Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Aika monessa autossa on valojen suuntaus ihan päin persettä. Nyt kun on tullut ajettua paljon hämärään ja märkään aikaan niin vastaantulevien valot on monesti kuin Väyrysen silmät sinne tänne. Se häikäisee joskus aika pahasti. Tuo on hankala juttu kun sitä ei itse havaitse omasta autostaan mitenkään helposti.
 
Aika monessa autossa on valojen suuntaus ihan päin persettä. Nyt kun on tullut ajettua paljon hämärään ja märkään aikaan niin vastaantulevien valot on monesti kuin Väyrysen silmät sinne tänne. Se häikäisee joskus aika pahasti. Tuo on hankala juttu kun sitä ei itse havaitse omasta autostaan mitenkään helposti.
Näkee lyhkäsillä vähän pidemmälle.. ja pitkät soveltuu sen jälkeen latvalinnustukseen ;)
 
"Hassuna" huomiona aika moni veti motarilla 120 km/h tai jopa nopeampaa. Sinällään oli hyvä, aurinkoinen sää ja pluskelit, niin eipä tuossa nyt niin mitään, mutta kuitenkin rajoitus on sen 100 talvella. Noh, ajelin itsekin hurjat 5 km/h ylinopeutta!

Kertoo paljon siitä miten jälkeenjäänyt idea koko talvirajoitus on. Hyvin voisi pitää sen 120 talvella ja kesällä 140.

Toisena huomiona mitä huomannut, niin nyt kun Lahdessa tehtiin Uudenmaankatu kaksikaistaiseksi Renkomäen ja Launeen välillä ja työmaan ollessa kesken nopeusrajoitukset vaihtelivat 40 km/h ja 50 km/h välillä, niin porukka veti 60+ km/h. Nyt kun työmaat ovat ohi, ja nopeusrajoitus on nostettu 60 km/h, porukka ajaa sitä 45-55 km/h. Does not compute. :confused:

Kyllä, tänään huomasin samaa työajossa. Valtaosa hilaa 50 km/h ja sitten yksin ajelet kaukana muiden edellä sen sallitut 60. Toi saatanan tienpätkä on nykyään joka ikinen päivä 16-17 aivan tukossa keskustaan mennessä vaikka ennen kun saapuvia kaistoja oli yksi vähemmän ei ongelmaa ollut. Miten voi homma kusta jos kaistoja lisätään jotta liikenne vetäisi paremmin? Yksi syy ainakin on edelleen nämä 5 autonmittaa väliin jättäviä liruttajia joista aiemmin jo mainitsin. Ei varmaan vedä mitkään valot tai kaisatat ku 3-4 autoa vie sen tilan mihin menisi 20 autoa.
 
Omiin kokemuksiini nähden todennäköisenä pitämäsi vaihtoehto ei ole todennäköistä. Poikkeuksetta on mennyt viesti perille, että täältä lähdetään ohitukseen. Kohtalaisen hyvällä prosentilla edellä otetaan ajolinja reunaan, ellei ole jo. Väläyttääpä osa vilkkuakin, että antaa palaa vaan. Ne jotka eivät reagoi mitenkään, eivät nekään ole alkaneet sekoilemaan, eivätkä ole sitä pään aukomisena ottaneet.

Väläytän kyllä itsekin merkkiä vain heikomman kelin aikaan, sekä jos edellä selvästi päivitetään facebookkia, etsitään radiokanavaa, syötetään lasta tms.

Lapissa onneksi edes poroista varoitellaan edelleen aktiivisesti ja lapa nousee kiitoksen merkiksi.
Varmaan joillekin toimii, toisille ei. Omat kokemukset vaan on ettei siitä ole joko mitään hyötyä tai sitten tosiaan tapahtuu se täydellinen hämääntyminen tai vittuuntuminen, joten en siis enää käytä ko. merkinantoa.

Tuo vastaantulijoiden merkinanto valoilla kyllä onneksi toimii ja sitä tulee harrastettua itsekin.
Toki tässäkin olen ollut vänkärinä kun nuorempi naispuolinen henkilö ajoi ja vastaantuleva vilkutteli porojen merkiksi. Lopputulema oli että porokolari oli vain entistä lähempänä, kun likka tähysti tien sijaan valoviikseä luullessaan että valoissa oli häikkää...:facepalm:
 
Pykätty Keravan keskustan radanvarteen uudet korkeat talot, muttei mietitty liikennejärjestelyjä. Kätevästi tasa-arvoinen risteys ruuhkasumpun vieressä ja odottelin taksikuskin menemistä (etuajo-oikeus, mutta jäi odottamaan minua). Siinä seisoikin sitten koko liikenne muutaman sekunnin.
 
Aika monessa autossa on valojen suuntaus ihan päin persettä. Nyt kun on tullut ajettua paljon hämärään ja märkään aikaan niin vastaantulevien valot on monesti kuin Väyrysen silmät sinne tänne. Se häikäisee joskus aika pahasti. Tuo on hankala juttu kun sitä ei itse havaitse omasta autostaan mitenkään helposti.
Vuosimallin 2004-2013 Skoda Octavia xenon valoilla on ylivoimaisesti pahin häikäisijä.
En ymmärrä kuinka nuo valot ovat edes lailliset vai onko kaikki Octavia kuskit suunnanneet valot itse väärin?Valoista tulee samanlainen "hajavalo" häikäisy kun teinbemareiden jälkiasennus xenoneista.
Peugeot on yllättävän paha häikäisijä jopa halogeenivaloilla, suuntaus on noissa yleensä kohti puiden latvoja.
 
Kunhan tähän tapaan toimivat autopilotit yleistyvät, niin alkaa tappia pukkaamaan otsaan melkoisella tahdilla -->

 
Tuo Teslan Autopilot sentään osaa pysyä siellä kaistalla, toisin kuin liian iso osa englantilaisista tai belgialaisista kuskeista. Muutamia väistöliikkeitä joutunut harjoittelemaan kun nämä sankarit eivät saa pidettyä autoa siellä omalla kaistalla, edes ohittaessa.
 
Tuo Teslan Autopilot sentään osaa pysyä siellä kaistalla, toisin kuin liian iso osa englantilaisista tai belgialaisista kuskeista. Muutamia väistöliikkeitä joutunut harjoittelemaan kun nämä sankarit eivät saa pidettyä autoa siellä omalla kaistalla, edes ohittaessa.
Venäläisillä on myös ihmeellinen ajotyyli. Ajavat keskiviivan päällä ja vastaantulijoita "väistetään" siirtymällä kaistan keskelle, tämän jälkeen palataan taas seilaamaan sen keskiviivan päälle.
 
Tänään ärsytti kun lähdin liittymään kehälle niin rinnalla oleva auto kiihdytti väkisin eteen etten vaan päässyt ensin.
130 oli lasissa niin luovutin kun alkoi kiihdytyskaista loppumaan.
 
Kuvaaja ilmeisesti luulee, että laiton hidastelu edessä jotenkin kumoaa tahallisen peräänajon laittomuuden. Ei kai kukaan muuten aja tahallaan edelläajavaa päin ja vielä postaa itse todisteita itseään vastaan?

Kiinnostaisi tietää kuvaajan ajoneuvon tyyppi. Vaikuttaa olevan korkeutta ja massaa kuorma-auton verran, mutta nopeutta melkein satanen.
 
Kuvaaja ilmeisesti luulee, että laiton hidastelu edessä jotenkin kumoaa tahallisen peräänajon laittomuuden. Ei kai kukaan muuten aja tahallaan edelläajavaa päin ja vielä postaa itse todisteita itseään vastaan?

Kiinnostaisi tietää kuvaajan ajoneuvon tyyppi. Vaikuttaa olevan korkeutta ja massaa kuorma-auton verran, mutta nopeutta melkein satanen.

Rekkahan se on selvästi...
 
Kuvaaja tosiaan täräytti tahallaan perään, mutta olikohan jotain käynyt jo aikaisemmin, vai menettikö taksikuski tosiaan noin nopeasti menetti hermonsa.

Kuvaajan tuossa hidasti ja jättäytyi kauemmaksi, mutta taksi hidasti entisestään ennen kuin päätti alkaa kouluttamaan kuvaajaa.
 
Kuvaaja ilmeisesti luulee, että laiton hidastelu edessä ..
Tämä koemmentti hämmentää? on opetettu että nopeutta pitää pudottaa turvalliselle tasolle (turvaväli takanatulevaan), videosta jäi olo että ei mitään hätäjarruja, ei edes erityisen voimakkaitta jarrutuksia, vaan pienin portain. (no ei oilisi ensimmäinen kerta kun opetettu laittomuuksiin, mutta mitä tuossa tilanteessa sitten pitäisi tehdä)

Eteen sa taksi aiemmin kaistaa vaihto, mutta jos rekka eikä bussi, niin nopeus saatto yllättää ja kaukanahan se oli jos vertaa siihen mitä kuvajaa piti turvallisena välinä.
 
Tämä koemmentti hämmentää? on opetettu että nopeutta pitää pudottaa turvalliselle tasolle (turvaväli takanatulevaan), videosta jäi olo että ei mitään hätäjarruja, ei edes erityisen voimakkaitta jarrutuksia, vaan pienin portain. (no ei oilisi ensimmäinen kerta kun opetettu laittomuuksiin, mutta mitä tuossa tilanteessa sitten pitäisi tehdä)

Eteen sa taksi aiemmin kaistaa vaihto, mutta jos rekka eikä bussi, niin nopeus saatto yllättää ja kaukanahan se oli jos vertaa siihen mitä kuvajaa piti turvallisena välinä.
Kyllä se taksi siinä suoritti parikin brake checkiä alussa.
 
Kyllä se taksi siinä suoritti parikin brake checkiä alussa.
Mitä tuolla tarkoitat, sen videolta näin että kolme kertaa painoi jarrua lyhyesti (siis niin että hidasti), mutta ei ne miltään nopeasti jarrut pohjaan jutuilta näyttäneet.

Olisko oikea tapa ollut sitten painaa ja pitää jarru painettuna (hidastaa), kunnes tilanne rahoittuu, ehkä yleisesti, mutta kuvan videossa no , en tidä.

Kolmanne jarrutuksen jälkeen se kuvaaja ajoi "päin", kuvasta ei tosin selviä eikö kuvaavanauton kuljettaja huomannut tilannetta , toivottavasti kyse vahingosta, sillä muuten näyttää siltä että ajoi tahalleen. No vahinkoo tuskin kukaan ensimmäisenä uskoo....


Kyllä se taksi siinä suoritti parikin brake checkiä alussa.
Kuvaajan auto vaikuttu ne hidatamiset huomanneet, mutta ei juurikaan välittänyt.
 
videolla nopeuden ja nopeuseron havainnoiminen ei ole samanlainen kuin todellisuudessa, vääristää aina. Tuohan on kuorma-auto ja se ei nopeasti pysähdy, taksi selvästi hidasti nopeasti ja ei voi tietää kuinka kovaa rekka oikeasti painoi jarrua tuo videovääristymän takia. 90% taksimiehen vika, ei mitään syytä ollut pelleillä, rekka olisi kenties voinut lähteä vasemmalta ohi mutta liikenteessä pitäisi aina huomioida isompien autojen hidastuvuus ja kiihtyvyys ja täten ajaa pois alta eikä jäädä tukkimaan kuorma-autojen menoa.
 
Ei kuorma autosta nää jos toinen vetää liinat kiinni noin edessä, helposti auto, varsinkin jarruvalot katoaa näköpiiristä kun istuu enemmän takana mitä toi kamera,
 
Viimeksi muokattu:
Ei kuorma autosta nää jos toinen vetää liinat kiinni noin edessä, helposti auto ja ylikin katoaa näköpiiristä kun istuu enemmän takana mitä toi kamera
Jos puhutaan tuosta Ylilaudan videosta, niin meinaat että kuorma-auto ei nähnyt autoa, luuli sen vaihtanee ojaan vai mitä ?

Videonpohjalta, kuorma-auto hidasti alussa (kun taksi jarruja vilautti), mutta vaikutti että sen jälkeen jopa lisäsi vähän vauhtia (ei ainakaan välittänyt), uskon hänen nähneen auton(en tiedä), koska hiljens uudelleeni myöhemmin,
...on toki mahdollista että hän seurasi ihan jotain muuta ja kuvaajan autossa on jokin automaattinenperäänajo estin joka sen hidastamisen teki. No jos ei mikään sairaskohtaus tai muu esten, niin normaalisti kuskin luulisi huomaavan että automatiikka jarruttelee ja ei kai automatiikatkaan lähde perään kiihdytteleen.


(tässä oletettu että kuorma-auto)
 
Taksi vaihtaa kaistaa nopeammin etenevän rekan eteen ja kun rekka tulee taksin mielestä liian lähelle, tämä aloittaa mielenosoituksellisen jarruttelun. Rekka hidastaa pariin otteeseen, mutta se ei taksikuskille riitä, vaan tämä jatkaa hidastelua entisestään. Rekkakuskilla kilahtaa ja tämä päättää tahallaan ajaa videon perusteella kahteen otteeseen taksin perään. 100% varmasti osapuolet olivat tietoisia toisistaan, eikä kummallakaan ole mitään lieventäviä seikkoja. Kaikki tämä selviää tuosta videosta, kun ottaa pään perseestä.

Molemmille vähintään sakkoa, ehkä tahallisuudesta johtuen jopa kortti hetkeksi hyllylle.
 
@pulatunnus
Ei vaan vikassa taksin kovassa jarrutuksessa helvetin vaikea ja odottamatonta tietää että tekee vielä kovan jarrutuksen kun kuskin penkiltä näkee konepellin etuosan
 
Ei vaan vikassa taksin kovassa jarrutuksessa helvetin vaikea ja odottamatonta tietää että tekee vielä kovan jarrutuksen kun kuskin penkiltä näkee konepellin etuosan
Ei se merkitse mitään, kun se rekka on siinä vaiheessa jo liian lähellä. Ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Edelleen molemmat kämmäsivät asennevammansa vuoksi.
 
Viikolta pari havaintoa, keravalta E75 etelään, ei touran saanut 70km/h enempää vauhtia liityntäkaistalla, sitä ennen kulki kuitenkin 50 rajoituksella vähän ylikin.
Sitten opel astra, joka lähetti valoista aina täydet ja saatuaan pienen kaulan rupesin junnaamaan 10 alle rajoituksen, sitten ennen 80 aluetta kun meinasin että voisi ohittaa kun on toinenkin kaista käytettävissä niin piti saada vauhtia toiselle sataa ennenkuin pääsi ohi, sitten jäätiinkiin pikaisesti kauas taakse vaikka ajelin kilsan pari rajoituksen yli cruise päällä.
 
@pulatunnus
Ei vaan vikassa taksin kovassa jarrutuksessa helvetin vaikea ja odottamatonta tietää että tekee vielä kovan jarrutuksen kun kuskin penkiltä näkee konepellin etuosan
Kuski oli mokannut jo paljon aiemmin, ja sen jälkeen jokainen viivyttelu oli peräänajoa.

Tuo onnettomuus olisi välttynyt jos yksi onnistunut toimi, se että kuvaavan ajoneuvon kuski töppäs, niin taksikuski olisi voinut sen paikata ottamalla aikalisän ja vähän löysäämällä, ehkä kiihdyttämällä, sen sijaan että hiljensi entisestään. (vaikka kuinka olisi opetettu hiljentään)

Jos kuvaavan auto oli rekka ja oletettavasti koulutettu ammattikuski, niin häneltä voidaan odottaa vähän ajotaoitoja ja myös kypsempää käytöstä.


Tosin oli se taksikin ammattiauto jonka kuskilta voidaan myös odottaa vähän enemmän kuin keskiverot kuskilta. Sakot luultavasti sekin saa jos sinitakeilta apuja pyydetty.
 
Minun mielestä ei näyttänyt tahalliselta peräänajolta, ei vaan ehtinyt reagoida tarpeeksi nopeasti tohon taksikuskin perseilyyn. Aika nopea tilanne kuitenkin.

Itse olisin henkilöautolla ajanut samalla tavalla, kun kaukaa rampista tulee taksi niin oletan että se kiihdyttää sinne 80-90 vauhtiin. Toki sitten jättäytynyt taaemmaksi tai mennyt ohi jos selviää että kuski onkin noin kädetön :)
Millaisilla laseilla videota pitää katsoa, jotta se peräänajo ei näytä tahalliselta? Sitä ennen on kuitenkin jarrutettu jo pariinkin otteeseen törmäyksen estämiseksi ja päätetty alkaa "työntämään" sitä hidastelevaa taksia edessä. Tahallisuus alkoi jo siinä vaiheessa, kun ei jätetty riittävää turvaväliä. Taksin perseily on sitten vielä ihan oma juttunsa tähän päälle.
 
Keltasta nestettä kummankin kuskin pää täynnä. Nuo on valitettavasti sellasia tapauksia jotka pollarit vetää vessanpöntöstä alas, kun niistä ei saada lukemaa a) alkometri b) tutka c) puntari. Eivät lähde käräjille tinkaamaan ajotapavammoista joille ei saada jotain kiistämätöntä lukemaa Valtion Virallisesta Mittalaitteesta, ellei joku rytinässä kuole.
 
Viimeksi muokattu:
Ettei vain rekkakuski ollut rasisti ja viaton taksikuski sorrettu uhri?


Vakavasti ottaen, 100% taksikuskin perseilyä ja ainoa syy pusuun oli taksikuskin käytös. Varsinkin hetkeä ennen osumaa vaikuttaa taksi lyövän jarrut kiinni oikein kunnolla.

Tietty jos huomaa edellä tuollaisen perseilijän/onnettomuuden/mummon/ufon/hirven ym. on jokaisen velvollisuus estää onnettomuus. Näinhän liikenne toimii, yhden virhe ei aiheuta onnettomuutta jos toinen ei tee viehettä. Nyt rekka antoi osuman tapahtua, pikku naarmu puskuriin tuntui oikeutetulta? Oliko takana liikennettä ettei halunnut jarruttaa? Vai oliko niin unessa ettei kerennyt viimeiseen mukaan? Oikeastaan ei väliä, itse en aio joutua liikenteessä kummankaan mielentilaan.
 
Hupaisaa luettavaa täällä. Kuorma-autoilija ei millään ehdi jarruttaa, vaikka videon alakulmassa näkyy nopeus. Viimeisen taksikuskin suorittaman jarrutuksen jälkeen peräänajaja ensin hidastaa nopeasti 64 -> 58 km/h ja sitten laskettelee tasaista vauhtia 3 sekunnin päästä taksia päin, eikä nopeus laskenut törmäyksestäkään. Kuski ei siis pelkästään ollut jarruttamatta, vaan jalka oli kaasulla.
 
kannattaa kokeilla millaista on ajella kuorma-autoa helsingissä, tulee niin paljon kaikenlaista ohitusta ja kiilausta ja muuta perseilyä, että kyllä kuskilla voi pinna olla tiukalla kun työ muutenkin on haastavaa.
 
Minun mielestä ei näyttänyt tahalliselta peräänajolta, ei vaan ehtinyt reagoida tarpeeksi nopeasti tohon taksikuskin perseilyyn. Aika nopea tilanne kuitenkin.
Ei tahallinen ?
Kuvaajalla oli yllinkyllin aikaa hiljentää, hän ei alussa regoinut mitenkään, päinvastoin, jopa ensimmäisen jarruvilautuksen jälkeen saatoi jopa vähän lisätä vauhtia, jos nopeuden nousu oli härö, niin vielä siitäkin meni vielä n. kymmenensekunttia törmaykseen, joten ajanpuutteesta ei ollut kyse.

Taksikuski vaihtokaistaa alunperin turhan lähelle, ehkä se sitten sai kuvajaan hermostuun ja "tuuppaamaan".

Ihmisiä ne on ammattikuskitkin, ja välillä voi olla huono päivä, jolloin sitten napsahtaa jos ei kaikki menekkään ihan omanmilen mukaan, kuskeistapulaa, joka voi nostaa kynnystä hakea tai ohjata hakeen saikkua.


kannattaa kokeilla millaista on ajella kuorma-autoa helsingissä, tulee niin paljon kaikenlaista ohitusta ja kiilausta ja muuta perseilyä, että kyllä kuskilla voi pinna olla tiukalla kun työ muutenkin on haastavaa.
Voi olla pinna tiukalla, sitten tauonpaikka.

Mutta jos rehdisti kuvitellaan että videota aiemmin olisi tapahtunut jotain sellaista mikä olisi saanut kuskin mielen horjuun, niin kyllä hän olisi postannut sen videon, eikä tuota mitäss itse tötöilee. Voi toki olla että tämä oli hänen hätähuuto.
 
Viimeksi muokattu:
kannattaa kokeilla millaista on ajella kuorma-autoa helsingissä, tulee niin paljon kaikenlaista ohitusta ja kiilausta ja muuta perseilyä, että kyllä kuskilla voi pinna olla tiukalla kun työ muutenkin on haastavaa.
Ehkä näiden herkkäpinnaisten ei sitten vaan yksinkertaisesti pitäisi ajaa kuorma-autoa, tai mitään ajoneuvoa? On se nyt kumma, jos joku kuvittelee, että on ihan ok kolaroida tahallaan, jos pinna palaa liikenteessä muiden tekemisiin.
 
Sikäli kun kolarointi oli tahallista. Ei tulis ainakaan heti ekana mieleen tommoisen persläven takia pysähtyä lähes täysin vilkkaalle kehätielle isolla autolla. Siinä joku kännykänräplääjä-darwin ajaa sitten vielä perään ja tappaa itsensä. Ei ole kauaa kun viimeksi tapahtui länärillä vastaava tilanne missä kuorma-auto oli lähes täysin pysähtynyt ja eiköhän siihen perään ajettu kohtalokkain seurauksin.
Taksi vaihto kaistaa turhan eteen, siitä varmaan kaikki samaa mieltä. Ylinopeutta ajavalle ammattilaisella ei tuosta pala hihat. Sitä paitsi, jos se taksi tuli hänen mielestä liianlähelle, niin miksi ihmeessä se ammattialinen ajoi itse entistä lähemmäksi, ja kun edelläajava vilautti jarrua, niin lähemmäksi vain.

Jokin mystinen darwinkännykän räplääjän suojeleminen on niin kaukaa haettu kuin vain voi, ja ei se oikeuta lähteen tuuppimaan henkilöautoja pois tieltä.

Tilanne toki toinen jos tuossa tarkoita darwinkännykänräplääjällä sitä rekkakuskia.

(Rekkakuski oletus perustuu ketjun kommentteihin)
 
Olipa kosketus sitten tahallinen tai ei, mutta mitä ihmettä se taksi siinä kuorma-auton edessä junnaa ja sitten vielä alkaa leikkimään siinä edessä jarruttelemalla. Taisi taksikuski saada opetuksen, että tuollainen ei ole järkevää touhua.
Ei kukaan ole sanonut, etteikö myös taksikuskissa ollut vikaa. Se taksihan vaihtoi kaistaa nopeammin etenevän eteen ja kaiken lisäksi ajoi itse alle rajoituksen. Sitten alkoi vielä se brake check -perseily.

Sikäli kun kolarointi oli tahallista. Ei tulis ainakaan heti ekana mieleen tommoisen persläven takia pysähtyä lähes täysin vilkkaalle kehätielle isolla autolla. Siinä joku kännykänräplääjä-darwin ajaa sitten vielä perään ja tappaa itsensä. Ei ole kauaa kun viimeksi tapahtui länärillä vastaava tilanne missä kuorma-auto oli lähes täysin pysähtynyt ja eiköhän siihen perään ajettu kohtalokkain seurauksin.

Helppohan se on näppiksen ääreltä kertoa miten pitää toimia :)
Kuten jo aiemmin kysyttiin, millä logiikalla se ei ollut tahallista (tai "tuottamuksellista")? Nukkuiko kuski ja kuorma-auto kiihdytti jarrutuksen jälkeen omatoimisesti ja väkisin sen taksin päälle?

Ihan oikein merssulle:lol: Toivottavasti joutui ainoaksi maksumieheksi
Meinaat että on ihan ok ajaa tahallaan edessä menevän päälle, olkoonkin että tämä jarruttelee/hidastelee? Jos laki menisi noin, niin olisi aika vaarallista saada vaikkapa sairauskohtaus autossa, kun takaa tulevat saisivat sitten rymistellä päälle. :D
 
Sen verran itse huomasin, että kun kuvaaja ja taksi menivät sitten sivuun, niin kuvaajan takana tuli toinen rekka perävaunun kanssa. Sillä on saattanut olla jotain tekemistä sillä, kuinka nopeasti on kuvaaja voinut jarrutella.
 
Etkö lukenut viestiäni? Olisko ollut turvallista vetää liinat kiinni tohon keskelle kaistaa vai? Kuten sanoin, helppo sun on sieltä näppiksen äärestä huudella. Pistetään ens kerralla sut sinne hyttiin ja katsotaan montako ruumista tulee.
Päälle ei saa ajaa ja sillä siisti. Jos päälle ajamisen estäminen edellyttää niiden "liinojen kiinni vetämistä", niin sitten se on tehtävä ja se on sivuseikka mitä sen jälkeen takana tapahtuu.

On tässä sen verran paljon kilometrejä takana, että ei ole ihan pakko olla itse paikan päällä jokaista lillukanvartta tulkitsemassa. Voisit muutenkin yrittää keskustella keskustelijoiden sijaan tuosta tapauksesta.

Silloin sen pitäisi olla laillista jos edellävä ajava tahallaan tekee ns. brake checkiä kuten videolla tapahtui.
Ei se ole eikä sen pidä olla laillista, jos törmäys on estettävissä, kuten selvästi tuossa olisi ollut. Se on sitten tapauskohtaista tuleeko rapsut molemmille, vaiko vain toiselle, mutta kyllä tuossa olisi rekkakuskilla ollut mahdollisuus estää törmäys ja oletan että samaan lopputulokseen tilanteessa tulisi myös viranomainen.

Eiköhän tämä pätkä ole lehdessä alkuviikosta, niin voidaan sitten lukea lisätietoja ja perusteluita molemmilta osapuolilta.

Peräänajajako aina syyllinen?
Kahden auton peräänajossa syyllisyyskysymys voidaan ratkaista kolmella eri tavalla: a) edellä ajava esti tarpeettomasti liikennettä, b) perässä ajava piti liian lyhyen etäisyyden tai ajoi muuten huolimattomasti, taikka c) molemmat olivat tavalla tai toisella varomattomia, Risto Tuori toteaa.
Tässä tapauksessa ollaan vahvasti tuossa c-vaihtoehdossa.
 
Sen verran itse huomasin, että kun kuvaaja ja taksi menivät sitten sivuun, niin kuvaajan takana tuli toinen rekka perävaunun kanssa. Sillä on saattanut olla jotain tekemistä sillä, kuinka nopeasti on kuvaaja voinut jarrutella.
Jos sillä oli vaikutusta tilanteeseen, niin sitten siellä on ollut kolmaskin, joka on rikkonut lakia ajamalla liian lähellä.
 
Jos sillä oli vaikutusta tilanteeseen, niin sitten siellä on ollut kolmaskin, joka on rikkonut lakia ajamalla liian lähellä.

Joo, tämä on aika selvää. Lähinnä pointti oli siinä, että jos kerran tuollainen urpo on takanakin, niin ei siinä ole kuvaaja voinut tehdä mitään kunnon jarrutuksia, vaan siinä on ollut ainekset isompaankin onnettomuuteen. Vaikea toki sanoa, kun ei itse ollut paikalla.

Muoks: eikä tästä ole kauaakaan, kun se 12-vuotias kuoli auton takapenkille, koska rekkapena ei osannut käyttää turvaväliä. Jo se, että alla on se kymmeniä tonneja painava malmikasa, pitäisi herättää siihen, että se vasta on tappoväline. Mutta kun ei. Totta kai se vituttaa, kun edessä joku tekee kiusaa, mutta rekka on astetta painavampi kuin henkilöauto ja sitä myöten myös tappavampi äkkipysäyksissä. Ainakin sille pienemmälle osapuolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Heh, eli sivuseikka mitä takana tapahtuu. Pikkasen ajat edessä olevan päälle niin menee mersusta peltiä ruttuun jota saa rahalla, vs. että takaa tulee joku potentiaalisesti kahdeksaakymppiä suoraan perävaunun alle. Ei kyllä ainakaan mun tarvis miettiä kahta kertaa kumpi on turvallisempi tapa pysähtyä vilkkaalla kehätiellä. Mutta ehkä sulla on sen verran ajokilometrejä henkilöautolla takana, että tiedät paremmin.

Yritin tässä vain ilmaista, että tyypilliseen tapaan keskustelija(t) on usein jäävejä kertomaan videon perusteella oikeastaan yhtään mitään näistä tilanteista. Sinä tunnut pitävän omaa henkilöautoilukokemustasi sekä yhtä videota riittävinä todisteina omalle mielipiteellesi, jota lauot faktana eteenpäin. Valitettavasti se osuu vähän keskustelijoista keskustelemiseksi, mutta joskus on tarpeen siitäkin huomauttaa.

Eipä mulla oikeastaan muuta. Hei hei :)
Joo, hei hei vaan, hyvät olivat sun perustelut. Tilanteita on toki erilaisia, mutta yritetään nyt keskittyä tähän yhteen tapaukseen.

Btw. En missään sanonut, että minun ajokokemus koostuisi pelkästään henkilöautoista, mutta samalla kristallipallolla vissiin näit senkin, kuin nämä muut spekulaatiosi.
 
Rekkahan se on selvästi...
Vai bussi, kun ennen tilannetta nopeutta on 94 km/h. Eipä tällä tietysti ole mitään merkitystä.

Ei kuorma autosta nää jos toinen vetää liinat kiinni noin edessä, helposti auto, varsinkin jarruvalot katoaa näköpiiristä kun istuu enemmän takana mitä toi kamera,
Ja silti tuulilasin alareuna on täynnä näkemistä haittaavia kirjaimia:confused:

Onko kellään linkkiä ketjuun, jonne tuo video on ylilaudalla laitettu? Olisi kiva kuulla noita jälkipuinteja, asianosaiseltahan tämä video on ainakin aluksi lähtenyt leviämään.

Edit: https://ylilauta.org/sekalainen/113765973 löytyi
Kohta tästä luetaan iltapäivälehdistä osallisten kommenttien kanssa. Siinä nähtiin mitä käy, kun kaksi itseään maantien kuninkaana pitävää ammattikuskia kohtaa.
 
Olipa kosketus sitten tahallinen tai ei, mutta mitä ihmettä se taksi siinä kuorma-auton edessä junnaa ja sitten vielä alkaa leikkimään siinä edessä jarruttelemalla. Taisi taksikuski saada opetuksen, että tuollainen ei ole järkevää touhua.
Kuvaaja ajoi sen taksin konttiin, mitä silloin tehdään, varoitetaan takanatulevaa, tiputetaan vauhtia?. Taksikuski antoi jarrumerkkiä useampaan kertaa, eikä se takanatulia tehnyt muuta kuin ajoi entistä lähemmäksi.

Taksi tosiaan vaihtoi kaistaa turhan lähelle, mutta se kuvaaja aijoi sen jälkeen senkin välin kiinni.


Vai bussi, kun ennen tilannetta nopeutta on 94 km/h. Eipä tällä tietysti ole mitään merkitystä.
Ensin arvelin myös että joku bussi, mahdollisesti kaksikerroksinen. Nopeuskin antoi olettaa että jokin millä saa ajella satasta (tosin tuossa taisi olla yleisrajoitus)



(Kommentistani huolimatta en tarkoita että taksin tavoin pitäisi takanatulevan turvaväli saada siedettävälle tasolle, valitsee minkä tavan tahansa, niin kannattaa huomioida että siellä takana ei ehkä ymmäretä tai muuten reakoida toivotulla tavalla)
 
Kiitos, minustakin perustelut oli hyviä ja objektiivisia, ja yrittivät nähdä tilannetta isommalla mittakaavalla sen sijaan että katsoisin asiaa putkinäöllä yhden videon perusteella :tup: Eli se että tässä ei nyt tapahtunut muuta kun peltikolari on vain hyvä asia, kun ainekset olisi ollut pahempaankin vaikkapa keskelle kaistaa pysähtymällä.
Sinä voit antaa vaikka palkinnon sille rekkakuskille (tai bussikuskille, mikä nyt sitten olikaan) loistavasta ajosuoritteesta, mutta toivottavasti oikeus kuitenkin katsoo asiaa siltä kannalta mitä tilanteessa tapahtui, eikä että mitä olisi voinut tapahtua, jos takana olisi ollut joku kaahari, jonka tekemisten vuoksi rekkakuski oli väistämättömästi pakotettu jatkamaan jarrutuksen jälkeen puskurissa kiinni ja lopulta antamaan pusun edessä hidastelevalle taksille.

Tuossa videossa esiintyy kaksi mulkkua, jotka eivät sovi ammattikuskeiksi. Toivottavasti molemmilta lähti kortti.
 
Niin, no oikeus katsoo sitten miten katsoo. Kuten sanoin, ei tuosta ole kauaa kun viimeksi tapahtui niinkin ikävästi että vilkkaalle sisääntuloväylälle pysähtyneen rekan perään ajoi toinen kuljettaja ja kuolema korjasi pois.

Peltiä saa rahalla, sakot voi maksaa rahalla. Ihmishenkeä ei voi oikein maksaa millään.
Kuka tässä nyt on pyytänyt ketään pysähtymään? Se "liinojen kiinni vetäminen" oli ihan sinun oma fantasiasi. Kyse oli siitä, että hidastetaan vauhtia ja jätetään riittävä väli edellä ajavaan. Se ei tälle rekkapenalle sopinut ja lopputulos oli tämä.
 
Sen verran itse huomasin, että kun kuvaaja ja taksi menivät sitten sivuun, niin kuvaajan takana tuli toinen rekka perävaunun kanssa. Sillä on saattanut olla jotain tekemistä sillä, kuinka nopeasti on kuvaaja voinut jarrutella.

Ei voinut jarrutella :facepalm:

Aina voi jarrutella, ja jos tarvii pelätä, että takanatuleva tulee päälle, niin sitten se on täysin sen takanatulevan vika, ja se takanatuleva ansaitsisi menettää korttinsa siitä ettei osaa pitää turvaväliä.
 
Kyse oli siitä, että hidastetaan vauhtia ja jätetään riittävä väli edellä ajavaan. Se ei tälle rekkapenalle sopinut ja lopputulos oli tämä.
Ei ilmeisesti sopinut ja taksikuski puolestaan päätti alkaa "brake checkaamaan" kymmenien tonnien painoista ajoneuvoa sen sijaan, että olisi vaan painanut hieman lisää kaasua ja jatkanut matkantekoa normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom