Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mitä tulee noihin sekopäisiin suorituksiin liikenteessä. Tosiasiassa nykyään liikenteessä varsin moni ajaa päissään tai lääketokkurassa. Kiinnijäämisen riski on nimittäin aivan olematon valvonnan puutteen takia. Minullakin on lähipiirissä henkilö joka ajaa työkseen ja on päivittäin päissään. Kerran on tainnut 10 vuoden aikana jäädä kiinni ratista.

Autoliiton mukaan lähes kaikissa kuolonkolareissa lääkkeet tai alkoholi olivat jossain määrin osallisia.
Tämä on muuten ihan totta.

Mua puhallutettu 30tkm+ vuosittaisella ajosuoritteella kaksi vai kolme kertaa viimeisen 4 vuoden aikana. Ajokorttia on kysytty 4 vuoden aikana kerran, eikä kyseessä ollut puhallutus.

Käytännössä etenkin ajokortti on ihan turha hilpe vaikka sen menettäisi syystä tai toisesta, kun ei sitä kysytä edes puhallutuksissa?! Mitäs sitä turhaan esim. ajokieltoa noudattamaan kun ei siitä kiinni kukaan jää kuin huonolla tuurilla.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Poliisilla on kyllä automaattinen rekkarien lukulaite, että jos ajaa omalla autolla kun ajokortti on kuivumassa/hyllyllä, he kyllä pysäyttävät jos sattuvat vastaan tulemaan, koska laite ilmoittaa heille omistajan ajo-oikeuden puuttumisesta. Toki jos sitten ei vaan aja omalla autolla niin...
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Kortti vuodesta 2004. Korttia ei ole kysytty kertaakaan, puhallutettu kerran. Oma auto ollut reilu 5 vuotta. Sitä ennen, etenkin opiskeluaikoina ajo hyvin satunnaista.
 
Sinä armoitettu munapää, joka äsken ajelit Oulun Pohjantien vasemmalla kaistalla 100 rajoituksella 95 ja ylämäessä alle 90, palauttaisitko ajokorttisi poliisilaitokselle osoitteeseen Saaristonkatu 8, 90100 Oulu, kiitos. Vaihtoehtoisesti opettele käyttämään oikeaa kaistaa jos nopeus pelottaa, numerot nopeusrajoituksen selvittämiseksi tai käyttämään vakionopeudensäädintä. Takanasi oli n. 50 autoa jonossa.
 
Sinä armoitettu munapää, joka äsken ajelit Oulun Pohjantien vasemmalla kaistalla 100 rajoituksella 95 ja ylämäessä alle 90, palauttaisitko ajokorttisi poliisilaitokselle osoitteeseen Saaristonkatu 8, 90100 Oulu, kiitos. Vaihtoehtoisesti opettele käyttämään oikeaa kaistaa jos nopeus pelottaa, numerot nopeusrajoituksen selvittämiseksi tai käyttämään vakionopeudensäädintä. Takanasi oli n. 50 autoa jonossa.
Se on kyllä paikalliset autokoulut joiden tulisi luopua luvistaan. On meinaan Oululaisille täysin normaali suoritus tuo.
 
Poliisilla on kyllä automaattinen rekkarien lukulaite, että jos ajaa omalla autolla kun ajokortti on kuivumassa/hyllyllä, he kyllä pysäyttävät jos sattuvat vastaan tulemaan, koska laite ilmoittaa heille omistajan ajo-oikeuden puuttumisesta. Toki jos sitten ei vaan aja omalla autolla niin...
Sehän juu löytyy mutta eihän kortin menetystapauksessa omissa nimissä olevalla autolla kannata ajella.

Kaverin autolla vaikkapa. En sitten tiedä jos oman auton laittaa kaverin nimiin, taitaa silti tulla pysäys.
 
Aika moni seuraa takaa tulevaa liikennettä sen verran huonosti tai eivät osaa arvioida etäisyyksiä, että tulevat täysin eteen.
Tämä varmaan yleinen syy miksi tullaan eteen, ja vaikea sitä peileistä on arvioida.

Ts. lähtevät ohittamaan silloin kun hyvin olisi voinut oikealla ajaa vielä pari-kolme sekunttia, että takaa tuleva nopeampi pääsee ohi.
Muutama sekuntti, tuolloin on ollut kuolleessa kulmassa, ehkä pidempäänkin, ei ole nähnyt, tai sitten joku muu ajatuskatko. Ja pitää odottaa että väliäkin syntyy.

Jos se toinen on vielä takana, niin äkkiä siinä menisi odotteluun aikaan + joutuisi hiljentään, mikä sitten saa lyhytpinnasen tekemään hölmöjä ratkaisuja.

Kerrasta oppineet, seuraavalla kerralla toimivat ennakoivasti alla kuvatusti.

Oma rotunsa on sitten nämä kokovartalokyrvät, jotka äärimmäisen hyvissä ajoin vaihtavat vasurille, kun näkevät jonkun tulevan takaa.

Sehän juu löytyy mutta eihän kortin menetystapauksessa omissa nimissä olevalla autolla kannata ajella.

Kaverin autolla vaikkapa. En sitten tiedä jos oman auton laittaa kaverin nimiin, taitaa silti tulla pysäys.
Lainaako joku autoa, jos lainaa niin sitten, mutta korttittomalle ei kannata itse lainata.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti ainakin kasvavan vitutuksen. Niin ilmoittaisin itsekin, jos omasta tuttavapiiristä moinen saasta löytyisi.
 
Sinä armoitettu munapää, joka äsken ajelit Oulun Pohjantien vasemmalla kaistalla 100 rajoituksella 95 ja ylämäessä alle 90, palauttaisitko ajokorttisi poliisilaitokselle osoitteeseen Saaristonkatu 8, 90100 Oulu, kiitos. Vaihtoehtoisesti opettele käyttämään oikeaa kaistaa jos nopeus pelottaa, numerot nopeusrajoituksen selvittämiseksi tai käyttämään vakionopeudensäädintä. Takanasi oli n. 50 autoa jonossa.

Tähän asti noille on tehonnut pitkien vilautus (en itsekkään olisi uskonut, mutta kyllä), ovat sitten siirtyneet oikealle kaistalle. Ei siis mikään räpsytys, vaan ihan pelkästään yksi vilautus. Olen alkanut sitä käyttämään jos tosiaan on vasemmalle kaistalle unohtuneita hitaita edessä. Tähän asti kaikki ovat siirtyneet sitten oikealle kaistalle. Käytän myös auton aktiivista vakionopeudensäädintä, että väliä on edes vähän.

Tosin kyllä niitä on melkoisia suorittajia, joilla ei pitäisi sitä korttia olla.
 
Seisottiin nuolivalossa odottelemassa joku 10 auton letka, itse 7. tai 8. paikka. Valo vaihtuu vihreäksi ja ensimmäinen ei hievahdakkaan. Odottelin sitten ~10s että joku heti takana oleva painaisi tyyttiä. Jouduin sitten itse tuolta jonon hänniltä tyyttäämään että lähti ensimmäinen auto liikkeelle. Ja arvata saattaa että olin ensimmäinen joka ei noista valoista ehtinyt. Pääsi ehkä kirosana tai kaksi :rage:
 
Tämä varmaan yleinen syy miksi tullaan eteen, ja vaikea sitä peileistä on arvioida.


Muutama sekuntti, tuolloin on ollut kuolleessa kulmassa, ehkä pidempäänkin, ei ole nähnyt, tai sitten joku muu ajatuskatko. Ja pitää odottaa että väliäkin syntyy.

Jos se toinen on vielä takana, niin äkkiä siinä menisi odotteluun aikaan + joutuisi hiljentään, mikä sitten saa lyhytpinnasen tekemään hölmöjä ratkaisuja.

Kerrasta oppineet, seuraavalla kerralla toimivat ennakoivasti alla kuvatusti.




Lainaako joku autoa, jos lainaa niin sitten, mutta korttittomalle ei kannata itse lainata.
Lainaa ja lainaisin itsekin kaverille kun näki miten naurettavasta casesta lähti kortti.

Eihän taida edes olla omalla vastuulla jos kaveri ajaa kortitta. Toisinkuin kännitapauksissahan omistaja vastuussa?
 
Aja vakkarilla, joku apina ohittaa ja jää ajaa eteen hiljempaa/pumppaa. Sitten toinen suosikki on sankarit ketkä ajaa alinopeutta, mutta ohituskaistan tullen nopeus nousee ylinopeudeksi. Muutoin ei oikeastaan haittaa, kun kyllä kaikki tekee aika-ajoin virheitä risteyksissä yms.
 
Otsasuonen saa tykyttämään kuskit jotka "etuilevat" 4-kaistaisella ja muuallakin. Tarkoitan esim. sitä kun letkassa noustaan motarille tukkirekan taakse niin jonosta takaa vedetään suoraan vasemmalle kaistalle ja blokataan ne edellä ajavat odottamaan kun upealla työsuhdekulkimella kyykytetään köyhiä. Kun noi päänahat on saatu saalistettua nämä tampiot siirtyvät rekan eteen oikealle kaistalle ajamaan - 5km/h alle rajoituksen.

Ensin ajattelin kinnerini pakoputken nelituumaisen ulostulon aiheuttavan noi kouristukset mutta kun parin auton takaakin tehdään noita liikkeitä... mikä näitä vaivaa?

Huonoina päivinä täytyy myöntää että on tullut itsekkin perseiltyä kun on huomannut että takana oleva aikoo pussittaa niin polkaissut kylmästi edelle ja vetänyt 100 metrin etumatkan. Tuosta kun tiputtaa rajoitusnopeuteen niin näyttää kiire loppuneen...

Oma arvaukseni on että ehkä on tullut tavaksi polkea tsi-dsg autoa aina lappu lattiassa ja tuntuu että liikenteessä normaali sykkeellä liikkujat jäävät jalkoihin. Toisaalta voihan se olla ihan tietoistakin, ei tarvii olla isoa vikaa jos se on päässä.
 
Jos "etuilevat" ärsyttää, kannattaa lähteä aiemmin liikkeelle niin saa pienemmän vuoronumeron.
Nyt herätys arkisin 5:20. Täyttä tuskaa, ei pysty aamua enempää aikaistamaan. Kai sitä aamu-unisena liikenteesä pitää vaihtaa "cruising" moodista "predator" moodiin ja ajaa kuin Monte Carlon lähtösuoralla . Pois alta risut ja männynkävyt, työn sankari tulee!
 
Nyt herätys arkisin 5:20. Täyttä tuskaa, ei pysty aamua enempää aikaistamaan. Kai sitä aamu-unisena liikenteesä pitää vaihtaa "cruising" moodista "predator" moodiin ja ajaa kuin Monte Carlon lähtösuoralla . Pois alta risut ja männynkävyt, työn sankari tulee!
No tuota jälkimmäistä suosittelen joka tapauksessa. Jos liikenteeseen menee kruisailemaan niin ei ihme jos jää jalkoihin.

Ja muista silti ne liikennesäännöt. Ripeä ja turvallinen ajotyyli eivät ole toisiaan poissulkevia.
 
Ärsyttää ja isompiakin tunteita aiheutavat autoilijat jotka ajavat muista välittämättä.
Ralliauto ja henkilöauto kolaroivat Turussa

Tänään kolaroinut auto ohitti eilen kaupunkialueella klo 20 minut varmaan 150 km/h nopeudella risteysalueella. Hieno auto ja äänestä kuuli että voimaa koneessa oli reilusti kun kuski edellisistä liikennevaloista sai vapaata kaistaa ja luukutti edellä olevan jonon kiinni. Hämmästytti jo eilen moinen reikäpäässä ajaminen kun harvemmin noin rakenneluilla autoilla liikenteessä sekoillaan. Kiinnostaa jos joskus selviää oliko joku koeajossa ollut, isin ostama tai joku muu tarina taustalla. No alle 20 tuntia myöhemmin näköjään napsahti, onneksi pienin vaurioin.
 
No tuota jälkimmäistä suosittelen joka tapauksessa. Jos liikenteeseen menee kruisailemaan niin ei ihme jos jää jalkoihin.

Ja muista silti ne liikennesäännöt. Ripeä ja turvallinen ajotyyli eivät ole toisiaan poissulkevia.

Tarkennuksena, sitä ramppia kiihdytellään letkassa porukalla ihan rivakkaan vauhtiin, joku tuuhio sitten jonon puolivälistä heittää vasemmalle kaistalle ja blokkaa muut.

Oma ajotyyli on sellainen että joskus lasten suusta kuulee jotain "tulis ny joku perse-eerikki kiusaamaan niin saatais vuoristorata kyytiä". Tarvii varmaan miettiä omaa kommentointia ja revittelyä...
 
Otsasuonen saa tykyttämään kuskit jotka "etuilevat" 4-kaistaisella ja muuallakin. Tarkoitan esim. sitä kun letkassa noustaan motarille tukkirekan taakse niin jonosta takaa vedetään suoraan vasemmalle kaistalle ja blokataan ne edellä ajavat odottamaan kun upealla työsuhdekulkimella kyykytetään köyhiä. Kun noi päänahat on saatu saalistettua nämä tampiot siirtyvät rekan eteen oikealle kaistalle ajamaan - 5km/h alle rajoituksen.

Ensin ajattelin kinnerini pakoputken nelituumaisen ulostulon aiheuttavan noi kouristukset mutta kun parin auton takaakin tehdään noita liikkeitä... mikä näitä vaivaa?

Huonoina päivinä täytyy myöntää että on tullut itsekkin perseiltyä kun on huomannut että takana oleva aikoo pussittaa niin polkaissut kylmästi edelle ja vetänyt 100 metrin etumatkan. Tuosta kun tiputtaa rajoitusnopeuteen niin näyttää kiire loppuneen...

Oma arvaukseni on että ehkä on tullut tavaksi polkea tsi-dsg autoa aina lappu lattiassa ja tuntuu että liikenteessä normaali sykkeellä liikkujat jäävät jalkoihin. Toisaalta voihan se olla ihan tietoistakin, ei tarvii olla isoa vikaa jos se on päässä.
No kun on katellut tolla vähän ripeämmällä saapilla tuota 1.6 avensisten ym kikottimien parin kilometrin kestävää kiihdytysmatkaa niin todellakin vedän suoraan vasemmalle rampista jos vain tilaa on.

Ei tarvitse odotella puolta minuuttia että porukka saa itsensä liikkeelle.

Ja nämä näissä keisseissä kun edellä ajavalla on 60kmh tmv vauhtia. Jos on satku lasissa jo rampista liittyessä niin ei kai siinä mitään tarvetta ole lähteä polkemaan tämän ohi, ainakaan heti jos tälläkin tarve päästä ohituskaistalle.
 
Lainaa ja lainaisin itsekin kaverille kun näki miten naurettavasta casesta lähti kortti.

Eihän taida edes olla omalla vastuulla jos kaveri ajaa kortitta. Toisinkuin kännitapauksissahan omistaja vastuussa?
Luovuttaja ei ole sen kummemmin "vastuussa" ellei tietoisesti lainaa esimerkiksi pakoautoksi.

Luovuttamisesta kortittomalle (tai periaatteessa jopa väsyneelle tms) tulee sakkorangaistus kuten luovuttamisesta päihtyneellekin.

Tietenkin luovuttamisesta rangaistaan vain, jos se on oikeasti tapahtunut. Läheskään aina kaverin autolla kännissä ajellut ei ole kännissä lainannut sitä autoa. Tai esimerkiksi puolisot usein voivat vapaasti käyttää toistensa autoja eivätkä ole velvollisia piilottamaan avaimia toisiltaan kotona. Käsittääkseni ajokiellon tapauksessa täytyy todeta, että luovuttaja tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää ajokiellosta.
 
Otsasuonen saa tykyttämään kuskit jotka "etuilevat" 4-kaistaisella ja muuallakin. Tarkoitan esim. sitä kun letkassa noustaan motarille tukkirekan taakse niin jonosta takaa vedetään suoraan vasemmalle kaistalle ja blokataan ne edellä ajavat odottamaan kun upealla työsuhdekulkimella kyykytetään köyhiä. Kun noi päänahat on saatu saalistettua nämä tampiot siirtyvät rekan eteen oikealle kaistalle ajamaan - 5km/h alle rajoituksen.

Ensin ajattelin kinnerini pakoputken nelituumaisen ulostulon aiheuttavan noi kouristukset mutta kun parin auton takaakin tehdään noita liikkeitä... mikä näitä vaivaa?

Huonoina päivinä täytyy myöntää että on tullut itsekkin perseiltyä kun on huomannut että takana oleva aikoo pussittaa niin polkaissut kylmästi edelle ja vetänyt 100 metrin etumatkan. Tuosta kun tiputtaa rajoitusnopeuteen niin näyttää kiire loppuneen...

Oma arvaukseni on että ehkä on tullut tavaksi polkea tsi-dsg autoa aina lappu lattiassa ja tuntuu että liikenteessä normaali sykkeellä liikkujat jäävät jalkoihin. Toisaalta voihan se olla ihan tietoistakin, ei tarvii olla isoa vikaa jos se on päässä.

Jotain muuta tuossa on.
Kuvitellaan että ollaan se autoedulla huristeleva, kesä rajoitukset. Ajetaan ramppia ja sovitetaan vauhti tutulle motarille sopivaksi, siellä sitten vastassa > neljän ajoneuvon letka jota vetää tukkirekka (jolla vauhti 80km/h, no ehkä jopa 90km/h), hiljennänkö ja jään jonon hännille, vai vaihdan vaapaalle ohituskaistalle.

Mahdollisesti tuossa käynyt vielä silla tavalla että tuo jono on tullut suurinpiirtein "peräedellä" vastaan, jonka seuraksena tämä pelle on sitten joutunut tekemään vähän liiannopeat ratkaisut.

Ymmärsin ehkä väärin, mutta haisi kovasti tuollaiselta

Tilanne sitten ihan toinen jos on sen oman vauhdin ja tilan ottanut ja siinä vähän hinosäätään kiihdystykaistalla ja takana kontissa tullut ottaa sen sun kaavaileman paikan, ehkä jopa sulkiviivan ylittäen. tosin ei vaan sovi tuohon kuvaukseen, ei sieltä pariautoa taaempaa rampilta ruohiko-ojien yli yleensä ketään työsuhdehäsläriä kiilaile.
 
Jätkillä on "kiire". Lava-auton kans Limingan liikenneympyryästä ulos peräkärry linkussa Jyväskylän suuntaan. Oisko se syytä löysätä edes joskus sitä pään ympärillä kiristävää vannetta.
 
Jotain muuta tuossa on.
Kuvitellaan että ollaan se autoedulla huristeleva, kesä rajoitukset. Ajetaan ramppia ja sovitetaan vauhti tutulle motarille sopivaksi, siellä sitten vastassa > neljän ajoneuvon letka jota vetää tukkirekka (jolla vauhti 80km/h, no ehkä jopa 90km/h), hiljennänkö ja jään jonon hännille, vai vaihdan vaapaalle ohituskaistalle.

Mahdollisesti tuossa käynyt vielä silla tavalla että tuo jono on tullut suurinpiirtein "peräedellä" vastaan, jonka seuraksena tämä pelle on sitten joutunut tekemään vähän liiannopeat ratkaisut.

Ymmärsin ehkä väärin, mutta haisi kovasti tuollaiselta

Tilanne sitten ihan toinen jos on sen oman vauhdin ja tilan ottanut ja siinä vähän hinosäätään kiihdystykaistalla ja takana kontissa tullut ottaa sen sun kaavaileman paikan, ehkä jopa sulkiviivan ylittäen. tosin ei vaan sovi tuohon kuvaukseen, ei sieltä pariautoa taaempaa rampilta ruohiko-ojien yli yleensä ketään työsuhdehäsläriä kiilaile.
Esimerkiksi Sepänkylän ohitustien pohjoispäässä on piirrelty useamman kymmentä metriä keltaista sulkualuetta tiehen ennen vasemman kaistan alkamista. Sitä käyttäen ovat kiireisemmät välillä ottaneet varaslähtöjä. Kun olen itse jo polkaissut vauhtia ja olen vaihtamassa kaistaa välittömästi vasemman kaistan alkaessa, joudun sitten jarruttamaan takaa laittomasti tulevien vuoksi. Usein nämä tukkijat ovat juuri sellaisia kuin Pavosen Heskan tapauksessa, eli heidät saa ohittaa itse heti perään.
 
Ruuhkaisella mottoritiellä ajellessa ärsyttää ihan törkeästi kuskit jotka ohittavat hitaan ajoneuvon ohitusjonoa oikealta puolelta ja sitten juuri ennen hidasta ajoneuvoa tunkevat ohituskaistalle ja sitten takas oikealle ja sama juttu seuraavan kohdalla, vaikka se letka olisi yhtenäinen seuraavaankin rekkaan asti. Aiheuttaa todella pahaa jojo -effekitä ja vielä laitonta. Sitten kun et päästä tätä idiottia eteesi, niin tältä palaa päreet lopullisesti.
 
Jotain muuta tuossa on.
Kuvitellaan että ollaan se autoedulla huristeleva, kesä rajoitukset. Ajetaan ramppia ja sovitetaan vauhti tutulle motarille sopivaksi, siellä sitten vastassa > neljän ajoneuvon letka jota vetää tukkirekka (jolla vauhti 80km/h, no ehkä jopa 90km/h), hiljennänkö ja jään jonon hännille, vai vaihdan vaapaalle ohituskaistalle.

Mahdollisesti tuossa käynyt vielä silla tavalla että tuo jono on tullut suurinpiirtein "peräedellä" vastaan, jonka seuraksena tämä pelle on sitten joutunut tekemään vähän liiannopeat ratkaisut.

Ymmärsin ehkä väärin, mutta haisi kovasti tuollaiselta

Tilanne sitten ihan toinen jos on sen oman vauhdin ja tilan ottanut ja siinä vähän hinosäätään kiihdystykaistalla ja takana kontissa tullut ottaa sen sun kaavaileman paikan, ehkä jopa sulkiviivan ylittäen. tosin ei vaan sovi tuohon kuvaukseen, ei sieltä pariautoa taaempaa rampilta ruohiko-ojien yli yleensä ketään työsuhdehäsläriä kiilaile.

En tarkoittanut tuota vaan että nouset sitä tuttua ramppia edelläsi kaksi autoa, heti tukkirekan taakse. Päästätkö nuo kaksi edellä ajavaa vaihtamaan vasemmalle kaistalle vai runttaatko täysiä ohi koko letkasta kun oletat että edellä ajavat jäävät kuitenkin nyhjäämään rekan taakse.
 
Ruuhkaisella mottoritiellä ajellessa ärsyttää ihan törkeästi kuskit jotka ohittavat hitaan ajoneuvon ohitusjonoa oikealta puolelta ja sitten juuri ennen hidasta ajoneuvoa tunkevat ohituskaistalle ja sitten takas oikealle ja sama juttu seuraavan kohdalla, vaikka se letka olisi yhtenäinen seuraavaankin rekkaan asti. Aiheuttaa todella pahaa jojo -effekitä ja vielä laitonta. Sitten kun et päästä tätä idiottia eteesi, niin tältä palaa päreet lopullisesti.
Kerropa mikä siitä tekee laitonta? Ei ruuhkassa ole laitonta ajaa kaistan mahdollistamaa nopeutta. Enemmän tuo kuulostaa siltä, että koko ohitusjono on laiskuuttaan unohtunut sinne vasurille. Monta kertaa nähnyt tolkuttomasti tyhjää oikealla jossain pitkällä suoralla ”koska rekka”. Olen samaa mieltä, että tuollainen ajo on huono idea, mutta pääosin ne häiriöt kyllä syntyvät vasurin tappituntumalla ajavista ”minun eteen et tule” reaktioista. Sopivaan turvaväliin tuo sujahtaa ja poistuu ilman ongelmia.
 
Kerropa mikä siitä tekee laitonta? Ei ruuhkassa ole laitonta ajaa kaistan mahdollistamaa nopeutta. Enemmän tuo kuulostaa siltä, että koko ohitusjono on laiskuuttaan unohtunut sinne vasurille. Monta kertaa nähnyt tolkuttomasti tyhjää oikealla jossain pitkällä suoralla ”koska rekka”. Olen samaa mieltä, että tuollainen ajo on huono idea, mutta pääosin ne häiriöt kyllä syntyvät vasurin tappituntumalla ajavista ”minun eteen et tule” reaktioista. Sopivaan turvaväliin tuo sujahtaa ja poistuu ilman ongelmia.
Tuo vaatii myös vähän pelisilmää siinä vaiheessa kun on vaihtamassa sinne vasemmalle kaistalle. Tosiaan jos turvavälit on kohdallaan, ei ole mikään ongelma pujahtaa sinne väliin. Itse ajelen aina adapatiivisen vakkarin kera, ja noissa tilanteissa pitää tajuta ohittaa se. Muuten käy siten, että vaihtaessa sinne vasemmalle auto jarruttaa ihan tarpeettomasti ja taatusti tulee jojo-liikettä.
 
En tarkoittanut tuota vaan että nouset sitä tuttua ramppia edelläsi kaksi autoa, heti tukkirekan taakse. Päästätkö nuo kaksi edellä ajavaa vaihtamaan vasemmalle kaistalle vai runttaatko täysiä ohi koko letkasta kun oletat että edellä ajavat jäävät kuitenkin nyhjäämään rekan taakse.
Kesärajoitukset, moottoritie ?

Jos ollaan tuo työsuhdesuhari, ja ollaan tulossa motarille, ja siellä tukkirekan perässä kaksi tai useampi auto, koska ovat rekan perässä niin heillä vauhtia 80km/h, no ehkä sen 90km/h, rajoitus 120, niin oletatko oikeasti että tuo työsuhdesähläri jarruttaa ja jää sinne jononhännille odottaan ?

Ei, vaan jos siellä ohituskaistalla on tilaa, niin kyllä tuossa tilanteessa ohitetaan, jos se tehdään rajoitusten puitteissa, eikä muuten sikailla, niin ei kai siitä miinuspisteita rapise.


Sillä ei kai väliä oliko noilla kahdella ekalla autolla jokin muuten vaan syy ajella ensin aikansa se rekan perässä, vai olivatko vaan mokanneet motarille liittymisen josta seurannut omat haasteet, jolloin onkin ihan hyvä hetkeksi rahoittua ja kerätä palikat kasaa, vaikka harmittaisikin kun joku menee vasemmalta ohi.

Toki tuo viimeinen kokemuksellaan senverran seuraa että sieltä välistä saattaa joku koukata eteen viimehetken vilkulla tai jopa ilman.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuossa pääsääntöisesti ongelmia olisikaan, jos se takarivin mies noudattaisi sääntöjä eikä ylitä sulkuviivaa - jolla ei tunnu nykyään olevan autoilijoille keskimäärin mitään merkitystä. Ihan surutta sen yli ajetaan.
 
Kerropa mikä siitä tekee laitonta? Ei ruuhkassa ole laitonta ajaa kaistan mahdollistamaa nopeutta. Enemmän tuo kuulostaa siltä, että koko ohitusjono on laiskuuttaan unohtunut sinne vasurille. Monta kertaa nähnyt tolkuttomasti tyhjää oikealla jossain pitkällä suoralla ”koska rekka”. Olen samaa mieltä, että tuollainen ajo on huono idea, mutta pääosin ne häiriöt kyllä syntyvät vasurin tappituntumalla ajavista ”minun eteen et tule” reaktioista. Sopivaan turvaväliin tuo sujahtaa ja poistuu ilman ongelmia.
Ihmettelin kanssa että miten sen väliintulon estää...

Mutta vaikka turvaväli olisi kunnossa, niin siitä seuraa pumppaamista ja se voi olla joissain tapauksissa syynä sille että se ohituskaistan jono näyttää vetävän huonosti, jota taasen käytetään oikeutuksena sille että koukitaan oikealta ohi.

Mutta unohtunut vasemmalle ? jos oikealla menee rekkoja, niin jonkun mielestä voi olla ärsyttäviä myös ne jotka koukkii sinne oikealle kaistalla vain palatakseen takaisin, mistä seuraa myös se mitä aiempi kirjoitti. Kumpaakaan en syyttäisi, joskus painotettiin sitä että oikeallakaistalle heti kun pääsee, myöhemmin sitä ettei vaihdella kaistoja turhanpäiten (pujotella), myös turvavälisuositukset kasvaneet ?

Jos rekat menee muutamasadanmetrin välein, niin siitä jo voi syntyä tilanne missä jonkun mielestä pitäisi koukkia, jonkun mielestä ei.
 
Viimeksi muokattu:
Valoristeyksen jälkeen on kaksi kaistaa suuntaansa. Oikeanpuolimmaisella kaistalla satojen metrien jono ja vasemmanpuolimmannen kaista täysin vapaa, vaikka kaikki ovat taatusti menossa samaan suuntaan. Minullehan se tietysti sopi, sillä pääsin seuraaviin punaisiin paalupaikalle ja ohitin sitten sujuvasti koko letkan. :cigar2: Onko porukalle iskostunut niin syvälle, että vasemmanpuoleista kaistaa ei saa turhaan käyttää vai onko se muuten vaan niin kiva ajaa tiiviissä letkassa?
 
Kerropa mikä siitä tekee laitonta? Ei ruuhkassa ole laitonta ajaa kaistan mahdollistamaa nopeutta. Enemmän tuo kuulostaa siltä, että koko ohitusjono on laiskuuttaan unohtunut sinne vasurille. Monta kertaa nähnyt tolkuttomasti tyhjää oikealla jossain pitkällä suoralla ”koska rekka”. Olen samaa mieltä, että tuollainen ajo on huono idea, mutta pääosin ne häiriöt kyllä syntyvät vasurin tappituntumalla ajavista ”minun eteen et tule” reaktioista. Sopivaan turvaväliin tuo sujahtaa ja poistuu ilman ongelmia.

Jokainen auto siinä vasemmalla kaistalla haluaisi siitä rekasta ohi. Kaikki jonottavat sitä rekan ohi pääsyä.

Ainoastaan hälytysajoneuvoilla on joku oikeus päästä sen jonon ohi aiemmin kuin "omalla vuorolla".

Ja niistä sitä vasenta kaistaa ajavista autoista osa tajuaa että turvavälin pitäminen on yleisen liikenneturvallisuuden kannalta fiksu asia.

Se, että oikealta kaistalta voi tulla normaalin ajojärjestyksen vastaisesti ja laittomasti ohittaen kusipäitä jotka pitävät omaa kiirettään muiden kiirettä tärkeämpänä, ja ainoa tapa suojautua tältä on olla jättämättä eteensä sitä turvaväliä, on erittäin huono asia.

Eli tässä tilanteessa nuo oikealta ohittavat ja sieltä väliin kiilaavat kusipäät efektiivisesti rankaisevat niitä autoilijoita, jotka ajavat sääntöjen mukaan ja turvallisesti ja pitävät sen turvavälin. Tämä tekee tästä vielä tuplasti kusipäisempää.
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen auto siinä vasemmalla kaistalla haluaisi siitä rekasta ohi. Kaikki jonottavat sitä rekan ohi pääsyä.

Ainoastaan hälytysajoneuvoilla on joku oikeus päästä sen jonon ohi aiemmin kuin "omalla vuorolla".

Ja niistä sitä vasenta kaistaa ajavista autoista osa tajuaa että turvavälin pitäminen on yleisen liikenneturvallisuuden kannalta fiksu asia.

Se, että oikealta kaistalta voi tulla normaalin ajojärjestyksen vastaisesti ja laittomasti ohittaen kusipäitä jotka pitävät omaa kiirettään muiden kiirettä tärkeämpänä, ja ainoa tapa suojautua tältä on olla jättämättä eteensä sitä turvaväliä, on erittäin huono asia.

Eli tässä tilanteessa nuo oikealta ohittavat ja sieltä väliin kiilaavat kusipäät efektiivisesti rankaisevat niitä autoilijoita, jotka ajavat sääntöjen mukaan ja turvallisesti ja pitävät sen turvavälin. Tämä tekee tästä vielä tuplasti kusipäisempää.
Se, että väität tuota laittomaksi, niin tee siitä laitonta. Kaistalla saa ajaa kaistan suomaa nopeutta. Ja mitä ajojärjestykseen tulee, niin älä nyt sinäkin ala vuoronumeroita jakamaan. Kuten totesin, tuo ajotapa on huono idea sen takia, että siinä vasurijunassa on iso kasa hermoheikkoja pikkusieluja, jotka vetää herneet nenään. Ei tuo tilanne eroa mitenkään siitä, että siinä oikealla joku ajaisi vähän vasuria hitaammin, ja joka sitten liittyy vasurille vielä hitaamman ohittamiseksi. Paitsi toki vuoronumero-kasetti-meni tyyppien mielestä, kun joku ehkä pääsee nopeammin perille. FYI: Aja itse sitä kautta jos ahdistaa toisen "etu", sulla on ihan samat mahdollisuudet.

e: Kyllä se kusipää on ihan joku muu kuin se oikeaa kaistaa ajava, jos tietoisesti vetää turvavälin kiinni jonkun toisen ajamista estääkseen. Suojautuminen :sholiday::sdarra:
 
Jokainen auto siinä vasemmalla kaistalla haluaisi siitä rekasta ohi. Kaikki jonottavat sitä rekan ohi pääsyä.

Ainoastaan hälytysajoneuvoilla on joku oikeus päästä sen jonon ohi aiemmin kuin "omalla vuorolla".

Ja niistä sitä vasenta kaistaa ajavista autoista osa tajuaa että turvavälin pitäminen on yleisen liikenneturvallisuuden kannalta fiksu asia.

Se, että oikealta kaistalta voi tulla normaalin ajojärjestyksen vastaisesti ja laittomasti ohittaen kusipäitä jotka pitävät omaa kiirettään muiden kiirettä tärkeämpänä, ja ainoa tapa suojautua tältä on olla jättämättä eteensä sitä turvaväliä, on erittäin huono asia.

Eli tässä tilanteessa nuo oikealta ohittavat ja sieltä väliin kiilaavat kusipäät efektiivisesti rankaisevat niitä autoilijoita, jotka ajavat sääntöjen mukaan ja turvallisesti ja pitävät sen turvavälin. Tämä tekee tästä vielä tuplasti kusipäisempää.
Heh, ei se moottoritien vasen kaista ole mikään jonotuskaista :D
 
Rampissa coupe bemari roikkuu takapuskurissa kiinni, noh kun oikaisen nilkan niin ei se bemari pysykkään rellun perässä mutta silti hetken päästä roikkuu siinä perseessä kun saavutamme muut ja jään ajamaan siihen taakse jonoon.

Sitten mennään oikealta ja vasemmalta väkisin ohi vain siksi että parin kilometrin päästä ohitan taas tämän hermannin ilman että kertaakaan vaihdoin kaistaa tai koskin kaasuun :facepalm:

Elämää kehä 3:lla :grumpy:
 
Onhan noita tilanteita monenlaisia. Aika usein tilanne on se että ei siinä vasemmalla edes jonoteta minkään rekan ohi, vaan jossain kilsan päässä oikealla kaistalla on bussi ja vasemman kaistan letkaa vetää joku taneli joka ei tajua mistään mitään.
Jos joku tyhjällä tiellä unohtunut kaverinsa kanssa vasemmalle, lisäksi ajaa hitaasti , niin se kovasti erilainen tilanne kuin mitä aiemmat on kommentoineet.
Jos he näyttävät siihen jumittuneen, niin tuskin he siitä hermostuu jos ne oikealta varovasti ohittaa.
Onko tuollaisia kuinkausein, riippuu varmaan missäpäin liikkuu ja mihin aikaa, ja myönnän että monesti oikeasti kyse siitä että itselle enemmän menohaluja.

Jos palataan alkuperäiseen missä asiallisesti etenevä jono ja joku koukkii oikealta rekkojen välistä, niin kyllä siinä on vaikea keksiä perustelua miksi niin tekee, ilman sikailua siinä ajaa itsensä vain pussiin.
 
Se, että väität tuota laittomaksi, niin tee siitä laitonta. Kaistalla saa ajaa kaistan suomaa nopeutta.
Tämä pitää paikkansa ainakin Suomessa.

Mutta sellaista olen tässä nyt Passatin vakkarilla ajaessa miettinyt, että onko Saksassa eri säännöt vai mistä johtuu, että tuo Volkkarin vakkari ei anna oikealle siirryttäessä ajaa vasemmalla ajavan (vakkarin ennen kaistanvaihtoa seuraaman ajoneuvon) ohi? Näyttöön tulee varoitus vasemmalla olevasta ajoneuvosta ja vakkari jää siihen jurnuttamaan samaa nopeutta vasemman kaistan liikenteen kanssa vaikka oma kaista olisi täysin tyhjä. :tdown: Pitää siis joko polkasta kaasua ja/tai resetoida vakkari, jotta oikean kaistan ajaminen omaa nopeutta onnistuu.
 
tuo Volkkarin vakkari ei anna oikealle siirryttäessä ajaa vasemmalla ajavan (vakkarin ennen kaistanvaihtoa seuraaman ajoneuvon) ohi?
Sen saa monista volkkarikonsernin autoista pois päältä (VCDS:n avulla) jos haluaa, vaihtamalla moduulin 13 adaptaatiokanavan koodaukseen bitin Overtaking_right_prevention tilaan not active.
 
Se, että väität tuota laittomaksi, niin tee siitä laitonta. Kaistalla saa ajaa kaistan suomaa nopeutta. Ja mitä ajojärjestykseen tulee, niin älä nyt sinäkin ala vuoronumeroita jakamaan. Kuten totesin, tuo ajotapa on huono idea sen takia, että siinä vasurijunassa on iso kasa hermoheikkoja pikkusieluja, jotka vetää herneet nenään. Ei tuo tilanne eroa mitenkään siitä, että siinä oikealla joku ajaisi vähän vasuria hitaammin, ja joka sitten liittyy vasurille vielä hitaamman ohittamiseksi. Paitsi toki vuoronumero-kasetti-meni tyyppien mielestä, kun joku ehkä pääsee nopeammin perille. FYI: Aja itse sitä kautta jos ahdistaa toisen "etu", sulla on ihan samat mahdollisuudet.

Sori, vähän jankkaan, mutta lainaan sen alkuperäisen kommentin

Ruuhkaisella mottoritiellä ajellessa ärsyttää ihan törkeästi kuskit jotka ohittavat hitaan ajoneuvon ohitusjonoa oikealta puolelta ja sitten juuri ennen hidasta ajoneuvoa tunkevat ohituskaistalle ja sitten takas oikealle ja sama juttu seuraavan kohdalla, vaikka se letka olisi yhtenäinen seuraavaankin rekkaan asti. Aiheuttaa todella pahaa jojo -effekitä ja vielä laitonta. Sitten kun et päästä tätä idiottia eteesi, niin tältä palaa päreet lopullisesti.

Miten tuossa tilenteessa sen homman pystyy tekemään, laillisesti, tai sikailematta, tai yleistä sujuvuutta parantaen.


Jos se oikeakaista vetää paremmin ja siellä ajaa , niin sitä ei varmaan kritisoida, harvaa sellainen ärsyttää, Ramba kritisoi sitä että jotkut vaihtelee kaistalta toiselle, ja siinä sivussa tunkevat sinne väliin, niin että perässä olevat joutuvat himmaan, ilman että edes yrittäisivät löytää sitä väljempää väliä. (kuvatussa tilanne jopa tiedossa vasemmalle vaihdon yhteydessä)


Kuten totesin, tuo ajotapa on huono idea sen takia, että siinä vasurijunassa on iso kasa hermoheikkoja pikkusieluja, jotka vetää herneet nenään.
Oikealta koukkijallakkin saattaa olla maltti tiukilla, vai hyvää hyvyyttäännkö noin tekee ?

e: Kyllä se kusipää on ihan joku muu kuin se oikeaa kaistaa ajava, jos tietoisesti vetää turvavälin kiinni jonkun toisen ajamista estääkseen. Suojautuminen :sholiday::sdarra:
Tuosta olen aivan samaa mieltä, jos joku pitäisi joukosta poimia pois, niin tuollainen.
 
Siellä mitään vuoroja jaeta. Jos vasurilla on oikeasti puolen kilsan pötkö autoja niin tottakai ajan oikeata hamaan tappiin ja sitten vasemmalle.

Oma vika jos sinne jää roikkumaan. En sitä tuomitse (itsekin joskus vasemmalla kaistalla valmiina kun rekan ohi jonotellaan), mutta ei kannata alkaa vinkumaan jossei joku jaksa mennä sinne jonon perälle miettimään miksi nämä kaikki ajaa tässä vasenta. Tosin ylipäänsä tämmöstä tilannetta saa todistaa ehkä kerran vuodessa...
 
Sellainen ärsyttää, kun jossain kohtaa toinen kaista päättyy, niin vaikka ihmiset tietää sen, niin silti pitää ruuhka-aikaan tuutata oikeaa kaistaa hemmetinmoista vauhtia ohi jonoutuneen jatkuvan kaistan aina sinne päähän asti ja sitten tunkea väliin. En ilmeisesti ole ainoa, jota ärsyttää, kun jatkuvasti ainakin tuossa Itäväylällä Mellunmäen kohdalla näkee kavereita, jotka tarkoituksella ajaa kiinni edellä ajavan puskuriin, ettei oikealta syöksähdetä väliin.
 
Sellainen ärsyttää, kun jossain kohtaa toinen kaista päättyy, niin vaikka ihmiset tietää sen, niin silti pitää ruuhka-aikaan tuutata oikeaa kaistaa hemmetinmoista vauhtia ohi jonoutuneen jatkuvan kaistan aina sinne päähän asti ja sitten tunkea väliin. En ilmeisesti ole ainoa, jota ärsyttää, kun jatkuvasti ainakin tuossa Itäväylällä Mellunmäen kohdalla näkee kavereita, jotka tarkoituksella ajaa kiinni edellä ajavan puskuriin, ettei oikealta syöksähdetä väliin.
No mutta katsos kun vetoketjuperiaate ja muut tekkiläisten kootut selitykset :rofl:
 
No mutta katsos kun vetoketjuperiaate ja muut tekkiläisten kootut selitykset :rofl:
Jep. Vetoketjuperiaate toimii muuten ihan hienosti tuossa Itäväylälläkin vähän aiemmin. Eli tilaa annetaan, kun ajoissa alkaa ihmiset siirtymään sille hitaammalle kaistalle. Mutta sitten on nämä älypäät, jotka vetää 100km/h ohi oikealta bemarillaan tai mersullaan ajatuksena vain ohittaa mahdollisimman monta. Sit sitä kaistaa yritetään vaihtaa kohdassa, jossa liikennevalojen ja kaistan päättymisen välissä ei kauhean monen auton mittaa ole, joten se tungeksiminen aiheuttaa yleensä vielä tukkeita siihen risteyksen keskelle.
 
Kyseisissä tapauksissa vedän aina välin kiinni edessä olevaan nähden. Mutta jos nätisti on vilkku ajoissa ja siististi on liittymässä, annan tilaa kuten kuuluukin.

Samanlainen kohta on nyt kehä ykkösellä Laajalahden kohdilla kohti länttä.
 
Oikealta ohittaminen on kielletty moottoritiellä paitsi jos olosuhteet ovat sellaiset, että oma kaista vetää nopeammin. Saattaisi tosiaan tuo syyllisyys langeta tuolle hitaalle ohittajalle.
Eikö oma kaista silloin vedä nopeammin, jos vasemmalla yksi hidas auto ja ajelet yksin oikealla kaistalla rajoituksen mukaan?

Edit: uudelleen lukemisen jälkeen ajateltuna taisitkin juuri näin tuossa sanoa.

Oma fiilis on se, että nämä vasemman kaistan ohitusjonot syntyvät siitä, kun joillain vauhti jostain kumman syystä laskee raskasta liikennettä ohittaessa. Monesti olen ihmetellyt, kun ohitusjono kulkee reilua satasta ja jonon kärjessä oleva ei loittone ollenkaan, mutta tämän siirtyessä takaisin oikealle kaistalle ei tätä saavuta vaikka oma nopeus nousee 125km/h.

Tästä johtuen myös siirryn pidemmällä rekkavälillä sille oikealle kaistalle ajamaan rajoituksen mukaan, kun jengi ei osaa ajaa tasaista vauhtia. Joskus ihan vain siksi, että saa tyhjää tilaa eteen. Välillä tämä johtaa siihen, että se takana tuleva kokee tarpeelliseksi kuroa turvaväli umpeen ja blokata se väli missä olin, mutta kyllä sinne jostain takasin pääsee kunhan ajoissa alkaa katselemaan sopivaa väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Oikealta ohittaminen motareilla on kielletty vain jos olet alkuun vasemmalla kaistalla ja menet oikealta ohi palaten sen yksittäisen ohitetun eteen vasemmalle. Tuokin muuttuu lailliseksi jos noilla kaistanvaihdoilla on tarpeeksi väliä ettei niitä voi tulkita ohittamistarkoituksessa tehdyiksi. Jos noissa liikkeissä mennään hetkeäkään alle suositeltujen turvavälien niin tulkinta on varmasti että se oli ohitus. Mutta jos E18 motarilla tku-hki ohitit autoa toisena autona vasemmalla Kaarinan kohdalla, palasit oikealle, jatkoit matkavauhtia ja vasemmalle jäi ohituksen aikana edessäsi ollut yksittäinen auto hitaammaksi ja palaat tuon saman auton eteen Lohjalla ohittaeksasi jonkun muun, niin kyseessä ei ole millään tapaa tuon vasemmalla viihtyvän ohitus.

Jonon(tähän riittää 2 autoa) voi myös ohittaa oikealta motarilla eikä tämä ole kielletty.

Yhdellä kaistanvaihdolla tehdyt muiden ohi ajamiset ei ole ohittamista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 778
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom