Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Samaa olen ihmetellyt. Hommasin tuossa taannoin lisää ajo-oikeuksia niin autokoulun opettaja puhui bensakoneen väännön olevan optimaalinen 1500 rpm ympäristössä. Vaikka en moottoreista kaikkea tiedäkkään, niin ihmettelin kovin tuota väittämää. Vanhemmat bensakoneet ei ainakaan meinaa jaksaa vääntää noin pienillä kierroksilla ja tehottomampi kone hyytyy jo ylämäessä noin alhaalla kiertäessä. Ja jos en täysin väärää tietoa omaa niin ei turbokaan pyöri noin alhaisilla kierroksilla. Puhui nimenomaan väännöstä. Ehkä polttoaineen kulutus onkin optimi tuolla kierrosalueella, mutta kunnon vääntö löytyy ainakin omien kokemusteni mukaan paljon korkeammalta.Käy kiittelemässä autokouluja, ainaki täälläpäin opettavat että bensakoneen käyttökierrokset on luokkaa kuorma-auton diesel.
Kyllä se tuottaa vääntöä jo tuolla alueella. Moni kone saattaa tuottaa yli 75% väännöistään jo 1500-2000rpm alueella. Joten ei tuossa ongelmaa ole ettei kone jaksaisi ellei ole näitä ylikireitä pikkukoneita. Itsellä autokoulumaikka sanoi arvioivan ajon jälkeen että auto hyvin hallinnassa ja homma erinomaisella mallilla muuten paitsi bensankulutuksen kohdalla. Ei oikein arvostanut kun ammuin rampilta D4D Yariksella kierrokset tehoalueen yläpäässä vaihteita skippaillen ylinopeutta kehälle kun oli ns ainoa turvallinen rako mihin mahtui ilman että muut joutuvat jarruttamaan vuokseni. Mutisi aikansa mutta sanoi ajon jälkeen että näin hänkin olisi tehnyt mutta ei tuo taloudellisuudelle oikein hyvää tee ja pitää tietyllä tavalla opettaa niin joutuu siitä valittamaan.Samaa olen ihmetellyt. Hommasin tuossa taannoin lisää ajo-oikeuksia niin autokoulun opettaja puhui bensakoneen väännön olevan optimaalinen 1500 rpm ympäristössä. Vaikka en moottoreista kaikkea tiedäkkään, niin ihmettelin kovin tuota väittämää. Vanhemmat bensakoneet ei ainakaan meinaa jaksaa vääntää noin pienillä kierroksilla ja tehottomampi kone hyytyy jo ylämäessä noin alhaalla kiertäessä. Ja jos en täysin väärää tietoa omaa niin ei turbokaan pyöri noin alhaisilla kierroksilla. Puhui nimenomaan väännöstä. Ehkä polttoaineen kulutus onkin optimi tuolla kierrosalueella, mutta kunnon vääntö löytyy ainakin omien kokemusteni mukaan paljon korkeammalta.
Juu ei nuo nyt mitään vääntömonstereita olleet silloin kun itse kortin sain mutta ihan hyvin niillä pärjäsi siihen aikaan. Hyvin sillä 25-35hp kuplallakin pärjäsi. Nykyisin ollaan varsin hemmoteltuja tuon tehoalueen ja väännön määrän kanssa. Pieni litrainen joka vääntää 200nm+ ja tehoakin laajalla alueella pikälti toista sataa kaakkia kun ennen 1.8 tai 2.0 oli tehokas jos siinä oli enemmän kun 140hp.@Pyrres noin on opetettu ajamaan jo ainakin 20 vuotta ja sen aikaiset (ajossa oleva autokanta, ei vain uudet) koneet ei kyllä kauheen jouheita ollu vääntämään tyhjäkäynnillä.
Nimenomaan näin. Ydinasia on tuo mitä vittua fiilis.Tuo tutkimus pohjautuu siihen elämän tosiasiaan että iso osa autoilijoista on tumpeloita. "6 sekunnin jälkeen 3. auto lähti liikkeelle" - mitä helvettiä, tossa ajassa ensimmäisellä on jo huntti vauhtia ja se on horisontissa. Tuo 7 metrin välikään mitään auta, lähdet liikkeelle ja edessä oleva pelaa matopeliä niin kaikki takaa jo hyvässä vauhdissa olevat joutuvat tekemään täyden stopin ja siitä uudelleen liikkeelle lähteminen vasta vaivalloista onkin
.
Valoissa pitäisi katsoa sitä liikennevaloa eikä etummaisen konttia, jos valoa ei näy niin katsot autojen läpi niin pitkälle eteenpäin kuin näkyy. Näin toimien ja ennakoiden valoista pääsisi läpi vähintään 2x määrä autoa mitä nykyään, mutta kun ajokortti on kansalaisoikeus niin ei...
Jännä homma katsoa valoa jostain 20 auton päästä ja laskea sekunteja ja ihmetellä kun vielä 10sec kohdalla ei edes puolet jonosta liiku, kyllähän siinä tulee vähän sellainen "mitähän vittua taas fiilis"... Vastaavasti jos itse otat valoista sellaisen perus ripeän lähdön "paalupaikalta" eli kelaat sen 0-60 noin 80-90% kaasulla autolla joka menee 0-100 7sekunnissa niin ei ole mitenkään tavatonta että olet 100-200m päässä kun jonon 3. auto seisoo vielä paikallaan.
Kyllähän jo 2000rpm:kin olisi jo riittävät kierrokset, jos vaan ihmiset uskaltais painaa kaasua. Se vaan on ongelma, kun ihmiset ei uskalla painaa kaasua kunnolla ja heti 2000rpm:n kohdalla shortshiftataan. Eihän tuolla tavalla kiihdy mikään auto, ei ne isot huipputehotkaan auta kun käytännössä ajetaan murto-osalla moottorin tehosta.


Monet motarin liittymistä on suunniteltu aivan liian lyhyiksi ja sisältävät alkuun tiukan kurvin joissa ei uskalla painaa liiaksi kaasua jos ei halua tehdä tuttavuutta metallikaiteen kanssa (talvella). Näissä pitäisi jatkaa sitä liittymiskaistaa pidemmällä. Onneksi aamulla kuuden maissa ei liikennettä ole pahemmin.Liikenteessä ärsyttää samat asiat mitä täällä monet ovatkin jo kirjoittaneet.
-Liittymiset moottoritielle alinopeudella.
-Eteen kolmion takaa valtatiellä ja sitten hukkuu se kaasupoljin ja jäädään eteen maleksimaan.
-Liikenneympyrässä vilkun käyttö eli ei vilkuteta ollenkaan.
Monet motarin liittymistä on suunniteltu aivan liian lyhyiksi ja sisältävät alkuun tiukan kurvin joissa ei uskalla painaa liiaksi kaasua jos ei halua tehdä tuttavuutta metallikaiteen kanssa (talvella). Näissä pitäisi jatkaa sitä liittymiskaistaa pidemmällä. Onneksi aamulla kuuden maissa ei liikennettä ole pahemmin.
Tässä tumpelo kansalaispoliis/ivideoija näyttää miten hidastellaan rampissa ,ei ihme että virolaisella hermo menee ja painaa lusikan pohjaan. Suomalaiset eivät osaa ajaa näissä moottoritieliittymissä yhtään,joko hidastelllaan liityttäessä tai sitten väistetään vasemmalle liittyjän tieltä ja aiheutetaan sillä hämminkiä varsinkin jos on paljon liikennettä.
Älytön ohitus moottoritiellä tallentui videolle – ”Se lähti ohittamaan oikealta penkan kautta”
Edellisen käyttöauton Volvo 850 T-5 kans sai kyllä olla kunnon luistinkelillä aika tarkkana kaasun kanssa ettei mennyt raapimiseksi koko homma. TRACS kun oli vain liikkeellelähtöavustaja käytännössä, hidasti etuvetoisen auton enemmän sutivaa pyörää jarrulla alle 40km/h nopeudessa. Nykyisessä XC70:ssa sitten on taas neliveto ja täysi DSTC. Saa senkin toki kolmiotaan vilkuttelemaan jos tahallaan ajaa ns. rajoitinta vasten. En todellakaan jää munimaan mutta jätän kuitenkin pelivaraa.Lyhyiden liittymien luvatussa kaupungissa (Oulussa) ei oo mikään mutka ollu liian tiukka, eikä mikään ramppi liian lyhyt. Ei se oo sen kummempaa ku mutkan jälkeen painaa kaasun pohjaan sopivalla vaihteella. Ei ainakaa nykyautolla. Luistonesto ja ESC hoitaa loput, kuskin tarvi ku kiihyttää. Toki suurinta osaa pelottaa... Kuitenkin jos autossa ei oo paskat renkaat niin autolla ku autolla kyllä pääsee talvellakin siihen sataseen helposti kun kiihdyttää vaan eikä jää munimaan. Jos pelottaa niin harjoittelemaan yöllä.
Tässä tumpelo kansalaispoliis/ivideoija näyttää miten hidastellaan rampissa ,ei ihme että virolaisella hermo menee ja painaa lusikan pohjaan. Suomalaiset eivät osaa ajaa näissä moottoritieliittymissä yhtään,joko hidastelllaan liityttäessä tai sitten väistetään vasemmalle liittyjän tieltä ja aiheutetaan sillä hämminkiä varsinkin jos on paljon liikennettä.
Älytön ohitus moottoritiellä tallentui videolle – ”Se lähti ohittamaan oikealta penkan kautta”

Monet motarin liittymistä on suunniteltu aivan liian lyhyiksi ja sisältävät alkuun tiukan kurvin joissa ei uskalla painaa liiaksi kaasua jos ei halua tehdä tuttavuutta metallikaiteen kanssa (talvella). Näissä pitäisi jatkaa sitä liittymiskaistaa pidemmällä. Onneksi aamulla kuuden maissa ei liikennettä ole pahemmin.
Lyhyiden liittymien luvatussa kaupungissa (Oulussa) ei oo mikään mutka ollu liian tiukka, eikä mikään ramppi liian lyhyt. Ei se oo sen kummempaa ku mutkan jälkeen painaa kaasun pohjaan sopivalla vaihteella. Ei ainakaa nykyautolla. Luistonesto ja ESC hoitaa loput, kuskin tarvi ku kiihyttää. Toki suurinta osaa pelottaa... Kuitenkin jos autossa ei oo paskat renkaat niin autolla ku autolla kyllä pääsee talvellakin siihen sataseen helposti kun kiihdyttää vaan eikä jää munimaan. Jos pelottaa niin harjoittelemaan yöllä.
Oma pögötti ottaa sen 4000 kierroksia kakkosella kiihdyttäessä, mutta sillä pääsee sen edessä olevan rekan edelle.Mulla on kaks kortillista poikaa nyt. Ensimmäinen kävi aikanaan autokoulun kiitos järkyttävän mittoihin nousseen opetusluvan. Toisen olen taas opettanut itse. Ensimmäinen ajo pakolliset 19 tuntia, toinen noin 38 tuntia ja eroa on. On kuitenkin heti sanottava että omat asenteet liikenteessä muuttui päälaelleen juuri sen takia kun joutui miettimään omaa ajoa ja sitä mitä haluaa jakaa edelleen omalle pojalle.
Tämmösiä teesejä hain mm.
Liikkeelle lähdettäessä mennään eikä jumituta valoihin kaiveleen ykköstä. Normi kunnossa oleva auto kestää kierroksia, ei tungeta nelosta sisään kolmenkymmenen km vauhdissa, varsinkin kiihdytyksissä (ajo opetus autona vanha kierroskone pösö)
Tingi omista oikeuksista jos estät sillä kolarin tai muun vahingon. Kännissä ei ajeta, eikä krapulassa.
Opetussuunnitelmassa keskitytään aivan liikaa taloudelliseen ajoon, mikä on tottakai tärkeää mutta itse näkisin että nämä nuoret oppisivat ajamaan turvallisesti ilman jatkuvaa kierrosnopeus mittarin ja sopivan vaihteen käyttämistä.
Google tuhersi tuon nopeusrajoitusmerkin mössöksi mutta on lähellä Oulussa olevia sekä "Pölijäntien" että Kuusamontien shikaaneja. Romut lentää peräkontin laidasta laitaan mutkissa mutta kiihdytyskaistalla kaasu löysätään, ja kun sinne ajokaistalle on kiilattu niin johan perus VAG perheautokin alkaa kulkea.https://goo.gl/maps/VrnLqnfzp1m
Tossa Jyväskylän yksi vittumaisin liittymä talvella, jos on vähänkin nuoskaa pinnassa ja jäätä alla niin ei tuohon voi ajaa kun maks 30kmh ja yritäppä siinä vajaavetoisella kiihdyttää. Ei auta vaikka olisi 200hp kun ei vaan ole pitoa ja alkuvauhtia ei saa.
Yleisen sujuva ajaminen tuntuu valitettavasti olevan ongelma monelle.
Päivän saldo: Tampereella Corolla kadunvarsiparkista nousee eteen kun tulen 50km/h takaa. Vaihdan kaistaa ja ajan ohi ja takaisin eteen. Joku varmaan pitää törkeänä pomppimisena turhan takia, mutta periaate on se, että en ala minkään tumpelon takana hidastelemaan jos ohi pääsee.
Toinen tapaus Hämeenlinnassa motarilla, ämmä paska-astran kanssa ohittaa jonkun renkan 90km/h, rekan edessä olevat autot nousee rampista ylös, arvon rouva jatkaa ohituskaistalla jyystöä nopeuden tippuessa 70km/h, puolisen kilsaa katsoin toimintaa ennen päätöstä. Oikealta ohi ja katseli hölmistyneenä muhun päin.
Ainoa tuossa oikealta ohituksessa pelottaa se, että jos se palaakin kaistalle juuri kun olen polkemassa oikealta ohi. Toivottavasti katsoo kulmat. Tosin suurin osa jatkaa vasemmalla vaikka porukkaa lappaa oikealta ohitse jatkuvasti.
https://goo.gl/maps/VrnLqnfzp1m
Tossa Jyväskylän yksi vittumaisin liittymä talvella, jos on vähänkin nuoskaa pinnassa ja jäätä alla niin ei tuohon voi ajaa kun maks 30kmh ja yritäppä siinä vajaavetoisella kiihdyttää. Ei auta vaikka olisi 200hp kun ei vaan ole pitoa ja alkuvauhtia ei saa.
Tutun tai jopa tuntemattomankin auton kierrosluvun pystyy päättelemään äänestä. Itse olen ajellut pitkään sellaisella autolla, jossa ei edes ollut kierroslukumittaria. Olen monesta suusta kuullut, että ei voi kiihdyttää korkeilla kierroksilla, kun moottori menee rikki. Siinä ei ymmärretä sitä, että lämpimällä koneella mitään ei kulu normaalia enempää eikä mene rikki. Kylmällä koneella asia on eri. Kaikkialla varoitellaan kylmällä koneella ja korkeilla kierroksilla ajamisesta.Opetussuunnitelmassa keskitytään aivan liikaa taloudelliseen ajoon, mikä on tottakai tärkeää mutta itse näkisin että nämä nuoret oppisivat ajamaan turvallisesti ilman jatkuvaa kierrosnopeus mittarin ja sopivan vaihteen käyttämistä.
Kai nyt se moottori nopeammin korkeilla kierroksilla kuluu, kun pyörimismäärä kasvaa. Ei sillä, etteikö korkeita kierroksia saisi ja voisi tarvittaessa käyttää.Tutun tai jopa tuntemattomankin auton kierrosluvun pystyy päättelemään äänestä. Itse olen ajellut pitkään sellaisella autolla, jossa ei edes ollut kierroslukumittaria. Olen monesta suusta kuullut, että ei voi kiihdyttää korkeilla kierroksilla, kun moottori menee rikki. Siinä ei ymmärretä sitä, että lämpimällä koneella mitään ei kulu normaalia enempää eikä mene rikki. Kylmällä koneella asia on eri. Kaikkialla varoitellaan kylmällä koneella ja korkeilla kierroksilla ajamisesta.
Jatkuva matalilla kierroksilla ajelu karstoittaa konetta ja lisää kulumista. Eiköhän se perusrivakka tahti ole hyvä ja joskus polkee rajottimeen asti.Kai nyt se moottori nopeammin korkeilla kierroksilla kuluu, kun pyörimismäärä kasvaa. Ei sillä, etteikö korkeita kierroksia saisi ja voisi tarvittaessa käyttää.
Ei se kyllä mitenkään merkittävästi kulu enempää. Sitä paitsi moottorillehan oikeasti tekisi hyvää välillä antaa kunnolla happea ja kierroksia. Suurempi riski se on koneen kestävyydelle kun se karstoittuu kun ajetaan pienillä kierroksilla ja pienellä kaasulla.Kai nyt se moottori nopeammin korkeilla kierroksilla kuluu, kun pyörimismäärä kasvaa. Ei sillä, etteikö korkeita kierroksia saisi ja voisi tarvittaessa käyttää.
Autoista mitään ymmärrä, minua viisammat kertoneet että jarruja kannattaa käyttää pohjassa asti aika ajoin sekä moottoria käyttää siellä äärirajoilla. (näin siis omalla yli 10v koslalla)Tutun tai jopa tuntemattomankin auton kierrosluvun pystyy päättelemään äänestä. Itse olen ajellut pitkään sellaisella autolla, jossa ei edes ollut kierroslukumittaria. Olen monesta suusta kuullut, että ei voi kiihdyttää korkeilla kierroksilla, kun moottori menee rikki. Siinä ei ymmärretä sitä, että lämpimällä koneella mitään ei kulu normaalia enempää eikä mene rikki. Kylmällä koneella asia on eri. Kaikkialla varoitellaan kylmällä koneella ja korkeilla kierroksilla ajamisesta.
Niin on. Tossa pitäs olla samanlaiset reunat kuin kelkkaradassa että pääsisi kohtuuvauhtia liittymään motarille
Käytetään sitä vilkkua oikein!Kesällä sattui tapaus jossa oma 130km/h~ ei riittänyt takana tulijalle (ohituskaistalla) vaan painoi oikeilta ohi. Olin vaihtamassa kaistaa ohituksen jälkeen ja meinasin ajaa tämän oikealta ohittavan kylkeen.
Käytetään sitä vilkkua oikein!
Jep takajarrut ei mene niin herkästi jumiin kun auto toisinaan pysäytetään kunnolla. Toki kannattaa tehdä jossain paikassa missä "perskärpänen" ei ole tulossa kontista sisään.Töihin ajaessa himmailin liikaa nopeattu pihaan ajaessa ja jäin jumiin aurausauton ajamaan valliin
Autoista mitään ymmärrä, minua viisammat kertoneet että jarruja kannattaa käyttää pohjassa asti aika ajoin sekä moottoria käyttää siellä äärirajoilla. (näin siis omalla yli 10v koslalla)
Toinen tapaus Hämeenlinnassa motarilla, ämmä paska-astran kanssa ohittaa jonkun renkan 90km/h, rekan edessä olevat autot nousee rampista ylös, arvon rouva jatkaa ohituskaistalla jyystöä nopeuden tippuessa 70km/h, puolisen kilsaa katsoin toimintaa ennen päätöstä. Oikealta ohi ja katseli hölmistyneenä muhun päin.![]()
No ei kai jos kääntymishetkellä vilkuttaa. Vilkku täytyy laittaa ENNEN kaistanvaihtoa, siten että aikeesi tulee muille selväksi.Siinä vilkuttelut auttanut, kun toinen oli jo vierellä.
Ei tuo silti välttämättä sitä tilaa tuo. Vaikka olisi vilkku minuutin päällä niin ei se pakota ketään tekemään tilaa. Jotkut kusipäät voivat jopa tahallaan pysyä rinnalla kun tajuavat jonkun haluavan vaihtaa kaistaa. Eikä sillä vilkulla saa mitään etuajo-oikeutta mihinkään. Tuossa kyseisessä tilanteessa varmaankin tilaa on tullut heti toista kaistaa ajavan auton edettyä ja nyt valitetaan kun joutui ajamaan vasenta kaistaa 2-5sec pidempään kuin oli tarkoitus. Ei se oikealta ohitus silti sallittua ole, mutta jos joku niin tekee niin turha siitä on valittaa ellet saa kritiikkiäsi perille itse kohteelle. Itse ainakin yritän olla liikenteessä mahdollisimman mukautuva ja jos joku törttöilee niin en lähde kostamaan sitä kenellekkään tai estämään. Ymmärrän muiden vitutusta ja syitä teoille, koska on monesti itselläkin käynyt mielessä tehdä jotakin tyhmää, mutta olen jättänyt asian sikseen.No ei kai jos kääntymishetkellä vilkuttaa. Vilkku täytyy laittaa ENNEN kaistanvaihtoa, siten että aikeesi tulee muille selväksi.
En oo vielä kertaakaan meinannut ajaa oikealta ohittavan kylkeen koska seuraan aina peilejä ja katson olan yli ennen kaistanvaihtoa.
Tuliko se auto 100 km/h nopeuserolla vai mitä?
Jos joku on menossa motarilla oikealta ohi, kohtalaisella todennäköisyydellä keskeyttää ohituksen, jos ohitettava räppää vilkun päälle. Tilanne ei ole suoraan verrannollinen siihen, jossa ohittava ajaa pilkulleen sääntöjen mukaan.Ei tuo silti välttämättä sitä tilaa tuo. Vaikka olisi vilkku minuutin päällä niin ei se pakota ketään tekemään tilaa. Jotkut kusipäät voivat jopa tahallaan pysyä rinnalla kun tajuavat jonkun haluavan vaihtaa kaistaa. Eikä sillä vilkulla saa mitään etuajo-oikeutta mihinkään. Tuossa kyseisessä tilanteessa varmaankin tilaa on tullut heti toista kaistaa ajavan auton edettyä ja nyt valitetaan kun joutui ajamaan vasenta kaistaa 2-5sec pidempään kuin oli tarkoitus. Ei se oikealta ohitus silti sallittua ole, mutta jos joku niin tekee niin turha siitä on valittaa ellet saa kritiikkiäsi perille itse kohteelle. Itse ainakin yritän olla liikenteessä mahdollisimman mukautuva ja jos joku törttöilee niin en lähde kostamaan sitä kenellekkään tai estämään. Ymmärrän muiden vitutusta ja syitä teoille, koska on monesti itselläkin käynyt mielessä tehdä jotakin tyhmää, mutta olen jättänyt asian sikseen.
Katselee sitten vaikka bussin ikkunasta mieluummin.

)https://goo.gl/maps/VrnLqnfzp1m
Tossa Jyväskylän yksi vittumaisin liittymä talvella, jos on vähänkin nuoskaa pinnassa ja jäätä alla niin ei tuohon voi ajaa kun maks 30kmh ja yritäppä siinä vajaavetoisella kiihdyttää. Ei auta vaikka olisi 200hp kun ei vaan ole pitoa ja alkuvauhtia ei saa.
En haluaisi olla ilkeä, mutta oon ajanu tuosta mutkasta, eikä se ole edes tiukka. Kuusamontien ramppi Oulussa eteläänpäin on tiukempi ja siitä kerkeän aina etuvetoisella 136hp Astralla (olen kerennyt myös ihan 200d 190 -85 mersulla kesäkelillä) helposti sataseen liukkaallakin. Myös silloin kun se on ihan peilijäällä, kun rekat kiillottaa sen aina aivan peiliksi. Siitä myös kulkee paljon rekkoja. Jos ei kerkeä, niin sitten on huonot renkaat ja kuski ei uskalla pikkusen sudittaa. Ei ne renkaat kulu, eikä nykyaikainen nastakaan kulu, vaikka sudittaa ns. Luistonestoa vasten jäällä/lumella.
Parashan kiihtyvyys saavutetaan liukkaalla, kun rengas vähän pyörii tyhjää, mutta ei liikaa. Lisäksi tiessä on aina kohtia, joissa on parempi pito, kun pysyy pois siitä kaikkien ajamasta kiillotetusta kohdasta.
Myönnän, että kevytperäisellä takavedolla, jossa on paskat renkaat, ei kerkeä sataseen. Silloin tosin on ongelmana on auto ja renkaat.
Eikä tietenkään ole sitä sport nappia tuossa josta sen saisi pois päältä.Pääsääntöisesti kiihdytys kuten kuvailit. Joillain automalleilla luistonestoa vasten kiihdytys ei kuitenkaan onnistu, kun perkeleet tiputtavat tehot heti pienestä sutaisusta. Harvempi jaksaa/huomaa tällöin ottaa suitset pois ja kiihdyttää sitten pidon rajalla. Vähän ajavista jotkut eivät osaa tehdä tätä. Toisaalta pitäisi osata, toisaalta tähän ei pitäisi olla tarvetta.En haluaisi olla ilkeä, mutta oon ajanu tuosta mutkasta, eikä se ole edes tiukka. Kuusamontien ramppi Oulussa eteläänpäin on tiukempi ja siitä kerkeän aina etuvetoisella 136hp Astralla (olen kerennyt myös ihan 200d 190 -85 mersulla kesäkelillä) helposti sataseen liukkaallakin. Myös silloin kun se on ihan peilijäällä, kun rekat kiillottaa sen aina aivan peiliksi. Siitä myös kulkee paljon rekkoja. Jos ei kerkeä, niin sitten on huonot renkaat ja kuski ei uskalla pikkusen sudittaa. Ei ne renkaat kulu, eikä nykyaikainen nastakaan kulu, vaikka sudittaa ns. Luistonestoa vasten jäällä/lumella.
Parashan kiihtyvyys saavutetaan liukkaalla, kun rengas vähän pyörii tyhjää, mutta ei liikaa. Lisäksi tiessä on aina kohtia, joissa on parempi pito, kun pysyy pois siitä kaikkien ajamasta kiillotetusta kohdasta.
Myönnän, että kevytperäisellä takavedolla, jossa on paskat renkaat, ei kerkeä sataseen. Silloin tosin on ongelmana on auto ja renkaat.
Kyllä, paskimmat rampit Pölijäntiellä on Kuusamontieltä kumpaankin suuntaan ja Poikkimaantieltä pohjoisen suuntaan. Näissä käy ihan oikeasti rekkaukkoja sääliksi. Ja ne neulansilmät eivät tule poistumaan käytöstä tulevassa remontissa suunnitelmien perusteella.En haluaisi olla ilkeä, mutta oon ajanu tuosta mutkasta, eikä se ole edes tiukka. Kuusamontien ramppi Oulussa eteläänpäin on tiukempi ja siitä kerkeän aina etuvetoisella 136hp Astralla (olen kerennyt myös ihan 200d 190 -85 mersulla kesäkelillä) helposti sataseen liukkaallakin. Myös silloin kun se on ihan peilijäällä, kun rekat kiillottaa sen aina aivan peiliksi. Siitä myös kulkee paljon rekkoja. Jos ei kerkeä, niin sitten on huonot renkaat ja kuski ei uskalla pikkusen sudittaa. Ei ne renkaat kulu, eikä nykyaikainen nastakaan kulu, vaikka sudittaa ns. Luistonestoa vasten jäällä/lumella.
Parashan kiihtyvyys saavutetaan liukkaalla, kun rengas vähän pyörii tyhjää, mutta ei liikaa. Lisäksi tiessä on aina kohtia, joissa on parempi pito, kun pysyy pois siitä kaikkien ajamasta kiillotetusta kohdasta.
Myönnän, että kevytperäisellä takavedolla, jossa on paskat renkaat, ei kerkeä sataseen. Silloin tosin on ongelmana on auto ja renkaat.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.