Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?
Saat kysymykseesi vastauksen, kertomalla onko kyseisen kaistan opasteessa U-käännöstä osoittava opaste vai käännöstä osoittava opaste. sitten tiedät mitä ajosuoritetta varten vihreä palaa.
 
Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?

En kyllä ole tästä varma (enkä ymmärrä mitä asialla on tässä kyseisessä tapauksessa merkitystä...)

Menisikö ehkä tämän alle:

22 §
Kääntyminen


Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
 
En kyllä ole tästä varma (enkä ymmärrä mitä asialla on tässä kyseisessä tapauksessa merkitystä...)

Menisikö ehkä tämän alle:

22 §
Kääntyminen


Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

Väistämissäännöt eivät saa olla kiinni edelleenkään mistään epämääräisestä "pelisilmästä". Jos teet U-käännöksen risteyksessä vihreän valon palaessa ja kolmion takaa kääntyy toinen auto samalle kaistalle, kumpi väistää? Edellyttääkö kolmio väistämään myös U-käännöksen tekevää ajoneuvoa vai ei? Jos ei edellytä, niin lähde tähän, kiitos. :asif:
 
Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?

Eikä ignoraa.

Itse sen sijaan tunnut ignoraavan hyvin selkeät vastaukset.

Ainoa kyseenalainen tapaus olisi u-muotoinen nuolivalo, mutta niitä ei suomessa taida olla.
 
Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?

Ei missään spesifisesti, koska se on jo lähtökohtaisesti laiton teko. Vähän samalla lailla kuin kannabiksen polttamista parvekkeella ei erikseen voi kieltää, koska se on laitonta huumausainelain mukaan.

Aiemmin jo mainittu ja esim. viimeisimpänä @Oksa viittasi, lainkohdat missä se u-käännös todetaan laittomaksi.
 
Eikä ignoraa.

Itse sen sijaan tunnut ignoraavan hyvin selkeät vastaukset.

Ainoa kyseenalainen tapaus olisi u-muotoinen nuolivalo, mutta niitä ei suomessa taida olla.

Vasemmalle palava nuolivalo ei kiellä U-käännöstä, piste.

Olen jo sikaisemmin postannut ne kolme tilannetta, joissa U-käännös on kielletty risteyksessä. Vasemmalle tai oikealle palava vihreä nuolivalo ei ole sama asia kuin pakotettu ajosuunta.
 
Vasemmalle palava nuolivalo ei kiellä U-käännöstä, piste.

Olen jo sikaisemmin postannut ne kolme tilannetta, joissa U-käännös on kielletty risteyksessä. Vasemmalle tai oikealle palava vihreä nuolivalo ei ole sama asia kuin pakotettu ajosuunta.
Ei ehkä kiellä, mutta on sellainen poikkeusmanööveri, että pitää noudattaa erityistä varovaisuutta.

Jatkovänkäämiset tuonne -> Ajotavat ja liikennesäännöt
 
Tästä ei käynyt ilmi, tiesikö kuski mittarivirhettään. Todennäköisesti ei tiennyt, vaan ajoikin tosiasiassa alinopeutta, koska ei maininnut asiasta mitään.

Mutta joo, perseessä poikkuminen on silti aina perseestä, riippumatta siitä, miten edelläoleva ajaa.
Minusta tuo kuulosti myös siltä, että körötteli selvää alinopeutta ja ruuhkaisessa liikenteessä sitten porukka koukkas tukosta ohi ja jos eivät päässeet, niin jäivät kyttäämään väliä muilla kaistoilla. Hieman ehkä saattaa olla värikynääkin jutuissa. Hätäjarrutus oli varmaan varoitusääni siitä, että joku on liki. Aikamoiset tutkasilmät kaverilla, kun taaksepäin näkee, että toistasataa tullaan perään. Oikein tai väärin, niin hyvä esimerkki siitä miten omalla valvavirrasta poikkeavalla ajotavalla saa tilanteita aikaiseksi. Jutun otsikossa mainittua rattiraivoa kirjoittaja ei kyllä tainnut saada aikaiseksi muuta kuin omien korvien välissä.
 
Mitähän tämän autonmitta yksikkö on esim metreissä, tai ajassa.

Osalle se yksiauton mitta on sen 4-8metriä, toiselle autojen väli yhteydessä tarkoittaa jotain 4-8 sekunttia.

Jos edellä oleva > parinsadanmetrin päässä rekasta, sinä tullut pidempää hänen perässä yli sadanmetrin päässä, niin tuskin yllätys että edellä oleva ohittaa hitaamman rekan.

Jos taasen ole ajannut edellä oleva kontissa jo pidemmänmatkaa, niin no... päästään otsikon aiheeseen.

Minulle ja tässä keissin tapauksessa auton mitta on arviolta keskimääräisen henkilöauton pituus keulasta takapuskuriin, en edes tiennyt että siitä on muitakin mittoja olemassa :D
 
Hassusti case vaihtui tästä tapauksesta valottomaan risteykseen tuolla toisessa ketjussa.

Ihmismieli on taipuvainen etsimään vain niitä totuuksia, jotka miellyttää. Unohtuu mielipiteet ja faktat ja sitten tulee foorumit, joissa voi muokata faktat mieleisekseen. :hmm:

Mä en itse luottaisi muihin senkään vertaa, että tuollaisessa paikassa mitään u-käännöstä edes tekisin. Toki, kun ei ole ihan perus peräänajo, niin kiinnostavaa ois tietää mitä vakuutusyhtiö sanoo.
 
Ihmismieli on taipuvainen etsimään vain niitä totuuksia, jotka miellyttää. Unohtuu mielipiteet ja faktat ja sitten tulee foorumit, joissa voi muokata faktat mieleisekseen. :hmm:

Mä en itse luottaisi muihin senkään vertaa, että tuollaisessa paikassa mitään u-käännöstä edes tekisin. Toki, kun ei ole ihan perus peräänajo, niin kiinnostavaa ois tietää mitä vakuutusyhtiö sanoo.
Tai sitten on vaan mielenkiintoista pohtia muitakin skenaarioita. Ja siihen tuo toinen ketju on tarkoitettu.
 
Rikkinäiset autot, jotka puskevat milloin mitäkin voimasavua liikenteessä. Ajoin kesällä 9-tietä kohti Tamperetta ja edessä ajoi joku 2000-luvun R-mersu, joka puski niin kovia voimasavuja koko matkan, että pelkästään niiden huimien käryjen vuoksi oli pakko ottaa kunnon väli edellä ajavaan. Pienikin kaasupolkimen käyttö oli kuin hänellä olisi ollut oikea kunnon Bondin savuverho käytössä.

Vastaavasti näkee noita sinisiä savuttelijoita liikenteessä, jossa bensan katku ja pahimmillaan öljysumu seuraa perässä. Siinä ei meinaa kehdata olla edes jalkakäytävällä samaan aikaan.

Joo, autohan voi hajota siellä tien päällä, mutta näissä tapauksissa epäilen, että autolla ajetaan juuri niin kauan kuin leimaa riittää tai auto ei jätä tielle.

Toinen edelliseen aiheeseen liittymätön ärsytyksen kohde on ollut viimeaikoina liikenneympyrään kiihdyttelijät. Tällä tarkoitan siis liikenneympyrään saapuvia autoja. Jostain syystä jos ns. oma ränni on vapaana ja sieltä seuraavasta liittymästä uhkaa tulla auto eteen, niin välillä näkee melkoisia spurtteja sinne ympyrään, jottei ilmeisesti kukaan vahingossakaan pääse eteen tms. Tämä on ikävää paitsi muiden autoilijoiden näkövinkkelistä, toisinaan myös pyöräilijöiden ja kevyen liikenteen. Nimittäin välillä pyöräillessä noita näkee ja silloin kun tuo tilanne tapahtuu, tuntuu siltä, että kuljettajan kaikki huomio kiinnittyy siihen pontentiaaliseen väliin kiilaajaan ja jää kokonaan katsomatta, onko siihen suojatielle mahdollisesti joku tulossa.
 
Rikkinäiset autot, jotka puskevat milloin mitäkin voimasavua liikenteessä. Ajoin kesällä 9-tietä kohti Tamperetta ja edessä ajoi joku 2000-luvun R-mersu, joka puski niin kovia voimasavuja koko matkan, että pelkästään niiden huimien käryjen vuoksi oli pakko ottaa kunnon väli edellä ajavaan. Pienikin kaasupolkimen käyttö oli kuin hänellä olisi ollut oikea kunnon Bondin savuverho käytössä.

Vastaavasti näkee noita sinisiä savuttelijoita liikenteessä, jossa bensan katku ja pahimmillaan öljysumu seuraa perässä. Siinä ei meinaa kehdata olla edes jalkakäytävällä samaan aikaan.
--

Se on suojakaasua, jonka tarkoituksena on saada sinut pitämään riittävä turvaväli. :thumbsup:

Vaikkei mitään savuja näkyisikään, pakoputkesta tulee mm. pienhiukkasia, jotka ei tietenkään ole mitään terveellisiä.
 
Se on suojakaasua, jonka tarkoituksena on saada sinut pitämään riittävä turvaväli. :thumbsup:

Vaikkei mitään savuja näkyisikään, pakoputkesta tulee mm. pienhiukkasia, jotka ei tietenkään ole mitään terveellisiä.

No en normaalistikaan ole kiinnostunut hiekkapuhaltamaan auton keulaa toisen perässä, mutta nuo voimasavuttelijat ovat välillä niin kovia puksuttelijoita, että se savu jää siihen tielle pidemmäksi aikaa ja kaikki käryt kuitenkin siellä auton kabiinissa, vaikka toista ei melkein horisontista erottaisi. Eipä se varmasti ole kenellekään eikä ympäristölle terveellistä.
 
Juu ei ole millään muotoa mukavaa ajella moisten vetureiden perässä. Softassa isosti vikaa tai muu kusee että puskee moisia. Viimeksi eilen uudehko mersu puski sellaiset pilvet että oli pakko vetää lievää ylinopeutta ohi ettei tarvitse tukehtua.
 
Ihan paikallaan noiden päästömanipulaatiosakkojen tuominen valikoimaan. Autoille on ihan syystä tullut valmistusajankohtana tietyt raja-arvot niin ei niistä nyt pidä saada sen takia poiketa, että ei huvita korjata autossa olevia vikoja. Kyllähän tuo muutoslainsäädäntö on jokatapauksessa aina aika-ajoin muuttunut sallivammaksi vanhemman ajoneuvokannan osalta, jolloin autojaan itse ylläpitävät ja korjaavat saavat kyllä lopulta sitä muutaman tonnin käyttistä rassata ilman niin tarkkaa huolta kaikista uutena autoon laitetuista asioista, mutta tollasissa tapauksissa myös se määrä mitä niitä liikenteessä on jää aika vähäiseksi. Järkevää siis puuttua uudehkoihin autoihin, joita on suhteessa eniten liikenteessä. Tosi tympeää ajella tässä jotain nurkka-ajoa mopolla jos joku dieselauto joka valoista lähtiessä päästää hirveät noet ja auto on tyyliin 6 vuotta vanha...
 
Jos diesel ei savuta mustaa täydellä kuormituksella, on vielä runsaasti hyödyntämätöntä ilmaa sylinterissä. Mutta hyvin ymmärrettävää jos pöllyttäjä toimii typerästi ja tupruttaa muiden läsnäollessa. Voimasavut ja tupakoinnin voi tehdä muita häiritsemättäkin.
 
Jos diesel ei savuta mustaa täydellä kuormituksella, on vielä runsaasti hyödyntämätöntä ilmaa sylinterissä. Mutta hyvin ymmärrettävää jos pöllyttäjä toimii typerästi ja tupruttaa muiden läsnäollessa. Voimasavut ja tupakoinnin voi tehdä muita häiritsemättäkin.
Tai vaihtoehtoisesti hiukkasloukku nappaa ne pienhiukkaset. Yhtä kaikki sellanen uudehko dieseli mistä mustat voimasavut lähtee on takuuvarmasti manipuloitu auto, joka sattuu olemaan samanaikaisesti typerää ja laitonta.
 
Rikkinäiset autot, jotka puskevat milloin mitäkin voimasavua liikenteessä. Ajoin kesällä 9-tietä kohti Tamperetta ja edessä ajoi joku 2000-luvun R-mersu, joka puski niin kovia voimasavuja koko matkan, että pelkästään niiden huimien käryjen vuoksi oli pakko ottaa kunnon väli edellä ajavaan. Pienikin kaasupolkimen käyttö oli kuin hänellä olisi ollut oikea kunnon Bondin savuverho käytössä.

Vastaavasti näkee noita sinisiä savuttelijoita liikenteessä, jossa bensan katku ja pahimmillaan öljysumu seuraa perässä. Siinä ei meinaa kehdata olla edes jalkakäytävällä samaan aikaan.

Joo, autohan voi hajota siellä tien päällä, mutta näissä tapauksissa epäilen, että autolla ajetaan juuri niin kauan kuin leimaa riittää tai auto ei jätä tielle.

Ei kannata tulla mun taakse ajamaan. Kaasari kone ilman mitään saaste estolaitteita, haisee varmasti.
 
Tai vaihtoehtoisesti hiukkasloukku nappaa ne pienhiukkaset. Yhtä kaikki sellanen uudehko dieseli mistä mustat voimasavut lähtee on takuuvarmasti manipuloitu auto, joka sattuu olemaan samanaikaisesti typerää ja laitonta.
Laitonta toki, minusta se on mukavaa, ei typerää. En tosin savuttele muita kohti. Uusia autoja en onneksi joudu ajamaan ja vanha kone toimii oikein silloin kun se antaa mustaa kuormitettaessa. 150Nm lisävääntö on yksinkertaisesti kivaa. Jos se jotakuta häiritsee niin pureskelkoon vaikka myssyään, njet problem. Monia tuntuu häiritsevän jo pelkkä tieto jostain laittomasta vaikka ajokäytös olisi mitä ystävällisintä.
 
Ei kannata tulla mun taakse ajamaan. Kaasari kone ilman mitään saaste estolaitteita, haisee varmasti.

On ainakin omasta mielestäni yksi asia ajaa aikakautensa menopelillä, missä ei välttämättä kovin moderneja systeemejä ole ensinkään ja sitten on nämä vehkeet, jotka ainakin tuoreempina pitivät ne savut hyvin sisässään, mutta ajan myötä puskevat sellaista hermomyrkkyä, että sille kalpenee 70-luvun jenkkikin. Yleensä myös harrastepelit pidetään edes jossain kuosissa.
 
"Kaikkein haitallisimpina ihmisten terveydelle pidetään liikenteestä suoraan hengityskorkeudelle purkautuvia pakokaasupäästöjä."
Näkyvä savutus on huomattavasti vähemmän haitallista kuin pienhiukkaset. Suoraruiskutteiset bensat ennen hiukkaspönttöjen tuloa ovat yllättävän pahoja päästämään niitä oikeasti vaarallisia pienhiukkasia vaikka ei mitään näkyvää savua tulisikaan.
Noita piilosaastuttajia tehtiin vielä pitkään sen jälkeen kun dieseleihin tuli hiukkassuodattimet pakollisiksi.
 
En jaksa lukea, mutta jos katsastuksesta menee savuttava rotisko läpi, niin onko kuljettaja silloin tyhmä?

Otsikkoon, niin varmasti 80% liikenteessä liikkuvat ärsyttävät, ihan johtuen siitä että eivät osaa ajaa.
 
Minulle ja tässä keissin tapauksessa auton mitta on arviolta keskimääräisen henkilöauton pituus keulasta takapuskuriin, en edes tiennyt että siitä on muitakin mittoja olemassa :D
Jos ajelit jonkun kontissa pidemmäaikaan niin ehkä se jo ärsytti + yllättyi jos ohitus päätöksen siinä vaiheessa kun edessä menevä päätti ohittaa edessä menevänstä hitaamamasta.

Siinä ole kyllä samaa mieltä että jos se edellämenevä ei ajoissa vaihtanut kaistaa, niin syntyy ajatus ettei ole aikomustakaan. Jos hänen kontissa roikuit, niin ehkä se on vaikeuttannut aikeiteisi havaitsemista, vaikka sitä vilkkuakin olisi useamman sekunnin käyttänyt ennen kaistan vaihtoa.
 
Joku järjen jättiläinen päätti alkaa pakittamaan yksisuuntaista väärään suuntaan. No itsellenikin pyyhkeitä että olisi varmaan pitänyt soittaa häkeen
 
Tiedän että on virhe lähteä käymään Turussa, mutta kaikkien laskujen mukaan 90% vasemman kaistan kuljettajista, pitäisi ottaa kortti pois, välittömästi!

Saavutan edellä ajavaa vasemman kaistan tukkoa joka päättää ajaa mittarissa 120km/h. Lasken kymmeniä paikkoja missä voisi mennä hetkeksi oikealle kaistalle ja päästää takana tulijat ohi, ei onnistu! Ratin takana istuva, yleensä harmaahiuksinen möhömaha ei tee elettäkään vaikka vilkuttelen valoja.

Onneksi moottoripyörässä on tarpeeksi voimaa että 120->150 menee oikealla vaihteella silmänräpäyksessä niin pääsee oikealta ohi, koska sattumoisin juuri silloin se kaasupoljin löytyy ja oikein yrittämällä yritetään estää ohittaminen.

Ohituksen jälkeen ajetaan kilometri aivan takarenkaassa kiinni valoja vilkutellen kunnes vauhti alkaa putoamaan ja jäädään taas hidastelemaan muiden matkaa.

Ei siinä jos sadan kilometrin matkalla näitä olisi yksi tai kaksi, mutta kun niitä on kymmeniä!

Harvoin suutun liikenteessä, mutta tälläinen käytös liikenteessä pistää veren kiehumaan!
 
Tiedän että on virhe lähteä käymään Turussa, mutta kaikkien laskujen mukaan 90% vasemman kaistan kuljettajista, pitäisi ottaa kortti pois, välittömästi!

Saavutan edellä ajavaa vasemman kaistan tukkoa joka päättää ajaa mittarissa 120km/h. Lasken kymmeniä paikkoja missä voisi mennä hetkeksi oikealle kaistalle ja päästää takana tulijat ohi, ei onnistu! Ratin takana istuva, yleensä harmaahiuksinen möhömaha ei tee elettäkään vaikka vilkuttelen valoja.

Onneksi moottoripyörässä on tarpeeksi voimaa että 120->150 menee oikealla vaihteella silmänräpäyksessä niin pääsee oikealta ohi, koska sattumoisin juuri silloin se kaasupoljin löytyy ja oikein yrittämällä yritetään estää ohittaminen.

Ohituksen jälkeen ajetaan kilometri aivan takarenkaassa kiinni valoja vilkutellen kunnes vauhti alkaa putoamaan ja jäädään taas hidastelemaan muiden matkaa.

Ei siinä jos sadan kilometrin matkalla näitä olisi yksi tai kaksi, mutta kun niitä on kymmeniä!

Harvoin suutun liikenteessä, mutta tälläinen käytös liikenteessä pistää veren kiehumaan!
Jos opit ajamaan normaalia nopeutta niin kiukuttelu jää pois. Tuo tilanne on ihan oma valinta.
 
Jos moottoritiellä (120km/h alueella) ajetaan kilometri kaupalla vasenta kaistaa 110km/h, eikä anneta tilaa nopeammalle kuten laki sanoo, niin kyllä ongelma on muualla kuin minussa.
Tuosta tekstistä sai sen kuvan, että vasemman kaistan "tukko" ajoi mittarilla 120 km/h. Nyt se olikin 110 km/h vai oliko tuolla tosiaan mittarivirhe 10 kilsaa?
 
Jos moottoritiellä (120km/h alueella) ajetaan kilometri kaupalla vasenta kaistaa 110km/h, eikä anneta tilaa nopeammalle kuten laki sanoo, niin kyllä ongelma on muualla kuin minussa.
Näytätkö sen pykälän joka velvoittaa antamaan tilaa nopeammalle?

Millaista reaktiota odotat sillä että ajat takakonttiin kiinni välkyttelemään valoja? Voisi kuvitella että on aika suuri riski että se tulkitaan vittuiluna, johon tietenkin vastaus voi olla jopa vaarallinen.
 

Ei ihan tästä, mutta läheltä:

Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

MUTTA en kyllä muista, missä nopeammalle pitäisi antaa tilaa. Kai sieltä jokin pykälä löytyy, joka on sopivasti tolppia taivuttelemalla sovellettavissa siihenkin.
 
Tää on taas tää perinteinen onko ohiteltu rauhaksiin pitkää possujonoa ja nämä kirjoittajan sopivat "välit" on olleet niitä max täysperän pituisia välejä joihin pitäisi sitten ahtautua ja jarrutella. Kukin tyylillään. Yleensä 120kmh gps niin aika vauhdilla taittuu oikealla ajavien ohitukset ja jos välejä ei juuri oikealla ole niin sitten ajellaan vasuria kunnes se isompi rako löytyy.

Kyllähän näitäkin kihnuja löytyy jotka vetää vakkarissa 130-140 pitkältä näkeevät jo että toinen ajaa hitaammin, ei muutakun konttiin kiinni vilkuttelemaan valoja. Muuten kiva mutta mitäs jos auto ei yli satasta kulje?
 
Vai että pykäliäkin jo pyydetään, suhteellisen huvittavaa. Kyllä tässä jokaisen pitäisi ymmärtää mistä on kyse ja mistä keskustellaan. Itse tyypillisesti katselen juuri hetken, että meneekö mihinkään väliin. Jos ei, niin palaan oikealle kaistalle ja ajan omaa vauhtiani 'ohitse'. Usein nämä kyllä ajavat vasenta kaistaa vaikka oikealla ei ole ketään.

Tänne kirjoittelin tästä asiasta aiemminkin, mutta on poliisiakin 'ärsyttäneet' nämä vasemman kaistan tukkijat. Tampereelle ajaessani moottoritietä, oli jälleen joku mersullaan tukkeena vasemmalla, ajaen juurikin 110km/h. Menin oikealle kaistalle, ajoin ohi, ja palasin vasemmalle kun edessä oli jonoa oikealla kaistalla. Takana välähti siniset valot. Ajattelin että no, varmasti minulle tarkoitettu. Ei ollut, vaan poliisi näytti pysähtymisvaloa tai muuten vilkutteli sinivaloja tälle tukkeena olevalle, kunnes tämä meni oikealle kaistalle. Poliisi otti valot pois päältä ja jatkoi vasenta kaistaa.
 
Näytätkö sen pykälän joka velvoittaa antamaan tilaa nopeammalle?

Millaista reaktiota odotat sillä että ajat takakonttiin kiinni välkyttelemään valoja? Voisi kuvitella että on aika suuri riski että se tulkitaan vittuiluna, johon tietenkin vastaus voi olla jopa vaarallinen.
Lue tämä uudestaan

Saavutan edellä ajavaa vasemman kaistan tukkoa joka päättää ajaa mittarissa 120km/h. Lasken kymmeniä paikkoja missä voisi mennä hetkeksi oikealle kaistalle ja päästää takana tulijat ohi, ei onnistu! Ratin takana istuva, yleensä harmaahiuksinen möhömaha ei tee elettäkään vaikka vilkuttelen valoja.


En ole missään ajanut kenenkään takakonttiin kiinni vilkuttelemaan heti valoja, olen odottanut kilometri kaupalla näitä vasemman kaistan tukkoja jotka ajaa kymmenien paikkojen ohi missä he voisi antaa tilaa ja siirtyä oikealle kaistalle useammaksi minuutiksi, mutta ei! Olen vilkuttanut valoja vasta pidemmän odottelun jälkeen ja kerta sekään ei tilannetta muuttanut, niin olen lähtenyt oikealta ohi ja siinä kohtaan kaasu onkin löytynyt ja ohitustani yritetään estää.
 
Lue tämä uudestaan




En ole missään ajanut kenenkään takakonttiin kiinni vilkuttelemaan heti valoja, olen odottanut kilometri kaupalla näitä vasemman kaistan tukkoja jotka ajaa kymmenien paikkojen ohi missä he voisi antaa tilaa ja siirtyä oikealle kaistalle useammaksi minuutiksi, mutta ei! Olen vilkuttanut valoja vasta pidemmän odottelun jälkeen ja kerta sekään ei tilannetta muuttanut, niin olen lähtenyt oikealta ohi ja siinä kohtaan kaasu onkin löytynyt ja ohitustani yritetään estää.
Oliko reaktio sellainen kuin toivoit?
 
Vai että pykäliäkin jo pyydetään, suhteellisen huvittavaa. Kyllä tässä jokaisen pitäisi ymmärtää mistä on kyse ja mistä keskustellaan. Itse tyypillisesti katselen juuri hetken, että meneekö mihinkään väliin. Jos ei, niin palaan oikealle kaistalle ja ajan omaa vauhtiani 'ohitse'. Usein nämä kyllä ajavat vasenta kaistaa vaikka oikealla ei ole ketään.

Tänne kirjoittelin tästä asiasta aiemminkin, mutta on poliisiakin 'ärsyttäneet' nämä vasemman kaistan tukkijat. Tampereelle ajaessani moottoritietä, oli jälleen joku mersullaan tukkeena vasemmalla, ajaen juurikin 110km/h. Menin oikealle kaistalle, ajoin ohi, ja palasin vasemmalle kun edessä oli jonoa oikealla kaistalla. Takana välähti siniset valot. Ajattelin että no, varmasti minulle tarkoitettu. Ei ollut, vaan poliisi näytti pysähtymisvaloa tai muuten vilkutteli sinivaloja tälle tukkeena olevalle, kunnes tämä meni oikealle kaistalle. Poliisi otti valot pois päältä ja jatkoi vasenta kaistaa.
Lakiin tuossa viitattiin, siksi sitä pykälää kysyttiin.

Selvästikään tuossa ei ollut kyse siitä että kovin pitkiä välejä olisi oikealla ollut, jos ei vaan ihan rauhassa voinut vaihtaa oikealle ja jatkaa ohi..
 
Lakiin tuossa viitattiin, siksi sitä pykälää kysyttiin.

Selvästikään tuossa ei ollut kyse siitä että kovin pitkiä välejä olisi oikealla ollut, jos ei vaan ihan rauhassa voinut vaihtaa oikealle ja jatkaa ohi..
Pisimmät välit oli minuuttien pituisia, paljonko tarvitset tilaa että siirryt pois edestä?

Joka kerta kun siirryin oikealle kaistalle, edellä oleva painoi heti kaasua.
 
Pisimmät välit oli minuuttien pituisia, paljonko tarvitset tilaa että siirryt pois edestä?

Joka kerta kun siirryin oikealle kaistalle, edellä oleva painoi heti kaasua.
Viestistäsi sai aika erilaisen kuvan.

Tästä käsitän että oikealla on ollut rakoja joiden aikana olisi voinut päästää sinut ohi, ei minuuttien välejä. Lisäksi tuosta ei selviä että olisit useamman kerran kokeillut vaihtaa oikealle ja ajaa ohi (siinä onnistumatta, vaikka 120-150 kiihtyy hetkessä?).

Olisi helpompi ymmärtää tilannetta jos se olisi heti avattu selkeästi.

Ja toistan vielä kysymyksen, millaiseksi luulit reaktion valojen vilkitteluun olevan? Meinasitko ettei hän ollut nähnyt sinua vaikka oli jo pitkään estellyt ohiajamisiasi?
Lasken kymmeniä paikkoja missä voisi mennä hetkeksi oikealle kaistalle ja päästää takana tulijat ohi, ei onnistu! Ratin takana istuva, yleensä harmaahiuksinen möhömaha ei tee elettäkään vaikka vilkuttelen valoja.

Onneksi moottoripyörässä on tarpeeksi voimaa että 120->150 menee oikealla vaihteella silmänräpäyksessä niin pääsee oikealta ohi, koska sattumoisin juuri silloin se kaasupoljin löytyy ja oikein yrittämällä yritetään estää ohittaminen.
 
Viestistäsi sai aika erilaisen kuvan.

Tästä käsitän että oikealla on ollut rakoja joiden aikana olisi voinut päästää sinut ohi, ei minuuttien välejä. Lisäksi tuosta ei selviä että olisit useamman kerran kokeillut vaihtaa oikealle ja ajaa ohi (siinä onnistumatta, vaikka 120-150 kiihtyy hetkessä?).

Olisi helpompi ymmärtää tilannetta jos se olisi heti avattu selkeästi.

Ja toistan vielä kysymyksen, millaiseksi luulit reaktion valojen vilkitteluun olevan? Meinasitko ettei hän ollut nähnyt sinua vaikka oli jo pitkään estellyt ohiajamisiasi?
Et selvästi ymmärrä mitä luet?

Oikealta ohittaminen oli se viimeinen keino päästä ohi ja kun lähdin ohittamaan oikealta niin aina se yritettiin estää, mutta onneksi moottoripyörä kiihtyy niin hyvin ettei se estäminen onnistu.

Pointti asiassa oli, että miten Helsinki-Turku-Helsinki matkalle sattui monia tälläisiä autoja jotka ajavat useita jopa kymmeniä kilometrejä vetäen jonoa vasemmalla kaistalla, sunnuntaina!

Voin kuvitella mitä sekoilua tuo liikenne tuolla on arkena.
 
Et selvästi ymmärrä mitä luet?

Oikealta ohittaminen oli se viimeinen keino päästä ohi ja kun lähdin ohittamaan oikealta niin aina se yritettiin estää, mutta onneksi moottoripyörä kiihtyy niin hyvin ettei se estäminen onnistu.

Pointti asiassa oli, että miten Helsinki-Turku-Helsinki matkalle sattui monia tälläisiä autoja jotka ajavat useita jopa kymmeniä kilometrejä vetäen jonoa vasemmalla kaistalla, sunnuntaina!

Voin kuvitella mitä sekoilua tuo liikenne tuolla on arkena.
Niin, siis vasemmalla kaistalla ajetaan yleensä vähintään kilometrejä jos ajetaan motarinopeuksia ja ohitetaan edes yksi auto 10 km/h nopeuserolla. Jo viiden auton jonon ohittaminen tuolla nopeuserolla kestää yli 10 kilometriä jos turvavälit ovat ohuehkoa kahta sekuntia. Niin joo, eiköhän arkisin vietetä helposti kymmeniä kilometrejä vasemmalla kaistalla jonossa.

Edit:
Ja siis ihan selvetääkseni vielä miksi kiinnostaa tarkemmat määritteet, sillä ihan vain tavallisen kahden oikealla kaistalla olevan auton välisen kolmen sekunnin turvavälin verran edetessä menee jo lähes minuutti tuolla nopeuserolla ja pienin väli mihin voi mennä pitäen turvavälit on sellainen jonka ohittamiseen menisi lähes 1,5 minuuttia. Eli jos se auto nyt sen verran siinä vasemmalla vietti kun oikealla oli tyhjää, niin eipä siinä varsinaisesti mitään virhettä tapahdu.
 
Eikö siellä oikealla puolen voi ajaa tasaista nopeutta ja lopettaa liikenteen seassa poukkoilu ja jatkuva ohittelu?
 
Vai että pykäliäkin jo pyydetään, suhteellisen huvittavaa. Kyllä tässä jokaisen pitäisi ymmärtää mistä on kyse ja mistä keskustellaan. Itse tyypillisesti katselen juuri hetken, että meneekö mihinkään väliin. Jos ei, niin palaan oikealle kaistalle ja ajan omaa vauhtiani 'ohitse'. Usein nämä kyllä ajavat vasenta kaistaa vaikka oikealla ei ole ketään.

Tänne kirjoittelin tästä asiasta aiemminkin, mutta on poliisiakin 'ärsyttäneet' nämä vasemman kaistan tukkijat. Tampereelle ajaessani moottoritietä, oli jälleen joku mersullaan tukkeena vasemmalla, ajaen juurikin 110km/h. Menin oikealle kaistalle, ajoin ohi, ja palasin vasemmalle kun edessä oli jonoa oikealla kaistalla. Takana välähti siniset valot. Ajattelin että no, varmasti minulle tarkoitettu. Ei ollut, vaan poliisi näytti pysähtymisvaloa tai muuten vilkutteli sinivaloja tälle tukkeena olevalle, kunnes tämä meni oikealle kaistalle. Poliisi otti valot pois päältä ja jatkoi vasenta kaistaa.
Se on kyllä jo nykypäivänä upea saavutus jos on onnistunut todistamaan poliisien hätistelevän tuollaista vasemman kaistan tukkijaa. Tosin sakot taisi jäädä kirjoittamatta.

Samalla taktiikalla minäkin ajan oikealta ohi ihan omaan tahtiin jos siellä ei muuta liikennettä ole pidemmällä matkalla. Monesti tukkeet vaihtaavat tuon jälkeen oikealle mutta ei kaikki.
 
Viitannet tuohon ohituksen estäjään, joka veteli muut ajat alinopeutta vasemmalla. Pitäisi poistaa itsensä liikenteestä.
Ja kun näitä tapauksia oli useampi molempiin suuntiin.

Pelkästään se että ajetaan kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa moottoritiellä alinopeutta jono perässä on idiootin hommaa. Sitten kun toinen lähtee ohi niin ruvetaan kiihdyttämään ja yritetään estää ja siihen päälle ajetaan takarenkaassa kiinni kostoksi on täysin käsittämätöntä toimintaa.

Ja minä en edes ollut se nopein ja kiireisin tuolla, vaan hyvin pystyin antamaan takana tulijalle heti tilaa ja koko ohitus oli 10s ohi.
 
Mulla on sellainen käsitys, että nykyisin on ihan kirjattu lakiin, että ohittaja pitää päästää ohi eikä sitä saa lähteä "seuraamaan".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 793
Viestejä
4 483 945
Jäsenet
74 001
Uusin jäsen
endorfiini.exe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom