Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Erittäin ärsyttävää on se, että vaikka itse yrität edes suurinpiirtein noudattaa rajoituksia ja sääntöjä, niin on paljon kuskeja esim täällä Tampereella jotka ajelee miten ajelee. Tänäänkin meinasi tulla Yaris konttiin, ulina vaan kävi ja kääntyi jo jarrutuksessa poikittain, olis varmaan osunutkin, mutta onneksi lähti liikenne vetämään ja pääsi vähän alta pois. Jotenkin vaan tuntuu, että nykyään liikennesääntöjen noudattamisesta ei ole mitään hyötyä, lähinnä on itse vaan muiden esteenä. Tämä on vienyt itseltä ajamisesta aika paljon iloa, jos ei avoautoilua olisi keksitty, niin en tiedä jaksaisinko ajella enää ollenkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Paitsi, että vakuutusyhtiön sivuilla sanotaan päinvastaista. Siellä sanotaan, että syyllisen pitää tehdä vahinkoilmoitus omaan vakuutusyhtiöönsä.
Syyllisyys on liian usein epäselvä tai subjektiivista.
Edelleen, tee se vahinkoilmoitus liiteineen heti sinne vastapuolen yhtiöön ja kysy missä voit tarkastuttaa autonne.
 
Tänään ärsytti Tampereella bussikuski, joka pysäytti bussin Satakunnankadulla Finlaysonin kohdalla kaistalla olevalle bussipysäkille ja jäi varmaan odottamaan aikataulua tai kahvitaukoa viettämään tms. Tuolla kohdalla länteen päin vielä vain yksi ajokaista ja ohituskieltomaalaukset tiessä (toisin kuin streetviewissä). Toinen kaista alkoi tuon bussipysäkin jälkeen. Lisäksi vastaantulijoille oikea kaista pois käytöstä tietyön vuoksi, jonka vuoksi se lähempänä ollut vastaantulevien kaista oli täynnä autoja lähes koko ajan. Bussin perässä odoteltiin jonkun aikaa, kunnes tuli rako ohittaa. Eihän tuo nyt mikään parkkipaikka ole, mihin voi jäädä vartiksi odottelemaan ja samalla tukkii koko kadun toiseen suuntaan.

Itse asiassa siihen bussipysäkille kyllä saa jättää linja-auton pidemmäksikin aikaa. Suoritin taannoin pienoislinja-auton ajokortin, ja asiaa käsiteltiin siellä.

Asia ilmenee tieliikennelaista epäsuorasti ilmaistuna linja-autopysäkki -merkin kohdalta:
Muuta ajoneuvoa kuin linja-autoa ei saa pysäköidä pysäkkikorokkeen kohdalle, tai jos pysäkkikoroketta ei ole, tiemerkinnöin osoitetulla matkalla merkin kummallekaan puolelle.

Mikä ei ole kiellettyä laissa, on sallittua, joten kyllä siihen saa linja-auton pysäköidä.

Itseäni ärsyttää täällä pääkaupunkiseudulla nykyisin muodissa olevat linja-autopysäkit, joissa liikenteenhaittaamissuunnittelija on laittanut pitkän keskikorokkeen/liikenteenjakajan kaistojen väliin linja-autopysäkkien kohdalle, jotta yksityisautoilija ei pääsisi nopeammin perille kuin mateleva linja-auto. Eli tällaiset: Google Maps

Tulee välillä ajeltua noista ohi liikenteenjakajan väärältä puolelta jos/kun vituttaa liikaa, eikä ole vastaan tulevaa liikennettä.
 
Tuossa on heti pysäkin jälkeen suojatie, nähtävästi ajateltu bussista nousevia heti tien ylittäviä kansalaisia, ettei kukaan nimenomaan kiihdytä pysähtyneen bussin ohitse. Sieltä voi tulla koululaisia yms. nopeastikin eteen.
 
Itseäni ärsyttää täällä pääkaupunkiseudulla nykyisin muodissa olevat linja-autopysäkit, joissa liikenteenhaittaamissuunnittelija on laittanut pitkän keskikorokkeen/liikenteenjakajan kaistojen väliin linja-autopysäkkien kohdalle, jotta yksityisautoilija ei pääsisi nopeammin perille kuin mateleva linja-auto. Eli tällaiset: Google Maps
Kyllä niitä ihan jalankulkijaturvallisuuden vuoksi tehdään eikä autoliikenteen haittaamiseksi. Mateleva linja-auto on kyllä aika harvinainen ilmiö kun ainakin täälläpäin nuo tuntuu järjestään ajavan aika reipasta ylinopeutta (30/40 -alueella).
 
Itse asiassa siihen bussipysäkille kyllä saa jättää linja-auton pidemmäksikin aikaa. Suoritin taannoin pienoislinja-auton ajokortin, ja asiaa käsiteltiin siellä.

Asia ilmenee tieliikennelaista epäsuorasti ilmaistuna linja-autopysäkki -merkin kohdalta:
Muuta ajoneuvoa kuin linja-autoa ei saa pysäköidä pysäkkikorokkeen kohdalle, tai jos pysäkkikoroketta ei ole, tiemerkinnöin osoitetulla matkalla merkin kummallekaan puolelle.

Mikä ei ole kiellettyä laissa, on sallittua, joten kyllä siihen saa linja-auton pysäköidä.

Itseäni ärsyttää täällä pääkaupunkiseudulla nykyisin muodissa olevat linja-autopysäkit, joissa liikenteenhaittaamissuunnittelija on laittanut pitkän keskikorokkeen/liikenteenjakajan kaistojen väliin linja-autopysäkkien kohdalle, jotta yksityisautoilija ei pääsisi nopeammin perille kuin mateleva linja-auto. Eli tällaiset: Google Maps

Tulee välillä ajeltua noista ohi liikenteenjakajan väärältä puolelta jos/kun vituttaa liikaa, eikä ole vastaan tulevaa liikennettä.
Eikö tämä päde linja-autoihin?
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä.
 
Kyllä niitä ihan jalankulkijaturvallisuuden vuoksi tehdään eikä autoliikenteen haittaamiseksi. Mateleva linja-auto on kyllä aika harvinainen ilmiö kun ainakin täälläpäin nuo tuntuu järjestään ajavan aika reipasta ylinopeutta (30/40 -alueella).

Oikea ongelma tuossa tosin ei ole mateleva linja-auto vaan paikallaan pysäkillä oleva linja-auto.

Oongeen alkuperäisessä viestissä oli ilmaistu asia vähän huonosti.
 
Ajoinpa sitten maanantaina Orivedeltä Tampereelle. Aika paljon vastaantulevaa liikennettä, ettei kovin helpolla päässyt hidastelijoista ohi.

Ensin joku nainen mersumaasturillaan ajeli jonkin aikaa n. 75km/h 100 km/h alueella.

Jossain vaiheessa tosin sentään kiihdytti n. 90km/h nopeuteen.

Sitten ennen metsävälillä olevia ohituskaistoja tuli matkailuauton vetämä jono ehkä n. 73km/h nopeutta perä edellä vastaan.

No, ohituskaistojen alettua tietysti sen matkailuauton vauhti kiihtyi n. 88 km/h asti ja sitten jonossa heti sen perässä oleva päättää sitten suorittaa ohituksen siten ettei mittari vahingossakaan näytä ylinopeutta eli ohitti sen n. 94 km/h nopeudella jolla ohitus kesti ikuisuuden, ja koko pitkän ohituskaistan aikana matkailuautosta pääsi vain pari autoa ohi. Ja ohituskaistojen jälkeen tällä matka jatkui ehkä n. 90km/h nopeutta satasen alueella.

Onnistuin sentään kuitenkin pääsemään näistä kaikista hidastelijoista ohi ennen ruutana-atala-välin 7km ohituskielto-jumialuetta.
 
Vaimo oli kaupassa autolla ja parkkipaikalla oli joku peruuttanut meidän ruudussa olleen auton takakulmaan ja poistunut paikalta. Onneksi satunnainen ohikulkija oli nähnyt tilanteen ja ottanut rekkarin ylös. Soitto 020202 ja sieltä yhdistäen suoraan auton omistajalle, joka kertoi olleensa juuri itse samaisella parkkipaikalla, mutta ei kuulemma ollut huomannut tapahtunutta lainkaan. Paskapuhetta sanon minä, mutta milläs todistat. Suostui onneksi palaamaan paikalle ilman poliisien avustusta ja myönsi allekirjoituksen kanssa tapahtuneen jne. Nyt sitten tämä vittumainen vaihe, eli pitää odotella että josko tämä viitsisi tehdä vahinkoilmoituksen omalle vakuutusyhtiölleen, jotta saisi sieltä tiedon mihin vahingot pitää viedä arvioitutettavaksi. Ei tuossa onneksi mitään isompaa päässyt tapahtumaan, mutta korjaamoon + maalaamoon auto pitää viedä joka tapauksessa jos sen haluaa alkuperäiseen kuntoon saada. Ehdottelin jo että laittaa x euroa suoraan tilille ja annetaan asian olla ilman vakuutusyhtiön bonusmenetyksiä, mutta ei kelvannut.

Jos olisin ollut itse paikalla, olisin todennäköisesti usuttanut suoraan poliisin asialle, kun kerran heppu kehtasi livistää paikalta. Tiedä vaikka olisi ollut humalassa tms.

Edit.
Tuo on muuten melkoisen perverssi käytäntö, että vahingon aiheuttajan pitää tehdä ensin ilmoitus vahingosta vakuutusyhtiölleen, ennen kuin vahingosta kärsinyt syytön osapuoli voi edistää asiaa millään tavalla. Jos syypää on joku vastuuton puliveivari joka ei viitsi asiaa hoitaa, niin syytön nuolee näppejään ties kuinka pitkään.

Kävipä kerran niin että odottelin autossa kun viereen parkkeerasi auto ja kolhaisi takaovella oman autoni kylkeen. Porukka pokkana paineli vauhdilla sisälle myymälään vaikka nousin autosta. En siin lähtenyt vielä huutelemaan perään vaan katsoin vahingot kun kolhaisu vaikutti olemattomalta, näytti siltä ettei jälkeä olisi jäänyt ja ajelin kotiin, otin kuitenkin kuvan tilanteesta missä näkyi meidän molempien autot ja parkkipaikka myymälöineen. Pesin auton ja olihan siinä valoa vasten katsoessa vekki, prkle. Soitin omaan vakuutusyhtiöön ja kysyin kattaako vakuutus. Ei kattanut, mutta kävi monessa mielessä zägä. Vahingon tekijän auto oli samassa yhtiössä ja avulias virkailija sitten soitti tälle auton omistajalle. Tunnusti tilanteen, mutta sanoi ensin ettei hänenkään autoonsa jäänyt mitään jälkeä. No eihän siitä jää jos omasta ovesta osuu terävä kulma toisen oveen keskelle. Virkailija soitti takaisin kertoen tämän, ja kun kerroin ettei noissa tilanteissa jää kuin toiseen jälki päätti hän vielä konsultoida vahinkotarkastajaa joka sitten oli kanssani samaa mieltä. Virkailja soitti vielä kerran takaisin, että korvaus suoritetaan vahingon tekijän vakuutuksesta. Sain sitten oiottua pikku vekin ilmaiseksi. Suurin virhe oli kuitenkin etten heti huutanut perään että selvitetään tilanne tai että olisin jäänyt odottamaan sankareiden saapumista. Mikäli vakuutusyhtiö ei olisi ollut avulias niin olisi saanut syyttää vain itseäni ja maksaa omasta pussista.
 
Lähden ohittamaan ~20 alle rajoituksen matelevaa possujunaa. Pääsen parista autosta ohi kun edessä on mäennyppylä ja näkyvyys sen verran huono, että päätän palata omalle kaistalle. Jonossa on siinä kohtaa ehkä sellainen kahden-kolmen auton mitan pituinen väli, johon siirryn. Taakse jäänyt ei tästä ilmeisesti tykännyt torvikonsertista ja vilkkuvista valoista päätellen. Toki sai varmaan kivasti rapaa tuulilasille, koska sadekeli, mutta minunko vika se on, jos hän haluaa ajaa aivan olemattomalla turvavälillä. :tdown:
 
Kyllä niitä ihan jalankulkijaturvallisuuden vuoksi tehdään eikä autoliikenteen haittaamiseksi. Mateleva linja-auto on kyllä aika harvinainen ilmiö kun ainakin täälläpäin nuo tuntuu järjestään ajavan aika reipasta ylinopeutta (30/40 -alueella).
Suojatietä ei tietenkään voi tehdä 10m kauemmas, jolloin keskikoroketta ei tarvitse.
 
Ajoinpa sitten maanantaina Orivedeltä Tampereelle. Aika paljon vastaantulevaa liikennettä, ettei kovin helpolla päässyt hidastelijoista ohi.

Ensin joku nainen mersumaasturillaan ajeli jonkin aikaa n. 75km/h 100 km/h alueella.

Jossain vaiheessa tosin sentään kiihdytti n. 90km/h nopeuteen.

Sitten ennen metsävälillä olevia ohituskaistoja tuli matkailuauton vetämä jono ehkä n. 73km/h nopeutta perä edellä vastaan.

No, ohituskaistojen alettua tietysti sen matkailuauton vauhti kiihtyi n. 88 km/h asti ja sitten jonossa heti sen perässä oleva päättää sitten suorittaa ohituksen siten ettei mittari vahingossakaan näytä ylinopeutta eli ohitti sen n. 94 km/h nopeudella jolla ohitus kesti ikuisuuden, ja koko pitkän ohituskaistan aikana matkailuautosta pääsi vain pari autoa ohi. Ja ohituskaistojen jälkeen tällä matka jatkui ehkä n. 90km/h nopeutta satasen alueella.

Onnistuin sentään kuitenkin pääsemään näistä kaikista hidastelijoista ohi ennen ruutana-atala-välin 7km ohituskielto-jumialuetta.
Tämähän on se päivittäinen ongelma tuolla tiellä. Valtaosa ajaa tuntuvaa alinopeutta ja ohituskaistoilla nostetaan nopeutta ettei saa ohitettua tai suoritetaan ne ohitukset mateluvauhdilla ettei muut pääse. Joka ikinen kerta kun tuota tietä ajaa jompaankumpaan suuntaan 07-20 välillä.
 
Tämähän on se päivittäinen ongelma tuolla tiellä. Valtaosa ajaa tuntuvaa alinopeutta ja ohituskaistoilla nostetaan nopeutta ettei saa ohitettua tai suoritetaan ne ohitukset mateluvauhdilla ettei muut pääse. Joka ikinen kerta kun tuota tietä ajaa jompaankumpaan suuntaan 07-20 välillä.
Tuota ilmiötä kun miettii niin mikään mieleen tuleva vaihtoehto syyksi ei oikein tuon harrastajia imartele.
 
Kyllä niitä ihan jalankulkijaturvallisuuden vuoksi tehdään eikä autoliikenteen haittaamiseksi. Mateleva linja-auto on kyllä aika harvinainen ilmiö kun ainakin täälläpäin nuo tuntuu järjestään ajavan aika reipasta ylinopeutta (30/40 -alueella).
Aika turhauttavia paikkoja nuo ovat. Tuossa on varmaan katsottu, että ei ole tilaa pysäkkisyvennykselle ja sitten on vaan todettu, että kärsiköön kaikki joka kerta kun bussi pysähtyy. Suojatien olisi varmasti kyllä voinut laittaa kauemmaksi, eli se ei oikein toimi syynä.

Vaimo oli kaupassa autolla ja parkkipaikalla oli joku peruuttanut meidän ruudussa olleen auton takakulmaan ja poistunut paikalta. Onneksi satunnainen ohikulkija oli nähnyt tilanteen ja ottanut rekkarin ylös. Soitto 020202 ja sieltä yhdistäen suoraan auton omistajalle, joka kertoi olleensa juuri itse samaisella parkkipaikalla, mutta ei kuulemma ollut huomannut tapahtunutta lainkaan. Paskapuhetta sanon minä, mutta milläs todistat. Suostui onneksi palaamaan paikalle ilman poliisien avustusta ja myönsi allekirjoituksen kanssa tapahtuneen jne. Nyt sitten tämä vittumainen vaihe, eli pitää odotella että josko tämä viitsisi tehdä vahinkoilmoituksen omalle vakuutusyhtiölleen, jotta saisi sieltä tiedon mihin vahingot pitää viedä arvioitutettavaksi. Ei tuossa onneksi mitään isompaa päässyt tapahtumaan, mutta korjaamoon + maalaamoon auto pitää viedä joka tapauksessa jos sen haluaa alkuperäiseen kuntoon saada. Ehdottelin jo että laittaa x euroa suoraan tilille ja annetaan asian olla ilman vakuutusyhtiön bonusmenetyksiä, mutta ei kelvannut.

Jos olisin ollut itse paikalla, olisin todennäköisesti usuttanut suoraan poliisin asialle, kun kerran heppu kehtasi livistää paikalta. Tiedä vaikka olisi ollut humalassa tms.

Edit.
Tuo on muuten melkoisen perverssi käytäntö, että vahingon aiheuttajan pitää tehdä ensin ilmoitus vahingosta vakuutusyhtiölleen, ennen kuin vahingosta kärsinyt syytön osapuoli voi edistää asiaa millään tavalla. Jos syypää on joku vastuuton puliveivari joka ei viitsi asiaa hoitaa, niin syytön nuolee näppejään ties kuinka pitkään.
Tämä meni lopulta ihan hyvin. Vakuutusyhtiöltä tuli järkevä kertakorvaustarjous, eli korjaan vauriot omatoimisesti ja pidän loput vaivanpalkkana.
 
Lähden ohittamaan ~20 alle rajoituksen matelevaa possujunaa. Pääsen parista autosta ohi kun edessä on mäennyppylä ja näkyvyys sen verran huono, että päätän palata omalle kaistalle. Jonossa on siinä kohtaa ehkä sellainen kahden-kolmen auton mitan pituinen väli, johon siirryn. Taakse jäänyt ei tästä ilmeisesti tykännyt torvikonsertista ja vilkkuvista valoista päätellen. Toki sai varmaan kivasti rapaa tuulilasille, koska sadekeli, mutta minunko vika se on, jos hän haluaa ajaa aivan olemattomalla turvavälillä. :tdown:

Jos ja kun porukka oppisi ajamaan maantiellä edes lähelle oikeilla turvaväleillä, niin ohitukset ja ohitusnopeudet olisivat huomattavasti maltillisemmat. Onhan se perseestä jos/kun joku tulee ihan puskuria viistäen eteen pieneen väliin, mutta maantiellä suurimmaksi osaksi syylinen löytyy ohitettavasta, tosin aina voi tulla jotain yllättävää vastaan ja ohittaja joutuu vetämään tiukkaan väliin takaisin.
 
Suojatietä ei tietenkään voi tehdä 10m kauemmas, jolloin keskikoroketta ei tarvitse.
Mitä meinaat, miksi ei tarvitisi ? Miten se olisi turvallinen toteutus ?

Ehkä mietimme ihan eri tilanteita.


Onhan se perseestä jos/kun joku tulee ihan puskuria viistäen eteen pieneen väliin, mutta maantiellä suurimmaksi osaksi syylinen löytyy ohitettavasta,
Miten niin ?
Aika yleistä on että ohittaja palaa heti siihen ohitettavan eteen, ja onhan se näissä ketjuissakin tullut esille että osalle kirjoittajiakin se on ihan tapa. Vaikea siinä on ohitettavaa syyttää.

Onhan se perseestä jos/kun joku tulee ihan puskuria viistäen eteen pieneen väliin, mutta maantiellä suurimmaksi osaksi syylinen löytyy ohitettavasta, tosin aina voi tulla jotain yllättävää vastaan ja ohittaja joutuu vetämään tiukkaan väliin takaisin.

Mutta siinä samaa mieltä, että jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen(perässä roikkumiseen), ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa. (en tarkoita että se ohittaja olisi jotekin parempi)

Ihan mutuna, niin loppukesästä moinen toisten perässä roikkuminen on lisääntynyt, johtuuko sitten siitä että tilanne on vain normalisoitunut, vai onko todellä niin käynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Aika yleistä on että ohittaja palaa heti siihen eteen, ja onhan se näissä ketjuissakin tullut esille että osalle kirjoittajiakin se on ihan tapa. Toki yleistys, hyvä tapaisiakin ohittajia on.

Mutta siinä samaa mieltä, että jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen, ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa. (en tarkoita että se ohittaja olisi jotekin parempi)

Ihan mutuna, niin loppukesästä moinen toisten perässä roikkuminen on lisääntynyt, johtuuko sitten siitä että tilanne on vain normalisoitunut, vai onko todellä niin käynyt.
Kyllä se on sen ohittajan tehtävä varmistua että omalle kaistalle palatessa on riittävä väli muihin autoihin. Ei siitä ohitettavaa voi syyttää millään tavalla.
 
Kyllä se on sen ohittajan tehtävä varmistua että omalle kaistalle palatessa on riittävä väli muihin autoihin. Ei siitä ohitettavaa voi syyttää millään tavalla.
En ihan varma mitä kohtaa kommentoit, mutta ennen postausta poistin varaukset ohittajan jutuista.

Tässä on kai tullut pari "kokemuskommenttia" että ohitettavat ajaa edellä olevan kontissa, eivät helpota ohittajan tilannetta, niin hyvässä uskossa ohittavan puolella sympatiat. Jos ohitetettava sikailee, niin onko siinä ohitettavalla varaa riehua vaikka ohittaja vähän epäonnistuisi suorituksessaan.


Toki lähdössä pileeen se arvionti mennyt jos lähetee ohittamaan kolmea autoa jotka aivat toistensa kontissa., ja joutuu palaan niiden väliin


Jos sen ohituspaikan on katsonut, niin tilanteen jonkinverran muuttuessakin luulisi päässeen turvallisemmin koko letkasta ohi kuin väliin kiilaamalla, tai jos homma menee selkeästi reisille kesken matkan, niin palata lähtöpaikkaan.



Jos taasen pitkä jono edessä, niin kokemusesta tietää että harvoin siellä on välejä mihin voi turvallisesti palata, jolloin jo lähtiessä tietää kiilaavansa. Toki ohitettavat helpottavat ohitusta ja tekevät sen tilan, jos ohittaja vain selkeästi aikeensa kertoo. Ohittaja on toki aikaa varannut.

Mutta uskon että ärtymykset johtuu niistä tilanteissa missä muut sikailee, Lähdetään jonosta ohittaan esim sen kolmenauton possujunan, arvioidaan pystyttävän ohittaa kaikki ja palaamaan rauhallisesti takasin, mutta tehdään muista arviointivirhe, ja keskeytetään ohitus, niin ei välttämättä sitä lähtöpaikkaa enään ole. ja ohitettavat jopa haittaavat ohitusta, vaikka kuinka tietävät aikeet.


Jos taasen mäki, tai kaare tulee , niin se toki ohittajan puhdas moka, niitä voi tulla ja sitten palataan, ei ne yllättäen tule.
 
Viimeksi muokattu:
En ihan varma mitä kohtaa kommentoit, mutta ennen postausta poistin varaukset ohittajan jutuista.

Tässä on kai tullut pari "kokemuskommenttia" että ohitettavat ajaa edellä olevan kontissa, eivät helpota ohittajan tilannetta, niin hyvässä uskossa ohittavan puolella sympatiat. Jos ohitetettava sikailee, niin onko siinä ohitettavalla varaa riehua vaikka ohittaja vähän epäonnistuisi suorituksessaan.


Pileeen se arvionti ja sitä myöten ohitus on mennyt jos lähetee ohittamaan kolmea autoa jotka aivat toistensa kontissa., ja joutuu palaan niiden väliin.


Jos sen ohituspaikan on katsonut, niin tilanteen jonkinverran muuttuessakin luulisi päässeen turvallisemmin koko letkasta ohi kuin väliin kiilaamalla, tai jos homma menee selkeästi reisille jo kesken matkan, niin palata lähtöpaikkaan.



Jos taasen pitkä jono edessä, niin kokemusesta tietää että harvoin siellä on välejä mihin voi turvallisesti palata, jolloin jo lähtiessä tietää kiilaavansa. Toki ohitettavat helpottavat ohitusta ja tekevät sen tilan, jos ohittaja vain selkeästi aikeensa kertoo. Ohittaja on toki aikaa varannut.

Mutta uskon että ärtymykset johtuu niistä tilanteissa missä muut sikailee, lähdet jonossa ohittaan esim sen kolmenauton possujunan, arviot pysytäväsi ohittaa kaikki ja palaan rauhallisesti takasin, mutta teit arviointivirheen, ja keskeytät ohituksen, niin ei välttämättä sitä lähtöpaikkaa enään ole. ja ohitettavat jopa haittaavat ohitustatasi, vaikka kuinka tietävät aikeesi.
Kommentoin sitä mitä lainasin. Sinä sanoit että "jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen, ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa".

Ei, ohitettava ei ole millään tavalla syyllinen siihen, että joku ohittaa ja änkee ahtaaseen väliin. Liian pieni turvaväli on ongelma, mutta se on taas ihan eri asia. Samaten ohitettava voi joustaa ja tehdä tilaa, mutta olennaista on silti ymmärtää, että on täysin sen ohittajan vastuulla varmistua siitä että ohitus onnistuu ja että on tilaa palata takaisin omalle kaistalle.
 
Kommentoin sitä mitä lainasin. Sinä sanoit että "jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen, ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa".
Ok, joo, tuosta poistin niitä "varauksia": sori ypäonnistuin.

Ohitettava on syyllinen kontissa-ajamiseen, ei siihen että joku kiilaa.

Jos ajaa toisen kontissa, niin onko hän sen parempi kuin kiilaaja? ei ainakaan ole varaa riehua muiden sikailusta joka lähinnä johtuu omasta sikailusta.

Jos ohittaja jo lähtiessä arvio tilanteen tiukalle, ja sen johdosta joutuu kiilaa, niin onhan se oma arvioinnin paikka, mikä meni pieleen, varasinko riittävästi aikaa (vapaata tietä), peruinko ohituksen liianmyöhään jne. Ei siinä ole varaa vain muita syyttää. Jos oma sikailu johtaa vaaratilanteeseen, Silloin pitää olla nöyrä.


Ohituskaistat on niitä paikkoja missä joskus se ohituskaista päättyy merkit lähestyy ja tilaa ei ole, eikä anneta. Se on otettava ja sitten tehtävä se turvaväli.


Ajatukseni on siis se että virheitä tehdään, ja onnettomuuteen usein vaaditaan useampi virhe. Turvavälin unohtaminen on usein ihan tahallista, ja jos on ohitettava ja edelleen tahallaan tuota jatkaa, niin... ei siinä jää tilaa muiden virheille (sama toki jos tahallaan tekee ohitusvirheen)
 
Viimeksi muokattu:
Ei ollut tarkoitus syylistää ohitettavaa ohituksesta, ei missään nimessä ja todellakin ohitus on ohittajan vastuulla, siinä ei ole mitään epäselvää.

Lähinnä tuota ärsyyntymistä koitin kommentoida, että jos pidetään ne oikeat ja kunnolliset turvavälit, niin harvoin kenenkään tarvitsee tulla eteen puskuria viistäen. Itse ainakin olen huomannut, jos jostain syystä tyydyn matelemaan letkanopeutta, niin jätän kunnon välin eteen, niin aika harvoin enää ärsyttää se ohittaja ja kaistalle palaaja, huomasin tuosta omasta ärsyyntymisestä, että ilmeisesti turvaväli oli liian pieni, eikä se kuviteltu riittävän pitkä.
 
Kommentoin sitä mitä lainasin. Sinä sanoit että "jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen, ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa".

Ei, ohitettava ei ole millään tavalla syyllinen siihen, että joku ohittaa ja änkee ahtaaseen väliin. Liian pieni turvaväli on ongelma, mutta se on taas ihan eri asia. Samaten ohitettava voi joustaa ja tehdä tilaa, mutta olennaista on silti ymmärtää, että on täysin sen ohittajan vastuulla varmistua siitä että ohitus onnistuu ja että on tilaa palata takaisin omalle kaistalle.
Liian pieni turvaväli on laiton se myöskin, eli tavallaan myös ohitettava on syyllinen, joskin varmaan olet ihan oikeassa sen suhteen että syy laitetaan 100% sen niskoille joka ajaa toisen päälle, eli ohittajalle.

Joskin laissa turvavälin määrittely lienee liittyy pitkälti siihen, että väli on riittävä peräänajon välttämiseksi kun edelläoleva pysähtyy yllättäen? Eli ohittajanhan siihen ei tarvitse mahtua.

Pulatunnus taas siinä oikeassa, että käytännössä ajamalla toisen perseessä saa kyllä juuri sitä mitä tilaa, kyllä siihen väliin joku itsensä änkeää jossei muuallekaan pääse.
 
Joskin laissa turvavälin määrittely lienee liittyy pitkälti siihen, että väli on riittävä peräänajon välttämiseksi kun edelläoleva pysähtyy yllättäen? Eli ohittajanhan siihen ei tarvitse mahtua.
Laki ei turvaväliä määrittele muuten kuin "pitää voida pysähtyä" -tasolla, mutta poliisin seuraamuskäytännön mukaan alle 2 sekunnin välistä rapsahtaa 60 km/h tai yli nopeuksissa sakko, ja kaupunkinopeuksissa alle 1 sekunnin. Metreinä tuo on esimerkiksi 80 km/h ajeltaessa n. 45 metriä, eli kyllä siihen pitäisi ohittajan mahtua.

Suositus turvaväleille on sitten tuplat, eli 4 sekuntia maantiellä ja 2 sekuntia kaupungissa.
 
Laki ei turvaväliä määrittele muuten kuin "pitää voida pysähtyä" -tasolla, mutta poliisin seuraamuskäytännön mukaan alle 2 sekunnin välistä rapsahtaa 60 km/h tai yli nopeuksissa sakko, ja kaupunkinopeuksissa alle 1 sekunnin. Metreinä tuo on esimerkiksi 80 km/h ajeltaessa n. 45 metriä, eli kyllä siihen pitäisi ohittajan mahtua.

Suositus turvaväleille on sitten tuplat, eli 4 sekuntia maantiellä ja 2 sekuntia kaupungissa.
Turvaväli/kyky pysäyttää ajoneuvo lienee jossain määrin subjektiivista vaikka poliisin sakotuskäytäntö onkin varmaan suht asiallinen. Jos ajaa maantienopeuksissa 2sek turvavälillä hyvällä kelillä ja on todella hyvät jarrut + renkaat niin 2sek tarkoittaa, että 0,5sek reaktioajalla pysähtyy todennäköisesti silti nopeammin kuin edelläajava. Melko haeskeltu skenaario tosin
 
Turvaväli/kyky pysäyttää ajoneuvo lienee jossain määrin subjektiivista vaikka poliisin sakotuskäytäntö onkin varmaan suht asiallinen. Jos ajaa maantienopeuksissa 2sek turvavälillä hyvällä kelillä ja on todella hyvät jarrut + renkaat niin 2sek tarkoittaa, että 0,5sek reaktioajalla pysähtyy todennäköisesti silti nopeammin kuin edelläajava. Melko haeskeltu skenaario tosin
Jep, tuota voi varmaan käyttää tilanteissa joissa syystä tai toisesta joutuu tinkimään hyvästä syystä turvavälistä, esim käyttää tilanteen kotsomiseen ennen kuin painaa jarrua, tai tuossa ohitus jutussa kun tunkee siihen kahden auton väliin, rampilta liittymiset ym.

Noin muuten liikenteessä turvaväli pitää olla ihan jotain muuta kuin kyky pysäyttää teoriatasolla, eikä ajella sakkorajalla.

Ne on aika rohkeita jotka vetelee jonkin rekan kontissa, no siinä ei tarvi seurata kuin edellämenevän jarruvaloja, niin kai ajatus että vaikka perään menisi, niin äkkipysähdystä ei tule, kun se rekka jyrää kuitekin pienemmät pois tieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Kommentoin sitä mitä lainasin. Sinä sanoit että "jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen, ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa".

Ei, ohitettava ei ole millään tavalla syyllinen siihen, että joku ohittaa ja änkee ahtaaseen väliin. Liian pieni turvaväli on ongelma, mutta se on taas ihan eri asia. Samaten ohitettava voi joustaa ja tehdä tilaa, mutta olennaista on silti ymmärtää, että on täysin sen ohittajan vastuulla varmistua siitä että ohitus onnistuu ja että on tilaa palata takaisin omalle kaistalle.
Turha niitä valoja on silti vilkutella eteen tunkevalle, jos ei itse osaa pitää turvaväliä jonossa.
 
Turha niitä valoja on silti vilkutella eteen tunkevalle, jos ei itse osaa pitää turvaväliä jonossa.
Liian lyhyt turvaväli on väärin, mutta se ei siltikään liity millään tavalla siihen, jos ohittaja alkaa änkemään jonossa sellaiseen paikkaan mihin ei turvallisesti ja ilman muiden toimenpiteitä mahdu. Toisen tekemä virhe ei poista toisen virhettä.
 
Turha niitä valoja on silti vilkutella eteen tunkevalle, jos ei itse osaa pitää turvaväliä jonossa.
Ohittajan vastuulla on ennen ohitusta varmistaa, että voi palata turvallisesti omalle kaistalleen.

Vaikeata se on tuo ohittaminen. Porukka on tottunut ajamaan nelikaistaisilla työmatkansa niin sitten ei osata. Eilen ajeltiin varmaan 10km traktorin perässä, kun ei vain osata. Eka henkilöauto kärryn kanssa ajoi ihan traktorin kärryn perälaidassa kiinni ja ei varmasti nähnyt siitä yhtään mitään. Sen takana oleva piti sitten kyllä väliä, mutta odotti ilmeisesti, että tää eka käyttää vuoronumeronsa. Itse olin kolmantena ja tuo edelläni oleva Audi oli minut ohittanut hetkeä aikaisemmin. Kontissani oli kiinni joku Toyotan maasturi, jolla oli kanssa menohaluja. Kolmannen ohituspaikan auettua alkoi jo niin vituttaa, kun mitään ei tapahtunut, että laskin ohi ja jatkoin matkaani rauhassa. Toyota ilmestyi uudelleen peileihin viitisenkymmentä kilsaa myöhemmin, mutta se Audikuski halusi varmaan ajaa maailman tappiin asti sen traktorin perässä.
 
Ne on aika rohkeita jotka vetelee jonkin rekan kontissa, no siinä ei tarvi seurata kuin edellämenevän jarruvaloja, niin kai ajatus että vaikka perään menisi, niin äkkipysähdystä ei tule, kun se rekka jyrää kuitekin pienemmät pois tieltä.

Rekan perässä ajettaessa sieltä lentää aina pientä kiveä ja muuta tiellä olevaa roskaa. Saa äkkiä tuulilasin rikki tai vähintään mukavia kiveniskemiä puskuriin tai konepeltiin.
 
Liian lyhyt turvaväli on väärin, mutta se ei siltikään liity millään tavalla siihen, jos ohittaja alkaa änkemään jonossa sellaiseen paikkaan mihin ei turvallisesti ja ilman muiden toimenpiteitä mahdu. Toisen tekemä virhe ei poista toisen virhettä.
Jos itsekkin tekee virheen, miksi sille toiselle pitää kiukutella, kun on yhtä syyllinen tilanteeseen? Tosin keskisormea saa siitäkin kun jarruttaessa painaa torvea väistämisvelvolliselle.
 
Jos itsekkin tekee virheen, miksi sille toiselle pitää kiukutella, kun on yhtä syyllinen tilanteeseen? Tosin keskisormea saa siitäkin kun jarruttaessa painaa torvea väistämisvelvolliselle.
En tiedä mihin viittaat. Minä en ole ollut kiukuttelemassa kenellekään, enkä puoltanut muidenkaan kiukuttelua.

Tosin valojen vilkauttaminen virheen merkiksi ei ole mielestäni mitään kiukuttelua. Jos lähtee ohittamaan varmistumatta sen turvallisesta onnistumisesta ja änkee sitten viime tingassa liian ahtaaseen väliin, niin muilla on syytäkin vilkauttaa valoja ja kertoa että mitäs jos ensi kerralla yrittäisit edes.
 
Valot vilkkuu joskus niilläkin kun jättää sen 10 autoa väliä ennen omalle kaistalle palaamista. Siellähän vilkuttelee.
 
Jos lähtee ohittamaan varmistumatta sen turvallisesta onnistumisesta ja änkee sitten viime tingassa liian ahtaaseen väliin, niin muilla on syytäkin vilkauttaa valoja ja kertoa että mitäs jos ensi kerralla yrittäisit edes.
Kyllä minä katsoin että sinne väliin mahtuu. Vaikea se on täysin tarkkaan kolmen auton takaa sitä väliä arvioida. Sitten kun on vielä näitä, jotka hilaa turvavälin minimiin kun huomaa että joku on tulossa ohi - vaikka oikeasti pitäisi tehdä juuri toisin päin. Ja muutenkin tuollaisessa possujunassa ne välit elää koko ajan. Mutta lähtökohtaisesti mitään "liian ahtaita" välejä ei pitäisi olla, jos ajetaan järkevästi ja lain mukaan.
 
Vaikea se on täysin tarkkaan kolmen auton takaa sitä väliä arvioida.
Niinhän se on, mutta toisaalta sitten ei pitäisi välttämättä lähteä ohittamaan useampaa autoa.

Sitten kun on vielä näitä, jotka hilaa turvavälin minimiin kun huomaa että joku on tulossa ohi - vaikka oikeasti pitäisi tehdä juuri toisin päin.
Tuollainen nyt taas on ihan puhdasta kiusantekoa, eikä sellaisena liity varsinaisesti ainakaan tuohon minun kommenttiin.
 
Niinhän se on, mutta toisaalta sitten ei pitäisi välttämättä lähteä ohittamaan useampaa autoa
En ala mitään lentokenttäsuoraa odottamaan. Jos on paikka missä pääsee puolesta jonosta ohi, niin sitten menen puolesta jonosta ohi ja seuraavassa paikassa lopuista puolesta.
 
En ala mitään lentokenttäsuoraa odottamaan. Jos on paikka missä pääsee puolesta jonosta ohi, niin sitten menen puolesta jonosta ohi ja seuraavassa paikassa lopuista puolesta.
Niin minäkin joskus teen, mutta ei se välttämättä päivänvaloa kestä jos siellä ei olekaan turvallista paikkaa palata takaisin omalle kaistalle. Pääsääntöisesti ohitan kuitenkin vain sellaisessa paikassa ja sellaisia jonoja, joista tiedän pääseväni ohi kertaheitolla.
 
Tulin 40kmh alueella kolmion takaa "eteen". Normaalitilanteessa olisi mahtunut parikin autoa vielä takaani risteyksen yli mutta joku puolirapea kaveri veti e60 530d:llä "lutkun pohjaan" ja ajeli varmaan lähemmäs 90kmh kohti töötti pohjassa. Siltikään ei itselle tullut kiire kun alta ehti hyvin pois ilman mitään kevätjuhlaliikkeitä. Mikähän logiikka siinäkin hommassa oli.
 
Joo ymmärrän kyllä kouluttamisen jos oikeasti möhlii jotain, siinä saattaa pirunsarvet kasvaa päähän. Tuossa oli kyllä niin suuri toleranssi että jotenkin jäin ihmettelemään että haettiinkohan tällä nyt jotain muuta, mutta en kyllä keksinyt mitään muutakaan syytä.
 
Kyllähän noita taajamakaahareita näkee välillä, tylysti eteen vaan jos vauhti on kohtuuton. Itse ainakin lasken vauhdin rajoituksen mukaan, ei se liityjän ongelma ole jos väylällä ajetaan kortinlähtövauhtia. Sama jos itsellä pieni ylinopeus (lähinnä maantiellä) niin en kyllä vikisisi jos joku liittyy eteen ajamaan rajoituksen mukaan.
 
Kyllähän noita taajamakaahareita näkee välillä, tylysti eteen vaan jos vauhti on kohtuuton. Itse ainakin lasken vauhdin rajoituksen mukaan, ei se liityjän ongelma ole jos väylällä ajetaan kortinlähtövauhtia. Sama jos itsellä pieni ylinopeus (lähinnä maantiellä) niin en kyllä vikisisi jos joku liittyy eteen ajamaan rajoituksen mukaan.

Onnea vaan poliisille selittelyssä jos kolahtaa. "Näin että se tuli sieltä kohtuuttoman kovaa vauhtia niin ajoin eteen."
 
En ala mitään lentokenttäsuoraa odottamaan. Jos on paikka missä pääsee puolesta jonosta ohi, niin sitten menen puolesta jonosta ohi ja seuraavassa paikassa lopuista puolesta.

Tässä en kommentoi nimimerkin touhua, vaan yleisemmin.

Osalla kuskeista on tarve päästä ohi, ja ovat valmiita riskeeraamaan. Tilanteissa joissa on jonoa kovasti muodostunut, ei se puikkelehtia saa edes itse kovin suurta hyötyä ja sen hyödyn maksaa muut monin kertaisesti.

Tosin ei kaikilla edes haeta aika/nopeus hyötyä, vaan kyse siitä tyydyksestä kun saa napsittua niitä päänahkoja.

(joo, on sitten joku karavaani karavaani ja kaikilla se kaukainen kesä kohde ja se taukokin juuru pidetty)
Vaikeata se on tuo ohittaminen. Porukka on tottunut ajamaan nelikaistaisilla työmatkansa niin sitten ei osata. Eilen ajeltiin varmaan 10km traktorin perässä, kun ei vain osata. Eka henkilöauto kärryn kanssa ajoi ihan traktorin kärryn perälaidassa kiinni ja ei varmasti nähnyt siitä yhtään mitään. Sen takana oleva piti sitten kyllä väliä, mutta odotti ilmeisesti, että tää eka käyttää vuoronumeronsa. Itse olin kolmantena ja tuo edelläni oleva Audi oli minut ohittanut hetkeä aikaisemmin. Kontissani oli kiinni joku Toyotan maasturi, jolla oli kanssa menohaluja. Kolmannen ohituspaikan auettua alkoi jo niin vituttaa, kun mitään ei tapahtunut, että laskin ohi ja jatkoin matkaani rauhassa. Toyota ilmestyi uudelleen peileihin viitisenkymmentä kilsaa myöhemmin, mutta se Audikuski halusi varmaan ajaa maailman tappiin asti sen traktorin perässä.
Hitaat on joillekkin vaikeita, tai tuntuu että nykyään vaikeampia kuin aiemmin.

Vaikka tuo Audikuski olisi pian ollut kääntymässä, niin jännää ettei ohittanut jos aidosti ohituspaikat tuli sillä 10km matkalla. Mutta jos ei ollut ohittamassa niin toivottavasti teki tilaa.


Mikä rajoitus tuossa oli, 10km kuullostaa aika pitkältä, ilmeisen haastava pätkä ohittaa, tai hyvin pieni nopeusero.
 
Satanen. Vastaantulevaa liikennettä ja paljon sulkuviivaa. Olisi siinä toki päässyt siitä traktorista ohi kun olisi vaan osannut vähän katsoa.
10km, satasen pätkällä traktorin perässä, no kaikilla ei riitäisi maltti, plussat siitä.

Satasen tiet on kyllä sellaisia että pitäs päästä ohi, mutta kuten sanoit, jos vastaantulijoita jatkuvasti, niin onhan se vaikeaa.

Meniko se traktori mitä vauhtia, jostain syystä kuvittelin jotain <40km/h, mutta onhan noita lujempaakin meneviä. No vaikka 40 ja perälaidassa kiinni, niin eihän sieltä ohi pääse vaikka paikka avautuisi.

Jotkut traktorikuskit valitelleet että, ohittaminen ei nykyään edes onnistu vaikka antaisi takanatulevalle merkkiä , antaisi tilaa väistämällä jne, joten noista luopuneet vaaratilanteiden välttämiseksi.
 
Traktori meni sen noin 45-50km/h hyytyen mäkiin vähäsen. Eipä tuolla nyt niin kiire ole, että itsemurha pitäisi tehdä.
 
Monesti kesäaikaan 100 rajoitusalueilla maanteillä hitaampien ajoneuvojen perään kertyy helposti possujuna ja sitten ajellaan 80km/h. Itselläni on tapana tuollaisen osuessa kohdalle ohitella ohitukseen kelpaavilla paikoilla tarvittaessa osissakin tuollainen sumppu ja menen tarvittaessa tietysti takaisin omalle kaistalleni. Sellaista tilannetta en ole havainnutkaan, että turvaväli jonossa olisi autonmittaa lyhyempi, eli tarvittaessa olen aina päässyt takaisin kaistalle. Ei se ehkä sen viimeisimmän ohitetun näkökulmasta ole kivaa, jos ajetaan 10 metrin turvavälillä ja sinne väliin tulee joku, mutta toisaalta tuossa tilanteessa pienellä turvavälillä ajava voi syyttää itseään.

Se kuinka turvallista tuo jonoon palaaminen kapeampaan väliin on, riippuu aika paljon ohittajan ajotaidosta ja ajoneuvon hallinnasta esim kuinka nopeasti saa tiputettua nopeutta ja sovitettua menonsa sinne jonoon.
 
En kyllä itsekään ala odottelmaan mikäli muut eivät uskalla ohittaa vaan ohitan osissa. Kyllä jonossa pitää mahdollistaa ohitus, mikäli itse ei uskalla ohittaa.
 
Onnea vaan poliisille selittelyssä jos kolahtaa. "Näin että se tuli sieltä kohtuuttoman kovaa vauhtia niin ajoin eteen."
Onnee vaan sille selitellä miksi ajaa kortinlähtövauhtia. Ethän sä taajamassa kerkeä edes näkemään kun joku sukeltaa 100kmh jostakin.
 
Täällä on ihan hyvä tiivistelmä uuden tieliikennelain olennaisimmista muutoksista, kun niistä oli aiemmin puhetta:

Onnee vaan sille selitellä miksi ajaa kortinlähtövauhtia. Ethän sä taajamassa kerkeä edes näkemään kun joku sukeltaa 100kmh jostakin.
Uudessa tieliikennelaissa yksi pointti on ollut juuri siinä, että korostetaan kuljettajan vastuuta mm. ennakointivelvollisuudella. Pitää siis olla varautunut myös sellaisiin tilanteisiin, joista ei aiemmin tarvinnut välittää. Kolmion takaa ei saa ajaa ylinopeuttakaan lähestyvän alle, koska vaaraa ja vahinkoa pitää välttää, vaikka kuinka toinen tekisi myös väärin.


Uutena periaatteena tieliikennelakiin on tuotu tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

Vasta aika näyttää myöhemmin miten tuota tulkitaan oikeudessa.
 
Tuosaahan myös ohitettavalle kirjattiin velvollisuus huolehtia, että kaistalle palaavaa ohittajaa ei saa häiritä.

Siksi on puuta heinää nämä syyttelyt, että olisi pelkästään ohittajan vastuulla ennakoida kristallipallosta se, että jonon edessä on joku hullu joka kiilaa välin rekan perässä umpeen.

.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 492 868
Jäsenet
74 120
Uusin jäsen
Lähiverkkopaita

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom