Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Niin, tossa videollahan ensin ottaa kiinni kun ei se taksikuski nostakaan nopeuttaan,
Siinä vaiheessa olisi pitänyt jättää turvaväli, eikä kuroa sitä entistä pienemmäksi. Vähän vaikea mutista että joku vaihtaa kaistaa liianlähelle, jos kuvajaan turvavälit ok.

sitten kun on hidastettu niin se taksikuski alkaakin uudelleen hidastamaan lisää.
Videon perusteella kuvajaa ajoi lähelle, ja jopa lisäsi vauhtia, eli lähti lisää tuuppimaan edelläajavaa.

Kohta ollaan jo niin hitaassa nopeudessa että seuraava askel on käytännössä se pysähtyminen. Sitä tässä tarkoitin, että en kyllä ihan semmoiseen lähtisi.
Mitä vaihtoehtoja edellä olevalla on, hidastaa vauhti turvaväliin sopivaksi, joka tarkoittaa ääripäänä "käytännössä" pysähtymistä', tai vaihtoehtoisesti katsoa kumpi kulkee kovempaa.

(En tarkotia että taksikuskin tapa toteuttaa homma olisi mielestäni se ihan hyvin mennyt, jos rekkakuski olisi toiminut ok, niin tuskin edes mitään kuvattavaa)
 
Ei voinut jarrutella :facepalm:

Aina voi jarrutella, ja jos tarvii pelätä, että takanatuleva tulee päälle, niin sitten se on täysin sen takanatulevan vika, ja se takanatuleva ansaitsisi menettää korttinsa siitä ettei osaa pitää turvaväliä.

Osoita kohta, jossa sanoin, ettei voinut jarrutella. Sanoin että "kuinka nopeasti on kuvaaja voinut jarrutella", sekä "voinut tehdä mitään kunnon jarrutuksia". Että ":facepalm:" vaan itsellesi.
 
Niin, tossa videollahan ensin ottaa kiinni kun ei se taksikuski nostakaan nopeuttaan, sitten kun on hidastettu niin se taksikuski alkaakin uudelleen hidastamaan lisää. Kohta ollaan jo niin hitaassa nopeudessa että seuraava askel on käytännössä se pysähtyminen. Sitä tässä tarkoitin, että en kyllä ihan semmoiseen lähtisi.

Koko sen sen ajan se kuvaaja ajaa aivan liian lähellä, ilman mitään tietoa mistään turvavälistä. Kuvaaja ei hidasta tarpeeksi ottaakseen sitä turvaväliä.

Lisäksi kuvaaaja ajaa alussa selvää ylinopeutta. Tiellä on tuossa nopeusrajoitus 80 km/h, ja kamerassa näkyy maininta 95 km/yh nopeudesta.

Liittyessään taksi ajaa nimenomaan aika lailla tasan rajoituksen mukaista nopeutta (80km/h), ja kuvaajan auto ottaa kiinni ja tulee nuolemaan persettä koska ajaa ylinopeutta.
 
Osoita kohta, jossa sanoin, ettei voinut jarrutella. Sanoin että "kuinka nopeasti on kuvaaja voinut jarrutella", sekä "voinut tehdä mitään kunnon jarrutuksia". Että ":facepalm:" vaan itsellesi.

Ei muuta asiaa yhtään miksikään. Aina pitäisi voida jarruttaa ihan kunnolla pelkäämättä takanatulevia; Takanatulevan pitää aina ajaa sellaisen turvavälin päässä että edellemenijä voi jarruttaa kunnolla.

Jos ei tätä ymmärrä niin ansaitsisi mennä palauttamaan ajokorttinsa.
 
Viimeksi muokattu:
Taksikuski ajaa tahallaan vaarallisesti. Rekkakuskin käytös on vähemmän väärin mutta tyhmää silti. Rekkakuski tosin antaa tahallaan pienen pusun tahallaan tuossa mutta taksikuski edelleen jarruttelee tahallaan rekan edessä. Rekkakuski ei penkiltään välttämättä näe edessäajavan jarruvaloja kun taksi jarruttelee tahallaan arvaamattomasti itsensä puskuriin kiinni ja tästä johtuen reagointi on vaikeampaa ja hitaampaa kun sitä pitää tehdä pelkän etäisyyden mukaan ja siinä vaiheessa kun etäisyys pienenee niin nopeuserot ovat jos kasvaneet niin isoiksi että rekalla vaikea siihen keretä. Mikäli se on linja-auto ja siellä on joku mummo käytävällä vessan menossa voi tämäkin toki antaa syyn ymmärtää miksi se hidastaminen tuntui olevan kuvaajalle mahdoton vaihtoehto?

Taksikuski selkeästi on se isompi kusipää tässä joka aiheuttaa tilanteen tahallaan. Mutta. Rekkakuskilla pitäisi olla malttia ajaa siten että edes yritetään välttää kolareita eikä mielenosoituksen takia ajeta perään kuin pikkulapsi. Se että joku muu ajaa täysin kusipäisesti ja provosoivasti ei tarkoita että on lupa ajaa perään tai on lupa olla välttämättä kontaktia. Taksikuskin selkeästi hakee ja aiheuttaa tilanteen mutta rekkakuskilla oli vaikka kuinka paljon aikaa ja tilaa välttää pusuttelu. Samallatavalla myös rekkakuski hakee kolaria tässä.

Toki rekkakuskina mieluummin ajaa jarruttelijan perseeseen kuin että jarruttaa niin kovaa että joku toinen tulee minua perseeseen mutta ei tässä tilanne todellakaan ollut niin yllättävä että tällaisesta skenaariosta tarvitsisi vääntää.

Lopputulemana siellä sitä sitten seistään kuset päässä ja pelti mutkalla tien poskessa tekemässä tappiota omalle firmalle, sakkolappua itselle ja paperin kanssa pelaamista loppupäiväksi täysin turhan takia. En itse ymmärrä tällaista liikennekäytöstä ollenkaan. Vaikka toinen ajaisi tahallaan kuinka väärin on se minulle itselleni aina parempi vaihtoehto yrittää välttää viimeiseen asti pusuttelua. En voita mitään sillä että auto seisoo viikkokaupalla korjauksilla ja loppupäivä menee paperihelvetissä selvittämässä miksi ei ollut minun vika vaikka olisin kuinka oikeassa ja täysin syytön. Puhumattakaan siitä että en oikeasti yrittänyt estää tilanteen eskaloitumista vaan mieltäni osoittaen ajoin kuin täysi kusipää.

Itse ainakin olisin sitä mieltä että liikenteen vaarantamisesta molemmille sakot ja korjauskulut tasan puoliksi. Tai ehkä 60-40 rekkaidiootin eduksi kun hän loppupelissä oli vähän vähämpi syyllinen. Kortti pois molemmilta kun kumpikaan ei näytä olevan tarpeeksi kypsä muun liikenteen sekaan. Ja kun on tahallaan pusuteltu niin vakuutusyhtiön ei tarvi maksaa penniäkään vaan kulut tulee omista omaisuuksista. Ehkä sitten ensikerralla on enemmän motivaatiota tehdä jotain muuta kuin täysin idioottimaisia tyhmiä ratkaisuja.
 
Viimeksi muokattu:
Ei muuta asiaa yhtään miksikään. Aina pitäisi voida jarruttaa ihan kunnolla pelkäämättä takanatulevia; Takanatulevan pitää aina ajaa sellaisen turvavälin päässä että edellemenijä voi jarruttaa kunnolla.

Jos ei tätä ymmärrä niin ansaitsisi mennä palauttamaan ajakorttinsa.
Moottoritiellä tai moottoriliikenne tiellä ei jarrutella ollenkaan, ellei yhteentörmäyksen välttämiseksi ole ihan pakko. Videon taksi teki päinvastoin.

Hidastaminen ennakoivasti moottorijarrulla. Ei pitäisi olla normaalissa liikenteessä mikään ongelma.
 
Taksikuski ajaa tahallaan vaarallisesti.

Vaarallista ajamista on se, kun liittyy tielle nopeusrajoituksen mukaista nopeutta kusipään eteen?

Rekkakuskin käytös on vähemmän väärin mutta tyhmää silti.
15km/h ylinopeudella ajo kiinni toisen perseeseen vähemmän väärin :facepalm:

Rekkakuski tosin antaa tahallaan pienen pusun tahallaan tuossa

Tämä on kyllä hienoa uuskieltä, että tahallinen törmäys liikenteessä on "pusun antamista" :facepalm:

mutta taksikuski edelleen jarruttelee tahallaan rekan edessä.

Jos takanatuleva ei suostu ottamaan riittäävää turvaväliä, ainoa tapa miten edessätuleva voi sen ottaa on hidastaa nopeus niin alhaiseksi, että se välimatka mikä autojen välissä on, muttuu turvalliseksi.

Rekkakuski ei penkiltään välttämättä näe edessäajavan jarruvaloja kun taksi jarruttelee tahallaan arvaamattomasti
itsensä puskuriin kiinni ja tästä johtuen reagointi on vaikeampaa ja hitaampaa kun sitä pitää tehdä pelkän etäisyyden mukaan ja siinä vaiheessa kun etäisyys pienenee niin nopeuserot ovat jos kasvaneet niin isoiksi että rekalla vaikea siihen keretä.

:facepalm:

Välimatkan pitäminen liikenteessä on täysin takanatulevan vastuulla.

Taksikuski selkeästi on se isompi kusipää tässä joka aiheuttaa tilanteen tahallaan.

Se, että tullaan nuolemaan toisen persettä ei mielestäsi ole tahallista :facepalm:


Mistä nämä sankarit on oikein ajokorttinsa ostaneet?
 
Noihin kameroiden nopeuksiin ei välttämättä kannata sitten aina luottaa ihan 100%.

Tullut nimittäin vastaan tapauksia missä olen ajanut melkein 300km/h, tai kuten eräänä päivänä niin ajoin kameran mukaan 20km/h vaikka menin kehällä muiden mukana 80km/h. Tuota nopeuden sekoilua jatkui koko päivän ja välillä näytti että ajan satasta vaikka en nopeutta muuttanut, välillä näytti oikein ja välillä reilusti alinopeutta.

Seuraavana päivänä toimi taas normaalisti...

Videossa selvästi kaksi mulkkua , mutta siinä vaiheessa kun taxikuski rupeaa jarrua polkemaan on hän kohtalonsa valinnut ja tuollainen perseily menee mun ymmärryksen yli välittömästi!
 
Vaarallista ajamista on se, kun liittyy tielle nopeusrajoituksen mukaista nopeutta kusipään eteen?


15km/h ylinopeudella ajo kiinni toisen perseeseen vähemmän väärin :facepalm:



Tämä on kyllä hienoa uuskieltä, että tahallinen törmäys liikenteessä on "pusun antamista" :facepalm:



Jos takanatuleva ei suostu ottamaan riittäävää turvaväliä, ainoa tapa miten edessätuleva voi sen ottaa on hidastaa nopeus niin alhaiseksi, että se välimatka mikä autojen välissä on, muttuu turvalliseksi.



:facepalm:

Välimatkan pitäminen liikenteessä on täysin takanatulevan vastuulla.



Se, että tullaan nuolemaan toisen persettä ei mielestäsi ole tahallista :facepalm:


Mistä nämä sankarit on oikein ajokorttinsa ostaneet?

Anna olla, sä olet nyt vängännyt ihan tarpeeksi, ei tartte meuhkaa koko ajan, kantasi on jo selvillä.
 
Jaa kun liittyy tielle nopeusrajoituksenmukaista nopeutta kusipään eteen?
Ei vaan kun äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin.

15km/h ylinopeudella ajo kiinnit osien perseeseen vähemmän väärin :facepalm:
Nii kumpihan on vaarallisempaa? 15kmh ylinopeus vai se että äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin.:facepalm:


Jos takanatuleva ei suostu ottamaan riittäävää turvaväliä, ainoa tapa miten edessätuleva voi sen ottaa on hidastaa nopeus niin alhaiseksi, että se välimatka mikä autojen välissä on, muttuu turvalliseksi.
Edessäajava ajaa siten että äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin. Turvaväleistä tässä on turha puhua yhtään mitään kun toinen tahallaan hakee kolaria tulemalla suoraan eteen liittymästä ja äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin.

Se, että tullaan nuolemaan toisen persettä ei mielestäsi ole tahallista :facepalm:
Edessäajava ajaa siten että äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin.
 
Ei vaan kun äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin.

:facepalm:

Ainoa joka tuossa yritti kolaroida oli kuvaaja. Edessätuleva yritti jarruvallolla antaa merkkiä, että "jätäppäs nyt sitä turvaväliä" eikä takana tuleva idiootti siltikään ymmärtänyt.

Koska hän ilmeisesi koki oikeudekseen ajaa 15km/h ylinopeutta ilman että kukaan tulee hänen menoaan hidastamaan, sekä oikeudekseen myös näiden rajoituksen mukaan ajavien "hidastelijoiden" "kouluttamisen" näiden perseessä roikkumalla.

Molemmat siis todellisuudessa laittomia, kumpaankaan hänellä ei ole lain mukaan oikeutta.

Nii kumpihan on vaarallisempaa? 15kmh ylinopeus vai se että äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin.:facepalm:

Et sitten yhtään enempää voisi valehdella siitä, mitä tuossa todellisuudessa tapahtui? :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Mitäköhän se kuvaaja oli tehnyt kun taksi alkoi kouluttamaan? Varmaan oleellisin osa puuttuu taas videolta. Jos ei niin tuskin tolla käytöksellä pitkään on mittaria ajanut tai tulee ajamaan.
 
Tämä on kyllä idioottimaisin letkautus mitä muistan kuulleeni pitkään aikaan. Joillakin todellisuus on aivan erilaista :D :D

Loistavaa argumentointia, ja täydelliset perustelut! Tällaisella voittaa varmuudella väittelyn hiekkalaatikolla muiden 3-vuotiaiden kanssa.
 
Ei muuta asiaa yhtään miksikään. Aina pitäisi voida jarruttaa ihan kunnolla pelkäämättä takanatulevia; Takanatulevan pitää aina ajaa sellaisen turvavälin päässä että edellemenijä voi jarruttaa kunnolla.

Jos ei tätä ymmärrä niin ansaitsisi mennä palauttamaan ajokorttinsa.

Kyllä muuttaa. Ei se ole niin, että joko jarrut pohjassa tai kaasua. Moottorijarrutustakin voitaneen sanoa jarruttamiseksi, ja se tehdään juuri silloin, jos sun perseessä roikkuu joku samalla kun edelläoleva hidastelee/perseilee. Ehkä vähän hipaistaan jarrua lisäksi, jos tilanne sitä vaatii. Mutta ei käytetä sitä jarrua kunnolla tai nopeasti sen takanaolevan perskärpäsen takia. Ja kukaan ei ole edelleenkään sanonut, ettäkö rekkakuskilla ei olisi ollut liian pieni turvaväli. Valitettavasti näin oli rekkapenan oman perseilyn takia, ja mahdollisesti se kuvaajan takana tullut rekka vaikutti myös tämän kuvaajan jarruttamiseen sen taksikuskin perseilyn lisäksi.
 
Ainoa joka tuossa yritti kolaroida oli kuvaaja. Edessätuleva yritti jarruvallolla antaa merkkiä, että "jätäppäs nyt sitä turvaväliä" eikä takana tuleva idiootti siltikään ymmärtänyt.
Kyllä minä lasken samaan kastiin myös sen taksikuskin perseilyn, ja näin melko suurella varmuudella tekisi oikeuslaitoskin. Tahallinen jarruttelu tuohon tapaan on yhtä vaarallista kuin puskurissa roikkuminen, tai oikeastaan vaarallisempaakin, kun ei pelkästään puskurissa kiinni ajaminen itsessään ole vaarallista, jos vain ei satu mitään yllättävää.

Taksin jarrutteluhan jatkui vielä siinäkin vaiheessa, kun nopeutta oli jo reilusti alle rajoituksen. Ensimmäisen kerran jarruvalot välähtävät nopeudessa 75km/h, sitten vielä pari kertaa siitä alaspäin ja osumahetkellä nopeus on kamerakuvan mukaan 58km/h. Ja kun kyseessä on kuitenkin 80km/h alue, niin ei tuota ainakaan erityisen hienovaraiseksi "jätäpäs vähän turvaväliä" -eleeksi voi laskea, vaikka se karrikoidusti toki sellaiseksi olikin alunperin tarkoitettu.

Molemmilla keitti yli, eikä kumpikaan antanut periksi, joten pajavasaraa tarvittiin. Onneksi ei käynyt pahemmin, eikä varsinkaan sivullisille. Ja ennen kun joku sanoo uudestaan, että se saattoi olla puhdas vahinko tai että rekkakuski ei välttämättä edes huomannut taksia, niin kannattaa huomioida, että se rekkapena ajoi taksin perään varmuuden vuoksi vielä toistamiseen siinä vaiheessa kun nämä olivat ajamassa sinne pientareelle. Vähän kun olisi tökännyt väärään kohtaan, niin se taksi olisi ollut poikittain siinä muiden edessä.

Videon kumpikaan osapuoli ei ole sopiva auton rattiin ilman syvällistä itsetutkiskelua.

Anna olla, sä olet nyt vängännyt ihan tarpeeksi, ei tartte meuhkaa koko ajan, kantasi on jo selvillä.
Jos joku persoona tai tämän keskustelutyyli ärsyttää, niin kannattaa jättää joko lukematta, laittaa tunnus ignoreen, tai ulista moderaattoreilta apua jos on aihetta, mutta ei tuollainen offtopic-päteminen kuulu tänne, kuten ei mikään muukaan henkilöön kohdistuva vittuilu. Ihmeellisesti menee taas porukalla tunteisiin.
 
Tämä on kyllä idioottimaisin letkautus mitä muistan kuulleeni pitkään aikaan. Joillakin todellisuus on aivan erilaista :D :D
Väärin. Kuvaaja yritti kolaroida ja sen näkee siitä, että ensimmäisen osuman jälkeen jäi ajamaan samaa nopeutta edellämenevän kontissa kiinni ja onnistui törmäämään vielä uudestaan.

Näissä tahallisissa tapauksissa vakuutusyhtiöiden pitäisi laittaa rahahana kiinni ja kieltäytyä korvaamasta.
 
Tuossa tuulilasissa on teippaukset, tunnistaako kukaan mikä firma (tai kuljettaja) voisi käyttää tuollaisia? Ensimmäisen osan viimeinen kirjain on ä ja toisen ensimmäisestä kirjaimesta ei oikein ota selvää (ehkä c), mutta jos on tuttu logo tai teksti, niin sen saattaa tunnistaa.

Ei kai missään busseissa tuollaisia ole, eli eiköhän ole aika turvallista olettaa, että kyseessä on kuorma-auto tai yhdistelmä.

Kuva toisen törmäyksen kohdasta, jossa näkyy myös taksin numero selvästi:

gz1mtXp.png
 
Viimeksi muokattu:
Joo, mutta videolla myös näkyy hetki kun välimatka taksiin alkaa kasvaa ja tilanne alkaisi olla ohi.

Tässä videossa https://v.ylilauta.org/82/9797750b.mp4 sellaista kohtaa ei ollut.

Siinä vaiheessa kun välimatka meinaa alkaa kasvamaan (taksi ilmeisesti koittaa sitä taktiikkaa että ajaisi lujempaa) niin videolla näkyy että kuvajaa kiihdyttää (jopa sen videon nopeuslukeman perusteella).

Tuosta peräänajosta olen sitä mieltä, että mikäli on peileistä seurannut takana tulevaa liikennettä niin hyvä pelisilmä että on nätisti hidastettu ja vain pieni osuma tullut. Peltiä saa rahalla kumminkin, sen sijaan että olis vaikka onnistunut tekemään paniikissa ketjukolarin.
Pelisilmää ?

silloin olisi jo ennen taksin kaistanvaihtoa reagoinut tilanteeseen ja tiputtanut oman vauhdin rajoitusten mukaiseksi ja pitänyt huolen siitä turvavälistä.

Jos joku olisi ollut sen kuvaajan takakontissa kiinni, niin olisi kerinnyt varoittaa sitäkin.

Sitten ei tosin ollut mitään mielenkiintoista videota jaettavana.


Peiliseilitys voisi olla jokin sellainen että on ajanut takantulevan kanssa kisaan ja ökkäyröinyt sinnekkin päin ja niitä peilejäkatsellessa on sitten kajauttanut edelläajavan perään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten iso yhdistelmä takaana tuossa tilanteessa, videon lopussa hyvin näkee että sekin joutunut hidastelemaan, ties kuin kovaa se sieltä on lähentynyt
Johan tuokin on täällä moneen otteeseen käsitelty. Jos sillä oli mitään vaikutusta tilanteeseen, niin se oli ihan oma vika, kun on ajanut liian lähellä. Sitä paitsi ei taida noita rekkoja saada kulkemaan ilman kikkailua merkittävästi vallitsevaa rajoitusta kovempaa.
 
Kyllä muuttaa. Ei se ole niin, että joko jarrut pohjassa tai kaasua. Moottorijarrutustakin voitaneen sanoa jarruttamiseksi, ja se tehdään juuri silloin, jos sun perseessä roikkuu joku samalla kun edelläoleva hidastelee/perseilee.
Monikaan auto ei näytä moottorijarrutuksessa jarruvaloja joten viesti menee vähän hitaasi. ja tuossa videolla se kuvaaja aijoi mahdollisessa taksin moottorijarratuksessa vain lähemmäksi, niin mitä siinä vaiheessa tehdään, väläytetään jarrulla, sen jälkeen se taksi ilmeisesti kiihidytti, kuvaaja seurasi perässä. Taksi palasi jarrujen näyttämis linjalle.

En sano että taksi olisi hommassa onnistunut, mutta ihan oikeasti jos joku mainaa ajaa sun päälle, niin mitä siinä teet ? pakaneminen on yksivaihtoeho , kokeilla kumpi kulkee lujempaa tai kumpi uskaltaa ajaa lujempaa.

jos sun perseessä roikkuu joku samalla kun edelläoleva hidastelee/perseilee.
Jos edessa oleva hidastaa yllättävästi, niin että siihen voi vastata moottorijarrutuksella, niin mitä tekemistä tuolla on mun perässä roikkujankanssa ?
 
Edellisestä viestistä tuli mieleen tämä uusi hieno ominaisuus joissakin sähköautoissa, eli että kun nostaa jalan kaasulta, niin rakkine sytyttää jarruvalon. Siinä meillä on taas yksi uusi keksintö, joka aiheuttaa varmasti kaikenlaisia ongelmia ja pumppausta liikenteessä. :D

Mm. Nissan Leaf on tällainen, jos ajaa "e-pedalilla". Tosin se taitaa myös jarruttaa jonkin verran heti jos jalan nostaa kaasulta, joten siinä mielessä jarruvalojen syttyminen on tuossa ymmärrettävä.

Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf | POLOinen
 
Monikaan auto ei näytä moottorijarrutuksessa jarruvaloja joten viesti menee vähän hitaasi. ja tuossa videolla se kuvaaja aijoi mahdollisessa taksin moottorijarratuksessa vain lähemmäksi, niin mitä siinä vaiheessa tehdään, väläytetään jarrulla, sen jälkeen se taksi ilmeisesti kiihidytti, kuvaaja seurasi perässä. Taksi palasi jarrujen näyttämis linjalle.

En sano että taksi olisi hommassa onnistunut, mutta ihan oikeasti jos joku mainaa ajaa sun päälle, niin mitä siinä teet ? pakaneminen on yksivaihtoeho , kokeilla kumpi kulkee lujempaa tai kumpi uskaltaa ajaa lujempaa.

Hieman selkeämpi ulosanti auttaisi viestisi perille saamista, mutta jos tulkitsen oikein niin:

Juu, ei varmasti näytäkään, kun ei tietääkseni ole mikään yleinen ominaisuus. Ja ainakin minä puhuin rekan moottorijarrutuksesta, en taksin. Ja siinä vaiheessa, kun oli selkeää, että taksi tulee eteen samalle kaistalle, minusta näytti siltä, että ensin rekka jatkoi samaa vauhtia, mutta sitten rupesi hidastamaan. Oliko kyse moottorijarrutuksesta, en osaa sanoa koska en tiedä kuinka nopeasti rekka tiputtaa nopeutta pelkällä moottorijarrulla. Kyllä, taksi väläytti jarruja. Eli perseili. Rekka ajoi takapuskurissa, eli perseili. Ja sitten tuli kolari. Kaksi idioottia ratissa.

Ottaen huomioon, että tässä tilanteessa oli rekka vastaan taksi, niin taksin on aika lailla helpompi nostaa sitä nopeutta kuin rekan. Se mitä minun mielestäni taksin olisi pitänyt tehdä, olisi ollut vain pitää se suurin sallittu, eikä tehdä yhtään mitään ylimääräistä. Ei minkäänlaista jarruttelua. Silloin jos rekka ajaa konttiin, on se vain sen rekkapenan vika. Ja tuskin tuokaan rekkapena olisi ajanut taksin yli vain sen takia, että taksi ei suostu ajamaan ylinopeutta.

Jos edessa oleva hidastaa yllättävästi, niin että siihen voi vastata moottorijarrutuksella, niin mitä tekemistä tuolla on mun perässä roikkujankanssa ?

Jos edellä oleva hidastaa yllättävästi, niin sinulla pitäisi olla niin iso turvaväli (varsinkin isolla rekalla), ettet joudu ainakaan polkea jarrupoljinta lattiasta läpi, vaan pitäisi riittää vähän vähempikin jarrunpainanta. Toki, joskus jokainen herpaantuu liikenteessä, ja silloin käy onnettomuuksia. Sen takia ne turvavälit olisi hyvä pitää isoissa nopeuksissa ja isoilla ajoneuvoilla. Ja varsinkin silloin, jos sun perässä roikkuu toinen täysperävaunu. Silloin se turvaväli antaa sinulle aikaa reagoida ilman, että on jarrupoljin lattiasta läpi ja toinen täysperävaunu omassa perävaunussa/kontissa.
 
Tämä on kyllä idioottimaisin letkautus mitä muistan kuulleeni pitkään aikaan. Joillakin todellisuus on aivan erilaista :D :D

Vihervassari pyöräilijöitä pitäisi ottaa kortti pois. Ja tuollaisilla kommenteilla varustettuja näkee liikenteessä, huoh:hammer:

Videossa ei muuta vikaa, kuin että olisi saanut enemmän olla vauhtia rekkakuskilla. Taksilta erittäin typerä liike.
 
Edellisestä viestistä tuli mieleen tämä uusi hieno ominaisuus joissakin sähköautoissa, eli että kun nostaa jalan kaasulta, niin rakkine sytyttää jarruvalon. Siinä meillä on taas yksi uusi keksintö, joka aiheuttaa varmasti kaikenlaisia ongelmia ja pumppausta liikenteessä. :D

Mm. Nissan Leaf on tällainen, jos ajaa "e-pedalilla". Tosin se taitaa myös jarruttaa jonkin verran heti jos jalan nostaa kaasulta, joten siinä mielessä jarruvalojen syttyminen on tuossa ymmärrettävä.

Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf | POLOinen
Minun autossani on päinvastainen "ongelma": nopeus ei juurikaan hidastu kun jalan nostaa polkimelta. Niinpä usein painan jarrua polttomoottorin moottorijarrutusta vastaavan hidastuvuuden verran. Jarruvalot syttyvät ja se tuntuu kovasti joitakin harmittavan. Pakko tulla perälautaan kiinni ilmoittamaan, että nopeusrajoitusten noudattaminen on Väärin!
 
Tuossa tuntuu monelta nyt menevän vauhkotessa jo nopeudetkin jo sekaisin ja halutaan vain inttää jostain tilannetta edeltävästä ylinopeudesta.


Taksi hiljentää liittymisen jälkeen koko ajan.
Rekka reagoi vielä tähän, jarruttaa ja jopa lähtee kiihdyttämään (tilanne näyttää siltä että myös taksi kiihdyttäisi rajoituksen mukaiseen?).

Sitten alkaa tuo aivan järjetön jarrushow. tekee pari todella idioottimaista hiljentämistä. Taksin nopeus putoaa ensin 78 - -> 65, rekka seuraa ja jarruttaa.

Seuraavalla taksi pudottaa nooeuden 65- - - > 58. Rekka pysyy edelleen mukana ja jarruttaa. Tässä viimeistään olisi pitänyt tehdä selkeä (hätä)jarrutus, jolla olisi voinut pusun välttää. Toki jos takana on ollut jo edellisten jarrutusten takia joku kiinni, ja jos muu liikenne kulkee kahdeksaa kymppiä, on helpompi naarmuttaa edellä ajavaa perseilijää kuin riskeerata oikeiden ihmisten autoja.

Kolmannella jarrutuksella taksi vetää 58 - - > ~50. Rekan gps menetti nopeussignaalin, mutta melko kevyt jarrutus molemmilta ja osuma. Pieni naarmu taksiin, henkiset vahingot suuremmat. Tällaiseen ei rekkakaan reagoinut riittävästi, eikö ehtinyt, uskaltanut, vai halunnut, ei sitä kukaan tiedä.

Rekka olisi voinut jarruttaa kuitenkin joka kerta, ja siksi ei noudattanut huolellisuusperiaatetta. Eli vähintään huomautuksen arvoinen asia, vaikka taksi muuten on ainoa syyllinen. Mutta moniko muuten tuossa olisi uskonut, että taksikuski on niin mielisairas että oikeasti jarruttaa kolmannella kerralla osumaan asti? Viittä kymppiä 80 alueella ja siitä liinat kiinni? Tuollaisen uhriksi joutuminen yllättää kokeneenkin kuskin.
 
Itseasiassa tässä ketjussa on näitä nähty. Yksi jopa minulta. Ei tosin aivan verrannollinen tähän mutta mutta...

Eli rekkapena painostaa perseessä yhdistelmällä vaikka itse ajan yli rajoituksen. Ja painostuksella tarkoitan että taustapeilistä et näe kuin rekan ritilän. Kaasua pois hitaasti aina viiteenkymppiin tjs. asti ja sit jatketaan normaalisti.
 
Itseasiassa tässä ketjussa on näitä nähty. Yksi jopa minulta. Ei tosin aivan verrannollinen tähän mutta mutta...

Eli rekkapena painostaa perseessä yhdistelmällä vaikka itse ajan yli rajoituksen. Ja painostuksella tarkoitan että taustapeilistä et näe kuin rekan ritilän. Kaasua pois hitaasti aina viiteenkymppiin tjs. asti ja sit jatketaan normaalisti.

Ja toisena vaihtoehtona olisit ajanut sen 85 mittarissa pari kolme kilometriä kovempaa niin rekkapena olisi jäännyt jälkeen, mutta perus suomalaisena aloit hidastamaan?

Eka mennään ohi ja sitten jäädään eteen hidastelemaan, mihin se sun "kiire" loppui? Miksi edes lähdit alunperin ohi, sehän oli turha ohitus?

Miltä susta tuntuu että eka mennään ohi ja sitten jäädään siihen eteen hidastelemaan, mua vituttaa suuresti tuollainen käytös ja ennätys Hämeenlinna - > Helsinki ohitin 5krt saman auton ja mulla oli vakkarissa koko ajan 130km/h:facepalm:
 
Kyllä huomaa että suurimmalla osalla tämänkin langan, tai ylipäätään suomen tienkäyttäjistä, ei ole mitään käryä miten se raskas kalusto ajossa käyttäytyy...
Molempia videon vehkeitä ammatikseen kun on ajanut niin herää pari huomiota.
- Raskas tuskin vetää tahallaan törmäykseen asti, omaan silmään näyttää siltä että havaitsee taksin työntävän eteen jolloin löysää kaasun ja todennäköisesti vielä iskee hidastimen päälle, tuskin edes koskee jarruun tässä vaiheessa. Sen jälkeen tekee kuten minäkin tekisin, eli olettaa että taksi löytää sallitun nopeuden kun välimatkakin lähtee hetkeksi kasvamaan ennen sillan salitusta ja ehtii ehkä napata vakkarinkin päälle, kunnes taksikuski heittäytyy full retardiksi. Toki rekkakuskin laiskuutta ettei tuon aktiivisemmin ota turvaväliä, mutta leipiintyminen + kuusi muuta syytä. Rekan ratissa isolla väylällä haluaa välttää kaikki turhat polkimienkäytöt ellei ole aivan pakko, eikä varmaan uskonut missään vaiheessa että se taksi meinaa ihan tosissaan haluta syliin.
- Jos herran vuonna 2019 kojelautakamera kuvaa tuollaista perunalaatua niin se on mallia 20€ from Kiina tai Tokmanni, tuskin tällöin kovin luotettava on tuo kameran nopeusnäyttökään. Yksikään katsastettu raskas ajoneuvo ei Suomessa kulje yli 90km/h ja piste, ellei ole harrastettu laittomuuksia joka on kotimaankilpisillä harvinaista.
- Videon toinen "tahallinen" pusu tuskin myöskään on tahallinen, vaan raskaskuski haluaa mahd. pian laitaan kun taksi edelleen sählää omiaan. (Hlöautoilla muutenkin kumma tapa jäädä keskelle kaistaa selvittämään asioita näissä?) Jos tuossa on vielä vähän vanhempaa kalustoa vaikka täyspitkä yhdistelmä jossa vähän väljää heloissa ja rumpujarrullinen niin kyllä se loppuyhdistelmäkin voi aiheuttaa tuollaista jojoilua jarruttaessa...

Molemmissa vikaa, mutta kyllä mä lynkkaisin ton taksijepen välittömästi ja kaikki muutkin jotka tuota brakecheckailua harrastaa. Raskaskuskit näkee päivittäin näitä maailmannapoja joiden mielestä on kiva kiusata hitaampia ajoneuvoja, joten kaikki sympatiat raskaskuskin puolella.
 
Videon toinen "tahallinen" pusu tuskin myöskään on tahallinen, vaan raskaskuski haluaa mahd. pian laitaan kun taksi edelleen sählää omiaan. Jos tuossa on vielä vähän vanhempaa kalustoa vaikka täyspitkä yhdistelmä jossa vähän väljää heloissa ja rumpujarrullinen niin kyllä se loppuyhdistelmäkin voi aiheuttaa tuollaista jojoilua jarruttaessa...
Itsellä ei kokemusta raskaasta kalustosta mutta tämä kuulostaa oudolta ja jopa vaaralliselta.
Videossa on kaksi idioottia, aivan sama miten tuota yrittää tulkita.
 
Itsellä ei kokemusta raskaasta kalustosta mutta tämä kuulostaa oudolta ja jopa vaaralliselta.
Videossa on kaksi idioottia, aivan sama miten tuota yrittää tulkita.
Ei se mitenkään vaarallista ole, mutta monikaan tavan autoilija ei sitä ymmärrä. Yhdistelmässä on paljon rautaa jonossa ja sekin elää. Ei ne ole mitään tarkkuustyökaluja jotka reagoi kuskin tekemisiin sadaosissa...
 
Itseasiassa tässä ketjussa on näitä nähty. Yksi jopa minulta. Ei tosin aivan verrannollinen tähän mutta mutta...

Eli rekkapena painostaa perseessä yhdistelmällä vaikka itse ajan yli rajoituksen. Ja painostuksella tarkoitan että taustapeilistä et näe kuin rekan ritilän. Kaasua pois hitaasti aina viiteenkymppiin tjs. asti ja sit jatketaan normaalisti.
Mutta miksi ylipäätään pitää alkaa osoittamaan mieltä jarruttelemalla/hidastelemalla siinä edessä? Joskus aikoinaan saman asennevamman omaavat ohjeistivat toisiaan, että kannattaa käyttää brake check -sekoilussa käsijarrua, niin ei näy jarruvalot taakse. Ihan sairasta touhua.

Idea on ajaa sallittua nopeutta ja päästää tarvittaessa muut ohi, mutta ei alkaa aiheuttamaan vaaratilanteita turhalla jumittamisella. Ja sama juttu toiseen suuntaan noille rekkapenoille, eli jätetään jalkapallon katsominen kabiinissa vähemmälle ja pidetään turvavälit sellaisena, ettei tarvitse lukea lopputulosta kirkon julkaisuista. Ei voi olla niin vaikeaa.

Ei se mitenkään vaarallista ole, mutta monikaan tavan autoilija ei sitä ymmärrä. Yhdistelmässä on paljon rautaa jonossa ja sekin elää. Ei ne ole mitään tarkkuustyökaluja jotka reagoi kuskin tekemisiin sadaosissa...
Tavan tallaajan ei sitä tarvitsekaan ymmärtää. Päinvastoin niiden marginaalissa olevien rekkakuskien pitää itse ymmärtää kulkineensa rajat ja sopeuttaa nopoeus ja toiminta niihin raameihin. Tuossa videon tapauksessa se ei onnistunut millään tasolla.

Ihan turha selitellä tuollaista menoa millään kaluston painolla, turhien jarrutusten välttämisellä, raudan elämisellä ja muilla aku ankan parhailla.
 
Muistaakseni tuota taksinkuljettajaa syytetään törkeästä liikenteen vaarantamisesta, facebookissa huhu kertoi. Rekkakuskista ei ollut mainintaa. Jokatapauksessa tuo taksinkuljettaja toivottavasti menettää lupansa, ihan 100% hänen syy, eikä kenenkään muun. Raskas vekotin kun ei yksinkertaisesti voi tollasta perseilyä ennustaa, eikä kukaan muukaan ja tuskin pysähtyy yhtä hyvin.
 
Muistaakseni tuota taksinkuljettajaa syytetään törkeästä liikenteen vaarantamisesta, facebookissa huhu kertoi. Rekkakuskista ei ollut mainintaa. Jokatapauksessa tuo taksinkuljettaja toivottavasti menettää lupansa, ihan 100% hänen syy, eikä kenenkään muun. Raskas vekotin kun ei yksinkertaisesti voi tollasta perseilyä ennustaa, eikä kukaan muukaan ja tuskin pysähtyy yhtä hyvin.
Ei sen vekottimen mitään tarvitsisikaan ennustaa. Riittäisi, kun kuljettaja painaisi jarrua puskurissa roikkumisen sijaan. Videossa kuski sai kuitenkin vauhdin ongelmitta hidastumaan 95km/h --> 55km/h (välissä ainakin kertaalleen uudestaan kiihdyttäen), eli selvästikään ajoneuvon hidastuvuudessa ei ollut vikaa.
 
Edelleenkin sanon että asennekasvatuksen paikka osalla noista raskaan kaluston kuskeista.

Kaikki täällä saarnaa että "kun se ei pysähdy kuin henkilö-auto" ja "pitäähän niitä ymmärtää kun ovat ammattikuskeja".

No ei pysähdy ei ja sitä suuremmalla syyllä ei pidä ymmärtää, koska hehän ovat ammattikuskeja.

Tuo yhdistelmällä rajoitinta vasten ajaminen on laitonta 80-alueella. Ja vielä moraalisesti ihan vitusta ajella jollain 70t yhdistelmällä 2m päässä takaluukusta. Koska, niinkuin ulisijat yllä kertoivat, se ei pysähdy kuin henkilöauto jos paha paikka tulee.
 
Ei sen vekottimen mitään tarvitsisikaan ennustaa. Riittäisi, kun kuljettaja painaisi jarrua puskurissa roikkumisen sijaan. Videossa kuski sai kuitenkin vauhdin ongelmitta hidastumaan 95km/h --> 55km/h (välissä ainakin kertaalleen uudestaan kiihdyttäen), eli selvästikään ajoneuvon hidastuvuudessa ei ollut vikaa.

Et sä jumalauta suoralla tiellä rupea jarruttelemaan tahallaan.

Ihan oikein jos tolppahomolta lähtee luvat tuon seurauksena. Ihan typerää väittää muuta.
 
Et sä jumalauta suoralla tiellä rupea jarruttelemaan tahallaan.

Ihan oikein jos tolppahomolta lähtee luvat tuon seurauksena. Ihan typerää väittää muuta.
Ei kukaan ole muuta väittänytkään. Mutta samalla tavalla pitää tulla sanktiota sille rekkapenalle, kun ei se ollut tuossa perseilyssä yhtään sen syyttömämpi osapuoli.
 
Tavan tallaajan ei sitä tarvitsekaan ymmärtää. Päinvastoin niiden marginaalissa olevien rekkakuskien pitää itse ymmärtää kulkineensa rajat ja sopeuttaa nopoeus ja toiminta niihin raameihin. Tuossa videon tapauksessa se ei onnistunut millään tasolla.

Ihan turha selitellä tuollaista menoa millään kaluston painolla, turhien jarrutusten välttämisellä, raudan elämisellä ja muilla aku ankan parhailla.
Tavan autoilijan nimenomaan pitäisi ymmärtää miten raskas kalusto operoi, jotta vältyttäisiin monilta onnettomuuksilta. Harmi vain ettei sitä opeteta kuin max lauseen verran autokoulussa. Siinä missä keskiverto autoilija kipparoi sitä suhteellisen yksiulotteista ostoskärryään, niin raskaskuskit luovii seassa parikytmetrisellä jellyjortikalla, josta on puolet huonompi näkyvyys ja helvetin laginen käyttöliittymä...

Enkä mä tässä mitään puolustusselityksiä varsinaisesti latonut, vaan selitin miltä tilanne omaan silmään näyttää. Ammattikuskit on ammattikuskeja, mutta silti vain ihmisiä jotka mokailee ja mun silmään tilanne näyttää siltä, että raskaskuski oli ennemminkin huolimaton kuin täysi kokovartalomulkku kuten videon taksipelle.

Sä kuitenkin vedät melko reippaita päätelmiä videolta, jonka kuvaajasta, laitteista tai ennen/jälkeen tilanteesta et tiedä varmuudella kuin korkeintaan sijainnin. Yhtä hyvin tuo video voi olla kuvattu kolme vuotta sitten ja todellinen nopeus +/-20kmh, ihan sama mitä videon alareunassa lukee.

Olisiko tilanne voitu estää rekkakuskin toimilla? Todennäköisesti olisi, yhtä todennäköisesti tilanne olisi päättynyt välien selvittelyyn keskellä kaistaa tai taksarin muistaessa mikä polkimista olikaan se kaasu, kukapa sen enää tietää ja mitä väliä?

Ihan jo mielensäpahoittajien vuoksi toivoisin että rahtari saa tästä korkeintaan rikesakon, mutta koska eletään oikeusmurhasuomessa niin eiköhän raskaskuskikin saa sanktionsa kymmenkertaisena kuten tapana on...
 
Viimeksi muokattu:
Ei voinut jarrutella :facepalm:

Aina voi jarrutella, ja jos tarvii pelätä, että takanatuleva tulee päälle, niin sitten se on täysin sen takanatulevan vika, ja se takanatuleva ansaitsisi menettää korttinsa siitä ettei osaa pitää turvaväliä.
Mikäs siinä jos haluaa hengestään päästä.

Joo, mutta videolla myös näkyy hetki kun välimatka taksiin alkaa kasvaa ja tilanne alkaisi olla ohi. Vaan eipä ollut, kun taksi päätti alkaa sitten kouluttamaan. Vikaa on molemmissa ja kuten sanoin, niin toivottavasti tuli sakot kummallekin.

Tuosta peräänajosta olen sitä mieltä, että mikäli on peileistä seurannut takana tulevaa liikennettä niin hyvä pelisilmä että on nätisti hidastettu ja vain pieni osuma tullut. Peltiä saa rahalla kumminkin, sen sijaan että olis vaikka onnistunut tekemään paniikissa ketjukolarin.
Nimeomaan näin. Kuskilta lähtee heti taksin liityttyä eteen jalka kaasulta, eli mikä tässä turvavälissä on vikana? Käsittääkseni eteenliittyjä vastaa siitä että turvaväli on riittävä (joskin se oli sitä taksin liittyessä).

Jos joku persereikä ei liittyessään/kääntyessään eteen tajua pitää kunnon väliä niin en minäkään ala sen takia jarrulla seisomaan vaan vedän ohitse tai aloitan valoshown.

Ihan itseään voi taksikuski syyttää. A. Jokainen itsesuojeluvaiston omaava katsoo taustapeiliin ennen hallittua jarruttelua, B. Älä vittuile isommalle, C. Älä vittuile ilman syytä. Eiköhän oikeudessakin jarruttelu ilman syytä mene turvavälin pitämisen edelle...

Jos on noin herkkähipiäinen ettei kestä 3s jonkun roikkumista perseessä niin ei kannata ajaakaan. Ja tämä eroaa sitten olennaisesti siitä oikeasta perseessä roikkumisesta.

Se kuka pelleilyn aloittaa niin voi maksaa viulut. Sitä ei ikävä kyllä näe olisko rekkakuski näyttänyt keskaria/vilkutellut valoja/soittanut torvea mikä sitten olisi provosoinut taksikuskia.
 
Tuleekohan tolle rekkapenalla tosta mitään kun ylinoputta alussa kuitenkin reilusti. :think:
 
Edelleenkin sanon että asennekasvatuksen paikka osalla noista raskaan kaluston kuskeista.

Kaikki täällä saarnaa että "kun se ei pysähdy kuin henkilö-auto" ja "pitäähän niitä ymmärtää kun ovat ammattikuskeja".

No ei pysähdy ei ja sitä suuremmalla syyllä ei pidä ymmärtää, koska hehän ovat ammattikuskeja.

Tuo yhdistelmällä rajoitinta vasten ajaminen on laitonta 80-alueella. Ja vielä moraalisesti ihan vitusta ajella jollain 70t yhdistelmällä 2m päässä takaluukusta. Koska, niinkuin ulisijat yllä kertoivat, se ei pysähdy kuin henkilöauto jos paha paikka tulee.

Kyllä se suurin asennekasvatus on autoilijoissa jotka ajavat sen 20tkm vuodessa. Ammattikuski joka ajaa 5pvä viikossa ympäri vuoden on harvoin se joka perseilyn aloittaa mutta hän siitä kärsii eniten kun minä itse asenteella oleva mulkku siihen eteen änkee hidastelemaan.

Päivittäin näen tilanteita missä kolari vältetään vain ja ainoastaan sillä että se joka ajaa sääntöjen mukaan tekee sen väistön ja tämä perseilijä ei edes ymmärrä mitä tuli tehtyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom