Kojelautakamerat aka dashcamit aka autokamerat

Itsekin haluaisin ddpai tilalle jotain uutta. Wifi saisi olla ja sen pitäisi toimia järkevästi. Ddpai m6 muuten ok mutta se wifi välillä tökkii ja hidastaa käyttöä.
 
Onkos monella käytössä viofon kanssa hardwire johtosarjaa?
Hardwiren hommasin Viofo a119V3 seuraksi että saa parking moden käyttöön, mut ei nyt jostain syystä toimi kunnolla, kytkennät oikein, on heräte ja jatkuva virta maan lisäksi.
Tahtoo jatkuvasti keskeyttää tallennuksen ajon aikana, herkkyydet on max asetuksilla, parking auto event detection päällä.
 
Onkos monella käytössä viofon kanssa hardwire johtosarjaa?
Hardwiren hommasin Viofo a119V3 seuraksi että saa parking moden käyttöön, mut ei nyt jostain syystä toimi kunnolla, kytkennät oikein, on heräte ja jatkuva virta maan lisäksi.
Tahtoo jatkuvasti keskeyttää tallennuksen ajon aikana, herkkyydet on max asetuksilla, parking auto event detection päällä.
Samanlainen setti on mullakin ollut pari kuukautta käytössä ja hyvin on toiminut. Parking modea tosin en ole edes jaksanut testata, kun olen nyt niin harvoin pysäköinyt yleisiin parkkeihin.
Foorumeilta aiemmin lukemani perusteella heitän veikkauksen, että ongelmasi johtuu muistikortista. Eli uusi parempi kortti tilalle tai jos on jo hyvä kortti, niin uudelleen formatointi (kamerassa ei koneella).
 
Ilmeisesti parking mode pitää ottaa pois päältä ajon ajaksi, muillakin ollut samaa ongelmaa jos pitänyt päällä ajossa.

Lisäksi oliko tuossa kitissä mahdollista säätää jotain suojarajaa akun jännitteelle?

Ainakin omassa kitissä, millä a129 kiinni, on tuo säätö. Kamera on vaan niin järkyttävä syöppö ettei kauhean alas kehtaa laittaa, kun alkaa start-stop herjaamaan uinuvaa virran kulutusta.
 
Onkohan näitä Dashcameja vielä(kään) aito UHD(4k)/60fps (3840x2160/60fps)? Monta vuotta olen odottanut että tulee enkä vieläkään ole löytänyt sellaista. Joskus harkitsin jo Action Cameran laittamista mutta ne ei oikein sovellu kunnolla tähän tarkoitukseen, edelleenkään.

Tuo 60fps on todella paljon parempi kun ajetaan normaaleilla nopeuksilla. 30fps tuntuu aina suttaavan muut kuin kuvan keskiosan.
 
Samanlainen setti on mullakin ollut pari kuukautta käytössä ja hyvin on toiminut. Parking modea tosin en ole edes jaksanut testata, kun olen nyt niin harvoin pysäköinyt yleisiin parkkeihin.
Foorumeilta aiemmin lukemani perusteella heitän veikkauksen, että ongelmasi johtuu muistikortista. Eli uusi parempi kortti tilalle tai jos on jo hyvä kortti, niin uudelleen formatointi (kamerassa ei koneella).

Muistikortti on aika uusi Lexar high-performance 633x 128gb, pariin kertaan formatoinut tuon kameran kanssa, mutta voihan sitä toistakin testata varmuudeksi.

Ilmeisesti parking mode pitää ottaa pois päältä ajon ajaksi, muillakin ollut samaa ongelmaa jos pitänyt päällä ajossa.

Lisäksi oliko tuossa kitissä mahdollista säätää jotain suojarajaa akun jännitteelle?


Ääh, jos parking mode pitää ottaa ajon ajaksi pois menee hankalaksi runkata joka kerta edestakaisin :x3::hmm:
On tuossa jännitteen ala-rajan säätö, 11.8/12.0/12.2/12.4v, käytössä tuo 12.2 ja toistaseks ollut aamulla "päällä" ja autokin startannut.
Pariin kertaan ottanut usb kaapelin irti, formatoinut kortin ja resetoinut asetukset, viimeksi eilen nämä ja aamulla ei toiminut ajon aikana mutta iltapäivällä sitten taas toimi juuri kuten pitäisikin, enkä tehnyt mitään välissä, täytyy seuralla :rolleyes:
 
Nostellaanpa tätäkin ketjua. Onko kukaan hommannut viimeaikoina suomesta saatavia kameroita? joku edullinen malli tekisi mieli hommata. langaton tiedostojen siirto ainakin pitäisi löytyä. onko kokemusta garmineista?

Ainakin omiin kokemuksiin perustuen toi langaton tiedostojen siirto ei mikään ihan autuaaksi tekevä asia ole (jos puhutaan videon siirtämisestä dashcamistä esimerkiksi kännykkään tai tietokoneeseen). Syy on siinä, että tuntuu merkistä riippumatta ottavan todella pitkän aikaa lyhyenkin videonpätkän siirtäminen langattomasti. Ja toi Garmin varsinkin on siinähommassa todella hidas. Blackvuessa homma on ehkä toteutettu parhaiten imho, mutta siltikin h-i-d-a-s-t-a on. Toisaalta jos on aikaa jäädä odottelemaan autoon jotain videoiden siirtoa kymmeniä minuutteja (sen asemasta että ottaa sen muistikortin mukaan) niin siittä vaan.
 
Juu itsekin petyin Blackvuen WiFi siirron nopeuteen. Siinä ehtii tupakin vetää jos toisenkin lyhyenkin pätkän siirtoa odotellessa. Jos olisi siis tupakkimiehiä.
 
Juu itsekin petyin Blackvuen WiFi siirron nopeuteen. Siinä ehtii tupakin vetää jos toisenkin lyhyenkin pätkän siirtoa odotellessa. Jos olisi siis tupakkimiehiä.

Minkä ikäinen BV löytyy? Itellä 650GW kahdella kameralla ja ikää 4-5v, muuten todella hyvä kapistus, mutta toi tiedonsiirto on kyllä hidas. Jostain lueskelin, että noissa uusissa pitäisi olla jo huomattavasti nopeampi, tosin en tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa(5min -> 2min, silti hidas minuutin pätkästä)?
 
Mulla on vissiin joku 650 sarjalainen kanssa takakameralla varustettuna.

Onhan tuossa taas yksi pitkän miinuksen ominaisuus tullut takaisin. En tiedä kummanko, luurin vai BV softan päivitys aiheutti sen, että luurilla ei saa kameraan yhteyttä mobiilidatan ollessa päällä. Ja kun sen verran harvoin tarttee pätkiä ottaa talteen, niin ei vaan meinaa muistaa ikinä pudottaa mobiilidataa pois.
 
Onhan tuossa taas yksi pitkän miinuksen ominaisuus tullut takaisin. En tiedä kummanko, luurin vai BV softan päivitys aiheutti sen, että luurilla ei saa kameraan yhteyttä mobiilidatan ollessa päällä. Ja kun sen verran harvoin tarttee pätkiä ottaa talteen, niin ei vaan meinaa muistaa ikinä pudottaa mobiilidataa pois.
Android vai iOS?
 
Jäipä viestistä pois, Samsung S10, eli android. Ja joo, ei ole datanvaihdossa kyseinen ongelma. Mutta yhdistää tosiaan saman tien kun katkaisee mobiilidatan.
Tuo taitaa olla Androidin ominaisuus. Muistaakseni tuo tuli joskus 9 tai 10 aikaan, että ei tue ns. ilman internettiä olevaa wifiä.
 
Tuo taitaa olla Androidin ominaisuus. Muistaakseni tuo tuli joskus 9 tai 10 aikaan, että ei tue ns. ilman internettiä olevaa wifiä.

Mutta toi toimi ennen jomman kumman viimeisintä päivitystä, hämmästyin ihan, oli nimittäin ensimmäinen yhdistelmä sitten WP:n että toimi useampi yhteys yhtäaikaa.
 
Mutta toi toimi ennen jomman kumman viimeisintä päivitystä, hämmästyin ihan, oli nimittäin ensimmäinen yhdistelmä sitten WP:n että toimi useampi yhteys yhtäaikaa.
Siellä asetuksissa on Wifin alla kohta kuin Avoid poor connection. Jos tuo on päällä, niin laite ei koita pysyä wifissä missä on internettiä, vaan heittää itsensä heti pois.
En tiedä sitten tuovatko valmistajat jotenkin myöhemmin ominaisuuksia mukaan mutta mielestäni saattoi olla omakohtainen kokemus kun Pixeliin tuli Android 10, niin alkoi tekemään tuota, voi olla, että oli jo 9:ssa mutta kuitenkin sama juttu, että piti aina laittaa mobiilidata pois, että pääsi kameraan kiinni.
Voi toki myös olla vika itse appissakin, että ei enää osaa ottaa yheyttä kameran wifiin ja yhdistää automaattisesti.
 
Siellä asetuksissa on Wifin alla kohta kuin Avoid poor connection. Jos tuo on päällä, niin laite ei koita pysyä wifissä missä on internettiä, vaan heittää itsensä heti pois.
En tiedä sitten tuovatko valmistajat jotenkin myöhemmin ominaisuuksia mukaan mutta mielestäni saattoi olla omakohtainen kokemus kun Pixeliin tuli Android 10, niin alkoi tekemään tuota, voi olla, että oli jo 9:ssa mutta kuitenkin sama juttu, että piti aina laittaa mobiilidata pois, että pääsi kameraan kiinni.
Voi toki myös olla vika itse appissakin, että ei enää osaa ottaa yheyttä kameran wifiin ja yhdistää automaattisesti.

Alunperin toi asetus ei ole oletuksena päällä ja sillä asetuksella on myös toiminut. No pitihän se vielä tarkastaa äsken ja päällähän se. Täppä pois ja varsinaisesti toimintaan ei muutosta, mutta nyt kun on kaikki datat päällä, niin kameraan kun saa/ottaa yhteyden, niin automaattisesti katkaisee mobiilidatassa olevat yhteydet pois ja kameraan saa yhteyden.

Vaikka toi automattidata ei ole käytössä, niin sovellusvalikosta voit vielä valita ne sovellukset mitkä käyttävät mobiilidataa kaikesta huolimatta ja tällä asetuksella ei ole vaikutusta toimintaan, toimii ainostaan silloin kun autodata on käytössä, mutta silloin ei saa yhteyttä kameraan. On nämä yksiä Perkeleen vehkeitä, onneksi tuolle kamerayhteydelle on niin vähän käyttöä, että ei varsinaisesti haittaa muuten kuin ei vaan muista rassata yhteyksiä kuntoon. Jos haluaisi ulosmitata kaikki blackvuen ominaisuudet, niin autoon pitäisi rakentaa oma verkko missä toi kamera kiinni ja sieltä kautta sitten pyöritellä videot talteen tai pilveen.
 
Kannattaa harkita ihan yleiselläkin tasolla tuulilasikameraan jotain High/Pro performance korttia (SanDisk High Endurance, Transcend High Endurance tai Samsun PRO Endurance) niin kestää pidempään. Vaikkakin oma SanDisk Ultra 32GB on kestänyt nyt reilu pari vuotta jo (~500h/vuosi kirjoitusta).
Halvinta mahdollista merkkituotetta itse suosinut ja hyvin kestää. Niin samsungia kuin sandiskiä. Nopeutta yms ei noissa paljoa tartte niin turha mitään kallista korttia hankkia. Niin ja dashcam käytössä kortit kuluu muutenkin about täydellisesti. Eli jokaista solua kirjoitetaan vuoron perään.
 
Olisko kellään neuvoja RoadEyes RecOne-kameraan? En saa wifi-yhteyttä synnytettyä enää. Mistä kameran voisi resetoida jotta uusiksi asentaisin? Manuaalista/netistä ei apua löydy.
 
Millaisia budjetti-luokan kameroita suosittelisitte? Hinta mieluusti noin 50€ tienoilla. Onko esimerkiksi noista Xiaomin 70Mai kameroista mihinkään?

Halvinta 70Mai 1S-mallia saa näemmä jopa 30€ hintaan, ja Pro-mallikin näemmä vain ~50e. Kaikenlaisia Lite ja mini - malleja sitten siinä välissä. Tilaus Kiinasta ei ole ongelma.
 
Torstaiaamuisessa ukkosmyräkässä töihin ajellessa tarttui kameraan kohtuullisen komea salaman haara.

104474370_10222159959724422_4764846992219750135_o.jpg
 

71aNJc+w0cL._AC_SL1200_[1].jpg

Tuollaisen pistin tilaten, kun oli viime viikonloppuna parikymppiä hinnasta pois -tarjous.
Tarkoitus on laittaa se avoon, takakamerasta saa hyödyn irti kun näkyvyys taaksepäin ylipäätään on aika huono katto ylhäällä.

Speksit on ihan jees. Toivottavasti on laitteen laatukin :D
 
Kappas! Itsekin menin tilaamaan tuon samaisen peilin. Posti lupailee toimitusta torstaille, mutta ehdin vasta sunnuntaina asennushommiin.
 

Kokeillaas videon liittämistä suoraan viestiin... ja toinen youtube-linkkinä.



Kävin äsken hakemassa Motonetista 12v jakajan niin sain kännykkälaturin ja kameran samaan aikaan virtoihin. Tässä viestissä pitäisi nyt olla kaksi editoimatonta klippiä suoraan muistikortilta, toinen 1440p ja toinen youtuben "käsittelemänä".

Takakamera ei ole tietenkään vielä paikallaan, pitää ensin tutkia saako tuon kameran heilumisen aisoihin. Taustapeili on hiukan löysä, se ei ole koskaan käytännössä haitannut mutta nyt on aikamoiset vapinat ajossa kun peilin varteen tuli lisää massaa :P

Kameran paketissa tuli vielä kortti jossa pyydetään tekemään arvio tai palaute kauppaan, siitä screenshot ja sähköpostiin valmistajalle. Paluupostissa luvataan 64GB microSD.
 
Ensimmäinen pelkkää valkoista ja toinen on yksityinen (vaihda listaamattomaksi/unlisted)
Hups. Sen piti olla unlisted >.< tai ainakin niin valikoin upload-vaiheessa...
Huomasin itsekin että tuo toinen piti ladata foorumilta, on sekin parempi kuin yrittää jakaa videota dropboxin avulla. Päivän teema on seurannut töistä foorumille asti...
 
Onko Suomessa ennakkotapausta jos parking modessa (liiketunnistus) taloyhtiön parkkihallissa varasteleva nisti jää kameraan kuvatuksi?
Saako salakatselusta tuomion (onko lukittu autohalli kotirauhatilaa) tms vaikka nisti saadaan sitä kautta kiinni /käräjäoikeus ratkaisee tietenkin?
 
Onko Suomessa ennakkotapausta jos parking modessa (liiketunnistus) taloyhtiön parkkihallissa varasteleva nisti jää kameraan kuvatuksi?
Saako salakatselusta tuomion (onko lukittu autohalli kotirauhatilaa) tms vaikka nisti saadaan sitä kautta kiinni /käräjäoikeus ratkaisee tietenkin?

Riittäisikö tallin ovensuuhun kyltti, jossa kerrotaan kameravalvonnasta? Eiköhän se kuvaaminen ole sallittua, jos siitä on ilmoitus. Samalla kyltti itsessään saattaa toimia ehkäisynä koko toiminnalle.
 
Tuli ostettua Garmin dash cam 56 kun oli hyvässä tarjouksessa. Minkä kokoinen muistikortti tuollaiseen kannattaa laittaa?
 
Tuli ostettua Garmin dash cam 56 kun oli hyvässä tarjouksessa. Minkä kokoinen muistikortti tuollaiseen kannattaa laittaa?

Omassa Viofossa on 64Gt kortti jolle mahtuu n. 2-3 päivän omat ajot (n.5h tarkkuudella 1440p H264), pienempää en itse ainakaan käyttäisi eikä isommastakaan haittaa lie jos kamera vain tukee.
 
Riittäisikö tallin ovensuuhun kyltti, jossa kerrotaan kameravalvonnasta? Eiköhän se kuvaaminen ole sallittua, jos siitä on ilmoitus. Samalla kyltti itsessään saattaa toimia ehkäisynä koko toiminnalle.
Tuo oli taloyhtiön ja lisäksi parkkihalli, ei oma autotalli.

En tiedä miten tuo tulkitaan. Mutta on ohjeita joissa taloyhtiönpihaa, parkkialuetta kuvatessa tarvitaan yhtiökokouksen päätös , ja sitten ne rekisterikuviot, merkinnät jne. (taloyhtiö asentaa valvontaa)

Rappukäytävää kuvatessa vaatimukset tiukemmat. (kaikkien suostumus)

Tosin kysyjä oli kuvailemassa omaan käyttöön, olisko vertaus että keittiönikkunasta tallentaisi taloyhtiönpihan / parkipaikan tapahtumia. Se on ollut monessa yhteydessä että ovisilmästä ei saa tallentaa rappukäytävän menoa.

Oman kodin sisätilaa saa kuvata (jos kaikki tietää), eli jos kuvaa vain auton sisältä, niin olisko silloin turvallisilla vesillä.

Mutta jos tallentaa sitä parkkihallia ja käy niin että varkaita käy , niin turvaa selustan ennenkuin menee tallenteita mainostaan. (poliisi ei luotettava)

Ja tiedostaa että millaista rekisteriä kerää, eli suojaa ne tallenteet ulkopuolisilta.

Jos löytää jonkin taloyhtiönpihaa saa kuvata jutun, niin erottaa sen että siellä on itse kuvailemassa puhelimella videota, vs kuvailee puhelimelle keittiönikkunasta, vs kuvaa valvontakameralla liikettä 24/7.
Pihan osalta erottaa sen että onko avoin, sellainen mihin voi kukatahansa tulla, vai aidattu alue, ja mitä osaa tallentaa. Voiko sitä edes verrata parkkihalliin, onko parkkihalli avoin, suljettu.
 
Viimeksi muokattu:
Onko jollain hyvää patenttia eteenpäin-kameraksi, ei siis peruutuskameraa tai kojelautakameraa. Autossa on kyllä parkkitutka, mutta nykyinen autopaikka on niin ahdas ja hankala, että tarvitsisin kameran jolla näkisi about rekisterikilven kohdalta eteenpäin. Autopaikalle ei voi siis peruuttaa...tai voi, mutta silloin ei mahdu kuljettajan ovesta ulos. Auto ajetaan siis eräänlaisen nosturin päälle jonka lava on hyvin kapea ja muutenkin v-mäisen ahdas halli. Parkkitutka ei havaitse maatasossa olevan nosturin metallisia reunoja ja peileistä niitä ei saa näkymään, eikä oikein onnistu kurkkia ikkunastakaan.

Erityisen paljon en haluaisi laittaa rahaa kiinni, koska vain väliaikaista tai joku voi nusasta kameran. Sen takia etsinnnässä joku sadetta kestävä, mahdollisesti magneetilla kiinnitettävä ja akullinen minikamera, jonka kuvan saisi puhelimeen suht helposti. Powerbankilla olisi tarkoitus antaa lisää virtaa, koska en halua ja nyt pysty asentamaan mitään "pysyvää". Powerbankin nyt saa tumpelokin nippusiteillä tjsp. kiinni konepellin alle.

Tälläistä katselin (tai joku vastaava) ja tuohon jokun parinkympi lisävirtalähde, niin ei tartte hajoittaa auton sähköjä. Onko kokemuksia vastaavista kameroista, edes muussa käytössä? Vai menisikö joku 40-50€ actionkamera vai viekö liikaa virtaa jos ovat koko ajan päällä. Esim. kerran viikossa ei olisi liikaa vaivaa ladata virtalähdettä/powerbankkia. Näyttävän maksavan n. 20-25€ n. 25000mAh ja 160mAh n. tunnin kulutuksella menisi kai about just viikko. Tosin saattaa noilla halvoilla palaa vielä koko auto ja katoaa tämäkin ongelma ja autopaikka samalla.

 
Viimeksi muokattu:
Onko jollain hyvää patenttia eteenpäin-kameraksi, ei siis peruutuskameraa tai kojelautakameraa. Autossa on kyllä parkkitutka, mutta nykyinen autopaikka on niin ahdas ja hankala, että tarvitsisin kameran jolla näkisi about rekisterikilven kohdalta eteenpäin. Autopaikalle ei voi siis peruuttaa...tai voi, mutta silloin ei mahdu kuljettajan ovesta ulos. Auto ajetaan siis eräänlaisen nosturin päälle jonka lava on hyvin kapea ja muutenkin v-mäisen ahdas halli. Parkkitutka ei havaitse maatasossa olevan nosturin metallisia reunoja ja peileistä niitä ei saa näkymään, eikä oikein onnistu kurkkia ikkunastakaan.

Erityisen paljon en haluaisi laittaa rahaa kiinni, koska vain väliaikaista tai joku voi nusasta kameran. Sen takia etsinnnässä joku sadetta kestävä, mahdollisesti magneetilla kiinnitettävä ja akullinen minikamera, jonka kuvan saisi puhelimeen suht helposti. Powerbankilla olisi tarkoitus antaa lisää virtaa, koska en halua ja nyt pysty asentamaan mitään "pysyvää". Powerbankin nyt saa tumpelokin nippusiteillä tjsp. kiinni konepellin alle.

Tälläistä katselin (tai joku vastaava) ja tuohon jokun parinkympi lisävirtalähde, niin ei tartte hajoittaa auton sähköjä. Onko kokemuksia vastaavista kameroista, edes muussa käytössä? Vai menisikö joku 40-50€ actionkamera vai viekö liikaa virtaa jos ovat koko ajan päällä. Esim. kerran viikossa ei olisi liikaa vaivaa ladata virtalähdettä/powerbankkia. Näyttävän maksavan n. 20-25€ n. 25000mAh ja 160mAh n. tunnin kulutuksella menisi kai about just viikko. Tosin saattaa noilla halvoilla palaa vielä koko auto ja katoaa tämäkin ongelma ja autopaikka samalla.

Saiskohan sinne parkkiruutuun laitettua peiliä niin, että näkisit juuri kriittisiin kohtiin?
 
Saiskohan sinne parkkiruutuun laitettua peiliä niin, että näkisit juuri kriittisiin kohtiin?

Peili voisi tosiaan toimia ja riittäisi vain toiselle puolelle. Itsellä ei ole oikein nyt työkaluja isompiin kiinnityksiin (betoniin), mutta muistaakseni on sellaista magneetti-liimateippiä olemassa, joka voisi toimia esim. tuossa pömpelissä. Jesarilla ympäri toimii ainakin. Kiitos asian yksinkertaiseksi tekemisestä :thumbsup:

Muutenkin hankala ajaa tuohon, koska auto ei mahdu taipumaan suoraan välikköön, vaan pitää aina venkslata sisään- ja ulosajatteassa.


edit: tämähän toimii suoraan ja meni tilaukseen: amzdeal Rücksitzspiegel für Babys, bruchsicherer: Amazon.de: Elektronik Aina hienoa käyttää jotain tuotetta väärin parempaan käyttötarkoitukseen.

20200721_152723.jpg
20200721_152714.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pitää kysyä saksalaiselta insinööriltä. Ei vaan, tähän menee kaksi autoa tarvittaessa päällekkäin. Periaatteessa kätevä, mutta mitoitettu varmaan aikana, kun autot olivat vielä pienempiä.
 
Pitää kysyä saksalaiselta insinööriltä. Ei vaan, tähän menee kaksi autoa tarvittaessa päällekkäin. Periaatteessa kätevä, mutta mitoitettu varmaan aikana, kun autot olivat vielä pienempiä.
Aikamoinen insinöörityön näytös. Tollasesta autopaikasta toivottavasti ei tarvitse maksaa mitään.. Ja miksi tuollaisia virityksiä ei pureta jos nykyautot ei niihin mahdu. Onko kuva Suomesta? Ekana tuli mieleen joku magneetilla kiinnitettävä valvontakamera ja kännykkäsovellus, mutta ei taida mennä budjettiin.
 
Aikamoinen insinöörityön näytös. Tollasesta autopaikasta toivottavasti ei tarvitse maksaa mitään.. Ja miksi tuollaisia virityksiä ei pureta jos nykyautot ei niihin mahdu. Onko kuva Suomesta? Ekana tuli mieleen joku magneetilla kiinnitettävä valvontakamera ja kännykkäsovellus, mutta ei taida mennä budjettiin.

Ei ole Suomesta vaan Keski-Euroopasta. Ihan normaalia täällä, kun autoja on pikkasen enemmän kuin Suomessa ja maata paljon vähemmän käytettävissä. Mielummin sitä maksaa kuitenkin tästä, kun etsisi aina autopaikkaa ja ei tiedä saako autoa parkkiin vai ei. Kadunvarsipaikkoja on hyvin vähän täällä. Ei ole samanlaisia megaparkkipaikkoja ja halleja täällä. Täällä fillaritkin laitetaan steissillä kahteen kerrokseen säilöön. Taidonnäyte sekin teline.

Mietin aluksi tuota magneetilla kiinnitettävää kameraa rekisterikilpeen ja sopivan olisikin saanut n. 30€:lla, mutta olisi lisäksi vaatinut n. 20€:n varavirtalähteen ja puhelimeen app:n ja jaetun wifin puhelimesta ja en tiedä olisiko toiminut ihan putkeen. Ainakin liikaa säätämistä. Ja kuten kuvista näkee, ei tuossa tilassa oikein viitsi hirveästi askarrella autoon mitään virityksiä. Ajan kanssa pitää lisätä kunnollinen "kiinteä" peruutus- ja eteenpäin kuvaava kamera rekisterikilven telineisiin, jotka on yhdistetty taustapeilin näyttöön/kojelautakameraan. Nyt ei uskalla, ettei koko auto mene pimeäksi jos alkaa sähköjä sorkkimaan.
 
Peili voisi tosiaan toimia ja riittäisi vain toiselle puolelle. Itsellä ei ole oikein nyt työkaluja isompiin kiinnityksiin (betoniin), mutta muistaakseni on sellaista magneetti-liimateippiä olemassa, joka voisi toimia esim. tuossa pömpelissä. Jesarilla ympäri toimii ainakin. Kiitos asian yksinkertaiseksi tekemisestä :thumbsup:

Muutenkin hankala ajaa tuohon, koska auto ei mahdu taipumaan suoraan välikköön, vaan pitää aina venkslata sisään- ja ulosajatteassa.


edit: tämähän toimii suoraan ja meni tilaukseen: amzdeal Rücksitzspiegel für Babys, bruchsicherer: Amazon.de: Elektronik Aina hienoa käyttää jotain tuotetta väärin parempaan käyttötarkoitukseen.

20200721_152723.jpg
20200721_152714.jpg
Menisikö peruuttamalla helpommin?
 
Menisikö peruuttamalla helpommin?

Menee kyllä, mutta kuten kuvista näkee, niin auton ovi ei mahdu aukeamaan - ei mahtunut edes jalka ulos välistä. Kerran kokeilin ja tulin apumiehen puolelta pois. Ei ollut kovin käytännöilistä.

Anyway, peili on nyt kiinni nosturin moottorin peltisuojassa. En ole ajanut vielä paikoilleen, mtta peruutttaessa pois ajovalot häikäisivät liikaa, joten ptää ajaa parkkiin ilman valoja. Parista sentistä kiinni ettei peilin remmit riittäneet yli, mutta autossa aina Gorilla-teippiä, joka pelasti tilanteen taas kerran.
 
Menee kyllä, mutta kuten kuvista näkee, niin auton ovi ei mahdu aukeamaan - ei mahtunut edes jalka ulos välistä. Kerran kokeilin ja tulin apumiehen puolelta pois. Ei ollut kovin käytännöilistä.

Anyway, peili on nyt kiinni nosturin moottorin peltisuojassa. En ole ajanut vielä paikoilleen, mtta peruutttaessa pois ajovalot häikäisivät liikaa, joten ptää ajaa parkkiin ilman valoja. Parista sentistä kiinni ettei peilin remmit riittäneet yli, mutta autossa aina Gorilla-teippiä, joka pelasti tilanteen taas kerran.

En tajunnut tuota ahtautta toisella puolella
 
Menee kyllä, mutta kuten kuvista näkee, niin auton ovi ei mahdu aukeamaan - ei mahtunut edes jalka ulos välistä. Kerran kokeilin ja tulin apumiehen puolelta pois. Ei ollut kovin käytännöilistä.

Anyway, peili on nyt kiinni nosturin moottorin peltisuojassa. En ole ajanut vielä paikoilleen, mtta peruutttaessa pois ajovalot häikäisivät liikaa, joten ptää ajaa parkkiin ilman valoja. Parista sentistä kiinni ettei peilin remmit riittäneet yli, mutta autossa aina Gorilla-teippiä, joka pelasti tilanteen taas kerran.
Hankit Bemarin tai Teslan (vai onko varustetta jo muillakin?) ja ajat auton nosturille seisoen itse ulkona käyttäen puhelinta/kauko-ohjainta :lol: Eli voit katsoa ulkopuolelta milloin auto on oikeassa kohdassa. (Tämä oli siis sarkasmia, jos ei tullut selväksi jo sisällöstä)


Mutta tosiaan, asensin omaani jälkiasenteisen etukameran, joka aktivoitui joko nappia painamalla tai automaattisesti R:ltä D:lle vaihtaessa määritellyksi ajaksi. Jälkimmäinen on siis kätevä taskuparkatessa. Autossani oli jo valmiiksi multimedianäyttö, joten kameran kuva tuli kätevästi siihen. Etututkat itseltäni puuttuu ja niiden asentaminen olisi ollut kalliimpaa (tai ainakin hankalampaa), koska ne olisi pitänyt maalata ja puskuriin tehdä reiät. Tuon kameran sen sijaan sai asennettua poraamatta mitään reikiä ja sähköt kameralle tuli haaroittimella head unitilta eli sähköjäkään ei tarvinnut sörkkiä. Nyt kamera on tosin nypätty pois, kun opin hahmottamaan auton mitat ja kamera kävi turhaksi. Lisäksi päivitin autoon Carplayn, isomman näytön ja vahvistimen, jossa yhteydessä tuo kamera ei olisi enää toiminut kumminkaan.
 
Tulipa hetken mielijohteesta hankittua 70mai 1s kamera tuulilasiin. Koska kokemuksia ei laitteista ole ennestään, tuntuisi olevan ihan soiva peli.
 
Onko noista kännykkään tulevista Android dashcam apeista mitään kokemuksia?
 
QcNJpqH.jpg
Ärystti, kun 12V-pistokkeeseen tulee jatkuva virta, jolloin kojelautakameraa saa aina repiä irti ja kiinnitellä ja usein myös jää päälle. Ostin Biltemasta ryöstäjän, joka naksautettiin suoraan sulakepistokkeeseen ja vedin siitä johdot ylimääräiselle 12V-laturille. Kytkin tuon ajovalojen korkeussäädön sulakkeeseen, johon tulee virta, kun autoon laittaa virrat päälle. Nyt on kojelaudan sisällä siis ylimääräinen USB-pistoke, joka sopii täydellisesti juuri kameralle :)
Netistä löytyy yllättävän paljon keskustelua tuosta "hardwiring" liittämisestä, mutta olisiko paikalla joku sähkäri tms. joka osaa sanoa suht varmasti miten tuo on järkevintä tehdä. Vaihtoehtoja kun on:

- Haaroitin kummin päin? Silleen että johto lähtee ns. kylmälle puolelle?
- Haaroitin laitetaan samankokoisen sulakkeen tilalle kuin kamerassa (5amp) ja molempiin 5amp sulake?
- Liitetään isomman tilalle ja alempaan (?) se alkuperäinen sulake (esim. 10amp) ja ylempään kameran (5amp)?

Ainakin noista on jonkun verran tullut keskustelua vastaan.
 
Joskus sitä sattuu sopivasti kohdalle... :facepalm:

Sori, ei henkilökohtaista.

"Videon omistaja on estänyt videon toistamisen muissa sivustoissa." :facepalm:
Jatkot ehkä tänne

Keskustelua foorumin linjauksista

Kaivuri kaatuu video, edit tähän on surkee editori, tekee linkeistä suoraan jotain upotuksia

Edit, käsin tehdynkin linkki koodikin muutti upotukseksi, no ehkä näin
Koodi:
https://www.youtube.com/watch?v=VRTC022fKh0
 
Viimeksi muokattu:
Parhaaseen kantaaottamatta. Epäilyttää tuon Garmin 66:n kuvanlaatu (leveä 180 asteen kuvausala) ja vähän valmistajan laatu muutenkin. Käytössä nyt toinen 55-malli. Eka kuoli takuuaikana ja tämä vaihtona saatu hajoamassa myös, kun kuvaa puppua ajoittain. Molemmat vikaantuneet kesällä, kun käyvät ilmeisesti niin kuumana.
Parkkikuvausta harkitsin mutta luovuin ajatuksesta suuren virrankulutuksen takia.
Muistaakseni Viofolla ja BlackVuella on ollut joitain erillisiä akkuja omiin kameroihinsa, niitä voisi harkita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom