Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Alkanut kyllä vituttamaan lähiaikoina jatkuva edessä hidastelu, aina joku hinaa edessä rajoituksesta 10-20 km/h alinopeutta. Onko jengi puhelimilla aina ajaessa vai eikl ajotaidot riitä ajamaan normaalisti prkl :rage:
 
Alkanut kyllä vituttamaan lähiaikoina jatkuva edessä hidastelu, aina joku hinaa edessä rajoituksesta 10-20 km/h alinopeutta. Onko jengi puhelimilla aina ajaessa vai eikl ajotaidot riitä ajamaan normaalisti prkl :rage:
Tästä sanoinkin jo tuossa yllä, että oman kokemuksen mukaan se johtuu sakkojen nostamisesta. Vauhti hidastui entisestään. Lisäksi nyt kun normaalin suomalaisesta "70 km/h kaasunpainajan" ohittamisesta saa 300 euron sakot, on yhä suurempi osa ihmisistä lakannut ohittamasta kokonaan ja painostaa vain ilman turvaväliä seuraavaa. Ne jotka ohittavat, menevät sitten raivolla 10 auton takaa. Hidastelijat, niitä seuraavat zombit 5 metrin turvavälillä ja päättömät ohitukset lisääntyivät kaikki kerralla. Se on sitä liikenneturvallisuutta.

Tämä juuri on yksi päivävalopaskeen suurimmista ongelmista. Jos ei automatiikka laita valoja päälle, niin eivät kuljettajat sitä tajua itse tehdä, kun ei asiaa ole koskaan aiemminkaan tarvinnut ajatella.

Ei oikein sovi meidän olosuhteisiin tämä tekniikka ja muutenkin hyödyt ovat kyseenalaisia.
Olisikin ollut liikaa pyydetty, että joku olisi saanut parlamentissa turpansa auki ja ilmoittanut että tämä heikentää suomessa liikenneturvallisuutta. Laitetaan nyt pojat 5 punaista lediä takapäähänkin niin peräänajotkin vähenevät ja ero polttoainekulutuksessa on täysi nolla. Vaan se olisikin ollut aivan liian järkevää.
 
Vinkkinä niille jotka vievät auton sinne kauimmaiseen reunaan asti jossa molemmille puolille ilmestyy auto sen jälkeen: Ruutu kannattaa valita rivin päädystä, toisen kyljen viereen ei voi tulla ketään ja voitte pysäköidä oman ruudun toiseen reunaan viivaa hipoen, niin sinne toiselle puolelle saapuva auto ei sekään pääse niin lähelle kylkeä ellei aja osittain teidän ruutuunne.

Itse olen toteuttanut samaa mutta oven lähimmässä ruudussa yleensä, koska se tuntuu olevan yllättävän usein vapaana ja haluan tyhjää tilaa sille puolelle mistä nostetaan turvaistuinkyyditettävä pois.

Eli etenen periaatteella että ruutu valitaan sen mukaan ettei toiselle sivulle voi tulla ketään rivin päädyssä, tai jonkun tolpan ansiosta, tai sitten se viereinen ruutu on joku extraleveä vammaispaikka tai perheruutu jos itse olen yksin liikkeellä enkä sellaiseen mene, eli harvemmin laitan autoa keskelle ruutua vaan haen lisätilaa toiselle kyljelle.

+Kun oma auto on ihan pääovien vieressä, missä on paljon porukkaa ympärillä, kolhuilla on helpommin paljon silminnäkijöitä, joka myös saa muut autoilijat hieman varovaisemmiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kun aihe nousi pinnalle, niin... Ajoin viime viikonloppuna klo 23 ABC:n parkkikselle tyhjälle alueelle joka ei ollut edes lähimpänä ovea. Asioin siellä viitisen minuuttia ja palatessa näytti tältä:

parkki.jpg
Aika huvittavaa kieltämättä. Ei tuohon voi muuta sanoa kuin että ihminen on selvästi laumasielu, eli ei uskalleta olla erilaisia... edes P-alueilla.
 
Näihin valoihin täytyy ihmetellä että miksi ne ei lähde automaattisesti päälle kun esim. Automaatti huomaa vesisadetta ja pistää pyyhkimet päälle?
 
Kun aihe nousi pinnalle, niin... Ajoin viime viikonloppuna klo 23 ABC:n parkkikselle tyhjälle alueelle joka ei ollut edes lähimpänä ovea. Asioin siellä viitisen minuuttia ja palatessa näytti tältä:

parkki.jpg

Hienosti suoritettu.

Välillä nää on semisti positiivisia, kuten mulla motonetin sisällä käydessä, kun viereen oli ilmestynyt tuliterä Q7, joka tosin oli oikeaoppisesti laitettu siihen ruutuun mahdollisimman kauaksi omasta kyljestäni. Halusi kaveerata G30 kanssa.
 
Näihin valoihin täytyy ihmetellä että miksi ne ei lähde automaattisesti päälle kun esim. Automaatti huomaa vesisadetta ja pistää pyyhkimet päälle?

Näinhän tää toimii about kaikissa oikeissa autoissa... eli valot päälle kun pyyhkimet viuhuu, ainakin parin viuhkauksen jälkeen jo.
 
Näihin valoihin täytyy ihmetellä että miksi ne ei lähde automaattisesti päälle kun esim. Automaatti huomaa vesisadetta ja pistää pyyhkimet päälle?
Osassa on valontunnistin erikseen ja kun komponentit ja ohjelmakoodi on hankittu mahdollisimman halvalla, niin ei passaa ihmeitä odotella. Toisissa toimii paremmin ja toisissa huonommin.
 
Päivävaloautomatiikasta ja automerkkien perseilystä asiaan liittyen tiedustelin Deltalta onnistuuko auton valojärjestelmän koodaus siten, että takavalot palaisivat myös päiväajovalojen kanssa. Vastaus oli, että ei onnistu - tai onnistuu kyllä, mutta tällöin auton takuu raukeaa koko valojärjestelmän osalta.

Että semmoista. Ei koodattu sitten.
 
Päivävaloautomatiikasta ja automerkkien perseilystä asiaan liittyen tiedustelin Deltalta onnistuuko auton valojärjestelmän koodaus siten, että takavalot palaisivat myös päiväajovalojen kanssa. Vastaus oli, että ei onnistu - tai onnistuu kyllä, mutta tällöin auton takuu raukeaa koko valojärjestelmän osalta.

Että semmoista. Ei koodattu sitten.

Sitä kun luulee kaiken nähneensä ja kuulleensa. Ei helvetti.
 
En tiedä miten paljon hämeenlinnalaisia tai Goodmanin tunnelin läpi kelaajia täällä on, mutta alkaa suoraan sanoen vituttaa, että noissa uusiopaskoissa menee perävalot päälle siinä osapuilleen tunnelin puolivälissä. Kerrasta toiseen ihmettelen miksi joku alkaa "jarruttaa", vaikka kys autosta meni vaan perävalot päälle.

Kai sitä jossain välissä oppii muistamaan...

Se olisi kiva nähdä se tutkimus, jossa todetaan, että takavalojen sammutus laskee kulutusta. Se ei sitä tee. Tai siis tekee teoreettisella tasolla. Käytännön mittauksilla ei varmaan voi saavuttaa tarpeeksi tarkkuutta, jolla voisi rinnastaa tuon autojen bensankulutuksen laskuun.
 
Alkanut kyllä vituttamaan lähiaikoina jatkuva edessä hidastelu, aina joku hinaa edessä rajoituksesta 10-20 km/h alinopeutta. Onko jengi puhelimilla aina ajaessa vai eikl ajotaidot riitä ajamaan normaalisti prkl :rage:

Nyt on kyllä pakko iskeä stooria kun mainitsit. Toissapäivänä ajaessa Sipoosta Vantaalle Jokivarrentietä, eteen iskeytyi Subarumies joka ajoi 65-75km/h 80km/h rajoituksen alueella. Vastaantulevalla kaistalla jatkuvasti liikennettä, minkä johdosta piti pysyä vain jonossa.

Ilmeisesti autonmittaa vastaava turvaväli oli liian suuri, ja Subarumies rupesi vilkuttelemaan jarruvaloja ja hidastamaan entisestään. Siinä sitten väläyttää pari kertaa pitkiä jonka johdosta vedetään vauhti siihen 50km/h huikkeille. Ohitustilaisuuden tullessa lähden menemään ohi ja sitten autosta löytyykin se kolmas poljin. Vauhtia automaattisesti lisää jotten vaan pääsisi menemään ohi. Sitten kuljetaan nopeusrajoitusten mukaan niin kauan kunnes vastaan tulee taas liikennettä ja nopeus taas tippuu reilusti rajoitusten alle.

Vilautan taas pitkiä jonka johdosta käsiliikkeet Subarun hytissä vastaavat lähinnä Obelixin "Hulluja nuo roomalaiset"-elehdintää.

Tullessa vanhan Lahdentien risteykseen Nikinmäessä Subarukuski vetää keskellä risteystä jarrut pohjaan, lähtee kääntymään ja heittää vilkun päälle sen jälkeen kun on kääntynyt lähes johtaen ketjukolariin.

Jos joku tunnistaa itsensä, tai vaikka naapurin jolle tämä viestin voisi välittää, kuvasta - Haista pitkä paska ja hae bussikortti ärrältä, kun ei kerran itse ajaminen onnistu.

Nimetön.png
 
Nyt on kyllä pakko iskeä stooria kun mainitsit. Toissapäivänä ajaessa Sipoosta Vantaalle Jokivarrentietä, eteen iskeytyi Subarumies joka ajoi 65-75km/h 80km/h rajoituksen alueella. Vastaantulevalla kaistalla jatkuvasti liikennettä, minkä johdosta piti pysyä vain jonossa.

Ilmeisesti autonmittaa vastaava turvaväli oli liian suuri, ja Subarumies rupesi vilkuttelemaan jarruvaloja ja hidastamaan entisestään. Siinä sitten väläyttää pari kertaa pitkiä jonka johdosta vedetään vauhti siihen 50km/h huikkeille. Ohitustilaisuuden tullessa lähden menemään ohi ja sitten autosta löytyykin se kolmas poljin. Vauhtia automaattisesti lisää jotten vaan pääsisi menemään ohi. Sitten kuljetaan nopeusrajoitusten mukaan niin kauan kunnes vastaan tulee taas liikennettä ja nopeus taas tippuu reilusti rajoitusten alle.

Vilautan taas pitkiä jonka johdosta käsiliikkeet Subarun hytissä vastaavat lähinnä Obelixin "Hulluja nuo roomalaiset"-elehdintää.

Tullessa vanhan Lahdentien risteykseen Nikinmäessä Subarukuski vetää keskellä risteystä jarrut pohjaan, lähtee kääntymään ja heittää vilkun päälle sen jälkeen kun on kääntynyt lähes johtaen ketjukolariin.

Jos joku tunnistaa itsensä, tai vaikka naapurin jolle tämä viestin voisi välittää, kuvasta - Haista pitkä paska ja hae bussikortti ärrältä, kun ei kerran itse ajaminen onnistu.

Siis tuollaisessa kelissä olet hiissannut 80km/h vauhdeissa (tai vähän alle) viiden metrin turvavälillä ja vielä ihmettelet että se ei ihan kaikille passaa? Ja vielä valoja välkyttelet perään. Olet idiootti. Parempi olisi kun molemmat sillä bussilla kulkisitte tästä eteenpäin. Hohhoijaa.
 
Siis tuollaisessa kelissä olet hiissannut 80km/h vauhdeissa (tai vähän alle) viiden metrin turvavälillä ja vielä ihmettelet että se ei ihan kaikille passaa? Ja vielä valoja välkyttelet perään. Olet idiootti. Parempi olisi kun molemmat sillä bussilla kulkisitte tästä eteenpäin. Hohhoijaa.

Voi sitä sitten vetäytyä bussipysäkille tms. sen sijaan että vetää perässä kilometrin jonoa oman hidastelun johdosta, ja törttöilee siinä vielä. Vesisade ei kyllä tasan tarkalleen ollut mikään este kulkea 80km/h vauhtia niin minulle, taikka vastaantulevalle ja perässä tulevalle massiiviselle jonolle. Eikä vissiin ollut edes subarukuskille, kun piti ohitukset estää ajamalla ylinopeutta kun ei tullut vastaan muuta liikennettä tai ollut keltaista viivaa jolla ohitus kielletään.
 
Voi sitä sitten vetäytyä bussipysäkille tms. sen sijaan että vetää perässä kilometrin jonoa oman hidastelun johdosta, ja törttöilee siinä vielä. Vesisade ei kyllä tasan tarkalleen ollut mikään este kulkea 80km/h vauhtia niin minulle, taikka vastaantulevalle ja perässä tulevalle massiiviselle jonolle. Eikä vissiin ollut edes subarukuskille, kun piti ohitukset estää ajamalla ylinopeutta kun ei tullut vastaan muuta liikennettä tai ollut keltaista viivaa jolla ohitus kielletään.
Onko mielestäsi silti fiksua ajaa vain autonmitan päässä törttöilijästä nopeuden ollessa n. 70km/h (= 20 metriä/sekunti)?
 
Kieltämättä alle autonmitta tuossa vauhdissa "turvaväliä" pitäisi riittää suoraan kortin pois ottoon kunnes oppii ajamaan. En ihmettele jos edessä on useamminkin ihmisiä jotka alkavat osoittaa mieltään eri tyyleillä turvavälin totaalisen puutteen vuoksi.

Autokouluissakin opetataan hidastamaan jos joku tulee liian lähelle perään, jotta on mahdollista pysäyttää ilman ketjukolaria kun eteen tulee tilanne joka vaatii hidastamaan normaalia voimakkaammin. Monet kontinnuohoajat eivät ymmärrä aiheuttavansa itse sen jonon hitauden tämän seurauksena.
 
Onko mielestäsi silti fiksua ajaa vain autonmitan päässä törttöilijästä nopeuden ollessa n. 70km/h (= 20 metriä/sekunti)?

Ei tietenkään. Kyllähän sitä itseäkin puskurissa roikkujat vituttavat, mutta siihen voi myös vaikuttaa proaktiivisesti tuollaisen touhun sijaan (Lue: ota lisää vauhtia, taikka päästä perässäolevat ohi, älä päinvastoin).

Ajettaessa jonossa kaksikaistaisella tiellä, jossa on molempiin suuntiin liikennettä jatkuvasti, ja omassa perässä on toinen auto vastaavalla välillä, jonka perässä on taas toinen auto vastaavalla välillä moisen himmailijan vuoksi, ei siihen taiota lisää tilaa kahden auton väliin. Jos siinä nyt on se 15 metriä ensimmäisen auton ja kolmannen auton välissä, ja on käytännössä pakko siinä välissä istua, ei sitä takana olevaakaan voi takakonttiin ottaa sisälle.

Monet kontinnuohoajat eivät ymmärrä aiheuttavansa itse sen jonon hitauden tämän seurauksena.

Jonon ensimmäisen ajaessa 15km/h alle rajoituksen ja pitäen vauhtia siinä taikka sen alapuolella, ei synny kuminauhaefektiä muun jonon johdosta. Tsori.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kyllä pakko iskeä stooria kun mainitsit. Toissapäivänä ajaessa Sipoosta Vantaalle Jokivarrentietä, eteen iskeytyi Subarumies joka ajoi 65-75km/h 80km/h rajoituksen alueella. Vastaantulevalla kaistalla jatkuvasti liikennettä, minkä johdosta piti pysyä vain jonossa.

Ilmeisesti autonmittaa vastaava turvaväli oli liian suuri, ja Subarumies rupesi vilkuttelemaan jarruvaloja ja hidastamaan entisestään. Siinä sitten väläyttää pari kertaa pitkiä jonka johdosta vedetään vauhti siihen 50km/h huikkeille. Ohitustilaisuuden tullessa lähden menemään ohi ja sitten autosta löytyykin se kolmas poljin. Vauhtia automaattisesti lisää jotten vaan pääsisi menemään ohi. Sitten kuljetaan nopeusrajoitusten mukaan niin kauan kunnes vastaan tulee taas liikennettä ja nopeus taas tippuu reilusti rajoitusten alle.

Vilautan taas pitkiä jonka johdosta käsiliikkeet Subarun hytissä vastaavat lähinnä Obelixin "Hulluja nuo roomalaiset"-elehdintää.

Tullessa vanhan Lahdentien risteykseen Nikinmäessä Subarukuski vetää keskellä risteystä jarrut pohjaan, lähtee kääntymään ja heittää vilkun päälle sen jälkeen kun on kääntynyt lähes johtaen ketjukolariin.

Jos joku tunnistaa itsensä, tai vaikka naapurin jolle tämä viestin voisi välittää, kuvasta - Haista pitkä paska ja hae bussikortti ärrältä, kun ei kerran itse ajaminen onnistu.

Nimetön.png
Kyllähän nuo toisinaan harmittaa, mutta tuskin se kontissa kiinni ajaminen auttaa. Etäisyydestä päätellen et ollut aidosti aikeissa mennä ohi. Ellet sitten ajanut jatkuvasti keskiviivan päällä jollain 300+ hp laitoksella?

"Alinopeutta" hinaavat harvemmin (käytännössä ei koskaan) pääsee aidosti vituttamaan, toisin kuin sen perässä tappituntumalla ajava sankari. Se kun pidentää muiden ohitettavan matkan yli kolminkertaiseksi. Kun tällaista paria ohitan, olen edellä ajavan perän kohdalla tai rinnalla, _vähintään_ 30 km/h nopeuserolla, siinä vaiheessa, kun kontissa hinaaja olisi vasta kyennyt tekemään päätöksen, voiko ohittaa. Tällaisia tulee eteen aika usein. Vuositasolla useammin, kuin 365 kertaa.

P.S. Nyt arvailen tilannetta vain kertomuksen ja kuvan perusteella, todellisuus saattoi olla jotain muutakin.
 
Ei tietenkään. Kyllähän sitä itseäkin puskurissa roikkujat vituttavat, mutta siihen voi myös vaikuttaa proaktiivisesti tuollaisen touhun sijaan (Lue: ota lisää vauhtia, taikka päästä perässäolevat ohi, älä päinvastoin).

Ajettaessa jonossa kaksikaistaisella tiellä, jossa on molempiin suuntiin liikennettä jatkuvasti, ja omassa perässä on toinen auto vastaavalla välillä, jonka perässä on taas toinen auto vastaavalla välillä moisen himmailijan vuoksi, ei siihen taiota lisää tilaa kahden auton väliin. Jos siinä nyt on se 15 metriä ensimmäisen auton ja kolmannen auton välissä, ja on käytännössä pakko siinä välissä istua, ei sitä takana olevaakaan voi takakonttiin ottaa sisälle.

Ai se oman vaihdin hidastaminen siten, että sitä turvaväliä tulee enemmän edellä ajavaan ei onnistu, jos toinen auto on takana. Mielenkiintoista.
 
Vinkkinä niille jotka vievät auton sinne kauimmaiseen reunaan asti jossa molemmille puolille ilmestyy auto sen jälkeen: Ruutu kannattaa valita rivin päädystä, toisen kyljen viereen ei voi tulla ketään ja voitte pysäköidä oman ruudun toiseen reunaan viivaa hipoen, niin sinne toiselle puolelle saapuva auto ei sekään pääse niin lähelle kylkeä ellei aja osittain teidän ruutuunne.

Itse olen toteuttanut samaa mutta oven lähimmässä ruudussa yleensä, koska se tuntuu olevan yllättävän usein vapaana ja haluan tyhjää tilaa sille puolelle mistä nostetaan turvaistuinkyyditettävä pois.

Eli etenen periaatteella että ruutu valitaan sen mukaan ettei toiselle sivulle voi tulla ketään rivin päädyssä, tai jonkun tolpan ansiosta, tai sitten se viereinen ruutu on joku extraleveä vammaispaikka tai perheruutu jos itse olen yksin liikkeellä enkä sellaiseen mene, eli harvemmin laitan autoa keskelle ruutua vaan haen lisätilaa toiselle kyljelle.

+Kun oma auto on ihan pääovien vieressä, missä on paljon porukkaa ympärillä, kolhuilla on helpommin paljon silminnäkijöitä, joka myös saa muut autoilijat hieman varovaisemmiksi.

Itse vien aina kun mahdollista auton päätyruutuun ja renkaat ylikin viivasta. Koomista on seuraava, ja ei ole kauan viime kerrasta kun vedin suht leveähköön ruutuun auton silleen semi vinoon. Käännös oli niin jyrkkä enkä sitten ruvennut vekslaamaan kun auto mahtui mitoiltaan ruutuun. Noh, viereen oli tullut auto samalla lailla vinoon ja rengas oli viivan yli minun ruudussa ja auto niin lähellä, että apukuskina olisi pitänyt olla sirkuksen käärmenainen. Seuraavakin paikalle tullut auto oli samalla lailla vinossa. Piti kyllä ihan uudestaan kattoa että mitä v*****...Tuli mieleen se yks parkkiskuva, jossa yks auto valunut keskelle parkkista, niin muut jättäneet siihen ajotielle autonsa tämän viereen. Voisi kuvitella että omakin poistuminen on aika kankeaa kun noin lähelle jättää. Plus että olisi voinut avata oven selälleen kun auto olisi ollut suoraan jätetty.

Sekin jaksaa edelleen ihmetyttää, että 80% penttiperusautoilijoista tietyöalueen 30-, 40-, tai 50km/h ei ole oikea nopeusrajoitus vaan määräaikainen hymiö tolpassa. Mutta 100km/h ei voi ylittää satasen alueella.

Rekan perässä kannattaa ajaa 4m päässä ja kytätä kilometrin tyhjää näkymää ja estää osaavan ohittajan menoa. Tai no, en jäänyt katsomaan kuinka kauan se siinä ajelee...

Te jotka tallentelette näitä autovideoita, niin keskittykää noihin jotka vaan "ajelee" sen kummemmin keskittymättä eikä niihin jotka keskittyy ajamiseen vaikkakin vauhdikkaaseen etenemiseen. Just näihin risteyksien pyöreästi ajaviin vastaan tulevien kaistalle koukkaajiin, alinopeuksiin, lähellä ajamiseen, taajama-alueella ja tietyöalueilla reipasta ylinopeutta ajaviin.

Sekin ärsyttää, kun porukka jää lomalle niin automaattisesti tarkoittaa hidasta etenemistä ja oikeuksista luopumista. Sitten ihmetellään kuka menee ja mitä vauhtia...
 
Rekan perässä kannattaa ajaa 4m päässä ja kytätä kilometrin tyhjää näkymää ja estää osaavan ohittajan menoa. Tai no, en jäänyt katsomaan kuinka kauan se siinä ajelee...

Tämä on kyllä niin uskomatonta idiotismia että oksat pois :hammer:

Ensimmäiseksi sillä haitataan omaa ohittamista valtavasti, tai blokataan se kokonaan. Toisekseen kuinkahan moni lähellä ajavista edes ymmärtää, että jos äkkijarrutus tulee niin turvaväliä pitäisi myös olla siihen isompaan ajoneuvoon, sekin kun pysähtyy aika nopeasti. Yleensä kun nämä perässähiihtäjät ovat vielä hieman hitaammanpuoleisia reflekseiltään, niin ei varmaan kerkiä edes jalka polkimelle kun ollaan jo rysäytetty alleajosuojaan.

Veikkaan että kaikki tälläkään palstalla eivät tiedä raskaiden jarrutusmatkoista, joten laitetaan tiedoksi kaikille kanssa-autoilijoille:





 
@Käyttäjä suurimmalle osalle ihmisistä ei liene lainkaan selvää, että nimenomaan ne alhaiset rajoitukset on syystä laitettu. Tietyömaille työntekiköiden turvallisuuden vuoksi, taajamiin jalankulkijoiden ja sit just noilla maanteillä ja motareilla kun sais vapaasti painaa baanalla niin alinopeutta.. ymmärrän sun tuskaa
 
Nyt on kyllä pakko iskeä stooria kun mainitsit. Toissapäivänä ajaessa Sipoosta Vantaalle Jokivarrentietä, eteen iskeytyi Subarumies joka ajoi 65-75km/h 80km/h rajoituksen alueella. Vastaantulevalla kaistalla jatkuvasti liikennettä, minkä johdosta piti pysyä vain jonossa.

Ilmeisesti autonmittaa vastaava turvaväli oli liian suuri, ja Subarumies rupesi vilkuttelemaan jarruvaloja ja hidastamaan entisestään. Siinä sitten väläyttää pari kertaa pitkiä jonka johdosta vedetään vauhti siihen 50km/h huikkeille. Ohitustilaisuuden tullessa lähden menemään ohi ja sitten autosta löytyykin se kolmas poljin. Vauhtia automaattisesti lisää jotten vaan pääsisi menemään ohi. Sitten kuljetaan nopeusrajoitusten mukaan niin kauan kunnes vastaan tulee taas liikennettä ja nopeus taas tippuu reilusti rajoitusten alle.

Vilautan taas pitkiä jonka johdosta käsiliikkeet Subarun hytissä vastaavat lähinnä Obelixin "Hulluja nuo roomalaiset"-elehdintää.

Tullessa vanhan Lahdentien risteykseen Nikinmäessä Subarukuski vetää keskellä risteystä jarrut pohjaan, lähtee kääntymään ja heittää vilkun päälle sen jälkeen kun on kääntynyt lähes johtaen ketjukolariin.

Jos joku tunnistaa itsensä, tai vaikka naapurin jolle tämä viestin voisi välittää, kuvasta - Haista pitkä paska ja hae bussikortti ärrältä, kun ei kerran itse ajaminen onnistu.

Nimetön.png
Joutasit sinäki bussilla kulkemaan jos tapanasi on ajella autonmitan päässä edellä ajavasta ja vielä tuolla kelillä! Ristus mikä idiootti! En sano että Subaru kuskikaan oikein tuossa tilanteessa teki, mutta ymmärrän kyllä toisaalta käyttäytymisen..
Tuohan on silkkaa vittuilua ajaa noin kontissa edellä menevää ja itse provosoit ja ärsytit tuohon käyttäytymiseen.
Luultavasti jos olisit ajanut turvallisen välin päässä takana ilman valojen vilkuttelua niin Subaru kuskikin olisi ajanu tasaisempaan nopeutta ja olisi voinut jopa sitä nostaakkin.

Nuo Gizen videot on kyllä hyviä havainnollistamaan turvavälin tärkeyden. Itse pyrin pitämään sen nopeuden verran väliä edellä ajavaan. Helpotan siten muiden ohitteluja ja on aikaa ennakoida itselläkki äkkitilanteissa. Varsinki tuolla Craisu vanhuksella ajaessa se on vielä tärkeämpää.
 
Kertokaapa muuten, mistä sellainen olettama tulee, ettei rekka kunnolla pysähtyisi? Jos kuorma on asianmukaisesti kiinnitetty, kalusto on kunnossa ja renkaat on hyvät niin eihän paino vaikuta jarrutusmatkaan. Kitkavoima kasvaa suoraan painoon verrattuna joten tienpinnan ja renkaiden välinen toiminta ratkaisee painosta riippumatta. Toki renkaat, jarrut yms pitää olla sellaisia, että tuolle painolle pärjäävät, mutta paino itsessään lisää saatavilla olevaa kitkaa samassa suhteessa kuin paino kasvaa. ~0,55g joka tuolla mainittiin on varmasti aika lähellä samoissa kuin minkä tahansa perus henkilöauton lukema.
 
Videolla nyt on kuiva asfaltti ja uudenkarhea Volvo. Esim. jollain rumpujarrullisella sorakasetti-yhdistelmällä jarrutusmatka varmaan tyyliin tuplaten. Mutta olisko yksi asia se, että ei tiedosteta että myös perävaunussa on jarrut?
 
Videolla nyt on kuiva asfaltti ja uudenkarhea Volvo. Esim. jollain rumpujarrullisella sorakasetti-yhdistelmällä jarrutusmatka varmaan tyyliin tuplat. Mutta olisko yksi asia se, että ei tiedosteta että myös perävaunussa on jarrut?
Joo, mutta pointti oli se, että mitä enemmän (jarruttavaa) rengasta painetaan maahan, sitä isomman jarrutusvoiman se tuottaa olettaen että rengas on suunniteltu kestämään tuollaisia voimia.
 
Joo, mutta pointti oli se, että mitä enemmän (jarruttavaa) rengasta painetaan maahan, sitä isomman jarrutusvoiman se tuottaa olettaen että rengas on suunniteltu kestämään tuollaisia voimia.
Niin, kyllä. Mutta kai jarrujen lukumäärälläkin on vaikutusta hidastuvuuteen?
 
Viimeksi muokattu:
Henkilöautojen "vakio" 100-0 jarrutusmatka on 40m ja tuossa on 'vain' 80 alkuvauhtia ja matkat 45-49m eli vaikka nuo pysähtyvätkin niin silti selkeästi h-autoa hitaammin... Jos jotain pitäisi muotoilla niin mikäli ajat liian lähellä tuollaista ja se vetää jarrut pohjaan (jota todennäköisesti kuski ei voi edes tehdä ellei tie ole luotisuora ja ymmärtääkö tosipaikan tullen sitä siltikään tehdä) niin eipä siinä taida mennä kuin korkeintaan omasta keulasta vähän peltiä lyttyyn sillä nopeusero törmäyshetkellä on muutamia kymmeniä kilometrejä korkeintaan, eli ns. pajan kautta uudelleen ajoon :).
 
Kertokaapa muuten, mistä sellainen olettama tulee, ettei rekka kunnolla pysähtyisi?
Kai se on joku ajatelma siitä että ison ja painavan nyt vaan on oltava huonompi pysähtymään, kun ei fysiikasta mitään ymmärretä. Varmaan samat perusteet johtavat sitten siihenkin (väärään) olettamaan että moottoripyörä vielä pienempänä olisi jotenkin ylivertainen pysähtyjä autoon verrattuna (ei ole).
 
Kai se on joku ajatelma siitä että ison ja painavan nyt vaan on oltava huonompi pysähtymään, kun ei fysiikasta mitään ymmärretä. Varmaan samat perusteet johtavat sitten siihenkin (väärään) olettamaan että moottoripyörä vielä pienempänä olisi jotenkin ylivertainen pysähtyjä autoon verrattuna (ei ole).
Tai sitten rinnastetaan pysähtyvyys liikkeellelähtöön.
 
Videolla nyt on kuiva asfaltti ja uudenkarhea Volvo. Esim. jollain rumpujarrullisella sorakasetti-yhdistelmällä jarrutusmatka varmaan tyyliin tuplaten. Mutta olisko yksi asia se, että ei tiedosteta että myös perävaunussa on jarrut?

Tubessa löytyy myös sellaisesta video, oli jotain 2000 luvun alun sorayhdistelmä muistaakseni. En jaksa nyt kaivella mutta matka oli muistaakseni siinä 70m paikkeilla.
 
Ajelin autolla jossa on aktiivimatriisivalot motaria HKI-TRE.
Kolme tai neljä autoa sai jotain valoshowkohtauksia kun eivät näe että pitkät tippuu päältä pois hiljalleen ja valo suuntautuu muualle. Täytyisi siis olla sellainen valojen "räpsähdys" että idiootit tajuaisivat ettei perässä tulla enää pitkät päällä. Joku vito provosoitui niin paljon että lähti perään ajelemaan ja tuli siihen kylkeen hinkkaamaan ja räpsimään valoja.
 
Tubessa löytyy myös sellaisesta video, oli jotain 2000 luvun alun sorayhdistelmä muistaakseni. En jaksa nyt kaivella mutta matka oli muistaakseni siinä 70m paikkeilla.
Tässä on ainakin yksi, pysähtymismatka 87m (levyjarrut etuakselilla, rumpujarrut muissa):

 
Joo, mutta pointti oli se, että mitä enemmän (jarruttavaa) rengasta painetaan maahan, sitä isomman jarrutusvoiman se tuottaa olettaen että rengas on suunniteltu kestämään tuollaisia voimia.
Ilmarengas ei käyttäydy aivan kuten fysiikan kurssilla kitkasta opetetaan. Kitkakerroin nimittäin pienenee kuormituksen kasvaessa.
Tire load sensitivity - Wikipedia
 
Kun aihe nousi pinnalle, niin... Ajoin viime viikonloppuna klo 23 ABC:n parkkikselle tyhjälle alueelle joka ei ollut edes lähimpänä ovea. Asioin siellä viitisen minuuttia ja palatessa näytti tältä:
Noista pääsee eroon kun ajaa sellaiseen riviin johon ei voi ajaa läpi vaan joutuu jossain välissä peruuttamaan.
 
Kertokaapa muuten, mistä sellainen olettama tulee, ettei rekka kunnolla pysähtyisi? Jos kuorma on asianmukaisesti kiinnitetty, kalusto on kunnossa ja renkaat on hyvät niin eihän paino vaikuta jarrutusmatkaan. Kitkavoima kasvaa suoraan painoon verrattuna joten tienpinnan ja renkaiden välinen toiminta ratkaisee painosta riippumatta. Toki renkaat, jarrut yms pitää olla sellaisia, että tuolle painolle pärjäävät, mutta paino itsessään lisää saatavilla olevaa kitkaa samassa suhteessa kuin paino kasvaa. ~0,55g joka tuolla mainittiin on varmasti aika lähellä samoissa kuin minkä tahansa perus henkilöauton lukema.
Joo, mutta pointti oli se, että mitä enemmän (jarruttavaa) rengasta painetaan maahan, sitä isomman jarrutusvoiman se tuottaa olettaen että rengas on suunniteltu kestämään tuollaisia voimia.
Enemmän tietävät tietää, että kumi ei noudata Coulombin lakia eli siis kitkavoima EI ole suoraan verrannollinen pinnan tukivoimaan kumin tapauksessa.

Lisäksi pitää muistaa raskaan kaluston jarrujen toiminta-aika eli aika, joka kuluu jarrupolkimen painamisesta hidastumisen alkamiseen.
 
Ajelin autolla jossa on aktiivimatriisivalot motaria HKI-TRE.
Kolme tai neljä autoa sai jotain valoshowkohtauksia kun eivät näe että pitkät tippuu päältä pois hiljalleen ja valo suuntautuu muualle. Täytyisi siis olla sellainen valojen "räpsähdys" että idiootit tajuaisivat ettei perässä tulla enää pitkät päällä. Joku vito provosoitui niin paljon että lähti perään ajelemaan ja tuli siihen kylkeen hinkkaamaan ja räpsimään valoja.

Aika jännä. Nyt yli kaksi vuotta ajanut autolla jossa vastaava tech, motaria ja maantietä ristiin rastiin, mutta ei ole koskaan kukaan riehunut, vaikka varmasti joskus häiritsee tai hämäännyttää kuskeja.
 
Kieltämättä alle autonmitta tuossa vauhdissa "turvaväliä" pitäisi riittää suoraan kortin pois ottoon kunnes oppii ajamaan. En ihmettele jos edessä on useamminkin ihmisiä jotka alkavat osoittaa mieltään eri tyyleillä turvavälin totaalisen puutteen vuoksi.
Liikenteessä provosoituminen ja mielensä osoittaminen on tosin varmaan typerin juttu mitä voi tehdä. Paras olisi vain pitää pää kylmänä ja pitää huoli että ainakin itse ajaa turvallisesti. Vaaratilanteet on parempi yrittää purkaa (esim. perässähinkkaajan tilanteessa päästämällä hänet ohi) sen sijaan että yrittäisi "kouluttaa" tekemällä tilanteesta entistä vaarallisemman.
 
Liikenteessä provosoituminen ja mielensä osoittaminen on tosin varmaan typerin juttu mitä voi tehdä. Paras olisi vain pitää pää kylmänä ja pitää huoli että ainakin itse ajaa turvallisesti. Vaaratilanteet on parempi yrittää purkaa (esim. perässähinkkaajan tilanteessa päästämällä hänet ohi) sen sijaan että yrittäisi "kouluttaa" tekemällä tilanteesta entistä vaarallisemman.

Jep. Tosin tuossakin keississä se provoontuja oli siellä kontissa kiinni kun itselle ei sopinut muiden vauhti.
 
Jep. Tosin tuossakin keississä se provoontuja oli siellä kontissa kiinni kun itselle ei sopinut muiden vauhti.
Kyllä tuossa kuvauksen perusteella myös jonon vetäjä provosoitui, ja ilmeisen pahasti vielä. Hänellä olisi ollut mahdollisuus purkaa koko tilanne, ei pelkästään yhden takana olevan kohdalla vaan myös niin ettei loputkin jonosta olisivat päässeet ajamaan turvallisesti. Jonkun toisen provoutuminenkaan ei anna lupaa alkaa osoittamaan mieltään.
 
Kyllä tuossa kuvauksen perusteella myös jonon vetäjä provosoitui, ja ilmeisen pahasti vielä. Hänellä olisi ollut mahdollisuus purkaa koko tilanne, ei pelkästään yhden takana olevan kohdalla vaan myös niin ettei loputkin jonosta olisivat päässeet ajamaan turvallisesti. Jonkun toisen provoutuminenkaan ei anna lupaa alkaa osoittamaan mieltään.
Niinhän tuo teki. Ja provosoituminen aiheuttaa luultavasti lisää provosoitumista taas. Lähtötilanne kuitenkin se että sieltä ekasta tyypistähän tilanne lähti käyntiin. Mutta sitä että hidastaa vauhdin jonkun noin lähellä kontissa roikkujan vuoksi ei voi laskea provosoitumiseksi, vaan ainoaksi tavaksi ehkäistä ketjukolareita. Kaikki ylimääräinen reagointi alkaa sitten mennä aivan turhaksi.
 
Niinhän tuo teki. Ja provosoituminen aiheuttaa luultavasti lisää provosoitumista taas. Lähtötilanne kuitenkin se että sieltä ekasta tyypistähän tilanne lähti käyntiin. Mutta sitä että hidastaa vauhdin jonkun noin lähellä kontissa roikkujan vuoksi ei voi laskea provosoitumiseksi, vaan ainoaksi tavaksi ehkäistä ketjukolareita. Kaikki ylimääräinen reagointi alkaa sitten mennä aivan turhaksi.
Ei välttämättä edes tarvitse hidastaa, koska ohittamismahdollisuuden voi tarjota myös antamalla näkyvyyttä ja tilaa eli ajamalla kaistan oikeassa laidassa. Vauhtihan tuolla oli ilmeisesti jo aika hidas muutenkin, joten ohittamisen ei pitäisi olla tuollakaan nopeudella ongelma ellei tie ole erityisen mutkainen. Tuo näkyvyyden ja tilan antaminen on ohittamisen kannalta se tärkeämpi juttu kuin hidastaminen. Varsinkin kun hidastaminen voi aiheuttaa sellaisen lieveilmiön, että turvavälit pienenee entisestään, myös jonon peremmällä.
 
Sekin jaksaa edelleen ihmetyttää, että 80% penttiperusautoilijoista tietyöalueen 30-, 40-, tai 50km/h ei ole oikea nopeusrajoitus vaan määräaikainen hymiö tolpassa. Mutta 100km/h ei voi ylittää satasen alueella.

Tämä!
Juurikin (jälleen kerran) ihmettelin samaa kun Suomen läpi ajelin. Ihme sankareita. Se 95-97km/h on niin hyvä nopeus, varmaan jostain raamatusta herran sana. Sitä pidetään riippumatta rajoituksesta. Maantiellä noista haluaa ohi, että voi rauhassa laittaa vakkariin 110 mittarinopeutta, mutta sitten nämä kusisukat tulee alemmilla rajoituksilla ohi oikealta ja vasemmalta :facepalm:
 
Toi on jotenkin omituista ettei tietyömaalla voida nopeutta laskea. Itse kävin Hesessä, niin ton ykköstien 50km/h rajoitukset provosoi selkeästi muita mikäli itse hidastin tuohon nopeuteen. Sieltä jostain ahtaimmasta välistä se Audi tunkee läpi joka tapauksessa. Toki sama Audi sit meneenkin siellä 100km/h alueella sen 93 max ja kuskina pentti perusinsinööri.
 
Tuossa ajelin tovin kärryn vetäjän perässä joka satkun alueella veteli kyllä sitä satkua ihan reilusti, mutta 80km/h alueelle tultaessa mentiin nippa nappa sitä kasikymppiä. Mikähän logiikka tuossakin on? Olettiko että tutka on herkemmin matalan rajoituksen alueella vai kaksinkertaisia sakkoja?


Nuo tietyömailla kaahaavat mulkut joutais kävelymiehiksi loppuiäkseen.
 
Tuossa ajelin tovin kärryn vetäjän perässä joka satkun alueella veteli kyllä sitä satkua ihan reilusti, mutta 80km/h alueelle tultaessa mentiin nippa nappa sitä kasikymppiä. Mikähän logiikka tuossakin on? Olettiko että tutka on herkemmin matalan rajoituksen alueella vai kaksinkertaisia sakkoja?
Onhan tuo vähän outoa, mutta toisaalta rajoituksen vaihtuessa satasesta 80km/h, ollaan aika usein risteysalueella, jossa taas virkavalta on myös astetta herkempi ylityksiin puuttumisesta. Olisiko tuossa voinut olla sellaisesta kyse?

Nuo tietyömailla kaahaavat mulkut joutais kävelymiehiksi loppuiäkseen.
Totta, mutta toisaalta ne tietyöpaikkojen rajoitukset ovat monesti niin liioiteltuja, että porukka on varmaan osaltaan kyllästynyt siihen "suden huutamiseen".
 
Aika jännä. Nyt yli kaksi vuotta ajanut autolla jossa vastaava tech, motaria ja maantietä ristiin rastiin, mutta ei ole koskaan kukaan riehunut, vaikka varmasti joskus häiritsee tai hämäännyttää kuskeja.

Mikä auto? Tällä kertaa kyseessä oli uusikoppainen X5 ja en ole kanssa muilla huomannut ko. ilmiötä kuin ihan kerran tai peri koko aikana kun tuollaisia on autossa ollut. En tiedä onko tossa sitten valot niin korkealla että häiritsee enemmän...?
 
Onhan tuo vähän outoa, mutta toisaalta rajoituksen vaihtuessa satasesta 80km/h, ollaan aika usein risteysalueella, jossa taas virkavalta on myös astetta herkempi ylityksiin puuttumisesta. Olisiko tuossa voinut olla sellaisesta kyse?
Ei ollut risteysalue vaan pidempi 80km/h alue.
 
Mikä auto? Tällä kertaa kyseessä oli uusikoppainen X5 ja en ole kanssa muilla huomannut ko. ilmiötä kuin ihan kerran tai peri koko aikana kun tuollaisia on autossa ollut. En tiedä onko tossa sitten valot niin korkealla että häiritsee enemmän...?

Pari vuotta edellisellä Bemarin vitosella (F11) Adaptive LED -ajovaloilla, jotka täysin samat ajovalot kuin tuossa X5. Nyt uudella vitosella (G30), jossa seuraavan sukupolven versio samoista valoista. Uusissa huimasti enemmän valotehoa, odottelen tässä siis jo syksyn pimeitä iltoja.

Äxässä ajovalot tietysti herkästi sojottaa matalan henkilöauton takaikkunasta sisälle, mutta automatiikka ei sitä ongelmaa pahenna, päin vastoin.. Mutta ehkäpä tuo pieni vilkkuminen, mitä tuo valojen liikehdintä, sammuminen ja syttyminen aiheuttaa, näkyy paremmin korkeamman auton kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom