Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mun työmatka vie Googlen mukaan vartin, totuus noin 20min jos muita urpoja vähänkään liikenteessä. Jos sataa vettä on se 30min, tänään kun satoi ensimmäistä kertaa lunta, +40min! :darra:

On se ihmeellinen asia... :facepalm:
 
Tässähän ei olisi mitään pahaa, jos kaikki osaisivat tuon tavan ja käyttäisivät sitä oikein. Ei tartte kuin mennä länsinaapuriin, niin homma toimii. Eli villkku vasemmalle liikenneympyrän sisäänpäin niin kauan, kun ympyrässä on tarkoitus ajaa, ja sitten vilkku oikealle kun siitä on tarkoitus poistua. Sujuvoittaa erittäin paljon liikenneympyrässä ajelua.

No tuo ei kyllä tuo mitään lisäarvoa kenellekään, tuo vain lisää turhia signaaleja kuljettajien seurattavaksi.
 
Liikenneympyrään ajaessa vilkuttajat tekisi kyllä mieli kuristaa. Tänäänkin joku ajeli tummalla mazda 3:lla sujuvasti liikenneympyrään vilkku sisään päin. Hieno siinä sitten arpoa että mistäköhän liittymästä se meinaa pihalle sujauttaa. V!"UN idiootit sanon minä.
Vilkku vasemmalle on hyvä merkki siitä, että vilkuttaja ei tiedä mitä tekee. Minulle se on signaali, että vilkuttaja saattaa tehdä ihan mitä tahansa.

Vilkku oikealle ennen ympyrää tarkoittaa, että vilkuttaja aikoo poistua ympyrän ensimmäisestä liittymästä. Autokoulun kirjassakin opetettiin toimimaan näin.
 
Tässähän ei olisi mitään pahaa, jos kaikki osaisivat tuon tavan ja käyttäisivät sitä oikein. Ei tartte kuin mennä länsinaapuriin, niin homma toimii. Eli villkku vasemmalle liikenneympyrän sisäänpäin niin kauan, kun ympyrässä on tarkoitus ajaa, ja sitten vilkku oikealle kun siitä on tarkoitus poistua. Sujuvoittaa erittäin paljon liikenneympyrässä ajelua.

Siis etkö sä näe ilman sitä vilkkuakin, että Jorma-Maija ajaa liikenneympyrässä?

#vainskutsijutut
 
Vilkku oikealle ennen ympyrää tarkoittaa, että vilkuttaja aikoo poistua ympyrän ensimmäisestä liittymästä. Autokoulun kirjassakin opetettiin toimimaan näin.

Hyvä tapa. Täälläpäin nuo ympyrät on niin pieniä, että vilkku ehtii välähtää tasan kerran tai max. kaksi, jos aiot poistua samantien ensimmäisestä liittymästä. Sama ongelma toki myöhemmin poistuessa, vaikka alat vilkuttamaan jo edellisen liittymän kohdalla niin ei hyötyä.

Tai jos ei "oikaise", niin joutuu ratilla veivaamaan oikea-vasen-oikea, ja sitten se vilkku menee pois päältä. Viimeisessä oikeassa onkin jo turha, kun ei se minnekkään näy.
 
Vilkku oikealle ennen ympyrää tarkoittaa, että vilkuttaja aikoo poistua ympyrän ensimmäisestä liittymästä. Autokoulun kirjassakin opetettiin toimimaan näin.
Tuohon vain ei voi luottaa jos on itse odottamassa ympyrään liittymistä, varsinkin isomissa ympyröissä joissa voi tulkita että useampi liittymä lähtee ns. oikealle.
 
Vitut. Se vilkku laitetaan päälle vasta sitten kun on edellisen liittymän kohdalla tai mielellään snadisti aikasemmin, riippuen miten se ympyrä toimii.
Ainiin, piti ajatella sitä joka on liittymässä siellä muutaman kymmenen tai sadan metrin päässä...
Sille voi näyttää keskisormea ja toivoa että omaan autoon tulee uuta peltiä.
 
Tuohon vain ei voi luottaa jos on itse odottamassa ympyrään liittymistä, varsinkin isomissa ympyröissä joissa voi tulkita että useampi liittymä lähtee ns. oikealle.
Pitää paikkansa, eikä se vilkku valitettavasti velvoita kääntymään/poistumaan sen osoittamaan suuntaan.
Vitut. Se vilkku laitetaan päälle vasta sitten kun on edellisen liittymän kohdalla tai mielellään snadisti aikasemmin, riippuen miten se ympyrä toimii.
Ainiin, piti ajatella sitä joka on liittymässä siellä muutaman kymmenen tai sadan metrin päässä...
Sille voi näyttää keskisormea ja toivoa että omaan autoon tulee uuta peltiä.
Niin? Edellinen liittymähän on "ohitettu" tai sitä ei ole, jos poistuu ensimmäisestä liittymästä. Siksi siinä tapauksessa laitetaan vilkku ennen ympyrää.
 
Pitää paikkansa, eikä se vilkku valitettavasti velvoita kääntymään/poistumaan sen osoittamaan suuntaan.

Niin? Edellinen liittymähän on "ohitettu" tai sitä ei ole, jos poistuu ensimmäisestä liittymästä. Siksi siinä tapauksessa laitetaan vilkku ennen ympyrää.

Jep se edellinen liittymä on ohitettu, mutta olet menossa seuraavaan. En ymmärrä mitä haet tolla ajotyylilläs.
 
Jep se edellinen liittymä on ohitettu, mutta olet menossa seuraavaan. En ymmärrä mitä haet tolla ajotyylilläs.
Sitä että ajotyyli on ennakoitavaa. Tässä vielä rautakankea:

dossiers-thematiques-image36-700x645.jpg

Eli sama tapa kuin vihreällä autolla: vilkku päälle ennen ympyrää, jos aikoo kääntyä oikealle. Tässä ei pidä hämääntyä vasemmalle vilkuttajista (kuva ei ole Suomesta).
 
Juuri joku tossa kirjoitti että pitäisi vasemmalle vilkuttaa ja joku tosta taas ottaa ohjeet
 
Jos liimaa autonsa nokkaan neljä aurinkoa, niin olisi kiva, jos osaisi kytkeä ne pois päältä, jos nousee mäkeä ja vastaan tulee auto.

Ja joo, joskus voi olla vähän hidas tai arvioida väärin, niinkin tuossa yöllä eilen kävi jollekin, mutta on vähän eri asia laittaa ne perus-pitkät pois nopsakasti, kuin polttaa vastaantulijan verkkokalvoa selvästi pidempään. Oli pakko jarruttaa, kun ei nähnyt mitään tuon jälkeen muutamaan sekuntiin. (tai pakko ja pakko, jos olisi ollut auto takana olisi vain pitänyt lasketella)
 
Autoilijat ketkä ajaa lähellä edellä menevää ilman ohitusaikeita ja kun itsee lähtee ohi ja alkaa tööttäily ja valoshow,ei voi ymmärtää koskaan
 
Nauratti eilen kun sai lentokentäntiellä ohittaa kahdesti kaksi autoa kerralla kun toinen ajaa toisen perseessä kiinni ja etummainen ajoi 70km/h 80-alueella ja toinen ajoi 40km/h 60-alueella. Sitten tämä 40km/h ajava sankari vilkutteli valoja kun painelin ohi. Ilmeisesti kun lumi pölisi komeasti ja vauhtiakin saattoi vähän kertyä, voi kauhea mikä rikollinen olen.

Olen niin lopen kyllästynyt noihin nysvääjiin, että enää en katsele. Takaisin tullessa asiakas kyydissä (hänkin halusi nukkumaan jo hotelliin) edessä mentiin F30 330e BMW:llä 48km/h 60-alueella. Kaksi autoa taas edessä. Tämä sankari 330e:llä kiihdytti ensimmäisellä ohitusyrityksellä juuri sen verran, että en alkanut kilpaa ajamaan. Shellin kiertoliittymän jälkeen matka jatkui 50km/h (60-alue) ja taas yritti kiihdyttää kun lähdin ohittamaan, mutta eipä se takavetoinen hybridi mihinkään jäisellä tiellä kiihtynyt, perä vaan luiskahti ja minä olin xDrivellä jo ohi mennyt. Säälittävää touhua mielestäni. Sinne jäi sitten ajamaan ehkä maksimissaan 65km/h 80-alueella. Talvirenkaat kuitenkin noissa romuissa oli kaikissa. Liikennettä ei tullut vastaan.

Mikä helvetti näitä ihmisiä vaivaa, että pitää ajaa aivan käsittämättömän hitaasti ja sitten painetaan kaasua kun takaa lähdetään ohittamaan, mutta hidastelu jatkuu välittömästi muuten?

Ja ei, en tee riskiohituksia, jos joku tulee vastaan niin odotan kyllä, että tie on vapaa.
 
Mulla oli tuossa hiljattain esillä se teoria, että tuntuu ohitettavista henk. koht. epäonnistumiselta, jos joku pääsee helposti ohi :D

Vähän vastaava tapaus tuli tänään 1-tiellä Paimion ylämäen kohdalla Helsinkiin päin. Bemari tulee helvetin lujaa takaa, kun siinä (olkoonkin turhaan ja typerästi) oli 80 km/h rajoitus. Itsellä vauhtia kilometrin alle törkeän, kun tiesin ko. kohdan eilisen perusteella olevan tiemestarin unohdus. Noh, pääsee mun ohi, vetää melkein keulan mennessään ja jää possujunaan 80 km/h ajavien perään. Siinä ei ollut edes nopeuskylttiä, että olis voinut saada "ahaa"-elämyksen vauhdistaan. Se vaan halus jostain syystä pelkästään mun ohi. Takana 500 m tyhjää, edessä 4-5 auton possujuna oikealla kaistalla. No lähdin siitä ohi 3 sekunttia sen jälkeen, kun se oli eteen tuupannut. Vakkari päällä. Ensin toivoin, että typerästi heitti vaan eteen, kun oli menossa just liittymään. Mutta ei, Saloon asti roikkui peruutuspeilin näkökentässä, ensimmäiset 10 km toki lähikontaktissa (oikealla kaistalla). Mikä helvetti bemarikuskeja vaivaa :D
 
Taisi olla ihan perus kännykänräplääjä kyseesä, joka ei ymmärrä mistään mitään ajaessaan...
 
Tässä ajellut nyt muutaman kuukauden motarilla työmatkaa jossa kaksi kaistaa suuntaansa. Voisiko joku kertoa miksi ohitustilanteen jälkeen pitää tulla heti oikealle kaistalle takaisin puskuria hipoen turvaväleistä välittämättä?

Baanaa olisi edessä vaikka kuinka ajaa edemmäs ennen kuin ryhmittyy takaisin oikealle kaistalle. Näitä tilanteita on päivittäin kymmeniä. Olisin erittäin kiitollinen jos joku kertoo tälle ilmiölle hyvän selityksen, ettei tarvitsisi purra hammasta turhaan päivittäin tuon typerän käytöksen vuoksi.
 
Tässä ajellut nyt muutaman kuukauden motarilla työmatkaa jossa kaksi kaistaa suuntaansa. Voisiko joku kertoa miksi ohitustilanteen jälkeen pitää tulla heti oikealle kaistalle takaisin puskuria hipoen turvaväleistä välittämättä?

Baanaa olisi edessä vaikka kuinka ajaa edemmäs ennen kuin ryhmittyy takaisin oikealle kaistalle. Näitä tilanteita on päivittäin kymmeniä. Olisin erittäin kiitollinen jos joku kertoo tälle ilmiölle hyvän selityksen, ettei tarvitsisi purra hammasta turhaan päivittäin tuon typerän käytöksen vuoksi.
Pitäähän sitä mahdollisimman pian tehdä tilaa heille, jotka ajavat mielivaltaista ylinopeutta ohituskaistaa. :confused:
 
Vaikka näiden ohittajien takaa ei olisi näköpiirissä ketään niin silti tämä ilmiö tapahtuu.
Totta, mutta tämä varmasti osaltaan ohjaa käyttäytymistä, vaikkei ketään takana olisikaan.

Itsekin saanut öisin vittuuntua näihin sankareihin jotka ohittaa ja heti eteen paskomaan lasia. Oon tässä kohtaa itse sitten vaihtanut ohituskaistalle ja ajanut sitä kunnes toinen häviää matkoihinsa.

Itse jos öisin ohittelen niin väh. 500m ennen kuin takaisin omalle kaistalle, jos on kurakelit siis ja ei ketään takana. Rekkakuskeillekkin vähän rauhaa.
 
Lumen tulo saa näköjään ihmiset heti ajelemaan miten sattuu. Olin oikealla kaistalla risteyksessä, jossa on kaksi kaistaa kummastakin suunnasta siten, että vasemmanpuoleiset, vasemmalle kääntyvien kaistat ovat vastakkain. Vasemmalle kaistalle ryhmittyi joku ja ajeli tyytyväisenä suoraan vastaantulevien vasemmalle kääntyvien kaistalle. Sattumalta ensimmäinen oikealla ollut kääntyi oikealle, eikä vastaantulijoita ollut. Muuten olisi rytissyt.
 
@Pollos ja @Bapsu n tilanteet ihan normaalia. Tyhjän tilan pelko, pakko päästä HETI ohituksen jälken eteen vaikka se vasen kaista olisi tyhjä seuraavat 12 kilometriä.

Tänään tuli monelle yllätyksenä, että ei renkaat pitänyt samalla tavalla kuin eilen kesäkelissä, kun yöllä lunta oli tullut se 10mm. Kaupungissa tiet kiillottuneet ihan luistinradaksi risteyksissä. Näki hartialukkoa, nopeita väistöjä ja raivosudituksia sekä niitä matelulähtöjäkin. Yleensä taustapeilistä, vaikka nelivetoa itellä ei olekkaan.

Ei oikeestaan vitutellut, huvitti lähinnä
 
Joku persereikä ajoi sunnuntai-iltana maantiellä ihan liian lähellä. Hetken katselin touhua ja laitoin takasumuvalon päälle, kuten tapanani on. Vähän selväpäisempihän huomaa ja tajuaa toimivansa väärin. Mitä teki tämä mulkku? Arvasitte oikein, laittoi kaukovalot päälle. On se nyt saatana.

En ole koskaan ymmärtänyt tätä porukkaa, joka lähtee vaarantamaan liikennettä aktiivisella väkivallalla tuntemattomia muita tienkäyttäjiä kohtaan. Normaalin kaaharin, rattijuopon tai narkkariautovarkaan motiivit ovat aivan selkeät ja ymmärrettävät näihin verrattuna.
 
Häikäiset taaksepäin ja ihmettelet kun idiootti vastaa takas :rofl: Ei noita ”keskusteluita” voi voittaa. Päästää sitten vaikka ohi, jos oikein häiritsee. Tosin kerran yks vajakki ei 1-tiellä mennyt millään ohi :beye:
 
Joku persereikä ajoi sunnuntai-iltana maantiellä ihan liian lähellä. Hetken katselin touhua ja laitoin takasumuvalon päälle, kuten tapanani on. Vähän selväpäisempihän huomaa ja tajuaa toimivansa väärin. Mitä teki tämä mulkku? Arvasitte oikein, laittoi kaukovalot päälle. On se nyt saatana.

En ole koskaan ymmärtänyt tätä porukkaa, joka lähtee vaarantamaan liikennettä aktiivisella väkivallalla tuntemattomia muita tienkäyttäjiä kohtaan. Normaalin kaaharin, rattijuopon tai narkkariautovarkaan motiivit ovat aivan selkeät ja ymmärrettävät näihin verrattuna.

Oletettavasti se takanatuleva pitää omaa toimintaansa juuri oikeanlaisena, vaikkei se sitä olisikaan. Epävarmaan kuskiin tuo taas tehoaisi. Tuokin oikeastaan aika hyvä peruste sille että kaikkien pitäisi vaan noudattaa lakia prikulleen niin ei tulisi "väittelyitä" itselleluotujen sääntöjen erotessa muiden vastaavista.
 
Joku persereikä ajoi sunnuntai-iltana maantiellä ihan liian lähellä. Hetken katselin touhua ja laitoin takasumuvalon päälle, kuten tapanani on. Vähän selväpäisempihän huomaa ja tajuaa toimivansa väärin. Mitä teki tämä mulkku? Arvasitte oikein, laittoi kaukovalot päälle. On se nyt saatana.

En ole koskaan ymmärtänyt tätä porukkaa, joka lähtee vaarantamaan liikennettä aktiivisella väkivallalla tuntemattomia muita tienkäyttäjiä kohtaan. Normaalin kaaharin, rattijuopon tai narkkariautovarkaan motiivit ovat aivan selkeät ja ymmärrettävät näihin verrattuna.
Tuulilasin peseminen toimii näihin paljon paremmin.
 
Nopeuden pudottaminen toimii parhaiten näille. Siinä kun ruvetaan ajelemaan 20-30 alle rajoituksen niin yleensä rupeaa turvavälikin kasvamaan ja voi taas kiihdytellä normaalinopeuteen.

Tosin jos jonossa ajelee niin vähän epäreilua niitä muita kohtaan sitten.

Harvemmin se vauhdin pudottaminen tollaisille luupäille toimii. Ainoastaan pysähtyminen toimii ja vilkku oikealle kokoajan.
 
Totta, mutta tämä varmasti osaltaan ohjaa käyttäytymistä, vaikkei ketään takana olisikaan.

Itsekin saanut öisin vittuuntua näihin sankareihin jotka ohittaa ja heti eteen paskomaan lasia. Oon tässä kohtaa itse sitten vaihtanut ohituskaistalle ja ajanut sitä kunnes toinen häviää matkoihinsa.

Itse jos öisin ohittelen niin väh. 500m ennen kuin takaisin omalle kaistalle, jos on kurakelit siis ja ei ketään takana. Rekkakuskeillekkin vähän rauhaa.
Tähän on ehkä paras taktiikka ajaa silloin niin oikealla kuin kaista antaa myöten. Silloin näkyy ohittavan peileissä mahdollisimman myöhään ja samalla on itse kaukana siitä kivi-vaaravyöhykkeeltä.
No ei siinä paljon tilaa yleensä ole mennä oikealle mutta silti.
 
Häikäiset taaksepäin ja ihmettelet kun idiootti vastaa takas :rofl: Ei noita ”keskusteluita” voi voittaa. Päästää sitten vaikka ohi, jos oikein häiritsee. Tosin kerran yks vajakki ei 1-tiellä mennyt millään ohi :beye:
Hidastaminen ja sivuun ajaminen sekä nopeuden lisääminenhän ne ainoat asialliset vaihtoehdot ovat. Tällä kertaa poistuin ripeästi kun suora tie aukesi ja näkyvyys riitti. Hidasteleminen on periaatteessa riski, koska näin väkivaltaisissa tapauksissa homma voi teoriassa mennä fyysisen tieraivon puolelle. Sitä ei koskaan tiedä, montako niitä on ja mitä aseita niillä on.
 
Harvemmin se vauhdin pudottaminen tollaisille luupäille toimii. Ainoastaan pysähtyminen toimii ja vilkku oikealle kokoajan.
Tai vilkku vasemmalle ja hidas lähes pysähtyminen, minkä jälkeen täysi syöttö. En tosin ollut ihan niin triggeröitynyt tällä kertaa - ja on viime kerrasta jo liki 10 vuotta. Ei noin saa tehdä. Saisi.
 
Joku persereikä ajoi sunnuntai-iltana maantiellä ihan liian lähellä. Hetken katselin touhua ja laitoin takasumuvalon päälle, kuten tapanani on. Vähän selväpäisempihän huomaa ja tajuaa toimivansa väärin. Mitä teki tämä mulkku? Arvasitte oikein, laittoi kaukovalot päälle. On se nyt saatana.

En ole koskaan ymmärtänyt tätä porukkaa, joka lähtee vaarantamaan liikennettä aktiivisella väkivallalla tuntemattomia muita tienkäyttäjiä kohtaan. Normaalin kaaharin, rattijuopon tai narkkariautovarkaan motiivit ovat aivan selkeät ja ymmärrettävät näihin verrattuna.
Humppaa sen vauhdin kanssa niin tulee väliä nopeasti. Välillä rajotuksen mukaan sitten 20kmh alle rajotuksen niin varmaan väliä alkaa syntymään. Mutkaan tmv voit myös "jarruttaa" painamalla hellästi jarrua.

Luulisi tuommoiseen jo menevän hermo ja tulee ohi.

Tuulilasin peseminen toimii näihin paljon paremmin.
Vielä paremmin takalasin peseminen. Varsinkin jos suutin sojottaisi vähän ohi lasista.
 
Jos takasumari edellämenevällä häiritsee tienpäällä niin eikös se tarkoita että olet silloin liian lähellä?
No en kyllä sanois näin. Jollain automerkeillä on meinaan sellainen valonheitin, että oksat pois. Länärillä kerran katselin pitkän suoran toiseen päähän, että mikä luonnonkatastrofi siellä on sattunut. Ei ollut kuin joku sankari sumari päällä...
 
Tässä ajellut nyt muutaman kuukauden motarilla työmatkaa jossa kaksi kaistaa suuntaansa. Voisiko joku kertoa miksi ohitustilanteen jälkeen pitää tulla heti oikealle kaistalle takaisin puskuria hipoen turvaväleistä välittämättä?

Baanaa olisi edessä vaikka kuinka ajaa edemmäs ennen kuin ryhmittyy takaisin oikealle kaistalle. Näitä tilanteita on päivittäin kymmeniä. Olisin erittäin kiitollinen jos joku kertoo tälle ilmiölle hyvän selityksen, ettei tarvitsisi purra hammasta turhaan päivittäin tuon typerän käytöksen vuoksi.


Epäilen että sulla on jossain asiassa peiliin katsomisen paikka jos todella tuollaista sattuu päivittäin kymmeniä kertoja. Ei kuulosta aivan normaalilta liikennekäyttäytymiseltä.

Käytkö koskaan itse ohituskaistalla? Voi olla esimerkiksi ihan sellainen yksinkertainen syy, että ajat ohituskaistaa alle muun liikenteen nopeuden ja palaat ohituksen jälkeen hyvin hitaasti takaisin. Toinen ärsytystä aiheuttava ajaja on ohituskaistalle ilman syytä maleksimaan jäävät minulla on oikeus - tyypit. Siis ne jotka mielestään saavat jäädä ohituskaistalle ajelemaan omien, ikuisuuden kestävien, ohitusten väliseksi ajaksi kun eivät jaksa palata omalle kaistalleen.

Tuollaiset kuskit saavat osakseen usein mielenosoituksellisen etupuskuria hipovan kaistalle palaamisen. Tai jotkut ihan vaan näyttävät opetuksellista esimerkkiä siitä, että se auto kyllä palaa oikealle kaistalle tarvittaessa nopeastikin
 
Opetuksesta olisi kyse, jos palaisi omalle kaistalle turvavälin päähän, ei metrin päähän ohitettavan puskurista. Useimmiten nämä munattomat minä-itte kuskit eivät vaan osaa ajaa.
Viimeksi tiistaina yksi rinkelikuski ei tiennyt puhuako puhelimeen vai ajaisko autoa. Molempia sitten piti hänen puuhastella. Lopputulos, ohitukset väillä ilmeisesti 140km/h, vain unohtuakseen rekan taa puhumaan puhelua. Vilkun näin kertaalleen käytössä. Oma vakkari pysyi koko matkan samassa setupissa. Lopputulos, ohitin tuon säheltäjän 3 kertaa. Helppo seurata sählääjän menoa, kun kukaan muu ei ajanut avoautolla tuolla -3' kelissä E18 pitkin..
 
Helppo seurata sählääjän menoa, kun kukaan muu ei ajanut avoautolla tuolla -3' kelissä E18 pitkin..
Näin idioottiin liittymättä on kyllä jännää, miten täällä ei osata omistaa avoautoa tai ajaa kangaskattoisella. Ei sitä tarvitse miksikään kesäautoksi dedikoida. Minäkin ajoin viimeksi tänään avoautolla -3 asteen pakkasessa. Ihan samalla lailla se talvet menee kuin kesätkin, ja toisella tavalla asiaa katsoen menee talvella kuten kovakattoinenkin. Lähinnä katto on materiaaleista riippuen jopa helpompi puhdistaa pakkautuneesta jäästä jos joutuu ulos pysäköimään pidemmäksi aikaa.
 
Käytkö koskaan itse ohituskaistalla? Voi olla esimerkiksi ihan sellainen yksinkertainen syy, että ajat ohituskaistaa alle muun liikenteen nopeuden ja palaat ohituksen jälkeen hyvin hitaasti takaisin. Toinen ärsytystä aiheuttava ajaja on ohituskaistalle ilman syytä maleksimaan jäävät minulla on oikeus - tyypit. Siis ne jotka mielestään saavat jäädä ohituskaistalle ajelemaan omien, ikuisuuden kestävien, ohitusten väliseksi ajaksi kun eivät jaksa palata omalle kaistalleen.
Kyllä käyn useastikkin. Ajan yleensä motaria noin 5kmh ylinopeutta vakkari päällä juuri siitä syystä, että rekoista ym. hitaammista ajoneuvoista ohitus sujuu ripeästi. Näin ollen ne jotka ajaa vielä kovempaa ohitseni ja palaavat keulani eteen, voisivat vain jatkaa matkaansa 200m ohituskaistalla ennen kuin vaihtavat kaistaa takaisin.
 
Jos ajat ihan todellista +5 km/h nopeutta (etkä mittarin mukaan), niin olet todennäköisesti törmännyt siihen idioottikerhoon, josta joku aika sitten kirjoitin (ja josta joku veti pellollisen nenuun). Olevinaan ajavat kovaa ja dynaamisesti, mutta se todellinen liikenteen seuranta ja toisten huomiointi 0. Ts. vauhtia kannattaa olla sen verran, että olet tuota rajoitus +5-10 km/h sekoiluporukkaa selvästi nopeampi tai hitaampi. Toki siis tuossakin porukassa on paljon asiallisesti ajavia, jotka eivät esim. ”ohita” toisiaan 10 km pätkää 0,05 km/h nopeuserolla...
 
Kyllä käyn useastikkin. Ajan yleensä motaria noin 5kmh ylinopeutta vakkari päällä juuri siitä syystä, että rekoista ym. hitaammista ajoneuvoista ohitus sujuu ripeästi. Näin ollen ne jotka ajaa vielä kovempaa ohitseni ja palaavat keulani eteen, voisivat vain jatkaa matkaansa 200m ohituskaistalla ennen kuin vaihtavat kaistaa takaisin.

Ihmettelit syytä ongelmaasi siinä, kuinka kohtaat päivittäin kymmenittäin erikoisesti käyttäytyviä autoja.

Vastauksen perusteella yhä enemmän uskon siihen, että syynä on yksinkertaisesti se kun palaat ohituksen jälkeen kaistalle niin hitaasti.

Jos jätät ohituksen jälkeen 200 metriä ohitettavaan, tulee monelle perässäsi hinaavalle tylsää odotellessa.

Mulkkuja kiilaajia, perässä roikkuvia ja valoja väläytteleviä ei kuitenkaan kovin montaa normaali kuski päivittäin kohtaa.
 
Aamulla Kehä 1. Nuori nainen pää alaspäin puhelimessa. Ei edes kahdesti töötätessä nostanut päätänsä liikenteeseen. :confused:
Olin kerran illalla liikenteessä ja toisella puolen risteystä oli bemari kaikki valot pimeänä, ei näyttänyt edes vilkkua kääntyessään. Valot vaihtui vihreäksi ja väläytin tälle pitkiä mutta ei tämä tajunnut mitään. Käännyin sen perään ja seuraavassa risteyksessä menin rinnalle. Ratissa oli nuorehko nainen joka kääntyi viimein katsomaan naama norsunvitulla kun tööttäsin pari kertaa. Näytin kädellä liikettä jolla valokytkintä käännetään, sitten vasta naisella välähti ja näytti peukkua sytytettyään ajovalot :tup:
 
Mitä tulee noihin sekopäisiin suorituksiin liikenteessä. Tosiasiassa nykyään liikenteessä varsin moni ajaa päissään tai lääketokkurassa. Kiinnijäämisen riski on nimittäin aivan olematon valvonnan puutteen takia. Minullakin on lähipiirissä henkilö joka ajaa työkseen ja on päivittäin päissään. Kerran on tainnut 10 vuoden aikana jäädä kiinni ratista.

Autoliiton mukaan lähes kaikissa kuolonkolareissa lääkkeet tai alkoholi olivat jossain määrin osallisia.
Lisätaan peltipoliiseja ja lasketaan sakotusrajaa niin kyl se siitä :lol:
 
Vastauksen perusteella yhä enemmän uskon siihen, että syynä on yksinkertaisesti se kun palaat ohituksen jälkeen kaistalle niin hitaasti.

Jos jätät ohituksen jälkeen 200 metriä ohitettavaan, tulee monelle perässäsi hinaavalle tylsää odotellessa.
Jos on lähtenyt ohittaa kun kaistavapaa, eli ei ole siellä menevän eteen mennyt, niin minkä teet jos ohituksen aikana joku taakse liimaatuu?
Vaihtoehtoja on kolme, suorittaa ohitus mallikkaasti, tai lisätä ylinopeutta ettei se takanaroikkuja ärsyynny, tai sitten vaan kiilata sen ohitettavan eteen.

Ehkä kuitekin jätetään tuo viimeinen tekemättä, ei se tilanne ole sen ohitettavan vika.

Mutta joo, jos noita tilanteita tulee todella tiheästi niin syynä voi olla että ohittelee tiheään pienellä nopeuserolla, tie osuudella jolla muuten paljon ylinopeutta ajavaaliikennettä.
 
Aika moni seuraa takaa tulevaa liikennettä sen verran huonosti tai eivät osaa arvioida etäisyyksiä, että tulevat täysin eteen. Ts. lähtevät ohittamaan silloin kun hyvin olisi voinut oikealla ajaa vielä pari-kolme sekunttia, että takaa tuleva nopeampi pääsee ohi. Oma rotunsa on sitten nämä kokovartalokyrvät, jotka äärimmäisen hyvissä ajoin vaihtavat vasurille, kun näkevät jonkun tulevan takaa. Jos satun olemaan tuolloin oikealla kaistalla ja ko. kaistanvaihto näyttää täysin tahalliselta vuoronumeron varaamiselta satoja metrejä ennen rekkaa, niin pistelen tyynesti oikeaa pitkin rekkaan asti ja siitä normaalisti ohi. Pieni riski tuossa toki on, että joku saakin ahaa-elämyksen ja vaihtaa oikealle takaisin kylkeen. Kai se sen vika olisi, kun kaistanvaihtoa oikealta ohittamiseksi ei ole tehty.
 
Ajoin huonossa kelissä alle rajoituksen, ja vähemmistössä olivat ne ketkä jättivät riittävästi rakoa ennen oikealle kaistalle palaamista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom