Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ohitusta ei tosiaan saa vaikeuttaa, ainakaan kun se tapahtuu vastaantulevan liikenteen kaistaa käyttäen, minkä pitäisi olla itsestään selvää.

Motarilla se nyt on vähän se ja sama jos oikealla olevan vauhti kiihtyy samalla kun vasemmalla oleva ohittaa. Siitä ei aiheudu vaaraa jos ohitus pitkittyy. Oikealtahan ei pitäisi ohittaa, joten se on lähinnä hypoteettinen kysymys.
 
Eikö tuon nyt pitäisi olla itsestään selvyys? En nyt ihan saa kiinni mikä tämän viestin tarkoitus on, jos jotain ei ole kirjattu lakiin niin se on sallittua vaikka se vaarantaisi liikennettä?
Mulle on uutta tietoa, että noin olis kirjailtu lakiin, eli ei se nyt ainakaan kaikille ole itsestäänselvyys. Jos se kerran on niin itsestäänselvää, niin varmaan muistat miten se laki on kirjailtu?

Viitatut lainaukset tossa yllä koskee vastaantulevien puolella ohittamista, kun koko keskustelu on nyt pyörinyt motarilla ohittamisen ympärillä.
 
Pisimmät välit oli minuuttien pituisia, paljonko tarvitset tilaa että siirryt pois edestä?
Jos on satoja metrejä tilaa, niin mikset mene vaan heti ensimmäisessä paikassa oikealta ohi vaan jatkat perässä ajamista?

Esim. jos nopeusero oli 10km/h niin yksi minuutti on silloin 166m. Useita minuutteja tarkoittaa siis yli 300m välejä. Tuossa ehtii ihan rauhassa ajamaan ohi oikealta ilman että kyseessä edes varsinaisesti on oikealta ohitus.
 
"

Ajoneuvolla, jota ohitetaan vastaantulevan liikenteen puolelta vasemmalta, on ajettava niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista. Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta.


"
Tämä ei liity kuvattuun tilanteeseen mitenkään.
 
Mulle on uutta tietoa, että noin olis kirjailtu lakiin, eli ei se nyt ainakaan kaikille ole itsestäänselvyys. Jos se kerran on niin itsestäänselvää, niin varmaan muistat miten se laki on kirjailtu?

Viitatut lainaukset tossa yllä koskee vastaantulevien puolella ohittamista, kun koko keskustelu on nyt pyörinyt motarilla ohittamisen ympärillä.
Oletko sitten estänyt jos joku on sinua ohittanut, koska ei ole ollut tietoa että sellainen on kiellettyä ihan lain mukaan?

Mietin vain että eikö se arkijärkikin sano että ohittamisen estäminen on vaarallista?

Päästään siihen ikuisuus kysymykseen, että mikä suomalaisiin menee kun istuvat auton rattiin ja heti alkaa muiden liikenteessä olevien kiusaaminen? Jos ei ole kiire etkä aja suurinta sallittua niin miksi se pitää tehdä niin että haittaa mahdollisimman paljon muita ihmisiä.

Enkä puhu nyt tästä motarilla ohittamisesta, vaan ihan yleisesti. Itse en henkilökohtaisesti ohita sen takia että olisi varsinaisesti kiire tai että ajaisin ylinopeutta tuolla liikenteessä, vaan sen takia että pääsääntöisesti ihmiset ajaa ihan päin persettä, nopeus seilaa kymmeniä kilometrejä tunnissa edes takas, kaistaa vaihdetaan arvaamattomasti ilman vilkkua, tai aletaan jarruttelemaan kun nähdään kiihdytyskaistalla joku.
 
Oletko sitten estänyt jos joku on sinua ohittanut, koska ei ole ollut tietoa että sellainen on kiellettyä ihan lain mukaan?

Mietin vain että eikö se arkijärkikin sano että ohittamisen estäminen on vaarallista?

Päästään siihen ikuisuus kysymykseen, että mikä suomalaisiin menee kun istuvat auton rattiin ja heti alkaa muiden liikenteessä olevien kiusaaminen? Jos ei ole kiire etkä aja suurinta sallittua niin miksi se pitää tehdä niin että haittaa mahdollisimman paljon muita ihmisiä.

Enkä puhu nyt tästä motarilla ohittamisesta, vaan ihan yleisesti. Itse en henkilökohtaisesti ohita sen takia että olisi varsinaisesti kiire tai että ajaisin ylinopeutta tuolla liikenteessä, vaan sen takia että pääsääntöisesti ihmiset ajaa ihan päin persettä, nopeus seilaa kymmeniä kilometrejä tunnissa edes takas, kaistaa vaihdetaan arvaamattomasti ilman vilkkua, tai aletaan jarruttelemaan kun nähdään kiihdytyskaistalla joku.
Miten tämä nyt liittyy siihen lakipykälän olemassaolon kyseenalaistamiseen?
 
Jos on satoja metrejä tilaa, niin mikset mene vaan heti ensimmäisessä paikassa oikealta ohi vaan jatkat perässä ajamista?

Esim. jos nopeusero oli 10km/h niin yksi minuutti on silloin 166m. Useita minuutteja tarkoittaa siis yli 300m välejä. Tuossa ehtii ihan rauhassa ajamaan ohi oikealta ilman että kyseessä edes varsinaisesti on oikealta ohitus.
Jotenkin sitä vielä näin 50v iässä olettaa että ihmiset toimisi liikenteessä kuten liikennesäännöt sanoo. Sen verran voin nostaa kättä virheen merkiksi että seuraavalla kerralla menen suoraan oikealta ohi.
 
Näytätkö lakipykälän josta käsityksesi on peräisin?
Tämä ei liity kuvattuun tilanteeseen mitenkään.
Pahoittelut, tämä pykälä jota muistelin ei näemmä päde useampikaistaisiin. Siellä varmaan saa sitten ajella miten tykkää, ainakin autoilijoiden käytöksestä päätellen.

Mutta on joo ihmeellisiä nämä vasemmalla kaistalla roikkujat ja mitä niiden päässä liikkuu. Itsekin joskus mennyt oikealta ohi hissukseen (vielä kehätiellä missä käsittääkseni oikealta ohittamista ei ole kielletty toisin kuin motarilla), minkä jälkeen sain kovat valojenräpsimiset.
 
Tieliikennelaki 61§


”Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.”

Jonossa ajaminen ei sitten tarkoita sitä, että vasemmalla joku matelee vaan sitä, että molemmat kaistat ovat tukossa ja jonot matelevat eri nopeuksilla.
 
Tieliikennelaki 61§


”Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.”

Jonossa ajaminen ei sitten tarkoita sitä, että vasemmalla joku matelee vaan sitä, että molemmat kaistat ovat tukossa ja jonot matelevat eri nopeuksilla.
Jonossa ajamiseksi lasketaan jo kaksi autoa tässä kohtaa. Se että kuinka lähellä toisiaan niiden pitää olla jotta ne lasketaan jonoksi on sitten taas eri juttu. Sen tulkinnoista en ole lukenut enempää.

Eli jos itse olet vasemmalla ajamassa yhden auton perässä, et saa lain mukaan ohittaa sitä vaihtamalla kaistaa oikealla ja sen jälkeen takaisin vasemmalle saman auton eteen. Saat kuitenkin vaihtaa oikealle ja jatkaa sillä rajoituksen mukaan jossain kohtaa mennen ohi tuosta autosta. Siinä on kyseessä normaali paluu oikealle kaistalle. Jos ohitat enemmän kuin yhden auton, niin saat tehdä sen normaali ohitus tyyliin.
 
Viimeksi muokattu:
Välillä joku nukahtaa vasurille, mutta tajuaa sen kun joku alkaa lähestymään oikeaa kaistaa. Sitten on puhelimessa höpisijät ja muuten vaan muusta liikenteestä piittaamattomat, jotka havahtuu asiaan vasta kun niistä menee oikealta ohi ja pahimmat ei tee senkään jälkeen elettäkään sujuvamman liikenteen puolesta.

Yks valoshow tuli jokin aika sitten. Ohitettiin rekkajonoa muistaakseni joku 120 mittarissa (saattoi olla hetken jopa alle). Itse olisin mennyt mielelläni kympin kovempaa, mutta ei siinä auttanut kun kiltisti ohittaa muiden määrittämää nopeutta. Mut saavuttanut kuski sitten päättää alkaa vilkuttelemaan mulle valoja. Oli vielä aivan saatanan kirkkaat valot. Häikäs vielä pari minsaa sen shown jälkeenkin. Varmaan ärsytti etten ollut seuraavan perseessä kiinni. Vilkuttelin sille ensin jarruvaloja maltillisesti ja sen jälkeen vaihdoin pieneen väliin, päästin hänet ohi ja ilmaisin mielipiteeni kansainvälisin käsimerkein, liityin taakse ja aloin vilkuttelemaan pitkiä takaisin, kun oltiin edelleen siinä samassa jonossa jumissa. Pikkumaista? Kyllä. Tekisinkö uudestaan? Aivan varmasti. Vitun idiootti.
 
Jos ajelit jonkun kontissa pidemmäaikaan niin ehkä se jo ärsytti + yllättyi jos ohitus päätöksen siinä vaiheessa kun edessä menevä päätti ohittaa edessä menevänstä hitaamamasta.

Siinä ole kyllä samaa mieltä että jos se edellämenevä ei ajoissa vaihtanut kaistaa, niin syntyy ajatus ettei ole aikomustakaan. Jos hänen kontissa roikuit, niin ehkä se on vaikeuttannut aikeiteisi havaitsemista, vaikka sitä vilkkuakin olisi useamman sekunnin käyttänyt ennen kaistan vaihtoa.

En edelleenkään ajanut missään vaiheessa kontissa, vaan silloinen vauhti kelpasi oikein hyvin. Vasta kun näin jo kaukaa että edellä ajava rekka ajoi selvästi hitaampaa, niin aloin miettimään sen ohitusta, mutta ilmeisesti edellä ajava ei nähnyt/tajunnut/emt sillä seurauksella, että jätti ohitusaikeensa niin myöhäiseksi jota en jäänyt odottamaan ja siitäkös tämä sitten kimpaantui. Kai sitten olisi vaan nöyrästi pitänyt tehdä jotakin toisin ja olla ennustaja
 
Välillä joku nukahtaa vasurille, mutta tajuaa sen kun joku alkaa lähestymään oikeaa kaistaa. Sitten on puhelimessa höpisijät ja muuten vaan muusta liikenteestä piittaamattomat, jotka havahtuu asiaan vasta kun niistä menee oikealta ohi ja pahimmat ei tee senkään jälkeen elettäkään sujuvamman liikenteen puolesta.

Yks valoshow tuli jokin aika sitten. Ohitettiin rekkajonoa muistaakseni joku 120 mittarissa (saattoi olla hetken jopa alle). Itse olisin mennyt mielelläni kympin kovempaa, mutta ei siinä auttanut kun kiltisti ohittaa muiden määrittämää nopeutta. Mut saavuttanut kuski sitten päättää alkaa vilkuttelemaan mulle valoja. Oli vielä aivan saatanan kirkkaat valot. Häikäs vielä pari minsaa sen shown jälkeenkin. Varmaan ärsytti etten ollut seuraavan perseessä kiinni. Vilkuttelin sille ensin jarruvaloja maltillisesti ja sen jälkeen vaihdoin pieneen väliin, päästin hänet ohi ja ilmaisin mielipiteeni kansainvälisin käsimerkein, liityin taakse ja aloin vilkuttelemaan pitkiä takaisin, kun oltiin edelleen siinä samassa jonossa jumissa. Pikkumaista? Kyllä. Tekisinkö uudestaan? Aivan varmasti. Vitun idiootti.
Nää kuuluu siihen koulukuntaan jotka vissiin luulee että se muu jono liikkuu lujempaa kun käyt siellä oikealla.

Samat kaverit vilkuttelee rekkaa ohitellessa valoja kun ajat satasta vasurilla autolla joka ei enempää kulje ja ulkonäkökin voisi hieman vihjata siihen suuntaan.
 
Missähän vaiheessa on ajaminen muuttunut näin monimutkaiseksi, että tykätään pahaa muiden ajamisesta ja koetaan heidät uhkaksi. Vieläpä moottoritiellä, jossa luulisi ajamisen olevan varsin mutkatonta.
 
Jos ohitat enemmän kuin yhden auton, niin saat tehdä sen normaali ohitus tyyliin.
Millä perusteella? Kyseisessä pykälässä nimen omaan sanotaan, että jonon saa ohittaa oikealta ajokaistaa vaihtamatta, niin eikö se juuri poikkea normaalista tyylistä, jos ymmärsin tarkoituksesi oikein?
 
Missähän vaiheessa on ajaminen muuttunut näin monimutkaiseksi, että tykätään pahaa muiden ajamisesta ja koetaan heidät uhkaksi. Vieläpä moottoritiellä, jossa luulisi ajamisen olevan varsin mutkatonta.
En nyt tiedä mihin viittaat, mutta heti kun muuttujia on enemmän kuin yksi, niin voi tapahtua odottamattomia asioita. Ei se vaadi suoralla motarillakaan kuin yhden kuljettajan, joka vaihtaa kaistaa (jokseenkin) sokkona epäedulliseen aikaan.
 
Kerrankin kun amikset olisivat saaneet poltella sumareitaan... eivät vaivaudu edes lyömään valojaan päälle vaikka usva oli paikoin varsin sankkaa. Jengi tuttuun tapaan perät pimeänä.
Vahvistan. Tänä aamuna Porvoon motarilla ehkä 30% (hatusta revittynä) käytti takasumareita, ja ainkin 10 autoa perä täysin pimeänä. Vaihtuva nopeusrajoitus 100:ssa (josta kovin moni ei piitannut senkään vertaa). Kiva siinä woblata rätkällä rillit ja visiiri semisumeina (tuossa ei huurteenestot ja pinlock-kalvot paljon auttaneet) ja kun tuo sumu tulee ihan kaikesta goretexista läpi niin sai vielä palellakkin, siinä pahimmillaan alle 100 metrin näkyvyydessä. Olisin toki voinut tulla autolla tai jäädä etäilemään, mutta kun on tyhmä niin siitä sitten kärsii.
 
Mikä ihmeen kiire vaihtaa kaistaa kun tuosta on melkein kilometri rampille?
Osa porukastahan panikoi heti, kun tulee ensimmäiset opastuskyltit, pakko päästä "oikealle" kaistalle. Sama juttu kuin kaista päättyy merkeissä. Possujonoon heti ja välittömästi vaikka merkissä lukisi täsmennys 1,5 km.
 
Turhauttaa, kun joutuu ajamaan niin hitaasti ja mitä nopeemmin pääsee polkasee kaasun pohjaan sitä vähemmän tarvii purra hammasta? :asif:
Ei, ennalta-arvaamaton toiminta liikenteessä aiheuttaa turhia vaaratilanteita, mitä edesautetaan laittomalla kaistan vaihdolla, kahteen kertaan! :facepalm:

Mutta sulle sekin on varmaan "ihan ok" että jengi ajaa tuolla miten sattuu.
 
Ei, ennalta-arvaamaton toiminta liikenteessä aiheuttaa turhia vaaratilanteita, mitä edesautetaan laittomalla kaistan vaihdolla, kahteen kertaan! :facepalm:

Mutta sulle sekin on varmaan "ihan ok" että jengi ajaa tuolla miten sattuu.
Se oli puolitosissaan heitetty veikkaus yhdestä selityksestä. Toivoin hymiön paljastavan viestin luonteen.

Mulle ei ole "ihan ok", että jengi ajaa miten sattuu.
 
En tiedä moniko täällä sahailee tmp hki motaria, mutta joku voisi selittää miksi Hämeenlinnan kohdilla goodmanin tunnelissa on edelleen 60kmh rajotus. Työt on loppuneet parisen viikkoa sitten ja taisi tovin olla satkunkin rajotus jo käytössä. Tunnelissa ei ole uutta asfalttia, työkoneita, työmiehiä tai raksarojua, ainoa remppaan viittaava asia on työmaan merkki ja nopeusrajotukset.Ihanko oikeasti maan vilkasliikenteisimmän moottoritien varteen unohtuu väärät nopeusrajotukset?

Liittynee ketjun aiheeseen siinä mielessä että voi taas porukka rakennustyömailla kaahaamista ihmetellessä miettiä mistä moinen toiminta johtaa juurensa. Viikko sitten tuolla mentiin vielä 60kmh, nyt mennään jo iloisesti 90-100kmh, allekirjoittanut mukaanlukien.
 
En tiedä moniko täällä sahailee tmp hki motaria, mutta joku voisi selittää miksi Hämeenlinnan kohdilla goodmanin tunnelissa on edelleen 60kmh rajotus. Työt on loppuneet parisen viikkoa sitten ja taisi tovin olla satkunkin rajotus jo käytössä. Tunnelissa ei ole uutta asfalttia, työkoneita, työmiehiä tai raksarojua, ainoa remppaan viittaava asia on työmaan merkki ja nopeusrajotukset.Ihanko oikeasti maan vilkasliikenteisimmän moottoritien varteen unohtuu väärät nopeusrajotukset?

Liittynee ketjun aiheeseen siinä mielessä että voi taas porukka rakennustyömailla kaahaamista ihmetellessä miettiä mistä moinen toiminta johtaa juurensa. Viikko sitten tuolla mentiin vielä 60kmh, nyt mennään jo iloisesti 90-100kmh, allekirjoittanut mukaanlukien.
Vielä viime viikolla Helsingin suunnasta ajaessa paikalla oli vasemman kaistan päättymisestä kertova merkki. Iloisesti ruuhka-aikaan porukka tunki oikealle kaistalle, hidasti 100-> 60 ja tunnelissa ei sitten ollutkaan mitään..
 
Asia mikä ei ärsyttänyt, niin tuossa toissapäivänä tukkirekka tajusi vilkuttaa merkiksi hyvän ohituspaikan tullen. Olisi mukava jos nuo rekat ja ylipäätään hitaammin ajavat tekisivät tuota useamminkin. Joskus takaa on kuitenkin vaikea nähdä kunnolla vaikka olisi turvaväliäkin ihan hyvin.
 
En tiedä moniko täällä sahailee tmp hki motaria, mutta joku voisi selittää miksi Hämeenlinnan kohdilla goodmanin tunnelissa on edelleen 60kmh rajotus. Työt on loppuneet parisen viikkoa sitten ja taisi tovin olla satkunkin rajotus jo käytössä. Tunnelissa ei ole uutta asfalttia, työkoneita, työmiehiä tai raksarojua, ainoa remppaan viittaava asia on työmaan merkki ja nopeusrajotukset.Ihanko oikeasti maan vilkasliikenteisimmän moottoritien varteen unohtuu väärät nopeusrajotukset?

Liittynee ketjun aiheeseen siinä mielessä että voi taas porukka rakennustyömailla kaahaamista ihmetellessä miettiä mistä moinen toiminta johtaa juurensa. Viikko sitten tuolla mentiin vielä 60kmh, nyt mennään jo iloisesti 90-100kmh, allekirjoittanut mukaanlukien.
Tuntuu olevan hyvin tavallista, että nuo työmaakyltit ja rajoitukset vain jotenkin unohtuu paikalle.
Jos kommentoit tuota tunnelia, niin siellä on ihan tarkoituksella se alempi nopeusrajoitus, ei ole unohtunut.
Ratin takaa on toki vaikea arvioida mikä on sopiva nopeus, siksi tikkarit. mutta jos tikkareita ei ilmeisesti noudateta niin vaatisi myös tehostettua valvontaa. teknistä että ihan partioita.
 
Viimeksi muokattu:
En edelleenkään ajanut missään vaiheessa kontissa, vaan silloinen vauhti kelpasi oikein hyvin. Vasta kun näin jo kaukaa että edellä ajava rekka ajoi selvästi hitaampaa, niin aloin miettimään sen ohitusta, mutta ilmeisesti edellä ajava ei nähnyt/tajunnut/emt sillä seurauksella, että jätti ohitusaikeensa niin myöhäiseksi jota en jäänyt odottamaan ja siitäkös tämä sitten kimpaantui. Kai sitten olisi vaan nöyrästi pitänyt tehdä jotakin toisin ja olla ennustaja

Aiemmin etäisyyttä kuvailtu.

Itse ajoin edellä ajavaa tuossa vaiheessa parin auton mitan päässä jo pidempään ootellen, että tekisi jotain ratkaisuja....
Minulle ja tässä keissin tapauksessa auton mitta on arviolta keskimääräisen henkilöauton pituus keulasta takapuskuriin, en edes tiennyt että siitä on muitakin mittoja olemassa :D

Jos reinlun 10m väli satasen vauhdissa, niin mitä muuta se on kuin kontissa roikkumista.

En tässä oikeuta sitä edellä olevan eteen kiilamista, ja toki se 20-30 metriä edelläolevaan silläkkin ihan alimittaista, ja ilman muuta johtaa tulkintaan ettei ole aikomusta ohittaa...

Mutta kontista ohittamaan lähteminen lisää riksejä, yllätyksiä, riippuen ajoneuvosta , sen sivuttaisesta asemoitumisesta niin ajoissa käytetty vilkku ei välttämättä näy selkeästi edellä olevalle, ja jos kontistä lähtee ohittaan ja kiihdyttää , niin siinä kaistan vaihtaja ilmestyy ns tyhjästä sinne vasemmalle rinalle.

Vertaa siihen että olisi siellä n 100m päässä ajellut, ja tehnyt ohitus päätöksen, niin villku näkynyt edellä olevalle , ja vaikka se olisi mennyt ohi, niin vasemmallakaistallakkin olisi jonkinaikaa ollut havaittavissa. ehkä vaaratilanne vältetty,
 
Vielä viime viikolla Helsingin suunnasta ajaessa paikalla oli vasemman kaistan päättymisestä kertova merkki. Iloisesti ruuhka-aikaan porukka tunki oikealle kaistalle, hidasti 100-> 60 ja tunnelissa ei sitten ollutkaan mitään..
Musta se viimeinen havainto oli joskus ennen viimeviikkoa kun siinä tunnelissa keskustan rampista se kaistan päättymistaulu vielä. Sekin hävisi jo aikaa sitten.

Nää päättymismerkit on hienoja, varsinkin kun eivät tajua sitä pikkupränttiä 700m vaan heti oikealle kun taulu tulee vastaan.
 
Kaksikin asiaa viimeaikoina:

Ensimmäinen oli tänä aamuna, kun Jyväskylässä oli paikoin hyvinkin sankkaa sumua aamulla, mutta oli jo siinä määrin valoisaa, että useimpien autojen "äly" ajatteli valon määrän riittävän ja näin ollen niissä oli pelkät päiväajovalot päällä, jolloin edessä voi olla pari pientä tuikkua ja perässä ei minkään sortin valoja. Pahimmoilleen näki autoja, jotka eivät ole vielä niin uutta vuosikertaa, että niissä olisi päiväajovalot, mutta kuljettajat haluavat ilmeisesti luoda illuusiota tuoreemmasta kulkupelistä ja eivät välitä laittaa valoja päälle ollenkaan, jolloin edes edessä ei ole minkään sortin valoja, vaan auto menee siellä sumussa täysin pimeänä. Taajamassakin noita on yllättävän vaikeaa nähdä. Sitä valokytkimen toimintaa ei näköjään viitsitä tänä päivänä opetella.

Toinen ärsyttävä tilanne ovat näkyvyydeltään rajoittuneet risteykset taajamassa. Sinänsä ongelma ei ole vakava, mutta erityisesti silloin, kun pääväylää ajava ei noudata rajoituksia ollenkaan ja yrität sieltä sivutieltä liittyä pääväylälle rajoittuneen näkyvyyden takaa, niin asiaa ei ainakaan helpota se, jos sieltä joku tulee ohjuksena vastaan. Rajoituksia noudattamalla liittyjälle jäisi vähän enemmän mahdollisuuksia selvittää, tuleeko sieltä joku.
 
Jos kommentoit tuota tunnelia, niin siellä on ihan tarkoituksella se alempi nopeusrajoitus, ei ole unohtunut.
Ratin takaa on toki vaikea arvioida mikä on sopiva nopeus, siksi tikkarit. mutta jos tikkareita ei ilmeisesti noudateta niin vaatisi myös tehostettua valvontaa. teknistä että ihan partioita.
Haluaisitko avata syitä, kun ilmeisesti tiedät?
 
Haluaisitko avata syitä, kun ilmeisesti tiedät?
Siis uutisointien perusteella valmistuu myöhemmin, en muista oliko ensikuussa vai tässä kuussa, testausvaihe menossa rajoitukset siihen saakka kun ne valmiina. Työvaiheesta ei pitäisi olla haittaa, mutta ylättysrikiä varten rajoitus.

Ihan pohdintana, jos väylä sinänsä kunnossa ja jos riski liittyy testeihin, mutta jos niiden ulkopuolella ei riskiä, niin noin vilkkaalla väylällä maksaisi itsensä takaisin muuttuvat rajoitukset, 80km/h ja 60km/h riski tilanteen mukaan.
 
Osa porukastahan panikoi heti, kun tulee ensimmäiset opastuskyltit, pakko päästä "oikealle" kaistalle. Sama juttu kuin kaista päättyy merkeissä. Possujonoon heti ja välittömästi vaikka merkissä lukisi täsmennys 1,5 km.
Osa panikoi vaikka mitään opastuskylttejä ei edes ole. Viime viikon torstaina ajelin Hesasta Turkuun ja jossain ennen Lohjaa oikealle kaistalle ilmestyi seisova jono. Vasen kaista oli tyhjä joten vaihdoin sinne ja ajelin silleen kuuttakymppiä sen jonon ohi. Mitään varsinaista syytä en missään vaiheessa ko. muodostelmalle nähnyt, ei ollut tietöitä tms. ja kummatkin kaistat olivat ihan normaalisti ajettavissa.
 
Osa porukastahan panikoi heti, kun tulee ensimmäiset opastuskyltit, pakko päästä "oikealle" kaistalle. Sama juttu kuin kaista päättyy merkeissä. Possujonoon heti ja välittömästi vaikka merkissä lukisi täsmennys 1,5 km.
Tähän yhtälöön lisätään vielä se peliliike, että siinä 1.5km kaistan päättymisestä vedetään vasurilla liinat kiinni ja aletaan änkeämään sinne oikealla mahdollisesti seisovaan jonoon. Näitä sankareita oli taannoin tuossa yhdellä työmaalla ihan jokapäivä, kyllä sai räikkää ja valoja vilkutella että tajusivat joko ajaa sinne kaistan päätyyn tai sitten yksinkertaisesti liittyä sinne matelevaan jonoon. Paras taisi kilometrin verran kihnuttaa kävelyvauhtia sen jonon rinnalla vasuria tukkien.
 
Täälläpäin 10 metrin turvaväli on jo väliintunkemisen aiheuttava rako :) Nostettakoon käsi virheen merkiksi, että etäisyys edellä ajavaan oli kyllä enemmän kuin kaksi autonmitallista, sillä adaptiivinen vakkari ei edes lyhimmälle etäisyydelle säädettynä päästä noin likelle
 
Viimeksi muokattu:
Täälläpäin 10 metrin turvaväli on jo väliintunkemisen aiheuttava rako
Ei ihmiset nykyään enää ymmärrä sitä faktaa että kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, laitetaan vain vilkku päälle ja oletetaan että eteen voi vain ajaa. Sitten kun ei tulekaan tilaa, niin suututaan kuin 3v lapsi ketä ei saa karkkia.
 
Ei ihmiset nykyään enää ymmärrä sitä faktaa että kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, laitetaan vain vilkku päälle ja oletetaan että eteen voi vain ajaa. Sitten kun ei tulekaan tilaa, niin suututaan kuin 3v lapsi ketä ei saa karkkia.
Normaaliin turvaväliin mahtuu hyvin vaihtamaan kaistaa ja siihen ehtii reagoidakin hienosti kun on pelivaraa.

Ehkä siinä vaan kaksi idioottia kohtaa toisensa: yksi pitää väkisin niin pientä väliä ettei eteen mahdu ja toinen osoittaa mieltään vaihtamalla kaistaa siihen? Molemmat käyttäytyvät kuin kolmevuotiaat lapset siinä kohtaa.
 
Ei ihmiset nykyään enää ymmärrä sitä faktaa että kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, laitetaan vain vilkku päälle ja oletetaan että eteen voi vain ajaa. Sitten kun ei tulekaan tilaa, niin suututaan kuin 3v lapsi ketä ei saa karkkia.
Toisaalta olisi fiksua jättää esim kehätiellä ja moottoritiellä sellainen hajurako edellä ajavaan, että liittymiskaistalta tuleva pääsisi mukaan liikennevirtaan ilman kevätjuhlaliikkeitä.
 
Ei ihmiset nykyään enää ymmärrä sitä faktaa että kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, laitetaan vain vilkku päälle ja oletetaan että eteen voi vain ajaa. Sitten kun ei tulekaan tilaa, niin suututaan kuin 3v lapsi ketä ei saa karkkia.

Eilen joku mopojonne halusi päästä hengestään juuri tällä tavalla. Itse tulin hieman perässä, mutta melkein jo rinnalla 55kmh, tämä viereisellä kaistalla ~45kmh. Pisti vilkun päälle ja vilkaisi mua kohti :confused: sitten kuitenkin päätti vaihtaa eteen siten, että sain pistää melkein liinat kiinni. Kääntyi 30 metrin päästä vasemmalle.
 
Toisaalta olisi fiksua jättää esim kehätiellä ja moottoritiellä sellainen hajurako edellä ajavaan, että liittymiskaistalta tuleva pääsisi mukaan liikennevirtaan ilman kevätjuhlaliikkeitä.

Kyllähän kehällä kuuluukin ajaa pidemmillä väleillä, kommenttini lähinnä koskee näitä kaupunkialueita missä vilkku vain lyödään päälle ja vaihdetaan kaistaa päälle, niin että ainoa reaktio mitä ehti tekemään = lyödä liinat kiinni.

Oikea järjestys kaistanvaihdossa on laittaa vilkku päälle, katsoa huomaako toisen kaistan auto sinun aikomustasi ja ODOTTAA ja VARMISTUA että toinen on huomannut ja sitten vasta vaihtaa kaistaa!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 288
Viestejä
4 507 991
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom