Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Otsasuonen saa tykyttämään kuskit jotka "etuilevat" 4-kaistaisella ja muuallakin. Tarkoitan esim. sitä kun letkassa noustaan motarille tukkirekan taakse niin jonosta takaa vedetään suoraan vasemmalle kaistalle ja blokataan ne edellä ajavat odottamaan kun upealla työsuhdekulkimella kyykytetään köyhiä. Kun noi päänahat on saatu saalistettua nämä tampiot siirtyvät rekan eteen oikealle kaistalle ajamaan - 5km/h alle rajoituksen.

Ensin ajattelin kinnerini pakoputken nelituumaisen ulostulon aiheuttavan noi kouristukset mutta kun parin auton takaakin tehdään noita liikkeitä... mikä näitä vaivaa?

Huonoina päivinä täytyy myöntää että on tullut itsekkin perseiltyä kun on huomannut että takana oleva aikoo pussittaa niin polkaissut kylmästi edelle ja vetänyt 100 metrin etumatkan. Tuosta kun tiputtaa rajoitusnopeuteen niin näyttää kiire loppuneen...

Oma arvaukseni on että ehkä on tullut tavaksi polkea tsi-dsg autoa aina lappu lattiassa ja tuntuu että liikenteessä normaali sykkeellä liikkujat jäävät jalkoihin. Toisaalta voihan se olla ihan tietoistakin, ei tarvii olla isoa vikaa jos se on päässä.
No kun on katellut tolla vähän ripeämmällä saapilla tuota 1.6 avensisten ym kikottimien parin kilometrin kestävää kiihdytysmatkaa niin todellakin vedän suoraan vasemmalle rampista jos vain tilaa on.

Ei tarvitse odotella puolta minuuttia että porukka saa itsensä liikkeelle.

Ja nämä näissä keisseissä kun edellä ajavalla on 60kmh tmv vauhtia. Jos on satku lasissa jo rampista liittyessä niin ei kai siinä mitään tarvetta ole lähteä polkemaan tämän ohi, ainakaan heti jos tälläkin tarve päästä ohituskaistalle.
 
Lainaa ja lainaisin itsekin kaverille kun näki miten naurettavasta casesta lähti kortti.

Eihän taida edes olla omalla vastuulla jos kaveri ajaa kortitta. Toisinkuin kännitapauksissahan omistaja vastuussa?
Luovuttaja ei ole sen kummemmin "vastuussa" ellei tietoisesti lainaa esimerkiksi pakoautoksi.

Luovuttamisesta kortittomalle (tai periaatteessa jopa väsyneelle tms) tulee sakkorangaistus kuten luovuttamisesta päihtyneellekin.

Tietenkin luovuttamisesta rangaistaan vain, jos se on oikeasti tapahtunut. Läheskään aina kaverin autolla kännissä ajellut ei ole kännissä lainannut sitä autoa. Tai esimerkiksi puolisot usein voivat vapaasti käyttää toistensa autoja eivätkä ole velvollisia piilottamaan avaimia toisiltaan kotona. Käsittääkseni ajokiellon tapauksessa täytyy todeta, että luovuttaja tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää ajokiellosta.
 
Otsasuonen saa tykyttämään kuskit jotka "etuilevat" 4-kaistaisella ja muuallakin. Tarkoitan esim. sitä kun letkassa noustaan motarille tukkirekan taakse niin jonosta takaa vedetään suoraan vasemmalle kaistalle ja blokataan ne edellä ajavat odottamaan kun upealla työsuhdekulkimella kyykytetään köyhiä. Kun noi päänahat on saatu saalistettua nämä tampiot siirtyvät rekan eteen oikealle kaistalle ajamaan - 5km/h alle rajoituksen.

Ensin ajattelin kinnerini pakoputken nelituumaisen ulostulon aiheuttavan noi kouristukset mutta kun parin auton takaakin tehdään noita liikkeitä... mikä näitä vaivaa?

Huonoina päivinä täytyy myöntää että on tullut itsekkin perseiltyä kun on huomannut että takana oleva aikoo pussittaa niin polkaissut kylmästi edelle ja vetänyt 100 metrin etumatkan. Tuosta kun tiputtaa rajoitusnopeuteen niin näyttää kiire loppuneen...

Oma arvaukseni on että ehkä on tullut tavaksi polkea tsi-dsg autoa aina lappu lattiassa ja tuntuu että liikenteessä normaali sykkeellä liikkujat jäävät jalkoihin. Toisaalta voihan se olla ihan tietoistakin, ei tarvii olla isoa vikaa jos se on päässä.

Jotain muuta tuossa on.
Kuvitellaan että ollaan se autoedulla huristeleva, kesä rajoitukset. Ajetaan ramppia ja sovitetaan vauhti tutulle motarille sopivaksi, siellä sitten vastassa > neljän ajoneuvon letka jota vetää tukkirekka (jolla vauhti 80km/h, no ehkä jopa 90km/h), hiljennänkö ja jään jonon hännille, vai vaihdan vaapaalle ohituskaistalle.

Mahdollisesti tuossa käynyt vielä silla tavalla että tuo jono on tullut suurinpiirtein "peräedellä" vastaan, jonka seuraksena tämä pelle on sitten joutunut tekemään vähän liiannopeat ratkaisut.

Ymmärsin ehkä väärin, mutta haisi kovasti tuollaiselta

Tilanne sitten ihan toinen jos on sen oman vauhdin ja tilan ottanut ja siinä vähän hinosäätään kiihdystykaistalla ja takana kontissa tullut ottaa sen sun kaavaileman paikan, ehkä jopa sulkiviivan ylittäen. tosin ei vaan sovi tuohon kuvaukseen, ei sieltä pariautoa taaempaa rampilta ruohiko-ojien yli yleensä ketään työsuhdehäsläriä kiilaile.
 
Jätkillä on "kiire". Lava-auton kans Limingan liikenneympyryästä ulos peräkärry linkussa Jyväskylän suuntaan. Oisko se syytä löysätä edes joskus sitä pään ympärillä kiristävää vannetta.
 
Jotain muuta tuossa on.
Kuvitellaan että ollaan se autoedulla huristeleva, kesä rajoitukset. Ajetaan ramppia ja sovitetaan vauhti tutulle motarille sopivaksi, siellä sitten vastassa > neljän ajoneuvon letka jota vetää tukkirekka (jolla vauhti 80km/h, no ehkä jopa 90km/h), hiljennänkö ja jään jonon hännille, vai vaihdan vaapaalle ohituskaistalle.

Mahdollisesti tuossa käynyt vielä silla tavalla että tuo jono on tullut suurinpiirtein "peräedellä" vastaan, jonka seuraksena tämä pelle on sitten joutunut tekemään vähän liiannopeat ratkaisut.

Ymmärsin ehkä väärin, mutta haisi kovasti tuollaiselta

Tilanne sitten ihan toinen jos on sen oman vauhdin ja tilan ottanut ja siinä vähän hinosäätään kiihdystykaistalla ja takana kontissa tullut ottaa sen sun kaavaileman paikan, ehkä jopa sulkiviivan ylittäen. tosin ei vaan sovi tuohon kuvaukseen, ei sieltä pariautoa taaempaa rampilta ruohiko-ojien yli yleensä ketään työsuhdehäsläriä kiilaile.
Esimerkiksi Sepänkylän ohitustien pohjoispäässä on piirrelty useamman kymmentä metriä keltaista sulkualuetta tiehen ennen vasemman kaistan alkamista. Sitä käyttäen ovat kiireisemmät välillä ottaneet varaslähtöjä. Kun olen itse jo polkaissut vauhtia ja olen vaihtamassa kaistaa välittömästi vasemman kaistan alkaessa, joudun sitten jarruttamaan takaa laittomasti tulevien vuoksi. Usein nämä tukkijat ovat juuri sellaisia kuin Pavosen Heskan tapauksessa, eli heidät saa ohittaa itse heti perään.
 
Ruuhkaisella mottoritiellä ajellessa ärsyttää ihan törkeästi kuskit jotka ohittavat hitaan ajoneuvon ohitusjonoa oikealta puolelta ja sitten juuri ennen hidasta ajoneuvoa tunkevat ohituskaistalle ja sitten takas oikealle ja sama juttu seuraavan kohdalla, vaikka se letka olisi yhtenäinen seuraavaankin rekkaan asti. Aiheuttaa todella pahaa jojo -effekitä ja vielä laitonta. Sitten kun et päästä tätä idiottia eteesi, niin tältä palaa päreet lopullisesti.
 
Jotain muuta tuossa on.
Kuvitellaan että ollaan se autoedulla huristeleva, kesä rajoitukset. Ajetaan ramppia ja sovitetaan vauhti tutulle motarille sopivaksi, siellä sitten vastassa > neljän ajoneuvon letka jota vetää tukkirekka (jolla vauhti 80km/h, no ehkä jopa 90km/h), hiljennänkö ja jään jonon hännille, vai vaihdan vaapaalle ohituskaistalle.

Mahdollisesti tuossa käynyt vielä silla tavalla että tuo jono on tullut suurinpiirtein "peräedellä" vastaan, jonka seuraksena tämä pelle on sitten joutunut tekemään vähän liiannopeat ratkaisut.

Ymmärsin ehkä väärin, mutta haisi kovasti tuollaiselta

Tilanne sitten ihan toinen jos on sen oman vauhdin ja tilan ottanut ja siinä vähän hinosäätään kiihdystykaistalla ja takana kontissa tullut ottaa sen sun kaavaileman paikan, ehkä jopa sulkiviivan ylittäen. tosin ei vaan sovi tuohon kuvaukseen, ei sieltä pariautoa taaempaa rampilta ruohiko-ojien yli yleensä ketään työsuhdehäsläriä kiilaile.

En tarkoittanut tuota vaan että nouset sitä tuttua ramppia edelläsi kaksi autoa, heti tukkirekan taakse. Päästätkö nuo kaksi edellä ajavaa vaihtamaan vasemmalle kaistalle vai runttaatko täysiä ohi koko letkasta kun oletat että edellä ajavat jäävät kuitenkin nyhjäämään rekan taakse.
 
Ruuhkaisella mottoritiellä ajellessa ärsyttää ihan törkeästi kuskit jotka ohittavat hitaan ajoneuvon ohitusjonoa oikealta puolelta ja sitten juuri ennen hidasta ajoneuvoa tunkevat ohituskaistalle ja sitten takas oikealle ja sama juttu seuraavan kohdalla, vaikka se letka olisi yhtenäinen seuraavaankin rekkaan asti. Aiheuttaa todella pahaa jojo -effekitä ja vielä laitonta. Sitten kun et päästä tätä idiottia eteesi, niin tältä palaa päreet lopullisesti.
Kerropa mikä siitä tekee laitonta? Ei ruuhkassa ole laitonta ajaa kaistan mahdollistamaa nopeutta. Enemmän tuo kuulostaa siltä, että koko ohitusjono on laiskuuttaan unohtunut sinne vasurille. Monta kertaa nähnyt tolkuttomasti tyhjää oikealla jossain pitkällä suoralla ”koska rekka”. Olen samaa mieltä, että tuollainen ajo on huono idea, mutta pääosin ne häiriöt kyllä syntyvät vasurin tappituntumalla ajavista ”minun eteen et tule” reaktioista. Sopivaan turvaväliin tuo sujahtaa ja poistuu ilman ongelmia.
 
Kerropa mikä siitä tekee laitonta? Ei ruuhkassa ole laitonta ajaa kaistan mahdollistamaa nopeutta. Enemmän tuo kuulostaa siltä, että koko ohitusjono on laiskuuttaan unohtunut sinne vasurille. Monta kertaa nähnyt tolkuttomasti tyhjää oikealla jossain pitkällä suoralla ”koska rekka”. Olen samaa mieltä, että tuollainen ajo on huono idea, mutta pääosin ne häiriöt kyllä syntyvät vasurin tappituntumalla ajavista ”minun eteen et tule” reaktioista. Sopivaan turvaväliin tuo sujahtaa ja poistuu ilman ongelmia.
Tuo vaatii myös vähän pelisilmää siinä vaiheessa kun on vaihtamassa sinne vasemmalle kaistalle. Tosiaan jos turvavälit on kohdallaan, ei ole mikään ongelma pujahtaa sinne väliin. Itse ajelen aina adapatiivisen vakkarin kera, ja noissa tilanteissa pitää tajuta ohittaa se. Muuten käy siten, että vaihtaessa sinne vasemmalle auto jarruttaa ihan tarpeettomasti ja taatusti tulee jojo-liikettä.
 
En tarkoittanut tuota vaan että nouset sitä tuttua ramppia edelläsi kaksi autoa, heti tukkirekan taakse. Päästätkö nuo kaksi edellä ajavaa vaihtamaan vasemmalle kaistalle vai runttaatko täysiä ohi koko letkasta kun oletat että edellä ajavat jäävät kuitenkin nyhjäämään rekan taakse.
Kesärajoitukset, moottoritie ?

Jos ollaan tuo työsuhdesuhari, ja ollaan tulossa motarille, ja siellä tukkirekan perässä kaksi tai useampi auto, koska ovat rekan perässä niin heillä vauhtia 80km/h, no ehkä sen 90km/h, rajoitus 120, niin oletatko oikeasti että tuo työsuhdesähläri jarruttaa ja jää sinne jononhännille odottaan ?

Ei, vaan jos siellä ohituskaistalla on tilaa, niin kyllä tuossa tilanteessa ohitetaan, jos se tehdään rajoitusten puitteissa, eikä muuten sikailla, niin ei kai siitä miinuspisteita rapise.


Sillä ei kai väliä oliko noilla kahdella ekalla autolla jokin muuten vaan syy ajella ensin aikansa se rekan perässä, vai olivatko vaan mokanneet motarille liittymisen josta seurannut omat haasteet, jolloin onkin ihan hyvä hetkeksi rahoittua ja kerätä palikat kasaa, vaikka harmittaisikin kun joku menee vasemmalta ohi.

Toki tuo viimeinen kokemuksellaan senverran seuraa että sieltä välistä saattaa joku koukata eteen viimehetken vilkulla tai jopa ilman.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuossa pääsääntöisesti ongelmia olisikaan, jos se takarivin mies noudattaisi sääntöjä eikä ylitä sulkuviivaa - jolla ei tunnu nykyään olevan autoilijoille keskimäärin mitään merkitystä. Ihan surutta sen yli ajetaan.
 
Kerropa mikä siitä tekee laitonta? Ei ruuhkassa ole laitonta ajaa kaistan mahdollistamaa nopeutta. Enemmän tuo kuulostaa siltä, että koko ohitusjono on laiskuuttaan unohtunut sinne vasurille. Monta kertaa nähnyt tolkuttomasti tyhjää oikealla jossain pitkällä suoralla ”koska rekka”. Olen samaa mieltä, että tuollainen ajo on huono idea, mutta pääosin ne häiriöt kyllä syntyvät vasurin tappituntumalla ajavista ”minun eteen et tule” reaktioista. Sopivaan turvaväliin tuo sujahtaa ja poistuu ilman ongelmia.
Ihmettelin kanssa että miten sen väliintulon estää...

Mutta vaikka turvaväli olisi kunnossa, niin siitä seuraa pumppaamista ja se voi olla joissain tapauksissa syynä sille että se ohituskaistan jono näyttää vetävän huonosti, jota taasen käytetään oikeutuksena sille että koukitaan oikealta ohi.

Mutta unohtunut vasemmalle ? jos oikealla menee rekkoja, niin jonkun mielestä voi olla ärsyttäviä myös ne jotka koukkii sinne oikealle kaistalla vain palatakseen takaisin, mistä seuraa myös se mitä aiempi kirjoitti. Kumpaakaan en syyttäisi, joskus painotettiin sitä että oikeallakaistalle heti kun pääsee, myöhemmin sitä ettei vaihdella kaistoja turhanpäiten (pujotella), myös turvavälisuositukset kasvaneet ?

Jos rekat menee muutamasadanmetrin välein, niin siitä jo voi syntyä tilanne missä jonkun mielestä pitäisi koukkia, jonkun mielestä ei.
 
Viimeksi muokattu:
Valoristeyksen jälkeen on kaksi kaistaa suuntaansa. Oikeanpuolimmaisella kaistalla satojen metrien jono ja vasemmanpuolimmannen kaista täysin vapaa, vaikka kaikki ovat taatusti menossa samaan suuntaan. Minullehan se tietysti sopi, sillä pääsin seuraaviin punaisiin paalupaikalle ja ohitin sitten sujuvasti koko letkan. :cigar2: Onko porukalle iskostunut niin syvälle, että vasemmanpuoleista kaistaa ei saa turhaan käyttää vai onko se muuten vaan niin kiva ajaa tiiviissä letkassa?
 
Kerropa mikä siitä tekee laitonta? Ei ruuhkassa ole laitonta ajaa kaistan mahdollistamaa nopeutta. Enemmän tuo kuulostaa siltä, että koko ohitusjono on laiskuuttaan unohtunut sinne vasurille. Monta kertaa nähnyt tolkuttomasti tyhjää oikealla jossain pitkällä suoralla ”koska rekka”. Olen samaa mieltä, että tuollainen ajo on huono idea, mutta pääosin ne häiriöt kyllä syntyvät vasurin tappituntumalla ajavista ”minun eteen et tule” reaktioista. Sopivaan turvaväliin tuo sujahtaa ja poistuu ilman ongelmia.

Jokainen auto siinä vasemmalla kaistalla haluaisi siitä rekasta ohi. Kaikki jonottavat sitä rekan ohi pääsyä.

Ainoastaan hälytysajoneuvoilla on joku oikeus päästä sen jonon ohi aiemmin kuin "omalla vuorolla".

Ja niistä sitä vasenta kaistaa ajavista autoista osa tajuaa että turvavälin pitäminen on yleisen liikenneturvallisuuden kannalta fiksu asia.

Se, että oikealta kaistalta voi tulla normaalin ajojärjestyksen vastaisesti ja laittomasti ohittaen kusipäitä jotka pitävät omaa kiirettään muiden kiirettä tärkeämpänä, ja ainoa tapa suojautua tältä on olla jättämättä eteensä sitä turvaväliä, on erittäin huono asia.

Eli tässä tilanteessa nuo oikealta ohittavat ja sieltä väliin kiilaavat kusipäät efektiivisesti rankaisevat niitä autoilijoita, jotka ajavat sääntöjen mukaan ja turvallisesti ja pitävät sen turvavälin. Tämä tekee tästä vielä tuplasti kusipäisempää.
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen auto siinä vasemmalla kaistalla haluaisi siitä rekasta ohi. Kaikki jonottavat sitä rekan ohi pääsyä.

Ainoastaan hälytysajoneuvoilla on joku oikeus päästä sen jonon ohi aiemmin kuin "omalla vuorolla".

Ja niistä sitä vasenta kaistaa ajavista autoista osa tajuaa että turvavälin pitäminen on yleisen liikenneturvallisuuden kannalta fiksu asia.

Se, että oikealta kaistalta voi tulla normaalin ajojärjestyksen vastaisesti ja laittomasti ohittaen kusipäitä jotka pitävät omaa kiirettään muiden kiirettä tärkeämpänä, ja ainoa tapa suojautua tältä on olla jättämättä eteensä sitä turvaväliä, on erittäin huono asia.

Eli tässä tilanteessa nuo oikealta ohittavat ja sieltä väliin kiilaavat kusipäät efektiivisesti rankaisevat niitä autoilijoita, jotka ajavat sääntöjen mukaan ja turvallisesti ja pitävät sen turvavälin. Tämä tekee tästä vielä tuplasti kusipäisempää.
Se, että väität tuota laittomaksi, niin tee siitä laitonta. Kaistalla saa ajaa kaistan suomaa nopeutta. Ja mitä ajojärjestykseen tulee, niin älä nyt sinäkin ala vuoronumeroita jakamaan. Kuten totesin, tuo ajotapa on huono idea sen takia, että siinä vasurijunassa on iso kasa hermoheikkoja pikkusieluja, jotka vetää herneet nenään. Ei tuo tilanne eroa mitenkään siitä, että siinä oikealla joku ajaisi vähän vasuria hitaammin, ja joka sitten liittyy vasurille vielä hitaamman ohittamiseksi. Paitsi toki vuoronumero-kasetti-meni tyyppien mielestä, kun joku ehkä pääsee nopeammin perille. FYI: Aja itse sitä kautta jos ahdistaa toisen "etu", sulla on ihan samat mahdollisuudet.

e: Kyllä se kusipää on ihan joku muu kuin se oikeaa kaistaa ajava, jos tietoisesti vetää turvavälin kiinni jonkun toisen ajamista estääkseen. Suojautuminen :sholiday::sdarra:
 
Jokainen auto siinä vasemmalla kaistalla haluaisi siitä rekasta ohi. Kaikki jonottavat sitä rekan ohi pääsyä.

Ainoastaan hälytysajoneuvoilla on joku oikeus päästä sen jonon ohi aiemmin kuin "omalla vuorolla".

Ja niistä sitä vasenta kaistaa ajavista autoista osa tajuaa että turvavälin pitäminen on yleisen liikenneturvallisuuden kannalta fiksu asia.

Se, että oikealta kaistalta voi tulla normaalin ajojärjestyksen vastaisesti ja laittomasti ohittaen kusipäitä jotka pitävät omaa kiirettään muiden kiirettä tärkeämpänä, ja ainoa tapa suojautua tältä on olla jättämättä eteensä sitä turvaväliä, on erittäin huono asia.

Eli tässä tilanteessa nuo oikealta ohittavat ja sieltä väliin kiilaavat kusipäät efektiivisesti rankaisevat niitä autoilijoita, jotka ajavat sääntöjen mukaan ja turvallisesti ja pitävät sen turvavälin. Tämä tekee tästä vielä tuplasti kusipäisempää.
Heh, ei se moottoritien vasen kaista ole mikään jonotuskaista :D
 
Rampissa coupe bemari roikkuu takapuskurissa kiinni, noh kun oikaisen nilkan niin ei se bemari pysykkään rellun perässä mutta silti hetken päästä roikkuu siinä perseessä kun saavutamme muut ja jään ajamaan siihen taakse jonoon.

Sitten mennään oikealta ja vasemmalta väkisin ohi vain siksi että parin kilometrin päästä ohitan taas tämän hermannin ilman että kertaakaan vaihdoin kaistaa tai koskin kaasuun :facepalm:

Elämää kehä 3:lla :grumpy:
 
Onhan noita tilanteita monenlaisia. Aika usein tilanne on se että ei siinä vasemmalla edes jonoteta minkään rekan ohi, vaan jossain kilsan päässä oikealla kaistalla on bussi ja vasemman kaistan letkaa vetää joku taneli joka ei tajua mistään mitään.
Jos joku tyhjällä tiellä unohtunut kaverinsa kanssa vasemmalle, lisäksi ajaa hitaasti , niin se kovasti erilainen tilanne kuin mitä aiemmat on kommentoineet.
Jos he näyttävät siihen jumittuneen, niin tuskin he siitä hermostuu jos ne oikealta varovasti ohittaa.
Onko tuollaisia kuinkausein, riippuu varmaan missäpäin liikkuu ja mihin aikaa, ja myönnän että monesti oikeasti kyse siitä että itselle enemmän menohaluja.

Jos palataan alkuperäiseen missä asiallisesti etenevä jono ja joku koukkii oikealta rekkojen välistä, niin kyllä siinä on vaikea keksiä perustelua miksi niin tekee, ilman sikailua siinä ajaa itsensä vain pussiin.
 
Se, että väität tuota laittomaksi, niin tee siitä laitonta. Kaistalla saa ajaa kaistan suomaa nopeutta.
Tämä pitää paikkansa ainakin Suomessa.

Mutta sellaista olen tässä nyt Passatin vakkarilla ajaessa miettinyt, että onko Saksassa eri säännöt vai mistä johtuu, että tuo Volkkarin vakkari ei anna oikealle siirryttäessä ajaa vasemmalla ajavan (vakkarin ennen kaistanvaihtoa seuraaman ajoneuvon) ohi? Näyttöön tulee varoitus vasemmalla olevasta ajoneuvosta ja vakkari jää siihen jurnuttamaan samaa nopeutta vasemman kaistan liikenteen kanssa vaikka oma kaista olisi täysin tyhjä. :tdown: Pitää siis joko polkasta kaasua ja/tai resetoida vakkari, jotta oikean kaistan ajaminen omaa nopeutta onnistuu.
 
tuo Volkkarin vakkari ei anna oikealle siirryttäessä ajaa vasemmalla ajavan (vakkarin ennen kaistanvaihtoa seuraaman ajoneuvon) ohi?
Sen saa monista volkkarikonsernin autoista pois päältä (VCDS:n avulla) jos haluaa, vaihtamalla moduulin 13 adaptaatiokanavan koodaukseen bitin Overtaking_right_prevention tilaan not active.
 
Se, että väität tuota laittomaksi, niin tee siitä laitonta. Kaistalla saa ajaa kaistan suomaa nopeutta. Ja mitä ajojärjestykseen tulee, niin älä nyt sinäkin ala vuoronumeroita jakamaan. Kuten totesin, tuo ajotapa on huono idea sen takia, että siinä vasurijunassa on iso kasa hermoheikkoja pikkusieluja, jotka vetää herneet nenään. Ei tuo tilanne eroa mitenkään siitä, että siinä oikealla joku ajaisi vähän vasuria hitaammin, ja joka sitten liittyy vasurille vielä hitaamman ohittamiseksi. Paitsi toki vuoronumero-kasetti-meni tyyppien mielestä, kun joku ehkä pääsee nopeammin perille. FYI: Aja itse sitä kautta jos ahdistaa toisen "etu", sulla on ihan samat mahdollisuudet.

Sori, vähän jankkaan, mutta lainaan sen alkuperäisen kommentin

Ruuhkaisella mottoritiellä ajellessa ärsyttää ihan törkeästi kuskit jotka ohittavat hitaan ajoneuvon ohitusjonoa oikealta puolelta ja sitten juuri ennen hidasta ajoneuvoa tunkevat ohituskaistalle ja sitten takas oikealle ja sama juttu seuraavan kohdalla, vaikka se letka olisi yhtenäinen seuraavaankin rekkaan asti. Aiheuttaa todella pahaa jojo -effekitä ja vielä laitonta. Sitten kun et päästä tätä idiottia eteesi, niin tältä palaa päreet lopullisesti.

Miten tuossa tilenteessa sen homman pystyy tekemään, laillisesti, tai sikailematta, tai yleistä sujuvuutta parantaen.


Jos se oikeakaista vetää paremmin ja siellä ajaa , niin sitä ei varmaan kritisoida, harvaa sellainen ärsyttää, Ramba kritisoi sitä että jotkut vaihtelee kaistalta toiselle, ja siinä sivussa tunkevat sinne väliin, niin että perässä olevat joutuvat himmaan, ilman että edes yrittäisivät löytää sitä väljempää väliä. (kuvatussa tilanne jopa tiedossa vasemmalle vaihdon yhteydessä)


Kuten totesin, tuo ajotapa on huono idea sen takia, että siinä vasurijunassa on iso kasa hermoheikkoja pikkusieluja, jotka vetää herneet nenään.
Oikealta koukkijallakkin saattaa olla maltti tiukilla, vai hyvää hyvyyttäännkö noin tekee ?

e: Kyllä se kusipää on ihan joku muu kuin se oikeaa kaistaa ajava, jos tietoisesti vetää turvavälin kiinni jonkun toisen ajamista estääkseen. Suojautuminen :sholiday::sdarra:
Tuosta olen aivan samaa mieltä, jos joku pitäisi joukosta poimia pois, niin tuollainen.
 
Siellä mitään vuoroja jaeta. Jos vasurilla on oikeasti puolen kilsan pötkö autoja niin tottakai ajan oikeata hamaan tappiin ja sitten vasemmalle.

Oma vika jos sinne jää roikkumaan. En sitä tuomitse (itsekin joskus vasemmalla kaistalla valmiina kun rekan ohi jonotellaan), mutta ei kannata alkaa vinkumaan jossei joku jaksa mennä sinne jonon perälle miettimään miksi nämä kaikki ajaa tässä vasenta. Tosin ylipäänsä tämmöstä tilannetta saa todistaa ehkä kerran vuodessa...
 
Sellainen ärsyttää, kun jossain kohtaa toinen kaista päättyy, niin vaikka ihmiset tietää sen, niin silti pitää ruuhka-aikaan tuutata oikeaa kaistaa hemmetinmoista vauhtia ohi jonoutuneen jatkuvan kaistan aina sinne päähän asti ja sitten tunkea väliin. En ilmeisesti ole ainoa, jota ärsyttää, kun jatkuvasti ainakin tuossa Itäväylällä Mellunmäen kohdalla näkee kavereita, jotka tarkoituksella ajaa kiinni edellä ajavan puskuriin, ettei oikealta syöksähdetä väliin.
 
Sellainen ärsyttää, kun jossain kohtaa toinen kaista päättyy, niin vaikka ihmiset tietää sen, niin silti pitää ruuhka-aikaan tuutata oikeaa kaistaa hemmetinmoista vauhtia ohi jonoutuneen jatkuvan kaistan aina sinne päähän asti ja sitten tunkea väliin. En ilmeisesti ole ainoa, jota ärsyttää, kun jatkuvasti ainakin tuossa Itäväylällä Mellunmäen kohdalla näkee kavereita, jotka tarkoituksella ajaa kiinni edellä ajavan puskuriin, ettei oikealta syöksähdetä väliin.
No mutta katsos kun vetoketjuperiaate ja muut tekkiläisten kootut selitykset :rofl:
 
No mutta katsos kun vetoketjuperiaate ja muut tekkiläisten kootut selitykset :rofl:
Jep. Vetoketjuperiaate toimii muuten ihan hienosti tuossa Itäväylälläkin vähän aiemmin. Eli tilaa annetaan, kun ajoissa alkaa ihmiset siirtymään sille hitaammalle kaistalle. Mutta sitten on nämä älypäät, jotka vetää 100km/h ohi oikealta bemarillaan tai mersullaan ajatuksena vain ohittaa mahdollisimman monta. Sit sitä kaistaa yritetään vaihtaa kohdassa, jossa liikennevalojen ja kaistan päättymisen välissä ei kauhean monen auton mittaa ole, joten se tungeksiminen aiheuttaa yleensä vielä tukkeita siihen risteyksen keskelle.
 
Kyseisissä tapauksissa vedän aina välin kiinni edessä olevaan nähden. Mutta jos nätisti on vilkku ajoissa ja siististi on liittymässä, annan tilaa kuten kuuluukin.

Samanlainen kohta on nyt kehä ykkösellä Laajalahden kohdilla kohti länttä.
 
Oikealta ohittaminen on kielletty moottoritiellä paitsi jos olosuhteet ovat sellaiset, että oma kaista vetää nopeammin. Saattaisi tosiaan tuo syyllisyys langeta tuolle hitaalle ohittajalle.
Eikö oma kaista silloin vedä nopeammin, jos vasemmalla yksi hidas auto ja ajelet yksin oikealla kaistalla rajoituksen mukaan?

Edit: uudelleen lukemisen jälkeen ajateltuna taisitkin juuri näin tuossa sanoa.

Oma fiilis on se, että nämä vasemman kaistan ohitusjonot syntyvät siitä, kun joillain vauhti jostain kumman syystä laskee raskasta liikennettä ohittaessa. Monesti olen ihmetellyt, kun ohitusjono kulkee reilua satasta ja jonon kärjessä oleva ei loittone ollenkaan, mutta tämän siirtyessä takaisin oikealle kaistalle ei tätä saavuta vaikka oma nopeus nousee 125km/h.

Tästä johtuen myös siirryn pidemmällä rekkavälillä sille oikealle kaistalle ajamaan rajoituksen mukaan, kun jengi ei osaa ajaa tasaista vauhtia. Joskus ihan vain siksi, että saa tyhjää tilaa eteen. Välillä tämä johtaa siihen, että se takana tuleva kokee tarpeelliseksi kuroa turvaväli umpeen ja blokata se väli missä olin, mutta kyllä sinne jostain takasin pääsee kunhan ajoissa alkaa katselemaan sopivaa väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Oikealta ohittaminen motareilla on kielletty vain jos olet alkuun vasemmalla kaistalla ja menet oikealta ohi palaten sen yksittäisen ohitetun eteen vasemmalle. Tuokin muuttuu lailliseksi jos noilla kaistanvaihdoilla on tarpeeksi väliä ettei niitä voi tulkita ohittamistarkoituksessa tehdyiksi. Jos noissa liikkeissä mennään hetkeäkään alle suositeltujen turvavälien niin tulkinta on varmasti että se oli ohitus. Mutta jos E18 motarilla tku-hki ohitit autoa toisena autona vasemmalla Kaarinan kohdalla, palasit oikealle, jatkoit matkavauhtia ja vasemmalle jäi ohituksen aikana edessäsi ollut yksittäinen auto hitaammaksi ja palaat tuon saman auton eteen Lohjalla ohittaeksasi jonkun muun, niin kyseessä ei ole millään tapaa tuon vasemmalla viihtyvän ohitus.

Jonon(tähän riittää 2 autoa) voi myös ohittaa oikealta motarilla eikä tämä ole kielletty.

Yhdellä kaistanvaihdolla tehdyt muiden ohi ajamiset ei ole ohittamista.
 
Sellainen ärsyttää, kun jossain kohtaa toinen kaista päättyy, niin vaikka ihmiset tietää sen, niin silti pitää ruuhka-aikaan tuutata oikeaa kaistaa hemmetinmoista vauhtia ohi jonoutuneen jatkuvan kaistan aina sinne päähän asti ja sitten tunkea väliin. En ilmeisesti ole ainoa, jota ärsyttää, kun jatkuvasti ainakin tuossa Itäväylällä Mellunmäen kohdalla näkee kavereita, jotka tarkoituksella ajaa kiinni edellä ajavan puskuriin, ettei oikealta syöksähdetä väliin.

Onhan se nyt tyhmää pitää toinen kaista tyhjänä. Jos hiukan viitsisi jonossa välejä pitää, liittyminen sujuisi nopeutta pudottamatta vetoketjuperiaatteella ja molemmat kaistat vetäisivät hyvin.

Kannattaisi alkaa opetella ajoissa: Tunnetko tämän uuden liikennemerkin? Näin se toimii
 
Sellainen ärsyttää, kun jossain kohtaa toinen kaista päättyy, niin vaikka ihmiset tietää sen, niin silti pitää ruuhka-aikaan tuutata oikeaa kaistaa hemmetinmoista vauhtia ohi jonoutuneen jatkuvan kaistan aina sinne päähän asti ja sitten tunkea väliin. En ilmeisesti ole ainoa, jota ärsyttää, kun jatkuvasti ainakin tuossa Itäväylällä Mellunmäen kohdalla näkee kavereita, jotka tarkoituksella ajaa kiinni edellä ajavan puskuriin, ettei oikealta syöksähdetä väliin.

Tiedätkö mikä mua ärsyttää, ruuhka-aikana ihmiset jotka haluaa heti sinne vasemmalle "moottoritielle" niin että siihen kaistalle pysähdytään vilkku päälle ja tukitaan kaikkien satojen muiden autojen liikenne!

https://goo.gl/maps/i7SQhhKkp9MHHfcj8

Tässä loistava esimerkki, tuo punainen auto kun vetää ruuhka-aikana liinnat kiinni heti tuohon kun kaistanvaihto on mahdollista niin se jono joka yrittää päästä tuonne hämeenlinnan tielle seisoo tuolla kehä 1 asti ja kun se kehällä oleva oikea kaista seisoo kilometrin taaksepäin niin tiedät mitä sekaannusta se siellä aiheuttaa busseille ja muille jotka tulee rampista tai siitä pysäkiltä.

asdfasdf.JPG

Tuossa on tuota "kiihdytyskaistaa" KILOMETRI niin mikä aivovamma saa lyömään liinat kiinni ensimäisellä metrillä!?
 
Viimeksi muokattu:
Niin, se ois hyvä että kattos jo välin etukäteen mihin aikoo mennä, mitä lähempää liityntäkaistan päätä sen parempi, tietysti riippuen jonon nopeudesta ja kaistan pään etäisyydestä.
Moni vain tekee tuon niin että jono menee 50km/h ja mono pohjassa toista sataa lasissa kaistan päähän, sitten vaan liinat kiinni ja vilkku päälle tunkien väkisin väliin.
 
Varmaan jonkinlainen kestoaihe tässä ketjussa mutta toistetaan silti.
Mikä ihme siinä on kun kiihdytyskaistalla ei osata kiihdyttää? Kyllä taas tänään alkoi otsassa suoni pullistumaan kun "kiihdytin" jonkun urpon perässä kiihdytyskaistalla satasen alueelle. Vauhtia puolen kilometrin jälkeen n.40km/h, viimeisellä sadalla metrillä löytyi kaasupoljin siitä saksan seisojasta. Ongelmana tässä on se että itse ajat täyteen kuormatulla vanhalla Transitilla, tuolla tarvitsisi koko kiihdytyskaistan jouhevaa liittymistä varten. Nyt joudut puoliväkisin tunkemaan kehätien jonoon alinopeudella kun joku perseili aiemmin edessä, nyt kehätiellä ajavat pitivät todennäköisesti minua urpona mutta eivät tiedä toisesta urposta joka tilanteen aiheutti.
Ps. Saman bemarin ohitin parin kilometrin kuluttua ja nainen ratissa puhelin kädessä, teki mieli kiilata ojaan koko paketti...
 
Siellä mitään vuoroja jaeta. Jos vasurilla on oikeasti puolen kilsan pötkö autoja niin tottakai ajan oikeata hamaan tappiin ja sitten vasemmalle.
Edellä kommentoi sitä että siellä oikella menee niitä rekkoja harvakseltaan ja ohituskaistalla menee jonossa autoja asiallisella nopeudella.

Tuossa sinun tilanteessa oikeakaista on tyhjä silmänkantamattomiin, tai muuten vain ripeämmin etenevää harvaa liikennettä, niin mikäs siinä, sinne vain, sitten jos joskus sen kaistan vauhti hidastuu, niin sitten ratkaisut sen mukaan, jos sinä aikana on se vasemmankaistan jono ohitettu, niin tarpeen mukaan sille puolelle.


Jonon(tähän riittää 2 autoa) voi myös ohittaa oikealta motarilla eikä tämä ole kielletty.
Käytän tätä aasinsiltana.

Tilanteissa missä ohituskaistalla menee esim mainittu kahden auton jono, joka ajelee kaikinpuolin ok (nopeus ja seuraava ohitettava niin lähellä että vasemmankautta koukkiminen ei ehkä fiksuin valinta), mutta perään tulee suuremmilla menohaluilla oleva. Niin kumpi sitten on parempi sille kolmannelle, puskea, vilkutella ja painostaa muut tekemään virheitä, vai ohittaa oikelta koko jono, jolloin sitten sikailee entistä enemmän, mutta ei muita painosta siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se nyt tyhmää pitää toinen kaista tyhjänä. Jos hiukan viitsisi jonossa välejä pitää, liittyminen sujuisi nopeutta pudottamatta vetoketjuperiaatteella ja molemmat kaistat vetäisivät hyvin.

Kannattaisi alkaa opetella ajoissa: Tunnetko tämän uuden liikennemerkin? Näin se toimii
Jep! Kaistat loppuun ja vetoketjulla kiinni. Ei se ole mitään kiilaamista. Ei vaikka ajaisi yksin jonon ohi ja liittyisi vasta kaistan lopussa.

Myöhäisille liittyjille myös tietoisku: jos sinne liityttävälle kaistalle ei pääse vaihtamaan turvallisesti ja muuta liikennettä häiritsemättä, sinne ei liitytä. Tämä koskee erityisesti niitä tieosuuksia, joissa omasta näkökulmasta ajettava tie päättyy, mutta todellisuudessa tieosuus jatkuu jonnekin toisaalle. Eli mikäli se oman kulkusuunnan kaista ei ole vapaana turvaalliseen liittymiseen, niin sitten jatketaan väärään kulkusuuntaan eikä lyödä jarruja kiinni niiden edessä, jotka ovat menossa kaistansa osoittamaan suuntaan. Esimerkki

Jos kaista oikeasti päättyy, niin vetoketjulla sisään. Jos ei muita autoja ole samalla kaistalla, niin sinne vaan rohkeasti. Kahden auton väliin mahtuu aina. Jonopellejä se tietysti vituttaa, mutta liikenteen yleinen sujuvuus on tärkeämpi asia kuin jonkin vuoronumerokulttuurin omaksuneen tunteet. Mutta turvallisesti. Kaistaa tulee aina vaihtaa turvallisesti.
 
Onhan se nyt tyhmää pitää toinen kaista tyhjänä. Jos hiukan viitsisi jonossa välejä pitää, liittyminen sujuisi nopeutta pudottamatta vetoketjuperiaatteella ja molemmat kaistat vetäisivät hyvin.

Kannattaisi alkaa opetella ajoissa: Tunnetko tämän uuden liikennemerkin? Näin se toimii
Mielipide:
Riippuu paikasta, joissain paikoissa ilman muuta tehokkainta käyttää kummatkin kaistat ja vetoketjuperiaatteella yhdistyä.
Mutta joissain paikoissa tuo vain hidastaa ja en ihmettele yhtään että joillekkin tulee olo etuilusta.
Linkkaamasi liikenemarkki toivottavasti on tulevaisuudessa tuomaan selkeyttä, kaikki tietää mikä idea.
 
Varmaan jonkinlainen kestoaihe tässä ketjussa mutta toistetaan silti.
Mikä ihme siinä on kun kiihdytyskaistalla ei osata kiihdyttää? Kyllä taas tänään alkoi otsassa suoni pullistumaan kun "kiihdytin" jonkun urpon perässä kiihdytyskaistalla satasen alueelle. Vauhtia puolen kilometrin jälkeen n.40km/h, viimeisellä sadalla metrillä löytyi kaasupoljin siitä saksan seisojasta. Ongelmana tässä on se että itse ajat täyteen kuormatulla vanhalla Transitilla, tuolla tarvitsisi koko kiihdytyskaistan jouhevaa liittymistä varten.
Voin kuvitella, vähän hunommin kiihtyvällä jättää vähän niukemman turvavälin ajatuksena että se edessä oleva on kohta siellä >sadanmetrin päässä ja se että itse ei olisi tientukkona.

Ja sitten se ylläri kun varmistelee että itse sopii liikennevirtaa ja huomaa että hetki sitten kaukana ollut on lyönyt liinat kiinni.

No tuosta oppii sen että pitää kunnon turvavälin nuhasemmallakkin kulkupelillä, siitä ei ehkä pidä se kontissa roikkuja, mutta onhan itsellä tavoiteltu vauhti jo ohituskaista alussa (no aina ei ole sellaisia ramppeja missä kankeella autolla voi ajoissa kiihdytellä.
 
Google Maps

Tässä yksi paikka turussa jossa ihmiset rakastaa jonottaa oikealla kaistalla vaikka vasen kaista yleensä lähes tyhjä.

Tänään ainakin oli hirveä ruuhka. Vasen kaista loppuu heti sillan jälkeen ja kun vasrenta kaistaa ajavat tunkivat oikealle jo ennnen siltaa ei päässyt rampista ylös Naantaliin päin. Eik äpaljon Hesaankaan kun jono oli monta kilometriä. Jos olisivat ajaneet kaistan loppuun olisivat paljon sujuvammin päässeet vaihtamaan kun suuri olosa kuitenkin poistui ramppiin. Puolisen tuntia meni Nesteen kohdalta ohikulkutielle pääsemiseen.
 
Jep. Vetoketjuperiaate toimii muuten ihan hienosti tuossa Itäväylälläkin vähän aiemmin. Eli tilaa annetaan, kun ajoissa alkaa ihmiset siirtymään sille hitaammalle kaistalle. Mutta sitten on nämä älypäät, jotka vetää 100km/h ohi oikealta bemarillaan tai mersullaan ajatuksena vain ohittaa mahdollisimman monta. Sit sitä kaistaa yritetään vaihtaa kohdassa, jossa liikennevalojen ja kaistan päättymisen välissä ei kauhean monen auton mittaa ole, joten se tungeksiminen aiheuttaa yleensä vielä tukkeita siihen risteyksen keskelle.
En tunne kohtaa, mutta ilmeisesti ensin on liikennevalot ja sen jälkeen kaista päättyy? Ilmeisesti näitä paikkoja, jossa kohteliaisuudesta näppärästi lähes puolitetaan liikennevalojen läpäisykyky, kun istutaan sillä yhdellä kaistalla :tdown: Jos yhden asian olen pk-seudulta ruuhkista oppinut, niin ensin selvitetään valot jos on tyhjää ja sen jälkeen arvotaan mahdollinen kaista. Kuten edellä totesin, saa itse suorittaa saman, jos kateutta pukkaa.
 
Tuossa on tuota "kiihdytyskaistaa" KILOMETRI niin mikä aivovamma saa lyömään liinat kiinni ensimäisellä metrillä!?
Tosta tulee mieleen ainakin yksi paikka Kotkassa, varmaan näitä on ympäri maata. Tullaan motarilta ylös ja lähdetään keskustaan päin. Kuvassa vasemmalta tuleville on oma kaista ja motarilta tuleville on oma kaista, tie jatkuu siis keskustaan kohti kaksikaistaisena. Ei mitään ongelmaa.

PAITSI kun tuohon on pitänyt tuo kolmio istuttaa! Paikkaa tuntematon kun tuohon tulee vielä vaikka vähän huonoissa keliolosuhteissa, niin kolmiosta tulee äkkiseltään mieleen että nyt pitää katsoa tuleeko vasemmalta ketään ettei aja päälle. Jarrut kiinni ja kaikki takana tulevat kiroaa raskaasti.

https://goo.gl/maps/nMURKiV4VzidU92e8
 
Tosta tulee mieleen ainakin yksi paikka Kotkassa, varmaan näitä on ympäri maata. Tullaan motarilta ylös ja lähdetään keskustaan päin. Kuvassa vasemmalta tuleville on oma kaista ja motarilta tuleville on oma kaista, tie jatkuu siis keskustaan kohti kaksikaistaisena. Ei mitään ongelmaa.

PAITSI kun tuohon on pitänyt tuo kolmio istuttaa! Paikkaa tuntematon kun tuohon tulee vielä vaikka vähän huonoissa keliolosuhteissa, niin kolmiosta tulee äkkiseltään mieleen että nyt pitää katsoa tuleeko vasemmalta ketään ettei aja päälle. Jarrut kiinni ja kaikki takana tulevat kiroaa raskaasti.

https://goo.gl/maps/nMURKiV4VzidU92e8

Kolmioita osataan kylvää kyllä niin vääriin paikkoihin ettei mitään järkeä. Tässä vastaava, tullaan motarilta pois ja tie jatkuu kaksikaistaisena ja tuohon on laitettu kolmio, MIKSI!?

asdfasf.JPG
 
Kolmioita osataan kylvää kyllä niin vääriin paikkoihin ettei mitään järkeä. Tässä vastaava, tullaan motarilta pois ja tie jatkuu kaksikaistaisena ja tuohon on laitettu kolmio, MIKSI!?

asdfasf.JPG

Sitä varten kun joku päivä poikkeusolosuhteet kaventaa tuon jatkon yksikaistaiseksi ilman että pystyy erottamaan kumpi kaista puuttuu. Rajoitus on yli 40 niin tuo ei voi muuttua tasa-arvoiseksi ja liikennemerkkien asetusohje määrää sen kolmion sinne silloin laittamaan.
 
Sitä varten kun joku päivä poikkeusolosuhteet kaventaa tuon jatkon yksikaistaiseksi ilman että pystyy erottamaan kumpi kaista puuttuu. Rajoitus on yli 40 niin tuo ei voi muuttua tasa-arvoiseksi ja liikennemerkkien asetusohje määrää sen kolmion sinne silloin laittamaan.

Olen nyt 20v tuosta ajanut, kertaakaan ei ole ollut sellaista "poikkeusolosuhdetta" että toinen kaista olisi poissa käytöstä tai sitä ei voi erottaa että kumpi kaista puuttuu, aina se asetusohje ei toimi niinkuin on suuniteltu.

Kyllä tuossa on lainsäätäjän peiliin katsomisen paikka ja miettiä että jos oikeasti liikenteestä halutaan sujuvampaa niin näin se ei toteudu. Suomi on maa missä on pakko liikkua autolla ja koko yhteiskunta ei edes toimi ilman sitä 9miljrdia euroa mitä sieltä pumpataan niin ihan jo ilmaston ym. takia ja kaikkien yhteisen edun takia olisi hyvä että liikenne mitä on ja tulee aina olemaan olisi mahdollisimman esteetöntä ja luontevaa. Mitä vähemmän sen auton tarvii tuolla liikenteessä olla, sitä vähemmän päästöjä.
 
En tunne kohtaa, mutta ilmeisesti ensin on liikennevalot ja sen jälkeen kaista päättyy? Ilmeisesti näitä paikkoja, jossa kohteliaisuudesta näppärästi lähes puolitetaan liikennevalojen läpäisykyky, kun istutaan sillä yhdellä kaistalla :tdown: Jos yhden asian olen pk-seudulta ruuhkista oppinut, niin ensin selvitetään valot jos on tyhjää ja sen jälkeen arvotaan mahdollinen kaista. Kuten edellä totesin, saa itse suorittaa saman, jos kateutta pukkaa.
Tuntematta paikkaa, niin olen samaa mieltä, mutta esitän myös vastakkaisen mielipiteen.

Kuvauksen perusteella voi olla paikka missä kuvattu toiminta ei ehkä lisääkkään liikennevalojen läpäisykyä tai sujuvuutta isommassakuvassa. Aina se yhden valon läpäisyky ei ole se tehokkuuden itseisarvo

Tilanteissa missä valoja edeltävä kohta on ahdas ja valot on pullokaula ja valojen jälkeinen tilanne on väljä, eli valoista kaksi rinna mentäessä oikeasti useampi auto pääsee joutusasti jatkamaan matkaa.

Jotkin paikat on sellaisia että yhdessä jonossa homma on joutusampaa ja turvallisempaa. Jopa se yhden valon läpäisyky tällä tavalla parempi.
 
Olen nyt 20v tuosta ajanut, kertaakaan ei ole ollut sellaista "poikkeusolosuhdetta" että toinen kaista olisi poissa käytöstä tai sitä ei voi erottaa että kumpi kaista puuttuu, aina se asetusohje ei toimi niinkuin on suuniteltu.

Kyllä tuossa on lainsäätäjän peiliin katsomisen paikka ja miettiä että jos oikeasti liikenteestä halutaan sujuvampaa niin näin se ei toteudu. Suomi on maa missä on pakko liikkua autolla ja koko yhteiskunta ei edes toimi ilman sitä 9miljrdia euroa mitä sieltä pumpataan niin ihan jo ilmaston ym. takia ja kaikkien yhteisen edun takia olisi hyvä että liikenne mitä on ja tulee aina olemaan olisi mahdollisimman esteetöntä ja luontevaa. Mitä vähemmän sen auton tarvii tuolla liikenteessä olla, sitä vähemmän päästöjä.
Ei avautunut mikä tuossa kolmiossa on ongelma ? Jos et halua tuossa muuttaa mitään mikä vaikuttaa ajamiseen, niin mihin pyrit tuolla sujuvoittamisella ?

Jos haet sitä että säästettäisiin rahaa, niin pienistähän ne säästöt syntyy ja joku voisi ynnäillä mitä vaikutus olisi jos merkit jätettäisiin pois, jos ei tulevassa lakiuudistuksessa, niin sitten joskus vuosikymmenten päästä, jos siis on kannattava homma.

Se poisottaminen pitäisi toimi sitten vähän laajemmin , eli ei malli missä eri maakunnissa eri tavat.

Jos yksittäisessä paikassa huomattava ongelma, niin kiertokonsti voisi olla sellainen että muutetaan paikkaa sellaiseksi että syntyy vähemmän väärinymmärryksiä.
 
Ei avautunut mikä tuossa kolmiossa on ongelma ? Jos et halua tuossa muuttaa mitään mikä vaikuttaa ajamiseen, niin mihin pyrit tuolla sujuvoittamisella ?

Jos haet sitä että säästettäisiin rahaa, niin pienistähän ne säästöt syntyy ja joku voisi ynnäillä mitä vaikutus olisi jos merkit jätettäisiin pois, jos ei tulevassa lakiuudistuksessa, niin sitten joskus vuosikymmenten päästä, jos siis on kannattava homma.

Se poisottaminen pitäisi toimi sitten vähän laajemmin , eli ei malli missä eri maakunnissa eri tavat.

Jos yksittäisessä paikassa huomattava ongelma, niin kiertokonsti voisi olla sellainen että muutetaan paikkaa sellaiseksi että syntyy vähemmän väärinymmärryksiä.

Sillä kolmiolla ei ole mitään virkaa tuossa, se on turha.

Sujuvampaan liikenteeseen ei nyt yksittäinen kolmio vielä vaikuta, mutta jos siihen ynnätään turhat punaiset valot, ylipäätänsä turhat risteykset ja se että oikealle saisi kääntyä punaisia päin helpottaisi monessa paikassa liikenteen sujumista huomattavasti.

Kuvassa turha risteys kun 50m päässä on toinen mistä pääsee yli tai miksi ei voida käyttää ylikulkua/alikulkua, yksi helsingin vilkkaimmista teistä kyseessä ja lyödään valoja täyteen ja ihmetellään kun liikenne ei suju.

turha risteys.JPG

Toinen paikka, 500m ennen risteystä alkaa kolmas kaista, no tuonne oikealle ei saa mennä koska bussikaista, noh, seistään siinä 500m jonossa vain siksi koska bussikaistalle ei saa mennä vaikka seuraavasta risteyksestä käännytään oikealle pois.

vR6O37Yl.jpg


Näitä paikkoja on vaikka kuinka paljon millä yksinkertaisella pikku muutoksella saataisiin liikennettä vaikka kuinka paljon parannettua ja sujuvammaksi.

Laitetaan vielä yksi vaikka ei nyt tähän keskusteluun oikeastaan enään liity vaan pitäisi olla "Liikenteen suunnittelun kukkaset" tms.

Miksi tuossa on valot kun 25m päässä on toinen suojatie ja vielä liikenneympyrässä missä kolmiot että kaikki autot väistää kumminkin!?:facepalm:

42IDKgEl.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ottaen kantaa tuohon Vihdintien liikennevaloihin. Näyttäisi olevan ainoa ylityskohta kävelijöille/pyöräilijöille, alikulku on 500 metrin päässä seuraava ylityskohta on Malminkartanon risteyksessä, lähes 800 metrin päässä.

Tapiolan risteys on muuttunut. Nykyään kaksi kaistaa kääntyy Otaniemeen, kaksi jatkaa suoraan ja Tapiolaan kääntyville on tehty oma liittymä. Bussikaista loppuu hyvissä ajoin, joten tuo muutos on sujuvoittanut hyvin tuota kohtaa.
 
Sujuvampaan liikenteeseen ei nyt yksittäinen kolmio vielä vaikuta, mutta jos siihen ynnätään turhat punaiset valot, ylipäätänsä turhat risteykset ja se että oikealle saisi kääntyä punaisia päin helpottaisi monessa paikassa liikenteen sujumista huomattavasti.
Ok, oli aasinsilta vähän suurempaan.

Oikealle punaisilal valoilla, juu jossain voisi toimia, jossain ei. Se missä etua ja toimii niin voisi ja onkin tehty niitä valottomia kääntymisjärjestelyitä.
Miksi tuossa on valot kun 25m päässä on toinen suojatie ja vielä liikenneympyrässä missä kolmiot että kaikki autot väistää kumminkin!?:facepalm:
En tiedä miksi valot, mutta voisi kuvitella että ihan turvallisuuden kannalta, ja on autoilijallekkin helmpompi.

Se onko tuossa suojatie tarpeen, en tiedä, jonkun mielestä on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 261
Viestejä
4 654 373
Jäsenet
76 410
Uusin jäsen
nomedai#

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom