Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tämä on kyllä idioottimaisin letkautus mitä muistan kuulleeni pitkään aikaan. Joillakin todellisuus on aivan erilaista :D :D
Väärin. Kuvaaja yritti kolaroida ja sen näkee siitä, että ensimmäisen osuman jälkeen jäi ajamaan samaa nopeutta edellämenevän kontissa kiinni ja onnistui törmäämään vielä uudestaan.

Näissä tahallisissa tapauksissa vakuutusyhtiöiden pitäisi laittaa rahahana kiinni ja kieltäytyä korvaamasta.
 
Tuossa tuulilasissa on teippaukset, tunnistaako kukaan mikä firma (tai kuljettaja) voisi käyttää tuollaisia? Ensimmäisen osan viimeinen kirjain on ä ja toisen ensimmäisestä kirjaimesta ei oikein ota selvää (ehkä c), mutta jos on tuttu logo tai teksti, niin sen saattaa tunnistaa.

Ei kai missään busseissa tuollaisia ole, eli eiköhän ole aika turvallista olettaa, että kyseessä on kuorma-auto tai yhdistelmä.

Kuva toisen törmäyksen kohdasta, jossa näkyy myös taksin numero selvästi:

gz1mtXp.png
 
Viimeksi muokattu:
Joo, mutta videolla myös näkyy hetki kun välimatka taksiin alkaa kasvaa ja tilanne alkaisi olla ohi.

Tässä videossa https://v.ylilauta.org/82/9797750b.mp4 sellaista kohtaa ei ollut.

Siinä vaiheessa kun välimatka meinaa alkaa kasvamaan (taksi ilmeisesti koittaa sitä taktiikkaa että ajaisi lujempaa) niin videolla näkyy että kuvajaa kiihdyttää (jopa sen videon nopeuslukeman perusteella).

Tuosta peräänajosta olen sitä mieltä, että mikäli on peileistä seurannut takana tulevaa liikennettä niin hyvä pelisilmä että on nätisti hidastettu ja vain pieni osuma tullut. Peltiä saa rahalla kumminkin, sen sijaan että olis vaikka onnistunut tekemään paniikissa ketjukolarin.
Pelisilmää ?

silloin olisi jo ennen taksin kaistanvaihtoa reagoinut tilanteeseen ja tiputtanut oman vauhdin rajoitusten mukaiseksi ja pitänyt huolen siitä turvavälistä.

Jos joku olisi ollut sen kuvaajan takakontissa kiinni, niin olisi kerinnyt varoittaa sitäkin.

Sitten ei tosin ollut mitään mielenkiintoista videota jaettavana.


Peiliseilitys voisi olla jokin sellainen että on ajanut takantulevan kanssa kisaan ja ökkäyröinyt sinnekkin päin ja niitä peilejäkatsellessa on sitten kajauttanut edelläajavan perään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten iso yhdistelmä takaana tuossa tilanteessa, videon lopussa hyvin näkee että sekin joutunut hidastelemaan, ties kuin kovaa se sieltä on lähentynyt
Johan tuokin on täällä moneen otteeseen käsitelty. Jos sillä oli mitään vaikutusta tilanteeseen, niin se oli ihan oma vika, kun on ajanut liian lähellä. Sitä paitsi ei taida noita rekkoja saada kulkemaan ilman kikkailua merkittävästi vallitsevaa rajoitusta kovempaa.
 
Kyllä muuttaa. Ei se ole niin, että joko jarrut pohjassa tai kaasua. Moottorijarrutustakin voitaneen sanoa jarruttamiseksi, ja se tehdään juuri silloin, jos sun perseessä roikkuu joku samalla kun edelläoleva hidastelee/perseilee.
Monikaan auto ei näytä moottorijarrutuksessa jarruvaloja joten viesti menee vähän hitaasi. ja tuossa videolla se kuvaaja aijoi mahdollisessa taksin moottorijarratuksessa vain lähemmäksi, niin mitä siinä vaiheessa tehdään, väläytetään jarrulla, sen jälkeen se taksi ilmeisesti kiihidytti, kuvaaja seurasi perässä. Taksi palasi jarrujen näyttämis linjalle.

En sano että taksi olisi hommassa onnistunut, mutta ihan oikeasti jos joku mainaa ajaa sun päälle, niin mitä siinä teet ? pakaneminen on yksivaihtoeho , kokeilla kumpi kulkee lujempaa tai kumpi uskaltaa ajaa lujempaa.

jos sun perseessä roikkuu joku samalla kun edelläoleva hidastelee/perseilee.
Jos edessa oleva hidastaa yllättävästi, niin että siihen voi vastata moottorijarrutuksella, niin mitä tekemistä tuolla on mun perässä roikkujankanssa ?
 
Edellisestä viestistä tuli mieleen tämä uusi hieno ominaisuus joissakin sähköautoissa, eli että kun nostaa jalan kaasulta, niin rakkine sytyttää jarruvalon. Siinä meillä on taas yksi uusi keksintö, joka aiheuttaa varmasti kaikenlaisia ongelmia ja pumppausta liikenteessä. :D

Mm. Nissan Leaf on tällainen, jos ajaa "e-pedalilla". Tosin se taitaa myös jarruttaa jonkin verran heti jos jalan nostaa kaasulta, joten siinä mielessä jarruvalojen syttyminen on tuossa ymmärrettävä.

Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf | POLOinen
 
Monikaan auto ei näytä moottorijarrutuksessa jarruvaloja joten viesti menee vähän hitaasi. ja tuossa videolla se kuvaaja aijoi mahdollisessa taksin moottorijarratuksessa vain lähemmäksi, niin mitä siinä vaiheessa tehdään, väläytetään jarrulla, sen jälkeen se taksi ilmeisesti kiihidytti, kuvaaja seurasi perässä. Taksi palasi jarrujen näyttämis linjalle.

En sano että taksi olisi hommassa onnistunut, mutta ihan oikeasti jos joku mainaa ajaa sun päälle, niin mitä siinä teet ? pakaneminen on yksivaihtoeho , kokeilla kumpi kulkee lujempaa tai kumpi uskaltaa ajaa lujempaa.

Hieman selkeämpi ulosanti auttaisi viestisi perille saamista, mutta jos tulkitsen oikein niin:

Juu, ei varmasti näytäkään, kun ei tietääkseni ole mikään yleinen ominaisuus. Ja ainakin minä puhuin rekan moottorijarrutuksesta, en taksin. Ja siinä vaiheessa, kun oli selkeää, että taksi tulee eteen samalle kaistalle, minusta näytti siltä, että ensin rekka jatkoi samaa vauhtia, mutta sitten rupesi hidastamaan. Oliko kyse moottorijarrutuksesta, en osaa sanoa koska en tiedä kuinka nopeasti rekka tiputtaa nopeutta pelkällä moottorijarrulla. Kyllä, taksi väläytti jarruja. Eli perseili. Rekka ajoi takapuskurissa, eli perseili. Ja sitten tuli kolari. Kaksi idioottia ratissa.

Ottaen huomioon, että tässä tilanteessa oli rekka vastaan taksi, niin taksin on aika lailla helpompi nostaa sitä nopeutta kuin rekan. Se mitä minun mielestäni taksin olisi pitänyt tehdä, olisi ollut vain pitää se suurin sallittu, eikä tehdä yhtään mitään ylimääräistä. Ei minkäänlaista jarruttelua. Silloin jos rekka ajaa konttiin, on se vain sen rekkapenan vika. Ja tuskin tuokaan rekkapena olisi ajanut taksin yli vain sen takia, että taksi ei suostu ajamaan ylinopeutta.

Jos edessa oleva hidastaa yllättävästi, niin että siihen voi vastata moottorijarrutuksella, niin mitä tekemistä tuolla on mun perässä roikkujankanssa ?

Jos edellä oleva hidastaa yllättävästi, niin sinulla pitäisi olla niin iso turvaväli (varsinkin isolla rekalla), ettet joudu ainakaan polkea jarrupoljinta lattiasta läpi, vaan pitäisi riittää vähän vähempikin jarrunpainanta. Toki, joskus jokainen herpaantuu liikenteessä, ja silloin käy onnettomuuksia. Sen takia ne turvavälit olisi hyvä pitää isoissa nopeuksissa ja isoilla ajoneuvoilla. Ja varsinkin silloin, jos sun perässä roikkuu toinen täysperävaunu. Silloin se turvaväli antaa sinulle aikaa reagoida ilman, että on jarrupoljin lattiasta läpi ja toinen täysperävaunu omassa perävaunussa/kontissa.
 
Tämä on kyllä idioottimaisin letkautus mitä muistan kuulleeni pitkään aikaan. Joillakin todellisuus on aivan erilaista :D :D

Vihervassari pyöräilijöitä pitäisi ottaa kortti pois. Ja tuollaisilla kommenteilla varustettuja näkee liikenteessä, huoh:hammer:

Videossa ei muuta vikaa, kuin että olisi saanut enemmän olla vauhtia rekkakuskilla. Taksilta erittäin typerä liike.
 
Edellisestä viestistä tuli mieleen tämä uusi hieno ominaisuus joissakin sähköautoissa, eli että kun nostaa jalan kaasulta, niin rakkine sytyttää jarruvalon. Siinä meillä on taas yksi uusi keksintö, joka aiheuttaa varmasti kaikenlaisia ongelmia ja pumppausta liikenteessä. :D

Mm. Nissan Leaf on tällainen, jos ajaa "e-pedalilla". Tosin se taitaa myös jarruttaa jonkin verran heti jos jalan nostaa kaasulta, joten siinä mielessä jarruvalojen syttyminen on tuossa ymmärrettävä.

Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf | POLOinen
Minun autossani on päinvastainen "ongelma": nopeus ei juurikaan hidastu kun jalan nostaa polkimelta. Niinpä usein painan jarrua polttomoottorin moottorijarrutusta vastaavan hidastuvuuden verran. Jarruvalot syttyvät ja se tuntuu kovasti joitakin harmittavan. Pakko tulla perälautaan kiinni ilmoittamaan, että nopeusrajoitusten noudattaminen on Väärin!
 
Tuossa tuntuu monelta nyt menevän vauhkotessa jo nopeudetkin jo sekaisin ja halutaan vain inttää jostain tilannetta edeltävästä ylinopeudesta.


Taksi hiljentää liittymisen jälkeen koko ajan.
Rekka reagoi vielä tähän, jarruttaa ja jopa lähtee kiihdyttämään (tilanne näyttää siltä että myös taksi kiihdyttäisi rajoituksen mukaiseen?).

Sitten alkaa tuo aivan järjetön jarrushow. tekee pari todella idioottimaista hiljentämistä. Taksin nopeus putoaa ensin 78 - -> 65, rekka seuraa ja jarruttaa.

Seuraavalla taksi pudottaa nooeuden 65- - - > 58. Rekka pysyy edelleen mukana ja jarruttaa. Tässä viimeistään olisi pitänyt tehdä selkeä (hätä)jarrutus, jolla olisi voinut pusun välttää. Toki jos takana on ollut jo edellisten jarrutusten takia joku kiinni, ja jos muu liikenne kulkee kahdeksaa kymppiä, on helpompi naarmuttaa edellä ajavaa perseilijää kuin riskeerata oikeiden ihmisten autoja.

Kolmannella jarrutuksella taksi vetää 58 - - > ~50. Rekan gps menetti nopeussignaalin, mutta melko kevyt jarrutus molemmilta ja osuma. Pieni naarmu taksiin, henkiset vahingot suuremmat. Tällaiseen ei rekkakaan reagoinut riittävästi, eikö ehtinyt, uskaltanut, vai halunnut, ei sitä kukaan tiedä.

Rekka olisi voinut jarruttaa kuitenkin joka kerta, ja siksi ei noudattanut huolellisuusperiaatetta. Eli vähintään huomautuksen arvoinen asia, vaikka taksi muuten on ainoa syyllinen. Mutta moniko muuten tuossa olisi uskonut, että taksikuski on niin mielisairas että oikeasti jarruttaa kolmannella kerralla osumaan asti? Viittä kymppiä 80 alueella ja siitä liinat kiinni? Tuollaisen uhriksi joutuminen yllättää kokeneenkin kuskin.
 
Itseasiassa tässä ketjussa on näitä nähty. Yksi jopa minulta. Ei tosin aivan verrannollinen tähän mutta mutta...

Eli rekkapena painostaa perseessä yhdistelmällä vaikka itse ajan yli rajoituksen. Ja painostuksella tarkoitan että taustapeilistä et näe kuin rekan ritilän. Kaasua pois hitaasti aina viiteenkymppiin tjs. asti ja sit jatketaan normaalisti.
 
Itseasiassa tässä ketjussa on näitä nähty. Yksi jopa minulta. Ei tosin aivan verrannollinen tähän mutta mutta...

Eli rekkapena painostaa perseessä yhdistelmällä vaikka itse ajan yli rajoituksen. Ja painostuksella tarkoitan että taustapeilistä et näe kuin rekan ritilän. Kaasua pois hitaasti aina viiteenkymppiin tjs. asti ja sit jatketaan normaalisti.

Ja toisena vaihtoehtona olisit ajanut sen 85 mittarissa pari kolme kilometriä kovempaa niin rekkapena olisi jäännyt jälkeen, mutta perus suomalaisena aloit hidastamaan?

Eka mennään ohi ja sitten jäädään eteen hidastelemaan, mihin se sun "kiire" loppui? Miksi edes lähdit alunperin ohi, sehän oli turha ohitus?

Miltä susta tuntuu että eka mennään ohi ja sitten jäädään siihen eteen hidastelemaan, mua vituttaa suuresti tuollainen käytös ja ennätys Hämeenlinna - > Helsinki ohitin 5krt saman auton ja mulla oli vakkarissa koko ajan 130km/h:facepalm:
 
Kyllä huomaa että suurimmalla osalla tämänkin langan, tai ylipäätään suomen tienkäyttäjistä, ei ole mitään käryä miten se raskas kalusto ajossa käyttäytyy...
Molempia videon vehkeitä ammatikseen kun on ajanut niin herää pari huomiota.
- Raskas tuskin vetää tahallaan törmäykseen asti, omaan silmään näyttää siltä että havaitsee taksin työntävän eteen jolloin löysää kaasun ja todennäköisesti vielä iskee hidastimen päälle, tuskin edes koskee jarruun tässä vaiheessa. Sen jälkeen tekee kuten minäkin tekisin, eli olettaa että taksi löytää sallitun nopeuden kun välimatkakin lähtee hetkeksi kasvamaan ennen sillan salitusta ja ehtii ehkä napata vakkarinkin päälle, kunnes taksikuski heittäytyy full retardiksi. Toki rekkakuskin laiskuutta ettei tuon aktiivisemmin ota turvaväliä, mutta leipiintyminen + kuusi muuta syytä. Rekan ratissa isolla väylällä haluaa välttää kaikki turhat polkimienkäytöt ellei ole aivan pakko, eikä varmaan uskonut missään vaiheessa että se taksi meinaa ihan tosissaan haluta syliin.
- Jos herran vuonna 2019 kojelautakamera kuvaa tuollaista perunalaatua niin se on mallia 20€ from Kiina tai Tokmanni, tuskin tällöin kovin luotettava on tuo kameran nopeusnäyttökään. Yksikään katsastettu raskas ajoneuvo ei Suomessa kulje yli 90km/h ja piste, ellei ole harrastettu laittomuuksia joka on kotimaankilpisillä harvinaista.
- Videon toinen "tahallinen" pusu tuskin myöskään on tahallinen, vaan raskaskuski haluaa mahd. pian laitaan kun taksi edelleen sählää omiaan. (Hlöautoilla muutenkin kumma tapa jäädä keskelle kaistaa selvittämään asioita näissä?) Jos tuossa on vielä vähän vanhempaa kalustoa vaikka täyspitkä yhdistelmä jossa vähän väljää heloissa ja rumpujarrullinen niin kyllä se loppuyhdistelmäkin voi aiheuttaa tuollaista jojoilua jarruttaessa...

Molemmissa vikaa, mutta kyllä mä lynkkaisin ton taksijepen välittömästi ja kaikki muutkin jotka tuota brakecheckailua harrastaa. Raskaskuskit näkee päivittäin näitä maailmannapoja joiden mielestä on kiva kiusata hitaampia ajoneuvoja, joten kaikki sympatiat raskaskuskin puolella.
 
Videon toinen "tahallinen" pusu tuskin myöskään on tahallinen, vaan raskaskuski haluaa mahd. pian laitaan kun taksi edelleen sählää omiaan. Jos tuossa on vielä vähän vanhempaa kalustoa vaikka täyspitkä yhdistelmä jossa vähän väljää heloissa ja rumpujarrullinen niin kyllä se loppuyhdistelmäkin voi aiheuttaa tuollaista jojoilua jarruttaessa...
Itsellä ei kokemusta raskaasta kalustosta mutta tämä kuulostaa oudolta ja jopa vaaralliselta.
Videossa on kaksi idioottia, aivan sama miten tuota yrittää tulkita.
 
Itsellä ei kokemusta raskaasta kalustosta mutta tämä kuulostaa oudolta ja jopa vaaralliselta.
Videossa on kaksi idioottia, aivan sama miten tuota yrittää tulkita.
Ei se mitenkään vaarallista ole, mutta monikaan tavan autoilija ei sitä ymmärrä. Yhdistelmässä on paljon rautaa jonossa ja sekin elää. Ei ne ole mitään tarkkuustyökaluja jotka reagoi kuskin tekemisiin sadaosissa...
 
Itseasiassa tässä ketjussa on näitä nähty. Yksi jopa minulta. Ei tosin aivan verrannollinen tähän mutta mutta...

Eli rekkapena painostaa perseessä yhdistelmällä vaikka itse ajan yli rajoituksen. Ja painostuksella tarkoitan että taustapeilistä et näe kuin rekan ritilän. Kaasua pois hitaasti aina viiteenkymppiin tjs. asti ja sit jatketaan normaalisti.
Mutta miksi ylipäätään pitää alkaa osoittamaan mieltä jarruttelemalla/hidastelemalla siinä edessä? Joskus aikoinaan saman asennevamman omaavat ohjeistivat toisiaan, että kannattaa käyttää brake check -sekoilussa käsijarrua, niin ei näy jarruvalot taakse. Ihan sairasta touhua.

Idea on ajaa sallittua nopeutta ja päästää tarvittaessa muut ohi, mutta ei alkaa aiheuttamaan vaaratilanteita turhalla jumittamisella. Ja sama juttu toiseen suuntaan noille rekkapenoille, eli jätetään jalkapallon katsominen kabiinissa vähemmälle ja pidetään turvavälit sellaisena, ettei tarvitse lukea lopputulosta kirkon julkaisuista. Ei voi olla niin vaikeaa.

Ei se mitenkään vaarallista ole, mutta monikaan tavan autoilija ei sitä ymmärrä. Yhdistelmässä on paljon rautaa jonossa ja sekin elää. Ei ne ole mitään tarkkuustyökaluja jotka reagoi kuskin tekemisiin sadaosissa...
Tavan tallaajan ei sitä tarvitsekaan ymmärtää. Päinvastoin niiden marginaalissa olevien rekkakuskien pitää itse ymmärtää kulkineensa rajat ja sopeuttaa nopoeus ja toiminta niihin raameihin. Tuossa videon tapauksessa se ei onnistunut millään tasolla.

Ihan turha selitellä tuollaista menoa millään kaluston painolla, turhien jarrutusten välttämisellä, raudan elämisellä ja muilla aku ankan parhailla.
 
Muistaakseni tuota taksinkuljettajaa syytetään törkeästä liikenteen vaarantamisesta, facebookissa huhu kertoi. Rekkakuskista ei ollut mainintaa. Jokatapauksessa tuo taksinkuljettaja toivottavasti menettää lupansa, ihan 100% hänen syy, eikä kenenkään muun. Raskas vekotin kun ei yksinkertaisesti voi tollasta perseilyä ennustaa, eikä kukaan muukaan ja tuskin pysähtyy yhtä hyvin.
 
Muistaakseni tuota taksinkuljettajaa syytetään törkeästä liikenteen vaarantamisesta, facebookissa huhu kertoi. Rekkakuskista ei ollut mainintaa. Jokatapauksessa tuo taksinkuljettaja toivottavasti menettää lupansa, ihan 100% hänen syy, eikä kenenkään muun. Raskas vekotin kun ei yksinkertaisesti voi tollasta perseilyä ennustaa, eikä kukaan muukaan ja tuskin pysähtyy yhtä hyvin.
Ei sen vekottimen mitään tarvitsisikaan ennustaa. Riittäisi, kun kuljettaja painaisi jarrua puskurissa roikkumisen sijaan. Videossa kuski sai kuitenkin vauhdin ongelmitta hidastumaan 95km/h --> 55km/h (välissä ainakin kertaalleen uudestaan kiihdyttäen), eli selvästikään ajoneuvon hidastuvuudessa ei ollut vikaa.
 
Edelleenkin sanon että asennekasvatuksen paikka osalla noista raskaan kaluston kuskeista.

Kaikki täällä saarnaa että "kun se ei pysähdy kuin henkilö-auto" ja "pitäähän niitä ymmärtää kun ovat ammattikuskeja".

No ei pysähdy ei ja sitä suuremmalla syyllä ei pidä ymmärtää, koska hehän ovat ammattikuskeja.

Tuo yhdistelmällä rajoitinta vasten ajaminen on laitonta 80-alueella. Ja vielä moraalisesti ihan vitusta ajella jollain 70t yhdistelmällä 2m päässä takaluukusta. Koska, niinkuin ulisijat yllä kertoivat, se ei pysähdy kuin henkilöauto jos paha paikka tulee.
 
Ei sen vekottimen mitään tarvitsisikaan ennustaa. Riittäisi, kun kuljettaja painaisi jarrua puskurissa roikkumisen sijaan. Videossa kuski sai kuitenkin vauhdin ongelmitta hidastumaan 95km/h --> 55km/h (välissä ainakin kertaalleen uudestaan kiihdyttäen), eli selvästikään ajoneuvon hidastuvuudessa ei ollut vikaa.

Et sä jumalauta suoralla tiellä rupea jarruttelemaan tahallaan.

Ihan oikein jos tolppahomolta lähtee luvat tuon seurauksena. Ihan typerää väittää muuta.
 
Et sä jumalauta suoralla tiellä rupea jarruttelemaan tahallaan.

Ihan oikein jos tolppahomolta lähtee luvat tuon seurauksena. Ihan typerää väittää muuta.
Ei kukaan ole muuta väittänytkään. Mutta samalla tavalla pitää tulla sanktiota sille rekkapenalle, kun ei se ollut tuossa perseilyssä yhtään sen syyttömämpi osapuoli.
 
Tavan tallaajan ei sitä tarvitsekaan ymmärtää. Päinvastoin niiden marginaalissa olevien rekkakuskien pitää itse ymmärtää kulkineensa rajat ja sopeuttaa nopoeus ja toiminta niihin raameihin. Tuossa videon tapauksessa se ei onnistunut millään tasolla.

Ihan turha selitellä tuollaista menoa millään kaluston painolla, turhien jarrutusten välttämisellä, raudan elämisellä ja muilla aku ankan parhailla.
Tavan autoilijan nimenomaan pitäisi ymmärtää miten raskas kalusto operoi, jotta vältyttäisiin monilta onnettomuuksilta. Harmi vain ettei sitä opeteta kuin max lauseen verran autokoulussa. Siinä missä keskiverto autoilija kipparoi sitä suhteellisen yksiulotteista ostoskärryään, niin raskaskuskit luovii seassa parikytmetrisellä jellyjortikalla, josta on puolet huonompi näkyvyys ja helvetin laginen käyttöliittymä...

Enkä mä tässä mitään puolustusselityksiä varsinaisesti latonut, vaan selitin miltä tilanne omaan silmään näyttää. Ammattikuskit on ammattikuskeja, mutta silti vain ihmisiä jotka mokailee ja mun silmään tilanne näyttää siltä, että raskaskuski oli ennemminkin huolimaton kuin täysi kokovartalomulkku kuten videon taksipelle.

Sä kuitenkin vedät melko reippaita päätelmiä videolta, jonka kuvaajasta, laitteista tai ennen/jälkeen tilanteesta et tiedä varmuudella kuin korkeintaan sijainnin. Yhtä hyvin tuo video voi olla kuvattu kolme vuotta sitten ja todellinen nopeus +/-20kmh, ihan sama mitä videon alareunassa lukee.

Olisiko tilanne voitu estää rekkakuskin toimilla? Todennäköisesti olisi, yhtä todennäköisesti tilanne olisi päättynyt välien selvittelyyn keskellä kaistaa tai taksarin muistaessa mikä polkimista olikaan se kaasu, kukapa sen enää tietää ja mitä väliä?

Ihan jo mielensäpahoittajien vuoksi toivoisin että rahtari saa tästä korkeintaan rikesakon, mutta koska eletään oikeusmurhasuomessa niin eiköhän raskaskuskikin saa sanktionsa kymmenkertaisena kuten tapana on...
 
Viimeksi muokattu:
Ei voinut jarrutella :facepalm:

Aina voi jarrutella, ja jos tarvii pelätä, että takanatuleva tulee päälle, niin sitten se on täysin sen takanatulevan vika, ja se takanatuleva ansaitsisi menettää korttinsa siitä ettei osaa pitää turvaväliä.
Mikäs siinä jos haluaa hengestään päästä.

Joo, mutta videolla myös näkyy hetki kun välimatka taksiin alkaa kasvaa ja tilanne alkaisi olla ohi. Vaan eipä ollut, kun taksi päätti alkaa sitten kouluttamaan. Vikaa on molemmissa ja kuten sanoin, niin toivottavasti tuli sakot kummallekin.

Tuosta peräänajosta olen sitä mieltä, että mikäli on peileistä seurannut takana tulevaa liikennettä niin hyvä pelisilmä että on nätisti hidastettu ja vain pieni osuma tullut. Peltiä saa rahalla kumminkin, sen sijaan että olis vaikka onnistunut tekemään paniikissa ketjukolarin.
Nimeomaan näin. Kuskilta lähtee heti taksin liityttyä eteen jalka kaasulta, eli mikä tässä turvavälissä on vikana? Käsittääkseni eteenliittyjä vastaa siitä että turvaväli on riittävä (joskin se oli sitä taksin liittyessä).

Jos joku persereikä ei liittyessään/kääntyessään eteen tajua pitää kunnon väliä niin en minäkään ala sen takia jarrulla seisomaan vaan vedän ohitse tai aloitan valoshown.

Ihan itseään voi taksikuski syyttää. A. Jokainen itsesuojeluvaiston omaava katsoo taustapeiliin ennen hallittua jarruttelua, B. Älä vittuile isommalle, C. Älä vittuile ilman syytä. Eiköhän oikeudessakin jarruttelu ilman syytä mene turvavälin pitämisen edelle...

Jos on noin herkkähipiäinen ettei kestä 3s jonkun roikkumista perseessä niin ei kannata ajaakaan. Ja tämä eroaa sitten olennaisesti siitä oikeasta perseessä roikkumisesta.

Se kuka pelleilyn aloittaa niin voi maksaa viulut. Sitä ei ikävä kyllä näe olisko rekkakuski näyttänyt keskaria/vilkutellut valoja/soittanut torvea mikä sitten olisi provosoinut taksikuskia.
 
Tuleekohan tolle rekkapenalla tosta mitään kun ylinoputta alussa kuitenkin reilusti. :think:
 
Edelleenkin sanon että asennekasvatuksen paikka osalla noista raskaan kaluston kuskeista.

Kaikki täällä saarnaa että "kun se ei pysähdy kuin henkilö-auto" ja "pitäähän niitä ymmärtää kun ovat ammattikuskeja".

No ei pysähdy ei ja sitä suuremmalla syyllä ei pidä ymmärtää, koska hehän ovat ammattikuskeja.

Tuo yhdistelmällä rajoitinta vasten ajaminen on laitonta 80-alueella. Ja vielä moraalisesti ihan vitusta ajella jollain 70t yhdistelmällä 2m päässä takaluukusta. Koska, niinkuin ulisijat yllä kertoivat, se ei pysähdy kuin henkilöauto jos paha paikka tulee.

Kyllä se suurin asennekasvatus on autoilijoissa jotka ajavat sen 20tkm vuodessa. Ammattikuski joka ajaa 5pvä viikossa ympäri vuoden on harvoin se joka perseilyn aloittaa mutta hän siitä kärsii eniten kun minä itse asenteella oleva mulkku siihen eteen änkee hidastelemaan.

Päivittäin näen tilanteita missä kolari vältetään vain ja ainoastaan sillä että se joka ajaa sääntöjen mukaan tekee sen väistön ja tämä perseilijä ei edes ymmärrä mitä tuli tehtyä.
 
Olisin enemmän kuin kiinnostunut lukemaan erityisesti tuon taksikuskin kootut selitykset tilanteesta.

o/ sama täällä. Tyhjä kaista horisonttiin asti ja jarrupoljinta piti polkea näemmä ihan vain, koska se on perään ajajan "vika" kun kolisee takaluukkuun.
Vissiin molemmilta piparit jääny saamatta pidemmän aikaa.
 
Kertoo paljon siitä miten jälkeenjäänyt idea koko talvirajoitus on. Hyvin voisi pitää sen 120 talvella ja kesällä 140.

Varsinkin moottoritiellä on tuskaista, kun oikealla kaistalla menee raskasta liikennettä työmatkaliikenteessä jotka ajaa sen vajaa 90. Ohittaminen kestää kauan kun hinataan 100km/h ohi. Ne, jotka ohittaessa nostaa nopeuden sinne 120 tuntumaan, alkaa ohitus olla sujuvaa eikä kerää letkaa perään.
 
Tässä videossa https://v.ylilauta.org/82/9797750b.mp4 sellaista kohtaa ei ollut.

Siinä vaiheessa kun välimatka meinaa alkaa kasvamaan (taksi ilmeisesti koittaa sitä taktiikkaa että ajaisi lujempaa) niin videolla näkyy että kuvajaa kiihdyttää (jopa sen videon nopeuslukeman perusteella).
Katottiinko me samaa videota?

Autojen välinen etäisyys on lyhimmillään kohdassa 14s. Kuvaajan nopeus tällöin 78km/h, kuten myös taksin, koska ajavat samaa vauhtia. Kohdassa 17s etäisyys on kasvanut auton mitalla ja nopeus kuvaajalla 74km/h. Kohdassa 19s kuvaaja ilmeisesti alkaa kiihdyttämään, luultavasti ennakoi etäisyyden taksiin jatkavan kasvua, nopeus hänellä 75km/h.

Tässä vaiheessa taksi alkaa kouluttaamaan jarruttelemalla. Siis siinä vaiheessa, kun kuvaajan auto on jäämässä kauemmaksi. Taksikuski siis tuli hitaampana toisen eteen, ja alkoi vielä hidastelemaan entisestään, vaikka takaa tuleva oli jättämässä tilaa.

Ihan samalla tavalla toimisin itsekin vastaavassa tilanteessa. Jarrutan moottorilla ja jalka valmiina jarrulla, mutta ei tuossa tilanteessa, missä eteen tulevalla on edessään satoja metrejä tyhjää baanaa, ole mitään tarvetta vedellä hätäjarrutuksia vain sen takia, ettei turvaväli olisi hetkellisesti liian pieni ja edessä menevä kokisi tästä ahdistusta.

Toki tuon tahallisen törmäämisen jättäisin pois.
 
Katottiinko me samaa videota?

Autojen välinen etäisyys on lyhimmillään kohdassa 14s. Kuvaajan nopeus tällöin 78km/h, kuten myös taksin, koska ajavat samaa vauhtia. Kohdassa 17s etäisyys on kasvanut auton mitalla ja nopeus kuvaajalla 74km/h. Kohdassa 19s kuvaaja ilmeisesti alkaa kiihdyttämään, luultavasti ennakoi etäisyyden taksiin jatkavan kasvua, nopeus hänellä 75km/h.
Taksi alkaa kiihdyttää, kuvaajaa alkaa kiihdyttämään.

Tässä vaiheessa taksi alkaa kouluttaamaan jarruttelemalla. Siis siinä vaiheessa, kun kuvaajan auto on jäämässä kauemmaksi.
Kummatkin huomattiin että kuvaaja kiihdytti, sen sijaan että hän olisi yrittänyt jättää sitä turvaväliä, niin sai päähänsä lähteä taksin perään.

Ihan samalla tavalla toimisin itsekin vastaavassa tilanteessa.
:-(
Minkä mukaa? Meinaat että 20€ kiinan kamera on se luotettavin lähde ylinopeudelle?
Mistä tieto että 20€ kiinan kamera ? Tatska tuulilasissa, niin täytyy olla myös kameran kiina kuraa ja kuski sitten ihan toistamaata.

Videon perusteella rekalla saatto olla sitä vauhtia, kameran valmistusmaasta riippumatta.

mutta ei tuossa tilanteessa, missä eteen tulevalla on edessään satoja metrejä tyhjää baanaa, ole mitään tarvetta vedellä hätäjarrutuksia vain sen takia, ettei turvaväli olisi hetkellisesti liian pieni ja edessä menevä kokisi tästä ahdistusta.

Sinun tapauksessa tuskin olisi mitään jakamisen arvoista tapahtunut, et ehkä olisi ajanut muita lujempaa, ainakaan rajoituksia lujempaa, taksin olisi havainnut ja se olisi vaihtanut kaistaa, ehkä vähän turhan lähelle, mutta et olisi lähtenyt häntä tuuppimaan, vaan lisännyt turvavälin riittäväksi ilman hätäjarru tarpeita.
 
Mistä tieto että 20€ kiinan kamera ? Tatska tuulilasissa, niin täytyy olla myös kameran kiina kuraa ja kuski sitten ihan toistamaata.

Videon perusteella rekalla saatto olla sitä vauhtia, kameran valmistusmaasta riippumatta.

Kyllä se vauhti sitten katsotaan aivan muualta kuin kamerasta...:facepalm:
 
En ymmärrä edes mikä tuossa olisi väärin. Jos joku tulee mun eteen ja minä moottorijarruttamalla valun lähelle häntä, on mielestäsi ymmärrettävää, että eteen tullut tästä alkaa osoittamaan mieltään?

En tarkoita, että jään ajamaan hänen puskuriin kiinni, mutta en ala jarruttamaan 20km/h alle nopeusrajoituksenkaan siksi, että hän on tehnyt virheen (jos siis ei näytä olevan riskiä kolahtamiselle). Varsinkin jos takana tulee muita, niin tuo on varma tapa moninkertaistaa hänen toilailustaan aiheutunut haitta taaksepäin. Jos hidastan rauhallisesti ja odotan hänen kiihdyttävän, häiriintyy muu liikenne paljon vähemmän. Ja ehkä eteen tullutkin saattaisi ajatella omaa käytöstään, kun heti kaistanvaihdon jälkeen on joku puskurissa kiinni. Niitäkin nimittäin on tuolla paljon, jotka ajattelevat vilkuttamisella saavan jonkun etuoikeuden vaihtaa kaistaa nopeamman eteen. Tilan antaminen vain lisää tätä tunnetta.

Ja kuten moni muukin sanoi, kuorma-autokuski todennäköisesti ennakoi omaa kiihdytystään kun oletti taksin kiihdyttävän (koska etäisyys kasvoi). Edessä oli ylämäki ja oletettavasti henkilöauto kiihtyy muutenkin vähän vikkelämmin, joten jos taksikuski olisi vain keskittynyt omaan ajamiseensa, niin kaikki olisi mennyt ihan hyvin.

Rekkakuski olisi ihan varmasti kyllä voinut tämän kolahduksen välttää, mutta kyllä videon perusteella koko homma lähti liikkelle taksikuskin kuivasta ruudista.
 
Ihan jo mielensäpahoittajien vuoksi toivoisin että rahtari saa tästä korkeintaan rikesakon, mutta koska eletään oikeusmurhasuomessa niin eiköhän raskaskuskikin saa sanktionsa kymmenkertaisena kuten tapana on...
Amattilaiseta voidaan ja on syytäkin odottaa vähän enemmän kuin tavalliselta uunolta.
Jos mennään sinun tarinan mukaan, niin perään ajo johtu pitkälti välinpitämättömyydestä, ammattilainen ei jalkaansa liikauta, kuin korkeintaa lisätäkseen vauhtia.

Kiihdyttää perään, törmää autoon ja vielä uudestaan , siis koulutettu amamttilainen, yllättäviä tilanteita tulee peräkanaan, mutta ei reakoi ?
 
Amattilaiseta voidaan ja on syytäkin odottaa vähän enemmän kuin tavalliselta uunolta.
Tuosta voin kyllä olla samaa mieltä. Rekkakuskit usein on ammattilaisia, kun taas taksin rattiin tuntuu todellakin pääsen ihan kaikenlaisia uunoja, jotka kuitenkin kokevat olevansa muiden autoilijoiden yläpuolella :D
 
Kyllä se vauhti sitten katsotaan aivan muualta kuin kamerasta...:facepalm:
Juu, mutta meille hän jakanut katsottavaksi tuon videon, jonka perusteella näyttää että vauhtia on. siis muutenkin kuin se tekstin perusteella.

En ymmärrä edes mikä tuossa olisi väärin. Jos joku tulee mun eteen ja minä moottorijarruttamalla valun lähelle häntä, on mielestäsi ymmärrettävää, että eteen tullut tästä alkaa osoittamaan mieltään?
Yleisellä tasolla samaa mieltä. Se moottorijarrutus juttu on ihan eri silloin jos tuossa rekka olisi ajanut alunperin hiljempää, havainnut auton kaistanvaihtoaikeet jne, niin eihän tuossa varmaan olisi mitään jaettavaa.


Ja kuten moni muukin sanoi, kuorma-autokuski todennäköisesti ennakoi omaa kiihdytystään kun oletti taksin kiihdyttävän (koska etäisyys kasvoi).
Kuullostaa toki paremmalta kuin se että lähti tuuppaamaan.
Pelkältä Tuuppaamiselta se toki näyttää jos lähtee tuolla tavalla "ennakoimaan"
 
Tuosta voin kyllä olla samaa mieltä. Rekkakuskit usein on ammattilaisia, kun taas taksin rattiin tuntuu todellakin pääsen ihan kaikenlaisia uunoja, jotka kuitenkin kokevat olevansa muiden autoilijoiden yläpuolella :D

Tämä ja varsinkin tämän taksiuudistuksen jälkeen siellä näkee sellaista hiihtäjää ratin takana että ihme ettei onnettomuuksia ole tämän enemäpää...
 
Kuullostaa toki paremmalta kuin se että lähti tuuppaamaan.
Pelkältä Tuuppaamiselta se toki näyttää jos lähtee tuolla tavalla "ennakoimaan"
Tarkennetaan nyt sen verran vielä, että kun taksi kolmannen kerran painoi jarrut pohjaan, niin ei mielestäni ole mitään epäselvää mikä kuorma-autokuskin ajatus oli siinä vaiheessa. Puhuin aiemmassa viestissä tilanteesta ennen, kuin taksikuski jarrutti kertaakaan. Siis hetkellä, kun etäisyys taksikuskiin vielä kasvoi.

Aika selvästihän tuo viimeisen jarrutuksen jälkeen tapahtunut töniminen on tahallista, tai ei ainakaan tehty kaikkea tilanteen välttämiseksi.
 
Tarkennetaan nyt sen verran vielä, että kun taksi kolmannen kerran painoi jarrut pohjaan, niin ei mielestäni ole mitään epäselvää mikä kuorma-autokuskin ajatus oli siinä vaiheessa. Puhuin aiemmassa viestissä tilanteesta ennen, kuin taksikuski jarrutti kertaakaan. Siis hetkellä, kun etäisyys taksikuskiin vielä kasvoi.
Ok, samasta puhuttiin, se että rekkakuski alkaa lisämään vauhtia tilanteessa missä taksikuski lisää vauhti, niin se näyttää tuuppaamiselta. Se turvaväli puuttu siinä vaiheessa, joten "ennakointi" kuullostaa teon kaunistelua.

Joku mainitisi että laittoi vakkarin päälle, eli oliko tarkoitus tuupata edelläajavaa reilusti vauhtia.

Miksi tästä jauhan, niin se vaan saa näyttämään sen tilanteen siltä että rekkakuskikin halusi opettaa oikein kunnolla, ja se taasen vaikeuttaa sen peräänajon selittelyä.

Oliko tarkoitus tuupata vakarilla takaluukku ryttyy ja pahemmilta onnettomuudelta pelasti taksin vauhdin tiputtaminen. (juu, en usko, mutta jatkoa näille "ennakointi" skenaarioille)
 
Ei kukaan ole muuta väittänytkään. Mutta samalla tavalla pitää tulla sanktiota sille rekkapenalle, kun ei se ollut tuossa perseilyssä yhtään sen syyttömämpi osapuoli.
Rekkapena saanee _korkeintaan_ rikesakon, jos toista epäillään törkeästä liikenneturvallsuuden vaarantamisesta niin kyllä "rekkapenan" syyttömyysaste on pari decadia alempi olit sä henkilökohtaisesti mitä mieltä tahansa.

Poliisilla kuitenkin kohtuullinen valta käyttää harkintaa niin ei yhtään yllättäisi että kukaan ei jaksa lähteä paikan päälle laskemaan kaistaviivoista todellisia etäisyyksiä josta saisi laskettua todellisen nopeuden-> voivat todeta kameran näyttämän nopeuden "sinne päin" jolloin 87km/h raja ei ylity eikä näin poliisin toimivaltuudet poliisihallituksen ohjeistuksen mukaan riitä ylinopeussakkoon (oikeus antaa sakon 1km/h ylityksestä, mutta jutun pitäisi jotenkin penan osalta ensin päätyä sinne).

Poliisi voisi myös epäillä turvavälin puutteesta, mutta sen tekeminen olisi käytännössä vaatinut "aktiivista" jarruttamista alusta asti -> taksi koko sopan aloitti ja jatkoi ja sai nenilleen -> joten poliisin on aika helppo katsoa tätäkin läpi sormien kun käytännössä tilanteessa oli vain 1 täysi mulkku jota ilmeisesti siis epäillään törkeästä, pena vain vetoaa ennalta-arvaamattomaan toimintaan ja case on aika lailla taputeltu niin kauan kunhan ei myönnä _tahallaan_ ajaneen päin...
 
Näitä ihmeellisiä kilahtajia ja jarrutestaajia tulee aina välillä vastaan. Kaivokselassa Vanhan Kaarelantien risteys etelästä oikealle käännyttäessä on tarkka paikka, oikealta kaistalta yrittää syliin moni kun keskimmäistä kaistaa jatkaakin Hämeenlinnantien ali.

Mutta vain yksi mersumies on raivostunut totaalisesti. Äkkijarrutus kaasu pohjaan-ohituksen jälkeen oli jo tasoa, että aloin harkitsemaan kojelautakameraa minäkin. Tai ehkä tavoitteena oli saada itselle liian kallis premiumi lunastukseen tms.
 
Poliisilla kuitenkin kohtuullinen valta käyttää harkintaa niin ei yhtään yllättäisi että kukaan ei jaksa lähteä paikan päälle laskemaan kaistaviivoista todellisia etäisyyksiä josta saisi laskettua todellisen nopeuden

Eiköhän tuo kuitenkin piirturilta helpommin selviäisi, kuin viivoja laskemalla..

Varsin ihmeellinen skenaario koko tilanne. Näitä ikävä kyllä näkee tuolla tienpäällä turhankin usein. Ottamatta liiemmin kantaa siihen kuka teki mitä niin voinee kuitenkin todeta, että molemmat herrat taitaa olla firman autolla liikenteessä. Varmaan aika moni liikennöitsijä olisi kumpana tahansa osapuolena tuon välttänyt tavalla tai toisella.
 
Rekkapena saanee _korkeintaan_ rikesakon, jos toista epäillään törkeästä liikenneturvallsuuden vaarantamisesta niin kyllä "rekkapenan" syyttömyysaste on pari decadia alempi olit sä henkilökohtaisesti mitä mieltä tahansa.

Poliisilla kuitenkin kohtuullinen valta käyttää harkintaa niin ei yhtään yllättäisi että kukaan ei jaksa lähteä paikan päälle laskemaan kaistaviivoista todellisia etäisyyksiä josta saisi laskettua todellisen nopeuden-> voivat todeta kameran näyttämän nopeuden "sinne päin" jolloin 87km/h raja ei ylity eikä näin poliisin toimivaltuudet poliisihallituksen ohjeistuksen mukaan riitä ylinopeussakkoon (oikeus antaa sakon 1km/h ylityksestä, mutta jutun pitäisi jotenkin penan osalta ensin päätyä sinne).

Poliisi voisi myös epäillä turvavälin puutteesta, mutta sen tekeminen olisi käytännössä vaatinut "aktiivista" jarruttamista alusta asti -> taksi koko sopan aloitti ja jatkoi ja sai nenilleen -> joten poliisin on aika helppo katsoa tätäkin läpi sormien kun käytännössä tilanteessa oli vain 1 täysi mulkku jota ilmeisesti siis epäillään törkeästä, pena vain vetoaa ennalta-arvaamattomaan toimintaan ja case on aika lailla taputeltu niin kauan kunhan ei myönnä _tahallaan_ ajaneen päin...
Rekkapena hidasti vauhtia siinä vaiheessa kun taksi tuli eteen, mutta sen jälkeen tämä alkoi hiillostamisen, eikä tehnyt käytännössä mitään estääkseen törmäystä (varsinkaan sitä jälkimmäistä), joten aika erikoista olisi, jos ei tälle tule mitään sanktioita. Se on selvää, että taksisuhari tuon sekoilun aloitti, mutta rekkapena jatkoi. En näe näissä hirveästi eroa mulkkuus-asteikolla. Klassista "meidän äiti tekee parempaa ruokaa kuin teidän äiti" -vänkäystä, mutta auton ratista käsin. Tällainen on ikävän yleistä, mutta se ei tarkoita, että sitä pitäisi suvaita.

Se rekan nopeus nyt on tuossa yksi ja hailea. Täällä on jotain ihme skenaarioita mahdollisen kiinakameran nopeuslukeman paikkaansapitävyydestä, mutta eipä ole vielä omalle kohdalle osunut kiinalaistakaan gps-laitetta, jossa ilmoitettu nopeus heittäisi merkittävästi. Olennaisempaa lienee kuitenkin se, että siitä näkee ihan hyvin sen miten nopeus vaihtelee milläkin hetkellä, vaikka lukema kuvaan toki pienellä viiveellä päivittyykin. Piirturista voi sitten tarkistaa lukemat tarkemmin (tai vaikka tuosta videosta itsestään, jos nörtteily kiinnostaa).

Varmaan moni rekkakuski lukeutuu ammattilaiseksi, jolla on pelisilmää ja taitoa, mutta on siellä joukossa ihan reilusti näitä portsarihenkisiä säheltäjiäkin, joiden virtuaalipippeli kasvaa autoon istuttaessa ja vain taivas on rajana perseilylle.

Taksikuskeja nyt ei ole voinut ammattilaisiksi laskea enää vuosikausiin, varsinkaan pääkaupunkiseudulla.
 
Varmaan moni rekkakuski lukeutuu ammattilaiseksi, jolla on pelisilmää ja taitoa, mutta on siellä joukossa ihan reilusti näitä portsarihenkisiä säheltäjiäkin, joiden virtuaalipippeli kasvaa autoon istuttaessa ja vain taivas on rajana perseilylle.
Varmasti siihen ammattikuntaan sisältyy sellaisiakin, joiden ei pitäisi olla sillä alalla lainkaan. Sehän nyt on selvää. "Vain taivas on rajana perseilylle" lienee kuitenkin jo liioittelua.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti alamäki kun rekalla(?) noin kova vauhti.
Onko rekka sitten ruvennut torvea soittamaan, kun taksi tuli "eteen", josta sitten taksikuski provosoitui liikaa?

Molemmilta ajoluvat pois.
Terveisin sora-auton kuljettaja.
 
Eipä tuossa videossa paljoa muuta käsiteltävää ole kun että taksi liittyi hieman liian lähelle ylinopeutta ajavan raskaan ajoneuvon eteen, joka ajoi tarkoituksella päin taksia sen jälkeen kun taksi pari kertaa koitti saada väliä syntymään jarruvalojen vilkuttelulla ja lievällä hidastuksella. Jos tuo on mennyt viranomaisille niin lopputulos on aika selvä. Tuolla videon kuvaajalla ei pitäisi olla mitään asiaa enää raskaan kaluston rattiin.

Taksin olisi pitänyt: hoitaa liittyminen paremmin, vaikkapa sinne raskaan ajoneuvon taakse jos siellä oli tilaa. Tai jos ei jo menty rajoituksen mukaista vauhtia niin sitten hieman vauhdikkaammin eteen tai myöhemmässä vaiheessa vasta.

Raskaan kuskin olisi pitänyt: ajaa polkupyörällä, jos edes siihen taidot riittäisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 146
Viestejä
4 653 679
Jäsenet
76 380
Uusin jäsen
labris

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom