Jotkut tilanteet ovat poikkeuksia, mutta yleensä ottaen homma toimii parhaiten kun kiihdyttäjä näkee päätellä ajavien pysyttelevän tasaisella nopeudella, niin ei tarvitse arpoa ehtiikö eteen vai taakse.
Varsinkin autokoulunopettajalla on luultavasti tullut satoja kertoja tilanne eteen että on ensin ohjeistettu oppilas kiihdyttämään kunnolla alkuvauhdit, vilkaisemaan päätieltä muiden nopeuden ja tekemään arvio siitä mihin väliin mahdutaan ja sitten kun oppilaan vauhti sillä hetkellä veisi juuri jonkun auton viereen kehotetaan hieman hölläämään kaasua(tässä tulee luontaisesti viive siitä että annetaan ohje siihen että oppilas alkaa reagoida) ja samalla joku p***eleen k**ipää
alkaa sitten siellä päätiellä hidastaa päästääkseen autokouluauton eteensä, joka juuri on alkamassa pienentää omaa vauhtiaan että pääsisi liittymään taakse ja nyt joudutaankin hidastamaan vielä lisää eikä kaikkien hidastamisen takia siellä takana enää olekaan riittävää tilaa liittyä, kaista alkaa loppua ja sitten yritetään vielä ohjeistaa nopeasti nostamaan kierrokset kuuteen tonniin että päästäisiin sen epätasaista vauhtia ajavan eteen sittenkin ja kun oppilas on saanut uuden kiihdytyksen käyntiin, alunperin päätiellä hidastava onkin jo tehnyt uuden suunnitelman ja kiihdyttää siihen kohtaa mihin ajokouluauton toissijainen liittymissuunnitelma olisi sijouttunut ja...
Tai näin voisi kuvitella ainakin kun päätiejormat yrittävät olla "avuliaita" noissa tilanteissa.