Jos mielestäsi ohituksessa on riskejä voi hallittu ylinopeus kokonaisriskiä pienentää.
Ohituksessa on riskejä, mutta jos ylinopeus kasvattaa riskejä, niin ei suuren ylinopeuden kutsuminen hallituksi sitä muuksimuuta.
Varmaan turha vääntää asiasta kun et haluakaan ymmärtää. Jos mielestäsi ohituksessa ei ole mitään riskiä niin silloin ylinopeus on riski. Jos mielestäsi ohituksessa on riskejä voi hallittu ylinopeus kokonaisriskiä pienentää.
Jos oikein ymmärsin niin ajatuksesi on saman kaltainen kuin ajatus risteyksestä, mitä lujempaa siitä ajaa niin sitä turvallisempaa.
Eli lokiikka se että risteyksen ylittämiseen menee aikaa 2 sekunnin sijaan sekuntti.
Sillä ei ole väliä että lujempaa ajen kolarin sattuessa vahinkot ovat herkestä huomattavasti suuremmat.
Sillä ei ole väliä että nopeammin ajavalla on vaikeampi havainnoida.
Sillä ei ole väliä että nopeamppi ajavaa on vaikeampi havaita ja arvioida.
Suuremmalla vauhdilla on paljon pidemmät jarrutus matkat.
Nopeampi ajoneuvo myös etenee aikayksikössä pidemmän matkan.
Eli jos kuvitellaan että sieltä metsästä tulee joku eteen, niin reipasta ylinopeutta ajava, vaikka olisi siinä kohdalla vain sekunnin murto-osan, niin ajallisesti se riskiaika on paljon pidempi, siinä ajassa missä rajoitustenmukaan ajava kerkiää pysähty, niin reipasta ylinopeutta ajava, on juuri ja juuri kerinnyt painaa jarrua, todennäköisesti liikkuu vielä ylinopeutta, kun rajoitusten mukaan ajava on jo pysähtynyt.
Eli jos ajatuksesi on että nopeasti kerkiää ohi, ennen kuin joku tulee alle, niin vastaavasti nopeasti ajamalla kerkiää hyvin ajamaan päälle.
Jos tuo tilanne on kuitekin ynnäämisen jälkeen se minkä takia kannattaa ajaa ylinopeutta, niin sitä voi ynnäillä kuinka paljon tuollaisia tilanteita ohituksissa pitäisi tapahtua , että ajatusta voisi viedä pidemmälle. Ilmeisesti enemmän kuin jotain hirvia pomppii eteen kun yksinään ajelee omalla kaistalla.
Siitä toki vielä pitkä matkaa siihen että yleisesti saat ynnättyä ylinopeuden turvallisuutta lisääväksi.