- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 8 824
Näytätkö lakipykälän josta käsityksesi on peräisin?Mulla on sellainen käsitys, että nykyisin on ihan kirjattu lakiin, että ohittaja pitää päästää ohi eikä sitä saa lähteä "seuraamaan".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näytätkö lakipykälän josta käsityksesi on peräisin?Mulla on sellainen käsitys, että nykyisin on ihan kirjattu lakiin, että ohittaja pitää päästää ohi eikä sitä saa lähteä "seuraamaan".
"Näytätkö lakipykälän josta käsityksesi on peräisin?
Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta.
Näytätkö lakipykälän josta käsityksesi on peräisin?
Mulle on uutta tietoa, että noin olis kirjailtu lakiin, eli ei se nyt ainakaan kaikille ole itsestäänselvyys. Jos se kerran on niin itsestäänselvää, niin varmaan muistat miten se laki on kirjailtu?Eikö tuon nyt pitäisi olla itsestään selvyys? En nyt ihan saa kiinni mikä tämän viestin tarkoitus on, jos jotain ei ole kirjattu lakiin niin se on sallittua vaikka se vaarantaisi liikennettä?
Jos on satoja metrejä tilaa, niin mikset mene vaan heti ensimmäisessä paikassa oikealta ohi vaan jatkat perässä ajamista?Pisimmät välit oli minuuttien pituisia, paljonko tarvitset tilaa että siirryt pois edestä?
Tämä ei liity kuvattuun tilanteeseen mitenkään."
Ajoneuvolla, jota ohitetaan vastaantulevan liikenteen puolelta vasemmalta, on ajettava niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista. Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta.
"
Oletko sitten estänyt jos joku on sinua ohittanut, koska ei ole ollut tietoa että sellainen on kiellettyä ihan lain mukaan?Mulle on uutta tietoa, että noin olis kirjailtu lakiin, eli ei se nyt ainakaan kaikille ole itsestäänselvyys. Jos se kerran on niin itsestäänselvää, niin varmaan muistat miten se laki on kirjailtu?
Viitatut lainaukset tossa yllä koskee vastaantulevien puolella ohittamista, kun koko keskustelu on nyt pyörinyt motarilla ohittamisen ympärillä.
Miten tämä nyt liittyy siihen lakipykälän olemassaolon kyseenalaistamiseen?Oletko sitten estänyt jos joku on sinua ohittanut, koska ei ole ollut tietoa että sellainen on kiellettyä ihan lain mukaan?
Mietin vain että eikö se arkijärkikin sano että ohittamisen estäminen on vaarallista?
Päästään siihen ikuisuus kysymykseen, että mikä suomalaisiin menee kun istuvat auton rattiin ja heti alkaa muiden liikenteessä olevien kiusaaminen? Jos ei ole kiire etkä aja suurinta sallittua niin miksi se pitää tehdä niin että haittaa mahdollisimman paljon muita ihmisiä.
Enkä puhu nyt tästä motarilla ohittamisesta, vaan ihan yleisesti. Itse en henkilökohtaisesti ohita sen takia että olisi varsinaisesti kiire tai että ajaisin ylinopeutta tuolla liikenteessä, vaan sen takia että pääsääntöisesti ihmiset ajaa ihan päin persettä, nopeus seilaa kymmeniä kilometrejä tunnissa edes takas, kaistaa vaihdetaan arvaamattomasti ilman vilkkua, tai aletaan jarruttelemaan kun nähdään kiihdytyskaistalla joku.
Jotenkin sitä vielä näin 50v iässä olettaa että ihmiset toimisi liikenteessä kuten liikennesäännöt sanoo. Sen verran voin nostaa kättä virheen merkiksi että seuraavalla kerralla menen suoraan oikealta ohi.Jos on satoja metrejä tilaa, niin mikset mene vaan heti ensimmäisessä paikassa oikealta ohi vaan jatkat perässä ajamista?
Esim. jos nopeusero oli 10km/h niin yksi minuutti on silloin 166m. Useita minuutteja tarkoittaa siis yli 300m välejä. Tuossa ehtii ihan rauhassa ajamaan ohi oikealta ilman että kyseessä edes varsinaisesti on oikealta ohitus.
Näytätkö lakipykälän josta käsityksesi on peräisin?
Pahoittelut, tämä pykälä jota muistelin ei näemmä päde useampikaistaisiin. Siellä varmaan saa sitten ajella miten tykkää, ainakin autoilijoiden käytöksestä päätellen.Tämä ei liity kuvattuun tilanteeseen mitenkään.
Jonossa ajamiseksi lasketaan jo kaksi autoa tässä kohtaa. Se että kuinka lähellä toisiaan niiden pitää olla jotta ne lasketaan jonoksi on sitten taas eri juttu. Sen tulkinnoista en ole lukenut enempää.Tieliikennelaki 61§
”Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.”
Jonossa ajaminen ei sitten tarkoita sitä, että vasemmalla joku matelee vaan sitä, että molemmat kaistat ovat tukossa ja jonot matelevat eri nopeuksilla.
Jos ajelit jonkun kontissa pidemmäaikaan niin ehkä se jo ärsytti + yllättyi jos ohitus päätöksen siinä vaiheessa kun edessä menevä päätti ohittaa edessä menevänstä hitaamamasta.
Siinä ole kyllä samaa mieltä että jos se edellämenevä ei ajoissa vaihtanut kaistaa, niin syntyy ajatus ettei ole aikomustakaan. Jos hänen kontissa roikuit, niin ehkä se on vaikeuttannut aikeiteisi havaitsemista, vaikka sitä vilkkuakin olisi useamman sekunnin käyttänyt ennen kaistan vaihtoa.
Nää kuuluu siihen koulukuntaan jotka vissiin luulee että se muu jono liikkuu lujempaa kun käyt siellä oikealla.Välillä joku nukahtaa vasurille, mutta tajuaa sen kun joku alkaa lähestymään oikeaa kaistaa. Sitten on puhelimessa höpisijät ja muuten vaan muusta liikenteestä piittaamattomat, jotka havahtuu asiaan vasta kun niistä menee oikealta ohi ja pahimmat ei tee senkään jälkeen elettäkään sujuvamman liikenteen puolesta.
Yks valoshow tuli jokin aika sitten. Ohitettiin rekkajonoa muistaakseni joku 120 mittarissa (saattoi olla hetken jopa alle). Itse olisin mennyt mielelläni kympin kovempaa, mutta ei siinä auttanut kun kiltisti ohittaa muiden määrittämää nopeutta. Mut saavuttanut kuski sitten päättää alkaa vilkuttelemaan mulle valoja. Oli vielä aivan saatanan kirkkaat valot. Häikäs vielä pari minsaa sen shown jälkeenkin. Varmaan ärsytti etten ollut seuraavan perseessä kiinni. Vilkuttelin sille ensin jarruvaloja maltillisesti ja sen jälkeen vaihdoin pieneen väliin, päästin hänet ohi ja ilmaisin mielipiteeni kansainvälisin käsimerkein, liityin taakse ja aloin vilkuttelemaan pitkiä takaisin, kun oltiin edelleen siinä samassa jonossa jumissa. Pikkumaista? Kyllä. Tekisinkö uudestaan? Aivan varmasti. Vitun idiootti.
Millä perusteella? Kyseisessä pykälässä nimen omaan sanotaan, että jonon saa ohittaa oikealta ajokaistaa vaihtamatta, niin eikö se juuri poikkea normaalista tyylistä, jos ymmärsin tarkoituksesi oikein?Jos ohitat enemmän kuin yhden auton, niin saat tehdä sen normaali ohitus tyyliin.
En nyt tiedä mihin viittaat, mutta heti kun muuttujia on enemmän kuin yksi, niin voi tapahtua odottamattomia asioita. Ei se vaadi suoralla motarillakaan kuin yhden kuljettajan, joka vaihtaa kaistaa (jokseenkin) sokkona epäedulliseen aikaan.Missähän vaiheessa on ajaminen muuttunut näin monimutkaiseksi, että tykätään pahaa muiden ajamisesta ja koetaan heidät uhkaksi. Vieläpä moottoritiellä, jossa luulisi ajamisen olevan varsin mutkatonta.
Vahvistan. Tänä aamuna Porvoon motarilla ehkä 30% (hatusta revittynä) käytti takasumareita, ja ainkin 10 autoa perä täysin pimeänä. Vaihtuva nopeusrajoitus 100:ssa (josta kovin moni ei piitannut senkään vertaa). Kiva siinä woblata rätkällä rillit ja visiiri semisumeina (tuossa ei huurteenestot ja pinlock-kalvot paljon auttaneet) ja kun tuo sumu tulee ihan kaikesta goretexista läpi niin sai vielä palellakkin, siinä pahimmillaan alle 100 metrin näkyvyydessä. Olisin toki voinut tulla autolla tai jäädä etäilemään, mutta kun on tyhmä niin siitä sitten kärsii.Kerrankin kun amikset olisivat saaneet poltella sumareitaan... eivät vaivaudu edes lyömään valojaan päälle vaikka usva oli paikoin varsin sankkaa. Jengi tuttuun tapaan perät pimeänä.
Mitäs meinaatte, koska tässä saadaan ensimmäinen onnettomuus aikaiseksi?
Mitäs meinaatte, koska tässä saadaan ensimmäinen onnettomuus aikaiseksi?
Turhauttaa, kun joutuu ajamaan niin hitaasti ja mitä nopeemmin pääsee polkasee kaasun pohjaan sitä vähemmän tarvii purra hammasta?Hienosti, 50->30 ja tupla keltaisten yli!
Mikä ihmeen kiire vaihtaa kaistaa kun tuosta on melkein kilometri rampille?
Osa porukastahan panikoi heti, kun tulee ensimmäiset opastuskyltit, pakko päästä "oikealle" kaistalle. Sama juttu kuin kaista päättyy merkeissä. Possujonoon heti ja välittömästi vaikka merkissä lukisi täsmennys 1,5 km.Mikä ihmeen kiire vaihtaa kaistaa kun tuosta on melkein kilometri rampille?
Ei, ennalta-arvaamaton toiminta liikenteessä aiheuttaa turhia vaaratilanteita, mitä edesautetaan laittomalla kaistan vaihdolla, kahteen kertaan!Turhauttaa, kun joutuu ajamaan niin hitaasti ja mitä nopeemmin pääsee polkasee kaasun pohjaan sitä vähemmän tarvii purra hammasta?
Se oli puolitosissaan heitetty veikkaus yhdestä selityksestä. Toivoin hymiön paljastavan viestin luonteen.Ei, ennalta-arvaamaton toiminta liikenteessä aiheuttaa turhia vaaratilanteita, mitä edesautetaan laittomalla kaistan vaihdolla, kahteen kertaan!
Mutta sulle sekin on varmaan "ihan ok" että jengi ajaa tuolla miten sattuu.
Se oli puolitosissaan heitetty veikkaus yhdestä selityksestä. Toivoin hymiön paljastavan viestin luonteen.
Mulle ei ole "ihan ok", että jengi ajaa miten sattuu.
Vielä viime viikolla Helsingin suunnasta ajaessa paikalla oli vasemman kaistan päättymisestä kertova merkki. Iloisesti ruuhka-aikaan porukka tunki oikealle kaistalle, hidasti 100-> 60 ja tunnelissa ei sitten ollutkaan mitään..En tiedä moniko täällä sahailee tmp hki motaria, mutta joku voisi selittää miksi Hämeenlinnan kohdilla goodmanin tunnelissa on edelleen 60kmh rajotus. Työt on loppuneet parisen viikkoa sitten ja taisi tovin olla satkunkin rajotus jo käytössä. Tunnelissa ei ole uutta asfalttia, työkoneita, työmiehiä tai raksarojua, ainoa remppaan viittaava asia on työmaan merkki ja nopeusrajotukset.Ihanko oikeasti maan vilkasliikenteisimmän moottoritien varteen unohtuu väärät nopeusrajotukset?
Liittynee ketjun aiheeseen siinä mielessä että voi taas porukka rakennustyömailla kaahaamista ihmetellessä miettiä mistä moinen toiminta johtaa juurensa. Viikko sitten tuolla mentiin vielä 60kmh, nyt mennään jo iloisesti 90-100kmh, allekirjoittanut mukaanlukien.
En tiedä moniko täällä sahailee tmp hki motaria, mutta joku voisi selittää miksi Hämeenlinnan kohdilla goodmanin tunnelissa on edelleen 60kmh rajotus. Työt on loppuneet parisen viikkoa sitten ja taisi tovin olla satkunkin rajotus jo käytössä. Tunnelissa ei ole uutta asfalttia, työkoneita, työmiehiä tai raksarojua, ainoa remppaan viittaava asia on työmaan merkki ja nopeusrajotukset.Ihanko oikeasti maan vilkasliikenteisimmän moottoritien varteen unohtuu väärät nopeusrajotukset?
Liittynee ketjun aiheeseen siinä mielessä että voi taas porukka rakennustyömailla kaahaamista ihmetellessä miettiä mistä moinen toiminta johtaa juurensa. Viikko sitten tuolla mentiin vielä 60kmh, nyt mennään jo iloisesti 90-100kmh, allekirjoittanut mukaanlukien.
Jos kommentoit tuota tunnelia, niin siellä on ihan tarkoituksella se alempi nopeusrajoitus, ei ole unohtunut.Tuntuu olevan hyvin tavallista, että nuo työmaakyltit ja rajoitukset vain jotenkin unohtuu paikalle.
En edelleenkään ajanut missään vaiheessa kontissa, vaan silloinen vauhti kelpasi oikein hyvin. Vasta kun näin jo kaukaa että edellä ajava rekka ajoi selvästi hitaampaa, niin aloin miettimään sen ohitusta, mutta ilmeisesti edellä ajava ei nähnyt/tajunnut/emt sillä seurauksella, että jätti ohitusaikeensa niin myöhäiseksi jota en jäänyt odottamaan ja siitäkös tämä sitten kimpaantui. Kai sitten olisi vaan nöyrästi pitänyt tehdä jotakin toisin ja olla ennustaja
Itse ajoin edellä ajavaa tuossa vaiheessa parin auton mitan päässä jo pidempään ootellen, että tekisi jotain ratkaisuja....
Minulle ja tässä keissin tapauksessa auton mitta on arviolta keskimääräisen henkilöauton pituus keulasta takapuskuriin, en edes tiennyt että siitä on muitakin mittoja olemassa
Musta se viimeinen havainto oli joskus ennen viimeviikkoa kun siinä tunnelissa keskustan rampista se kaistan päättymistaulu vielä. Sekin hävisi jo aikaa sitten.Vielä viime viikolla Helsingin suunnasta ajaessa paikalla oli vasemman kaistan päättymisestä kertova merkki. Iloisesti ruuhka-aikaan porukka tunki oikealle kaistalle, hidasti 100-> 60 ja tunnelissa ei sitten ollutkaan mitään..
Haluaisitko avata syitä, kun ilmeisesti tiedät?Jos kommentoit tuota tunnelia, niin siellä on ihan tarkoituksella se alempi nopeusrajoitus, ei ole unohtunut.
Ratin takaa on toki vaikea arvioida mikä on sopiva nopeus, siksi tikkarit. mutta jos tikkareita ei ilmeisesti noudateta niin vaatisi myös tehostettua valvontaa. teknistä että ihan partioita.
Siis uutisointien perusteella valmistuu myöhemmin, en muista oliko ensikuussa vai tässä kuussa, testausvaihe menossa rajoitukset siihen saakka kun ne valmiina. Työvaiheesta ei pitäisi olla haittaa, mutta ylättysrikiä varten rajoitus.Haluaisitko avata syitä, kun ilmeisesti tiedät?
Osa panikoi vaikka mitään opastuskylttejä ei edes ole. Viime viikon torstaina ajelin Hesasta Turkuun ja jossain ennen Lohjaa oikealle kaistalle ilmestyi seisova jono. Vasen kaista oli tyhjä joten vaihdoin sinne ja ajelin silleen kuuttakymppiä sen jonon ohi. Mitään varsinaista syytä en missään vaiheessa ko. muodostelmalle nähnyt, ei ollut tietöitä tms. ja kummatkin kaistat olivat ihan normaalisti ajettavissa.Osa porukastahan panikoi heti, kun tulee ensimmäiset opastuskyltit, pakko päästä "oikealle" kaistalle. Sama juttu kuin kaista päättyy merkeissä. Possujonoon heti ja välittömästi vaikka merkissä lukisi täsmennys 1,5 km.
Tähän yhtälöön lisätään vielä se peliliike, että siinä 1.5km kaistan päättymisestä vedetään vasurilla liinat kiinni ja aletaan änkeämään sinne oikealla mahdollisesti seisovaan jonoon. Näitä sankareita oli taannoin tuossa yhdellä työmaalla ihan jokapäivä, kyllä sai räikkää ja valoja vilkutella että tajusivat joko ajaa sinne kaistan päätyyn tai sitten yksinkertaisesti liittyä sinne matelevaan jonoon. Paras taisi kilometrin verran kihnuttaa kävelyvauhtia sen jonon rinnalla vasuria tukkien.Osa porukastahan panikoi heti, kun tulee ensimmäiset opastuskyltit, pakko päästä "oikealle" kaistalle. Sama juttu kuin kaista päättyy merkeissä. Possujonoon heti ja välittömästi vaikka merkissä lukisi täsmennys 1,5 km.
Ei ihmiset nykyään enää ymmärrä sitä faktaa että kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, laitetaan vain vilkku päälle ja oletetaan että eteen voi vain ajaa. Sitten kun ei tulekaan tilaa, niin suututaan kuin 3v lapsi ketä ei saa karkkia.Täälläpäin 10 metrin turvaväli on jo väliintunkemisen aiheuttava rako
Normaaliin turvaväliin mahtuu hyvin vaihtamaan kaistaa ja siihen ehtii reagoidakin hienosti kun on pelivaraa.Ei ihmiset nykyään enää ymmärrä sitä faktaa että kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, laitetaan vain vilkku päälle ja oletetaan että eteen voi vain ajaa. Sitten kun ei tulekaan tilaa, niin suututaan kuin 3v lapsi ketä ei saa karkkia.
Toisaalta olisi fiksua jättää esim kehätiellä ja moottoritiellä sellainen hajurako edellä ajavaan, että liittymiskaistalta tuleva pääsisi mukaan liikennevirtaan ilman kevätjuhlaliikkeitä.Ei ihmiset nykyään enää ymmärrä sitä faktaa että kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, laitetaan vain vilkku päälle ja oletetaan että eteen voi vain ajaa. Sitten kun ei tulekaan tilaa, niin suututaan kuin 3v lapsi ketä ei saa karkkia.
Ei ihmiset nykyään enää ymmärrä sitä faktaa että kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, laitetaan vain vilkku päälle ja oletetaan että eteen voi vain ajaa. Sitten kun ei tulekaan tilaa, niin suututaan kuin 3v lapsi ketä ei saa karkkia.
Toisaalta olisi fiksua jättää esim kehätiellä ja moottoritiellä sellainen hajurako edellä ajavaan, että liittymiskaistalta tuleva pääsisi mukaan liikennevirtaan ilman kevätjuhlaliikkeitä.