Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Saatana sitä kuka on keksinyt opettaa että "ykkönen on liikkeellelähtövaihde". No helvetti onhan sekin liikkeellelähtöä kun sen sillä nykäisee edes 15km/h vauhtiin saatika edes, mutta ihmiset tuppaavat alkamaan nykiä sitä kakkosta sisään samalla hidastuen reilusti siitä juuri saavutetusta 3-5km/h vauhdistaan...
Käy kiittelemässä autokouluja, ainaki täälläpäin opettavat että bensakoneen käyttökierrokset on luokkaa kuorma-auton diesel.
 
Nykyajan autokoulut nyt opettaa muutenkin kaiken käytännön ajon aivan väärin käytännön liikenteeseen. Lisäksi ajotunteja on aivan liian vähän.
 
Käy kiittelemässä autokouluja, ainaki täälläpäin opettavat että bensakoneen käyttökierrokset on luokkaa kuorma-auton diesel.
Samaa olen ihmetellyt. Hommasin tuossa taannoin lisää ajo-oikeuksia niin autokoulun opettaja puhui bensakoneen väännön olevan optimaalinen 1500 rpm ympäristössä. Vaikka en moottoreista kaikkea tiedäkkään, niin ihmettelin kovin tuota väittämää. Vanhemmat bensakoneet ei ainakaan meinaa jaksaa vääntää noin pienillä kierroksilla ja tehottomampi kone hyytyy jo ylämäessä noin alhaalla kiertäessä. Ja jos en täysin väärää tietoa omaa niin ei turbokaan pyöri noin alhaisilla kierroksilla. Puhui nimenomaan väännöstä. Ehkä polttoaineen kulutus onkin optimi tuolla kierrosalueella, mutta kunnon vääntö löytyy ainakin omien kokemusteni mukaan paljon korkeammalta.
 
Samaa olen ihmetellyt. Hommasin tuossa taannoin lisää ajo-oikeuksia niin autokoulun opettaja puhui bensakoneen väännön olevan optimaalinen 1500 rpm ympäristössä. Vaikka en moottoreista kaikkea tiedäkkään, niin ihmettelin kovin tuota väittämää. Vanhemmat bensakoneet ei ainakaan meinaa jaksaa vääntää noin pienillä kierroksilla ja tehottomampi kone hyytyy jo ylämäessä noin alhaalla kiertäessä. Ja jos en täysin väärää tietoa omaa niin ei turbokaan pyöri noin alhaisilla kierroksilla. Puhui nimenomaan väännöstä. Ehkä polttoaineen kulutus onkin optimi tuolla kierrosalueella, mutta kunnon vääntö löytyy ainakin omien kokemusteni mukaan paljon korkeammalta.
Kyllä se tuottaa vääntöä jo tuolla alueella. Moni kone saattaa tuottaa yli 75% väännöistään jo 1500-2000rpm alueella. Joten ei tuossa ongelmaa ole ettei kone jaksaisi ellei ole näitä ylikireitä pikkukoneita. Itsellä autokoulumaikka sanoi arvioivan ajon jälkeen että auto hyvin hallinnassa ja homma erinomaisella mallilla muuten paitsi bensankulutuksen kohdalla. Ei oikein arvostanut kun ammuin rampilta D4D Yariksella kierrokset tehoalueen yläpäässä vaihteita skippaillen ylinopeutta kehälle kun oli ns ainoa turvallinen rako mihin mahtui ilman että muut joutuvat jarruttamaan vuokseni. Mutisi aikansa mutta sanoi ajon jälkeen että näin hänkin olisi tehnyt mutta ei tuo taloudellisuudelle oikein hyvää tee ja pitää tietyllä tavalla opettaa niin joutuu siitä valittamaan.
 
@Pyrres noin on opetettu ajamaan jo ainakin 20 vuotta ja sen aikaiset (ajossa oleva autokanta, ei vain uudet) koneet ei kyllä kauheen jouheita ollu vääntämään tyhjäkäynnillä.
 
@Pyrres noin on opetettu ajamaan jo ainakin 20 vuotta ja sen aikaiset (ajossa oleva autokanta, ei vain uudet) koneet ei kyllä kauheen jouheita ollu vääntämään tyhjäkäynnillä.
Juu ei nuo nyt mitään vääntömonstereita olleet silloin kun itse kortin sain mutta ihan hyvin niillä pärjäsi siihen aikaan. Hyvin sillä 25-35hp kuplallakin pärjäsi. Nykyisin ollaan varsin hemmoteltuja tuon tehoalueen ja väännön määrän kanssa. Pieni litrainen joka vääntää 200nm+ ja tehoakin laajalla alueella pikälti toista sataa kaakkia kun ennen 1.8 tai 2.0 oli tehokas jos siinä oli enemmän kun 140hp.
 
Autokoulun ope kehui kun tein ripeän kiihdytyksen tdi passatilla, eli kierrokset kävi 3000 rpm.

Aika ripeästi dieselillä pääsee kun vaihtaa vaikka 2500 kohdalla isompaa vaihdetta ja jos sattuu tulemaan kiire, niin kaasu pohjaan vaan. Vapari bensa voi vaatia enemmän kierroksia, koska vääntö on huonompi. Tdi Passatissa taisi olla 90 hv ja omissa autoissa 110 tai 130 hv.

Vanhassakin hdi turbo dieselissä max vääntö on 1750 rpm kohdalla, eli aika alhaalla jo. Samoin taitaa olla myös uusissa bensa turboissa. Hyvä vääntö tuo sitä tehon tuntua. Jo 1.0 bensa turbo on "tykki" 1 ja 2 vaihteilla pikkuautossa. Vastaa siis noin 1.5 L vaparia.

Edit:
Kulutusajo oli uudella 3 sarjan coupe BMW:llä jossa vapari bensakone. Kierrokset täytyi pitää maltillisina. Kaupungissa 1 2 4 ja moottorijarru. Suurempi nopeus 1 2 3 5 ja samoin moottorijarru. Ei siis normaali jarrua juuri ollenkaan vaan hyvä ennakointi liikenteeseen ja hidastuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän jo 2000rpm:kin olisi jo riittävät kierrokset, jos vaan ihmiset uskaltais painaa kaasua. Se vaan on ongelma, kun ihmiset ei uskalla painaa kaasua kunnolla ja heti 2000rpm:n kohdalla shortshiftataan. Eihän tuolla tavalla kiihdy mikään auto, ei ne isot huipputehotkaan auta kun käytännössä ajetaan murto-osalla moottorin tehosta.
 
Tuo tutkimus pohjautuu siihen elämän tosiasiaan että iso osa autoilijoista on tumpeloita. "6 sekunnin jälkeen 3. auto lähti liikkeelle" - mitä helvettiä, tossa ajassa ensimmäisellä on jo huntti vauhtia ja se on horisontissa :). Tuo 7 metrin välikään mitään auta, lähdet liikkeelle ja edessä oleva pelaa matopeliä niin kaikki takaa jo hyvässä vauhdissa olevat joutuvat tekemään täyden stopin ja siitä uudelleen liikkeelle lähteminen vasta vaivalloista onkin :).

Valoissa pitäisi katsoa sitä liikennevaloa eikä etummaisen konttia, jos valoa ei näy niin katsot autojen läpi niin pitkälle eteenpäin kuin näkyy. Näin toimien ja ennakoiden valoista pääsisi läpi vähintään 2x määrä autoa mitä nykyään, mutta kun ajokortti on kansalaisoikeus niin ei...

Jännä homma katsoa valoa jostain 20 auton päästä ja laskea sekunteja ja ihmetellä kun vielä 10sec kohdalla ei edes puolet jonosta liiku, kyllähän siinä tulee vähän sellainen "mitähän vittua taas fiilis"... Vastaavasti jos itse otat valoista sellaisen perus ripeän lähdön "paalupaikalta" eli kelaat sen 0-60 noin 80-90% kaasulla autolla joka menee 0-100 7sekunnissa niin ei ole mitenkään tavatonta että olet 100-200m päässä kun jonon 3. auto seisoo vielä paikallaan.
Nimenomaan näin. Ydinasia on tuo mitä vittua fiilis.
 
Aika jännä, koska mulle ainaki autokoulun opettaja opetti Oulussa kaakkurin rampilla, että kolmonen silmään ja kaasu pohjaan. Autona oli alla Toyota Corolla 2002 1.9D muistaakseni tai mikälie dieseli siihen aikaan niissä oli. Painoin siis kaasun pohjaan ja vaihoin satasessa isompaa. Kehut sain.

Ilmeisesti siis nykyään ovat velvoitettuja opettamaan ihanaa taloudellista ajoa...
 
Kyllähän jo 2000rpm:kin olisi jo riittävät kierrokset, jos vaan ihmiset uskaltais painaa kaasua. Se vaan on ongelma, kun ihmiset ei uskalla painaa kaasua kunnolla ja heti 2000rpm:n kohdalla shortshiftataan. Eihän tuolla tavalla kiihdy mikään auto, ei ne isot huipputehotkaan auta kun käytännössä ajetaan murto-osalla moottorin tehosta.

Tekee kanssa hyvää bensankulutukselle kun kiihdytetään ajovauhtiin kaikella muulla kuin hyvällä hyötysuhteella.
 
Liikenteessä ärsyttää samat asiat mitä täällä monet ovatkin jo kirjoittaneet.

-Liittymiset moottoritielle alinopeudella.
-Eteen kolmion takaa valtatiellä ja sitten hukkuu se kaasupoljin ja jäädään eteen maleksimaan.
-Liikenneympyrässä vilkun käyttö eli ei vilkuteta ollenkaan.
 
Tuli tänään vilkuteltua valoja focukselle kun ajeli ilman valoja edellä (uusi focus siis), liikennevaloissa ukko huitoi sisällä jotain ja minä yritin näyttää että valot päälle, ei ymmärtänyt. Seuraavissa valoissa ajoin vierelle ja ikkunasta huusin että valot päälle, no ei osaa kuulemma laittaa päälle!?:facepalm:

Vittu mun tekis mieli välillä antaa ihmisille armomurha jos elämä on noin vaikeaa!:rage:
 
Liikenteessä ärsyttää samat asiat mitä täällä monet ovatkin jo kirjoittaneet.

-Liittymiset moottoritielle alinopeudella.
-Eteen kolmion takaa valtatiellä ja sitten hukkuu se kaasupoljin ja jäädään eteen maleksimaan.
-Liikenneympyrässä vilkun käyttö eli ei vilkuteta ollenkaan.
Monet motarin liittymistä on suunniteltu aivan liian lyhyiksi ja sisältävät alkuun tiukan kurvin joissa ei uskalla painaa liiaksi kaasua jos ei halua tehdä tuttavuutta metallikaiteen kanssa (talvella). Näissä pitäisi jatkaa sitä liittymiskaistaa pidemmällä. Onneksi aamulla kuuden maissa ei liikennettä ole pahemmin.
 
Monet motarin liittymistä on suunniteltu aivan liian lyhyiksi ja sisältävät alkuun tiukan kurvin joissa ei uskalla painaa liiaksi kaasua jos ei halua tehdä tuttavuutta metallikaiteen kanssa (talvella). Näissä pitäisi jatkaa sitä liittymiskaistaa pidemmällä. Onneksi aamulla kuuden maissa ei liikennettä ole pahemmin.

Lyhyiden liittymien luvatussa kaupungissa (Oulussa) ei oo mikään mutka ollu liian tiukka, eikä mikään ramppi liian lyhyt. Ei se oo sen kummempaa ku mutkan jälkeen painaa kaasun pohjaan sopivalla vaihteella. Ei ainakaa nykyautolla. Luistonesto ja ESC hoitaa loput, kuskin tarvi ku kiihyttää. Toki suurinta osaa pelottaa... Kuitenkin jos autossa ei oo paskat renkaat niin autolla ku autolla kyllä pääsee talvellakin siihen sataseen helposti kun kiihdyttää vaan eikä jää munimaan. Jos pelottaa niin harjoittelemaan yöllä.
 
Tässä tumpelo kansalaispoliis/ivideoija näyttää miten hidastellaan rampissa ,ei ihme että virolaisella hermo menee ja painaa lusikan pohjaan. Suomalaiset eivät osaa ajaa näissä moottoritieliittymissä yhtään,joko hidastelllaan liityttäessä tai sitten väistetään vasemmalle liittyjän tieltä ja aiheutetaan sillä hämminkiä varsinkin jos on paljon liikennettä.

Älytön ohitus moottoritiellä tallentui videolle – ”Se lähti ohittamaan oikealta penkan kautta”

Ai kunpa täälläpäin olisikin tuollaisia ramppeja joissa on kaksi kaistaa, niin monta kertaa joutunut sydän kurkussa ajamaan 60km/h köröttelyvauhtia tuollaisen törpön takana ja miettimään että miten tästä motarille selviää kolaroimatta.
 
Lyhyiden liittymien luvatussa kaupungissa (Oulussa) ei oo mikään mutka ollu liian tiukka, eikä mikään ramppi liian lyhyt. Ei se oo sen kummempaa ku mutkan jälkeen painaa kaasun pohjaan sopivalla vaihteella. Ei ainakaa nykyautolla. Luistonesto ja ESC hoitaa loput, kuskin tarvi ku kiihyttää. Toki suurinta osaa pelottaa... Kuitenkin jos autossa ei oo paskat renkaat niin autolla ku autolla kyllä pääsee talvellakin siihen sataseen helposti kun kiihdyttää vaan eikä jää munimaan. Jos pelottaa niin harjoittelemaan yöllä.
Edellisen käyttöauton Volvo 850 T-5 kans sai kyllä olla kunnon luistinkelillä aika tarkkana kaasun kanssa ettei mennyt raapimiseksi koko homma. TRACS kun oli vain liikkeellelähtöavustaja käytännössä, hidasti etuvetoisen auton enemmän sutivaa pyörää jarrulla alle 40km/h nopeudessa. Nykyisessä XC70:ssa sitten on taas neliveto ja täysi DSTC. Saa senkin toki kolmiotaan vilkuttelemaan jos tahallaan ajaa ns. rajoitinta vasten. En todellakaan jää munimaan mutta jätän kuitenkin pelivaraa.
Iso ongelma "Pölijäntiellä" on se, että ne neulansilmät saavat olla luistinratoina kaikessa rauhassa, mutta samaan aikaan varsinaiset ajokaistat on ns. tönkkösuolassa. En kertakaikkiaan ymmärrä tuota käytäntöä.

Niin tuo kaista-ajo Oulussa talvisaikaan. Tuntuu olevan tärkeintä, että mahdollisimman orjallisesti seurataan sitä ns. perinteisen latu-uraa, ettei vain mene rikki tai pääse nuljaantumaan liian loivareunaiseksi. Todellisilla kaistamerkinnöillä ei ole mitään väliä.
Lisäksi täällä on tapana tunkea samalle ryhmityskaistalle kaksi autoa rinnakkain (toinen puoliksi pientareella, toinen puoliksi viereisellä ryhmityskaistalla) siten että ainakin raskaan kaluston osalta viereinen ryhmityskaista on tukossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tumpelo kansalaispoliis/ivideoija näyttää miten hidastellaan rampissa ,ei ihme että virolaisella hermo menee ja painaa lusikan pohjaan. Suomalaiset eivät osaa ajaa näissä moottoritieliittymissä yhtään,joko hidastelllaan liityttäessä tai sitten väistetään vasemmalle liittyjän tieltä ja aiheutetaan sillä hämminkiä varsinkin jos on paljon liikennettä.

Älytön ohitus moottoritiellä tallentui videolle – ”Se lähti ohittamaan oikealta penkan kautta”

Huomaatteko videon lopussa kun tila-auto ajaa kuorma-auton edessä selvästi alinopeutta kun ei pääse oikean puolen kaistan autosta ohi, ketään ei ole siellä edessä mutta takana olisi tulijoita niin siinä minä ajan kaikkien edessä vasenta kaistaa onnelisena!:facepalm:
 
Monet motarin liittymistä on suunniteltu aivan liian lyhyiksi ja sisältävät alkuun tiukan kurvin joissa ei uskalla painaa liiaksi kaasua jos ei halua tehdä tuttavuutta metallikaiteen kanssa (talvella). Näissä pitäisi jatkaa sitä liittymiskaistaa pidemmällä. Onneksi aamulla kuuden maissa ei liikennettä ole pahemmin.

Jotkin kehätien rampit voivat tosiaan olla liian lyhyitä tai liian mutkaisia.
Sellaisella rampilla ymmärrän, jos ei saa kelattua sitä tavoitenopeutta.
Mutta suora ramppi motarille ja auton vauhti on 60-70km/h liittymiskaistan päässä, niin kyllähän se ihmetyttää takanaolijaa.

Joskus jätän pitkän välin edellä olevaan, jotta pääsen itse liittymään hyvin nopeusrajoituksen puitteissa. Joskuis toimii, joskus ei. Usein tämä edellä oleva hissukka arpoo siellä rampin päässä liittymistä. Ei se voi olla niin hankalaa mielestäni.
 
Lyhyiden liittymien luvatussa kaupungissa (Oulussa) ei oo mikään mutka ollu liian tiukka, eikä mikään ramppi liian lyhyt. Ei se oo sen kummempaa ku mutkan jälkeen painaa kaasun pohjaan sopivalla vaihteella. Ei ainakaa nykyautolla. Luistonesto ja ESC hoitaa loput, kuskin tarvi ku kiihyttää. Toki suurinta osaa pelottaa... Kuitenkin jos autossa ei oo paskat renkaat niin autolla ku autolla kyllä pääsee talvellakin siihen sataseen helposti kun kiihdyttää vaan eikä jää munimaan. Jos pelottaa niin harjoittelemaan yöllä.

https://goo.gl/maps/VrnLqnfzp1m

Tossa Jyväskylän yksi vittumaisin liittymä talvella, jos on vähänkin nuoskaa pinnassa ja jäätä alla niin ei tuohon voi ajaa kun maks 30kmh ja yritäppä siinä vajaavetoisella kiihdyttää. Ei auta vaikka olisi 200hp kun ei vaan ole pitoa ja alkuvauhtia ei saa.
 
Lähes poiksetta siellä on rekka kääntymässä motarille (inexiltä) ja sitten himmaillaan sen mukaan. Kerkiää polttamaan savukkeen kunnes löytyy riittävän väljä tila ohitukseen.
 
Mulla on kaks kortillista poikaa nyt. Ensimmäinen kävi aikanaan autokoulun kiitos järkyttävän mittoihin nousseen opetusluvan. Toisen olen taas opettanut itse. Ensimmäinen ajo pakolliset 19 tuntia, toinen noin 38 tuntia ja eroa on. On kuitenkin heti sanottava että omat asenteet liikenteessä muuttui päälaelleen juuri sen takia kun joutui miettimään omaa ajoa ja sitä mitä haluaa jakaa edelleen omalle pojalle.
Tämmösiä teesejä hain mm.
Liikkeelle lähdettäessä mennään eikä jumituta valoihin kaiveleen ykköstä. Normi kunnossa oleva auto kestää kierroksia, ei tungeta nelosta sisään kolmenkymmenen km vauhdissa, varsinkin kiihdytyksissä (ajo opetus autona vanha kierroskone pösö)
Tingi omista oikeuksista jos estät sillä kolarin tai muun vahingon. Kännissä ei ajeta, eikä krapulassa.

Opetussuunnitelmassa keskitytään aivan liikaa taloudelliseen ajoon, mikä on tottakai tärkeää mutta itse näkisin että nämä nuoret oppisivat ajamaan turvallisesti ilman jatkuvaa kierrosnopeus mittarin ja sopivan vaihteen käyttämistä.
 
Mulla on kaks kortillista poikaa nyt. Ensimmäinen kävi aikanaan autokoulun kiitos järkyttävän mittoihin nousseen opetusluvan. Toisen olen taas opettanut itse. Ensimmäinen ajo pakolliset 19 tuntia, toinen noin 38 tuntia ja eroa on. On kuitenkin heti sanottava että omat asenteet liikenteessä muuttui päälaelleen juuri sen takia kun joutui miettimään omaa ajoa ja sitä mitä haluaa jakaa edelleen omalle pojalle.
Tämmösiä teesejä hain mm.
Liikkeelle lähdettäessä mennään eikä jumituta valoihin kaiveleen ykköstä. Normi kunnossa oleva auto kestää kierroksia, ei tungeta nelosta sisään kolmenkymmenen km vauhdissa, varsinkin kiihdytyksissä (ajo opetus autona vanha kierroskone pösö)
Tingi omista oikeuksista jos estät sillä kolarin tai muun vahingon. Kännissä ei ajeta, eikä krapulassa.

Opetussuunnitelmassa keskitytään aivan liikaa taloudelliseen ajoon, mikä on tottakai tärkeää mutta itse näkisin että nämä nuoret oppisivat ajamaan turvallisesti ilman jatkuvaa kierrosnopeus mittarin ja sopivan vaihteen käyttämistä.
Oma pögötti ottaa sen 4000 kierroksia kakkosella kiihdyttäessä, mutta sillä pääsee sen edessä olevan rekan edelle.
 
https://goo.gl/maps/VrnLqnfzp1m

Tossa Jyväskylän yksi vittumaisin liittymä talvella, jos on vähänkin nuoskaa pinnassa ja jäätä alla niin ei tuohon voi ajaa kun maks 30kmh ja yritäppä siinä vajaavetoisella kiihdyttää. Ei auta vaikka olisi 200hp kun ei vaan ole pitoa ja alkuvauhtia ei saa.
Google tuhersi tuon nopeusrajoitusmerkin mössöksi mutta on lähellä Oulussa olevia sekä "Pölijäntien" että Kuusamontien shikaaneja. Romut lentää peräkontin laidasta laitaan mutkissa mutta kiihdytyskaistalla kaasu löysätään, ja kun sinne ajokaistalle on kiilattu niin johan perus VAG perheautokin alkaa kulkea.
 
Yleisen sujuva ajaminen tuntuu valitettavasti olevan ongelma monelle.

Päivän saldo: Tampereella Corolla kadunvarsiparkista nousee eteen kun tulen 50km/h takaa. Vaihdan kaistaa ja ajan ohi ja takaisin eteen. Joku varmaan pitää törkeänä pomppimisena turhan takia, mutta periaate on se, että en ala minkään tumpelon takana hidastelemaan jos ohi pääsee.

Toinen tapaus Hämeenlinnassa motarilla, ämmä paska-astran kanssa ohittaa jonkun renkan 90km/h, rekan edessä olevat autot nousee rampista ylös, arvon rouva jatkaa ohituskaistalla jyystöä nopeuden tippuessa 70km/h, puolisen kilsaa katsoin toimintaa ennen päätöstä. Oikealta ohi ja katseli hölmistyneenä muhun päin. :D

Ainoa tuossa oikealta ohituksessa pelottaa se, että jos se palaakin kaistalle juuri kun olen polkemassa oikealta ohi. Toivottavasti katsoo kulmat. Tosin suurin osa jatkaa vasemmalla vaikka porukkaa lappaa oikealta ohitse jatkuvasti.
 
Yleisen sujuva ajaminen tuntuu valitettavasti olevan ongelma monelle.

Päivän saldo: Tampereella Corolla kadunvarsiparkista nousee eteen kun tulen 50km/h takaa. Vaihdan kaistaa ja ajan ohi ja takaisin eteen. Joku varmaan pitää törkeänä pomppimisena turhan takia, mutta periaate on se, että en ala minkään tumpelon takana hidastelemaan jos ohi pääsee.

Toinen tapaus Hämeenlinnassa motarilla, ämmä paska-astran kanssa ohittaa jonkun renkan 90km/h, rekan edessä olevat autot nousee rampista ylös, arvon rouva jatkaa ohituskaistalla jyystöä nopeuden tippuessa 70km/h, puolisen kilsaa katsoin toimintaa ennen päätöstä. Oikealta ohi ja katseli hölmistyneenä muhun päin. :D

Ainoa tuossa oikealta ohituksessa pelottaa se, että jos se palaakin kaistalle juuri kun olen polkemassa oikealta ohi. Toivottavasti katsoo kulmat. Tosin suurin osa jatkaa vasemmalla vaikka porukkaa lappaa oikealta ohitse jatkuvasti.

Kesällä sattui tapaus jossa oma 130km/h~ ei riittänyt takana tulijalle (ohituskaistalla) vaan painoi oikeilta ohi. Olin vaihtamassa kaistaa ohituksen jälkeen ja meinasin ajaa tämän oikealta ohittavan kylkeen.
 
https://goo.gl/maps/VrnLqnfzp1m

Tossa Jyväskylän yksi vittumaisin liittymä talvella, jos on vähänkin nuoskaa pinnassa ja jäätä alla niin ei tuohon voi ajaa kun maks 30kmh ja yritäppä siinä vajaavetoisella kiihdyttää. Ei auta vaikka olisi 200hp kun ei vaan ole pitoa ja alkuvauhtia ei saa.

Niin on. Tossa pitäs olla samanlaiset reunat kuin kelkkaradassa että pääsisi kohtuuvauhtia liittymään motarille
 
Opetussuunnitelmassa keskitytään aivan liikaa taloudelliseen ajoon, mikä on tottakai tärkeää mutta itse näkisin että nämä nuoret oppisivat ajamaan turvallisesti ilman jatkuvaa kierrosnopeus mittarin ja sopivan vaihteen käyttämistä.
Tutun tai jopa tuntemattomankin auton kierrosluvun pystyy päättelemään äänestä. Itse olen ajellut pitkään sellaisella autolla, jossa ei edes ollut kierroslukumittaria. Olen monesta suusta kuullut, että ei voi kiihdyttää korkeilla kierroksilla, kun moottori menee rikki. Siinä ei ymmärretä sitä, että lämpimällä koneella mitään ei kulu normaalia enempää eikä mene rikki. Kylmällä koneella asia on eri. Kaikkialla varoitellaan kylmällä koneella ja korkeilla kierroksilla ajamisesta.
 
Tutun tai jopa tuntemattomankin auton kierrosluvun pystyy päättelemään äänestä. Itse olen ajellut pitkään sellaisella autolla, jossa ei edes ollut kierroslukumittaria. Olen monesta suusta kuullut, että ei voi kiihdyttää korkeilla kierroksilla, kun moottori menee rikki. Siinä ei ymmärretä sitä, että lämpimällä koneella mitään ei kulu normaalia enempää eikä mene rikki. Kylmällä koneella asia on eri. Kaikkialla varoitellaan kylmällä koneella ja korkeilla kierroksilla ajamisesta.
Kai nyt se moottori nopeammin korkeilla kierroksilla kuluu, kun pyörimismäärä kasvaa. Ei sillä, etteikö korkeita kierroksia saisi ja voisi tarvittaessa käyttää.
 
Kai nyt se moottori nopeammin korkeilla kierroksilla kuluu, kun pyörimismäärä kasvaa. Ei sillä, etteikö korkeita kierroksia saisi ja voisi tarvittaessa käyttää.
Jatkuva matalilla kierroksilla ajelu karstoittaa konetta ja lisää kulumista. Eiköhän se perusrivakka tahti ole hyvä ja joskus polkee rajottimeen asti.
 
Kai nyt se moottori nopeammin korkeilla kierroksilla kuluu, kun pyörimismäärä kasvaa. Ei sillä, etteikö korkeita kierroksia saisi ja voisi tarvittaessa käyttää.
Ei se kyllä mitenkään merkittävästi kulu enempää. Sitä paitsi moottorillehan oikeasti tekisi hyvää välillä antaa kunnolla happea ja kierroksia. Suurempi riski se on koneen kestävyydelle kun se karstoittuu kun ajetaan pienillä kierroksilla ja pienellä kaasulla.
 
Töihin ajaessa himmailin liikaa nopeattu pihaan ajaessa ja jäin jumiin aurausauton ajamaan valliin
Tutun tai jopa tuntemattomankin auton kierrosluvun pystyy päättelemään äänestä. Itse olen ajellut pitkään sellaisella autolla, jossa ei edes ollut kierroslukumittaria. Olen monesta suusta kuullut, että ei voi kiihdyttää korkeilla kierroksilla, kun moottori menee rikki. Siinä ei ymmärretä sitä, että lämpimällä koneella mitään ei kulu normaalia enempää eikä mene rikki. Kylmällä koneella asia on eri. Kaikkialla varoitellaan kylmällä koneella ja korkeilla kierroksilla ajamisesta.
Autoista mitään ymmärrä, minua viisammat kertoneet että jarruja kannattaa käyttää pohjassa asti aika ajoin sekä moottoria käyttää siellä äärirajoilla. (näin siis omalla yli 10v koslalla)
 
Niin on. Tossa pitäs olla samanlaiset reunat kuin kelkkaradassa että pääsisi kohtuuvauhtia liittymään motarille

Jyväskylän motareitten ajoratageometriat on kyllä suunnitellut joku sadisti. Autossa matkustavilla koirilla yrjö lentää jos kiireellä pitää ajaa Jyväskylän ohi.
 
Töihin ajaessa himmailin liikaa nopeattu pihaan ajaessa ja jäin jumiin aurausauton ajamaan valliin

Autoista mitään ymmärrä, minua viisammat kertoneet että jarruja kannattaa käyttää pohjassa asti aika ajoin sekä moottoria käyttää siellä äärirajoilla. (näin siis omalla yli 10v koslalla)
Jep takajarrut ei mene niin herkästi jumiin kun auto toisinaan pysäytetään kunnolla. Toki kannattaa tehdä jossain paikassa missä "perskärpänen" ei ole tulossa kontista sisään.
Ja kylmää konetta ei todellakaan piestä. Varsinkin ns. sekametallivehkeissä (valurautalohko + alumiinikansi) porsii kansipahvi herkästi jos kylmää konetta kohdellaan kuin naapurin karannutta sikaa. Rauhallisesti ajellen lämpimäksi ja sitten voi polkasta. Ja kovan ajon jälkeen rauhallista ajoa jonkin verran ennen sammutusta, että lämmöt pääsee tasaantumaan. Omaa koslaa ei kuitenkaan pääse kunnolla kurmottamaan ilman että varaa radalle ajan, tuolla normaali tieliikenteessä se poikisi lähinnä ehdollista koppia pitkän ajokiellon päälle kun ei ole ammattikuljettajan statusta.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen tapaus Hämeenlinnassa motarilla, ämmä paska-astran kanssa ohittaa jonkun renkan 90km/h, rekan edessä olevat autot nousee rampista ylös, arvon rouva jatkaa ohituskaistalla jyystöä nopeuden tippuessa 70km/h, puolisen kilsaa katsoin toimintaa ennen päätöstä. Oikealta ohi ja katseli hölmistyneenä muhun päin. :D

Itse lasken oikealta ohi ihan kylmän viileästi samantien jos joku tulee perä edellä vastaan vasemmalla kaistalla, olettaen tietty että siellä oikealla on tilaa.
Sitä en ole paljon jaksanut miettiä onko se "sallittua" vai ei, itse en näe siinä mitään väärää koska menee useampi kaista samaan suuntaan.


Oli aiemmin keskustelua motarille liittymisestä reilusti pienemmällä nopeudella, kun mitä siellä ajetaan. Kesällä kuljin työnantajan autolla töihin ja se paska ei kiihtynyt lappulattiassa vaihteita vedättäen lähellekkään 120km/h nopeutta rampilla mistä tulin aina motarille, asia tietty korjaantui parin viikon sisällä kun annoin kenkää oikein huolella tuolle autolle, sen siitä saa kun aina ajeltu sillä autolla polttoainetta säästäen viimeiseen asti.(Kyseessä 2.0l turbo diesel bemari, minkä pitäisi helposti ottaa se 120km/h siellä rampin puolella jo)
 
No ei kai jos kääntymishetkellä vilkuttaa. Vilkku täytyy laittaa ENNEN kaistanvaihtoa, siten että aikeesi tulee muille selväksi.
Ei tuo silti välttämättä sitä tilaa tuo. Vaikka olisi vilkku minuutin päällä niin ei se pakota ketään tekemään tilaa. Jotkut kusipäät voivat jopa tahallaan pysyä rinnalla kun tajuavat jonkun haluavan vaihtaa kaistaa. Eikä sillä vilkulla saa mitään etuajo-oikeutta mihinkään. Tuossa kyseisessä tilanteessa varmaankin tilaa on tullut heti toista kaistaa ajavan auton edettyä ja nyt valitetaan kun joutui ajamaan vasenta kaistaa 2-5sec pidempään kuin oli tarkoitus. Ei se oikealta ohitus silti sallittua ole, mutta jos joku niin tekee niin turha siitä on valittaa ellet saa kritiikkiäsi perille itse kohteelle. Itse ainakin yritän olla liikenteessä mahdollisimman mukautuva ja jos joku törttöilee niin en lähde kostamaan sitä kenellekkään tai estämään. Ymmärrän muiden vitutusta ja syitä teoille, koska on monesti itselläkin käynyt mielessä tehdä jotakin tyhmää, mutta olen jättänyt asian sikseen.
 
Ongelmahan tossa motarilla oikealta ohi hommassa on se, että koska se on pääosin kiellettyä (ei aleta nyt saivartelemaan mikä on ohittamists ja mikä ei) niin ihmiset ei sitä odota, ja kuten aiemmin joku kertoi, meinaavat ajaa päälle koska eivät yhtään odota toisen sieltä ohi lähtevän.

Muutenkin minusta on vähän koomista, että toinen puoli vinkuu kuinka ei saa vaihtaa liian aikaisin koska auto likaantuu/lentää loskat nastat yms lasille ja toinen puoli on jo tulossa oikealta ohi koska vaihat liian myöhään :confused2:

Ei siinä, minusta ei ole kukaan kokenut vielä tarvetta tulla oikealta ohi, eikä ole välkytellyt kyllä valoja että olisin liian aikaisin eteen vaihtanut. Murta wn ole kyllä viimeiseen 4v juuri motareilla enää ajellutkaan..
 
En oo vielä kertaakaan meinannut ajaa oikealta ohittavan kylkeen koska seuraan aina peilejä ja katson olan yli ennen kaistanvaihtoa.

Tuliko se auto 100 km/h nopeuserolla vai mitä?

En minäkään, mutta kaikki ei katsele vaan ne olettaa että muut tekee kuten "pitää".
 
Ei tuo silti välttämättä sitä tilaa tuo. Vaikka olisi vilkku minuutin päällä niin ei se pakota ketään tekemään tilaa. Jotkut kusipäät voivat jopa tahallaan pysyä rinnalla kun tajuavat jonkun haluavan vaihtaa kaistaa. Eikä sillä vilkulla saa mitään etuajo-oikeutta mihinkään. Tuossa kyseisessä tilanteessa varmaankin tilaa on tullut heti toista kaistaa ajavan auton edettyä ja nyt valitetaan kun joutui ajamaan vasenta kaistaa 2-5sec pidempään kuin oli tarkoitus. Ei se oikealta ohitus silti sallittua ole, mutta jos joku niin tekee niin turha siitä on valittaa ellet saa kritiikkiäsi perille itse kohteelle. Itse ainakin yritän olla liikenteessä mahdollisimman mukautuva ja jos joku törttöilee niin en lähde kostamaan sitä kenellekkään tai estämään. Ymmärrän muiden vitutusta ja syitä teoille, koska on monesti itselläkin käynyt mielessä tehdä jotakin tyhmää, mutta olen jättänyt asian sikseen.
Jos joku on menossa motarilla oikealta ohi, kohtalaisella todennäköisyydellä keskeyttää ohituksen, jos ohitettava räppää vilkun päälle. Tilanne ei ole suoraan verrannollinen siihen, jossa ohittava ajaa pilkulleen sääntöjen mukaan.
 
Johan oli taas koheltaja juuri liikenteessä, meinasi ajaa kahden jalankulkijan päältä suojatiellä :nb:

Tulin perässä hyvällä turvavälillä ja nostin jo ajoissa pienemmälle ja moottorijarrulle, ja katselin sitten vähän o_O että kun ei edellämenevällä yariksella jarruvalot edes välähdä...Pumppu rupes lyömään aika tahtia katsella ja onneksi tajusin räpätä pitkät päälle (olin isommalla autolla), ja johan löyty jarrut kun valaistu maailma edessä sen katon ylitse :D

Jalankulkijat oli kyllä hyvin hereillä, ottivat takapakkia ylityksessä kun huomasivat että tuo tulee päälle. Jätkät heilautti mulle kättä ja meni yariksen takaa yli :D (ei saanut autoaan siis silti pysähtymään ennen suojatietä, veikataan poljinvoimaksi jotain 50-60% hätäjarrutuksesta :facepalm:)

Vaikka olis voinu kyllä tummapukusilla jätkillä olla edes yksi heijastin :tdown:
 
https://goo.gl/maps/VrnLqnfzp1m

Tossa Jyväskylän yksi vittumaisin liittymä talvella, jos on vähänkin nuoskaa pinnassa ja jäätä alla niin ei tuohon voi ajaa kun maks 30kmh ja yritäppä siinä vajaavetoisella kiihdyttää. Ei auta vaikka olisi 200hp kun ei vaan ole pitoa ja alkuvauhtia ei saa.

En haluaisi olla ilkeä, mutta oon ajanu tuosta mutkasta, eikä se ole edes tiukka. Kuusamontien ramppi Oulussa eteläänpäin on tiukempi ja siitä kerkeän aina etuvetoisella 136hp Astralla (olen kerennyt myös ihan 200d 190 -85 mersulla kesäkelillä) helposti sataseen liukkaallakin. Myös silloin kun se on ihan peilijäällä, kun rekat kiillottaa sen aina aivan peiliksi. Siitä myös kulkee paljon rekkoja. Jos ei kerkeä, niin sitten on huonot renkaat ja kuski ei uskalla pikkusen sudittaa. Ei ne renkaat kulu, eikä nykyaikainen nastakaan kulu, vaikka sudittaa ns. Luistonestoa vasten jäällä/lumella.

Parashan kiihtyvyys saavutetaan liukkaalla, kun rengas vähän pyörii tyhjää, mutta ei liikaa. Lisäksi tiessä on aina kohtia, joissa on parempi pito, kun pysyy pois siitä kaikkien ajamasta kiillotetusta kohdasta.

Myönnän, että kevytperäisellä takavedolla, jossa on paskat renkaat, ei kerkeä sataseen. Silloin tosin on ongelmana on auto ja renkaat.
 
En haluaisi olla ilkeä, mutta oon ajanu tuosta mutkasta, eikä se ole edes tiukka. Kuusamontien ramppi Oulussa eteläänpäin on tiukempi ja siitä kerkeän aina etuvetoisella 136hp Astralla (olen kerennyt myös ihan 200d 190 -85 mersulla kesäkelillä) helposti sataseen liukkaallakin. Myös silloin kun se on ihan peilijäällä, kun rekat kiillottaa sen aina aivan peiliksi. Siitä myös kulkee paljon rekkoja. Jos ei kerkeä, niin sitten on huonot renkaat ja kuski ei uskalla pikkusen sudittaa. Ei ne renkaat kulu, eikä nykyaikainen nastakaan kulu, vaikka sudittaa ns. Luistonestoa vasten jäällä/lumella.

Parashan kiihtyvyys saavutetaan liukkaalla, kun rengas vähän pyörii tyhjää, mutta ei liikaa. Lisäksi tiessä on aina kohtia, joissa on parempi pito, kun pysyy pois siitä kaikkien ajamasta kiillotetusta kohdasta.

Myönnän, että kevytperäisellä takavedolla, jossa on paskat renkaat, ei kerkeä sataseen. Silloin tosin on ongelmana on auto ja renkaat.

Minkäs teet jos pinnassa on nuoskaa tai irtolunta ja astran luistonesto vetää tehot pois, yritä sitten kiihdyttää :btooth: Eikä tietenkään ole sitä sport nappia tuossa josta sen saisi pois päältä.
 
En haluaisi olla ilkeä, mutta oon ajanu tuosta mutkasta, eikä se ole edes tiukka. Kuusamontien ramppi Oulussa eteläänpäin on tiukempi ja siitä kerkeän aina etuvetoisella 136hp Astralla (olen kerennyt myös ihan 200d 190 -85 mersulla kesäkelillä) helposti sataseen liukkaallakin. Myös silloin kun se on ihan peilijäällä, kun rekat kiillottaa sen aina aivan peiliksi. Siitä myös kulkee paljon rekkoja. Jos ei kerkeä, niin sitten on huonot renkaat ja kuski ei uskalla pikkusen sudittaa. Ei ne renkaat kulu, eikä nykyaikainen nastakaan kulu, vaikka sudittaa ns. Luistonestoa vasten jäällä/lumella.

Parashan kiihtyvyys saavutetaan liukkaalla, kun rengas vähän pyörii tyhjää, mutta ei liikaa. Lisäksi tiessä on aina kohtia, joissa on parempi pito, kun pysyy pois siitä kaikkien ajamasta kiillotetusta kohdasta.

Myönnän, että kevytperäisellä takavedolla, jossa on paskat renkaat, ei kerkeä sataseen. Silloin tosin on ongelmana on auto ja renkaat.
Pääsääntöisesti kiihdytys kuten kuvailit. Joillain automalleilla luistonestoa vasten kiihdytys ei kuitenkaan onnistu, kun perkeleet tiputtavat tehot heti pienestä sutaisusta. Harvempi jaksaa/huomaa tällöin ottaa suitset pois ja kiihdyttää sitten pidon rajalla. Vähän ajavista jotkut eivät osaa tehdä tätä. Toisaalta pitäisi osata, toisaalta tähän ei pitäisi olla tarvetta.
 
Taitaa olla kyseessä H-Astra tai G-Astra? Koska J-Astra ja K-Astra eivät kyllä sillälailla vedä tehoja pois, jos et yritä kiihdyttää käännettäessä kaasu pohjassa. Tai sitten tosiaan on huonot renkaat autossa. Ja kokemusta minulla on kahdesta K-Astrasta (koeajo 150hp 1.4T ja 1.6 CDI 136hp) ja neljästä J-Astrasta. Jokaisessa Nokian Hakkapeliitat renkaina, seiskat ja kasit.

Pinnassa jos on nuoskaa ja irtolunta niin koita etsiä eri kohta tiestä. Paina kaasu pohjaan suoralla, mutkassa sievästi. Eikä kakkosella vaan mielellään kolmosella, riippuen moottorista. Jos nuhanen vapari niin kakkosella pikkuhiljaa kaasua hitaasta vauhdista ja sitten lisää kun vauhti nousee.
 
H joo ja klassisella 1.6 twinportilla antivääntömotilla. On kyllä typerän agressiivinen tuo luistonesto, olisi edes kaksi settingiä siinä mutta ei. Kait tohon saisi tuon napin jälkikäteen asennettua mutta ei taida maksaa vaivaa.

Perinteinen ilmiö näkyi eilen taas, eli kun tulee vähänkin lunta lähtee porukka vanhoilla volvon ja mersun romuilla driftailemaan kaduille. Hirveä pärinä keskellä yötäkin ja yhdellä vielä vanhassa mesessä kasikone huonolla pakoputkella...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom