Kyllä se on sen ohittajan tehtävä varmistua että omalle kaistalle palatessa on riittävä väli muihin autoihin. Ei siitä ohitettavaa voi syyttää millään tavalla.
En ihan varma mitä kohtaa kommentoit, mutta ennen postausta poistin varaukset ohittajan jutuista.
Tässä on kai tullut pari "kokemuskommenttia" että ohitettavat ajaa edellä olevan kontissa, eivät helpota ohittajan tilannetta, niin hyvässä uskossa ohittavan puolella sympatiat. Jos ohitetettava sikailee, niin onko siinä ohitettavalla varaa riehua vaikka ohittaja vähän epäonnistuisi suorituksessaan.
Toki lähdössä pileeen se arvionti mennyt jos lähetee ohittamaan kolmea autoa jotka aivat toistensa kontissa., ja joutuu palaan niiden väliin
Jos sen ohituspaikan on katsonut, niin tilanteen jonkinverran muuttuessakin luulisi päässeen turvallisemmin koko letkasta ohi kuin väliin kiilaamalla, tai jos homma menee selkeästi reisille kesken matkan, niin palata lähtöpaikkaan.
Jos taasen pitkä jono edessä, niin kokemusesta tietää että harvoin siellä on välejä mihin voi turvallisesti palata, jolloin jo lähtiessä tietää kiilaavansa. Toki ohitettavat helpottavat ohitusta ja tekevät sen tilan, jos ohittaja vain selkeästi aikeensa kertoo. Ohittaja on toki aikaa varannut.
Mutta uskon että ärtymykset johtuu niistä tilanteissa missä muut sikailee, Lähdetään jonosta ohittaan esim sen kolmenauton possujunan, arvioidaan pystyttävän ohittaa kaikki ja palaamaan rauhallisesti takasin, mutta tehdään muista arviointivirhe, ja keskeytetään ohitus, niin ei välttämättä sitä lähtöpaikkaa enään ole. ja ohitettavat jopa haittaavat ohitusta, vaikka kuinka tietävät aikeet.
Jos taasen mäki, tai kaare tulee , niin se toki ohittajan puhdas moka, niitä voi tulla ja sitten palataan, ei ne yllättäen tule.