Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllähän siitä varsin suuri vaara aiheutuukin kun vähän työntää pelastustiellä olevaa autoa
Eiköhän sekin "vaara" riipu ihan risteyksestä ja muusta ympäristöstä.
alkaa jonkun pikkuauton päälle ajeleen
Boldaus minun, katsoppa tuo video jonka linkkasin niin kyllä ne siirtyy ihan nätisti pikkuisen työntämällä, ei tässä mitään monster truck showta olla järjestämässä
Edelleen puhuin risteyksessä toisen kuskin ajaman auton tuuppimisesta pois tieltä. Sitä ei varmasti yksikään paloautokuski ala harrastamaan, ainakaan täällä Suomessa.
Niin, ikävä kyllä. Ärsyttävää kyllä tämä palomiesten turha varovaisuus pikku työntämisen suhteen... 10 senttiäkin kun tökkäisi niin urpo varmaan pääsisi liikkeelle
Mitä sille vauvalle nyt olisi tapahtunut jos paloauto nätisti työntää bemarin sivuun? Hohhoijaa. Ajatelkaa lapsia, joopa joo.
Niin... mistä ihmeestä sä oikeasti tiedät mitä sille ois tapahtunut. Jos siellä on joku some-mamma uppoutuneena kaverin hääkuviin ja pelästyy paloauton tuupatessa perseeseen... painaa vaikka sitten pelästyessään toista autoa perseeseen. Parissa kolarissa mukana olleena voin sanoa, että se on aika pieni nopeus mistä tulee niskaretkahdus ja siitä pahimmillaan loppuiän vaiva. Se voi olla vauva tai aikuinen, syytön tai tapahtumaan syyllinen. Aivan yhtä turhia kaikki tapaukset.
Tuskinpa se kaasua alkaisi painamaan, jos ei muutenkaan liikkeelle pääse hälytysajoneuvon edestä. Kuorma-auton ryömintänopeudella esim. n. 0,5km/h (~14cm sekunnissa) kun tuuppaa niin tällainen tientukkija tuskin edes huomaa sitä. Jos tuossa tuuppauksessa niska retkahtaa niin siinä vaiheessa ei kuulu henkilöauton kyytiin. Vauriotakaan tuskin autolle syntyy.
Mutta älkää huoliko, kyllä täällä hölmölässä saadaan varmaan köydellä hinauskin kohta kiellettyä ettette vaan murra niskojanne!
Lähdenkin tästä ysitielle ihmettelemään kanssa-autoilijoiden touhuja
Älä lähde liikenteeseen jos pelottaa. Vaikutat juurikin sellaiselta kuskilta joka päätyy perseilemään oman lapsensa suojelun nimissä...Päin vastoin... jollain voi tulla refleksinä aikamoinen kiire kun kuorma-auto änkee paksiin. Johan ne polkimet on mennyt sekaisin jo ihan parkkeeraustilanteessakin ihmisillä.
Ja pitää paikkansa, että mulla on tuoreena isänä aika paljon mielessä, että millaisten kanssakäyjien kanssa joutuu liikenteessä olemaan tuon poitsun kanssa. Se uhri voi olla kuitenkin niin lapsi kuin vanhempikin.
Se ei se apu tuu yhtään nopeammin, jos se jääkin matkalle.
Älä lähde liikenteeseen jos pelottaa. Vaikutat juurikin sellaiselta kuskilta joka päätyy perseilemään oman lapsensa suojelun nimissä...
Ei, en puolustaa missään nimessä perseilyä. Mutta kommentin perusteella olet henkilö joka päätyy sähläämään liikenteessä ja aiheuttaa toiminnallaan kolarin koska pitää ajaa tavalla x koska lapsi, vaimo, koira tai kärpänen kyydissä...Joo täällä ysitien kupeessa ollaan. Älä vaan tuu lähelle. Saatan vaikka väistää kun osoitat mieltäs ohituskaistalla.
Miten ihmeessä menee perseilyn puolelle, jos toivoisi muilta tien käyttäjiltä solidaarisuutta ja kärsivällisyyttä. Pitää vissiin ostaa isompi maasturi ja tulla hinaan sunkin puskuriin ja vetää perään jos et väistä.
Ei, en puolustaa missään nimessä perseilyä. Mutta kommentin perusteella olet henkilö joka päätyy sähläämään liikenteessä ja aiheuttaa toiminnallaan kolarin koska pitää ajaa tavalla x koska lapsi, vaimo, koira tai kärpänen kyydissä...
Niin minäkin luulin, kunnes yksi piipaa-auton kuljettaja alkoi murossa avaamaan maailmankuvaansa ja toimintaansa. Kaikki muron vastaavaa ketjua lukeneet varmaan tietävät tapauksen, niin en viitsi täällä sen enempää mainostaa. Toivotaan kuitenkin, että kyse oli yksittäistapauksesta.Onneksi hälytysajoneuvojen kuljettajat on ammattilaisia, jotka tajuaa, että yhden vaaran vuoksi ei kannata aiheuttaa toista.
Jos ei vilkut ja pillit riitä, niin ei mikään.Niin, ikävä kyllä. Ärsyttävää kyllä tämä palomiesten turha varovaisuus pikku työntämisen suhteen... 10 senttiäkin kun tökkäisi niin urpo varmaan pääsisi liikkeelle
Kyllä se on pakko olla tuo automerkki mikä aiheutti taas tilanteen.Tampereella erinomaista käytöstä ykkössarjan bemarilta. Paloauto tuli takaa satakunnankadulla, kaikki vetää autonsa melkein kokonaan jalkakäytävälle, että saadaan risteys auki. Tämä sankari jää siihen keskelle risteystä haisemaan, ainakin 5 sekuntia sai paloauto seisoa kiinni kys. auton perseessä pillit huutaen ennekuin heräsi todellisuuteen.
Itse olisin palo auton kuskina varmaan runnonut ihan vittuillakseni väkisin ja ajanut kys. auton paalikuntoon.
Niin... mistä ihmeestä sä oikeasti tiedät mitä sille ois tapahtunut. Jos siellä on joku some-mamma uppoutuneena kaverin hääkuviin ja pelästyy paloauton tuupatessa perseeseen... painaa vaikka sitten pelästyessään toista autoa perseeseen.
Joo voihan siinä niinkin käydä, siksi sanoinkin että riippuu tilanteesta. Jos pääsee pienellä pusulla läpi niin siitä vaan, jos pitää työntää metrikaupalla niin ei. Järkeä voi käyttää vaikka kolaroida pitäisikin.
Nää kortti asemalle -tason itkupotkut vois jättää suolikaksneloseen, luuletko että ajelen paljonkin tahallani kolareita vai mitä vittua nyt taas?
En puolusta. Kaikki puhelimen räplääjät vituttaa minuakin. Eilen meinasin mopoauto suhauttaa suojatiellä päälle ja kerkesin hypätä sivuun kun kuulin ettei se säksätysääni muuttunut ollenkaan muovikopin lähestyessä minua. Kerkesin nähdä että naama oli pitkän matkaa polvissa. Idioottia hommaa, mutta en mä silti omalta osaltani mitään onnettomuutta tuolle toivo (vaikka olisi ollut rekka ajaa eteen).Outoa että puolustelet liikenteessä kännykkää räpläilevien etuja tai kunniaa, samalla ollen huolissasi läheistesi liikenneturvallisuudesta. Noi "somemammat" ovat soikeiden pappojen tasolla liikenneturvallisuudessa, eikä tuollainen kusipäinen käytös mene mitenkään pelastuskaluston tarpeiden edelle.
Eniten ärsyttää siis nimenomaan tuo täydellinen liikenneturvallisuudesta (puhumattakaan sujuvuudesta) piittaamattomuus, kun huomio on jossain muualla kuin liikenteessä.
Käytä vaan jatkossakin torvea ja muita eleitä, jos sillä kolarin/haverin voit estää. Asia erikseen, jos sillä torven soittamisella tai jarruvalojen vilauttelulla yrittää purkaa omaa vitutustaan/stressiä. Ei toimi.No hypätään sujuvasti seuraavaan asiaan; kyllä minä soitan torvea jos joku mokaa tai on mokaamassa. Kerran jos toisenkin on estetty päälle ajaminen kun usein reaktio on keskeyttää senhetkinen toimenpide (kaistanvaihto, peruutus ym) mutta ehkä pitäis antaa mällätä vaan.
Noita tapauksia on Suomessakin ollut joissa paloauto on tuuppauksen jälkeen jäänyt paikalleen ja palo jäänyt sammuttamatta.
Ja pitää paikkansa, että mulla on tuoreena isänä aika paljon mielessä, että millaisten kanssakäyjien kanssa joutuu liikenteessä olemaan tuon poitsun kanssa. Se uhri voi olla kuitenkin niin lapsi kuin vanhempikin.
En välttämättä hirveästi innostu siitä, että ensin runnotaan ja sitten korjaillaan urpojen autoja verovaroin. Kohteessa tilanne voi olla toinen, mutta eihän siitä nyt mitään tule, jos paloautot alkavat tahallaan risteyksissä tökkimään muita autoja pois edestä siksi että niiden kuljettajat reagoivat hitaasti, tai eivät osaa toimia muuten vain optimaalisesti.
Paloautoissa on sitä paitsi kaikenlaisia pumppuja ja lisälaitteita myös ulkopuolella, jotka hajoavat aika helposti toisia autoja tönimällä.
Jäitä hattuun.
Ok, sieltä se agressiivisuuden syy taisikin löytyä. Otan osaa isäsi puolesta, mutta yritetään silti keskustella asiasta loogisesti ja jätetään tunteet sivuummalle.Oma isäni olisi ehkä selvinnyt yli 32v. jos ei olisi ollut kaikenmaailman tientukkoja aikanaan 9-tiellä, mutta se on toinen juttu se. Koskaan ei voi tietää, eikä varsinaisesti liity tähän aiheeseen. Silti kyllä suoranaisesti vituttaa edelleen samalla tiellä ne, jotka eivät osaa antaa ambulansseille tilaa ohittaa esteettömästi.
Jaa, että paloautolla (joka on useimmiten kuorma-auto) työnnetään toinen auto edestä pois jossakin liikennesumassa ja mitään korjattavaa ei synny?Missä puhuin runnomisesta? Sanoin että tuon voi tehdä niin varovaisesti että mitään korjattavaakaan ei edes synny?
Ei se pieni tuuppaus ole "kokonaiskuvan sitä edellyttäessä" esteenä tälläkään hetkellä. Kokonaiskuva ei vaan edellytä sellaista kuin aniharvoin, varsinkaan jos ei olla edes kohteen lähellä ja edessä olevassa autossa on kuljettaja sisällä.Mielestäni (tieliikennelakiuudistus kun tässä lähenee) hälyajoneuvojen arvostus ja tarve pitäisi ottaa nyt tarkastelun alle. Jos kokonaiskuva sitä edellyttää niin pieni tuuppaus ei saisi olla esteenä.
Siirretään sitä edessä olevaa autoa miesvoimin tai hinaamalla, tai sitten tosiaan runnotaan puskurit ruttuun. Tämä on mahdollista tälläkin hetkellä, eikä tarvitse odotella mitään hinausautoja tai poliiseja, saati sitten lakimuutoksia.Esimerkki (vähän kuten videolla): Paloauto ~20 metrin päässä pelastaakseen korkeasta kerrostalosta esim. 100 ihmistä asap. 1 urpo blokkaa liikenteen, mitä tehdään? Soitetaan poliisit jotka ovat jo paikalla? Käydään koputtamaan ikkunaan, jossa shokissa oleva vapiseva täti ei osaa tehdä mitään, on lukinnut itsensä sisään? Tuupataan vähän eteenpäin ja hoidetaan tilanne mallikkaasti, kaikki hengissä? Eikun soitetaan sittenkin hinuri, tullee puolen tunnin sisällä jos kerkeää?
Että pitäisi alkaa googlettamaan kaikki Suomessa käytetyt paloautomallit ja selvitellä niiden lisävarustelistat ja niistä sitten listata mitä voi mennä rikki jos autolla törmäillään erilaisissa tilanteissa? Ei napostele, jätän tämän homman sinulle ja tyydyn toteamaan että varsinkin vanhemmissa paloautoissa on tosiaan kaikenlaista lisälaitteiden uloketta myös keulassa puskurien ulkopuolella, puhumattakaan ihan tavallisista valoista ja vilkuista jne.Jaa, että oikein rungon ulkopuolella pumppuja jne., no moniko on etupuskurin tai karjaraudan edessä millä sitä yleensä työnnetään?
Aikuisen tapauksessa 40 km/h toisen auton kylkeen (tai perään) ei kivalta tunnu, mutta ei kai siitä pysyviä vaurioita ihan helpolla jää, lienee kovin harvinaista. Vanhuksilla varmaan aika paljon herkemmin, mutta some-mamma tuskin on +70-vuotias. Apukuskin paikalta olen päässyt kokeilemaan, kun mennään suoraan kylkeen. Molemmat kolarin osapuolet oli liikenteessä 80-luvun alkupuolen "alemman keskiluokan" laitteilla, joissa törmäysenergiaa sitovat rakenteet taisi olla aika vähissä. Pienet lapset eri juttu, mutta tuskin tuollaisessa episodissa ihan 40 km/h kertyy nopeuttakaan. Hyvin pienet lapset sitten matkustaakin kasvot taaksepäin.Niin... mistä ihmeestä sä oikeasti tiedät mitä sille ois tapahtunut. Jos siellä on joku some-mamma uppoutuneena kaverin hääkuviin ja pelästyy paloauton tuupatessa perseeseen... painaa vaikka sitten pelästyessään toista autoa perseeseen. Parissa kolarissa mukana olleena voin sanoa, että se on aika pieni nopeus mistä tulee niskaretkahdus ja siitä pahimmillaan loppuiän vaiva. Se voi olla vauva tai aikuinen, syytön tai tapahtumaan syyllinen. Aivan yhtä turhia kaikki tapaukset.
Jos se tuuppaaminen pelastaa ihmishenkiä niin se yhden kuskin panikoiminen ei liene paina enää missään?Eikös se tuossa tarinassakin mistä keskustelu lähti käyntiin siirtynyt? Siinä kun olisi paloautokuski tuupannut niin olisi voinut kuski mennä entistä enemmän paniikkiin, koko homma kestää vielä kauemmin ja siihen jälkiselvittelyt päälle. Hälytysajoneuvoillakaan ei ole mitään kolarointioikeutta vaikka kuinka olisi kiire.
Mun käsittääkseni hälytysajoneuvon tiellä jos on jotakin omaisuutta (esim. auto) ja auto sitä hälytysajossa ollessaan vahingoittaa, niin viulut maksaa omistaja, ei valtio. Laki kieltää hälytysajoneuvon tien tukkimisen. Tämä siis mututietoa, en ole tiirannut pykäliä. Jos toisin on niin siinä on sitten päivän naurut saatu.Plus tietysti, että siinä pitäisi sitten maksaa nukkujan perän remontti veronmaksajien pussista ja paloauton kuljettaja saisi ainakin sakot, kun kerran tahallaan kolaroi ja liikennesääntöjen mukaan puhtaasti hänen vikansa.
Tottakai, en toki tekstin lukemista sujuvoittaakseni käytä automerkkiä, vaan puhutaan esim. riisikiposta.Kyllä se on pakko olla tuo automerkki mikä aiheutti taas tilanteen.
Täytyy olla kakkapuhetta, kun ne ei voi kuulemma vaurioitua.Ei niitä autoja aina pääse tönäisemään tieltä suoraan keulapuskureilla, monesti edessä oleva auto on esim. pysäköity pelastustielle mutkaan, niin että henkilöauto mahtuu ohi mutta palo-autolla pääsee vain reilulla kylkikosketuksella ohi ja jos yrittää työntää suoraan niin se auto pitäisi työntää vasten talon seinää tai vastaavaa.
Kaksi kuoli kerrostalon palossa Lahdessa
"Pelastuslaitoksen nostolava-auto ajettiin ahtaassa pihassa parvekkeen alle, mutta koneen nosturi ei jostakin syystä toiminut. Nostolava-auton siirtymistä oikealle kohdalle viivästytti pihalle väärin pysäköity henkilöauto, jota siirrettäessä nostolava-auto vaurioitui. Lopulta tytön voimat loppuivat, ja hän putosi piha-asfaltille. Ensiavun jälkeen tyttö vietiin ambulanssilla sairaalan, jossa hänet todettiin menehtyneeksi."
Olihan siinä maininta:On kyllä mielenkiintoinen nosturi jos hajoaa auton siirrossa. Toisaalta mikään uutisessa ei sanokaan että nosturi oli sen takia rikki.
Pelastuslaitoksen nostolava-auto ajettiin ahtaassa pihassa parvekkeen alle, mutta koneen nosturi ei jostakin syystä toiminut. Nostolava-auton siirtymistä oikealle kohdalle viivästytti pihalle väärin pysäköity henkilöauto, jota siirrettäessä nostolava-auto vaurioitui.
Meinaatko että siinä autossa oli kaksi eri vikaa samaan aikaan ja toimittaja ihan vaan vittuillessaan jätti sen kertomatta?Niin, auto vaurioitui. Mutta ei siinä missään sanota että se nosturi vaurioitui, sanotaan vaan että se ei "jostain syystä" toiminut.
Päällikön pitää muistaa aina tallilta hälytykseen lähtiessa kuuluttaa, että "muistakaa pojat, että edessä olevat autot saa runnoa pois tieltä, mutta ei sitten rikota mitään tai tulee satikutia".Kukaan ei ole sitäpaitsi täällä käskenyt harrastamaan mitään aivotonta rymistelyä ja luulis olevan sanomattakin selvää että kuskin ei pidä lähteä "rymistelemään" niin että joku osa voi siinä vaurioitua.
Kukkonen kuuli radioonsa P4:n vastaavan ja ymmärsi ruiskumestari Myyrän kuulleen käskyn. Samoihin aikoihin puomitikas ajoi paikalle. Sen kuljettaja ryhtyi pihalla peruuttamaan neliakselista autoaan palokohteen viereen palotietä pitkin. Kukkonen ryhtyi käsimerkein ja puheohjein ulkopuolelta opastamaan auton kuljettajaa ahtaissa pihatiloissa. Huonoksi onneksi parkkitalon ja pysäköintikatoksen väliin, kiellettyyn paikkaan, oli pysäköity henkilöauto. Se esti puomitikkaan peruuttamalla tapahtuvaa tiukkaa kääntymistä takaoikealle. Ylimääräisiin veksailuihin ei ollut aikaa. Puomitikas raivasi itse oman tiensä. Vasen nokkaosa puskureineen ja voimakkaasti käännettyine etupyörineen työnsi sivulle henkilöautoa ja tie kohteeseen oli avoin, kun auto vielä runnoi alleen osan panssariaitaa.
Nyt ilmeni uusi takaisku. Henkilöautoa sivuun työntäessään keulassa vasemmalla puskurin mutkassa ollut paineilman syöttöletku oli vaurioitunut. Sen seurauksena auton paineilmajärjestelmän paine oli laskenut niin alas, ettei paineilmalla kytkettävää hydraulipumppua saatu päälle - näin puomitikkaan nostotekniikka ei toiminut.
Tästähän taisi kaikki lähteä, kuinka paloautot saa rynniä tai ei. Muistaakseni, kukaan ei huomioinut Tampereen keskuspaloaseman sijaintia, joka on ollut jo 80-luvulta iso puheenaihe. Se, että yhden bemarin siirrät syrjään siinä ekassa risteyksessä (oletan, vai onko jo suuntima kohti itää/länttä, se ei selviä) eli Rongankadun ja Satakunnankadun helvetissä, niin varmasti tiedät, että jos häly ei ole juoksumatkan päässä, niin aika monta bemaria saat vetää nurin huonoimpana päivänä, ennen kuin olet edes "kuivilla". Tunnelikriisi kaupan päälle ja klo 16:00 mukavaa lähteä ajoon. Yksi pointti koko asiaan on se, että voiko kyseessä olla näistä edellä mainituista vaihtoehdoista hyvinkin keskivertoturisti, joka vain on ns eksynyt vanhan Tomtomin näyttäessä vaikka mitä. Pointti myös se, että ei nyt heti rutata 100 m asemalta, kohteessa olisi käyttökelvoton yksikkö tuota mallia noudattaen ja lasku perässä. Asia erikseen sitten nämä pelastusteiden tukkijat, ja kuten todettua, 20-vuotta sitten on ehkä kustu homma osumalla tiellä olevaan autoon.Tampereella erinomaista käytöstä ykkössarjan bemarilta. Paloauto tuli takaa satakunnankadulla, kaikki vetää autonsa melkein kokonaan jalkakäytävälle, että saadaan risteys auki. Tämä sankari jää siihen keskelle risteystä haisemaan, ainakin 5 sekuntia sai paloauto seisoa kiinni kys. auton perseessä pillit huutaen ennekuin heräsi todellisuuteen.
Itse olisin palo auton kuskina varmaan runnonut ihan vittuillakseni väkisin ja ajanut kys. auton paalikuntoon.
Nämä muutamat runnomismenetelmän puolustajat ovat sitä mieltä, että mitään vahinkoa ei voi syntyä kummallekaan osapuolelle, joten antaa palaa vaan.Tästähän taisi kaikki lähteä, kuinka paloautot saa rynniä tai ei. Muistaakseni, kukaan ei huomioinut Tampereen keskuspaloaseman sijaintia, joka on ollut jo 80-luvulta iso puheenaihe. Se, että yhden bemarin siirrät syrjään siinä ekassa risteyksessä (oletan, vai onko jo suuntima kohti itää/länttä, se ei selviä) eli Rongankadun ja Satakunnankadun helvetissä, niin varmasti tiedät, että jos häly ei ole juoksumatkan päässä, niin aika monta bemaria saat vetää nurin huonoimpana päivänä, ennen kuin olet edes "kuivilla". Tunnelikriisi kaupan päälle ja klo 16:00 mukavaa lähteä ajoon. Yksi pointti koko asiaan on se, että voiko kyseessä olla näistä edellä mainituista vaihtoehdoista hyvinkin keskivertoturisti, joka vain on ns eksynyt vanhan Tomtomin näyttäessä vaikka mitä. Pointti myös se, että ei nyt heti rutata 100 m asemalta, kohteessa olisi käyttökelvoton yksikkö tuota mallia noudattaen ja lasku perässä. Asia erikseen sitten nämä pelastusteiden tukkijat, ja kuten todettua, 20-vuotta sitten on ehkä kustu homma osumalla tiellä olevaan autoon.
Ok, sieltä se agressiivisuuden syy taisikin löytyä. Otan osaa isäsi puolesta, mutta yritetään silti keskustella asiasta loogisesti ja jätetään tunteet sivuummalle.
Minuakin vituttaa porukka joka ei osaa käyttäytyä liikenteessä, mutta jotain rajaa silti.
Jaa, että paloautolla (joka on useimmiten kuorma-auto) työnnetään toinen auto edestä pois jossakin liikennesumassa ja mitään korjattavaa ei synny?
Runnomisen käsitys on kovin laaja. En minäkään mitään lunastuskuntoa ole tarkoittanut, mutta en jaksa uskoa että henkilöautojen töniminen kuorma-autolla onnistuu ilman vaurioita muualla kuin televisiossa.
Että pitäisi alkaa googlettamaan kaikki Suomessa käytetyt paloautomallit ja selvitellä niiden lisävarustelistat ja niistä sitten listata mitä voi mennä rikki jos autolla törmäillään erilaisissa tilanteissa? Ei napostele, jätän tämän homman sinulle ja tyydyn toteamaan että varsinkin vanhemmissa paloautoissa on tosiaan kaikenlaista lisälaitteiden uloketta myös keulassa puskurien ulkopuolella, puhumattakaan ihan tavallisista valoista ja vilkuista jne.
Täytyy olla kakkapuhetta, kun ne ei voi kuulemma vaurioitua.
En tiedä tarkemmin mistä tuossa on ollut kyse, mutta kuten jo todettiin, niissä pelastusajoneuvoissa tuppaa olemaan mallista ja varustelusta riippuen kaikenlaista vipua ja hydrauliikkaletkua sun muuta myös korin ulkopuolella, jotka eivät kestä mitään aivotonta rymistelyä.
Ei kukaan ole sanonut, ettei saa ärsyyntyä. On vaan kovin eri asia ärsyyntyä oman päänsä sisällä, kuin alkaa fyysisiin toimenpiteisiin sen ärsyyntymisen johdosta.Mihin sitä rajaa piti vetää, siihen että saa siis ärsyttää ne jotka ei osaa käyttäytyä, mutta ei saa ärsyttää ne jotka eivät osaa paloautoa väistää, jahas asia selvä.
Ei se hankalaa ole. Vauroitta ei edessä olevaa autoa kuitenkaan voi työntämällä siirtää kuin jostakin peräkoukusta tms, vaikka tämä ei pistäisi vastaankaan. Vähintään naarmuja tulee aina ja siitähän tässä oli juuri kyse. Puskurin vaihto ja/tai maalaus maksaa yllättävän paljon nykyaikaisiin autoihin ja paikkamaalauksia niihin harvemmin tehdään. Ei tämä videoilla/animaatioilla miksikään muutu.En puhunut liikennesumasta, puhuin yleisellä tasolla kuorma-autolla henkilöauton työntämisestä, joka ei ole kovin iso operaatio kun kuski tietää autonsa. Aloin jo suunnittelemaan tässä aamukahvia litkiessä että tekisinköhän sinulle videon kuinka moinen operaatio toteutetaan, jos se on niin hankalaa kuin väität eli se onnistuu vain hollywoodilta tmv.? Oikeasti, aika simppeli prosessi, vaurio riippuu siitä paljonko henkilöauto pistää vastaan. Jos se on käsijarrulla paikoillaan edessä niin en usko että merkittävää vauriota syntyy.
No niin, tulihan se sieltä. Vähitellen aletaan ymmärtämään, että hälytysajoneuvoja on erilaisia ja niissä on myös erilaisia lisävarusteita. Toiset ovat herkempiä kuin toiset ja osa niistä hydrauliikkaletkuista jne haavoittuvista komponenteista voi olla piilossa paljailta silmiltä, mutta silti haavoittuvaisessa paikassa.Ei pidä, eikä napostele minuakaan. Mielestäni se on kuljettajan tehtävä tietää autonsa. Onhan se nyt ääliömäistä että jos siinä on vaikka paineilmalinjat ja hydrauliletkut vedetty karjaraudan päälle, mutta jos näin on niin sitten sillä ei mitään työnnetä, piste.
Ok, tästäkin saatiin sitten user error. Kannattaa varmaan olla yhteydessä sinne tutkijalautakuntaan, kun eivät ole siellä tajunneet noin yksinkertaista asiaa selvityksissä ja jatko-ohjeistuksissaan.Niin nosturissahan ei mitään vikaa ollut, ja se olisi toiminut jos olisi laittanut sen ulosoton jo vähän aikaisemmin päälle kun paineilmaa vielä tuli. Tämäkin on vähän niinkuin user-error, tosin en moiti palomiestä koska ei tuollaiseen osaa varautua, mutta itse kytkisin pelastustehtävissä kyllä ulosoton päälle jo hyvissä ajoin enkä vasta kun ollaan kohdalla, juurikin esim. tuosta syystä.
Miten se on kaluston vika, jos kohteessa on kielletyllä alueella auto, joka estää etenemisen?Tosin kalusto ei ole ollut kyllä ihan tehtävän vaatimalla tasollakaan tuossa.
Totta, ei etene tämä keskustelu mihinkään. Diaz kyseli ratakiskoa, mutta ei ole niin isoa kiskoa olemassakaan, että se tällä tasolla etenevään keskusteluun taipuisi apuvälineeksi. Ihan tulee muro mieleen, eikä se ole hyvä asia.Mutta eihän siinä, eiköhän tämä ole aika taputeltu aihe jo.
Ööh, niin ketkä laittavat? Minä en ainakaan laita, lue keskustelu kokonaan ja yritä ymmärtää mistä tässä on edes puhe.Yllättävää tässä keskustelussa on vain se, että jotkut laittavat oikeasti bemarin puskurin naarmut ihmishengen edelle
Ei se hankalaa ole. Vauroitta ei edessä olevaa autoa kuitenkaan voi työntämällä siirtää kuin jostakin peräkoukusta tms, vaikka tämä ei pistäisi vastaankaan. Vähintään naarmuja tulee aina ja siitähän tässä oli juuri kyse. Puskurin vaihto ja/tai maalaus maksaa yllättävän paljon nykyaikaisiin autoihin ja paikkamaalauksia niihin harvemmin tehdään. Ei tämä videoilla/animaatioilla miksikään muutu.
Mielestäni tuollainen ei voi olla mikään perusjuttu, vaan juuri korkeintaan kohteessa välttämättömänä suoritettava toimenpide. Selvästi pelastuslaitos on tässä samalla linjalla, mutta en ihmettele että IT-foorumilla tavikset tietävät tämänkin taas paremmin.
No niin, tulihan se sieltä. Vähitellen aletaan ymmärtämään, että hälytysajoneuvoja on erilaisia ja niissä on myös erilaisia lisävarusteita. Toiset ovat herkempiä kuin toiset ja osa niistä hydrauliikkaletkuista jne haavoittuvista komponenteista voi olla piilossa paljailta silmiltä, mutta silti haavoittuvaisessa paikassa.
Lisäksi autoja ajavat jatkuvasti eri kuljettajat. On aika kaukaa haettua, että jokainen kuljettaja tietäisi ja muistaisi ihan jokaisen auton rakenteen ja erikoisuudet erityisen syvällisesti.
Ok, tästäkin saatiin sitten user error. Kannattaa varmaan olla yhteydessä sinne tutkijalautakuntaan, kun eivät ole siellä tajunneet noin yksinkertaista asiaa selvityksissä ja jatko-ohjeistuksissaan.
Miten se on kaluston vika, jos kohteessa on kielletyllä alueella auto, joka estää etenemisen?
Yllättävää tässä keskustelussa on vain se, että jotkut laittavat oikeasti bemarin puskurin naarmut ihmishengen edelle(myönnetään en perehtynyt asiaa oliko paloauto menossa pelastamaan ketään yhtään mistään, mutta kuitenkin). Ihmiset taitaa olla niin irtaantuneita todellisuudesta ettei ymmäretä edes sitä, että paloautolla todellakin voi työntää varovasti autoa ilman naarmuja suurempia vahinkoa.
Gize sanoi:Täälläkin porukka jättelee parkkiin miten sattuu pelastustielle autojansa, välillä ollut kolme autoa y-haarassa niin että paloauton tie blokataan vähintään kahden eri rappukäytävän kaikkiin asuntoihin. Salainen toiveeni on se päivä, kun nämä kaikki tuupataan pois tieltä paloauton toimesta väkisin, eikä kukaan korvaa näille mitään! Ottaisivatkohan edes opikseen
Ööh, niin ketkä laittavat? Minä en ainakaan laita, lue keskustelu kokonaan ja yritä ymmärtää mistä tässä on edes puhe...
Et, halusin vain tarkentaa että minä en ainakaan ole sitä mieltä ja kun en ole havainnut muitakaan jotka niin olisivat sanoneet, niin ajattelin että ehkä haluat tarkentaa väitettäsi.Viittasinko sinuun jossain?
Ja sen kyllä huomaa. Hyvä tulla väliin huutelemaan, jos ei edes tiedä mistä keskustelu alkoi.En ole lukemassa koko "keskustelua", kyllä tästä saa ihan tarpeeksi hyvän kuvan muutenkin.
Koko keskustelu lähti siitä, kun Bapsu kertoi seuranneensa kuinka paloauto joutui odottamaan peräti noin 5s ennen kuin joku sai autoaan siirrettyä. Tuollaisten väkisin edestä pois työntämistä siinä sitten porukka hehkutti ja kun tom_gore sanoi ettei yhden vaaran vuoksi ei kannata aiheuttaa toista ja ettei kukaan sellaista Suomessa ala tekemään. niin siihen mm. juuri Gizen vastaus oli, että "Niin, ikävä kyllä. Ärsyttävää kyllä tämä palomiesten turha varovaisuus pikku työntämisen suhteen" ja Diaz oli samaa mieltä. Tuosta se skenaarioshow sitten eteni vähitellen tähän pisteeseen.Ihme vääntämistä ja skenaarioiden luomista ihmisillä. Gize tuossa jo tarkensikin, että jos on tarpeen tuupata niin sitten on. Se nyt ei varmaan vielä ole, jos henkilö ei puolessa minuutissa älyä väistyä. Kukaan tuskin tosissaan mitään derbyä lähtisi harrastamaan vaikka vituttaisikin. Ei näihin "keskusteluihin" pitäisi osallistua ollenkaan, ei porukka vaan ymmärrä tai väärin ymmärtää tahallaan.
...Kaikki ymmärtävät varmasti että pelastusajoneuvojen on päästävä kohteeseen, tarvittaessa sitten vaikka väkisin, mutta rajanveto hyväksyttäville ja järkeville toimenpiteille on vähän hakusalla.
Tuolla kuskilla oli varmaan 20s aikaa siirtää se auto siitä, ei siinä että sillä viidellä sekunnilla juuri siinä on mitään väliä, mutta jos noita tulee enemmän vastaan niin alkaa matka hidastua. Tuossakin auto joutuu pysähtymään mikä lisää kerrannaisvaikutusta.Et, halusin vain tarkentaa että minä en ainakaan ole sitä mieltä ja kun en ole havainnut muitakaan jotka niin olisivat sanoneet, niin ajattelin että ehkä haluat tarkentaa väitettäsi.
Ja sen kyllä huomaa. Hyvä tulla väliin huutelemaan, jos ei edes tiedä mistä keskustelu alkoi.
Koko keskustelu lähti siitä, kun Bapsu kertoi seuranneensa kuinka paloauto joutui odottamaan peräti noin 5s ennen kuin joku sai autoaan siirrettyä. Tuollaisten väkisin edestä pois työntämistä siinä sitten porukka hehkutti ja kun tom_gore sanoi ettei yhden vaaran vuoksi ei kannata aiheuttaa toista ja ettei kukaan sellaista Suomessa ala tekemään. niin siihen mm. juuri Gizen vastaus oli, että "Niin, ikävä kyllä. Ärsyttävää kyllä tämä palomiesten turha varovaisuus pikku työntämisen suhteen" ja Diaz oli samaa mieltä. Tuosta se skenaarioshow sitten eteni vähitellen tähän pisteeseen.
Kaikki ymmärtävät varmasti että pelastusajoneuvojen on päästävä kohteeseen, tarvittaessa sitten vaikka väkisin, mutta rajanveto hyväksyttäville ja järkeville toimenpiteille on vähän hakusalla.