Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Moni alkaisi tuon videonkin perusteella vittuilemaan, että nimenomaan mentiin puskuriin kiinni tahallaan. Niinhän siinä osittain tehtiin, eli ei annettu liikaa tietä. Se on ihan oikein, koska vain siten mulkku voisi edes teoriassa tajuta. Itsehän ole vielä mulkkuakin kyrvempi ja teen kyllä tiettäväksi. Eihän ne opi, koska jotain dementtejä tai päihtyneitä, mutta ehkä joka sadas voi tajuta jotain.Propsit sulle. Ennakoinnista ja siitä, ettet silti ajanut puskuriin kiinni jne. mieltä osoittamaan
Tästä on olemassa vielä ärsyttävämpi variaatio. Ajetaan aina noin 60-70 km/h. Ehkä neljänkympin rajoituksella vauhti saattaa laskea hieman alle 60, mutta satasen rajoituksellakaan se ei saavuta kahdeksaakymppiä.Mutta mikä hieman ärsyttää, niin tuolla maanteillä ihmiset, ketkä ajavat 100 rajoituksen alueella jotain reilua 90. Ei siinä mitään, mutta kun ohitat nämä ja pääset taas ajamaan omaa tasavauhtiasi, niin seuraavan 80-rajoituksen aikana samat tyypit ilmestyy takapuskuriin kiinni, ja jos sopiva paikka löytyy, niin jopa ohi. Heilläkin on siis jonkunlainen vakionopeus, mikä ei kuitenkaan muutu mitenkään nopeusrajoitusten mukaan. Ja siihen jäävät taas hidastelemaan, kun rajoitus nousee.
Ilmeisesti jotain vanhoja uskomuksia että nastat ropisee jos kaahailee.
Itsellä nyt kolmatta talvea samat renkaat ja yhtäkään nastaa ei näyttänyt puuttuvan kun vaihtaessa katsoi. Liikkeelle lähdöt on kuitenkin luokkaa "hauki rannasta" ja välillä tulee ajettua tiukempiin mutkiin niin että esp valo vilkkuu. Ja tämä kuivalla asvaltilla.
Joo, kyllä se ajotapa vaikuttaa. Yleensä vetopyörillä on alkuperäistä vähemmän tai renkaista riippuen jopa niukalti nastoja jäljellä, jos renkaat ajetaan loppuun paikkoja vaihtamatta. Jopa ilman suurempaa revittelyä, kun ei vaan jaksa jäädä hidastelemaan öisin talven sulilla keleillä.Kyllä ne nastat lähtee jos oikeasti kaahailee. Ei se ole mitään vanhaa uskomusta. Nimimerkillä kokemusta on. Toki toisissa renkaissa paremmin pysyvät, mutta kyllä ne sieltä lähtee jos kaahailee kunnolla jatkuvasti.
Monilla on vaan sellainen laiska tyyli lähteä valoista olipa kesä tai talvi, joten tuskin kokonaan selittyy nastojen säästelyllä. Järkevämpää se sitä paitsi on säästellä kuin lähteä liikkeelle nastat asfalttia ruopien.Nyt on liikenteessä taas nämä nastojen säästäjät. Valoista lähetään kun lehmä makuulta, ettei vaan ropise. Parikin risteystä, missä normaalisti menee se 5-8 autoa helposti vihreillä, niin nyt kaksi-kolme. Ei. Saa. Kiihyttää. Hankkisivat kitkat. Ja sitten kuitenkin ajellaan niillä nastoilla yli vapun, melkein juhannukseen.
Tuntuuko se susta epäonnistumiselta, jos joku pääsee vahingossa sujuvasti ohi
Oman auton tehoilla ei rengas turhia suttaisi vaikka peltivanteilla ajelisi, ja silti joutuu himmailemaan kiihdytyksiä, kun edellä ajava arkailee lähdöissä. Tänäänkin joutui yhtä upouutta Octaviaa peesailemaan töihin ajellessa, ja se poloinen ei oikeasti uskaltanut ajaa. 10 alle rajoituksen koko ajan, kahdelta kaistalta kahdelle kääntyessä väisti sitä toista - omaa kääntymistään omalle kaistalleen suorittavaa - kuskia jne. Risteyksistä lähti kuin käsijarru päällä liikkeelle. Positiivinen asia se, ettei ollut pelkoa nastoista omassa tuulilasissa.Siitäki löytyy se kultanen keskitie, eli semirauhassa liikkeelle (ettei sudi) ja sitten vähän reilummin siinä rajoilla sutiiko eli ei kohdenopeuteen.
Jääratarassista ainakin katoaa nastat melko nopeesti
Nykyään kun katsoo meininkiä niin muutenkin ihmiset eivät osaa enää ryhmittäytyä oikein, saatikka pysyä omilla kaistoillaan kun pitää sitä perkeleen luuria räplätä...
Oman auton tehoilla ei rengas turhia suttaisi vaikka peltivanteilla ajelisi, ja silti joutuu himmailemaan kiihdytyksiä, kun edellä ajava arkailee lähdöissä. Tänäänkin joutui yhtä upouutta Octaviaa peesailemaan töihin ajellessa, ja se poloinen ei oikeasti uskaltanut ajaa. 10 alle rajoituksen koko ajan, kahdelta kaistalta kahdelle kääntyessä väisti sitä toista - omaa kääntymistään omalle kaistalleen suorittavaa - kuskia jne. Risteyksistä lähti kuin käsijarru päällä liikkeelle. Positiivinen asia se, ettei ollut pelkoa nastoista omassa tuulilasissa.
Mites @Manakuski , pitääkö montakin kertaa päivässä ajella Pohjantien sillan yli? On meinaan oman työmatkan välissä, ja hermo menee kahdesti päivässä eli mennen tullen. Ymmärrän rekkojen hidastavan shikaaneihin, mutta kyllä tuo märälläkin asfaltilla menee nätisti rajoituksen 50 km/h henkilöautolla. Hitaimmin olen ajanut noin 10 km/h tuon sillan yli, mutta veikkaisin siinä olleen perioululaisen tukon - kuski toljotti työmaata.
Todellakin tämä. Eilen ärsytti mopoautokuskit, joiden perässä olin lähdössä Turun länsikeskuksen Citymarketista ulos. Ulosmenorampilla on kaistat vasemmalle ja oikealle kääntyville erikseen. Jostain syystä todella moni ei vaan tajua katsoa merkkejä tossa kohtaa, vaan menevät ihan pokkana oikealle kääntyvien kaistalle ja siitä sit kääntyvät vasemmalle kuitenkin. Ilmeisesti luulevat, että vasen kaista on sisäänajoa varten tai jotain, ja huomio on jossain muualla kuin opasteissa. Varmaan siinä luurissa just.Nykyään kun katsoo meininkiä niin muutenkin ihmiset eivät osaa enää ryhmittäytyä oikein, saatikka pysyä omilla kaistoillaan kun pitää sitä perkeleen luuria räplätä...
Noi parkkihallijonnet on ihan helvetin rasittava ilmiö. Saatetaan tulla jostain seinän takaa sen mitä mopo kulkee eikä katsota mihinkään. Kolinaa odotellessa.Todellakin tämä. Eilen ärsytti mopoautokuskit, joiden perässä olin lähdössä Turun länsikeskuksen Citymarketista ulos. Ulosmenorampilla on kaistat vasemmalle ja oikealle kääntyville erikseen. Jostain syystä todella moni ei vaan tajua katsoa merkkejä tossa kohtaa, vaan menevät ihan pokkana oikealle kääntyvien kaistalle ja siitä sit kääntyvät vasemmalle kuitenkin. Ilmeisesti luulevat, että vasen kaista on sisäänajoa varten tai jotain, ja huomio on jossain muualla kuin opasteissa. Varmaan siinä luurissa just.
Kolmesta peräkkäin olleesta mopoautosta vain keskimmäinen kääntyi oikealta kaistalta oikealle, kaksi muuta kääntyi vasemmalle estäen muiden sujuvan etenemisen. Riskinähän tossa on, että jos menee torvea soittamaan, niin teini panikoi ja ajaa jonkun alle vielä. Muutenkin tuolla hallissa näkee mopoautojen lisäksi ihan perinteisiä mopojonneja temppuilemassa autojen välissä/keulimassa ja muutenkin säheltämässä, vaikka siellä on mopolla ajo kielletty virallisin merkein kaikissa sisääntuloissa. Jokusen vaaratilanteen ovat tuolla aiheuttaneet, jonka johdosta sinne nuo kieltokyltitkin tuli jokin aika sitten.
Tässä punaisen auton kohdalla siis pönöttivät, tosin vähän enemmän reunassa, että ei mahtunut oikealle kääntyvänä hivuttautumaan edes ohi.
Tossa linkissä pari metriä eteenpäin näkyvä suojatien jatkeelle johtava ramppi on myös itsemurhafillaristien lempipaikka. Ihan vaan "muutaman" kerran sieltä on joku mummo tullut täyttä vauhtia suojatien yli. Eipä se sinällään haittaa, kun oma nopeus on aina sellainen että auton saa pysäytettyä, mut moni ajaa tosta ns. kaasu pohjassa. Onhan noilla Nuijamaankadun suojateillä tainnut aika monta onnettomuutta sattuakin.
Voi olla että siellä ei moni ymmärrä valojen käyttöä, tuskin niitä ehditään yhden päivän autokoulussa paljoa opettamaan.Työmatkalla Texasissa ja katsellut tässä useampana iltana jo aivan käsittämätöntä ilmiötä. Kun tulee pimeää osa autoilijoista laittaa pitkät päälle ja todellakin pitää niitä sitten päällä kokoajan. Heitetään nyt mutulla vaikka 5% autoilijoista tekee näin. Tietysti myös etusumarit on päällä kun onhan ne niin helvetin siistit.
Kolmiohan ei vaikuta vastaan tulevien väistämiseen eli vasemmalle kääntyjä väistää.Tässä risteyksessä väistetään kamera-auton suunnasta tulevia autoja. Eli jos tulee tuolta edestä oikeustaloon suunnalta, on väistämisvelvollinen, koska kolmio.
Vitun perkeleen sokeat kuskit! Onneksi ei sentään kolaria tullut. Töistä lähtiessa joku idiootti risteyksessä vastakkaisesta suunnasta tullut luuli, että minulla on väistämisvelvollisuus, koska käännyn vasemmalle ja hän oikealle.
Tässä risteyksessä väistetään kamera-auton suunnasta tulevia autoja. Eli jos tulee tuolta edestä oikeustaloon suunnalta, on väistämisvelvollinen, koska kolmio. No tämä arjen sankari ei vissiin nähnyt sitä kolmiota ja ajaa kuten "ainahan tästä on näin menty".
Google Mapsin kuva otettu siis 10 vuotta sitten, on hieman muuttunut tuo risteys uuden matkakeskuksen sekä sitten oikeustalon edustan remontin takia.
Tämän jälkeen lähdetään samaan suuntaan niin eiköstä sitä ohi oikealta (vaihdoin suoraan vasemmalle kaistalle, koska käännyin vasemmalle myöhemmin, hyi minua) ja keskari pystyssä hirveällä kiihdytyksellä. Hyvä ettei ajanut oikealla kaistalla ajaneen perään.
Vasen kaistahan sulla pitääkin valita kun tulet vasemmalle kääntäen ja kaksi kaistaiselle tielle.Tämän jälkeen lähdetään samaan suuntaan niin eiköstä sitä ohi oikealta (vaihdoin suoraan vasemmalle kaistalle, koska käännyin vasemmalle myöhemmin, hyi minua) ja keskari pystyssä hirveällä kiihdytyksellä. Hyvä ettei ajanut oikealla kaistalla ajaneen perään.
Tuon tyylisissä risteyksissähän on monesti merkattu kolmion lisäksi etuajo-oikeutettu väylä, että ei tule epäselvyyksiä/virhetulkintoja. Sinällään tässä kyllä ei tainnut kumpikaan tehdä virhettä, jos ja kun tielle, jolle käännyttiin oli kaksi kaistaa. Vasemmalle kääntynyt ryhmittyi vasemmalle kaistalle ja oikealle kääntynyt oikealle. Keskaria ja hiiltymistä lukuun ottamatta kaikki hyvinKolmiohan ei vaikuta vastaan tulevien väistämiseen eli vasemmalle kääntyjä väistää.
Sitä, että idiootti meinaa väistämisvelvollisena ajaa kylkeen, koska "ei tässä ennenkään kolmiota" ollut.
Siis onko puhumasi oikeustalon suunta linkittämäsi kuvan etuoikealta tulevien suunta?
Myöhemmin kerroit heillä olevan lisäkilven joka kertoo että nimenomaan sieltä tulevilla on etuajo-oikeus?
Hmmm... kiitos huomioista, korjaan tekstiäni tähän. Eli siis kamera-auton suunnasta ei käännytä vasemmalle risteyksestä, vaan kyseessä on kaista, joka kaartaa vasemmalle. Tämä on siis tehty sen takia, että sieltä tulee matkakeskuksesta lähtevät bussit, jolloin näihin nähden on kaikilla väistämisvelvollisuus. Ja siis oikeustalon suunnasta tulevilla on lisäkilpi 861 kolmion alla. Ja tästä siis jatkoin matkaa seuraavaan risteykseen, josta käännyin oikealle tielle 12, suoraan vasemmalle kaistalle. Näköjään jäi tämä laittamatta tuohon alkuperäiseen postaukseen.
Aivan, hätäisesti luin väärin. Jotenkin kuvittelin tuon väylän profiilin perusteella että kamera-auton suunnasta tulevilla pitäisi olla vähintään kolmio mutta ilmeisesti se onkin toisinpäin?Kyllä, etuoikealle on oikeustalo. Ja ei, näinhän minä en kirjoittanut, vaan alla boldattuna:
Sitä, että idiootti meinaa väistämisvelvollisena ajaa kylkeen, koska "ei tässä ennenkään kolmiota" ollut.
Aivan, hätäisesti luin väärin. Jotenkin kuvittelin tuon väylän profiilin perusteella että kamera-auton suunnasta tulevilla pitäisi olla vähintään kolmio mutta ilmeisesti se onkin toisinpäin?
Edit: moderoin itse itseäni ot:n jauhamisesta.Kuten sanoin, kyseinen kuva on otettu 10 vuotta sitten. Risteys on muuttunut noin neljä vuotta (2016 vuoden alussa) sitten, kun Lahden Matkakeskus otettiin käyttöön.
Woman Slams Into Drunk Driver Plowing Through Red Light Mere Feet Before He Would've Hit Couple Pushing Stroller
Aika onnistunut alle sekunnissa tehty päätös ajaa kolari tarkoituksella. Vähän siinä ja siinä että kuuluuko tähän ketjuun, mutta eniten voisi sanoa rattijuoppojen ärsyttävän liikenteessä. Rangaistukset tuosta on liian pieniä.
Ei kai siinä mitään tarkoituksella ajettu kolaria? Yrittää jarruttaa mutta ei ehdi.
Hieno kommentti tuolla jollakin kun kameran salama vähtää että se oli merkki jumalan väliintulosta
Näytti itsestä siltä että painettiin kaasua eikä jarrutettu?
Tarkoituksella? Tuossa ei kyllä 100% varmuudella ollut mitään tarkoituksellisuutta. Ihan tavallinen kolari, jossa puhdas sattuma pelasti ne jalankulkijat. En ymmärrä miksi kukaan yrittäisi tuota maalata miksikään muuksi.Woman Slams Into Drunk Driver Plowing Through Red Light Mere Feet Before He Would've Hit Couple Pushing Stroller
Aika onnistunut alle sekunnissa tehty päätös ajaa kolari tarkoituksella. Vähän siinä ja siinä että kuuluuko tähän ketjuun, mutta eniten voisi sanoa rattijuoppojen ärsyttävän liikenteessä. Rangaistukset tuosta on liian pieniä.
Toimii se toistekin päin. 60km/h kyltin kohalla suhahti mersu ohitte noin silmämääräisesti arvioiden vähän toista sataa lasissa vasemmalta ohi. Olin jo valmis ilmottelemaan töihin ja kotiapäin että tässä nyt voi vähän kestää kun ei tiedä mitä romua siellä rännissä on vastassa, mutta sai onneksi vissiin toosansa pidettyä edes jotenkin omalla kaistallaan.Aina joskus pitää ajaa oulujoen ylittävän sillan yli pohjantietä pitkin. Eipä siinä kun laitan vaan bemarin aktiivivakkarin päälle ja odotan, paitsi jos en ole poistumassa kuusamontien liittymästä, silloin toivoisin vasemman kaistan vetävän. Eihän se vedä kun se autolla ajaminen on niin helvetin pelottavaa nykyään. Ei siinä silti auta kuin olla kärsivällinen ja hereillä, siinä kun kolisee jatkuvasti. Aktiivivakionopeudensäädintä ruuhka-avustimella suosittelen kaikille. Jos ostatte uuden auton, ottakaa tämä kyseinen lisävaruste, säästytte paljolta mielipahalta/stressiltä, etenkin jos olette aktiivisia kuljettajia.
Se on jännä, että Suomessa saadaan liikenneruuhka aikaiseksi yhden yksikaistaisen liikenneympyrän takia, kun samaan aikaan jossain Intiassa miljoona autoa ja mopoa suhaa sujuvasti ristiin rastiin. Vetoketjuperiaate ja joustaminen ei vaan toimi kovin hyvin täällä peräpohjolassa. Ympyrästä poistuttaessa ei osata tai viitsitä käyttää vilkkua oikeaoppisesti, jotta muutkin tietäisivät mihin olet menossa. Ajetaan ympyrään letkassa niin pienillä väleillä, että muut eivät pysty toisesta suunnasta ympyrään sujuvasti liittymään. Jos tilaa kuitenkin olisi, niin eihän siihen uskalleta mennä, vaan odotellaan ensin kaikki autot sadan metrin päästäkin. Ja se odotteluhan tapahtuu tietenkin suojatien päällä tukkien kevyen liikenteen kulun.
Siellä ~ 1,3 miljardin ihmisen maassa liikenteen määrätkin on vähän toista luokkaa kuin täällä. No, se ei joka tapauksessa ollut pointtini, vaan työmatkalla on siis liikenneympyrä (kiertoliittymä kai sen virallinen nimi on), joka vetää liikenteen aivan tukkoon aamuisin. Siinä voisi ihmiset opetella ajamaan työmatkaliikenteen sujuvoittamiseksi. Tai sitten liikennesuunnittelu ei vaan ole onnistunut, sillä aiemmin siinä oli iso Y-risteys ja en muista vastaavia kilometrien mittaisia ruuhkia silloin olleen. Voihan liikenteen määräkin olla hieman kasvanut asutuksen määrän jatkuvasti kasvaessa.Tykkään sinänsä siitä Suomalaisesta tavasta verrattuna tuohon intialaiseen sujuvaan suhaamiseen. Intian tieliikenne entistä vaarallisempaa – onnettomuuksissa kuolee 16 ihmistä joka tunti
Liikenneympyrään ajaessa vilkuttajat tekisi kyllä mieli kuristaa. Tänäänkin joku ajeli tummalla mazda 3:lla sujuvasti liikenneympyrään vilkku sisään päin. Hieno siinä sitten arpoa että mistäköhän liittymästä se meinaa pihalle sujauttaa. V!"UN idiootit sanon minä.
Sama ja risteyksissä myös katson, että varmasti kääntyvät.Niin paljon näkee tuota väärää vilkuttamista ja vilkun pois jättämistä että ei niihin jäljellä oleviin oikein vilkuttaviinkaan voi luottaa. Sen lisäksi menee vielä omaan piikkiin jos luotat toisen vilkkuun ja tulee osuma. Nykään tulee ympyrät ajettua niin ettei muiden vilkuilla siihen ole juuri vaikutusta.
Liikenneympyrään ajaessa vilkuttajat tekisi kyllä mieli kuristaa. Tänäänkin joku ajeli tummalla mazda 3:lla sujuvasti liikenneympyrään vilkku sisään päin. Hieno siinä sitten arpoa että mistäköhän liittymästä se meinaa pihalle sujauttaa. V!"UN idiootit sanon minä.
Miten se vasemmalle vilkuttaminen muka sujuvoittaa liikennettä, kun kuitenkin pitää vilkuttaa oikealle kun poistuu. Toisin sanoen mitä lisäarvoa tuo vasemmalle vilkuttaminen tuo verrattuna että vilkku ei ole päällä ympyrässä ja ulosajaessa vilkutetaan oikealle?Tässähän ei olisi mitään pahaa, jos kaikki osaisivat tuon tavan ja käyttäisivät sitä oikein. Ei tartte kuin mennä länsinaapuriin, niin homma toimii. Eli villkku vasemmalle liikenneympyrän sisäänpäin niin kauan, kun ympyrässä on tarkoitus ajaa, ja sitten vilkku oikealle kun siitä on tarkoitus poistua. Sujuvoittaa erittäin paljon liikenneympyrässä ajelua.