Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tuskin ennenku mode puuttuu peliin ja sekin vaatii että joku raportoi asiasta...
On turvallisempaa käydä tämmöiset keskustelut nopeasti ettei satu juuri sivuraiteella ollessa mode poksahtamaan vieressä.

muoks: tosin norminopeudella on mahdollista perua postauspäätös vielä kesken kirjoittamisen jos tuntuu että vastauspäätös oli riskialtis virhearvio.
 
Viimeksi muokattu:
Auto tuli kolmion takaa eteen, jarrutin ja painoin torvea, vastauksena keskisormea ikkunasta...
Näiden kanssa monta kertaa käynyt mielessä että olisikohan liikenteessä yksi kyrpä vähemmän kun pamauttaisi tuollaista kylkeen.

Ja koskee siis juurikin näitä jotka kiittää tilanteen pelastamisesta keskarilla.
 
En edellenkään ole puhunut suuresta ylinopeudesta vaan nimenomaan totesin että riskit nousevat suhteessa nopeuteen ja laskevat suhteessa ohituksen kestoon niin silloin jonkunlainen ylinopeus voi lisätä turvallisuutta. Ei esim 120-130 100 rajoituksella ole mitenkään erityisen paljon.
Aiemmin joku hehkutti 80 alueella 120 vauhdilla tehtävää ohitusta.
No mikä tekee 130 vauhdista sitten turvallisen, saati jopa turvallisuutta lisäävän. Edelleen ero rajoitukseen on iso, lisäksi noin iso ylinopeus jo jarrutusmatkoissa liki muuttaa kuivan kesäkelin lumikeliksi, lisäksi ne muut vaikeudet.

Jos hallitulla ylinopeudella tarkoitat tahalilsta (suunniteltua), niin on se varmaan parempi kuin mm. ketjussa ehdotetu lappu pohjaan malli.
 
Aiemmin joku hehkutti 80 alueella 120 vauhdilla tehtävää ohitusta.
No mikä tekee 130 vauhdista sitten turvallisen, saati jopa turvallisuutta lisäävän. Edelleen ero rajoitukseen on iso, lisäksi noin iso ylinopeus jo jarrutusmatkoissa liki muuttaa kuivan kesäkelin lumikeliksi, lisäksi ne muut vaikeudet.

Jos hallitulla ylinopeudella tarkoitat tahalilsta (suunniteltua), niin on se varmaan parempi kuin mm. ketjussa ehdotetu lappu pohjaan malli.
Lopetetaan keskustelu tähän, koska yhteisymmärrystä ei tule. Sulla on oma mielipiteesi ja mulla omani, eikä kumpikaan perustu kovin helposti mitattavaan asiaan koska ylinopeuden ja ohituksen riskejä on vaikea verrata. Lopulta varmaan kuskikohtaistakin että kuinka turvallista in polkaista vähän enemmän kaasua tai edes ylipäätään ohittaa, joten ainakin tässä tapauksessa oot kuitenkin löytänyt itsellesi omiin kykyihin sopivan varovaisen linjan etkä todennäköisesti aiheuta vaaraa, joten positiivista sekin! Ei muuta kuin turvallisia ohituksia kesälle.
 
Tämäkin tuli viime viikolla, ainut vaan että jostain ihmeen syystä unohdin hardwire-kitin tilata :wtf: Noh, se on nyt myös tulossa.
Pikainen testi tuli suoritettua myöskin, ihan kelvolta näyttää. Mikki ottaa aika helposti kaikki kolinat kabiinista... Pitänee mutelle pistää koko roska.


Dashcam tubettajan ajotapa tuli kuitenkin ilmeisesti paketin mukana.

Punaisia päin ja 130+ @ Tuusulanväylä, meh :tdown:
 
Tuli ajeltua kärrin kanssa pidempi siivu tässä koronan hiljentämillä teillä. Huomionarvoista oli, että moottoritiepätkällä yksi auto n. 10 ohittajasta ajoi yli auraustolppavälin eroa ennen kuin palasi oikealle kaistalle. Sekin oli BMW. Kaikki nissanit ja kiat tuli siihen 20m päähän eteen..

Tuo 20m on jo luksusvälimatka ohittavalta. Neljä autonmittaa kuitenkin. Itekkään en tajua miten jopa nelikaistaisella ohittaja vääntäytyy siihen keulan eteen autonmitan päähän, vaikka ajelisi keskiyöllä juhannusaattona ja tyhjää suoraa tietä olisi kilometrikaupalla kumpaankin suuntaan. Tyhjän tien syndrooma. Joskus olen sneikannut vasemmalle kaistalle ohittajan päästyä keulan eteen, jatkanut vakkarilla samaa entistä vauhtia ja ihmetellen miten se ohittaja katoaa taustapeiliin. Ohi mennään puskuria niistäen, mutta ei sitten huvita kuitenkaan ajella reippaammin kun mä kärryn kanssa.
 
Dashcam tubettajan ajotapa tuli kuitenkin ilmeisesti paketin mukana.

Punaisia päin ja 130+ @ Tuusulanväylä, meh :tdown:

Punaisia päin kyllä vähän meni... Se on myönnettävä :geek:
Olihan tuota hurjaa ylinopeutta monta sekuntia. Tuo pätkähän kertoo ajotavastani varmasti kaiken.

Pakko kysyä, että miksi tämän postasit tähän topicciin kun et oikein kommentoinut että mikä tuossa nyt niiiin ärsytti? :cry:
 
Punaisia päin kyllä vähän meni... Se on myönnettävä :geek:
Olihan tuota hurjaa ylinopeutta monta sekuntia. Tuo pätkähän kertoo ajotavastani varmasti kaiken.

Pakko kysyä, että miksi tämän postasit tähän topicciin kun et oikein kommentoinut että mikä tuossa nyt niiiin ärsytti? :cry:
Itse postasit videon omista perseilyisä, koita kestää äläkä ota liian vakavasti :geek:

130@100 on aika reipas ylinopeus oli sitten kunka hetkellistä tahansa.
 
Itse postasit videon omista perseilyisä, koita kestää äläkä ota liian vakavasti :geek:

130@100 on aika reipas ylinopeus oli sitten kunka hetkellistä tahansa.

Ei, en todellakaan ota vakavasti nettilöpinöitä...
Mutta omalta osaltani OT loppuu tässä topicissa nyt.
 
Itse postasit videon omista perseilyisä, koita kestää äläkä ota liian vakavasti :geek:

130@100 on aika reipas ylinopeus oli sitten kunka hetkellistä tahansa.

Kumpi on sitten vaarallisempaa se kun jengi ajaa tuossa kaikkien edessä alinopeutta 80km/h koko motarin matkan vai se että yksi ajoi hetken saman verran ylinopeutta?
 
Itse postasit videon omista perseilyisä, koita kestää äläkä ota liian vakavasti :geek:

130@100 on aika reipas ylinopeus oli sitten kunka hetkellistä tahansa.
Tuo hetkellinen ylinopeus lienee pienempi noista virheistä tuolla videolla. Tuo selkeästi punaisia päin ajaminen ja risteysalueella toisen kaistan päältä koukkaaminen sen toteuttamiseen on aika mallikelpoinen suoritus. Mut meitä on liikenteessä monenlaisia, pidetään vaan maltti mukana vaikka siellä joku ajaakin 80@100, syystä jota voimme vain arvailla.
 
Kojelautakamera ketju, vai tämä, ehkä kumpikin sopii.

Tuo hetkellinen ylinopeus lienee pienempi noista virheistä tuolla videolla. Tuo selkeästi punaisia päin ajaminen ja risteysalueella toisen kaistan päältä koukkaaminen sen toteuttamiseen on aika mallikelpoinen suoritus. Mut meitä on liikenteessä monenlaisia, pidetään vaan maltti mukana vaikka siellä joku ajaakin 80@100, syystä jota voimme vain arvailla.
Joko on niin pinttynyt ajotapa, ettei tietoisen kuvaamisesta kyennyt ajamaan kunnolla, tai sitten kamera tuulilasilla saa ajamisen sekoamaan, tosin jos jälkimmäinen niin ehkä olisi tehnyt toisen oton ja julkkaissut sen.

Mutta joo, jos se nopeus piti paikkansa, niin kyse ei tosiaan ollut hetken lipsahduksessa kameraa säätäessä, vaan ihan järjestelmällistä, yli risteysten ja suojateiden.

Tuo hetkellinen ylinopeus lienee pienempi noista virheistä tuolla videolla.
Se taisi olla siinä kohtaa kun tuli liittymiskaistalla edellä ajavan perässä ja teki siitä heittämällä kaistanvaihdon ohituskaistalle. Samaan aikaan se edelläajava oli ajautunut ihan edellämenevän konttiin, joten vähemmän yllättävää olisi ollut että sekin olisi tehnyt kaistanvaihdon ohituskaistalle.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta joo, jos se nopeus piti paikkansa, niin kyse ei tosiaan ollut hetken lipsahduksessa kameraa säätäessä, vaan ihan järjestelmällistä, yli risteysten ja suojateiden.
Aivan, enpä katsonutkaan nopeutta koko videon ajalta, oletin tuon 130 -kohdan olleen se kohta jossa mentiin vain yli. :)
 
ja sanoinko jossain että alinopeus on vaarallisempi?
Totta, taisit kysyä, (tosin kukaan ei vastannut)

No yksi vastaus.

Olet kyllä ihan jäljillä, alinopeus tuskin on vaarallisempaa, jos alinopeudella tarkoitetaan jotain ihan tervettä nopeutta ilman sikailua. Esim motarilla jossa satasen (tai 120) rajoitus ajataan vaikka kahdeksaakymppiä suurinpiirtien koko pätkän, niin kyse sellaisesta nopeudesta joka osalla ajoneuvoista on korkein sallittu.

Eli tuosta voi päätellä että se voi olla niin paljon turvallisempaa että joillekkin ryhmillä jopa säädetty korkeimmaksi sallituksi.

Eli osalle muistakin ajaneuvoista tai muista syistä se on ihan hyvä nopeus, vaikka laki ei suoraa ja selkeästi määräisi.

Videon 130 kohdalla 80 olisi varmaan ollut parempi, kuin se satanen
 
..
Totta, taisit kysyä, (tosin kukaan ei vastannut)

No yksi vastaus.

Olet kyllä ihan jäljillä, alinopeus tuskin on vaarallisempaa, jos alinopeudella tarkoitetaan jotain ihan tervettä nopeutta ilman sikailua. Esim motarilla jossa satasen (tai 120) rajoitus ajataan vaikka kahdeksaakymppiä suurinpiirtien koko pätkän, niin kyse sellaisesta nopeudesta joka osalla ajoneuvoista on korkein sallittu.

Eli tuosta voi päätellä että se voi olla niin paljon turvallisempaa että joillekkin ryhmillä jopa säädetty korkeimmaksi sallituksi.

Eli osalle muistakin ajaneuvoista tai muista syistä se on ihan hyvä nopeus, vaikka laki ei suoraa ja selkeästi määräisi.

Videon 130 kohdalla 80 olisi varmaan ollut parempi, kuin se satanen

Lyhyesti, alinopeus vasemmalla kaistalla motarilla on yhtä kiellettyä kuin ylinopeus.

OT:na

Tuon motarin suurin ongelma ei ole ylinopeus vaan se että ihmiset ei edes ymmärrä mitä tarkoittaa moottoritie ja eivät osaa ajaa siinä ja se ettei ymmärretä että tuossa on satasen rajoitus, vaan vedetään 80km/h vasenta kaistaa peukalo perseessä samalla puhuen puhelimeen :facepalm:
 
Lyhyesti, alinopeus vasemmalla kaistalla motarilla on yhtä kiellettyä kuin ylinopeus.
Alle nopesrajoituksen saa ajaa, ylinopeutta ei, (eli siis ajetaan vasemmalla kaistalla alle noepusrajoituksen)
sitä en tiedä mitä tässä yhteydessä tarkoitetaan alinopeudella, enkä tiedä hyvissä oloissa millaisella nopeudella suhteessa rajoitukseen vasemmalla kaistalla ajo olisi yleisesti kiellettyä, entä milloin se olisi rangaistavaa. (siis tässä nyt pohdin sitä tilannetta jossa henkilöauto ohittaa muita häiritsemättä, selkeällä erolla hitaammin ajavaa hyvällä ajokelillä, niin missä kohtaa (alinopeus) se muuttuu rangaistavaksi, ja missä rajassa kieleltyksi).

En nyt hae niitä tilanteita missä syystä vauti laskee tai pitäisi laskea ohituskaistallakkin 0-jotain välille.

Tuon motarin suurin ongelma ei ole ylinopeus vaan se että ihmiset ei edes ymmärrä mitä tarkoittaa moottoritie ja eivät osaa ajaa siinä ja se ettei ymmärretä että tuossa on satasen rajoitus, vaan vedetään 80km/h vasenta kaistaa peukalo perseessä samalla puhuen puhelimeen :facepalm:
Tuossa samaa mieltä, siis siinä että ajellaan ajamisen ilosta ohituskaistalla, selkeästi alle rajoitusten, ilmen sen kummepaa syytä. Ja kummoiseksi syyksi en laske sitä että ohitetaan hyvällä kelillä joku marginaalisesti hitaammin ajava, tilanteessa missä takaa olisi tulossa väkeä. Saati sitten nämä rekka sankarit joissa lähdetään rajoitinta vasten ohittaa rajoitusten mukaan ajavaa rekkaa.

Linja-auto 120 pätkillä jokta ohittavat rekkaa, ärsyttää, todella ärsyttää, mutta normi oloissa sen kyllä ymmärtää.


Rekkakuskit tekevät arvokasta työtään (aika on rahaa) ja rekat on eripainoisia (painavat "hyytyvät" ylämäissä).
Ymmärrän hyvin, että haluavat ohittaa hitaampiaan. Yleensä katsovat peileihinsä ja osaavat arvioida kerkiääkö lievää ylinopeutta ajava "kiireinen" henkilöautoili jarruttaa. Annan heidän ohittaa ja painan sitten ohi kun paikka tulee.
No en nyt ajatellut tilannetta missä rekka ohittaa motarin ylämäkeen hyytynyttä rekkaa.

Vaan ihan niitä tavanomaisa (kuitenkin suht harvan kuskin touhua), jossa motarilla rekka ohittaa rajoitusten mukaan ajavaa rekkaa rajoitinta vasten.
 
Viimeksi muokattu:
. Saati sitten nämä rekka sankarit joissa lähdetään rajoitinta vasten ohittaa rajoitusten mukaan ajavaa rekkaa.

Linja-auto 120 pätkillä jokta ohittavat rekkaa, ärsyttää, todella ärsyttää, mutta normi oloissa sen kyllä ymmärtää.
Rekkakuskit tekevät arvokasta työtään (aika on rahaa) ja rekat on eripainoisia (painavat "hyytyvät" ylämäissä).
Ymmärrän hyvin, että haluavat ohittaa hitaampiaan. Yleensä katsovat peileihinsä ja osaavat arvioida kerkiääkö lievää ylinopeutta ajava "kiireinen" henkilöautoili jarruttaa. Annan heidän ohittaa ja painan sitten ohi kun paikka tulee.

edit:
1000km /80km/h = 12,5h
1000km /88Km/h = 11.37h
 
Viimeksi muokattu:
Juu tuo vakkariin varovainen suhtautuminen on tullut huomattua. Faijan autossa on aktiivivakkari ja edellisessä olisko neljässä on ollut vakkari ja siinä missä itse käytän about kaikkialla niin faija saattaa isolla ehkällä käyttää pitkällä matkalla motarilla pätkän. Perustelee että ei luota ja että vauhdin seuraaminen pitää keskittyneenä. Voihan se noinkin olla toki kun on pirunmoisia kilometrimääriä vuosien saatossa nakuttanut kuski mutta kyllä tuo mittarin tuijotus vie ainakin itseltä huomiokykyä ympäristöstä.

Ei luota että vakkari pitää vauhdin tasaisena vai mihin ei luota?
 
En ole hirveästi seurannut tätä ketjua ja varmasti tämäkin on jo ollut täällä, mutta kylläpä ärsyttävät ne kuskit, jotka vasemmalle kääntyessä ryhmittyvät tien/kaistan oikeaan reunaan ja päinvastoin. Tilaa kyllä aina olisi ryhmittyä oikein. Pahimmillaan nämä ääliöt tunkevat osittain viereiselle kaistalle, jolloin minullekin on joskus näin linja-autoa ajavana tullut vähän ahdasta tai on joutunut jarruttamaan.
 
En ole hirveästi seurannut tätä ketjua ja varmasti tämäkin on jo ollut täällä, mutta kylläpä ärsyttävät ne kuskit, jotka vasemmalle kääntyessä ryhmittyvät tien/kaistan oikeaan reunaan ja päinvastoin. Tilaa kyllä aina olisi ryhmittyä oikein. Pahimmillaan nämä ääliöt tunkevat osittain viereiselle kaistalle, jolloin minullekin on joskus näin linja-autoa ajavana tullut vähän ahdasta tai on joutunut jarruttamaan.

Joo tätä ei voi käsittää. Ja yleensä vielä hidastavat melkein pysähdyksiin asti. Silloin voisin vähän edes ymmärtää jos vetäisivät kunnon rallilinjalla nopeasti pois tieltä.
 
En ole hirveästi seurannut tätä ketjua ja varmasti tämäkin on jo ollut täällä, mutta kylläpä ärsyttävät ne kuskit, jotka vasemmalle kääntyessä ryhmittyvät tien/kaistan oikeaan reunaan ja päinvastoin. Tilaa kyllä aina olisi ryhmittyä oikein. Pahimmillaan nämä ääliöt tunkevat osittain viereiselle kaistalle, jolloin minullekin on joskus näin linja-autoa ajavana tullut vähän ahdasta tai on joutunut jarruttamaan.



Tämä, se että jäädään siihen keskelle, puoli metriä sivuun ja metri keulaa pidemmälle niin takaa mahtuu ohi, mutta ei, seisotaan kuin kyrpä häissä kaikkien edessä! :facepalm:

Tossa kodin lähellä on tälläinen risteys ja joka päivä kun tulen töistä himaan siinä seisoo joku urpo edessä ja yrittää mennä vasemmalle. Nyt kun ollut prätkällä liikenteessä niin olen ajanut sieltä vasemmalta siihen kuskin ikkunan luokse (mahtuu hyvin kun jätetään siihen liikenteenjakajaan 1,5m väliä:facepalm:) ja kopuutanut ja nätisti kertonut että siellä takana nyt viisi autoa seisoo sun takia että ota enemmän vasemmalle ja metri eteenpäin seuraavalla kerralla.
 
Tämä, se että jäädään siihen keskelle, puoli metriä sivuun ja metri keulaa pidemmälle niin takaa mahtuu ohi, mutta ei, seisotaan kuin kyrpä häissä kaikkien edessä! :facepalm:

Tossa kodin lähellä on tälläinen risteys ja joka päivä kun tulen töistä himaan siinä seisoo joku urpo edessä ja yrittää mennä vasemmalle. Nyt kun ollut prätkällä liikenteessä niin olen ajanut sieltä vasemmalta siihen kuskin ikkunan luokse (mahtuu hyvin kun jätetään siihen liikenteenjakajaan 1,5m väliä:facepalm:) ja kopuutanut ja nätisti kertonut että siellä takana nyt viisi autoa seisoo sun takia että ota enemmän vasemmalle ja metri eteenpäin seuraavalla kerralla.
Mitäs kuskit tähän?
 
Kerran menin autolla pysäköintihallissa tuollaisen vasemmalle kääntyvän oikeaan reunaan ryhmittyjän rinnalle vasemmalle puolelle kääntyäkseni vasemmalle. Kovasti sieltä tuli torvikonserttia ja varmaan keskisormea, mutta uskon että hän seuraavalla kerralla osaa jo paremmin.
 
Molemmat ymmärsi yskän, mutta auton hahmottaminen on vaikeaa, siirsi 20cm eteenpäin ensimäisellä kerralla :asif:
Tämäpä näissä yleensä on, ei se ole oikein tyhmyydestäkään kaikilla kiinni vaan ihan fysiikan/auton mittasuhteiden ymmärtämättömyydestä, jota ei liiemmin ajokorttia myönnettäessä tarkastella.

Auto kuitenkin monella se ainoa väline päästä paikasta a paikkaan b.

Muttajoo, ihan helvetin ärsyttäviähän nuo on, samaten nämä kaikenlaiset matelijat ja parkkipaikoilla peruuttajat, joilla menee minuutti aikaa hivuttaa se auto sinne ruutuun (ja sitten se on vinossa tai viivan päällä).
 
Tämäpä näissä yleensä on, ei se ole oikein tyhmyydestäkään kaikilla kiinni vaan ihan fysiikan/auton mittasuhteiden ymmärtämättömyydestä, jota ei liiemmin ajokorttia myönnettäessä tarkastella.

Auto kuitenkin monella se ainoa väline päästä paikasta a paikkaan b.

Muttajoo, ihan helvetin ärsyttäviähän nuo on, samaten nämä kaikenlaiset matelijat ja parkkipaikoilla peruuttajat, joilla menee minuutti aikaa hivuttaa se auto sinne ruutuun (ja sitten se on vinossa tai viivan päällä).

Tyhmyyttä on olla oppimatta uutta, varsinkin asiaa jota tekee päivittäin niin luulis että sen haluaa osata hyvin eikä vähän sinne päin?

Jopa muija osaa ajaa autoa paremmin kuin moni mies ja se kun lähtee kehälle tai motarille niin kaasu on pohjassa ja osaa sujuvasti liikkua autolla liikenteessä muiden joukossa eikä törppöile siellä muiden edessä minä minä asenteella.
 
Rekkakuskit tekevät arvokasta työtään (aika on rahaa) ...

edit:

1000km /80km/h = 12,5h

1000km /88Km/h = 11.37h



Kilpailuetua voi jotkut hakea mm. tinkimällä lepoajoista, ylikuormalla, ylinopeudella jne. valvonnalla ja seuraamuksilla moista hillitään.

Jos tuntihinta on se juttu millä saa sikailla, niin mistä se rekkakuski tietää onko kallein, meinaa äkkiä pari helvempaakin henkilöautokyytiä ylittää sen rekan tuntihinnan.

En ole hirveästi seurannut tätä ketjua ja varmasti tämäkin on jo ollut täällä, mutta kylläpä ärsyttävät ne kuskit, jotka vasemmalle kääntyessä ryhmittyvät tien/kaistan oikeaan reunaan ja päinvastoin. Tilaa kyllä aina olisi ryhmittyä oikein.

Ja ehkä se yleisin , ryhmitytään keskiviivalle, kun ajataan suoraan, tyypillistä osuuksilla joissa ei ole kaistaviivoja, mutta leveyttä kaihdenkaistan verran suuntaan.

Jos jotain hyvää, hakee, niin on kai tuo parempi kuin se ryhmä joka koukkaa ennen kääntymistä.

Vaikeaa noista tekee se että tuntuu olevan tyypillistä alueilla missä vilkunkäyttö myös vaikeaa, eli vaikea arvata mihin vilkuton on menossa.
 
Viimeksi muokattu:
60km/h alueella n. 150m ennen taajaman ja 50km/h alueen alkua BMW-kuljettaja päätti ohittaa minut ja yhden toisen mustaa savua pakoputkesta puskien ja jatkoi +80km/h vauhtiaan toista kilometria ennen liikenneympyrään hidastamista. Vastaan tuli poliisi sen jälkeen, kun tää teiden ritari oli mennyt ympyrästä. Harmitti vähän, että pääsi pälkähästä.

Kuljettajan koulutustaustasta, iästä ja muista ominaisuuksista ei varmaan saa täällä esittää olettamuksia. :smoke:
 
Kilpailuetua voi jotkut hakea mm. tinkimällä lepoajoista, ylikuormalla, ylinopeudella jne. valvonnalla ja seuraamuksilla moista hillitään.
Joo valvonta kuuluu poliisille, joten annan rekkakuskin ohittaa ja painan sitten itse ohitse. Jos joku rekka painaa moottoritiellä 88km/h ohi 80km/h ajavasta rekasta niin, ei olle rikoksista niitä suurimpia. Varsinkin kun nyky rekat ovat parempia ajattevia kuin vanhemmat henkilöoutot. Poliisit tuskin tuon takia edes vaivautuvat kuskia pysäyttämään.

Jos tuntihinta on se juttu millä saa sikailla, niin mistä se rekkakuski tietää kuka kallein, ja äkkiä parempi helvempaakin ylittää rekan hinnan.
Nyt en ymmärtänyt asian ideaa, varsinkin tuo loppu jäi?
 
60km/h alueella n. 150m ennen taajaman ja 50km/h alueen alkua BMW-kuljettaja päätti ohittaa minut ja yhden toisen mustaa savua pakoputkesta puskien ja jatkoi +80km/h vauhtiaan toista kilometria ennen liikenneympyrään hidastamista. Vastaan tuli poliisi sen jälkeen, kun tää teiden ritari oli mennyt ympyrästä. Harmitti vähän, että pääsi pälkähästä.

Kuljettajan koulutustaustasta, iästä ja muista ominaisuuksista ei varmaan saa täällä esittää olettamuksia. :smoke:
Ihan mielenkiinnosta, jouduitko hidastamaan, väistämään tai aiheutuiko tuosta muille vaaratilanne?
 
Ihan mielenkiinnosta, jouduitko hidastamaan, väistämään tai aiheutuiko tuosta muille vaaratilanne?
Omaan ajamiseeni ei vaikuttanut. Useamman risteyksen ohi ajoi ja ainakin yhdessä niistä on huono näkyvyys lumen takia eikä ihmiset aina malta hidastaa ennen kääntymistä. Vaaratilanteita en osaa arvioida kun keskityin omaan ajamiseeni enemmän.
 
Siis voi vittu minkä turhan tilanteen taas joku oman elämänsä sankari onnistui aiheuttamaan:

Kyseessä tuollainen "tuplaliittymä" ajettaessa Kehä 1 itään ja siitä liittyessä Tuusulantielle kohti keskustaa. Ajan kuvan punaista autoa ja ns. ensimmäisestä liittymästä on tulossa myös autoja. Sulkuviivan päättymisen jälkeen alan siirtyä tietysti vilkku päällä pikkuhiljaa vasemmalle kaistalle kun sininen auto takaa päättää kiihdyttää raivokkaasti rinnalle. Omat kuskinpuolen renkaat ovat jo siis toisella kaistalla kun auto syöksähtää viereen. Ei siis pyri edelleni vaan todellakin rinnalleni. Tilanne tulee melkoisena yllätyksenä että joten säpsähdän hieman ja palaan omalle loppuvalle kaistalle. Vain tietysti tajutakseni että kaista loppuu melko pian ja täytyy nopeasti jarruttaa ja siirtyä sinisen auton taakse koska se ajaa nyt niin lähellä mustaa autoa eikä väliin mahdu. Siis oikeasti, mitä vittua ihmisten päässä oikein liikkuu? Kokikohan vähän kouluttavansa minua? Tuli varmaan ihan yllätyksenä että liittymästä tulija haluaa vaihtaa kaistaa kun oma kaista loppuu ja vilkkukin näin kertoo...

blokkaaja.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Näitä vammaisia riittää. Itse kun tulen rampilta, vedän usein "röyhkeästi" ensimmäiseen auton menevään väliin *soo* *soo* ilman vilkkua, ei siinä ole aina aikaa vilkutella tai
antaa pääväylällä liikkuvalle mulkulle aikaa reagoida vetämällä esim. väli kiinni.

Toisaalta, jos minä olen pääväylällä ja vierekkäisestä liittymästä tulee auto etupuolelle, niin nostan vaikka vähän kaasulta, että pääsee siihen minun ja edellä ajavan väliin.
En taida liikenteessä hirveästi luottaa muiden liikkujien hyväntahtoisuuteen.. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Tai mitä jos katsoisitte pari-kolme sataa metriä aikaisemmin mihin väliin tähtäätte? Voisi vaikka valita sen missä on tilaa ettei tarvitse mennä kyljestä.
 
Tai mitä jos katsoisitte pari-kolme sataa metriä aikaisemmin mihin väliin tähtäätte? Voisi vaikka valita sen missä on tilaa ettei tarvitse mennä kyljestä.

Ei aina auta kun jotkut vetää kaasu pohjassa tuon raon umpeen, kuten yllä olevassa tapauksessa kävi.
 
Ei sitä tilaa aina paljoa ole, yksi vilkaisu ja päätös.

Tämä, juurikin tämä, ihan ensimmäisenä tehdään se oma päätös mihin väliin mennään ja todellakin yllätetään muut. Mutta jos edellinen ei syystä tai toisesta toimi, niin vaihtoehto B, C, tai sitten jarrua kaistan lopussa ja odotellaan vaikka ensi viikkoon, että saat tilaa.
 
Pakko myöntää että agressiivisella ajolla ja jos olisin vetänyt sulkuviivan yli tiukasti toiselle kaistalle olisin helposti ehtinyt ennen kiihdyttäjää eli virhe tietysti omaltakin kohdaltani. Mutta tuossa kohdassa ei tosiaan ole mitään satoja metrejä aikaa etukäteen katsella tilannetta kun itse liittymäkään ei ole kahtasataa metriä edes pitkä. Vauhtiakin kaikilla kuitenkin yli 80km/h.
 
Kannattaa olla siinä liittymässä jo mieluummin kovempi vauhti kuin vasemmalla puolella olijoilla, tekee liittymisestä helpompaa.
Tuikkaa suoraan (ensimmäiseen) väliin ja nostaa sitten vähän kaasulta.

Hitaammilla autoilla, kuten omani, tämä on tarkkaa puuhaa. :D
 
Siis voi vittu minkä turhan tilanteen taas joku oman elämänsä sankari onnistui aiheuttamaan:

Kyseessä tuollainen "tuplaliittymä" ajettaessa Kehä 1 itään ja siitä liittyessä Tuusulantielle kohti keskustaa. Ajan kuvan punaista autoa ja ns. ensimmäisestä liittymästä on tulossa myös autoja. Sulkuviivan päättymisen jälkeen alan siirtyä tietysti vilkku päällä pikkuhiljaa vasemmalle kaistalle kun sininen auto takaa päättää kiihdyttää raivokkaasti rinnalle. Omat kuskinpuolen renkaat ovat jo siis toisella kaistalla kun auto syöksähtää viereen. Ei siis pyri edelleni vaan todellakin rinnalleni. Tilanne tulee melkoisena yllätyksenä että joten säpsähdän hieman ja palaan omalle loppuvalle kaistalle. Vain tietysti tajutakseni että kaista loppuu melko pian ja täytyy nopeasti jarruttaa ja siirtyä sinisen auton taakse koska se ajaa nyt niin lähellä mustaa autoa eikä väliin mahdu. Siis oikeasti, mitä vittua ihmisten päässä oikein liikkuu? Kokikohan vähän kouluttavansa minua? Tuli varmaan ihan yllätyksenä että liittymästä tulija haluaa vaihtaa kaistaa kun oma kaista loppuu ja vilkkukin näin kertoo...

blokkaaja.jpg
Tuohan on klassinen paikka blokkauksille & muulle perseilylle:rofl2:.
Autossa pitää vaan olla riittävästi tehoa, niin ne blokkaajat hermostuu ja pilaa päivänsä kun niillä alla se diisseli-nuhapumppu ja eivät kerkeä blokkaamaan:bored:.
 
Siis voi vittu minkä turhan tilanteen taas joku oman elämänsä sankari onnistui aiheuttamaan:

Kyseessä tuollainen "tuplaliittymä" ajettaessa Kehä 1 itään ja siitä liittyessä Tuusulantielle kohti keskustaa. Ajan kuvan punaista autoa ja ns. ensimmäisestä liittymästä on tulossa myös autoja. Sulkuviivan päättymisen jälkeen alan siirtyä tietysti vilkku päällä pikkuhiljaa vasemmalle kaistalle kun sininen auto takaa päättää kiihdyttää raivokkaasti rinnalle. Omat kuskinpuolen renkaat ovat jo siis toisella kaistalla kun auto syöksähtää viereen. Ei siis pyri edelleni vaan todellakin rinnalleni. Tilanne tulee melkoisena yllätyksenä että joten säpsähdän hieman ja palaan omalle loppuvalle kaistalle. Vain tietysti tajutakseni että kaista loppuu melko pian ja täytyy nopeasti jarruttaa ja siirtyä sinisen auton taakse koska se ajaa nyt niin lähellä mustaa autoa eikä väliin mahdu. Siis oikeasti, mitä vittua ihmisten päässä oikein liikkuu? Kokikohan vähän kouluttavansa minua? Tuli varmaan ihan yllätyksenä että liittymästä tulija haluaa vaihtaa kaistaa kun oma kaista loppuu ja vilkkukin näin kertoo...

Tämän kaltaisia tilanteita on sattunut itsellekin pari kappaletta noin 20v sitten. Siinä myös joku päätti kouluttaa minua, kun auto oli kulkuväline silloin missä ei todellakaan ollut tehoa tarpeeksi lähteä kenenkään kanssa mittaamaan sitä kuka ottaa minkä paikan. Vaikka ennakoi miten niin näitä sattui eteen kuiteskin. Sen jälkeen päätin, että autossa pitää olla sen verran tehoa, että vaikka itse ajaa rauhassa niin nämä "oman egon" mittaajat liikenteessä ei enää tule blokkaamaan samalla tavalla jatkossa. Sanotaan sen verran, että aina käytän vilkkua, että näytän mihin haluan kääntyä tai vaihtaa kaistaa hyvissä ajoin. Se vilkku tuntui olevan monelle punainen vaate. Vaikka vilkun nimenomaan pitäisi olla indikaattori siitä, että annat muille signaalin niin, että liikenne sujuu jouhevasti.

Näitä vammaisia riittää. Itse kun tulen rampilta, vedän usein "röyhkeästi" ensimmäiseen auton menevään väliin *soo* *soo* ilman vilkkua, ei siinä ole aina aikaa vilkutella tai
antaa pääväylällä liikkuvalle mulkulle aikaa reagoida vetämällä esim. väli kiinni.

Itselläni on sellainen tyyli ollut liikenteessä pitkään, että aina vilkkua näyttämällä pääsee eteeni. Annan tilaa vaikka olisi ruuhka, koska se on jouhevuutta. Ei tälläisessä tilanteessa tulisi pieneen mieleenikään blokata ketään.

Mitä tulee ilman vilkkua toisten ajamiseen. Näissä tilanteissa en anna yhtään tilaa vaan se joka haluaa koheltaa liikenteessä. Hän on sitten on vastuussa siitä, että mahtuu tai on mahtumatta, mutta kaasua en löysää yhtään tälläisille ilman vilkkua liikkujille. En siis lisää tai vähennä nopeutta vaan kaistanvaihtaja on vastuussa, että miten ajelee sitten.

Toisaalta, jos minä olen pääväylällä ja vierekkäisestä liittymästä tulee auto etupuolelle, niin nostan vaikka vähän kaasulta, että pääsee siihen minun ja edellä ajavan väliin.

Näin toimin itsekin mikäli joku haluaa kaistan vaihtaa.


Tuohan on klassinen paikka blokkauksille & muulle perseilylle:rofl2:.
Autossa pitää vaan olla riittävästi tehoa, niin ne blokkaajat hermostuu ja pilaa päivänsä kun niillä alla se diisseli-nuhapumppu ja eivät kerkeä blokkaamaan:bored:.

Tämä +1.

Nimenomaan, kun autossa on tarpeeksi tehoa niin suorastaan voi päättää minkä paikan haluaa ottaa, kun sen jo valmiiksi katsoo ja päättää. Eipä ole tullut omalla kohdalla eteen tilanteita viimeiseen 15v, että joku olisi pystynyt blokata liittymästä tuloani. Joku joskus koitti jollain olevinaan omasta mielestään "tehopelillä" blokata rampilta liittymistäni niin minä vaan polkasin kaasulla ohi ja otin sen paikan mikä kuuluu. Kyllä sillä premium auton kuskilla alkoi kädet ja suu käydä sitä mukaa, että päivä oli pilalla.
 
Tämän kaltaisia tilanteita on sattunut itsellekin pari kappaletta noin 20v sitten. Siinä myös joku päätti kouluttaa minua, kun auto oli kulkuväline silloin missä ei todellakaan ollut tehoa tarpeeksi lähteä kenenkään kanssa mittaamaan sitä kuka ottaa minkä paikan. Vaikka ennakoi miten niin näitä sattui eteen kuiteskin. Sen jälkeen päätin, että autossa pitää olla sen verran tehoa, että vaikka itse ajaa rauhassa niin nämä "oman egon" mittaajat liikenteessä ei enää tule blokkaamaan samalla tavalla jatkossa. Sanotaan sen verran, että aina käytän vilkkua, että näytän mihin haluan kääntyä tai vaihtaa kaistaa hyvissä ajoin. Se vilkku tuntui olevan monelle punainen vaate. Vaikka vilkun nimenomaan pitäisi olla indikaattori siitä, että annat muille signaalin niin, että liikenne sujuu jouhevasti.



Itselläni on sellainen tyyli ollut liikenteessä pitkään, että aina vilkkua näyttämällä pääsee eteeni. Annan tilaa vaikka olisi ruuhka, koska se on jouhevuutta. Ei tälläisessä tilanteessa tulisi pieneen mieleenikään blokata ketään.

Mitä tulee ilman vilkkua toisten ajamiseen. Näissä tilanteissa en anna yhtään tilaa vaan se joka haluaa koheltaa liikenteessä. Hän on sitten on vastuussa siitä, että mahtuu tai on mahtumatta, mutta kaasua en löysää yhtään tälläisille ilman vilkkua liikkujille. En siis lisää tai vähennä nopeutta vaan kaistanvaihtaja on vastuussa, että miten ajelee sitten.



Näin toimin itsekin mikäli joku haluaa kaistan vaihtaa.




Tämä +1.

Nimenomaan, kun autossa on tarpeeksi tehoa niin suorastaan voi päättää minkä paikan haluaa ottaa, kun sen jo valmiiksi katsoo ja päättää. Eipä ole tullut omalla kohdalla eteen tilanteita viimeiseen 15v, että joku olisi pystynyt blokata liittymästä tuloani. Joku joskus koitti jollain olevinaan omasta mielestään "tehopelillä" blokata rampilta liittymistäni niin minä vaan polkasin kaasulla ohi ja otin sen paikan mikä kuuluu. Kyllä sillä premium auton kuskilla alkoi kädet ja suu käydä sitä mukaa, että päivä oli pilalla.
Myönnettäköön tosin ettei itsekään tässä millään urheiluautolla ajele. Mutta kyllä siinä runtua löytyy kun kierroksia antaa vaikka perus arjenvalkoinen perhefarmari onkin, ja merkit poistettu että menee 2.0 TDI:stä, jos ei putkista osaa katsella :bored:.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 059
Viestejä
4 650 618
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom