen takana ja menin seuraavissa valoissa vasemmalle kaistalle sen viereen, jolloin se sai ahaa elämyksen ja kiihdytti noin 150kmh asti ilmeisesti kaikki mitä siitä audista irtosi.
Palasin sitten takaisin vapautuneelle kaistalle kun audi paineli horisontissa ja ihmettelin että olisko se tosiaan halunnut kisata ton mun vanhan paskakasan kanssa vai eikö se vaan hyväksynyt että ooppeli menisi sen ohi.
Ei vaikuttanut edes miltään teiniltä.
 
Ikuisuusvalitus... ja aihe. Ajelin eilen Tamperelta Jyväskylään. Mennen tullen löytyi ajosuorituksia, jossa 80 alueella mennään välillä 70 - välillä 90... ja kun nousee 100km/h rajoitukselle, vauhti nippa nappa 100... ja kun ohituskaista tulee, yhtä-äkkiä löytyykin 120 km/h... kunnes kaista päättyy ja sitten laskee takaisin jonnekin <100 nopeuteen.

En ymmärrä. Monessa autossa on kuitenkin vakionopeudensäädin, mutta ehkä sitä sitten ei osata / huomata käyttää.
 
Ihan samoja audeja kuten avensiksia audin kanssa kohtaa liikenteessä. Liukkaalla oli mitään jakoakaan nillä liikennevaloissa, mutta jostain löytyy kova into mennä yhtäkkiä. Jos sit uudellen tupeksivat edes myöhemmin saavat sit huomata sen.
Itse olen huomannut että Toyotakuskit ovat kaikkein helpoimmin provosoituvia liikenteessä.

Valoista ei tarvitse tehdä kuin 1/3 kaasulla normaali kiihdytys esim. 60-70km/h rajoitukselle niin seuraavissa valoissa usein se (ilmeisesti) 1.6i tai 1.8i tehokoneella liikkeellä oleva perheenisä riuhtoo TRD:nsä täyteen kiihtyvyyten (joka yleensä vastaa sitä 1/3 kiihdytystä). Auta armias jos itse erehtyy painamaan enemmän kaasua - seuraavaksi kun rajoitus on saavutettu näkee miten Toyo painuu horisonttiin 40-50km/h ylinopeudella. Ellei siis jo se eka liikkeellelähtö aiheuttanut kys. reaktiota. :D

Tätä samaista ilmiötä ei kohtaa kovin usein minkään muun "ei-premium" merkin kuskien kanssa, ennemmin yleensä mersujen tai bemarien kanssa.
 
Ikuisuusvalitus... ja aihe. Ajelin eilen Tamperelta Jyväskylään. Mennen tullen löytyi ajosuorituksia, jossa 80 alueella mennään välillä 70 - välillä 90... ja kun nousee 100km/h rajoitukselle, vauhti nippa nappa 100... ja kun ohituskaista tulee, yhtä-äkkiä löytyykin 120 km/h... kunnes kaista päättyy ja sitten laskee takaisin jonnekin <100 nopeuteen.

En ymmärrä. Monessa autossa on kuitenkin vakionopeudensäädin, mutta ehkä sitä sitten ei osata / huomata käyttää.
Tätä itsekkin kyllä vihaan. Ajelen päivittäin reilu 120km työmatkaa enkä todellakaan jaksa nykyisin paljoa ohitella. Jos ajetaan 75km/h 80km/h alueella niin melkein sitä köröttelen vakkarin kanssa siinä perässä jossei ole kiirusta tai satu hyvää paikkaa ohitella. Pieni alinopeus siis harvemmin kuitenkaan haittaa koska kuuntelen aamuisin yleX:n aamua ja iltapäivällä popittelen spotifytä tai kuuntelen äänikirjoja, joten matkat menee mukavasti. Ainoastaan tuo vitun nopeuden pumppaaminen saa veren kiehumaan kun ei voi rauhakseen ajella vakkarilla vaan koko ajan täytyy säätää nopeutta. Edes vilkuttamatta jättämiset yms. ajattelemattomuudet/kusipäisyydet ei niin kyrsi jos tuohon täysin aivovammaiseen hidasteluun ja kiihdyttelyyn vertaa. Tätä siis harrastetaan myös niillä autoilla mitä ei taatusti ole ikinä edes myyty ilman vakkaria. Jonkun vanhan koslan kohdalla sen voi vielä jotenkin laittaa toteutusteknisten asioiden piiriin.
 
Tätä itsekkin kyllä vihaan. Ajelen päivittäin reilu 120km työmatkaa enkä todellakaan jaksa nykyisin paljoa ohitella. Jos ajetaan 75km/h 80km/h alueella niin melkein sitä köröttelen vakkarin kanssa siinä perässä jossei ole kiirusta tai satu hyvää paikkaa ohitella. Pieni alinopeus siis harvemmin kuitenkaan haittaa koska kuuntelen aamuisin yleX:n aamua ja iltapäivällä popittelen spotifytä tai kuuntelen äänikirjoja, joten matkat menee mukavasti. Ainoastaan tuo vitun nopeuden pumppaaminen saa veren kiehumaan kun ei voi rauhakseen ajella vakkarilla vaan koko ajan täytyy säätää nopeutta. Edes vilkuttamatta jättämiset yms. ajattelemattomuudet/kusipäisyydet ei niin kyrsi jos tuohon täysin aivovammaiseen hidasteluun ja kiihdyttelyyn vertaa. Tätä siis harrastetaan myös niillä autoilla mitä ei taatusti ole ikinä edes myyty ilman vakkaria. Jonkun vanhan koslan kohdalla sen voi vielä jotenkin laittaa toteutusteknisten asioiden piiriin.
Jos keskittyisi jatkuvasti ajamiseen niin vauhdin säätäminen ei pitäisi olla mikään ongelma.

E: Mitenkään pumppaamista puolustelematta. Toki se saa ärsyttää.
 
Selitttää ihminen jolla ei vakkaria selvästi ole ollen katkera siitä. Ei tuos väittees muuten mitään järkeä ole.

Yhtälailla sitä toivois automaattisia pitkiä tai edes vasemmalle jalalle nappia ettei niit viikseä tarvis jatkuvasti sormin kurkotella. Mitään tekemistä sillä ei reaktiokyvyn kanssa. Vai pitäiskö istuinkin olla kova puinen penkki ettei vaan ole mukava.
Saat ajaa ihan niin mukavasti kuin haluat, kunhan teet sen turvallisesti ja muuta liikennettä häiritsemättä.

Sanoinpa vain, että jos sinua ärsyttää se, että joudut sopeuttamaan ajoneuvon vauhtia muun liikenteen mukaan, niin se johtuu siitä, että sinua ärsyttää se, että joudut sopeuttamaan ajoneuvon vauhtia muun liikenteen mukaan.
 
Tottakai ärsyttää. Mielummin ajan tasaista vauhtia täysin yksinään täysin ilman muita autoja. Jos siinä joku sahaa turhaan vauhtia sahaa hän turhaan vauhtia.
Niin. Parempi olisi, jos ei ärsyttäisi kun joutuu koskea hallintalaitteisiin.

Mutta en nyt tässä tuomitse. Minua ärsyttää muiden tötöily vaikken joutuisi niihin edes reagoimaan. Omasta laiskuudesta ei kyllä jää yksikään suorite vajaaksi.
 
Saat ajaa ihan niin mukavasti kuin haluat, kunhan teet sen turvallisesti ja muuta liikennettä häiritsemättä.

Sanoinpa vain, että jos sinua ärsyttää se, että joudut sopeuttamaan ajoneuvon vauhtia muun liikenteen mukaan, niin se johtuu siitä, että sinua ärsyttää se, että joudut sopeuttamaan ajoneuvon vauhtia muun liikenteen mukaan.
Niin, se vitutus on sillon sen edessä ajavan taliaivon syy, ei minun. Jossei osaa ajaa tasasesti niin ei tarvitse ajaakaan. Eikä siihe tasaseen liikkumiseen mitään vakkaria tarvitse käyttää. Joku 1-2kmh vaihtelu ei haittaa takana vakkarilla tulijaakaan jos osaa pitää hajurakoa.
 
Niin, se vitutus on sillon sen edessä ajavan taliaivon syy, ei minun. Jossei osaa ajaa tasasesti niin ei tarvitse ajaakaan. Eikä siihe tasaseen liikkumiseen mitään vakkaria tarvitse käyttää. Joku 1-2kmh vaihtelu ei haittaa takana vakkarilla tulijaakaan jos osaa pitää hajurakoa.
Ei tarvii ei. Jos ei kyse ole mistään tieolosuhteisiin sopeutumisesta niin vaikea ymmärtää miten ei voi sen vertaa olla perillä auton liikkumisesta etteikö huomaisi nopeuden heittelyä. Menen aika nopeasti tuollaisista ohi. Ja muutenkin jos joku osoittaa epävarmoja otteita. En mielelläni aja sellaisen takana.
 
Minä olisin tuossa tilanteessa soittanut torvea, jolloin golffin kuljettaja olisi todennäköisesti havahtunut ja painanut jarrua ennen kuin hänen autonsa olisi ehtinyt valua metritolkulla taaksepäin.

Normaalisti olisin minäkin, mutta kun oli kaksi asiakasta kyydissä niin ei niistä ihmisistä tiedä, että mitä kirjoittelevat sitten johonkin foorumiin kun taksikuski painoi tööttiä.

Niin ja lisäksi jokaisessa youtubevideossa missä auto valuu kohti, ei tämä töötin painaminen ole auttanut... Parempi peruuttaa alta pois.

Tuosta ihmisten pumppaamisesta tuli mieleen kun ajoin yhden vuoron uudella S90 D3 Volvolla jossa on adaptiivinen vakkari. Voi jeesus kun sen laittoi päälle 70km/h nopeuteen niin nopeus vaihteli siellä 58-70km/h välillä ja ei saatana minkälaista pumppaamista, aivan käsittämätöntä, meinas itellä tulla suurinpiirtein paha olo ja sanoin siinä sitten asiakkaallekkin, että empä taida käyttää tuon perässä sitä enää...
 
Viimeksi muokattu:
Joka ikinen kerta kun olen Tampere-Jyväskylä väliä ajanut niin aina on ihan tolkutonta pumppaamista koko väli. Jotenkin siedettäväksi homman tekee, jos jättää edelläolevaan paljon välimatkaa ja ajaa sitä 90km/h tai ohittaa muualla kuin ohituskaistojen kohdalla.
 
Normaalisti olisin minäkin, mutta kun oli kaksi asiakasta kyydissä niin ei niistä ihmisistä tiedä, että mitä kirjoittelevat sitten johonkin foorumiin kun taksikuski painoi tööttiä.
Ihan ymmärrettävää, mutta en myöskään näe tööttäämisessä paheksuttavaa, jos ihan syystä soittaa torvea. Tarvitseeko taksikuskina toimiessa oikeasti olla noin hienovarainen? Jos joku olisi vaikka tulossa kolmion takaa eteen, niin jätätkö tööttäämättä ettei asiakkaat pelästy?

En mä nyt sitä tarkoita, että mitään konserttia tarvitsisi alkaa pitämään ja nyrkkiä puimaan.

Niin ja lisäksi jokaisessa youtubevideossa missä auto valuu kohti, ei tämä töötin painaminen ole auttanut... Parempi peruuttaa alta pois.

Koska ei toimi muutamissa youtubevideoissa, niin ei voi toimia Suomen liikenteessä. Hieno logiikka. No, ehkä näin on jos esim. kuljettaja on kuuro tai päihteiden vaikutuksen alaisena tai sitten vain oikeasti niin tumpelo.

No joo, tulipa paljon asiaa tyhjästä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se oikeasti näytti niin tumpelolta, että jos en olisi peruuttanut, olisi se autonromu valunut keulaan. Ja minä nyt olisin varmaan sitä torvea pitänyt hyvän aikaa pohjassa itseni tietäen. Lisäksi bemarin torvi on aika hemmetin kovaääninen.

En tiiä, takana kun ei ollut ketään niin mieluummin peruutin ja koitin hoitaa tilanteen "ammattimaisesti".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom