Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei kuorma autosta nää jos toinen vetää liinat kiinni noin edessä, helposti auto ja ylikin katoaa näköpiiristä kun istuu enemmän takana mitä toi kamera
Jos puhutaan tuosta Ylilaudan videosta, niin meinaat että kuorma-auto ei nähnyt autoa, luuli sen vaihtanee ojaan vai mitä ?

Videonpohjalta, kuorma-auto hidasti alussa (kun taksi jarruja vilautti), mutta vaikutti että sen jälkeen jopa lisäsi vähän vauhtia (ei ainakaan välittänyt), uskon hänen nähneen auton(en tiedä), koska hiljens uudelleeni myöhemmin,
...on toki mahdollista että hän seurasi ihan jotain muuta ja kuvaajan autossa on jokin automaattinenperäänajo estin joka sen hidastamisen teki. No jos ei mikään sairaskohtaus tai muu esten, niin normaalisti kuskin luulisi huomaavan että automatiikka jarruttelee ja ei kai automatiikatkaan lähde perään kiihdytteleen.


(tässä oletettu että kuorma-auto)
 
Taksi vaihtaa kaistaa nopeammin etenevän rekan eteen ja kun rekka tulee taksin mielestä liian lähelle, tämä aloittaa mielenosoituksellisen jarruttelun. Rekka hidastaa pariin otteeseen, mutta se ei taksikuskille riitä, vaan tämä jatkaa hidastelua entisestään. Rekkakuskilla kilahtaa ja tämä päättää tahallaan ajaa videon perusteella kahteen otteeseen taksin perään. 100% varmasti osapuolet olivat tietoisia toisistaan, eikä kummallakaan ole mitään lieventäviä seikkoja. Kaikki tämä selviää tuosta videosta, kun ottaa pään perseestä.

Molemmille vähintään sakkoa, ehkä tahallisuudesta johtuen jopa kortti hetkeksi hyllylle.
 
@pulatunnus
Ei vaan vikassa taksin kovassa jarrutuksessa helvetin vaikea ja odottamatonta tietää että tekee vielä kovan jarrutuksen kun kuskin penkiltä näkee konepellin etuosan
 
Ei vaan vikassa taksin kovassa jarrutuksessa helvetin vaikea ja odottamatonta tietää että tekee vielä kovan jarrutuksen kun kuskin penkiltä näkee konepellin etuosan
Ei se merkitse mitään, kun se rekka on siinä vaiheessa jo liian lähellä. Ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Edelleen molemmat kämmäsivät asennevammansa vuoksi.
 
Viikolta pari havaintoa, keravalta E75 etelään, ei touran saanut 70km/h enempää vauhtia liityntäkaistalla, sitä ennen kulki kuitenkin 50 rajoituksella vähän ylikin.
Sitten opel astra, joka lähetti valoista aina täydet ja saatuaan pienen kaulan rupesin junnaamaan 10 alle rajoituksen, sitten ennen 80 aluetta kun meinasin että voisi ohittaa kun on toinenkin kaista käytettävissä niin piti saada vauhtia toiselle sataa ennenkuin pääsi ohi, sitten jäätiinkiin pikaisesti kauas taakse vaikka ajelin kilsan pari rajoituksen yli cruise päällä.
 
@pulatunnus
Ei vaan vikassa taksin kovassa jarrutuksessa helvetin vaikea ja odottamatonta tietää että tekee vielä kovan jarrutuksen kun kuskin penkiltä näkee konepellin etuosan
Kuski oli mokannut jo paljon aiemmin, ja sen jälkeen jokainen viivyttelu oli peräänajoa.

Tuo onnettomuus olisi välttynyt jos yksi onnistunut toimi, se että kuvaavan ajoneuvon kuski töppäs, niin taksikuski olisi voinut sen paikata ottamalla aikalisän ja vähän löysäämällä, ehkä kiihdyttämällä, sen sijaan että hiljensi entisestään. (vaikka kuinka olisi opetettu hiljentään)

Jos kuvaavan auto oli rekka ja oletettavasti koulutettu ammattikuski, niin häneltä voidaan odottaa vähän ajotaoitoja ja myös kypsempää käytöstä.


Tosin oli se taksikin ammattiauto jonka kuskilta voidaan myös odottaa vähän enemmän kuin keskiverot kuskilta. Sakot luultavasti sekin saa jos sinitakeilta apuja pyydetty.
 
Minun mielestä ei näyttänyt tahalliselta peräänajolta, ei vaan ehtinyt reagoida tarpeeksi nopeasti tohon taksikuskin perseilyyn. Aika nopea tilanne kuitenkin.

Itse olisin henkilöautolla ajanut samalla tavalla, kun kaukaa rampista tulee taksi niin oletan että se kiihdyttää sinne 80-90 vauhtiin. Toki sitten jättäytynyt taaemmaksi tai mennyt ohi jos selviää että kuski onkin noin kädetön :)
Millaisilla laseilla videota pitää katsoa, jotta se peräänajo ei näytä tahalliselta? Sitä ennen on kuitenkin jarrutettu jo pariinkin otteeseen törmäyksen estämiseksi ja päätetty alkaa "työntämään" sitä hidastelevaa taksia edessä. Tahallisuus alkoi jo siinä vaiheessa, kun ei jätetty riittävää turvaväliä. Taksin perseily on sitten vielä ihan oma juttunsa tähän päälle.
 
Keltasta nestettä kummankin kuskin pää täynnä. Nuo on valitettavasti sellasia tapauksia jotka pollarit vetää vessanpöntöstä alas, kun niistä ei saada lukemaa a) alkometri b) tutka c) puntari. Eivät lähde käräjille tinkaamaan ajotapavammoista joille ei saada jotain kiistämätöntä lukemaa Valtion Virallisesta Mittalaitteesta, ellei joku rytinässä kuole.
 
Viimeksi muokattu:
Ettei vain rekkakuski ollut rasisti ja viaton taksikuski sorrettu uhri?


Vakavasti ottaen, 100% taksikuskin perseilyä ja ainoa syy pusuun oli taksikuskin käytös. Varsinkin hetkeä ennen osumaa vaikuttaa taksi lyövän jarrut kiinni oikein kunnolla.

Tietty jos huomaa edellä tuollaisen perseilijän/onnettomuuden/mummon/ufon/hirven ym. on jokaisen velvollisuus estää onnettomuus. Näinhän liikenne toimii, yhden virhe ei aiheuta onnettomuutta jos toinen ei tee viehettä. Nyt rekka antoi osuman tapahtua, pikku naarmu puskuriin tuntui oikeutetulta? Oliko takana liikennettä ettei halunnut jarruttaa? Vai oliko niin unessa ettei kerennyt viimeiseen mukaan? Oikeastaan ei väliä, itse en aio joutua liikenteessä kummankaan mielentilaan.
 
Hupaisaa luettavaa täällä. Kuorma-autoilija ei millään ehdi jarruttaa, vaikka videon alakulmassa näkyy nopeus. Viimeisen taksikuskin suorittaman jarrutuksen jälkeen peräänajaja ensin hidastaa nopeasti 64 -> 58 km/h ja sitten laskettelee tasaista vauhtia 3 sekunnin päästä taksia päin, eikä nopeus laskenut törmäyksestäkään. Kuski ei siis pelkästään ollut jarruttamatta, vaan jalka oli kaasulla.
 
kannattaa kokeilla millaista on ajella kuorma-autoa helsingissä, tulee niin paljon kaikenlaista ohitusta ja kiilausta ja muuta perseilyä, että kyllä kuskilla voi pinna olla tiukalla kun työ muutenkin on haastavaa.
 
Minun mielestä ei näyttänyt tahalliselta peräänajolta, ei vaan ehtinyt reagoida tarpeeksi nopeasti tohon taksikuskin perseilyyn. Aika nopea tilanne kuitenkin.
Ei tahallinen ?
Kuvaajalla oli yllinkyllin aikaa hiljentää, hän ei alussa regoinut mitenkään, päinvastoin, jopa ensimmäisen jarruvilautuksen jälkeen saatoi jopa vähän lisätä vauhtia, jos nopeuden nousu oli härö, niin vielä siitäkin meni vielä n. kymmenensekunttia törmaykseen, joten ajanpuutteesta ei ollut kyse.

Taksikuski vaihtokaistaa alunperin turhan lähelle, ehkä se sitten sai kuvajaan hermostuun ja "tuuppaamaan".

Ihmisiä ne on ammattikuskitkin, ja välillä voi olla huono päivä, jolloin sitten napsahtaa jos ei kaikki menekkään ihan omanmilen mukaan, kuskeistapulaa, joka voi nostaa kynnystä hakea tai ohjata hakeen saikkua.


kannattaa kokeilla millaista on ajella kuorma-autoa helsingissä, tulee niin paljon kaikenlaista ohitusta ja kiilausta ja muuta perseilyä, että kyllä kuskilla voi pinna olla tiukalla kun työ muutenkin on haastavaa.
Voi olla pinna tiukalla, sitten tauonpaikka.

Mutta jos rehdisti kuvitellaan että videota aiemmin olisi tapahtunut jotain sellaista mikä olisi saanut kuskin mielen horjuun, niin kyllä hän olisi postannut sen videon, eikä tuota mitäss itse tötöilee. Voi toki olla että tämä oli hänen hätähuuto.
 
Viimeksi muokattu:
kannattaa kokeilla millaista on ajella kuorma-autoa helsingissä, tulee niin paljon kaikenlaista ohitusta ja kiilausta ja muuta perseilyä, että kyllä kuskilla voi pinna olla tiukalla kun työ muutenkin on haastavaa.
Ehkä näiden herkkäpinnaisten ei sitten vaan yksinkertaisesti pitäisi ajaa kuorma-autoa, tai mitään ajoneuvoa? On se nyt kumma, jos joku kuvittelee, että on ihan ok kolaroida tahallaan, jos pinna palaa liikenteessä muiden tekemisiin.
 
Sikäli kun kolarointi oli tahallista. Ei tulis ainakaan heti ekana mieleen tommoisen persläven takia pysähtyä lähes täysin vilkkaalle kehätielle isolla autolla. Siinä joku kännykänräplääjä-darwin ajaa sitten vielä perään ja tappaa itsensä. Ei ole kauaa kun viimeksi tapahtui länärillä vastaava tilanne missä kuorma-auto oli lähes täysin pysähtynyt ja eiköhän siihen perään ajettu kohtalokkain seurauksin.
Taksi vaihto kaistaa turhan eteen, siitä varmaan kaikki samaa mieltä. Ylinopeutta ajavalle ammattilaisella ei tuosta pala hihat. Sitä paitsi, jos se taksi tuli hänen mielestä liianlähelle, niin miksi ihmeessä se ammattialinen ajoi itse entistä lähemmäksi, ja kun edelläajava vilautti jarrua, niin lähemmäksi vain.

Jokin mystinen darwinkännykän räplääjän suojeleminen on niin kaukaa haettu kuin vain voi, ja ei se oikeuta lähteen tuuppimaan henkilöautoja pois tieltä.

Tilanne toki toinen jos tuossa tarkoita darwinkännykänräplääjällä sitä rekkakuskia.

(Rekkakuski oletus perustuu ketjun kommentteihin)
 
Olipa kosketus sitten tahallinen tai ei, mutta mitä ihmettä se taksi siinä kuorma-auton edessä junnaa ja sitten vielä alkaa leikkimään siinä edessä jarruttelemalla. Taisi taksikuski saada opetuksen, että tuollainen ei ole järkevää touhua.
Ei kukaan ole sanonut, etteikö myös taksikuskissa ollut vikaa. Se taksihan vaihtoi kaistaa nopeammin etenevän eteen ja kaiken lisäksi ajoi itse alle rajoituksen. Sitten alkoi vielä se brake check -perseily.

Sikäli kun kolarointi oli tahallista. Ei tulis ainakaan heti ekana mieleen tommoisen persläven takia pysähtyä lähes täysin vilkkaalle kehätielle isolla autolla. Siinä joku kännykänräplääjä-darwin ajaa sitten vielä perään ja tappaa itsensä. Ei ole kauaa kun viimeksi tapahtui länärillä vastaava tilanne missä kuorma-auto oli lähes täysin pysähtynyt ja eiköhän siihen perään ajettu kohtalokkain seurauksin.

Helppohan se on näppiksen ääreltä kertoa miten pitää toimia :)
Kuten jo aiemmin kysyttiin, millä logiikalla se ei ollut tahallista (tai "tuottamuksellista")? Nukkuiko kuski ja kuorma-auto kiihdytti jarrutuksen jälkeen omatoimisesti ja väkisin sen taksin päälle?

Ihan oikein merssulle:lol: Toivottavasti joutui ainoaksi maksumieheksi
Meinaat että on ihan ok ajaa tahallaan edessä menevän päälle, olkoonkin että tämä jarruttelee/hidastelee? Jos laki menisi noin, niin olisi aika vaarallista saada vaikkapa sairauskohtaus autossa, kun takaa tulevat saisivat sitten rymistellä päälle. :D
 
Sen verran itse huomasin, että kun kuvaaja ja taksi menivät sitten sivuun, niin kuvaajan takana tuli toinen rekka perävaunun kanssa. Sillä on saattanut olla jotain tekemistä sillä, kuinka nopeasti on kuvaaja voinut jarrutella.
 
Etkö lukenut viestiäni? Olisko ollut turvallista vetää liinat kiinni tohon keskelle kaistaa vai? Kuten sanoin, helppo sun on sieltä näppiksen äärestä huudella. Pistetään ens kerralla sut sinne hyttiin ja katsotaan montako ruumista tulee.
Päälle ei saa ajaa ja sillä siisti. Jos päälle ajamisen estäminen edellyttää niiden "liinojen kiinni vetämistä", niin sitten se on tehtävä ja se on sivuseikka mitä sen jälkeen takana tapahtuu.

On tässä sen verran paljon kilometrejä takana, että ei ole ihan pakko olla itse paikan päällä jokaista lillukanvartta tulkitsemassa. Voisit muutenkin yrittää keskustella keskustelijoiden sijaan tuosta tapauksesta.

Silloin sen pitäisi olla laillista jos edellävä ajava tahallaan tekee ns. brake checkiä kuten videolla tapahtui.
Ei se ole eikä sen pidä olla laillista, jos törmäys on estettävissä, kuten selvästi tuossa olisi ollut. Se on sitten tapauskohtaista tuleeko rapsut molemmille, vaiko vain toiselle, mutta kyllä tuossa olisi rekkakuskilla ollut mahdollisuus estää törmäys ja oletan että samaan lopputulokseen tilanteessa tulisi myös viranomainen.

Eiköhän tämä pätkä ole lehdessä alkuviikosta, niin voidaan sitten lukea lisätietoja ja perusteluita molemmilta osapuolilta.

Peräänajajako aina syyllinen?
Kahden auton peräänajossa syyllisyyskysymys voidaan ratkaista kolmella eri tavalla: a) edellä ajava esti tarpeettomasti liikennettä, b) perässä ajava piti liian lyhyen etäisyyden tai ajoi muuten huolimattomasti, taikka c) molemmat olivat tavalla tai toisella varomattomia, Risto Tuori toteaa.
Tässä tapauksessa ollaan vahvasti tuossa c-vaihtoehdossa.
 
Sen verran itse huomasin, että kun kuvaaja ja taksi menivät sitten sivuun, niin kuvaajan takana tuli toinen rekka perävaunun kanssa. Sillä on saattanut olla jotain tekemistä sillä, kuinka nopeasti on kuvaaja voinut jarrutella.
Jos sillä oli vaikutusta tilanteeseen, niin sitten siellä on ollut kolmaskin, joka on rikkonut lakia ajamalla liian lähellä.
 
Jos sillä oli vaikutusta tilanteeseen, niin sitten siellä on ollut kolmaskin, joka on rikkonut lakia ajamalla liian lähellä.

Joo, tämä on aika selvää. Lähinnä pointti oli siinä, että jos kerran tuollainen urpo on takanakin, niin ei siinä ole kuvaaja voinut tehdä mitään kunnon jarrutuksia, vaan siinä on ollut ainekset isompaankin onnettomuuteen. Vaikea toki sanoa, kun ei itse ollut paikalla.

Muoks: eikä tästä ole kauaakaan, kun se 12-vuotias kuoli auton takapenkille, koska rekkapena ei osannut käyttää turvaväliä. Jo se, että alla on se kymmeniä tonneja painava malmikasa, pitäisi herättää siihen, että se vasta on tappoväline. Mutta kun ei. Totta kai se vituttaa, kun edessä joku tekee kiusaa, mutta rekka on astetta painavampi kuin henkilöauto ja sitä myöten myös tappavampi äkkipysäyksissä. Ainakin sille pienemmälle osapuolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Heh, eli sivuseikka mitä takana tapahtuu. Pikkasen ajat edessä olevan päälle niin menee mersusta peltiä ruttuun jota saa rahalla, vs. että takaa tulee joku potentiaalisesti kahdeksaakymppiä suoraan perävaunun alle. Ei kyllä ainakaan mun tarvis miettiä kahta kertaa kumpi on turvallisempi tapa pysähtyä vilkkaalla kehätiellä. Mutta ehkä sulla on sen verran ajokilometrejä henkilöautolla takana, että tiedät paremmin.

Yritin tässä vain ilmaista, että tyypilliseen tapaan keskustelija(t) on usein jäävejä kertomaan videon perusteella oikeastaan yhtään mitään näistä tilanteista. Sinä tunnut pitävän omaa henkilöautoilukokemustasi sekä yhtä videota riittävinä todisteina omalle mielipiteellesi, jota lauot faktana eteenpäin. Valitettavasti se osuu vähän keskustelijoista keskustelemiseksi, mutta joskus on tarpeen siitäkin huomauttaa.

Eipä mulla oikeastaan muuta. Hei hei :)
Joo, hei hei vaan, hyvät olivat sun perustelut. Tilanteita on toki erilaisia, mutta yritetään nyt keskittyä tähän yhteen tapaukseen.

Btw. En missään sanonut, että minun ajokokemus koostuisi pelkästään henkilöautoista, mutta samalla kristallipallolla vissiin näit senkin, kuin nämä muut spekulaatiosi.
 
Rekkahan se on selvästi...
Vai bussi, kun ennen tilannetta nopeutta on 94 km/h. Eipä tällä tietysti ole mitään merkitystä.

Ei kuorma autosta nää jos toinen vetää liinat kiinni noin edessä, helposti auto, varsinkin jarruvalot katoaa näköpiiristä kun istuu enemmän takana mitä toi kamera,
Ja silti tuulilasin alareuna on täynnä näkemistä haittaavia kirjaimia:confused:

Onko kellään linkkiä ketjuun, jonne tuo video on ylilaudalla laitettu? Olisi kiva kuulla noita jälkipuinteja, asianosaiseltahan tämä video on ainakin aluksi lähtenyt leviämään.

Edit: https://ylilauta.org/sekalainen/113765973 löytyi
Kohta tästä luetaan iltapäivälehdistä osallisten kommenttien kanssa. Siinä nähtiin mitä käy, kun kaksi itseään maantien kuninkaana pitävää ammattikuskia kohtaa.
 
Olipa kosketus sitten tahallinen tai ei, mutta mitä ihmettä se taksi siinä kuorma-auton edessä junnaa ja sitten vielä alkaa leikkimään siinä edessä jarruttelemalla. Taisi taksikuski saada opetuksen, että tuollainen ei ole järkevää touhua.
Kuvaaja ajoi sen taksin konttiin, mitä silloin tehdään, varoitetaan takanatulevaa, tiputetaan vauhtia?. Taksikuski antoi jarrumerkkiä useampaan kertaa, eikä se takanatulia tehnyt muuta kuin ajoi entistä lähemmäksi.

Taksi tosiaan vaihtoi kaistaa turhan lähelle, mutta se kuvaaja aijoi sen jälkeen senkin välin kiinni.


Vai bussi, kun ennen tilannetta nopeutta on 94 km/h. Eipä tällä tietysti ole mitään merkitystä.
Ensin arvelin myös että joku bussi, mahdollisesti kaksikerroksinen. Nopeuskin antoi olettaa että jokin millä saa ajella satasta (tosin tuossa taisi olla yleisrajoitus)



(Kommentistani huolimatta en tarkoita että taksin tavoin pitäisi takanatulevan turvaväli saada siedettävälle tasolle, valitsee minkä tavan tahansa, niin kannattaa huomioida että siellä takana ei ehkä ymmäretä tai muuten reakoida toivotulla tavalla)
 
Kiitos, minustakin perustelut oli hyviä ja objektiivisia, ja yrittivät nähdä tilannetta isommalla mittakaavalla sen sijaan että katsoisin asiaa putkinäöllä yhden videon perusteella :tup: Eli se että tässä ei nyt tapahtunut muuta kun peltikolari on vain hyvä asia, kun ainekset olisi ollut pahempaankin vaikkapa keskelle kaistaa pysähtymällä.
Sinä voit antaa vaikka palkinnon sille rekkakuskille (tai bussikuskille, mikä nyt sitten olikaan) loistavasta ajosuoritteesta, mutta toivottavasti oikeus kuitenkin katsoo asiaa siltä kannalta mitä tilanteessa tapahtui, eikä että mitä olisi voinut tapahtua, jos takana olisi ollut joku kaahari, jonka tekemisten vuoksi rekkakuski oli väistämättömästi pakotettu jatkamaan jarrutuksen jälkeen puskurissa kiinni ja lopulta antamaan pusun edessä hidastelevalle taksille.

Tuossa videossa esiintyy kaksi mulkkua, jotka eivät sovi ammattikuskeiksi. Toivottavasti molemmilta lähti kortti.
 
Niin, no oikeus katsoo sitten miten katsoo. Kuten sanoin, ei tuosta ole kauaa kun viimeksi tapahtui niinkin ikävästi että vilkkaalle sisääntuloväylälle pysähtyneen rekan perään ajoi toinen kuljettaja ja kuolema korjasi pois.

Peltiä saa rahalla, sakot voi maksaa rahalla. Ihmishenkeä ei voi oikein maksaa millään.
Kuka tässä nyt on pyytänyt ketään pysähtymään? Se "liinojen kiinni vetäminen" oli ihan sinun oma fantasiasi. Kyse oli siitä, että hidastetaan vauhtia ja jätetään riittävä väli edellä ajavaan. Se ei tälle rekkapenalle sopinut ja lopputulos oli tämä.
 
Sen verran itse huomasin, että kun kuvaaja ja taksi menivät sitten sivuun, niin kuvaajan takana tuli toinen rekka perävaunun kanssa. Sillä on saattanut olla jotain tekemistä sillä, kuinka nopeasti on kuvaaja voinut jarrutella.

Ei voinut jarrutella :facepalm:

Aina voi jarrutella, ja jos tarvii pelätä, että takanatuleva tulee päälle, niin sitten se on täysin sen takanatulevan vika, ja se takanatuleva ansaitsisi menettää korttinsa siitä ettei osaa pitää turvaväliä.
 
Kyse oli siitä, että hidastetaan vauhtia ja jätetään riittävä väli edellä ajavaan. Se ei tälle rekkapenalle sopinut ja lopputulos oli tämä.
Ei ilmeisesti sopinut ja taksikuski puolestaan päätti alkaa "brake checkaamaan" kymmenien tonnien painoista ajoneuvoa sen sijaan, että olisi vaan painanut hieman lisää kaasua ja jatkanut matkantekoa normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tossa videollahan ensin ottaa kiinni kun ei se taksikuski nostakaan nopeuttaan,
Siinä vaiheessa olisi pitänyt jättää turvaväli, eikä kuroa sitä entistä pienemmäksi. Vähän vaikea mutista että joku vaihtaa kaistaa liianlähelle, jos kuvajaan turvavälit ok.

sitten kun on hidastettu niin se taksikuski alkaakin uudelleen hidastamaan lisää.
Videon perusteella kuvajaa ajoi lähelle, ja jopa lisäsi vauhtia, eli lähti lisää tuuppimaan edelläajavaa.

Kohta ollaan jo niin hitaassa nopeudessa että seuraava askel on käytännössä se pysähtyminen. Sitä tässä tarkoitin, että en kyllä ihan semmoiseen lähtisi.
Mitä vaihtoehtoja edellä olevalla on, hidastaa vauhti turvaväliin sopivaksi, joka tarkoittaa ääripäänä "käytännössä" pysähtymistä', tai vaihtoehtoisesti katsoa kumpi kulkee kovempaa.

(En tarkotia että taksikuskin tapa toteuttaa homma olisi mielestäni se ihan hyvin mennyt, jos rekkakuski olisi toiminut ok, niin tuskin edes mitään kuvattavaa)
 
Ei voinut jarrutella :facepalm:

Aina voi jarrutella, ja jos tarvii pelätä, että takanatuleva tulee päälle, niin sitten se on täysin sen takanatulevan vika, ja se takanatuleva ansaitsisi menettää korttinsa siitä ettei osaa pitää turvaväliä.

Osoita kohta, jossa sanoin, ettei voinut jarrutella. Sanoin että "kuinka nopeasti on kuvaaja voinut jarrutella", sekä "voinut tehdä mitään kunnon jarrutuksia". Että ":facepalm:" vaan itsellesi.
 
Niin, tossa videollahan ensin ottaa kiinni kun ei se taksikuski nostakaan nopeuttaan, sitten kun on hidastettu niin se taksikuski alkaakin uudelleen hidastamaan lisää. Kohta ollaan jo niin hitaassa nopeudessa että seuraava askel on käytännössä se pysähtyminen. Sitä tässä tarkoitin, että en kyllä ihan semmoiseen lähtisi.

Koko sen sen ajan se kuvaaja ajaa aivan liian lähellä, ilman mitään tietoa mistään turvavälistä. Kuvaaja ei hidasta tarpeeksi ottaakseen sitä turvaväliä.

Lisäksi kuvaaaja ajaa alussa selvää ylinopeutta. Tiellä on tuossa nopeusrajoitus 80 km/h, ja kamerassa näkyy maininta 95 km/yh nopeudesta.

Liittyessään taksi ajaa nimenomaan aika lailla tasan rajoituksen mukaista nopeutta (80km/h), ja kuvaajan auto ottaa kiinni ja tulee nuolemaan persettä koska ajaa ylinopeutta.
 
Osoita kohta, jossa sanoin, ettei voinut jarrutella. Sanoin että "kuinka nopeasti on kuvaaja voinut jarrutella", sekä "voinut tehdä mitään kunnon jarrutuksia". Että ":facepalm:" vaan itsellesi.

Ei muuta asiaa yhtään miksikään. Aina pitäisi voida jarruttaa ihan kunnolla pelkäämättä takanatulevia; Takanatulevan pitää aina ajaa sellaisen turvavälin päässä että edellemenijä voi jarruttaa kunnolla.

Jos ei tätä ymmärrä niin ansaitsisi mennä palauttamaan ajokorttinsa.
 
Viimeksi muokattu:
Taksikuski ajaa tahallaan vaarallisesti. Rekkakuskin käytös on vähemmän väärin mutta tyhmää silti. Rekkakuski tosin antaa tahallaan pienen pusun tahallaan tuossa mutta taksikuski edelleen jarruttelee tahallaan rekan edessä. Rekkakuski ei penkiltään välttämättä näe edessäajavan jarruvaloja kun taksi jarruttelee tahallaan arvaamattomasti itsensä puskuriin kiinni ja tästä johtuen reagointi on vaikeampaa ja hitaampaa kun sitä pitää tehdä pelkän etäisyyden mukaan ja siinä vaiheessa kun etäisyys pienenee niin nopeuserot ovat jos kasvaneet niin isoiksi että rekalla vaikea siihen keretä. Mikäli se on linja-auto ja siellä on joku mummo käytävällä vessan menossa voi tämäkin toki antaa syyn ymmärtää miksi se hidastaminen tuntui olevan kuvaajalle mahdoton vaihtoehto?

Taksikuski selkeästi on se isompi kusipää tässä joka aiheuttaa tilanteen tahallaan. Mutta. Rekkakuskilla pitäisi olla malttia ajaa siten että edes yritetään välttää kolareita eikä mielenosoituksen takia ajeta perään kuin pikkulapsi. Se että joku muu ajaa täysin kusipäisesti ja provosoivasti ei tarkoita että on lupa ajaa perään tai on lupa olla välttämättä kontaktia. Taksikuskin selkeästi hakee ja aiheuttaa tilanteen mutta rekkakuskilla oli vaikka kuinka paljon aikaa ja tilaa välttää pusuttelu. Samallatavalla myös rekkakuski hakee kolaria tässä.

Toki rekkakuskina mieluummin ajaa jarruttelijan perseeseen kuin että jarruttaa niin kovaa että joku toinen tulee minua perseeseen mutta ei tässä tilanne todellakaan ollut niin yllättävä että tällaisesta skenaariosta tarvitsisi vääntää.

Lopputulemana siellä sitä sitten seistään kuset päässä ja pelti mutkalla tien poskessa tekemässä tappiota omalle firmalle, sakkolappua itselle ja paperin kanssa pelaamista loppupäiväksi täysin turhan takia. En itse ymmärrä tällaista liikennekäytöstä ollenkaan. Vaikka toinen ajaisi tahallaan kuinka väärin on se minulle itselleni aina parempi vaihtoehto yrittää välttää viimeiseen asti pusuttelua. En voita mitään sillä että auto seisoo viikkokaupalla korjauksilla ja loppupäivä menee paperihelvetissä selvittämässä miksi ei ollut minun vika vaikka olisin kuinka oikeassa ja täysin syytön. Puhumattakaan siitä että en oikeasti yrittänyt estää tilanteen eskaloitumista vaan mieltäni osoittaen ajoin kuin täysi kusipää.

Itse ainakin olisin sitä mieltä että liikenteen vaarantamisesta molemmille sakot ja korjauskulut tasan puoliksi. Tai ehkä 60-40 rekkaidiootin eduksi kun hän loppupelissä oli vähän vähämpi syyllinen. Kortti pois molemmilta kun kumpikaan ei näytä olevan tarpeeksi kypsä muun liikenteen sekaan. Ja kun on tahallaan pusuteltu niin vakuutusyhtiön ei tarvi maksaa penniäkään vaan kulut tulee omista omaisuuksista. Ehkä sitten ensikerralla on enemmän motivaatiota tehdä jotain muuta kuin täysin idioottimaisia tyhmiä ratkaisuja.
 
Viimeksi muokattu:
Ei muuta asiaa yhtään miksikään. Aina pitäisi voida jarruttaa ihan kunnolla pelkäämättä takanatulevia; Takanatulevan pitää aina ajaa sellaisen turvavälin päässä että edellemenijä voi jarruttaa kunnolla.

Jos ei tätä ymmärrä niin ansaitsisi mennä palauttamaan ajakorttinsa.
Moottoritiellä tai moottoriliikenne tiellä ei jarrutella ollenkaan, ellei yhteentörmäyksen välttämiseksi ole ihan pakko. Videon taksi teki päinvastoin.

Hidastaminen ennakoivasti moottorijarrulla. Ei pitäisi olla normaalissa liikenteessä mikään ongelma.
 
Taksikuski ajaa tahallaan vaarallisesti.

Vaarallista ajamista on se, kun liittyy tielle nopeusrajoituksen mukaista nopeutta kusipään eteen?

Rekkakuskin käytös on vähemmän väärin mutta tyhmää silti.
15km/h ylinopeudella ajo kiinni toisen perseeseen vähemmän väärin :facepalm:

Rekkakuski tosin antaa tahallaan pienen pusun tahallaan tuossa

Tämä on kyllä hienoa uuskieltä, että tahallinen törmäys liikenteessä on "pusun antamista" :facepalm:

mutta taksikuski edelleen jarruttelee tahallaan rekan edessä.

Jos takanatuleva ei suostu ottamaan riittäävää turvaväliä, ainoa tapa miten edessätuleva voi sen ottaa on hidastaa nopeus niin alhaiseksi, että se välimatka mikä autojen välissä on, muttuu turvalliseksi.

Rekkakuski ei penkiltään välttämättä näe edessäajavan jarruvaloja kun taksi jarruttelee tahallaan arvaamattomasti
itsensä puskuriin kiinni ja tästä johtuen reagointi on vaikeampaa ja hitaampaa kun sitä pitää tehdä pelkän etäisyyden mukaan ja siinä vaiheessa kun etäisyys pienenee niin nopeuserot ovat jos kasvaneet niin isoiksi että rekalla vaikea siihen keretä.

:facepalm:

Välimatkan pitäminen liikenteessä on täysin takanatulevan vastuulla.

Taksikuski selkeästi on se isompi kusipää tässä joka aiheuttaa tilanteen tahallaan.

Se, että tullaan nuolemaan toisen persettä ei mielestäsi ole tahallista :facepalm:


Mistä nämä sankarit on oikein ajokorttinsa ostaneet?
 
Noihin kameroiden nopeuksiin ei välttämättä kannata sitten aina luottaa ihan 100%.

Tullut nimittäin vastaan tapauksia missä olen ajanut melkein 300km/h, tai kuten eräänä päivänä niin ajoin kameran mukaan 20km/h vaikka menin kehällä muiden mukana 80km/h. Tuota nopeuden sekoilua jatkui koko päivän ja välillä näytti että ajan satasta vaikka en nopeutta muuttanut, välillä näytti oikein ja välillä reilusti alinopeutta.

Seuraavana päivänä toimi taas normaalisti...

Videossa selvästi kaksi mulkkua , mutta siinä vaiheessa kun taxikuski rupeaa jarrua polkemaan on hän kohtalonsa valinnut ja tuollainen perseily menee mun ymmärryksen yli välittömästi!
 
Vaarallista ajamista on se, kun liittyy tielle nopeusrajoituksen mukaista nopeutta kusipään eteen?


15km/h ylinopeudella ajo kiinni toisen perseeseen vähemmän väärin :facepalm:



Tämä on kyllä hienoa uuskieltä, että tahallinen törmäys liikenteessä on "pusun antamista" :facepalm:



Jos takanatuleva ei suostu ottamaan riittäävää turvaväliä, ainoa tapa miten edessätuleva voi sen ottaa on hidastaa nopeus niin alhaiseksi, että se välimatka mikä autojen välissä on, muttuu turvalliseksi.



:facepalm:

Välimatkan pitäminen liikenteessä on täysin takanatulevan vastuulla.



Se, että tullaan nuolemaan toisen persettä ei mielestäsi ole tahallista :facepalm:


Mistä nämä sankarit on oikein ajokorttinsa ostaneet?

Anna olla, sä olet nyt vängännyt ihan tarpeeksi, ei tartte meuhkaa koko ajan, kantasi on jo selvillä.
 
Jaa kun liittyy tielle nopeusrajoituksenmukaista nopeutta kusipään eteen?
Ei vaan kun äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin.

15km/h ylinopeudella ajo kiinnit osien perseeseen vähemmän väärin :facepalm:
Nii kumpihan on vaarallisempaa? 15kmh ylinopeus vai se että äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin.:facepalm:


Jos takanatuleva ei suostu ottamaan riittäävää turvaväliä, ainoa tapa miten edessätuleva voi sen ottaa on hidastaa nopeus niin alhaiseksi, että se välimatka mikä autojen välissä on, muttuu turvalliseksi.
Edessäajava ajaa siten että äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin. Turvaväleistä tässä on turha puhua yhtään mitään kun toinen tahallaan hakee kolaria tulemalla suoraan eteen liittymästä ja äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin.

Se, että tullaan nuolemaan toisen persettä ei mielestäsi ole tahallista :facepalm:
Edessäajava ajaa siten että äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin.
 
Ei vaan kun äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin.

:facepalm:

Ainoa joka tuossa yritti kolaroida oli kuvaaja. Edessätuleva yritti jarruvallolla antaa merkkiä, että "jätäppäs nyt sitä turvaväliä" eikä takana tuleva idiootti siltikään ymmärtänyt.

Koska hän ilmeisesi koki oikeudekseen ajaa 15km/h ylinopeutta ilman että kukaan tulee hänen menoaan hidastamaan, sekä oikeudekseen myös näiden rajoituksen mukaan ajavien "hidastelijoiden" "kouluttamisen" näiden perseessä roikkumalla.

Molemmat siis todellisuudessa laittomia, kumpaankaan hänellä ei ole lain mukaan oikeutta.

Nii kumpihan on vaarallisempaa? 15kmh ylinopeus vai se että äkkijarruttamalla yrittää useaan otteeseen ajattaa toisen kolariin.:facepalm:

Et sitten yhtään enempää voisi valehdella siitä, mitä tuossa todellisuudessa tapahtui? :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Mitäköhän se kuvaaja oli tehnyt kun taksi alkoi kouluttamaan? Varmaan oleellisin osa puuttuu taas videolta. Jos ei niin tuskin tolla käytöksellä pitkään on mittaria ajanut tai tulee ajamaan.
 
Tämä on kyllä idioottimaisin letkautus mitä muistan kuulleeni pitkään aikaan. Joillakin todellisuus on aivan erilaista :D :D

Loistavaa argumentointia, ja täydelliset perustelut! Tällaisella voittaa varmuudella väittelyn hiekkalaatikolla muiden 3-vuotiaiden kanssa.
 
Ei muuta asiaa yhtään miksikään. Aina pitäisi voida jarruttaa ihan kunnolla pelkäämättä takanatulevia; Takanatulevan pitää aina ajaa sellaisen turvavälin päässä että edellemenijä voi jarruttaa kunnolla.

Jos ei tätä ymmärrä niin ansaitsisi mennä palauttamaan ajokorttinsa.

Kyllä muuttaa. Ei se ole niin, että joko jarrut pohjassa tai kaasua. Moottorijarrutustakin voitaneen sanoa jarruttamiseksi, ja se tehdään juuri silloin, jos sun perseessä roikkuu joku samalla kun edelläoleva hidastelee/perseilee. Ehkä vähän hipaistaan jarrua lisäksi, jos tilanne sitä vaatii. Mutta ei käytetä sitä jarrua kunnolla tai nopeasti sen takanaolevan perskärpäsen takia. Ja kukaan ei ole edelleenkään sanonut, ettäkö rekkakuskilla ei olisi ollut liian pieni turvaväli. Valitettavasti näin oli rekkapenan oman perseilyn takia, ja mahdollisesti se kuvaajan takana tullut rekka vaikutti myös tämän kuvaajan jarruttamiseen sen taksikuskin perseilyn lisäksi.
 
Ainoa joka tuossa yritti kolaroida oli kuvaaja. Edessätuleva yritti jarruvallolla antaa merkkiä, että "jätäppäs nyt sitä turvaväliä" eikä takana tuleva idiootti siltikään ymmärtänyt.
Kyllä minä lasken samaan kastiin myös sen taksikuskin perseilyn, ja näin melko suurella varmuudella tekisi oikeuslaitoskin. Tahallinen jarruttelu tuohon tapaan on yhtä vaarallista kuin puskurissa roikkuminen, tai oikeastaan vaarallisempaakin, kun ei pelkästään puskurissa kiinni ajaminen itsessään ole vaarallista, jos vain ei satu mitään yllättävää.

Taksin jarrutteluhan jatkui vielä siinäkin vaiheessa, kun nopeutta oli jo reilusti alle rajoituksen. Ensimmäisen kerran jarruvalot välähtävät nopeudessa 75km/h, sitten vielä pari kertaa siitä alaspäin ja osumahetkellä nopeus on kamerakuvan mukaan 58km/h. Ja kun kyseessä on kuitenkin 80km/h alue, niin ei tuota ainakaan erityisen hienovaraiseksi "jätäpäs vähän turvaväliä" -eleeksi voi laskea, vaikka se karrikoidusti toki sellaiseksi olikin alunperin tarkoitettu.

Molemmilla keitti yli, eikä kumpikaan antanut periksi, joten pajavasaraa tarvittiin. Onneksi ei käynyt pahemmin, eikä varsinkaan sivullisille. Ja ennen kun joku sanoo uudestaan, että se saattoi olla puhdas vahinko tai että rekkakuski ei välttämättä edes huomannut taksia, niin kannattaa huomioida, että se rekkapena ajoi taksin perään varmuuden vuoksi vielä toistamiseen siinä vaiheessa kun nämä olivat ajamassa sinne pientareelle. Vähän kun olisi tökännyt väärään kohtaan, niin se taksi olisi ollut poikittain siinä muiden edessä.

Videon kumpikaan osapuoli ei ole sopiva auton rattiin ilman syvällistä itsetutkiskelua.

Anna olla, sä olet nyt vängännyt ihan tarpeeksi, ei tartte meuhkaa koko ajan, kantasi on jo selvillä.
Jos joku persoona tai tämän keskustelutyyli ärsyttää, niin kannattaa jättää joko lukematta, laittaa tunnus ignoreen, tai ulista moderaattoreilta apua jos on aihetta, mutta ei tuollainen offtopic-päteminen kuulu tänne, kuten ei mikään muukaan henkilöön kohdistuva vittuilu. Ihmeellisesti menee taas porukalla tunteisiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 179
Viestejä
4 654 633
Jäsenet
76 383
Uusin jäsen
Nuori_loiri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom