Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Tämä vois kestää parkkipaikkaidiootteja paremmin, samoin kun myös niitä päin keulaa tulevia "kiireisiä" idiootteja joille mikään nopeusrajoitus ei ole tarpeeksi iso: Marauder. On vain aika saakelin kallis (~300000 puntaa muistakseni) ja EU-hyväksyntää ei ole.
Tuostahan oli Top Gearissa hyvä koeajo, näppärä kaupunkiauto ja kestää vähän muutakin, kuten miinoja:D

Joku saamarin härski maasturi olis poikaa, käyttökulut ja vajaan budjetin johdosta riittävillä mukavuusvarusteilla, ja muut käytännön seikat rajoittaa mokoman hankkimista. Sellainen saamarin offi minkä lähelle kukaan ei edes uskaltaisi pysäköidä:cool:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Paineita en pura tien päällä, siihen tarkoitukseen löytyy Viven virtuaalitallista virtuaalinen Porshce 917K. Nam sitten mennään eikä meinata.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 108
Idiootit ympyröissä jotka eivät osaa käyttää sitä vilkkua kertoakseen poistumiskohtansa. Olisi liikenne huomattavasti sujuvampaa.
Niinpä. Juuri äsken peräänajo oli lähellä tällaisen idiootin takia, vaikka tämä idiootti ei olisi ollut kumpikaan törmänneistä autoista;

Ratikkatyömaan takia on Hermiankadun ja Hervannan valtaväylän välissä ympyrä jossa sisähalkaisija on n. 2 metriä, ja josta käytännössä voi ajaa suoraan hidastamatta läpi jos ajaa ekasta ulos, mutta jossa pitää hidastaa paljon jos ajaakin ulos vasta toisesta.


Ajoin kohti liikenneympyrää, toisen auton perässä.

Ympyrässä on menossa auto sellaisella vauhdilla ja ajolinjalla, että siitä näkee, että se on ajamassa ulos siitä liittymästä josta itse olemme tulossa ympyrästä sisään. Edelläni oleva auto varmaan tässä vaiheessa päätteli saman siitä ajolinjasta ja vauhdista eikä alkanut hidastamaan ajoissa ennen ympyrää.

Kun tämä ympyrässä ollut auto ei kuitenkaan missään vaiheessa laita vilkkua päälle, edessäni oleva auto tekee liinat kiinni-jarrutuksen (väistääkseen ympyrää "ajavaa" autoa) siinä edessäni juuri ennen ympyrää. Onneksi olin pitänyt tarpeeksi turvaväliä enkä ihan osunut edessäni olevaan autoon, mutta lähellä oli.

Samalla ympyrässä ollut auto ajaa ympyrästä ulos samasta liittymästä vilkuttamatta ja tajuamatta varmaan itse ollenkaan millaisen vaaratilanteen aiheutti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Niinpä. Juuri äsken peräänajo oli lähellä tällaisen idiootin takia, vaikka tämä idiootti ei olisi ollut kumpikaan törmänneistä autoista;

Ratikkatyömaan takia on Hermiankadun ja Hervannan valtaväylän välissä ympyrä jossa sisähalkaisija on n. 2 metriä, ja josta käytännössä voi ajaa suoraan hidastamatta läpi jos ajaa ekasta ulos, mutta jossa pitää hidastaa paljon jos ajaakin ulos vasta toisesta.


Ajoin kohti liikenneympyrää, toisen auton perässä.

Ympyrässä on menossa auto sellaisella vauhdilla ja ajolinjalla, että siitä näkee, että se on ajamassa ulos siitä liittymästä josta itse olemme tulossa ympyrästä sisään. Edelläni oleva auto varmaan tässä vaiheessa päätteli saman siitä ajolinjasta ja vauhdista eikä alkanut hidastamaan ajoissa ennen ympyrää.

Kun tämä ympyrässä ollut auto ei kuitenkaan missään vaiheessa laita vilkkua päälle, edessäni oleva auto tekee liinat kiinni-jarrutuksen (väistääkseen ympyrää "ajavaa" autoa) siinä edessäni juuri ennen ympyrää. Onneksi olin pitänyt tarpeeksi turvaväliä enkä ihan osunut edessäni olevaan autoon, mutta lähellä oli.

Samalla ympyrässä ollut auto ajaa ympyrästä ulos samasta liittymästä vilkuttamatta ja tajuamatta varmaan itse ollenkaan millaisen vaaratilanteen aiheutti.
Kiusa se on pienikin kiusa, laita muut pysähtymään tarpeettomasti koska niin voi ainakin puolillaillisesti tehdä. Ei näytetä sitä vilkkua jotta muut pääsisivät etenemään.
Sitten on kokonaan oma lukunsa nämä senilixit jotka pitää ympyrässä vilkkua vasemmalle kunnes poistutaan - ja kun poistutaan, se todellakin tehdään äkkiiarvaamatta..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Kiusa se on pienikin kiusa, laita muut pysähtymään tarpeettomasti koska niin voi ainakin puolillaillisesti tehdä. Ei näytetä sitä vilkkua jotta muut pääsisivät etenemään.
Sitten on kokonaan oma lukunsa nämä senilixit jotka pitää ympyrässä vilkkua vasemmalle kunnes poistutaan - ja kun poistutaan, se todellakin tehdään äkkiiarvaamatta..
Olisikin niin, että se twhdään tahallaan. Uskaltaisin väittää, että suurin osa ei vain ymmärrä sen vilkun merkitystä, ihan samaa paskaa kun motarilla ei vilkuteta, liittymiin ei vilkuteta. Vedellään vaan ilman vilkkua niin, että aiheutuu vaaratilanteita eikä itse niitä nähdä kun muut jarruttelevat.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Niin tuosta vilkun käytöstä. Olin liittymässä tänään moottoritielle. Oikealla oli rekka jonka eteen ehdin ihan kevyesti ja sen rinnalla jono ohittamassa. Vilkku päälle ja olin jo puolittain oikealla kaistalla, kun siellä vasemmalla jonossa ollut päättikin vetäistä äkkinäisellä liikkeellä ilman vilkkua oikealle. Ei ollut kaukana että olisi mun vasen etukulma kolahtanut sen oikeaan takakulmaan. Kenen vika? Periaatteessahan molemmat tuossa vaihtaa kaistaa ja ovat siten velvollisia tekemään sen turvallisesti?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 664
Kiusa se on pienikin kiusa, laita muut pysähtymään tarpeettomasti koska niin voi ainakin puolillaillisesti tehdä. Ei näytetä sitä vilkkua jotta muut pääsisivät etenemään.
Sitten on kokonaan oma lukunsa nämä senilixit jotka pitää ympyrässä vilkkua vasemmalle kunnes poistutaan - ja kun poistutaan, se todellakin tehdään äkkiiarvaamatta..
Joissakin maissa pidetään vilkkua liikenneympyrän sisäpuolelle päälle siihen asti kunnes poistutaan ympyrästä. Tuo on omalla tavallaan käytännöllinen tapa kertoa toimistaan, kun usein se ulkoreunassa oleva vilkku ei näy ympyrään liittyville kuin vasta poistuessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 029
usein se ulkoreunassa oleva vilkku ei näy ympyrään liittyville kuin vasta poistuessa.
Tää on ongelma joka on yleistynyt vasta autojen keulan muodon muututtua entistä pyöreämmäksi + vilkun siirryttyä umpion sisään. Vanhemmissa autoissa toi ulommainen vilkkukin erottui helposti sieltä puskurista hyvissä ajoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Tää on ongelma joka on yleistynyt vasta autojen keulan muodon muututtua entistä pyöreämmäksi + vilkun siirryttyä umpion sisään. Vanhemmissa autoissa toi ulommainen vilkkukin erottui helposti sieltä puskurista hyvissä ajoin.
Se on kumma kun peilivilkkuja ei saada pakolliseksi vaikka kaikkea muuta paskaa säädelläänkin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 029
Peilivilkut tietty auttaa mutta mun mielestä pitäisi myös säätää niin, että etuvilkut eivät saa sijaita ajovalojen kanssa samassa umpiossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Peilivilkut tietty auttaa mutta mun mielestä pitäisi myös säätää niin, että etuvilkut eivät saa sijaita ajovalojen kanssa samassa umpiossa.
Tämä olisi ihan hyvä. Mielestäni näkyvin vilkku Audi Q7:ssa oleva pitkä viiva puskurissa umpion alapuolella
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Peilivilkut tietty auttaa mutta mun mielestä pitäisi myös säätää niin, että etuvilkut eivät saa sijaita ajovalojen kanssa samassa umpiossa.
Eipä tuo ole enää ongelma kun suurin osa uusista autoista osaa sammuttaa ajo- tai päiväajovalon siitä umpiosta kun vilkkua käytetään eli säädös olisi ihan turha.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Eipä tuo ole enää ongelma kun suurin osa uusista autoista osaa sammuttaa ajo- tai päiväajovalon siitä umpiosta kun vilkkua käytetään eli säädös olisi ihan turha.
Toimii niin kauan kunnes alkaa sataa vettä tai tulee pimeää. Itse en ainakaan ole nähnyt yhdenkään auton sammuttavan lähivaloa vilkun tieltä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Niinpä. Koita siinä sitten tihrustaa sitä audin minikokoista hehkulamppuvilkkua sieltä umpion keskeltä.
Ei minua se vilkun näkyminen muille niinkään huolestuta, vaan se jos ajovalo sammutetaan vilkun vuoksi myös pimeällä, eikä siksi näe itse mihin ajaa. Eiköhän tuo tästä syystä ole pelkästään päivävalojen kanssa ilmenevä ominaisuus, mutta toisaalta se automatiikka päivävalojen kanssa on välistä aika randomia, joten en ihmettelisi vaikka se räpsyttelisi valoja joissakin autoissa miten sattuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Tää on ongelma joka on yleistynyt vasta autojen keulan muodon muututtua entistä pyöreämmäksi + vilkun siirryttyä umpion sisään. Vanhemmissa autoissa toi ulommainen vilkkukin erottui helposti sieltä puskurista hyvissä ajoin.
Tämä ongelma tuli sillloin aikoinaan, kun rihlaamattomat "yhtenäis"umpiot tulivat muotiin. Kun vilkun valonjaosta vastasi pelkästään sen aikainen heijastin eikä rihlausta ollut edes vilkkujen/parkkien edessä, lopputulos oli juurikin tuommoinen suoraan edestäpäin ns. häikäisevä uutuus, mutta sivullepäin ei sitten näy oikein pahaisestikaan. Ja nämähän tuli jo paljon ennen peilivilkkujen yleistymistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
209
Niin tuosta vilkun käytöstä. Olin liittymässä tänään moottoritielle. Oikealla oli rekka jonka eteen ehdin ihan kevyesti ja sen rinnalla jono ohittamassa. Vilkku päälle ja olin jo puolittain oikealla kaistalla, kun siellä vasemmalla jonossa ollut päättikin vetäistä äkkinäisellä liikkeellä ilman vilkkua oikealle. Ei ollut kaukana että olisi mun vasen etukulma kolahtanut sen oikeaan takakulmaan. Kenen vika? Periaatteessahan molemmat tuossa vaihtaa kaistaa ja ovat siten velvollisia tekemään sen turvallisesti?
Tällaisia tilanteita on sattunut itselle muutama vuosien varrella. Mitään oikeasi läheltä piti -tilanteita ei ole sattunut mutta melkein. Jos jotain sattuu, on hankala todistaa kumpaankaan suuntaan, se on sana sanaa vastaan jos ollaan oltu puolittain kaistalla kumpikin. Toki jos löytyy sopiva todistaja vilkun käytöstä niin voi kääntyä liittyjän eduksi. Nyt jos joku tulee sanomaan että "liittyjä väistää" niin väistäähän se normaalitilanteessa mutta puolittain kaistalla ollessaan...

Näiden tilanteiden välttämiseksi olen tietoisesti pitäytynyt kaistanvaihdoista liittymien kohdalla vasemmalta oikealle jos sieltä on joku liittymässä.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
44
Lämpeän aika usein autossa kun ramppia alas ajaessa ja kiihdytyskaistalla muuhun liikenteeseen liittyessä ihmiset ajavat autojen välit kiinni. Eivätkö halua päästä minua eteen tai yms. mutta työmatkalla melkein kerran viikkon kohtaa tilanteen kun laitat vilkun päälle ja takaa tulee vain auto vierelle ja ei päästä liittymään.

Ennen tilannetta en ole ohittanut oikealta ja ajan rajoitusten mukaisesti.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Lämpeän aika usein autossa kun ramppia alas ajaessa ja kiihdytyskaistalla muuhun liikenteeseen liittyessä ihmiset ajavat autojen välit kiinni. Eivätkö halua päästä minua eteen tai yms. mutta työmatkalla melkein kerran viikkon kohtaa tilanteen kun laitat vilkun päälle ja takaa tulee vain auto vierelle ja ei päästä liittymään.
Oulussa tyypillistä. Toinen tyypillinen tapa on lyödä siellä rampilla se vilkku päälle ja puskea kylkeen eikä yrittääkään sopia väliin.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 338
Liittyjä väistää.
Itse en ainakaan muuta nopeuttani millääm tapaa vaikka huomaan että joku tuulipukuskoda sieltä olisi tulossa. Monesti he selviäisivät tilanteesta helpoiten painamalla kaasua, vai loppuuko siitä 1.2l koneesta puhti :D
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
390
Helpoiten pääsee liittymään, jos vain näkyvyys motarille on, niin että katsoo sopivan auton, kiihdyttää sen vauhtiin ja liittyy aivan perään. Jos siellä joku ajaa aivan tappituntumalla niin kyllä siihen väliin silti pääsee kiilaamaan. Aivan sama jos kyseisen hermannin pinna palaa, pitäisi sen lain vaatiman turvavälin. Jos ei ramppi riitä täyteen kiihdytykseen niin sitten vain ängetään sinne motarille. Todellakaan pysähtymässä rampin päähän sen takia, että jollain nyt vain on paha olla eikä halua päästää tielle :D
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
411
Liittyjä väistää.
Itse en ainakaan muuta nopeuttani millääm tapaa vaikka huomaan että joku tuulipukuskoda sieltä olisi tulossa. Monesti he selviäisivät tilanteesta helpoiten painamalla kaasua, vai loppuuko siitä 1.2l koneesta puhti :D
Viimeksi lauantaina meinasi joku väkisin kiilata kylkeen, ajoin tässä oikeaa kaistaa etelään: https://goo.gl/maps/5Bf3DZET5iq
Edessä oli yli 100m tyhjää ja minun takana ei näkynyt ketään, silti valkoinen xc70 tunki väkisin päälle niin että oli pakko väistää puoliksi vasemmalle kaistalle. Ajoin tasan 120km/h oikeata nopeutta kokoajan, jos olisin ollut myynnissä olevalla vanhemmalla autolla likkeellä niin en ehkä olisi väistänyt ollenkaan.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Liittyjä väistää.
Itse en ainakaan muuta nopeuttani millääm tapaa vaikka huomaan että joku tuulipukuskoda sieltä olisi tulossa. Monesti he selviäisivät tilanteesta helpoiten painamalla kaasua, vai loppuuko siitä 1.2l koneesta puhti :D
Jep, kun olen yksin kaistalla niin 90% rampista tulijoista yrittää aina mun edelle vaikka takana on 500 m tyhjää tilaa. Yleensä ajelen rajoitus + 10% nopeudella niin eteen päästyään kuitenkin hiljentävät aika nopsaan rajoitukseen tai alle.

Itse en ikinä änkeä rampista edelle jos takana on tilaa. Jostain syystä joskus motarilla ajava hiljentää vauhtiaan ja olettaa että kiihdytän edelle... Siinä sitten himmaillaan kiihdytyskaistan loppuun vaikka mulla ei ole ollut edes vilkkua vasemmalle tms. aietta vaihtaa takaatulevan eteen kaistaa.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
44
Liittyjä väistää.
Itse en ainakaan muuta nopeuttani millääm tapaa vaikka huomaan että joku tuulipukuskoda sieltä olisi tulossa. Monesti he selviäisivät tilanteesta helpoiten painamalla kaasua, vai loppuuko siitä 1.2l koneesta puhti :D
Hieno se olisi jos toimisi noin, mutta usein sieltä takaa tuleva ajaa sen välin kiinni kun yrität toisen auton taakse.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
193
Juuri tänään kun olin Transporter+varavoimakone kombolla ajelemassa moottoritiellä, niin kai joku Ford Galaxy(?) oli tulossa kiihdytyskaistaa pitkin oikealla puolellani, edessään mutta pitkällä välimatkalla pari muuta autoa, niin minnekkäs minä siitä väistäisin, joten se varmaan tiputti sitten nopeutensa 50-60km/h, jättäyty taakse ja jossain vaiheessa taisi ohi mennä sitten vasemmalta puolen. Siinäkin kun olisi vaan kaasua painanut niin varmasti nykyaikaisella autolla olisi ohi päässyt kun minulla oli vauhtia se 83 siellä satasen alueella. Tuli vielä loivaa alamäkeä pitkin rampilta, joten vauhtia olisi varmasti saanut kerättyä jos olisi pelisilmää ollut. En tiedä tulppasiko se teollaan vielä muuta takanatulevaa liikennettä, mutta sujuvaa se ei tuntunut olevan. Tilaa ja kaistaa oli vielä pitkälti edessään. ...Tosin samapa tuo minulle, eipä vaikuta minuun.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
799
No joo, ongelmahan on (ainakin Oulussa), että motarilla ei ajeta nopeusrajoituksen mukaan vaan jotain kusipäisyyden ja automerkin mukaan arvottavaa henkilökohtaista vauhtia, joka on nopeusrajoitus +/- 30 km/h. Lisäksi vanhat rampit ovat lyhyitä, jolloin yhtään painavammalla tai tehottomammalla autolla ajavilla menee hankalaksi arpoa sitä nopeutta mihin täytyy kiihdyttää, jotta mahtuu liikenteen sekaan, ja riittääkö liittymiskaistassa pituus vai ei.

Muutaman kerran olen nähnyt sellaisenkin tilanteen, että rampilta joka viettää alamäkeen, ei ehditty mihinkään väliin motarille vaan liittymäkaistan lopussa alkoivat jarruvalot palaa. :confused2:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Tuostahan oli Top Gearissa hyvä koeajo, näppärä kaupunkiauto ja kestää vähän muutakin, kuten miinoja:D

Joku saamarin härski maasturi olis poikaa, käyttökulut ja vajaan budjetin johdosta riittävillä mukavuusvarusteilla, ja muut käytännön seikat rajoittaa mokoman hankkimista. Sellainen saamarin offi minkä lähelle kukaan ei edes uskaltaisi pysäköidä:cool:
Osta semmonen kunnon ameriikan vehje, vani tai pickuppi. Tai mikäettei esim. Chevyn Suburbania. Ei muuten tule riisikipot alle kun ajelet tommosella.

Kyllä näissä vilkkuasioissa suurin ongelma on se käytön puute, joka pitäisi saada ihan ensimmäiseksi kuntoon.
No tämä nimenomaan. Kyllä nyt jokanen jotenkin sen vilkun näkee jos se vaan laitetaan ajoissa päälle.

Tänäänkin oli taas kaupunkibussilta suoritus kun arvon herra ei saa sitä viikseä napsautettua ympyrästä lähtiessä.

Jep, kun olen yksin kaistalla niin 90% rampista tulijoista yrittää aina mun edelle vaikka takana on 500 m tyhjää tilaa. Yleensä ajelen rajoitus + 10% nopeudella niin eteen päästyään kuitenkin hiljentävät aika nopsaan rajoitukseen tai alle.

Itse en ikinä änkeä rampista edelle jos takana on tilaa. Jostain syystä joskus motarilla ajava hiljentää vauhtiaan ja olettaa että kiihdytän edelle... Siinä sitten himmaillaan kiihdytyskaistan loppuun vaikka mulla ei ole ollut edes vilkkua vasemmalle tms. aietta vaihtaa takaatulevan eteen kaistaa.
No joo, varmaan makuasia tämäkin. Itse tykkään usein mennä rampissa aika reippaasti, eli sen mikä on rajotus liityttävällä osuudella. Siinä kohtaa kun sulkuviiva alkaa niin valitsen sopivan raon, johon sitten liityn.

Useasti on tilanne jossa voisi mennä taaksekin, mutta tuntuu usein, että vauhtia on jo sen verran, että en jaksa alkaa jarruttelemaan, vaan painaa vähän lisää kaasua ja menee nätisti eteen. Ja en todellakaan ala änkeämään sinne eteen, vaan sinne mennään reilulla turvavälillä ja kovempaa mitä se kaveri vasemmalla ajaa.

Jostain syystä itse tykkään myös siitä, että rampista tulijat tulee eteen, kunhan vauhtia piisaa. En tiedä miksi, kai se on helpompi seurata mitä kys. autoilija tekee liittymisen jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Kutsun noita lähiöuunoiksi. Eivät aja pitkiä matkoja vaan sitä maksimissaan 10 kilsaa kaupungista. Eivät osaa ajaa nopeasti ja kaasupoljin jämähtänyt tuohon 70 nopeuteen rajoituksista huolimatta. Noiden olemassa olo ylensä loppuu kun pääset kaupungista/kylästä 10 kilsan päähän.
Tämmösen tapauksen käytöksen kohteeksi jouduin taas tuossa hiljattain. Nyt kun hiljalleen valmistuvan Kainuuntien remontin myötä on Oulussa välit Maikkulantie-Poikkimaantie ja Poikkimaantie-Joutsentie nostettu 80km/h nopeuteen, niin eiköhän tule Maikkulantieltä Kainuuntielle kääntyessä joku pikkupökötti nojaamaan peräkoukkua vasten ennen kuin rajoitus nousee 80km/h. Ja sitten kun rajoituksen vaihduttua nostan oman nopeuden 80km/h, se pökötti jää kauas taakse ja jää koko ajan enemmän. Kainuuntien ja Poikkimaantien risteyksessä joutu ihan hetkeksi pysähtymään punaisiin, ja kun kyseisestä risteyksestä keskustaan on 60km/h rajoitusta hieman pidemmästi jotta saadaan järjestettyä pysäkiltä lähteville busseille etuajo-oikeus, niin eiköhän se pökötti kerennyt kiinni saada ja taas tultiin aivan hanuriin kiinni. Olisi muuten rysähtänyt meko varmasti jos olisi sattunut ko. kohdassa bussi väistettäväksi. Ja kun rajoitus vaihtui taas 80km/h ja nostin oman nopeuden vastaavaksi, niin sinne jonnekin kauas se pösö taas alkoi jäämään. Ennen Kainuuntien ja Joutsentien risteystä vaihdoin valmiiksi vasemmalle kaistalle kun oli suunta ns. Pölijäntielle pohjoista kohti, niin sieltähän se pösö ko. risteyksen jälkeen kohta tulee 60km/h alueella sitä seitsemääkymppiänsä oikealta ohi..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Tämän päivän kokemuksia Oulusta: Paulaharjuntiellä joku vanha 90-luvun Nissanin/Tojotan rämä tulee aivan perään kiinni, itsellä vauhtia joku 45km/h 40km/h alueella. Niin lähelle, että pystyy selkeästi näkemään, että paitsi kuskin poskella on puhelin koko ajan, myös sen että vänkärin penkillä on vyötettynä kiinni sen näköinen mytty, että alle 3v lapsi on etupenkillä kasvot eteenpäin ja melko varmasti myös ilman turvaistuinta. Ja kuskin ilmeestä näkee että päällä on oikeasti raivokas keskustelu jonkun muun kanssa.

Tässä kohtaa alkaa väkisinkin miettiä, että mitä sille lapselle olisi tapahtunut jos olisin joutunut itse tekemään tosissaan paniikkijarrutuksen ja se paperipurkki olisi tömähtänyt ruotsalaisvalmisteisen "panssarivaunun" perään. Molemmat autot olisi lähteneet vähintään pajalle, mutta sille mukulalle olisi voinut käydä vielä paljon huonommin.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
Pitkä tovi tässä menikin etten törrpöjä ole liikenteessä kohdannut, mutta nyt yhtenä päivänä useampi eri tilanne sattu omalle kohdalle.

-Tie jossa kaksi kaistaa suuntaansa, kahdet liikennevalot perättäin ja molemmissa punaset ja oikealla kaistalla jono. Lähestyn tätä ensimmäistä risteystä jossa punaset ja oikella jono, vasen vapaa. Valot vaihtuu juuri sopivasti joten päätän mennä vasemmalle kaistalle jottei tarvi jarrutella. Tilanne seuraavissa samanlainen. Punaset, oikealla jono ja vasemmalla yksi auto. Valot vaihtuu taas sopivasti. Vasen kaista loppuu n.100m päästä näistä valoista joten olisin ollut halukas palaamaan oikealle kaistalle. Näin sopivan välin johon voisin automobiilini sijoittaa ja kerroin kanssa-autoilijoille aikeistani liittyä oikealle kaistalle kytkemällä vilkun oikealle. Mutta mitä tekee kaksi autoa oikealla kaistalla? No kaasu pohjaan ja välit kiinni, joten ei jäänyt tilaa liittyä. No ei hätää näiden kahden uunon perään jäi tästä syystä isompi rako joten vähän himmailua ja uusi yritys. Nyt kolmas auto koittaa samaa, vaikka näkee että oma kaistani on jo loppumetreillä. Väkisin kiilaamalla pääsin sitten lopulta oikealle kaistalle. Ihme ettei tullut mitään torvikonserttia tuosta.

-Illat ja aamut on jo melko pimeitä, mutta silti riittää näitä pelkillä päiväajovaloilla ajavia liikenteessä.

-Pimeällä pitkien käyttämättömyys maantienopeuksissa. Ketään ei tullut koko matkan aikana vastaan, mutta tällä autoilijalla oli ilmeisesti joku pimeännäkölaite käytössä, kun ei pitkiä valoja käyttänyt...

-Motarilla pitkiä käyttäville vilkuttelijat. Itse ulkokurvissa, oikealla kaistalla, vastaantuleva kuorma-auto/rekka vilkuttelee sieltä oikeanpuolimmaiselta kaistalta. Hyvin oli valopatteria siinä keulassa, mutta eipä häikinyt kun oli välimatkaa riittävästi enkä suoraan valoihin tujotellut.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 077
Pitkät häikäisee ihan eri tyyliin kun ajaa väsyneenä, mikä on yörekkakuskeille se normiolotila. Ei pysty suoraan vertaamaan omaa häikäisyä vastaantulevaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Pitkä tovi tässä menikin etten törrpöjä ole liikenteessä kohdannut, mutta nyt yhtenä päivänä useampi eri tilanne sattu omalle kohdalle.

-Tie jossa kaksi kaistaa suuntaansa, kahdet liikennevalot perättäin ja molemmissa punaset ja oikealla kaistalla jono. Lähestyn tätä ensimmäistä risteystä jossa punaset ja oikella jono, vasen vapaa. Valot vaihtuu juuri sopivasti joten päätän mennä vasemmalle kaistalle jottei tarvi jarrutella. Tilanne seuraavissa samanlainen. Punaset, oikealla jono ja vasemmalla yksi auto. Valot vaihtuu taas sopivasti. Vasen kaista loppuu n.100m päästä näistä valoista joten olisin ollut halukas palaamaan oikealle kaistalle. Näin sopivan välin johon voisin automobiilini sijoittaa ja kerroin kanssa-autoilijoille aikeistani liittyä oikealle kaistalle kytkemällä vilkun oikealle. Mutta mitä tekee kaksi autoa oikealla kaistalla? No kaasu pohjaan ja välit kiinni, joten ei jäänyt tilaa liittyä. No ei hätää näiden kahden uunon perään jäi tästä syystä isompi rako joten vähän himmailua ja uusi yritys. Nyt kolmas auto koittaa samaa, vaikka näkee että oma kaistani on jo loppumetreillä. Väkisin kiilaamalla pääsin sitten lopulta oikealle kaistalle. Ihme ettei tullut mitään torvikonserttia tuosta.

-Illat ja aamut on jo melko pimeitä, mutta silti riittää näitä pelkillä päiväajovaloilla ajavia liikenteessä.

-Pimeällä pitkien käyttämättömyys maantienopeuksissa. Ketään ei tullut koko matkan aikana vastaan, mutta tällä autoilijalla oli ilmeisesti joku pimeännäkölaite käytössä, kun ei pitkiä valoja käyttänyt...

-Motarilla pitkiä käyttäville vilkuttelijat. Itse ulkokurvissa, oikealla kaistalla, vastaantuleva kuorma-auto/rekka vilkuttelee sieltä oikeanpuolimmaiselta kaistalta. Hyvin oli valopatteria siinä keulassa, mutta eipä häikinyt kun oli välimatkaa riittävästi enkä suoraan valoihin tujotellut.
Noi kaupunkitilanteet on aika normikamaa. Tosin monesti näkee tilanteen toisinpäin eli tullaan väkisin vaikka kylkeen kun ei jaksa alkaa jarruttelemaankaan, että väistämisvelvollinen pääsee liittymään. Toki kaasua ei saa painaa/muutoin vaikuttaa liittymistä.

Juu nuo voi jättää ihan oman onnensa nojaan nuo uudet autot kun valot palaa miten sattuu.

No miten se sua haittaa jos joku ei käytä pitkiä? :D vai ymmärsinkö jotenkin väärin

Motarilla pitkien käyttö on aika kyseenalaista, tmp hml välillä on osapuilleen kaksi kohtaa missä tiet asettuvat niin, että autot voivat kohdata pitkät päällä. Muuten häikii ja itseä ärsyttää myös ihmiset jotka losottavat pitkät päällä kun itseltä lähtee viimeinenkin näkökyky siinä vaiheessa.

Olipas taas vw kuljettajalta asiallista toimintaa eilen moottoritiellä; oli ruuhka-aika ja varsin tukkoinen motari. Ohituskaistalla mentiin vähän reilua satasta 120 alueella siinä possujonossa. Takana roikkui tapansa mukaan Audi 10m päässä perseestä vaikka näkee ettei kukaan pääse mihinkään sen kovempaa. Itse en sijaan olin jättänyt sen kahden tolpan välin hajurakoa edellä ajavaan ettei tulisi hiillosteltua + ei tarvitsis pelätä äkkijarrutuksia. No, vw-kuskihan hyödyntää tämän raon tuuppaamalla oikealta 150km/h sopivasta raosta ennen rekkaa siihen mun eteen. Voin kyllä myöntää että vittuunnuin täysin. Kaveri sai kiitokseksi pitkät taustapeiliin ja kyllä se sitten tilaa teki kun menin siihen taakse hiillostamaan kunnolla. Juu tiedän, että on väärin provosoitua kusipäistä, mutta jotenkin menee hermo siihen ettei voi käyttää kunnon turvaväliä ilman että joku aatami työntää siihen sen paskansa. Täytyy vissiin ostaa Audi/bmw että voi alkaa ajamaan motarilla kaikkien takana yksinoikeudella ohituskaistalla ja ei tunge kukaan väliin kun ei mahdu. Saabilla tommosta ei kehtaa harrastaa.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
No miten se sua haittaa jos joku ei käytä pitkiä? :D vai ymmärsinkö jotenkin väärin

Motarilla pitkien käyttö on aika kyseenalaista, tmp hml välillä on osapuilleen kaksi kohtaa missä tiet asettuvat niin, että autot voivat kohdata pitkät päällä. Muuten häikii ja itseä ärsyttää myös ihmiset jotka losottavat pitkät päällä kun itseltä lähtee viimeinenkin näkökyky siinä vaiheessa.
No jos siinä 80km/h nopeudessa pelkillä lähivaloilla pystyt havainnoimaan tiellä olevat esteet, eläimet yms. riittävän ajoissa niin sitten ok. Ite käytän aina pitkiä kun niistä on vähänkään hyötyä, kuitenkaan toisia tuikkimatta.

Motarilla taasen saa ja pitäisikin käyttää pitkiä ja ei ne valot häikäise muualta kuin sieltä sisäkurvista. Kun katseen pitää siinä omalla kaistallaan niin, ei edes järeällä lisävalopatterilla varustettu vastaantulija häikäise.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 077
No jos siinä 80km/h nopeudessa pelkillä lähivaloilla pystyt havainnoimaan tiellä olevat esteet, eläimet yms. riittävän ajoissa niin sitten ok. Ite käytän aina pitkiä kun niistä on vähänkään hyötyä, kuitenkaan toisia tuikkimatta.

Motarilla taasen saa ja pitäisikin käyttää pitkiä ja ei ne valot häikäise muualta kuin sieltä sisäkurvista. Kun katseen pitää siinä omalla kaistallaan niin, ei edes järeällä lisävalopatterilla varustettu vastaantulija häikäise.
Se ettei sinua häikäise ei tarkoita ettei muita häikäise. Koita ajaa raskas työpäivä rekalla ja pitkään pimeällä ja sitten testaa näyttääkö vastaantulevien valot kuinka kirkkailta verrattuna normaaliin olotilaan jossa virkeänä on liikenteessä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Sen lisäksi, että vastaantulevissa saattaa olla paljonkin matalemmalla kulkevia autoja, niin kuljettajia on myös erilaisia, eli ihmisillä silmiä jotka reagoivat valoon eri tavoin.

Olen muutaman irriitin (värikalvontulehdus) sairastanut, ja se aiheuttaa valoherkkyyttä silmille. Ensimmäinen niistä oli niin paha että sisälläkin piti olla aurinkolasit, eikä ollut toivoakaan ajaa itse lääkäriin. Aurinkolaseissakaan en pystynyt pitämään silmiä auki ulkona auringonvalossa. Onneksi seuraavat tulehdukset huomasin itse nopeasti, joten yhtä kivuliaita hetkiä en ole joutunut kokemaan silmien puolesta kun tippakuurin sai aloitettua nopeasti.

Point being: Et voi koskaan tietää vastaanottajan tuntemuksia häikäisystä olematta itse hän (tai vastaavat silmät täysin omaavana) ja istuessasi hänen autossaan häikäisyä vastaanottavana osapuolena.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 077
Tulee tehtyä säännöllisesti 06-06 päiviä (24h) eikä ne mitenkään erityisesti väsyneenäkään häikäise. Ehkä se rekkakuskin työpiste on semmoisella korkeudella että häikii vähän eri tavalla kun tavalliseen henkilöautoon.
Silloin kun itse aikoinaan tein yökeikkaa tku-hki motaria edestaas kuorma-autolla niin huomasi hyvin että työvuoron alussa ei ollut mitään ongelmaa vastaantulevien valojen kanssa, mutta työvuoron loppupuolella häikäisi aika helposti, varsinkin kun vastaantulijoita oli harvemmassa ja välillä silmät tottui pimeyteen. Työvuoron jälkeen henkilöautolla kotimatkalla häikäisi vielä enemmän, koska vähemmän valoa sinne ylemmäs oikeasti tulee kuin melkein maassa istuessa.

Rekkakuskeilla tulee enemmän niitä valojen väläytyksellä huomautteluja kuin h-a kuskeilla luultavasti ihan sen takia että viikon aikana ovat jatkuvasti tilanteissa joissa vastaantulijat eivät tiputa lyhyille kun pitäisi. Ihan siis ajomääristä johtuva juttu ja myös siitä että tuolla kalustolla liikutaan enemmän teillä jossa näkyvyyttä piisaa ja häikäistymismahdollisuuksia sen mukana.

Tietenkin vielä tuo raskaan fyysisen työn tuoma rasitus + dieselin käry + ohjaamossa jatkuvasti palava tupakka auttavat silmien kuivattamisen kanssa ;)
 
Viimeksi muokattu:

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Liikennevaloissa somettavat kyllä rokkaa. Entisen 4-5 auton sijaan valokierrolla pääsee nykyään 2-3 autoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
No jos siinä 80km/h nopeudessa pelkillä lähivaloilla pystyt havainnoimaan tiellä olevat esteet, eläimet yms. riittävän ajoissa niin sitten ok. Ite käytän aina pitkiä kun niistä on vähänkään hyötyä, kuitenkaan toisia tuikkimatta.

Motarilla taasen saa ja pitäisikin käyttää pitkiä ja ei ne valot häikäise muualta kuin sieltä sisäkurvista. Kun katseen pitää siinä omalla kaistallaan niin, ei edes järeällä lisävalopatterilla varustettu vastaantulija häikäise.
Nojuu ei toki mitään järkeä ajella lyhyillä yhtään ylimäärästä, mutta ajattelin vaan, että ihmettelet että joku ajelee sua vastaan lyhyet päällä niin niinhän sen kuuluukin tehdä.

Toi motarihäikäistyminen on vissiin aika henkilökohtaista kun jotkut sanoo että häikäisee ja joitakin ei haittaa. Itse huomannut ainakin, että jos ei laita lyhyitä valoja(kun niitä tilanteitetulee motarilla aika usein kuten sanoit) niin kaverikaan harvoin laittaa. Jos taas itse vaihdan lyhyille kun koen sen tarpeelliseksi niin yleensä vastaantulijakin on laittanut. Eli siinämielessä tuo homma toimii hyvin, eikä itsellä ainakaan ole valittamista asiasta.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
544
Eikö tuo esimerkkikuvasi ole auton kiinteästä laitteistosta eikä tabletista tai kännystä:)
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
544
Nyt tulikin täysin ymmärrettäväksi ja järkeväksi automaattisten itseajavien autojen tarve. Jotkut eivät pysty rstkaisemaan ajavatko autoa vai nettailevatko ☺
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Niin no toi onkin ihan hengenvaarallista itsensä muiden kannalta kun kiesin toiminnot on kosketusnäytön takana. Siinä ajaa aika nopeaan ulos kun alkaa jotakin iltalehteä ja tai facebookkia lueskelemaan siitä sivusta ajaessa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 077
Kunhan ei esim. vilkun käyttöä siirretä jonkun android appsin taakse jne. niin eiköhän normaali ihminen osaa olla käyttämättä tuota niin että pysyy tiellä. Appsin ilmaisversio voisi vaikka näyttää mainoksia 10sek ennenkuin vilkku kytkeytyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Kunhan ei esim. vilkun käyttöä siirretä jonkun android appsin taakse jne. niin eiköhän normaali ihminen osaa olla käyttämättä tuota niin että pysyy tiellä. Appsin ilmaisversio voisi vaikka näyttää mainoksia 10sek ennenkuin vilkku kytkeytyy.
Nuo perinteiset ns. viiksitoiminnot varmaan pysyvätkin vielä pitkään vanhoilla paikoillaan, mutta kun aletaan siirtää ilmastoinnin/lämppärin/radion sun muiden usein käytettävien toimintojen käyttöliittymät paikkaan joka vaatii katseen siirtämisen pois etenemissuunnasta ja mitään ns. nappituntumaa niihin ei enää ole, siitä voi aiheutua vielä pahojakin tilanteita.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 077
Eipä se netflixin katselu autonkaan laitteistolla luvallista ole.

24 a § (24.5.2002/423)
Viestintälaitteiden käyttö ajon aikana

Radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta siten, että pitää sitä kädessään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 668
Viestejä
4 188 280
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom