Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Saatana että nous näin luettunakin pulssi kun mainittiin Oulu ja liittymät. Siellä on ehkä maailman paskimmat autokoulut kun tuntuu olevan lähestulkoon tarkoituksena liittyessään tähdätä moottoritiellä jo oleviin. Tielle liitytään katsomatta peileihin kuuttakymppiä, jos muu liikenne kulkee satasta. Jos muuta liikennettä ei ole, katsotaan peiliin, korjataan meikit ja liitytään tielle kun peilissä näkyy sopiva uhri. Näin lukee Oulun opaskirjassa.
 
Saatana että nous näin luettunakin pulssi kun mainittiin Oulu ja liittymät. Siellä on ehkä maailman paskimmat autokoulut kun tuntuu olevan lähestulkoon tarkoituksena liittyessään tähdätä moottoritiellä jo oleviin. Tielle liitytään katsomatta peileihin kuuttakymppiä, jos muu liikenne kulkee satasta. Jos muuta liikennettä ei ole, katsotaan peiliin, korjataan meikit ja liitytään tielle kun peilissä näkyy sopiva uhri. Näin lukee Oulun opaskirjassa.
Allekirjoitan edellämainitun täysin. About neljä kertaa oon ajanut Oulun läpi motaria pitkin ja joka kerta pulssi on kivunnut noin 300 iskun minuuttitahtiin.
 
Saatana että nous näin luettunakin pulssi kun mainittiin Oulu ja liittymät. Siellä on ehkä maailman paskimmat autokoulut kun tuntuu olevan lähestulkoon tarkoituksena liittyessään tähdätä moottoritiellä jo oleviin. Tielle liitytään katsomatta peileihin kuuttakymppiä, jos muu liikenne kulkee satasta. Jos muuta liikennettä ei ole, katsotaan peiliin, korjataan meikit ja liitytään tielle kun peilissä näkyy sopiva uhri. Näin lukee Oulun opaskirjassa.
Ja kun tämä ei ole ongelma Oulussa vain moottoritiellä vaan se on ihan sama homma joka paikassa missä on rampit. Esim. Kuusamontiellä vedetään ennen kiihdytyskaistaa olevat shikaanit niin että tavarat lentelee ympäriinsä autossa, mutta kun kiihdytyskaista alkaa, yllättäen se kiihtyvyys loppuu kuin seinään ja lopulta sitä kahdeksaakymppiä ei saada mitenkään kelattua mittariin. Mutta annas olla, kun sinne varsinaiselle ajokaistalle on päästy, niin sakotusraja löytyy kyllä heti.
 
Onko vika minun pään sisällä, vai onko liikenne täysin halvaantunut viimeaikojen sakkouudistuksista?
Tuntuu, että jos on satasen rajoitus, se meinaa sitä että auto luovutetaan valtiolle ja luottotiedot menee, jos mittari käykin satasen paremmalla puolella?
Ihan henkilöautoillakin vedetään letkaa, ajetaan 80 kmh satasen alueella.
Takana junnataan pienellä turvavälillä eikä uskalleta ohittaa.
Tänäänkin joku veti letkaa V90 ajamalla 80 kmh satasen alueella. Ei luulisi tuon auton niin huonon ajettavan olla, ettei satasta uskaltaisi päästellä?
Tahi jos on varaa ~60 ke autoon, tuskin pari huntti vararikkoon veisi jos vaikka ajaisi sitä satasta satasella...
 
Ei taida maailmassa montaa kulttuuria olla jossa näin orjallisesti ja lammasmaisesti ajellaan.
Tätä on pakko itsekin ihmetellä kun lakia noudatetaan kuin jumalan sanaa, kirjaimellisesti ja mitään kyseenalaistamatta vaikka 3-vuotias lapsikin näkee että joissakin tilanteissa sitä pelisilmää voisi tosiaan käyttää. Painaa todella lujasti välillä kupoliin kun tänne palaa jostain muualta ja joutuu taas noudattamaan sitä possujuna-mentaliteettia helsingistä rovaniemelle.
 
Joo kyllähän se painaa kupoliin kun muut ei riko lakia vaan noudattaa sitä orjallisesti, kun sen takia ei sitten itse pääse rikkomaan lakia.

Sillälailla :D

Selvästä alinopeudesta pitäisi sakottaa liikenteen vaarantamisena.

Jaa poliiseilla on kuitenkin sen verran pelisilmää, että jos ohittaessa nopeus satasen rajoituksella nousee 110, niin eipähän siitä sakkoa kirjoita.
Tämä siis 300 tkm ajokilometrin kokemuksella.
 
Mitä itse ajelen tuota 3-tietä usein, jossa menee 5500 autoa vuorokaudessa, tommonen 80 junnaava ja sen perään jäävät junnaajat aiheuttaa ihan turhia letkoja. Lisäksi turvavälit ns minimit, niin onhan se ohittelu vähä vaarallista.

Lähinnä mietin, että johtuuko tuo paikallaan junnaaminen kasvaneista liikennemääristä, sakkopelotteesta, vai onko vika vain minun päässäni?
 
Lähinnä mietin, että johtuuko tuo paikallaan junnaaminen kasvaneista liikennemääristä, sakkopelotteesta, vai onko vika vain minun päässäni?

Kyllä minä olen samaa huomannut nyt kasvavissa määrin, 9-tietä ajelen päivittäin ja aikamoisia possujunia siellä matelee entistä useammin. 110 ei (ikävä kyllä) riitä alkuunkaan jos koko letkasta haluaa kerralla ohitse.
 
Aina siellä on junnattu minun mielestäni.

Kannattaa miettiä taas ketä syyttää liikenneturvallisuuden vaarantamisesta kun esiin tulee liian pienet turvavälit.

Omien empiiristen tutkimuksien perusteella liian pienet turvavälit johtuu siitä, että auto nro yksi ajaa alinopeutta. Tämän perässä ajaa auto nro kaksi, joka haluaisi ajaa nopeampaa kuin auto nro yksi mutta syystä X ei ohita tätä autoa. Auto nro kolme, neljä ja viisi tekevät saman tempun.
Mutta en silti ymmärrä, miksi turvaväliä ei voida pitää.
Onhan se nyt niin, että jos tiellä on satasen rajoitus niin kyllä sielä sitä satasta ajellaan. Eli kyllä mä ainakin tuollaisen junaletkan ohitan, ellei ole toivoton ruuhka.
 
Tulppa aiheuttaa joissakin pakottavan ohitustarpeen, mutta kyllä se mulkku ohittaja on se joka oikeasti vaaratilanteen ja riskin aiheuttaa.

Miksi ohittaja on mulkku ja mitenkä hän aiheuttaa vaaratilanteen?
Jos joku parkkeeraa autonsa valtatatielle, niin onhan se nyt parkkeeraajan vika yhtälailla kuin peräänajajan.
Mutta, jos hän parkkeeraa sen ilman järkevää syytä, eli tahallisesti aiheuttaakseen harmia, on hän silloin syyllinen.
 
Ei ohittaja ole mulkku, kunhan ohittaa riskeeraamatta muita.
Huomaa, kirjoitin "mulkku ohittaja", jolla tarkoitin niitä jotka ohittaa riskillä joka väliin.

Ei tarvitsisi ohitella, jos kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä. Eikä tarvitsisi "joka väliin" tunkea, jos pidettäisiin asialliset turvavälit.
On toki joitain, jotka ohittelevat esim sulkuviivojen yli, mutta siitä ei nyt ollu kysymys.

Liian pieni turvaväli johtuu kyllä siitä hessusta joka siinä perässä liian pienellä turvavälillä ajaa.

Niin, se johtuu tästä autoilijasta nro kaksi, kolme jne. Jos vain ajettaisiin rajoitusten mukaan, niin turhia letkoja ei tulisi.
Tai edes uskallettaisiin ohittaa se edellä ajava hituri, mutta jostain syystä ei uskalleta?
 
Mahtaakohan tulppa olla samaa mieltä?
Tuskin. Omasta mielestään varmasti ajaa rauhallisesti ja turvallisesti.

Arvasin että heitto herättää keskustelua. Tulpan taakse kasautuu painetta ja jossain vaiheessa tuo paine purkautuu tavalla tai toisella. Reippaammin ajavan taakse moista painetta ei kasaudu. Mainittakoon lisäksi, että "reippaasti ajava" ei tässä tapauksessa tarkoita lappu lattiassa kaahaavaa mulkkua joka roikkuu ohitettavan takapuskurissa, vaan sellaista ripeästi liikkuvaa mutta silti joustavasti ajavaa tyyppiä.
 
Tänään 60km/h alueella ajelin vakkarilla 66, prätkä ajelee siinä 2m päässä, kummasti otti etäisyyttä kun pistin vettä lasille ja ajovaloille.
 
Vilkuton Bemarimulkku yritti taas kiilata tieltä kun olin jonoa ohittamassa. Tuon merkin omistajilla on kyllä suurimmalla osalla jotain vikaa päässä.
 
Täällä Oulussahan tulee varmasti työpaikkaliinteeseen taas uutta jännää ja tiukkoja tilanteita, kun saavat nuo motarin uudistustyöt kunnolla alkuun. Tänään kun hurautin Kaakkuriin, niin tuli havannoitua tilannetta ja näyttäisi olevan 80-aluetta jo nyt aika monessa kohtaa. Saattaapi aamusella kello kiireen aikaan muovitolpat lennellä, kun oikea kaista on normaalia kapeampi.
 
Johan siinä viime vaiko edellisellä viikolla joku ajoi autonsa niihin betoniporsaisiin siinä sillalla.

Mä hommasin jo työmatkafillarin. En aio ajaa tuolla jos ei ole ihan pakko.
 
Tuskin. Omasta mielestään varmasti ajaa rauhallisesti ja turvallisesti.

Arvasin että heitto herättää keskustelua. Tulpan taakse kasautuu painetta ja jossain vaiheessa tuo paine purkautuu tavalla tai toisella. Reippaammin ajavan taakse moista painetta ei kasaudu. Mainittakoon lisäksi, että "reippaasti ajava" ei tässä tapauksessa tarkoita lappu lattiassa kaahaavaa mulkkua joka roikkuu ohitettavan takapuskurissa, vaan sellaista ripeästi liikkuvaa mutta silti joustavasti ajavaa tyyppiä.
Totta, tulpan mielestä varmasti ohittelijat vaarantaa liikennettä ohituksillaan ja ohittelijoiden mielestä vaarantaja on tulppa joka aiheuttaa ohitustarpeen.
 
On kyllä helvetin vinksallaan maailmankuva jos se ongelma löytyy rajoituksen mukaan tai jopa vähän alle ajavasta
Ei. Ongelma on niissä, jotka ajavat muuta liikennevirtaa hitaammin koska heillä "on oikeus" tehdä niin. Jos liikennevirta kokonaisuudessaan kulkee alle rajoituksen niin ongelma on ohittelijoissa. Jos liikennevirta kulkee sitä yleistä about rajoitus+10 mittarissa -nopeutta, ongelma on hitaammin ajavissa.

muoks: nopeuden selvä poikkeaminen suuntaan tai toiseen ilman ajoneuvoteknistä syytä on haitaksi liikenteessä mutta alaspäin poikkeaminen on suurempi haitta koska se vaikuttaa paljon suurempaan joukkoon.
 
Aika usein ohituksia kritisoivat eivät vaan itse uskalla ohittaa ellei ole 3km tyhjää suoraa tietä. Usein he ovat omasta mielestään turvallisia, koska ajavat hiljaa ja joustavat liikennesäännöissä.

Nämäkään eivät tajua sitä, että:
a) Tekevät hallaa kun eivät aja ns. muun liikenteen vauhtia normaaliolosuhteissa (tulee tulppia, ohitustarvetta jne)
b) Eivät aja ennakoiden. Eivät pääse ohi koska kärkkyvät liian lähellä jne jne jne
c) Ajavat ihan liian lähellä edellä ajavaa pitkiä matkoja. Tällaisen kuskin huomaa siitä, että pienetkin nopeuden vaihtelut edellä ajavalla aiheuttaa jarruvalojen vilkuntaa.
d) 30km/h tietyöllä ei ajeta 50km/h, eikä 50km/h tietyöalueella ajeta 80km/h
e) Ei ole tarvetta väistää pyöräilijää, joka ajaa leveän tien sulkuviivan toisella puolella, vastaantulijan kaistan kautta jos kaistalla ei ole estettä (hiljentää kannattaa, jos tarvetta)
f) Väistävät kaikkea kaukaa reippaasti ylireagoiden vaikka vastaan tulee autoja, mp jne. (Oikea tapa on hiljentää jos ei omalle kaistalle mahdu tai ennakoiden, kiihdyttää ennen kohtaamista)
g) Että aiheuttavat possujunia ja happipaikkoja kun siirtyvät "ohittamaan" omaa nopeutta, eivätkä huomioi jo vasemmalla ohittavia ja niiden vauhtia. (Eivät ennakoi omaa ohitusta, tunkevat jo ohittavan eteen)
h) Auton moottori ei hajoa jos sille antaa happea kun tarvitaan (moottoritien rampit, ohitukset)
i) Väistävät moottoritielle liittyjää vasemmalle kaistalle sitä samaa vauhtia jota ajaa. Ilman, että rampin lähestyessä katsoo peiliin onko vasemmalla jo nopeampia tulijoita. (Oikea tapa on hiljentää tai kiihdyttää omalla kaistalla)
j) Ei tule väistää aina pyöräilijää vaan kun itsellä on kolmio, stop-merkki tai on itse kääntymässä.
k) Peilejä käytetään ennakointiin, eikä vaan katsota kun sen tarve tulee.
l) taajamassa on jostain syystä ne alemmat rajoitukset kuin maantiellä
m) Auton ajamiseen tulisi keskittyä eikä vain liikkua paikasta a->b välinpitämättömästi
n) useimmiten hänen pitäisi jäädä kotiin tai hypätä bussiin/junaan. Toisaalta, ajamalla oppii mutta jos ei kiinnosta niin ei opi, pätee tälläkin "alalla".
 
No, kihise siinä possujonossa sitten jos et tuon vertaa maailman menosta ymmärrä.
En kihise. Menen ohi. Jos ohi ei pääse, ajelen samaa vauhtia muiden kanssa pitäen sopivaa turvaväliä.

Mielipiteeni perustuu kohtuullisen runsaaseen ajomäärään ja sitä kautta kertyneeseen kokemukseen.
 
Minun mielipiteeni on se, että tulpankin tapauksessa ainoa ongelma on ihmiset jotka ei osaa ohittaa tai ei osaa pitää turvaväliä jotta muut voi ohittaa.
Tavallaan ollaan samaa mieltä mutta mutta... lähinnä mielessä on skenaario jossa vastaantulevaa liikennettä on sen verran, ettei ohi pääse kovin helposti. Tällöin jonoa muodostuu väkisinkin jos siellä edessä joku ajelee 10-20kmh alle rajoituksen ja mikäli em. nopeudelle ei ole mitään näkyvää syytä (peräkärry tms.) niin se aiheuttaa kyllä kanssa-autoilijoissa melkoisia suorituksia aina välillä.

Liikennevirran vauhtia taas ei oikein pysty määrittelemään jos liikennevirtaa ei ole. Yksittäinen ajoneuvo silloin tällöin ei käsittääkseni ole varsinaisesti liikennevirtaa, siihen vaadittaisiin hieman suurempi määrä ajoneuvoja joiden välimatka on sen verran pieni, että ne vaikuttavat toistensa ajamiseen tavalla tai toisella muutenkin kuin aivan hetkittäin (kuten esim. yksittäisessä ohituksessa tapahtuu). Pari-kolme ei mielestäni vielä täytä määritelmää mutta 5-6 alkaa jo olemaan lähellä.
 
Viime tingassa ohittavat törttöilijät sekä idioottimaisissa kohdissa ohittavat(ylämäet ja mutkat)
Ja tietenkin ne alinopeutta ajavat toyota-kuskit.
 
Voi morjens taas näitä moottoritielle liittyjiä... periaatteestakaan en anna tietä, 138 säätimessä ja eiköhän sieltä tule mersun katumaasturi rinnalle, muutoin tyhjä tie, hyvä ettei peilit koske kun en vain vaihda kaistaa, antaa tuo kasko tiettyä turvaa näille idiooteille, ottaisi nyt edes 5m eteen tai taakse kun liittyy...

No mutta vilkkuahan se siinä rinnalla tarjoaa ja hyökkäilee kaistalle mutta lopulta luovuttaa ja jää taakse.. palkintoja tästä on vilkku/töötti/kansainväliset show :D nyt oli jopa pakko ottaa rekkari talteen josko olisi ollut ihan lähialueen ääliö... järjetön kiihdytys ohitse ja ylättäen saa puolen kilometrin pässä lipua ohitse.. pff....

Kuka helvetti on alkanut antaa tietä moottoritielle liittyjille?
Täytyy tähän kuitenki yleisesti sanoa, et jos ajaa oikeaa kaistaa selvällä ylinopeudella, nii kyllä sillon voi (ja pitää) myös vähän pelisilmää käyttää. Ei voi olettaa, et kiihdytyskaistalla pitää kelata selvään ylinopeuteen, ettei joku aja perään.

Omalla suht vähäisellä ajomäärällä täytyy kyl sanoa, et mielestäni ainakin kehällä nopeudet on selvästi laskeneet. Johtuu varmaan näistä puheista, et jo parin kilsan ylinopeudesta tulee sakot ja kehät on nykyään miinoitettu täyteen kameratolppia. Lisäks voisko syynä olla, et monet tuijottaa analogista nopeusmittaria, mistä voi olla vaikea saada tarkkaa nopeutta. Ainaki selittäis sen, minkä takia kehällä monet himmaa vauhdin johonki 70km/h paikkeille kameratolpan kohdalla.

Jarruttelijat on kyl joskus outoja. Pari kuukautta sit motarilla joku katumaasturi aina välillä jarrutteli, vaikka mitään syytä siihen ei ollut. Esim. mittarinopeutta 125km/h, hajurakoa edessä ja takana oleviin ihan tarpeeks, kuitenki jalka menee jarrulle. Ite en keksiny syytä tälle, varsinki ku matkan aikana samaa tapahtu useamman kerran.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen jo muutamaan kertaan tähän ketjuun laittanut, että hitaammin ajava ei ärsytä, liikenteessä on kuorma-autoa, traktoria, asuntovaunun/peräkärryn vetäjää tai ihan muuten vain huvikseen hitaammin ajavia. No problem, jos vauhti on tasaista ja selvästi nopeusrajoitusta alhaisempi, ohi pääsee halutessa.

Mutta kun... siellä on näitä saamarin pumppaajia. Nopeus laskee ylämäen ohituskieltoalueella, vaikka mäki olisi pohjanmaan kolme metriä korkea nypykkä, jonka pääsisi samaa vauhtia ylös polkuautollakin. Vauhti nousee jopa yli rajoituksen tyhjällä suoralla tai ohituskastoituksella laskeakseen taas reilusti alle rajoituksen ylämäessä, mutkassa tai vastaantulijoiden kohdalla. Ei ole myöskään ihan yksi tai kaksi kertaa, kun kaasupoljin on löytynyt siinä vaiheessa, kun olen rinnalla ohittamassa.

Kerran (pitkälle yli kymmenen vuotta sitten) yksi kusipää kiihdytti tarkoituksella siten, että en päässyt ohi, enkä päässyt palaamaan kaistallekaan. Saavutin tämän teiden sankarin muutamassa kymmenessä sekunnissa satasen alueella, ja lähdin tekemään normaalia ohitusta pitkähköllä suoralla ilman, että olisi ollut tarve edes ajaa ylinopeutta. Keski-ikäinen patu alkoikin kiihdyttämään, kun lähdin ohitukseen. Loppunopeus suoran lopussa ja vastaantulijoiden ollessa jo melko lähellä oli suurinpiirtein 150 km/h. Yritin palata ohituksen alussa herran taakse, mutta tämä pidätti keulaansa oman autoni takarenkaan kohdalla. Pääsin lopulta melko lähelle tyypin eteen, joka katsoi asioikseen vielä välkytellä pitkiä perään.

Sen verran tilanne aiheutti täristystä, etten tajunnut edes poliisiin ottaa yhteyttä.
 
Eilen ajoin jonkun volkkarin maasturin perässä joka veti kärryssä jotain kajakkeja. Noh, nopeus seilaa siten että välillä mennään 80 alueella 70 ja satasen alueella 80-100. Kun tullaan hieman avoimemmalle paikalle ja alan katsomaan että jokos pääsisi ohi niin sitten painetaan urku auki ja idiootti tykittää kärry perässä 115km/h satasen alueella. En jaksanut provosoitua vaan menin kahville...

Jarruttelijat on kyl joskus outoja. Pari kuukautta sit motarilla joku katumaasturi aina välillä jarrutteli, vaikka mitään syytä siihen ei ollut. Esim. mittarinopeutta 125km/h, hajurakoa edessä ja takana oleviin ihan tarpeeks, kuitenki jalka menee jarrulle. Ite en keksiny syytä tälle, varsinki ku matkan aikana samaa tapahtu useamman kerran.

Ainakin Bemareissa on vakkarissa sellainen vika että se jarruttaa jos vauhti pääsee alamäessä kasvamaan. Tuosta voi johtua noin satunnaiset vilkuttelut ainakin vähänkin mäkisemmällä tiellä.
 
Ainakin Bemareissa on vakkarissa sellainen vika että se jarruttaa jos vauhti pääsee alamäessä kasvamaan. Tuosta voi johtua noin satunnaiset vilkuttelut ainakin vähänkin mäkisemmällä tiellä.

Eikai se nyt vika kuitenkaan ole, vaan suunniteltu juttu :D Eipähän pääse baijerilaisia syyttämään jos vakkarilla sakkorajalla ajaessa lipsuukin vauhti alamäessä sakkorajan yli.

Nuo kärryn kanssa kaahaajat kyllä ihmetyttää, olen miettinyt että moniko tavan pulliaisista edes tietää että kärryn kanssa rajoitus on 80km/h vaikka olisi moottoritie, vai eikö moni vaan välitä :rolleyes:
 
Keskustelussa ajonopeuden normiksi tuntuu määritellyn suurin sallittu + sakkoraja. Ihmettelen hieman. Kyllä sen käytännössäkin havaitsee. Jos joku ajaa sääntönopeudella, puhumattakaan että oman kykynsä, vallitsevan kelin, rengastuksensa tai ajoneuvon ominaisuuden takia hitaammin kuin tuo rajoitus + mahdollinen sakkolimiitti; siinä sitä ärsykettä riittämiin joillekin teiden kuninkaille :cool:
 
Omalla suht vähäisellä ajomäärällä täytyy kyl sanoa, et mielestäni ainakin kehällä nopeudet on selvästi laskeneet. Johtuu varmaan näistä puheista, et jo parin kilsan ylinopeudesta tulee sakot ja kehät on nykyään miinoitettu täyteen kameratolppia. Lisäks voisko syynä olla, et monet tuijottaa analogista nopeusmittaria, mistä voi olla vaikea saada tarkkaa nopeutta. Ainaki selittäis sen, minkä takia kehällä monet himmaa vauhdin johonki 70km/h paikkeille kameratolpan kohdalla.

Olen huomannut saman liikenteen hidastumisen tolppien tulemisen jälkeen. Ja tämä on hyvä juttu. Nimittäin ruuhkat ovat vähentyneet selvästi kun poistumisramppien vetokyky on nopeudenlaskun myötä parantunut. Ainakin itse ajelen mieluummin tasaista 85 km/h kuin että ensin satasta muun liikennevirran mukana ja sitten pysähdytäänkin/madellaan kun on rampit tukossa.
Mutta ei ne peltipöllöt kovin herkästi kyllä välähdä, ihmiset eivät vaan uskalla kokeilla, mikä on oikea nopeus. Omalla autolla voin ajaa mittarinopeutta 90 km/h eikä yksikään peltipöllö reagoi millään lailla. Vanhalla Lahdentiellä on nopeusmittauspiste, ja jos se ei ihan hirveän paljoa heitä, niin se väittää että ajan 87 - 88 km/h kun mittari näyttää 90 km/h. Eli heitto olisi 2 - 3 km/h. Se ja tekninen vähennys 3 km/h, niin 90 km/h tarkoittaisi omalla Golfilla 84 - 85 km/h.

Muoks: tuosta vakkarista. Siis kyseessähän on nimenomaan vakionopeudensäädin, ei miniminopeudensäädin. Eli kyseinen laite yrittää pitää nopeuden tasaisena tilanteessa kuin tilanteessa, ylämäessä kaasua lisää jos vauhti tippuu ja alamäessä hidastusta yleensä moottorijarrulla (ainakin niissä autoissa, mitä oon ite ajanut) jos nopeus nousee.
 
Keskustelussa ajonopeuden normiksi tuntuu määritellyn suurin sallittu + sakkoraja. Ihmettelen hieman. Kyllä sen käytännössäkin havaitsee. Jos joku ajaa sääntönopeudella, puhumattakaan että oman kykynsä, vallitsevan kelin, rengastuksensa tai ajoneuvon ominaisuuden takia hitaammin kuin tuo rajoitus + mahdollinen sakkolimiitti; siinä sitä ärsykettä riittämiin joillekin teiden kuninkaille :cool:
Harvemmin se nopeus on suoraan ainoa ärsyke, enemmän painaa vaihteleva nopeus ja ohittamisen estäminen/vaikeuttaminen (turvavälin puute). Itse en esimerkiksi syyllistä karavaanareita/kärryn vetäjiä, ei se niiden vika ole ettei niillä saa kovempaa mennä vaan syypäät löytyvät heti sen takana tulevista jotka eivät ohita tai anna tilaa muiden ohittaa yksi kerrallaan.
 
Kyllä se ongelma maantiellä on nuo jonossa myöhemmin ajajat kuten @Svaiski ilmaisi. Ajelin tuossa taannoin rivakammalla autolla maantiellä, jossa oli säännöllisesti hyviä ohituspaikkoja. Jono meni 80 alueella aikalailla tasan 70. Valitettavasti edessä olevaa 24 autoa en saanut yhdellä ohituksella ohitettua ja tööttiä + pitkiä tuli heiltä, keiden eteen piti jonossa ohituksen päätteeksi tunkea, kun ei normaalisti voitu antaa tilaa.

Viime viikonloppuna broidin kyydissä lähdettiin kouvolasta kohti kotkaa. Edessä ajeli satasen rajotuksella kuorkki vajaata 90 ja sen takana volkkarin farkku. Pari ihan ok ohituspaikkaa jätettiin käyttämättä, kun tolla perus rellulla ei ihan heti vetästä parista autosta ohi. Noh, sit tuli sopiva ohituspaikka ja meidän taaksekin ehti pari autoa. Broidi heitti vilkun ja lähti kiihdyttämään ja vaihtoi vastaantulijoiden kaistalle ajoissa. No eiköhän tää volkkari rekan perästä heitä ilman ennakkovarotusta yhdellä vilkautuksella ilman lisäkiihdytystä eteen niin, että ilman hätäjarrutusta olis tullut kylkeen kun oltiin jo osittain keula sen perselinjan edellä..

Nähtiinpä kouvolan päässä muuten sellanenkin, että kolmion takaa pyörätienjatkeen eteen (osittain päälle) pysähtyi paku oottamaan sopivaa väliä minne ajaa. Paku oli kääntymässä vasemmalle, eli molemmat suunnat pitää tsekata vapaiksi. Noh sieltä tuli n. 40v nainen kauppakassi pyörän tangolla kaikessa rauhassa, niin eiköhän toi paku liikahtanut sen päälle ja törmännyt siihen sitten just kun oli keulan eteen ehtinyt.. Ei onneks kaatunut, ja pakukin sai jalan jarrulle et vähän pyöräilijä kompuroi. Pyöräilijä sit lähti siitä jatkaa matkaa, mitä itse en olis tehnyt vaan oisin soittanut poliisit..
 
Joo kyllähän se painaa kupoliin kun muut ei riko lakia vaan noudattaa sitä orjallisesti, kun sen takia ei sitten itse pääse rikkomaan lakia.

Sillälailla :D

En tiedä olitko tosissasi, toivottavasti et.
Tarkoitan siis tuota että jos lakikirja kädessä ajaminen on sitä parasta ja turvallisinta ajamista mielestäsi...
 
Täytyy tähän kuitenki yleisesti sanoa, et jos ajaa oikeaa kaistaa selvällä ylinopeudella, nii kyllä sillon voi (ja pitää) myös vähän pelisilmää käyttää. Ei voi olettaa, et kiihdytyskaistalla pitää kelata selvään ylinopeuteen, ettei joku aja perään.

Nyt kuitenkin kyseessä 3 tie, rauhallisen toijalan kohdalla ja kun kerran mersu onnistuu rampilla puskemaan tuohon huimaan ylinopeuteen, tyhjällä tiellä... Niin olisi nyt herranjestas sitten ottanut sen 10 metriä eteen tai taakse itsestäni sitä omaa kiihdytystään. Ainakaan itselläni ei ole ongelmaa säädellä sitä omaa liittymisnopeutta, varsinkaan tälläisellä vähän hiljaisemmalla moottoritien osuudella jossa kyllä ramppia riittää.

Yleisesti onkin aivan toinen asia että jos sieltä rampista puskee se pappamallin corolla selkeästi hiljaisempaa vauhtia niin ihan fiksusti osaan siirtyä jo kauempaa sinne ohituskaistalle niin on kaikille sujuvampaa... Joskus se pappa corolla tosin onkin paljastunut joksikin bensalippikseksi ja saanutkin palata takaisin sinne oikealle ohittamatta yhtään ketään :)
 
Yleisesti onkin aivan toinen asia että jos sieltä rampista puskee se pappamallin corolla selkeästi hiljaisempaa vauhtia niin ihan fiksusti osaan siirtyä jo kauempaa sinne ohituskaistalle niin on kaikille sujuvampaa... Joskus se pappa corolla tosin onkin paljastunut joksikin bensalippikseksi ja saanutkin palata takaisin sinne oikealle ohittamatta yhtään ketään :)

Muuten hyvä, mutta tässä juupaseipäs keskustelussa isketään lakipykälät pöytään ja kerrotaan että turha kaistanvaihto on rikollista, poliisi sakottaa ja niinpäinpois:hammer::hammer::hammer::hammer:

Itsekin tuota harrastan, annan suosiolla tilaa jos joku hitaampi tulee rampilta ja muita en haittaa. Jos joku tuosta mielensä pahoittaa, niin siitä sitten. Eipä ole koskaan posliini nähnyt, kai, tai puuttunut. Tilannetajua.
 
Tottakai kaistaa saa vaihtaa jos näkee hitaamman olevan liittymässä motarille edellä. Sehän on vain perinteinen ohitus, toki tällöin kannattaa sitten oikeasti mennä ohi tai tulee sakko! :hammer::kahvi:
 
Kyllä sen hitaamman pitää vähintään aloittaa kaistanvaihto muutenkin kuin vilkulla, koska muuten sen voisi tulkita turhaksi kaistanvaihdoksi. Ainoa syy muutenkin miksi tilan antaminen kaistaa vaihtamalla on kiellettyä johtuu siitä, että iso osa kuskeista on kyvyttömiä tuollaista tehdessään katsomaan kuollutta kulmaa ja peilejä arvioidakseen kaistanvaihtotilanteen esim jo ohittavan ajoneuvon osalta. Nykyään kun tuntuu, että monet ohituskaistalle ihan normaalisti siirtyvät eivät peileistä katso onko joku ohittamassa.

Itseä kun vituttaa paskasti ajavat, esim alinopeutta motarille eteen liittyvät niin jo liittymärampin nähdessäni vilkasen peilit ja takanaolijat ekaa kertaa, jotta oon heti kärryillä vallitsevasta tilanteesta. En epäile, etteikö suurin osa tänne ketjuun postaavistakin näin tee ja kykene tekemään, mutta ne henkilöt jotka tänne postauksen syynä ovat eivät siihen kykene..
 
Video on ruotsista, mutta mikä ajaa ihmisen tuollaiseen tilanteeseen ja tätä näkee joka päivä suomessakin ettei osata liittyä? Tuolla saatanan volvo kuskilla on 10s aikaa arpoa paikkaa ja ei!

 
Onko vika minun pään sisällä, vai onko liikenne täysin halvaantunut viimeaikojen sakkouudistuksista?
Tuntuu, että jos on satasen rajoitus, se meinaa sitä että auto luovutetaan valtiolle ja luottotiedot menee, jos mittari käykin satasen paremmalla puolella?
Ihan henkilöautoillakin vedetään letkaa, ajetaan 80 kmh satasen alueella.
Takana junnataan pienellä turvavälillä eikä uskalleta ohittaa.
Tänäänkin joku veti letkaa V90 ajamalla 80 kmh satasen alueella. Ei luulisi tuon auton niin huonon ajettavan olla, ettei satasta uskaltaisi päästellä?
Tahi jos on varaa ~60 ke autoon, tuskin pari huntti vararikkoon veisi jos vaikka ajaisi sitä satasta satasella...
Mikä tämä uudistus on? Mennyt vähän ohi..
 
^Toi on kyllä hassua, eihän se sakkoraja laskenut kuin yhden tuntikilometrin verran mutta silti ihmiset panikoivat.
 
Jaa niin tämä uudistus.. Se kohtuu iso härregyyd-tätijoukko reagoi aika voimakkaasti kun auktoriteetti jotain sanoo. Näille on tyypillistä suoriutua elämästä yleensäkin kovin löysästi. Persettäkään ei tarvii täysin pyyhkiä kun ei ketään kiinnosta.
 
Toi euromääränen nousu taitaa olla se suurin tekijä. Varsinkin sana "tuplaantui" iskee normikansaan lujaa, vaikkakin se tapahtui jo 2015. En muista oliko kaavailtu uusi nosto tälle vuodelle vielä..
 
Täytyy tähän kuitenki yleisesti sanoa, et jos ajaa oikeaa kaistaa selvällä ylinopeudella, nii kyllä sillon voi (ja pitää) myös vähän pelisilmää käyttää. Ei voi olettaa, et kiihdytyskaistalla pitää kelata selvään ylinopeuteen, ettei joku aja perään.

Omalla suht vähäisellä ajomäärällä täytyy kyl sanoa, et mielestäni ainakin kehällä nopeudet on selvästi laskeneet. Johtuu varmaan näistä puheista, et jo parin kilsan ylinopeudesta tulee sakot ja kehät on nykyään miinoitettu täyteen kameratolppia. Lisäks voisko syynä olla, et monet tuijottaa analogista nopeusmittaria, mistä voi olla vaikea saada tarkkaa nopeutta. Ainaki selittäis sen, minkä takia kehällä monet himmaa vauhdin johonki 70km/h paikkeille kameratolpan kohdalla.

Jarruttelijat on kyl joskus outoja. Pari kuukautta sit motarilla joku katumaasturi aina välillä jarrutteli, vaikka mitään syytä siihen ei ollut. Esim. mittarinopeutta 125km/h, hajurakoa edessä ja takana oleviin ihan tarpeeks, kuitenki jalka menee jarrulle. Ite en keksiny syytä tälle, varsinki ku matkan aikana samaa tapahtu useamman kerran.
Aika tehokas kärry saa olla jo, että saa tosiaan sen 150 kelattua rampissa. Mutta takana toki usein on tilaa.

Itse en ole helsinkiläisiä, mutta tulee käytyä suht usein. Olen ihmetellyt ihan samaa miksi ihmiset ajelee sen 70-75 siellä kehillä jos voisi ajaa yhtä hyvin 85 mittarin mukaan. Noista kehistä täytyy muutenkin sanoa, että tuo sakotushomma on mennyt siellä jo ihan törkeälle tasolle. Kehillä tarvitsisi keskittymiskykyä enemmän siihen, että mitä kaistaa ajaa/mistä rampista kääntyy ulos, kuin siihen alituiseen mittarin kyyläämiseen. Näin ulkopaikkakuntalaisena koen ainakin nuo kehät aika vaikeiksi kun noita kameroita on joka saatanan rampin päädyssä ja joka mutkassa. Ei voi enää keskittyä asiaan eli liikenteen havainnointiin.
 
Kehillä tarvitsisi keskittymiskykyä enemmän siihen, että mitä kaistaa ajaa/mistä rampista kääntyy ulos, kuin siihen alituiseen mittarin kyyläämiseen. Näin ulkopaikkakuntalaisena koen ainakin nuo kehät aika vaikeiksi kun noita kameroita on joka saatanan rampin päädyssä ja joka mutkassa. Ei voi enää keskittyä asiaan eli liikenteen havainnointiin.

Waze ja vakkari on näppäriä vehkeitä. Ei tartte kokoaikaa kyylätä tolppia teiden varrella kun navi hälyttää moisesta 500m etukäteen
 
Aika usein ohituksia kritisoivat eivät vaan itse uskalla ohittaa ellei ole 3km tyhjää suoraa tietä. Usein he ovat omasta mielestään turvallisia, koska ajavat hiljaa ja joustavat liikennesäännöissä.

Nämäkään eivät tajua sitä, että:
a) Tekevät hallaa kun eivät aja ns. muun liikenteen vauhtia normaaliolosuhteissa (tulee tulppia, ohitustarvetta jne)
b) Eivät aja ennakoiden. Eivät pääse ohi koska kärkkyvät liian lähellä jne jne jne
c) Ajavat ihan liian lähellä edellä ajavaa pitkiä matkoja. Tällaisen kuskin huomaa siitä, että pienetkin nopeuden vaihtelut edellä ajavalla aiheuttaa jarruvalojen vilkuntaa.
d) 30km/h tietyöllä ei ajeta 50km/h, eikä 50km/h tietyöalueella ajeta 80km/h
e) Ei ole tarvetta väistää pyöräilijää, joka ajaa leveän tien sulkuviivan toisella puolella, vastaantulijan kaistan kautta jos kaistalla ei ole estettä (hiljentää kannattaa, jos tarvetta)
f) Väistävät kaikkea kaukaa reippaasti ylireagoiden vaikka vastaan tulee autoja, mp jne. (Oikea tapa on hiljentää jos ei omalle kaistalle mahdu tai ennakoiden, kiihdyttää ennen kohtaamista)
g) Että aiheuttavat possujunia ja happipaikkoja kun siirtyvät "ohittamaan" omaa nopeutta, eivätkä huomioi jo vasemmalla ohittavia ja niiden vauhtia. (Eivät ennakoi omaa ohitusta, tunkevat jo ohittavan eteen)
h) Auton moottori ei hajoa jos sille antaa happea kun tarvitaan (moottoritien rampit, ohitukset)
i) Väistävät moottoritielle liittyjää vasemmalle kaistalle sitä samaa vauhtia jota ajaa. Ilman, että rampin lähestyessä katsoo peiliin onko vasemmalla jo nopeampia tulijoita. (Oikea tapa on hiljentää tai kiihdyttää omalla kaistalla)
j) Ei tule väistää aina pyöräilijää vaan kun itsellä on kolmio, stop-merkki tai on itse kääntymässä.
k) Peilejä käytetään ennakointiin, eikä vaan katsota kun sen tarve tulee.
l) taajamassa on jostain syystä ne alemmat rajoitukset kuin maantiellä
m) Auton ajamiseen tulisi keskittyä eikä vain liikkua paikasta a->b välinpitämättömästi
n) useimmiten hänen pitäisi jäädä kotiin tai hypätä bussiin/junaan. Toisaalta, ajamalla oppii mutta jos ei kiinnosta niin ei opi, pätee tälläkin "alalla".
Minulla on sivupeilit täysin katsastusta varten paikallaan, kun ei niistä mitään näe, eikä laki sitä vaadi. Saatan myös ajaa satasen alueella 80km/h, jos ei ole kuulosuojaimia mukana hieman pitemmällä matkalla. Etuvilkut on hieman piilossa ainakin liikenneympyröissä, sivuvilkkuja ei ole.

Kyllä minä päätä oman toiminnan mukaan kääntelen ja vilkaisen välillä taustapeiliin, mutta joillakin saattaa palaa käpy. Pitemmillä matkoilla pyrin kyllä käyttämään junaa, kun ei oikein kiinnosta ajaa sattuneista syistä, siihen päälle vielä varkausriski, vaikka katkaisijasta saan ns. kipinän pois. Tietysti joku sen vielä rikkoisi, kun ei käyntiin saisi, starttia pyörittää mutta ei kipinää.
 
Nyt kuitenkin kyseessä 3 tie, rauhallisen toijalan kohdalla ja kun kerran mersu onnistuu rampilla puskemaan tuohon huimaan ylinopeuteen, tyhjällä tiellä... Niin olisi nyt herranjestas sitten ottanut sen 10 metriä eteen tai taakse itsestäni sitä omaa kiihdytystään. Ainakaan itselläni ei ole ongelmaa säädellä sitä omaa liittymisnopeutta, varsinkaan tälläisellä vähän hiljaisemmalla moottoritien osuudella jossa kyllä ramppia riittää.

Yleisesti onkin aivan toinen asia että jos sieltä rampista puskee se pappamallin corolla selkeästi hiljaisempaa vauhtia niin ihan fiksusti osaan siirtyä jo kauempaa sinne ohituskaistalle niin on kaikille sujuvampaa... Joskus se pappa corolla tosin onkin paljastunut joksikin bensalippikseksi ja saanutkin palata takaisin sinne oikealle ohittamatta yhtään ketään :)
Puhuin asiasta yleisesti, en suoraan sun tapaukseen liittyen.

Tänään kuitenki sattu tilanne, missä oikeaa kaistaa ylinopeutta ajava ei voinu antaa tilaa joko hidastamalla tai vaihtamalla kaistaa. Liityin Porkkalan kohdalla länsiväylälle, siinä on satasen rajotus ja tie oli lähes tyhjä. Kiihdytin rampilta johonki rajoituksen tuntumaan, vasemmalta tuli samaan aikaan auto rinnalle ja vähän ohi (eli ajettiin noin rinnakkain ennenku rampin liittymiskaista ja länsiväylä yhdistyi). Katon et sen perässä on tilaa, laitan vilkun, vilkasen vielä kunnolla viereiselle kaistalle onko tilaa. Vasemmalta takaa tulee auto selvää ylinopeutta rinnalle ja estää liittymisen (jos olisin vaihtanu kaistaa, nii se olis ajanu perään). Löysään kaasua ja liittymiskaistan lopussa pääsen liittymään (kaista loppuu aika nopeesti ku vauhtia on satanen). Pian sen jälkeen ku pääsin tän ylinopeutta ajavan perään, niin tietenkin se tyyppi lähtee nyt sitten ohittamaan sen edellä ajavaa... Täs tapaukses muita autoja, ku me kolme, ei ollu lähimailla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom