Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nuolivalolla käännyttäessä on samat väistämisvelvollisuudet, kuin ympyrävalolla. Valot vaan ohjelmoidaan niin, ettei väistettäviä normaalisti tule. Muistaakseni korttikokeissa asia muotoillaan: "Väistettäviä ei pitäisi olla".
Nuolivalo näyttää mihin suuntaan se ohjaa liikennettä. Esimerkin tapauksessa nuoli näyttää vasemmalle, joten sinne käännyttäessä ei pitäisi kohdata muualta tulevaa liikennettä. U-käännöksellekin on olemassa nuolivalo (tai ainakin muistelen sellaiseen jossain törmänneen).
 
Nuolelta merkityltä kaistalta ei saa mennä tehdä u-käännöstä. Tuossa on merkattu pakollinen menosuunta.

Entä jos tiemerkinnät ovat kuluneet tai lunta maassa?

Yleensä vastaavissa risteyksissä U-käännökset ovat kielletty omalla kieltomerkillään, vasemmalta kääntyminen kielletty merkillä tai yhtenäinen viiva vastaantulevan kaistan kohdalla.

Sinisen auton suunnassa, molemmilla kaistoilla on myös kolmiot, punaisen auton suunnassa ei ole kolmiota. Tosin sillä ei taida olla merkitystä, jos liikennevalot ovat käytössä.
 
Entä jos tiemerkinnät ovat kuluneet tai lunta maassa?

Yleensä vastaavissa risteyksissä U-käännökset ovat kielletty omalla kieltomerkillään, vasemmalta kääntyminen kielletty merkillä tai yhtenäinen viiva vastaantulevan kaistan kohdalla.

Sinisen auton suunnassa, molemmilla kaistoilla on myös kolmiot, punaisen auton suunnassa ei ole kolmiota. Tosin sillä ei taida olla merkitystä, jos liikennevalot ovat käytössä.

On myös liikennemerkkinä kaistan päällä vähän ennen valoja. Aiemmin tässä ketjussa oli linkki asiaan.

Peittyneet merkinnät/liikennemerkit eivät anna vapautusta tieliikennelain 3. pykälästä, joten vastuu noudattamisesta on aina autoilijalla.
 
Mitä liikennesääntöä tai liikennemerkkiä punaisen nuolen auto rikkoi, kun teki U-käännöksen tässä risteyksessä? Myös tilanteessa, jossa sininen auto olisi ryhmittynyt oikealle puolelle, ja ajanut silti punaisen auton kylkeen?
Nykylaissa voi olla toisin sanoin, mutta onko silti muuttunut ?
Mutta siis tuo tiehenpiirretty on verratavissa siihen sinipohjaiseen ympyrää missä nuoli, eli osoittaa mihin mentävä. (risteys jätettävä)
Tuo liikenvalo nuolikin ymmärtääkseni samaasia. Olen käsityksessä että nykylailla noin, teksti kai vähän muuttunut, mutta joku viisampi (ei välttämättä oikeassa) antoi ymmärtää että edelleen samoin

Edit,
On myös liikennemerkkinä kaistan päällä vähän ennen valoja. Aiemmin tässä ketjussa oli linkki asiaan.
Googlen kuvassa muistaakseni vain opeasteet siellä ylhäällä, ei niitä pyöreitä sinipohjaisia merkkejä.

Peittyneet merkinnät/liikennemerkit eivät anna vapautusta tieliikennelain 3. pykälästä, joten vastuu noudattamisesta on aina autoilijalla.
Näissä ketjuissa on opetettu että vain näkyvät tiemerkinnät merkkaa, eli ei tarvi tietää mitä jääpeitteen alla on. Tosin en sen kortin varaa laskisi, kun on tapauksia missä joidenkin tiemerkintöken mukaan menty, (no ehkä vain höpöäytetty).


Edit.
On siis olemassa risteyksiä missä u-käännöksiä harrastetaan paljon ja jopa sellaisia missä kuvailtu vaaratilanne on.


Edit2
Ja tuossa sinun tarinassa se sininen nuoli vetlee myös ihan väärin, ei saisi ajaa kuin suoraan tai vasemamlle.


Edit:
Itse finlex pykälissä, siinä ajokaista nuolista mainitaan mihin suuntaan saa poistu, se pyöreä sinitaustainen nimeltään pakollinen ajosuunta , kuvaillaan että osoittaa sallitun ajosuunnan, nuoliliikenevalosta taasen viitataan muihin "ajettaessa nuolen osoittamaan suuntaan" No selvää että tuossa kuvan paikassa saa tehdä ukaria, mutta toki olisi hyvä saada varmistus että riittääkö siihen pelkkä nuolivalo, jos siis vihreä nuoli vasemmalla ja samalla vihreä pyöreävalo.
 
Viimeksi muokattu:
Entä jos on, kumpi väistää? Ei voi olla tilannetta, jossa ratkaisu on kiinni "pelisilmästä" tai epämääräisestä varovaisuus -periaatteesta.
Siis jos molemmilla on vihreä? Koska väistämismerkit on kumottu, edetään kuten tasa-arvoisessa risteyksessä.

Tässä esimerkkitapauksessa punaisella autolla ei ollut vihreää uukkarin suuntaan.
 
Siis jos molemmilla on vihreä? Koska väistämismerkit on kumottu, edetään kuten tasa-arvoisessa risteyksessä.

Tässä esimerkkitapauksessa punaisella autolla ei ollut vihreää uukkarin suuntaan.

Väistämismerkit kumottu ja risteys muuttuu tasa-arvoiseksi? Nyt menee jo vähän scifin puolelle.
 
Väistämismerkit kumottu ja risteys muuttuu tasa-arvoiseksi? Nyt menee jo vähän scifin puolelle.
Oma tulkinta on että jos suuntamerkit ovat lumen peitossa tai niin kuluneet että niitä ei näy niin silloin tuo u-käännös on tuossa risteyksessä ihan laillinen mutta u-käännöksen tekijän pitää väistää vasemmalta tulijaa.
 
Jos olen ymmärtänyt oikein tieliikennelain tulkintaa, niin kolmio käskee väistämisvelvollista väistämään, mutta se ei anna etuajo-oikeutta toiselle osapuolelle. Eli väistämisvelvollisuutta rikkova saa oman rangaistuksen ja toinen osapuoli saa omansa, jos hän on samalla rikkonut toista tieliikennelain pykälää. Nuo TTL:n pykälät eivät nollaa toista TTL:n pykälää.
Risteysalueella kolmion takaa tuleva väistää ja maksaa jollei väistä. Risteysalueen muoto on tässä tapauksessa varsin hämäävä.
Täytyypä korjata tätä. Viimeisin TLL on muuttanut tuon muotoa niin että on väistettävä liikennettä risteyksessä. Eli liitynttäkaistalla pitänee jopa väistää jos motarilta aikoo tulla siihen, eli melko vaarallinen muutos jos se noin tulkitaan
Ei ole mikään uusi asia. TLL on korkeintaa selventänyt jo aiemmin vallinnutta tilannetta.

Pikaisesti en löytänyt Turun tapauksesta kuin tämän yhden jutun, ei ole niin rautakangesta väännetty kuin joku toinen juttu oli: Väistämisvelvollisuus hämmentää Naantalista tulevia Turun Pitkämäessä
Googlella tuli myös tämä toinen osuma, ei tosin liity Turun tilanteeseen: Harhauttava ja turha? Tästä syystä rampeissa on usein kärkikolmio

Yhtä kaikki, liittymäkaistoilla saa olla pirun tarkkana, kun voi joutua suoraan ajaessaankin maksumieheksi, jos kolmio on väärässä paikassa.
 
Enää tässä tapauksessa herää kysymys, että kumpi ajoi punaisia päin koska McDonald'silta tai Ikealta tulevilla kun on vihreät niin Espoon keskuksen tai Kehä 3:n suunnasta tulevilla on punaiset.

Alkutarinan mukaan molemmilla olisi vihreät mutta se ei ole mahdollista.
 
Enää tässä tapauksessa herää kysymys, että kumpi ajoi punaisia päin koska McDonald'silta tai Ikealta tulevilla kun on vihreät niin Espoon keskuksen tai Kehä 3:n suunnasta tulevilla on punaiset.

Alkutarinan mukaan molemmilla olisi vihreät mutta se ei ole mahdollista.
Kyllähän nuolet voivat olla molemmilla vihreänä. Toisella vihreä nuoli vasemmalle ja toisella oikealle. Tämä siksi että ajoradat eivät tuossa risteä ellei tehdä u-käännöstä.
 
Vähän sokea pitää olla ja vauhtia kummallakin sopivasti, jos tuommoisessa onnistuu ajamaan kääntyjän perään ja siis aivan risteyksen kohdalla aivan perään, eikä risteyksen jälkeen. Edit: Yllärihän siitä voi tulla, että riippuu mihin kohtaan autoa törmäsi. Jos aivan suoraan takapuskuriin, voipi peräänajaja ollakin se syypää. Olen kyllä ollut siinä uskossa, että u-käännöksen tekijä väistää kaikkea liikennettä ja maksaa myös viulut, jos jotain tapahtuu. :hmm:

Syytä on kyllä kummassakin. Käännytään yllättäen toisen liikkuvan auton eteen, niin syyllinen ois tuo u-käännöksen tekijä mun logiikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Enää tässä tapauksessa herää kysymys, että kumpi ajoi punaisia päin koska McDonald'silta tai Ikealta tulevilla kun on vihreät niin Espoon keskuksen tai Kehä 3:n suunnasta tulevilla on punaiset.

Alkutarinan mukaan molemmilla olisi vihreät mutta se ei ole mahdollista.
Vähän että onko tämä oikea ketju vai tuo sääntö ketju, no tuossa oravamedian tarinassa on ärsyttäviäkuskeja

kuva_2024-08-15_074832411.png

Eli se sininen nuoli (valkoinen auto) oli tuolla rekan kaistalla ja tarinan mukaan käänty laittomasti oikealle, mutta oikean kaistan vihreännuolivalon aikana. (pyreävalo ei voi palaa samaan aikaan ukkari kuskin kansaa) (Tarina ei kerro käyttikö vilkuua, jos vilkulla niin uukkarin tekiällä on siinä kovasti seliteltävää.

Oletan että tätä viestiä kommentoit
Kumpi väistää oheisessa risteyksessä, kun molemmille autoille palaa vihreä valo? Punaiselle autolle palaa vihreä nuolivalo vasemmalle, kun auto tekee U-käännöksen samalla kaistalle, johon sininen auto kääntyy.
esbovaageni.JPG
Oma tulkinta on että jos suuntamerkit ovat lumen peitossa tai niin kuluneet että niitä ei näy niin silloin tuo u-käännös on tuossa risteyksessä ihan laillinen mutta u-käännöksen tekijän pitää väistää vasemmalta tulijaa.
Mutta miten tuo nuolivalo menee nyky lain tulkinnan mukaan ? Siis onko ne pakottava ajosuunta/poistumis suunta risteyksistä, kuten maalaukset ja ne sinipohjaiset ympyrät.
 
Viimeksi muokattu:
Enää tässä tapauksessa herää kysymys, että kumpi ajoi punaisia päin koska McDonald'silta tai Ikealta tulevilla kun on vihreät niin Espoon keskuksen tai Kehä 3:n suunnasta tulevilla on punaiset.

Alkutarinan mukaan molemmilla olisi vihreät mutta se ei ole mahdollista.

Kävin aamulla mielenkiinnosta poikkeamassa Espoon puolella ja kiertämässä tuon risteyksen molemmista suunnista. Ensin sinisen nuolen suunnasta palaa vihreä valo ja vihreä nuolivalo vasemmalle noin kymmenen sekuntia. Sen jälkeen punaisen nuolen suunnassa palaa vihreä nuolivalo vasemmalle pari sekuntia. Vihreä valo ei pala molempiin suuntiin yhtä aikaa missään vaiheessa.

Näin ollen sinisen nuolen suuntaan ajanut eukko meni päin punaisia ja oli ryhmittynyt vielä väärälle kaistalle, vaikka eukko väitti pokkana että heille paloi vihreä valo. Case closed :smile:

Enää jää auki hypoteettinen tilanne, miten väistämissäännöt menisivät, jos liikennevalot olisivat pimeänä, ja sinisrn nuolen auto olisi ryhmittynyt vasemmalle kääntyvien kaistalle. Olettaisin, että kolmio velvoittaisi myös väistämään U-käännöksen tehnyttä autoa.
 
Mutta miten tuo nuolivalo menee nyky lain tulkinnan mukaan ? Siis onko ne pakottava ajosuunta/poistumis suunta risteyksistä, kuten maalaukset ja ne sinipohjaiset ympyrät.
Jos jokaisen kaistan yläpuolella on valo, sitten nuolivalolliselta kaistalta ei saa muuhun suuntaan jatkaa.

Esimerkiksi vasemmassa reunassa nuolivalo ei määrää mihin vasemmalta kaistalta saa ajaa.

 
Mutta miten tuo nuolivalo menee nyky lain tulkinnan mukaan ? Siis onko ne pakottava ajosuunta/poistumis suunta risteyksistä, kuten maalaukset ja ne sinipohjaiset ympyrät.

4 Nuolivalo


Jos vihreä valo on nuolenmuotoinen taikka punaisessa tai keltaisessa valossa on nuoli mustin ääriviivoin, on valoa noudatettava siten kuin 1–3, 5 ja 7 kohdassa säädetään ajettaessa nuolen osoittamaan suuntaan.

Laissa lukee nuolivalosta noin. 1-3,5,7 kohdat kuvaa nuolettomien liikennevalojen sääntöjä. Näillä tiedoilla ei mun mielestä pakota ajosuuntaa.
 
Jos jokaisen kaistan yläpuolella on valo, sitten nuolivalolliselta kaistalta ei saa muuhun suuntaan jatkaa.

Esimerkiksi vasemmassa reunassa nuolivalo ei määrää mihin vasemmalta kaistalta saa ajaa.

https://maps.app.goo.gl/dxcCaF8p3bY9JsDz6
Hyvä kuva, kiitos. Tuosta jää varmaan muistijälki.
Ehkä sitten joku on selittänyt noita kaistan yläpuolella olevia sitä korostamatta että koskee vain niitä.

Eli tuossa kohtaa jos turisti talvella kun jääpeittää tiemerkinnät, niin saisi tehdä u-käännöksen ?
Vai onko jotain muuta mikä sen mahdollisesti kieltäisi ?
 
Nobinan virolaiset "ammattikuljettajat" jälleen vauhdissa. Ensin liikenneympyrässä ei huomioida väistämissääntöjä ja seuraavaksi vedetään törkeä ohitus bussipysäkin kautta, vaikka ei mahduta edes autojen väliin. Bussipysäkillä oli matkustajia odottamassa mutta mitäpä heistä. Keskisormen heristely myös mainittu.

Lukiolaiset ja Turun joukkoliikenteen bussikuski ottivat niin sanotusti yhteen liikenteessä.
Toi ympyrässä ajo nyt oli tollasta perus dynaamista menoa, ei mitään ihmeellistä. Ei kannattaisi jonnejen siitä kauheasti provosoitua ja keskareita alkaa heiluttelemaan. Kiilaus pysäkin kautta oli jo sitten vähän typerämpi temppu.

Pysäkillä ei kyllä ainakaan videolla näy ketään.
 
Toi ympyrässä ajo nyt oli tollasta perus dynaamista menoa, ei mitään ihmeellistä. Ei kannattaisi jonnejen siitä kauheasti provosoitua ja keskareita alkaa heiluttelemaan. Kiilaus pysäkin kautta oli jo sitten vähän typerämpi temppu.

Pysäkillä ei kyllä ainakaan videolla näy ketään.
0:14 kohdassa näkyy, että joku on pysäkillä. Eka ympyrä oli alueen peruskamaa bussikuskeilta. On myös sen verran ruuhkainen tie yleensä, että pakko myös olla röyhkeähkö isolla autolla. Ymmärrettävää, mutta semi-mulkkua silti. Pysäkin koukaisu oli kyllä aikamoinen ftw. Olisko ajanut ohi, nähnyt jonkun pysäkillä ja tehnyt sit jonkun aivopierun takaisin liittymisestä. Äkkiseltään veikkaan, että tuosta ei mene kuin yhtä bussilinjaa ohi eli oletettavasti pysäkiltä tahdotaan kyytiin.

e: Näköjään päätepysäkki voi olla joko Lieto tai Kaarina eli teoriassa kaikkia ei tarvitse poimia kyytiin.
 
Niin en tiedä miten Turus, mutta täällä Hesoissa bussi ei pysähdy jos joku vaan istuu pysäkillä. Kyllä se pitää pysäyttää kättä heiluttamalla.
 
Niin törkeää sekoilua tuo bussin koukkaus ja takaisin väliin änkeminen, että onko sillä mitään väliä oliko pysäkillä joku tulossa kyytiin vai ei?
 
Itestä alkaa tuntua siltä, että itse ajan/teen jotain väärin, sillä taas pilasin jonkun aamun tietämättäni (omasta mielestä ainakin). Ajelen kaksikaistaista (nopeusrajoitus 100) toisen auton perässä 95 todellista nopeutta. Edessä samalla kaistalla näkyy rekka, joka ajaa selkeästi hitaammin. Rekan perä lähestyy ja odottelen aikani, että edellä ajava vaihtaisi kaistaa ohitusta varten. No näin ei tapahdu, joten teen ratkaisun ja itse vilkun kanssa vasemmalle tyhjälle kaistalle ja vakkarista 105 km/h. Edessä ajava joutuu jarruttaen hidastamaan jottei aja rekan perään ja siirtyy vasemmalle kaistalle aivan paksiin kiinni. Ohitan rekan ja siirryn oikealle kaistalle 105 edelleen nopeutena. Tämä 95:ttä äsken ajanut tulee rinnalle ja heristelee nyrkkiään ja ampaisee arviolta 130-140 lasissa horisontiin.
 
Niin en tiedä miten Turus, mutta täällä Hesoissa bussi ei pysähdy jos joku vaan istuu pysäkillä. Kyllä se pitää pysäyttää kättä heiluttamalla.
Lähtökohtaisesti näin se Turussakin, mutta näissä about kerran puoleen tuntiin ja yksi linja tapauksissa oletus kuskille tietysti on stoppaus. Hämäsikö sitten tässä tapauksessa vai ei, ei voi tietää. Sen verran smooth operator tuo liike oli, että noinkohan edes yritti pysäkille. Toisaalta vaihtoehto on järjetön. Eihän kukaan nyt tuollaista yhden auton ohitusta tieten tahtoen voi tehdä. Eihän.
 
Itestä alkaa tuntua siltä, että itse ajan/teen jotain väärin, sillä taas pilasin jonkun aamun tietämättäni (omasta mielestä ainakin). Ajelen kaksikaistaista (nopeusrajoitus 100) toisen auton perässä 95 todellista nopeutta. Edessä samalla kaistalla näkyy rekka, joka ajaa selkeästi hitaammin. Rekan perä lähestyy ja odottelen aikani, että edellä ajava vaihtaisi kaistaa ohitusta varten. No näin ei tapahdu, joten teen ratkaisun ja itse vilkun kanssa vasemmalle tyhjälle kaistalle ja vakkarista 105 km/h. Edessä ajava joutuu jarruttaen hidastamaan jottei aja rekan perään ja siirtyy vasemmalle kaistalle aivan paksiin kiinni. Ohitan rekan ja siirryn oikealle kaistalle 105 edelleen nopeutena. Tämä 95:ttä äsken ajanut tulee rinnalle ja heristelee nyrkkiään ja ampaisee arviolta 130-140 lasissa horisontiin.
Kaksikaistaisella varmaan tarkoitit nelikaistaista? Kuulostaa, että teit etummaiselle autolle klassisen pussituksen, kun lähdit ohittamaan rekkaa liian hyvissä ajoin ja samalla lisäsit etummaiseen nähden nopeutta. Aika provosoiva liike, jos olit pitkät pätkät körötellyt alinopeutta sen toisen perässä. Itse yrin välttämään pussitukset puolin ja toisin. Nopeuden muutokset eivät tarvitse olla kummoisia, kun ennakoi tilanteet riittävän aikaisin.
 
Itse pyrin kanssa välttämään etten pussita ketään, mutta toisaalta pyrin myös välttämään etten itse joudu pussiin. Edellä menevän olisi kannattanut vaihtaa kaistaa heti kun näki että takana ajavakin vaihtaa.

Joskus on näitäkin sattunut, että joku lähtee ohittamaan jollain naurettavalla nopeuserolla ja sitten jos alkaa näyttää siltä, että joutuisin tuon hitaan ohituksen takia itse pussiin, niin ei kun tallaa vähän pohjaan ja kaistan vaihto vasuriin ohittajan eteen. Toki jatkan sitten reippaalla vauhdilla ettei ko. manööveri ohittajan etenemiseen mitenkään vaikuta.
 
Itestä alkaa tuntua siltä, että itse ajan/teen jotain väärin, sillä taas pilasin jonkun aamun tietämättäni (omasta mielestä ainakin). Ajelen kaksikaistaista (nopeusrajoitus 100) toisen auton perässä 95 todellista nopeutta. Edessä samalla kaistalla näkyy rekka, joka ajaa selkeästi hitaammin. Rekan perä lähestyy ja odottelen aikani, että edellä ajava vaihtaisi kaistaa ohitusta varten. No näin ei tapahdu, joten teen ratkaisun ja itse vilkun kanssa vasemmalle tyhjälle kaistalle ja vakkarista 105 km/h. Edessä ajava joutuu jarruttaen hidastamaan jottei aja rekan perään ja siirtyy vasemmalle kaistalle aivan paksiin kiinni. Ohitan rekan ja siirryn oikealle kaistalle 105 edelleen nopeutena. Tämä 95:ttä äsken ajanut tulee rinnalle ja heristelee nyrkkiään ja ampaisee arviolta 130-140 lasissa horisontiin.

Mutta tuliko jossain kohtaa perä edellä vastaan, kun oli taas tiputtanut nopeutensa tuohon 95?
Koska nuo vasta tosi hauskoja välillä onkin. Kauhea mielenosoitus, mutta sitten joutuu taas uudestaan ohittamaan. Kyllä sitä silloin miettii, että tajusiko se, että nyt se "väärin" toiminut auto meni uudestaan ohi, kun veijarin nopeus putosi taas alle rajoituksen?
 
Eli tuossa kohtaa jos turisti talvella kun jääpeittää tiemerkinnät, niin saisi tehdä u-käännöksen ?
Vai onko jotain muuta mikä sen mahdollisesti kieltäisi ?
Vihreä nuolivalo vasempaan ei salli uukkaria. Lisäksi voisi ajatella, että punainen vasempaan kieltää uukkarin, kuten vasemmalle kääntyminen kielletty -merkki tekee.

Jos molemmat on vihreänä, niin sitten en keksi mikä kieltäisi.
 
No näin ei tapahdu, joten teen ratkaisun ja itse vilkun kanssa vasemmalle tyhjälle kaistalle ja vakkarista 105 km/h. Edessä ajava joutuu jarruttaen hidastamaan jottei aja rekan perään ja siirtyy vasemmalle kaistalle aivan paksiin kiinni. Ohitan rekan ja siirryn oikealle kaistalle 105 edelleen nopeutena. Tämä 95:ttä äsken ajanut tulee rinnalle ja heristelee nyrkkiään ja ampaisee arviolta 130-140 lasissa horisontiin.
Kaksikaistaisella varmaan tarkoitit nelikaistaista? Kuulostaa, että teit etummaiselle autolle klassisen pussituksen, kun lähdit ohittamaan rekkaa liian hyvissä ajoin ja samalla lisäsit etummaiseen nähden nopeutta. Aika provosoiva liike, jos olit pitkät pätkät körötellyt alinopeutta sen toisen perässä. Itse yrin välttämään pussitukset puolin ja toisin. Nopeuden muutokset eivät tarvitse olla kummoisia, kun ennakoi tilanteet riittävän aikaisin.
@Kvarkki mukaillen jos kovin aikaisin lähdit ohittaa voipi olla ollu vähän v-mäisesti tehty. Toisaalta ei sitä nyt nelikaistaisella pitäis olla tarvetta odotella paksia ennen kuin lähtee ohi. Itteä risoo ne jotka asuu vasemmalla kaistalla eikä saa ohitettua ennen kuin tullee hidas kohdalle. Mun mielestä ohittajan tarttis hoitaa itsensä ohi ennen, tai sit voi vähän himmata. Omasta mielestä aika turhanpäiväistä ohitella parin km/h nopeuseron takia. Itse mielummin pyrin laittaa +10km/h kun menen ohi ja siis tulee ajetua maksimissaan +-5km/h "tavoitenopeudesta".

Olis kiva tietää mitä sopivista ohitustavoistakin sanotaan virallisesti, onko kaikki sallittu kunhan nopeusrajoituksissa pysytään? Ja vasemmalla ohituskaistalla voi roikkua iäisyyden? Vähän sama juttu kuin miten kuuluu liittyä kiihdytyskaistalta oikeaoppisesti nelikaistaiselle tielle (motari, kehätie). Se kun tuntuu vaan hiton hankalalta kun on lyhyt kiihdytyskaista ja aina joku pahoittaa mielensä.
 
Itestä alkaa tuntua siltä, että itse ajan/teen jotain väärin, sillä taas pilasin jonkun aamun tietämättäni (omasta mielestä ainakin). Ajelen kaksikaistaista (nopeusrajoitus 100) toisen auton perässä 95 todellista nopeutta. Edessä samalla kaistalla näkyy rekka, joka ajaa selkeästi hitaammin. Rekan perä lähestyy ja odottelen aikani, että edellä ajava vaihtaisi kaistaa ohitusta varten. No näin ei tapahdu, joten teen ratkaisun ja itse vilkun kanssa vasemmalle tyhjälle kaistalle ja vakkarista 105 km/h. Edessä ajava joutuu jarruttaen hidastamaan jottei aja rekan perään ja siirtyy vasemmalle kaistalle aivan paksiin kiinni. Ohitan rekan ja siirryn oikealle kaistalle 105 edelleen nopeutena. Tämä 95:ttä äsken ajanut tulee rinnalle ja heristelee nyrkkiään ja ampaisee arviolta 130-140 lasissa horisontiin.

Tätäkään ei olisi tapahtunut jos et olisi ajanut sen edellä olevan kanssa possujunassa, vaan omaa vauhtia se 105 todellista. Ihan turha tuolla körötellä ja odotella muiden siirtoja, 99% ajaa laput silmillä ja havahtuu esteeseen 20m ennen kohtaamista.
 
No näin ei tapahdu, joten teen ratkaisun ja itse vilkun kanssa vasemmalle tyhjälle kaistalle ja vakkarista 105 km/h. Edessä ajava joutuu jarruttaen hidastamaan jottei aja rekan perään ja siirtyy vasemmalle kaistalle aivan paksiin kiinni.

Tuossahan tuo oletettavasti ei ollut hidastanut myöskään ainakaan vielä, joten ehkä olisin itse joko odotellut mitä edellä oleva oikeasti aikoo tehdä, tai vilkutellut toiselle kaistalle verkkaisesti ja kiihdyttänyt vasta kun tietää ajaako se edessä oleva päin rekkaa, ohittaako myös, vai hidastaako.
 
Olis kiva tietää mitä sopivista ohitustavoistakin sanotaan virallisesti, onko kaikki sallittu kunhan nopeusrajoituksissa pysytään? Ja vasemmalla ohituskaistalla voi roikkua iäisyyden? Vähän sama juttu kuin miten kuuluu liittyä kiihdytyskaistalta oikeaoppisesti nelikaistaiselle tielle (motari, kehätie). Se kun tuntuu vaan hiton hankalalta kun on lyhyt kiihdytyskaista ja aina joku pahoittaa mielensä.
Tieliikennelaki 19 § sanoo, että:
Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.
Tuolla perusteella vasemman kaistan asuminen muuttuu jossain kohtaa rangaistavaksi, mutta ei taida löytyä tarkkoja kriteerejä. Traktorilla vasuria tuo varmaan samantien sakot, -5 km/h rajoitukseen nähden maailman tappiin...jaa-a?
 
Itestä alkaa tuntua siltä, että itse ajan/teen jotain väärin, sillä taas pilasin jonkun aamun tietämättäni (omasta mielestä ainakin). Ajelen kaksikaistaista (nopeusrajoitus 100) toisen auton perässä 95 todellista nopeutta. Edessä samalla kaistalla näkyy rekka, joka ajaa selkeästi hitaammin. Rekan perä lähestyy ja odottelen aikani, että edellä ajava vaihtaisi kaistaa ohitusta varten. No näin ei tapahdu, joten teen ratkaisun ja itse vilkun kanssa vasemmalle tyhjälle kaistalle ja vakkarista 105 km/h. Edessä ajava joutuu jarruttaen hidastamaan jottei aja rekan perään ja siirtyy vasemmalle kaistalle aivan paksiin kiinni. Ohitan rekan ja siirryn oikealle kaistalle 105 edelleen nopeutena. Tämä 95:ttä äsken ajanut tulee rinnalle ja heristelee nyrkkiään ja ampaisee arviolta 130-140 lasissa horisontiin.

Et tehnyt mitään väärää. Edellä ajava pussitti itse itsensä. Ei näistä pelleistä kannata välittää, vaan keskittyä omaan ajamiseensa.
 
Kaksikaistaisella varmaan tarkoitit nelikaistaista? Kuulostaa, että teit etummaiselle autolle klassisen pussituksen, kun lähdit ohittamaan rekkaa liian hyvissä ajoin ja samalla lisäsit etummaiseen nähden nopeutta. Aika provosoiva liike, jos olit pitkät pätkät körötellyt alinopeutta sen toisen perässä. Itse yrin välttämään pussitukset puolin ja toisin. Nopeuden muutokset eivät tarvitse olla kummoisia, kun ennakoi tilanteet riittävän aikaisin.

Rekkaan oli tuossa vaiheessa ehkä 4 autonmittaa, eli pyrin kyllä odottamaan omasta mielestä riittävän pitkään. Kun edellä ajava ei tehnyt elettäkään, niin oletus oli ettei edes aio mennä ohi. Saman tien kun olin vasemmalla kaistalla joutui jo jarruttamaan. Tie oli siis muutoin täysin tyhjä sillä kohdin muista autoista
 
Pussittamiseen olen törmännyt useinkin, toki omat jarruttelut voi välttää reagoimalla itse riittävän ajoissa, eikä vasta muutaman metrin päässä puskurista...
 
Rekkaan oli tuossa vaiheessa ehkä 4 autonmittaa, eli pyrin kyllä odottamaan omasta mielestä riittävän pitkään. Kun edellä ajava ei tehnyt elettäkään, niin oletus oli ettei edes aio mennä ohi. Saman tien kun olin vasemmalla kaistalla joutui jo jarruttamaan. Tie oli siis muutoin täysin tyhjä sillä kohdin muista autoista
En nyt ihan ymmärrä tämän ja aiemman kuvauksen perusteella miten se sun edellä ajanut joutui jarruttamaan heti, jos sinä vasta just vaihdoit kaistaa? Luulis siinä olleen vielä tilaa toisellekin liittyä, kun molemmat ajoitte jonossa 95. Vai tarkoititko, että sun ja rekan välillä oli 4 autonmittaa eli menitte jo ihan tappituntumalle molemmat?

Yleensä teen jonoajossa epäselvissä tilanteissa niin, että tyhjällä väylällä vaihdan sitten valmiiksi vasurille, mutta en kiihdytä ennen kuin edellä oleva joko hidastuu rekkaan tai lähtee ohi. 9/10 tapauksesta mun kaistanvaihto laukaisee etummaisessa refleksin rynnätä myös vasurille. Turvaväliä saa olla riittävästi, koska osa näistä sankareista alkaa sitten puolestaan jännittää mun vasurilla oloa vasta siinä kohtaa, kun ekan kerran huomaavat sivupeiliin ilmestyneet valot. Sinunkin tapauksessa varmaan kuski havahtui ohitustarpeeseen sinun kaistanvaihdosta, mutta pääsit sitten liian lähelle häntä joko kiihdytyksellä tai muuten vaan.
 
Tuossa pari aamua sitten ajelin Hämeenlinnanväylää pohjoiseen ja tapasin melko omalaatuisen nilkkavakkaria käyttävän. Omassa adaptiivisessa reilu 130, ja tämä edellä vasemmalla kaistalla ohittamassa n.120 lasissa. Ohitettuaan pakettiauton hän palaa oikealle kaistalle, jolloin autoni kiihdyttää asetettuun nopeuteen. Se nopeus ei vaan enää riitä siihen että saavuttaisin tätä matkakumppania. Näen että kohta saavutamme toisen pakettiauton, ja arvaan että ystäväni siirtyy pian seurakseni vasemmalle kaistalle. Ja näinhän myös tapahtuu, mutta samalla hänen vauhtinsa tippuu pikaisesti sen verran että vakkarini joutuu hieman ottamaan jarrua avuksi ettei edelläajavan perä tule turhan lähelle.

Nähtävästi siis tuolla mersulla ei voi ajaa vasemmalla kaistalla läheskään yhtä lujaa kuin oikealla? Tai ei suostu ohittamaan kuin turvalliseksi määrittelemällään nopeudella, mutta kiihtyy kun vieressä on yksi tyhjä kaista turvana? Mielenkiintoinen teknologia kuitenkin.
 
Tuossa pari aamua sitten ajelin Hämeenlinnanväylää pohjoiseen ja tapasin melko omalaatuisen nilkkavakkaria käyttävän. Omassa adaptiivisessa reilu 130, ja tämä edellä vasemmalla kaistalla ohittamassa n.120 lasissa. Ohitettuaan pakettiauton hän palaa oikealle kaistalle, jolloin autoni kiihdyttää asetettuun nopeuteen. Se nopeus ei vaan enää riitä siihen että saavuttaisin tätä matkakumppania. Näen että kohta saavutamme toisen pakettiauton, ja arvaan että ystäväni siirtyy pian seurakseni vasemmalle kaistalle. Ja näinhän myös tapahtuu, mutta samalla hänen vauhtinsa tippuu pikaisesti sen verran että vakkarini joutuu hieman ottamaan jarrua avuksi ettei edelläajavan perä tule turhan lähelle.

Nähtävästi siis tuolla mersulla ei voi ajaa vasemmalla kaistalla läheskään yhtä lujaa kuin oikealla? Tai ei suostu ohittamaan kuin turvalliseksi määrittelemällään nopeudella, mutta kiihtyy kun vieressä on yksi tyhjä kaista turvana? Mielenkiintoinen teknologia kuitenkin.
Näitä riittää enemmänkin näitä kuskeja. Osa tiputtaa ohittaessaan 120 -> 105. Eli vasemmalla kaistalla ajavat 105 esim rekan ohi, sitten kun ohitus ”valmis” palataan takaisin vasemmalle ja 120 nopeudeksi. Sekopäistä.
 
Itsekin olen joskus tullut pussitetuksi (ja varmaan pussittanutkin) kun vaihtaa turhan myöhään kaistaa. Tähän olen huomannut semmoisen auttavan asian, kuin vilkun näyttämisen usean sekunnin ajan ennen kaistan vaihtoa. Tällöin jos tulen takaa niin edessä oleva ymmärtää mitä aion tehdä ja jos olen edessä niin takana tuleva ymmärtää mitä ajattelin tehdä. Vilkun vilautus ohittamaan lähtiessä on vähän turha osoitus aikeesta kun aie meni jo.

Noin pääsääntöisesti nopeuden muutos vaihdettaessa ei ole järkevä. Ohituksen voi toki tehdä nopeampaa, mutta tällöin nopeutta on järkevää nostaa vähän aiemmin eikä vasta siinä vaiheessa kun edessä olevan ohitettavan pitää tehdä päätös ehtiikö vaihtaa ohittavien kaistalle rekan takaa vai ei.
 
En nyt ihan ymmärrä tämän ja aiemman kuvauksen perusteella miten se sun edellä ajanut joutui jarruttamaan heti, jos sinä vasta just vaihdoit kaistaa? Luulis siinä olleen vielä tilaa toisellekin liittyä, kun molemmat ajoitte jonossa 95. Vai tarkoititko, että sun ja rekan välillä oli 4 autonmittaa eli menitte jo ihan tappituntumalle molemmat?

Yleensä teen jonoajossa epäselvissä tilanteissa niin, että tyhjällä väylällä vaihdan sitten valmiiksi vasurille, mutta en kiihdytä ennen kuin edellä oleva joko hidastuu rekkaan tai lähtee ohi. 9/10 tapauksesta mun kaistanvaihto laukaisee etummaisessa refleksin rynnätä myös vasurille. Turvaväliä saa olla riittävästi, koska osa näistä sankareista alkaa sitten puolestaan jännittää mun vasurilla oloa vasta siinä kohtaa, kun ekan kerran huomaavat sivupeiliin ilmestyneet valot. Sinunkin tapauksessa varmaan kuski havahtui ohitustarpeeseen sinun kaistanvaihdosta, mutta pääsit sitten liian lähelle häntä joko kiihdytyksellä tai muuten vaan.

Joo siis edellä ajava oli siinä vaiheessa ehkä 4 autonmitan päässä rekasta, joka ajeli arviolta 70-75 (päätellen kuinka nopiaan perä lähestyi). Itse ajoin edellä ajavaa tuossa vaiheessa parin auton mitan päässä jo pidempään ootellen, että tekisi jotain ratkaisuja. Adaptiivinen vakkari asetettu 105, joten auto kiihdytti itekseen tavoitenopeuteen ohituksesta. Mutta mun vikahan se tietysti oli kun hänet vittumaisesti pussitin :)
 
Joo siis edellä ajava oli siinä vaiheessa ehkä 4 autonmitan päässä rekasta, joka ajeli arviolta 70-75 (päätellen kuinka nopiaan perä lähestyi). Itse ajoin edellä ajavaa tuossa vaiheessa parin auton mitan päässä jo pidempään ootellen, että tekisi jotain ratkaisuja. Adaptiivinen vakkari asetettu 105, joten auto kiihdytti itekseen tavoitenopeuteen kun vaihdoin tyhjälle kaistalle ja heti kun olin kaistalle päässyt, niin jarruvalot paloivat. En tiedä räpläsikö puhelinta vai mikä siinä oli, että piti ajaa melkein rekan konttiin kiinni, ennen kuin tulee ajatus ohituksesta. Mutta mun vikahan se tietysti oli kun hänet vittumaisesti pussitin :)
Ihan oma ongelma se on jos pussiin joutuu. Eri asia sitten nämä ikuisuusohittajat joilla menee 3min päästä ohi jostain, mutta rekan kanssa niitä harvoin tulee. Oon mäkin joskus painanut lisää kaasua vakkarin päälle just siksi ettei toinen jäisi pussiin siihen rekan taa.
 
Ihan oma ongelma se on jos pussiin joutuu. Eri asia sitten nämä ikuisuusohittajat joilla menee 3min päästä ohi jostain, mutta rekan kanssa niitä harvoin tulee. Oon mäkin joskus painanut lisää kaasua vakkarin päälle just siksi ettei toinen jäisi pussiin siihen rekan taa.

No onhan se oma ongelma, mutta jos perässä tasaista vauhtia menevä kiihdyttää rinnalle rekan kohdalla, niin onhan se vähän pöllö kohta päättää, että nyt menen ohi, niin että jäät pussiin, enkä aikaisemmin tai ohituksen jälkeen... Kaikki osapuolet kuitenkin tietää, että jotain sen kuljettajan täytyy tehdä, ettei osu rekkaan....
 
Lukijan mielipide | Testasin käytännössä miten rattiraivo syntyy mielestäni oiva kirjoitus rattiraivosta, mihin itsekin voin samaistua paljon Länsiväylää ajavana. Nopeudet ovat yleisestikin siinä 85 -100 välimaastossa ja jos joku ajaa rajoitusten mukaan niin saa näitä takakontissa roikkuvia osakseen.

Tästä ei käynyt ilmi, tiesikö kuski mittarivirhettään. Todennäköisesti ei tiennyt, vaan ajoikin tosiasiassa alinopeutta, koska ei maininnut asiasta mitään.

Mutta joo, perseessä poikkuminen on silti aina perseestä, riippumatta siitä, miten edelläoleva ajaa.
 
Kumpi väistää oheisessa risteyksessä, kun molemmille autoille palaa vihreä valo? Punaiselle autolle palaa vihreä nuolivalo vasemmalle, kun auto tekee U-käännöksen samalla kaistalle, johon sininen auto kääntyy.
esbovaageni.JPG

U-käännöksen tekijä on aina väistämisvelvollinen muuta liikennettä kohtaan.
 
Joo siis edellä ajava oli siinä vaiheessa ehkä 4 autonmitan päässä rekasta, joka ajeli arviolta 70-75 (päätellen kuinka nopiaan perä lähestyi). Itse ajoin edellä ajavaa tuossa vaiheessa parin auton mitan päässä jo pidempään ootellen, että tekisi jotain ratkaisuja.
Mitähän tämän autonmitta yksikkö on esim metreissä, tai ajassa.

Osalle se yksiauton mitta on sen 4-8metriä, toiselle autojen väli yhteydessä tarkoittaa jotain 4-8 sekunttia.

Jos edellä oleva > parinsadanmetrin päässä rekasta, sinä tullut pidempää hänen perässä yli sadanmetrin päässä, niin tuskin yllätys että edellä oleva ohittaa hitaamman rekan.

Jos taasen ole ajannut edellä oleva kontissa jo pidemmänmatkaa, niin no... päästään otsikon aiheeseen.
 
U-käännöksen tekijä on aina väistämisvelvollinen muuta liikennettä kohtaan.

Tähän väitteeseen näkisin mielelläni lähteen. Itselläni ollut oletus, että jos palaa vihreä nuolivalo vasemmalle ja tekee U-käännöksen, silloin ei pitäisi olla väistämisvelvollisuutta muita ajoneuvoja kohtaan kyseisessä risteyksessä. Jos on liikennevaloton risteys, silloin mielestäni väistämisvelvollisuus on pääsääntöisesti U-käännöksen tekijälle, paitsi jos saman kääntyvän kaistan muilla ajosuunnilla on kolmio.
 
Tähän väitteeseen näkisin mielelläni lähteen. Itselläni ollut oletus, että jos palaa vihreä nuolivalo vasemmalle ja tekee U-käännöksen, silloin ei pitäisi olla väistämisvelvollisuutta muita ajoneuvoja kohtaan kyseisessä risteyksessä. Jos on liikennevaloton risteys, silloin mielestäni väistämisvelvollisuus on pääsääntöisesti U-käännöksen tekijälle, paitsi jos saman kääntyvän kaistan muilla ajosuunnilla on kolmio.

Eikö tämä käyty jo aiemmissa viesteissä läpi? Ei ole väistämisvelvollisuutta muita ajoneuvoja kohtaan silloin kun ajat vihreän nuolivalon osoittamaan suuntaan. Nuolivalo vasemmalle ei tarkoita etuajo-oikeutta u-käännöksessä.

Edit: katsoin tieliikennelakia, niin lukee: Jos vihreä valo on nuolenmuotoinen taikka punaisessa tai keltaisessa valossa on nuoli mustin ääriviivoin, on valoa noudatettava siten kuin 1–3, 5 ja 7 kohdassa säädetään ajettaessa nuolen osoittamaan suuntaan.

Ajetaanko u-käännöstä tehdessä mielestäsi nuolen osoittamaan suuntaan?
 
Eikö tämä käyty jo aiemmissa viesteissä läpi? Ei ole väistämisvelvollisuutta muita ajoneuvoja kohtaan silloin kun ajat vihreän nuolivalon osoittamaan suuntaan. Nuolivalo vasemmalle ei tarkoita etuajo-oikeutta u-käännöksessä.

Edit: katsoin tieliikennelakia, niin lukee: Jos vihreä valo on nuolenmuotoinen taikka punaisessa tai keltaisessa valossa on nuoli mustin ääriviivoin, on valoa noudatettava siten kuin 1–3, 5 ja 7 kohdassa säädetään ajettaessa nuolen osoittamaan suuntaan.

Ajetaanko u-käännöstä tehdessä mielestäsi nuolen osoittamaan suuntaan?

Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 292
Viestejä
4 439 491
Jäsenet
73 527
Uusin jäsen
Tumbbi97

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom