- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 11 971
Oletko sä juuri tollanen tyyppi ketä liikenteessä kouluttaa toisia jarruttelemalla eteen?
Voin kertoa, että en ollut kuvan taksikuski, eikä tapanani ole jarrutella kenenkään eteen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oletko sä juuri tollanen tyyppi ketä liikenteessä kouluttaa toisia jarruttelemalla eteen?
Väärin. Kuvaaja yritti kolaroida ja sen näkee siitä, että ensimmäisen osuman jälkeen jäi ajamaan samaa nopeutta edellämenevän kontissa kiinni ja onnistui törmäämään vielä uudestaan.Tämä on kyllä idioottimaisin letkautus mitä muistan kuulleeni pitkään aikaan. Joillakin todellisuus on aivan erilaista![]()
![]()
Joo, mutta videolla myös näkyy hetki kun välimatka taksiin alkaa kasvaa ja tilanne alkaisi olla ohi.
Pelisilmää ?Tuosta peräänajosta olen sitä mieltä, että mikäli on peileistä seurannut takana tulevaa liikennettä niin hyvä pelisilmä että on nätisti hidastettu ja vain pieni osuma tullut. Peltiä saa rahalla kumminkin, sen sijaan että olis vaikka onnistunut tekemään paniikissa ketjukolarin.
Johan tuokin on täällä moneen otteeseen käsitelty. Jos sillä oli mitään vaikutusta tilanteeseen, niin se oli ihan oma vika, kun on ajanut liian lähellä. Sitä paitsi ei taida noita rekkoja saada kulkemaan ilman kikkailua merkittävästi vallitsevaa rajoitusta kovempaa.Tuli muuten iso yhdistelmä takaana tuossa tilanteessa, videon lopussa hyvin näkee että sekin joutunut hidastelemaan, ties kuin kovaa se sieltä on lähentynyt
Monikaan auto ei näytä moottorijarrutuksessa jarruvaloja joten viesti menee vähän hitaasi. ja tuossa videolla se kuvaaja aijoi mahdollisessa taksin moottorijarratuksessa vain lähemmäksi, niin mitä siinä vaiheessa tehdään, väläytetään jarrulla, sen jälkeen se taksi ilmeisesti kiihidytti, kuvaaja seurasi perässä. Taksi palasi jarrujen näyttämis linjalle.Kyllä muuttaa. Ei se ole niin, että joko jarrut pohjassa tai kaasua. Moottorijarrutustakin voitaneen sanoa jarruttamiseksi, ja se tehdään juuri silloin, jos sun perseessä roikkuu joku samalla kun edelläoleva hidastelee/perseilee.
Jos edessa oleva hidastaa yllättävästi, niin että siihen voi vastata moottorijarrutuksella, niin mitä tekemistä tuolla on mun perässä roikkujankanssa ?jos sun perseessä roikkuu joku samalla kun edelläoleva hidastelee/perseilee.
Monikaan auto ei näytä moottorijarrutuksessa jarruvaloja joten viesti menee vähän hitaasi. ja tuossa videolla se kuvaaja aijoi mahdollisessa taksin moottorijarratuksessa vain lähemmäksi, niin mitä siinä vaiheessa tehdään, väläytetään jarrulla, sen jälkeen se taksi ilmeisesti kiihidytti, kuvaaja seurasi perässä. Taksi palasi jarrujen näyttämis linjalle.
En sano että taksi olisi hommassa onnistunut, mutta ihan oikeasti jos joku mainaa ajaa sun päälle, niin mitä siinä teet ? pakaneminen on yksivaihtoeho , kokeilla kumpi kulkee lujempaa tai kumpi uskaltaa ajaa lujempaa.
Jos edessa oleva hidastaa yllättävästi, niin että siihen voi vastata moottorijarrutuksella, niin mitä tekemistä tuolla on mun perässä roikkujankanssa ?
Tämä on kyllä idioottimaisin letkautus mitä muistan kuulleeni pitkään aikaan. Joillakin todellisuus on aivan erilaista![]()
![]()
Minun autossani on päinvastainen "ongelma": nopeus ei juurikaan hidastu kun jalan nostaa polkimelta. Niinpä usein painan jarrua polttomoottorin moottorijarrutusta vastaavan hidastuvuuden verran. Jarruvalot syttyvät ja se tuntuu kovasti joitakin harmittavan. Pakko tulla perälautaan kiinni ilmoittamaan, että nopeusrajoitusten noudattaminen on Väärin!Edellisestä viestistä tuli mieleen tämä uusi hieno ominaisuus joissakin sähköautoissa, eli että kun nostaa jalan kaasulta, niin rakkine sytyttää jarruvalon. Siinä meillä on taas yksi uusi keksintö, joka aiheuttaa varmasti kaikenlaisia ongelmia ja pumppausta liikenteessä.
Mm. Nissan Leaf on tällainen, jos ajaa "e-pedalilla". Tosin se taitaa myös jarruttaa jonkin verran heti jos jalan nostaa kaasulta, joten siinä mielessä jarruvalojen syttyminen on tuossa ymmärrettävä.
Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf | POLOinen
Itseasiassa tässä ketjussa on näitä nähty. Yksi jopa minulta. Ei tosin aivan verrannollinen tähän mutta mutta...
Eli rekkapena painostaa perseessä yhdistelmällä vaikka itse ajan yli rajoituksen. Ja painostuksella tarkoitan että taustapeilistä et näe kuin rekan ritilän. Kaasua pois hitaasti aina viiteenkymppiin tjs. asti ja sit jatketaan normaalisti.
Itsellä ei kokemusta raskaasta kalustosta mutta tämä kuulostaa oudolta ja jopa vaaralliselta.Videon toinen "tahallinen" pusu tuskin myöskään on tahallinen, vaan raskaskuski haluaa mahd. pian laitaan kun taksi edelleen sählää omiaan. Jos tuossa on vielä vähän vanhempaa kalustoa vaikka täyspitkä yhdistelmä jossa vähän väljää heloissa ja rumpujarrullinen niin kyllä se loppuyhdistelmäkin voi aiheuttaa tuollaista jojoilua jarruttaessa...
Ei se mitenkään vaarallista ole, mutta monikaan tavan autoilija ei sitä ymmärrä. Yhdistelmässä on paljon rautaa jonossa ja sekin elää. Ei ne ole mitään tarkkuustyökaluja jotka reagoi kuskin tekemisiin sadaosissa...Itsellä ei kokemusta raskaasta kalustosta mutta tämä kuulostaa oudolta ja jopa vaaralliselta.
Videossa on kaksi idioottia, aivan sama miten tuota yrittää tulkita.
Mutta miksi ylipäätään pitää alkaa osoittamaan mieltä jarruttelemalla/hidastelemalla siinä edessä? Joskus aikoinaan saman asennevamman omaavat ohjeistivat toisiaan, että kannattaa käyttää brake check -sekoilussa käsijarrua, niin ei näy jarruvalot taakse. Ihan sairasta touhua.Itseasiassa tässä ketjussa on näitä nähty. Yksi jopa minulta. Ei tosin aivan verrannollinen tähän mutta mutta...
Eli rekkapena painostaa perseessä yhdistelmällä vaikka itse ajan yli rajoituksen. Ja painostuksella tarkoitan että taustapeilistä et näe kuin rekan ritilän. Kaasua pois hitaasti aina viiteenkymppiin tjs. asti ja sit jatketaan normaalisti.
Tavan tallaajan ei sitä tarvitsekaan ymmärtää. Päinvastoin niiden marginaalissa olevien rekkakuskien pitää itse ymmärtää kulkineensa rajat ja sopeuttaa nopoeus ja toiminta niihin raameihin. Tuossa videon tapauksessa se ei onnistunut millään tasolla.Ei se mitenkään vaarallista ole, mutta monikaan tavan autoilija ei sitä ymmärrä. Yhdistelmässä on paljon rautaa jonossa ja sekin elää. Ei ne ole mitään tarkkuustyökaluja jotka reagoi kuskin tekemisiin sadaosissa...
Ei sen vekottimen mitään tarvitsisikaan ennustaa. Riittäisi, kun kuljettaja painaisi jarrua puskurissa roikkumisen sijaan. Videossa kuski sai kuitenkin vauhdin ongelmitta hidastumaan 95km/h --> 55km/h (välissä ainakin kertaalleen uudestaan kiihdyttäen), eli selvästikään ajoneuvon hidastuvuudessa ei ollut vikaa.Muistaakseni tuota taksinkuljettajaa syytetään törkeästä liikenteen vaarantamisesta, facebookissa huhu kertoi. Rekkakuskista ei ollut mainintaa. Jokatapauksessa tuo taksinkuljettaja toivottavasti menettää lupansa, ihan 100% hänen syy, eikä kenenkään muun. Raskas vekotin kun ei yksinkertaisesti voi tollasta perseilyä ennustaa, eikä kukaan muukaan ja tuskin pysähtyy yhtä hyvin.
Ei sen vekottimen mitään tarvitsisikaan ennustaa. Riittäisi, kun kuljettaja painaisi jarrua puskurissa roikkumisen sijaan. Videossa kuski sai kuitenkin vauhdin ongelmitta hidastumaan 95km/h --> 55km/h (välissä ainakin kertaalleen uudestaan kiihdyttäen), eli selvästikään ajoneuvon hidastuvuudessa ei ollut vikaa.
Ei kukaan ole muuta väittänytkään. Mutta samalla tavalla pitää tulla sanktiota sille rekkapenalle, kun ei se ollut tuossa perseilyssä yhtään sen syyttömämpi osapuoli.Et sä jumalauta suoralla tiellä rupea jarruttelemaan tahallaan.
Ihan oikein jos tolppahomolta lähtee luvat tuon seurauksena. Ihan typerää väittää muuta.
Tavan autoilijan nimenomaan pitäisi ymmärtää miten raskas kalusto operoi, jotta vältyttäisiin monilta onnettomuuksilta. Harmi vain ettei sitä opeteta kuin max lauseen verran autokoulussa. Siinä missä keskiverto autoilija kipparoi sitä suhteellisen yksiulotteista ostoskärryään, niin raskaskuskit luovii seassa parikytmetrisellä jellyjortikalla, josta on puolet huonompi näkyvyys ja helvetin laginen käyttöliittymä...Tavan tallaajan ei sitä tarvitsekaan ymmärtää. Päinvastoin niiden marginaalissa olevien rekkakuskien pitää itse ymmärtää kulkineensa rajat ja sopeuttaa nopoeus ja toiminta niihin raameihin. Tuossa videon tapauksessa se ei onnistunut millään tasolla.
Ihan turha selitellä tuollaista menoa millään kaluston painolla, turhien jarrutusten välttämisellä, raudan elämisellä ja muilla aku ankan parhailla.
Mikäs siinä jos haluaa hengestään päästä.Ei voinut jarrutella
Aina voi jarrutella, ja jos tarvii pelätä, että takanatuleva tulee päälle, niin sitten se on täysin sen takanatulevan vika, ja se takanatuleva ansaitsisi menettää korttinsa siitä ettei osaa pitää turvaväliä.
Nimeomaan näin. Kuskilta lähtee heti taksin liityttyä eteen jalka kaasulta, eli mikä tässä turvavälissä on vikana? Käsittääkseni eteenliittyjä vastaa siitä että turvaväli on riittävä (joskin se oli sitä taksin liittyessä).Joo, mutta videolla myös näkyy hetki kun välimatka taksiin alkaa kasvaa ja tilanne alkaisi olla ohi. Vaan eipä ollut, kun taksi päätti alkaa sitten kouluttamaan. Vikaa on molemmissa ja kuten sanoin, niin toivottavasti tuli sakot kummallekin.
Tuosta peräänajosta olen sitä mieltä, että mikäli on peileistä seurannut takana tulevaa liikennettä niin hyvä pelisilmä että on nätisti hidastettu ja vain pieni osuma tullut. Peltiä saa rahalla kumminkin, sen sijaan että olis vaikka onnistunut tekemään paniikissa ketjukolarin.
Edelleenkin sanon että asennekasvatuksen paikka osalla noista raskaan kaluston kuskeista.
Kaikki täällä saarnaa että "kun se ei pysähdy kuin henkilö-auto" ja "pitäähän niitä ymmärtää kun ovat ammattikuskeja".
No ei pysähdy ei ja sitä suuremmalla syyllä ei pidä ymmärtää, koska hehän ovat ammattikuskeja.
Tuo yhdistelmällä rajoitinta vasten ajaminen on laitonta 80-alueella. Ja vielä moraalisesti ihan vitusta ajella jollain 70t yhdistelmällä 2m päässä takaluukusta. Koska, niinkuin ulisijat yllä kertoivat, se ei pysähdy kuin henkilöauto jos paha paikka tulee.
Tuleekohan tolle rekkapenalla tosta mitään kun ylinoputta alussa kuitenkin reilusti.![]()
Olisin enemmän kuin kiinnostunut lukemaan erityisesti tuon taksikuskin kootut selitykset tilanteesta.
Kertoo paljon siitä miten jälkeenjäänyt idea koko talvirajoitus on. Hyvin voisi pitää sen 120 talvella ja kesällä 140.
Katottiinko me samaa videota?Tässä videossa https://v.ylilauta.org/82/9797750b.mp4 sellaista kohtaa ei ollut.
Siinä vaiheessa kun välimatka meinaa alkaa kasvamaan (taksi ilmeisesti koittaa sitä taktiikkaa että ajaisi lujempaa) niin videolla näkyy että kuvajaa kiihdyttää (jopa sen videon nopeuslukeman perusteella).
Taksi alkaa kiihdyttää, kuvaajaa alkaa kiihdyttämään.Katottiinko me samaa videota?
Autojen välinen etäisyys on lyhimmillään kohdassa 14s. Kuvaajan nopeus tällöin 78km/h, kuten myös taksin, koska ajavat samaa vauhtia. Kohdassa 17s etäisyys on kasvanut auton mitalla ja nopeus kuvaajalla 74km/h. Kohdassa 19s kuvaaja ilmeisesti alkaa kiihdyttämään, luultavasti ennakoi etäisyyden taksiin jatkavan kasvua, nopeus hänellä 75km/h.
Kummatkin huomattiin että kuvaaja kiihdytti, sen sijaan että hän olisi yrittänyt jättää sitä turvaväliä, niin sai päähänsä lähteä taksin perään.Tässä vaiheessa taksi alkaa kouluttaamaan jarruttelemalla. Siis siinä vaiheessa, kun kuvaajan auto on jäämässä kauemmaksi.
:-(Ihan samalla tavalla toimisin itsekin vastaavassa tilanteessa.
Mistä tieto että 20€ kiinan kamera ? Tatska tuulilasissa, niin täytyy olla myös kameran kiina kuraa ja kuski sitten ihan toistamaata.Minkä mukaa? Meinaat että 20€ kiinan kamera on se luotettavin lähde ylinopeudelle?
mutta ei tuossa tilanteessa, missä eteen tulevalla on edessään satoja metrejä tyhjää baanaa, ole mitään tarvetta vedellä hätäjarrutuksia vain sen takia, ettei turvaväli olisi hetkellisesti liian pieni ja edessä menevä kokisi tästä ahdistusta.
Mistä tieto että 20€ kiinan kamera ? Tatska tuulilasissa, niin täytyy olla myös kameran kiina kuraa ja kuski sitten ihan toistamaata.
Videon perusteella rekalla saatto olla sitä vauhtia, kameran valmistusmaasta riippumatta.
En ymmärrä edes mikä tuossa olisi väärin. Jos joku tulee mun eteen ja minä moottorijarruttamalla valun lähelle häntä, on mielestäsi ymmärrettävää, että eteen tullut tästä alkaa osoittamaan mieltään?
Amattilaiseta voidaan ja on syytäkin odottaa vähän enemmän kuin tavalliselta uunolta.Ihan jo mielensäpahoittajien vuoksi toivoisin että rahtari saa tästä korkeintaan rikesakon, mutta koska eletään oikeusmurhasuomessa niin eiköhän raskaskuskikin saa sanktionsa kymmenkertaisena kuten tapana on...
Tuosta voin kyllä olla samaa mieltä. Rekkakuskit usein on ammattilaisia, kun taas taksin rattiin tuntuu todellakin pääsen ihan kaikenlaisia uunoja, jotka kuitenkin kokevat olevansa muiden autoilijoiden yläpuolellaAmattilaiseta voidaan ja on syytäkin odottaa vähän enemmän kuin tavalliselta uunolta.
Juu, mutta meille hän jakanut katsottavaksi tuon videon, jonka perusteella näyttää että vauhtia on. siis muutenkin kuin se tekstin perusteella.Kyllä se vauhti sitten katsotaan aivan muualta kuin kamerasta...![]()
Yleisellä tasolla samaa mieltä. Se moottorijarrutus juttu on ihan eri silloin jos tuossa rekka olisi ajanut alunperin hiljempää, havainnut auton kaistanvaihtoaikeet jne, niin eihän tuossa varmaan olisi mitään jaettavaa.En ymmärrä edes mikä tuossa olisi väärin. Jos joku tulee mun eteen ja minä moottorijarruttamalla valun lähelle häntä, on mielestäsi ymmärrettävää, että eteen tullut tästä alkaa osoittamaan mieltään?
Kuullostaa toki paremmalta kuin se että lähti tuuppaamaan.Ja kuten moni muukin sanoi, kuorma-autokuski todennäköisesti ennakoi omaa kiihdytystään kun oletti taksin kiihdyttävän (koska etäisyys kasvoi).
Tuosta voin kyllä olla samaa mieltä. Rekkakuskit usein on ammattilaisia, kun taas taksin rattiin tuntuu todellakin pääsen ihan kaikenlaisia uunoja, jotka kuitenkin kokevat olevansa muiden autoilijoiden yläpuolella![]()
Tarkennetaan nyt sen verran vielä, että kun taksi kolmannen kerran painoi jarrut pohjaan, niin ei mielestäni ole mitään epäselvää mikä kuorma-autokuskin ajatus oli siinä vaiheessa. Puhuin aiemmassa viestissä tilanteesta ennen, kuin taksikuski jarrutti kertaakaan. Siis hetkellä, kun etäisyys taksikuskiin vielä kasvoi.Kuullostaa toki paremmalta kuin se että lähti tuuppaamaan.
Pelkältä Tuuppaamiselta se toki näyttää jos lähtee tuolla tavalla "ennakoimaan"
Ok, samasta puhuttiin, se että rekkakuski alkaa lisämään vauhtia tilanteessa missä taksikuski lisää vauhti, niin se näyttää tuuppaamiselta. Se turvaväli puuttu siinä vaiheessa, joten "ennakointi" kuullostaa teon kaunistelua.Tarkennetaan nyt sen verran vielä, että kun taksi kolmannen kerran painoi jarrut pohjaan, niin ei mielestäni ole mitään epäselvää mikä kuorma-autokuskin ajatus oli siinä vaiheessa. Puhuin aiemmassa viestissä tilanteesta ennen, kuin taksikuski jarrutti kertaakaan. Siis hetkellä, kun etäisyys taksikuskiin vielä kasvoi.
Rekkapena saanee _korkeintaan_ rikesakon, jos toista epäillään törkeästä liikenneturvallsuuden vaarantamisesta niin kyllä "rekkapenan" syyttömyysaste on pari decadia alempi olit sä henkilökohtaisesti mitä mieltä tahansa.Ei kukaan ole muuta väittänytkään. Mutta samalla tavalla pitää tulla sanktiota sille rekkapenalle, kun ei se ollut tuossa perseilyssä yhtään sen syyttömämpi osapuoli.
Poliisilla kuitenkin kohtuullinen valta käyttää harkintaa niin ei yhtään yllättäisi että kukaan ei jaksa lähteä paikan päälle laskemaan kaistaviivoista todellisia etäisyyksiä josta saisi laskettua todellisen nopeuden
Rekkapena hidasti vauhtia siinä vaiheessa kun taksi tuli eteen, mutta sen jälkeen tämä alkoi hiillostamisen, eikä tehnyt käytännössä mitään estääkseen törmäystä (varsinkaan sitä jälkimmäistä), joten aika erikoista olisi, jos ei tälle tule mitään sanktioita. Se on selvää, että taksisuhari tuon sekoilun aloitti, mutta rekkapena jatkoi. En näe näissä hirveästi eroa mulkkuus-asteikolla. Klassista "meidän äiti tekee parempaa ruokaa kuin teidän äiti" -vänkäystä, mutta auton ratista käsin. Tällainen on ikävän yleistä, mutta se ei tarkoita, että sitä pitäisi suvaita.Rekkapena saanee _korkeintaan_ rikesakon, jos toista epäillään törkeästä liikenneturvallsuuden vaarantamisesta niin kyllä "rekkapenan" syyttömyysaste on pari decadia alempi olit sä henkilökohtaisesti mitä mieltä tahansa.
Poliisilla kuitenkin kohtuullinen valta käyttää harkintaa niin ei yhtään yllättäisi että kukaan ei jaksa lähteä paikan päälle laskemaan kaistaviivoista todellisia etäisyyksiä josta saisi laskettua todellisen nopeuden-> voivat todeta kameran näyttämän nopeuden "sinne päin" jolloin 87km/h raja ei ylity eikä näin poliisin toimivaltuudet poliisihallituksen ohjeistuksen mukaan riitä ylinopeussakkoon (oikeus antaa sakon 1km/h ylityksestä, mutta jutun pitäisi jotenkin penan osalta ensin päätyä sinne).
Poliisi voisi myös epäillä turvavälin puutteesta, mutta sen tekeminen olisi käytännössä vaatinut "aktiivista" jarruttamista alusta asti -> taksi koko sopan aloitti ja jatkoi ja sai nenilleen -> joten poliisin on aika helppo katsoa tätäkin läpi sormien kun käytännössä tilanteessa oli vain 1 täysi mulkku jota ilmeisesti siis epäillään törkeästä, pena vain vetoaa ennalta-arvaamattomaan toimintaan ja case on aika lailla taputeltu niin kauan kunhan ei myönnä _tahallaan_ ajaneen päin...
Varmasti siihen ammattikuntaan sisältyy sellaisiakin, joiden ei pitäisi olla sillä alalla lainkaan. Sehän nyt on selvää. "Vain taivas on rajana perseilylle" lienee kuitenkin jo liioittelua.Varmaan moni rekkakuski lukeutuu ammattilaiseksi, jolla on pelisilmää ja taitoa, mutta on siellä joukossa ihan reilusti näitä portsarihenkisiä säheltäjiäkin, joiden virtuaalipippeli kasvaa autoon istuttaessa ja vain taivas on rajana perseilylle.