Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Onneksi hälytysajoneuvojen kuljettajat on ammattilaisia, jotka tajuaa, että yhden vaaran vuoksi ei kannata aiheuttaa toista.
 
Kyllähän siitä varsin suuri vaara aiheutuukin kun vähän työntää pelastustiellä olevaa autoa :D

Lähinnä meinasin tuota, että olisi kolannut sen bemaristin siellä risteyksessä. Pelastustielle parkkeeratut autot, joiden kuskia ei näy mailla halmeilla voi mun puolesta kyllä tuupata ihan rauhassa pöpelikköön.
 
Boldaus minun, katsoppa tuo video jonka linkkasin niin kyllä ne siirtyy ihan nätisti pikkuisen työntämällä, ei tässä mitään monster truck showta olla järjestämässä :vihellys:

Edelleen puhuin risteyksessä toisen kuskin ajaman auton tuuppimisesta pois tieltä. Sitä ei varmasti yksikään paloautokuski ala harrastamaan, ainakaan täällä Suomessa.
 
Edelleen puhuin risteyksessä toisen kuskin ajaman auton tuuppimisesta pois tieltä. Sitä ei varmasti yksikään paloautokuski ala harrastamaan, ainakaan täällä Suomessa.

Niin, ikävä kyllä. Ärsyttävää kyllä tämä palomiesten turha varovaisuus pikku työntämisen suhteen... 10 senttiäkin kun tökkäisi niin urpo varmaan pääsisi liikkeelle :)
 
Niin, ikävä kyllä. Ärsyttävää kyllä tämä palomiesten turha varovaisuus pikku työntämisen suhteen... 10 senttiäkin kun tökkäisi niin urpo varmaan pääsisi liikkeelle :)

Eikös se tuossa tarinassakin mistä keskustelu lähti käyntiin siirtynyt? Siinä kun olisi paloautokuski tuupannut niin olisi voinut kuski mennä entistä enemmän paniikkiin, koko homma kestää vielä kauemmin ja siihen jälkiselvittelyt päälle. Hälytysajoneuvoillakaan ei ole mitään kolarointioikeutta vaikka kuinka olisi kiire.
 
Mitä sille vauvalle nyt olisi tapahtunut jos paloauto nätisti työntää bemarin sivuun? Hohhoijaa. Ajatelkaa lapsia, joopa joo.

Niin... mistä ihmeestä sä oikeasti tiedät mitä sille ois tapahtunut. Jos siellä on joku some-mamma uppoutuneena kaverin hääkuviin ja pelästyy paloauton tuupatessa perseeseen... painaa vaikka sitten pelästyessään toista autoa perseeseen. Parissa kolarissa mukana olleena voin sanoa, että se on aika pieni nopeus mistä tulee niskaretkahdus ja siitä pahimmillaan loppuiän vaiva. Se voi olla vauva tai aikuinen, syytön tai tapahtumaan syyllinen. Aivan yhtä turhia kaikki tapaukset.

Jos sulla on noin lyhyt näkökanta, että kuvittelet voivasi politikoida yksin liikenteessä, niin käy heittään kortti asemalle hetkeksi ja ajele hetki vaikka Linnanmäen törmäilyautoilla. Luultavasti muutkin kuskit ois siellä samaa tasoa.
 
Niin... mistä ihmeestä sä oikeasti tiedät mitä sille ois tapahtunut. Jos siellä on joku some-mamma uppoutuneena kaverin hääkuviin ja pelästyy paloauton tuupatessa perseeseen... painaa vaikka sitten pelästyessään toista autoa perseeseen. Parissa kolarissa mukana olleena voin sanoa, että se on aika pieni nopeus mistä tulee niskaretkahdus ja siitä pahimmillaan loppuiän vaiva. Se voi olla vauva tai aikuinen, syytön tai tapahtumaan syyllinen. Aivan yhtä turhia kaikki tapaukset.

Tuskinpa se kaasua alkaisi painamaan, jos ei muutenkaan liikkeelle pääse hälytysajoneuvon edestä. Kuorma-auton ryömintänopeudella esim. n. 0,5km/h (~14cm sekunnissa) kun tuuppaa niin tällainen tientukkija tuskin edes huomaa sitä. Jos tuossa tuuppauksessa niska retkahtaa niin siinä vaiheessa ei kuulu henkilöauton kyytiin. Vauriotakaan tuskin autolle syntyy.

Mutta älkää huoliko, kyllä täällä hölmölässä saadaan varmaan köydellä hinauskin kohta kiellettyä ettette vaan murra niskojanne!

Lähdenkin tästä ysitielle ihmettelemään kanssa-autoilijoiden touhuja :vihellys:
 
Noita tapauksia on Suomessakin ollut joissa paloauto on tuuppauksen jälkeen jäänyt paikalleen ja palo jäänyt sammuttamatta.
 
Plus tietysti, että siinä pitäisi sitten maksaa nukkujan perän remontti veronmaksajien pussista ja paloauton kuljettaja saisi ainakin sakot, kun kerran tahallaan kolaroi ja liikennesääntöjen mukaan puhtaasti hänen vikansa.
 
Tuskinpa se kaasua alkaisi painamaan, jos ei muutenkaan liikkeelle pääse hälytysajoneuvon edestä. Kuorma-auton ryömintänopeudella esim. n. 0,5km/h (~14cm sekunnissa) kun tuuppaa niin tällainen tientukkija tuskin edes huomaa sitä. Jos tuossa tuuppauksessa niska retkahtaa niin siinä vaiheessa ei kuulu henkilöauton kyytiin. Vauriotakaan tuskin autolle syntyy.

Mutta älkää huoliko, kyllä täällä hölmölässä saadaan varmaan köydellä hinauskin kohta kiellettyä ettette vaan murra niskojanne!

Lähdenkin tästä ysitielle ihmettelemään kanssa-autoilijoiden touhuja :vihellys:

Päin vastoin... jollain voi tulla refleksinä aikamoinen kiire kun kuorma-auto änkee paksiin. Johan ne polkimet on mennyt sekaisin jo ihan parkkeeraustilanteessakin ihmisillä.

Ja pitää paikkansa, että mulla on tuoreena isänä aika paljon mielessä, että millaisten kanssakäyjien kanssa joutuu liikenteessä olemaan tuon poitsun kanssa. Se uhri voi olla kuitenkin niin lapsi kuin vanhempikin.

Se ei se apu tuu yhtään nopeammin, jos se jääkin matkalle.
 
Päin vastoin... jollain voi tulla refleksinä aikamoinen kiire kun kuorma-auto änkee paksiin. Johan ne polkimet on mennyt sekaisin jo ihan parkkeeraustilanteessakin ihmisillä.

Ja pitää paikkansa, että mulla on tuoreena isänä aika paljon mielessä, että millaisten kanssakäyjien kanssa joutuu liikenteessä olemaan tuon poitsun kanssa. Se uhri voi olla kuitenkin niin lapsi kuin vanhempikin.

Se ei se apu tuu yhtään nopeammin, jos se jääkin matkalle.
Älä lähde liikenteeseen jos pelottaa. Vaikutat juurikin sellaiselta kuskilta joka päätyy perseilemään oman lapsensa suojelun nimissä...
 
Älä lähde liikenteeseen jos pelottaa. Vaikutat juurikin sellaiselta kuskilta joka päätyy perseilemään oman lapsensa suojelun nimissä...

Joo täällä ysitien kupeessa ollaan. Älä vaan tuu lähelle. Saatan vaikka väistää kun osoitat mieltäs ohituskaistalla.

Miten ihmeessä menee perseilyn puolelle, jos toivoisi muilta tien käyttäjiltä solidaarisuutta ja kärsivällisyyttä. Pitää vissiin ostaa isompi maasturi ja tulla hinaan sunkin puskuriin ja vetää perään jos et väistä.
 
Joo täällä ysitien kupeessa ollaan. Älä vaan tuu lähelle. Saatan vaikka väistää kun osoitat mieltäs ohituskaistalla.

Miten ihmeessä menee perseilyn puolelle, jos toivoisi muilta tien käyttäjiltä solidaarisuutta ja kärsivällisyyttä. Pitää vissiin ostaa isompi maasturi ja tulla hinaan sunkin puskuriin ja vetää perään jos et väistä.
Ei, en puolustaa missään nimessä perseilyä. Mutta kommentin perusteella olet henkilö joka päätyy sähläämään liikenteessä ja aiheuttaa toiminnallaan kolarin koska pitää ajaa tavalla x koska lapsi, vaimo, koira tai kärpänen kyydissä...
 
Ei, en puolustaa missään nimessä perseilyä. Mutta kommentin perusteella olet henkilö joka päätyy sähläämään liikenteessä ja aiheuttaa toiminnallaan kolarin koska pitää ajaa tavalla x koska lapsi, vaimo, koira tai kärpänen kyydissä...

Täytyy sanoa että olen varmaan huono kommunikoimaan asiaa, jos mielleyhtymä on tuo. Olen lähinnä huolissaan, että täällä porukka kokee jollakin tapaa oikeutetuksi muuttaa tieliikenne kontaktilajiksi, koska "he" ovat oikeassa ja joku muu teki virheen.

Olen minäkin tehnyt liikenteessä vääriä arvioita ja tyhmiä ratkaisuja ja olen vain onnellinen, ettei silloin 18 vuotiaana joku ottanut asiakseen painaa tahallaan risteyksessä kyljestä sisään, kun kloppi lähti paskarottelollaan liian pieneen väliin. Uskallan väittää, että meistä jokainen on vastaavia virheitä tehnyt.
 
Onneksi hälytysajoneuvojen kuljettajat on ammattilaisia, jotka tajuaa, että yhden vaaran vuoksi ei kannata aiheuttaa toista.
Niin minäkin luulin, kunnes yksi piipaa-auton kuljettaja alkoi murossa avaamaan maailmankuvaansa ja toimintaansa. Kaikki muron vastaavaa ketjua lukeneet varmaan tietävät tapauksen, niin en viitsi täällä sen enempää mainostaa. Toivotaan kuitenkin, että kyse oli yksittäistapauksesta.

Niin, ikävä kyllä. Ärsyttävää kyllä tämä palomiesten turha varovaisuus pikku työntämisen suhteen... 10 senttiäkin kun tökkäisi niin urpo varmaan pääsisi liikkeelle :)
Jos ei vilkut ja pillit riitä, niin ei mikään.

En välttämättä hirveästi innostu siitä, että ensin runnotaan ja sitten korjaillaan urpojen autoja verovaroin. Kohteessa tilanne voi olla toinen, mutta eihän siitä nyt mitään tule, jos paloautot alkavat tahallaan risteyksissä tökkimään muita autoja pois edestä siksi että niiden kuljettajat reagoivat hitaasti, tai eivät osaa toimia muuten vain optimaalisesti.

Paloautoissa on sitä paitsi kaikenlaisia pumppuja ja lisälaitteita myös ulkopuolella, jotka hajoavat aika helposti toisia autoja tönimällä.

Jäitä hattuun.
 
Tampereella erinomaista käytöstä ykkössarjan bemarilta. Paloauto tuli takaa satakunnankadulla, kaikki vetää autonsa melkein kokonaan jalkakäytävälle, että saadaan risteys auki. Tämä sankari jää siihen keskelle risteystä haisemaan, ainakin 5 sekuntia sai paloauto seisoa kiinni kys. auton perseessä pillit huutaen ennekuin heräsi todellisuuteen.

Itse olisin palo auton kuskina varmaan runnonut ihan vittuillakseni väkisin ja ajanut kys. auton paalikuntoon.
Kyllä se on pakko olla tuo automerkki mikä aiheutti taas tilanteen.
 
Niin... mistä ihmeestä sä oikeasti tiedät mitä sille ois tapahtunut. Jos siellä on joku some-mamma uppoutuneena kaverin hääkuviin ja pelästyy paloauton tuupatessa perseeseen... painaa vaikka sitten pelästyessään toista autoa perseeseen.

Outoa että puolustelet liikenteessä kännykkää räpläilevien etuja tai kunniaa, samalla ollen huolissasi läheistesi liikenneturvallisuudesta. Noi "somemammat" ovat soikeiden pappojen tasolla liikenneturvallisuudessa, eikä tuollainen kusipäinen käytös mene mitenkään pelastuskaluston tarpeiden edelle.
Eniten ärsyttää siis nimenomaan tuo täydellinen liikenneturvallisuudesta (puhumattakaan sujuvuudesta) piittaamattomuus, kun huomio on jossain muualla kuin liikenteessä.
 
Joo voihan siinä niinkin käydä, siksi sanoinkin että riippuu tilanteesta. Jos pääsee pienellä pusulla läpi niin siitä vaan, jos pitää työntää metrikaupalla niin ei. Järkeä voi käyttää vaikka kolaroida pitäisikin.

Nää kortti asemalle -tason itkupotkut vois jättää suolikaksneloseen, luuletko että ajelen paljonkin tahallani kolareita vai mitä vittua nyt taas? :rofl:

Hyvä jos et. Jos nyt ihan tarkkaan luet sen alkuperäisen viestin, niin se on kohdistettu nimenomaan tahallista kolarointia (joista ollut nyt muutamalla sivulla ainakin pari viestiä) ja sitä yleistä mentaliteettia vastaan, että omalla käytöksellä edistetään, eikä estetä muiden virheistä johtua vaaratilanteita. Myöskin ajattelutapa, että osataan ennustaa kolaroinnin/muun agressiivisen liikennekäyttäytumisen lopputulema, kertoo enemmänkin kyseisen henkilön harjaantumattomasta kyvystä arviodia tilanteita. Tietyllä tapaa rattiraivo on inhimillinen reaktio, mutta sen kulminoituminen omaan käyttäytymiseen tulisi hallita ja lisävahingot estää kaikin tavoin. Olen toki ottanut huomioon, että suurin osa on varmasti nettikeskustelun leukojen louskutusta pikemminkin kuin oikeaan toimintaan johtavaa suunnittelua.
Myöskään itkua ei ole täällä väännetty, kunhan osallistun keskusteluun omalta kannaltani. Ajamisesta loman ottaminen sen sijaan sopisi kaikille, joilla "töötti soi sekunnin ennen jarrua" (ts. provosoitujat). Tämä ihan meikäläisen mielipiteenä.
 
Outoa että puolustelet liikenteessä kännykkää räpläilevien etuja tai kunniaa, samalla ollen huolissasi läheistesi liikenneturvallisuudesta. Noi "somemammat" ovat soikeiden pappojen tasolla liikenneturvallisuudessa, eikä tuollainen kusipäinen käytös mene mitenkään pelastuskaluston tarpeiden edelle.
Eniten ärsyttää siis nimenomaan tuo täydellinen liikenneturvallisuudesta (puhumattakaan sujuvuudesta) piittaamattomuus, kun huomio on jossain muualla kuin liikenteessä.
En puolusta. Kaikki puhelimen räplääjät vituttaa minuakin. Eilen meinasin mopoauto suhauttaa suojatiellä päälle ja kerkesin hypätä sivuun kun kuulin ettei se säksätysääni muuttunut ollenkaan muovikopin lähestyessä minua. Kerkesin nähdä että naama oli pitkän matkaa polvissa. Idioottia hommaa, mutta en mä silti omalta osaltani mitään onnettomuutta tuolle toivo (vaikka olisi ollut rekka ajaa eteen).

Mieluusti olisin vaikka vanhemmille tosin ehdottanut, että ottaa tytöltä joko luurin tai mopoauton lomalle. Mielummin molemmat, mutta sehän ei ole minun kasvatuksellinen päätös. Omalta kersalta ottaisin.
 
Hyvä. Osa kuskeista kuitenkin kuvittelee omaavansa yli-inhimilliset aistit puolustellessaan kännykän räpläämistä. Tosiasia on se, että kun katse on siinä kännykässä, eikä ajoradalla/ympäristössä, jää muun liikenteen ja monesti myös oman ajoneuvon hahmotus erittäin puuttelliseksi. Tuota pääsee todistamaan (lähes) päivittäin.
Jalankulkijana risteysalueilla tuota käytöstä näkee erittäin usein, kun suojatietä ylitellessä katselee kuskien pään ja käsien asentoja.
 
No hypätään sujuvasti seuraavaan asiaan; kyllä minä soitan torvea jos joku mokaa tai on mokaamassa. Kerran jos toisenkin on estetty päälle ajaminen kun usein reaktio on keskeyttää senhetkinen toimenpide (kaistanvaihto, peruutus ym) mutta ehkä pitäis antaa mällätä vaan.
Käytä vaan jatkossakin torvea ja muita eleitä, jos sillä kolarin/haverin voit estää. Asia erikseen, jos sillä torven soittamisella tai jarruvalojen vilauttelulla yrittää purkaa omaa vitutustaan/stressiä. Ei toimi.
 
Noita tapauksia on Suomessakin ollut joissa paloauto on tuuppauksen jälkeen jäänyt paikalleen ja palo jäänyt sammuttamatta.

Ja moni niistä on varmasti tehty karjaraudoilla varustetulla autolla, puolikas ryömintävaihde päällä, varmasti juu... Tai vastaavaa, kuskin osaamattomutta siis jos auto jää tuosta syystä sille paikalleen.

Sanoisin että näissä on juurikin se käpy palanut, mitä ei saisi käydä. Siksi laissa pitäisi mielestäni sallia varovainen muun liikenteen edestä työntö kohteeseen pääsyn nopeuttamiseksi.

Ja pitää paikkansa, että mulla on tuoreena isänä aika paljon mielessä, että millaisten kanssakäyjien kanssa joutuu liikenteessä olemaan tuon poitsun kanssa. Se uhri voi olla kuitenkin niin lapsi kuin vanhempikin.

Onnea vaan tuoreelle isälle :tup: Oma isäni olisi ehkä selvinnyt yli 32v. jos ei olisi ollut kaikenmaailman tientukkoja aikanaan 9-tiellä, mutta se on toinen juttu se. Koskaan ei voi tietää, eikä varsinaisesti liity tähän aiheeseen. Silti kyllä suoranaisesti vituttaa edelleen samalla tiellä ne, jotka eivät osaa antaa ambulansseille tilaa ohittaa esteettömästi.

En välttämättä hirveästi innostu siitä, että ensin runnotaan ja sitten korjaillaan urpojen autoja verovaroin. Kohteessa tilanne voi olla toinen, mutta eihän siitä nyt mitään tule, jos paloautot alkavat tahallaan risteyksissä tökkimään muita autoja pois edestä siksi että niiden kuljettajat reagoivat hitaasti, tai eivät osaa toimia muuten vain optimaalisesti.

Paloautoissa on sitä paitsi kaikenlaisia pumppuja ja lisälaitteita myös ulkopuolella, jotka hajoavat aika helposti toisia autoja tönimällä.

Jäitä hattuun.

Missä puhuin runnomisesta? Sanoin että tuon voi tehdä niin varovaisesti että mitään korjattavaakaan ei edes synny? Lisäksi en todellakaan tarkoita, että jos palopaikka on vaikka 20km päässä, ja muutama auto jo kohteessa niin avuksi lähtevä paloauto saisi runnoa kaikki edellä menevät vauhdilla lunastukseen, todetakseen ettei siltikään edes kerkeä perille kunnes paikka on jo sammutettu...

Mielestäni (tieliikennelakiuudistus kun tässä lähenee) hälyajoneuvojen arvostus ja tarve pitäisi ottaa nyt tarkastelun alle. Jos kokonaiskuva sitä edellyttää niin pieni tuuppaus ei saisi olla esteenä. Esimerkki (vähän kuten videolla): Paloauto ~20 metrin päässä pelastaakseen korkeasta kerrostalosta esim. 100 ihmistä asap. 1 urpo blokkaa liikenteen, mitä tehdään? Soitetaan poliisit jotka ovat jo paikalla? Käydään koputtamaan ikkunaan, jossa shokissa oleva vapiseva täti ei osaa tehdä mitään, on lukinnut itsensä sisään? Tuupataan vähän eteenpäin ja hoidetaan tilanne mallikkaasti, kaikki hengissä? Eikun soitetaan sittenkin hinuri, tullee puolen tunnin sisällä jos kerkeää?

Jaa, että oikein rungon ulkopuolella pumppuja jne., no moniko on etupuskurin tai karjaraudan edessä millä sitä yleensä työnnetään? Vai työnnätkö kyljellä jotenkin sen auton sivuun? Minulla on myös muuten yksi paloauton pumppu, ja se on sellainen että jos sillä tuuppaa niin painuu perusauton takaboksiin sisälle ja on vielä käyttökunnossa varmasti. Sitikan takakontti taitaa silti hieman irvistää...

Jäät on hatussa jo, vituttaa vaan ihmiset jotka aiheuttaa tarpeettomia kuolemia omilla tekemisillään. Jäitä hattuun voisivat heittää nekin kotikokkaajat jotka kännissä saavat kämpän palamaan, ja sinne tarvii hirveällä vauhdilla rynnistää sammuttamaan. Jäitä tarvitaan myös palokunnalle kestämään nämä tilanteet, mutta silti tästä ei saisi tulla ongelma, josta tulee lisää kuolonuhreja. Peltiä saa aina lisää...

Ugh, nothing personal y'all.
 
Oma isäni olisi ehkä selvinnyt yli 32v. jos ei olisi ollut kaikenmaailman tientukkoja aikanaan 9-tiellä, mutta se on toinen juttu se. Koskaan ei voi tietää, eikä varsinaisesti liity tähän aiheeseen. Silti kyllä suoranaisesti vituttaa edelleen samalla tiellä ne, jotka eivät osaa antaa ambulansseille tilaa ohittaa esteettömästi.
Ok, sieltä se agressiivisuuden syy taisikin löytyä. Otan osaa isäsi puolesta, mutta yritetään silti keskustella asiasta loogisesti ja jätetään tunteet sivuummalle.

Minuakin vituttaa porukka joka ei osaa käyttäytyä liikenteessä, mutta jotain rajaa silti.

Missä puhuin runnomisesta? Sanoin että tuon voi tehdä niin varovaisesti että mitään korjattavaakaan ei edes synny?
Jaa, että paloautolla (joka on useimmiten kuorma-auto) työnnetään toinen auto edestä pois jossakin liikennesumassa ja mitään korjattavaa ei synny?

Runnomisen käsitys on kovin laaja. En minäkään mitään lunastuskuntoa ole tarkoittanut, mutta en jaksa uskoa että henkilöautojen töniminen kuorma-autolla onnistuu ilman vaurioita muualla kuin televisiossa.

Mielestäni (tieliikennelakiuudistus kun tässä lähenee) hälyajoneuvojen arvostus ja tarve pitäisi ottaa nyt tarkastelun alle. Jos kokonaiskuva sitä edellyttää niin pieni tuuppaus ei saisi olla esteenä.
Ei se pieni tuuppaus ole "kokonaiskuvan sitä edellyttäessä" esteenä tälläkään hetkellä. Kokonaiskuva ei vaan edellytä sellaista kuin aniharvoin, varsinkaan jos ei olla edes kohteen lähellä ja edessä olevassa autossa on kuljettaja sisällä.

Esimerkki (vähän kuten videolla): Paloauto ~20 metrin päässä pelastaakseen korkeasta kerrostalosta esim. 100 ihmistä asap. 1 urpo blokkaa liikenteen, mitä tehdään? Soitetaan poliisit jotka ovat jo paikalla? Käydään koputtamaan ikkunaan, jossa shokissa oleva vapiseva täti ei osaa tehdä mitään, on lukinnut itsensä sisään? Tuupataan vähän eteenpäin ja hoidetaan tilanne mallikkaasti, kaikki hengissä? Eikun soitetaan sittenkin hinuri, tullee puolen tunnin sisällä jos kerkeää?
Siirretään sitä edessä olevaa autoa miesvoimin tai hinaamalla, tai sitten tosiaan runnotaan puskurit ruttuun. Tämä on mahdollista tälläkin hetkellä, eikä tarvitse odotella mitään hinausautoja tai poliiseja, saati sitten lakimuutoksia.

Tässä keskustellussa tapauksessa oli kuljettaja auton sisällä, joten luonnollisestikaan ei ole tarvetta samoille toimenpiteille. Se on epäselvää miksi siirtyminen kesti muita hetken pidempään, mutta siihen tuskin saadaan varmuutta koskaan. Tumpelo, syystä tai toisesta huomiokyvyltään rajoittunut kuljettaja on todennäköisin vaihtoehto.

Skenaariosi shokissa olevasta vanhasta tädistä tuli vähän puskista, mutta varmaan sellainenkin tilanne on mahdollista selvittää ihan vain avaamalla auton ovi ja siirtämällä sitä koslaa ilman mitään vaurioita. Ei siihen montaa sekuntia enempää mene kuin jos aletaan työntämään takaa väkisin. Voi olla myös tarpeen pyytää poliisia selvittämään sen vanhuksen ajokunto ja määräämään tarvittaessa lääkärin juttusille, jos tämä tosiaan menee shokkiin nähdessään hälytysajoneuvon takanaan.

Edit.
Näköjään sinulla oli tuossa shokkimummon skenaariossa mukana myös ovien lukituskin. On niin kaukaa haettua, että en pysty käsittelemään tilannetta järjellä, joten totean että sellaiset shokkimummot pitää räjäyttää autoineen edestä. Edellyttää siis varmaan myös puolustusvoimien kutsumista paikalle.

Jaa, että oikein rungon ulkopuolella pumppuja jne., no moniko on etupuskurin tai karjaraudan edessä millä sitä yleensä työnnetään?
Että pitäisi alkaa googlettamaan kaikki Suomessa käytetyt paloautomallit ja selvitellä niiden lisävarustelistat ja niistä sitten listata mitä voi mennä rikki jos autolla törmäillään erilaisissa tilanteissa? Ei napostele, jätän tämän homman sinulle ja tyydyn toteamaan että varsinkin vanhemmissa paloautoissa on tosiaan kaikenlaista lisälaitteiden uloketta myös keulassa puskurien ulkopuolella, puhumattakaan ihan tavallisista valoista ja vilkuista jne.

Täältä voit katsella kuvia: https://hec.su/gEYm
 
Viimeksi muokattu:
Joku päätti sitten kääntyä vasemmalta eteen, ei riittänyt jarrut, mutta tien leveämpi kohta pelasti, joten sain väistettyä.
 
Niin... mistä ihmeestä sä oikeasti tiedät mitä sille ois tapahtunut. Jos siellä on joku some-mamma uppoutuneena kaverin hääkuviin ja pelästyy paloauton tuupatessa perseeseen... painaa vaikka sitten pelästyessään toista autoa perseeseen. Parissa kolarissa mukana olleena voin sanoa, että se on aika pieni nopeus mistä tulee niskaretkahdus ja siitä pahimmillaan loppuiän vaiva. Se voi olla vauva tai aikuinen, syytön tai tapahtumaan syyllinen. Aivan yhtä turhia kaikki tapaukset.
Aikuisen tapauksessa 40 km/h toisen auton kylkeen (tai perään) ei kivalta tunnu, mutta ei kai siitä pysyviä vaurioita ihan helpolla jää, lienee kovin harvinaista. Vanhuksilla varmaan aika paljon herkemmin, mutta some-mamma tuskin on +70-vuotias. Apukuskin paikalta olen päässyt kokeilemaan, kun mennään suoraan kylkeen. Molemmat kolarin osapuolet oli liikenteessä 80-luvun alkupuolen "alemman keskiluokan" laitteilla, joissa törmäysenergiaa sitovat rakenteet taisi olla aika vähissä. Pienet lapset eri juttu, mutta tuskin tuollaisessa episodissa ihan 40 km/h kertyy nopeuttakaan. Hyvin pienet lapset sitten matkustaakin kasvot taaksepäin.
 
Nyt ei ärsytä autoilijat vaan tienpitäjä tai kukalie ne nopeusrajoituskyltit laittaa. Turusta kun lähtee motaria pitkin kohti Helsinkiä niin alkuun on jonkun matkaa 80 rajoitus. Nyt ne kyltit joissa rajoitus nousee 100 ovat olleet pimeinä varmaan reilun viikon jo. Ei sinäänsä suuri murhe kun 120 alkaa hetken päästä mutta siinä tulee jänniä tilanteita kun rampeilta tuleville on eri rajoitus. Piispanristin rampilta tulevat saa ajaa 100 ja Kaarinan rampista tulevat 120 kun samaan aikaa Turusta tuleet ajaa 80. Hyvä meininki.
 
Eikös se tuossa tarinassakin mistä keskustelu lähti käyntiin siirtynyt? Siinä kun olisi paloautokuski tuupannut niin olisi voinut kuski mennä entistä enemmän paniikkiin, koko homma kestää vielä kauemmin ja siihen jälkiselvittelyt päälle. Hälytysajoneuvoillakaan ei ole mitään kolarointioikeutta vaikka kuinka olisi kiire.
Jos se tuuppaaminen pelastaa ihmishenkiä niin se yhden kuskin panikoiminen ei liene paina enää missään?

Kuten yllä on todettu, harkintavara on tässä varmaankin aika suuressa roolissa josko hieman puskea vaiko ei. Jos kertomassani tilanteessa olisi poliisit olleet vieressä niin olisivat varmaan kirjoittaneet sakot hälytysajoneuvon tien tukkimisesta tms.

Plus tietysti, että siinä pitäisi sitten maksaa nukkujan perän remontti veronmaksajien pussista ja paloauton kuljettaja saisi ainakin sakot, kun kerran tahallaan kolaroi ja liikennesääntöjen mukaan puhtaasti hänen vikansa.
Mun käsittääkseni hälytysajoneuvon tiellä jos on jotakin omaisuutta (esim. auto) ja auto sitä hälytysajossa ollessaan vahingoittaa, niin viulut maksaa omistaja, ei valtio. Laki kieltää hälytysajoneuvon tien tukkimisen. Tämä siis mututietoa, en ole tiirannut pykäliä. Jos toisin on niin siinä on sitten päivän naurut saatu.
Kyllä se on pakko olla tuo automerkki mikä aiheutti taas tilanteen.
Tottakai, en toki tekstin lukemista sujuvoittaakseni käytä automerkkiä, vaan puhutaan esim. riisikiposta.
 
Ei niitä autoja aina pääse tönäisemään tieltä suoraan keulapuskureilla, monesti edessä oleva auto on esim. pysäköity pelastustielle mutkaan, niin että henkilöauto mahtuu ohi mutta palo-autolla pääsee vain reilulla kylkikosketuksella ohi ja jos yrittää työntää suoraan niin se auto pitäisi työntää vasten talon seinää tai vastaavaa.

Kaksi kuoli kerrostalon palossa Lahdessa

"Pelastuslaitoksen nostolava-auto ajettiin ahtaassa pihassa parvekkeen alle, mutta koneen nosturi ei jostakin syystä toiminut. Nostolava-auton siirtymistä oikealle kohdalle viivästytti pihalle väärin pysäköity henkilöauto, jota siirrettäessä nostolava-auto vaurioitui. Lopulta tytön voimat loppuivat, ja hän putosi piha-asfaltille. Ensiavun jälkeen tyttö vietiin ambulanssilla sairaalan, jossa hänet todettiin menehtyneeksi."
 
Ei niitä autoja aina pääse tönäisemään tieltä suoraan keulapuskureilla, monesti edessä oleva auto on esim. pysäköity pelastustielle mutkaan, niin että henkilöauto mahtuu ohi mutta palo-autolla pääsee vain reilulla kylkikosketuksella ohi ja jos yrittää työntää suoraan niin se auto pitäisi työntää vasten talon seinää tai vastaavaa.

Kaksi kuoli kerrostalon palossa Lahdessa

"Pelastuslaitoksen nostolava-auto ajettiin ahtaassa pihassa parvekkeen alle, mutta koneen nosturi ei jostakin syystä toiminut. Nostolava-auton siirtymistä oikealle kohdalle viivästytti pihalle väärin pysäköity henkilöauto, jota siirrettäessä nostolava-auto vaurioitui. Lopulta tytön voimat loppuivat, ja hän putosi piha-asfaltille. Ensiavun jälkeen tyttö vietiin ambulanssilla sairaalan, jossa hänet todettiin menehtyneeksi."
Täytyy olla kakkapuhetta, kun ne ei voi kuulemma vaurioitua. :D
 
On kyllä mielenkiintoinen nosturi jos hajoaa auton siirrossa. Toisaalta mikään uutisessa ei sanokaan että nosturi oli sen takia rikki.
Olihan siinä maininta:
Pelastuslaitoksen nostolava-auto ajettiin ahtaassa pihassa parvekkeen alle, mutta koneen nosturi ei jostakin syystä toiminut. Nostolava-auton siirtymistä oikealle kohdalle viivästytti pihalle väärin pysäköity henkilöauto, jota siirrettäessä nostolava-auto vaurioitui.

En tiedä tarkemmin mistä tuossa on ollut kyse, mutta kuten jo todettiin, niissä pelastusajoneuvoissa tuppaa olemaan mallista ja varustelusta riippuen kaikenlaista vipua ja hydrauliikkaletkua sun muuta myös korin ulkopuolella, jotka eivät kestä mitään aivotonta rymistelyä.
 
Niin, auto vaurioitui. Mutta ei siinä missään sanota että se nosturi vaurioitui, sanotaan vaan että se ei "jostain syystä" toiminut.
Meinaatko että siinä autossa oli kaksi eri vikaa samaan aikaan ja toimittaja ihan vaan vittuillessaan jätti sen kertomatta?

Kukaan ei ole sitäpaitsi täällä käskenyt harrastamaan mitään aivotonta rymistelyä ja luulis olevan sanomattakin selvää että kuskin ei pidä lähteä "rymistelemään" niin että joku osa voi siinä vaurioitua.
Päällikön pitää muistaa aina tallilta hälytykseen lähtiessa kuuluttaa, että "muistakaa pojat, että edessä olevat autot saa runnoa pois tieltä, mutta ei sitten rikota mitään tai tulee satikutia". :D

Oikeasti. Tuskin tuossa edellisessäkään esimerkissä tahallaan mitään rikkoivat, mutta kun on kiire ja autot ovat isoja, monimutkaisia ja paikoin herkkiä, niin näin voi käydä vaikka kuinka varoisi. Siksi yleinen ohjeistus käsittääkseni on, että ei käytetä niitä hälytysajoneuvoja minään puskutraktoreina kuin äärimmäisessä tilanteessa.

Edit.
Täällä on koko tarina tarkemmalla kuvauksella:
http://pelastustieto.fi/wp-content/uploads/1996/12/Arkisto_1997_1_3_Lahti_kerrostalopalo.pdf

Kukkonen kuuli radioonsa P4:n vastaavan ja ymmärsi ruiskumestari Myyrän kuulleen käskyn. Samoihin aikoihin puomitikas ajoi paikalle. Sen kuljettaja ryhtyi pihalla peruuttamaan neliakselista autoaan palokohteen viereen palotietä pitkin. Kukkonen ryhtyi käsimerkein ja puheohjein ulkopuolelta opastamaan auton kuljettajaa ahtaissa pihatiloissa. Huonoksi onneksi parkkitalon ja pysäköintikatoksen väliin, kiellettyyn paikkaan, oli pysäköity henkilöauto. Se esti puomitikkaan peruuttamalla tapahtuvaa tiukkaa kääntymistä takaoikealle. Ylimääräisiin veksailuihin ei ollut aikaa. Puomitikas raivasi itse oman tiensä. Vasen nokkaosa puskureineen ja voimakkaasti käännettyine etupyörineen työnsi sivulle henkilöautoa ja tie kohteeseen oli avoin, kun auto vielä runnoi alleen osan panssariaitaa.

Nyt ilmeni uusi takaisku. Henkilöautoa sivuun työntäessään keulassa vasemmalla puskurin mutkassa ollut paineilman syöttöletku oli vaurioitunut. Sen seurauksena auton paineilmajärjestelmän paine oli laskenut niin alas, ettei paineilmalla kytkettävää hydraulipumppua saatu päälle - näin puomitikkaan nostotekniikka ei toiminut.

Kuvakin löytyy:
Z4GEWqI.png
 
Viimeksi muokattu:
Aikamoista pilkunnussintaa jo tämäkin. Siinä on se karjapuskuri sitä työntelyä varten. Jos ei kestä niin ei sitten. Parempi olisi keskittyä sivistämään ihmisiä siitä, miten noita autoja väistetään. Tarpeentullen pusketaan läpi sitten, jolla luonnollisesti on hintansa.
 
Tampereella erinomaista käytöstä ykkössarjan bemarilta. Paloauto tuli takaa satakunnankadulla, kaikki vetää autonsa melkein kokonaan jalkakäytävälle, että saadaan risteys auki. Tämä sankari jää siihen keskelle risteystä haisemaan, ainakin 5 sekuntia sai paloauto seisoa kiinni kys. auton perseessä pillit huutaen ennekuin heräsi todellisuuteen.

Itse olisin palo auton kuskina varmaan runnonut ihan vittuillakseni väkisin ja ajanut kys. auton paalikuntoon.
Tästähän taisi kaikki lähteä, kuinka paloautot saa rynniä tai ei. Muistaakseni, kukaan ei huomioinut Tampereen keskuspaloaseman sijaintia, joka on ollut jo 80-luvulta iso puheenaihe. Se, että yhden bemarin siirrät syrjään siinä ekassa risteyksessä (oletan, vai onko jo suuntima kohti itää/länttä, se ei selviä) eli Rongankadun ja Satakunnankadun helvetissä, niin varmasti tiedät, että jos häly ei ole juoksumatkan päässä, niin aika monta bemaria saat vetää nurin huonoimpana päivänä, ennen kuin olet edes "kuivilla". Tunnelikriisi kaupan päälle ja klo 16:00 mukavaa lähteä ajoon. Yksi pointti koko asiaan on se, että voiko kyseessä olla näistä edellä mainituista vaihtoehdoista hyvinkin keskivertoturisti, joka vain on ns eksynyt vanhan Tomtomin näyttäessä vaikka mitä. Pointti myös se, että ei nyt heti rutata 100 m asemalta, kohteessa olisi käyttökelvoton yksikkö tuota mallia noudattaen ja lasku perässä. Asia erikseen sitten nämä pelastusteiden tukkijat, ja kuten todettua, 20-vuotta sitten on ehkä kustu homma osumalla tiellä olevaan autoon.

 
Tästähän taisi kaikki lähteä, kuinka paloautot saa rynniä tai ei. Muistaakseni, kukaan ei huomioinut Tampereen keskuspaloaseman sijaintia, joka on ollut jo 80-luvulta iso puheenaihe. Se, että yhden bemarin siirrät syrjään siinä ekassa risteyksessä (oletan, vai onko jo suuntima kohti itää/länttä, se ei selviä) eli Rongankadun ja Satakunnankadun helvetissä, niin varmasti tiedät, että jos häly ei ole juoksumatkan päässä, niin aika monta bemaria saat vetää nurin huonoimpana päivänä, ennen kuin olet edes "kuivilla". Tunnelikriisi kaupan päälle ja klo 16:00 mukavaa lähteä ajoon. Yksi pointti koko asiaan on se, että voiko kyseessä olla näistä edellä mainituista vaihtoehdoista hyvinkin keskivertoturisti, joka vain on ns eksynyt vanhan Tomtomin näyttäessä vaikka mitä. Pointti myös se, että ei nyt heti rutata 100 m asemalta, kohteessa olisi käyttökelvoton yksikkö tuota mallia noudattaen ja lasku perässä. Asia erikseen sitten nämä pelastusteiden tukkijat, ja kuten todettua, 20-vuotta sitten on ehkä kustu homma osumalla tiellä olevaan autoon.

Nämä muutamat runnomismenetelmän puolustajat ovat sitä mieltä, että mitään vahinkoa ei voi syntyä kummallekaan osapuolelle, joten antaa palaa vaan.
 
Olipa hyvä että oli eilen menoa, niin ei tarvinnut vängätä täällä koko iltaa. Diaz olikin jo asiaa täällä puinut, en jaksa alkaa väitellä asiasta mutta vastaanpa nyt omalta osaltani asiaan:

Ok, sieltä se agressiivisuuden syy taisikin löytyä. Otan osaa isäsi puolesta, mutta yritetään silti keskustella asiasta loogisesti ja jätetään tunteet sivuummalle.

Minuakin vituttaa porukka joka ei osaa käyttäytyä liikenteessä, mutta jotain rajaa silti.

Ok, niin varmaan löytyikin :D Turha ottaa osaa, olet reilusti yli 20 vuotta myöhässä. Uskon että adrenaliinipiikkini on jo rauhoittunut ja osaan jo ajatella loogisesti ja jättää tunteeni sivuun asian tiimoilta.

Mihin sitä rajaa piti vetää, siihen että saa siis ärsyttää ne jotka ei osaa käyttäytyä, mutta ei saa ärsyttää ne jotka eivät osaa paloautoa väistää, jahas asia selvä.

Jaa, että paloautolla (joka on useimmiten kuorma-auto) työnnetään toinen auto edestä pois jossakin liikennesumassa ja mitään korjattavaa ei synny?

Runnomisen käsitys on kovin laaja. En minäkään mitään lunastuskuntoa ole tarkoittanut, mutta en jaksa uskoa että henkilöautojen töniminen kuorma-autolla onnistuu ilman vaurioita muualla kuin televisiossa.

En puhunut liikennesumasta, puhuin yleisellä tasolla kuorma-autolla henkilöauton työntämisestä, joka ei ole kovin iso operaatio kun kuski tietää autonsa. Aloin jo suunnittelemaan tässä aamukahvia litkiessä että tekisinköhän sinulle videon kuinka moinen operaatio toteutetaan, jos se on niin hankalaa kuin väität eli se onnistuu vain hollywoodilta tmv.? Oikeasti, aika simppeli prosessi, vaurio riippuu siitä paljonko henkilöauto pistää vastaan. Jos se on käsijarrulla paikoillaan edessä niin en usko että merkittävää vauriota syntyy.

Että pitäisi alkaa googlettamaan kaikki Suomessa käytetyt paloautomallit ja selvitellä niiden lisävarustelistat ja niistä sitten listata mitä voi mennä rikki jos autolla törmäillään erilaisissa tilanteissa? Ei napostele, jätän tämän homman sinulle ja tyydyn toteamaan että varsinkin vanhemmissa paloautoissa on tosiaan kaikenlaista lisälaitteiden uloketta myös keulassa puskurien ulkopuolella, puhumattakaan ihan tavallisista valoista ja vilkuista jne.

Ei pidä, eikä napostele minuakaan. Mielestäni se on kuljettajan tehtävä tietää autonsa. Onhan se nyt ääliömäistä että jos siinä on vaikka paineilmalinjat ja hydrauliletkut vedetty karjaraudan päälle, mutta jos näin on niin sitten sillä ei mitään työnnetä, piste.

Täytyy olla kakkapuhetta, kun ne ei voi kuulemma vaurioitua. :D

Onneksi en ollut eilen enää kuulolla, niin provosointisi jäi vaille huomiota. Edelleen, kuljettajan pitää tuntea autonsa ja tietää mitä sillä voi tehdä ja mitä ei. No, ehkä luotan palokuntaan liikaa, jospa ne on samanlaisia kuin Tampereella ne pari poliisia, jotka eivät osanneet peruuttaa ulos porttikongista...eiku hetkonen, palolaitoksen pojat kävikin peruuttaan sen auton sieltä :D No, on kuskeja ja kuskeja, kai palolaitoksellekin huonoja kuskeja mahtuu väkisin mukaan.

En tiedä tarkemmin mistä tuossa on ollut kyse, mutta kuten jo todettiin, niissä pelastusajoneuvoissa tuppaa olemaan mallista ja varustelusta riippuen kaikenlaista vipua ja hydrauliikkaletkua sun muuta myös korin ulkopuolella, jotka eivät kestä mitään aivotonta rymistelyä.

Taas saatiin pikku tuuppaamisesta aivotonta rymistelyä, eihän siinä :tup:

En jaksa toistaa itseäni, lue vastaus tähän tuosta pykälän ylempää. Hydrauliletkukin kyllä kestää sen verran että se ei henkilöauton tuuppauksessa hajoa. Tai sitten se on jo valmiiksi melkein poikki.

"Pelastuslaitoksen nostolava-auto ajettiin ahtaassa pihassa parvekkeen alle, mutta koneen nosturi ei jostakin syystä toiminut."

Niin nosturissahan ei mitään vikaa ollut, ja se olisi toiminut jos olisi laittanut sen ulosoton jo vähän aikaisemmin päälle kun paineilmaa vielä tuli. Tämäkin on vähän niinkuin user-error, tosin en moiti palomiestä koska ei tuollaiseen osaa varautua, mutta itse kytkisin pelastustehtävissä kyllä ulosoton päälle jo hyvissä ajoin enkä vasta kun ollaan kohdalla, juurikin esim. tuosta syystä.

Tosin kalusto ei ole ollut kyllä ihan tehtävän vaatimalla tasollakaan tuossa.

Mutta eihän siinä, eiköhän tämä ole aika taputeltu aihe jo.

 
Mihin sitä rajaa piti vetää, siihen että saa siis ärsyttää ne jotka ei osaa käyttäytyä, mutta ei saa ärsyttää ne jotka eivät osaa paloautoa väistää, jahas asia selvä.
Ei kukaan ole sanonut, ettei saa ärsyyntyä. On vaan kovin eri asia ärsyyntyä oman päänsä sisällä, kuin alkaa fyysisiin toimenpiteisiin sen ärsyyntymisen johdosta.

En puhunut liikennesumasta, puhuin yleisellä tasolla kuorma-autolla henkilöauton työntämisestä, joka ei ole kovin iso operaatio kun kuski tietää autonsa. Aloin jo suunnittelemaan tässä aamukahvia litkiessä että tekisinköhän sinulle videon kuinka moinen operaatio toteutetaan, jos se on niin hankalaa kuin väität eli se onnistuu vain hollywoodilta tmv.? Oikeasti, aika simppeli prosessi, vaurio riippuu siitä paljonko henkilöauto pistää vastaan. Jos se on käsijarrulla paikoillaan edessä niin en usko että merkittävää vauriota syntyy.
Ei se hankalaa ole. Vauroitta ei edessä olevaa autoa kuitenkaan voi työntämällä siirtää kuin jostakin peräkoukusta tms, vaikka tämä ei pistäisi vastaankaan. Vähintään naarmuja tulee aina ja siitähän tässä oli juuri kyse. Puskurin vaihto ja/tai maalaus maksaa yllättävän paljon nykyaikaisiin autoihin ja paikkamaalauksia niihin harvemmin tehdään. Ei tämä videoilla/animaatioilla miksikään muutu.

Mielestäni tuollainen ei voi olla mikään perusjuttu, vaan juuri korkeintaan kohteessa välttämättömänä suoritettava toimenpide. Selvästi pelastuslaitos on tässä samalla linjalla, mutta en ihmettele että IT-foorumilla tavikset tietävät tämänkin taas paremmin. :D

Ei pidä, eikä napostele minuakaan. Mielestäni se on kuljettajan tehtävä tietää autonsa. Onhan se nyt ääliömäistä että jos siinä on vaikka paineilmalinjat ja hydrauliletkut vedetty karjaraudan päälle, mutta jos näin on niin sitten sillä ei mitään työnnetä, piste.
No niin, tulihan se sieltä. Vähitellen aletaan ymmärtämään, että hälytysajoneuvoja on erilaisia ja niissä on myös erilaisia lisävarusteita. Toiset ovat herkempiä kuin toiset ja osa niistä hydrauliikkaletkuista jne haavoittuvista komponenteista voi olla piilossa paljailta silmiltä, mutta silti haavoittuvaisessa paikassa.

Ei sillä, että ne kovin helposti mistään pienestä tuuppauksesta hajoaisivat, mutta sitten on vielä edelleen ne valot jne, kun ei niitä kovasti mainostettuja karjapuskureitakaan ole kaikissa autoissa.

Lisäksi autoja ajavat jatkuvasti eri kuljettajat. On aika kaukaa haettua, että jokainen kuljettaja tietäisi ja muistaisi ihan jokaisen auton rakenteen ja erikoisuudet erityisen syvällisesti.

Niin nosturissahan ei mitään vikaa ollut, ja se olisi toiminut jos olisi laittanut sen ulosoton jo vähän aikaisemmin päälle kun paineilmaa vielä tuli. Tämäkin on vähän niinkuin user-error, tosin en moiti palomiestä koska ei tuollaiseen osaa varautua, mutta itse kytkisin pelastustehtävissä kyllä ulosoton päälle jo hyvissä ajoin enkä vasta kun ollaan kohdalla, juurikin esim. tuosta syystä.
Ok, tästäkin saatiin sitten user error. Kannattaa varmaan olla yhteydessä sinne tutkijalautakuntaan, kun eivät ole siellä tajunneet noin yksinkertaista asiaa selvityksissä ja jatko-ohjeistuksissaan.

Tosin kalusto ei ole ollut kyllä ihan tehtävän vaatimalla tasollakaan tuossa.
Miten se on kaluston vika, jos kohteessa on kielletyllä alueella auto, joka estää etenemisen?

Mutta eihän siinä, eiköhän tämä ole aika taputeltu aihe jo.
Totta, ei etene tämä keskustelu mihinkään. Diaz kyseli ratakiskoa, mutta ei ole niin isoa kiskoa olemassakaan, että se tällä tasolla etenevään keskusteluun taipuisi apuvälineeksi. Ihan tulee muro mieleen, eikä se ole hyvä asia.
 
Yllättävää tässä keskustelussa on vain se, että jotkut laittavat oikeasti bemarin puskurin naarmut ihmishengen edelle(myönnetään en perehtynyt asiaa oliko paloauto menossa pelastamaan ketään yhtään mistään, mutta kuitenkin). Ihmiset taitaa olla niin irtaantuneita todellisuudesta ettei ymmäretä edes sitä, että paloautolla todellakin voi työntää varovasti autoa ilman naarmuja suurempia vahinkoa. Se, että joku tekisi kamikazekaasutuksen vastaantulijoita päin pelästyessään kontaktia onkin sitten jo melko tuuhea skenaario. Eipä sitä tietysti työntämään lähdetä muuten kuin silloin jos kaveri ei oikeasti siirry, silloinhan se on jo tahallista häiritsemistä. Ihan mielenkiintoisia näkemyksiä täällä kieltämättä, ei ole omena kauas murosta pudonnut.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävää tässä keskustelussa on vain se, että jotkut laittavat oikeasti bemarin puskurin naarmut ihmishengen edelle
Ööh, niin ketkä laittavat? Minä en ainakaan laita, lue keskustelu kokonaan ja yritä ymmärtää mistä tässä on edes puhe.

Olen yrittänyt sanoa, että se puskurista työntäminen risteyksissä tuskin on yhtään sen tehokkaampaa kuin että odottaa sen muutaman sekunnin kun tumpelo kuski saa autonsa siirrettyä. Vastaavasti sillä puskemisella kuitenkin vaarannetaan pahimmassa tapauksessa pelastusajoneuvon oma toiminta, koska edelleenkin niitä vahinkoja sattuu vaikka olisi kuinka varovainen ja sehän tuossa lava-nosturin esimerkissäkin todettiin (tilanne oli hieman erilainen kuin risteyksessä, mutta silti).

Lisäksi tulee niitä kuluja yhteiskunnalle, jotka tosiaan ovat sivuseikka siinä vaiheessa jos toimenpiteellä on oikeasti kyetty pelastamaan ihmishenkiä tai suojaamaan merkittävää omaisuutta kohteessa, mutta en jaksa uskoa että jossakin risteyksessä olevan satunnaisen "liian hitaasti" väistävän auton töniminen vaikuttaa lopputulokseen millään tasolla positiivisesti. Siksi olen vastaan sellaista ajatusmallia, että hälytysajoneuvoilla pitäisi olla yhtään nykyistä suuremmat oikeudet kolhia ja töniä muita edessä olevia autoja matkalla kohteeseen. Mistään tahallisesta estämisestähän tässä ei ole kyse, vaikka ääripään esimerkeissä onkin vilissyt jotain lukitussa autossa itkeviä shokkimummoja jne.

Jotenkin tuntuu, että jotkut kuvittelevat että pelastusajoneuvon pitäisi tönimällä/työntämällä opettaa niitä liian hitaasti tai typerästi edestä siirtyviä autoilijoita.

Kohteessa tilanne on hieman erilainen. Siellä pelastusajoneuvot pitää saada oikeille paikoille välittämättä niistä väärin pysäköidyistä autoista jne, mutta toki edelleen rikkomatta omaa kalustoa.
 
Ei se hankalaa ole. Vauroitta ei edessä olevaa autoa kuitenkaan voi työntämällä siirtää kuin jostakin peräkoukusta tms, vaikka tämä ei pistäisi vastaankaan. Vähintään naarmuja tulee aina ja siitähän tässä oli juuri kyse. Puskurin vaihto ja/tai maalaus maksaa yllättävän paljon nykyaikaisiin autoihin ja paikkamaalauksia niihin harvemmin tehdään. Ei tämä videoilla/animaatioilla miksikään muutu.

Mielestäni tuollainen ei voi olla mikään perusjuttu, vaan juuri korkeintaan kohteessa välttämättömänä suoritettava toimenpide. Selvästi pelastuslaitos on tässä samalla linjalla, mutta en ihmettele että IT-foorumilla tavikset tietävät tämänkin taas paremmin. :D

Nojuu, nämä on juurikin niitä mistä väittelyt syntyy, kun asioista ei puhuta samalla tapaa. Jos nyt siinä suurennuslasilla syynätään niin varmaan jotain tulee, jopa siihen vetokoukkuun, kyllä tietysti kun kosketus tapahtuu. Samaten se, että jos joku (kuten minä) kommentoi asiaa yleisellä tasolla, se otetaan johonkin jonkun aikaisemmin postaamaan skenaarioon mukaan, ja sitä aletaan vielä muuttamaan tuuppaamisesta runnomiseksi. En jaksa enää selventää itseäni, jos ei aukea niin ei aukea.

Provosointisi ei myöskään vähennä väittelyä millään tapaa, eikä myös se leimaus/kategorisointi minkälaista käyttäjäkunta on automaattisesti kun ollaan IT-foorumilla. Viestini lopussa oli se mistä keskustelu lähti kohdallani, joko et sitä lukenut tai ymmärrät viestini tahallaan väärin.

No niin, tulihan se sieltä. Vähitellen aletaan ymmärtämään, että hälytysajoneuvoja on erilaisia ja niissä on myös erilaisia lisävarusteita. Toiset ovat herkempiä kuin toiset ja osa niistä hydrauliikkaletkuista jne haavoittuvista komponenteista voi olla piilossa paljailta silmiltä, mutta silti haavoittuvaisessa paikassa.

Vähitellen aletaan? Olet siis jankannut asiaasi siinä luulossa etten ymmärrä kuorma-auton tekniikasta tai rakenteesta mitään? Ok, ei siinä. Nyt se tuli sieltä ja olen siis vihdoin alkanut ymmärtämään sen, jota ilmeisesti olet koittanut minusta puristaa ulos tietämättäni...

Lisäksi autoja ajavat jatkuvasti eri kuljettajat. On aika kaukaa haettua, että jokainen kuljettaja tietäisi ja muistaisi ihan jokaisen auton rakenteen ja erikoisuudet erityisen syvällisesti.

Jaha, ei ainakaan täälläpäin kovin montaa eri kuskia autolla aina ole. Ja jos nyt pitää muistaa vaikka neljän eri auton rakenne niin onpas nyt vaikeaa. Venttiilipaketti siellä, toinen täällä, älä kolaroi p-atankkia vasemmalla sivulla jne.

Ok, tästäkin saatiin sitten user error. Kannattaa varmaan olla yhteydessä sinne tutkijalautakuntaan, kun eivät ole siellä tajunneet noin yksinkertaista asiaa selvityksissä ja jatko-ohjeistuksissaan.

Ei ole minun hommani, totesin vain miten episodilta oltaisiin vältytty. Onhan se selvää ettei paineilmalla kytkettävää ulosottoa saa päälle ilman paineilmaa, jos sen olisi tehnyt jo aikaisemmin pyörisi se kardaani siellä kivasti kuten kuuluukin. Mutta koska ollaan IT-foorumilla pitää automaattisesti olla asiasta ymmärtämätön ja väärässä.

Miten se on kaluston vika, jos kohteessa on kielletyllä alueella auto, joka estää etenemisen?

Kuten @Diaz\ jo sen totesikin aiemmin, selaa taaksepäin. Paloautoissa ei mielestäni noin saisi paineilmalinjoja mennä.

Yllättävää tässä keskustelussa on vain se, että jotkut laittavat oikeasti bemarin puskurin naarmut ihmishengen edelle(myönnetään en perehtynyt asiaa oliko paloauto menossa pelastamaan ketään yhtään mistään, mutta kuitenkin). Ihmiset taitaa olla niin irtaantuneita todellisuudesta ettei ymmäretä edes sitä, että paloautolla todellakin voi työntää varovasti autoa ilman naarmuja suurempia vahinkoa.

Ja lisään vielä sen mistä keskustelu lähti kohdallani, ei siitä bemarin puskurista, vaan oikeassa tilanteessa tarpeellisesta tuuppaamisesta! Sen voi sitten itse kukin toki liittää mihin tahansa skenaarioon ja alkaa vääntämään siitä tuleeko siitä nyt hiushalkeama puskuriin tai naarmu vetokokkuun jne.

Gize sanoi:
Täälläkin porukka jättelee parkkiin miten sattuu pelastustielle autojansa, välillä ollut kolme autoa y-haarassa niin että paloauton tie blokataan vähintään kahden eri rappukäytävän kaikkiin asuntoihin. Salainen toiveeni on se päivä, kun nämä kaikki tuupataan pois tieltä paloauton toimesta väkisin, eikä kukaan korvaa näille mitään! Ottaisivatkohan edes opikseen :rolleyes:

Mutta samapa tuo, jätän kohdallani tähän.
 
Ööh, niin ketkä laittavat? Minä en ainakaan laita, lue keskustelu kokonaan ja yritä ymmärtää mistä tässä on edes puhe...

Viittasinko sinuun jossain? En ole lukemassa koko "keskustelua", kyllä tästä saa ihan tarpeeksi hyvän kuvan muutenkin. Ihme vääntämistä ja skenaarioiden luomista ihmisillä. Gize tuossa jo tarkensikin, että jos on tarpeen tuupata niin sitten on. Se nyt ei varmaan vielä ole, jos henkilö ei puolessa minuutissa älyä väistyä. Kukaan tuskin tosissaan mitään derbyä lähtisi harrastamaan vaikka vituttaisikin. Ei näihin "keskusteluihin" pitäisi osallistua ollenkaan, ei porukka vaan ymmärrä tai väärin ymmärtää tahallaan.
 
Viittasinko sinuun jossain?
Et, halusin vain tarkentaa että minä en ainakaan ole sitä mieltä ja kun en ole havainnut muitakaan jotka niin olisivat sanoneet, niin ajattelin että ehkä haluat tarkentaa väitettäsi.

En ole lukemassa koko "keskustelua", kyllä tästä saa ihan tarpeeksi hyvän kuvan muutenkin.
Ja sen kyllä huomaa. Hyvä tulla väliin huutelemaan, jos ei edes tiedä mistä keskustelu alkoi.

Ihme vääntämistä ja skenaarioiden luomista ihmisillä. Gize tuossa jo tarkensikin, että jos on tarpeen tuupata niin sitten on. Se nyt ei varmaan vielä ole, jos henkilö ei puolessa minuutissa älyä väistyä. Kukaan tuskin tosissaan mitään derbyä lähtisi harrastamaan vaikka vituttaisikin. Ei näihin "keskusteluihin" pitäisi osallistua ollenkaan, ei porukka vaan ymmärrä tai väärin ymmärtää tahallaan.
Koko keskustelu lähti siitä, kun Bapsu kertoi seuranneensa kuinka paloauto joutui odottamaan peräti noin 5s ennen kuin joku sai autoaan siirrettyä. Tuollaisten väkisin edestä pois työntämistä siinä sitten porukka hehkutti ja kun tom_gore sanoi ettei yhden vaaran vuoksi ei kannata aiheuttaa toista ja ettei kukaan sellaista Suomessa ala tekemään. niin siihen mm. juuri Gizen vastaus oli, että "Niin, ikävä kyllä. Ärsyttävää kyllä tämä palomiesten turha varovaisuus pikku työntämisen suhteen" ja Diaz oli samaa mieltä. Tuosta se skenaarioshow sitten eteni vähitellen tähän pisteeseen.

Kaikki ymmärtävät varmasti että pelastusajoneuvojen on päästävä kohteeseen, tarvittaessa sitten vaikka väkisin, mutta rajanveto hyväksyttäville ja järkeville toimenpiteille on vähän hakusalla.
 
Ei sillä väliä mistä keskustelu alkoi vaan sillä miten se on jatkunut pitkän aikaa.

...Kaikki ymmärtävät varmasti että pelastusajoneuvojen on päästävä kohteeseen, tarvittaessa sitten vaikka väkisin, mutta rajanveto hyväksyttäville ja järkeville toimenpiteille on vähän hakusalla.

Näimpä, eiköhän sitä jokainen tositilanteessa ihan kiltisti odota, kunnes on pakko tehdä jotain. Vähän vaikea uskoa, että kukaan kommentoineistakaan olisi tosissaan jyrännyt yhtään ketään vaikka näin olisi kirjoittanutkin "tuohduksissaan". Täällä vain tartutaan suu vaahdossa kaikkeen mihin voidaan.

Mutta omalta osaltani tämä oli tässä. Katsotaan jos aihe vaihtuisi, välillä täällä on ihan mielenkiintoisiakin juttuja.
 
Tuli parikin paloautoa tunnin sisällä turun keskustassa vastaan ja molemmissa näkyi että puskurin yläpuolella oli enemmänkin letkuja ja muuta hajoavaa kymmeniä senttejä puskuria edempänä. Ehkä mopoauton pystyisi tönäisemään edestä keulan kohdalta jos haluaisi nuo ehjänä pitää. Muutaman sekunnin vuoksi töniminen olisi jo aika riskipeliä.
 
Et, halusin vain tarkentaa että minä en ainakaan ole sitä mieltä ja kun en ole havainnut muitakaan jotka niin olisivat sanoneet, niin ajattelin että ehkä haluat tarkentaa väitettäsi.


Ja sen kyllä huomaa. Hyvä tulla väliin huutelemaan, jos ei edes tiedä mistä keskustelu alkoi.


Koko keskustelu lähti siitä, kun Bapsu kertoi seuranneensa kuinka paloauto joutui odottamaan peräti noin 5s ennen kuin joku sai autoaan siirrettyä. Tuollaisten väkisin edestä pois työntämistä siinä sitten porukka hehkutti ja kun tom_gore sanoi ettei yhden vaaran vuoksi ei kannata aiheuttaa toista ja ettei kukaan sellaista Suomessa ala tekemään. niin siihen mm. juuri Gizen vastaus oli, että "Niin, ikävä kyllä. Ärsyttävää kyllä tämä palomiesten turha varovaisuus pikku työntämisen suhteen" ja Diaz oli samaa mieltä. Tuosta se skenaarioshow sitten eteni vähitellen tähän pisteeseen.

Kaikki ymmärtävät varmasti että pelastusajoneuvojen on päästävä kohteeseen, tarvittaessa sitten vaikka väkisin, mutta rajanveto hyväksyttäville ja järkeville toimenpiteille on vähän hakusalla.
Tuolla kuskilla oli varmaan 20s aikaa siirtää se auto siitä, ei siinä että sillä viidellä sekunnilla juuri siinä on mitään väliä, mutta jos noita tulee enemmän vastaan niin alkaa matka hidastua. Tuossakin auto joutuu pysähtymään mikä lisää kerrannaisvaikutusta.

Aika hyvä mylly täällä ollaan saatu aikaiseksi yhdestä tilanteesta. Tarkoituksena oli lähinnä ihmetellä ihmisten huolimattomuutta/välinpitämättömyyttä, ei sitä että kuinka paljon juuri se viisi sekuntia painaa. Joku mainitsi, että ei vielä puolen minuutin päästä kannata alkaa tuuppimaan. Omasta mielestä alkaisi juuri tuossa vaiheessa olemaan aiheellista työntää auto pois tieltä ja jatkaa matkaa. Paloauton saapumisaika kuitenkin lasketaan minuuteissa ja esim. minuutin viivästyminen kohteessa voi jo olla varsin kriittistä. Selkeää vastaustahan siihen harvoin voidaan antaa, miten tietyt kommervenkit siellätäällä vaikuttavat talon palamisprosenttiin tai pelastettujen ihmishenkien määrään.

Mutta hyvähän se on, että keskustelua saadaan aikaan. Ainakin piisaa näkökulmia ja varmaan itse kukin jossain kohtaa tässä ketjussa ihmetellessään viisastuu jonkin asian suhteen. :)
 
Ei niinkään kanssa-autoilijoissa, mutta kanssaliikkujissa:
Suojatien päässä seisoo vanhempi nainen molemmissa käsissä n. 3-6v lapset. Auto tulee suojatien eteen ja pysähtyy, nainen huitoo kädellä mene mene. Auto lähtee ja seuraava auto pysähtyy suojatielle, taas nainen huitoo auton pois. Olin kolmantena ja viimeisenä autojonossa ja pakko se oli siihen itsekin pysähtyä. Minut pois huidottuani sitten ylitti vihdoin tien.
Kylläpä sujuvoitti naisen toiminta liikennettä!
 
Joo suojatiet on kyllä yksi perkele. Milloin on jalankulkijat viittomassa jokaista pysähtyvää (eli oikein tekevää) autoilijaa jatkamaan matkaa ja milloin pitää sillä perhanan autolla pysähtyä vaikka olen ihan selkeästi pyörän selässä odottamassa että auto ajaa ohi. Sitten taas jos on vähän ruuhkaa niin osa autoilijoista ei näköjään pysty hahmottamaan muuta, kuin sen edellä olevan auton perän. Milloin pysähdytään täysin suojatien päälle ja milloin tukitaan sivutiet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 512 602
Jäsenet
74 370
Uusin jäsen
garlicbun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom