Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Joo eli molemmat tuntuu ajattelevan tapahtumat erilaisina ja tuosta tulee väärinymmärrykset.

Ohitit siis pidempää jonoa autoja jotka kaikki ajoivat rajoituksen mukaan ja saavuttivat rekkaa?
Päättelin tuon nyt siitä ettei turvavälejä tuolla ollut mihin voisi palata, jos vain jonon ensimmäinen, jolle tässä ilmeisesti oltiin tilaa tekemässä olisi ajanut rajoituksen mukaan ja muut hiljempaa niin olisihan oman vauhdin voinut sovittaa tuohon reilusti etukäteen, niin että se rekan perää lähestyvä ei olisi ollut arvailemassa mitä tässä tehdään.

Mutta jos siis itse olet menossa pitkästä jonosta ohi niin tilanne on taas ihan eri kuin se mistä alunperin puhuttiin, eikä sama ohje toimi kaikissa tilanteissa. Tietenkään. Kuinka kauan olit jo ollut vasemmalla kaistalla, siis olisiko tilanteen syntymisen nähnyt jo ennen vasemmalle siirtymistä niin että kaikki olisivat menneet "järjestyksessä" ohi rekasta?
 
Peileistä on kyllä ihan mahdotonta nähdä jos joku muuttaa nopeuttaa 20km/h hitaammaksi, tuon tajuamiseen mennee min 10sec, koska peileistä on muutenkin vilkaisulla ihan mahdotonta sanoa erityisesti pimeässä että onko se auto 50m vai 150m päässä tulossa.

Ainoa mitä peileistä voi tehdä järkevästi on yrittää arvioida auton etenemää valoisalla pitkähkön ajan puitteissa eli 2-3sec, jos se tulee vakiovauhtia, niin tuon jälkeen tiedät suunnilleen montako sekuntia kestää kunnes se saavuttaa sinut. Tuossa pisteessä kun arvioit 5sec ja 4 sec päästä se auto on lähes yhtä kaukana kuin havainnoinnin alussa eli 2-3sec + 4s niin tulee sellainen mitä vittua ja tarvitaan uudet 2-3sec että oikeasti tajuat sen auton "pysähtyneen". Eli siitä kun aloit miettimään kaistanvaihtoa on kestänyt 10sec ja et ole päässyt vaihtamaan kaistaa koska joku näppärä tiputti vauhtiaan 20km/h... Ja tämä valoisalla, pimeällä 10sec kohdalla on vain ?-merkki...

Motarilla ainoa oikea tapa on ajaa joku lujaa tai vielä lujempaa, näin ainakin oma ajaminen on helppoa, mitä lähemmäksi ajat rajoitusta niin sitä enemmän eteen tullaan pomppimaan alinopeutta mitä pienempiin rakoihin. Jos lykkäät joku 150 niin harvassa eteenvaihtajat vs jos ajat 125 puhumattakaan 115.

Pussitusongelman voisi ratkaista käytännössä kokonaan lainsäädännöllä, vasemmalle kaistalle oikeus kiihdyttää vauhtia +40 rajoitukseen nähden pussituksen estämiseksi :). Koska hidastaminen ei toimi kuten yltä on luettavissa, sen sijaan jos ohitse tullaan arvioitua nopeammin niin se ei haittaa mitään... Muualla maailmassa tuo kiihdytys on täysin ongelmaton koska a) valvontaa ei ole b) jos posliini näkee niin se ei puutu c) jos puuttuu niin saat 50-100e sakon, Suomessa päiväsakot ja 2ke maksettavaa...
 
Kovasti tunteita herättävää tämä motarilla ajo. Omalta osaltani olen ratkaissut tilanteen välttelemällä mahdollisuuksien mukaan ruuhka aikaan tuota jojoilua eli jatkuvaa kaistojen vaihtoa. Reilun 20 km duunimatkalla ei tee suurta eroa ajanko rekan perässä vakkarilla sen 85-90 vai sinkoilenko kaistalta toiselle sen 85-110 km/h. Monesti tyydyn siihen oikean kaistan köröttelyyn, saa esim. radion kuuntelusta enemmän irti näin. Silti yllättävän monelle tulee yllätyksenä että joo, rekan perässä ei tosiaan ajeta tuota lujempaa ja tullaan hinaamaan puskuriin...
On se vaan rennompaa katsella sitä "kohellusta" kun itse ajelee rauhassa ja yrittää pitää jonkinlaisen turvavälin.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelen motarilla ruuhka-aikaan vasenta kaistaa 110 todellista vauhtia. Pidän kohtuullisen välin aina edelläajavaan ja jos tulee rakoa, kiihdytän takaisin 110. En edes mene oikealle kaistalle, ellei siellä ole reilu rako. Kokoajan saa ohittaa kuitenkin. Katselen kuitenkin ajoissa sopivan välin, mihin siirryn hyvissä ajoin yleensä ennen poistumista, en harrasta poistumista suoraan vasemmalta kaistalta poistumisrampille.

Tällälailla harvemmin hirveästi tulee motariajosta stressiä. Ainakin itsellä.

Edit: Lisätään nyt vielä, että jos joku haluaa oikeasti takana ajaa kovempaa, koitan katsella isomman välin, johon liityn pois tieltä ja sitten takaisin mahdollisuuksien mukaan. En kuitenkaan tunge pieniin väleihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelen motarilla ruuhka-aikaan vasenta kaistaa 110 todellista vauhtia. Pidän kohtuullisen välin aina edelläajavaan ja jos tulee rakoa, kiihdytän takaisin 110. En edes mene oikealle kaistalle, ellei siellä ole reilu rako. Kokoajan saa ohittaa kuitenkin. Katselen kuitenkin ajoissa sopivan välin, mihin siirryn hyvissä ajoin yleensä ennen poistumista, en harrasta poistumista suoraan vasemmalta kaistalta poistumisrampille.

Tällälailla harvemmin hirveästi tulee motariajosta stressiä. Ainakin itsellä.

Edit: Lisätään nyt vielä, että jos joku haluaa oikeasti takana ajaa kovempaa, koitan katsella isomman välin, johon liityn pois tieltä ja sitten takaisin mahdollisuuksien mukaan. En kuitenkaan tunge pieniin väleihin.
Määrittele "kovempaa", "oikeasti haluaminen" ja miten se osoitetaan, "reilu rako" ja "pieni väli". Ennen sitä viestisi ei tarkoita mitään.
 
"Oikeasti haluaminen ajaa kovempaa" -> joku ajaa todella lähellä takana/lähestyy huomattavaa vauhtia, "reilu rako" -> 2-3 katuvalojen tolppien väliä, "pieni väli" -> alle kaksi katuvalon tolpan väliä. Onko herra tyytyväinen?

Edellinen vuoro oli kyllä ihan kauheata. Koko kaupunki täynnä eläkeläisiä ajamassa 20km/h alle rajoitusten. Yksi rouvashenkilö selaili jotain papereita ajaen samalla Leevi madetojan katua pitkin golffillansa. Eihän siitä tullut mitään. Kyseinen rouvashenkilö ajaa risteykseen niin, että ekan valo-opasteen ohittaa aivan normaalisti, mutta tekee sitten äkkijarrutuksen juuri ennen toista valo-opastetta, vaikka edelleen palaa vihreä. Vain siksi, koska siinä odotteli jalankulkija vihreätä päästäkseen ylittämään tien. Meinasin perään ajaa, mutta sain bemarin pysähtymään. Painoin luonnollisesti torvea, jonka jälkeen rouvashenkilö pääsi liikkeelle.

Ei aikaakaan kun tulee suojatie jakajan kera ja vasemmalla kaukana lähestyy pyöräilijä. Pyöräilijä ei ole edes lähelläkään suojatietä (vasemmalla puolen tietä meistä katsottuna siis) kun tämä rouvashenkilö taas tekee äkkijarrutuksen juuri ennen suojatietä, vaikka pyöräilijä ei ole vieläkään lähelläkään suojatietä, eikä oikealta ole ketään tulossa. Jälleen painoin torvea, jonka jälkeen tämä rouvashenkilö ymmärsi lähteä liikkeelle ja sen jälkeen mennä bussipysäkille selailemaan niitä helvetin papereitansa. Voi jeesus minkälaisia urpoja voi ihmiset liikenteessä olla.

Eräällä valaisemattomalla omakotitaloalueella olin ajamassa tiellä kun yhden talon pihasta näen jotain vilkkuvan ja liikkuvan. 3 lasta juoksee pihasta suoraan tielle päin aivan täysin pilkkopimeässä ja ainoastaan yhdellä ollut heijastin pelasti, etteivät kaikki mahdollisesti jääneet alle. Onneksi tajusin, että sen vilkkuvan heijastimen täytyy olla joku lapsi, joka juoksee tietä kohti omakotitalon pihasta. Lapset eivät aivan tielle kerenneet, koska säikähtivät ilmeisesti ABS-jarrujen rutinaa/lähestyvää autoa. Sain pysähtymään. Vauhtia ei myöskään ollut kuin se 40km/h, kun ei ole tapana tollaisilla alueilla kaahata, siellä siis 40km/h rajoitus.

Lisäksi saldona lisää 40km/h lentokentäntiellä ajelijoita + jokaiseen kiertoliittymään pysähtelijöitä, vaikka tyhjä tie edessä, vasemmalla ja oikealla. Lentokentäntiellä on siis 60km/h rajoitus tuolla kiertoliittymien alueella/välissä.

Pakko myöntää, että oli stressaava työvuoro.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa eräänä päivänä tuli nuoria miehiä pajerolla kiertoliittymässä vastaan :facepalm:
 
Kiertoliittymässä "auto" (maatalouskone) tulossa yhden ulosmenon takaa. Vilkku oikealle päällä, joten lähden itse menemään.

Samantien saankin sitten jarruttaa, ja katsoa kun kyseinen tapaus ajelee vielä seuraavankin ulosmenon ohi edelleen vilkuttaa, ja poistuu vasta kolmannesta.
 
Kiertoliittymässä "auto" (maatalouskone) tulossa yhden ulosmenon takaa. Vilkku oikealle päällä, joten lähden itse menemään.

Samantien saankin sitten jarruttaa, ja katsoa kun kyseinen tapaus ajelee vielä seuraavankin ulosmenon ohi edelleen vilkuttaa, ja poistuu vasta kolmannesta.
Traktori jota saa ajaa 15v kuski pelkällä teoriakokeella? ;)
 
Vilkkuhan ei velvoita kääntymään :), toiseksi kun ei mainittu traktoria niin voisi olettaa kysymyksessä olevan jonkin muun vempeleen jolloin todennäköisyys automaattiselle vilkunpalautus-featurelle pienee. Jos featurea ei ole, niin helposti tuollainen jää ihan vahingossa päälle ellei asiaan vempelettä kuljettaessa panosta merkittävästi ja jos vielä muissa vehkeissä on ko. feature niin möhlintä on entistä todennäköisempää.
 
Joku vanhempi pyöräkuormaaja varmaan, niissä moinen moka käy todella helposti, vaikka ei nyt ihan täysin maatalouskone -kategoriaan mene :rolleyes:
 
Vilkkuhan ei velvoita kääntymään :), toiseksi kun ei mainittu traktoria niin voisi olettaa kysymyksessä olevan jonkin muun vempeleen jolloin todennäköisyys automaattiselle vilkunpalautus-featurelle pienee. Jos featurea ei ole, niin helposti tuollainen jää ihan vahingossa päälle ellei asiaan vempelettä kuljettaessa panosta merkittävästi ja jos vielä muissa vehkeissä on ko. feature niin möhlintä on entistä todennäköisempää.
Laissa ei tosiaan taida olla mitään puhetta suoraan ajamisesta vilkku päällä.

Onko tästä olemassa minkäänlaista oikeuden päätöstäkään?
Muistelen nähneeni asiaa sivuavan päätöksen, josta kävi ilmi, ettei vilkun kanssa risteyksestä suoraan ajava ollut syyllinen kolariin (toinen tuli väistämisvelvollisena oikealta eteen), mutta perusteluissa täsmennettiin tämän johtuvan siitä, että vilkun kanssa ajava oli aikeissa pysähtyä bussipysäkille, joka oli välittömästi risteyksen jälkeen. Ts. vilkun käyttö ei ollut turha. Täsmennys kertoo mielestäni sen, ettei päätös olisi _automaattisesti_ ollut sama ilman bussipysäkin olemassaoloa.
 
Liikenneympyrään tuo ennakkotapaus ainakin pätee. Todennäköisesti menee ihan täydestä jos sanoo että olisi siitä seuraavasta sitten kääntynyt. Oliko tuosta jopa ennakkopäätöskin. Lisäksi vilkuttamisen todistaminen voi olla aika hankalaa.

Itse katson aina loppuun asti, että toinen kääntyy oikeasti. Silläkin uhalla että siinä oma paikka mennä risteyksestä/ympyrästä joskus meneekin.
 
Noita vilkku päällä kiertoliittymässä "liittymän ohi" ajavia näkee jatkuvasti lentokentäntiellä, kun tulevat pappilantieltä. Jos kääntyvät oikealle, jää monesti ihmisillä vilkku päälle, kun matka kiertoliittymään on niin lyhyt. Siinä ei moni hoksaa ottaa suuntavilkkua pois päältä.

Katson nykyään tuossa kohdassa aika tarkkaan, ettei satu vahinkoja, tosin jos hitaasti tulevat, niin nelivedolla kerkeää kyllä mennä talvellakin.
 
Palaan vielä tuohon motarilla ajoon. Eli aamulla yritin ajaa "normaalisti", tarkoittaa tässä tapauksessa normaalisti jonon jatkeena vasenta kaistaa kun molemmat kaistat ovat yhtä täynnä.
Vauhtia oli 100-120 ja pyrin pitämään riittävän välin edellä ajavaan, se on enemmän mitä 90% muista tiellä liikkujista tuohon aikaan. Lopputulos, koko ajan vaihdettiin oikealta eteen sotkemaan tuulilasi ja takaa tuleva perskärpänen hiillosti autonmitan päässä kunnes tuli sopiva rako päästää ohi. Tästä jatkoi luonnollisesti seuraavan takapuskuriin, luuli kai tällä tavoin työntävänsä kaikki tieltään pois. Ajotyyli vaikutti kovasti vakio käytökseltä kyseiselle kuskille eikä varmaan omasta mielestään tee edes mitään väärin.
 
Kävin kääntymässä Siuntiossa, Vantaalta Siuntioon ilman yhtään ohitusta 47min. Pahimmillaan mentiin 60km/h 80 alueella, no takasin tulin niin että jokaisen hidastelijan ohi heti mutta nopeusrajoituksia noudattaen, ohituksia tuli kymmenkunta ja aikaa meni 35min. Tulin siihen tulokseen että suomalaiset ei vaan osaa ajaa, taas! Ei vittu että vituttaa välillä toi autolla liikkuminen täällä perseenreiässä!

Mee bussilla. Kaikille turvallisempaa kun ei noin vituta ratin takana. :)
 
Mee bussilla. Kaikille turvallisempaa kun ei noin vituta ratin takana. :)

Kerroppas mulle hermanni kumpi on turvallisempaa, ajaa yksi 80 alueella 60km/h vai ajaa muiden kanssa 80km/h?

Alinopeus aiheuttaa ihan yhtälailla onnettomuuksia kuin ylinopeus, itsehän en aja ylinopeutta vaan sitä mitä lukee taulussa jos tuolla on täysin normaali ajokeli.
 
Tampereella vanhat taksifirmat ovat hakeneet yhteistä brändiä autojen värityksen yhtenäistämisellä. Tällä ilmeisesti varaudutaan taksilupien vapautumiseen tms. Voin olla väärässäkin, sillä en ole seurannut taksilupa-asiaa sen tarkemmin.

No joka tapauksessa uudet taksarit ovat tervetulleita kun katselee näiden nykyisten liikennekäytöstä. Ajelin tuossa - onneksi tyhjän - koulutaksin perässä ja viisi kääntyvää risteystä mentiin ilman vilkkua ja hyvä että kaista riitti kun koppiauton ratissa räpellettiin luuria niin kiivaasti. Tällaista taksibrändiä ei tule ikävä jos markkinoiden vapautus ne siitä sivuuttaa. Yksilöhän tässäkin sooloili, mutta vimma puhelimen käyttöön itse ajaessa ei pitäisi sopia ammattiautoilijalle. Toki sitä muutkin tekevät, mutta useimmiten huomaamattomammin.
 
Jännä huomata, miten lähes kaikki haluaa ajaa täsmälleen samassa kohdassa, kuin muutkin. Ajourat ovat kiillottuneet tuhansien, tai ainakin satojen autojen vaikutuksesta sileäksi jääpinnaksi. Tällä kertaa pidon puutteen vuoksi muutaman auton letka liittyi motarille nopeudella ~55 km/h, ei mitään jakoja vajaavetoisella kiihdyttää keskellä ajouria. Keulat heilahtelee ja luistonestot huutaa hoosiannaa, liittyminen hoidetaan "kyllä ne väistää" -menetelmällä. Jätin rampin alussa korostetun reilun välin (liikennetilanne mahdollisti tämän, takana ei ketään) ja siirryin 1-2 metriä sivummalle. Ei ollut mitään ongelmia tuolla etuvetopulkalla kiihdyttää motarinopeuteen ennen liikennevirtaan sujahdusta, vaikka Hakka 7:n paistovuosi on 2013 ja ramppi nousee ylämäkeen.
Sama homma risteyksissä, kiillottuneisiin uriin on pakko mennä. Urien ulkopuolella on valkoista, eli liukasta. Hui pelottaa, ei sinne! Näissä tapauksissa auto vielä pysäytetään usein niin lähelle risteävää ajorataa, ettei voi edes nytkäyttää autoa liikkeelle ennakkoon. Mitä liukkaampaa, sitä lähemmäs pysähdytään. Kyllä on nurinkurista ajattelua.

Toisaalta, jääpähän ajourien ulkopuolelle enemmän pitävää pintaa meitä varten, jotka emme halua turhaan liukastella. Ai että mikä ärsyttää? No ainakin turhauttaa tällaisten takana risteyksissä. Nelikkokuskia varmaan vielä enemmän. Jopa autoa omistamaton, eläkeikää lähestyvä äitini ymmärtää toimia toisin.
 
Jännä huomata, miten lähes kaikki haluaa ajaa täsmälleen samassa kohdassa, kuin muutkin. Ajourat ovat kiillottuneet tuhansien, tai ainakin satojen autojen vaikutuksesta sileäksi jääpinnaksi. Tällä kertaa pidon puutteen vuoksi muutaman auton letka liittyi motarille nopeudella ~55 km/h, ei mitään jakoja vajaavetoisella kiihdyttää keskellä ajouria. Keulat heilahtelee ja luistonestot huutaa hoosiannaa, liittyminen hoidetaan "kyllä ne väistää" -menetelmällä. Jätin rampin alussa korostetun reilun välin (liikennetilanne mahdollisti tämän, takana ei ketään) ja siirryin 1-2 metriä sivummalle. Ei ollut mitään ongelmia tuolla etuvetopulkalla kiihdyttää motarinopeuteen ennen liikennevirtaan sujahdusta, vaikka Hakka 7:n paistovuosi on 2013 ja ramppi nousee ylämäkeen.
Sama homma risteyksissä, kiillottuneisiin uriin on pakko mennä. Urien ulkopuolella on valkoista, eli liukasta. Hui pelottaa, ei sinne! Näissä tapauksissa auto vielä pysäytetään usein niin lähelle risteävää ajorataa, ettei voi edes nytkäyttää autoa liikkeelle ennakkoon. Mitä liukkaampaa, sitä lähemmäs pysähdytään. Kyllä on nurinkurista ajattelua.

Toisaalta, jääpähän ajourien ulkopuolelle enemmän pitävää pintaa meitä varten, jotka emme halua turhaan liukastella. Ai että mikä ärsyttää? No ainakin turhauttaa tällaisten takana risteyksissä. Nelikkokuskia varmaan vielä enemmän. Jopa autoa omistamaton, eläkeikää lähestyvä äitini ymmärtää toimia toisin.

Ihmisen tyhmyys on kyllä hämmentävää välillä, pienillä asioilla pystyy vaikuttamaan kaikkien liikkumiseen.

Tänään aamulla tiellä missä oli työautoja edessä omalla kaistalla kun siinä rakennetaan kerrostaloja niin pari autoa oli jäännyt odottamaan että pääsee vastaantulijoiden puolelta ohi, no katsoin että oikealta puolelta pääsee hyvin ohi jalkakäytävän ja kerrostalon pihan kohdalta ja ajoin sieltä suoraan hiljakseen ja kappas, kaikki tulee mun perässä oikealta myös ohi, mutta kun se ei käynnyt heti mielessä vaan jäätiin odottamaan siihen hoomoilasena, ongelmaratkonta kyky on tänäpäivänä melko heikkoa.

tXmgtmQl.jpg


Punainen on siis rekka ja nuoli näyttää mistä ajoin ohi
 
Tänään aamulla tiellä missä oli työautoja edessä omalla kaistalla kun siinä rakennetaan kerrostaloja niin pari autoa oli jäännyt odottamaan että pääsee vastaantulijoiden puolelta ohi, no katsoin että oikealta puolelta pääsee hyvin ohi jalkakäytävän ja kerrostalon pihan kohdalta ja ajoin sieltä suoraan hiljakseen ja kappas, kaikki tulee mun perässä oikealta myös ohi, mutta kun se ei käynnyt heti mielessä vaan jäätiin odottamaan siihen hoomoilasena, ongelmaratkonta kyky on tänäpäivänä melko heikkoa.

tXmgtmQl.jpg


Punainen on siis rekka ja nuoli näyttää mistä ajoin ohi
Siis seisoko ne rekat keskellä tietä vai miten tuosta mahtui ohi joutumatta jalkakäytävän/kevlin puolelle?
 
Selventääkö tämä yhtään?

67VLYfXl.jpg
Eli jalkakäytävän kautta. Siellähän ei saa ajella kuin hyvin poikkeuksellisissa tilanteissa. Eli esim. jos tuossa olisi molemmat kaistat niin totaalisen tukossa, että ohi ei kohtuullisella odottelulla pääsisi.

Käytännössä homma siis meni niin, että muut ajoivat sääntöjen mukaan, mutta sitten yksi rupesi keksimään omia sääntöjään niin muut tulee lampaina perässä :facepalm:
 
Eli jalkakäytävän kautta. Siellähän ei saa ajella kuin hyvin poikkeuksellisissa tilanteissa. Eli esim. jos tuossa olisi molemmat kaistat niin totaalisen tukossa, että ohi ei kohtuullisella odottelulla pääsisi.

Käytännössä homma siis meni niin, että muut ajoivat sääntöjen mukaan, mutta sitten yksi rupesi keksimään omia sääntöjään niin muut tulee lampaina perässä :facepalm:

Tuohan ei ole pelkästään jalkakäytävä vaan pihatie missä saa ajaa erityistä varovaisuutta noudattaen ja antaen jalankulkijoille esteettömän kulun, vai meinaatko että noi autot kannetaan tuon "jalkakäytävän" yli parkkiin?:facepalm:


Tuossa ei ollut yhden ainuttakaan jalankulkijaa, ajoin ykkösellä tyhjäkäynnillä aiheuttamatta vaaraa tai ruhkaa kenellekkään. Eli käytännössä homma meni ihan lain sallimalla tavalla.
 
Tuohan ei ole pelkästään jalkakäytävä vaan pihatie missä saa ajaa erityistä varovaisuutta noudattaen ja antaen jalankulkijoille esteettömän kulun, vai meinaatko että noi autot kannetaan tuon "jalkakäytävän" yli parkkiin?:facepalm:

Tuossa ei ollut yhden ainuttakaan jalankulkijaa, ajoin ykkösellä tyhjäkäynnillä aiheuttamatta vaaraa tai ruhkaa kenellekkään. Eli käytännössä homma meni ihan lain sallimalla tavalla.
No se pihaliittymä ei sinänsä vaikuta asiaan mitenkään, se kun sallii vain jalkakäytävän ylittämisen pihaan ajettaessa. Mutta ok, uskon kyllä että tämä poikkeus hoitui turvallisesti ja tuskin poliisiakaan olisi kiinnostanut jos olisivat paikalle sattuneet.

Kelveillä ajelusta tuli mieleen tämä, joka liittyy tyhmiin kanssa-autoilijoihin.
Pasilassa keskiviikkona:
27867920_10156233477682340_7739797504069816661_n.jpg


Sama paikka torstaina:
2-bemari-kuopassa.jpg


Bemarikuski syyttää harhaanjohtavaa kylttiä portaiden yläpäässä vaikka tonne päästäkseen pitää ajella hyvän matkaa kevyenliikenteen väylää pitkin :facepalm:
 
No se pihaliittymä ei sinänsä vaikuta asiaan mitenkään, se kun sallii vain jalkakäytävän ylittämisen pihaan ajettaessa. Mutta ok, uskon kyllä että tämä poikkeus hoitui turvallisesti ja tuskin poliisiakaan olisi kiinnostanut jos olisivat paikalle sattuneet.

Olen samaa mieltä että jalkakäytävällä ajelu ei ole hyvästä, mutta tuollaisissa tilanteissa helpottaa kaikkien elämää ja varmasti ei poliisiakaan tuo olisi kiinnostanut kerta tuossa on juurikin tuo parkkipaikka mistä yksi auto mun edellä lähti ja ajoi samaa reittiä mistä minäkin.

Jos tuossa ei olisi tuota pihaa niin en olisi tuosta edes ajanut vaan heittänyt u-käännöksen ja kiertänyt. Kuva sinällään myös harhaanjohtava kun koko tie on täyden remontin kourissa työmaan takia ja tuo vastaantulijoiden puoli oli tukossa kuvassa näkyvään kauimmaiseen autoon asti.
 
Niin no, paikkaa tuntematta, tuo "autohalliparkkis" näyttää jo noista kuvista aika hemmetin epäselvältä. Tuskin noista Pasilan kuskeista on kukaan tarkoituksella kelvillä ajellut toisin kuin Luukkonen. Huonot kyltit yhdistettynä ihmisen ominaispiirteisiin eli mahtava kyky sivuuttaa päivän selviä (negatiivisia) asioita jos vähänkin signaloidaan etsimäsi/haluamasi asian suuntaan == tahtoo sanoa suomeksi että näet ymmärrät jonkun P-merkin vääriin ja ajat autolla väärää käytävää pitkin, päädyt ko. alueelle autolla josta ei ole enää mitenkään nähtävissä että se on vain kelviä ja edessä komeilee painorajoitus ja P-merkki & nuoli alas niin se on menoa :).
 
Niin no, paikkaa tuntematta, tuo "autohalliparkkis" näyttää jo noista kuvista aika hemmetin epäselvältä. Tuskin noista Pasilan kuskeista on kukaan tarkoituksella kelvillä ajellut toisin kuin Luukkonen. Huonot kyltit yhdistettynä ihmisen ominaispiirteisiin eli mahtava kyky sivuuttaa päivän selviä (negatiivisia) asioita jos vähänkin signaloidaan etsimäsi/haluamasi asian suuntaan == tahtoo sanoa suomeksi että näet ymmärrät jonkun P-merkin vääriin ja ajat autolla väärää käytävää pitkin, päädyt ko. alueelle autolla josta ei ole enää mitenkään nähtävissä että se on vain kelviä ja edessä komeilee painorajoitus ja P-merkki & nuoli alas niin se on menoa :).
No kyllä tuo aika selkeästi merkitty klv on:
28061713_10156238727222340_8121120215305335000_o.jpg
 
Ihminen voi katsoa päin merkkiä ja silti missata sen kun järjestetään sopiva testitilanne. Jotain fibaa tuossa paikassa on kokonaisuutena, koska artikkelin mukaan tuonne monttuun on ajanut ainakin 15 autoa, harva jos kukaan noista tuskin ajelee taparikollisena kelvillä aina kun mahdollista.

Tuossakin kuvassa näyttäisi olevan aika monet autonjäljet lumella painautumien pohjalta eli tuokaan valkoinen auto montussa ei ole ainut ko. paikassa suhannut.

Missä tuo paikka oikeasti on, pääseekö sinne googlemapsilla? Artikkeli mainitsi ratavartijankatu 2, mutta googlen satelliittikartta ei näytä mitään etäisesti edes tuon kaltaista. Asemapäällikönkadulta on isot P-merkit tuonne ratavartijankadulle mutta googlen-auto ei ole siellä ajanut.
 
No se pihaliittymä ei sinänsä vaikuta asiaan mitenkään, se kun sallii vain jalkakäytävän ylittämisen pihaan ajettaessa. Mutta ok, uskon kyllä että tämä poikkeus hoitui turvallisesti ja tuskin poliisiakaan olisi kiinnostanut jos olisivat paikalle sattuneet.

Kelveillä ajelusta tuli mieleen tämä, joka liittyy tyhmiin kanssa-autoilijoihin.
Pasilassa keskiviikkona:
27867920_10156233477682340_7739797504069816661_n.jpg


Sama paikka torstaina:
2-bemari-kuopassa.jpg


Bemarikuski syyttää harhaanjohtavaa kylttiä portaiden yläpäässä vaikka tonne päästäkseen pitää ajella hyvän matkaa kevyenliikenteen väylää pitkin :facepalm:
Huoh, ei jumalauta.... no tulipahan päivän naurut.

Tosta @Luukkonen keissistä tuli mieleen lielahtikin taas. Useampaa kauppaa putkeen, ja yksi haluaa päästä vasemmalle kääntymään, eli muut joutuisivat odottelemaan takana kunnes pääsee kääntämään vastaantulijan kaistan yli. Oikealla puolella olisi kuitenkin bussipysäkki, minkä kautta voi koukata ohi kääntyvästä. Mutta ei! Siihen jäädään kiltisti odottamaan, että edelläoleva kääntyy ja kaista aukeaa. :facepalm:

En tiedä onko laillista koukata bussipysäkin kautta kääntyvästä ohi ja ei kyllä rehellisesti sanoen kiinnostakkaan. Mitään vaaraa tuosta ainakaan aiheudu.
 
Toinen on vastaava kuin tässä, yksi auto odottaa pääsyä vastaantulijoiden kaistan yli, ruuhka-aika, kukaan ei anna tietä yhdelle autolle ja kaikki 20 autoa seisoo siellä takana kun tuosta ohi pääsee kun vähän viitsii mennä kanttarin päälle mikä on mallia matala. Eihän nämä maailmaa kaatavia asioita ole ja harvoin niin kiire on että oikeasti haittais vaikka jonossa seisotaan, mutta kun jono on turha.

sijqG9Gl.jpg
 
Missä tuo paikka oikeasti on, pääseekö sinne googlemapsilla? Artikkeli mainitsi ratavartijankatu 2, mutta googlen satelliittikartta ei näytä mitään etäisesti edes tuon kaltaista. Asemapäällikönkadulta on isot P-merkit tuonne ratavartijankadulle mutta googlen-auto ei ole siellä ajanut.
Streetviewtä ei tosiaan löydy. Tässä se paikka on, sama suunta kuin tuossa viimeiseksi postaamassani kuvassa: https://goo.gl/maps/dTP44QLgBm62

Nyt kun tarkemmin katsoo, niin tuohan on tuolla ylhäällä kannen päällä (jos joku ei Itä-Pasilaa tunne, niin siellä siis aikoinaan tehtiin tällainen "hieno" kokeilu, jossa kevyt liikenne erotettiin autoista rakentamalla sitä varten erillinen kansi talojen välille), eli ensin on jotenkin pitänyt pystyä ajamaan jotain luiskaa tuonne kannelle klv- ja moottoriajoneuvoilla ajo kielletty -merkeistä huolimatta ja sitten vielä seikkailla satoja metrejä tuolla jalankulkualueella ennen kuin on tuonne portaisiin päätynyt. :rofl:

Autojen jälkiä tuolla on joo jonkin verran, koska jonkunlainen huoltoajo siellä ylhäällä on sallittu.
 
Tyhmempikin Pasilassa joskus sompaillut ymmärtää, että noihin parkkiluoliin ajetaan autolla tuolta katutasosta / kannen alta. Mutta kyllähän tuo lumitilannekin asiaa varmasti hankaloittaa, väylien tarkoitus ei ole niin selvä kuin sulan maan aikana.
 
Itä-Pasila saattaa olla vierailijalle hiukan hämäävä paikka, mutta on kuitenkin melkoista urpoutta joutua tuohon tilanteeseen. Tuokin paikka on syrjässä isommalta väylältä ja selkeästi kevyelle liikenteelle ymmärrettävissä. Törttöily on sitä luokkaa, että voisi määrätä sakot liikenteen vaarantamisesta.

Alueen parkkihallien sisäänmenot voisi merkitä selkeämmin.
 
Joillekin tuntuu olevan ylitsepääsemätön tappio, jos harhaan ajettuaan pitäisi palata samoja jälkiä takaisin. Sitten sitä sompaillaan pitkin kelvejä yms. moottoriajoneuvoilta kiellettyjä väyliä.
 
No se pihaliittymä ei sinänsä vaikuta asiaan mitenkään, se kun sallii vain jalkakäytävän ylittämisen pihaan ajettaessa. Mutta ok, uskon kyllä että tämä poikkeus hoitui turvallisesti ja tuskin poliisiakaan olisi kiinnostanut jos olisivat paikalle sattuneet.

Kelveillä ajelusta tuli mieleen tämä, joka liittyy tyhmiin kanssa-autoilijoihin.
Pasilassa keskiviikkona:
27867920_10156233477682340_7739797504069816661_n.jpg


Sama paikka torstaina:
2-bemari-kuopassa.jpg


Bemarikuski syyttää harhaanjohtavaa kylttiä portaiden yläpäässä vaikka tonne päästäkseen pitää ajella hyvän matkaa kevyenliikenteen väylää pitkin :facepalm:
Vittu että repesin makeasti noille kuville.

Onhan tuo merkki ehkä harhaanjohtava...

...paitsi jos on tapana katsoa, mihin ajaa.

Ymmärrän vielä, jos ajaa maantiellä routakuoppaan, saa autonsa jumiin upottavaan lumeen, tai teloo öljypohjan lumen alla olevaan kiveen. Tuollainen ei kuitenkaan avaudu, jotta kuinka... En tunne tuota paikkaa, mutta vaikuttaa sellaiselta, etten todellakaan uskaltaisi sokkona tuohon karauttaa.
 
Pasilassa ei oo tarvinnu ajaa enää pariinkymmeneen vuoteen, joten ei voi kommentoida nuita rappusten alasajosankareita.

Mutta mikä on, kun nykyään vissiin nuoriso aja autoa huppu päässä? Yritän ottaa katsekontaktia, että vois jotain päätellä seuraavia liikkeitä. Ei onnistu, kun se saatanan huppu/huppari peittää koko lärvin. Sitten arvotaan risteyksissä menovuoroa, kun tuo arvon teenageri ei ota katsekontaktia tai näytä muuta merkkiä, että onko tulossa vai snäppääkkö muutenvain huvikseen kuvaa musta epäröimässä siinä risteyksessä.

Katsekontakti, tuo katoava luonnonvara liikenteessä
 
Taksikuski kohelsi kyllä tyylikkäästi eilen illalla Ehrströminkadun ja Laivasillankadun-liikenneympyrässä. Itse olin tulossa ympyrään sisään noin 20 kilsan nopeudella, kun tämä taksikuskispede päättikin sitten pysähtyä keskelle ympyrää, joka taas meinasi sitten aiheuttaa sen takana ajanut auto meinasi vetää tämän perään. Osoittaa kyllä täydellistä liikennelukutaidottomuutta se, että ruvetaan väistelemään kolmion takaa tulevia ympyrässä. Spedeilyn vielä kruunasi, se että tämä keski-ikäinen naistaksinkuljettaja tuli seuraavissa liikennevaloissa inttämään siitä, että minä olisin virheen tehnyt vaikken edes hänen eteensä ollut menossa.
 
Kyllä sanoisin, että turhantakia pysähtyi, kun itse pysähdyin jo reippaasti ennen ympyrää olevaa suojatietä. Tyyppisesti, että olin jo lähes pysähtynyt kun tämä sankari rupesi jarruttamaan.
 
Perjantaina ajelin taas 12-tietä kohti Huittista Euran kohdalla. Nopeusrajoitus muuttuu 60:stä 80:een, mutta ainakin joka toinen kerta jatketaan kuitenkin kuuttakymppiä seuraavat pari kilometriä. Tällä kertaa Volvo V70 kääntyy oikealta eteen ja vauhti oli maksimissaan 40 km/h. Töötillä vähän koitin muistuttaa 80-rajoituksesta ja pikkuhiljaa sai vauhtia kerättyä sinne 70 km/h.

Edit: Ajelen tuota samaa reittiä viikoittain, mutta menee nuo tien numerot sekaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Urvelot, jotka hämmentyvät kun yhteen suuntaan kulkee enemmän kuin kaksi kaistaa ja vetävät punasia päin liinat kiinni puoleen väliin risteystä. Taas saa taputella itseänsä olalle oikein huolella. Onneksi ei sattunut muita paikalle samaan aikaan.
 
"Oikeasti haluaminen ajaa kovempaa" -> joku ajaa todella lähellä takana/lähestyy huomattavaa vauhtia, "reilu rako" -> 2-3 katuvalojen tolppien väliä, "pieni väli" -> alle kaksi katuvalon tolpan väliä. Onko herra tyytyväinen?

Edellinen vuoro oli kyllä ihan kauheata. Koko kaupunki täynnä eläkeläisiä ajamassa 20km/h alle rajoitusten. Yksi rouvashenkilö selaili jotain papereita ajaen samalla Leevi madetojan katua pitkin golffillansa. Eihän siitä tullut mitään. Kyseinen rouvashenkilö ajaa risteykseen niin, että ekan valo-opasteen ohittaa aivan normaalisti, mutta tekee sitten äkkijarrutuksen juuri ennen toista valo-opastetta, vaikka edelleen palaa vihreä. Vain siksi, koska siinä odotteli jalankulkija vihreätä päästäkseen ylittämään tien. Meinasin perään ajaa, mutta sain bemarin pysähtymään. Painoin luonnollisesti torvea, jonka jälkeen rouvashenkilö pääsi liikkeelle.

Ei aikaakaan kun tulee suojatie jakajan kera ja vasemmalla kaukana lähestyy pyöräilijä. Pyöräilijä ei ole edes lähelläkään suojatietä (vasemmalla puolen tietä meistä katsottuna siis) kun tämä rouvashenkilö taas tekee äkkijarrutuksen juuri ennen suojatietä, vaikka pyöräilijä ei ole vieläkään lähelläkään suojatietä, eikä oikealta ole ketään tulossa. Jälleen painoin torvea, jonka jälkeen tämä rouvashenkilö ymmärsi lähteä liikkeelle ja sen jälkeen mennä bussipysäkille selailemaan niitä helvetin papereitansa. Voi jeesus minkälaisia urpoja voi ihmiset liikenteessä olla.

Eräällä valaisemattomalla omakotitaloalueella olin ajamassa tiellä kun yhden talon pihasta näen jotain vilkkuvan ja liikkuvan. 3 lasta juoksee pihasta suoraan tielle päin aivan täysin pilkkopimeässä ja ainoastaan yhdellä ollut heijastin pelasti, etteivät kaikki mahdollisesti jääneet alle. Onneksi tajusin, että sen vilkkuvan heijastimen täytyy olla joku lapsi, joka juoksee tietä kohti omakotitalon pihasta. Lapset eivät aivan tielle kerenneet, koska säikähtivät ilmeisesti ABS-jarrujen rutinaa/lähestyvää autoa. Sain pysähtymään. Vauhtia ei myöskään ollut kuin se 40km/h, kun ei ole tapana tollaisilla alueilla kaahata, siellä siis 40km/h rajoitus.

Lisäksi saldona lisää 40km/h lentokentäntiellä ajelijoita + jokaiseen kiertoliittymään pysähtelijöitä, vaikka tyhjä tie edessä, vasemmalla ja oikealla. Lentokentäntiellä on siis 60km/h rajoitus tuolla kiertoliittymien alueella/välissä.

Pakko myöntää, että oli stressaava työvuoro.
Oli itselläkin vähän WTF olo työmatkoilla ko. päivänä. Oli tosiaan noita reilusti alle rajoituksen ajajia vielä "siirretyllä työajalla" 10-18 liikkeellä.
Täällä on viime aikoina alkanut yleistyä ilmiö, jossa hidastellaan vihreän liikennevalon palaessa. En todellakaan roiku hanurissa kiinni, mutta silti tuntuu tarkoituksena olevan blokata takana tuleva punaisiin. Tosin Oulussahan valot muutenkin tulkitaan s.e. vihreä = ei kiirettä ehtii huomennakin, keltainen = nyt on hätä, punainen = kaasu pohjaan s**t**a.
Asuinlähiöissähän täällä ei voi luottaa tasan pätkääkään liikennesääntöjen noudattamiseen. Ruutukaavakeskustan ulkopuolella tasa-arvoisessa risteyksessä tullaan surutta kylkeen vasemmalta. Se toinen katu kun on kapeampi, niin sillä on "väistämisvelvollisuus".
Ei jaksa edes tööttäillä enää noille, kulusi vain "räikkä" loppuun.
 
Asuinlähiöissähän täällä ei voi luottaa tasan pätkääkään liikennesääntöjen noudattamiseen. Ruutukaavakeskustan ulkopuolella tasa-arvoisessa risteyksessä tullaan surutta kylkeen vasemmalta. Se toinen katu kun on kapeampi, niin sillä on "väistämisvelvollisuus".
Ei jaksa edes tööttäillä enää noille, kulusi vain "räikkä" loppuun.
Aiemmin kiukkusin samaa ilmiötä.
 
Ei nyt liity auton kuskiin, mutta eilen yöllä oli pyöräilijälle käydä huonosti. Sankari päätti Hallituskadulla kaupungintalon kohdalla vetää pyörällä niinsanotusti "täysiä" pysäköityjen autojen välistä kadun yli katsomatta yhtään tuleeko Hallituskatua pitkin autoa. No minähän sieltä taksilla ajoin. Hänen onnekseen kadun vasenta laitaa käveli porukkaa ajoradalla, jonka seurauksena en kiihdyttänyt normaalisti 40km/h nopeuteen vaan ajoin 30km/h.

FPS-videopelireaktioista oli apua, sain sen verran hidastettua (ja huudatettua torvea vasurilla), että hän ei jäänyt alle. Se ilme nuoren miehen naamalla oli näkemisen arvoinen, sellainen "apua nyt mulle käy huonosti", naama kalpeana ja pelko silmissä luettavissa. Jäi varmasti senteistä kiinni...
 
Ei nyt liity auton kuskiin, mutta eilen yöllä oli pyöräilijälle käydä huonosti. Sankari päätti Hallituskadulla kaupungintalon kohdalla vetää pyörällä niinsanotusti "täysiä" pysäköityjen autojen välistä kadun yli katsomatta yhtään tuleeko Hallituskatua pitkin autoa. No minähän sieltä taksilla ajoin. Hänen onnekseen kadun vasenta laitaa käveli porukkaa ajoradalla, jonka seurauksena en kiihdyttänyt normaalisti 40km/h nopeuteen vaan ajoin 30km/h.

FPS-videopelireaktioista oli apua, sain sen verran hidastettua (ja huudatettua torvea vasurilla), että hän ei jäänyt alle. Se ilme nuoren miehen naamalla oli näkemisen arvoinen, sellainen "apua nyt mulle käy huonosti", naama kalpeana ja pelko silmissä luettavissa. Jäi varmasti senteistä kiinni...
Kun olisi edes jonkinlainen tuikku nolilla reikäpäillä keulalla mutta kun ei ole. Fatbike ilmeisesti antaa oikeuden kaikkeen mahdolliseen pöljäilyyn, varsinkin sähkömoottorin kera sekoillen.
Erään pyöräilijän hengen pelasti heijastus silmälasin sangasta. Kaikki muu mattamustaa ja ei minkäänlaista ajovaloa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom