Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Totta, mutta toisaalta ne tietyöpaikkojen rajoitukset ovat monesti niin liioiteltuja, että porukka on varmaan osaltaan kyllästynyt siihen "suden huutamiseen".

Liioteltuja, 120km/h alueella nopeus pitäisi pudottaa 50km/h, no ei siinä vielä mitään jos siellä on työmiehiä töissä, mutta kun ne on siinä ympäri vuorokauden 7pvä viikossa vaikka kukaan ei ole töissä. Eikä siinäkään mitään jos se olisi kuukauden tai pari, mutta kun ne on sen 6-12kk!!!:facepalm:
 
Liioteltuja, 120km/h alueella nopeus pitäisi pudottaa 50km/h, no ei siinä vielä mitään jos siellä on työmiehiä töissä, mutta kun ne on siinä ympäri vuorokauden 7pvä viikossa vaikka kukaan ei ole töissä. Eikä siinäkään mitään jos se olisi kuukauden tai pari, mutta kun ne on sen 6-12kk!!!:facepalm:
Juuri näin. Ja se 50km/h on sekin vielä ihan hyvin, kun välistä rajoitus on 30km/h, eikä työmiehiä ole lähelläkään edes työaikana, saati sitten öisin ja viikonloppuisin jne. Ei ihmekään, että niitä rajoituksia ei viitsitä kunnioittaa.
 
Jos liikun autolla töihin, ajan aina kehä3 kohti länttä, jolta liityn tuusulanväylälle kohti helsinkiä. Tuo liittymäramppi on sellainen paikka, että porukka ei vaan osaa liittyä motarille sitä satasta vaan nopeus on järjestään 70 kun motarille liitytään ja kiihdytys tapahtuu vasta motarilla vaikka 100 lätkä on liittymärampilla hyvissä ajoin ennen motaria.. Vituttaa ajaa jonon neljäntenä ja koittaa saada tilaa motarilla, kun ekan parin auton takia aamuliikenteen ajomäärällä liittymän kohta motarilla sekoaa näiden alinopeutta liittyvien takia..
 
Jos liikun autolla töihin, ajan aina kehä3 kohti länttä, jolta liityn tuusulanväylälle kohti helsinkiä. Tuo liittymäramppi on sellainen paikka, että porukka ei vaan osaa liittyä motarille sitä satasta vaan nopeus on järjestään 70 kun motarille liitytään ja kiihdytys tapahtuu vasta motarilla vaikka 100 lätkä on liittymärampilla hyvissä ajoin ennen motaria.. Vituttaa ajaa jonon neljäntenä ja koittaa saada tilaa motarilla, kun ekan parin auton takia aamuliikenteen ajomäärällä liittymän kohta motarilla sekoaa näiden alinopeutta liittyvien takia..

ja sitten ihmetellään kun motarilla porukka ei anna tilaa. Itse jos näen että joku hidas henkilöauto on tulossa motarille niin en anna tippaakaan tilaa, mutta jos osataan kiihdyttää kunnolla niin tilaa saa aina.
 
Tuosta rampeille liittymisestä vielä sen verran, että jostain syystä viime vuosina on tuntunut olevan yleistymään päin ajatusmalli, että kaksikaistaista päätietä ajavien pitäisi tehdä tilaa niille rampilta tulijoille vaihtamalle toiselle kaistalle. Sen lisäksi, että näin ei saa tehdä lainkaan mukaan, tällaiset perverssit olettamukset aiheuttavat kaikenlaisia vaaratilanteita.

Rampilta tulija sovittaa nopeuden päätien liikennevirtaan ja siirtyy vapaaseen väliin vetoketjumaisesti. Päätien ajajilla ei ole väistövelvollisuutta mihinkään suuntaan, mutta toki on kohteliasta antaa tarvittaessa liittyjälle tilaa joko hidastamalla tai kiihdyttämällä omaa nopeutta, mutta mitään kaistanvaihtokikkailuita siihen ei kuulu.

Tosin raskaan liikenteen kohdalla tulee joskus annettua itsekin tilaa vaihtamalla kaistaa, mutta se nyt on vähän erilainen tilanne, kun ei iso rekka täydessä lastissa saa kelattua liittymisnopeutta rampilla samaksi kuin päätiellä.
 
Tuosta rampeille liittymisestä vielä sen verran, että jostain syystä viime vuosina on tuntunut olevan yleistymään päin ajatusmalli, että kaksikaistaista päätietä ajavien pitäisi tehdä tilaa niille rampilta tulijoille vaihtamalle toiselle kaistalle. Sen lisäksi, että näin ei saa tehdä lainkaan mukaan, tällaiset perverssit olettamukset aiheuttavat kaikenlaisia vaaratilanteita.

Rampilta tulija sovittaa nopeuden päätien liikennevirtaan ja siirtyy vapaaseen väliin vetoketjumaisesti. Päätien ajajilla ei ole väistövelvollisuutta mihinkään suuntaan, mutta toki on kohteliasta antaa tarvittaessa liittyjälle tilaa joko hidastamalla tai kiihdyttämällä omaa nopeutta, mutta mitään kaistanvaihtokikkailuita siihen ei kuulu.

Tosin raskaan liikenteen kohdalla tulee joskus annettua itsekin tilaa vaihtamalla kaistaa, mutta se nyt on vähän erilainen tilanne, kun ei iso rekka täydessä lastissa saa kelattua liittymisnopeutta rampilla samaksi kuin päätiellä.
Näin juuri. Rekat ovat selvä poikkeus, mutta muuten toi on jotain niin älytöntä, että en vaan jaksa tajuta, mikä siinä oikeassa liittymisnopeudessa on niin vaikeaa.

5 vuoden välein uusittava ajokoe vaan, esimerkiksi niin, että jos ei läpäise niin sitten saa omakustanteisesti suoritettavakseen 4 ajotuntia, joilla kerrataan inssin kirjoittamia puutteita. Sitten jos noita ajokokeita on vaikkapa 3 läpäissyt putkeen (15v ajokokemusta ja vieläkin menee vahvasti) niin sitten saisi armahduksen loppuiäkseen tuosta paskasta.
 
Meinasin tänään teilaa spendexpellen taas, autokoulu auto päästi vastakkaisesta suunnasta pyöräilijän suojatielle ja totta kai se pyöräilijä luuli että minäkin pysähdyn, no en pysähdy kun ei ole mun väistämisoikeus, mutta miksi autokoulu auto antoi tietä, toivottavasti opettaja ei käskenyt!


ja totta kai rekoille tilaa, ei niillä ole muuten mitään mahdollisuutta tuolla liikkua ja ne on vain töissä ja kuljettaa meidänkin tavaroita.
 
Jos liikun autolla töihin, ajan aina kehä3 kohti länttä, jolta liityn tuusulanväylälle kohti helsinkiä. Tuo liittymäramppi on sellainen paikka, että porukka ei vaan osaa liittyä motarille sitä satasta vaan nopeus on järjestään 70 kun motarille liitytään ja kiihdytys tapahtuu vasta motarilla vaikka 100 lätkä on liittymärampilla hyvissä ajoin ennen motaria.. Vituttaa ajaa jonon neljäntenä ja koittaa saada tilaa motarilla, kun ekan parin auton takia aamuliikenteen ajomäärällä liittymän kohta motarilla sekoaa näiden alinopeutta liittyvien takia..

On raivostuttava paikka, vielä pahempi on sama risteys itäänpäin mennessä; tie on käytännössä suora ALAMÄKI, ja jossa silti jotenkin onnistutaan hidastamaan vauhtia kehältä poistuttaessa. Ai että mä en ymmärrä...

xPkhgbg.jpg
 
On raivostuttava paikka, vielä pahempi on sama risteys itäänpäin mennessä; tie on käytännössä suora ALAMÄKI, ja jossa silti jotenkin onnistutaan hidastamaan vauhtia kehältä poistuttaessa. Ai että mä en ymmärrä...

xPkhgbg.jpg
Jep, tosin toi länteenpäin mentäessä oleva kaista on siinä mielessä paskempi, että siinä pitää tosiaan liittyä ensin toiselle kaistalle ja siitä vasta motarille.. Itse yleensä jatkan sitä oikealle sivuun menevää taksikaistaa ja liityn seuraavasta mestasta tonne motarille ihan vaan oman ja yleisen turvallisuuden takia.. Juuri tänään ajoin neljäntenä autona tossa ja nopeudet hipoi 65, jatkoin sinne taksikaistalle ja kappas, nämä edessä himmailijat saikin motarilla kaasujalan kuntoon sinne 120 pintaan ja itse kun n. 110 liityin seuraavasta kohdasta taksikaistalta niin näistä kolmesta edellä rampilla olleesta sankarista 2 oli mun edellä vaikka kenelläkään ei ollut liittymässä mikään kiire. Eikö helvetti sentään voi kiihdyttää kunnolla vauhtia. Kiva tossa aiheuttaa harmaita hiuksia lännestä tuleville liittyjille ja siitä sitten 2 kaistan porukka liittyy kaikki kunnon alinopeutta motarille niin että hirvittää.
 
Tuosta rampeille liittymisestä vielä sen verran, että jostain syystä viime vuosina on tuntunut olevan yleistymään päin ajatusmalli, että kaksikaistaista päätietä ajavien pitäisi tehdä tilaa niille rampilta tulijoille vaihtamalle toiselle kaistalle. Sen lisäksi, että näin ei saa tehdä lainkaan mukaan, tällaiset perverssit olettamukset aiheuttavat kaikenlaisia vaaratilanteita.
Tämä. Viikko takaperin todistin tätä miltei liiankin omakohtaisesti VT6:n nelikaistaisella osuudella: Vakkarissa päällä 104 km/h todellista nopeutta ja vaihdan hyvissä ajoin vasemmalle kaistalle ohittaakseni edelläni ajavan hopeanharmaan Focuksen. Hetkeä myöhemmin kohdalle osuu liittymäramppi, jolta on tulossa pakettiauto - ja mitä tekee tuossa kohti Focus-kuski? Jumalauta jarruttaa reilusti omalla kaistallaan ja ilman vilkkua paukkaa eteeni vasemmalle kaistalle. Ensin huusi jarrutuksessa renkaat ja sitten vieressä istunut vaimoni. Sen jälkeen kiroilin minä. Oli kyllä lähellä Focuksen ja Passatin fuusioituminen. Osoitin kyllä mielipiteeni kuljettajan toiminnasta herrasmiesmäisesti ääni- ja valomerkein, mutta ei tainnut puhelin korvalla ajanut nuori naisenalku edes tajuta mitä tapahtuu.

Ja entäs se pakettiauto? Se liittyi nelikaistaiselle hyvällä nopeudella pari-kolmekymmentä metriä Focuksen eteen ja katosi horisonttiin kun jarruvalot alkoivat vilkkumaan.
 
Juuri näin. Ja se 50km/h on sekin vielä ihan hyvin, kun välistä rajoitus on 30km/h, eikä työmiehiä ole lähelläkään edes työaikana, saati sitten öisin ja viikonloppuisin jne. Ei ihmekään, että niitä rajoituksia ei viitsitä kunnioittaa.
Ihan aiheesta ne rajoitukset (päiväsaikaan) noilla työmaa-alueilla on ja kaveri vetäsi päiväsaikaan kamerapakusta sakotkin tollasella alueella. Ei se niille duunareille kivaa oo jos siitä ajetaan kovaa ohi ja turvallisuuskin kärsii. Vähäliikenteisinä aikoina viikonloppuisin ja iltaisin voi hyvin ajaa vähän joustavammin, kunhan varoo noita tutkapakuja yms, tosin empä oo noihin iltasin törmännytkään, että sikälis toi liikennevalvonta on turvallisuuden kannalta ajotettu oikein mitä noita tutkia oon työmaa-alueilla nähnyt. On ihan ymmärrettävää, ettei noita rajotuksia oikein joka ilta ja joka vklp voida olla muuttamassa varsinkin kun satasen tiellä ei voida kapeella työmaa-alueella kuitenkaan ehkä satasen nopeuksia sallia. Vähän tehokkuutta kyllä noihin työmaiden kestoihin voitaisiin koittaa saada kyllä, hyvänä esimerkkinä toi kehä1 remppa. Jenkkien road tripillä oli tehokasta esim asfaltointityöt kun sellanen autoletka (viimenen auto letkassa näytti kaistanpäättymisen tien sivustalla ja nopeusrajoitukset) eteni ehkä 100m mittaisena ja uutta tietä syntyi vanhan tilalle kokoajan.
 
Kyllä ne 50 lätkät vois sentään käydä peittämässä kun työmaalta lähdetään. 80 km/h on toki ihan asiallinen jos kaistoja on osittain pois käytöstä ja/tai on pientareella koneita ja/tai tien pinta kesken vielä.
 
Paras strategia on itse ajaa autonsa kahden auton väliin ja ottaa kuva, josta kaikkien rekkarit selviää. Jos tullessa ovessa on kolhu niin melko varmasti tietää syypään

Vilkkaassa kauppaparkissa naapurit vaihtuu 30min aikana useita kertoja joten tuo kuvaaminen ei auta mitään.
 
Vilkkaassa kauppaparkissa naapurit vaihtuu 30min aikana useita kertoja joten tuo kuvaaminen ei auta mitään.
No ehkä ei, mutta eipä tosta vaivaa ole. Jos sun oikealla puolella on punanen auto, josta näppäät kuvan ja tullessas takasin siinä on hopeinen, mutta sun auton ovessa on lommo ja punasta maalia niin auttaiskohan ongelmaan edes jotenkin?
 
Tuosta rampeille liittymisestä vielä sen verran, että jostain syystä viime vuosina on tuntunut olevan yleistymään päin ajatusmalli, että kaksikaistaista päätietä ajavien pitäisi tehdä tilaa niille rampilta tulijoille vaihtamalle toiselle kaistalle. Sen lisäksi, että näin ei saa tehdä lainkaan mukaan, tällaiset perverssit olettamukset aiheuttavat kaikenlaisia vaaratilanteita.

Rampilta tulija sovittaa nopeuden päätien liikennevirtaan ja siirtyy vapaaseen väliin vetoketjumaisesti. Päätien ajajilla ei ole väistövelvollisuutta mihinkään suuntaan, mutta toki on kohteliasta antaa tarvittaessa liittyjälle tilaa joko hidastamalla tai kiihdyttämällä omaa nopeutta, mutta mitään kaistanvaihtokikkailuita siihen ei kuulu.

Tosin raskaan liikenteen kohdalla tulee joskus annettua itsekin tilaa vaihtamalla kaistaa, mutta se nyt on vähän erilainen tilanne, kun ei iso rekka täydessä lastissa saa kelattua liittymisnopeutta rampilla samaksi kuin päätiellä.
Aivan perseestä tuokin että päätiellä ajava hidastaa tai nostaa nopeutta, ajakaa tasaista vauhtia.
 
Aivan perseestä tuokin että päätiellä ajava hidastaa tai nostaa nopeutta, ajakaa tasaista vauhtia.
Turha provo, ymmärsit varmaan mitä tässä haetaan takaa. Jos joku on kaistalle tulossa ja oot about vieressä ajamassa niin peliliike jompaan kumpaan suuntaan silloin, jos kiihdytyskaistalla olija ei sitä vaikuta saavan aikaiseksi.
 
Turha provo, ymmärsit varmaan mitä tässä haetaan takaa. Jos joku on kaistalle tulossa ja oot about vieressä ajamassa niin peliliike jompaan kumpaan suuntaan silloin, jos kiihdytyskaistalla olija ei sitä vaikuta saavan aikaiseksi.
Kyllä se on rampilta tulevan tehtävä. Viime viikollakin näki kun molemmilla syttyy jarruvalot, ja liittyminen menee pelleilyksi.
 
Kyllä ne 50 lätkät vois sentään käydä peittämässä kun työmaalta lähdetään. 80 km/h on toki ihan asiallinen jos kaistoja on osittain pois käytöstä ja/tai on pientareella koneita ja/tai tien pinta kesken vielä.

Onhan noita vaihtuvia nopeusrajoituksia ihan digitaalisessa muodossa, joten miksei niitä voisi ottaa käyttöön tietyömailla. Aamulla isketään hiljaisempi rajoitus, ja illalla kun lähdetään kotiin, niin laitetaan vähän isompaa nopeutta. Homman voisi hoitaa joku kohteen esimies. Tai jos on hajamielistä porukkaa, niin eiköhän nuo saisi vaihdettua ihan ajastimella, huomioiden myös viikonloput, pyhät. Ei liene kovin vaikeaa.
Ilmaisiahan nuo ei tietenkään ole, mutta siirtyvät sitten paikasta toiseen kun homma on valmis.

muuttuva-nopeusrajoitus-2017-RR-002-640x360.jpg
 
Ihan aiheesta ne rajoitukset (päiväsaikaan) noilla työmaa-alueilla on
Joskus on ja joskus ei ole. Liian harvoin ei ole aiheesta ja siitä tämä marina johtuukin. Sitten vielä päälle ne ilta-ajat ja viikonloput, kun ei ole työmiehiä lainkaan ja silti vedetään 30km/h.

Laiskuudesta se vaan johtuu, ettei noita järkeistetä. Lätkäistään joku rajoitus tietyöalueelle vähän niinkuin varman päälle projektin alussa ja annetaan sen olla siellä niin pitkään kunnes saavat työn valmiiksi. 100 000 autoilijaa kärsii, mutta paskat siitä kun näennäinen turvallisuus paranee.

Nuo vaihtuvat rajoitukset olisivat kivoja, mutta eihän niihin rahaa ole.

ja kaveri vetäsi päiväsaikaan kamerapakusta sakotkin tollasella alueella.
Tottakai niitä valvotaan, kun nehän ovat loistavia sakkorysiä.

Ei se niille duunareille kivaa oo jos siitä ajetaan kovaa ohi ja turvallisuuskin kärsii.
Niin no, tässä olikin kyse työ-aikojen ulkopuolisista tapahtumista, sekä rajoituksista sellaisilla alueilla, joissa työmiehet eivät ylipäätään edes ole ajoradan lähettyvillä.
 
Kyllä se on rampilta tulevan tehtävä. Viime viikollakin näki kun molemmilla syttyy jarruvalot, ja liittyminen menee pelleilyksi.
Niin, vitut mistään joustosta. Tärkeintä on olla itse oikeassa ja nauraa nenä pystyssä paskaisesti muille. ;)

Ei kukaan mistään merkittävämmästä jarruttelemisesta ole puhunut. Vähän kun nostaa tai painaa kaasua, niin se voi helpottaa sopivassa tilanteessa sitä rampilta tulijaa.
 
Niin, vitut mistään joustosta. Tärkeintä on olla itse oikeassa ja nauraa nenä pystyssä paskaisesti muille. ;)

Ei kukaan mistään merkittävämmästä jarruttelemisesta ole puhunut. Vähän kun nostaa tai painaa kaasua, niin se voi helpottaa sopivassa tilanteessa sitä rampilta tulijaa.
No tämä. Lisäksi sen kyllä yleensä jo näkee milloin ei kannata antaa tietä: jos sieltä rampista joku mummocorolla matelee 30km/h hitaammin kuin tie mille liitytään, niin kyseessä on joku ylivarovainen kuski kuka ei varmasti tule tielle liittymään vaikka antaisit tietä. Jos nopeudet taas ovat hyvin lähellä samaa molemmilla ja liittyvällä hieman suurempikin kuin itsellä niin ei siihen kummoista polkimen hipaisia tai kaasun painallusta tarvitse että sujuvasti saa liittymisen hoidettua. Ja jos täysin tyhjä tie on ja molemmat menevät rinta-rinnan niin kyllä tulee välillä lakia rikottua ja jopa toiselle kaistalle vaihdettua :nb:
 
Meinasin tänään teilaa spendexpellen taas, autokoulu auto päästi vastakkaisesta suunnasta pyöräilijän suojatielle ja totta kai se pyöräilijä luuli että minäkin pysähdyn, no en pysähdy kun ei ole mun väistämisoikeus, mutta miksi autokoulu auto antoi tietä, toivottavasti opettaja ei käskenyt!


ja totta kai rekoille tilaa, ei niillä ole muuten mitään mahdollisuutta tuolla liikkua ja ne on vain töissä ja kuljettaa meidänkin tavaroita.
Kai sinä käsität että siinä autokoulu-autossa on ihan syystä ne kilvet takana?`Kai sinä käsität että niissä usein on kuskina ihminen joka vasta opettelee ajamista? Itsekkin korttia ajaessani tuntui alkuun kaiken informaation tulva mahdottoman suurelta ja pysäyttelinkin ja päästin muita tienkäyttäjiä mielummin kuin toisinpäin.
''en pysähdy kun ei ole mun väistämisoikeus'' Oli tai ei, ei se pieni rauhallisuus ja pelivara siellä ainakaan haittaa. Vaikka kuinka olisi itsellä oikeus ajaa niin silti varmaan mieluusti välttäisit tapaturmat?

Ja vielä tuohon liittymästä liittymiseen, mitä jos se oma auto ei yksinkertaisesti kiihdy samalla tavalla kuin se teidän hieno BMW tai Mersu? Kaikilla ei ole varaa taikka edes halukkuutta omistaa yhtä hyviä ajoneuvoja jolloin ne kiihdytykset ja nopeudet ei välttämättä ole samaa luokkaa. Niitä teitä käyttää kuitenkin muut myös, köyhät, vanhat, sairaat yms yms...
 
Kai sinä käsität että siinä autokoulu-autossa on ihan syystä ne kilvet takana?`Kai sinä käsität että niissä usein on kuskina ihminen joka vasta opettelee ajamista? Itsekkin korttia ajaessani tuntui alkuun kaiken informaation tulva mahdottoman suurelta ja pysäyttelinkin ja päästin muita tienkäyttäjiä mielummin kuin toisinpäin.
Itseä ei juurikaan autokoulun autot vituta, vaan osaan suhtautua ymmärtävästi. Muistan vielä millaista se oli, kun itse olin opettelemassa autolla ajoa. :lol:

Ja vielä tuohon liittymästä liittymiseen, mitä jos se oma auto ei yksinkertaisesti kiihdy samalla tavalla kuin se teidän hieno BMW tai Mersu? Kaikilla ei ole varaa taikka edes halukkuutta omistaa yhtä hyviä ajoneuvoja jolloin ne kiihdytykset ja nopeudet ei välttämättä ole samaa luokkaa. Niitä teitä käyttää kuitenkin muut myös, köyhät, vanhat, sairaat yms yms...
No juu, mutta vaikka olis kuinka hyvä auto tahansa, niin sitä kaasua ei siltikään välttämättä osata painaa tarpeeksi motarille liityttäessä. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Jos 30hp Kuplalla selviää rampeista niin en kyllä ymmärrä miten se ei onnistu about millä tahansa kipolla. Puhutaan kuitenki autosta jolla TEORIASSA pääsi 5kmh yli suurimman sallitun. Ei ole siis autosta vaan kuskista kiinni miten hyvin se onnistuu. Toki teho helpottaa, mutta ei se autuaaksi tee.
 
Jos 30hp Kuplalla selviää rampeista niin en kyllä ymmärrä miten se ei onnistu about millä tahansa kipolla. Puhutaan kuitenki autosta jolla TEORIASSA pääsi 5kmh yli suurimman sallitun. Ei ole siis autosta vaan kuskista kiinni miten hyvin se onnistuu. Toki teho helpottaa, mutta ei se autuaaksi tee.
Kyllä niitä autoja on silti jotka eivät kiihdy siihen täyteen 100/120km/h nopeuteen kiihdytyskaistalla. Samaten autoja joilla ei vain ajeta yli 80km/h(vaikka kulkisivatkin)
 
Jos 30hp Kuplalla selviää rampeista niin en kyllä ymmärrä miten se ei onnistu about millä tahansa kipolla. Puhutaan kuitenki autosta jolla TEORIASSA pääsi 5kmh yli suurimman sallitun. Ei ole siis autosta vaan kuskista kiinni miten hyvin se onnistuu. Toki teho helpottaa, mutta ei se autuaaksi tee.

30hp kuplan kuskit osasivat ottaa siitä paremmin sen koko tehon käyttöön. Ja 30hp kupla painoi alle puolet siitä mitä nykyinen auto.

Nykysin pelätään suuria kierroksia niin paljon, että ajetaan sillä "120hp" autolla sellaisilla kierroksilla, joilla niistä teoreettisesta "120 hepasta" on vain 55 hp käytettävissä vaikka painaisi kaasun pohjaan.
 
Niin, vitut mistään joustosta. Tärkeintä on olla itse oikeassa ja nauraa nenä pystyssä paskaisesti muille. ;)

Ei kukaan mistään merkittävämmästä jarruttelemisesta ole puhunut. Vähän kun nostaa tai painaa kaasua, niin se voi helpottaa sopivassa tilanteessa sitä rampilta tulijaa.
Tuskin pieni avustaminen, hyvissä ajoin ja tarvittaessa, mitään haittaa, itsekin siihen toisinaan "syyllistyn". Ongelma on siinä, kun liian monet järjenvastaisesti muuttavat nopeuttaan merkittävästi ja yllättäen, jolloin ensin jarrutetaan ja sitten kiihdytetään vierekkäin. Ainakin itselleni liittyminen on helpompaa, kun päätiellä pidetään tasainen nopeus. Ennakoitavuus on suurin apu. Ainakin pääsääntöisesti näin.
 
PK-seudulla on noita, jotka eivät uskalla kiihdyttää rampilla. Maalla tuohon tulee päälle ihmistyyppi, joka kiihdyttää tyhjää tietä ajavan rinnalle ja joko menee hämilleen tai pyrkii väkisin liittymään toisen auton kylkeen. Olisi hauska nähdä, miten tuollainen selviää vilkkaalla kaupunkiseudulla ajamisesta.
 
Kyllä ne paikalliset tuppaa yleensä olemaan ongelmatapauksia näissäkin, kun tasa-arvoisuus ei merkitse mitään. Ei sieltä eilenkään ketään tullu... PK-seudulla nyt ei järkysti liikennevaloristeyksiä edes ole, suuri osa on ihan samanlaisia kun siellä Muoniossa.

Jaaniin. Ihan jokapäivästä on kyllä nuo ongelmat ajojärjestyksessä tässä tuppukylässä, ja harvemmin ne kyllä paikallisia on jotka noita sählyjä tekkee. Kolmioristeyksiä ovat nuo mihin viittasin, mutta siltikki näkkyy olevan vaikea hahmottaa. Olisko sitte lie nämä kylän kauniit maisemat (60-luvun tiilitaloja yms) mikä niin vie huomion, en tiiä...
 
PK-seudulla on noita, jotka eivät uskalla kiihdyttää rampilla. Maalla tuohon tulee päälle ihmistyyppi, joka kiihdyttää tyhjää tietä ajavan rinnalle ja joko menee hämilleen tai pyrkii väkisin liittymään toisen auton kylkeen. Olisi hauska nähdä, miten tuollainen selviää vilkkaalla kaupunkiseudulla ajamisesta.

Ja hauska on myös nähdä miten vilkkaan kaupunkiseudun kuskit pärjää Muonion keskustassa jossa on jopa pari kappaletta neljän suunnan risteystä ilman liikennevaloja. Ruuhka on taattu. Kahdella autolla.
Kumpiakaan tapauksia en oikein ymmärrä, mikäli taskusta löytyy suomalainen ajokortti. Liikennesäännöt on samat Helsingissä ja Muoniossa. Myös liikennemerkkien sijoittelu ja värimaailma noudattaa samaa kaavaa, joten ne on aika helppo bongata. Ehkä rajatapauksina vieraaseen ympäristöön joutuneet sellaiset kuskit, joilla on kortti ollut vasta kuukauden, sekä vanhukset, jotka ovat viimeiset 40 vuotta ajaneet vain tuttuja reittejä. Heiltä sen vielä jotenkin ymmärtää.
 
Asiaa kirjotti teppemies yläpuolella. Mutta jos nyt aiheeseen liittyen paljon ajavana listais omia ärsytyksiä.

- Satasen alueella seittemääkymppiä ajelevat, ai että se ossaa keittää jos ohi ei pääse about heti. Kesälomareissulla ympäri suomea näitä näky kyllä paljon, eikä aina ratissa ollu se 80v vanhus, näky onnistuvan nuoremmiltaki.
- Raskas kalusto joka ei näytä vilkulla että mene vain ohi. Näitä onneksi harvemmin nykysellään, eikä kesäkelillä ees ole ongelma, talvella enemmänki. Kotimaiset rekat ylleensä näyttää merkkiä että mene vain, ulkolaisila ei tunnu samaa tapaa olevan. Tässä Lapin länsirajalla noita ulkolaisia liikkuu jonku verran.

-Motarille liittyminen, mikä näkyy täällä muillakin olevan kestosuosikki. Itellä harvemmin tulee motarilla ajettua/liityttyä, mutta voi jo kiesus että se voi olla vaikeaa joskus. Motarilla ajava ajaa sitä tasasta nopeutta ja jos turvavälit on kunnossa niin hienosti menee kuin vetoketju. Ja tämmöstä nähny noin kaks kertaa suomessa. Saksaan tuli ajeltua aikanaan työn puolesta ruottin ja tanskan kautta ja motarikäyttäytyminen oli ihan eri planeetalta ko suomessa. Noh, ei onneksi tarvi ko pari kertaa vuoteen näistä kärsiä.

-Ohitus. Jonka jälkeen jäädään siihen eteen sitte kyhnäämään. On se sitte saatana kumma että ohi pääsee kyllä vaikka itekki ajan yleensä hentoa ylinopeutta. Ohi on päästävä ja sitte jäätävä siihen eteen nysväämään. Road rage:n tuosta saa. Mutta onhan se noloa 20 vuotta vanhan volvon perässä ajaa.

-Keskellä tietä/väärällä kaistalla ajajat. Joo tuo lumivalli niin pelottaa niin jätän siihen 1,5 metriä väliä ettei vain imase. Kyllä se vastaantulija väistää. Näitten kans on monesti jääny pumpulta pari lyöntiä väliin, vielä ei ole kolahtanu, luojan kiitos.
 
No se tuskin on pk-seutulaisista kiinni kun niitäkin risteyksiä on siellä vähän helvetisti enemmän kun jossain Muoniossa.

Noh, tokihan en pk-seutulaisia nimenomaan syyllistänyt jos se noin koville otti. Puhuin mielestäni vilkkaasta kaupunkiympäristöstä rauhalliselle seudulle tulevista.

Ja olkoon vain niitä risteyksiä helvetisti enemmän näissä vilkkaissa paikoissa, sitähän mie ihmettelenki että kuin ihmeessä se on sitte niin vaikeaa ajaa kahden risteyksen kylässä koska sitä kokemusta ilmeisesti pitäs olla hieman isommistaki ympyröistä.

Mutta joo, tappelunhan tästä aikaan saapi, ja ilmeisen väärän havainnon julki toin, elikkä illan jatkot.
 
...
-Ohitus. Jonka jälkeen jäädään siihen eteen sitte kyhnäämään. On se sitte saatana kumma että ohi pääsee kyllä vaikka itekki ajan yleensä hentoa ylinopeutta. Ohi on päästävä ja sitte jäätävä siihen eteen nysväämään. Road rage:n tuosta saa. Mutta onhan se noloa 20 vuotta vanhan volvon perässä ajaa.
...
Tällaisiakin jostain löytyy. Ei kai tämä ole edes mahdollista, ellei ohita nopeuserolla 3 km/h. Kunnolla kiihdyttäessä jää ohitettavaan riittävä hajurako automaattisesti, vaikka ohituksen jälkeen löysää kaasun ja antaa nopeuden vajota vakionopeudensäätimeen asetettuun nopeuteen.
 
No se tuskin on pk-seutulaisista kiinni kun niitäkin risteyksiä on siellä vähän helvetisti enemmän kun jossain Muoniossa.
Ilman navigaattoria liikkuville saattaa ongelmia aiheuttaa joidenkin paikkojen puutteelliset opasteet, vaikka ajotaitoa löytyisikin. Tilannetajun ja ympäristön huomioinnin puutetta ei liikenteen vilinään tottumisella ja ajotaidoilla korjata.

En tiedä Muonion opasteista, mutta joissain paikoissa olen huomannut, ettei opastusta ole loppuun saakka mietitty. Toiset meistä hämmentyy moisessa tilanteessa niin, että unohtaa kanssaliikkujien olemassaolon. Mitäpä sitä tien varteen tai parkkipaikalle pysähtymään, kun voi muuttaa kirjat keskelle risteystä. :hammer: Näitä näkee myös pk-seudun pienteollisuusalueilla.
 
Etpä tosiaan, mutta vilkas kaupunkiseutu sekin on ja sanomani pätee muihinkin kaupunkeihin.
Ihme bönde-elitismiä olettaa että kaupunkilaiset osaa ajaa vaan valoristeyksiä, kun niitä on vain murto-osa kaupungista.

Juu, olen tunnettu bönde-elitisti. Hauskaa ettet kuitenkaan näe hellsinki-elitismiä tuossa viestissä mihin viittasin tuossa lainauksessani. Eli:
PK-seudulla on noita, jotka eivät uskalla kiihdyttää rampilla. Maalla tuohon tulee päälle ihmistyyppi, joka kiihdyttää tyhjää tietä ajavan rinnalle ja joko menee hämilleen tai pyrkii väkisin liittymään toisen auton kylkeen. Olisi hauska nähdä, miten tuollainen selviää vilkkaalla kaupunkiseudulla ajamisesta.

Lukeeko siellä Muonion suunnalla autoissa erikseen että mistä päin ne kuskit on kotoisin, vai mihin tämä tutkimuksesi perustuu?

Juu, täällä lyyään kirkkaan keltanen tarra jokaseen etelän suunnasta tulevaan autoon jossa lukkee että "böndet syrjään, mä tuun nyt". Se ei suurta sherlokointia tarvi ees tämmöseltä vajaamieliseltä nähä tuossa talviaikaan mikä auto on tullu etelästä. Ja joku tuhannen asukkaan keskus kait tämä on, alkaa paikalliset autot olleen aika tuttuja.

Ja edelleen: vois kuvitella että jos ajelee siinä vilkkaassa kaupunkikeskuksessa jossa suurin osa risteyksiä on tämmösiä valottomia niin se onnistuis myös täälä böndellä. Mutta ei. Kuten sanottua, kaksi autoa neljän tien kolmioristeykseen ja son ruuhka pystyssä. Mutta varmaan se jotenki on väännettävissä böndeen seki, taikka elitismiin. Tai molempiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tällaisiakin jostain löytyy. Ei kai tämä ole edes mahdollista, ellei ohita nopeuserolla 3 km/h. Kunnolla kiihdyttäessä jää ohitettavaan riittävä hajurako automaattisesti, vaikka ohituksen jälkeen löysää kaasun ja antaa nopeuden vajota vakionopeudensäätimeen asetettuun nopeuteen.
Onhan näitä aina silloin tällöin. Tarpeeksi pitkään kun ajaa 80km/h alueella vakkari asettuna ~84km/h (todellista), niin kyllä sieltä joku pukkaa jossakin vaiheessa ohi sillä tavalla, että hetken kuluttua pitää laskea omaa nopeutta pari km/h tämän ohittajan vuoksi (tai ohittaa itse).

Ei voi ymmärtää. Jos mennään ohi, niin sitten mennään ohi kunnolla.

En usko että tällaiset tapaukset käyttävät vakkaria vaikka sellainen autosta löytyisikin.
 
En nimenomaan näe, koska en vastannut siihen viestiin erikseen. Tottakai se pätee myös toisinpäin.
Niin pätee juu, hieman sain toisenmoisen kuvan tästä keskustelusta, mutta hyvä että tämä selvisi.

Ja teilläkö siellä Muoniossa nähdään tosiaan että mikä auto on etelästä ja vielä että mitkä niistä on kaupungista? Itse en ole osannut moista huomata niinä parinakymmenenä vuotena kun skutsissa asuin.

Kylläpä tuon sesonkiaikana näkee jo ulospäin autosta mikä on kauempaa tullu, vissiin sen parikytä vuotta sitte asuit skutsissa missä moista ilmiötä et havainnut. Vinkkinä vois vaikka heittää että auto joka on lapissa ei yleensä keskellä talvea ole sohjosuolapaskan peitossa. Toki siinä olet oikeassa että sitäpä ei voi tietää onko se vain etelän böndeltä vai ihan citystä lähtösin, mutta ihan perus matematiikalla voi jonkumoisia oletuksia vetää. Tokihan ne oletukset on aina väärin koska eihän nyt voi olla että cityläinen ei ossais böndekylässä ajella.

Ilmeisesti siellä susirajalla on niin kovin ihmeelliset liikennejärjestelyt etelän pieniin kyliin verrattuna että ne aiheuttaa teille ja turisteille oikein ruuhkaa ja päänvaivaa. :D

Susiraja on itäpuolella suomea. Kovin paljon lännemmäksi ei tästä kylästä pääse. Ja edelleen nämä liikennejärjestelyt ko ei tunnu meille tuottavan ongelmia vaan muualta tuleville. Mutta tämähän menee taas siihen elitismiin.

Ja menee myös offtopiciin, eikhään tämä ole käsitelty?
 
Nykysin pelätään suuria kierroksia niin paljon, että ajetaan sillä "120hp" autolla sellaisilla kierroksilla, joilla niistä teoreettisesta "120 hepasta" on vain 55 hp käytettävissä vaikka painaisi kaasun pohjaan.

Onkohan se tuosta sitten kiinni kun monesti se meno on kuin täi tervassa. Jos moottorista kuuluu jokin ääni niin se voi hajota. Aina ei voi edes kädetöntä kuskia syyttää, koska samaa matelua ja laiskaa kiihdyttämistä näkee yhtä paljon myös esim. USA:ssa, jossa kaikki autot isoilla moottoreilla ja automaattivaihteisia, eli ei pitäisi olla vaikea kiihdyttää kun vaan painaa kaasun pohjaan.
 
Ajoittaista roadragea aiheuttaa moottoritiellä vasemmalla kaistalla jatkuvasti ajavat vaikka olis kilometri tyhjää oikealla kaistalla ja takaa tulee nopeampia. Monasti tulee vaan vedettyä oikealta ohi kun alkaa liikaa sapettamaan.
 
Ajoittaista roadragea aiheuttaa moottoritiellä vasemmalla kaistalla jatkuvasti ajavat vaikka olis kilometri tyhjää oikealla kaistalla ja takaa tulee nopeampia. Monasti tulee vaan vedettyä oikealta ohi kun alkaa liikaa sapettamaan.
Tämä. Juuri tänään seurasin kun eräs täti-ihmiseltä näyttänyt roikkui vasemmalla kaistalla kehä ykköseltä hyvinkäälle asti. Tottakai nopeus seilasi 110-130 väliä, niin että kaikki mahdolliset pussituspaikat hyödynnettiin. Luulisi, että tuollaisesta uudehkosta vitossarjan bemarista löytyisi edes vakkari ja sitä osattaisiin käyttää. Mutta kun ei, niin ei.
 
Tampereella erinomaista käytöstä ykkössarjan bemarilta. Paloauto tuli takaa satakunnankadulla, kaikki vetää autonsa melkein kokonaan jalkakäytävälle, että saadaan risteys auki. Tämä sankari jää siihen keskelle risteystä haisemaan, ainakin 5 sekuntia sai paloauto seisoa kiinni kys. auton perseessä pillit huutaen ennekuin heräsi todellisuuteen.

Itse olisin palo auton kuskina varmaan runnonut ihan vittuillakseni väkisin ja ajanut kys. auton paalikuntoon.
 
Itse olisin palo auton kuskina varmaan runnonut ihan vittuillakseni väkisin ja ajanut kys. auton paalikuntoon.
Ja sitten olisikin paljastunut, että kuskina oli joku oikeasti kuulovammainen kuljettaja, joka ei sattunut katsomaan taustapeileihin tms. :D

Todennäköisempää tosin on, että siellä oli joku hipsteri kuulokkeet korvilla tai muuten vain uuvelo kuski, mutta eipä niiden piipaa-kuljettajien kannata silti liikoja hermoilla.
 
Tätä kun lukee, niin pahemmalta vaikuttaa täällä toisen tahallaan törmäilyä haaveilevat, kuin ratin takana ö-luokkaa edustavat uivelot.

Ajatteletteko te ikinä, että siinä uivelon kyydissä voi olla vaikka täysin viaton vauva, lapsi tai edes muu aikuinen. Varsinkin kun kolarissa on hyvin vaikea ennalta aavistaa lopputulosta. Millä ihmeellä te perustelette, että sinun ja jonkun päreensä menettäneen toisen yhtä paskan kuskin tahallisen törttöilyn takia joku viaton voi loukata itsensä tai edes pelästyä idoottimaisuuttanne.

Kaikki saatanan brake-checklailijat, tahallaan törmäilijät ja muut turhasta provosoituvat sais laittaa samalle saarelle omaa derbyä harrastamaan.

Jos joku muu tekee virheen, niin eläkää sen kanssa ja vetäytykää pois tilanteesta. Siellä liikenteessä on pirusti eritasoisia kuskeja ja joskus hyvälläkin huono päivä. Kaikki kuitenkin samaan aikaan tienpäällä ja yrittää päästä turvallisesti perille.

Eikä sekään muuta teidän päivän agendaa, että meneekö kehäteiden välillä hetki jonkun perässä. On täysin väärin olettaa, että joku oman auton mittarin ylitys 10km/h on yleinen normi ja muiden tulee siihen sopeutua.

Joo on siellä paskoja suorituksia, on niitä tullit itsekin annettua ja muita kirottua. Menee kuitenkin pikkuisen yli muutamalla täällä.
 
Ja sitten olisikin paljastunut, että kuskina oli joku oikeasti kuulovammainen kuljettaja, joka ei sattunut katsomaan taustapeileihin tms. :D

Todennäköisempää tosin on, että siellä oli joku hipsteri kuulokkeet korvilla tai muuten vain uuvelo kuski, mutta eipä niiden piipaa-kuljettajien kannata silti liikoja hermoilla.
:D mutta kai se kuurokin olisi huomannut kun kaikki autot kaikkoaa ympäriltä jalkakäytäville.

Todnäk syy varmaan luurin käyttö tai sitten joku paniikki kun näkee piipaa auton lähestyvän.

@inXFocus mitäs jos sielä on parikymppinen flikka päivittämässä somea ja viivästyksen ansiosta joltakin lähtee henki? Kaikilla asioilla on kaksi puolta ja tuon päältä ajamisen tarkoitin vitsillä lähinnä.
 
Mitä sille vauvalle nyt olisi tapahtunut jos paloauto nätisti työntää bemarin sivuun? Hohhoijaa. Ajatelkaa lapsia, joopa joo.

Täälläkin porukka jättelee parkkiin miten sattuu pelastustielle autojansa, välillä ollut kolme autoa y-haarassa niin että paloauton tie blokataan vähintään kahden eri rappukäytävän kaikkiin asuntoihin. Salainen toiveeni on se päivä, kun nämä kaikki tuupataan pois tieltä paloauton toimesta väkisin, eikä kukaan korvaa näille mitään! Ottaisivatkohan edes opikseen :rolleyes:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 450
Viestejä
4 512 588
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom