Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kommentoin sitä mitä lainasin. Sinä sanoit että "jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen, ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa".

Ei, ohitettava ei ole millään tavalla syyllinen siihen, että joku ohittaa ja änkee ahtaaseen väliin. Liian pieni turvaväli on ongelma, mutta se on taas ihan eri asia. Samaten ohitettava voi joustaa ja tehdä tilaa, mutta olennaista on silti ymmärtää, että on täysin sen ohittajan vastuulla varmistua siitä että ohitus onnistuu ja että on tilaa palata takaisin omalle kaistalle.
Liian pieni turvaväli on laiton se myöskin, eli tavallaan myös ohitettava on syyllinen, joskin varmaan olet ihan oikeassa sen suhteen että syy laitetaan 100% sen niskoille joka ajaa toisen päälle, eli ohittajalle.

Joskin laissa turvavälin määrittely lienee liittyy pitkälti siihen, että väli on riittävä peräänajon välttämiseksi kun edelläoleva pysähtyy yllättäen? Eli ohittajanhan siihen ei tarvitse mahtua.

Pulatunnus taas siinä oikeassa, että käytännössä ajamalla toisen perseessä saa kyllä juuri sitä mitä tilaa, kyllä siihen väliin joku itsensä änkeää jossei muuallekaan pääse.
 
Joskin laissa turvavälin määrittely lienee liittyy pitkälti siihen, että väli on riittävä peräänajon välttämiseksi kun edelläoleva pysähtyy yllättäen? Eli ohittajanhan siihen ei tarvitse mahtua.
Laki ei turvaväliä määrittele muuten kuin "pitää voida pysähtyä" -tasolla, mutta poliisin seuraamuskäytännön mukaan alle 2 sekunnin välistä rapsahtaa 60 km/h tai yli nopeuksissa sakko, ja kaupunkinopeuksissa alle 1 sekunnin. Metreinä tuo on esimerkiksi 80 km/h ajeltaessa n. 45 metriä, eli kyllä siihen pitäisi ohittajan mahtua.

Suositus turvaväleille on sitten tuplat, eli 4 sekuntia maantiellä ja 2 sekuntia kaupungissa.
 
Laki ei turvaväliä määrittele muuten kuin "pitää voida pysähtyä" -tasolla, mutta poliisin seuraamuskäytännön mukaan alle 2 sekunnin välistä rapsahtaa 60 km/h tai yli nopeuksissa sakko, ja kaupunkinopeuksissa alle 1 sekunnin. Metreinä tuo on esimerkiksi 80 km/h ajeltaessa n. 45 metriä, eli kyllä siihen pitäisi ohittajan mahtua.

Suositus turvaväleille on sitten tuplat, eli 4 sekuntia maantiellä ja 2 sekuntia kaupungissa.
Turvaväli/kyky pysäyttää ajoneuvo lienee jossain määrin subjektiivista vaikka poliisin sakotuskäytäntö onkin varmaan suht asiallinen. Jos ajaa maantienopeuksissa 2sek turvavälillä hyvällä kelillä ja on todella hyvät jarrut + renkaat niin 2sek tarkoittaa, että 0,5sek reaktioajalla pysähtyy todennäköisesti silti nopeammin kuin edelläajava. Melko haeskeltu skenaario tosin
 
Turvaväli/kyky pysäyttää ajoneuvo lienee jossain määrin subjektiivista vaikka poliisin sakotuskäytäntö onkin varmaan suht asiallinen. Jos ajaa maantienopeuksissa 2sek turvavälillä hyvällä kelillä ja on todella hyvät jarrut + renkaat niin 2sek tarkoittaa, että 0,5sek reaktioajalla pysähtyy todennäköisesti silti nopeammin kuin edelläajava. Melko haeskeltu skenaario tosin
Jep, tuota voi varmaan käyttää tilanteissa joissa syystä tai toisesta joutuu tinkimään hyvästä syystä turvavälistä, esim käyttää tilanteen kotsomiseen ennen kuin painaa jarrua, tai tuossa ohitus jutussa kun tunkee siihen kahden auton väliin, rampilta liittymiset ym.

Noin muuten liikenteessä turvaväli pitää olla ihan jotain muuta kuin kyky pysäyttää teoriatasolla, eikä ajella sakkorajalla.

Ne on aika rohkeita jotka vetelee jonkin rekan kontissa, no siinä ei tarvi seurata kuin edellämenevän jarruvaloja, niin kai ajatus että vaikka perään menisi, niin äkkipysähdystä ei tule, kun se rekka jyrää kuitekin pienemmät pois tieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Kommentoin sitä mitä lainasin. Sinä sanoit että "jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen, ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa".

Ei, ohitettava ei ole millään tavalla syyllinen siihen, että joku ohittaa ja änkee ahtaaseen väliin. Liian pieni turvaväli on ongelma, mutta se on taas ihan eri asia. Samaten ohitettava voi joustaa ja tehdä tilaa, mutta olennaista on silti ymmärtää, että on täysin sen ohittajan vastuulla varmistua siitä että ohitus onnistuu ja että on tilaa palata takaisin omalle kaistalle.
Turha niitä valoja on silti vilkutella eteen tunkevalle, jos ei itse osaa pitää turvaväliä jonossa.
 
Turha niitä valoja on silti vilkutella eteen tunkevalle, jos ei itse osaa pitää turvaväliä jonossa.
Liian lyhyt turvaväli on väärin, mutta se ei siltikään liity millään tavalla siihen, jos ohittaja alkaa änkemään jonossa sellaiseen paikkaan mihin ei turvallisesti ja ilman muiden toimenpiteitä mahdu. Toisen tekemä virhe ei poista toisen virhettä.
 
Turha niitä valoja on silti vilkutella eteen tunkevalle, jos ei itse osaa pitää turvaväliä jonossa.
Ohittajan vastuulla on ennen ohitusta varmistaa, että voi palata turvallisesti omalle kaistalleen.

Vaikeata se on tuo ohittaminen. Porukka on tottunut ajamaan nelikaistaisilla työmatkansa niin sitten ei osata. Eilen ajeltiin varmaan 10km traktorin perässä, kun ei vain osata. Eka henkilöauto kärryn kanssa ajoi ihan traktorin kärryn perälaidassa kiinni ja ei varmasti nähnyt siitä yhtään mitään. Sen takana oleva piti sitten kyllä väliä, mutta odotti ilmeisesti, että tää eka käyttää vuoronumeronsa. Itse olin kolmantena ja tuo edelläni oleva Audi oli minut ohittanut hetkeä aikaisemmin. Kontissani oli kiinni joku Toyotan maasturi, jolla oli kanssa menohaluja. Kolmannen ohituspaikan auettua alkoi jo niin vituttaa, kun mitään ei tapahtunut, että laskin ohi ja jatkoin matkaani rauhassa. Toyota ilmestyi uudelleen peileihin viitisenkymmentä kilsaa myöhemmin, mutta se Audikuski halusi varmaan ajaa maailman tappiin asti sen traktorin perässä.
 
Ne on aika rohkeita jotka vetelee jonkin rekan kontissa, no siinä ei tarvi seurata kuin edellämenevän jarruvaloja, niin kai ajatus että vaikka perään menisi, niin äkkipysähdystä ei tule, kun se rekka jyrää kuitekin pienemmät pois tieltä.

Rekan perässä ajettaessa sieltä lentää aina pientä kiveä ja muuta tiellä olevaa roskaa. Saa äkkiä tuulilasin rikki tai vähintään mukavia kiveniskemiä puskuriin tai konepeltiin.
 
Liian lyhyt turvaväli on väärin, mutta se ei siltikään liity millään tavalla siihen, jos ohittaja alkaa änkemään jonossa sellaiseen paikkaan mihin ei turvallisesti ja ilman muiden toimenpiteitä mahdu. Toisen tekemä virhe ei poista toisen virhettä.
Jos itsekkin tekee virheen, miksi sille toiselle pitää kiukutella, kun on yhtä syyllinen tilanteeseen? Tosin keskisormea saa siitäkin kun jarruttaessa painaa torvea väistämisvelvolliselle.
 
Jos itsekkin tekee virheen, miksi sille toiselle pitää kiukutella, kun on yhtä syyllinen tilanteeseen? Tosin keskisormea saa siitäkin kun jarruttaessa painaa torvea väistämisvelvolliselle.
En tiedä mihin viittaat. Minä en ole ollut kiukuttelemassa kenellekään, enkä puoltanut muidenkaan kiukuttelua.

Tosin valojen vilkauttaminen virheen merkiksi ei ole mielestäni mitään kiukuttelua. Jos lähtee ohittamaan varmistumatta sen turvallisesta onnistumisesta ja änkee sitten viime tingassa liian ahtaaseen väliin, niin muilla on syytäkin vilkauttaa valoja ja kertoa että mitäs jos ensi kerralla yrittäisit edes.
 
Valot vilkkuu joskus niilläkin kun jättää sen 10 autoa väliä ennen omalle kaistalle palaamista. Siellähän vilkuttelee.
 
Jos lähtee ohittamaan varmistumatta sen turvallisesta onnistumisesta ja änkee sitten viime tingassa liian ahtaaseen väliin, niin muilla on syytäkin vilkauttaa valoja ja kertoa että mitäs jos ensi kerralla yrittäisit edes.
Kyllä minä katsoin että sinne väliin mahtuu. Vaikea se on täysin tarkkaan kolmen auton takaa sitä väliä arvioida. Sitten kun on vielä näitä, jotka hilaa turvavälin minimiin kun huomaa että joku on tulossa ohi - vaikka oikeasti pitäisi tehdä juuri toisin päin. Ja muutenkin tuollaisessa possujunassa ne välit elää koko ajan. Mutta lähtökohtaisesti mitään "liian ahtaita" välejä ei pitäisi olla, jos ajetaan järkevästi ja lain mukaan.
 
Vaikea se on täysin tarkkaan kolmen auton takaa sitä väliä arvioida.
Niinhän se on, mutta toisaalta sitten ei pitäisi välttämättä lähteä ohittamaan useampaa autoa.

Sitten kun on vielä näitä, jotka hilaa turvavälin minimiin kun huomaa että joku on tulossa ohi - vaikka oikeasti pitäisi tehdä juuri toisin päin.
Tuollainen nyt taas on ihan puhdasta kiusantekoa, eikä sellaisena liity varsinaisesti ainakaan tuohon minun kommenttiin.
 
Niinhän se on, mutta toisaalta sitten ei pitäisi välttämättä lähteä ohittamaan useampaa autoa
En ala mitään lentokenttäsuoraa odottamaan. Jos on paikka missä pääsee puolesta jonosta ohi, niin sitten menen puolesta jonosta ohi ja seuraavassa paikassa lopuista puolesta.
 
En ala mitään lentokenttäsuoraa odottamaan. Jos on paikka missä pääsee puolesta jonosta ohi, niin sitten menen puolesta jonosta ohi ja seuraavassa paikassa lopuista puolesta.
Niin minäkin joskus teen, mutta ei se välttämättä päivänvaloa kestä jos siellä ei olekaan turvallista paikkaa palata takaisin omalle kaistalle. Pääsääntöisesti ohitan kuitenkin vain sellaisessa paikassa ja sellaisia jonoja, joista tiedän pääseväni ohi kertaheitolla.
 
Tulin 40kmh alueella kolmion takaa "eteen". Normaalitilanteessa olisi mahtunut parikin autoa vielä takaani risteyksen yli mutta joku puolirapea kaveri veti e60 530d:llä "lutkun pohjaan" ja ajeli varmaan lähemmäs 90kmh kohti töötti pohjassa. Siltikään ei itselle tullut kiire kun alta ehti hyvin pois ilman mitään kevätjuhlaliikkeitä. Mikähän logiikka siinäkin hommassa oli.
 
Joo ymmärrän kyllä kouluttamisen jos oikeasti möhlii jotain, siinä saattaa pirunsarvet kasvaa päähän. Tuossa oli kyllä niin suuri toleranssi että jotenkin jäin ihmettelemään että haettiinkohan tällä nyt jotain muuta, mutta en kyllä keksinyt mitään muutakaan syytä.
 
Kyllähän noita taajamakaahareita näkee välillä, tylysti eteen vaan jos vauhti on kohtuuton. Itse ainakin lasken vauhdin rajoituksen mukaan, ei se liityjän ongelma ole jos väylällä ajetaan kortinlähtövauhtia. Sama jos itsellä pieni ylinopeus (lähinnä maantiellä) niin en kyllä vikisisi jos joku liittyy eteen ajamaan rajoituksen mukaan.
 
Kyllähän noita taajamakaahareita näkee välillä, tylysti eteen vaan jos vauhti on kohtuuton. Itse ainakin lasken vauhdin rajoituksen mukaan, ei se liityjän ongelma ole jos väylällä ajetaan kortinlähtövauhtia. Sama jos itsellä pieni ylinopeus (lähinnä maantiellä) niin en kyllä vikisisi jos joku liittyy eteen ajamaan rajoituksen mukaan.

Onnea vaan poliisille selittelyssä jos kolahtaa. "Näin että se tuli sieltä kohtuuttoman kovaa vauhtia niin ajoin eteen."
 
En ala mitään lentokenttäsuoraa odottamaan. Jos on paikka missä pääsee puolesta jonosta ohi, niin sitten menen puolesta jonosta ohi ja seuraavassa paikassa lopuista puolesta.

Tässä en kommentoi nimimerkin touhua, vaan yleisemmin.

Osalla kuskeista on tarve päästä ohi, ja ovat valmiita riskeeraamaan. Tilanteissa joissa on jonoa kovasti muodostunut, ei se puikkelehtia saa edes itse kovin suurta hyötyä ja sen hyödyn maksaa muut monin kertaisesti.

Tosin ei kaikilla edes haeta aika/nopeus hyötyä, vaan kyse siitä tyydyksestä kun saa napsittua niitä päänahkoja.

(joo, on sitten joku karavaani karavaani ja kaikilla se kaukainen kesä kohde ja se taukokin juuru pidetty)
Vaikeata se on tuo ohittaminen. Porukka on tottunut ajamaan nelikaistaisilla työmatkansa niin sitten ei osata. Eilen ajeltiin varmaan 10km traktorin perässä, kun ei vain osata. Eka henkilöauto kärryn kanssa ajoi ihan traktorin kärryn perälaidassa kiinni ja ei varmasti nähnyt siitä yhtään mitään. Sen takana oleva piti sitten kyllä väliä, mutta odotti ilmeisesti, että tää eka käyttää vuoronumeronsa. Itse olin kolmantena ja tuo edelläni oleva Audi oli minut ohittanut hetkeä aikaisemmin. Kontissani oli kiinni joku Toyotan maasturi, jolla oli kanssa menohaluja. Kolmannen ohituspaikan auettua alkoi jo niin vituttaa, kun mitään ei tapahtunut, että laskin ohi ja jatkoin matkaani rauhassa. Toyota ilmestyi uudelleen peileihin viitisenkymmentä kilsaa myöhemmin, mutta se Audikuski halusi varmaan ajaa maailman tappiin asti sen traktorin perässä.
Hitaat on joillekkin vaikeita, tai tuntuu että nykyään vaikeampia kuin aiemmin.

Vaikka tuo Audikuski olisi pian ollut kääntymässä, niin jännää ettei ohittanut jos aidosti ohituspaikat tuli sillä 10km matkalla. Mutta jos ei ollut ohittamassa niin toivottavasti teki tilaa.


Mikä rajoitus tuossa oli, 10km kuullostaa aika pitkältä, ilmeisen haastava pätkä ohittaa, tai hyvin pieni nopeusero.
 
Satanen. Vastaantulevaa liikennettä ja paljon sulkuviivaa. Olisi siinä toki päässyt siitä traktorista ohi kun olisi vaan osannut vähän katsoa.
10km, satasen pätkällä traktorin perässä, no kaikilla ei riitäisi maltti, plussat siitä.

Satasen tiet on kyllä sellaisia että pitäs päästä ohi, mutta kuten sanoit, jos vastaantulijoita jatkuvasti, niin onhan se vaikeaa.

Meniko se traktori mitä vauhtia, jostain syystä kuvittelin jotain <40km/h, mutta onhan noita lujempaakin meneviä. No vaikka 40 ja perälaidassa kiinni, niin eihän sieltä ohi pääse vaikka paikka avautuisi.

Jotkut traktorikuskit valitelleet että, ohittaminen ei nykyään edes onnistu vaikka antaisi takanatulevalle merkkiä , antaisi tilaa väistämällä jne, joten noista luopuneet vaaratilanteiden välttämiseksi.
 
Traktori meni sen noin 45-50km/h hyytyen mäkiin vähäsen. Eipä tuolla nyt niin kiire ole, että itsemurha pitäisi tehdä.
 
Monesti kesäaikaan 100 rajoitusalueilla maanteillä hitaampien ajoneuvojen perään kertyy helposti possujuna ja sitten ajellaan 80km/h. Itselläni on tapana tuollaisen osuessa kohdalle ohitella ohitukseen kelpaavilla paikoilla tarvittaessa osissakin tuollainen sumppu ja menen tarvittaessa tietysti takaisin omalle kaistalleni. Sellaista tilannetta en ole havainnutkaan, että turvaväli jonossa olisi autonmittaa lyhyempi, eli tarvittaessa olen aina päässyt takaisin kaistalle. Ei se ehkä sen viimeisimmän ohitetun näkökulmasta ole kivaa, jos ajetaan 10 metrin turvavälillä ja sinne väliin tulee joku, mutta toisaalta tuossa tilanteessa pienellä turvavälillä ajava voi syyttää itseään.

Se kuinka turvallista tuo jonoon palaaminen kapeampaan väliin on, riippuu aika paljon ohittajan ajotaidosta ja ajoneuvon hallinnasta esim kuinka nopeasti saa tiputettua nopeutta ja sovitettua menonsa sinne jonoon.
 
En kyllä itsekään ala odottelmaan mikäli muut eivät uskalla ohittaa vaan ohitan osissa. Kyllä jonossa pitää mahdollistaa ohitus, mikäli itse ei uskalla ohittaa.
 
Onnea vaan poliisille selittelyssä jos kolahtaa. "Näin että se tuli sieltä kohtuuttoman kovaa vauhtia niin ajoin eteen."
Onnee vaan sille selitellä miksi ajaa kortinlähtövauhtia. Ethän sä taajamassa kerkeä edes näkemään kun joku sukeltaa 100kmh jostakin.
 
Täällä on ihan hyvä tiivistelmä uuden tieliikennelain olennaisimmista muutoksista, kun niistä oli aiemmin puhetta:

Onnee vaan sille selitellä miksi ajaa kortinlähtövauhtia. Ethän sä taajamassa kerkeä edes näkemään kun joku sukeltaa 100kmh jostakin.
Uudessa tieliikennelaissa yksi pointti on ollut juuri siinä, että korostetaan kuljettajan vastuuta mm. ennakointivelvollisuudella. Pitää siis olla varautunut myös sellaisiin tilanteisiin, joista ei aiemmin tarvinnut välittää. Kolmion takaa ei saa ajaa ylinopeuttakaan lähestyvän alle, koska vaaraa ja vahinkoa pitää välttää, vaikka kuinka toinen tekisi myös väärin.


Uutena periaatteena tieliikennelakiin on tuotu tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

Vasta aika näyttää myöhemmin miten tuota tulkitaan oikeudessa.
 
Tuosaahan myös ohitettavalle kirjattiin velvollisuus huolehtia, että kaistalle palaavaa ohittajaa ei saa häiritä.

Siksi on puuta heinää nämä syyttelyt, että olisi pelkästään ohittajan vastuulla ennakoida kristallipallosta se, että jonon edessä on joku hullu joka kiilaa välin rekan perässä umpeen.

.
 
Tuosaahan myös ohitettavalle kirjattiin velvollisuus huolehtia, että kaistalle palaavaa ohittajaa ei saa häiritä.

Siksi on puuta heinää nämä syyttelyt, että olisi pelkästään ohittajan vastuulla ennakoida kristallipallosta se, että jonon edessä on joku hullu joka kiilaa välin rekan perässä umpeen.

.

Onhan ne tietyt velvollisuudet ollut aikaisemminkin tieliikennelaissa, joten ei tuossa juurikaan muutosta ole tämän osin.
 
Tuosaahan myös ohitettavalle kirjattiin velvollisuus huolehtia, että kaistalle palaavaa ohittajaa ei saa häiritä.

Siksi on puuta heinää nämä syyttelyt, että olisi pelkästään ohittajan vastuulla ennakoida kristallipallosta se, että jonon edessä on joku hullu joka kiilaa välin rekan perässä umpeen.

.
Niin, ohitettava ei saa vaikeuttaa ohitusta. Ei se ole kuitenkaan ohittamisen vaikeuttamista, jos ajaa omalla paikallaan kiihdyttämättä tai jarruttamatta, vaikka sitten ajaisikin hetkellisesti liian lähellä seuraavaa ajoneuvoa. Muut voivat joustaa, mutta edelleen se ensisijainen vastuu on ohittajalla.

Edit.
On tuolla uudessa laissa näköjään tällainen:
3 luku 33 §
Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla, taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta, ohituksen helpottamiseksi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä.
Ei sovi ihan suoraan tuohon tilanteeseen, mutta sinne päin kuitenkin. Tuolla tarkoitetaan varmaankin lähinnä traktoreita jne oikeasti hitaampia kulkineita, eikä jonossa ajavaa ohitettavaa, mutta sopinee osaltaan tähänkin.

Ja siis en yritä väittää kenellekään vastaan siitä, etteikö olisi hyvä antaa tilaa ohittavalle ja pitää muutenkin riittävät turvavälit edellämenevään, mutta jotenkin tuntuu siltä että täällä kuvitellaan että pitää olla heti seisomassa jarrulla ja pokkuroimassa, jos joku päättää ohittaa ja todeta että "minäpäs puskenkin nyt tähän väliin ja mitään ette voi".
 
Viimeksi muokattu:
, jos ajetaan 10 metrin turvavälillä ja sinne väliin tulee joku, mutta toisaalta tuossa tilanteessa pienellä turvavälillä ajava voi syyttää itseään.
Jep,

Tosin jos tilanne on tuo, niin sitten otetaan joku toinen väli.

Tietenkin jos kaikki vetäneet välit kiinni, niin otettava rauhallisesti se sopivin.

Se kuinka turvallista tuo jonoon palaaminen kapeampaan väliin on, riippuu aika paljon ohittajan ajotaidosta ja ajoneuvon hallinnasta esim kuinka nopeasti saa tiputettua nopeutta ja sovitettua menonsa sinne jonoon.
Vähän haiskahtaa silti että "ajotoidot" on vähän yliarvioitu ja joudutaan paniikissa paikkailleen omia ja muiden tekemisiä.
 
..
Törmää ne jotkut autiomaan ainoaan puuhunkin...
Jep. The Story of the Lonely Tree of Tenere

Ja ettei mene ihan offiksi niin motarilla en juuri oikeaa kaistaa ajaessa rampeilta tulijoita ala väistellä enkä myöskään odota itse liittyessäni saavani aikaan väistöliikkeitä. Nykyään siitä ei saa sakkoja mutta ei se vieläkään ykkössuositeltavaa toimintaa ole. Nelikaistaiset tai leveämmät ei-moottoritiet, kuten Hämeenlinnanväylä pohjoiseen Helsingistä kehä 3:n ulkopuolelle asti on eri asia.
 
Sattuipa taas eilen lahden moottoritiellä, satasen rajoitus koska tiemerkinnät puuttuu:facepalm:

Se ei vielä haittaa, ajelin mittarissa 110km/h vasenta kaistaa possujunan ohi mikä liikkui sellainen 90km/h:facepalm::facepalm:, autot siis yhden tai kahden auton mitan päässä toisistaan ja näitä autoja oli varmaan 20kpl tässä junassa, no syykin selvisi kun siellähän oli poliisi viidentenä ja kukaan ei saatana uskalla mennä ohi ja poliisin vierellä ajaa auto OHITUSKAISTALLA 90km/h! Ajoin kilometrin sen perässä ajoin kaksi, kolme siinä vaiheessa menin lähemmäksi vilkutin valoja että mene vittuun siitä ohituskaistalta niin mitä tekee poliisi, hiljentää ja pysäyttää mut! :facepalm:

Alkaa änkyttäminen että minä vaarannan liikennettä kun ajan liian lähellä edellä olevaa ja aivan turhaan vilkuttelen valoja, no kysyn että miten itse kun ajoitte kahden auton mitan päässä edellä olevasta (kuten minäkin kun valoja vilkuttelin) useamman kilometrin, kaikki muut jonossa myös ja osa vieläkin lähempänä ja kaiken kruuna urpo joka ajaa moottoritiellä vähintään 5km vasenta kaistaa tukkien ohittavat jotka ajaa suurinta sallittua alinopeutta ajavien ohi ja tämä keskustelu käytiin ihan passatin takapenkillä.

Ilmoitin vain että oliko muuta, jos aiot kirjoittaa sakon niin kiistän sen ja tuon oikeuteen videokuvaa miten tapahtumat meni, ilmoitti että saat suullisen huomautuksen, lähdin ulos ja jatkoin matkaa sanomatta sanaakaan.

Urpoja löytyy myös poliisista, mutta oli aika wtf fiilis kun mut pysäytti ja pyysi autoonsa.

Parasta oli että sain tämän possujunan uudestaan kiinni ja siellä ne ajeli sulassa jonossa ja itse vasenta kaistaa kaikista ohi:facepalm:
 
Tuota saisi tapahtua huomattavasti useammin että turvavälistä välittämättömät otettaisiin vähintäänkin puhutteluun. Toki hyvä olisi poliisin itsensäkkin osata pitää ne välit.

Ensinnäki puuttua siihen että auto ajaa kilometri tolkulla vasenta kaistaa moottoritiellä eikä sillä ole aikomustakaan ohittaa, takaa tulevalla kun ei ole muuta mahdollisuutta kuin ajaa lähelle ja vilkuttaa valoja.
 
Pelkällä valojen vilkuttelulla olisit varmaan selvinnyt ilman puhuttelua, mitä lie tästä opimme?

PS: moottoritiellä saa ajaa edelleenkin alle 10 km/h rajoituksen jos niin haluaa, tuossa kommentissa facepalmit osuu omaan nilkkaan.
 
Pelkällä valojen vilkuttelulla olisit varmaan selvinnyt ilman puhuttelua, mitä lie tästä opimme?

PS: moottoritiellä saa ajaa edelleenkin alle 10 km/h rajoituksen jos niin haluaa, tuossa kommentissa facepalmit osuu omaan nilkkaan.

Moottoritiellä ei saa ajaa alinopeutta vasemmalla kaistalla +5km, suosittelen autokoulua sulle. :facepalm:
 
Pelkällä valojen vilkuttelulla olisit varmaan selvinnyt ilman puhuttelua, mitä lie tästä opimme?

PS: moottoritiellä saa ajaa edelleenkin alle 10 km/h rajoituksen jos niin haluaa, tuossa kommentissa facepalmit osuu omaan nilkkaan.
Niinpä. Jännästi kun näitä hitaammin ajavia yms. kritisoidaan kotipoliiseiksi, niin tuppaa unohtumaan ettei niillä nopeammin ajavilla ole yhtään sen enempää mitään "voimankäyttöoikeuksia". Ja näin ollen aivan samalla tavalla syyllistyvät siihen kotipoliisointiin
 
Ensinnäki puuttua siihen että auto ajaa kilometri tolkulla vasenta kaistaa moottoritiellä eikä sillä ole aikomustakaan ohittaa, takaa tulevalla kun ei ole muuta mahdollisuutta kuin ajaa lähelle ja vilkuttaa valoja.
Valojen vilkauttaminen on sallittua, puskurissa kiinni ajaminen ei. Tai siis ylipäätään edellä menevän ahdistelu ajamalla liian lähellä.

Ajoin samalla etäisyydellä kuin poliisit edellä olevasta, joten olettaisin että lakia valvovat itse sitä lakia noudattaisi.
Tässä olet ihan oikeassa, mutta kuten niin monesti muutenkin, toisen virhe ei muuta omaa virhettä sallituksi. Olisi kiva nähdä videomuodossa tuo tilanne, jos sinulla on sellainen olemassa.
 
Ensinnäki puuttua siihen että auto ajaa kilometri tolkulla vasenta kaistaa moottoritiellä eikä sillä ole aikomustakaan ohittaa, takaa tulevalla kun ei ole muuta mahdollisuutta kuin ajaa lähelle ja vilkuttaa valoja.
Jos kuvitellaan tällainen hypoteettinen tilanne, että ajaisit noin minun perässä, ja tekisin kuten aina noille puskurissa hillujille teen, eli kääntäisin taustapeilin häikäisemättömälle niin että perässäolijakin sen näkee, nostaisin peruutuspeilit kohti taivasta, ja pudottelisin vauhtia vielä 5km/h jättäen viimeisetkin kiireet pois, niin mitä veikkaat millainen olisi oma tunnetilasi siinä perässä?
 
Tuota saisi tapahtua huomattavasti useammin että turvavälistä välittämättömät otettaisiin vähintäänkin puhutteluun. Toki hyvä olisi poliisin itsensäkkin osata pitää ne välit.
Poliisi tuntuu olevan niitä huonoimpia välien noudattajia bemarikuskien yms mulkkujen jälkeen. Muutkaan liikkennesäännöt ei vissiin koske, ei sinällään että se minulta olisi pois mitä poliisi ajellessaan tekee.
No ihan syystä ottivat takapenkille jos näin koet asian.
Ohituskaista. Ymmärsin tuosta viestistä että edellä ajellut auto junkasi kilometrikaupalla ohituskaistaa poliisien rinnalla. Eli ei ole ohittanut yhtään mitään.

Ohituskaista on muistaakseni ohitteluun käytetty kaista, jossei ohita niin mennään oikealle ajamaan.
 
Jos nyt ymmärrän niin @Dr. Who edellä ajanut on kilometrikaupalla jauhanut vasenta kaistaa ohittamatta yhtään ketään. Eli siellä nussutetaan. Valojen välkyttelystä ja väliaikaisesta turvavälin pienenennyksestä on vaikea kehittää juttua, sen sijaan ohituskaistan tukkijaa saisi ojentaa.

Jos asia kerran on videolla niin senhän voisi postata tänne jossei siinä näy mitään yksityisyyttä vaarantavaa sisältöä yms?
 
Poliisi tuntuu olevan niitä huonoimpia välien noudattajia bemarikuskien yms mulkkujen jälkeen. Muutkaan liikkennesäännöt ei vissiin koske, ei sinällään että se minulta olisi pois mitä poliisi ajellessaan tekee.
Niinpä taas tietenkin. Hohhoijaa näitä yleistyksiä...

Jos asia kerran on videolla niin senhän voisi postata tänne jossei siinä näy mitään yksityisyyttä vaarantavaa sisältöä yms?
Sitä minäkin toivoisin, niin ei tarvitse kenenkään arvailla miten tilanne on mennyt. En sano, että kertomus olisi valheellinen, mutta aika usein niitä vähän väritetään näissä jälkikäteen suutuspäissään tehdyissä nettipostauksissa.
 
Niinpä taas tietenkin. Hohhoijaa näitä yleistyksiä...


Sitä minäkin toivoisin, niin ei tarvitse kenenkään arvailla miten tilanne on mennyt. En sano, että kertomus olisi valheellinen, mutta aika usein niitä vähän väritetään näissä jälkikäteen suutuspäissään tehdyissä nettipostauksissa.
Sanoihan veli tuossa taannoin että olivat ajaneet 2-3km kaupunkialueella yöllä aivan perseessä kiinni ennen pysäytystä, joka liittyi siihen että auto minun nimissä ja kuskina oli veli. Sanoin vaan että ajaa ensi kerralla 30kmh@50kmh niin tilanne varmaan ratkeaa nopeammin :D
 
Puhunkin tästä osasta viestiä :facepalm:
Luitko mun alkuperäistä viestiä?

Siinä selvästi sanon että vasemmalla kaistalla myös ajettiin kilometri tolkulla alinopeutta, se oli ainoa asia mikä mua haittasi kuten sanoin. :facepalm:

Mulle on ihan sama vaikka ajaisi 50km/h mutta jos se ajaa vasenta kaistaa toisen rinnalla eikä mene ohi niin se on laitonta ja se haittaa myös mua!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 897
Viestejä
4 646 569
Jäsenet
76 342
Uusin jäsen
maissihiutale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom