Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ensimmäisen kerran elämässäni käytin eilen Onnibussin palveluita. Muuten toimi kaikki ihan ok, mutta eivät ne tarinat näiden bussien kuljettajien keskimääräistä agressiivisemmasta ajotyylistä näytä olevan ihan tuulesta temmattuja. Kuski ensinnäkin ohitteli muita jatkuvasti ja jos eteen tuli joku hitaampi josta ei päässyt heti ohi, niin tämä veti bussilla valehtelematta puolen metrin päähän puskurista näyttääkseen että pois alta, täältä tullaan. Myös torvi oli käytössä pariin otteeseen.

Ei vaikuttanut muutenkaan setä miltään ruudinkeksijältä, mutta se nyt on sivuseikka.
 
Niin, ikävä kyllä. Ärsyttävää kyllä tämä palomiesten turha varovaisuus pikku työntämisen suhteen... 10 senttiäkin kun tökkäisi niin urpo varmaan pääsisi liikkeelle :)

Mikä on kyllä harmi.

Ja moni niistä on varmasti tehty karjaraudoilla varustetulla autolla, puolikas ryömintävaihde päällä, varmasti juu... Tai vastaavaa, kuskin osaamattomutta siis jos auto jää tuosta syystä sille paikalleen.

Sanoisin että näissä on juurikin se käpy palanut, mitä ei saisi käydä. Siksi laissa pitäisi mielestäni sallia varovainen muun liikenteen edestä työntö kohteeseen pääsyn nopeuttamiseksi.


Lahdessa 90-luvulla asiakas menehtyi, kun pelastustielle pysäköityä autoa työnnettiin nostolavalla. Työnnössä hydrauliikkajärjestelmä vaurioitui, puomi ei noussut ja lopputulema, että tarvittavaa apua ei saatu paikalle. Tämän takia työntöjä tms ei harrasteta.

Muutenkin tullut senverran kokemusta hälytysajosta, että lähes jokaisella tehtävällä kaupungissa on vähintään yksi auto merkittävästi tiellä.
 
Joo suojatiet on kyllä yksi perkele. Milloin on jalankulkijat viittomassa jokaista pysähtyvää (eli oikein tekevää) autoilijaa jatkamaan matkaa ja milloin pitää sillä perhanan autolla pysähtyä vaikka olen ihan selkeästi pyörän selässä odottamassa että auto ajaa ohi. Sitten taas jos on vähän ruuhkaa niin osa autoilijoista ei näköjään pysty hahmottamaan muuta, kuin sen edellä olevan auton perän. Milloin pysähdytään täysin suojatien päälle ja milloin tukitaan sivutiet.
Tämä. Ennen tuli pyöräiltyä joka paikkaan ja vihasi autoja, sitten siirryin autoiluun ja vasta nyt pakon sanelemana taas fillarin selässä. Jo ensimmäiset 100km ajettuani on pakko todeta että vittu jos omaat ajokortin niin opettele liikennesäännöt. On se toki itselle fillarin selässä näppärää kun saa joka paikassa tietä ties keneltä mutta toisaalta vituttaa kun jengi opettaa tuolla pyöräilijöille että hei kyllä me autot väistetään aina. Tehnyt pari kertaa ihan käydä selostamassa nuo säännöt koska itsellä meinasi edellinen auto joutua kolariin sen takia että edellä oleva päätti antaa tietä pyörille paikassa missä ei tarvitse ja tuloksena minä kyllä hidastin samoin kuin takana tullut Jagge mutta sen takana tullut auto ei sitten pysähtynytkään ja oli milleistä kiinni ettei tullut Jagge konttiin ja muutenkaan pyöräilijät eivät seuraa yhtään liikennettä. On kiva olla se about ainoa pyöräilijä joka noudataa sääntöjä edes jotenkin.
 
Tämä on noin kymmeneen kertaan tuotu keskustelun aikana esille. Kertoo siitä ettei näitä kauheasti tapahdu kun ainoa mitä löytyy on tämä 20 vuotta vanha tapaus jossa ongelma oli lähinnä typerästi suunniteltu paineilmalinja.

Näinpä, myöskin se että eurooppalaiset paloautot on suunniteltu ihan eri malliin kuin esim. Jenkeissä, siellä työntäminen on mahdollista koska niissä on oikeasti ihan hervottomat puskurit edessä. Suomessa ja muualla Euroopassa paloautot perustuu normaaleihin kuorma-autoihin joiden pelkät puskuritkaan ei työntämisestä tykkäisi, saati sitten se huomioiden kun työkaluja on sijoitettu sikin sokin auton ulkopinnoille.
 
Tämä on noin kymmeneen kertaan tuotu keskustelun aikana esille. Kertoo siitä ettei näitä kauheasti tapahdu kun ainoa mitä löytyy on tämä 20 vuotta vanha tapaus jossa ongelma oli lähinnä typerästi suunniteltu paineilmalinja.

Juu, luin aiemmat viestit ja oli näemmä kaivettu koko juttu Pelastustiedosta esiin. Ja kyllä, näitä ei tapahdu kun näitä ei harrasteta.

Ei sillä työntelyllä ja puskemisella yleensä voiteta juuri mitään, toki tuo Lahti nyt olisi ollut se säännön vahvistava poikkeus.
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa. Motariin liittyvä ramppi -> kiihdytän 115km/h ettei tarvitse survoa väkisin. Siinä motarilla ajava Golf-kuski päättää että hän blokkaa nyt mua ja kiihdyttää äkkiä rinnalle kun sen äskön rampilla ohitin ja pistin vilkun päälle. Painoin enemmän kaasua ja vedin eteen, seurasi valoshow, rinnalle tuleminen ja kansainväliset käsimerkit. Hän kääntyi seuraavasta rampista pois (n. 1,4km). Ihanaa.
 
Tuo on reaalista suomalaista liikennekulttuuria ja näkemystä "yhteispelistä" ihan perstuntumalla!
 
Kuulostaa jokseenkin oudolta käytökseltä. Ihmettelen, ettei omalle kohdalle ole vastaavia osunut
 
Itse olen muutamia tarkoituksella liittymisen blokkaavia tyyppejä silloin tällöin tavannut. Kun noiden kanssa tietyissä tilanteissa pääsee keskusteluyhteyteen niin melkein kaikilla on sama selitys siitä että kun kiihdytyskaistalla on kolmio niin se tarkoittaa että päätiellä ajavan eteen ei saisi tulla ja tätä aktiivisesti yritetään estää. Eli oman kokemuksen mukaan kyseessä on vain siitä että jotkut ymmärtävät lain täysin pieleen.
 
Ihan hyvä kun on sen verran tehokas auto niin ei hypi golffit nenille, jos alkavat kirittämään. Tossa kun alkaa jarruttelemaan niin varmaan alkaa se kirittäjäkin jarruttelemaan jolloin soppa onkin valmis.

Monestikin liityn hyvin usein edelle, en taakse. Koen sen jotenkin yksinkertaisempana. Samoin tuntuu järkevämmältä jos rampista tuleva liittyy minun eteen, ei taakse. Taakse tulijaa saa aina vahdata, että siirtyykö esim samantien ohituskaistalle rinnalle.
 
Ihan hyvä kun on sen verran tehokas auto niin ei hypi golffit nenille, jos alkavat kirittämään. Tossa kun alkaa jarruttelemaan niin varmaan alkaa se kirittäjäkin jarruttelemaan jolloin soppa onkin valmis.

Monestikin liityn hyvin usein edelle, en taakse. Koen sen jotenkin yksinkertaisempana. Samoin tuntuu järkevämmältä jos rampista tuleva liittyy minun eteen, ei taakse. Taakse tulijaa saa aina vahdata, että siirtyykö esim samantien ohituskaistalle rinnalle.


Toisaalta taas taakse on helpompaa ja turvallisempaa liittyä. Usein kun näen säätöjä tai vaaratilanteita ne liittyy juuri siihen, että yritetään ehtiä rampilta "väkisin" eteen. Viimeisin tapaus oli pari autoa eteenpäin bemari (klikkiotsikko) liittyi nelosen motarille ruuhkassa possujonoon, matkailuauton taakse oli paikka ehdolla, mutta piti kiihdyttää rampilla vielä eteen ja meni sitten koko homma pitkäksi pientareen puolella. Näytti tosi fiksulta.
 
Toisaalta taas taakse on helpompaa ja turvallisempaa liittyä. Usein kun näen säätöjä tai vaaratilanteita ne liittyy juuri siihen, että yritetään ehtiä rampilta "väkisin" eteen. Viimeisin tapaus oli pari autoa eteenpäin bemari (klikkiotsikko) liittyi nelosen motarille ruuhkassa possujonoon, matkailuauton taakse oli paikka ehdolla, mutta piti kiihdyttää rampilla vielä eteen ja meni sitten koko homma pitkäksi pientareen puolella. Näytti tosi fiksulta.
Niin no järki käteen tottakai. Sinne mennään missä sitä tilaa tuntuu olevan. Harvoin edes on kovin ahdasta täällä Suomessa.
 
Toisaalta taas taakse on helpompaa ja turvallisempaa liittyä. Usein kun näen säätöjä tai vaaratilanteita ne liittyy juuri siihen, että yritetään ehtiä rampilta "väkisin" eteen. Viimeisin tapaus oli pari autoa eteenpäin bemari (klikkiotsikko) liittyi nelosen motarille ruuhkassa possujonoon, matkailuauton taakse oli paikka ehdolla, mutta piti kiihdyttää rampilla vielä eteen ja meni sitten koko homma pitkäksi pientareen puolella. Näytti tosi fiksulta.
Puhumattakaan siitä, miten fiksun näköinen tilanne syntyy, kun pientareelle liittymisen venyttävä ei huomaa, että asuntoauton vasemmalta ohittanut autoilija on vaihtamassa takaisin oikealle kaistalle. Tältä oikeaoppisesti ohittajalta tuskin voidaan edellyttää oletusta, että pientareen puolelta singahtaa joku kaistalle. Siinä saa sitten neljästä kymmeneen autoilijaa polkaista jarrua vähän reilummin. Toisinaan kun toiminnasta huomaa hyvin selvästi, ettei liittyjä huomioi muita asioita, kuin matkailuauton keulan ja liityntäkaistan lopun. Kaikki muu unohtuu muutamaksi sekunniksi. Ei läheskään aina, mutta usein kuitenkin.
 
Niin no järki käteen tottakai. Sinne mennään missä sitä tilaa tuntuu olevan. Harvoin edes on kovin ahdasta täällä Suomessa.
Juuri näin. Ongelma tuskin kenellekään on ympäristöä havainnoivat hitaampien eteen liittyjät, vaan ne liittyjät, joille se liittymistilanne tulee jollain ihmeen tavalla yllätyksenä. Siinä menee joidenkin aivot solmuun ja seuraa pientä sekoilua. :D

Ylipäätään liian monella tuntuu olevan hankaluuksia päätellä, mitä tulee todennäköisesti tapahtumaan seuraavan viiden sekunnin päästä, ellei tätä ihan tosissaan pysähdy miettimään. Sitten kun vielä pitäisi osata varautua vaihtoehtoihin, homma ampuu täysin yli. Tunnen yhden tällaisen henkilön ja vaikka hän ajaa yleensä korkeintaan suurinta sallittua _mittarin mukaan_, jännittää kyydissä silti. En menisi koskaan kyytiin, jos tämä ajelisi ylinopeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Itiksen Prisman parkkihallissa taas: naiskuski joka tuli oikealta viittilöi minua menemään ensin. Samalla kun on saanut viittilöivän käden laskettua ratille lähteekin itse matkaan :facepalm:

Onneksi en luota kanssakuljettajiin :)
 
Itiksen Prisman parkkihallissa taas: naiskuski joka tuli oikealta viittilöi minua menemään ensin. Samalla kun on saanut viittilöivän käden laskettua ratille lähteekin itse matkaan :facepalm:

Onneksi en luota kanssa naiskuljettajiin :)

Sori, menkööt humalan piikkiin mutta oli pakko korjata.
 
Voi morjens taas näitä moottoritielle liittyjiä... periaatteestakaan en anna tietä, 138 säätimessä ja eiköhän sieltä tule mersun katumaasturi rinnalle, muutoin tyhjä tie, hyvä ettei peilit koske kun en vain vaihda kaistaa, antaa tuo kasko tiettyä turvaa näille idiooteille, ottaisi nyt edes 5m eteen tai taakse kun liittyy...

No mutta vilkkuahan se siinä rinnalla tarjoaa ja hyökkäilee kaistalle mutta lopulta luovuttaa ja jää taakse.. palkintoja tästä on vilkku/töötti/kansainväliset show :D nyt oli jopa pakko ottaa rekkari talteen josko olisi ollut ihan lähialueen ääliö... järjetön kiihdytys ohitse ja ylättäen saa puolen kilometrin pässä lipua ohitse.. pff....

Kuka helvetti on alkanut antaa tietä moottoritielle liittyjille?
 
Kun täällä väännetään siitä olisiko hälytysautojen turvallista töniä liikkuvia autoja jne, niin katsokaapa tästä tuuppimista :)

Vähän eri asioita. Tuolla tuupitaan siksi, koska on sotatila ja jos ajaa liian hiljaa tai pysähtyy, tulee joku pommimies ja räjäyttää koko alueen taivaan tuuliin. Myös auton rakenne on täysin erilainen.
 
Voi morjens taas näitä moottoritielle liittyjiä... periaatteestakaan en anna tietä, 138 säätimessä ja eiköhän sieltä tule mersun katumaasturi rinnalle, muutoin tyhjä tie, hyvä ettei peilit koske kun en vain vaihda kaistaa, antaa tuo kasko tiettyä turvaa näille idiooteille, ottaisi nyt edes 5m eteen tai taakse kun liittyy...

No mutta vilkkuahan se siinä rinnalla tarjoaa ja hyökkäilee kaistalle mutta lopulta luovuttaa ja jää taakse.. palkintoja tästä on vilkku/töötti/kansainväliset show :D nyt oli jopa pakko ottaa rekkari talteen josko olisi ollut ihan lähialueen ääliö... järjetön kiihdytys ohitse ja ylättäen saa puolen kilometrin pässä lipua ohitse.. pff....

Kuka helvetti on alkanut antaa tietä moottoritielle liittyjille?

Yksi tuttu sai kerran poliisilta sakot "turhasta kaistanvaihdosta" kun oli luullut olevansa joustava ja teki liittyjälle tilaa. Sen jälkeen en ole itse enää väistellyt mihinkään ja ajanut juuri sitä nopeutta mitä ajaa, hidastelematta tai kiihdyttämättä. Se on sen kolmion takaa tulevan liittyjän vastuulla tulla liikenteeseen mukaan. Ja kun itse olen liittymässä niin sama peli pätee myös, eli en odota että joku alkaisi minua väistämään vaan sovitan oman tuloni sitten muun liikenteen vauhdin mukaan.
 
Jumalauta saatana jos olisin ollut omalla painavalla romulla tänään liikenteessä mutta kun oli pieni, kevyt ja liian uusi laina-auto.
Aivan viime metreillä ohituskaistan loppuessa transitti painoi väkisin kylkeen. Ei olisi auttanut jarruttaminen, takana oli tulossa satasta Suomen liikenteelle harvinaisen tiheä ja pitkä jono. Ei ollut edes auton mittaa välejä. Katsoin että tosiaanko se väkisin tunkee siihen, ja siihen änkesi. Pientareelle oli pakko väistää että vältin helvetin monen auton ketjukolarin. N. puolen metriä kylkien välillä oli vielä tilaa joka siinä tilanteessa, oikean puolen renkaat soran reunamilla tuntui aika vähältä.
Kuinka tässä nyt olisi käynyt jos en olisi väistänyt vaan antanut sen tulla kylkeen?
 
Tänään ajeltiin satasen alueella ja istuin kyydissä. Mentiin ohi autosta mitä ajo nainen joka ei koko sen ohitustilanteen aikana nostanu katsetta puhelimestä mitä se kyttäs. Ihan kattomalla katoin, että nostaako se katsetta, mutta ei nostanu. Tollanen puhelimen käyttö ajon aikana ärsyttää.

edit: niin ja samalla matkalla ihmettelin että mitä edessä oleva auto seilaa kaistalla ja kun ohi mentiin, niin siellä joku ämmä keskitty enemmän puhelimeen, kun siihen ajamiseen.

Naiset on kyllä pahimpia näissä. Ei turvavöitä, räplää puhelinta ja ajaa ylinopeutta.
 
Yksi tuttu sai kerran poliisilta sakot "turhasta kaistanvaihdosta" kun oli luullut olevansa joustava ja teki liittyjälle tilaa. Sen jälkeen en ole itse enää väistellyt mihinkään ja ajanut juuri sitä nopeutta mitä ajaa, hidastelematta tai kiihdyttämättä. Se on sen kolmion takaa tulevan liittyjän vastuulla tulla liikenteeseen mukaan. Ja kun itse olen liittymässä niin sama peli pätee myös, eli en odota että joku alkaisi minua väistämään vaan sovitan oman tuloni sitten muun liikenteen vauhdin mukaan.
Näinhän sen pitäisikin mennä (noh, ruuhkassa ja lyhyilä kiihdytyskaistoilla joutuu välillä tilaa antamaan), mutta aina on sitten näitä tapauksia, jotka eivät tyhjällä moottoritiellä onnistu mitenkään huomioimaan sitä yhtä autoa liittyessään, vaan on ihan pakko tulla 80km/h viime hetkellä eteen ja pakottaa toinen väistämään ettei tule peräänajoa. Sen verran usein noita on, että alkaa vaistomaisesti varautumaan äkkijarrutukseen ja katsomaan onko viereinen kaista vapaana väistöä varten, vaikka pidänkin vakkarin päällä ja oman kaistan. Onneksi sen yleensä näkee sen liittyvänkin käytöksestä kuka osaa joko kiihdyttää tai hidastaa, ja kuka tulee tasaisen tappavaa vauhtia kylkeen jos ei väistä.
 
Niin, vitut mistään joustosta. Tärkeintä on olla itse oikeassa ja nauraa nenä pystyssä paskaisesti muille. ;)

Ei kukaan mistään merkittävämmästä jarruttelemisesta ole puhunut. Vähän kun nostaa tai painaa kaasua, niin se voi helpottaa sopivassa tilanteessa sitä rampilta tulijaa.
Tänään taaempaa seurasin, kun peräkärryä perässään vetänyt Quasqain kuski ei voinut joustaa ja antaa paikallisliikenteen bussille tilaa littyä motarille (kaasua nostamalla/lisäämällä tietysti), vaan bussilta loppui kiihdytyskaista kesken ja se joutui liittymään motarille piennar pöllyten. Varmaan bussikuski kiitteli mielessään tätä Nissanin kuskia. Laki on laki, mutta kai sitä sen verran voisi joustaa, että antaa isolle ja hitaasti kiihtyvälle ajoneuvolle tilaa liittyä?
 
Tänään taaempaa seurasin, kun peräkärryä perässään vetänyt Quasqain kuski ei voinut joustaa ja antaa paikallisliikenteen bussille tilaa littyä motarille (kaasua nostamalla/lisäämällä tietysti), vaan bussilta loppui kiihdytyskaista kesken ja se joutui liittymään motarille piennar pöllyten. Varmaan bussikuski kiitteli mielessään tätä Nissanin kuskia. Laki on laki, mutta kai sitä sen verran voisi joustaa, että antaa isolle ja hitaasti kiihtyvälle ajoneuvolle tilaa liittyä?
Niinhän sitä voisi ja olisi suotavaa, mutta maailma on täynnä omahyväisiä urpoja, joille sujuvaa yhteistoimintaa paljon tärkeämpää on olla oikeassa ja päästä "opettamaan" muita näiden virheistä.
 
Niinhän sitä voisi ja olisi suotavaa, mutta maailma on täynnä omahyväisiä urpoja, joille sujuvaa yhteistoimintaa paljon tärkeämpää on olla oikeassa ja päästä "opettamaan" muita näiden virheistä.

Tiedän erään autokouluopettajan joka on ainakin helvetin tarkka ettei kenellekään anneta rampilla tilaa, edes em. tilanteissa. Eipä sillä, pidän kyseistä henkilöä myös hieman omahyväisenä mulkkuna ja kyseenalaistan opetuksen.
 
Kovin usein ei liikenteessä ärsytä mikään mutta viime viikonloppuna tuli ajettua 1600km suomen rajojen sisällä niin kyllähän sinne taas muutama ärsyttävyys sattui. Ajopelinä oli pitkäkorinen 4x4 tdi transporter ja pyrin ajamaan vakkari päällä aina niuku nauku sellaista vauhtia ettei peltipoliisit hermostu.

1. Hautajaiskulkueet. Sattui kaksi tuhottoman pitkää hautajaiskulkuetta maantiellä paikoissa joissa ei ole toivoakaan nähdä edes ison pakettiauton korkeudelta että mikä sitä jonoa vetää, vauhti hummasi 50-70 km/t 80 alueella ja oli tosi tuskaista päästä ohi kun ohituspaikkoja ei ole ja letkassa ei tunnu olevan välejä joihin voisi turvallisesti palata. Kummankin kulkueen perässä ajoin aluksi varmaan puolisen tuntia ajatellen että joku traktori tmv. kerää jonoa ja kyllä se jossain kohtaa alkaa vetämään. Eipä alkanut. Pitäisivät pidempiä välejä, merkkaisivat takimmaisen auton vaikka kyltillä niin tietäisi alkaa heti ohittamaan.

2. "Minähän en pakettiauton perässä aja" -tyypit. Vakkarissa 105 km/h gepsivauhtia ja henkilöauto menee ohi. Sit se tulee eteen ja hivuttautuu pikkuhiljaa perä edellä vastaan niin että joudun naksuttelemaan vakkarista pois vauhtia. Lopulta menen ohi kun alkaa olla jo alle 100 vauhtia. Siitä seurasi sitten pitkien valojen vilkuttelu kun palasin takasin kaistalle. Tällaisia sattui matkalle useampikin. Varsinkin kun keli ja valaisuustilanne heikkeni, ei uskalletakaan pitää kelvollista marssivauhtia mutta jäädään kuitenkinkin niin lähelle eteen ajamaan ettei viitsi käyttää isoja lisävaloja.

3. Takaisin tullessa isolla kuormalla en enää ajellut niin reippaasti kun ei tuo auto ole mikään raketti kantavuutensa rajoilla. Päädyin sitten ajelemaan jonkun tila-auton takana 100 alueella n. 90 nopeutta ja kaikki oli ihan ok. PAITSI että tämä tila-auton kuljettaja "auttoi" jokaista meidät ohittanutta painamalla jarrua siinä kohdassa kun ohittaja oli rinnalla. Sekin otti kaaliin nopeasti, varsinkin kun ohituspaikkaa piti sitten kytätä todella kauan.
 
PAITSI että tämä tila-auton kuljettaja "auttoi" jokaista meidät ohittanutta painamalla jarrua siinä kohdassa kun ohittaja oli rinnalla. Sekin otti kaaliin nopeasti, varsinkin kun ohituspaikkaa piti sitten kytätä todella kauan.
Toi on ihan hemmetin ärsyttävää ohittajankin näkökulmasta kun olet siinä viittä vaille rinnalla ja ohitettavan jarruvalot syttyy niin väistämättä siinä keventää ja tulee hetkellinen epätietoisuus, että jäikö itsellä jotain näkemättä jonka takia toi jarruttaa. Tuon takia ohitus ei ole sitten niin sujuva ja nopea kuin se voisi olla.
 
Eipä alkanut. Pitäisivät pidempiä välejä, merkkaisivat takimmaisen auton vaikka kyltillä niin tietäisi alkaa heti ohittamaan.
Koko hautajaissaattueen idea on, että siellä ei vedetä kauhealla kiireellä, eikä kukaan pujottele siellä seassa ohi. Muutenhan se olisi helpompaa vain olla ajamatta saattuessa. Aika monella paikkakunnalla ainakin Etelä-Suomen ulkopuolella on ihan normaalia, että päinvastoin vastaantuleva liikennekin pysähtyy. Ainakin päädyt aika monen muun "mikä ärsyttää kanssa autoilijoissa" listalle jos noin toimit.
 
Koko hautajaissaattueen idea on, että siellä ei vedetä kauhealla kiireellä, eikä kukaan pujottele siellä seassa ohi. Muutenhan se olisi helpompaa vain olla ajamatta saattuessa. Aika monella paikkakunnalla ainakin Etelä-Suomen ulkopuolella on ihan normaalia, että päinvastoin vastaantuleva liikennekin pysähtyy. Ainakin päädyt aika monen muun "mikä ärsyttää kanssa autoilijoissa" listalle jos noin toimit.

Jos joku pahoittaa mielensä siitä että en Rovaniemi-Ranua-Pudasjärvi välillä jaksa alkaa yli puolta tuntia kurnuttamaan todella vaihtelevaa alinopeutta kahden tuollaisen letkan perässä niin siitäpä sitten vain.

Erityisesti kun tiesi että on 700km ajamatta kyseiselle päivälle totta kai tiukahko aikataulu. Maantieltä pois tommoset kiitos.

(muoks: tulipa huono lause)
 
Viimeksi muokattu:
Tiedän erään autokouluopettajan joka on ainakin helvetin tarkka ettei kenellekään anneta rampilla tilaa, edes em. tilanteissa. Eipä sillä, pidän kyseistä henkilöä myös hieman omahyväisenä mulkkuna ja kyseenalaistan opetuksen.
Jotkut tilanteet ovat poikkeuksia, mutta yleensä ottaen homma toimii parhaiten kun kiihdyttäjä näkee päätellä ajavien pysyttelevän tasaisella nopeudella, niin ei tarvitse arpoa ehtiikö eteen vai taakse.

Varsinkin autokoulunopettajalla on luultavasti tullut satoja kertoja tilanne eteen että on ensin ohjeistettu oppilas kiihdyttämään kunnolla alkuvauhdit, vilkaisemaan päätieltä muiden nopeuden ja tekemään arvio siitä mihin väliin mahdutaan ja sitten kun oppilaan vauhti sillä hetkellä veisi juuri jonkun auton viereen kehotetaan hieman hölläämään kaasua(tässä tulee luontaisesti viive siitä että annetaan ohje siihen että oppilas alkaa reagoida) ja samalla joku p***eleen k**ipää :D alkaa sitten siellä päätiellä hidastaa päästääkseen autokouluauton eteensä, joka juuri on alkamassa pienentää omaa vauhtiaan että pääsisi liittymään taakse ja nyt joudutaankin hidastamaan vielä lisää eikä kaikkien hidastamisen takia siellä takana enää olekaan riittävää tilaa liittyä, kaista alkaa loppua ja sitten yritetään vielä ohjeistaa nopeasti nostamaan kierrokset kuuteen tonniin että päästäisiin sen epätasaista vauhtia ajavan eteen sittenkin ja kun oppilas on saanut uuden kiihdytyksen käyntiin, alunperin päätiellä hidastava onkin jo tehnyt uuden suunnitelman ja kiihdyttää siihen kohtaa mihin ajokouluauton toissijainen liittymissuunnitelma olisi sijouttunut ja... :D Tai näin voisi kuvitella ainakin kun päätiejormat yrittävät olla "avuliaita" noissa tilanteissa.
 
Jotkut tilanteet ovat poikkeuksia, mutta yleensä ottaen homma toimii parhaiten kun kiihdyttäjä näkee päätellä ajavien pysyttelevän tasaisella nopeudella, niin ei tarvitse arpoa ehtiikö eteen vai taakse.

Varsinkin autokoulunopettajalla on luultavasti tullut satoja kertoja tilanne eteen että on ensin ohjeistettu oppilas kiihdyttämään kunnolla alkuvauhdit, vilkaisemaan päätieltä muiden nopeuden ja tekemään arvio siitä mihin väliin mahdutaan ja sitten kun oppilaan vauhti sillä hetkellä veisi juuri jonkun auton viereen kehotetaan hieman hölläämään kaasua(tässä tulee luontaisesti viive siitä että annetaan ohje siihen että oppilas alkaa reagoida) ja samalla joku p***eleen k**ipää :D alkaa sitten siellä päätiellä hidastaa päästääkseen autokouluauton eteensä, joka juuri on alkamassa pienentää omaa vauhtiaan että pääsisi liittymään taakse ja nyt joudutaankin hidastamaan vielä lisää eikä kaikkien hidastamisen takia siellä takana enää olekaan riittävää tilaa liittyä, kaista alkaa loppua ja sitten yritetään vielä ohjeistaa nopeasti nostamaan kierrokset kuuteen tonniin että päästäisiin sen epätasaista vauhtia ajavan eteen sittenkin ja kun oppilas on saanut uuden kiihdytyksen käyntiin, alunperin päätiellä hidastava onkin jo tehnyt uuden suunnitelman ja kiihdyttää siihen kohtaa mihin ajokouluauton toissijainen liittymissuunnitelma olisi sijouttunut ja... :D Tai näin voisi kuvitella ainakin kun päätiejormat yrittävät olla "avuliaita" noissa tilanteissa.

Jälleen kerran hyvä esimerkki siitä että miksi paras ratkaisu on rampilta motarille liittyessä painaa kaasu pohjaan ja vetää hyvä kaula rinnalla ajaviin, ei jää kenellekään epäselväksi että mitä itse aikoo tehdä. Toki kaikilla autoilla tuo ei ole mahdollista tai kaikille ei ole tuota autokoulussa koulutettu. Ryhmittyminen motarilla ajavan eteen on vain jotenkin niin paljon turvallisempaa kuin taakse ryhmittyminen, joka edellyttää motarilla ajavalta kuskilta enemmän.

Tässä maassa toki moni (sittemmin muualle muuttaneet mukaan lukien) kuski on myös ajanut korttinsa sellaisella seudulla ettei ole mahdollisuuksia harjoitella rampilta liittymistä.
 
Jonkun edessä on toisen takana. Eli tasaiseen autovirtaan liittyessä et pysty menemään kaikkien eteen tai kaikkien taakse, vaan sama nopeus kuin päätiellä toimii parhaiten että mahtuu pienempään väliin tarvittaessa.

Ensi vuonna melkein kukaan ei enää harjoittele autokoulussa rampilta tuloa, kiitos bernerin.
 
Jonkun edessä on toisen takana. Eli tasaiseen autovirtaan liittyessä et pysty menemään kaikkien eteen tai kaikkien taakse, vaan sama nopeus kuin päätiellä toimii parhaiten että mahtuu pienempään väliin tarvittaessa.

Ensi vuonna melkein kukaan ei enää harjoittele autokoulussa rampilta tuloa, kiitos bernerin.

Juu no ruuhkassa nyt onkin ihan toinen asia, nyt oli puhe niistä tilanteista kun on valinnanvaraa.
 
Jälleen kerran hyvä esimerkki siitä että miksi paras ratkaisu on rampilta motarille liittyessä painaa kaasu pohjaan ja vetää hyvä kaula rinnalla ajaviin, ei jää kenellekään epäselväksi että mitä itse aikoo tehdä. Toki kaikilla autoilla tuo ei ole mahdollista tai kaikille ei ole tuota autokoulussa koulutettu. Ryhmittyminen motarilla ajavan eteen on vain jotenkin niin paljon turvallisempaa kuin taakse ryhmittyminen, joka edellyttää motarilla ajavalta kuskilta enemmän.

Tässä maassa toki moni (sittemmin muualle muuttaneet mukaan lukien) kuski on myös ajanut korttinsa sellaisella seudulla ettei ole mahdollisuuksia harjoitella rampilta liittymistä.
Oulussa on aiheutunut useampia tosi vittumaisia tilanteita kun talvella liittymisrampit on sudittu niin liukkaiksi että edes 4-veto autolla et saa liikennevirran nopeutta raavittua tauluun turvallisesti. Ja sitten tietysti on kaiken päälle niin liukasta ettei vauhtia saa poiskaan. Kerran joutunut ajamaan pitkäksi pientareelle tuon vuoksi. Kertakaikkiaan kukaan päätiellä ajava ei tehnyt elettäkään että olisi painanut tai nostanut kaasujalkaa että olisi voinut liittyä suoraan kiilaamatta toisen kylkeen.

Kaikista eniten toivoisi kaikilta joustavuutta. Etuajo-oikeus ei ole mielestäni joustamattomuus oikeus.

Saksassa ja yhdysvalloissa tuo homma tuntuu toimivan paljon suomea hienommin, tiuhaankin jonoon saa tilaa vilkulla.
 
Oulussa on aiheutunut useampia tosi vittumaisia tilanteita kun talvella liittymisrampit on sudittu niin liukkaiksi että edes 4-veto autolla et saa liikennevirran nopeutta raavittua tauluun turvallisesti. Ja sitten tietysti on kaiken päälle niin liukasta ettei vauhtia saa poiskaan. Kerran joutunut ajamaan pitkäksi pientareelle tuon vuoksi. Kertakaikkiaan kukaan päätiellä ajava ei tehnyt elettäkään että olisi painanut tai nostanut kaasujalkaa että olisi voinut liittyä suoraan kiilaamatta toisen kylkeen.

Kaikista eniten toivoisi kaikilta joustavuutta. Etuajo-oikeus ei ole mielestäni joustamattomuus oikeus.

Saksassa ja yhdysvalloissa tuo homma tuntuu toimivan paljon suomea hienommin, tiuhaankin jonoon saa tilaa vilkulla.
No Oulu on nyt tunnettu noista ihmisistä ketkä osaa vaan keskittyä siihen omaan autoon. Pääkaupunkiseudulla ei ainakaan itsellä mitään ongelmaa ollut jos on meinannut tulla tiukka tilanne että joku ei antaisi tilaa. Huomannut Sörnäisten rantiatiellä kun on ollut paljon kaikenmaailman tietöitä viimeaikoina ja ihmiset antaa hyvin tietä jos tie meinaa edessä loppua kesken.
 
yksinkertaisten liikennesääntöjen osaamattomuus. tässä kotini lähellä on useamman kaupan piha alue yhteinen parkkialue ajo väylineen. Sieltä poistuessakin on risteyksessä kyltti. Olet poistumassa piha-alueelta, väistettävä kaikkia. niin silti sieltä aina puskee 98% autoista eteen. kun itse tulen vastapäätä ja kääntymässä usein vasemmalle. sitten siellä pyörittävät päätä niinkuin se olisi minun vika, kun itse työntyvät alle :facepalm: ja tämä on jokapäiväistä
 
Mikä vika qashqain taakse liittymisessä sitten oli? Vai oliko turvavälit vaihteeksi se oikea syy eikä "joustamattomuus".
Tietäähän sen, mitä ne turvavälit motarilla ruuhka-aikaan ovat. Vaikka itse yrität säilyttää turvavälin, niin aina siihen joku änkeää. Nissanin kuski olisi halutessaan voinut antaa tilaa bussille kaasujalkaa nostamalla, mutta sen sijaan piti kuroa tila umpeen ja körötellä bussin rinnalla hyvä tovi juuri kun bussi oli saanut kelattua tarpeeksi vauhtia liikennevirran sekaan liittymiseen. Sen seurauksena kiihdytyskaista loppui bussilta kesken.
 
Viimeksi muokattu:
No Oulu on nyt tunnettu noista ihmisistä ketkä osaa vaan keskittyä siihen omaan autoon. Pääkaupunkiseudulla ei ainakaan itsellä mitään ongelmaa ollut jos on meinannut tulla tiukka tilanne että joku ei antaisi tilaa. Huomannut Sörnäisten rantiatiellä kun on ollut paljon kaikenmaailman tietöitä viimeaikoina ja ihmiset antaa hyvin tietä jos tie meinaa edessä loppua kesken.
Jos ei tilaa näy, niin kummasti sitä vilkulla tulee. Jos joku vetää välin kiinni, aika helposti se seuraava antaa tilaa.

Toisaalta en ole edes vajaavetoisella huomannut Oulussa(kaan) varsinaisia ongelmia liittymisessä. Ainakaan sellaisia, ettei olisi meinannut liittyminen onnistua.
 
Jos ei tilaa näy, niin kummasti sitä vilkulla tulee. Jos joku vetää välin kiinni, aika helposti se seuraava antaa tilaa.

Toisaalta en ole edes vajaavetoisella huomannut Oulussa(kaan) varsinaisia ongelmia liittymisessä. Ainakaan sellaisia, ettei olisi meinannut liittyminen onnistua.
Sitä kun asui Linnanmaalla ja joka päivä kävi ammattikorkealla niin tuli aamu ja iltapäiväruuhkat tutuiksi. Siellä pohjantiellä niitä vittumaisia paikkoja tahtoi tulla.
 
Oulussa on aiheutunut useampia tosi vittumaisia tilanteita kun talvella liittymisrampit on sudittu niin liukkaiksi että edes 4-veto autolla et saa liikennevirran nopeutta raavittua tauluun turvallisesti. Ja sitten tietysti on kaiken päälle niin liukasta ettei vauhtia saa poiskaan. Kerran joutunut ajamaan pitkäksi pientareelle tuon vuoksi. Kertakaikkiaan kukaan päätiellä ajava ei tehnyt elettäkään että olisi painanut tai nostanut kaasujalkaa että olisi voinut liittyä suoraan kiilaamatta toisen kylkeen.
20 vuotta tuli Oulussa ajettua, joista yli kymmenen päivittäin töihin pohjantietä, enkä kyllä muista että ikinä olisi ollut ongelmia liittymisessä vaikka melkoisen nuhapumpulla autolla ajoinkin.
 
Ai että Oulussa ei väistetä. Sehän on täällä oletus että motarilla olija väistää. Rampilta vedetään härkisti kylkeen ja motarilla olijat vetää vasemmalla kun auto näkyykin rampilla. Sitten ollaan monttu auki kun se kiihdyttikin ripeästi ja provosoidutaan niin että tunketaan väkisin ohi ja hidastetaan eteen.
 
Pakko se vaan on päivitellä pyöräilijöiden tilannenopeuksia. Tulee nyt poljettua töihin pari kk ja saatana nuo trikoopellet pistävät vituttamaan. Ihan sama miten pieni rako olisi esim kävelijän ja vastaan tulevan pyörän auton tms väli niin jarrua ei vaan vittu voi käyttää. Siinä sitten kävelijää hipoen ohi samalla kun itse yrittää vetää kaidetta hipoen sivuun. Pitääkö tähänkin prkl hankkia kohta ajokortti ja sakotusjärjestelmä. Ei mitään järkeä noiden tampioiden touhuissa. Paskaa olla niitä harvoja vähääkään kovempaa polkevia jotka noudattavat liikennesääntöjä edes jotenkin. Tai edes tietävät ne. Etenkin Espoon pään tampiot ovat uskomattomia.
 
Pakko se vaan on päivitellä pyöräilijöiden tilannenopeuksia. Tulee nyt poljettua töihin pari kk ja saatana nuo trikoopellet pistävät vituttamaan. Ihan sama miten pieni rako olisi esim kävelijän ja vastaan tulevan pyörän auton tms väli niin jarrua ei vaan vittu voi käyttää. Siinä sitten kävelijää hipoen ohi samalla kun itse yrittää vetää kaidetta hipoen sivuun. Pitääkö tähänkin prkl hankkia kohta ajokortti ja sakotusjärjestelmä. Ei mitään järkeä noiden tampioiden touhuissa. Paskaa olla niitä harvoja vähääkään kovempaa polkevia jotka noudattavat liikennesääntöjä edes jotenkin. Tai edes tietävät ne. Etenkin Espoon pään tampiot ovat uskomattomia.

MAMIL - middle-aged men in lycra. :rofl: – Tässä on liikkumisen vapaus ja saa joskus ajaa täysilä. Prätkällä tai moottoripyörällä ei saa koskaan ajaa täysillä :facepalm:
"Middle-aged men in lycra" – keski-ikäisten miesten pyöräilyvillitys leviää Suomeen

Itsestä tuntuu että noista monella on jokin tarve katsoa kuolemaa silmästä silmään joka kerta kun lähtevät liikenteeseen, toisaalta kun on osunut pensasaidan takaa kuorma-auton kylkeen niin kännyllä tehdään päivitystä tilanteesta ennen kuin spandex-housut ovat osuneet asvalttiin. Hirveää itkua siitä miten kaikki llikenteessä haittaa heidän ajoa ja miten aina joutuu omalla toiminnalla estämään hirveät onnettomuudet jotka uhkaavat. Kukaan ei mieti onko syy niihin tilanteisiin oma ajotyyli vaan keskitytään ennemmin tuleviin kalustohankintoihin ja miettimään millä pyörällä ja asukokonaisuudella ajetaan illan kuolemanajot :geek:
 
Pakko se vaan on päivitellä pyöräilijöiden tilannenopeuksia. Tulee nyt poljettua töihin pari kk ja saatana nuo trikoopellet pistävät vituttamaan. Ihan sama miten pieni rako olisi esim kävelijän ja vastaan tulevan pyörän auton tms väli niin jarrua ei vaan vittu voi käyttää. Siinä sitten kävelijää hipoen ohi samalla kun itse yrittää vetää kaidetta hipoen sivuun. Pitääkö tähänkin prkl hankkia kohta ajokortti ja sakotusjärjestelmä. Ei mitään järkeä noiden tampioiden touhuissa. Paskaa olla niitä harvoja vähääkään kovempaa polkevia jotka noudattavat liikennesääntöjä edes jotenkin. Tai edes tietävät ne. Etenkin Espoon pään tampiot ovat uskomattomia.
Mutkun treeni ja aika kärsii, jos jarruttelee. :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Pakko se vaan on päivitellä pyöräilijöiden tilannenopeuksia. Tulee nyt poljettua töihin pari kk ja saatana nuo trikoopellet pistävät vituttamaan. Ihan sama miten pieni rako olisi esim kävelijän ja vastaan tulevan pyörän auton tms väli niin jarrua ei vaan vittu voi käyttää. Siinä sitten kävelijää hipoen ohi samalla kun itse yrittää vetää kaidetta hipoen sivuun. Pitääkö tähänkin prkl hankkia kohta ajokortti ja sakotusjärjestelmä. Ei mitään järkeä noiden tampioiden touhuissa. Paskaa olla niitä harvoja vähääkään kovempaa polkevia jotka noudattavat liikennesääntöjä edes jotenkin. Tai edes tietävät ne. Etenkin Espoon pään tampiot ovat uskomattomia.

Ai jumalauta se on hauskaa kun spendexpelle yrittää polkea ylämäessä kovempaa kun itse menee sähköpyörällä. Viime kesänä kiusasin tälläistä arjen sankaria, siinä se meni 30km/h tasasella kun ilmestyin maasturilla sivutieltä perään, katteli monta kertaa taakse päin ja nosti nopeuta minkä jaksoi minä kevyesti sähköpyörällä polkien perässä, ensimmäinen kunnon ylämäki ja se urpo polki seisovilteen minkä jakso ja mäen päällä menin rinnalle ja tokasin vain että hyvin poljettu ja jatkoin ohi. Mahto vitutta:rofl::rofl::rofl:
 
Ai jumalauta se on hauskaa kun spendexpelle yrittää polkea ylämäessä kovempaa kun itse menee sähköpyörällä. Viime kesänä kiusasin tälläistä arjen sankaria, siinä se meni 30km/h tasasella kun ilmestyin maasturilla sivutieltä perään, katteli monta kertaa taakse päin ja nosti nopeuta minkä jaksoi minä kevyesti sähköpyörällä polkien perässä, ensimmäinen kunnon ylämäki ja se urpo polki seisovilteen minkä jakso ja mäen päällä menin rinnalle ja tokasin vain että hyvin poljettu ja jatkoin ohi. Mahto vitutta:rofl::rofl::rofl:
En suinkaan tunnusta tekeväni työmatkalla samaa. Paljon pitkiä ja jyrkkiä mäkiä joissa kiva painaa ohi yhdellä kädellä stongasta pitäen ja kevyesti polkien. Ja valot toinen. Sähkö kun kiihtyy ja jalat ei itsellä muutenkaan ole huonossa kunnossa. Se on pari polka osua ja ollaan jo ilman sähköapuja kun pojjat spandexsissa vasta laittaa lukkoja kiinni.
 
Kyllä noiden ramppiblokkaajien kohdalla joskus vielä napsahtaa ns. pelikaani turbiiniin, jos joku lähtee seuraamaan.
 
Oli pösökuskilla tänään taas aamuliikenteessä kiire. Ei sentään alkanut valoja vilkuttelemaan kun liikenne eteni reilua viittäkymppiä (viidenkympin alueella), mutta koukkasi ohi sitten kyllä tilaisuuden tullen. Puolen kilometrin päässä se oli samoissa valoissa kuin minäkin, yhden autonmitan edellä toki. Voitto kai sekin.
 
Presidentti/ministeritason kyytiä, luulisin. Tai joku korkea-arvoisempi diplomaattivieras.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom