Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tänää rupes kyllä hieman ärsyttämään kauppojen parkkipaikka käytäntö. Itekku toistaiseksi muutamankuukauden joutuneen kulkemaan pyörätuolilla, niin on invapaikat tullu tutuksi viimeaikoina.

Tänään prismaan mennessäs jokainen invaparkki täynnä. kenelläkään ei invakorttia ikkunassa.

no eihän siinä auttanu kun jäädä sitten odottelemaan sopivan parkin vapautumista. invaparkin vierestä sitten sattui vapautumaan ruutu mihin pääsi sopivasti autolla että mahtui kulkemaan pyörätuolilla, viereisellä invapaikalla kuskinpaikalla istui mieshenkilö,nolon näköisenä siinä katteli menoa, kunnes hänen kyytiläinen ihan rempseästi kävellen tuli autonsa kyytiin. Lähtivät sitten siitä pois niin heti puski uusiauto siihen samaan invaruutuun ja lähtivät rempseesti kävellen kauppaan, tietoakaan mistään liikuntarajoitteisuudesta.

Toi rupesi hieman ottamaanpäähän, ettei ihmiset ajattele yhtään että jokumuu saattaisi oikeasti tarvita sitä kyseistä parkkipaikkaa.
 
no ei se korttitietysti aina kaikkee kerro mutta siinä näin mennessä ja poislähtiessä varmaan 4 auton ihmiset jotka kulki lähes juoksemalla. nii se kertoo paljon.

ja invapaikat on syystä myös leveempiä että voi ampuvälineiden kanssa kulkea. sitä voi jäädä siihen kapeampaan viereiseenkin ruutuun jos sinulla ei ole apuvälineitä.
 
Mainitsit korteista tuulilasissa. Se ainut millä minkä perusteella arviointi onko oikeassa paikassa. Kaikki kun ei näy siinä askeleen reippaudessa. Ei ole muiden tehtävä arvioida liikuntarajoitteisuuden tasoa. Joku päivä voi olla hyvä toine.n huono. Rasituksen määrällä voi olla myös merkitystä.
Ei noille paikoille saa parkkeerata, jos ei sitä invalappua löydy. Ei se riipu siitä onko nyt huono vai hyvä päivä.
 
Ei noille paikoille saa parkkeerata, jos ei sitä invalappua löydy. Ei se riipu siitä onko nyt huono vai hyvä päivä.
Eikös heyrst just sitä tarkoittanutkin? Jos on itsellä (inva-luvanhaltijalla) on parempi päivä, niin se askel voi olla silloin olla reipas.

EDIT: myöhästyin :)
 
Jollet ymmärtänyt niin kyseinen tarkoitti sitä invaluvan haltijaa että sillä voi olla huono tai hyvä päivä. Eikä sen lupaa katoa hyvänä päivänä. Pointtikin kokonaan hukassa jos noin päin persettä ymmärsi. Pointti on että lupa saadaan jostain syystä eikä ole muiden arvioitavissa kuinka kepeesti. Jollei lappua ole niin ei tietenkään ole asiaa. Mutta yhtälailla olen nähnyt noita kepeesti liilkuvia lapulla.
Rauhoitu. Toi on sama asia kuin pysäköinti ilman pysäköintilappua, voihan se olla olemassa, mutta noille paikoille parkkeeratessa se tulisi olla esillä ja nuo paikat ovat lähtökohtaisesti tarkoitettu niille, jotka oikeasti tarvitsevat sen invapaikan ja lisätilan.

Ja tuskin löytyy lupia, kuten tuossa atomi kertoi, että kovin nolon näköisinä olleet siinä ruudussa.
 
Viimeksi muokattu:
Mainitsit korteista tuulilasissa. Se *ON SE* ainut *TEKIJÄ* millä minkä perusteella arviointi onko oikeassa paikassa. Kaikki kun ei näy siinä askeleen reippaudessa. Ei ole muiden tehtävä arvioida liikuntarajoitteisuuden tasoa. Joku päivä voi olla hyvä toine.n huono. Rasituksen määrällä voi olla myös merkitystä.

Rauhoitu. Toi on sama asia kuin pysäköinti ilman pysäköintilappua, voihan se olla olemassa, mutta noille paikoille parkkeeratessa se tulisi olla esillä.

Aukeaako nyt, kun lisäsin heyrstin *lainaukseen* lisäsanoja, jonka (käsityksen) mukaan minä ja @Rikardo sen ilmeisesti luimme/ymmärsimme? :rolleyes:
 
Aukeaako teille, että noille paikoille ei pysäköidä jos sitä lappua ei ole näkyvissä?
No ei tietenkään saa eikä tässä ollut mitään epäselvää sen suhteen.

Jos on tuo lappu tuulilasilla, niin saa mennä vaikka kärrynpyöriä heitelleen sinne kauppaan tai minne meneekään. Se kun ei välttämättä päällepäin näy, miksi on saanut sen lupalapun.

Ne jotka on nolon näköisinä menneet autoon, niin niillä tuskin on sitä lappua ollut ja syystäkin olleet noloina.
 
Aukeaako teille, että noille paikoille ei pysäköidä jos sitä lappua ei ole näkyvissä?

On auennut jo ennen tätä keskustelua, siksi @heyrst lisäsikin @atomi n viestiin, että se jalan nousun nopeus ripeys liike tai mikä nyt onkaan, ei liity siihen onko vai eikö ko. henkilöllä ole invalupaa. Kuten heyrst jo sen sinulle totesikin heti:

Jollet ymmärtänyt niin kyseinen tarkoitti sitä invaluvan haltijaa että sillä voi olla huono tai hyvä päivä. Eikä sen lupaa katoa hyvänä päivänä. Pointtikin kokonaan hukassa jos noin päin persettä ymmärsi. Pointti on että lupa saadaan jostain syystä eikä ole muiden arvioitavissa kuinka kepeesti. Jollei lappua ole niin ei tietenkään ole asiaa. Mutta yhtälailla olen nähnyt noita kepeesti liilkuvia lapulla.
 
Nämäkin keskustelut on käyty jo aiemmin. Lopetan koko säikeen seuraamisen kun ei täällä ole järkevää keskustelua ja samat aiheet pyörii muutaman sivun välein kun on jo sattunut unohtumaan.
 
Nämäkin keskustelut on käyty jo aiemmin. Lopetan koko säikeen seuraamisen kun ei täällä ole järkevää keskustelua ja samat aiheet pyörii muutaman sivun välein kun on jo sattunut unohtumaan.

Älä nyt, mukavahan se on seurata onko samat argumentit kuin edellisellä sivulla.
 
Mistä tiesit että olen paska kuski? Kännissä yleensä ajelen ja ojaanhan sitä aina joutuu! Pienet sille! :kippis:
 
Jätkät nyt sit hakemaan se kuuluisa "yksi" olut jääkaapilta seuraavaksi ja vaikka töllön ääreen tmv. kivaa :kippis::D
 
Liekö ollut autohuoltamo tai vastaava jonka pihasta joku turvelo ajoi nokan eteen, onneksi on sulat kelit vielä.
 
No ei tietenkään saa eikä tässä ollut mitään epäselvää sen suhteen.
Monelle tuntuu olevan. Nykyisin kun tuota anoppia (=invaluvallinen) on enempiki tullu kuskailtua niin tullu kiinnitettyä huomiota myös invaruutujen käyttöön. Tänään oli erään kaupan pihassa ko. ruuduissa 3 autoa joista yhdessä lupa.
 
Monelle tuntuu olevan. Nykyisin kun tuota anoppia (=invaluvallinen) on enempiki tullu kuskailtua niin tullu kiinnitettyä huomiota myös invaruutujen käyttöön. Tänään oli erään kaupan pihassa ko. ruuduissa 3 autoa joista yhdessä lupa.
Niin no puhuin tuossa itsestäni. Moni varmaan ajattelee, että "minä äkkiä vaan nopeasti käväisen tuolla, ei tähän kukaan ehdi sillä välin tulla". Mikä on tietysti väärin.
 
Tänne on kokoontunut vakuutusyhtiöiden lääkäreit oikein liuta kun pystyy kaukaa arvioimaan invalapun tarpeellisuuden.
Ihan oikeassa nämä "vakuutuslääkärit" ovat, jos asiaa kriittisesti tarkastellaan. Virallisesti kriteeri on:
"Sairaudesta, viasta tai vammasta johtuva haitta estää henkilöä itsenäisesti kävelemästä ilman toisen henkilön apua ja tästä liikkumista vaikeuttavasta sairaudesta, viasta tai vammasta johtuva haitta kuuluu vähintään haittaluokkaan 11" (tai toinen vaihtoehto, että vammainen on sokea).
Haittaluokka 11 haitta taas määritellään "Liikkuminen on mahdollista vain apuneuvoon raskaasti nojaten ja lyhyitä matkoja kerrallaan, vaikeat liikerajoitukset useissa nivelissä."

Esim jatkuvan kävelyn vaikeus ja vaikkapa kepin käyttö tarkoittaa vain haittaluokkaa 10 tai alle. Kriteerit eivät siis sinänsä salli kovin merkittävää tilanvaihtelua eikä näitä haittoja voi tässä yhteydessä ynnäillä vaan nimenomaan liikkumisen haittaluokan olisi oltava vähintään 11. Siten vammaisen pysäköintiluvan pitäisi nähdä 100 m päästä joko valkoisesti kepistä, opaskoirasta, avustajasta tai siitä, ettei kävely onnistu. Esimerkiksi potilas, jolle tulee vaikeaa hengenahdistusta liikkuessa lyhyitäkin matkoja: Haittaluokka 11-14. Tämä ei kuitenkaan riitä, jos pystyy kävelemään ilman toisen apua.

Näinhän ei toki käytännössä ole, koska lupia on myönnetty liian hövelisti (osin maalaisjärjellä ja osin asiattomasti).
 
Myönnetään miten myönnetään, mutta se pahvi on silti sitä varten ettei tarvitse selitellä pysäköintiään.
Niinhän sen pitäisi olla, mutta tämäkin keskustelu (joka uusii tasaisin väliajoin) osoittaa, että sinistä pyörätuolia saadaan väärin perustein, josta seuraa asiallisille käyttäjille turhaa harmia. Nyt äkkiseltään kukaan ei ole tässä ketjussa kotipolisointia ainakaan myöntänyt, mutta miten realistisesti - muuten kuin yleisellä keskustelulla - muutettaisiin 30000 lääkärin asenteita? Toki keskustelu nimenomaan kaikki lääkärit tavoittavalla foorumilla olisi parempi, mutta se ei ole realistisesti toimiva vaihtoehto. Jos asia olisi triviaali, ei siitä taas olisi keskusteltu toisenkymmentä keskustelijan osalta ja vuosia tasaisen varmasti autofoorumeilla.
 
Mikä ihme siinä on, että kun lumi peittää parkkiruutujen merkinnät, niin pysäköinnissä ei tarvitse enää järkeä käyttää. Juuri sairaalalle parkkeerasin ja paikan löytäminen oli haasteellista. Sellaisia puolen auton välejä oli kyllä niin paljon, että tiivistämällä jokaiseen riviin olisi saanut 2-3 autoa lisää.
 
Mikä ihme siinä on, että kun lumi peittää parkkiruutujen merkinnät, niin pysäköinnissä ei tarvitse enää järkeä käyttää. Juuri sairaalalle parkkeerasin ja paikan löytäminen oli haasteellista. Sellaisia puolen auton välejä oli kyllä niin paljon, että tiivistämällä jokaiseen riviin olisi saanut 2-3 autoa lisää.
Koska en halua että viereinen perhevankkuri hakkaa ovensa omaan autooni. Simple as that.
 
Ongelma pysäköinnissä taitaa ennemminkin olla, että ne mitoitukset on nykyään päin vattua ja ihmiset käyttää järkeä silloin kun ei tarvitse turhista viivoista välittää. Toki rajansa kaikella, mutta eipä ne jotkut sankarit osu ruutuun vaikka olisi viivatkin apuna :)

Käyttäytymistutkimus motarilla jatkuu. Rupesin tuossa pohtimaan, että onko ihmisillä oikeasti seurantakyky täysin 0, kun juuri reippaalla nopeuserolla ohitettu auto liimaantuu takapuskuriin, kun vasen kaista on hetkellisesti tukossa etanan, rekan tai "minulla on oikeus" tyypin takia. Ei ainakaan itselle tulis mieleen "hiillostaa", jos joku just on mennyt ohi ja kaistan muu tuke selkeästi estää kaverin liikkumisen. Kyllähän se siitä sit taas lähtee kun tuke poistuu...
 
Koska en halua että viereinen perhevankkuri hakkaa ovensa omaan autooni. Simple as that.

Mitä työpaikan parkkiksella seuraillut niin ei paljoa viereisestä autoista välitetä, vaan ovet runtataan auki kunnolla vähät välittämättä, mitä vieressä on :facepalm:

Tästä syystä itse jätän ihan suosiolla vähän kauemmaksi ja mielellään reunapaikalle, niin voi hyödyntää koko ruudun leveyden.

Ylipäätään tuntuu ihmisillä olevan joku ihme fiksaatio parkkeerata autot mahdollisimman lähelle toisiaan ja juuri sinne, missä autoja on eniten. Esimerkiksi kaupoissa on aina sisäänkäyntien viereiset paikat sullottu täyteen autoja.
 
Perkele näitä jotka eivät viitsi lumia putsata/odottaa hetken että lasi kirkastuu. Akka Zafiran ratissa meinas ajaa päälle ja itellä tilaa mihinkään liikkua, onneksi se sitten lopussa huomas ettei Tojoa tarttenu lunnariin laittaa.
 
Ihan oikeassa nämä "vakuutuslääkärit" ovat, jos asiaa kriittisesti tarkastellaan. Virallisesti kriteeri on:
"Sairaudesta, viasta tai vammasta johtuva haitta estää henkilöä itsenäisesti kävelemästä ilman toisen henkilön apua ja tästä liikkumista vaikeuttavasta sairaudesta, viasta tai vammasta johtuva haitta kuuluu vähintään haittaluokkaan 11" (tai toinen vaihtoehto, että vammainen on sokea).
Haittaluokka 11 haitta taas määritellään "Liikkuminen on mahdollista vain apuneuvoon raskaasti nojaten ja lyhyitä matkoja kerrallaan, vaikeat liikerajoitukset useissa nivelissä."

Esim jatkuvan kävelyn vaikeus ja vaikkapa kepin käyttö tarkoittaa vain haittaluokkaa 10 tai alle. Kriteerit eivät siis sinänsä salli kovin merkittävää tilanvaihtelua eikä näitä haittoja voi tässä yhteydessä ynnäillä vaan nimenomaan liikkumisen haittaluokan olisi oltava vähintään 11. Siten vammaisen pysäköintiluvan pitäisi nähdä 100 m päästä joko valkoisesti kepistä, opaskoirasta, avustajasta tai siitä, ettei kävely onnistu. Esimerkiksi potilas, jolle tulee vaikeaa hengenahdistusta liikkuessa lyhyitäkin matkoja: Haittaluokka 11-14. Tämä ei kuitenkaan riitä, jos pystyy kävelemään ilman toisen apua.

Näinhän ei toki käytännössä ole, koska lupia on myönnetty liian hövelisti (osin maalaisjärjellä ja osin asiattomasti).
Kuten tuossa tosiaan esimerkkien kanssa todettiin, unohdit listalta sen, että luvan voi saada myös vammaisen henkilön kuljettamista varten, jolloin kuljettajan liikkumisesta/tekemisistä ei kannata hirveästi käydä vöyhöttämään parkkipaikalla.

Trafi.fi - Vammaisen pysäköintilupa
Vaikeasti vammaisen henkilön kuljettamista varten lupa voidaan myöntää, jos kuljetettavalla on säännöllinen tai usein toistuva kuljetustarve eikä hän selviydy kuljetuksen jälkeen ilman saattajaa.

Tuota "invalupia on myönnetty liian hövelisti" -väitettä en ihan suoraan niele, kun olen seurannut sivusta miten helvetin hankala prosessi se oli erään sukulaisen kohdalla, joka juuri ja juuri kykeni kävelemään keppien kanssa autolta kotiinsa, saati sitten samoilemaan missään ostoshelveteissä.
 
Ja itse taas tiedän sankarin jolla on lupa käytännössä koska osaa kusettaa. Eli kyllä niitä paikoin helposti saa.
 
Kyllä kai se vanha tuttu lääkäri yhden invaluvan myöntää samalla kun leimaa paperit ajokortin jatkoa varten ;)
Kun olisikin. "Työkyvyttömyys" eläkkeellä oleva keski-ikäinen perusterve mies joka on saanut liioiteltua operaation vaikutuksia elämään (todellisuudessa ei mitään, varmistettu fakta) ja siitä etuudet kuten invaluvat yms.
 
- - - luvan voi saada myös vammaisen henkilön kuljettamista varten, jolloin kuljettajan liikkumisesta/tekemisistä ei kannata hirveästi käydä vöyhöttämään parkkipaikalla.

Totta kai voi saada enkä väittänyt, että autolle palaajan voinnista voisi asiasta vetää johtopäätöstä vaan väitin, että vammaisen pysäköintiluvan kriteereiden mukaan vammaisen terveydentila pitäisi säädösten mukaan olla nähtävissä ulospäin.

Kukaan ei muuten ole puuttunut siihen, että Trafi on nykyään lisännyt lainsäädännön vastaisen vaatimuksen noihin vammaisen pysäköintilupiin. Lainsäädännössä ei nimittäin vaadita saattajaa, mutta Trafin ohjeistuksessa vaaditaan nykyään vähintään liikkumisen haittaluokkaa 11 ja sitä, että vaaditaan toisen henkilön apua. Nämä ovat monissa tapauksissa toisensa poissulkevia ja käytännössä tekevät suurimman osan nykyisistä vammaisen pysäköintiluvista nykyohjeistuksen vastaisiksi. Esim. sähköpyörätuolipotilas ei nykyisen Trafin ohjeistuksen mukaisesti ole oikeutettu vammaisen pysäköintilupaan, jos hänellä on vaikkapa autossa pyörätuolihissi ja pääsee itse pyörätuolilla kauppaan.
 
Viimeksi muokattu:
Totta kai voi saada enkä väittänyt, että autolle palaajan voinnista voisi asiasta vetää johtopäätöstä vaan väitin, että vammaisen pysäköintiluvan kriteereiden mukaan vammaisen terveydentila pitäisi säädösten mukaan olla nähtävissä ulospäin.

Kukaan ei muuten ole puuttunut siihen, että Trafi on nykyään lisännyt lainsäädännön vastaisen vaatimuksen noihin vammaisen pysäköintilupiin. Lainsäädännössä ei nimittäin vaadita saattajaa, mutta Trafin ohjeistuksessa vaaditaan nykyään vähintään liikkumisen haittaluokkaa 11 ja sitä, että vaaditaan toisen henkilön apua. Nämä ovat monissa tapauksissa toisensa poissulkevia ja käytännössä tekevät suurimman osan nykyisistä vammaisen pysäköintiluvista nykyohjeistuksen vastaisiksi. Esim. sähköpyörätuolipotilas ei nykyisen Trafin ohjeistuksen mukaisesti ole oikeutettu vammaisen pysäköintilupaan, jos hänellä on vaikkapa autossa pyörätuolihissi ja pääsee itse pyörätuolilla kauppaan.
Kyllä ainakin viime vuonna sai mukisematta invaluvan vaikka ei päällepäin näytä sairaalta, eikä käytä keppiä, saatika rullatuolia.

Silti esim 50 metrin matkan kävelemiseen parkkipaikalta ovelle menee ihminen kuntoon joka vaatii vartin lepotauon tai lisähappea pullosta kun keuhkojen toiminnasta alkaa olla jäljellä 30%...
 
Kyllä ainakin viime vuonna sai mukisematta invaluvan vaikka ei päällepäin näytä sairaalta, eikä käytä keppiä, saatika rullatuolia.
Saa, saa. Mitenhän tämän nyt vielä selvemmin avaisi...

Trafin nykytulkinta on aloitettu 1.1.2017. Sen mukaan monen ei pitäisi saada lupaa, mutta saa silti. Sitä ennen on noudatettu lainsäädäntöä ja silloinkin luvan on saanut moni, jonka ei virallisesti olisi pitänyt saada. Nykyään lupaa ei pitäisi saada ellei ole liikkumisen haittaluokka 11 ja saattajan vaatimus toteudu. Siten nykyään on voimassa niinkin pöllö tulkinta, että pyörätuolipotilas ei ole vammaisen pysäköintilupaan oikeutettu, jos pyörätuolia itse kykenee käyttämään ja kuljettamaan.

Avaan vielä toisin käytännön esimerkillä (ihan oikean tunnistamattoman henkilön kuvaus): henkilöllä on vaikea virheasento selässä ja hän kykenee kävelemään vain keskivartalo 90 asteen kulmassa tukeutuen rollaattoriin, jolloin katse on maahan. Kävelyasento on niin hankala, että yhtenäinen kävelymatka on vain 50 metriä ja tähänkin menee 30 minuuttia. -> haittaluokka on yli 11. Hän kuitenkin kykenee kävelemään ilman toisen apua tai varmistusta, joten kyseinen vamma ei täytä Trafin ohjetta. -> kyseinen henkilö ei olisi virallisesti oikeutettu vammaisen pysäköintilupaan.

Sinun esimerkkisi: Vaikea keuhkosairaus, jossa kävelymatka on alle 50 m ja tarvitaan lisähappea, koska keuhkofunktio on 30 %. Saattajaa ei tarvita ja liikkumisen haittaluokka ei ole yli 11, koska kyseessä on keuhkosairaus. Trafin ohjeen mukaan kyseessä ei ole vammaisen pysäköintilupaan oikeuttava sairaus.

Kukaan idiootti ei keneltäkään näistä kieltäisi vammaisen pysäköintilupaa vaikka niin Trafi ehdottaa. Tästä seuraa, että lupia myönnetään ohjeistuksen ulkopuolisille henkilöille. Kun lupia antamassa olevat lääkärit ovat ihmisiä ja näkevät erilaisia potilasmateriaaleja, annetaan myös lupia vaihtelevin kriteerein. -> lupien kriteerit eivät ole yhtenevät ja osa saa luvan helpommin kuin toiset -> lupia on annettu myös niille, joille se ei kuuluisi
 
Viimeksi muokattu:
Itse ymmärsin videon niin, että kerrankin valojen vilkutus sai aikaan sen että edellä ajava laittoi ajovalot päälle ja siksi rasti seinään?
 
Ylipäätään tuntuu ihmisillä olevan joku ihme fiksaatio parkkeerata autot mahdollisimman lähelle toisiaan ja juuri sinne, missä autoja on eniten. Esimerkiksi kaupoissa on aina sisäänkäyntien viereiset paikat sullottu täyteen autoja.
Tähän liittyen on tullut pitkällisten empiiristen kokeiden kautta havaittua (ja varmaan tässäkin ketjussa jo monet kerrat käsitelty), että kai se ihminenkin on vaan laumaeläin.

Itsellä tapana jättää auto megamarketin pihalla mahdollisimman kauas just välttääkseni ovenhakkaajia, eikä tarvi sitten itselläkään tällätä autoa täydellisen suoraan siihen ruutuun. Silti JOKA PIRUN KERTA on siihen viereen 10cm päähän äherretty joku paskatojo ja 99% varmasti vielä kuskin puolelle. En tiedä onko kyseessä joku fiksaatio, osaamattomuus vai tekeekö nämä jo ihan vittuillessaan tätä?
Kerran jäin odottelemaan kun otti sen verran päähän eikä kesälomalaisella ollut kiire ja eiköhän sieltä joku mamma lyllertänyt kauppakassien kanssa. Eipä tuo syytä osannut sanoa ja kehtas vielä valitella kun ei saanut vänkärin ovesta kasseja kyytiin kun takakontti ja penkki oli täynnä romua. Tässäkin tilanteessa vapaita ruutuja oli omasta autosta nähden väh. 10 joka suuntaan...
 
Viimeksi muokattu:
Samoja aiheita kuin muillakin näkyy olevan. Tosin isompaa autoa työkseni ajaessa ehkä eniten päivittäin ärsytystä normiliikenteessä aiheuttaa kuskit jotka tulee isoilla teillä rampeista alas köröttelemään eteen. Ja vaikka tajuun että kaikki ajaa siellä ihan omien taitojensa mukaisesti, niin kyllä se silti pistää ärsyttämään kun joutuu hidastamaan vaikka kulkee jo itse selvästi hitaammin ku muu liikenne. No eipä noista kuitenkaan tuu pelihousuja revittyä. Huonot ajokelit sitten erikseen, mutta kyllä täällä etelässä on ollu nyt talvellakin ihan kesäkelit suurimmaksi osaksi isommilla teillä.

Mutta mukaan mahtuu myös täysiä vittupäitä, kuten tossa justiinsa viime viikolla oli. Auto tulee rampista alas ja kaveri ei uskalla painaa poljinta ja alkaa jo jarruvalot syttyä (oli siinä kohtaa justiinsa menossa bussi, josta olis kyllä päässy komeesti ohi ihan ilman ylinopeuttakin) joten tyhjällä tiellä vaihdoin hyvissä ajoin ohituskaistalle (sillä autolla oli sen bussinkin jälkeen ihan helvetisti tilaa kiihdyttää ilman mun kaistanvaihtojakin). No se sai jostain sitten uutta voimaa ja pääsi omin avuin liittymän tielle, jonka nopeusrajoitus oli 100km/h ja palasin oikealle kaistalle hyvän matkaan sen takana. Meikäläisen vehje kulkee rajotinta vasten 83km/h ja vakkari päällä köröttelin siellä. Se auto jostain syystä jäi sitten ajamaan n. 70km/h siihen ja joutusin jarruttamaan, koska vasemmalta tuli autoja ohi eikä voinut suoraan puskea ohi. No siinä sitten aikamme ajettua päätin lähteä ohittamaan, kun kaveri ei vaikuttanut haluavan ajaa kovempaa. Sillä sekunnilla kun pääsin ohituskaistalle, niin kaveri alko jo hiukan nostamaan nopeuttaan, mutta tulin kuitenkin kovempaa ohi. Olin jo lähestulkoon ohittanut auton kun runkkari päätti alkaa kiihdyttämään ja tuli sitten omaa kaistaansa pikkuhiljaa takasin ohi. Joku kusipää ukko siellä rapsutteli niskojaan eikä ollu edes niin vanha, että olis siitä ollu ajaminen kiinni. Voin sanoa että vittu kun alko kiristämään ja siinä sitten vaihdoin kaistaa takasin sen homon taakse ja tykitin hetken kaikki mahdolliset lisäpitkät päällä sen takana. Se kiihdytti siitä vielä ja hävis lopulta näkyvistä. Jonkun ajan päästä nousin rampista ylös ja sama pelle seiso liikennevaloissa. Jos vitutus ei olis ehtiny siinä ajassa laantua, niin olisin kyllä käyny koputtamassa ikkunaan ja kysymässä mikäs vitun munapää täällä ajelee. :mad:

Yleensä ei kyllä syke pahemmin nouse liikenteessä, mutta kyllä meinas kiehua tuossa tilanteessa. Ihmeellistä leikkiä.
 
Samoja aiheita kuin muillakin näkyy olevan. Tosin isompaa autoa työkseni ajaessa ehkä eniten päivittäin ärsytystä normiliikenteessä aiheuttaa kuskit jotka tulee isoilla teillä rampeista alas köröttelemään eteen. Ja vaikka tajuun että kaikki ajaa siellä ihan omien taitojensa mukaisesti, niin kyllä se silti pistää ärsyttämään kun joutuu hidastamaan vaikka kulkee jo itse selvästi hitaammin ku muu liikenne. No eipä noista kuitenkaan tuu pelihousuja revittyä. Huonot ajokelit sitten erikseen, mutta kyllä täällä etelässä on ollu nyt talvellakin ihan kesäkelit suurimmaksi osaksi isommilla teillä.

Mutta mukaan mahtuu myös täysiä vittupäitä, kuten tossa justiinsa viime viikolla oli. Auto tulee rampista alas ja kaveri ei uskalla painaa poljinta ja alkaa jo jarruvalot syttyä (oli siinä kohtaa justiinsa menossa bussi, josta olis kyllä päässy komeesti ohi ihan ilman ylinopeuttakin) joten tyhjällä tiellä vaihdoin hyvissä ajoin ohituskaistalle (sillä autolla oli sen bussinkin jälkeen ihan helvetisti tilaa kiihdyttää ilman mun kaistanvaihtojakin). No se sai jostain sitten uutta voimaa ja pääsi omin avuin liittymän tielle, jonka nopeusrajoitus oli 100km/h ja palasin oikealle kaistalle hyvän matkaan sen takana. Meikäläisen vehje kulkee rajotinta vasten 83km/h ja vakkari päällä köröttelin siellä. Se auto jostain syystä jäi sitten ajamaan n. 70km/h siihen ja joutusin jarruttamaan, koska vasemmalta tuli autoja ohi eikä voinut suoraan puskea ohi. No siinä sitten aikamme ajettua päätin lähteä ohittamaan, kun kaveri ei vaikuttanut haluavan ajaa kovempaa. Sillä sekunnilla kun pääsin ohituskaistalle, niin kaveri alko jo hiukan nostamaan nopeuttaan, mutta tulin kuitenkin kovempaa ohi. Olin jo lähestulkoon ohittanut auton kun runkkari päätti alkaa kiihdyttämään ja tuli sitten omaa kaistaansa pikkuhiljaa takasin ohi. Joku kusipää ukko siellä rapsutteli niskojaan eikä ollu edes niin vanha, että olis siitä ollu ajaminen kiinni. Voin sanoa että vittu kun alko kiristämään ja siinä sitten vaihdoin kaistaa takasin sen homon taakse ja tykitin hetken kaikki mahdolliset lisäpitkät päällä sen takana. Se kiihdytti siitä vielä ja hävis lopulta näkyvistä. Jonkun ajan päästä nousin rampista ylös ja sama pelle seiso liikennevaloissa. Jos vitutus ei olis ehtiny siinä ajassa laantua, niin olisin kyllä käyny koputtamassa ikkunaan ja kysymässä mikäs vitun munapää täällä ajelee. :mad:

Yleensä ei kyllä syke pahemmin nouse liikenteessä, mutta kyllä meinas kiehua tuossa tilanteessa. Ihmeellistä leikkiä.

Joo ei kyllä toi liikenne ole ihmisen paikka olla töissä, ainakaan täällä pk-seudulla. Tuli huomattua ns. kantapään kautta. Minua vitutti sen jälkeen pelkkä omalla autolla / jopa harrasteautolla ajelu niin paljon, että minimoin kaiken liikkumiseni, kaikenlainen kivoilla autoilla vapaa-ajalla "ajamisen ilo", sekin katosi täysin. Kai tämä on yksilöllistä, mutta otti vain pattiin jengin jatkuva 24/7 vittupää käytös raskaampaa liikennettä kohtaan. Aivan käsittämätöntä touhua, enkä siis itse lähtenyt mihinkään töötin painelukisoihin tai valojenvälkyttely (pitkät tai jarruvalot) maaotteluihin mukaan, koska työautossa isolla työnantajan nimi sekä puhelinnumero.

Tilanteessa kuin tilanteessa on aina päästävä tai vähintäänkin kiihdytettävä ohituskaistan kautta siihen ison auton eteen ja sitten junnattava siinä - kiire loppuu juuri siihen. On päästävä eteen, vaikka seuraavissa liikennevaloissa h-autoilija kääntyisi oikealle, jonne se ei tietenkään pääse kun jalankulkijaa ja pyöräilijää on edessä maksimit. On päästävä eteen räpläämään kännykkää, somea tai työsähköposteja ja siinä ohessa nukkumaan liikennevaloissa. Isommalla kehätiellä on päästävä eteen pieneen rakoon ison rekan "nokan alle" ja sitten vilkuteltava siinä jarruvaloja, koska h-autoilijan pieneen rakoon änkeämisen syyhän oli sen raskaan ajoneuvon kuskissa. On päästävä taajamassa rajusti kiihdyttäen eteen "kiire?" ja sitten pysähdyttävä jokaikisen suojatien kohdalle antamaan kaikille tilaa ja junnata 35km/h 40-alueella kuitenkin ajaen seuraavan valoristeyksen vanhoilla keltaisilla siitä kovaa läpi. Jengin silkka kusipäisyys ja osin pelkkä tyhmyys / ajattelemattomuus liikenteessä sai kyllä maksimaaliset vitutukset päälle kun siitä sai nauttia 12h melkein jokainen päivä.

Ei ikinä enää.
 
Tulipahan melkein jäätyä auton "alle" tuossa päivällä kun kävelystin Tampereella. Fiiattipappa kääntyi kaupan pihaan kun kävelin eteenpäin jalkakäytävällä. Ei ilmeisesti jalankulkija paljoa kiinnostanut kun nokka alkoi työntyä jalkojen eteen. No kävelin sitten ihan vittuillakseni päin auton perää sen enempää pysäämättä, äijähän ei huomannut/välittänyt mitään. Pysäsi vaan tylysti ruutuun ja meni kauppaan. En jaksanut mennä jututtamaan, olisi varmaan joku käsirysy tai sanaharkka tullut siitäkin.

Olisi voinut kyllä kolauttaa kunnolla takaikkunaan niin muistaisikin vähän aikaa kuka siellä menee ensin. Pyöräilijä olisi tullut nokkaan 30km/h ja heittänyt 360 auton yli, siinä oliskin kuskilla miettimistä miten pääsee pälkähästä.

Onhan se tietyissä asennoissa vaikea nähdä jos joku tulee sieltä takaoikealta, mutta ei sitä nenää sillon mennä tunkemaan sinne suojatien puolelle ennenkuin on varmaa ettei kukaan tuuppaa kylkeen sieltä...
 
^ Palasin juuri Teneriffalta, ja suorastaan hämmästytti suojatien kunnioitus siellä. Onko kyse rangaistusten suuruudesta (tosin pelkoa sakoista ei juuri ollut, koska poliiseja ei liikenteessä paljoa näkynyt) vai yleisestä mielentilasta, mutta jos oli vähänkään sen näköinen että suojatielle aikoi astua, autot pysähtyivät välittömästi. Ihan riippumatta liikennetilanteesta tai tien laadusta. Suojatie saattoi olla esim. todella jyrkässä ylämäessä, mutta niin vain lastissa ollut kuorma- tai linja-autokin pysähtyi odottamaan. Ja aina sai hymyn ja moikkauksen perään.

Muuten siellä sitten olikin vähän laveampi käsitys säännöistä, esim. osin suojatien päällä saattoi olla auto parkissa koko päivän ilman sakkoa. Ei se kyllä mitään haitannut, koska kaikki pysähtyivät joka tapauksessa päästämään kävelijöitä yli. Samoin jos ei muuta paikkaa löytynyt, niin poikittain parkkiruuduissa olevien autojen eteen - keskelle tietä hätävilkut päällä - vaikutti olevan toimiva ratkaisu. Töötti oli herkässä, mutta ei siitä kukaan pahastunut, sitten siirrettiin autoa. Vuokra-autoksi sain tehopuutteisen Fiat Punton, joka ei meinannut jaksaa vuoriston serpentiiniteitä, ja suorastaan hävetti kun paikalliset papat ja naiset vetivät vauhdilla ohi. En toki olisi uskaltanut paljoa lujempaa ajaakaan kuin rajoituksen mukaan ja auto yleensä edes kulki ylämäkeen, 200m lähes suora pudotus puolen metrin korkuisen kaiteen takana hieman hillitsi menohaluja.

Ehkä sitten olin siellä se kanssa-autoilija, joka ärsytti muita. Syytän Puntoa.
 
Mulla on sellanen käsitys että ne rangaistukset on tosiaan kovia siellä Teneriffalla ja itse muistelen siellä poliisejakin nähneeni jokunen vuosi sitten. Ei niillä poliiseilla siellä ainakaan tutkat olleet kourassa mutta ihan liikenneympyröissä yms. seisoskelivat. Itse autoilin siellä viikon silloin.
 
^ Palasin juuri Teneriffalta, ja suorastaan hämmästytti suojatien kunnioitus siellä. Onko kyse rangaistusten suuruudesta (tosin pelkoa sakoista ei juuri ollut, koska poliiseja ei liikenteessä paljoa näkynyt) vai yleisestä mielentilasta, mutta jos oli vähänkään sen näköinen että suojatielle aikoi astua, autot pysähtyivät välittömästi. Ihan riippumatta liikennetilanteesta tai tien laadusta. Suojatie saattoi olla esim. todella jyrkässä ylämäessä, mutta niin vain lastissa ollut kuorma- tai linja-autokin pysähtyi odottamaan. Ja aina sai hymyn ja moikkauksen perään.

Muuten siellä sitten olikin vähän laveampi käsitys säännöistä, esim. osin suojatien päällä saattoi olla auto parkissa koko päivän ilman sakkoa. Ei se kyllä mitään haitannut, koska kaikki pysähtyivät joka tapauksessa päästämään kävelijöitä yli. Samoin jos ei muuta paikkaa löytynyt, niin poikittain parkkiruuduissa olevien autojen eteen - keskelle tietä hätävilkut päällä - vaikutti olevan toimiva ratkaisu. Töötti oli herkässä, mutta ei siitä kukaan pahastunut, sitten siirrettiin autoa. Vuokra-autoksi sain tehopuutteisen Fiat Punton, joka ei meinannut jaksaa vuoriston serpentiiniteitä, ja suorastaan hävetti kun paikalliset papat ja naiset vetivät vauhdilla ohi. En toki olisi uskaltanut paljoa lujempaa ajaakaan kuin rajoituksen mukaan ja auto yleensä edes kulki ylämäkeen, 200m lähes suora pudotus puolen metrin korkuisen kaiteen takana hieman hillitsi menohaluja.

Ehkä sitten olin siellä se kanssa-autoilija, joka ärsytti muita. Syytän Puntoa.
Australiassa oli täysin sama kulttuuri. Kertaakaan ei auto mennyt suojatien yli jos odotin ylipääsyä. Monissa risteyksissä toki valot ja suojateitä varsin vähän, mutta tuo hämmästytti kyllä...
Mulla on sellanen käsitys että ne rangaistukset on tosiaan kovia siellä Teneriffalla ja itse muistelen siellä poliisejakin nähneeni jokunen vuosi sitten. Ei niillä poliiseilla siellä ainakaan tutkat olleet kourassa mutta ihan liikenneympyröissä yms. seisoskelivat. Itse autoilin siellä viikon silloin.
Saisivat täälläkin seisoskella liikenneympyrässä sakottamassa vilkun unohtajia ja eteen tulijoita.

Aika hyvin sujuvuus parantuisi kun poliisi tekisi jotakin muuta kuin heiluisi tutkan kanssa koko ajan. Tampereellakin yksi päivä ensin meni poliisit ja 100m tämän jälkeen pojaat driftaili mersulla (ei siinä että siinä nyt mitään vikaa olisi) perässä. Eivät vissiin peileihin kattoneet. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom