Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No jäbällä on kato varusteita. Tää on joku perus Zen-tason paketti jossa on vaan karvalakkipalikat eli navigaattoria, ilmastointia ja vakkaria. Eikun mitä?

Jep. En mäkään ymmärrä kuka hemmetti näitä kokoaa.

Sit mua nauratta että tuossa ei ole ns. saattovaloja ellei manuaalisesti laita päälle, toki handsfree tekee sen ettei autoa avata vasta kuin kahvaan koskee niin mistäs tuo osaisi ne automaattisesti päälle laittaa, kaukosäätimessä on kyllä nappi mistä saa kaikki valot päälle.
 
Tuotakin oon kyllä miettinyt että miten hyvää tekee vähän heikommalle akulle -30 pakkasaamuna kun ovet avaamalla lähtee 200 W valopatterit "saattovaloina" päälle ennenkun pääsee tarjoamaan hehkua premium-dieselille. :think:

Totta, mutta jos akku on kunnossa ja auto on muutenkin kunnossa niin ei tuo nyt ongelma ole, toki huonolla hoidolla siitäkin tulee iso riesa kuten jokaisesta mukavuusvarusteesta vanhemmiten kun ne ei toimi enää oikein.
 
No tossa Focuksessa palaa mittarivalot 0-asennossa, että... :D

Ja omassa vanhassa (edesmenneessä Opelissa) jos valot oli 0-asennossa, ei palanut mitään... :D
 
Eikö noissa nykyajan vehkeissä ole sellaista toimintoa, että jos valot on 1-asennossa eli kokoaikapäällä niin avaimen ollessa pois virtalukosta ja ovi auki niin alkaa auto päästämään kovaäänistä rasittavaa äänimerkkiä? Eli että niitä valoja ei jättäisi vahingossa yöksi päälle.
 
Eikö noissa nykyajan vehkeissä ole sellaista toimintoa, että jos valot on 1-asennossa eli kokoaikapäällä niin avaimen ollessa pois virtalukosta ja ovi auki niin alkaa auto päästämään kovaäänistä rasittavaa äänimerkkiä? Eli että niitä valoja ei jättäisi vahingossa yöksi päälle.
Kai nyt kaikki nykyautot (2000->) osaa valonsa sammuttaa riippumatta siitä missä asennossa valokatkaisin on?

Ei siinä mitään 80 luvun summereita tartte [emoji28]
 
G30 BMW:ssä ei saa takavaloja pois päältä moottorin käydessä jos ulkona on pimeää. Aina on joko ajovalot päällä tai parkit päällä. 0-asennossa tosin ajovalot eivät syty ennen moottorin käynnistymistä.

K-Astrassa (Intellilux Matrix ledivaloilla) sama juttu, mutta ajovalot syttyvät jos kaukosäätimellä avaa ovien lukitukset. Jos käyttää avaimetonta kulkua, eivät ajovalot syty ennen moottorin käynnistymistä.

Lisäksi kummassakin voi jättää ajovalot vaikkapa päälle, jolloinka ne sammuvat kun sammuttaa moottorin. BMW:ssä saattovalot toimivat käsittääkseni vain "AUTO"-asennossa. Opelissa en ole kyseistä toimintoa tutkinut.

Kyllä kunnon saksalaisissa on ajateltu asiat oikein.
 
G30 BMW:ssä ei saa takavaloja pois päältä moottorin käydessä jos ulkona on pimeää. Aina on joko ajovalot päällä tai parkit päällä. 0-asennossa tosin ajovalot eivät syty ennen moottorin käynnistymistä.

...

Kyllä kunnon saksalaisissa on ajateltu asiat oikein.

Jep! Kuten sanoit. G30 bemarilla automaattimoodi tarkoittaa ajovalojen mukautumista ajonopeuden ja -ympäristön mukaan (valokuvion muutos ja kulmavalojen käyttö) — ainakin näillä adaptiivisilla LED-ajovaloilla.

Hyvin on mietitty. Ei ole mahdollisuutta että käyttäjä mokaa oman auton näkymistä.
 
Meillä on siis perusvarustellut tönkköledit, joissa ainoastaan korkeudensäätö. Olen kyllä joskus parkit päällä ajanut kaupungissa vahingossa ja varmasti on joku kattonu, kun siellä tulee nuoren näköinen taksikuski bemarilla parkit päällä.

Opelissa sitten on täysin adaptiiviset.
 
Siis ihanko tosissaan noissa uusissa paskoissa ei ole tälläistä ominaisuutta kun tuossa 9-5 saabissa vm99:

Parkit = parkit, jää päälle
Päivävalot = etu ja takapää loistaa, sammuu avaimen mukana. Pitkiä voi väläyttää.
Normaalitvalot (itellä aina päällä): sama kun päivävalot mutta pitkiä voi käyttää.

Suomessa myydään siis uudehkoa autoa, josta ei mene kaikki valot päälle missään kytkimen asennossa automaattisesti? Eli niin, että voit lähteä kaatosateessa moottoritielle ilman, että kosket valokytkimeen?:facepalm:

Ei herranjumala :D
 
Siis ihanko tosissaan noissa uusissa paskoissa ei ole tälläistä ominaisuutta kun tuossa 9-5 saabissa vm99:

Parkit = parkit, jää päälle
Päivävalot = etu ja takapää loistaa, sammuu avaimen mukana. Pitkiä voi väläyttää.
Normaalitvalot (itellä aina päällä): sama kun päivävalot mutta pitkiä voi käyttää.

Suomessa myydään siis uudehkoa autoa, josta ei mene kaikki valot päälle missään kytkimen asennossa automaattisesti? Eli niin, että voit lähteä kaatosateessa moottoritielle ilman, että kosket valokytkimeen?:facepalm:

Ei herranjumala :D
Mun -89 penarissa on vielä helpommaksi tehty. Automaattiasento laittaa ajovalot päälle eteen ja taakse kun moottorin laittaa päälle, pitkiä voi väläyttää tai jättää päälle ja valot sammuvat kun moottorin sammuttaa. 1-asennossa sama mutta valot jäävät päälle moottorin sammuttua. 0-asennossa kaikki on pois päältä ja p-asennossa parkit on päällä.
Valokatkaisijaan ei tarvitse ikinä koskea, ihanan näppärää.
 
Melko outo tosiaan tuo mainittu ford ja ajovalojen toimintalogiikka (tai sen puute). Itselläni on ranskalainen pikkuauto ja siinä valoautomatiikka toimii mielestäni juuri oikein.

Autossa on valoisuustunnistin ja valot toimivat näin:

0-asento: ei kai pala mikään. En muista kun en ole kokeillut kun en ajele kytkin tässä asennossa koskaan.

Parkkivaloasento: muistaakseni vain parkit palavat (edessä ja takana) valoisuudesta riippumatta (en muista tarkkaan palavatko DRL:t päiväsaikaan koska en tätä asentoa käytä).

Auto-asento: valoisuuden mukaan. Takavalot palavat aina riippumatta valoisuudesta, edessä palaa DRL:t päivällä ja pimeällä ajovalot. Pitkiä ei saa kiinteästi päälle valoisalla. Käytän tätä asentoa kesäaikaan.

1-asento: ajovalot aina päällä valoisuudesta riippumatta (ei DRL:t lainkaan), myös takana kun kone on käynnissä. Käytän tätä asentoa koko talvikauden kun on niin hämärää ettei tartte miettiä onko DRL:t päällä vai ei. Valot sammuvat kun koneen sammuttaa ja syttyvät kun käynnistää.

Eli pakotettu asento löytyy, mutta silläkään ei saa jätettyä valoja päälle kun poistuu sammuneesta autosta.
 
Valokatkaisijaan ei tarvitse ikinä koskea, ihanan näppärää.
Mun 95 Fiatissa oli sama. Siinä päälle-asennossa valot siis sammu kun auton sammutti ja syttyi automaattisesti kun auton käynnisti.

Sehän se näissä nykyajan DRL ja automaattivaloissa onkin vikana. Niitä kun joutuu vähintään seuraamaan että palaako mitkä valot nyt ja joissain tapauksissa itse ohittamaan automatiikan. Sen sijaan 90-luvun perus-Fiatissa oli jo että valot pysty unohtamaan päälle-asentoon ja sen jälkeen ei tarvinnut asiaa miettiä ollenkaan eikä kytkimeen koskea ikinä.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni 406 ja 407 peugeotissa täytyy pitkät ja mittarivalot kytkeä pois päältä, kun lähtee autosta.

Alfa Romeossa taas sai jättää pitkät ja mittarivalot päälle ja auto osasi itse sammuttaa ne, kun sammutti moottorin.

Ongelma taitaa olla noissa uusissa autoissa, joissa ei takavalotkaan pala normaali asetuksella.
 
Noh niin, tosiaan tarkistin asian ja kyllä siinä Focuksessa se "On"-asento (lähivalot) on sama kuin automaagi, eli valot sammuu kun auto on pois päältä (ja ovet lukossa). En vaan ymmärrä, mikä hiton virka sillä muistutusujelluksella sitten on, jos kerran ei jää valot päälle. :D

Ja tosiaan omassa Volkkarissa menee näin:

0-asento: kaikki valot palaa, kun autossa virrat. Pitkien väläytys.
Parkit: noh, parkit. Mittarivalo palaa.
Lähivaloasento: kaikki valot palaa, etulamput palavat hieman kirkkaammin, kuin 0-asennossa. Pitkät saa päälle.

Ajelen pääsääntöisesti 0-asennossa, kun noita pitkiä harvemmin tarvitsee (ja valotehon erotus on luokkaa ei mitään). Pitää testata vielä lähivaloasennossa, että sammuuko valot kun pistää virrat poikki.
 
Pösö 307 on mielenkiintoiset valot kun ne on automaattiset, mutta mittarivalot eivät ole käytössä perusasetuksella. Sitten kun viiksestä kääntää niin samat valot palaa takaisin + mittarivalot. Varmaankin alunperin tuo eka asento on ollut koko ajan ilman valoja mutta suomeen tuodessa se on muutettu.
 
Pösö 307 on mielenkiintoiset valot kun ne on automaattiset, mutta mittarivalot eivät ole käytössä perusasetuksella. Sitten kun viiksestä kääntää niin samat valot palaa takaisin + mittarivalot. Varmaankin alunperin tuo eka asento on ollut koko ajan ilman valoja mutta suomeen tuodessa se on muutettu.
Cee'dissä sama. Valitsimessa on vielä välipykälänä kaikki valot kokonaan pois (toimii myös ajaessa), joten nopeastikin vaihdettuna näyttää siltä, että väläyttäisi edessä ajavalle valoja. :D Siksi aina ajoitan mittarivalojen päällelaiton sellaiseen hetkeen kun se ei häiritse ketään.
 
Cee'dissä sama. Valitsimessa on vielä välipykälänä kaikki valot kokonaan pois (toimii myös ajaessa), joten nopeastikin vaihdettuna näyttää siltä, että väläyttäisi edessä ajavalle valoja. :D Siksi aina ajoitan mittarivalojen päällelaiton sellaiseen hetkeen kun se ei häiritse ketään.

Onpa jännä, että se kytkin on suoraan siinä valovalitsimessa. Sama juttu kuin aikanaan automaattivaihteisissa autoissa pakkivalot välähti D-asennosta P-asentoon vaihdettaessa. (Tästä tiesin että kyseessä on automaattivaihteinen auto jolla naapuri aina saapui kotipihaan ja laittoi auton parkkiin)
 
Mielenkiinnosta pakko kysyä... minkä varustetason Fokkeri kyseessä? Itsellä kun on 0 jossa ei mikään tainnut palaa vai oliko drl himmeänä, parkit eli DRL edessä ja kai takanakin, on eli kaikki päällä ja automaattiasento joka reagoi myös sateeseen ja pimeyteen eli valo voivat olla vahingossa pimeänä vain usvassa tai muussa vastaavassa. Oma 2017 Focus ST. Olisiko sitten erilainen jos ei esim xenoneita keulalla.

Itseä pisti tuossa vituttamaan ei niinkään autoilijat vaan tienhoito tuon lumikelin aikana. Suurin osa ajoi meinaan huomattavan hyvin vs mitä yleensä. Hiljennettin jos oli tarve, oli väliä ja muutenkin huomioitiin liukkaus ja olosuhteet. Mutta se mikä pisti silmään oli Espoon puolen paska/olematon auraus. Kehä1 kaikki hyvin, siitä Turuntielle niin samantien sitä pyykkilautajäätä ja millään pienemmillä tiellä ei ollut tehty yhtään mitään kun kävin sieltä parit tietokoneen osat. Pelotti oikeasti että kohta putoaa autosta puolet osista kun niin paskassa kunnossa tiet. Helsingin puolella ainoa paskasti hoidettu tie oli oma kotikatu joka sekin oli aurattu, mutta lunta oli tullut sen verran lisää että varsin sohjoinen. Niin ja Kehä1 Pakilan kohdalla länteen oli aika iso kasa lunta romahtanut tien laidasta tielle vasemmalle kaistalle. Ja mikä hauskinta kun skippasi Kehä1:n niin olin 30min Espoon puolelta Itä-Helsingissä ruuhka-aikaan kahtana päivänä jo putkeen.

Onpa jännä, että se kytkin on suoraan siinä valovalitsimessa. Sama juttu kuin aikanaan automaattivaihteisissa autoissa pakkivalot välähti D-asennosta P-asentoon vaihdettaessa. (Tästä tiesin että kyseessä on automaattivaihteinen auto jolla naapuri aina saapui kotipihaan ja laittoi auton parkkiin)

Tuota pakkivalojen väläytystä tuli joskus käytettyä tylysti hyväksi kun takana tullut perseili ja lopulta ajoi melkein konttiin kiinni niin vedin pakin päälle ja nytkäytin autoa :D. Löytyi muuten takana olevallakin varsin nopeasti se turvaväli niin ajaessa kuin pysähdyksissä.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Mikä saatanan yhteys sukupuolitasa-arvolla ja kaupungin aurausjärjestyksellä on?

Eiköhän järjestys kuulu olla käytetyimmästä tieväylästä alkaen. Siellä sitten ajelee 100 000 miestä pitkin pääväylää 50cm hangessa ja ne 50 kotiäitiä ajelee päiväkotiin puhdasta tietä pitkin?

Edit: täällä Pispalassa autoilijoiden ja jalankulkijoiden tasa-arvoa edistetään auraamalla kaikki Pispalan vt:n lumet jalkakäytävälle ja sieltä ne siivotaan viikon päästä josseivat ole sulaneet.
 
Mikä saatanan yhteys sukupuolitasa-arvolla ja kaupungin aurausjärjestyksellä on?

Eiköhän järjestys kuulu olla käytetyimmästä tieväylästä alkaen. Siellä sitten ajelee 100 000 miestä pitkin pääväylää 50cm hangessa ja ne 50 kotiäitiä ajelee päiväkotiin puhdasta tietä pitkin?

Edit: täällä Pispalassa autoilijoiden ja jalankulkijoiden tasa-arvoa edistetään auraamalla kaikki Pispalan vt:n lumet jalkakäytävälle ja sieltä ne siivotaan viikon päästä josseivat ole sulaneet.
Lue myös kommenteissa. Siellä nälvitään Brettschneiderin logiikkaa mukavan kekseliäästi. Esim.
"Syntyviin lumivalleihin on tehtävä eri kulkuaukot naisille ja miehille. Miehille tarkoitetuissa lumen korkeus saa olla korkeammalla, koska heillä pääsääntöisesti on pidemmät jalat." :D
 
Muistan lukeneeni tämäntyyppisestä aiemminkin. Tasa-arvo-ongelma taisi johtua siitä, että naiset valitsevat jalkakäytävän kun taas miehet auton. Joku tämmöinen tutkimus taisi olla taustalla.
 
Tänään vaihteeksi aamulla liikenteessä (harvemmin olen, kun teen pääosin etätöitä). Ajelin Kehä II - Turunväylä Kehä I ja ihmettelin taas tota turvavälihommaa. Mitään ihmeempää ruuhkaa ei yhdeksän pintaan ollut, mutta silti piti ihan perseessä ajaa. Itse pidin sellaisen sopivan välin edelläajavaan ja itse ajelin hienosti vain kaasujalkaa keventelemällä rampeissa ja muissa pientä hidastamista vaativissa kohdissa. Katselin vaan edelläajavia ja ihmettelin jarruvalojen vilkkumista (joka siis johtui vain ja ainoastaan siitä, että ajoivat sen 10m edelläajavan perässä...) Luulisi olevan stressaavaa ajaa kun koko ajan pitää jarrutella..
 
Ainakin aamulla kun ajelee oikeaa kaistaa Hämeenlinnanväylää töihin ja pitää turvaväliä ehkä noin 40m, niin eiköhän siihen eteen joku suhari vaihda kaistaa ja heittää suolat tuulilasille..
 
Pohjanmaalla 3k asukkaan kylässä jo kymmenen autoa on iso ruuhka. Puhumattakaan että asun vimpelissä ja pesäpallopelien aikaan saattaa olla yli 6000 katsojaa kentällä. Se autojen määrä pikkupaikassa...
 
Ovatko muut kiinnittäneet huomiota siihen, että kun liikennevaloihin on pysähtynyt muutama auto peräkkäin, niin pitkän seisahtumisen jälkeen joku vielä ajaa muutaman metrin eteenpäin?
Ihmetyttää, että miksei heti pysähdy oikeaan paikkaan. Tuollainen "lypsäminen" on aika outoa...
 
Ovatko muut kiinnittäneet huomiota siihen, että kun liikennevaloihin on pysähtynyt muutama auto peräkkäin, niin pitkän seisahtumisen jälkeen joku vielä ajaa muutaman metrin eteenpäin?
Ihmetyttää, että miksei heti pysähdy oikeaan paikkaan. Tuollainen "lypsäminen" on aika outoa...
Varmaan automaatilla houkutus nostella jarrua.

Manuaalilla tuo ainakaan ketään voi kiinnostaa kun on sen verran työtä vaativaa.
 
Autokouluissa kuulemma nykyään opetetaan että pysäytetään turvallisen etäisyyden päähän jonosta. Vasta kun jonossa seuraava on asettautunut asemaansa, niin SITTEN vasta otetaan välit kiinni. En tiedä onko tämä totta, mutta jos on, niin tähän opetukseen vastuullinen on asetettava valtakunnanoikeuteen.
 
Pösö 307 on mielenkiintoiset valot kun ne on automaattiset, mutta mittarivalot eivät ole käytössä perusasetuksella. Sitten kun viiksestä kääntää niin samat valot palaa takaisin + mittarivalot. Varmaankin alunperin tuo eka asento on ollut koko ajan ilman valoja mutta suomeen tuodessa se on muutettu.

Joissain PSA:n autoissa palaa mittarivalot perusasetuksilla ja joissain ei, lienee vaan joku asetus BSI:ssä, joka määrittää tuon. Voi siis olla ihan kaks samanlaista autoa ja toisessa mittarivalot syttyy ja toisessa ei... Ehkä se on vaan joku BSI-asetus, joka vaikuttaa.
 
Autokouluissa kuulemma nykyään opetetaan että pysäytetään turvallisen etäisyyden päähän jonosta. Vasta kun jonossa seuraava on asettautunut asemaansa, niin SITTEN vasta otetaan välit kiinni. En tiedä onko tämä totta, mutta jos on, niin tähän opetukseen vastuullinen on asetettava valtakunnanoikeuteen.
Näin opetettiin jo 13 vuotta sitten kun itse korttia ajoin. Tämän lisäksi opetettiin myös punaisiin valuttaminen jo piiitkän aikaa ennen valoja. Ihan sama vaikka valoissa syntyisi uusia kaistoja ja takana on vilkku päällä, pitää valua hiljalleen ettei tarvii pysähtyä. Taloudellista ajoa katsos.
Tuossa on sellaiset kaksi asiaa jolla saa pikkukaupungissakin liikenteen sakkaamaan.
 
Kun on huono keli (lue talvikeli + lumisade) niin ajetaan 100/80 alueella 60 kmh ja kerätään hirveä letka perään. Ei siinä mitään, jokainen ajaa omien taitojen ja kaluston mukaan mutta voisi päästää välillä muita ohi. Etenkin teillä joissa ohittaminen on hankalaa tai kielletty.
 
Ovatko muut kiinnittäneet huomiota siihen, että kun liikennevaloihin on pysähtynyt muutama auto peräkkäin, niin pitkän seisahtumisen jälkeen joku vielä ajaa muutaman metrin eteenpäin?
Ihmetyttää, että miksei heti pysähdy oikeaan paikkaan. Tuollainen "lypsäminen" on aika outoa...
Olen kiinnittänyt jo pitkään tuohon huomiota. Valot pysyy punasina, mutta yhtäkkiä kuitenkin pystyy ajamaan pari autonmittaa eteenpäin. Aluksi luulin että avaruusolennot kaappaa autoja jonosta, mutta sitten tajusin että osa ihmisistä on vaan idiootteja.
On ruuhkassa meinaan harvinaisen ärsyttävää leikkiä jotain mittarimatoa punaisissa valoissa. Jos koen että en häiritse muuta liikennettä, niin pysyn paikallani kunnes valot vaihtuu. Ihan sama kuinka iso väli siihen edellä menevään syntyy. Joskus on vaan pakko nytkytellä mukana.
 
Autokouluissa kuulemma nykyään opetetaan että pysäytetään turvallisen etäisyyden päähän jonosta. Vasta kun jonossa seuraava on asettautunut asemaansa, niin SITTEN vasta otetaan välit kiinni. En tiedä onko tämä totta, mutta jos on, niin tähän opetukseen vastuullinen on asetettava valtakunnanoikeuteen.

Kuukin on kuulemma mozzarellaa, en tiedä onko tämä totta mutta joku pitäisi varmaan haastaa oikeuteen... Essonbaari tasoiset mutuilut voi jättää väliin ja lukea itse oikeasta lähteestä mitä siellä opetetaan: https://www.trafi.fi/tieliikenne/haluan_ajokortin/henkiloauton_ajokortti/opetussuunnitelmat_%

Toki tuo että pysäytetään turvallisen etäisyyden päähän kuulostaa paremmalta kuin vastakohta. ;)

Muutenkin tuo ohje olisi ristiriidassa itsensä kanssa, koska jos on pysähdytty turvalliselle etäisyydelle, ei siitä voi enää liikkua eteenpäin tekemättä väliä liian pieneksi. Jos tuossa taas haetaan sitä ettei ole onnistuttu ekalla jarrutuksella pysäyttämään juuri siihen optimikohtaan, koska uuden kuskin jarrutukset eivät yleensä ole täsmällisiä niin kuinka lähelle oman autosi perää haluaisit muiden tulevan arpomaan sitä jarrupolkimen käyttöä uusina kuskeina? ;)
 
Viimeksi muokattu:
Autoa voi myöskin ajaa tasaisen hitaassa hidastuvassa liikkeessä kunnes lopulta pysähtyy sopivaan kohtaan. Huomattavasti helpompaa, taloudellisempaa ja turvallisempaa kuin tuollainen askelmallinen mittarimatonytkyttäminen...

Joko olen poikkeuksellisen fiksu ja taitava kuski kun osaan tuollaisen kumman tekniikan, joka minulle peräti autokoulussa opetettiin, tai enemmänkin todennäköisesti WonderC on oikeassa ja osa ihmisistä on vaan idiootteja.
 
Tampereella on ainakin paljon sellaisia kohtia, joissa porukka jättää niin isoja turvavälejä liikennevaloissa että ryhmittyminen estyy. Ärsyttävin paikka on kun tullaan Lempäälän suunnasta Viinikan liikenneympyrään, ja siinä on kaksi kaistaa Hatanpään valtatien suuntaan, joskus vasemmanpuoleiselle kaistalle ei pääse lainkaan kun autoilijat jotka tuossa kaistan alkupäässä pysähtyy jonoon ei edes tajua että joku haluaa sinne ryhmittyä:

5 Lempääläntie

https://goo.gl/maps/aJCg5GmyMsK2
 
Kun on huono keli (lue talvikeli + lumisade) niin ajetaan 100/80 alueella 60 kmh ja kerätään hirveä letka perään. Ei siinä mitään, jokainen ajaa omien taitojen ja kaluston mukaan mutta voisi päästää välillä muita ohi. Etenkin teillä joissa ohittaminen on hankalaa tai kielletty.
Kuten tuossa aiemmin avauduin niin ei päästetä ohi ja vieläpä nostetaan nopeutta jos ohituspaikka muuten löytyisi.
 
Puskurissa roikkuminen ei säästä liikennevaloissa

Tässä muuten vähän mietittävää tohon liikennevalojuttuun.
No hienoa että tuosta itsestäänselvyydestä on tehty ihan oikea tutkimustkin.
On kyllä todella ärsyttävää jäädä odottelemaan valojen toinen tai kolmas kierros ihan vaan siksi että autot lähtevät yksitellen siitä jonosta mihin ovat jättäneet sen 20-40cm välin autojen väliin. Eihän semmoisesta todellakaan kehtaa liikahtaakaan ennen kuin se edellä ajava on saanut koslansa liikkeelle ja saanut sen lisäksi heitettyä sen sille kakkosvaihteelle siinäkin lähes uudestaan pysähtyen kun ei sitä liikkeellekkään osata lähteä.

Saatana sitä kuka on keksinyt opettaa että "ykkönen on liikkeellelähtövaihde". No helvetti onhan sekin liikkeellelähtöä kun sen sillä nykäisee edes 15km/h vauhtiin saatika edes, mutta ihmiset tuppaavat alkamaan nykiä sitä kakkosta sisään samalla hidastuen reilusti siitä juuri saavutetusta 3-5km/h vauhdistaan...
Toki tukkeutuvat risteysalueet ja suurempi liikennemäärä vaatii vähän tiiviimpää jonoa jotta niihin risteyksien muille kaistoille pääsee takaa tulevat

Tässä lisää tätä pohtiessa tuo kertautuu siinä vaiheessa uudestaan kun nämä sankarit saavat sillä kakkosella vielä vähän lisää nopeutta niin sieltä sitten aletaan nykiä taas seuraavaa pykälää ja ehkä silloin vasta kehdataan hypätä vaihteen yli sille kohdenopeuden vaihteelle, eikä suinkaan viittitä ajaa vaikka ykköseltä kolmoselle tai miten sitten onkaan auton välitykset. Tulipahan avauduttua aiheesta.
 
Tuo tutkimus pohjautuu siihen elämän tosiasiaan että iso osa autoilijoista on tumpeloita. "6 sekunnin jälkeen 3. auto lähti liikkeelle" - mitä helvettiä, tossa ajassa ensimmäisellä on jo huntti vauhtia ja se on horisontissa :). Tuo 7 metrin välikään mitään auta, lähdet liikkeelle ja edessä oleva pelaa matopeliä niin kaikki takaa jo hyvässä vauhdissa olevat joutuvat tekemään täyden stopin ja siitä uudelleen liikkeelle lähteminen vasta vaivalloista onkin :).

Valoissa pitäisi katsoa sitä liikennevaloa eikä etummaisen konttia, jos valoa ei näy niin katsot autojen läpi niin pitkälle eteenpäin kuin näkyy. Näin toimien ja ennakoiden valoista pääsisi läpi vähintään 2x määrä autoa mitä nykyään, mutta kun ajokortti on kansalaisoikeus niin ei...

Jännä homma katsoa valoa jostain 20 auton päästä ja laskea sekunteja ja ihmetellä kun vielä 10sec kohdalla ei edes puolet jonosta liiku, kyllähän siinä tulee vähän sellainen "mitähän vittua taas fiilis"... Vastaavasti jos itse otat valoista sellaisen perus ripeän lähdön "paalupaikalta" eli kelaat sen 0-60 noin 80-90% kaasulla autolla joka menee 0-100 7sekunnissa niin ei ole mitenkään tavatonta että olet 100-200m päässä kun jonon 3. auto seisoo vielä paikallaan.
 
Tuo tutkimus pohjautuu siihen elämän tosiasiaan että iso osa autoilijoista on tumpeloita. "6 sekunnin jälkeen 3. auto lähti liikkeelle" - mitä helvettiä, tossa ajassa ensimmäisellä on jo huntti vauhtia ja se on horisontissa :). Tuo 7 metrin välikään mitään auta, lähdet liikkeelle ja edessä oleva pelaa matopeliä niin kaikki takaa jo hyvässä vauhdissa olevat joutuvat tekemään täyden stopin ja siitä uudelleen liikkeelle lähteminen vasta vaivalloista onkin :).

Valoissa pitäisi katsoa sitä liikennevaloa eikä etummaisen konttia, jos valoa ei näy niin katsot autojen läpi niin pitkälle eteenpäin kuin näkyy. Näin toimien ja ennakoiden valoista pääsisi läpi vähintään 2x määrä autoa mitä nykyään, mutta kun ajokortti on kansalaisoikeus niin ei...

Jännä homma katsoa valoa jostain 20 auton päästä ja laskea sekunteja ja ihmetellä kun vielä 10sec kohdalla ei edes puolet jonosta liiku, kyllähän siinä tulee vähän sellainen "mitähän vittua taas fiilis"... Vastaavasti jos itse otat valoista sellaisen perus ripeän lähdön "paalupaikalta" eli kelaat sen 0-60 noin 80-90% kaasulla autolla joka menee 0-100 7sekunnissa niin ei ole mitenkään tavatonta että olet 100-200m päässä kun jonon 3. auto seisoo vielä paikallaan.
Siinäpä se jutun juoni onkin, se isompi väli autojen välissä mahdollistaa jokaisen alkavan vekslaamaan samaan aikaan valojen vaihtuessa, kaikki pääsevät liikahtamaan samaan aikaan ja pelivaraa jää väleihin tasoittamaan soheltamiseroja. Toki koe-asetelma vaikutti olevan varsin optimaalinen jossa kuskit kiinnittävät huomiota siihen mitä tekevät toisin kuin oikeassa liikenteessä...

Hauskoja kavereita ne avensis/octavia pellet ketkä alkaa heilumaan viereisellä(vasemmalla) samaan suuntaan menevällä kaistalla ennen valojen vaihtumista ja kuitenkin tumpeloivat liikkeellelähtönsä aivan täysin, yleensä hiiltyvät aivan älyttömästi ja usein yrittävät vielä saada kiinni reilulla hitaasti keräämällään ylinopeudella ennen kuin kaista päättyy. Yleensä ovat sitä samaa herrasväkeä jotka ajavat aina kiireellä seuraaviin punaisiin pysähtymään vaikka rajoitusta ajaen pääsisi ollenkaan hidastamatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom