Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllä sen Sunnyn mittarivirhe kasvoi koko ajan nopeuden mukana. En ajanut sillä mutta tämä enopuolen kertomaa.
Absoluuttinen mittarivirhehän kasvaa kaikissa autoissa mitä kovempaa ajetaan. Prosentuaalisen ei pitäisi. Eli 50km/h vauhdissa 5km/h mittarivirhe olisi 100km/h vauhdissa 10km/h virhe, 10%
Noin oletin itsekkin mutta 2018 polossa oli 3km/h tasainen mittarivirhe pikkunopeuksista suuriin.
Vanhoissa autoissa on mittarivirhe progressiivinen kun mittaus tapahtuu vaijerilla ja ainoa keino saada tuollainen systeemi näyttämään vähän yli mitatun nopeuden on laittaa se mittari näyttämään jonkun prosentin enemmän kuin vaijerilta tuleva.

Uusissa autoissa mittaus tapahtuu sähköisesti ja mittarivirhe lisätään tietokoneella niin se voidaan laittaa olemaan sama X km/h missä tahansa nopeudessa.
 
Vanhoissa autoissa on mittarivirhe progressiivinen kun mittaus tapahtuu vaijerilla ja ainoa keino saada tuollainen systeemi näyttämään vähän yli mitatun nopeuden on laittaa se mittari näyttämään jonkun prosentin enemmän kuin vaijerilta tuleva.

Uusissa autoissa mittaus tapahtuu sähköisesti ja mittarivirhe lisätään tietokoneella niin se voidaan laittaa olemaan sama X km/h missä tahansa nopeudessa.

Mittarivirheen tarkoitus on, että vaikka autoon laittaa millaiset renkaat tahansa alle, mittari ei silti näytä liian vähän.

Se, että lisätään joku absoluuttinen luku vaan nopeuteen soveltuu erittäin huonosti tähän, kun taas vakioprosentti täyttää tämän tehtävän täydellisesti.

En näe mitään järkeä siinä, että joku autovalmistaja vaan lisäisi mitattuun nopeuteen jokun "vakiovirheen". Jos joku autovalmsitaja näin tekee, silloin sen speksaajat on idiootteja.
 
No ei kyllä paukahda ihan kolme huomautuskirjettä ottaneena. Tuo on ihan täyttä paskaa että sieltä ruvetaan laskuja lähettelee jos kamera välähtää. Liekkö oot joku virkamies sopivassa virastossa?

Kolme on aika vähän, mulla tuli viime vuonna melkein 30 huomautusta ja kaikissa se sama 3km/h ylinopeutta varmuusvähennyksen jälkeen.

Hauskaa tuossa on se että aina ne samat kamerat välähti.
 
Kolme on aika vähän, mulla tuli viime vuonna melkein 30 huomautusta ja kaikissa se sama 3km/h ylinopeutta varmuusvähennyksen jälkeen.

Hauskaa tuossa on se että aina ne samat kamerat välähti.
Pakko sanoa että aika tyhmää touhua moinen. Kykenet selkeästi ajamaan tarkasti haluamaasi nopeutta mutta sinun on pakko ajaa se x määrä yli rajoituksen. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen, pelkää kameroita, ei kykene noin tarkkaan nopeuden hallintaan jne jne... Oletko laskenut miten paljon säästät vaikka työmatkallasi tuolla että ajat kamerat välkkyen vs että ajaisit juuri gps:n mukaan rajoituksen sallimaa?
 
Mittarivirheen tarkoitus on, että vaikka autoon laittaa millaiset renkaat tahansa alle, mittari ei silti näytä liian vähän.

Se, että lisätään joku absoluuttinen luku vaan nopeuteen soveltuu erittäin huonosti tähän, kun taas vakioprosentti täyttää tämän tehtävän täydellisesti.

En näe mitään järkeä siinä, että joku autovalmistaja vaan lisäisi mitattuun nopeuteen jokun "vakiovirheen". Jos joku autovalmsitaja näin tekee, silloin sen speksaajat on idiootteja.
VAGista ja bemarista saat ainakin ihan itse tietokoneella tuon säätää ja on nimenomaan vakiovirhe. Itselläkin 225/50/17 +4 ja 235/45/17 +5 ja säädettävässä muuttujassa on arvo 4 ja tuo 225/50 rinkula on tehtaan vakiokoko ja 235 ei ole.

Miten se vakioprosentti siihen sopiii paremmin, tarpeeksi pienen renkaan kun pistät alle niin näyttää väärin ellet aja kahtasataa. Vakiovirhe on hyvä, mittariin rajoitus+vakiovirhe-rengaskohtainen säätö+6+3 ja matka etenee joka rajoitusalueella niin ripeästi kuin mahdollista automaattisen liikennevalvonnan kannalta. Eli omassa tapauksessa +13 talvirenkailla ja +14 kesärinkuloilla. Ja jos haluaa vetää varman päälle niin aja sitten +12 aina...
 
Pakko sanoa että aika tyhmää touhua moinen. Kykenet selkeästi ajamaan tarkasti haluamaasi nopeutta mutta sinun on pakko ajaa se x määrä yli rajoituksen. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen, pelkää kameroita, ei kykene noin tarkkaan nopeuden hallintaan jne jne... Oletko laskenut miten paljon säästät vaikka työmatkallasi tuolla että ajat kamerat välkkyen vs että ajaisit juuri gps:n mukaan rajoituksen sallimaa?

Hauskinta tässä on että 99% kamera välkkyy yhdessä kohtaa, toiset kamerat välähtää aniharvoin joten olisikohan säädetty vähän turhan tiukalle tuo yksi kehän kamera jolla saadaan ihmisiä peloteltua?
 
No ei kyllä paukahda ihan kolme huomautuskirjettä ottaneena. Tuo on ihan täyttä paskaa että sieltä ruvetaan laskuja lähettelee jos kamera välähtää. Liekkö oot joku virkamies sopivassa virastossa?
En vaan melko lailla kyrsiintynyt jo valmiiksi siihen ideaan että jatkossa pienistä ylinopeuksista ei tule rikesakkoa vaan hallinnollinen liikennevirhemaksu,. Vahingostakin maksat, tai sitten maksat moninkertaisen summan siitä kun yrität sitä hallinnollista liikennevirhemaksua kiistää.
 
Hauskinta tässä on että 99% kamera välkkyy yhdessä kohtaa, toiset kamerat välähtää aniharvoin joten olisikohan säädetty vähän turhan tiukalle tuo yksi kehän kamera jolla saadaan ihmisiä peloteltua?
Dunno. Ajan kehä1:stä ja kehä3:sta melkein päästä päähän 80kmh-100kmh gps:ään melkein päivittäin ja itsellä on välähtänyt kamera kahdesti muistaakseni. Kerran reiluhkoa alinopeutta ajaessani (punaisiin valoihin tyhjällä tiellä rullatessa eli ilmeisesti testiotos tms) ja kerran 79kmh GPS:n mukaan ajaessa (testi tai GPS heittänyt pari kmh) joten ei nuo nyt ihan herkimmällä tunnu olevan. Niin monen vuoden kokemus kehäteiltä. Mikä kamera sulla välkkyy? Kehä itään alamäen alla ennen Pukinmäkeä vai oliko toinen paljon välkkyvän oloinen se ennen tunnelia 70kmh länteen ykkösellä. Kolmosella en liikaa ole välkkymistä bongaillut (kai kellonajat milloin ajan sieltä).
 
Dunno. Ajan kehä1:stä ja kehä3:sta melkein päästä päähän 80kmh-100kmh gps:ään melkein päivittäin ja itsellä on välähtänyt kamera kahdesti muistaakseni. Kerran reiluhkoa alinopeutta ajaessani (punaisiin valoihin tyhjällä tiellä rullatessa eli ilmeisesti testiotos tms) ja kerran 79kmh GPS:n mukaan ajaessa (testi tai GPS heittänyt pari kmh) joten ei nuo nyt ihan herkimmällä tunnu olevan. Niin monen vuoden kokemus kehäteiltä. Mikä kamera sulla välkkyy? Kehä itään alamäen alla ennen Pukinmäkeä vai oliko toinen paljon välkkyvän oloinen se ennen tunnelia 70kmh länteen ykkösellä. Kolmosella en liikaa ole välkkymistä bongaillut (kai kellonajat milloin ajan sieltä).

Kehä 3
 
Pakko sanoa että aika tyhmää touhua moinen. Kykenet selkeästi ajamaan tarkasti haluamaasi nopeutta mutta sinun on pakko ajaa se x määrä yli rajoituksen. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen, pelkää kameroita, ei kykene noin tarkkaan nopeuden hallintaan jne jne... Oletko laskenut miten paljon säästät vaikka työmatkallasi tuolla että ajat kamerat välkkyen vs että ajaisit juuri gps:n mukaan rajoituksen sallimaa?
No jos tietyt kamerat välkkyy vaan niin empä tiedä. Joskus on mulla välkkyneet jotkin vaikka ajaa tasan rajoituksen mukaan. Jos nää sijaitsisi työmatkalla niin välkkyisi joka päivä sitten.
 
No jos tietyt kamerat välkkyy vaan niin empä tiedä. Joskus on mulla välkkyneet jotkin vaikka ajaa tasan rajoituksen mukaan. Jos nää sijaitsisi työmatkalla niin välkkyisi joka päivä sitten.

Kehä 1 varsinkin huomannut välkkyvän kameran olevan lähes turvallisuusriski edessä kun välähtää, heti jarruvalot palavat ja osa ajaa varmuudeksi 10 alle rajoituksen. Jos kamerat vielä viritetty herkiksi niin välkkyy usen mm Kehä 3 länteen Vantaan Ikean kohdalla oleva kamera otti kuvan 86 mittarivauhdilla, jossa 2 km/h virhettä varmuusvähennyksen jälkeen 81@80.
 
En näe mitään järkeä siinä, että joku autovalmistaja vaan lisäisi mitattuun nopeuteen jokun "vakiovirheen". Jos joku autovalmsitaja näin tekee, silloin sen speksaajat on idiootteja.
Ehkä niillä "idiooteilla" on jokin järkeily siinä ollut.
Ilman tietoa ihan mutuila. Joissain autoissa väylässä nopeus tieto on tarkempi, ja ns mittari luku on sitten jotain + "väylän" nopeus. Tätä sitten ole mutuillut että valmistaja on pyrkinyt tarkempaan mittaukseen, ja sitten käyttöliittymään näytetään nopeus joka täyttää hyväksynnän vaatimukset, siis vähän yhtä idiootteja kun nämä poliisien nopeusvalvonnon varmuuskorjaukset.

Pakko sanoa että aika tyhmää touhua moinen. Kykenet selkeästi ajamaan tarkasti haluamaasi nopeutta mutta sinun on pakko ajaa se x määrä yli rajoituksen. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen, pelkää kameroita, ei kykene noin tarkkaan nopeuden hallintaan jne jne...
Jos sama naama aina kuvissa, niin varmaan ihan oikein olisi että maksulappua, ellei jopa väläytellä kortin poisottoa.

Siis kymmeniä huomautuksia ja edeleen ilmeisen tahallaan ajelee ylinopeutta.

. Aiheuttaen turhia nopeuseroja ja nopeuden pumppausta teille kun suurin osa ei halua ajaa kamerat välkkyen,
Tätä tarina ei tukenut, jä käsitys että vakkarilla ajelee, eli tasaista vauhtia, jos joku hiljenteliä tulee perässä, niin ei se ainakaan hänestä johdu, ja jos ajalee jatkuvasti kameraan ylinopeutta, niin ei ainakaan suoraan kerro että niihin hiljentelisi. Jos ei ylinopeuden takia ohittele, ja vilkuttele rajoitustenmukaan ajaville, niin ei pahimpia.

Tuolla liikenteessä on niitä kuskeja jotka ajavat reippaammin ylinopeutta , ohittelevat rajoitusten mukaan ajavia jne.

Edit.
Lievästä "sallitusta" ylinopeudesta herkästi kyllä seuraa se että alkaa nuo rajoitusten mukaan ajavat ärsyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä niillä "idiooteilla" on jokin järkeily siinä ollut.
Ilman tietoa ihan mutuila. Joissain autoissa väylässä nopeus tieto on tarkempi, ja ns mittari luku on sitten jotain + "väylän" nopeus. Tätä sitten ole mutuillut että valmistaja on pyrkinyt tarkempaan mittaukseen, ja sitten käyttöliittymään näytetään nopeus joka täyttää hyväksynnän vaatimukset, siis vähän yhtä idiootteja kun nämä poliisien nopeusvalvonnon varmuuskorjaukset.

Ne vaatimukset vaan täytetään pienemmällä virheellä siten, että näytetään prosentuaalisesti jonkin verran liikaa, koska se mittauksen epävarmuus johtuu käytännössä tasan tarkkaan siitä, millaisia renkaita käytetään, eikä mistään muusta (ellei sitten auton digitaalisessa mittarissa ole todella onnetonta softaa, jossa hirveitä viiveitä)

Jos rengas on halkaisijaltaan 2% isompi, silloin se luku näyttää aina ~2% vähemmän kuin pienemmillä renkailla samassa nopeudessa.
 
Ne vaatimukset vaan täytetään pienemmällä virheellä siten, että näytetään prosentuaalisesti jonkin verran liikaa, koska se mittauksen epävarmuus johtuu käytännössä tasan tarkkaan siitä, millaisia renkaita käytetään, eikä mistään muusta (ellei sitten auton digitaalisessa mittarissa ole todella onnetonta softaa, jossa hirveitä viiveitä)

Jos rengas on halkaisijaltaan 2% isompi, silloin se luku näyttää aina ~2% vähemmän kuin pienemmillä renkailla samassa nopeudessa.
No tuossa yritin mutuilla miksi noin, en sitä miksi noin ei kannata tehdä.

Rengastuksen vaikutusta tuolla parin numeron "korotuksella" tuskin yritetään paikata. ja edelleen mutuillen jos se auto ei tiedä mitkä renkaat niin se on säädetty, kuten aiemmin ketjuun postattu , niin viritys sen "nopeimman" renkaan mukaan. Ainakin joissain yksittäisissä autoissa vaikuttaisi siltä.

Jos se suunnittelia luottaa laskennan tarkuuteen, niin tarkemman "mittarinäytön" saa aikaan jos lättäsee parin numeron lisäyksen, vs jokin +5%, jotta varmasti näyttää alle todellisen myös taajamavauhdeissa.

Yksiajatus on käyttäytyä eri nopeusalueilla eri tavoin, ja mutuilen väitän että niin on myös tehty.


eikä mistään muusta (ellei sitten auton digitaalisessa mittarissa ole todella onnetonta softaa, jossa hirveitä viiveitä)
Jos kyse näytöstä, niin sen piirtäminen varmaan tarkempaa ja samanlaista koko tuotantoerä. Jolloin voidoidaan lättästä varmuusvara tiukemmin.

Jos fyysisellä viisarilla toteutettu, niin viisaria saa suhteellisen tarkkaan ohjattua (lisäksi vaihteluvirhe suuhteessa numeroihin) , eikä lukutarkkuus ei välttämättä ole kovin hyvä ja en yllättyisi jos jo tuotanto eränkin sisällä voisi olla eroja. Niin luulisi että se idiootti laittaa varmuusvaraa reilummin vs näyttö

Mutuilen edelleen että valmistajalle liikaa näyttäminen on ole kummoinenkaan riski, joten "idiootti" on turvallisemmilla vesillä varmusuvaroineen, ja jos ei ihan lähde lapasesta niin myyntipuolikaan ei hauku.
 
Mutuilen edelleen että valmistajalle liikaa näyttäminen on ole kummoinenkaan riski, joten "idiootti" on turvallisemmilla vesillä, ja jos ei ihan lähde lapasesta niin myyntipuolikaan ei hauku.

"turvallisemmilla" ? Koska kertolasku esim. luvulla 1.02 on niin hirveän vaikea operaatio, ette uskota, että osataan koodata koodi, joka sen tekee?

Jos autoa koodaavien sularikoodarien koodaustaito on tällä tasolla, niin sitten kannattaisi ehkä palkata uudet koodarit sen sijaan että korvataan se 1.02lla kertominen +5lla.

ja oikeasti siellä koodissa kuitenkin on JO se kertolasku, joten todellisuudessa kyse on vaan siitä että kerrotaanko esim. luvulla 3456 vai 3546 tsp. Se yhteenlasku on vain YLIMÄÄRÄINEN operaatio joka vaan LISÄÄ sitä riskiä, jos jossain joku riski on.


Ja täysin päin vastoin sen "turvallisuuden" suhteen.
Kun vaan vedetään hihasta joku vakiolisäys, niin se lopettaa kuitenkin toimimasta oikein kun nopeus kasvaa liian suureksi.

Jos viisarilla toteutettu, niin viisaria saa suhteellisen tarkkaan ohjattua , mutta lukutarkkuus ei välttämättä ole kovin hyvä ja en yllättyisi jos jo tuotanto eränkin sisällä voisi olla eroja. Niin luulisi että se idiootti laittaa varmuusvaraa reilummin.

Edelleenkin se "varmuusvara" on paljon fiksumpaa tehdä prosentuaalisena kuin absoluuttisena.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkin se "varmuusvara" on paljon fiksumpaa tehdä prosentuaalisena kuin absoluuttisena.
Eikä ole, mikä hiton järki siinä on että virhettä on 1km/h at 10, 10 at 100 ja 100 at 1000 jos/kun nuo kaikki nopeudet kyetään mittaamaan reilusti alle 1km/h tarkkuudella??? Siellä on "encoder" eli navasssa reikiä n kpl per kierros eli sieltä tulee n pulssia per kierros. Tuosta on triviaalia laskea (onnistuu ihan rautalohkoilla, ei tartte vääntää SW:tä kuin lohkon konffaamiseksi (pilkkua nussien voi sanoa "että softaa siellä lohkossakin tai että softalla se lohkokin on tehty", mutta se ei ole c:tä eikä edes assemblyä...) pulssitaajuus => navan pyörimisnopeus on tiedossa. Tehdasrenkaiden vaihtoehtokokojen halkaisija sama, jolloin pyörimisnopeus*pii*halkasija == nopeus. Päälle vakioarvo/offset, jolla varmistetaan että mittari ei näytä liian vähää ja samalla tuo vakioarvo sallii myös hieman eri halkasijaisen renkaankin käyttämisen.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkin se "varmuusvara" on paljon fiksumpaa tehdä prosentuaalisena kuin absoluuttisena.

Ei ole.

Jos nyt kuvitellaan että joku pyrkisi vaikka ajamaan tasan rajoituksen mukaista nopeutta koko ajan, niin vakiomääräinen ylitys mittarissa on selkeästi parempi. Pienillä nopeuksilla nopeus vaihtelee (30->35) paljon nopeammin kuin suurilla (120->125) välitystenkin takia. Suurilla nopeuksilla on helpompaa pitää tasainen nopeus toisin sanoen. Melko typerää jos siellä helpossa päädyssä olisikin sitten moninkertainen mittarivirhe "auttamassa".
 
Jos nyt kuvitellaan että joku pyrkisi vaikka ajamaan tasan rajoituksen mukaista nopeutta koko ajan, niin vakiomääräinen ylitys mittarissa on selkeästi parempi. Pienillä nopeuksilla nopeus vaihtelee (30->35) paljon nopeammin kuin suurilla (120->125) välitystenkin takia. Suurilla nopeuksilla on helpompaa pitää tasainen nopeus toisin sanoen. Melko typerää jos siellä helpossa päädyssä olisikin sitten moninkertainen mittarivirhe "auttamassa".
Minun ymmärtääkseni se idea nopeusmittareiden varmuusmarginaaleissa on, ettei vahingossa ylitä nopeusrajoitusta, eikä se, että voisi ajaa mahdollisimman tarkasti nopeusrajoituksen mukaan. Jos siis pyrkii ajamaan mittarin mukaan, niin "turvallisuus" sikäli kuin sitä nopeuden funktiona voi ilmaista, kasvaa suhteessa vauhtiin.
 
Minun ymmärtääkseni se idea nopeusmittareiden varmuusmarginaaleissa on, ettei vahingossa ylitä nopeusrajoitusta, eikä se, että voisi ajaa mahdollisimman tarkasti nopeusrajoituksen mukaan. Jos siis pyrkii ajamaan mittarin mukaan, niin "turvallisuus" sikäli kuin sitä nopeuden funktiona voi ilmaista, kasvaa suhteessa vauhtiin.

Käytin tuota vain esimerkkinä, tottakai tarkoitus on ehkäistä yli rajoituksen vahingossa ajamista. Siihenkin toimii paremmin tuo vakiomittarivirhe.
 
"turvallisemmilla" ? Koska kertolasku esim. luvulla 1.02 on niin hirveän vaikea operaatio, ette uskota, että osataan koodata koodi, joka sen tekee?



Jos autoa koodaavien sularikoodarien koodaustaito on tällä tasolla, niin sitten kannattaisi ehkä palkata uudet koodarit sen sijaan että korvataan se 1.02lla kertominen +5lla.
Edelleen oletan että niillä valmistajilla on jokin ajatus ja syy. ja maalikkona ajattelen jos sen parin numeron virheet/varmuus varan meinaa korjata prosenttilaskulla, niin se menee pieleen isommilla nopeuksilla että vaarana että ylittää jo jotkin tiukemmat hyväksynnät.

Kuvittelen että vastuuinsinööri miettinyt ehdotusta jossa nopeus on laskettu niin että speksin mukaan vauhti on enintään laskettu, niin uskaltaako sen hyväksyä, vai haluaako idiootti insinööri näyttöön vielä + kaksi että ei ainakaan sen takia tule hyväksynnässä hylsyä , ehkä enemmänkin jos ei luotanut kuljettajalle nakyvan mittarin tarkuuteen. Yksi ratkaisu on tehdä talukko eri nopeuksille ja hoitaa se prosentti laskuilla.
 
Jos mittari on liian tarkka, se saattaa näyttää alle todellisen nopeuden jo rengaspaineiden muuttuessa.
 
Jos mittari on liian tarkka, se saattaa näyttää alle todellisen nopeuden jo rengaspaineiden muuttuessa.
Hauskasti kirjoitettu, liiantarkka :)
Ajatuksesi ilmeisesti se että joku valmistaja virittäisi nopeusnäytön niin että virhe olisi mahdollisimman pieni, siis sallisi virheen kumpaanki suuntaan. (tälläinen ei ilmeisesti EU alueella hyväksyttävää)

Ja sen lisäksi mittaus olisi toteutettu niin että rengastus, mukaanlukien ilmanpaineet vaikuttaisi (ns perinteinen tapa).

Enempää miettimättä kyselen, vaikuttaako paine selkeästi, eli siis kuinkapaljon kehä perheauton renkaassa voisi pidentyä, jos paineet nousee yli ns speksin.
Edelleen mutuillen, jos vaikuttaaa, niin meneekö niin että kesärenkaassa vähemmän, vs talvirengas, lokiikka se että jälkimmäiset yleensä korkeaprofiilisempia ja pehmeämpiä, mutta venyykö nekään ylipaineesta (ei ne kuitenkaan mitään ilmapalloja ole)? Jos oikeasti venyy, niin miten verrattuna lämpötila eroihin (piteenkö kehän lämmöstä).

Mutta olisko tälle jotain parempaa ketjua, toki jos tämä (postaus) ärsyttää, niin sopiin tähänkin ketjuun.
 
Olipahan taas vaihteeksi perseilyä. Välimatka kiristyi reilusti, kun edellä ajava ajoi reilua alinopeutta ja liikenneympyrät melkein kävelyvauhtia, laittoi vielä laittoman persvalon päälle, joka oli sijoitettu takakontin yläpuolelle. Itse olin vain kyydissä, mutta meinasi loppua nelonen kesken siinä nuuskiessa, välillä löysi jopa hieman vauhtia, mutta vauhti tippui taas kohta reilusti. Vilkku löytyi vasta kääntämisen aikana ja päätti vielä bonuksena jarruttaa ja pysähtyä aiheetta tielle, kun "lipsahti" pitkät päälle. Pitäisikö 50km/h alueella ajaa kolmosella koko matka? Itse en ole myöskään nuuskimisen kannalla, vaikka edessä ei vauhtia löytyisi, mutta kyseisen herran kanssa olisi voinut muutaman sanan vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Olipahan taas vaihteeksi perseilyä. Välimatka kiristyi reilusti, kun edellä ajava ajoi reilua alinopeutta ja liikenneympyrät melkein kävelyvauhtia, laittoi vielä laittoman persvalon päälle, joka oli sijoitettu takakontin yläpuolelle. Itse olin vain kyydissä, mutta meinasi loppua nelonen kesken siinä nuuskiessa, välillä löysi jopa hieman vauhtia, mutta vauhti tippui taas kohta reilusti. Vilkku löytyi vasta kääntämisen aikana ja päätti vielä bonuksena jarruttaa ja pysähtyä aiheetta tielle, kun "lipsahti" pitkät päälle. Pitäisikö 50km/h alueella ajaa kolmosella koko matka? Itse en ole myöskään nuuskimisen kannalla, vaikka edessä ei vauhtia löytyisi, mutta kyseisen herran kanssa olisi voinut muutaman sanan vaihtaa.
No voi kamala jos joku ajaa taajamassa rauhallisesti. Ei pitäisi olla keneltäkään mitään pois. Positiivista myös jos joku ajaa liikenneympyrässä hiljaa. Yleensä noissa ajetaan järjestään liian kovaa.
 
Olipahan taas vaihteeksi perseilyä. Välimatka kiristyi reilusti, kun edellä ajava ajoi reilua alinopeutta ja liikenneympyrät melkein kävelyvauhtia, laittoi vielä laittoman persvalon päälle, joka oli sijoitettu takakontin yläpuolelle. Itse olin vain kyydissä, mutta meinasi loppua nelonen kesken siinä nuuskiessa, välillä löysi jopa hieman vauhtia, mutta vauhti tippui taas kohta reilusti. Vilkku löytyi vasta kääntämisen aikana ja päätti vielä bonuksena jarruttaa ja pysähtyä aiheetta tielle, kun "lipsahti" pitkät päälle. Pitäisikö 50km/h alueella ajaa kolmosella koko matka? Itse en ole myöskään nuuskimisen kannalla, vaikka edessä ei vauhtia löytyisi, mutta kyseisen herran kanssa olisi voinut muutaman sanan vaihtaa.
Koitapa ehdottaa sille kuskia esittäneelle, että matka saattaisi taittua sujuvammin, jos esimerkiksi ei ajeta edellä olevan perälaudassa kiinni. Erityisesti jos edellä oleva vaikuttaa ajavan epävarmasti, on perässä kiinni ajaminen varmin tapa haitata omaa menoaan.

Kannattaa myös tarkistaa, löytyykö kuskin ajokortista erityisehtoa 78, jos vaihteiden käyttäminen tuottaa noin suuria ongelmia. Paljastuu samalla, löytyykö korttia ollenkaan.
 
Kyllä täälläkin hyvin äkkiä se vauhti tippuu alle rajoituksen jos pitää tulla ajamaan puskuriin kiinni. Menee sitten ohi jos kokee tarvetta ajaa yli rajoituksen.
Ajat siis taajamassa vittuillessaan nopeutta, joka on korkeintaan 40km/h, liikenneympyrässä piti melkein vaihtaa kakkoselle. Mitä jos ohitus ei ole turvallinen tai keskikoroketta löytyy? On myös erittäin turvallista pysähtyä tielle ilman syytä ja vielä hieman ennen mutkaa.
 
Ajat siis taajamassa vittuillessaan nopeutta, joka on korkeintaan 40km/h, liikenneympyrässä piti melkein vaihtaa kakkoselle. Mitä jos ohitus ei ole turvallinen tai keskikoroketta löytyy? On myös erittäin turvallista pysähtyä tielle ilman syytä ja vielä hieman ennen mutkaa.
Millaisessa liikenneympyrässä ei joudu vaihtamaan kakkoselle? Yleensä kun semmonen 10-20km/h on sopiva nopeus noissa.
 
10-20km/h liikenneympyrässä? Eikö liikenneympyrä ole yleensä normaalia kiertoliittymää isompi? Oulussa ei ainakaan ole ainuttakaan kiertoliittymää/liikenneympyrää, josta ei voisi ajaa helposti yli 30km/h. Suurimmasta osasta voi ajaa ihan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia ongelmitta, oli se sitten 50km/h tai 60km/h. Toki ei talvikelillä, kun tiet jäätyvät. Onko kyseessä minikiertoliittymät vai?
 
Ajan yleensä nopeusrajoitus +5, mutta silti aina välillä joku ilmestyy takapuskuriin roikkumaan. Silloin kyllä nopeus laskee, jotta takanaoleva pääsisi helpommin ohi...
Joskus takana alkaa kuskilla kädet heilua ja ajaminen on melkoista mutkittelua. :D
 
10-20km/h liikenneympyrässä? Eikö liikenneympyrä ole yleensä normaalia kiertoliittymää isompi? Oulussa ei ainakaan ole ainuttakaan kiertoliittymää/liikenneympyrää, josta ei voisi ajaa helposti yli 30km/h. Suurimmasta osasta voi ajaa ihan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia ongelmitta, oli se sitten 50km/h tai 60km/h. Toki ei talvikelillä, kun tiet jäätyvät. Onko kyseessä minikiertoliittymät vai?
Terminologia sikseen. Tarkoitin nyt ihan vaan noita taajamissa yleisiä ympyröitä, joissa mennen tullen pitää skannata 270 astetta ympäriinsä näkyykö fillareita tai muita väistettäviä. Vaikea niissä on kovempaa ajaa jos haluaa huolehtia ettei oikeasti aja kenenkään eteen.
 
Terminologia sikseen. Tarkoitin nyt ihan vaan noita taajamissa yleisiä ympyröitä, joissa mennen tullen pitää skannata 270 astetta ympäriinsä näkyykö fillareita tai muita väistettäviä. Vaikea niissä on kovempaa ajaa jos haluaa huolehtia ettei oikeasti aja kenenkään eteen.
Kyllä niissä näkee yllättävän hyvin. Suoraan jos jatkaa niin joistakin pääsee nelosella ja kolmosella pääsee pienemmätkin ympyrät yleensä aika helposti.
 
Montako sekuntia meni hukkaan ja mikset vaan ohittanut?

Pienestä menee maltti, näinköhän kannattais kävellä...
Auttaa jos ymmärtää lukemansa. Kyllähän se vituttaa, kun joku pysähtyy eteen, että voi laittaa sitten kaikki lisävalot myöhemmin päälle. Sakkoa pitäisi kirjoittaa ja katsuri voisi repiä laittomat valot irti. Tuossa käy vielä huonosti, jos on pokkaa yrittää samaa raskaan kaluston kanssa tai taakse sattuisi paikallinen Helvetin enkeli, bingo osuu vielä kohdalle. Vetokoukku ei myöskään saa peittää kilpeä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan itsehän sä nyt provosoiduit? Jos toinen pelleilee niin älä sinä jatka...
Korkeaan lintulautaan asennettu valoheitin ei myöskään ole laillinen, kyllä minä sumuvalojen käytön vielä ymmärrän.
 
Viimeksi muokattu:
@dude86

Aivan turhaan vaahtoat. Takana tulevan on pidettävä turvaväli oikeana ja mikäli joku ajaa hitaammin niin paikan tulle ohitus sitten mikäli mahdollista, jos ahistaa niin paljon.

Omalla kohdalla mikäli joku liimautuu perään kiinni niin en tasan tarkaan ainakaan nosta nopeutta, päinvastoin. Sillä mua ei tuu hiillostamaan kukaan miten ajan. Yleensä nämä hiillostajat on vielä jollain täysin paskalla liikkeellä millä ei ohi meinaa edes päästä. Ei millään pahalla näille perässä roikkujille. Vaikka omistan auton millä kerkiää niin ei se tarkoita, että pitäisi automaattisesti ajaa kuin idiootti liikenteessä. Samaa rauhallisuuttaa odottaisin myös muilta siellä liikenteessä vaikka välillä näkee kyllä vaikka ja minkälaisia suorituksia.
 
@dude86

Aivan turhaan vaahtoat. Takana tulevan on pidettävä turvaväli oikeana ja mikäli joku ajaa hitaammin niin paikan tulle ohitus sitten mikäli mahdollista, jos ahistaa niin paljon.

Omalla kohdalla mikäli joku liimautuu perään kiinni niin en tasan tarkaan ainakaan nosta nopeutta, päinvastoin. Sillä mua ei tuu hiillostamaan kukaan miten ajan. Yleensä nämä hiillostajat on vielä jollain täysin paskalla liikkeellä millä ei ohi meinaa edes päästä. Ei millään pahalla näille perässä roikkujille. Vaikka omistan auton millä kerkiää niin ei se tarkoita, että pitäisi automaattisesti ajaa kuin idiootti liikenteessä. Samaa rauhallisuuttaa odottaisin myös muilta siellä liikenteessä vaikka välillä näkee kyllä vaikka ja minkälaisia suorituksia.
Jos edessä oleva tarpeettomasti jarruttamalla saisi kolarin aikaiseksi niin se on jarrutajan vika, ei tielle saa huvikseen pysähtyä. Ainoan kunnollisen ohituspaikan kohdalla nosti vauhdin normaaliksi ja sen jälkeen tiputti taas vauhtia reilusti. On nähty monet pätkät, kun rekkakuski ajaa tarkoituksellä päin ja se on ihan oikein niille perseilijöille.

Mikähän auto ollut kyseessä? Tuntuu jo niin tyhmältä, ettei voi olla totta jos joku on spoileriin ruuvannut työvaloja.
Näytti joltakin ledilisävalolta "rallispoilerissa", siitä voit merkkiä hahmottaa.
 
Jos edessä oleva tarpeettomasti jarruttamalla saisi kolarin aikaiseksi niin se on jarrutajan vika, ei tielle saa huvikseen pysähtyä. Ainoan kunnollisen ohituspaikan kohdalla nosti vauhdin normaaliksi ja sen jälkeen tiputti taas vauhtia reilusti. On nähty monet pätkät, kun rekkakuski ajaa tarkoituksellä päin ja se on ihan oikein niille perseilijöille.

Tässä tulee taas se, että pidetään se turvaväli edellä ajavaan riittävänä. Kyllä se on perseeseen ajan vika kuka maksaa viulut.
 
Tässä tulee taas se, että pidetään se turvaväli edellä ajavaan riittävänä. Kyllä se on perseeseen ajan vika kuka maksaa viulut.
Tarpeeton tielle pysähtyminen ja tahallinen kolarin aiheuttaminen ei ole sallittua lain mukaan. Molemmille varmaan tulisi sakot. Tietysti voisi myös sanoa, että ei nähnyt, kun laiton takavalo häikäisi melkein silmien korkeudella.
 
Viimeksi muokattu:
On nähty monet pätkät, kun rekkakuski ajaa tarkoituksellä päin ja se on ihan oikein niille perseilijöille.

Tarpeeton tielle pysähtyminen ja tahallinen kolarin aiheuttaminen ei ole sallittua lain mukaan. Molemmille varmaan tulisi sakot. Tietysti voisi myös sanoa, että ei nähnyt, kun laiton takavalo häikäisi melkein silmien korkeudella.

Erinomaisesti näytetty oma tekopyhyys.

Ensin ihannoidaan tarkoituksella kolarin aiheuttavia kuskeja, ja sitten kommentoidaan kuinka kolarin aiheuttaminen ei ole sallittua.
 
En nähnyt ihannointia. Päinvastoin, eikös dude juuri ilkkunut kuinka oikein on kun kolarin tarkoituksella aiheuttavalle kuskille sattuu joskus rekka kohdalle?
 
Erinomaisesti näytetty oma tekopyhyys.

Ensin ihannoidaan tarkoituksella kolarin aiheuttavia kuskeja, ja sitten kommentoidaan kuinka kolarin aiheuttaminen ei ole sallittua.
En ihannoi jyräämistä, mutta jotkut hakeutuvat tilanteeseen, että on kuskin päätettävissä, että millä voimakkuudella osuu ja se on hulluutta rekkojen kanssa. Saattaa sitä hieman tekopyhyyttä ja osittain mulkun vikaa myös löytyä, mutta ainakin voin sen rehellisesti sanoa. Lähtökohtaisesti vittuilu ei paranna tilannetta ja asioilla on useita puolia, joista jokainen löytää vielä omansa. Niinhän sitä sanotaan, että mielipide on kuin persreikä ja jokaisella on oma.
 
Viimeksi muokattu:
Älkää menkö trolleihin.
Kuka täällä trollaa? Jos olisi kuvamateriaalia niin olisin laittanut ne poliisille. Kyllä minä auton tunnistan ja osan rekkaria, jos parkkipaikalla näkyy niin voihan siitä viritelmästä kuvan ottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä muutaman sivun keskustellusta jyräämisestä tulee muutamakin tapaus menneeltä talvelta mieleen kun työmatkalla todella ruuhkaiseen aikaan tungetaan aivan väkisin eteen sivutieltä kolmion takaa, näissä nyt itse on ehtinyt jarruttamaan tai nopeasti koukkaamaan ohi, mutta kertaalleen todistin kun rekka ei ehtinyt jarruttaa, ja se eteen tunkenut ei vaan saanut sitä kaasua painettua ; rekka piti torvea pohjassa ja väisti vastaantulevien kaistalle - tuossa jos olisi ollut vastaantulijoita niin se rekka olisi aivan varmasti jyrännyt sen sivutieltä tunkeneen toopen, ja siinä vika ei todellakaan olisi ollut peräänajajassa.
 
Tästä muutaman sivun keskustellusta jyräämisestä tulee muutamakin tapaus menneeltä talvelta mieleen kun työmatkalla todella ruuhkaiseen aikaan tungetaan aivan väkisin eteen sivutieltä kolmion takaa, näissä nyt itse on ehtinyt jarruttamaan tai nopeasti koukkaamaan ohi, mutta kertaalleen todistin kun rekka ei ehtinyt jarruttaa, ja se eteen tunkenut ei vaan saanut sitä kaasua painettua ; rekka piti torvea pohjassa ja väisti vastaantulevien kaistalle - tuossa jos olisi ollut vastaantulijoita niin se rekka olisi aivan varmasti jyrännyt sen sivutieltä tunkeneen toopen, ja siinä vika ei todellakaan olisi ollut peräänajajassa.

Tilanne on hieman eri, kun etuajo-oikeutettu joutuu väistämään kolmion- tai stopmerkin takaa tulevaa kuin suoralla tiellä edeltävät puheet missä takana tuleva hiillostaa luukussa kiinni. Jolloin takana tulevan reagointi+jarrutusaika ei riitä pysähtymään liian lyhyen turvavälin takia.

Edit. Tämän takia talvella vajaavetoisella autolla vatii isomman välin mihin mennä, kuin vastaavasti nelivedolla mikä saa pitoa ihan eri tavalla. Eikä nelivedollakaan voi joka väliin mennä tunkemaan. Liiallinen kaasun painaminen vajaavetoisella sutii, mutta ei juurikaan kiihdy. Nelivedolla taas se auto ottaa vauhtia koko ajan vaikka auto olisi kylkiedellä menossa kaasulla.

Olen myös monesti kironnut täysperävaunullista rekkaa mikä tahallaan kääntää eteen komion takaa. Katsoo vaan kuskin paikalta silleen et voi voi ku mulla on isompi auto. Olen muutaman kerran meinannut mennä kysymään, että humalassako se kuski ajelee.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom