- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 377
Alkanut kyllä vituttamaan lähiaikoina jatkuva edessä hidastelu, aina joku hinaa edessä rajoituksesta 10-20 km/h alinopeutta. Onko jengi puhelimilla aina ajaessa vai eikl ajotaidot riitä ajamaan normaalisti prkl
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tästä sanoinkin jo tuossa yllä, että oman kokemuksen mukaan se johtuu sakkojen nostamisesta. Vauhti hidastui entisestään. Lisäksi nyt kun normaalin suomalaisesta "70 km/h kaasunpainajan" ohittamisesta saa 300 euron sakot, on yhä suurempi osa ihmisistä lakannut ohittamasta kokonaan ja painostaa vain ilman turvaväliä seuraavaa. Ne jotka ohittavat, menevät sitten raivolla 10 auton takaa. Hidastelijat, niitä seuraavat zombit 5 metrin turvavälillä ja päättömät ohitukset lisääntyivät kaikki kerralla. Se on sitä liikenneturvallisuutta.Alkanut kyllä vituttamaan lähiaikoina jatkuva edessä hidastelu, aina joku hinaa edessä rajoituksesta 10-20 km/h alinopeutta. Onko jengi puhelimilla aina ajaessa vai eikl ajotaidot riitä ajamaan normaalisti prkl
Olisikin ollut liikaa pyydetty, että joku olisi saanut parlamentissa turpansa auki ja ilmoittanut että tämä heikentää suomessa liikenneturvallisuutta. Laitetaan nyt pojat 5 punaista lediä takapäähänkin niin peräänajotkin vähenevät ja ero polttoainekulutuksessa on täysi nolla. Vaan se olisikin ollut aivan liian järkevää.Tämä juuri on yksi päivävalopaskeen suurimmista ongelmista. Jos ei automatiikka laita valoja päälle, niin eivät kuljettajat sitä tajua itse tehdä, kun ei asiaa ole koskaan aiemminkaan tarvinnut ajatella.
Ei oikein sovi meidän olosuhteisiin tämä tekniikka ja muutenkin hyödyt ovat kyseenalaisia.
Aika huvittavaa kieltämättä. Ei tuohon voi muuta sanoa kuin että ihminen on selvästi laumasielu, eli ei uskalleta olla erilaisia... edes P-alueilla.
Näihin valoihin täytyy ihmetellä että miksi ne ei lähde automaattisesti päälle kun esim. Automaatti huomaa vesisadetta ja pistää pyyhkimet päälle?
Osassa on valontunnistin erikseen ja kun komponentit ja ohjelmakoodi on hankittu mahdollisimman halvalla, niin ei passaa ihmeitä odotella. Toisissa toimii paremmin ja toisissa huonommin.Näihin valoihin täytyy ihmetellä että miksi ne ei lähde automaattisesti päälle kun esim. Automaatti huomaa vesisadetta ja pistää pyyhkimet päälle?
Päivävaloautomatiikasta ja automerkkien perseilystä asiaan liittyen tiedustelin Deltalta onnistuuko auton valojärjestelmän koodaus siten, että takavalot palaisivat myös päiväajovalojen kanssa. Vastaus oli, että ei onnistu - tai onnistuu kyllä, mutta tällöin auton takuu raukeaa koko valojärjestelmän osalta.
Että semmoista. Ei koodattu sitten.
Alkanut kyllä vituttamaan lähiaikoina jatkuva edessä hidastelu, aina joku hinaa edessä rajoituksesta 10-20 km/h alinopeutta. Onko jengi puhelimilla aina ajaessa vai eikl ajotaidot riitä ajamaan normaalisti prkl
Nyt on kyllä pakko iskeä stooria kun mainitsit. Toissapäivänä ajaessa Sipoosta Vantaalle Jokivarrentietä, eteen iskeytyi Subarumies joka ajoi 65-75km/h 80km/h rajoituksen alueella. Vastaantulevalla kaistalla jatkuvasti liikennettä, minkä johdosta piti pysyä vain jonossa.
Ilmeisesti autonmittaa vastaava turvaväli oli liian suuri, ja Subarumies rupesi vilkuttelemaan jarruvaloja ja hidastamaan entisestään. Siinä sitten väläyttää pari kertaa pitkiä jonka johdosta vedetään vauhti siihen 50km/h huikkeille. Ohitustilaisuuden tullessa lähden menemään ohi ja sitten autosta löytyykin se kolmas poljin. Vauhtia automaattisesti lisää jotten vaan pääsisi menemään ohi. Sitten kuljetaan nopeusrajoitusten mukaan niin kauan kunnes vastaan tulee taas liikennettä ja nopeus taas tippuu reilusti rajoitusten alle.
Vilautan taas pitkiä jonka johdosta käsiliikkeet Subarun hytissä vastaavat lähinnä Obelixin "Hulluja nuo roomalaiset"-elehdintää.
Tullessa vanhan Lahdentien risteykseen Nikinmäessä Subarukuski vetää keskellä risteystä jarrut pohjaan, lähtee kääntymään ja heittää vilkun päälle sen jälkeen kun on kääntynyt lähes johtaen ketjukolariin.
Jos joku tunnistaa itsensä, tai vaikka naapurin jolle tämä viestin voisi välittää, kuvasta - Haista pitkä paska ja hae bussikortti ärrältä, kun ei kerran itse ajaminen onnistu.
Siis tuollaisessa kelissä olet hiissannut 80km/h vauhdeissa (tai vähän alle) viiden metrin turvavälillä ja vielä ihmettelet että se ei ihan kaikille passaa? Ja vielä valoja välkyttelet perään. Olet idiootti. Parempi olisi kun molemmat sillä bussilla kulkisitte tästä eteenpäin. Hohhoijaa.
Onko mielestäsi silti fiksua ajaa vain autonmitan päässä törttöilijästä nopeuden ollessa n. 70km/h (= 20 metriä/sekunti)?Voi sitä sitten vetäytyä bussipysäkille tms. sen sijaan että vetää perässä kilometrin jonoa oman hidastelun johdosta, ja törttöilee siinä vielä. Vesisade ei kyllä tasan tarkalleen ollut mikään este kulkea 80km/h vauhtia niin minulle, taikka vastaantulevalle ja perässä tulevalle massiiviselle jonolle. Eikä vissiin ollut edes subarukuskille, kun piti ohitukset estää ajamalla ylinopeutta kun ei tullut vastaan muuta liikennettä tai ollut keltaista viivaa jolla ohitus kielletään.
Onko mielestäsi silti fiksua ajaa vain autonmitan päässä törttöilijästä nopeuden ollessa n. 70km/h (= 20 metriä/sekunti)?
Monet kontinnuohoajat eivät ymmärrä aiheuttavansa itse sen jonon hitauden tämän seurauksena.
Kyllähän nuo toisinaan harmittaa, mutta tuskin se kontissa kiinni ajaminen auttaa. Etäisyydestä päätellen et ollut aidosti aikeissa mennä ohi. Ellet sitten ajanut jatkuvasti keskiviivan päällä jollain 300+ hp laitoksella?Nyt on kyllä pakko iskeä stooria kun mainitsit. Toissapäivänä ajaessa Sipoosta Vantaalle Jokivarrentietä, eteen iskeytyi Subarumies joka ajoi 65-75km/h 80km/h rajoituksen alueella. Vastaantulevalla kaistalla jatkuvasti liikennettä, minkä johdosta piti pysyä vain jonossa.
Ilmeisesti autonmittaa vastaava turvaväli oli liian suuri, ja Subarumies rupesi vilkuttelemaan jarruvaloja ja hidastamaan entisestään. Siinä sitten väläyttää pari kertaa pitkiä jonka johdosta vedetään vauhti siihen 50km/h huikkeille. Ohitustilaisuuden tullessa lähden menemään ohi ja sitten autosta löytyykin se kolmas poljin. Vauhtia automaattisesti lisää jotten vaan pääsisi menemään ohi. Sitten kuljetaan nopeusrajoitusten mukaan niin kauan kunnes vastaan tulee taas liikennettä ja nopeus taas tippuu reilusti rajoitusten alle.
Vilautan taas pitkiä jonka johdosta käsiliikkeet Subarun hytissä vastaavat lähinnä Obelixin "Hulluja nuo roomalaiset"-elehdintää.
Tullessa vanhan Lahdentien risteykseen Nikinmäessä Subarukuski vetää keskellä risteystä jarrut pohjaan, lähtee kääntymään ja heittää vilkun päälle sen jälkeen kun on kääntynyt lähes johtaen ketjukolariin.
Jos joku tunnistaa itsensä, tai vaikka naapurin jolle tämä viestin voisi välittää, kuvasta - Haista pitkä paska ja hae bussikortti ärrältä, kun ei kerran itse ajaminen onnistu.
Ei tietenkään. Kyllähän sitä itseäkin puskurissa roikkujat vituttavat, mutta siihen voi myös vaikuttaa proaktiivisesti tuollaisen touhun sijaan (Lue: ota lisää vauhtia, taikka päästä perässäolevat ohi, älä päinvastoin).
Ajettaessa jonossa kaksikaistaisella tiellä, jossa on molempiin suuntiin liikennettä jatkuvasti, ja omassa perässä on toinen auto vastaavalla välillä, jonka perässä on taas toinen auto vastaavalla välillä moisen himmailijan vuoksi, ei siihen taiota lisää tilaa kahden auton väliin. Jos siinä nyt on se 15 metriä ensimmäisen auton ja kolmannen auton välissä, ja on käytännössä pakko siinä välissä istua, ei sitä takana olevaakaan voi takakonttiin ottaa sisälle.
Vinkkinä niille jotka vievät auton sinne kauimmaiseen reunaan asti jossa molemmille puolille ilmestyy auto sen jälkeen: Ruutu kannattaa valita rivin päädystä, toisen kyljen viereen ei voi tulla ketään ja voitte pysäköidä oman ruudun toiseen reunaan viivaa hipoen, niin sinne toiselle puolelle saapuva auto ei sekään pääse niin lähelle kylkeä ellei aja osittain teidän ruutuunne.
Itse olen toteuttanut samaa mutta oven lähimmässä ruudussa yleensä, koska se tuntuu olevan yllättävän usein vapaana ja haluan tyhjää tilaa sille puolelle mistä nostetaan turvaistuinkyyditettävä pois.
Eli etenen periaatteella että ruutu valitaan sen mukaan ettei toiselle sivulle voi tulla ketään rivin päädyssä, tai jonkun tolpan ansiosta, tai sitten se viereinen ruutu on joku extraleveä vammaispaikka tai perheruutu jos itse olen yksin liikkeellä enkä sellaiseen mene, eli harvemmin laitan autoa keskelle ruutua vaan haen lisätilaa toiselle kyljelle.
+Kun oma auto on ihan pääovien vieressä, missä on paljon porukkaa ympärillä, kolhuilla on helpommin paljon silminnäkijöitä, joka myös saa muut autoilijat hieman varovaisemmiksi.
Rekan perässä kannattaa ajaa 4m päässä ja kytätä kilometrin tyhjää näkymää ja estää osaavan ohittajan menoa. Tai no, en jäänyt katsomaan kuinka kauan se siinä ajelee...
Joutasit sinäki bussilla kulkemaan jos tapanasi on ajella autonmitan päässä edellä ajavasta ja vielä tuolla kelillä! Ristus mikä idiootti! En sano että Subaru kuskikaan oikein tuossa tilanteessa teki, mutta ymmärrän kyllä toisaalta käyttäytymisen..Nyt on kyllä pakko iskeä stooria kun mainitsit. Toissapäivänä ajaessa Sipoosta Vantaalle Jokivarrentietä, eteen iskeytyi Subarumies joka ajoi 65-75km/h 80km/h rajoituksen alueella. Vastaantulevalla kaistalla jatkuvasti liikennettä, minkä johdosta piti pysyä vain jonossa.
Ilmeisesti autonmittaa vastaava turvaväli oli liian suuri, ja Subarumies rupesi vilkuttelemaan jarruvaloja ja hidastamaan entisestään. Siinä sitten väläyttää pari kertaa pitkiä jonka johdosta vedetään vauhti siihen 50km/h huikkeille. Ohitustilaisuuden tullessa lähden menemään ohi ja sitten autosta löytyykin se kolmas poljin. Vauhtia automaattisesti lisää jotten vaan pääsisi menemään ohi. Sitten kuljetaan nopeusrajoitusten mukaan niin kauan kunnes vastaan tulee taas liikennettä ja nopeus taas tippuu reilusti rajoitusten alle.
Vilautan taas pitkiä jonka johdosta käsiliikkeet Subarun hytissä vastaavat lähinnä Obelixin "Hulluja nuo roomalaiset"-elehdintää.
Tullessa vanhan Lahdentien risteykseen Nikinmäessä Subarukuski vetää keskellä risteystä jarrut pohjaan, lähtee kääntymään ja heittää vilkun päälle sen jälkeen kun on kääntynyt lähes johtaen ketjukolariin.
Jos joku tunnistaa itsensä, tai vaikka naapurin jolle tämä viestin voisi välittää, kuvasta - Haista pitkä paska ja hae bussikortti ärrältä, kun ei kerran itse ajaminen onnistu.
Joo, mutta pointti oli se, että mitä enemmän (jarruttavaa) rengasta painetaan maahan, sitä isomman jarrutusvoiman se tuottaa olettaen että rengas on suunniteltu kestämään tuollaisia voimia.Videolla nyt on kuiva asfaltti ja uudenkarhea Volvo. Esim. jollain rumpujarrullisella sorakasetti-yhdistelmällä jarrutusmatka varmaan tyyliin tuplat. Mutta olisko yksi asia se, että ei tiedosteta että myös perävaunussa on jarrut?
Niin, kyllä. Mutta kai jarrujen lukumäärälläkin on vaikutusta hidastuvuuteen?Joo, mutta pointti oli se, että mitä enemmän (jarruttavaa) rengasta painetaan maahan, sitä isomman jarrutusvoiman se tuottaa olettaen että rengas on suunniteltu kestämään tuollaisia voimia.
Kai se on joku ajatelma siitä että ison ja painavan nyt vaan on oltava huonompi pysähtymään, kun ei fysiikasta mitään ymmärretä. Varmaan samat perusteet johtavat sitten siihenkin (väärään) olettamaan että moottoripyörä vielä pienempänä olisi jotenkin ylivertainen pysähtyjä autoon verrattuna (ei ole).Kertokaapa muuten, mistä sellainen olettama tulee, ettei rekka kunnolla pysähtyisi?
Tai sitten rinnastetaan pysähtyvyys liikkeellelähtöön.Kai se on joku ajatelma siitä että ison ja painavan nyt vaan on oltava huonompi pysähtymään, kun ei fysiikasta mitään ymmärretä. Varmaan samat perusteet johtavat sitten siihenkin (väärään) olettamaan että moottoripyörä vielä pienempänä olisi jotenkin ylivertainen pysähtyjä autoon verrattuna (ei ole).
Videolla nyt on kuiva asfaltti ja uudenkarhea Volvo. Esim. jollain rumpujarrullisella sorakasetti-yhdistelmällä jarrutusmatka varmaan tyyliin tuplaten. Mutta olisko yksi asia se, että ei tiedosteta että myös perävaunussa on jarrut?
Tässä on ainakin yksi, pysähtymismatka 87m (levyjarrut etuakselilla, rumpujarrut muissa):Tubessa löytyy myös sellaisesta video, oli jotain 2000 luvun alun sorayhdistelmä muistaakseni. En jaksa nyt kaivella mutta matka oli muistaakseni siinä 70m paikkeilla.
Ilmarengas ei käyttäydy aivan kuten fysiikan kurssilla kitkasta opetetaan. Kitkakerroin nimittäin pienenee kuormituksen kasvaessa.Joo, mutta pointti oli se, että mitä enemmän (jarruttavaa) rengasta painetaan maahan, sitä isomman jarrutusvoiman se tuottaa olettaen että rengas on suunniteltu kestämään tuollaisia voimia.
Noista pääsee eroon kun ajaa sellaiseen riviin johon ei voi ajaa läpi vaan joutuu jossain välissä peruuttamaan.Kun aihe nousi pinnalle, niin... Ajoin viime viikonloppuna klo 23 ABC:n parkkikselle tyhjälle alueelle joka ei ollut edes lähimpänä ovea. Asioin siellä viitisen minuuttia ja palatessa näytti tältä:
Kertokaapa muuten, mistä sellainen olettama tulee, ettei rekka kunnolla pysähtyisi? Jos kuorma on asianmukaisesti kiinnitetty, kalusto on kunnossa ja renkaat on hyvät niin eihän paino vaikuta jarrutusmatkaan. Kitkavoima kasvaa suoraan painoon verrattuna joten tienpinnan ja renkaiden välinen toiminta ratkaisee painosta riippumatta. Toki renkaat, jarrut yms pitää olla sellaisia, että tuolle painolle pärjäävät, mutta paino itsessään lisää saatavilla olevaa kitkaa samassa suhteessa kuin paino kasvaa. ~0,55g joka tuolla mainittiin on varmasti aika lähellä samoissa kuin minkä tahansa perus henkilöauton lukema.
Enemmän tietävät tietää, että kumi ei noudata Coulombin lakia eli siis kitkavoima EI ole suoraan verrannollinen pinnan tukivoimaan kumin tapauksessa.Joo, mutta pointti oli se, että mitä enemmän (jarruttavaa) rengasta painetaan maahan, sitä isomman jarrutusvoiman se tuottaa olettaen että rengas on suunniteltu kestämään tuollaisia voimia.
Ajelin autolla jossa on aktiivimatriisivalot motaria HKI-TRE.
Kolme tai neljä autoa sai jotain valoshowkohtauksia kun eivät näe että pitkät tippuu päältä pois hiljalleen ja valo suuntautuu muualle. Täytyisi siis olla sellainen valojen "räpsähdys" että idiootit tajuaisivat ettei perässä tulla enää pitkät päällä. Joku vito provosoitui niin paljon että lähti perään ajelemaan ja tuli siihen kylkeen hinkkaamaan ja räpsimään valoja.
Liikenteessä provosoituminen ja mielensä osoittaminen on tosin varmaan typerin juttu mitä voi tehdä. Paras olisi vain pitää pää kylmänä ja pitää huoli että ainakin itse ajaa turvallisesti. Vaaratilanteet on parempi yrittää purkaa (esim. perässähinkkaajan tilanteessa päästämällä hänet ohi) sen sijaan että yrittäisi "kouluttaa" tekemällä tilanteesta entistä vaarallisemman.Kieltämättä alle autonmitta tuossa vauhdissa "turvaväliä" pitäisi riittää suoraan kortin pois ottoon kunnes oppii ajamaan. En ihmettele jos edessä on useamminkin ihmisiä jotka alkavat osoittaa mieltään eri tyyleillä turvavälin totaalisen puutteen vuoksi.
Liikenteessä provosoituminen ja mielensä osoittaminen on tosin varmaan typerin juttu mitä voi tehdä. Paras olisi vain pitää pää kylmänä ja pitää huoli että ainakin itse ajaa turvallisesti. Vaaratilanteet on parempi yrittää purkaa (esim. perässähinkkaajan tilanteessa päästämällä hänet ohi) sen sijaan että yrittäisi "kouluttaa" tekemällä tilanteesta entistä vaarallisemman.
Kyllä tuossa kuvauksen perusteella myös jonon vetäjä provosoitui, ja ilmeisen pahasti vielä. Hänellä olisi ollut mahdollisuus purkaa koko tilanne, ei pelkästään yhden takana olevan kohdalla vaan myös niin ettei loputkin jonosta olisivat päässeet ajamaan turvallisesti. Jonkun toisen provoutuminenkaan ei anna lupaa alkaa osoittamaan mieltään.Jep. Tosin tuossakin keississä se provoontuja oli siellä kontissa kiinni kun itselle ei sopinut muiden vauhti.
Niinhän tuo teki. Ja provosoituminen aiheuttaa luultavasti lisää provosoitumista taas. Lähtötilanne kuitenkin se että sieltä ekasta tyypistähän tilanne lähti käyntiin. Mutta sitä että hidastaa vauhdin jonkun noin lähellä kontissa roikkujan vuoksi ei voi laskea provosoitumiseksi, vaan ainoaksi tavaksi ehkäistä ketjukolareita. Kaikki ylimääräinen reagointi alkaa sitten mennä aivan turhaksi.Kyllä tuossa kuvauksen perusteella myös jonon vetäjä provosoitui, ja ilmeisen pahasti vielä. Hänellä olisi ollut mahdollisuus purkaa koko tilanne, ei pelkästään yhden takana olevan kohdalla vaan myös niin ettei loputkin jonosta olisivat päässeet ajamaan turvallisesti. Jonkun toisen provoutuminenkaan ei anna lupaa alkaa osoittamaan mieltään.
Ei välttämättä edes tarvitse hidastaa, koska ohittamismahdollisuuden voi tarjota myös antamalla näkyvyyttä ja tilaa eli ajamalla kaistan oikeassa laidassa. Vauhtihan tuolla oli ilmeisesti jo aika hidas muutenkin, joten ohittamisen ei pitäisi olla tuollakaan nopeudella ongelma ellei tie ole erityisen mutkainen. Tuo näkyvyyden ja tilan antaminen on ohittamisen kannalta se tärkeämpi juttu kuin hidastaminen. Varsinkin kun hidastaminen voi aiheuttaa sellaisen lieveilmiön, että turvavälit pienenee entisestään, myös jonon peremmällä.Niinhän tuo teki. Ja provosoituminen aiheuttaa luultavasti lisää provosoitumista taas. Lähtötilanne kuitenkin se että sieltä ekasta tyypistähän tilanne lähti käyntiin. Mutta sitä että hidastaa vauhdin jonkun noin lähellä kontissa roikkujan vuoksi ei voi laskea provosoitumiseksi, vaan ainoaksi tavaksi ehkäistä ketjukolareita. Kaikki ylimääräinen reagointi alkaa sitten mennä aivan turhaksi.
Sekin jaksaa edelleen ihmetyttää, että 80% penttiperusautoilijoista tietyöalueen 30-, 40-, tai 50km/h ei ole oikea nopeusrajoitus vaan määräaikainen hymiö tolpassa. Mutta 100km/h ei voi ylittää satasen alueella.
Onhan tuo vähän outoa, mutta toisaalta rajoituksen vaihtuessa satasesta 80km/h, ollaan aika usein risteysalueella, jossa taas virkavalta on myös astetta herkempi ylityksiin puuttumisesta. Olisiko tuossa voinut olla sellaisesta kyse?Tuossa ajelin tovin kärryn vetäjän perässä joka satkun alueella veteli kyllä sitä satkua ihan reilusti, mutta 80km/h alueelle tultaessa mentiin nippa nappa sitä kasikymppiä. Mikähän logiikka tuossakin on? Olettiko että tutka on herkemmin matalan rajoituksen alueella vai kaksinkertaisia sakkoja?
Totta, mutta toisaalta ne tietyöpaikkojen rajoitukset ovat monesti niin liioiteltuja, että porukka on varmaan osaltaan kyllästynyt siihen "suden huutamiseen".Nuo tietyömailla kaahaavat mulkut joutais kävelymiehiksi loppuiäkseen.
Aika jännä. Nyt yli kaksi vuotta ajanut autolla jossa vastaava tech, motaria ja maantietä ristiin rastiin, mutta ei ole koskaan kukaan riehunut, vaikka varmasti joskus häiritsee tai hämäännyttää kuskeja.
Ei ollut risteysalue vaan pidempi 80km/h alue.Onhan tuo vähän outoa, mutta toisaalta rajoituksen vaihtuessa satasesta 80km/h, ollaan aika usein risteysalueella, jossa taas virkavalta on myös astetta herkempi ylityksiin puuttumisesta. Olisiko tuossa voinut olla sellaisesta kyse?
Mikä auto? Tällä kertaa kyseessä oli uusikoppainen X5 ja en ole kanssa muilla huomannut ko. ilmiötä kuin ihan kerran tai peri koko aikana kun tuollaisia on autossa ollut. En tiedä onko tossa sitten valot niin korkealla että häiritsee enemmän...?