Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

85 % Turun tielle liittyvistä ovat niin lussuja ettei siinä parane jäädä jalkoihin. Rajoitus muuttuu 60 -> 80, mutta vauhti ei. Vasta satasen kyltin kohdalla aletaan hitaasti vitosvaihteella lonnimaan eteenpäin jotta voidaan liittyä 70 km/h vauhdilla 110 km/h etenevän liikenteen sekaan. Minulla on tuossa kohtaa tapana ottaa aina oikeimman puoleinen kaista ja ajaa aina nopeusrajoituksia noudattaen näiden lussujen ohi. Pääsen sujuvammin ja turvallisemmin, aiheuttamatta kenellekään haittaa.
Tämä. Herran jumala kun 100 rajoitus ja liitytään 50-60kmh tielle. Viimeksi sunnuntaina tuli Bimmeri perä edellä arviolta 60 lasissa vastaan joten oli pakko vaihtaa ihan turhaan kaistaa koska itsellä oli jos se reilu satku mittarissa.
 
Toi vähimmäisnopeus on melko turha. Tuskin kovin moni motarillakaan mitään 50 ajaa ja sitten jos pistetään alimmaiseks nopeudeks se 90 ni jengi painaa lumituiskussa sata lasissa ettei saa alinopeudesta sakkoja. Aika turvallista tuokin.
 
Toi vähimmäisnopeus on melko turha. Tuskin kovin moni motarillakaan mitään 50 ajaa ja sitten jos pistetään alimmaiseks nopeudeks se 90 ni jengi painaa lumituiskussa sata lasissa ettei saa alinopeudesta sakkoja. Aika turvallista tuokin.
Motarillahan on jo sakon arvoista ajaa alinopeutta siinä mielessä ettei sinne hitailla ajoneuvoilla ole asiaa ja periaatteessa pienemmästäkin alinopeudesta olisi poliisilla oikeus sakkoa jakaa liikenteen vaarantamisesta. Käytännössä tätä ei koskaan tapahdu, koska resurssit.

Alinopeusrajakin voidaan nykyään helposti rajata esim 10km/h sallittua pienemmäksi kun moottoriteillä alkaa pääosin olla aktiiviset rajoitustaulut, joissa tuiskeen sattuessa voidaan näyttää pienempää nopeutta.

Sinne motarille/isolle tielle ei myöskään ole pakko mennä jos pelottaa tai ei muuten vaan saa sitä micraa kulkemaan sallittua nopeutta. Näitä kun näkee päivittäin ihan keskikesälläkin...
 
Alinopeuden saisi lailla kieltää ellei keliolosuhteet sitä vaadi.


Eikös se vähän niinkuin ole jo kielletty, valvontaa on tosin aika vähän ja puuttumiskynnys todella matala.

Tieliikennelaki sanoi:
24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

Olenpa yhdessä sumassakin ollut jossa hinattiin toista autoa motarilla, todella hienoa tulla rampista tällaisen ryppään kohdalla :vihellys:
 
Motarillahan on jo sakon arvoista ajaa alinopeutta siinä mielessä ettei sinne hitailla ajoneuvoilla ole asiaa ja periaatteessa pienemmästäkin alinopeudesta olisi poliisilla oikeus sakkoa jakaa liikenteen vaarantamisesta. Käytännössä tätä ei koskaan tapahdu, koska resurssit.

Alinopeusrajakin voidaan nykyään helposti rajata esim 10km/h sallittua pienemmäksi kun moottoriteillä alkaa pääosin olla aktiiviset rajoitustaulut, joissa tuiskeen sattuessa voidaan näyttää pienempää nopeutta.

Sinne motarille/isolle tielle ei myöskään ole pakko mennä jos pelottaa tai ei muuten vaan saa sitä micraa kulkemaan sallittua nopeutta. Näitä kun näkee päivittäin ihan keskikesälläkin...
Joku tommonen aktiivitaulu se pitäisikin olla. Muutenhan se on ihan hullunmyllyä mitä kukakin pitää "huonoina olosuhteina". Audit ja Bemarit kulkee maksiminopeutta oli sää mikä tahansa, mutta sitten se naapurin Raili Pösöllään ajaa 95kmh ja saa siitä sitten sakot..
 
Vaikuttaa siltä, että kun vuodesta toiseen pyöritään muutamalla samalla reitillä vaikkapa siellä Helsingissä, muodostuu ylensuuri käsitys kyvyistään. Samalla kilahtaa pannussa, kun sattuu olemaan edellä "vieraita" tai vaikkapa suht raskas lasti takakontissa. Kuten vaikkapa se IKEA:sta ostettu hella farmarin takapaksissa. Tai viisi lihavaa miestä, teorissa 70kg, käytännössä 120kg.

Menkää oikeesti jonnekin Tukholmaan testaamaan todellisuuttanne. Siellä on käsittääkseni 98% samat säännöt, poislukien perusnopeus.

*********
Ylinopeus-alinopeus, jos olisi 10km/h laskutusraja, siihen vielä Bernerin visiot automaattisesta valvonnasta ja vastuun lisääminen autoilijalle (Sakkosta virhemaksuksi, todistevelvollisuus siirtyy auton omistajalle, muttei välttämättä aina kuskille). Kuulostaa kaiken puolin "mukavalta" tämä tulevaisuus, joka eri pätkissä nopeasti muotoutuu.
 
jollai heitti mittari pahasti tänään ajellessa savonlinnaan, kynti letkankäressä 80km/h tiellä noin 68km/h mitäny omallasilmällä koitin samaanvauhtiin ja gps kyttäsin vauhdin. kameratolpan kohdalla vauhti tippui sitten vielä 58km/h. melkonen uuno saa ollaajo ettei ite huomaa jo tuossa vaihdissa ettei tunnu ihan 80km/h vauhdilta

luntakaan ei vielä aamulla pyryttäny ja tie oli suolattu reilulla kädellä. ettei kelistäkää voinu johtua,.
 
Sanoisin, että alinopeudeksi voitaisiin katsoa esim. Kameratolpan kohdalla yli 20kmh nopeudenpudotus rajoituksesta.
 
jollai heitti mittari pahasti tänään ajellessa savonlinnaan, kynti letkankäressä 80km/h tiellä noin 68km/h mitäny omallasilmällä koitin samaanvauhtiin ja gps kyttäsin vauhdin. kameratolpan kohdalla vauhti tippui sitten vielä 58km/h. melkonen uuno saa ollaajo ettei ite huomaa jo tuossa vaihdissa ettei tunnu ihan 80km/h vauhdilta

luntakaan ei vielä aamulla pyryttäny ja tie oli suolattu reilulla kädellä. ettei kelistäkää voinu johtua,.
Oiskohan ollut tuo meidän Mikkos..?
 
Joku tommonen aktiivitaulu se pitäisikin olla. Muutenhan se on ihan hullunmyllyä mitä kukakin pitää "huonoina olosuhteina". Audit ja Bemarit kulkee maksiminopeutta oli sää mikä tahansa, mutta sitten se naapurin Raili Pösöllään ajaa 95kmh ja saa siitä sitten sakot..
Tai sinä 60kmh kehällä vaikka olisi sula tie ja hyvät olosuhteet...
 
Tulihan tässä mieleen vielä toinenkin ärsyttävä muihin(!) autoilijoihin liittyvä asia; pimeällä reilu alinopeus, sade ja auto, jossa ei takavalot pala. Tulee motarilla perä edellä vastaan aika hätäseen. Varmaan kaikki ei edes tiedosta, että takavalot on jonkun asetuksen takana tms. Vai oliko vaan palaneet? :D Mikä järki tuossa yleensä muutenkaan on? Säästetään puoli desiä polttoainetta tuhannella kilometrillä?
 
ja jos jotain kuopilaista audikuskia sattu muutamapäivä sitten ketuttamaan hidastelia edessä, kun siihenmalliin huuteli sieltä ohimennessään. niin kaverin autossa ei automaattiloota enää suostunu ykkösvaihdetta isompaa ottamaan :lol:
 
Tulihan tässä mieleen vielä toinenkin ärsyttävä muihin(!) autoilijoihin liittyvä asia; pimeällä reilu alinopeus, sade ja auto, jossa ei takavalot pala. Tulee motarilla perä edellä vastaan aika hätäseen. Varmaan kaikki ei edes tiedosta, että takavalot on jonkun asetuksen takana tms. Vai oliko vaan palaneet? :D Mikä järki tuossa yleensä muutenkaan on? Säästetään puoli desiä polttoainetta tuhannella kilometrillä?
Itseasiassa olen parille yrittänyt viestittää että tummassa tien värisessä autossa olisi hyvä palaa takavalot vain huomatakseni että ajovalot ovat pääasiassa palaneet ja perävalot ovat vain rehdisti poissa pelistä syystä tai toisesta. Ennen noita yksipuolisia oli, sitten tulivat nämä DRL ilman ajovaloautomatiikkaa ja nyt sitten on hassun hauskasti enemmän kuskeja jotka eivät vaivaudu. Eniten hämmentää että seassa on montakin uudehkoa autoa ja monesti kalliimman pään ajoneuvoja vielä.
 
Ja kuka sitten määrittelee tämän "keliolosuhteen"?
Laki / Poliisi. Lähinnä siis, että jos tien pinta nyt on kuiva ja aurinko paahtaa niin ei ajella sitä 80 satasen alueella tai tulla satasta kyhnäämään ohituskaistalle muiden tukkeeksi.

Sitähän ne, vähän epäuskoisena kuitenkin seuraillut tuota ja ei se taida noita vittumaisimpia alinopeuksia kitkeä kun motarillekkin laittaavat jonkun 80 kyltin sitten.:dead:

Toi vähimmäisnopeus on melko turha. Tuskin kovin moni motarillakaan mitään 50 ajaa ja sitten jos pistetään alimmaiseks nopeudeks se 90 ni jengi painaa lumituiskussa sata lasissa ettei saa alinopeudesta sakkoja. Aika turvallista tuokin.
Vissiin olisi pitänyt boldata tuo keliolosuhde-sana.

Eihän hullukaan nyt lumituiskussa ala ajelemaan rajoituksen mukaan jos henki on vaarassa lähteä.

Yksi keinohan olisi se, että noi otetaan kesällä käyttöön kesärajoitusten ajaksi ja ovat voimassa kun tienpinta on kuiva. Ei paljoa jäisi tulkinnanvaraa.
 
Eihän hullukaan nyt lumituiskussa ala ajelemaan rajoituksen mukaan jos henki on vaarassa lähteä.

Yksi keinohan olisi se, että noi otetaan kesällä käyttöön kesärajoitusten ajaksi ja ovat voimassa kun tienpinta on kuiva. Ei paljoa jäisi tulkinnanvaraa.
Näitä vain valitettavasti riittää jotka ajattelee että nopeusrajoitus on matalin sallittu nopeus.



"Höhö mitään en näe? Näetkö sinä? No en" :facepalm:
 
Näitä vain valitettavasti riittää jotka ajattelee että nopeusrajoitus on matalin sallittu nopeus.



"Höhö mitään en näe? Näetkö sinä? No en" :facepalm:
Aika naurettavaa kyllä, luulisi että Suomen oloissa oppisi ihmiset ajamaan (en siis viittaa noihin videon jannuihin nyt sen enempää ovatko suomalaisia vai ei), mutta tuntuu että ulkomaalaiset tuossa hangessa paremmin ajelevat.

Alkusyksystä kun jouduin motaria ajelemaan kesänakeilla kunnon tuiskussa niin menin jotain 80km/h, kiva tunne kun virolainen audi painoi semmosta 140km/h menemään, ei kovin monen sentin päässä ollut pyörähdys siinä kun ohitti muakin. Silloin oli semmonen keli, että yli satasta sielä olisi ajanut hakkapeliitoillakaan.

Asun tässä mäen nyppylällä, aamulla sai taas ihastella ikkunasta kun joku yritti mersulla mäkeä ylös talvirenkailla, puoliväliin jäi. :D
Itse tahkosin samana vastaavassa kelissä kun tänään tuon mäen kesärenkailla ylös ilman ongelmia. Varauduin kyllä, ettei olisi mennyt ylös mutta kyllä se vaan meni kun laittoi menemään ja käytti aivoja.
 
Keskity omaan äläkä muiden ajamiseen. Liikenne on selvästi väärä paikka sinulle.
Tässäkö on nyt paras argumentti tähän tilanteeseen? Ei kyllä vahvasti mene. Jos sinä ajelet kuin euroopan omistaja sillä mersullas kaiken maailman sensoreille ja kilkuttimilla varustettuna niin muista että kaikilla ei sellaisia ole vaan mukana on myös inhimillinen elementti.
 
Tässäkö on nyt paras argumentti tähän tilanteeseen? Ei kyllä vahvasti mene. Jos sinä ajelet kuin euroopan omistaja sillä mersullas kaiken maailman sensoreille ja kilkuttimilla varustettuna niin muista että kaikilla ei sellaisia ole vaan mukana on myös inhimillinen elementti.
Mun mielestä peten ensimmäinen lause on oikein hyvä argumentti. Monen monta muutakin argumenttia on käytetty kameroihin hidasteluasi vastaan ja aika yksipuolisesti täällä kaikki on sitä mieltä että se on typerää ja ärsyttävää.
Sen sijaan sinun viimeinen auton varusteluun liittyvä argumentti on typerä. Hyvin sillä vanhalla purkilla pärjää liikenteen joukossa ilman ylivoimaisia ponnisteluja.
 
Jos epävarmuus ja havainnointi on tuolla tasolla niin kyllä tuo sankari vielä jonkun keilaa suojatiellä/tien reunassa kävelevän.
Ellei sitten keksi pysähtyä jokaisen suojatien eteen vihreissä valoissakin ja ajaa keskiviivalla.
 
Se tiputti sitten lunta pääkaupunkiseudulle.

Ei siinä mitään, jos otetaan iisisti, niin pitääkin. Sitten, kun se auton keulan edessä oleva lumen vahtaaminen varaa aivot täysin, eikä muuhun riitä kyky, tulisi jättää auto kotiin.

Oikeasti, kuinka vitun aivokuollut pitää olla, että luminen tie (jossa ajourat) aiheuttaa sen, ettei kuski edes käsitä ajavansa keskellä tietä, eikä kykene käyttämään vilkkuja? 20-30 km/h nopeudessa?
Näin pikkuteillä, joilla ei kulje bussit. (Ei kulje bussit = aurataan kun ehditään, jos ehditään, mikä on ihan ymmärrettävää.)

Paras siirto oli, kun joku "autoilija" (matkustaja) pysähtyi ilman vilkkua tielle, kääntyi sitten vasemmalle ja "ajoi" (ajautui) ryömintänopeudella lähes suojatietä käyttävän jalankulkijan ylitse? Jalankulkija koirineen joutui ottamaan parit askeleet taaksepäin, autoilija ei tainnut huomata koko tilannetta. Ryömintänopeudella vittu jalankulkijan päälle suojatiellä! Sekä jalankulkijalla, että tämän koiralla oli huomioliivit päällä, eikä mitään näköesteitä missään. Muuta huomiota vaativaa, esimerkiksi vilkasta liikennettä, ei ollut. Vain tiellä oleva lumi. Valehtelematta autoilijan nopeus oli korkeintaan reipas hölkkävauhti. Vasemmalle kääntyi ja kului ikuisuus ennen risteysalueen ulkopuolelle pääsyä. Kyllä teki mieli mennä perään ja leikata mokoman ajokortti kappaleiksi.

Oliko tämä muka tällaista ~vuonna 2000, vai onko aika kullannut muistot? Voi helvetti :hammer:

edit:
Jotain positiivistakin sentään. Tien varteen hankaliin/vaarallisiin paikkoihin hyytyneissä autoissa oli lähes poikkeuksetta hätävilkut päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Olipas ylättävän vähän kolareita pahimman paluuruuhkan jälkimainingeissa. 60 km matkalla motaria ja kehää oli yksi rekka jumissa, kolme ulosajoa ja yksi peräänajo.
Miten sielä pk seudulla telotaan autoja kokoajan ja täällä tampereella näkee kolarin kerran vuoteen... Onhan sitä porukkaa enemmän tiellä, mutta luulisi varovaisuudenkin ja ennakointikyvyn ym. olevan parempi kun vähän enemmän liikennettä. :bored:

Ekana lumipäivänä oli joku rysäyttänyt suoraan liikenteenjakajaan tuossa Lielahden kohdalla, sen enempää ei ole näkynyt tänä syksynä.

Edit: Tulikin vähän omituinen hymiö tuohon, olkoot kun kerran R&T romut eivät toimineet lainkaan.
 
Miten sielä pk seudulla telotaan autoja kokoajan ja täällä tampereella näkee kolarin kerran vuoteen... Onhan sitä porukkaa enemmän tiellä, mutta luulisi varovaisuudenkin ja ennakointikyvyn ym. olevan parempi kun vähän enemmän liikennettä. :bored:

Ekana lumipäivänä oli joku rysäyttänyt suoraan liikenteenjakajaan tuossa Lielahden kohdalla, sen enempää ei ole näkynyt tänä syksynä.

Edit: Tulikin vähän omituinen hymiö tuohon, olkoot kun kerran R&T romut eivät toimineet lainkaan.
Automäärä on Suomen mittakaavassa valtava. 0,1% vaikuttaa omaavan hyönteisen ennakointikyvyn. 0,1% ajaa kyrpiintyneenä nollat taulussa. 0,1% ei hahmota etäisyyksiä ja nopeuksia.

Laita noi ajamaan peräkkäin jonossa. ;)

Mutta kuten Diaz\ totesi, yllättävän hyvin tuo on suuressa kuvassa mennyt.
 
Miten sielä pk seudulla telotaan autoja kokoajan ja täällä tampereella näkee kolarin kerran vuoteen... Onhan sitä porukkaa enemmän tiellä, mutta luulisi varovaisuudenkin ja ennakointikyvyn ym. olevan parempi kun vähän enemmän liikennettä. :bored:

Ei niitä kolareita näy Tampereella kun porkkanapipot kolauttaa ojaan jo kehällä tai ulosmenoväylällä kotimatkalla manseen töiden jälkeen.
 
Miten sielä pk seudulla telotaan autoja kokoajan ja täällä tampereella näkee kolarin kerran vuoteen... Onhan sitä porukkaa enemmän tiellä, mutta luulisi varovaisuudenkin ja ennakointikyvyn ym. olevan parempi kun vähän enemmän liikennettä. :bored:

Ekana lumipäivänä oli joku rysäyttänyt suoraan liikenteenjakajaan tuossa Lielahden kohdalla, sen enempää ei ole näkynyt tänä syksynä.

Edit: Tulikin vähän omituinen hymiö tuohon, olkoot kun kerran R&T romut eivät toimineet lainkaan.

PK-seudulla sää osaa olla ongelmallinen leutoina syksyinä. Matalapaine tulee lounaasta, meri on yhä sula ja lämmin, ja hirveä määrä lunta sataa kerralla matalapaineen tullessa viileämmälle mantereelle. Lunta tulee kerralla se 10 cm juuri Kehä I ja Kehä III välille, missä on pahimmat ruuhkat ja isoimmat sisääntuloväylät.
 
Tässäkö on nyt paras argumentti tähän tilanteeseen? Ei kyllä vahvasti mene. Jos sinä ajelet kuin euroopan omistaja sillä mersullas kaiken maailman sensoreille ja kilkuttimilla varustettuna niin muista että kaikilla ei sellaisia ole vaan mukana on myös inhimillinen elementti.
Ehkä pitäisi olla ettei muu liikenne häiriintyisi turhaan. En mä käytä yleensä edes navia, eikä pöntöistä ole sakkoja tullut.
 
Lumi tuli ja taas suurin osa ajelee keskellä tietä. Pari kertaa taas melkein peilit osunut yhteen, mutta kun lumi ja ojan reuna. Itellä ei ole näissä tilaa juurikaan väistää.

Noille 30km/h tietyöalueille pitäisi saada salamaton kamera ja tutka. Pari kertaa takana tuleva on vetänyt kunnon kilarit "hidastelusta" kun ajan n. 35km/h noissa kohden, vaikka lapiomiehet heiluu parin metrin päässä.
 
PK-seudulla sää osaa olla ongelmallinen leutoina syksyinä. Matalapaine tulee lounaasta, meri on yhä sula ja lämmin, ja hirveä määrä lunta sataa kerralla matalapaineen tullessa viileämmälle mantereelle. Lunta tulee kerralla se 10 cm juuri Kehä I ja Kehä III välille, missä on pahimmat ruuhkat ja isoimmat sisääntuloväylät.
Tuo on kyllä ihan totta, että täällä sisämaassa tuo keli on hieman rauhallisempi talvella. Ja kun katselee kehän turvavälejä niin ei ole vaikea ymmärtää miksi kolisee kokoajan.
 
Lumi tuli ja taas suurin osa ajelee keskellä tietä. Pari kertaa taas melkein peilit osunut yhteen, mutta kun lumi ja ojan reuna. Itellä ei ole näissä tilaa juurikaan väistää.

EIlen oli taas päätiellä urat niin että kaista jolla itse ajoin, meni vasemman puolen pyörät suoraan keskiviivan päällä. Vastapuolella taisi sitten oikean puolen pyörät mennä jo lähes asfaltilta ulkona. Kuka tai ketkä näitä latuja oikein tekee ja kuinka huono hahmotuskyky täytyy olla ettei umpihangessa pysy edes suurinpiirtein omalla kaistalla?
 
Tuo kuvasi on kuin suoraan kolmostieltä, siinä Helsinkiin päin mentäessä missä haarautuu Kehä 1:lle. Autoja jonossa jo ryhmittyneenä Kehä 1:lle, sieltä joku pelle tulee kaasu pohjassa ja juuri ennen liikenteenjakajaa ahtautuu viimeiseen väliin. Mitä nyt pari autoa taaksepäin olis jonossa ollut takana reilusti tilaa.
Älyttömimpiä on ne sankarit, jotka on jo jonossa mutta päättävätkin vetää siihen viereistä kaistaa ajavan eteen ja juuri ennen liikenteenjakajaa takaisin siihen Kehä 1:n jonoon.
 
En tiedä ajaako joku täällä Pori Helsinki väliä, Huittisten kohdalla oli yhden sähkölaitoksen hiekkatien kohdalla tiputus 80 nopeuteen ja kamera heti 80 lätkän jälkeen. Sen takia siis, että kerran vuodessa se sähkölaitoksen auto menee käymään siellä keskellä peltoa olevassa virranjakokopperossaan.
Meinaat tätä?
https://www.google.fi/maps/@61.1552...4!1s-W0_qpR6WZr5Kte7XxxT_Q!2e0!7i13312!8i6656
Mielestäni vielä ennen 2010 tuossa oli 100 läpi risteyksen... Olen varmaan kerran 20 vuoden aikana nähnyt jonkun auton tulevan tuolta.

500metriä eteenpäin, tässä on kanssa 60 _todella tarpeellinen_, no bussi on sentään pari kertaa tullut oikealta :), varmaan "aamuruhkan" takia moinen pelle-rajoitus, ihme kun ei vielä kameraa (kamera paku toki on ollut pysäkeillä aika usein)
https://www.google.fi/maps/@61.1653...4!1sG4C9hvl16C18nnHlAeEo6w!2e0!7i13312!8i6656
Ps. käännä kuva ympäri niin näet kuinka pitkään pitää risteyksestä hinuttaa 60 ennenkuin saa kiihdyttää hesaan päin - aivan aivokuollutta toimintaa... Miksi tuo huntti ei ole tässä tolpassa
https://www.google.fi/maps/@61.1658...4!1sWOhf3vLKNmCkXTTTEV2-Ew!2e0!7i13312!8i6656

tähän nerffasivat pari vuotta sitten kesäksikin 80-pätkän, hemmetin hyvä kilsan suora ohittaa edessä oleva munijajono edes semilaillista nopeutta, nykyisin ei onnistu mitenkään ilman päiväsakkovauhteja, vain kameratolppa puuttuu keskeltä suoraa.
https://www.google.fi/maps/@60.9287...4!1sdxPmkMojGPw36DO3MBVNOQ!2e0!7i13312!8i6656

Tässäkin oli satku vielä parivuotta sitten (kesäaikaan), hyvä ohituspätkä entisaikaan alle päiväsakkojen, nykyään siis 80 kesät&talvet. Toimituksen huomatuksena tässä ajetaan jonossakin parhaimmillaan ~100 eli siitä päätellen rajoitus on munijoidenkin mielestä perseellään.
https://www.google.fi/maps/@60.8717...6D6JJibg!2e0!5s20090401T000000!7i13312!8i6656

Montako kilometriä risteyksessä pitää olla näkyvyyttä että rajoitusta ei tarvitse tiputtaa 80 kymppiin - tämäkin siis mielesätäni nerffattu viime vuosina?
https://www.google.fi/maps/@60.9738...4!1sbbBjXpDcvMLBXsU9nAjMiQ!2e0!7i13312!8i6656
Tästäkin liittynee tiellä kokonaista pari autoa päivässä, yhdessä 2 tien liikennemäärän kanssa tuolta voinee liittyä onnistuneesti vaikka silmät kiinni vuosien ajan...


Milloin saadaan liikennemerkit joiden mukaan rajoitus on voimassa
a) vain risteysalueella, vaikka itse rajoituskyltti olisikin 100metriä ennen risteystä
b) rajoitus on voimassa risteyksessä vain jos joku on sivuteillä risteyksen välittömässä läheisyydessä
Nykymetodi nerffata joka hiton risteys ihan vaan pahan päivän varalle ja rajoitusmerkit min. 200metrin päähän risteyksistä + bonuksena vielä mahdollinen kameratolppa on jotain joka saa viimeisenkin kunnioituksen nopeusrajoituksia kohtaan katoamaan...

PS. tuota 2-tietä on rajoitustenpuolesta sen verran "tuunattu" että ennen erään ~215km pätkän välillä espoo-pori ajoi aikas tarkkaan 2tuntiin kohtalaisen simppelisti sillä perus rajoitus+10 vauhdilla, nykyään tarvitsee ihan tosissaan jo yrittää päästäkseen samaan aikaan... Ja koko pätkä (~236km) ennen 2h15min, nykyään menee käytännössä 2h30min...
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen nyt vituttanut kanssa-autoilijoita. Joudun (saan?) ajaa uudehkolla Ford Focuksella, jossa vissiin ei perävalot mene päälle, jos ei erikseen niitä laita. Ajelin eilen Espoosta (Matinkylä, siellä joku jo vilkutteli valoja perässä) kotia kohti, ja vasta vanhalla tiellä (140) Keravan kohdilla tajusin "Notta saatana, mulla on 0-asennossa valot". Se kun omassa saksalaisessa menee takavalot päälle kun iskee virrat, niin on tottunut siihen. Ja sama kävi tänä aamuna, kun likkaa vein äidilleen. Onneksi sentään ennen motaria hiffasin ja iskin valot päälle.
 
@Vipa^ "Uudehkossa" Focuksessa on varmaan automatiikka, joten laita se katkaisija auto-asentoon.
 
@Vipa^ "Uudehkossa" Focuksessa on varmaan automatiikka, joten laita se katkaisija auto-asentoon.

Eijjolé auto-asentoa. On vain 0, parkit, sekä "On".

Vois tietysti kokeilla, että jos jättää valot "On"-asentoon, että mitä tapahtuu kun sammuttaa auton ja iskee ovet lukkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaat tätä?
https://www.google.fi/maps/@61.1552...4!1s-W0_qpR6WZr5Kte7XxxT_Q!2e0!7i13312!8i6656
Mielestäni vielä ennen 2010 tuossa oli 100 läpi risteyksen... Olen varmaan kerran 20 vuoden aikana nähnyt jonkun auton tulevan tuolta.

500metriä eteenpäin, tässä on kanssa 60 _todella tarpeellinen_, no bussi on sentään pari kertaa tullut oikealta :), varmaan "aamuruhkan" takia moinen pelle-rajoitus, ihme kun ei vielä kameraa (kamera paku toki on ollut pysäkeillä aika usein)
https://www.google.fi/maps/@61.1653...4!1sG4C9hvl16C18nnHlAeEo6w!2e0!7i13312!8i6656
Ps. käännä kuva ympäri niin näet kuinka pitkään pitää risteyksestä hinuttaa 60 ennenkuin saa kiihdyttää hesaan päin - aivan aivokuollutta toimintaa... Miksi tuo huntti ei ole tässä tolpassa
https://www.google.fi/maps/@61.1658...4!1sWOhf3vLKNmCkXTTTEV2-Ew!2e0!7i13312!8i6656

tähän nerffasivat pari vuotta sitten kesäksikin 80-pätkän, hemmetin hyvä kilsan suora ohittaa edessä oleva munijajono edes semilaillista nopeutta, nykyisin ei onnistu mitenkään ilman päiväsakkovauhteja, vain kameratolppa puuttuu keskeltä suoraa.
https://www.google.fi/maps/@60.9287...4!1sdxPmkMojGPw36DO3MBVNOQ!2e0!7i13312!8i6656

Tässäkin oli satku vielä parivuotta sitten (kesäaikaan), hyvä ohituspätkä entisaikaan alle päiväsakkojen, nykyään siis 80 kesät&talvet. Toimituksen huomatuksena tässä ajetaan jonossakin parhaimmillaan ~100 eli siitä päätellen rajoitus on munijoidenkin mielestä perseellään.
https://www.google.fi/maps/@60.8717...6D6JJibg!2e0!5s20090401T000000!7i13312!8i6656

Montako kilometriä risteyksessä pitää olla näkyvyyttä että rajoitusta ei tarvitse tiputtaa 80 kymppiin - tämäkin siis mielesätäni nerffattu viime vuosina?
https://www.google.fi/maps/@60.9738...4!1sbbBjXpDcvMLBXsU9nAjMiQ!2e0!7i13312!8i6656
Tästäkin liittynee tiellä kokonaista pari autoa päivässä, yhdessä 2 tien liikennemäärän kanssa tuolta voinee liittyä onnistuneesti vaikka silmät kiinni vuosien ajan...


Milloin saadaan liikennemerkit joiden mukaan rajoitus on voimassa
a) vain risteysalueella, vaikka itse rajoituskyltti olisikin 100metriä ennen risteystä
b) rajoitus on voimassa risteyksessä vain jos joku on sivuteillä risteyksen välittömässä läheisyydessä
Nykymetodi nerffata joka hiton risteys ihan vaan pahan päivän varalle ja rajoitusmerkit min. 200metrin päähän risteyksistä + bonuksena vielä mahdollinen kameratolppa on jotain joka saa viimeisenkin kunnioituksen nopeusrajoituksia kohtaan katoamaan...

PS. tuota 2-tietä on rajoitustenpuolesta sen verran "tuunattu" että ennen erään ~215km pätkän välillä espoo-pori ajoi aikas tarkkaan 2tuntiin kohtalaisen simppelisti sillä perus rajoitus+10 vauhdilla, nykyään tarvitsee ihan tosissaan jo yrittää päästäkseen samaan aikaan... Ja koko pätkä (~236km) ennen 2h15min, nykyään menee käytännössä 2h30min...
Joo juuri tuota meinasin. Oli siellä näköjään peräti taajama ja pari taloa joita en tuolloin huomannut tai muistanut niiden olemassaoloa. Eipä noissa osassa kameroita mitään järkeä olekkaan, tuossa nyt aika pätevä esimerkki. Kilometri näkyvyyttä molempiin suuntiin ja pakko on olla rajoitus?

Eijjolé auto-asentoa. On vain 0, parkit sekä "On".

Vois tietysti kokeilla, että jos jättää valot "On"-asentoon, että mitä tapahtuu kun sammuttaa auton ja iskee ovet lukkoon.
Sanot, että 2017 Focuksessa ei ole enää automatiikkaa valoille? Noihan löytyy kaikista 90-luvun loppupuolenkin vehkeistä jo.
 
Sanot, että 2017 Focuksessa ei ole enää automatiikkaa valoille? Noihan löytyy kaikista 90-luvun loppupuolenkin vehkeistä jo.

Missä sanoin, että kyseinen Focus on vuosimallia 2017? :) Sanoin vain, että se on uudehko (se on toki suhteellinen käsite...).

Ao. kuvassa kyseisen Focuksen valokatkaisija.

2qsxymo.jpg

Tuo 0-asento siis sytyttää virtoja päälle laitettaessa eteen nämä DRL-valot, jotka ovat selkeästi himmeämpiä ajaessa kuin tuo "On"-asento (lähivalot). En siis ole tarkistanut, että minkälaiset valot ovat takana 0-asennossa verrattuna "On"-asentoon. Mutta epäilisin, että ei mitään, tai ainakin pirun himmeät. Voisi sen vielä tarkistaa, ettei tule perä pimeänä ajettua.
 
Viimeksi muokattu:
Kiassa sama jako ja valot päällä on automaattimoodi.
Se on vähän sama kuin että jotkut tarvitsee erikseen sen "auto" asennon kun toiset osaa lukea ohjekirjaa tai ottaa muuten asiasta selvää ja selviää erikseen ilman auto asentoa.

Mites tuossa saa pakotettu valot päälle?
 
Mikäköhän siinä on, että heti kun vähän lunta tiellä niin porukalla vauhti hidastuu. Eilen Virrat-Jyväskylä välillä sai ajaa ohi aika monesta autosta jotka ajoivat semmoisen 60-70 km/h 80 alueella. Tiellä lunta ja jäätä, muttei mitenkään niin paljon, että vauhtia olisi pitänyt hidastaa ja kaikki nuo ohittamani autot olivat kuitenkin sen verran uudehkoja, että varmasti kaikki sähköavustimet löytyy. Itselle ei tuottanut mitään ongelmaa ajaa koko matkaa sen 88 km/h 20 vuotta vanhalla Skodalla niin luulis nyt, että sillä uudemmalla autolla vois ajaa edes rajoitusten mukaan :confused:
 
Se on vähän sama kuin että jotkut tarvitsee erikseen sen "auto" asennon kun toiset osaa lukea ohjekirjaa tai ottaa muuten asiasta selvää ja selviää erikseen ilman auto asentoa.

Mites tuossa saa pakotettu valot päälle?
Ei mitenkään. Vain parkit saa. Tai ehkä sitä manuaalia selaamalla tähänkin joku jippo löytyisi, mutta yleensä kun valoa tarvii, on auton lähellä jolloin avaimet voivat olla virtalukossa.
 
Nyt kyl väkisinkin vähän epäilen. Toki kaikissa nykyautoissa taitas jonkin sortin automaattia olla ettei valot unohdu päälle. Mutta etteikö muka millään saa pakotettua valoja päälle käynnissä niin kuulostaa kyllä melkosen hasardilta.

Exä ajeli esim mun toisella autolla pitäen aina valon on-asennossa kun luuli ettei valot ole päällä off-asennossa automaattisesti. Syystä ettei mittariston valot ollut käytössä kytkimen olles off-asennossa. Auto sammutti ajovalot aina oven avatessa niin eivät jääneet päällekään on-asennosta huolimatta. Käsitti siis ajovaloautomatiikan nurin kurin. Valojen unohdusautomatiikka torppas valot sammuksiin eikä valoautomatiikka itsessään ollut koskaan sillä päällä.
No ehkä jotenkin saakin, mutta vaikea keksiä sellaista skenaariota jossa ominaisuutta tarvitsisi.
 
Mikäköhän siinä on, että heti kun vähän lunta tiellä niin porukalla vauhti hidastuu. Eilen Virrat-Jyväskylä välillä sai ajaa ohi aika monesta autosta jotka ajoivat semmoisen 60-70 km/h 80 alueella. Tiellä lunta ja jäätä, muttei mitenkään niin paljon, että vauhtia olisi pitänyt hidastaa ja kaikki nuo ohittamani autot olivat kuitenkin sen verran uudehkoja, että varmasti kaikki sähköavustimet löytyy. Itselle ei tuottanut mitään ongelmaa ajaa koko matkaa sen 88 km/h 20 vuotta vanhalla Skodalla niin luulis nyt, että sillä uudemmalla autolla vois ajaa edes rajoitusten mukaan :confused:
Eilen oli 6-tiellä sama ilmiö sillä lisämausteella että kun tie oli 4-kaistainen niin silloin ajettiin rajoituksen mukaan ja sama ohituskaistan kohdalla. Sitten kun vastaantulijat estivät ohittamisen niin alkoi se matoilu 20km/h alle rajoituksen. Melkein vois lotota että kuski oli täys tunari tai täys kusipää.
 
@Vipa^ "Uudehkossa" Focuksessa on varmaan automatiikka, joten laita se katkaisija auto-asentoon.
Nämä ärsyttää: "Mulla on automaattiset ajovalot. Mun ei tartte koskea valokatkaisijaan, vaikka kuinka takana tulevat vilkuttelisivat valoja hämärällä tai lumisateessa"
 
No tossa Clion paskeessa (pakasta vedetty) on just niin että 0 = drl, takana ei pala. Parkit = parkit ja päällä-asento on sitten ajovalot ja takavalot päällä ja ne jää päälle kun auton sammuttaa ja ovet lyö lukkoon.

Vittu mikä keksintö. :D En enää ihmettele että tulee autoja perse pimeänä vastaan.

WHAAT!?:facepalm:

Siis mulla on:

- "0" missä palaa vain DRL kirkkaasti
- "Parkkivalo" missä palaa DRL himmeästi+takavalot
- "Auto" missä valot toimii automaattisesti valoisuuden mukaan (päivällä pelkkä DRL ja pimeällä ajovalot+takavalot)
- "Ajovalo" missä palaa DRL himmeästi+ajovalot+takavalot


jokaisessa tilassa valot sammuu kun auton sammuttaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom